LED Verlichting auto+motor

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:22

-tom-562

Oliesjeik

De enige keren dat ik problemen kreeg met APK en LED-verlichting was omdat ik witte LED's in mijn sidemarkers had geplaatst. Dat mag gewoon niet, die moeten oranje of amberkleurig uitstralen. Dat wist ik oprecht niet. Nouja, garage heeft er ter plekke 2 lampjes ingezet en ik moest geloof ik 2 euro extra afrekenen voor de APK :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
-tom-562 schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:06:
De enige keren dat ik problemen kreeg met APK en LED-verlichting was omdat ik witte LED's in mijn sidemarkers had geplaatst. Dat mag gewoon niet, die moeten oranje of amberkleurig uitstralen. Dat wist ik oprecht niet. Nouja, garage heeft er ter plekke 2 lampjes ingezet en ik moest geloof ik 2 euro extra afrekenen voor de APK :P
Precies zoals de dealer mij zei: ik heb nu toch alle LED verlichting eruit gehaald, nu de auto ingeruild is. Voor hetzelfde geld verdwijnen ze gewoon in de prullenbak bij de dealer wanneer die de auto te koop zet.

De Nissan dealer was er wel een beetje verbaasd over dat het goedgekeurd was, maar ik zei hem ook: zolang het lichtbeeld goed is. Dan is het gewoon goedkeur. Je natuurlijk wel in de problemen met her RDW komen...... de politie zou een WOK op je auto kunnen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Zijn er nog nieuwe aanbevelingen of ontwikkelingen op het gebied van aftermaket led voor de koplampverlichting?
Ik zag dat ze nu bij F7 zijn. Iemand ervaring met de levensduur van die led lamp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:30
-tom-562 schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:06:
Vreemd; Ik heb jaren lang een BMW Z3 gereden met witte side markers. Dat is ook hoe de auto in Nederland geleverd werd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKHv4YqpRNfSd59gzdLESnqsYbA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vc7uRI67GmPebyJA5J45ltWf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

remmuz schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:21:
[...]

Vreemd; Ik heb jaren lang een BMW Z3 gereden met witte side markers. Dat is ook hoe de auto in Nederland geleverd werd.
[Afbeelding]
De witte sidemarkers waren geen afkeur (die heeft mijn S80 standaard ook), maar de spierwitte LED's wel :P Die moesten oranje of amberkleurig ('normaal' licht dus) zijn.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
-tom-562 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:23:
[...]

De witte sidemarkers waren geen afkeur (die heeft mijn S80 standaard ook), maar de spierwitte LED's wel :P Die moesten oranje of amberkleurig ('normaal' licht dus) zijn.
Onder oranje of amberkleurig versta ik dezelfde kleur als een richting aanwijzer?
In een Z3 zitten gewone witte lampjes. (Die ik vervangen had door witte LED's)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Nu online
Ik zag op het testlab kanaal op youtube dat de K5C lamp erg heet word en dat je daarom beter voor de K6C lamp kan kiezen. Of dat ook zo is bij de F5 en de F6 weet ik niet, maar zou wel logisch zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jayesh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-05 19:56
Ik ben ook aan het oriënteren naar een nieuwe lamp in de fitting hir2 9012. Ik had een setje F5 leds die het na 3 jaar heeft opgegeven. Ik vraag me af wat een goede vervanger gaat zijn. Ik zat zelf eerst te kijken naar de F7 en had die bijna ook besteld. Maar toen dacht ik dat ik 65 watt wel erg veel vindt. Ik zat toen te kijken naar de DawnKnight K7C 110 watt variant. Hebben jullie nog aanraders of zal ik de F5 weer opnieuw bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:20
jayesh schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:29:
Ik ben ook aan het oriënteren naar een nieuwe lamp in de fitting hir2 9012. Ik had een setje F5 leds die het na 3 jaar heeft opgegeven. Ik vraag me af wat een goede vervanger gaat zijn. Ik zat zelf eerst te kijken naar de F7 en had die bijna ook besteld. Maar toen dacht ik dat ik 65 watt wel erg veel vindt. Ik zat toen te kijken naar de DawnKnight K7C 110 watt variant. Hebben jullie nog aanraders of zal ik de F5 weer opnieuw bestellen.
Ik heb de 120 watt F5C, maar die vind ik echt wel afgenomen qua lichtsterkte in het afgelopen jaar. Wat mij betreft kunnen ze dus niet fel genoeg, zeker ook als je volvo's en tesla's ziet.

Overigens zou ik zelf gaan voor de K5/6/7C en niet meer voor de F serie. Puur op basis van de betere opbrengst wanneer het regent.

[ Voor 8% gewijzigd door -Bas op 17-06-2023 17:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jayesh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-05 19:56
-Bas schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:13:
[...]

Ik heb de 120 watt F5C, maar die vind ik echt wel afgenomen qua lichtsterkte in het afgelopen jaar. Wat mij betreft kunnen ze dus niet fel genoeg, zeker ook als je volvo's en tesla's ziet.

Overigens zou ik zelf gaan voor de K5/6/7C en niet meer voor de F serie. Puur op basis van de betere opbrengst wanneer het regent.
Dankjewel voor je reactie. ah oke ik had dat bij mijn F5 niet gemerkt dat het in lichtsterkte was afgenomen. Lichtbeeld was namelijk ook perfect is door de apk ermee gekomen. Ik ben uiteindelijk voor de K7C van Dawnknight gegaan in 110watt i.p.v. 150 watt. Ben benieuwd hoe het lichtbeeld gaat zijn en de opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:38

Stoney3K

Flatsehats!

Marco-Peters schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:56:

Dus het setje van Philips met goedkeuring voor op de openbare weg in Duitsland, komt in Nederland probleemloos door de APK keuring. Er is geen enkele reden om je daar zorgen om te maken.
Totdat je een ongeval veroorzaakt omdat een tegenligger verblind wordt door jouw koplampen. Dan ben je ineens niet verzekerd omdat je met niet toegelaten verlichting rijdt.

Nu heb ik een donkerbruin vermoeden dat als die Philips/Osram lampen door de TüV goedgekeurd zijn, een algemene E-keur voor die lampen niet ver weg ligt, maar ik zou het er toch niet zo snel op gokken...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Stoney3K schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:17:
[...]

Totdat je een ongeval veroorzaakt omdat een tegenligger verblind wordt door jouw koplampen. Dan ben je ineens niet verzekerd omdat je met niet toegelaten verlichting rijdt.

Nu heb ik een donkerbruin vermoeden dat als die Philips/Osram lampen door de TüV goedgekeurd zijn, een algemene E-keur voor die lampen niet ver weg ligt, maar ik zou het er toch niet zo snel op gokken...
Ik heb nu een Nissan Leaf Tekna uit 2019 en deze heeft gewoon vanuit de fabriek LED Koplampen: harstikke modern allemaal, met automatische groot licht.

Maar die Philips LED koplampen heb ik voordat ik de auto inruilde, eruit gehaald: want ik dacht, dat de verkopende partij dit uiteindelijk ook wellicht gedaan zou hebben. Een koper zou kunnen vragen, of het wel legaal is. En stja dat is het inderdaad niet.

De LED kentekenverlichting en interieurverlichting heb ik wel laten zitten: die laatste vond ik eigenlijk geen geslaagde upgrade, met dat kille witte licht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Stoney3K schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:17:
Totdat je een ongeval veroorzaakt omdat een tegenligger verblind wordt door jouw koplampen.
Dan ben je ineens niet verzekerd omdat je met niet toegelaten verlichting rijdt.

Ik denk dat de gemiddelde medeTweaker zijn zaakjes beter voor elkaar zal hebben qua verlichting dan een heleboel auto's die ik op de weg zie rijden de afgelopen 10 jaar of zelfs langer! :X

Allemaal halvegare lampen die alle kanten op schijnen behalve de juiste of zwaar verweerd erbij staan op de parkeerplaats en zo... :| :F

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Zijn er hier ook mensen die met complete LED projectoren rijden? Er komen steeds meer retrofit sets voor rond de €100 op de markt.

Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0QILAszJ0VFWgoZF7uhydD4RcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRr7K8q4tuuBmsElgv7xWCRt.jpg?f=fotoalbum_large

De afgelopen 13 jaar heb ik al een aantal succesvolle xenon retrofits gedaan. En hoewel het prima werkt met een perfect lichtbeeld, wil ik misschien wel wat anders.
De kunststof lenzen/covers van mijn huidige koplampen beginnen te vergaan onder het uv licht van de zon. Dus tijd voor 2 nieuwe koplampunits. Welke ik ook meteen weer ga retrofitten.

Weer een leuk project voor mij. Alleen ben ik er dus nog niet uit of het LED of weer xenon wordt. De ontwikkeling van xenon staat ook een beetje stil.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:21

13art

Moderator Mobile
kendo schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:37:
Zijn er hier ook mensen die met complete LED projectoren rijden? Er komen steeds meer retrofit sets voor rond de €100 op de markt.

Bijvoorbeeld:
[Afbeelding]

De afgelopen 13 jaar heb ik al een aantal succesvolle xenon retrofits gedaan. En hoewel het prima werkt met een perfect lichtbeeld, wil ik misschien wel wat anders.
De kunststof lenzen/covers van mijn huidige koplampen beginnen te vergaan onder het uv licht van de zon. Dus tijd voor 2 nieuwe koplampunits. Welke ik ook meteen weer ga retrofitten.

Weer een leuk project voor mij. Alleen ben ik er dus nog niet uit of het LED of weer xenon wordt. De ontwikkeling van xenon staat ook een beetje stil.
Is niet zo heel gek dat de ontwikkeling van Xenon stil staat aangezien er bij nieuwe auto's volgens mij voornamelijk op LED wordt gefocust. Bij Xenon neemt de sterkte van het licht best snel af is mijn ervaring. Dat heb je bij LED niet dusdanig.

Ben benieuwd hoe de retrofit LED je gaat bevallen. Keep us posted.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
13art schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:36:
[...]

Is niet zo heel gek dat de ontwikkeling van Xenon stil staat aangezien er bij nieuwe auto's volgens mij voornamelijk op LED wordt gefocust. Bij Xenon neemt de sterkte van het licht best snel af is mijn ervaring. Dat heb je bij LED niet dusdanig.

Ben benieuwd hoe de retrofit LED je gaat bevallen. Keep us posted.
Dat zie je ook heel goed in het aanbod van dit soort LED projectoren. Voorheen waren er 1 of 2 aanbieders. Nu zijn bijna alle standaard HID projectoren vervangen door LED.

De licht intensiteit van Xenon neemt idd af, na verloop van tijd. Maar dit is eenvoudig op te lossen door bv jaarlijks een nieuw setje lampen. Ik kocht ze altijd voor €10 per 2stk.
Met dit soort hoog vermogen LED projectoren is het nog afwachten. En stuk, betekend meteen de hele koplamp weer uit elkaar.

Ik ga het proberen, eerst even de onderdelen bij elkaar scharrelen. En de bekabeling in orde maken voor LED. En dan heb ik weer een mooi project voor de bouwvak.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:09

4x2

lộn xộn quá

Bijvoorbeeld:
[Afbeelding]

Heb toevallig gisteren een LED projector in de H4 koplamp van m'n Honda NC700 Integra geduwd (een motor dus ;))
Hij doet het, verder heb ik m nog niet getest qua bruikbare opbrengst (of uberhaupt afgesteld) omdat het vrij laat donker is momenteel :P
Lichtbeeld op de muur is netjes en strak, het koplampglas is gelukkig gewoon helder. Had er laatst nog 1 voor een geribbeld koplampglas gehouden, maar dat was een grandioos drama, dus maar niet omgebouwd.

Inbouwen stelt geen drol voor als de koplamp dr uit is (dat was wel redelijk wat werk), warmstoken met de verfstripper, uit elkaar peuteren, ding dr in duwen met de bijgeleverde adapter, warmstoken, in elkaar duwen.
Bekabeling was ook niet al te lastig, alleen moest er even een wisselrelais (87 & 87a aansluiting) tussen omdat de spanning van de dimlichtdraad wegvalt als je grootlicht inschakelt.

Zal straks wel een foto maken en hierbij zetten.

Foto;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8qoQVhUHdO667BCdw03IeIdcSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2zIczd4S0DgGTQVoo0hECtA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door 4x2 op 09-07-2023 17:51 ]

leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
4x2 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:58:
[...]

Heb toevallig gisteren een LED projector in de H4 koplamp van m'n Honda NC700 Integra geduwd (een motor dus ;))
Hij doet het, verder heb ik m nog niet getest qua bruikbare opbrengst (of uberhaupt afgesteld) omdat het vrij laat donker is momenteel :P
Lichtbeeld op de muur is netjes en strak, het koplampglas is gelukkig gewoon helder. Had er laatst nog 1 voor een geribbeld koplampglas gehouden, maar dat was een grandioos drama, dus maar niet omgebouwd.

Inbouwen stelt geen drol voor als de koplamp dr uit is (dat was wel redelijk wat werk), warmstoken met de verfstripper, uit elkaar peuteren, ding dr in duwen met de bijgeleverde adapter, warmstoken, in elkaar duwen.
Bekabeling was ook niet al te lastig, alleen moest er even een wisselrelais (87 & 87a aansluiting) tussen omdat de spanning van de dimlichtdraad wegvalt als je grootlicht inschakelt.

Zal straks wel een foto maken en hierbij zetten.
Goed bezig! d:)b
Kom maar op met de foto's ;)

Mijn glazen(plastic) zijn gelukkig ook helder. En heb jaren geleden een bak gemaakt waar de koplamp in kan met een gat voor de hetelucht föhn. Binnen een paar minuten is zo'n koplamp uitelkaar. :*) En de bak is herbruikbaar. Daarnaast heb ik destijds een paar rollen butyl aangeschaft, zodat ik alles weer netjes waterdicht in elkaar kan zetten.

Lichtbeeld ben ik niet zo bang voor, dat is zelfs met de goedkoopste projectoren goed. En met de iets duurdere, zelfs perfect. Lichtopbrengst is nog even afwachten.

Ik heb de bekabeling aangepast aan xenon. Orineel H4, dus volledig gebypassed. Dus hier zal ik ook nog even extra kabelboom voor LED moeten maken. De extra relais ed. hangen er gelukkig al. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

De afgelopen 13 jaar heb ik al een aantal succesvolle xenon retrofits gedaan.
Heb je wat voorbeelden ??

Ik heb na mijn eerste Bi-Xenon set eigenlijk nooit meer een goede vervanging kunnen vinden voor de lampen en kwam absoluut niet weg met dit soort acties :
Maar dit is eenvoudig op te lossen door bv jaarlijks een nieuw setje lampen. Ik kocht ze altijd voor €10 per 2stk.
Op het moment dat ze stuk gingen! ;(

Dergelijke setjes haalden namelijk niet eens de 12 maanden! :| :/
Geen optie om hetzelfde te doen door alleen het glas te vervangen en dan gelijk de boel aan te passen :?
Alleen ben ik er dus nog niet uit of het LED of weer xenon wordt.
De ontwikkeling van xenon staat ook een beetje stil.
Ik zou nog steeds eigenlijk wel gewoon Xenon willen, maar het lijkt net of er alleen nog maar cheapass Chinese troep wordt verkocht die veel te snel kapot zal gaan... ;w
13art schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:36:
Bij Xenon neemt de sterkte van het licht best snel af is mijn ervaring. Dat heb je bij LED niet dusdanig.
Alles slijt dus het gebeurt sowieso bij beiden, maar hoe geleiderlijker dat gebeurt hoe minder je het merkt :)
kendo schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:56:
De licht intensiteit van Xenon neemt idd af, na verloop van tijd.
Ik vond het wel meevallen eigenlijk : Zowel fabrieksaf als aftermarket! :)
Met dit soort hoog vermogen LED projectoren is het nog afwachten. En stuk, betekend meteen de hele koplamp weer uit elkaar.
Ik ken iemand die vanwege "Dagrijverlichting LED modificaties" daar heel handig in is geworden en ik ook een paar keer heb geholpen dus dat is niet meer zo heel spannend geworden ondertussen! :+
4x2 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:58:
"I see what you did there!" :D
Niet een vers laagje lijm aangebracht :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:22:
[...]

Heb je wat voorbeelden ??

Ik heb na mijn eerste Bi-Xenon set eigenlijk nooit meer een goede vervanging kunnen vinden voor de lampen en kwam absoluut niet weg met dit soort acties :

[...]

Op het moment dat ze stuk gingen! ;(

Dergelijke setjes haalden namelijk niet eens de 12 maanden! :| :/

[...]

Geen optie om hetzelfde te doen door alleen het glas te vervangen en dan gelijk de boel aan te passen :?

[...]

Ik zou nog steeds eigenlijk wel gewoon Xenon willen, maar het lijkt net of er alleen nog maar cheapass Chinese troep wordt verkocht die veel te snel kapot zal gaan... ;w

[...]

Alles slijt dus het gebeurt sowieso bij beiden, maar hoe geleiderlijker dat gebeurt hoe minder je het merkt :)

[...]

Ik vond het wel meevallen eigenlijk : Zowel fabrieksaf als aftermarket! :)

[...]

Ik ken iemand die vanwege "Dagrijverlichting LED modificaties" daar heel handig in is geworden en ik ook een paar keer heb geholpen dus dat is niet meer zo heel spannend geworden ondertussen! :+

[...]

"I see what you did there!" :D

[...]

Voorbeelden, als in?

Ik heb nu 2x d2h, 3x h1 en 2x d2s projectoren ingebouwd in verschillende auto's.

In mijn 13 jaar, heb ik volgens mij 1x een kapot lampje gehad. Falende ballasten en projectoren nog nooit.

Het nadeel met de goedkope lampjes, is dat niet elk setje gematched is. Soms is er wat kleurverschil, of is de hotspot niet gelijk. Vooral bij de h1 was er soms wat meer afstelling nodig.
Voor de rest werkt het gewoon. En de d2s projectoren, zitten gewoon goed inelkaar. De h1 projectoren zijn veelal cheapass en vergen wat meer friemelen. Die zal ik dan zelf ook niet meer aanschaffen of inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

- Welke auto's zoal ?
- Welke merken/modellen qua retrofit setjes ?
- Hoeveel zoiets over het algemeen heeft gekost ?
- enz. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

kendo schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:27:
[...]
Mijn glazen(plastic) zijn gelukkig ook helder. En heb jaren geleden een bak gemaakt waar de koplamp in kan met een gat voor de hetelucht föhn. Binnen een paar minuten is zo'n koplamp uitelkaar. :*) En de bak is herbruikbaar. Daarnaast heb ik destijds een paar rollen butyl aangeschaft, zodat ik alles weer netjes waterdicht in elkaar kan zetten.
Ik doe er ongeveer 1 per jaar en mn garage staat al ramvol, dus tsjah, dan maar ff rondjes slingeren met een verfstripper :+
Lichtbeeld ben ik niet zo bang voor, dat is zelfs met de goedkoopste projectoren goed. En met de iets duurdere, zelfs perfect. Lichtopbrengst is nog even afwachten.
Is inderdaad ook mijn ervaring, zelfs bij die 30e p/s Xenon projectors is het lichtbeeld gewoon prima, de duurdere lijken vooral het lichtbeeld onder de streep (hehe) wat beter voor elkaar te hebben.
Ik heb de bekabeling aangepast aan xenon. Orineel H4, dus volledig gebypassed. Dus hier zal ik ook nog even extra kabelboom voor LED moeten maken. De extra relais ed. hangen er gelukkig al. ;)
Mijn ervaring met de bi-xenon projectors is dat die de solenoid voor het grootlicht omschakelen en dus eoa irritant wisselrelais constructie nodig hebben, deze bi-led projectors houden de solenoid gewoon bekrachtigd zolang grootlicht aan staat.

Ik heb overigens de andere even aan m'n voeding gehangen;
2,7A@13,7V dimlicht
3,6A@13,7V grootlicht (solenoid heeft dus ruim 12W nodig...)

Nu nog eens uitvogelen wat ik met mn overige projectors ga doen :X
Moet eigenlijk nog een set inbouwen in de auto, maar ik ben lui en ik rijd momenteel niet zoveel in het donker, dus weinig motivatie (iets met zomer, vroeg licht/laat donker)
nero355 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:22:
[...]
Nee, ik heb wel een rolletje butylkit liggen, maar in mijn ervaring kun je het prima opnieuw warmstoken en gebruiken als je m 1x uit elkaar haalt (meestal zit er best veel tussen)

leeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 23:32:
[...]

- Welke auto's zoal ?
- Welke merken/modellen qua retrofit setjes ?
- Hoeveel zoiets over het algemeen heeft gekost ?
- enz. :)
Daar vraag je me wat. Daar zou ik eens wat beter in moeten duiken. :)

Mijn eigen auto's:

* Mitsubishi Galant 1997
* Suzuki Alto 2010
* BMW e46 1998
* Suzuki Alto 2010

De h1 projectoren zijn allemaal no name aliexpress setjes geweest, lampjes idem.

De d2s projectoren die ik heb, en heb gehad. Zijn van Sinolyn, Britune en Auscour. En waren per stuk, allemaal onder de €20. Vanwege de €22 limiet destijds ;). Maar allemaal goede kwaliteit projectoren. De lampjes voornamelijk van Super Vision en Sukioto. Nooit meer dan €11 betaald voor 2stk 35W.
In al die jaren heb ik maar 2 sets slim ballasten gekocht€15/set) waarvan 1 set nog steeds op voorraad ligt. (Wederom no name aliexpress)
Een paar projector covers(shrouds) zijn voor €10 wel te vinden.

Dan heb je voor ~€75 wel een goede set samengesteld. Excl. Montage materiaal, want dat heb ik gewoon liggen, want hobby ;) denk aan: kabels, relais, krimpterminals, krimpkous, kabel sleeves etc.

De nieuwe koplampunits en Sinolyn LED projectoren zijn inmiddels besteld. Ik maak tezijnertijd wel even een verslag van het verloop. ;)
4x2 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 07:09:
[quote]kendo schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:27:
[...]
[quote]
Ik doe er ongeveer 1 per jaar en mn garage staat al ramvol, dus tsjah, dan maar ff rondjes slingeren met een verfstripper :+

[...]

Is inderdaad ook mijn ervaring, zelfs bij die 30e p/s Xenon projectors is het lichtbeeld gewoon prima, de duurdere lijken vooral het lichtbeeld onder de streep (hehe) wat beter voor elkaar te hebben.

[...]

Mijn ervaring met de bi-xenon projectors is dat die de solenoid voor het grootlicht omschakelen en dus eoa irritant wisselrelais constructie nodig hebben, deze bi-led projectors houden de solenoid gewoon bekrachtigd zolang grootlicht aan staat.

Ik heb overigens de andere even aan m'n voeding gehangen;
2,7A@13,7V dimlicht
3,6A@13,7V grootlicht (solenoid heeft dus ruim 12W nodig...)

Nu nog eens uitvogelen wat ik met mn overige projectors ga doen :X
Moet eigenlijk nog een set inbouwen in de auto, maar ik ben lui en ik rijd momenteel niet zoveel in het donker, dus weinig motivatie (iets met zomer, vroeg licht/laat donker)

[...]

Nee, ik heb wel een rolletje butylkit liggen, maar in mijn ervaring kun je het prima opnieuw warmstoken en gebruiken als je m 1x uit elkaar haalt (meestal zit er best veel tussen)
Ik heb eens een compleet kabelsetje gehad om alles in 1x aan te sluiten. Voor de h1 projectoren was het voldoende voor de grootlicht sturing. Maar bij de d2s sets, leverde het schakelrelais niet voldoende vermogen.
Ik heb toen zelf een kabelboom met dubbelwerkende relais gemaakt om alles massa geschakeld te kunnen blijven bedienen.

[ Voor 43% gewijzigd door kendo op 10-07-2023 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Wilde net vandaag posten dat mijn F2 led lampen het nog steeds erg goed deden, maar alsof de duvel er mee speelde, net opeens een hele rij ledjes van de rechterlamp in één klap uit. Denk dat de andere vrij vlot zullen volgen gezien de kleur al een stuk blauwer was dan ze moesten zijn.

Gelukkig nog een reserve setje liggen maar moet zo langzamerhand dan toch op zoek naar een alternatief. Iemand nog goede ervaring met wat meer recente setjes?

Kan natuurlijk ook altijd nog kijken voor een ander F2 setje aangezien deze het een paar jaar heeft volgehouden.

Edit:
Hmmm het zouden ook zomaar de F5C ledlampen kunnen zijn die ik in maart 2021 gekocht heb. Die zouden het dan ongeveer 2,5 jaar uitgehouden hebben.

Edit 2:
Heb een setje K5C 4300K 55W weten te vinden en die zijn nu onderweg. Zag ook setjes met 360graden leds maar gevoelsmatig zijn die wat gevoeliger voor uitvallen door hitte dan die met leds aan twee zijden. Die dus nog maar even links laten liggen.

[ Voor 27% gewijzigd door 13art op 09-11-2023 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:57

Rio

Ik heb al een boek

Ben het zat dat de enige gloeilampen met beetje acceptabele opbrengst zo snel kapot gaan;

Iemand ervaring met Osram Night Breaker Led in een Volvo S80 (of andere p3 Volvo)? Weet dat LED niet mag, maar dit lijken me dan de minst illegale om te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Jammer, de eerste ervaring met de K5C 4300K is niet heel positief.
De lampen hebben twee verschillende kleuren. Eentje is denk ik idd 4300K, maar die andere is veel te geel. Die lijkt meer iets in de richting van 3000-3500K te zijn.

Maar even chatten met support/webshop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pSgZmHw6LBoSmlF0kvn_Y-N2b8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HaDACJB6n7vmAbSoCg7FmPmo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfGFYxFnAoCO9VO9UCwpVhAnwzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AzS7hY6JKA0TXRbL2Sw6pZMu.jpg?f=fotoalbum_large

edit: Suppert van Dawn knight zei dat ik maar een geschil moest aanmaken wat er op neer komt dat ik het setje gratis kan retourneren en dan naar alle waarschijnlijkheid mijn geld terug krijg. Nu dus maar mijn reserve 6000K setje er weer in gezet. Misschien tzt een ander setje bestellen.

[ Voor 45% gewijzigd door 13art op 19-11-2023 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:58
Excuus voor kick en crosspost, maar ben vanuit het SJAT topic hierheen gestuurd.
Ik heb de laatste 2 pagina's (@100 posts/pag) even bij gelezen.

Zijn er hier mensen met kennis en ervaring met LED vervangingslampen? Want er zijn er tegenwoordig zo belachelijk veel beschikbaar dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vp1K0C9s3L9g7h_svIrAkEjUP2Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BQO20sr9HrCHF2iu4CmpUwzE.jpg?f=user_large

Er zijn intussen ook vele reviews van te vinden die allemaal weer wat anders zeggen. In het kort zie ik meermaals dat Osram het niet al te best doet en er echt wel Chinese modellen zijn die hoog scoren qua licht, max temperatuur/efficiency en lichtbeeld/strooilicht.

En ja ik ben er van op de hoogte dat het officieel in NL niet is toegestaan om H-fittingen van Xenon of LED te voorzien op de openbare weg omdat ze geen E-keur krijgen. Ik ben gewoon nieuwsgierig en aan het orienteren, want immers, als het lichtbeeld goed is zou het geen probleem moeten zijn. Heb er ook al genoeg over gelezen dat dit bij de APK toch geaccepteerd wordt. En dat is ook de reden dat ik vermoed dat er stiekum veel weggebruikers zijn die het toch gebruiken.
*tussen-edit: dat lees ik nu dus ook in dit topic dat dit bevestigd, dank daarvoor*

M'n Starlet moet nieuwe koplampen hebben, waar nog bijzonder slecht aan te komen blijkt te zijn, dus als ik er uiteindelijk nieuwe heldere in heb zitten die geen strooilicht geven zie ik LED toch als optie.

In YT video's zie ik vooral dat hoe feller hoe betere score ze krijgen, maar ik ben niet op zoek naar de aller felste. 20x feller dan halogeen hoeft van mij niet, ik wil mezelf niet verblinden lol. Iets meer licht dan halogeen zou voor mij voldoende zijn. Halogeen H4 maakt dimlicht 1000/grootlicht 1500 lumen, de vele LED's met 5000 tot 20.000 lumen per lampje is zwaar overdreven. Ook is voor mijn auto eigenlijk belangrijk dat er geen ventilator op zit en liefst zelfs geen koelblok, want die gaan hoe dan ook nat worden bij regen/autowassen, dus de felle modellen vallen voor mij dan zowiezo af. En hoe feller hoe meer kans op APK-afkeur lijkt me.

Wbt merken vallen Philips en Osram helaas af, simpelweg veel te duur, en krijgen een veel te korte levensduur mee van vaak maar 2000-3000h, ipv 30.000 tot 100.000 van onbekendere merken. Die hoge getallen zijn vast een deel marketing maar er zal ongetwijfeld een kern van waarheid in zitten.

En als laatste wat fijn zou zijn maar blijkbaar erg moeilijk te vinden in LED is de kleurtemp. Ik zie vooral overal 6000K en 6500K, maar 3500-4500K zou ik waarschijnlijk een stuk fijner vinden, vooral als het nat is in het donker. Hoe kouder het licht hoe slechter je alles ziet. Maar ik denk niet dat H4 LED van bv 4000K of 3500K bestaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:31

pinda powerrr

Slow down...

@Knightwolf Philips H4 Ultinon Led wil je hebben ;)

Zie dat er weer een andere versie bij gekomen is. Werkt al twee jaar perfect in de Fiat Panda van mijn vrouw.

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Knightwolf schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 03:07:
Excuus voor kick en crosspost, maar ben vanuit het SJAT topic hierheen gestuurd.
Ik heb de laatste 2 pagina's (@100 posts/pag) even bij gelezen.

Zijn er hier mensen met kennis en ervaring met LED vervangingslampen? Want er zijn er tegenwoordig zo belachelijk veel beschikbaar dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet.

[Afbeelding]

Er zijn intussen ook vele reviews van te vinden die allemaal weer wat anders zeggen. In het kort zie ik meermaals dat Osram het niet al te best doet en er echt wel Chinese modellen zijn die hoog scoren qua licht, max temperatuur/efficiency en lichtbeeld/strooilicht.

En ja ik ben er van op de hoogte dat het officieel in NL niet is toegestaan om H-fittingen van Xenon of LED te voorzien op de openbare weg omdat ze geen E-keur krijgen. Ik ben gewoon nieuwsgierig en aan het orienteren, want immers, als het lichtbeeld goed is zou het geen probleem moeten zijn. Heb er ook al genoeg over gelezen dat dit bij de APK toch geaccepteerd wordt. En dat is ook de reden dat ik vermoed dat er stiekum veel weggebruikers zijn die het toch gebruiken.
*tussen-edit: dat lees ik nu dus ook in dit topic dat dit bevestigd, dank daarvoor*

M'n Starlet moet nieuwe koplampen hebben, waar nog bijzonder slecht aan te komen blijkt te zijn, dus als ik er uiteindelijk nieuwe heldere in heb zitten die geen strooilicht geven zie ik LED toch als optie.

In YT video's zie ik vooral dat hoe feller hoe betere score ze krijgen, maar ik ben niet op zoek naar de aller felste. 20x feller dan halogeen hoeft van mij niet, ik wil mezelf niet verblinden lol. Iets meer licht dan halogeen zou voor mij voldoende zijn. Halogeen H4 maakt dimlicht 1000/grootlicht 1500 lumen, de vele LED's met 5000 tot 20.000 lumen per lampje is zwaar overdreven. Ook is voor mijn auto eigenlijk belangrijk dat er geen ventilator op zit en liefst zelfs geen koelblok, want die gaan hoe dan ook nat worden bij regen/autowassen, dus de felle modellen vallen voor mij dan zowiezo af. En hoe feller hoe meer kans op APK-afkeur lijkt me.

Wbt merken vallen Philips en Osram helaas af, simpelweg veel te duur, en krijgen een veel te korte levensduur mee van vaak maar 2000-3000h, ipv 30.000 tot 100.000 van onbekendere merken. Die hoge getallen zijn vast een deel marketing maar er zal ongetwijfeld een kern van waarheid in zitten.

En als laatste wat fijn zou zijn maar blijkbaar erg moeilijk te vinden in LED is de kleurtemp. Ik zie vooral overal 6000K en 6500K, maar 3500-4500K zou ik waarschijnlijk een stuk fijner vinden, vooral als het nat is in het donker. Hoe kouder het licht hoe slechter je alles ziet. Maar ik denk niet dat H4 LED van bv 4000K of 3500K bestaat?
Denk dat het best een lastig verhaal kan worden met wat je allemaal wel en zeker ook niet wil.
Je zou kunnen kijken naar wat oudere modellen of die nog te vinden zijn. Maar tegenwoordig is bijna alles wel met een koelsysteem. 3000K bestaat wel, maar dat is wel heel erg geel hoor. 4300K heb je wellicht meer kans, maar goed dat zal wel allemaal ook met een koelblok/ventilator zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Knightwolf schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 03:07:

Philips en Osram hebben veel ervaring met het produceren van autolampen en led in het algemeen, zei weten heel goed hoelang zo'n lamp minimaal mee gaat. Die veelal onbekende Chinese merken kunnen vanalles op de verpakking zetten om hun spul te verkopen, het is moeilijk verhaal te halen in China als zo'n lamp na 1000 uur stuk gaat, bewijs dan maar eens hoelang die lamp dan in werkelijkheid gebrand heeft.

Nog een groot verschil tussen Philips/Osram en veel onbekende merken is het aantal watt dat ze gebruiken. Bij Philips en Osram is dat rond de 20 watt en bij veel onbekende merken 55 watt of meer, net zoveel als een normaal halogeen lampje. Al die geproduceerde warmte moet weer afgevoerd worden zodat de interne elektronica niet beschadigt en als dat niet goed gebeurt heeft dat veel invloed op de levensduur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9CWM2ezrJkNxZstdq2wHPwqU3E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FOgsbtSHulSXawKUkm5erkAq.jpg?f=user_large

In een test van Bulbfacts werden twee Philips Ultinon lampen getest op ongeveer 5000K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf
Daarom kijk ik ook veel reviews de laatste tijd. Daarin wordt soms zeer uitgebreid getest. Het werkelijke wattage, lichtbeeld en intensiteit in zowel projector als reflector behuizing, behaalde temperatuur van lamp met fan en geblokkeerde fan, temp van externe driver, schok en vochtbestendigheid, enz. Stiekum toch veel ook 'chinese' merken die veel minder stroom gebruiken dan opgegeven, en maar een enkeling verbruikt iets meer. Levensduur is praktisch niet te testen, ook bij Philips/Osram niet.

Heb er vanavond 2 van Bevinsee besteld (de S350 H4 met interne driver en V35 H4 met externe driver) en ik zie het wel, gewoon proberen. Beide samen nog steeds iets goedkoper dan 1 set van Philips. Is het niks kan ik alsnog iets Europeeser kiezen of gewoon bij Halogeen blijven.

[ Voor 5% gewijzigd door Knightwolf op 05-02-2024 03:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EriksonErik
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-05 22:20
Dag allemaal. Mijn K5C set van Dawnknight is stuk.. na 3,5 jaar. Nu de nieuwste K7C besteld, 4300K vond ik wel erg geel, daarom omgeruild voor 6000K, maar in de regen is dit toch niet heel fijn. Dus ik ga waarschijnlijk weer naar 4300 K7C. Of toch de oudste K5C set.

Zou ik er niet verstandig aan doen om voor de nieuwste Philips Ultinon te gaan? Wellicht toch meer lichtopbrengst t.o.v. Dawnknight? Weet iemand hier iets van? Philips heeft 5800K, maar adverteren wel met luxere auto's. Die hebben, als ik dat zo bekijk, altijd aardig wat licht.

[ Voor 17% gewijzigd door EriksonErik op 05-02-2024 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf
Ik heb die Bevinsee binnen. Ik had de S350 en V35 besteld. De S350 was gewoon leverbaar, maar de V35 was echter alleen in de US op voorraad en ze konden die mij niet sturen. Ze hebben hem vervangen voor de duurdere V45 zonder dat ik hoefde bij te betalen (nice). Ik had echter expres de V35 gekozen omdat de V45 meer stroom zuipt en volgens specs belachelijk fel is wat voor mij niet hoeft, en bovendien erg heet wordt. Nouja toch maar proberen.

Kwalitatief zien ze er goed uit en voelen stevig aan, geen rotzooi. Het geluid van de fans vond ik ook nog meevallen.
Helaas, gaat hem beide toch niet worden. Ik wil ze allebei terugsturen.

De S350 geeft geen goed lichtbeeld. Links van het midden gaat hij ook iets omhoog wat denk ik te verblindend kan werken en dus niet goedgekeurd zal worden gok ik. Verder is de basisdiameter te dik, het ronde deel waar de 3 pinnen uitsteken. Daardoor kan de rubber dop er niet op. Een halogeenlamp heeft een base van 22mm diameter, deze is 24,5mm.

De V45 heeft een voor mij acceptabel lichtbeeld. Hij is wel erg fel maar ik denk dat dat niet perse te fel is, dus dat viel mee. Deze heeft echter ook een probleem met de rubber dop. Eerst moet de ring in de H4 mount, dan de rubber dop erop, en dan de lamp zelf er in steken en goed draaien. Prima. Echter moet dit bij mij met veel kracht en dan blijft er door de vorm van het rubber nauwelijks nog luchtruimte voor luchtstroom van het ventilatortje over. Als de afstand tussen H4-mount/flens en koelblok 5-10mm langer zou zijn zal het beter passen. Zowel lamp, mount als externe driver worden erg heet (hence dat ik de V35 wilde).

Heb al retour aangevraagd, hoop dat het kan.

[ Voor 5% gewijzigd door Knightwolf op 11-02-2024 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Knightwolf schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 21:33:
De S350 is de basisdiameter te dik, het ronde deel waar de 3 pinnen uitsteken.
Daardoor kan de rubber dop er niet op.

Een halogeenlamp heeft een base van 22mm diameter, deze is 24,5mm.

De V45 heeft echter ook een probleem met de rubber dop.
Eerst moet de ring in de H4 mount, dan de rubber dop erop, en dan de lamp zelf er in steken en goed draaien. Dit moet echter met veel kracht en dan blijft er door de vorm van het rubber nauwelijks nog luchtruimte voor luchtstroom van het ventilatortje over.

Als de afstand tussen H4-mount/flens en koelblok 5-10mm langer zou zijn zal het beter passen.
Zowel lamp, mount als externe driver worden erg heet (hence dat ik de V35 wilde).
Daar zat ik ook altijd mee te klooien bij de Aftermarket Bi-Xenon lampen en is inderdaad echt serieus irritant !!! :(

Ik begrijp echt totaal niet dat men daar geen aandacht aan besteedt :?
Echt vreselijk zonde !! :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf
Links Bevinsee S350 H4 / Rechts Bevinsee V45 H4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLtOx60K6RfE6dXC1fTJidilVrY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/96jJl3mzwMYr7cnMWzexIjbw.jpg?f=user_large

Deze heb ik besteld bij Bevinsee zelf: www.bevinsee.com

De eerder in dit topic genoemde Sergiu Gabor heeft hier meerdere reviews over, en in zijn filmpjes heb ik voor het eerst van Bevinsee gehoord. Hij is hier (V35, V45) ook redelijk positief over, en dat zegt heel wat aangezien hij ook hard kan afkraken heb ik intussen wel gezien :)

S350, deze zijn op de gok gekocht want kan er werkelijk geen enkele review van vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEKc0scebV86m8ufoPTuInWrltU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WVGmJic2zb4AEqMsydePXxZ6.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Kp8UhjY8Bi77sAfssuFiyEU4RM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/385m3QhEaBhywKpYZNzX8zZ6.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZOpqeke5c5sDaBCjbWdhTEIPbA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jJITGhYZDv1oU8hXieSYcP0K.jpg?f=user_large
Zoals je ziet is de base van de S350 dikker dan een halogeenlamp. Ook iets langer maar dat maakt niet uit.

V45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NO-65r60YB9WLL3ZtouwvsdKuI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Faac5kxx3YF0ObwdpryLpdq3.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRnGb_Z_58HMc4qKMWj2Otfl52w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o4KwNLNWwSBurtklScESLg7Y.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-gLQah2ga4-7gQjTjfCvMbFbgQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IstcDrIAxBI57G6aLD1hAwNx.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AeMXAlzgjfG8Y7wwF-9Rl3_isk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yj6rRshlkxHgGxyaL8i8bX6a.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2CUPvkvvQV-V-tP8tUq7_qaOMo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fPYtuJNb3XA1Dt0GfD7g5mY2.jpg?f=user_large

Splinternieuwe lampunits waar ik de beste van deze 2 in wilde hebben
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHEendXBOuLDgTbSAtKCbP_Fwjw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lgSeP53UoH5lZ1ux3flbOh2Q.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjeJpyhkPc0VMo6ciVhgYwoi_zo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hyfbXApHzaVCrcjCaAOCmufr.jpg?f=user_large

De rubber dop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdfarYYZnhwykWtnGMUYjKlh_10=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ugtjK0OtPuHCWwpIKbH1thmw.jpg?f=user_large

De S350 past niet door het gat. Het gat is 20mm, een halogeenlamp 22mm, en de S350 is 24,5mm dik, da's echt teveel.

De V45 past er prima door, maar het vastzetten is erg krap door de dikte van het rubber.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrIgWBSsqnvXqvXV3dSk_tBT4ro=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KpvkGWaBf0ZPAi7r8N0NEupf.jpg?f=user_large

Door de fantastische vorm van het rubber blijft er nauwelijks luchtruimte over
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vkkMkqkpEknjQ3--7QppacNgmw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TaUMgz4k8h0VuER0LVJGfb37.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1S8xeDTt7feXUJFS_byorRlWZxo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aCOdNNsltOhf8jrGyaZxZl9i.jpg?f=user_large

En de roosters rondom de lamp-tube worden volledig in het rubber gedrukt en afgesloten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJ_vVc8MG81k8RPkAzSP2zOFeno=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IBIsslCtYvzvBBaTglR7hoIO.jpg?f=user_large

De nylon gevlochten kabels zien er prachtig en chique uit, maar in mijn auto gaat alles kletsnat worden. Ze zijn wel IP68 maar dan nog.

Voor mij gaat het zo helaas niet werken. Er zijn wel universele rubber doppen te krijgen, maar het is maar de vraag of die goed passen en blijven zitten. Deze zijn bedoeld om volledig over de fan-koeling heen te gaan, maar dat wordt onmeunig onmogelijk heet natuurlijk. Zelf een gat er in maken kan, maar zal lastig worden om het goed waterdicht af te sluiten. En dan heeft de lampunit geen ontluchting meer. De V35 die ik wilde gaat hem dan ook niet worden want daarbij zal dit niet anders zijn.

Van de 'chinese makelij' zijn dit denk ik wel echt een van de betere. De V-serie (V35, V45, V55) hebben een soort vloeistof-koeling a-la-heatpipe idee zoals je tegenwoordig bij de meeste CPU coolers ziet. Dat heb ik bij andere merken nog niet gezien iig.

Ik heb nog gekeken en de Osram LEDriving HL Gen-2 heeft een passieve koeling, maar de diameter van dat koelblok is net zo breed als de diameter van de flens van een H4-lamp en die gaat onder het 'afdakje' van de rubber dop niet eens passen. Dus ook dat zie ik niet als optie.

Lastig lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Knightwolf schreef op zondag 11 februari 2024 @ 01:44:
Links Bevinsee S350 H4 / Rechts Bevinsee V45 H4
[Afbeelding]

Deze heb ik besteld bij Bevinsee zelf: www.bevinsee.com

De eerder in dit topic genoemde Sergiu Gabor heeft hier meerdere reviews over, en in zijn filmpjes heb ik voor het eerst van Bevinsee gehoord. Hij is hier (V35, V45) ook redelijk positief over, en dat zegt heel wat aangezien hij ook hard kan afkraken heb ik intussen wel gezien :)

S350, deze zijn op de gok gekocht want kan er werkelijk geen enkele review van vinden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zoals je ziet is de base van de S350 dikker dan een halogeenlamp. Ook iets langer maar dat maakt niet uit.

V45
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Splinternieuwe lampunits waar ik de beste van deze 2 in wilde hebben
[Afbeelding]
[Afbeelding]

De rubber dop
[Afbeelding]

De S350 past niet door het gat. Het gat is 20mm, een halogeenlamp 22mm, en de S350 is 24,5mm dik, da's echt teveel.

De V45 past er prima door, maar het vastzetten is erg krap door de dikte van het rubber.
[Afbeelding]

Door de fantastische vorm van het rubber blijft er nauwelijks luchtruimte over
[Afbeelding]
[Afbeelding]

En de roosters rondom de lamp-tube worden volledig in het rubber gedrukt en afgesloten
[Afbeelding]

De nylon gevlochten kabels zien er prachtig en chique uit, maar in mijn auto gaat alles kletsnat worden. Ze zijn wel IP68 maar dan nog.

Voor mij gaat het zo helaas niet werken. Er zijn wel universele rubber doppen te krijgen, maar het is maar de vraag of die goed passen en blijven zitten. Deze zijn bedoeld om volledig over de fan-koeling heen te gaan, maar dat wordt onmeunig onmogelijk heet natuurlijk. Zelf een gat er in maken kan, maar zal lastig worden om het goed waterdicht af te sluiten. En dan heeft de lampunit geen ontluchting meer. De V35 die ik wilde gaat hem dan ook niet worden want daarbij zal dit niet anders zijn.

Van de 'chinese makelij' zijn dit denk ik wel echt een van de betere. De V-serie (V35, V45, V55) hebben een soort vloeistof-koeling a-la-heatpipe idee zoals je tegenwoordig bij de meeste CPU coolers ziet. Dat heb ik bij andere merken nog niet gezien iig.

Ik heb nog gekeken en de Osram LEDriving HL Gen-2 heeft een passieve koeling, maar de diameter van dat koelblok is net zo breed als de diameter van de flens van een H4-lamp en die gaat onder het 'afdakje' van de rubber dop niet eens passen. Dus ook dat zie ik niet als optie.

Lastig lastig...
Je zou het gat van het rubber iets kunnen uitboren (of iets in die trant) zodat de S350 ook past en toch nog netjes luchtdicht is afgesloten.

Ben bang dat met een systeem als de V45 je ook niet lang plezier gaat hebben gezien een groot gedeelte van de ventilatiegaten van het koelblok afgesloten worden. En zeker met de steeds hogere wattages wordt koeling wel steeds essentiëler.

Heb zelf per ongeluk lampen van 90W per stuk gekocht (althans volgens de verkoper maar ik betwijfel het) die aanzienlijk een stuk feller zijn. Maar ik overweeg ze te vervangen want ze zijn wel heel erg fel. Reed onlangs met de motor voor mijn eigen auto en dan zijn ze echt op het randje wat mij betreft... Van mij hoeft die wedstrijd van 'wie kan ledlampen met het hoogste wattage produceren' niet zo. Je kan het ook te ver pushen.

Dus misschien maar andere bestellen en deze dan in het groot licht doen ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knightwolf
Precies, da's ook de reden dat ik liever de V35 had. Minder vermogen, minder idioot fel, minder heet. Maarja kreeg via de email te horen dat die 'discontinued' zijn en de V45 de opvolger is. De V55 gaat nog verder en vanwege de temperatuur zijn de reviews daar al minder positief over.

Een halogeenlamp doet dimlicht 1000 lumen en grootlicht 1600 lumen volgens wat ik lees. De extremere LED setjes gaan al makkelijk naar de 10.000 lumen volgens hun specs...

Ja, iets meer licht dan halogeen is wel wenselijk, maar je kan overdrijven. En een groot deel van het idee er achter is minder stroomverbruik, dus minder stroom van de dynamo, dynamo heeft daardoor minder weerstand, en dus lager brandstofverbruik als gevolg. De verschillen zijn wel nihil maartoch. Als LED-setjes net zoveel of zelfs meer stroomverbruiken schiet je er wat dat betreft weinig mee op. En als je met die felle LED's anderen niet verblind, dan verblind je jezelf wel in de file of met parkeren.

Het schijnt verder nog steeds bijzonder moeilijk te zijn om de LED's op exact dezelfde plek te zetten als een halogeen gloeidraad. En die hele of zelfs halve milimeter verschil maakt al uit voor je lichtbeeld.

[ Voor 9% gewijzigd door Knightwolf op 14-02-2024 13:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• easyriider
  • Niet online
Knightwolf schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:00:
En als je met die felle LED's anderen niet verblind, dan verblind je jezelf wel in de file of met parkeren.
Als je ze goed afgesteld hebt zal je anderen niet zo gauw verblinden op een vlakke weg, maar helaas zijn er veel bruggen en viaducten. Als een tegenligger met extreem felle maar goed afgestelde led lampen bovenop een viaduct rijdt en jij rijdt naar boven zal die jou toch verblinden. Met halogeen is dat nog te doen maar met die extreem felle ledlampen is het bijna alsof je tegen de zon kijkt zonder bescherming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knightwolf
Ja daar zeg je wat. Da's ook de reden dat je Xenon volgens mij alleen in een projector met automatische hoogteverstelling mag gebruiken, zodat je ook bij drempels tegenliggers niet verblindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
Knightwolf schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:59:
Ja daar zeg je wat. Da's ook de reden dat je Xenon volgens mij alleen in een projector met automatische hoogteverstelling mag gebruiken, zodat je ook bij drempels tegenliggers niet verblindt.
Mijn auto keek alleen of de achterkant meer was ingeveerd dan de voorkant. B.v. door bagage of een aanhanger. Als je een heuvel oprijd blijven de koplampen gewoon in dezelfde stand staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf
Excuus voor deze lange post, maar we zijn niet voor niks tweakers! Tweaken kan ook met auto-onderdelen.

Hier links de originele rubber kap van de lamp, en rechts de bestelde kap voor LED lampen.
Hier besteld: https://www.xenonlamp.nl/rubber-behuizing-kap-80mm
Deze zijn bedoeld om over het koelblok/ventilator van de LED-lamp heen te zetten zodat de lamp toch water en stofdicht blijft. Maar dan zit het fannetje in een kleine afgesloten ruimte waar hij z'n warmte nooit kwijt kan, en kun je de fan er net zo goed af slopen en alles laten oververhihtten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FckBHvJ5g63Y8uvRncIdW8hLSvM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fVg7duwgdAHxpmL0PEffSR2U.jpg?f=user_large

De H4-klemmen heb ik in mijn geval ook even 'gemod'.
Vooraan de originele, achteraan is letterlijk op elke hoek verbogen. Zodat hij strakker zit en vooral het uitstekende deel minder ver naar buiten komt. Dit zit voor mijn plan namelijk in de weg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKRfC4NXi32Qvr00IpohM3DpoaQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZFsVjzkReVOxfptceglYgU2A.jpg?f=user_large

Van
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhRZj4zMHBG8VosgdpOset3TCz8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T2uKoHk4pk1wzLFcNafgMoom.jpg?f=user_large

Naar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XcE185nbIh1vWBebBbhWTpAPv8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yicSovXSfJt7s6eANDnBNwsP.jpg?f=user_large

Dan een gat in de dop knippen die iets kleiner is dan de diameter van de flens, zodat die daar goed strak in zit. Dit siliconenrubber achtig spul is aardig elastisch en het moet in princiepe waterdicht afsluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUtJUigpEcK9YVW2_vXwmJcz1W0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/duaGxo5OdnQpkvcLkfPLYCLq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDSl1lfd7VQCcXA499QjXOFgk5o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mrmKyyz1DT7MmYDhjjPCwlCT.jpg?f=user_large

Flens plaatsen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3M60kpUFKQPLE0h1_vJksnpOfWA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BNWWgy0Gpz5oI0vsU4GHJXZH.jpg?f=user_large

Rubber kap er over
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bod1LQxf5h7K19zBVn8mOXpBUzo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AXy37Bmq8HGM3RWLd2EnsJoS.jpg?f=user_large

Lamp er in
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfdfUk--7LL6gJbR5eDCRcEUYos=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I1gVrgRUHcqKxovflyOCoJtR.jpg?f=user_large

Nou ben ik er achter gekomen dat deze kappen op mijn lamp-units ook binnenstebuiten gemonteerd kunnen worden.

Normaal: Mijn lamp heeft een opening met buitendiameter van 81mm en deze dop heeft een binnendiameter van 80mm, dus die zit erg los en is er een slang-klem of tyrap nodig om te voorkomen dat hij er af glipt. Ik heb ook de 75mm versie besteld en die zit veel te strak dus dat is geen optie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKHBjA5CbEicfaRk0Xq8-7X4zYI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JN8WMANxZz1lcmndDgS5h6gz.jpg?f=user_large

Binnenste buiten: De haakse hoek die in de normaal-versie uitsteekt valt nu precies in de geul van de opening, en de rest valt er mooi als een hoed overheen. Dit zit eerlijk gezegd veel mooier! En mooier dan origineel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5vwGl3x1zr8jfha46j4s-SAbTk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j7qP5qsjMTIiLpOQ3W2DMJF6.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-XTKF6wlJtb03B_SIWMPcKRXQA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mQzekFgAX7NzgdkbrqoSUXXI.jpg?f=user_large

Normaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUcJG60e3-ODajsOi6ILqrKjixU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zBjVB6VXDl7DmHQLZ9baafXf.jpg?f=user_large

Binnenstebuiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZ1Ukg1djwXuxGfRotLyHmEyGzk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/loRjJYYg0uGeUlo7gp4NCD4q.jpg?f=user_large

En zoals je ziet zit er nu wel genoeg luchtruimte om het koelblok met ventilator heen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_IwCxHjWGyMag3YV7L6B6Kdz29E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rzUabGZecUZRNgBgt4g7b1Cx.jpg?f=user_large

Dit is echter nog niet gegarandeerd waterdicht. En ik wil geen water en vuil in de ventilator hebben. Daar heb ik nog een plan voor maar daarvoor moeten er nog spullen binnenkomen. Wordt vervolgd.

Edit: Ik heb van Bevinsee nog niks teruggehoord over mijn retouraanvraag, en op hun site zie ik nu ook dingen waar ik niet blij van word. Het kan dus zijn dat ik ze niet terugstuur. Dan ga ik eerst kijken of ik die V45 kan gaan gebruiken. Als dat alsnog niks wordt en ik wellicht een Osram LEDriving HL of Philips Ultinon Pro5100/6000 aanschaf is bovenstaande mod met rubber kap ook nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Knightwolf op 14-02-2024 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Knightwolf schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:15:
Nou ben ik er achter gekomen dat deze kappen op mijn lamp-units ook binnenstebuiten gemonteerd kunnen worden.
Maar is dat wel de bedoeling :?

Want als ik dit zo eens bekijk :
Binnenste buiten: De haakse hoek die in de normaal-versie uitsteekt valt nu precies in de geul van de opening, en de rest valt er mooi als een hoed overheen. Dit zit eerlijk gezegd veel mooier! En mooier dan origineel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Normaal:
[Afbeelding]

Binnenstebuiten:
[Afbeelding]

En zoals je ziet zit er nu wel genoeg luchtruimte om het koelblok met ventilator heen.
[Afbeelding]
Dan zou ik denken dat je de gladde kant i.p.v. de groffe kant die veel meer grip zou moeten hebben gebruikt en dat lijkt me uiteindelijk alleen maar een nadeel :?

Vooral die... ehh... zeg maar 3 ringen/vertrappingen... zijn bedoeld om extra grip te creëeren als het goed is :)
Normaal: Mijn lamp heeft een opening met buitendiameter van 81mm en deze dop heeft een binnendiameter van 80mm, dus die zit erg los en is er een slang-klem of tyrap nodig om te voorkomen dat hij er af glipt.
Als ik iets van 80 breed over een ander ding van 81 breed zet dan zit dat toch juist strakker en niet losser :?
Dit is echter nog niet gegarandeerd waterdicht. En ik wil geen water en vuil in de ventilator hebben. Daar heb ik nog een plan voor maar daarvoor moeten er nog spullen binnenkomen. Wordt vervolgd.
Ben benieuwd, maar ik zou juist denken dat ze daarop zijn gebouwd/ontworpen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@Knightwolf Is het misschien handiger om alleen de achterkant (en dus de ventilator) uit te laten steken door het nieuwe rubber?
Dan heb je dus alleen de ventilator uitsteken en heb je het rubber meer in de originele vorm.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou dat rubber er gewoon aflaten. Geheid dat je anders condens in je lamp units krijgt als je die er op laat (LED wordt veel minder warm, dus vocht verdampt niet)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf
nero355 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:53:
[...]

Maar is dat wel de bedoeling :?

Want als ik dit zo eens bekijk :

Dan zou ik denken dat je de gladde kant i.p.v. de groffe kant die veel meer grip zou moeten hebben gebruikt en dat lijkt me uiteindelijk alleen maar een nadeel :?

Vooral die... ehh... zeg maar 3 ringen/vertrappingen... zijn bedoeld om extra grip te creëeren als het goed is :)
Die zijn daar voor bedoeld ja, maar veel grip hebben ze niet. Voor de rest, kijk en lees nog even terug, dan hoef ik het niet te herhalen waarom hij binnenstebuiten veel beter zit.
Als ik iets van 80 breed over een ander ding van 81 breed zet dan zit dat toch juist strakker en niet losser :?
1 mm uitrek op die diameter is te weinig om strak te zitten, hij valt er nog net niet vanzelf van af. Met losser bedoel ik datie veel losser zit dan het originele rubber. En ik zei al, de 75mm versie die officieel maar 2-3mm kan rekken, zit weer veel te strak en blijft dus eveneens niet lekker zitten omdat hij zichzelf van de rand af kruipt.
Ben benieuwd, maar ik zou juist denken dat ze daarop zijn gebouwd/ontworpen :?
Wat het officieel aan moet kunnen, wil niet zeggen dat je het moet gaan opzoeken. Zowel met Chinese makelij zoals dit, maar ook bij Philips/Osram zou ik dat niet opzoeken.
-tom-562 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:33:
Ik zou dat rubber er gewoon aflaten. Geheid dat je anders condens in je lamp units krijgt als je die er op laat (LED wordt veel minder warm, dus vocht verdampt niet)
Waar heb je het over? Rubber weglaten kan niet, elke regendruppel vult de lamp dan alsof het een aquarium is.
Het originele rubber wordt NIET meer gebruikt he!

[ Voor 3% gewijzigd door Knightwolf op 17-02-2024 02:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Staan de lampen onder een hoek dan? In onze 2e auto (Suzuki Swift) heb ik ook led lampen gemonteerd. Het originele rubber pastte niet meer, die heb ik gewoon weg gelaten

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf
De laatste jaren werden mijn koplampen al steeds vaker vochtig van binnen, en dan waren ze achterop nog goed afgesloten met die originele rubbers. Hoe het vocht binnen komt weet ik nog steeds niet, maar ze worden binnenkort toch vervangen. En dan hopen dat bij de nieuwe dit probleem niet meteen weer ontstaat natuurlijk.

In enkele reviewfilmpjes heb ik gezien dat er blijkbaar koplampen bestaan die aan de achterkant hermetisch met een dop of kap zijn afgesloten, en de bedrading en connectors al in die lampunit aanwezig zijn, en van bv de LED setjes de externe driver ook nog in die behuizing achter de kap droog weggestopt kan worden. Maar die lampsystemen hebben doorgaans al geen rubber om de lampvoet heen zitten.

Mijn lampen hebben dat niet en worden alle bedrading en connectors van H4 lamp en stadslicht ook kletsnat, dat hoort zo. Geen rubber = aquarium :) Bij elke auto die dit zo heeft werkt het zo.

Met google kan ik niet vinden wat ik zoek om het te laten zien, dus maak ergens deze week wel foto's als het overdags weer droog is. Hopelijk heb ik dan ook meer om te laten zien van wat ik wil maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easyriider
  • Niet online
Knightwolf schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:31:
In enkele reviewfilmpjes heb ik gezien dat er blijkbaar koplampen bestaan die aan de achterkant hermetisch met een dop of kap zijn afgesloten, en de bedrading en connectors al in die lampunit aanwezig zijn, en van bv de LED setjes de externe driver ook nog in die behuizing achter de kap droog weggestopt kan worden. Maar die lampsystemen hebben doorgaans al geen rubber om de lampvoet heen zitten.
In m'n Kia Niro zitten dergelijke stofkappen met bajonetsluiting op de projector units waarbij je nog flink wat kracht moet zetten om ze los te draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOcMOZQcasWxQiDkYqORp0mBF5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZCT1RngooUGagg1bMiSTxWt.jpg?f=fotoalbum_large

In de ruimte daarachter zit de aansluiting voor de HB3 lamp die origineel een connector aan de zijkant heeft, maar bij m'n Osram HL Bright een kabeltje met connector. Ze hebben geen externe driver, alle elektronica zit in de lamp verwerkt die klein genoeg is zodat die alle ruimte heeft rondom de ventilator.

https://www.osram.com/eca...PS01_3871662/ZMP_4063537/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf
Dit zijn de lampen voor m'n TransAm (links) en Starlet (rechts). Beide hebben alleen een rubber dop achterop. Zit die er niet op wordt het een aquarium. Meer dan dit is het niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/weAFNJAdpvb7M7_FOWnlSoEAe6o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dw6GtFrIidwu7lL6wkRwwqiW.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Weet je uit ervaring dat het een aquarium wordt, of denk je dat? Mijn ervaring (met 3 auto's) is dat je prima zonder die rubber doppen kunt rijden

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:57

Rio

Ik heb al een boek

Rio schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:00:
Ben het zat dat de enige gloeilampen met beetje acceptabele opbrengst zo snel kapot gaan;

Iemand ervaring met Osram Night Breaker Led in een Volvo S80 (of andere p3 Volvo)? Weet dat LED niet mag, maar dit lijken me dan de minst illegale om te kiezen.
Anyone?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Knightwolf schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 02:19:
Die zijn daar voor bedoeld ja, maar veel grip hebben ze niet.
Voor de rest, kijk en lees nog even terug, dan hoef ik het niet te herhalen waarom hij binnenstebuiten veel beter zit.
Dat heb ik gelezen/gezien, maar dacht noem het even voor de zekerheid ;)
1 mm uitrek op die diameter is te weinig om strak te zitten, hij valt er nog net niet vanzelf van af. Met losser bedoel ik datie veel losser zit dan het originele rubber.
OK, duidelijk :)
Wat het officieel aan moet kunnen, wil niet zeggen dat je het moet gaan opzoeken.
Zowel met Chinese makelij zoals dit, maar ook bij Philips/Osram zou ik dat niet opzoeken.
Tja, het moet ergens vandaan komen zeg maar en als er gewoon fatsoenlijke lagers en genoeg smering en dergelijke in zit dan moet het echt wel een jaar of 5 of zo de omstandigheden kunnen overleven :)
-tom-562 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:33:
Ik zou dat rubber er gewoon aflaten.

Geheid dat je anders condens in je lamp units krijgt als je die er op laat (LED wordt veel minder warm, dus vocht verdampt niet)
-tom-562 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:26:
Staan de lampen onder een hoek dan?

In onze 2e auto (Suzuki Swift) heb ik ook led lampen gemonteerd.
Het originele rubber pastte niet meer, die heb ik gewoon weg gelaten
-tom-562 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:37:
Weet je uit ervaring dat het een aquarium wordt, of denk je dat?

Mijn ervaring (met 3 auto's) is dat je prima zonder die rubber doppen kunt rijden
En hoe lang rijd je zo rond dan ondertussen :?

Want het gaat natuurlijk niet alleen om vocht/regen : Stof en vuil is natuurlijk ook een dingetje !! ;)
Knightwolf schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:31:
De laatste jaren werden mijn koplampen al steeds vaker vochtig van binnen, en dan waren ze achterop nog goed afgesloten met die originele rubbers. Hoe het vocht binnen komt weet ik nog steeds niet, maar ze worden binnenkort toch vervangen. En dan hopen dat bij de nieuwe dit probleem niet meteen weer ontstaat natuurlijk.
Waterschade is een kreng wat dat betreft en ook moeilijk te achterhalen over het algemeen :| :/

Mijn gok is hele kleine scheurtjes in het glas/plastic door steenslag of hele kleine "gaatjes" in het rubber/lijm dat is uitgedroogd door de jaren heen...

Ik heb ook meerdere koplampen meegemaakt bij verschillende auto's die van binnen waren beschadigd door vocht en dan blijft er maar één optie over : Het glas/plastic of zelfs de hele unit vervangen! :-(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knightwolf
-tom-562 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:37:
Weet je uit ervaring dat het een aquarium wordt, of denk je dat? Mijn ervaring (met 3 auto's) is dat je prima zonder die rubber doppen kunt rijden
Zucht.

Auto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_4Tu-ySe9cKiWHy6IrFUOUrJgE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L1XcU1HhPzOWAp41rxtl3vOW.jpg?f=user_large

Goedkoop klein koekblik uit 1997 dus geen rubber seal tussen koplamp en motorkap
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vChCs81EDV3S88xRVgY-jNhnrCQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GIZTPPKvtdXI64Ev4LsDmQ88.jpg?f=user_large

Water loopt zo naar de achterkant van de lamp. Als je in de regen rijdt of de auto wast wordt alles op deze foto kletsnat. Ook de accu blijft niet droog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjtoVMwmGo5CjNQiqfN1bqYQswI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z5iaPtOvDmD5KmsS47Dzkwk6.jpg?f=user_large

Als daar niet alles goed met rubber zit afgesloten gaat het fout natuurlijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fgUE-GCztXzOt2DgBiE3LLvwYE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AyVeTAjFYjBGcIV8fbrcn5ID.jpg?f=user_large

Zonder rubber dop kan ik echt ernstig afraden. Begrijp ook niet hoe je kan denken dat dat goed gaat.

Goed, klaar hiermee. Terug naar Bevinsee.

Ik heb uitgebreid email-contact met ze gehad omdat ik die V45 en S350 wilde terugsturen. De V45 wil ik toch gaan proberen, maar de S350 is gewoon echt niet goed. Ik heb ze ook wat bewijs geleverd met lichtbeeld en ingetekend wat ik bedoel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WV3ZY7-4JA2uqs8T4LQQWIG9_hs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tomRLZVxhaPQ5Afl22XfIkQl.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_lrqP_vJE9-9sKySiJY20IIHR0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WvNBePzz0wGddMWRyhmlXfry.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7vJBjvAu0QbzEe49i4jwL0fHT0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uVT3DFxbfsx1n7yO7gTIG1Av.jpg?f=user_large
Rode lijn: lichtbeeld scheidingslijn.
Groene lijn: teveel licht boven de lijn dat kan verblinden, V45 minimaal, S350 best veel.
Blauwe lijn: donkere vlekken 'dark spots', dat zowel halogeen als V45 niet hebben.

Als je dan gaat meten kan het gewoon niet goed zijn. De LED's zitten niet op de juiste plaats
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hyUELfqlK-BoLA0GlbM6zjcxkMI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vIe8MEMNW0uUaBiSQVZ74k55.jpg?f=user_large

Grootlicht zit niet op de juiste lengte vanaf de basis maar dat boeit niet zo. Met Dimlicht valt dat mee al klopt dat ook niet exact. Maar vooral dat de LED's aan de verkeerde kant van de centerline zitten zal de boel verpesten.
Bij de V45 is dit veel beter en dat zie je ook aan het lichtbeeld.

Toen hebben ze de S350 volledig terugbetaald en ik hoef hem niet eens op te sturen want verzendkosten zouden veel te duur worden! :D En ze sturen mijn technische adviezen door naar de R&D. Da's wel erg netjes van ze!

En nu verder met mijn projectje!

Ik heb een 2e set doppen gehaald, van 90mm. De bedoeling is dat die precies over die van 80mm kunnen vallen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPboaGQS9RjXetRPUqvPPTaItWM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IRWRw3Fipqu7jBa0TOygcQmO.jpg?f=user_large

Nergens specs te vinden dus het volgende wist ik niet, maar het komt erg goed uit dat de 90mm versie een veel hogere rand heeft!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJh7jrlbT_SYd2qOUBT_ciJfIDA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vFblKdUn42nOvq4Jj8BaeDGu.jpg?f=user_large

Je pakt een klein schaartje en gaat er meteen maar zorgvuldig een groot gat in knippen. Als deze over de 80mm dop zit moet dit een afdak gaan vormen om te voorkomen dat er water in de fan en koeling terecht komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vxYwuvY9XQSxxYO68A4s2umt4Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OxAOnUumXMpNmnzUa2eg0JUn.jpg?f=user_large

Het rubber van deze doppen is amper 1mm dik en dus erg zacht en flexibel, kwetsbaar voor gaatjes en scheuren maar komt in dit geval erg goed uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRf6CTYg8NXfDeVK2r-QhMD4pkk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tBovNLnePiFBTJYBNFf1nHRA.jpg?f=user_large

Men neme 2 volledig RVS klemringen/slangklemmen en wat rubberlijm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3K20jbj9F9f0BLxltZ1lw6tpg4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aXOQatzmontmjTZotB7ugc5P.jpg?f=user_large

Eerst met normale transparante tape de lamp-unit afgeplakt zodat daar geen lijm op komt. Als de lijm droog is overmorgen haal ik alles er af.

De flens van de Bevinsee V45 zit in de lamp-opening, die houdt de binnenste dop vast op de manier zoals hij komt te zitten. Dan de lijm er op, de 90mm dop er op, klemring er om, en dan binnenin dichtsmeren zodat er geen water tussen de rubber doppen in kan komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQgaqdu68x1jx9SIfacIxOH17pY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3ownywcgtgGZ5CcV7fOzwxi8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWusavVP-B64nuWNeqwyPJD42rQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0IupZtyiSA43xpHEZHhwnbTK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRMf9O6W9xIESfjEE3yQT4IxooE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RJO5aOw5bZ94irD11qktdWzM.jpg?f=user_large

En dan het resultaat! De lijm is nog niet volledig uitgehard maar kan wel vast wat foto's maken.

Zoals je ziet is er nu wel een vinger dik ruimte om het koelblok van de Bevinsee V45, en de koelribben-uiteinden aan de kant van de flens zijn ook nog vrij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pY_Z0p-kvdMXW6KUKGB9gRCfhB8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QgWnNZIUtKFW8xjEn2ghzJz2.jpg?f=user_large

Als we dan de lamp rechtop zetten zie je dat er een mooi afdak ontstaat, terwijl het koelblok toch z'n warmte kwijt gaat kunnen. In het ergste geval kan ik er nog ietje meer af knippen mocht dat nodig zijn maar ik verwacht van niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ic63SWW9vyk50NmeZbPo5x3b70w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vbZC0tQZk7d7h7wa7l2bqH8q.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vf-eC32dLcDR7RXWJHsstgM0nfo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s9k9ecyemyvv60qK6cEgIvmh.jpg?f=user_large

Het liefst had ik er nog wat meer ruimte om, maar ik weet ook niet hoeveel ruimte er in de auto om de lamp heen is en ik denk niet dat dat heel veel is. En deze doppen zijn het enige dat ik voor dit doel kon vinden.

Aangezien de externe driver ook erg heet wordt ga ik daar ook nog iets op verzinnen, waarschijnlijk een thermal pad voor PC/videokaart-doeleinden bedoeld en een willekeurig koelblokje van eBay er op, daar heb ik nog wel wat van liggen, en dan een tyrap er omheen om het vast te houden. Ook ga ik de chique gevlochten draden strak intapen want ik vind dat die ook niet nat morgen worden. Ook als het er tegen kan zal het snel vies worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf
De rubber doppen heb ik aan de onderkant ook dichtgesmeerd met lijm zodat er geen water tussen de rubber doppen in kan komen. Resultaat ziet er goed uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbv85_U63dPWMI7cLvWv9Snr9S0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9tnbpeoJTSzRBJ4PboUo0Xmn.jpg?f=user_large

Ik wil de drivers aan beide kanten voorzien van een koelblok omdat ze erg heet worden. Deze heb ik toevallig nog liggen. In de lengte door de helft en ze passen perfect!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9JcEWQqnv15-s5t_F-r1oxhL4Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AoIsbRpjZp6Yw37XSB904ecQ.jpg?f=user_large

Nu een waarschijnlijk hele bijzondere vraag:

Voor de geleiding heb ik nog een aantal Gelid Solutions thermal pads liggen zoals je ziet. In de regen en met auto wassen zal alles NAT worden. Dus nu de vraag of thermal pads tegen langdurig water kunnen? Het is voor PC-doeleinden dus ik kan er op internet werkelijk niets over vinden, ook niet met algemene zoektermen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bGPa6PPzfqks5aYma2ixHXtSUc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BLKStWmIj9xYFQx99Prclmsi.jpg?f=user_large

Kan iemand hier iets over zeggen of me in de juiste richting wijzen?

Edit: Antwoord van GelidSolutions is dat ze niet waterproof zijn. Ik ga uit nieuwsgierigheid een klein reststukje proberen in een schoteltje water.

Edit 2: zo dus.
Het lange stuk is GelidSolutions GP-Extreme, het vierkantere stukje is GP-Ultimate.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xbnksKN_9BTq6ywS5EGBJu1N_I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pcNAZ8pJbLpDFo7Vs7UCFHam.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Knightwolf op 01-03-2024 02:47 ]

• nero355

nero355

Knightwolf schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 02:01:
Nu een waarschijnlijk hele bijzondere vraag:

Voor de geleiding heb ik nog een aantal Gelid Solutions thermal pads liggen zoals je ziet. In de regen en met auto wassen zal alles NAT worden.
Dus nu de vraag of thermal pads tegen langdurig water kunnen?

Het is voor PC-doeleinden dus ik kan er op internet werkelijk niets over vinden, ook niet met algemene zoektermen.

Kan iemand hier iets over zeggen of me in de juiste richting wijzen?

Edit: Antwoord van GelidSolutions is dat ze niet waterproof zijn. Ik ga uit nieuwsgierigheid een klein reststukje proberen in een schoteltje water.
Ik weet in ieder geval één ding zeker :
In een normale "PC omgeving" drogen ze na een tijdje uit en beginnen je heatsinkjes los te raken !! -O-

Dus wie weet houden ze het juist langer uit als ze af en toe wat verkoeling krijgen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf
Nou we zijn nu zo'n 36 uur verder, en de stukjes GP-Extreme en GP-Ultimate zien er nog steeds uit alsof ze niet in water gelegen hebben. Niet uit elkaar gevallen, niet opgelost, en de druk en treksterkte niet veranderd.
Ze zijn dus gewoon waterbestendig!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Ob-z4mUQdtq7Wb6b9gLbcNU1h0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iZ2l4vcz8KC31UmDjpHbUJUh.jpg?f=user_large

Dan kan ik dit dus gewoon voor mijn LED projectje gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:55
Ik heb in mijn Kia Niro een setje LED's van Novsight geïnstalleerd. Model N66 en kostte €40,99 bij Amazon. Over de kwaliteit ben ik goed te spreken, want mooi compact, goede bouwkwaliteit, geen storingen en een uiterst stil ventilatortje dat volgens de makers in een oliebadje draait. Ik heb projector koplampen. Inbouwen was een eitje en in 10 minuten gebeurd. Een flinke bak licht, maar waar ik mijn bedenkingen bij heb, zijn de schaduwen vòòr de auto. Ik denk dat het eerste en meest donkere stuk verklaarbaar is door de bumper van de auto, maar waar komen de wat lichtere schaduwen daarna vandaan? Deze foto is gemaakt vanaf de motorkap. Het donkere stuk zie ik vanaf de bestuurdersstoel niet, maar de schaduwen daarachter wel.
Graag jullie reacties...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Iw7cZkdNnSuoafAAscYXV1_9Hw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zKMAZ9vILdret8x4MMrofeJd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lj1NvRDM7ygA_MyKMGDuoQwdNlM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0AXEV4YP0CjsfvQZSY1c0UOL.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remmuz
rowicom schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:33:
Ik heb in mijn Kia Niro een setje LED's van Novsight geïnstalleerd. Model N66 en kostte €40,99 bij Amazon. Over de kwaliteit ben ik goed te spreken, want mooi compact, goede bouwkwaliteit, geen storingen en een uiterst stil ventilatortje dat volgens de makers in een oliebadje draait. Ik heb projector koplampen. Inbouwen was een eitje en in 10 minuten gebeurd. Een flinke bak licht, maar waar ik mijn bedenkingen bij heb, zijn de schaduwen vòòr de auto. Ik denk dat het eerste en meest donkere stuk verklaarbaar is door de bumper van de auto, maar waar komen de wat lichtere schaduwen daarna vandaan? Deze foto is gemaakt vanaf de motorkap. Het donkere stuk zie ik vanaf de bestuurdersstoel niet, maar de schaduwen daarachter wel.
Graag jullie reacties...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Projector lampen zijn ontworpen voor halogeenlampen die rondom licht uitstralen. LED lampen stralen maar aan 2 kanten licht uit.
De meeste LED lampen kun je draaien in de fitting, dat zou misschien verbetering kunnen geven.
Maar het blijft gewoon een beperking van LED ten opzichte van halogeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
remmuz schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:26:
[...]

Projector lampen zijn ontworpen voor halogeenlampen die rondom licht uitstralen. LED lampen stralen maar aan 2 kanten licht uit.
De meeste LED lampen kun je draaien in de fitting, dat zou misschien verbetering kunnen geven.
Maar het blijft gewoon een beperking van LED ten opzichte van halogeen.
Dank voor de toelichting. Dat verklaart veel natuurlijk. Er zijn wel LED's met rondom chips, maar die ze je maar mondjesmaat. Ik kan me niet voorstellen dat de ''traditionele''ledlampen met aan weerszijden de chips bij alle bezitters voor schaduwen zorgen. Maar goed, ik heb daar geen onderzoek naar gedaan ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easyriider
  • Niet online
Wat me opvalt bij die Novsight lampen is de wel erg dikke rand aan weerszijden van de LED-chips wat zorgt voor grote dode hoeken waar in geen licht uitgestraald wordt. Vooral de Ultinon lampen van Philips doen dit veel beter, die hebben aan één kant een dunne rand en aan de andere kant bijna helemaal geen rand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCWfEEOKQcm51fBQOIc3EdPVIQU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fKN0p3A9W1MJK89bag5Si77C.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rowicom
easyriider schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:22:
Wat me opvalt bij die Novsight lampen is de wel erg dikke rand aan weerszijden van de LED-chips wat zorgt voor grote dode hoeken waar in geen licht uitgestraald wordt. Vooral de Ultinon lampen van Philips doen dit veel beter, die hebben aan één kant een dunne rand en aan de andere kant bijna helemaal geen rand.

[Afbeelding]
Ja, daar valt wat voor te zeggen. Maar als je nou de Philips Ultinon Pro3021 LED (foto hieronder) neemt, die heeft het dan weer bijna net zo als de Novsight. Ik bedoel: als Philips bewust voor randloos/minimale rand zou hebben gekozen, dan passen ze die Eureka-uitvinding toch op al hun modellen toe? En 9 van de 10 LED lampen zien er uit als de Novsight.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHXn3jWcaKN18y7mhUZum9UTyyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9vV7F4x5klWgxY7KJ6CJanh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knightwolf
Zoals je in een van mijn vorige berichten goed uitgelegd ziet is de plaatsing van het LED element van uiterst belang. 1 mm naar links, rechts, boven of onder kan al een totaal verkeerd lichtbeeld geven. Dit is vooral van belang bij een H4 lamp omdat daar 2 gloeidraadjes in zitten en het dimlicht aan 1 kant een minireflectortje heeft. Alle andere modellen met maar 1 gloeidraadje hebben dat niet, maar daarvoor geldt natuurlijk nog steeds dat de plaatsing van het LED-element uiterst nauwkeurig moet zijn. En tot nu toe zie ik bij de meeste H-fitting LED lampen dat dat niet nauwkeurig genoeg is. Ik zou zeggen, leg er een origineel halogeenlampje naast en een lineaal of liever een schuifmaat om dat op te meten.

De Bevinsee S350 zit er zo ver naast dat ik die terugbetaald heb gekregen. En ondanks dat de V45 die ik hier ook heb ook een best dikke rand heeft, geeft die toch een goed lichtbeeld. Die dikke rand is natuurlijk nodig voor de koeling, maar liever geen rand idd. Een dikke rand hoeft dus blijkbaar tegen mijn verwachting in niet perse een probleem te zijn.

Projectorkoplampen geven minder fel licht dan reflectorkoplampen, maar juist wel een beter verdeeld lichtbeeld. Dus die donkere vlekken vind ik bij jou dan extra bijzonder in jouw projectors. Veel goedkope LED vervangingslampen hebben daar last van heb ik al in de meeste reviews gezien.

Ideaal zou zijn als ze zo'n LED-staaf in een H-fitting autolamp kunnen maken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzQkR6JVbpXEcr5TlzvsN6dNDnw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PZYWBV5DYfDFf8FvaRe2ZaUx.jpg?f=user_large

Het probleem is alleen de lichtintensiteit en warmte-afvoer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dX559FNhxGAmiTpepk-ukFqiQkQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/POj7zm3gol3EKOWavT9YDxgV.jpg?f=user_large

Deze LED-staafjes geven bij lange na niet genoeg licht voor een auto-lamp, en als ze dat wel doen zal hij waarschijnlijk in rook op gaan omdat hij z'n warmte niet kwijt kan.

Ik ga er dan ook blindelings vanuit dat fabrikanten hier heel hard mee bezig zijn om dat te verbeteren.

[ Voor 12% gewijzigd door Knightwolf op 11-03-2024 18:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1RYp0EHYLyGsGOswPYfAXTdtJLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/in6iZ5iJIytGuRfaJCC2rOds.jpg?f=fotoalbum_large

Zo, weer een paar ali projectors in een set koplampen gebeund (mazda 2 DE)
Moest nog even per koplamp een wisselrelais tussen, maar die had ik nog liggen (altijd handig)
Eindelijk fatsoenlijk licht ipv vertrouwen op je voorliggers.

Pasvorm van de koplampen (depo en nog eoa frotmerk) is om te janken, maar goed, voor 100eur p/s klaag ik niet teveel. Moet de bevestigingsgaten nog een beetje aanpassen met een dremel, nu past de bumper niet geweldig.

En de projectors iets terugdraaien, ze zijn wat naar rechts gedraaid (door het vastdraaien vd moer op de H4 adapterplaat)

leeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knightwolf
Het project heeft een tijdje stil gelegen. Nog wel tussendoor wat dingetjes aan gedaan maar geen motivatie gehad het hier te posten.

Als eerste de chique gesleevede kabels, dat vind ik niet vuil- en waterdicht genoeg. Dus insmeren met siliconenkit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hy6FZFFUtZSNm6ppt5IM5yT3kZA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZBbQzAYoWAHB7UhvrypEJqMQ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNrweLJRbgm4_rpzelArsH8ZmJY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4lOjN3BsTU7xjcG0wOJjxg8w.jpg?f=user_large

Het op maat zagen en plaatsen van koelblokjes voor op de drivers is prima gelukt. Incl Gelid Solutions Ultimate thermal pads.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwQ-uBxx2mmSUcOaDI_9EsRddPc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EKTzfBf9soqhT7PaSQaikIVi.jpg?f=user_large

De LED's zijn zo klaar voor montage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWG_9P4JSgzavcy_60hfrB6WPR4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/prU6tI1QA4GU1PFQWQoH5hRM.jpg?f=user_large

Vanaf hier heeft het even stilgelegen. Toen ik eindelijk verder kon bleek mijn dubbele gelijmde rubber dop helemaal niet te passen. De ruimte in het chassis achter de koplamp is veel te krap. Dus weggooien en opnieuw beginnen.

Dezelfde rubber doppen besteld, 80 en 90mm. En een nieuw stukje gereedschap gekocht (stans/holpijp 15mm) om een perfect rond gat te maken, want het moet zo waterdicht mogelijk worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umDKiedEGGmKZ4oThkRRnWM-RdQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/012r0oDXAzvygc2pcXtafhAS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drv-MKHMpTqt4vV5BzvDedBW-TQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Riv0j3nRaVmwwEUH9707nYpx.jpg?f=user_large

Ipv de hele rubber dop er overheen te lijmen, deze keer alleen een stukje uit de 90mm knippen en op de 80mm dop lijmen als afdakje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbP4Oi4HbF02o4SvGj0-AJzAzBk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jt6ol8fBuwhjt4YMwDQVbzKx.jpg?f=user_large

Helaas geen foto van eindresultaat buiten de auto. Maar het is vergelijkbaar met de vorige rubber doppen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ic63SWW9vyk50NmeZbPo5x3b70w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vbZC0tQZk7d7h7wa7l2bqH8q.jpg?f=user_large

Wel weer de RVS klemring er omheen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jiik8tuLXYKwru_lh0nlP5tXX24=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NwMhOfG3Edzu3RR5v9ojzGDZ.jpg?f=user_large

Stadslichtjes zijn de nieuwe Philips Ultinon Pro6000 T10 W5W. Deze zijn ook 6000K, want ik wilde dezelfde kleur als het dimlicht en grootlicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05y9xlZsYpU-u78E13BlOEttQ4o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u4TVjdxlRR3dpBCEgOJdV4kH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESmAtOTkfDAIqUXvCe9CEL6oZpA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cbJZ8W7hDcdYA50TxzaKC49m.jpg?f=user_large

Dit is al gemonteerd, rechter lamp. Nauwelijks werkruimte maar het is gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1fA4Tan9s4lv_lDEVXpS09pcgc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FkMNb8MA5xYItKsHg6QmsnVW.jpg?f=user_large

Linker lamp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qd92b2ik58YrdlIxRd0kD1ygoA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eHEFgLEPP3RMShLWz6qXSN7M.jpg?f=user_large

Even testen. Stadslicht. Ja doet het!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nc1-xweyDPQGTMnHp59DZi-P2Gk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TCzjlhFisJWIxRPL6S9rxhlY.jpg?f=user_large

Even testen. Dimlicht. Ja doet het!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUBUBGJk0qySo-lIFLJ9bVxMWaI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PjAS4NehLxF2HvWLCBsCj6TG.jpg?f=user_large

Ja grootlicht doet het ook!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpi6UGwWVYoyChTyWF38ka7X03o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xmUKSLs5CMFihUaU36dCCnrI.jpg?f=user_large

Vandaag nog gekeken of ik de kier tussen koplamp en motorkap kan afdichten, zoals duurdere automodellen vaak standaard al hebben. Alles om water achter de lamp weg te houden! Ik had nog tochtstrip liggen dus waarom niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kso6X2zZBLw_31sQcq2LbS4iFw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ho2MlZoSbmP3lbU7hP3OiUWm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdxexLunxfutAqML53GlmvNxP5I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zmn2k4LGSmUNd1uRtSfwfEkk.jpg?f=user_large

Je ziet het wel als je er naar kijkt maar opvallen doet het niet. Zwart was mooier geweest, maar dit is maar een gratis experiment. Kan later nog verbeterd worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Ahq8DmWlN5zQjNxkyviAezzR5k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2ArRqO88Z2xytKw2RunHx4ah.jpg?f=user_large

Heb nog niet met lampen aan gereden dus het verlichtings resultaat in het donker komt nog wel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knightwolf
Aaaaahahahaha omfg wat een licht! :D _/-\o_
Wist wel dat het beter zou zijn, maar niet zoveel beter!

Dimlicht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZL4zJ95_g1ygREEiNOPyemavPw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uGECZ78OAoJSZDNJ8PCw4LK5.jpg?f=user_large

Grootlicht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i73WyMfo1Bw8RPPUeh5JG_q9-8E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EEFa1hC5mxIT3NEDVBC3hrvA.jpg?f=user_large

Video geeft beter beeld

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Knightwolf schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 04:24:

Dimlicht

[Afbeelding]

Grootlicht

[Afbeelding]

Video geeft beter beeld

[YouTube: 1997 Starlet New Headlights + Bevinsee V45 Night Test Drive]
Je hebt er veel werk in gestopt!
Ik vrees alleen dat je veel last gaat krijgen van mensen die gaan seinen naar je. In tegenstelling tot bij koplampen met lenzen zullen jou lampen één grote felle lichtbron worden. Daarbij, als ik je foto van het dimlicht zie, wordt er wel erg veel van de onderkant van de bomen verlicht aan de rechterkant. Het licht lijkt wel erg hoog te komen. Stel je voor dat je iemand gaat inhalen. Datzelfde licht schijnt dan bij iemand in de spiegels. Lijkt me niet prettig.

Weet niet of er lenskoplampen zijn voor je auto, zo ja zou ik dat serieus overwegen wanneer je merkt dat veel mensen je er op proberen te wijzen dat het licht nu te fel is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Idd, wat een licht! :|
Meer = niet altijd beter hoor! Vooral niet als dat vele licht op de verkeerde plek terecht komt...

Dit ziet er erg verblindend uit.
Zoals @13art al opmerkt; dit lijkt me niet de juiste manier van retrofit LED gebruiken. :-(
Bij projectorkoplampen pakt het meestal wel goed uit, maar bij reflectorkoplampen vaak niet.

Voor je eigen en andermans veiligheid: laat met een koplampafstelapparaat kontroleren of dit wel oké is...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf
Nou beetje enthousiasme mag wel. Ik vind het erg belangrijk om niemand te verblinden. Als je het hele topic doorgelezen hebt zie je dat ook in mijn eerdere reacties. Daarbij zijn dit foto's en filmpjes gemaakt met een telefoon en bewerkt op de PC om ze mooier te maken.

Het zijn splinternieuwe koplampunits die dus extreem helder zijn, en die geven dus geen strooilicht. Ik heb uitgebreid het lichtbeeld getest voor ik hier aan ging beginnen. De Bevinsee S350-serie heb ik daardoor dus afgekeurd ivm slecht lichtbeeld. Deze Bevinsee V45 geven hetzelfde lichtbeeld als een normaal halogeen-pitje. Dat moet dus gewoon goed zijn.

Ik heb bij de APK pasgeleden de nieuwe lampunits laten afstellen met halogeen er in om uit voorzorg geen gezeik te krijgen. De lampunits zelf zouden dus goed afgesteld moeten staan.
ehtweak schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:30:
[...]

Voor je eigen en andermans veiligheid: laat met een koplampafstelapparaat kontroleren of dit wel oké is...
Dit ben ik ook van plan, ergens binnenkort ga ik met deze LED's erin opnieuw naar mijn garage en laat het dubbel controleren. No worries, verblinding is nooit mijn bedoeling! Maar moet toch eerst testen of het wel werkt voor ik een afspraak met de garage maak.

Verder niet om het een of ander, maar moderne Tesla's, Audi's en Mercedessen geven net zoveel licht. Voor mij zelf is dit een enorm verschil, omdat ik halogeen in oude dof-wordende lampunits had zitten. Maar verwacht niet dat het veel verschil is met een moderne auto.

Komt goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Knightwolf op 04-05-2024 18:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Knightwolf schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 18:05:
Het zijn splinternieuwe koplampunits die dus extreem helder zijn, en die geven dus geen strooilicht.
En hier gaat je gedachtengang naar mijn idee mis. Hoe helderder hoe beter ja, maar soort reflector lampen zorgen er gewoon voor dat het één grote lichtunits wordt van 20cm x 10cm (of hoe groot de lamp unit ook is). Dat is nogal een verschil tov lenzen. Het gaat niet alleen om hoe fel een lamp is. Je vergelijkimg met een Tesla gaat dan ook niet op.
Uiteraard kan een Tesla ook verblinden wanneer de lampen niet goed afgesteld staan (wat na een update van de software bij veel Tesla's het geval was) maar dat is wat anders dan dat de lamp unit op zichzelf al een hele bak licht is.

Het is wel duidelijk dat je het hele led gebeuren serieus neemt en kuddos voor hoe je alles aangepakt hebt. Maar het soort koplamp is gewoon niet heel geschikt voor led/xenon. Wellicht is er een aftermarket set te vinden met projectoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Minst illegale werkt niet bekeuring is even hoog. Illegaal dus in dit geval ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf
13art schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:47:
[...]

En hier gaat je gedachtengang naar mijn idee mis. Hoe helderder hoe beter ja, maar soort reflector lampen zorgen er gewoon voor dat het één grote lichtunits wordt van 20cm x 10cm (of hoe groot de lamp unit ook is). Dat is nogal een verschil tov lenzen.
Een groot lichtoppervlak is imo juist goed en fijn. Hoe kleiner het lichtpuntje hoe feller en dus hoe scherper en storender. Grote reflectorlampen zijn dus minder storend dan projectorlampen. Maar alles moet natuurlijk wel goed afgesteld staan.

Ook een probleem is dat bij bijna alle auto's van na 2000 alleen nog maar plastic/polycarbonaat koplamp-behuizingen gebruikt worden, die na verloop van tijd doffig en gelig worden. Dat vind ik echt een slechte ontwikkeling. Hou gewoon liever hard glas, da's helderder dan plastic, niet gevoelig voor temperatuur, weersinvloeden, krasbestendig en in grote mate zelfs ongevoelig voor steenslag. Dus vooral juist voor xenon en LED is dat hoe dan ook beter.

Ik heb een 1997 Toyota Starlet, daar zijn geen projectorlampen voor beschikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNKl2KszfisIJ3wJq-MRxCJNoPA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hklbLl8TZ8rcep3fF7PzCtMe.jpg?f=user_large
13art schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 04:51:
[...]

Daarbij, als ik je foto van het dimlicht zie, wordt er wel erg veel van de onderkant van de bomen verlicht aan de rechterkant. Het licht lijkt wel erg hoog te komen. Stel je voor dat je iemand gaat inhalen. Datzelfde licht schijnt dan bij iemand in de spiegels. Lijkt me niet prettig.
Kweet niet, dit hoort zo. Jouw auto heeft het ook. Het is een verplicht lichtbeeld in Europa. Dat geldt voor halogeen, xenon, LED, alles.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rppuJslEwMvAfjjkSSTAECLvzXg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DQfQFfHWAgKHFSFgHzfoBIZx.jpg?f=user_large

Met halogeen in mijn lampen is dat dus ook zo. Nu de intensiteit met LED's wat hoger is valt het op mijn foto misschien wat meer op, maar het is er altijd al.

Dan heb je natuurlijk ook nog figuren (klootviolen) die de hoogteregeling 1 of 2 tikjes lager zetten, dan de lampen laten afstellen, en dan tijdens het rijden eigenwijs de lampen omhoog zetten om zelf meer te kunnen zien, daarbij niet kunnen schelen dat ze anderen verblinden, maar dat weer niet zo erg is als grootlicht opzetten... Zo'n 'hufter' wil ik dus niet zijn.

Ik zie echt verschrikkelijk veel 'storende koplampen', zowel blauwig als gelig, LED, halogeen, xenon, enz. Zowel reflector als projector lampen. Ook regelmatig maar aan 1 kant storend. En dan nog hoge auto's, bestelbussen en vrachtwagens waarbij de lampen fysiek hoger zitten, die storen ook al sneller dan bij gewone personenauto's zelfs als ze goed afgesteld staan.

Wat dat betreft ben ik er wel van overtuigd dat ik het beter doe ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Knightwolf schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:35:
[...]

Een groot lichtoppervlak is imo juist goed en fijn. Hoe kleiner het lichtpuntje hoe feller en dus hoe scherper en storender. Grote reflectorlampen zijn dus minder storend dan projectorlampen.

Kweet niet, dit hoort zo. Jouw auto heeft het ook. Het is een verplicht lichtbeeld in Europa. Dat geldt voor halogeen, xenon, LED, alles.

[Afbeelding]
Twee zaken waar je mijns inziens de mist in gaat.
Een laser is erg geconcentreerd licht, is geen probleem tot het in je ogen schijnt. Een stroboscoop is een groot vlak fel licht, veel vervelender voor de ogen omdat een groot vlak simpelweg meer licht verstrooid.

Ten tweede is dat een oud lichtbeeld. Met de komst van projectoren en fellere lampen is er een ander lichtbeeld gekomen vlak, klein stukje omhoog en dan weer vlak. Led en Xenon hebben wel degelijk een nader lichtbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Dimlicht

[Afbeelding]
https://apk-handboek.rdw....ingen/afstelling-dimlicht

Artikel 113
1. C. De daling van de lichtbundel van het dimlicht, waarvan de onderste rand van het glas minder of gelijk aan 80 cm boven het wegdek ligt, moet overeenkomen (zie figuur 31a) met:
Minimaal 0,5 cm/m of 0,5% op 10 m, en
Maximaal 2,5 cm/m of 2,5% op 10 m.

Ik kan geen enkel daling in het lichtbeeld zien van je dimverlichting.
Led, xeon, halogeen, maak mij niet uit zolang ze maar goed zijn afgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf
13art schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:13:
[...]

Twee zaken waar je mijns inziens de mist in gaat.
Een laser is erg geconcentreerd licht, is geen probleem tot het in je ogen schijnt. Een stroboscoop is een groot vlak fel licht, veel vervelender voor de ogen omdat een groot vlak simpelweg meer licht verstrooid.
Beide niet vergelijkbaar. Werkelijk geen idee welk punt je hier wil maken.

Enige dat ik wel weet, is dat ik 2x zo vaak last heb van verblinding door tegenliggers met projector-lampen dan met reflector-lampen, ongecht welk type pitje er in zit.

Oh, en ik had nooit gedacht aan LED-lampen in mijn oude dof-wordende koplampen. Dit idee kwam pas toen ik de nieuwe sprankelend heldere koplampen in handen had.
Ten tweede is dat een oud lichtbeeld. Met de komst van projectoren en fellere lampen is er een ander lichtbeeld gekomen vlak, klein stukje omhoog en dan weer vlak. Led en Xenon hebben wel degelijk een nader lichtbeeld.
Ben ik van op de hoogte. Zoals je in eedere posts van mij over mijn koplamp lichtbeeld wat ik op een egale muur projecteer, dat het schuin omhoog gaande deel niet volwaardig oneindig doorgaat. Imo enigszins vergelijkbaar met het hogere horizontale deel dat jij beschrijft.
Anoniem: 91634 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:37:
[...]

https://apk-handboek.rdw....ingen/afstelling-dimlicht

Artikel 113
1. C. De daling van de lichtbundel van het dimlicht, waarvan de onderste rand van het glas minder of gelijk aan 80 cm boven het wegdek ligt, moet overeenkomen (zie figuur 31a) met:
Minimaal 0,5 cm/m of 0,5% op 10 m, en
Maximaal 2,5 cm/m of 2,5% op 10 m.
Ben ik van op de hoogte. Dit is al gedaan bij de garage met koplampafstelapparaat, met nieuwe koplamp-units en halogeenlamp. Enige verschil met nu is LED-lamp, ik ben niet aan de afstellingen geweest. Nogmaals, dit zou dus gewoon goed voor de APK-norm moeten zijn.

Zoals ik zei, ik ga dit zowiezo binnenkort nogmaals laten controleren en indien nodig bijstellen bij een bevoegd garagist, zodat ik zeker weet dat mijn auto gewoon aan de APK-eisen voldoet d:)b
Ik kan geen enkel daling in het lichtbeeld zien van je dimverlichting.
Led, xeon, halogeen, maak mij niet uit zolang ze maar goed zijn afgesteld.
Ik vind het knap ongelofelijk dat jullie dit durven te beoordelen aan de hand van grafisch bewerkte foto's en video. Ik zou dat gewoon niet doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Knightwolf op 06-05-2024 02:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Nu online
Een glazen koplamp met lijnen erop is sowieso ongeschikt. Deze zorgt i.c.m. led voor teveel strooilicht.
Met halogeen zijn deze al niet geweldig.

[ Voor 16% gewijzigd door BadEendTerror op 06-05-2024 09:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Voor de EP91 Starlet zijn er wel heldere koplampen te krijgen waar je dan vervolgens LED projectoren in zou kunnen monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Knightwolf schreef op maandag 6 mei 2024 @ 02:11:
Ben ik van op de hoogte. Dit is al gedaan bij de garage met koplampafstelapparaat, met nieuwe koplamp-units en halogeenlamp. Enige verschil met nu is LED-lamp, ik ben niet aan de afstellingen geweest. Nogmaals, dit zou dus gewoon goed voor de APK-norm moeten zijn.
Mijn ervaring is dat de na het vervangen van halogeen door led is dat vaak niet alleen lichtbeeld niet meer klopt maar dat ook de hoogte niet meer klopt. Dit kan je zelf ook vrij makkelijk controleren. (Kijk hier bij ook wat er op je koplamp staat hoeveel procent het lichtbeeld moet zakken).

Je kunt dit controleren door grote doos vlak voor je auto neer te zetten waarbij je een streep zit op de hoogte van je koplamp. Daarna verplaats je de doos naar 10 meter van de auto af. Bij verloop van 1% moet het lichtbeeld 10cm zijn gezakt na 10 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
SpongeRob schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:49:
Voor de EP91 Starlet zijn er wel heldere koplampen te krijgen waar je dan vervolgens LED projectoren in zou kunnen monteren.
Wel es langs zien komen, maar moeilijk aan te komen, en belachelijk duur.

Het is en blijft een ouwe Starlet, heb daar nu wel genoeg geld in gestoken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Nu online
Heeft er hier al iemand ervaring met de K8c led lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:49
Niet erg levendig topic maar stel mijn vraag toch maar. Iemand ervaring om een Renault Zoe R90 Life van 2019 te voorzien van LED verlichting? Zijn er setjes beschikbaar (vind zo snel niets) of zijn er bepaalde merken/series waar ik naar moet kijken / waar goede ervaringen mee zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Card Nox schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:49:
Niet erg levendig topic maar stel mijn vraag toch maar. Iemand ervaring om een Renault Zoe R90 Life van 2019 te voorzien van LED verlichting? Zijn er setjes beschikbaar (vind zo snel niets) of zijn er bepaalde merken/series waar ik naar moet kijken / waar goede ervaringen mee zijn?
Wat voor (welk type) verlichting zit er nu in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@13art, ik verwacht halogeen, hier wat foto's (zojuist gemaakt).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SB4J8dMEQXinyKPKR2A3tjzKOL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/keEdkmvdVCpfU4TwG0Ax75B5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59WKYRj22f0DxKZXCHKmr4tGWTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XiBjhMaOWFTTIBoZHb2GOc9K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdS0bCzo7fwQxMkFUyc0eMmSaBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUO1RkqS46veVbMa9WNUv0Ir.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Card Nox schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:39:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik bedoel meer welke type H lamp? Als je dat weet kan je kijken naar vervangende led lampen. Veel meer dan dat heb je niet nodig. Naast dat er ruimte moet zijn om de boel in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@13art, sorry voor mijn n00bheid :D Ik heb gelezen dat deze H7 lampen hebben.

Ik heb dus naar H7 gekeken en zie setjes van Philips en OSRAM voorbij komen maar geen idee waar ik daar verder op zou moeten letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Card Nox schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:42:
@13art, sorry voor mijn n00bheid :D Ik heb gelezen dat deze H7 lampen hebben.

Ik heb dus naar H7 gekeken en zie setjes van Philips en OSRAM voorbij komen maar geen idee waar ik daar verder op zou moeten letten.
Zoals je hier in het topic kan lezen zijn er een hoop mensen die hun setje van Ali hebben gehaald. Zitten genoeg prima setjes tussen die een stuk betaalbaarder zijn dan de Philips en Osram setjes.

Het is dus een kwestie van een H7 setje zoeken en deze inbouwen. Het is tegenwoordig zo goed als plug and play dus je kan er niet heel veel mis aan doen. Soms kan het even knutselen zijn met een bescherm kap maar daar is hier ook al wel het één en ander over te vinden mocht dat bij jouw auto nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Ik lees her en der wat van Ali maar weinig links. Ik lees wat K5C en K7C en maar ook wat negatievere ervaringen met afwijken lichtbeelden etc.

Zijn er bepaalde aanraders? Ik las van Tom dat hij goede ervaring had met BullVision.
-tom-562 in "[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5"

Ik zie ook verschillende 'types' oid:
https://nl.aliexpress.com...97102096621500007108890_1

https://nl.aliexpress.com...97102096621500007108890_3

https://nl.aliexpress.com...97102096621500007108890_4

[ Voor 71% gewijzigd door Card Nox op 22-12-2024 19:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Card Nox schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:39:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou eerst eens kijken of er niet al LED in zit, dit licht is namelijk veel te wit voor halogeen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
SpongeRob schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:44:
[...]

Ik zou eerst eens kijken of er niet al LED in zit, dit licht is namelijk veel te wit voor halogeen!
Kan eventueel komen door de camera waarmee de foto gemaakt is dat het wit lijkt. Maar led zou inderdaad ook goed kunnen gezien het volgens mij een elektrisch aangedreven auto is. Maar welke verlichting er precies in zit dat zou @Card Nox toch echt zelf even moeten uitzoeken. Staat vast iets over in de handleiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knightwolf
Ik zou niks bij Ali kopen, veelal is dat rommel. TE goedkoop is ook niet goed. En die waardes in die linkjes, een miljoen lumen bij 1350Watt? 600.000 lumen bij 800Watt? Rofl! 8)7 Meer dan origineel 55/60W wil je er niet in zetten.

Ik zou zeggen, ga es bij Bevinsee.com kijken. Heb zelf de V45 omdat de V35 hier blijkbaar niet leverbaar was. Maar ze hebben ook nieuwere series die niet in H4 te krijgen zijn maar wel H7.
https://www.bevinsee.com/collections/h7-led-headlight-bulbs
Zelf vind ik ze een mooie prijs hebben, niet te goedkoop, maar wel aanzienlijk goedkoper dan Philips/Osram.

Als je op safe wil spelen, Philips of Osram (of allebei, weet ik zo niet meer) schijnen types te hebben die in enkele EU-landen al officiele goedkeuring hebben. Zijn wel prijzig maar dan zul je daar minder problemen mee krijgen verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Knightwolf schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 00:03:
Ik zou niks bij Ali kopen, veelal is dat rommel. TE goedkoop is ook niet goed. En die waardes in die linkjes, een miljoen lumen bij 1350Watt? 600.000 lumen bij 800Watt? Rofl! 8)7 Meer dan origineel 55/60W wil je er niet in zetten.
#JustChineseWebshops&BrandsThings wat mij betreft :+
Ik zou zeggen, ga es bij Bevinsee.com kijken.
En dan kijk je op https://www.bevinsee.com/pages/about-us en vind je dit :
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ook lekker professioneel :') _O-

Het adres dan maar opzoeken : https://duckduckgo.com/?q...C+United+States&iaxm=maps
:o LOL! :D

Dit is dus waarschijnlijk gewoon een reseller die vanuit zijn "Zolderkamertje" meuk verkoopt via iets als een "Dropshipping program" van AliExpress/Banggood/enz. ;)

Dus uiteindelijk maakt het geen drol uit waar je het bestelt : Als het maar werkt! :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Heb vandaag de handleiding bekeken, daar staat enkel: "Gebruik uitsluitend anti-U.V. 55W lampen..." 55W lijkt me wat laag voor halogeen.

Dus ik dacht ik haal de lamp er even uit. Easier said then done, krijg het niet los. Morgen maar even naar een garage rijden en vragen of ze het daar voor me willen doen.

Online lees ik overal dat er halogeen in zit, dus nog altijd clueless...

Zijn er nog tips op AliExpress? Benvinsee moet uit de US komen? Dat vind ik niet interessant tbh.

EDIT: In hoeverre zijn de LEDs over het algemeen plug en play? Lees wat zaken over Canbus en weerstanden, daar heb ik geen behoefte aan, dan liever een paar euro extra uitgeven.

EDIT: Mbt de Philips Ultinon Pro6000 serie zie ik de Renault Zoe nergens op de comptabiliteit lijst staan helaas.

EDIT: Op Ledperf (ken de site verder niet) staan ze er ook niet bij als ik zoek op Renault Zoe: https://www.ledperf.nl/le...t-zoe-=c=-985_22_525.html

[ Voor 42% gewijzigd door Card Nox op 27-12-2024 01:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knightwolf
Ik haal Sergiu Gabor nog even aan op Youtube.
https://www.youtube.com/@SergiuGabor/videos
Hij heeft nog steeds een aantal vergelijkings video's tussen verschillende merken LED en halogeen. Dankzij hem ken ik Bevinsee en dankzij hem heb ik daar ook voor gekozen. Zeer professionele uitgebreide tests incl lichtbeeld-intensiteit en duur-testen.
nero355 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:44:
[...]

#JustChineseWebshops&BrandsThings wat mij betreft :+

[...]

En dan kijk je op https://www.bevinsee.com/pages/about-us en vind je dit :

***members only***

Ook lekker professioneel :') _O-

Het adres dan maar opzoeken : https://duckduckgo.com/?q...C+United+States&iaxm=maps
:o LOL! :D

Dit is dus waarschijnlijk gewoon een reseller die vanuit zijn "Zolderkamertje" meuk verkoopt via iets als een "Dropshipping program" van AliExpress/Banggood/enz. ;)

Dus uiteindelijk maakt het geen drol uit waar je het bestelt : Als het maar werkt! :P :+
Je hebt zowat al mijn reacties geliked, ik begrijp je negatieve houding nu niet.

Het emailadres is support@bevinsee.com dus ik zie niet wat daar niet professioneel aan is.
Misschien ben je vergeten dat ik daar uitgebreid contact mee heb gehad omdat ik met 1 van de 2 sets niet tevreden was. Wat mij betreft goede en professionele support.
Card Nox schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 00:21:
Benvinsee moet uit de US komen? Dat vind ik niet interessant tbh.
Waarom is dat een probleem. En dat hoeft helemaal niet want de V35 set die ik bestelde lag niet in een Europees warehouse, wel in de USA, en kon het na support contact nog steeds niet vanuit de USA geleverd worden. Daarom kreeg ik de V45 zonder bij te betalen omdat die wel in de EU leverbaar is. Ze komen dus uit een EU warehouse als je hier besteld.
Levertijd was daarom ook gewoon prima overigens.
EDIT: In hoeverre zijn de LEDs over het algemeen plug en play? Lees wat zaken over Canbus en weerstanden, daar heb ik geen behoefte aan, dan liever een paar euro extra uitgeven.
Ook wat Bevinsee iig goed doet (en ga er vanuit dat Philips en Osram dit ook goed doen). Bevinsee heeft overal duidelijk bij staan welke canbus-veilig zijn en foutloos werken.
EDIT: Mbt de Philips Ultinon Pro6000 serie zie ik de Renault Zoe nergens op de comptabiliteit lijst staan helaas.

EDIT: Op Ledperf (ken de site verder niet) staan ze er ook niet bij als ik zoek op Renault Zoe: https://www.ledperf.nl/le...t-zoe-=c=-985_22_525.html
Zou niet weten waarom dat moet. Lampfitting is lampfitting. Dat een auto bij het lamp-merk niet op de lijst staat zegt natuurlijk niets, aangezien er steeds meer auto's bij komen en die lijsten gewoon niet geupdate worden.

H4 is H4, H7 is H7, H1 is H1, enz. Als je een H7 fitting hebt past elke LED, Xenon en Halogeen die een H7 fitting heeft. Dus als je op safe wil spelen haal je die dure Ultinon Pro6000, die zijn straatlegaal.

Maar eigenlijk geldt voor elke dure of goedkope bagger LED met H-fitting, het is officieel niet toegestaan (H-fitting moet perse een gloeidraad hebben, dus Xenon en LED mag niet volgens dat regeltje in een H-fitting lamp), maar als het lichtbeeld goed is is het over het algemeen voor de APK geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Knightwolf schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 05:32:

H4 is H4, H7 is H7, H1 is H1, enz. Als je een H7 fitting hebt past elke LED, Xenon en Halogeen die een H7 fitting heeft. Dus als je op safe wil spelen haal je die dure Ultinon Pro6000, die zijn straatlegaalm
Thanks. Dacht wellicht zit er nog een verschil in de lengte van de lamp en dat het daarom bij sommige modellen wellicht niet zou passen, het leek me al sterk dus bedankt voor het bevestigen.

Ook fijn dat het niet perce uit de US moet komen, doelde voornamelijk op levertijd en kans op import en handling kosten waardoor het prijstechnisch minder interessant wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Knightwolf schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 05:32:
Als je een H7 fitting hebt past elke LED, Xenon en Halogeen die een H7 fitting heeft.
Belangrijke nuancering:
Dat de steker past, wil nog niet zeggen dat de gehele lamp op de oorspronkelijk plek past, waar de oude H7 heeft gezeten.
Vaak zitten er uitsteeksels en/of extra onderdelen aan die Chinese LED H7's. Waardoor b.v. de afdekkap er niet meer opgaat, en/of de verende klem niet meer goed vastzit.
E.e.a. sterk afhankelijk van de gehele koplampunit en hoe veel/hoe weinig inbouwruimte je hebt.
Dus als je op safe wil spelen haal je die dure Ultinon Pro6000, die zijn straatlegaal.
Puur wettelijk gezien heeft Osram b.v. een lijstje met typegoedkeuringen:
https://look.ams-osram.co...er-H7-Vehicle-List-EN.pdf
maar dat wil nog niet zeggen dat ieder Philips/Osram model in iedere auto legaal is...

Daarnaast is het lichtbeeld van een reflectorkoplamp vaak slechter geworden, na vervanging van de halogeen H7 door een LED H7, omdat de puntlichtbron van een halogeen lampje gewoonweg anders is dan die van een LED (waarbij de lichtbron vaak bestaat uit meerdere kleinere LED-chips)
Bij een projectorkoplampunit speelt het probleem wat minder, maar ook daar is het opletten.

Dit zijn wat voorbeelden van AE H7 LED's:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4569/37918767704_1abbf0ac97_c.jpg

en hier nog wat meer beeldmateriaal:
https://flic.kr/s/aHsm9E57G2

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 27-12-2024 08:51 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Knightwolf schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 00:03:

Ik zou zeggen, ga es bij Bevinsee.com kijken. Heb zelf de V45 omdat de V35 hier blijkbaar niet leverbaar was. Maar ze hebben ook nieuwere series die niet in H4 te krijgen zijn maar wel H7.
https://www.bevinsee.com/collections/h7-led-headlight-bulbs
Zelf vind ik ze een mooie prijs hebben, niet te goedkoop, maar wel aanzienlijk goedkoper dan Philips/Osram.

Als je op safe wil spelen, Philips of Osram (of allebei, weet ik zo niet meer) schijnen types te hebben die in enkele EU-landen al officiele goedkeuring hebben. Zijn wel prijzig maar dan zul je daar minder problemen mee krijgen verwacht ik.
Zelf deze set probleemloos gehad in mijn Lexus
Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress:
https://a.aliexpress.com/_EywqrHm

Verder wel met je eens dat er genoeg rommel tussen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Goede ervaringen met Bull Vision via AliExpress. O.a. ter vervanging van originele xenon koplampen, geeft echt een bult licht dan.
Op dit moment heb ik zelf een setje Bull Vision H4 lampen in onze 2e auto met heldere reflector koplampen. In het begin was ik er erg te spreken over, maar sinds we een (primaire :P) auto met fabrieksaf LED verlichting hebben vind ik het toch wat tegenvallen, vooral het lichtbeeld :P (heel "vlekkerig"). Ik zit er aan te denken om die juist weer om te bouwen naar (aftermarket) xenon omdat je daar een vergelijkbare lichtbron hebt als halogeen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
ehtweak schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 08:46:
[...]

Belangrijke nuancering:
Dat de steker past, wil nog niet zeggen dat de gehele lamp op de oorspronkelijk plek past, waar de oude H7 heeft gezeten.
Vaak zitten er uitsteeksels en/of extra onderdelen aan die Chinese LED H7's. Waardoor b.v. de afdekkap er niet meer opgaat, en/of de verende klem niet meer goed vastzit.
E.e.a. sterk afhankelijk van de gehele koplampunit en hoe veel/hoe weinig inbouwruimte je hebt.
H1, H3, H4 of H7 gaat niet om de connector, maar het hele model van de lamp en de lampvoet, dat ronde schijfje met uitsparingen zodatie er maar op 1 manier in kan. Iets dat H7 heet moet overal fysiek in passen waar H7 in hoort, ook qua lengte van het lampje. Voor de connector moet hetzelfde gelden. Enige grote verschil tussen halogeen en LED is dat de meeste LED-versies er een koelblok met ventilator achterop hebben zitten, maar er zijn er ook zonder dat externe koelblok.

Enige nuancering die ik ben tegengekomen geldt voor H4, omdat ik H4-lampen gezien heb waar maar 1 lichtbron in zit en dus geen grootlicht/dimlicht functie heeft. Deze zijn zover ik weet voor motorfietsen.

De afdekkap, kan zijn dat dat moeilijk wordt. Maar da's niet het lampje zelf, maar het koelblok achterop. Als je een lampunit hebt met minder dan 3-4 cm ruimte achter de lampvoet kun je wellicht een LED erin zetten die dat koelblok achterop niet heeft.
Maar aangezien koeling heel belangrijk is (zoals je in dit topic terug kan zien) zou ik in dat geval bij halogeen blijven.
Daarnaast is het lichtbeeld van een reflectorkoplamp vaak slechter geworden, na vervanging van de halogeen H7 door een LED H7, omdat de puntlichtbron van een halogeen lampje gewoonweg anders is dan die van een LED (waarbij de lichtbron vaak bestaat uit meerdere kleinere LED-chips)
Weet ik alles van he :P
Het is een lange post maar die info zit hier in verwerkt
Knightwolf in "LED Verlichting auto+motor"

Dit is precies waarom ik niet bij Ali zou shoppen. De kans is klein dat dit, en dus het lichtbeeld, goed is. Als iemands persoonlijke ervaring goed is kun je dat specifiek model wel proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

ehtweak schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 08:46:
Belangrijke nuancering:
Dat is misschien wel het belangrijkste aan het hele verhaal naar mijn mening, want de ellende die ik heb gehad met aftermarket xenon lampen was echt niet grappig meer :
- Zoiets paste wel : https://i.ebayimg.com/images/g/e~QAAOSwGjtcbHDO/s-l960.png
Dus een lange "nek" onder de metalen basis :)
- Zoiets paste niet : https://i.ebayimg.com/images/g/rbUAAOSwWkNdW598/s-l960.jpg
Want veel kortere "nek" onder de metalen basis :/

Disclaimer :
Dit is puur op basis van de foto's moeilijk te zien, maar ik denk dat het bij bovenstaande modellen nog net wel te zien is en ik kan zo gauw effe geen erger voorbeeld vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Waar moet ik naar kijken? Zien er exact hetzelfde uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Knightwolf schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 00:08:
Waar moet ik naar kijken? Zien er exact hetzelfde uit.
De ribbels zijn net anders, maar wat ik al zei : Ik kon effe geen beter voorbeeld vinden waarbij je nog meer verschil ziet ;)

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste

Let op:
Wanneer je een setje deelt/showt, dan graag ook even merk en type vermelden en waar je deze vandaan hebt. Erg veel posts zijn namelijk vragen wat setje x of y exact is en deze vandaan komt.