Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

LED Verlichting auto+motor

Pagina: 1 2 3 4
Acties:

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 14:02
De laatste tijd komen er steeds meer led setjes op de markt, voor retro fitting in auto's en motoren. Ook vanwege de prijs zijn ze enorm populair omdat je voor amper meer geld dan een goeie xenon set een goeie led set hebt die veel langer mee gaat en een mooier licht geeft. Plus bij de latere Lumileds sets ook een enorm goed lichtbeeld hebben.

Helaas is er ook veel oudere rommel te koop, goedkope en slecht imitaties maar ook veel onzin met specificaties. Gegevens wat gewoon niet kan en nergens op slaat. Mensen kopen vaak ook 'maar iets' en vaak te duur ook. Vandaar dat ik mijn ervaring hiermee deel.

Laten we beginnen met een goed filmpje, een review van (volgens hun) 3 generaties led verlichting:

Gelukkig zie je de eerste generatie bijna niet meer terug. De 2e generatie wel, en die zijn nu inmiddels ook leuk betaalbaar en zijn er in veel varianten van Cree en COB. Er zijn diverse vermogens van de verschillende series in deze generatie of evoluties zoals je ook kan noemen. En dan als laatste de inmiddels bekende Z ES Lumileds. :)

Lichtbeeld

Verkeerd lichtbeeld en het verblinden zoals door Xenon zie je ook terug bij de goedkopere led lampen, en dan met name bij het gebruik van de grotere COB leds of led lampen die helemaal rondom volgedrukt zijn met leds. Je hebt dan namelijk een niet gecentreerde lichtbron zoals bij halogeen wel het geval is. Dus het licht komt niet centraal in je reflector/spiegel en gaat kan hierdoor niet goed gericht worden en gaat dus alle kanten op. Hierdoor heb je altijd iets van strooilicht.

Bij de nieuwste generatie Z ES Lumiled Luxeon's van Philips is dit opgelost met kleinere Z ES led chips die goed gepositioneerd zijn op de lamp en maar aan 2 kanten zitten. Vergelijkbaar met de positie van de gloeidraad bij halogeen.

Dit zie je ook terug bij de latere Cree leds die wat kleiner zijn geworden.

Zelf heb ik een projector koplamp in de motor dus lichtbeeld is voor mij minder van belang. En gezien de prijs toendertijd van Lumileds en de beperkte inbouwdiepte ben ik uiteindelijk voor deze COB led lampen gegaan:

https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/05/WP_20170507_10_00_00_Pro-Medium.jpg
http://www.ebay.com/itm/6...104097:g:x4sAAOSwgY9Xck~C
Vrij veel verkocht op eBay, goed betaalbaar en een goede lichtopbrengst en betrouwbaar. Beduidend meer lichtopbrengst dan halogeen iig van een 3000 lumen.

Een iets latere generatie Cree led is ook een goeie optie, alleen moet je het koelblok kwijt kunnen:

http://www.ebay.com/itm/H...:AAEAAOSw0hlZHQ2n&vxp=mtr

En voor de mensen met H7:

http://www.ebay.com/itm/2...577de7:g:jewAAOSwXq5Zrglh

Hier zie je ook al duidelijk de kleinere led chips die zo op de lamp zitten dat ze zorgen voor een beter lichtbeeld. Alleen trekken ze vrij veel vermogen en door de opbrengst gaat er nogal wat verloren aan warmte. Vandaar ook het grote koelblok. Maar met een 4300 lumen een hele stap omhoog.

Nadeel bij H4 zoals ik dat heb is wel dat hij pas bij grootlicht beide chips inschakelt, dus je maar 30W bij dimlicht hebt. Let hier ook bij aanschaf, want ze kunnen het hebben over 30W, 60W of zelfs 120W... Dus 1 op vergelijken is vaak moeilijk. Dat is ook wel weer in het voordeel van de Lumileds aangezien die er 50W op een lamp zitten, dus bij H4 heb je voor dim en grootlicht beiden 50W op de lamp zitten. Bij Cree en COB leds is het 60W wat verdeeld wordt in het geval van H4.

Vermogen en koeling

Al die vermogens en het sterker worden van de Cree en COB leds hebben nog een nadeel, warmte. En daarom zie je bij de latere series die wel heel veel lichtopbrengst hebben maar ook veel vermogen trekken dat ze allemaal met een ventilator uitgevoerd zijn. Dat wil je dus niet hebben...

Geluid is niet het ergste maar hij is zo ontwikkeld dat de koeling nodig is. Het koelblok is daarop berekend. Met vuil en stof wat erin gaan zitten koelt hij al snel minder, en al helemaal als dan de fan ermee kapt (en vaak is het echt goedkope spul wat niet veel te houden heeft) dat de led zijn eigen niet meer koel kan houden en dus voor serieuze problemen kan zorgen. Daarom ben ik niet kapot van de laatste series van Cree en COB leds.

Generaties

Al die generaties of series is niet bij te houden en er is ook nergens echt een overzicht van. Bij de hierboven genoemde lampen waar ik ervaring mee heb zie je wel duidelijk een verschil tussen de verschillende generaties. Leuk stuk hierover is bijvoorbeeld:
https://www.ledoauto.com/...-VS-G8-CREE-LED-Headlight

Hun benoemen alle tussen series, maar eigenlijk kun je ze grofweg in de bekende 3 indelen. De eerste serie Cree en COB leds met een beperkte opbrengst die eigenlijk bijna geen koeling nodig hadden en eigenlijk onbruikbaar zijn voor voertuigverlichting. Daarna komen de verschillende series van Cree en COB leds met inmiddels behoorlijk wat opbrengst, qua licht maar ook zeker warmte door de vermogens. Met grote koelblokken tot ventilatoren aan toe. En dan inmiddels de Z ES leds, de bekende Philips Luxeon Lumileds. Ook veel vermogen, maar door verbeterde koeling en meer opbrengst zijn de koelblokken nog redelijk normaal.

De 2e generatie zoals ik vaker benoem is relatief goedkoop en goed aan te komen. Reken op een euro of 20-25. Helaas is er geen overzicht van te krijgen en is er ook veel rommel te koop. Daarom goed zoeken en eventueel een keer vragen of iets kopen waar iemand al goeie ervaringen mee heeft. De nieuwste Lumileds beginnen nu goed verkrijgbaar te worden en zo rond de 50-60 euro heb je een goede set.

Ik ben zelf op deze uitgekomen:

https://www.ebay.com/itm/...s-Luxeon-ZES/122629768700

Voor de mensen met bijvoorbeeld H7 is deze interessant:

https://www.ebay.com/itm/...-Luxeon-ZES-/122629768904

Cree of COB

Cree of COB leds zijn vrij makkelijk uit elkaar te houden maar worden heel veel door elkaar gehaald. Cree leds zijn relatief kleinere led's en daar zitten er vaak meerdere van op 1 lamp:

COB leds zijn vaak 1 grote led per lamp.

Iets minder goed voor je lichtbeeld dan bij Cree, wel hebben de latere generaties meer vermogen maar de lichtopbrengst is niet optimaal. COB leds doen gemiddeld bij 35W een 4200 lumen, terwijl Cree leds met 36W een 4300~4500 lumen doen en bij de laatste generatie zelfs tot 6000 lumen. Met dit soort vermogens heb je dus enorm veel warmte, en dus een relatief groot koelblok en een ventilator achterop zitten wat al snel onbruikbaar wordt.

Imitatie

Natuurlijk is er ook veel imitatie of goedkope 'rommel' wat verkocht wordt. Dat is dan ook belangrijk om rekening mee te houden. Een goed stuk over imitatie van de Luxen Z ES leds is dit:
http://www.ledoauto.com/b...ential-danger-to-your-car

Soms zie je dat COB leds als Lumileds geadverteerd worden.Dat is dan redelijk makkelijk herkenbaar door de grote led chip die erop zit wat dus niet klopt. Bij Cree is het al iets moeilijker maar dat zie je dan weer aan de opbouw van de lamp.

Dat geldt dus ook voor vorige serie met Cree en COB leds, er gaat heel wat goedkope rommel in de rondte die de specs bij lange na niet halen of gewoon van een slechtere kwaliteit zijn. Soms wordt om de prijs te drukken en de lichtkleur te halen vaak een combinatie gemaakt tussen enkele goeie leds en een paar goedkope. Vaak zijn ze wel redelijk makkelijk te herkennen doordat ze met vergelijkbare led lampen een heel stuk goedkoper zijn. Dat zegt vaak al genoeg. :)

Update

Edit: Update 15-9-2017

Al enige tijd (en aardig tevreden) met de led verlichting in mijn motor, maar met de donkere dagen en het wegvallen van het puur witte licht tov geliger halogeen licht, toch maar besloten om eens te kijken voor wat meer licht, en met name de Lumileds. @Osiris had hier al eerder ervaring mee en nu dus aan mij de beurt. :)

Net even wat meer lichtopbrengst en zeker bij H4 waarbij je bij Cree of COB ziet dat je maar de helft van een normale H7 lamp krijgt. 60W is dim en grootlicht bij elkaar. Bij Lumileds krijg je 50W voor dim en 50W voor grootlicht. Dat scheelt een stuk.

Al met al weer de nodige extra ervaring en avondjes lopen zoeken waarmee ik dit topic ook even heb bijgewerkt.

Joopieboy wijzigde deze reactie 28-11-2017 14:12 (113%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
quote:
Joopieboy schreef op zondag 7 mei 2017 @ 12:29:
@Osiris dikke kans idd, verkoper zegt niet alles, en misschien had je dezelfde lampen bij een andere verkoper goedkoper kunnen scoren maar goed dat is niet anders. :) Ben wel heel benieuwd hoe die 3e gen bevallen. :)

Had jij projector koplampen of gewone trouwens?
Projector in de huidige :) Zoals in 't andere topiQue gezegd overigens, ga ik de LED's alleen gebruiken voor grootlicht, dus echt veel ervaring zal ik er in de praktijk niet mee opdoen. Dimlicht krijgt Xenon. Vind ik toch mooiere spectrale lijnen hebben.

Osiris wijzigde deze reactie 07-05-2017 12:45 (21%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 15:58
quote:
Joopieboy schreef op zondag 7 mei 2017 @ 12:29:
@Dryhte niet heel veel vermogen als ik naar de specs ga kijken, en volgens mij best lastig in te bouwen?

Daarbij met die prijs was het wel interessant om te kijken naar de versie die ik en een aantal andere mensen die ik ken gebruik. :)
Yep maar ik vond niet zoveel info, en op de fora waar ik zat stonden deze sterk aanbevolen. Het inbouwen was wat lastig maar ik slaagde erin en nu is het enige 'probleem' dat die mesh koelflap zal slijten door wrijving.

Zeker top idee deze thread :)

Vermogen is trouwens voldoende, echt stukken beter dan de standaard halogeen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joopieboy
Zoals ik al schreef, niet eens hand warm, beetje lauw. Bij stilstand wordt het iets meer maar ook niet gek.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joopieboy
quote:
wickedm3n schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 07:48:
Leuk onderwerp. Ik heb er zelf ook weleens maar gekeken maar wat is het voordeel van leds t.o.v. Xenon?
Prijs en geen converter?
Xenon is zeker met een motor illegaal in het buitenland. Warmte, compacter, minder stroom gebruik, meer lichtopbrengst (alleen bij de 3e en nog duurdere generatie). Laatste generatie heeft ook het voordeel met het lichtbeeld doordat het lampje zo compact is samen met de lichtpunten op de lamp. En dat is écht een groot voordeel. Plus gewoon netjes wit licht zonder een waas van blauw licht eromheen. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

quote:
Joopieboy schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 18:39:
Ik zou zeggen zorg eerst eens dat je je lampen goed afstelt. Je hebt een andere lichtbron met meer opbrengst, nogal gek als ie dan minder ver komt. :)
Is een redelijk veelvoorkomend probleem hoor, brandpunt zit toch nooit helemaal hetzelfde als bij halogeen. Maar het is niet zo erg aanwezig dat het stoort, al ben ik nog steeds niet overtuigd dat het niet enkel suggestie is.

Buiten dat rijd ik zo weinig in het donker en nog veel minder op onverlichte weggetjes dat het voornamelijk zichtbaarheid voor anderen is en het ziet er leuk uit, en hopelijk gaan ze langer mee. En het kleurt beter bij de parkeerlichtjes die ik al eerder vervangen had voor leds. :P

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Altijd wispelturig is ook consequent.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

quote:
Joopieboy schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 15:43:
Dit is de reden waarom de nieuwe Luxeon LED's bijvoorbeeld zo een goed lichtbeeld geven:
[afbeelding]
Komt exact overeen met halogeen. :)

En idd, zichtbaarheid en gezien worden is ook exact de reden waarvoor ik het heb. Plus altijd al iets meer lichtopbrengst dan halogeen. :) Ik mis alleen het strooilicht op de borden zoals bij xenon. :+
Yep zoiets heb ik ook. :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
quote:
Joopieboy schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 08:48:
[...]

Plus gewoon netjes wit licht zonder een waas van blauw licht eromheen. :)
Die blauwe waas is juist waarom je Xenon inbouwt joh! :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ik hoor denk ik weinig gezoem boven 't geluid van m'n Akra's uit hoor :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• l3art
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13:55

l3art

Moderator Mobile
Nice topic. Zelf net een lexus ct200h gekocht en wil er led inzetten. Hiervoor steeds xenon gehad maar led is nu zo goed als vergelijkbaar.

Had deze set besteld en vandaag in huis gekregen: https://hilox.eu/h11-l2-led-kit-hilox-performance
Liever had ik 5000K gehad maar die hadden ze niet. Echter kwam ik vandaag het volgende tegen: http://www.eklight.com/pro_show.php?id=233

Lijkt mij de originele fabrikant van het geheel. Meteen een bericht gestuurd om te vragen wat de kosten voor 2 sets zijn (groot en dimlicht). En ze hebben wel 5000K

Na wat meer googelen kwam ik nog wat meer en betaalbaarders tegen:
1) https://www.xenonl.com/Led-kit-3000lm-auto
2) https://www.immers.info/H...set-7.000-lumen-flex-cool

Nu vraag ik me af of die eerste set echt is. Volgens lumileds.com zijn er geen 6000k leds van lumileds.
Die tweede is een compleet andere set maar met meer lichtopbrengst en zonder fan. Al heb ik wel het idee dat je de cijfers over lichtopbrengst af en toe naar beneden moet afronden.

Overigens is het niet zo dat ik perse iets goedkopers wil maar bij het ontvangen van de lampen vandaag was 1 lamp onder de leds iets beschadigd of niet netjes afgewerkt of geknoeid met koelpasta. In ieder geval is het naar mijn idee voor verzending niet netjes gecontroleerd. En voor die prijs verwacht ik dat wel.

Belangrijkste voor mij is genoeg licht en een goed lichtbeeld.

Edit:
Nu ik de beschrijving bij Immers nog eens lees staat er Luxeon ZES ipv Z ES. Zullen dus niet de echte Z ES leds zijn.
quote:
Osiris schreef op zondag 7 mei 2017 @ 12:22:
@Joopieboy Geen idee of ze uit China komen, waarschijnlijk wel uiteraard, maar heb ze besteld uit de UK ;)
Welke heb je precies besteld als ik vragen mag?

l3art wijzigde deze reactie 25-05-2017 08:22 (19%)

Te koop AKG Y50BT koptelefoon en een Feiyu Tech G4S gimbal

Acties:
  • +1Henk 'm!

• l3art

l3art

Moderator Mobile
Heb ze van immers een mail gestuurd en gevraagd hoe het zit. Ben benieuwd. ...
Ook erg benieuwd of ik nog bericht krijg van de originele fabrikant van de Hilox led lampen, oftewel EKLight.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• l3art

l3art

Moderator Mobile
Zowaar vandaag, op een ander mail adres, toch nog reactie van de fabrikant (EKLight). Ben benieuwd of er een minimale afname is en wat de prijzen zijn.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Snel foototje van m'n xenon (middelste twee), LumiLED schijnwerpers (twee buitenste van de 'grote') en LED pilot lights (helemaal aan de zijkant).

Pilot lights lijken anders gekleurd, denk ik, doordat die ruitjes het meer diffuus maken, waardoor ze niet overbelichten, terwijl de xenon/LED koplampen achter projectoren zitten en het geheel aardig overbelicht :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Doe ik ook leuk mee,grootlicht is vandaag binnengekomen en ff erin gedraaid.

Alleen dimlicht

Dim en groot.

Nu lijken mijn stadlichtjes wel erg blauw.. :)

Zat bij het grootlicht nog wel een kadootje en wel 2 stadslichtjes, misschien dat ik die nog wel ff probeer tzt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Ze zijn nog steeds onderweg, maar ik laat het weten zodra ze er zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 15:51

BdK9001

50cc Prutser

quote:
BdK9001 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 10:55:
[...]

Er is mij verteld dat dat niet helemaal opgaat. Desondanks heb ik deze besteld voor m'n scooter (ik heb dezelfde als FvdBerg), 10-30V lijkt me voldoende veilige marge om eventuele pieken op te vangen.

Mocht het lichtbeeld op de scooter me niet al te veel tegenstaan ga ik ook voor de auto (2002 Focus) een setje led dimlichten scoren, dus dan meld ik mij hier weer.

Ik heb overigens in zowel de scooter als de auto ook deze zitten voor stadslicht
Net voor het eerst in het donker gereden, lichtbeeld en opbrengst zijn erg goed, helaas heb ik de voorkap niet goed teruggezet, met ongelukkige tegenliggers als gevolg... Morgen maar even aanpassen O-)

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt | Als je rechts ingehaald kon worden, had je ook rechts kunnen rijden!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• l3art

l3art

Moderator Mobile
quote:
Joopieboy schreef op maandag 3 juli 2017 @ 10:58:
Lijkt mij gewoon prima te gaan. Hoezo wel of niet dan?

Trouwens ik zie hier nu de 3e gen lampen voorbij komen zoals deze:
http://vi.raptor.ebaydesc...1499072439282&cspheader=1

Dat zijn dus CSP LEDs, die hebben een minder hoge lichtopbrengst dan een vergelijkbare 'echte' Lumiled/Luxeon ZES LED. Die zijn wel bijna 2x zo duur nog (45-50vs 25-30 dollar) maar daar heb je echt veel meer aan. :)
Goed lezen is het devies (mits ze eerlijk zijn) want aan het uiterlijk kan je het niet zien of het lumileds zijn of niet. Er zijn lumileds h4 lampen die er net zo uit zien wat led layout betreft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joopieboy
Jup, en proberen op te letten met de specs, de ene geeft per lamp op, de andere per twee, etc.

@Thundernet zal zo eens op eBay kijken, die zijn wel erg duur en weinig opbrengst. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• l3art

l3art

Moderator Mobile
Haha ja klopt, ook een keer tegenaan gelopen. Nog wel kunnen annuleren gelukkig.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online

Niet echt 't beste vergelijkingsmateriaal, de 1e foto (halogeen) bleek achteraf enorm bagger te zijn :+ Je ziet wel dat Xenon een stuk mooier is :P maar of dat aan de lampjes of aan de foto ligt is zo natuurlijk niet te zien.. In 't écht wel uiteraard O-)

3e foto is met LED grootlicht, bij halogeen verzuimd foto van te maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• l3art

l3art

Moderator Mobile
Ik ben dik tevreden over mijn led. Stuk feller dan halogeen in ieder geval. Xenon is moeilijk vergelijken aangezien ik in deze auto geen xenon heb gehad. Als ik het vergelijk met xenon van andere auto's komt het wat intensiteit betreft goed mee, misschien iets minder fel, maar dat idee had ik ook met mn vorige auto waar ook xenon in zat. Waarschijnlijk omdat de projector een halogeen projector is, die zijn naar mijn idee iets minder helder. Led als grootlicht is echt fenomenaal.

l3art wijzigde deze reactie 09-07-2017 21:49 (43%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
quote:
l3art schreef op zondag 9 juli 2017 @ 21:46:
Led als grootlicht is echt fenomenaal.
Ik ben vooral goed te spreken over het goed knipperende karakter van LED-verlichting O-) M'n grootlicht-relais werkt in ieder geval goed mee in het duidelijk aanwezig zijn van m'n twee instant schakelende grootlichten :+

Aan een stroboscoop doet 't niet onder, laat ik 't zo zeggen :P

Osiris wijzigde deze reactie 09-07-2017 21:51 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

quote:
FunkyBro schreef op zondag 9 juli 2017 @ 22:20:
[...]

Gekke vraag misschien, maar heb je de LED's in rood of wit gehaald? Normale lampjes komen alleen in het wit (geel) en bij remlichten zorgt de rode kap voor de kleur maar bij LED kan je ook voor rood kiezen, dus sloeg de verwarring toe 8)7
Nee wit uiteraard, je kan ook geel nemen maar met echt wit vind ik het iets mooier, wat roder en minder oranje.

Je kan ook rode nemen, maar dan gaat je helderheid waarschijnlijk afnemen ipv toenemen, maar kan best.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
True true.

• tdw
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 18-05 13:58

tdw

Amai seg!

quote:
l3art schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:59:
[...]

Dan kom je denk ik op zoiets
uit, maar geen idee hoe fel die zijn.
Bedankt voor het meedenken. Volgens de specs is een R10W lamp 37,5 mm hoog. Na contact gehad te hebben met een store heb ik deze besteld. Die zijn 38 mm hoog en lijken op de LED's die ik eerder heb ontvangen. Die waren fel genoeg, hopelijk zijn deze dat ook :+

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• Flagg
  • Niet online

Flagg

quote:
Joopieboy schreef op maandag 24 juli 2017 @ 16:50:
Led remlichten vind ik wel link. Met de zon er vol op zie het echt niet. :)
Remlichten zijn apart segment dus zie je echt prima. :)

Felheid is overigens hetzelfde als de oude lampjes, maar ze zijn wel sneller aan dus veiliger. :Y) B)

Flagg wijzigde deze reactie 03-08-2017 20:24 (17%)

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 08:38

BazzH

Kei-goed...

quote:
Joopieboy schreef op maandag 4 september 2017 @ 10:17:
Zuiniger is vaak niet helemaal goed gebruikt, ja ze hebben meer lichtopbrengst maar alsnog worden ze warm en hebben ze 'verlies' in de vorm van warmte. :)

Vandaar dat je vaak met minder watts bij led toekomt, omdat je dan toch meer licht hebt. :)

Wat mij wel opvalt met een 30W spierwitte led in de motor is dat het witte licht niet altijd super fijn is en lijkt weg te vallen soms. Ik weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen...
Dat ervaar ik op mijn fiets ook. Maar dat licht is er wel hoor. Dat zie ik aan verkeersborden die ik van 1 km afstand al op zie lichten en aan de wegmarkering.

Ik vraag me alleen af wat voor bak licht je gaat krijgen als je een 35W halogeen lamp gaat vervangen door een LED lamp die 40W verstookt.

Ik ben voor mijn scooter ook een tijdje op zoek geweest naar een LED koplamp (dim- en grootlicht in 1, HS1, dat is volgens mij gewoon H4 met een lager wattage). Was niet heel veel voor te vinden toen. Ik wilde juist wat minder stroomverbruik, want de electra van zo'n scooter is nogal krap bemeten allemaal.

Think smart........ Act stupid........

• Dryhte
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 15:58
@Joopieboy Misschien is het een goed idee de TS te upgraden met een lijstje met de goed bevonden lampen/leveranciers?

• pretpik
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 15:45
quote:
Joopieboy schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 22:24:
Ziet er netjes uit, Z ES leds zijn toch wel het beste op het moment. Ben benieuwd voor je :)
Zodra ik ze binnen heb laat ik het weten :) . Sowieso zal het zicht beter worden met deze led pitten, het lichtbeeld is nu echt bedroevend, staat ook her en der op fora dat de Insight niet het beste lichtbeeld heeft.

PSN: pretpikkie

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 11:51
quote:
Joopieboy schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 17:36:
D2S is toch standaard voor xenon? Dan heb je ook een koplamp die hierop aangepast is met ombouw en starter. Daar kun je niet 'zomaar' een led inzetten'. Lumileds is er iig niet voor D2S maar de ZES variant weer wel. Alleen die heeft een stuk minder opbrengst. Je kan eens op eBay kijken. :)
De ballast zit gewoon los. Ik heb de lampen zelf omgebouwd (setje van retrofitlab). Ik ga net voor de lichtopbrengst, daarom ben ik van 1x H7 naar 2x Xenon gegaan, de projector is puur voor het lichtbeeld en om andere weggebruikers niet tot last te zijn.

• pretpik
Vanmorgen is m'n setje led lampen binnen gekomen. Als ik ze ga plaatsen van het weekend zal ik daarvan ook wat foto's posten.

• pretpik
Ik heb ze dus ingebouwd vanmiddag en ik moet wel zeggen dat er een wereld van verschil in zit ten opzichte van normale halogeen lampen. Door de projectorlamp is alles mooi gelijkmatig verdeeld en een zogenoemde strakke 'cutoff'. Ik zal indien jullie dit willen nog foto's in het donker maken. Verkeersborden en andere reflecterende borden lichten echt heel goed op nu.

Inbouwen was in dit geval letterlijk de ene lamp er uit draaien, andere er in draaien, de ballast ergens met een tiewrap vastzetten en weer aansluiten. Bij elkaar nog geen 20 minuten bezig geweest.

Links LED, rechts halogeen

Klaar! B-)

quote:
GAIAjohan schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 22:05:
Ziet er kwalitatief uit. De inbouwdiepte lijkt ook mee te vallen.

Hoe warm worden zulke koelvinnen eigenlijk? Kan dat rustig tegen de kunststof stofkap aan, zonder dat deze smelt? :)
De koelvinnen en de ballast worden handwarm, geen risico op schade dus. Houd er wel rekening mee dat de koelvinnen best scherp kunnen zijn. In het voorbeeld wat jij noemt zit de ballast rechtstreeks aan de led wat er ook voor zorgt dat je creatiever met ruimte om moet gaan. Houd er trouwens rekening mee dat Volvo er een erg strenge verlichtingscontrole op na houdt en je kans hebt dat je er nog een setje warning cancellers tussen kan gaan zetten. Voor de lichtopbrengst zou ik het zeker proberen.

pretpik wijzigde deze reactie 29-09-2017 22:23 (5%)

• Bommes
  • Registratie: september 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

quote:
patrickkoning schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 15:16:
Kun je nergens gewoon één lamp bestellen ipv een set?
DOH ! dat is natuurlijk ook een optie.. :P

life is what happens to you while you're busy making other plans ~ Lennon

• pretpik
@furian88 Hierbij wat foto's geprobeerd te maken in het donker.

• Joopieboy
Dan bestel je ze toch op eBay? :+ En zolang als dat je met PayPal betaald is er niks aan de hand. Onbekend maakt onbemind...

• l3art

l3art

Moderator Mobile
Nee daar valt niks aan te zien.
Auto en type en bouwjaar is meer helpzaam. Maar als in het boekje staat dat je HB3 moet hebben, dan zal dat. Je zou voor de dubbelcheck dit nog kunnen gebruiken: https://www.philips.nl/c-...ing/voertuig-selectietool

Dat het lichtbeeld niet klopt zou kunnen als je een goedekope ledlamp hebt waar geen rekening is gehouden met de brandpuntafstand oid.
Sommige LED lampen hebben echter de mogelijkheid de lamp wat te draaien in de socket zodat je een beter lichtbeeld krijgt. Maar daarvoor zal je moeten kijken bij de specificaties of het instructieboekje dat bij de lampen zat.

• Joopieboy
Als je het beste wilt hebben wat er is, dan moet je kijken naar Lumileds. Voordeel is ook dat je die kunt draaien in de sokkel, beste is de leds naar beneden te laten wijzen. :)

Dan kom je op deze uit:
https://m.ebay.com/itm/90...075fffe6d98%257Ciid%253A1

• Joopieboy
Bij een projector maakt het niet uit is mijn ervaring, dat werkt ook prima met een 'grote' cob led aan beide zijdes. :)

• SniperGuy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 13:30
quote:
patrickkoning schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 22:17:
Ik heb ze dus ingebouwd vanmiddag en ik moet wel zeggen dat er een wereld van verschil in zit ten opzichte van normale halogeen lampen. Door de projectorlamp is alles mooi gelijkmatig verdeeld en een zogenoemde strakke 'cutoff'. Ik zal indien jullie dit willen nog foto's in het donker maken. Verkeersborden en andere reflecterende borden lichten echt heel goed op nu.

Inbouwen was in dit geval letterlijk de ene lamp er uit draaien, andere er in draaien, de ballast ergens met een tiewrap vastzetten en weer aansluiten. Bij elkaar nog geen 20 minuten bezig geweest.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Klaar! B-)

[afbeelding]

[afbeelding]

[...]

De koelvinnen en de ballast worden handwarm, geen risico op schade dus. Houd er wel rekening mee dat de koelvinnen best scherp kunnen zijn. In het voorbeeld wat jij noemt zit de ballast rechtstreeks aan de led wat er ook voor zorgt dat je creatiever met ruimte om moet gaan. Houd er trouwens rekening mee dat Volvo er een erg strenge verlichtingscontrole op na houdt en je kans hebt dat je er nog een setje warning cancellers tussen kan gaan zetten. Voor de lichtopbrengst zou ik het zeker proberen.
Ziet er netjes uit! prettig dat er geen stofkap op dei H11 dimlichtlampen zit (bij mij gelukkig ook niet 8) )
Kan je al wat zeggen over de levensduur? :P :+ :D

• Ophidian
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 12:44
Ik denk dat dat ook afhankelijk is van de lichtunit. Voor mijn Kawi heb ik op proef een set led lampen besteld. Ze zitten er nog niet definitief in, moet eerst verzinnen hoe ik het oplos met de dust cover. Maar hier een lichtbeeld van halogeen:

Hier van LED:

De lamp zit met de lampen horizontaal, verticaal kan niet.

Maar als je kijkt naar de opbouw van de reflector denk ik ook dat hij juist zo erin moet en je met verticale plaatsing een heel gek lichtbeeld gaat krijgen.

Ik heb trouwens het idee dat de LED minder strooilicht heeft, als je onder het lichtbeeld vergelijkt met het halogeen.

Bij de Kawi zitten de kabels in de dust cover ingebouwd. Dus weet nog niet hoe ik dat ga wijzigen. Wil eigenlijk ook niets kapot maken. :/

Solaredge 18x LG Neon 2 320 - 5,76 kWp - 120 graden OZO - 38 graden helling

• BdK9001

BdK9001

50cc Prutser

@Ophidian de reflector van je motor lijkt sterk op die van mijn scooter. heb toevallig vandaag beide LED's van verticaal naar horizontaal gedraaid omdat ik tegenliggers teveel verblindde. Die keken namelijk eerst recht in de 'bovenste' LED. Zometeen maar eens een testrondje maken O-)

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt | Als je rechts ingehaald kon worden, had je ook rechts kunnen rijden!

• pretpik
Wat ik begrepen heb is dat de beste LED lampen ter vervangen van de halogeen koplampen op dit moment aan het volgende voldoen:

- fanless design
- Luxeon ZES LED chips
- Dat de LEDs op dezelfde plek zitten als waar normaal de gloeidraad van de halogeenlamp zit
- de ballast verwerkt zit in de lampvoet zelf en er niet los aan hangt

Zeker een ventilator gaat op den duur defect. Pin mij er niet op vast, dit is wat ik begrepen heb na mijn vooronderzoek.

• Joopieboy
quote:
Pyramiden schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:12:
[...]

Hoe bevallen deze lampen tot nu toe? Ik zit te twijfelen om H4 LED's in mijn auto te zetten als de "xenon look lampen met halve levensduur" die ik op vakantie moest kopen omdat er niks anders was de geest geven.

Deze zien er wel goed uit. Die lampen met die rare koelvinnen aan de achterkant ben ik een beetje terughoudend mee...

Waar heb je ze gekocht, als ik vragen mag?
Als ik je een tip mag geven, dan zou ik voor deze gaan:

Zelf en bij anderen erg goeie ervaringen mee. :)
quote:
patrickkoning schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:34:
Wat ik begrepen heb is dat de beste LED lampen ter vervangen van de halogeen koplampen op dit moment aan het volgende voldoen:

- fanless design
- Luxeon ZES LED chips
- Dat de LEDs op dezelfde plek zitten als waar normaal de gloeidraad van de halogeenlamp zit
- de ballast verwerkt zit in de lampvoet zelf en er niet los aan hangt

Zeker een ventilator gaat op den duur defect. Pin mij er niet op vast, dit is wat ik begrepen heb na mijn vooronderzoek.
Ballast in de lampvoet ga je niet willen vanwege inbouwdiepte, en sowieso zie je dat niet bij de echte Lumileds (Luxeon). :) Dan heb je gelijk dat met de leds op de juiste positie.

Joopieboy wijzigde deze reactie 11-10-2017 21:35 (35%)

• RinuX
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 16-05 17:05
quote:
Joopieboy schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:30:
[...]

[afbeelding]

[...]

Ballast in de lampvoet ga je niet willen vanwege inbouwdiepte, en sowieso zie je dat niet bij de echte Lumileds (Luxeon). :) Dan heb je gelijk dat met de leds op de juiste positie.
Over mijn H4 setje ben ik op zich tevreden, alleen het grootlicht is niet erg fel, het lijkt minder ver te schijnen dan de halogeen lamp. Misschien is dat beter bij degene die Joopieboy aangeeft.

• Joopieboy
quote:
RinuX schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 09:11:
[...]

Over mijn H4 setje ben ik op zich tevreden, alleen het grootlicht is niet erg fel, het lijkt minder ver te schijnen dan de halogeen lamp. Misschien is dat beter bij degene die Joopieboy aangeeft.
Ik heb de led lampen wel iets hoger moeten afstellen, maar verder geen last oid. :)
Verschil tussen de COB leds wat ik hiervoor had en de Lumileds die ik nu heb is wel dermate dat ik begrijp wat je bedoelt. :) Ondanks de hogere opbrengst dichterbij. :P

• SniperGuy
quote:
Joopieboy schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:30:
[...]

[afbeelding]

[...]

Besteld bij diezelfde toko (zelfde type alleen dan H11) zal mij benieuwen.

• Grubeater
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 23-05 23:27

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Na aanleiding van dit topic ook maar een setje Lumileds besteld voor mijn Honda Transalp.

De stofkap past goed om de lamp met koellichaam heen.

Het lichtbeeld is duidelijk helderder met de ledlamp, maar ik moet nog kijken hoeveel het strooilicht het andere verkeer hindert.

Dimlicht standaard

Dimlicht LED

Grootlicht standaard

Grootlicht LED

| Mijn fotomeuk |

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 15:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zie hier toch inmiddels nette lichtbeelden langs komen. Toch ook maar eens kijken naar led lampen. Ben gezegend met 4 H7 lampen op mijn motor, dus wordt wel een redelijk prijzige grap :X

Also; Raad de motor ;)

• l3art

l3art

Moderator Mobile
Ik gebruik met enige regelmaat toch groot licht. Ik vind het een verademing grootlicht met led. Dus ik zou zeggen zet daar ook gewoon lumileds in. Voor die prijzen voor goede sets uit China (I know het komt allemaal uit China...) hoef je het ook niet te laten.

• Joopieboy
Als ik het zo zie zijn het sowieso geen Lumileds maar COB leds, ansich wel aardig voor het geld. :)

Geen ventilator enzo scheelt ook al ellende.

• Joopieboy
Ziet er uit als de echte Lumileds, worden minder warm en veel meer lichtopbrengst. Als je het wilt uitgeven zou ik er niet over nadenken en lekker voor de 2e gaan. :)

• locoelbario
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 15-03 12:38
quote:
Joopieboy schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 20:11:
Kijk eens goed naar de foto's, deze heeft geen fan. ;) Echt lijkende lumileds dus.
Nog maals bedankt

• Joopieboy
Precies en iedere adverteerder gaat er anders mee om, rekent anders of overdrijft wat meer. Door ervaring kan ik zeggen wat werkt of wat niet en kan ik een beetje de verschillende types en series herkennen. Maar goed :+

• Joopieboy
Ja die verkoper heeft zijn zaakjes goed in orde. :) Even nog een update posten, net weer iemand heel erg blij gemaakt met een setje led, en nu even moeten spelen met het afstellen van de lampvoet wat bij Lumileds dus wel kan. Ik heb zelf projectors ook op de motor en daarmee een glasharde scheidingslijn, mijn moeder heeft een Alto met H4 reflectorkoplampen, iets wat xenon dus altijd een bak strooilicht en ellende geeft en met de 'goedkopere' leds ook snel problemen geeft.

Het setje voor mijn motor:

Setje voor mijn moeder:

Ingebouwd waarbij je ook mooi ziet dat de stofkap over de schacht van de lamp valt, stofhoes eroverheen en dan het koelblok erop draait:

Lichtbeeld origineel (leds schijnen opzij, zo horen ze te zitten):

1 streepje verdraaid (2 kleine inbusjes opzij van de lampvoet):

Et voila:

Daar kan ik heel erg tevreden mee zijn. Reflector koplampen met leds en een zeer goed lichtbeeld. :)

Joopieboy wijzigde deze reactie 21-10-2017 22:31 (3%)

• kendo
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12:52
Rot werk zou ik het niet willen noemen. Het is gewoon erg tijdrovend vanwege de vele stappen. Maar ik heb nu 5x een projector retrofit gedaan en de resultaten waren elke keer zeer bevredigend.
Maar de plug&play variant met deze LED's, is nu ook eindelijk een goede optie. d:)b

• l3art

l3art

Moderator Mobile
quote:
Joopieboy schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 17:44:
Tsja dat is wat ik eerder al postte:
http://www.ledoauto.com/b...ntial-danger-to-your-car/

En chineese specs moet je sowieso niet teveel vanuit gaan. :P Maar dat veel het 6000k noemen kan ik mij ergens voorstellen, is ook gewoon spierwit. :)
Alleen is 6000K niet echt spierwit, daar zit een ietwat blauwe zweem doorheen. Ze noemen het ook wel eens diamond wit. Wat denk ik meer meespeelt is dat 6000K voor de meeste bekender is dan de mogelijkheid van 5700K. Heb eerder een NL bedrijf gemaild en gevraagd waarom ze 6000K vermelden en of het wel echte lumileds waren. Ze garandeerde dat dit het geval was maar dat 6000K veel bekender is. Persoonlijk vind ik het een onzin reden, maar goed, kan dus een overweging zijn.

• Joopieboy
Vanwaar jouw aannames als ik vragen mag?

Gevoelskwestie of ervaring?

Ik heb nergens ook maar iets gelezen of gehoord van loslatende leds of beschadigde koplampen. Het wordt sowieso een stuk minder warm dan met xenon. Ik heb zelf persoonlijk ervaring met enkele tientallen sets.

Enige risico met imitatie is dat het de lichtopbrengst niet haalt, lichtkleur kan afwijken, eerder defect raakt (gewoon stuk), etc. Zoals hierboven ik die link al postte kun je met een aantal kenmerken goed zien of je de echte of neppe hebt. Sterker nog, een 'Lumiled' uitgevoerd met CSP leds of Cree herken je zo...

Dus in het ergste geval dacht je voor weinig echte Lumileds te kopen of ben je een beetje bekocht en heb je voor vrij veel geld (tientje of 3-4) 'gewone' leds gekocht.

Maar goed als je hier niet voor open staat heeft deze info weinig zin. :)

Joopieboy wijzigde deze reactie 24-10-2017 19:57 (17%)

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@patrickkoning Sorry, ik was wellicht niet duidelijk genoeg.

Tuurlijk geeft de halogeen lamp rondom licht, het glas is immers aan alle kanten onafgedekt en de gloeidraad zit in het midden.
Wat ik eigenlijk bedoelde; die gloeidraad opstelling is ook in plat vak. En volgens mij bij specifieke type fittingen (H7, H4, etc) altijd op dezelfde wijze uitgericht. En lichtopbrengst van een halogeenlampje is niet uniform, rondom. Volgens mij positioneert de (auto)koplamp ontwerper daarop ook z'n reflector. Toch?

En volgens mij zit er achter het projectorglas wel degelijk nog een reflector... ;)

Zoiets:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2f/Headlight_projector_schematic.svg

en ook rekening houdende met:

Mooie Plaatjes   

• SniperGuy
H11 heeft geen afscherming zoals H4:

Mijn redenatie: geleidedraad (zoals bij H11 Halogeen) zou in de weg zitten bij onder + boven stralen (en theoretisch verminderde lichtopbrengst), daarom heb ik de LED links + rechts ingesteld.
Aan de eerste resultaten te zien kan ik me niet voorstellen dat de opbrengst zou verbetern bij verdraaing van de LEDS.

SniperGuy wijzigde deze reactie 06-11-2017 13:30 (48%)

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 15:10
quote:
Dryhte schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:45:
door? boven en onder te draaien ipv links en rechts? of wat?
Er zitten twee inbus busjes waarmee de lamp vastgeklemd zit op die ronde plaat. Je kunt de lamp iets draaien waardoor hij iets te stellen is, afhankelijk van het ontwerp van je koplamp.

• GAIAjohan
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 15:09
quote:
meintje schreef op donderdag 9 november 2017 @ 13:38:
Normaal heb ik niet zo'n moeite met gewoon proberen. Ik heb echter weinig zin in het moeten vervangen van een ruitenwissermotor of CEM module :/

[...]
Ik zie niet in hoe led dit zou kunnen veroorzaken. Het heeft niet zulke piekspanningen nodig als xenon.. Daarom durf ik dit wel aan.

GAIAjohan wijzigde deze reactie 09-11-2017 14:21 (3%)

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || Het verbruik bijgehouden Volvo C30

• Joopieboy
quote:
FlowDesign schreef op donderdag 9 november 2017 @ 08:48:
[...]

Heb me ook een beetje ingelezen, maar dat PWM kan blijkbaar toch wel voor wat storingen zorgen en ik las bijvoorbeeld dat zelfs die dure Hilox LED's voor allerlei storingen/waarschuwingen in vrij nieuwe V70's zorgen. Ben bang dat het in een V40 dan ook niet beter wordt.
Het gekke is dat in datzelfde topic iemand met een vrij goedkoop Xenon setje inclusief canbus helemaal geen problemen had.
Ik neig er nu meer naar om dat uit te gaan proberen, dan zit er ook geen groot koelblok in de weg wat misschien niet in de koplampunit past.

Ging om dit setje:
https://m.ebay.de/itm/2x-...Nachrustsatz/152444642790
Je hebt ook Lumileds met van die flappen achterop als koeling ipv een koelblok, dat wilt ook wel. :)
quote:
ehtweak schreef op donderdag 9 november 2017 @ 20:16:
:+ Gelukkig heeft geen een setje wat ik bestel canbus... dat zit bij mijn in de auto, die canbus... :+

Hooguit wat dikke vermogensweerstanden om extra energie weg te stoken, zodat de, vanuit de canbus elektronica aangezwengelde lampjes controle, voor de gek gehouden wordt... en denkt dat er nog steeds de originele energieverslindende halogeenpitten in zitten. ;)
Want ook die warmte is nutteloos en moet weer afgevoerd worden. :-(

Beste zou zijn om de light-check te herprogrammeren (dus niet helemaal uitschakelen), zodanig dat de lagere stroomopname van de LEDs als ok gezien wordt.

Heb trouwens vandaag een setje H7 NightEye LEDs binnen gekregen. ff Snel aan een PSU gehangen om ze te testen.
Bij 13V DC trekken ze 1,5A (m.a.w. ca. 20W verbruik) Volgens het bijgevoegde folder/verpakking zouden ze 10000 lumen/1500 lux moeten leveren bij 6500K kleurtemperatuur.
Qua lichtopbrengst kan ik het nog moeilijk vergelijken, maar op m'n werkblad is het van zodanige intensiteit dat ik zowat een lasbril op moet zetten. 8)
Dat zijn die grote Cree leds toch? 1000 lumen is echt niet veel, beetje vergelijkbaar met een standaard halogeen lampje. Die doen (nieuw) ook zo 1000-1300lumen.

Lumileds geven ze op dat ze de 4000lumen halen, dát maakt echt een verschil. Zeker in mijn geval je maar 1 lamp hebt bij een motor. :)
quote:
ehtweak schreef op donderdag 9 november 2017 @ 23:39:
@FlowDesign De Nighteye met zwarte koellichamen wel, maar die rode vind je wat lastiger.
En die zijn imho op AE ook behoorlijk aan de prijs.

type 'A344' is volgens mij een nieuwer model; ander koelelement, geen fan, andere driver.

Weet iemand trouwens nog een goedkope leverancier voor die adapterringetjes:
[afbeelding]

Want ik kwam er achter dat die H7 LEDs weliswaar keurig in de koplampen passen. Maar omdat een origineel H7 halogeenlampje met z'n stekervoet rechtstreeks in de klem, achterop het koplamphuis, wordt vastgehouden en die joekels van H7 LEDs met een kabeltje in het voetje willen, is er niks om de H7 LED vast te zetten in de koplampbehuizing.

Of zijn hier nog andere oplossingen voor?
Ik zit naar hetzelfde te kijken aangezien mijn licht een heel klein beetje trilt, zat al te denken om een binnenste van een kabelwartel te gaan gebruiken hiervoor. Maar zo zo eens kijken of een adapter ergens te vinden is, moet haast wel. :)

Edit: hebbes:

https://www.ebay.com/itm/...ksid=p2057872.m2749.l2649

Of:

https://www.ebay.com/itm/...:5aAAAOSwBt5ZNnIs&vxp=mtr

Ook maar bestellen dan. :)

Edit: beide besteld, maar eens kijken hoe en of het werkt. :P

Joopieboy wijzigde deze reactie 10-11-2017 07:39 (8%)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
Joopieboy schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 07:32:
[...]

Je hebt ook Lumileds met van die flappen achterop als koeling ipv een koelblok, dat wilt ook wel. :)

[...]

Dat zijn die grote Cree leds toch? 1000 lumen is echt niet veel, beetje vergelijkbaar met een standaard halogeen lampje. Die doen (nieuw) ook zo 1000-1300lumen.

Lumileds geven ze op dat ze de 4000lumen halen, dát maakt echt een verschil. Zeker in mijn geval je maar 1 lamp hebt bij een motor. :)
Ehhh... >:) 10000, niet 1000 lumen.
Als ze dat idd halen. Maar in als ik een gewoon Osram halogeen H7 lampje naast die H7 LED, aan een PSU hang, dan geeft die H7 LED in ieder geval een behoorlijk wat meer licht. Bij een beduidend lagere stroomopname.
H7 halogeen is binnen een paar seconden bloedheet, die kun je echt niet meer beetpakken. Het H7 LED koelblok wordt ook wel heet, maar je kunt het nog net voorzichtig vasthouden. De bijbehorende driver wordt slechts handwarm.
Ik heb helaas geen FLIR camera o.i.d. om het warmtepatroon in beeld te brengen.

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
Raym09 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 13:36:

Wat doen jullie overigens met de afdekkapjes? (Waar van toepassing natuurlijk)
ff terugbladeren in dit topic:
ehtweak in "LED Verlichting auto+motor"
en dan zie dat er allerlei doppen in diverse maten te verkrijgen zijn...

Ik heb zelf ook een setje ruimere afdekdoppen besteld, zodat er meer ruimte, tussen de koplampfitting en de binnenzijde van de behuizing is.
Zodanig dat zometeen die H7 LED, compleet met uitstekend koelblik, wel afgesloten zit van alle rotzooi onder de motorkap.

M.a.w. als je de hoofdverlichting wilt omzetten van halogeen naar LED, komt er best wel wat bij kijken:
  • de juiste LEDs; goede lichtopbrengst, juiste lichtbeeld, thermisch op orde, canbus check?
  • inbouwperikelen; zoals juiste klemmetje, omdat steker niet meer rechtstreeks op de lampvoet zit
  • afwerkgedoe; koelelement/ribben/fan steekt uit, past dat wel in je koplampbehuizing? Nog afgezien van de ruimte tussen de achterzijde van je koplampunit en de rest van het 'spul' onder de motorkap
  • benodigde montage- en werkruimte? Waar laat je die stukjes kabel + driver module? Vastzetten ervan? Thermische issues?
En er zal vast nog wel iets bijkomen... ;)

Want als je b.v. kiest voor die uitvoeringen die een kleine ventilator in de voet hebben; waar gaat die warmte dan heen, als je koplampunit in principe (af)gesloten is? Door die (wat grotere) rubber afdekdop!
De unit openlaten is imho geen optie.
Hetzelfde, maar dan anders, geldt natuurlijk ook voor de versies met alleen koelribben of van die metalen koelstrippen eraan.

En hoe zit het met mogelijke storingen op radio ontvangst? Zowel over FM als DAB storingen lees je het een en 't ander. :/

ehtweak wijzigde deze reactie 10-11-2017 14:12 (15%)

Mooie Plaatjes   

• BdK9001

BdK9001

50cc Prutser

@Raym09 nee nog niet, afgelopen dagen wel weer zitten kijken trouwens, maar ik zit wel met die klepjes. Ik heb een fase 1 facelift trouwens, heb op focusclub.nl ook nog maar weinig er over gevonden. Wel jammer want ik wil wel goede en het liefst ook nog eens een variant die achter het klepje kan :p

• Joopieboy
quote:
Raym09 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:36:
[...]

Ik dacht even hé dat is niet gek voor een leuke prijs en ze hebben H4 volgens de omschrijving, niet dus :| staat niet bij de te selecteren sockets ;w
Gewoon even een paar euro meer uitgeven, en deze halen:
https://www.ebay.com/itm/...ksid=p2060353.m1438.l2649

Ga je ongetwijfeld heel veel plezier aan beleven. :)

Of, als dat 2 tientjes te veel is:
https://www.ebay.com/itm/...:sFsAAOSwtZ5Z4Wsg&vxp=mtr

Helaas geen Lumileds, maar ook best goed imho. :)

Als jij het koelblok niet kwijt kan, heb je ook led met een soort koelstrips achterop.
quote:
Headshot_NL schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:51:
Morgen wil ik weer een nieuw setje kopen. Heb HIR2 9012 lampen nodig. Welke kan ik het beste kopen? Ik zoek ze fanless zoals mijn vorige en deze kwamen naar voren: https://nl.aliexpress.com...XEON-Car/32804061589.html

Heb lampen met een reflector mocht dat nog verschil maken. Dit zijn de Philips Luxeon leds? al dan niet fake? iemand ervaring met verkopers die de echte varianten verkopen?
Jup maar niet met die koelstrips achterop. :)
quote:
ehtweak schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 15:23:
Vraagje aan de ervaringsdeskundigen alhier:

Er is regelmatig sprake van al dan niet fake Philips Z ES LEDs.
zoals hier:
http://www.ledoauto.com/b...ntial-danger-to-your-car/
en hier:
http://led-obzor.com/led/characteristics-of-led-philips-z-es
besproken wordt.

Nu heb ik mijn 1ste setje H7 LEDs binnengekregen. Deze worden verkocht als zijnde "Philips ZES (designed for auto)". Het staat zelfs in het foldertje wat in de doos zit.
Dit model:
[afbeelding]

Alleen wanneer ik de LEDs van dichtbij bekijk: (klik op de afbeeldingen voor vergrotingen)
de ene zijde:
[afbeelding]
en de andere zijde:
[afbeelding]
dan lijkt het wel alsof er op de ene kant echte en op de andere zijde neppe zitten.
Wat vinden/denken jullie?
Daar lijken idd neppe tussen te zitten ja, helaas. :) Ook het voetje is niet een bekend ontwerp voor de Lumiled lampen.

• FlowDesign
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 01-05 08:51
quote:
ehtweak schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 20:55:
[...]

Ja. ??
Is dat wel of niet nou een goede? Want qua lichtopbrengst en degelijkheid oogt het tot nu toe best wel ok.
Wat ik zo vreemd vind, is dat er aan beide kanten, verschillende typen LED chips gebruikt zijn... :?

Ik blijf het lastig vinden. Om een type te vinden wat EN qua thermische eigenschappen, LED kwaliteit, fysieke afmetingen (het mot wel passen) en lichtbeeld, de juiste is... :-(

Ik weet precies wat ik zoek, kan het alleen (nog) niet vinden. :S
Geen idee maar ik had ze ook bij banggood gezien. Die nighteyes worden onder veel verschillende merknamen verkocht. Op motor-forum had iemand zo'n setje in Nederland bij een motordealer gekocht met een andere naam erop voor veel te veel geld, die dacht serieus dat die anders (beter) zouden zijn dan die van banggood.

Op de site van banggood staat wel ZES LED, maar het woord Philips, Luxeon of Lumiled noemen ze er niet bij.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
FlowDesign schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 21:13:
[...]

Op de site van banggood staat wel ZES LED, maar het woord Philips, Luxeon of Lumiled noemen ze er niet bij.
Die tekst is idd verdwenen. :X
Maar in het handboekje wat in de doos zit, staat nadrukkelijk "Light source: PHILIPS ZES (designed for the auto)".

Ik heb al een claim ingediend bij BG, gebaseerd op 3 issues:
-het is geen originele Philip ZES. zoals wel geclaimd wordt. Bovendien verschillende typen LEDs aan weerszijden van de module.
-geen 30W/LED module, maar amper 20W.
-de hele voet wordt veels te heet. Gevaar voor smelten kabels/wat vlak in de buurt zit + levensduur ?

Ik heb nog geen daadwerkelijke ervaring met inbouw, want ik zit nog te wachten op de juiste metalen klemmetjes + grotere rubberen afdekkap.

Mooie Plaatjes   

• Loei123
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 14:13
Zojuist dit setje besteld:
https://nl.aliexpress.com...b7-4b27-b78b-72932c57b572

35% korting, wel jammer dat de reguliere prijs van 44 naar 52 dollar stijgt. :+

• Ophidian
Sinds vandaag de LED in de kawi gezet. Zowel de stadslicht als het dimlicht. Wat een enorm verschil zeg, borden die al in de verte oplichten. Met name op erg donkere wegen gewoon meer zicht. Ik ben tevreden. En geen enkel seintje van automobilisten gehad onderweg, geven een strakke lijn in de reflectoren :9

Verschil is natuurlijk lastig vast te leggen, maar zoiets dus:
Halogeen:

LED:

Ophidian wijzigde deze reactie 11-11-2017 19:48 (4%)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Had gisteren een setje NightEye A344 HB4 binnengekregen.
In principe is de LED module eigenlijk hetzelfde, alleen de fitting/connector is anders.

En ook hier weer een mix van zo te zien echte Philips ZES LED chips versus imitatie. :(
Wat helemaal vreemd is, is dat één van de lampen aan beide zijden fake LED chips heeft, terwijl de andere lamp twee verschillende typen LED chips heeft, aan weerszijden. 8)7
Hoe vreemd!?

de ene kant:

de andere kant:

Uiteraard wederom om een refund/uitleg gevraagd.

Ja, ze geven wel een enorme hoeveelheid licht. Dat lijkt me op zich wel in orde.
Maar de specificaties kloppen gewoonweg niet. Er wordt keihard gelogen in de bijgevoegde handleiding.
Wederom het stroomverbruik. Amper 20W verbruik versus de geadverteerde 30W.
De voet met de koelribben wordt gewoon bloedheet; die kun je na een minuut of tien niet meer beetpakken.
Daarnaast heb ik mijn twijfels over de levensduur van die namaak Philips ZES LED chips. Zeker omdat de gehele module zo heet wordt; dat is funest voor de levensduur.

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
Joopieboy schreef op zondag 12 november 2017 @ 12:17:
En dat ze zo heet worden zegt al genoeg imho. :P
Misschien ben ik een (te?) kritische tweaker, maar als je een blok koelribben niet eens meer voorzichtig met je vingers kunt beetpakken, dan is dat in mijn ogen gewoon te heet c.q. een falende (thermisch) ontwerp.
En ik heb aardig vuurvaste vingers van het vele koken en hanteren van hete dingen.
En dit is dan ook nog in de vrije ruimte getest, gewoon liggend op een werkbureau. Maar als die LED module + koelribben in een afgesloten koplampunit zit, kan de warmte helemaal nergens heen.
Weinig convectie in een afgesloten ruimte van amper een paar dm3 :/

Maar heeft één van jullie zijn/haar LED modules wel eens een uurtje aan b.v. een DC voeding gehangen en vervolgens gevoeld hoe heet ze worden? En gecheckt of de beweringen qua stroomopname juist zijn?

Want een fan in die voet is natuurlijk ook een lapmiddel. Nog afgezien van de levensduur daarvan. Dat fannetje gaat echt geen tigduizend uur mee, zoals men opgeeft voor de LED module. :N
Los daarvan, waar moet de warmte heen geblazen worden, als de gehele LED module in een afgesloten koplampunit zit? :?
Zou net zoiets zijn alsof je een goede CPU cooler op je processor monteert en dan vervolgens alle luchtopeningen van je PC behuizing dicht plakt. Hoe lang denk je dat dat goed gaat... O-)

En die LED modules met flexibele gevlochten metalen koelbanden; heeft iemand daar ervaring mee?
quote:
FlowDesign schreef op zondag 12 november 2017 @ 12:18:
[...]

Ik zou er ook helemaal niet vanuit gaan dat die andere wel echt zijn, eerder beter nagemaakt dan die andere.
LOL.
Maar hoe check je dat dan? Want weet jij zeker dat modules die jij gekocht hebt, wel echt zijn dan?

ehtweak wijzigde deze reactie 12-11-2017 12:32 (5%)

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
Joopieboy schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:11:
Je kan het ook wel herkennen aan de prijs, 40~50 euro is toch 2x zo duur als wat de meesten uitgeven en waar allerlei specs en gegevens bij worden geschreven waar dus idd weinig van klopt. Ook kun je aan het ontwerp wel een hoop zien. :)
Ehh? Die NightEye A344 zijn normaliter zoiets van 45 euro/set; m.a.w. ook niet echt goedkoop. En had ze besteld tijdens een aanbieding, vandaar de 15 euro lagere prijs. Maar goedkope zooi is het echt niet.
Ik verbaas me er juist zo over, want ze zien en voelen ontzettend degelijk aan. Het zit stevig in elkaar. Past allemaal keurig netjes. Is goed afgewerkt. Zelfs met allerlei afdichtingsringen erbij. En het koelelement zit keurig geborgd met een inbusboutje en de schroefdraad is voorzien van koelpasta voor betere thermische overdracht. Zelfs het dopje, bovenop de LED module heeft nog koelpasta in de schroefdraad zitten. M.a.w. ze hebben op diverse manieren geprobeerd om de warmte weg te krijgen van de LED chips. Maar blijkbaar niet goed genoeg.

Daarom vraag ik me echt af of dat zwarte, enigszins ovalen koelelement nou zoveel beter functioneert als die rode ronde ribbels bij het A344 model?
quote:
Ophidian schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:54:
Beide ledjes lijken niet op die ik heb. Heb zelf deze erin gezet. Geen idee of het was is. Voet was wel warm nadat ie aan gestaan had maar niet gereden. Geen idee hoe het is na een goede rit. Zie vanzelf wel hoe lang ze het volhouden. :9
Die had ik idd ook gezien van NightEye.

Maar nadrukkelijk voor het 'NightEye A344' model gekozen omdat 'ie:
hogere lichtopbrengst zou hebben. 5000 versus 4000 lumen/lamp.
En een nieuwer koelblok idd koeler zou zijn... niet dus. :(

Ze waren zelfs duurder; m.a.w. zoals gewoonlijk zegt prijs ook weinig tot niks.

@Ophidian worden ze echt maar handwarm? Dat zou een enorm pluspunt zijn t.o.v. dat model wat ik binnen gekregen heb.

ehtweak wijzigde deze reactie 12-11-2017 14:27 (36%)

Mooie Plaatjes   

• Ophidian
Nee, meer gewoon heet. Net zoals halogeen. Maar dat was met een tijd stil staan, weet niet hoe dat is na een rit.

Ze zitten bij mij alleen in een rubber. De oorspronkelijke dust cover is weg, dus niet opgesloten zoals bij een auto.

Ah het zijn dus COB leds. Vandaar dat ze ook wel heet worden. Naja het lichtbeeld is erg goed. Zie wel hoe lang ze het volhouden.

Ophidian wijzigde deze reactie 12-11-2017 14:30 (22%)

• Headshot_NL
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 19-05 02:02
Dit setje gekocht. Volgens de pagina echte ZES leds.
Voor de zekerheid contact opgenomen met de verkoper om dit te bevestigen: "Yes real Philips ZES chips"
Nu afwachten of alle chips inderdaad echt zijn. Zo niet, refund, ik wil geen risico lopen.

https://nl.aliexpress.com...ight-Kit/32791814342.html

Corsair Carbide 330R | MSI Z87-G43 | i7 4770K 4,6GHz | MSI GTX970 Gaming | 24GB Kingston HyperX 1600MHz | 2x Intel 520 240GB RAID-0 | Asus Xonar D2 | Seasonic G-650 | Dell UltraSharp U2515H | Pioneer VSX-422 & 4x Boston Audio A25 & Boston Audio Micro90PV

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[update BG refund request]

Eigenlijk tot mijn verbazing krijg ik de complete aankoopsom retour!
Verder geen vragen, geen discussie.

Ook opvallend, mijn hele probleembeschrijving met bewijsfoto's e.d. is weggehaald in mijn order/refund history. En het resultaat van de refund staat op 'No Result'. Terwijl ik een bevestiging kreeg dat het volledige bedrag naar mijn cc werd teruggeboekt... :?
Ze willen zeker niet dat het terug te zien is.
En als ik nu een review maak met detailfoto's van de fake LED chips en het foutief opgegeven stroomverbruik? Wat zou er dan gebeuren? O-)
Oh wacht; dat kan niet eens meer! Ik zie dat de 'Review' link ook verwijderd is bij die order... :|

Ben benieuwd of ze m'n claim voor het tweede set ook zo vlot honoreren... ;)

ehtweak wijzigde deze reactie 13-11-2017 10:09 (49%)

Mooie Plaatjes   

• FlowDesign
quote:
ixl85 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 07:53:
[...]

Ben erg benieuwd naar je vindingen, keep us posted. Ik ben opzoek naar een H7 lamp. Had bij de zelfde verkoper de volgende gevonden:
https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.8937460.0.0.8LYbbE

Ze zijn wel anders, maar weet niet precies wat het verschil is. Ook philips leds. Enig idee?
Voor die prijs krijg je waarschijnlijk namaak ZES chips.

Ik heb zelf deze besteld in H7, zijn nog onderweg maar gaat vrij snel. Als je vanuit de mobile app besteld zijn ze nu voor 36 Euro te koop.

DMEX H4 H7 H8 H11 H16 9005 HB3 9006 HB4 9004 9007 Luxeon ZES Chip Canbus 50W 8000LM 6000K White 3000K Car LED HeadLight Bulb Kit
http://s.aliexpress.com/e6jYriIN

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

toevoeging op: ehtweak in "LED Verlichting auto+motor"
en idd, de tweede set is ook volledig gerefund! Zonder verder commentaar. :X

Nu had ik nog een extra verzoek gedaan, als reactie op hun "If you have any more questions be sure to contact us" en gevraagd hoe ik dan zeker wist of de technische specs correct zijn bij een productbeschrijving en/of waar ik een setje Hx LED headlights kan vinden wel met echte Philips Z ES chips, die voldoen aan de omschrijving...

En wat kreeg ik als antwoord?
"Sorry for any inconvenience caused.
We will check our stock and the description carefully in the future. If you have any further questions, please contact us."

M.a.w. geen concreet antwoord... :N
Zucht. Waarom toch? Waarom is het zo moeilijk om gewoon eerlijk antwoord te geven?
Er staat bij de productomschrijving nog steeds: "Light Source: ZES LED Chips"

BTW: ook bij de tweede claim is alle kritische info verdwenen en staat er "No Result" als uitkomst van de refund. Bovendien is de 'Review' button ook weg.

ehtweak wijzigde deze reactie 14-11-2017 09:34 (11%)

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Inmiddels heb ik twee setjes van die NighEye A344 LED lampen alhier liggen.
Een setje H7 (voor in de projectorkoplamp - dimlicht) en een setje HB4 (voor in de mistlampunits in de bumper)

Na de klacht bij BG heb ik nu effectief twee 'gratis' setjes liggen.

Voordat ik daadwerkelijk een poging ga doen om ze echt te monteren en te zien of het lichtbeeld/-opbrengst en elektrisch gedrag in orde is, heb ik ze ff op de provisorische DIY testbank gelegd.

Het eerste wat ik eens wilde meten was hoe het nou zat met die warmte. Aangezien ik het koelblok, na ca. een kwartiertje al niet meer met m'n vingers kon beetpakken.
Heb nog een thermokoppel-module liggen die ik op m'n multimeter kan aansluiten.

Omgevingsomstandigheden:
-kamertemperatuur @ 19o Celsius
-windstil (ja, het is windstil in m'n knutselhok >:) )
-open montage; gewoon op een hittebestendige mat gelegd.

Het thermokoppel tussen de koelribben doorgestoken, vlak tegen de lampvoet zelf aan. Kwartier lang ingeschakeld en dan eens meten wat voor een temperatuur er geregistreerd wordt:
Na 15 minuten bij 13V @ 1,45A, meet ik 84o Celsius; m.a.w. behoorlijk heet.

Het thermokoppel aan de buitenzijde van die rode ronde ring van koelribben gestoken:
Na 15 minuten bij 13V @ 1,45A, meet ik 65o Celsius; nog steeds te heet om echt vast te houden.
De driver module zelf, wordt enigszins warm; daar meet ik 38o Celsius.

Nu vind ik zelf die 84o - 65o behoorlijk hoog; niet echt aan te raden om met je handen beet te pakken. Maar om te vergelijken met H7 halogeenlampje, met conventionele gloeidraad, heb ik die ook eens aan de DC voeding gehangen. En wat blijkt:
Na 15 minuten bij 13V @ 4A, meet ik maar liefst 120o Celsius, tegen de voet van de lamp aan!
M.a.w. niet beetpakken dus! ;)

Indien er belangstelling voor is, kan ik ook nog wel wat verbruikswaardes melden. (?)

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
Joopieboy schreef op woensdag 15 november 2017 @ 17:19:
...
Maar tussen 60-80 graden of handwarm en nog net vast te houden zit wel veel verschil, alleen ik heb qua gevoel alleen het koelblok vastgehad, wat het led lampje binnenin doet, geen idee.
Dat op zich een (halogeen)gloeilamp behoorlijk heet wordt, is bekend. Je moest vroegâh ook geen gloeilamp, die al een poosje aanstond, ff proberen met je blote handen los te draaien.
Maar de hele constructie van een gloeilamp-wolfraamdraad-lampvoet-hittebestendig soldeer, e.d. is gebouwd op die hoge temperatuur.
Halfgeleiders daarentegen, LEDs dus, worden niet blij :N van hoge bedrijfstemperaturen. Juist daarom zitten er koelvinnen/-blokken op high power halfgeleiders. Daarom vraag ik me af of het geheel van zo'n Hx autoLED constructie wel bestand is tegen die hoge bedrijfstemperaturen c.q. wat dat doet met de levensduur? Zeker in de afgesloten ruimte waarin het e.e.a. vaak gemonteerd zit.

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat een beetje opmerkelijk is, qua Philips LED verlichting voor de auto(koplampen), is dat de Nederlandse site van Philips:
https://www.philips.nl/c-...2.subcategory.p-grid-icon
geen LED koplampen kent. :-(

Terwijl de buitenlandse Philips website die wel kent:
https://www.philips.com.a...on-led-car-headlight-bulb
https://icecat.nl/p/phili...b+12985BWX2-36273235.html

De nieuwste Philips Ultinon:

Maar als je de prijzen van die opzoekt, dan moet je wel heel diep in je buidel tasten...

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik zat die Philips H7 LED installatiehandleiding eens door te lezen:
http://objects.icecat.biz...1508328569_3465_27327.pdf
en daarin staan wel goede richtlijnen om je LED lamp correct te monteren. Zelfs als 'ie niet van Philips is! :Y

Ze hebben het nadrukkelijk over de uitlijning en het juiste lichtbeeld. Ook hier weer een inbusboutje waarmee je LED module kunt verdraaien t.o.v. de vatting. En tevens een afschroefbaar koelelement, net zoals bij die NightEye A344.
Als je het koelelement losschroeft:

zie je ook de nodige koelpasta zitten.
Ook het gaatje, waar het inbusboutje zit, om de LED unit te kunnen verdraaien, t.o.v. de voet, is zichtbaar.

Nog wat meetwaardes:

H7Halogeen 13V 4A
H7LED 10V 1,85A
H7LED 11V 1,8A
H7LED 12V 1,6A
H7LED 13V 1,5A
H7LED 14V 1,4A
H7LED 15V 1,3A
H7LED 16V 1,2A

De H7LED begint goed fel licht te geven vanaf ca. 10V. Bij 7V werkt 'ie niet, en bij 8V begint 'ie enigszins op te lichten.

Zoals je ziet regelt de driver module:

keurig het opgenomen vermogen op een constante waarde van ca. 19,5W.
intern valt er weinig te zien in zo'n module:

is helemaal ingegoten.

ehtweak wijzigde deze reactie 15-11-2017 20:38 (38%)

Mooie Plaatjes   

• FlowDesign
Als het meezit wordt vrijdag of zaterdag m'n H7 setje bezorgd :)
Dan kan ik iig alvast zeggen of het echte ZES LED's lijken te zijn.

Ik hoop dat de meegeleverde canbus unit goed genoeg is voor mijn Volvo, ben er een beetje bang voor van niet.

FlowDesign wijzigde deze reactie 16-11-2017 08:07 (66%)

• Ophidian
quote:
[b]ehtweak schreef op zondag 12 november 2017 @ 14:16

@Ophidian worden ze echt maar handwarm? Dat zou een enorm pluspunt zijn t.o.v. dat model wat ik binnen gekregen heb.
[afbeelding]
Vandaag een rondje op de Kawi gereden. Bij thuiskomst kon ik mijn vinger op het koelblok houden. Wel warmer dan handwarm, maar viel me erg mee. Blijkbaar worden ze goed gekoeld door de luchtstroom onderweg. Heb maximaal 60 gereden, met name binnendoorwegen namelijk. Verbaas me nog steeds van de hoeveelheid aan licht die er vanaf komt.

• FlowDesign
quote:
Loei123 schreef op maandag 20 november 2017 @ 07:14:
[...]

Een fatsoenlijke foto met mijn telefoon maken lukt niet en een fatsoenlijke camera heb ik niet. :P

Voor wat ik heb gezien in dit topic, zijn het naar mijn oog echte ZES LED's.
Ik verwacht ze aankomende zaterdag in te bouwen, hoewel ik dit het liefst nog vandaag doe! :9~
Heb ze vanochtend ook ontvangen en voor zover ik kan zien lijken ze iig hetzelfde als Z ES LED's :Y

Kwaliteit ziet er idd goed uit. Bijbehorende canbus-kastje-ballast-dinges-geval is ook lekker klein :)

En zo te zien kun je deze met de meegeleverde adapter (in mijn geval voor H7) ook eenvoudig monteren met de originele metalen klem om de lamp op z'n plek te houden.

DMEX_ZES_LEDs

DMEX Z ES LED H7

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
Loei123 schreef op maandag 20 november 2017 @ 14:20:
[...]

Ben wel benieuwd hoe dat met die koeling gaat en of ik de koelvinnen gewoon achter de afdicht dop van mijn lamp kan houden of dat ik ze daar misschien doorheen moet halen.
Daarom heb ik diepere doppen besteld. Want zodra je een gat maakt in die afdekdoppen, dan krijg je vuil/vocht wervelingen van onder de motorkap, je koplampbehuizing in... :-(

Kijk voor de grap maar eens onder de motorkap, na een winter met veel strooizout. Of, nog erger, een ritje over de Autobahn van NL --> Alpen, met slecht weer.
En eenmaal zooi in je koplampbehuizing; die gaat er heel moeilijk ooit nog uit. :S Nog afgezien van mogelijke corrosie door al die zoute aanslag.

Mooie Plaatjes   

• ThunderNet
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 13:03
Vandaag poging gedaan tot monteren van m'n LED-H7 lampen... Maar dat gaat 'm dus nog niet worden helaas, geen storing op de can-bus, dat is wel fijn en er komt ook een bak licht uit van hier tot tokyo. Maar ik moet eerst adapterplaatjes maken voordat ik ze netjes in de behuizing kan draaien.
Die kon ik dus vrij makkelijk via ebay bestellen :)

Doppen van de koplampbehuizing zit ik aan te denken wel een gat in te maken, maar die vervolgens af te schermen met wat isolatietape of vloeibaar rubber.

ThunderNet wijzigde deze reactie 20-11-2017 15:42 (27%)

Leven als een eindbaas, werken als een malle! | iRacing Profiel

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
FlowDesign schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 10:51:
[...]

Waarom heb je extra H7 klemmetjes besteld voor bij die DMEX lampen?
Omdat in mijn auto de oorspronkelijke metalen klem vastzit aan de lampvoet/vrouwelijke steker.
Dat heb ik ook al gemerkt met de NightEye H7's, ze passen er wel in, maar zitten nergens aan vast c.q. je kunt ze helemaal niet vastzetten. Dat losse metalen klemmetje heb je nodig om de H7 lamp, d.m.v. een kwartslag draai, vast te zetten in de koplampbehuizing.

ehtweak wijzigde deze reactie 21-11-2017 10:58 (9%)

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

In sommige auto's zit er een beugelconstructie, die de lamp vastzet. M.a.w. beugeltje openklappen, lamp eruit, connector los, connector op de nieuwe lamp steken, nieuwe lamp erin, beugel weer dicht.

Bij weer andere auto's (zoals de mijne), moet je de lamp een kwart slag draaien en komt 'ie los uit de koplamp behuizing. Vervolgens haal de steker/lampvoet los van de lamp zelf, prikt de nieuwe lamp in het lampvoet/stekerblokje, geheel in de koplampbehuizing, kwart slag draaien en hij zit weer vast.

Een auto met kwart-slag-draaien-fitting:
http://workshop-manuals.com/skoda/fabia-mk2/images/fabia-mk2-2476.png

Andere auto met beugeltje:
http://www.paulstravelpictures.com/Hyundai-Santa-Fe-Headlight-Bulbs-Replacement-Guide/Hyundai-Santa-Fe-Headlight-Bulbs-Replacement-Guide-007.JPG

ehtweak wijzigde deze reactie 21-11-2017 11:08 (23%)

Mooie Plaatjes   

• pretpik
quote:
Roflmao schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 09:07:
[...]

Jij hebt die DMEX lampjes besteld right?

ik wil ze ook bestellen voor mijn Mercedes E-klasse (w212 pre facelift) van 2011, met projectorlampen. De eerste eigenaar vond het logisch om heel veel opties, behalve xenon aan te kruisen 8)7

Hoe lang duurde het voordat je ze hebt gekregen? En heb je ze al ingebouwd? Had al gelezen dat je een Volvo met projectorlampen had oid?

De reden om te kiezen voor DMEX: geen fan, en ik kan die koelvinnen netjes wegvouwen zodat de originele klep dichtkan. En het ziet er kwalitatief goed uit.

En als de lampjes niet bevallen / ploffen drop ik er gewoon weer H7 in.

Ik dacht ook andere users te zien die DMEX led koplampen hadden besteld, iemand die een review/ervaring kan schrijven. Hoe ziet de kleur eruit? Is het echt veel beter dan halogeen oid?

Als de koplampen bevallen wil ik ze ook bestellen voor mijn grootlicht.
Ik heb ze in H11 variant i.c.m. projectorlampen. Hele bak licht, nauwelijks warmte en een kleine ballast. Vind het zelf een dikke aanrader. :)
Lichtkleur komt overeen met BMW 2 Active Tourer/ Toyota Prius of de gefacelifte Skoda Octavia, helder wit met een lichte blauwe gloed dus.

Zie mijn eerdere posts:
quote:
patrickkoning schreef op donderdag 28 september 2017 @ 10:09:
Vanmorgen is m'n setje led lampen binnen gekomen. Als ik ze ga plaatsen van het weekend zal ik daarvan ook wat foto's posten.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
quote:
patrickkoning schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 22:17:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Klaar! B-)

[afbeelding]

[afbeelding]

[...]

quote:
patrickkoning schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 21:31:
@furian88 Hierbij wat foto's geprobeerd te maken in het donker.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

pretpik wijzigde deze reactie 21-11-2017 12:11 (23%)

• Roflmao
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 18-05 01:04
quote:
ehtweak schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 10:55:
[...]

Omdat in mijn auto de oorspronkelijke metalen klem vastzit aan de lampvoet/vrouwelijke steker.
Dat heb ik ook al gemerkt met de NightEye H7's, ze passen er wel in, maar zitten nergens aan vast c.q. je kunt ze helemaal niet vastzetten. Dat losse metalen klemmetje heb je nodig om de H7 lamp, d.m.v. een kwartslag draai, vast te zetten in de koplampbehuizing.
[afbeelding]
Heb jij een link van wat je hebt besteld? Ik moet ook mijn lamp vastdraaien.

https://nl.aliexpress.com...c240538c&rmStoreLevelAB=0

Kan ik deze gebruiken?

Flowdesign en patrickkoning thx voor de reacties.

Edit: ik heb gewoon die DMEX koplampen en de H7 brackets besteld. Had geen zin om te wachten.

Nu er donkere dagen zijn kan ik juist die lampen heel goed uittesten in de zomer heb ik er weinig aan.

Roflmao wijzigde deze reactie 21-11-2017 17:17 (6%)

• FlowDesign
Zo. De DMEX LED's vandaag in m'n Volvo V40 gezet.
Holy shit wat zijn die dingen fel! Het is echt niet goed voor je ogen om rechtstreeks op zo'n LED te kijken :o

Verbazingwekkend genoeg geen storing van de canbus over kapotte lampen (behalve dan dat er 1 stadslichtje kapot is (ga ik ook maar ff ledjes voor bestellen). En PWM is dus ook geen probleem voor deze lampies :)

Montage ging ook vrij eenvoudig. Had verder niks extra's nodig. De koelflapjes heb ik naar binnen gebogen, originele afdekkap pastte er nog gemakkelijk op. De ballast zit ook gewoon in de koplampunit, dus alles is netjes weggewerkt.

Adapter voor de H7 fitting goed vastgezet door de 3 metalen klemmetjes een beetje naar binnen te buigen:

DMEX Z ES LED H7 fitting

1 Halogeen en 1 LED

DMEX Z ES LED H7 a

2 keer LED

DMEX Z ES LED H7 b

Na een kort testritje merk ik helemaal niks van warmte. Als het goed is wordt het minder warm dan halogeen, dus prima zo.
Ik vind de kleur super, misschien nog wel beter dan de originele Xenon van m'n vorige V40.
Lichtbeeld is ook goed. De ledjes staan in principe horizontaal (dus schijnen naar links en rechts in de koplamp). Het linker licht moet volgens mij een klein tikje naar beneden om tegenliggers niet te verblinden, die zit een beetje op het randje.

Al met al super tevreden :Y

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@RinuX Ik zit nog te wachten op een setje H7 DMEX LEDs. Ben benieuwd of die fake/echt/half-fake zijn...

Vanavond wat testfoto's qua lichtbeeld gemaakt.
Er zitten nu 2 x HB4 LEDs in de bumper van onze auto. Dim(projector)licht en Groot(reflector)licht zijn nog steeds halogeen H7 uitvoeringen. Waarbij ik wel moet opmerken dat de H7 dimlampen wat geler van kleur zijn dan de H7 grootlicht lampen. De H7's staan ook nog op de nominatie om vervangen te worden, maar de daarvoor benodigde materialen heb ik nog niet allemaal in huis.

Roomster Dimlicht by Erik Haak, on Flickr

Roomster Dim- + Grootlicht by Erik Haak, on Flickr

Roomster Dim- + Grootlicht + HB4 LED mistlicht by Erik Haak, on Flickr

Helaas is niet zo goed te zien, dat links en rechtsvoor t.o.v. de auto, in de berm, nu ook de HB4 LED stralers de boel verlichten.

Mooie Plaatjes   

• FlowDesign
quote:
Netoj schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 09:21:
[...]

Ah mooi om te horen, heb je misschien ook het goede linkje ervoor. Wil niet de verkeerde aanschaffen :p
DMEX H4 H7 H8 H11 H16 9005 HB3 9006 HB4 9004 9007 Luxeon ZES Chip Canbus 50W 8000LM 6000K White 3000K Car LED HeadLight Bulb Kit
http://s.aliexpress.com/e6jYriIN

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De lokale PostNL bezorger is nogal klant-vriendelijk, dus uiteindelijk de bestelde DMEX H7's toch afgeleverd. Hoefde trouwens geen BTW/inklaringskosten te betalen. :)

Bij de eerste blik valt op dat de DMEX H7's in een nog grotere verpakking zitten dan die NightEye A344's.
Maar de doos interesseert me niet; het gaat om de inhoud en de kwaliteit daarvan. ;)

Het valt gelijk al op dat de DMEX H7's een stuk slordiger :-( zijn afgewerkt, mechanisch gezien, dan de NightEye's.
Zoals ik al enigszins vermoedde toen ik dit zag: RinuX in "LED Verlichting auto+motor"

Ik heb ze nu verder uitgepakt, de koellamellen wat uiteengevouwen en aangesloten aan een DC voeding om wat vermogensmetingen en temperatuurmetingen te doen.
Zodra ik productfoto's heb gemaakt en metingen heb gedaan, zal ik deze alhier posten.

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
FlowDesign schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 16:42:
[...]

Ik zou ze zo weer kopen en die van Nighteye zou ik na jouw bevindingen niet aanraden ;)
Nou, houd je vast dan... ik heb die DMEX H7 ook eens van dichtbij bekeken. >:)

Om mee te beginnen, de LED driver module.
Op deze afbeelding zie je bovenaan de DMEX H7 LED driver en onderaan de NightEye H7 LED driver:

H7HB4LEDDriver01 by Erik Haak, on Flickr
De DMEX driver module is ietsje kleiner dan die van NightEye, maar wordt beduidend heter (!) tijdens gebruik.
De DMEX driver bereikte een temperatuur van 50o Celsius na ca. een kwartier gebruik.
De NightEye driver bereikte een temperatuur van 38o Celsius na ca. een kwartier gebruik. M.a.w. die laatste kun je nog gewoon beetpakken, de DMEX niet. Waarschijnlijk omdat de DMEX driver wat kleiner is en daardoor minder koelend oppervlak heeft.

De twee H7 LEDs naast elkaar:

H7HB4LEDCompare01 by Erik Haak, on Flickr

H7HB4LEDCompare02 by Erik Haak, on Flickr

Stroomopname van de DMEX bij 13V DC is 1,8A na een kwartier in bedrijf te zijn (2A bij inschakeling)
Stroomopname van de NightEye bij 13V DC is 1,45A na een kwartier in bedrijf te zijn (1,65A bij inschakeling)
Temperatuur gemeten tegen de LED chips aan.
DMEX: 170o Celsius
NightEye: 145o Celsius
Ter vergelijking, een Osram H7 halogeen meet, rechtstreeks op het glas, 300o Celsius!
Wanneer ik het thermokoppel tegen de lampvoet, tussen de koellamellen door, steek:
DMEX: 75o Celsius
NightEye: 84o Celsius
Dit alles in een windstille omgeving bij 19o Celsius omgevingstemperatuur in een open ruimte.

En als je deze foto op volledige grootte bekijkt:

H7DMEXLED01 by Erik Haak, on Flickr
Kun je zien dat de ene wel (links) echte Philips/Lumileds Z ES chips gebruikt en de andere (rechts) niet... :|

Ik heb geen lichtsterkte meter, dus ik kan de lichtopbrengst van beiden typen niet vergelijken. Maar ze geven alle twee een enorme hoeveelheid licht. Verblindend (!) van dichtbij.

Het verdraaien van de LED unit t.o.v. voet gaat bij de DMEX uitvoering wat lastiger, omdat het inbusboutje onder de fitting adapter verstopt zit. En die bajonetconstructie is niet echt degelijk c.q. helemaal kaarsrecht. Wat de uitlijning van middelpunt van de LED lichtbundel zou kunnen beïnvloeden.

Hier de DMEX als geheel (zonder de H7 fitting), met nog netjes opgevouwen koellamellen:

H7DMEXLED02 by Erik Haak, on Flickr
Ik hoop morgen de H7's in de auto te monteren. De H7 borgklemmetjes en de ruimere afdekdoppen heb ik vandaag ook binnen.
Dan ff afwachten hoe makkelijk e.e.a. wel/niet gaat.

Mooie Plaatjes   

• fast-server
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 18-05 17:52
quote:
FlowDesign schreef op zondag 26 november 2017 @ 18:39:
Ik heb nu een paar dagen met de DMEX gereden, waarvan veel in het donker, en ik kan zeggen dat deze LED's echt een enorme bak licht uitstralen. Het valt echt op hoe ontzettend ook alle borden rechts oplichten. Ze zijn voor m'n gevoel ook sterker dan Xenonlampen, maar dat kan ook eraan liggen dat de Xenon van een V40 achter een lens zit met een ander lichtbeeld.
Een LED lamp lijkt feller dan een Xenon lamp (komt door het felle witte licht) maar dat is het niet, een led lamp straalt niet ver en gooit ook een witte licht muur op en vooral als het nevelt of mistig is.

Xenon 6000k Hylux 35w (11,290 Luxes @ 1.2m)
Led Cree XHP50 6500k 36w (5,589 Luxes @ 1.2m)

Als je kijkt naar echte Philips LUXEON Z ES dan doen deze tussen de 190 en 220 lumen per element op 5000K met een CRI van 80.
Op de meeste lampen zitten er 6 tot 8 voor dimlicht dit betekend dus maximaal 1760 lumen per lamp bij 8 lumileds.

Een 35w xenon lamp doet ook rond de 1760 lumen maar heeft een CRI van 90+ waardoor de kleurweergave gewoon veel beter is.

Een halogeen lamp en een led lamp schijnen effectief net zover (ongeveer 60 meter) en de xenon lamp 100 meter, het licht van de led lamp is alleen veel breder (voor de auto)

Heb zelf ook led gehad maar ik ben er niet kapot van zowel in de auto als motor, heb zelf liever het licht verder voor me.
In mijn auto zit nu 55w xenon fast bright (projector koplampen) en de motor krijgt deze binnenkort ook.

Persoonlijk vindt ik led nog geen geschikte retrofit lichtbron.

• l3art

l3art

Moderator Mobile
quote:
FlowDesign schreef op maandag 27 november 2017 @ 12:15:
[...]

Heb jij ze al ontvangen?

Ik zou zeggen bestel maar niks bij custommania.nl want 5 dagen later heb ik nog niks in huis. Telefoonnummer is ook nergens te vinden. Waardeloos :(
Beetje offtopic, maar je kan het via facebook proberen. Daar staat bij berichten dat ze gewoonlijk binnen een uur reageren.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Informatief filmpje @fast-server !
En idd, dat is precies een voorbeeld van hoe het niet moet... >:) De (amazon) link bij het YouTube filmpje verwijst naar een totaal ander type LED unit! Die zijn uitgerust met Cree LEDS. :-( Dat is een compleet ander chip type dan die Luxeon's van Philips... punt

Ik kan je verzekeren dat de Philips/Lumileds die ik, en anderen, hier besteld hebben, zeer zeker NIET die rozige kleur projecteren. En wel degelijk meer licht eruit gooien dan een Philips of Osram halogeen pit. :Y

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
BdK9001 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 07:03:
[...]

Hopelijk zijn mijn DMEX H7 vanmiddag binnen, dan hebben we weer wat extra materiaal om te vergelijken.
Ik ben heel benieuwd.
Want het blijft dat raar dat bij de NightEye A344 LED units er binnen één en dezelfde unit, verschillende typen LED chips gebruikt worden! M.a.w. aan de ene kant van het buisvormige gedeelte, de ene soort LED chip, en aan de andere kant, een ander soort LED chip. Terwijl bij de andere LED unit, uit dezelfde doos, er wel gelijke LEDs (2 x 3) op één unit zitten.
En bij de DMEX LEDs is er wel consistent het ene soort LED chip op de ene lamp unit gebruikt (dus 2 x 3 dezelfde), maar weer andere LEDs op de andere unit (2 x 3 ander soort).

Daarnaast komt die AE verkoper aanzetten met documenten van Lumileds, die gedateerd zijn uit 2015 (!). En de info op die website over fake/non fake is veel recenter. En waarom zou een leverancier anno 2017 nog ineens LED chips uit een batch VOOR 2015 gebruiken? Want deze LED autolampen als geheel zijn pas sinds korte tijd leverbaar.

Wederom een reactie gehad van de seller:

1. Both LED chips are real ZES, you can check with Philips company, if they told you are fake, i will refund you 500USD.

2. About temperature it's standard, our LED kit warranty 18 months, if not working well you can ask for replacement.

3. LED driver hot is normal, all LED driver will be hot after working, HID and Halogen temperature more higher than LED.

Toch wel lachu.
Ad 1. Als ik kan aantonen dat het fakes zouden zijn, dan krijg ik $500.
Ad 2. warranty? Uit/in China? Tuurlijk... O-)
Ad 3. Hot is normal, maar niet zo heet!

Afijn, dat houdt de discussie gaande... ;)
Nog vreemder is dat in de tussentijd AE zelf al een refund van $25 heeft toegekend. Terwijl de seller nog bezig is mijn dispute weg te krijgen. 8)7
Regarding to your dispute about the order(order id: xxxx ), considering that your account has always been in good standing, we have made the following mediation.

Result:
Final resolution: USD 25.00(no need to return goods)

ehtweak wijzigde deze reactie 29-11-2017 08:30 (5%)

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1 2 3 4

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True