Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

LED Verlichting auto+motor

Pagina: 1 2
Acties:

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 12:58
De laatste tijd komen er steeds meer led setjes op de markt, voor retro fitting in auto's en motoren. Ook vanwege de prijs zijn ze enorm populair omdat je voor amper meer geld dan een goeie xenon set een goeie led set hebt die veel langer mee gaat en een mooier licht geeft. Plus bij de latere Lumileds sets ook een enorm goed lichtbeeld hebben.

Helaas is er ook veel oudere rommel te koop, goedkope en slecht imitaties maar ook veel onzin met specificaties. Gegevens wat gewoon niet kan en nergens op slaat. Mensen kopen vaak ook 'maar iets' en vaak te duur ook. Vandaar dat ik mijn ervaring hiermee deel.

Laten we beginnen met een goed filmpje, een review van (volgens hun) 3 generaties led verlichting:

Gelukkig zie je de eerste generatie bijna niet meer terug. De 2e generatie wel, en die zijn nu inmiddels ook leuk betaalbaar en zijn er in veel varianten van Cree en COB. Er zijn diverse vermogens van de verschillende series in deze generatie of evoluties zoals je ook kan noemen. En dan als laatste de inmiddels bekende Z ES Lumileds. :)

Lichtbeeld

Verkeerd lichtbeeld en het verblinden zoals door Xenon zie je ook terug bij de goedkopere led lampen, en dan met name bij het gebruik van de grotere COB leds of led lampen die helemaal rondom volgedrukt zijn met leds. Je hebt dan namelijk een niet gecentreerde lichtbron zoals bij halogeen wel het geval is. Dus het licht komt niet centraal in je reflector/spiegel en gaat kan hierdoor niet goed gericht worden en gaat dus alle kanten op. Hierdoor heb je altijd iets van strooilicht.

Bij de nieuwste generatie Z ES Lumiled Luxeon's van Philips is dit opgelost met kleinere Z ES led chips die goed gepositioneerd zijn op de lamp en maar aan 2 kanten zitten. Vergelijkbaar met de positie van de gloeidraad bij halogeen.

Dit zie je ook terug bij de latere Cree leds die wat kleiner zijn geworden.

Zelf heb ik een projector koplamp in de motor dus lichtbeeld is voor mij minder van belang. En gezien de prijs toendertijd van Lumileds en de beperkte inbouwdiepte ben ik uiteindelijk voor deze COB led lampen gegaan:

https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/05/WP_20170507_10_00_00_Pro-Medium.jpg
http://www.ebay.com/itm/6...104097:g:x4sAAOSwgY9Xck~C
Vrij veel verkocht op eBay, goed betaalbaar en een goede lichtopbrengst en betrouwbaar. Beduidend meer lichtopbrengst dan halogeen iig van een 3000 lumen.

Een iets latere generatie Cree led is ook een goeie optie, alleen moet je het koelblok kwijt kunnen:

http://www.ebay.com/itm/H...:AAEAAOSw0hlZHQ2n&vxp=mtr

En voor de mensen met H7:

http://www.ebay.com/itm/2...577de7:g:jewAAOSwXq5Zrglh

Hier zie je ook al duidelijk de kleinere led chips die zo op de lamp zitten dat ze zorgen voor een beter lichtbeeld. Alleen trekken ze vrij veel vermogen en door de opbrengst gaat er nogal wat verloren aan warmte. Vandaar ook het grote koelblok. Maar met een 4300 lumen een hele stap omhoog.

Nadeel bij H4 zoals ik dat heb is wel dat hij pas bij grootlicht beide chips inschakelt, dus je maar 30W bij dimlicht hebt. Let hier ook bij aanschaf, want ze kunnen het hebben over 30W, 60W of zelfs 120W... Dus 1 op vergelijken is vaak moeilijk. Dat is ook wel weer in het voordeel van de Lumileds aangezien die er 50W op een lamp zitten, dus bij H4 heb je voor dim en grootlicht beiden 50W op de lamp zitten. Bij Cree en COB leds is het 60W wat verdeeld wordt in het geval van H4.

Vermogen en koeling

Al die vermogens en het sterker worden van de Cree en COB leds hebben nog een nadeel, warmte. En daarom zie je bij de latere series die wel heel veel lichtopbrengst hebben maar ook veel vermogen trekken dat ze allemaal met een ventilator uitgevoerd zijn. Dat wil je dus niet hebben...

Geluid is niet het ergste maar hij is zo ontwikkeld dat de koeling nodig is. Het koelblok is daarop berekend. Met vuil en stof wat erin gaan zitten koelt hij al snel minder, en al helemaal als dan de fan ermee kapt (en vaak is het echt goedkope spul wat niet veel te houden heeft) dat de led zijn eigen niet meer koel kan houden en dus voor serieuze problemen kan zorgen. Daarom ben ik niet kapot van de laatste series van Cree en COB leds.

Generaties

Al die generaties of series is niet bij te houden en er is ook nergens echt een overzicht van. Bij de hierboven genoemde lampen waar ik ervaring mee heb zie je wel duidelijk een verschil tussen de verschillende generaties. Leuk stuk hierover is bijvoorbeeld:
https://www.ledoauto.com/...-VS-G8-CREE-LED-Headlight

Hun benoemen alle tussen series, maar eigenlijk kun je ze grofweg in de bekende 3 indelen. De eerste serie Cree en COB leds met een beperkte opbrengst die eigenlijk bijna geen koeling nodig hadden en eigenlijk onbruikbaar zijn voor voertuigverlichting. Daarna komen de verschillende series van Cree en COB leds met inmiddels behoorlijk wat opbrengst, qua licht maar ook zeker warmte door de vermogens. Met grote koelblokken tot ventilatoren aan toe. En dan inmiddels de Z ES leds, de bekende Philips Luxeon Lumileds. Ook veel vermogen, maar door verbeterde koeling en meer opbrengst zijn de koelblokken nog redelijk normaal.

De 2e generatie zoals ik vaker benoem is relatief goedkoop en goed aan te komen. Reken op een euro of 20-25. Helaas is er geen overzicht van te krijgen en is er ook veel rommel te koop. Daarom goed zoeken en eventueel een keer vragen of iets kopen waar iemand al goeie ervaringen mee heeft. De nieuwste Lumileds beginnen nu goed verkrijgbaar te worden en zo rond de 50-60 euro heb je een goede set.

Ik ben zelf op deze uitgekomen:

https://www.ebay.com/itm/...s-Luxeon-ZES/122629768700

Voor de mensen met bijvoorbeeld H7 is deze interessant:

https://www.ebay.com/itm/...-Luxeon-ZES-/122629768904

Cree of COB

Cree of COB leds zijn vrij makkelijk uit elkaar te houden maar worden heel veel door elkaar gehaald. Cree leds zijn relatief kleinere led's en daar zitten er vaak meerdere van op 1 lamp:

COB leds zijn vaak 1 grote led per lamp.

Iets minder goed voor je lichtbeeld dan bij Cree, wel hebben de latere generaties meer vermogen maar de lichtopbrengst is niet optimaal. COB leds doen gemiddeld bij 35W een 4200 lumen, terwijl Cree leds met 36W een 4300~4500 lumen doen en bij de laatste generatie zelfs tot 6000 lumen. Met dit soort vermogens heb je dus enorm veel warmte, en dus een relatief groot koelblok en een ventilator achterop zitten wat al snel onbruikbaar wordt.

Imitatie

Natuurlijk is er ook veel imitatie of goedkope 'rommel' wat verkocht wordt. Dat is dan ook belangrijk om rekening mee te houden. Een goed stuk over imitatie van de Luxen Z ES leds is dit:
http://www.ledoauto.com/b...ential-danger-to-your-car

Soms zie je dat COB leds als Lumileds geadverteerd worden.Dat is dan redelijk makkelijk herkenbaar door de grote led chip die erop zit wat dus niet klopt. Bij Cree is het al iets moeilijker maar dat zie je dan weer aan de opbouw van de lamp.

Dat geldt dus ook voor vorige serie met Cree en COB leds, er gaat heel wat goedkope rommel in de rondte die de specs bij lange na niet halen of gewoon van een slechtere kwaliteit zijn. Soms wordt om de prijs te drukken en de lichtkleur te halen vaak een combinatie gemaakt tussen enkele goeie leds en een paar goedkope. Vaak zijn ze wel redelijk makkelijk te herkennen doordat ze met vergelijkbare led lampen een heel stuk goedkoper zijn. Dat zegt vaak al genoeg. :)

Update

Edit: Update 15-9-2017

Al enige tijd (en aardig tevreden) met de led verlichting in mijn motor, maar met de donkere dagen en het wegvallen van het puur witte licht tov geliger halogeen licht, toch maar besloten om eens te kijken voor wat meer licht, en met name de Lumileds. @Osiris had hier al eerder ervaring mee en nu dus aan mij de beurt. :)

Net even wat meer lichtopbrengst en zeker bij H4 waarbij je bij Cree of COB ziet dat je maar de helft van een normale H7 lamp krijgt. 60W is dim en grootlicht bij elkaar. Bij Lumileds krijg je 50W voor dim en 50W voor grootlicht. Dat scheelt een stuk.

Al met al weer de nodige extra ervaring en avondjes lopen zoeken waarmee ik dit topic ook even heb bijgewerkt.

Joopieboy wijzigde deze reactie 28-11-2017 14:12 (113%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joopieboy
quote:
Dryhte schreef op zondag 7 mei 2017 @ 12:51:
[...]

Yep maar ik vond niet zoveel info, en op de fora waar ik zat stonden deze sterk aanbevolen. Het inbouwen was wat lastig maar ik slaagde erin en nu is het enige 'probleem' dat die mesh koelflap zal slijten door wrijving.

Zeker top idee deze thread :)

Vermogen is trouwens voldoende, echt stukken beter dan de standaard halogeen...
Daarom ook dat ik dit topic heb gestart, liep tegen hetzelfde aan en heb best wel wat tijd besteed aan uitzoeken en opzoeken. :)

En idd, je zal zeker voldoende vermogen hebben, versie die ik dan heb is net even een slag meer en dat is echt lekker rijden, maar ook gezien worden. :)

Inbouwdiepte was dus voor mij ook echt wel een probleem en ik kon geen grote aanstuur/regelunit kwijt. :)

• Joopieboy
Dit is de reden waarom de nieuwe Luxeon LED's bijvoorbeeld zo een goed lichtbeeld geven:

Komt exact overeen met halogeen. :)

En idd, zichtbaarheid en gezien worden is ook exact de reden waarvoor ik het heb. Plus altijd al iets meer lichtopbrengst dan halogeen. :) Ik mis alleen het strooilicht op de borden zoals bij xenon. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• l3art
  • Registratie: januari 2004
  • Nu online

l3art

Moderator Mobile
Nice topic. Zelf net een lexus ct200h gekocht en wil er led inzetten. Hiervoor steeds xenon gehad maar led is nu zo goed als vergelijkbaar.

Had deze set besteld en vandaag in huis gekregen: https://hilox.eu/h11-l2-led-kit-hilox-performance
Liever had ik 5000K gehad maar die hadden ze niet. Echter kwam ik vandaag het volgende tegen: http://www.eklight.com/pro_show.php?id=233

Lijkt mij de originele fabrikant van het geheel. Meteen een bericht gestuurd om te vragen wat de kosten voor 2 sets zijn (groot en dimlicht). En ze hebben wel 5000K

Na wat meer googelen kwam ik nog wat meer en betaalbaarders tegen:
1) https://www.xenonl.com/Led-kit-3000lm-auto
2) https://www.immers.info/H...set-7.000-lumen-flex-cool

Nu vraag ik me af of die eerste set echt is. Volgens lumileds.com zijn er geen 6000k leds van lumileds.
Die tweede is een compleet andere set maar met meer lichtopbrengst en zonder fan. Al heb ik wel het idee dat je de cijfers over lichtopbrengst af en toe naar beneden moet afronden.

Overigens is het niet zo dat ik perse iets goedkopers wil maar bij het ontvangen van de lampen vandaag was 1 lamp onder de leds iets beschadigd of niet netjes afgewerkt of geknoeid met koelpasta. In ieder geval is het naar mijn idee voor verzending niet netjes gecontroleerd. En voor die prijs verwacht ik dat wel.

Belangrijkste voor mij is genoeg licht en een goed lichtbeeld.

Edit:
Nu ik de beschrijving bij Immers nog eens lees staat er Luxeon ZES ipv Z ES. Zullen dus niet de echte Z ES leds zijn.
quote:
Osiris schreef op zondag 7 mei 2017 @ 12:22:
@Joopieboy Geen idee of ze uit China komen, waarschijnlijk wel uiteraard, maar heb ze besteld uit de UK ;)
Welke heb je precies besteld als ik vragen mag?

l3art wijzigde deze reactie 25-05-2017 08:22 (19%)

Te koop AKG Y50BT koptelefoon en een Feiyu Tech G4S gimbal

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
Snel foototje van m'n xenon (middelste twee), LumiLED schijnwerpers (twee buitenste van de 'grote') en LED pilot lights (helemaal aan de zijkant).

Pilot lights lijken anders gekleurd, denk ik, doordat die ruitjes het meer diffuus maken, waardoor ze niet overbelichten, terwijl de xenon/LED koplampen achter projectoren zitten en het geheel aardig overbelicht :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 14:02

BdK9001

50cc Prutser

Mijn LED-jes waren eindelijk binnen, dus gelijk maar ingebouwd.

Nu nog even wachten op de schemering/het donker en kijken hoe het lichtbeeld is.

Qua looks zou ik het liefst dubbelschijnende koplampen hebben, maar helaas bepaalt de reflector of het een groot- of dimlicht is, dus ik vrees dat de boel doorlussen leid tot een boel boze tegenliggers... Engelse dimlichtreflector plaatsen aan de rechterzijde zal ook niet de bedoeling zijn

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt | Als je rechts ingehaald kon worden, had je ook rechts kunnen rijden!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Doe ik ook leuk mee,grootlicht is vandaag binnengekomen en ff erin gedraaid.

Alleen dimlicht

Dim en groot.

Nu lijken mijn stadlichtjes wel erg blauw.. :)

Zat bij het grootlicht nog wel een kadootje en wel 2 stadslichtjes, misschien dat ik die nog wel ff probeer tzt.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Altijd wispelturig is ook consequent.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

Niet echt 't beste vergelijkingsmateriaal, de 1e foto (halogeen) bleek achteraf enorm bagger te zijn :+ Je ziet wel dat Xenon een stuk mooier is :P maar of dat aan de lampjes of aan de foto ligt is zo natuurlijk niet te zien.. In 't écht wel uiteraard O-)

3e foto is met LED grootlicht, bij halogeen verzuimd foto van te maken.

• TheShadow
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 03-01 18:49

TheShadow

Automonteur in hart en nieren

Afgelopen week kreeg ik mijn Chinese H4 LED binnen.

Wat meteen opviel is dat de LED's naar de boven en onderkant van de fitting gericht waren. Even gemonteerd en een vergelijk gefotografeerd tussen halogeen en LED:

Dat leek dus nergens op. De refundaanvraag is onderweg op basis van deze foto's.
Maar toch leek de lamp wel potentie te hebben. Afscherming met een schildje, het achterste deel van de LED's gaat branden bij het bedienen van het grootlicht. Dus heb ik de H4-ring van de lamp gepeuterd en op de juiste manier geplaatst. En zowaar heb ik redelijk lichtbeeld en keurig grootlicht.

Wel een redelijke hoeveelheid strooilicht, maar dat is voor mijn veiligheid juist goed. Met een 25W halogeenlampje ziet men je een stuk sneller over het hoofd dan met een felle, ietwat irritante LED-lamp.

In de invallende duisternis ziet het er zo uit.

Dat is echt een stuk meer licht dan de standaard 25W halogeen. En het oogt nog een stuk mooier ook.

If you want time, buy the magazine!

• SVincent
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 17-03 17:40
Vraagje, heb voor de motor toch maar de knoop doorgehakt en een setje lampen gekocht.

Inbouwruimte zeer beperkt maar met een beetje geluk heb ik straks de optie om de heatsink (passief) binnen en buiten de stofkap van de lampunit te verwerken.

Voordeel van binnen de kap is daarbij dat de heatsink volledig contact heeft met de Lamp base, en het geheel zoveel mogelijk van lekkage beschermd is. Nadeel is dat ik niet zo zie dat de heatsink veel verse lucht tot zich krijgt. Toch hoor ik dat dit zondermeer kan en word dit op grote schaal bij auto's toegepast, maar echte ervaring met en zonder kan ik nergens op het web herleiden.

Ik kan de heatsink ook buiten de stofkap plaatsen, de Lamp base steekt dan door het originele gat van de stofkap en hierop kan ik dan de heatsink draaien. Nadeel hiervan is dat de heatsink er maar voor de helft van het draad op kan omdat het rubber ertussen moet. Koeltechnisch beter als de geleiding van de helft van de draadgangen nog genoeg is, misschien iets minder lekvrij maar denk dat dit ook meevalt.

Iemand iets zinnigs hierop te melden?

Om de lampunit te bereiken moeten alle kappen van de voorzijde worden verwijderd.... Dus beter 1x goed en overdacht als........

SVincent wijzigde deze reactie 10-09-2017 19:46 (62%)

• pretpik
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 25-05 23:10
Vanmorgen is m'n setje led lampen binnen gekomen. Als ik ze ga plaatsen van het weekend zal ik daarvan ook wat foto's posten.

PSN: pretpikkie

• GAIAjohan
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
Ziet er kwalitatief uit. De inbouwdiepte lijkt ook mee te vallen.

Hoe warm worden zulke koelvinnen eigenlijk? Kan dat rustig tegen de kunststof stofkap aan, zonder dat deze smelt? :)

Ik zag namelijk iemand met een V50 en Hilox lampen, het lijkt me dat die vinnen wel tegen de stofkap aanzitten:

Gaat mezelf puur om dimlicht, over grootlicht en het mistlicht maak ik me geen zorgen... Ook stadslicht moet ik maar eens kijken.

In de achterlichten wijzig ik maar niks, en knipperlichten is lastig.. Wellicht nog de sidemarkers vóór doen.

GAIAjohan wijzigde deze reactie 29-09-2017 22:09 (60%)

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || Het verbruik bijgehouden Volvo C30

• pretpik
Ik heb ze dus ingebouwd vanmiddag en ik moet wel zeggen dat er een wereld van verschil in zit ten opzichte van normale halogeen lampen. Door de projectorlamp is alles mooi gelijkmatig verdeeld en een zogenoemde strakke 'cutoff'. Ik zal indien jullie dit willen nog foto's in het donker maken. Verkeersborden en andere reflecterende borden lichten echt heel goed op nu.

Inbouwen was in dit geval letterlijk de ene lamp er uit draaien, andere er in draaien, de ballast ergens met een tiewrap vastzetten en weer aansluiten. Bij elkaar nog geen 20 minuten bezig geweest.

Links LED, rechts halogeen

Klaar! B-)

quote:
GAIAjohan schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 22:05:
Ziet er kwalitatief uit. De inbouwdiepte lijkt ook mee te vallen.

Hoe warm worden zulke koelvinnen eigenlijk? Kan dat rustig tegen de kunststof stofkap aan, zonder dat deze smelt? :)
De koelvinnen en de ballast worden handwarm, geen risico op schade dus. Houd er wel rekening mee dat de koelvinnen best scherp kunnen zijn. In het voorbeeld wat jij noemt zit de ballast rechtstreeks aan de led wat er ook voor zorgt dat je creatiever met ruimte om moet gaan. Houd er trouwens rekening mee dat Volvo er een erg strenge verlichtingscontrole op na houdt en je kans hebt dat je er nog een setje warning cancellers tussen kan gaan zetten. Voor de lichtopbrengst zou ik het zeker proberen.

pretpik wijzigde deze reactie 29-09-2017 22:23 (5%)

• pretpik
@furian88 Hierbij wat foto's geprobeerd te maken in het donker.

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Hoi,

Ik heb in mijn nieuwe auto ook (aftermarket) ledverlichting voor mijn dimlicht. Volgens het instructieboekje zou ik HB3 lampen als dimlicht moeten hebben.
Na Xenon in mijn vorige auto valt led mij wat tegen ten opzichte van de Xenon ervaringen terwijl ook deze auto net als de vorige een lens aan de voorkant van het dimlicht heeft. Het is net alsof het licht niet mooi op de de weg geprojecteerd wordt.
Nu wil ik wat gericht gaan experimenteren met andere led lampen.

Kan iemand zo zien welke ledlamp ik er nu in heb?
Weten jullie het onderlinge verschil tussen de lamptypen (ik zie heel veel aanbod voor H7 maar weinig voor HB3 ), is het verschil alleen de stekkeraansluiting of is de maat ook anders?

https://tweakers.net/ext/f/rSE7U3Qvk6QfPozku1KfBXoi/thumb.jpg

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Ik heb ontdekt welke lamp ik er nu in heb. Het is een hb3 9005 CREE XHP50 LED Headlight Kit, 3000 Lumens
Het is deze:

De leds wijzen keurig naar de zijkanten zoals in diverse handleidingen voor projectorlenzen wordt aangeraden.

Bij de Lumileds zitten de ledjes in lengterichting ietsje meer verspreid wat misschien een beter lichtbeeld geeft.

• Ophidian
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 16:43
Ik denk dat dat ook afhankelijk is van de lichtunit. Voor mijn Kawi heb ik op proef een set led lampen besteld. Ze zitten er nog niet definitief in, moet eerst verzinnen hoe ik het oplos met de dust cover. Maar hier een lichtbeeld van halogeen:

Hier van LED:

De lamp zit met de lampen horizontaal, verticaal kan niet.

Maar als je kijkt naar de opbouw van de reflector denk ik ook dat hij juist zo erin moet en je met verticale plaatsing een heel gek lichtbeeld gaat krijgen.

Ik heb trouwens het idee dat de LED minder strooilicht heeft, als je onder het lichtbeeld vergelijkt met het halogeen.

Bij de Kawi zitten de kabels in de dust cover ingebouwd. Dus weet nog niet hoe ik dat ga wijzigen. Wil eigenlijk ook niets kapot maken. :/

Solaredge 18x LG Neon 2 320 - 5,76 kWp - 120 graden OZO - 38 graden helling

• RinuX
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 16-05 17:05
quote:
patrickkoning schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 10:32:
[...]

Ik heb deze besteld in H11 variant, zie een paar posts terug. Zijn wat mij betreft echte chips in de zin van dat het licht buitengewoon goed is en weinig warmte af geeft.
Ik volgde deze topic al een tijdje maar heb denk ik net over jouw posts heen gelezen, mooi dat je tevreden bent en bedankt voor je reactie.

Misschien ga ik deze ook bestellen als 1 van mijn huidige lampen kapot gaat. Ben al bij het 2e setje, de eerste was van de eerste generatie (uit 2015) met 2 cree powerleds per H7 unit en een koperen koelriem. Die ging na een jaar kapot en zijn nu ook niet meer te koop.
Nu gebruik ik sinds maart de versie met 6 CSP chips per unit en een vast koelblok zonder ventilator.

Merkt iemand die een lange tijd met de led vervangers rijdt trouwens een vermindering van de lichtsterkte naarmate de lamp langere tijd dagelijks heeft gebrand? of is dat niet meer tegenwoordig?

Voor mijn andere auto het H4 setje waar er een afscherming zit op het dimlicht led gedeelte, je zet het plastic h4 passend gedeelte in de lampunit van de auto en dan draai je de led lamp unit daar in vast. maar die kan je dus per ongeluk 180' verkeerd er in zetten. Let dus op dat het afschermingsplaatje onder zit.

• Joopieboy
quote:
Pyramiden schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:12:
[...]

Hoe bevallen deze lampen tot nu toe? Ik zit te twijfelen om H4 LED's in mijn auto te zetten als de "xenon look lampen met halve levensduur" die ik op vakantie moest kopen omdat er niks anders was de geest geven.

Deze zien er wel goed uit. Die lampen met die rare koelvinnen aan de achterkant ben ik een beetje terughoudend mee...

Waar heb je ze gekocht, als ik vragen mag?
Als ik je een tip mag geven, dan zou ik voor deze gaan:

Zelf en bij anderen erg goeie ervaringen mee. :)
quote:
patrickkoning schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:34:
Wat ik begrepen heb is dat de beste LED lampen ter vervangen van de halogeen koplampen op dit moment aan het volgende voldoen:

- fanless design
- Luxeon ZES LED chips
- Dat de LEDs op dezelfde plek zitten als waar normaal de gloeidraad van de halogeenlamp zit
- de ballast verwerkt zit in de lampvoet zelf en er niet los aan hangt

Zeker een ventilator gaat op den duur defect. Pin mij er niet op vast, dit is wat ik begrepen heb na mijn vooronderzoek.
Ballast in de lampvoet ga je niet willen vanwege inbouwdiepte, en sowieso zie je dat niet bij de echte Lumileds (Luxeon). :) Dan heb je gelijk dat met de leds op de juiste positie.

Joopieboy wijzigde deze reactie 11-10-2017 21:35 (35%)

• Grubeater
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 11:30

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Na aanleiding van dit topic ook maar een setje Lumileds besteld voor mijn Honda Transalp.

De stofkap past goed om de lamp met koellichaam heen.

Het lichtbeeld is duidelijk helderder met de ledlamp, maar ik moet nog kijken hoeveel het strooilicht het andere verkeer hindert.

Dimlicht standaard

Dimlicht LED

Grootlicht standaard

Grootlicht LED

| Mijn fotomeuk |

• Joopieboy
Ja die verkoper heeft zijn zaakjes goed in orde. :) Even nog een update posten, net weer iemand heel erg blij gemaakt met een setje led, en nu even moeten spelen met het afstellen van de lampvoet wat bij Lumileds dus wel kan. Ik heb zelf projectors ook op de motor en daarmee een glasharde scheidingslijn, mijn moeder heeft een Alto met H4 reflectorkoplampen, iets wat xenon dus altijd een bak strooilicht en ellende geeft en met de 'goedkopere' leds ook snel problemen geeft.

Het setje voor mijn motor:

Setje voor mijn moeder:

Ingebouwd waarbij je ook mooi ziet dat de stofkap over de schacht van de lamp valt, stofhoes eroverheen en dan het koelblok erop draait:

Lichtbeeld origineel (leds schijnen opzij, zo horen ze te zitten):

1 streepje verdraaid (2 kleine inbusjes opzij van de lampvoet):

Et voila:

Daar kan ik heel erg tevreden mee zijn. Reflector koplampen met leds en een zeer goed lichtbeeld. :)

Joopieboy wijzigde deze reactie 21-10-2017 22:31 (3%)

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 18:04
Ik ben bang dat ik zo'n figuur ben met een bak strooilicht.
Zo is mijn verlichting met halogeen:

En dit is met LED:

Ten eerste komt er een bak meer licht vanaf, maar ik lijk vanaf grote afstand veel meer oplichtende verkeersborden te hebben. Dat is op de garagedeur ook redelijk zichtbaar, aangezien van redelijk dichtbij de hele deur verlicht wordt. Ook lijkt het licht een stuk hoger te schijnen dan dat het normaal zou doen, ook met de stelmotoren zo ver mogelijk naar beneden.

• Joopieboy
Dat is niet heel prettig voor de tegenliggers nee. :) Welk type leds heb jij erin zitten, ik herken dat probleem met een dit soort type led lampen:

Bij Lumileds heb je en veel kleinere leds, die ook zo gepositioneerd zijn op de lamp dat het overeenkomt met gloeidraad, en het licht daardoor veel beter in je koplamp komt. Bij deze leds komt het licht niet gecentreerd je koplamp in, en dat geeft gewoon veel ellende. :)
quote:
kendo schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 14:39:
[...]

Dat lichtbeeld ziet er voor een reflector, idd. erg netjes uit, in tegenstelling tot de meeste andere voorbeelden in dit topic waarbij het lichtbeeld niet meer dan een blob strooilicht is.
De plug & play LED's hebben toch wel een positieve ontwikkeling door gemaakt. In de tijd dat ik naar dit soort oplossingen heb gekeken, waren de meeste "betaalbare" LED's vaak gigantisch underpowered en zat het brandpunt totaal verkeerd.

Is dat trouwens een Alto 5 (2009 ->) Ik heb in die van mij recentelijk de 7 jaar oude D2H projectoren vervangen door een nieuwere H1 generatie(ik had ze in 2010 omgebouwd naar projectoren). Met als resultaat een nog betere lichtopbrengst en een perfecte cutoff.
Ik houd het voorlopig nog even bij xenon, omdat ik nog de nodige vervangings lampjes heb liggen (centenwerk vanuit China). Maar ik heb nu iig. een projector met een gangbare maat lampvoet, waar ik ook zo LED in zou kunnen drukken ;) .
Ja Lumileds is een heel verschil tov de oudere setjes zoals je hierboven ziet idd. :)
En dit is idd een nieuwer type alto ja, deze is van 2012. Maar daar ga ik de moeite niet voor nemen om projectors in te bouwen. Dat is echt rot werk. :)

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
Het zijn Lumileds, dus gewoon met meerdere kleine led'jes.

Ik ben net nog even aan de gang geweest, en door ze te stellen lijkt het wel beter te worden.

Het lichtbeeld was eerst zo:

Maar door ze onder een hoek te zetten heb ik hem zo gekregen (alleen de linker is aangepast):

Dat bolletje links boven de plek waar de lamp schijnt is slechts een reflectie van de rechter koplamp, dus het lijkt een stuk beter zo.

Als het wat donkerder is ga ik nog even aan de gang.

Edit:

Nu allebei gedraaid. Die twee bolletjes erboven zijn een reflectie in de deur. Valt me niet tegen, en de verkeersborden aan de andere kant lichten ten minste niet meer op :)

Pyramiden wijzigde deze reactie 21-10-2017 20:56 (20%)

• GAIAjohan
  • Nu online
quote:
Joopieboy schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:49:
Ja die verkoper heeft zijn zaakjes goed in orde. :) Even nog een update posten, net weer iemand heel erg blij gemaakt met een setje led, en nu even moeten spelen met het afstellen van de lampvoet wat bij Lumileds dus wel kan. Ik heb zelf projectors ook op de motor en daarmee een glasharde scheidingslijn, mijn moeder heeft een Alto met H4 reflectorkoplampen, iets wat xenon dus altijd een bak strooilicht en ellende geeft en met de 'goedkopere' leds ook snel problemen geeft.

Het setje voor mijn motor:
[afbeelding]
[afbeelding]

Setje voor mijn moeder:
[afbeelding]
Ingebouwd waarbij je ook mooi ziet dat de stofkap over de schacht van de lamp valt, stofhoes eroverheen en dan het koelblok erop draait:
[afbeelding]
Lichtbeeld origineel (leds schijnen opzij, zo horen ze te zitten):
[afbeelding]
1 streepje verdraaid (2 kleine inbusjes opzij van de lampvoet):
[afbeelding]
Et voila:
[afbeelding]
Daar kan ik heel erg tevreden mee zijn. Reflector koplampen met leds en een zeer goed lichtbeeld. :)
licht ziet er goed uit inderdaad, maar het koelblok op jouw H7 lampen (volgens mij) is nog best groot.
Volgens mij past dat bij mij niet binnen de kap. Dat blokje dat eraan hangt kan ik juist prima kwijt, geen punt.. kan prima op de bodem van mijn lampen binnen de kap..

En hoe zit het met canbus?

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik zie hier veel nuttige info m.b.t. LED verlichting op/in je auto voorbijkomen. d:)b

Nu heb ik zelf al jarenlang, zowel de stadsverlichting, de binnenverlichting, de kofferbakverlichting en de knipperlichten voorzien van LEDs in diverse uitvoeringen. En dat werkt al jarenlang probleemloos. Goede lichtopbrengst, keurig passend en geen CANBUS problemen. (in een Skoda uit 2010)
Ooit besteld via een Duitse leverancier; hypercolor.de. Gewoon goed kwaliteitsspul. Alleen zij leveren geen zaken als de dim-/groot-/mistlichten LEDs, mede vanwege het feit dat dit in Duitsland niet is toegestaan
En dat jarenlang de lichtopbrengst en levensduur van H1/H7/Hb4/etc. vervangers uit verweggistan nogal te wensen overliet heb ik die halogeen-LED vervanging tot nu toe altijd maar achterwege gelaten.

Afgelopen week sneuvelden weer eens de H7 lampjes in m'n projectorkoplampen. Op zich niet zo'n ramp, gemiddeld 1 x per jaar nieuwe erin. (zowel diverse Osram als Philips uitvoeringen gebruikt de afgelopen jaren). Begin nu toch te twijfelen of ik ook voor de hoofdverlichting eens zal overstappen op LEDs.
Ik zie goede commentaren op de LUMILEDS (ex Philips) units. Die hebben tenminste geen hooggierende fans ingebouwd en zijn verstelbaar zodat de lichtbundel c.q. afstraling vanuit je reflectorbehuizing nog enigszins kan worden afgesteld. De lichtopbrengst schijnt ook ok te zijn en het CANBUS verhaal is ook getackeld.

Maar nu de forse (grotere) afmetingen van die LED vervangers nog! :?
In mijn auto zitten 2 x H7 in een reflector unit, gebruikt als grootlicht.
En 2 x H7 in een projectorunit als dimlicht. En 2 x HB4 als mistlichten in de voorbumper.

De lampunits zelf zijn goed toegankelijk, maar worden afgeschermd door een grote rubberen dop, die de lampunit droog/schoon houdt ten opzichte van de motorruimte.
Als ik de afmetingen van een standaard H7 halogeen bekijk:

en dat vergeleken met een H7 LUMILEDS uitvoering:

Dan is vooral het gedeelte wat achter uitsteekt bij de fitting enorm, in vergelijking met de halogeen uitvoering! Bij de halogeen lamp steekt er slechts 16mm uit, bij de LED uitvoering maar liefst 40mm! En nu is er wel wat ruimte tussen de rubberen afdichtdop en de steker die nu op de halogeenlamp voet zit, maar echt niet de 40-16mm = 24mm. :N
Nog afgezien van dat enorme zwarte koelblok wat in de breedte uitsteekt.
Zo heb ik de HB4's mistlampen ff nagekeken, maar daar gaat nooit dat enorme zwarte blok achter passen.

Hoe doen jullie dat? Die rubberen afdichting weglaten vind ik geen optie. Dan zitten de koplampunits namelijk open en bloot in alle vuile/vochtige luchtstromen die er onder de motorkap rondwervelen. Iedereen weet waarschijnlijk wel hoe het er onder de motorkap uitziet na een winter met veel strooizout op de wegen... ;)

Mooie Plaatjes   

• Joopieboy
Even een snelle reactie maar zo heb ik het gedaan:

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@patrickkoning Sorry, ik was wellicht niet duidelijk genoeg.

Tuurlijk geeft de halogeen lamp rondom licht, het glas is immers aan alle kanten onafgedekt en de gloeidraad zit in het midden.
Wat ik eigenlijk bedoelde; die gloeidraad opstelling is ook in plat vak. En volgens mij bij specifieke type fittingen (H7, H4, etc) altijd op dezelfde wijze uitgericht. En lichtopbrengst van een halogeenlampje is niet uniform, rondom. Volgens mij positioneert de (auto)koplamp ontwerper daarop ook z'n reflector. Toch?

En volgens mij zit er achter het projectorglas wel degelijk nog een reflector... ;)

Zoiets:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2f/Headlight_projector_schematic.svg

en ook rekening houdende met:

Mooie Plaatjes   

• SniperGuy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 24-05 21:14
H11 heeft geen afscherming zoals H4:

Mijn redenatie: geleidedraad (zoals bij H11 Halogeen) zou in de weg zitten bij onder + boven stralen (en theoretisch verminderde lichtopbrengst), daarom heb ik de LED links + rechts ingesteld.
Aan de eerste resultaten te zien kan ik me niet voorstellen dat de opbrengst zou verbetern bij verdraaing van de LEDS.

SniperGuy wijzigde deze reactie 06-11-2017 13:30 (48%)

• Joopieboy
De opbrengst verbeterd niet maar je kan je lichtbeeld wel verbeteren. Voor:

Na:

Door:

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@FlowDesign De Nighteye met zwarte koellichamen wel, maar die rode vind je wat lastiger.
En die zijn imho op AE ook behoorlijk aan de prijs.

type 'A344' is volgens mij een nieuwer model; ander koelelement, geen fan, andere driver.

Weet iemand trouwens nog een goedkope leverancier voor die adapterringetjes:

Want ik kwam er achter dat die H7 LEDs weliswaar keurig in de koplampen passen. Maar omdat een origineel H7 halogeenlampje met z'n stekervoet rechtstreeks in de klem, achterop het koplamphuis, wordt vastgehouden en die joekels van H7 LEDs met een kabeltje in het voetje willen, is er niks om de H7 LED vast te zetten in de koplampbehuizing.

Of zijn hier nog andere oplossingen voor?

ehtweak wijzigde deze reactie 09-11-2017 23:44 (55%)

Mooie Plaatjes   

• Joopieboy
quote:
FlowDesign schreef op donderdag 9 november 2017 @ 08:48:
[...]

Heb me ook een beetje ingelezen, maar dat PWM kan blijkbaar toch wel voor wat storingen zorgen en ik las bijvoorbeeld dat zelfs die dure Hilox LED's voor allerlei storingen/waarschuwingen in vrij nieuwe V70's zorgen. Ben bang dat het in een V40 dan ook niet beter wordt.
Het gekke is dat in datzelfde topic iemand met een vrij goedkoop Xenon setje inclusief canbus helemaal geen problemen had.
Ik neig er nu meer naar om dat uit te gaan proberen, dan zit er ook geen groot koelblok in de weg wat misschien niet in de koplampunit past.

Ging om dit setje:
https://m.ebay.de/itm/2x-...Nachrustsatz/152444642790
Je hebt ook Lumileds met van die flappen achterop als koeling ipv een koelblok, dat wilt ook wel. :)
quote:
ehtweak schreef op donderdag 9 november 2017 @ 20:16:
:+ Gelukkig heeft geen een setje wat ik bestel canbus... dat zit bij mijn in de auto, die canbus... :+

Hooguit wat dikke vermogensweerstanden om extra energie weg te stoken, zodat de, vanuit de canbus elektronica aangezwengelde lampjes controle, voor de gek gehouden wordt... en denkt dat er nog steeds de originele energieverslindende halogeenpitten in zitten. ;)
Want ook die warmte is nutteloos en moet weer afgevoerd worden. :-(

Beste zou zijn om de light-check te herprogrammeren (dus niet helemaal uitschakelen), zodanig dat de lagere stroomopname van de LEDs als ok gezien wordt.

Heb trouwens vandaag een setje H7 NightEye LEDs binnen gekregen. ff Snel aan een PSU gehangen om ze te testen.
Bij 13V DC trekken ze 1,5A (m.a.w. ca. 20W verbruik) Volgens het bijgevoegde folder/verpakking zouden ze 10000 lumen/1500 lux moeten leveren bij 6500K kleurtemperatuur.
Qua lichtopbrengst kan ik het nog moeilijk vergelijken, maar op m'n werkblad is het van zodanige intensiteit dat ik zowat een lasbril op moet zetten. 8)
Dat zijn die grote Cree leds toch? 1000 lumen is echt niet veel, beetje vergelijkbaar met een standaard halogeen lampje. Die doen (nieuw) ook zo 1000-1300lumen.

Lumileds geven ze op dat ze de 4000lumen halen, dát maakt echt een verschil. Zeker in mijn geval je maar 1 lamp hebt bij een motor. :)
quote:
ehtweak schreef op donderdag 9 november 2017 @ 23:39:
@FlowDesign De Nighteye met zwarte koellichamen wel, maar die rode vind je wat lastiger.
En die zijn imho op AE ook behoorlijk aan de prijs.

type 'A344' is volgens mij een nieuwer model; ander koelelement, geen fan, andere driver.

Weet iemand trouwens nog een goedkope leverancier voor die adapterringetjes:
[afbeelding]

Want ik kwam er achter dat die H7 LEDs weliswaar keurig in de koplampen passen. Maar omdat een origineel H7 halogeenlampje met z'n stekervoet rechtstreeks in de klem, achterop het koplamphuis, wordt vastgehouden en die joekels van H7 LEDs met een kabeltje in het voetje willen, is er niks om de H7 LED vast te zetten in de koplampbehuizing.

Of zijn hier nog andere oplossingen voor?
Ik zit naar hetzelfde te kijken aangezien mijn licht een heel klein beetje trilt, zat al te denken om een binnenste van een kabelwartel te gaan gebruiken hiervoor. Maar zo zo eens kijken of een adapter ergens te vinden is, moet haast wel. :)

Edit: hebbes:

https://www.ebay.com/itm/...ksid=p2057872.m2749.l2649

Of:

https://www.ebay.com/itm/...:5aAAAOSwBt5ZNnIs&vxp=mtr

Ook maar bestellen dan. :)

Edit: beide besteld, maar eens kijken hoe en of het werkt. :P

Joopieboy wijzigde deze reactie 10-11-2017 07:39 (8%)

• Joopieboy
Jup dat snap ik idd, vandaar dat ik net die adapter besteld heb. :) Een in metaal en een in het kunststof, kijken wat voor spul het is. :)
quote:
Loei123 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 08:59:
[...]

Heb je dan mooie lampen?
Die bijvoorbeeld rekening houden maar waar het gloeidraad van een halogeen lamp ongeveer zit?

Van wat ik gelezen heb moet je met LED lampen wel een soortgelijk licht kunnen krijgen als met Xenon.
Maar ik zie dat de prijzen variëren van 20 tot 200 euro.

Ik vraag me dan af of je serieus mooi en goed licht kunt krijgen van zo'n 20/40 euro setje bij Aliexpress.
Xenon geeft ook veel strooilicht, mede ook omdat het licht niet gecentreerd zit maar in een buisje. Met ee setje van 40 euro, maar dan wel de Lumileds heb je wel lichtpunten die overeen komen met je halogeen gloeidraad:

• Raym09
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 17:06

Raym09

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

quote:
Damn ben ik nou zo scheel :? zou zweren dat er net maar 2 regels waren.
quote:
Loei123 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 13:29:
Zoals door anderen aangegeven zijn dat echter geen Luxeon chips.
:z

Had beter kunnen blijven slapen vandaag :9

Wat doen jullie overigens met de afdekkapjes? (Waar van toepassing natuurlijk)

Achterop de koplamp van de Focus zit een klepje dat de lamp afsluit tegen vochtintreding:

Zo'n ding dus, het klepje erop doe je open om je lamp te vervangen, maar als ik die ledlampen zo zie gaat die klep er daarna niet meer passen?

@BdK9001 Zie net dat jij ook een focus (fase 1/2) hebt, heb jij al led's in je koplampen geplaatst?

Raym09 wijzigde deze reactie 10-11-2017 13:51 (5%)

The first 40 years of childhood are the hardest.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vraagje aan de ervaringsdeskundigen alhier:

Er is regelmatig sprake van al dan niet fake Philips Z ES LEDs.
zoals hier:
http://www.ledoauto.com/b...ntial-danger-to-your-car/
en hier:
http://led-obzor.com/led/characteristics-of-led-philips-z-es
besproken wordt.

Nu heb ik mijn 1ste setje H7 LEDs binnengekregen. Deze worden verkocht als zijnde "Philips ZES (designed for auto)". Het staat zelfs in het foldertje wat in de doos zit.
Dit model:

Alleen wanneer ik de LEDs van dichtbij bekijk: (klik op de afbeeldingen voor vergrotingen)
de ene zijde:

en de andere zijde:

dan lijkt het wel alsof er op de ene kant echte en op de andere zijde neppe zitten.
Wat vinden/denken jullie?

Mooie Plaatjes   

• Ophidian
Sinds vandaag de LED in de kawi gezet. Zowel de stadslicht als het dimlicht. Wat een enorm verschil zeg, borden die al in de verte oplichten. Met name op erg donkere wegen gewoon meer zicht. Ik ben tevreden. En geen enkel seintje van automobilisten gehad onderweg, geven een strakke lijn in de reflectoren :9

Verschil is natuurlijk lastig vast te leggen, maar zoiets dus:
Halogeen:

LED:

Ophidian wijzigde deze reactie 11-11-2017 19:48 (4%)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Had gisteren een setje NightEye A344 HB4 binnengekregen.
In principe is de LED module eigenlijk hetzelfde, alleen de fitting/connector is anders.

En ook hier weer een mix van zo te zien echte Philips ZES LED chips versus imitatie. :(
Wat helemaal vreemd is, is dat één van de lampen aan beide zijden fake LED chips heeft, terwijl de andere lamp twee verschillende typen LED chips heeft, aan weerszijden. 8)7
Hoe vreemd!?

de ene kant:

de andere kant:

Uiteraard wederom om een refund/uitleg gevraagd.

Ja, ze geven wel een enorme hoeveelheid licht. Dat lijkt me op zich wel in orde.
Maar de specificaties kloppen gewoonweg niet. Er wordt keihard gelogen in de bijgevoegde handleiding.
Wederom het stroomverbruik. Amper 20W verbruik versus de geadverteerde 30W.
De voet met de koelribben wordt gewoon bloedheet; die kun je na een minuut of tien niet meer beetpakken.
Daarnaast heb ik mijn twijfels over de levensduur van die namaak Philips ZES LED chips. Zeker omdat de gehele module zo heet wordt; dat is funest voor de levensduur.

Mooie Plaatjes   

• Joopieboy
Je hebt 3 soorten, COB en Cree leds en nu dus laatste jaar ook ZES leds oftewel de Lumileds. Ik heb dan die van deze verkoper:
https://m.ebay.com/itm/G7...-Luxeon-ZES-/122629768904

Als ik dan ga zoeken en vergelijken en bijvoorbeeld ook via deze site:
http://www.ledoauto.com/b...ntial-danger-to-your-car/

Dan kan ik redelijk met zekerheid zeggen dat hier toch wel de echte chips op zitten. Je kan het ook wel herkennen aan de prijs, 40~50 euro is toch 2x zo duur als wat de meesten uitgeven en waar allerlei specs en gegevens bij worden geschreven waar dus idd weinig van klopt. Ook kun je aan het ontwerp wel een hoop zien. :)

Merk type kun je geen zak mee want iedere verkoper of chinees plakt er zijn eigen sticker op...

Joopieboy wijzigde deze reactie 12-11-2017 13:12 (5%)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
Joopieboy schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:11:
Je kan het ook wel herkennen aan de prijs, 40~50 euro is toch 2x zo duur als wat de meesten uitgeven en waar allerlei specs en gegevens bij worden geschreven waar dus idd weinig van klopt. Ook kun je aan het ontwerp wel een hoop zien. :)
Ehh? Die NightEye A344 zijn normaliter zoiets van 45 euro/set; m.a.w. ook niet echt goedkoop. En had ze besteld tijdens een aanbieding, vandaar de 15 euro lagere prijs. Maar goedkope zooi is het echt niet.
Ik verbaas me er juist zo over, want ze zien en voelen ontzettend degelijk aan. Het zit stevig in elkaar. Past allemaal keurig netjes. Is goed afgewerkt. Zelfs met allerlei afdichtingsringen erbij. En het koelelement zit keurig geborgd met een inbusboutje en de schroefdraad is voorzien van koelpasta voor betere thermische overdracht. Zelfs het dopje, bovenop de LED module heeft nog koelpasta in de schroefdraad zitten. M.a.w. ze hebben op diverse manieren geprobeerd om de warmte weg te krijgen van de LED chips. Maar blijkbaar niet goed genoeg.

Daarom vraag ik me echt af of dat zwarte, enigszins ovalen koelelement nou zoveel beter functioneert als die rode ronde ribbels bij het A344 model?
quote:
Ophidian schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:54:
Beide ledjes lijken niet op die ik heb. Heb zelf deze erin gezet. Geen idee of het was is. Voet was wel warm nadat ie aan gestaan had maar niet gereden. Geen idee hoe het is na een goede rit. Zie vanzelf wel hoe lang ze het volhouden. :9
Die had ik idd ook gezien van NightEye.

Maar nadrukkelijk voor het 'NightEye A344' model gekozen omdat 'ie:
hogere lichtopbrengst zou hebben. 5000 versus 4000 lumen/lamp.
En een nieuwer koelblok idd koeler zou zijn... niet dus. :(

Ze waren zelfs duurder; m.a.w. zoals gewoonlijk zegt prijs ook weinig tot niks.

@Ophidian worden ze echt maar handwarm? Dat zou een enorm pluspunt zijn t.o.v. dat model wat ik binnen gekregen heb.

ehtweak wijzigde deze reactie 12-11-2017 14:27 (36%)

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Inmiddels heb ik twee setjes van die NighEye A344 LED lampen alhier liggen.
Een setje H7 (voor in de projectorkoplamp - dimlicht) en een setje HB4 (voor in de mistlampunits in de bumper)

Na de klacht bij BG heb ik nu effectief twee 'gratis' setjes liggen.

Voordat ik daadwerkelijk een poging ga doen om ze echt te monteren en te zien of het lichtbeeld/-opbrengst en elektrisch gedrag in orde is, heb ik ze ff op de provisorische DIY testbank gelegd.

Het eerste wat ik eens wilde meten was hoe het nou zat met die warmte. Aangezien ik het koelblok, na ca. een kwartiertje al niet meer met m'n vingers kon beetpakken.
Heb nog een thermokoppel-module liggen die ik op m'n multimeter kan aansluiten.

Omgevingsomstandigheden:
-kamertemperatuur @ 19o Celsius
-windstil (ja, het is windstil in m'n knutselhok >:) )
-open montage; gewoon op een hittebestendige mat gelegd.

Het thermokoppel tussen de koelribben doorgestoken, vlak tegen de lampvoet zelf aan. Kwartier lang ingeschakeld en dan eens meten wat voor een temperatuur er geregistreerd wordt:
Na 15 minuten bij 13V @ 1,45A, meet ik 84o Celsius; m.a.w. behoorlijk heet.

Het thermokoppel aan de buitenzijde van die rode ronde ring van koelribben gestoken:
Na 15 minuten bij 13V @ 1,45A, meet ik 65o Celsius; nog steeds te heet om echt vast te houden.
De driver module zelf, wordt enigszins warm; daar meet ik 38o Celsius.

Nu vind ik zelf die 84o - 65o behoorlijk hoog; niet echt aan te raden om met je handen beet te pakken. Maar om te vergelijken met H7 halogeenlampje, met conventionele gloeidraad, heb ik die ook eens aan de DC voeding gehangen. En wat blijkt:
Na 15 minuten bij 13V @ 4A, meet ik maar liefst 120o Celsius, tegen de voet van de lamp aan!
M.a.w. niet beetpakken dus! ;)

Indien er belangstelling voor is, kan ik ook nog wel wat verbruikswaardes melden. (?)

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat een beetje opmerkelijk is, qua Philips LED verlichting voor de auto(koplampen), is dat de Nederlandse site van Philips:
https://www.philips.nl/c-...2.subcategory.p-grid-icon
geen LED koplampen kent. :-(

Terwijl de buitenlandse Philips website die wel kent:
https://www.philips.com.a...on-led-car-headlight-bulb
https://icecat.nl/p/phili...b+12985BWX2-36273235.html

De nieuwste Philips Ultinon:

Maar als je de prijzen van die opzoekt, dan moet je wel heel diep in je buidel tasten...

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik zat die Philips H7 LED installatiehandleiding eens door te lezen:
http://objects.icecat.biz...1508328569_3465_27327.pdf
en daarin staan wel goede richtlijnen om je LED lamp correct te monteren. Zelfs als 'ie niet van Philips is! :Y

Ze hebben het nadrukkelijk over de uitlijning en het juiste lichtbeeld. Ook hier weer een inbusboutje waarmee je LED module kunt verdraaien t.o.v. de vatting. En tevens een afschroefbaar koelelement, net zoals bij die NightEye A344.
Als je het koelelement losschroeft:

zie je ook de nodige koelpasta zitten.
Ook het gaatje, waar het inbusboutje zit, om de LED unit te kunnen verdraaien, t.o.v. de voet, is zichtbaar.

Nog wat meetwaardes:

H7Halogeen 13V 4A
H7LED 10V 1,85A
H7LED 11V 1,8A
H7LED 12V 1,6A
H7LED 13V 1,5A
H7LED 14V 1,4A
H7LED 15V 1,3A
H7LED 16V 1,2A

De H7LED begint goed fel licht te geven vanaf ca. 10V. Bij 7V werkt 'ie niet, en bij 8V begint 'ie enigszins op te lichten.

Zoals je ziet regelt de driver module:

keurig het opgenomen vermogen op een constante waarde van ca. 19,5W.
intern valt er weinig te zien in zo'n module:

is helemaal ingegoten.

ehtweak wijzigde deze reactie 15-11-2017 20:38 (38%)

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
FlowDesign schreef op donderdag 16 november 2017 @ 10:12:
[...]

Waar ik me meer zorgen om maak is dat m'n Volvo gaat zeuren dat er een lamp kapot zou zijn ;)
Dat los je op met:
  • of herprogrammering van de CANBUS lightcheck van je auto (mits mogelijk)
  • het fraaist is dat je parameters die de grenswaardes van defect/niet defect bepalen, wijzigt. Of je schakelt de controle helemaal uit. In nieuwere auto's bestaat soms de mogelijkheid om de LED variant te programmeren
  • of met een extra vermogensweerstand, parallel aan de lampaansluiting. Zodanig dat het totaal opgenomen vermogen gelijk is aan de oorspronkelijk waarde van de bestaande lamp
  • Eigenlijk is dit wel jammer, want de winst die je behaalt met het lagere energieverbruik van een LED versus de gloeilamp, doe je teniet, door het surplus met opzet in warmte om te zetten. :-(
Zo'n weerstand + aansluitmateriaal kost amper een paar euro:

Rekenvoorbeeld:
oorspronkelijke H7 halogeen ==> 55W
nieuwe H7 LED ==> 20W
Verschil 35W. Dit verschil moet je dan 'opstoken' in een vermogensweerstand.
Ok, dan halen we de Wet van Ohm er bij.

Boordspanning van een rijdende auto is meestal iets meer dan 13V.
Wil je 35W verbruiken bij 13V DC, dan hoort daar een stroom van ca. 35/13 = 2,7A bij.
Volgens de Wet van Ohm --> U/I = R --> 13/2,7 = 4,8 Ohm.
Meestal voldoet dan een 5,6 of 6,8 Ohm 50W vermogensweerstand (uit de E-12 reeks) wel.

Maar wacht ff af totdat je set binnen is. Want soms worden er wat elektronische 'grapjes' uitgehaald in die 'blackbox' driver modules, die de CANBUS lightcheck voor de gek houden...

ehtweak wijzigde deze reactie 16-11-2017 10:47 (19%)

Mooie Plaatjes   

• FlowDesign
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 01-05 08:51
quote:
Loei123 schreef op maandag 20 november 2017 @ 07:14:
[...]

Een fatsoenlijke foto met mijn telefoon maken lukt niet en een fatsoenlijke camera heb ik niet. :P

Voor wat ik heb gezien in dit topic, zijn het naar mijn oog echte ZES LED's.
Ik verwacht ze aankomende zaterdag in te bouwen, hoewel ik dit het liefst nog vandaag doe! :9~
Heb ze vanochtend ook ontvangen en voor zover ik kan zien lijken ze iig hetzelfde als Z ES LED's :Y

Kwaliteit ziet er idd goed uit. Bijbehorende canbus-kastje-ballast-dinges-geval is ook lekker klein :)

En zo te zien kun je deze met de meegeleverde adapter (in mijn geval voor H7) ook eenvoudig monteren met de originele metalen klem om de lamp op z'n plek te houden.

DMEX_ZES_LEDs

DMEX Z ES LED H7

• FlowDesign
quote:
Loei123 schreef op maandag 20 november 2017 @ 14:20:
Ben wel benieuwd hoe dat met die koeling gaat en of ik de koelvinnen gewoon achter de afdicht dop van mijn lamp kan houden of dat ik ze daar misschien doorheen moet halen.
Je moet die flapjes sowieso uitvouwen. Gezien de metingen die laatst gepost werden in dit topic en een halogeenlamp 120 graden wordt, durf ik het wel aan om deze lampen in een afgesloten koplampunit te plaatsen. Zoals ik het nu inschat heb ik voldoende ruimte voor deze lampen en koelflapjes en kan de originele afsluiting van de koplampunit er gewoon op :)
quote:
ThunderNet schreef op maandag 20 november 2017 @ 15:22:
Vandaag poging gedaan tot monteren van m'n LED-H7 lampen... Maar dat gaat 'm dus nog niet worden helaas, geen storing op de can-bus, dat is wel fijn en er komt ook een bak licht uit van hier tot tokyo. Maar ik moet eerst adapterplaatjes maken voordat ik ze netjes in de behuizing kan draaien.
Die kon ik dus vrij makkelijk via ebay bestellen :)
Bij die van jou werd dus niet zo'n metalen adapter meegeleverd?

DMEX Z ES LED H7
quote:
Doppen van de koplampbehuizing zit ik aan te denken wel een gat in te maken, maar die vervolgens af te schermen met wat isolatietape of vloeibaar rubber.
Vloeibaar rubber of met een lijmpistool zou ik dan doen.
Koplampen open laten is sowieso geen optie, afgezien van vuil kun je dan ook snel condens aan de binnenkant krijgen en dan krijg je een enorme bak strooilicht.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Heb afgelopen weekend die HB4 NightEye A344 mistlampen ingebouwd.
ehtweak in "LED Verlichting auto+motor"
Wow; wat een (helder) licht. En keurig afgebakend, absoluut niet omhoog schijnend. Uiteraard de uitlijning van de LED unit gelijk gedraaid aan die van de halogeen HB4's. En in mijn Skoda is er in de bumper genoeg ruimte om die uitstekende koelvin + driver unit kwijt te kunnen.

(een foto van toen er nog gewoon HB4 halogeen in die rondjes in de bumper zaten)

Als ik voor de auto sta, zie ik wel duidelijk dat er helder witte LEDs in die bumper mist units zitten, maar het licht schijnt zeer zeker niet in je gezicht. Duidelijk richting de grond, de berm in. Gisteravond zag ik de wildspiegeltjes langs de polderwegen goed oplichten. Ook de konijnen/vossen/reeën waren goed te zien. 8)

Geen last van lampje-kapot-CANBUS-meldingen, dus blijkbaar doen die blackbox driver units goed hun werk. Ondanks dat de vermogensopname slechts 20W is i.t.t. de 55W halogeen.

Naar aanleiding van de tips over die DMEX LEDs had ik via AE ook een setje H7 besteld voor in m'n projector koplampen. Die zitten nu, volgens de tracking, in het vliegtuig.
Maar dan heb ik ook nog diepere rubberen afdekdoppen en metalen H7 klemmetjes besteld via eBay. Anders kan ik ze nog niet vastzetten c.q. goed afsluiten.

Wanneer de DMEX H7 LEDs binnen zijn, zal ik die ook eerst ff op de werktafel leggen en de stroomopname/warmteproductie meten.

ehtweak wijzigde deze reactie 21-11-2017 10:28 (7%)

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
FlowDesign schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 10:51:
[...]

Waarom heb je extra H7 klemmetjes besteld voor bij die DMEX lampen?
Omdat in mijn auto de oorspronkelijke metalen klem vastzit aan de lampvoet/vrouwelijke steker.
Dat heb ik ook al gemerkt met de NightEye H7's, ze passen er wel in, maar zitten nergens aan vast c.q. je kunt ze helemaal niet vastzetten. Dat losse metalen klemmetje heb je nodig om de H7 lamp, d.m.v. een kwartslag draai, vast te zetten in de koplampbehuizing.

ehtweak wijzigde deze reactie 21-11-2017 10:58 (9%)

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

In sommige auto's zit er een beugelconstructie, die de lamp vastzet. M.a.w. beugeltje openklappen, lamp eruit, connector los, connector op de nieuwe lamp steken, nieuwe lamp erin, beugel weer dicht.

Bij weer andere auto's (zoals de mijne), moet je de lamp een kwart slag draaien en komt 'ie los uit de koplamp behuizing. Vervolgens haal de steker/lampvoet los van de lamp zelf, prikt de nieuwe lamp in het lampvoet/stekerblokje, geheel in de koplampbehuizing, kwart slag draaien en hij zit weer vast.

Een auto met kwart-slag-draaien-fitting:
http://workshop-manuals.com/skoda/fabia-mk2/images/fabia-mk2-2476.png

Andere auto met beugeltje:
http://www.paulstravelpictures.com/Hyundai-Santa-Fe-Headlight-Bulbs-Replacement-Guide/Hyundai-Santa-Fe-Headlight-Bulbs-Replacement-Guide-007.JPG

ehtweak wijzigde deze reactie 21-11-2017 11:08 (23%)

Mooie Plaatjes   

• FlowDesign
Zo. De DMEX LED's vandaag in m'n Volvo V40 gezet.
Holy shit wat zijn die dingen fel! Het is echt niet goed voor je ogen om rechtstreeks op zo'n LED te kijken :o

Verbazingwekkend genoeg geen storing van de canbus over kapotte lampen (behalve dan dat er 1 stadslichtje kapot is (ga ik ook maar ff ledjes voor bestellen). En PWM is dus ook geen probleem voor deze lampies :)

Montage ging ook vrij eenvoudig. Had verder niks extra's nodig. De koelflapjes heb ik naar binnen gebogen, originele afdekkap pastte er nog gemakkelijk op. De ballast zit ook gewoon in de koplampunit, dus alles is netjes weggewerkt.

Adapter voor de H7 fitting goed vastgezet door de 3 metalen klemmetjes een beetje naar binnen te buigen:

DMEX Z ES LED H7 fitting

1 Halogeen en 1 LED

DMEX Z ES LED H7 a

2 keer LED

DMEX Z ES LED H7 b

Na een kort testritje merk ik helemaal niks van warmte. Als het goed is wordt het minder warm dan halogeen, dus prima zo.
Ik vind de kleur super, misschien nog wel beter dan de originele Xenon van m'n vorige V40.
Lichtbeeld is ook goed. De ledjes staan in principe horizontaal (dus schijnen naar links en rechts in de koplamp). Het linker licht moet volgens mij een klein tikje naar beneden om tegenliggers niet te verblinden, die zit een beetje op het randje.

Al met al super tevreden :Y

• FlowDesign
quote:
Roflmao schreef op woensdag 22 november 2017 @ 22:19:
FlowDesign, als eerste thx voor de update d:)b d:)b

In plaats van een led stadslicht zou ik overwegen om een "gewone" stadslicht erin te doen, maar dan wit van een bekend merk (Osram ofzo), dus zoeits:

https://www.xenonlamp.nl/...3GewPCEAQYASABEgI-wfD_BwE

Waarom? Die led stadslichten zien er uit als witte 'punten' google maar op foto's, ik heb het een paar keer real life gezien en ik vind het een beetje vreemd uitzien, alsof het zwak brandende dimlichten zijn. Misschien zijn er wel leds die niet zo branden, als je zoeits weet gelijk hier in de groep gooien dan ga ik het ook bestellen :)
Geen dank :)

Ik lees net te laat je bericht. Wist niet dat die dingen inmiddels ook bestaan.

Had nml net T10/W5W COB LED's besteld:
Edit: bestel maar niks bij custommania.nl want 5 dagen later heb ik nog niks in huis. Telefoonnummer is ook nergens te vinden. Waardeloos.

Die jij bedoelt met die punten, zijn dat niet die oude types die idd zo'n heel zwak ouderwets ledje hebben dat recht naar voren schijnt?

Ik zag nml hier ongeveer dezelfde, met een voorbeeld van een V40 en dat ziet er prima uit:
https://www.led-voordeel....s-stadslicht-wit-1-setje/

FlowDesign wijzigde deze reactie 27-11-2017 12:13 (4%)

• FlowDesign
quote:
meintje schreef op woensdag 22 november 2017 @ 22:38:
FlowDesign, heb jij reflectors of projectoren in jouw V40? Het lijkt op de foto alsof jij 2 enorme witte lichtvlekken op de muur schijnt. Alsof het licht niet goed wordt verspreid. Ik kan op de foto alleen niet goed zien hoe dicht jij bij de muur staat.
Reflectors en vrij dicht op de muur (3 à 4 meter).

Als je goed kijkt op de foto met 1 LED en 1 Halogeen, dan zie je dat de halogeen ook een vlek heeft in het midden. Tevens zie je op beide foto's het lichtbeeld van de linker lamp weglopen naar linksonder, dat is goed.

Hier nog een foto zonder muur:

DMEX Z ES LED en Halogeen

• BdK9001

BdK9001

50cc Prutser

@FlowDesign Ziet er keurig uit, kan niet wachten tot ik de mijne binnenkrijg 8)

Ik heb wel al LED-stadslicht, had ze besteld voor de scooter, die kwamen per 4 dus de overige twee zitten al in de auto. Heb geen foto van hoe het staat in de auto wel van de scooter:

Wanneer ik in de auto (halogeen-)dimlicht voer zie je twee iets wittere plekken in de koplamp zitten. Overdag gebruik ik ze in combinatie met LED-DRL, zal vanmiddag wel foto's maken

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt | Als je rechts ingehaald kon worden, had je ook rechts kunnen rijden!

• RinuX

Vandaag het DMEX H4 setje binnen van Aliexpress. Helaas heb ik 1 nepper en 1 echte. Dit is ook te zien aan de opdruk van de lamp: de 17AK 2006 heeft een slechtere afwerking en dit is ook zichtbaar in de Luxeon ZES chips. Ik heb maar even een paar foto's gemaakt.

Heeft iemand anders ook deze ervaringen met DMEX?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@RinuX Ik zit nog te wachten op een setje H7 DMEX LEDs. Ben benieuwd of die fake/echt/half-fake zijn...

Vanavond wat testfoto's qua lichtbeeld gemaakt.
Er zitten nu 2 x HB4 LEDs in de bumper van onze auto. Dim(projector)licht en Groot(reflector)licht zijn nog steeds halogeen H7 uitvoeringen. Waarbij ik wel moet opmerken dat de H7 dimlampen wat geler van kleur zijn dan de H7 grootlicht lampen. De H7's staan ook nog op de nominatie om vervangen te worden, maar de daarvoor benodigde materialen heb ik nog niet allemaal in huis.

Roomster Dimlicht by Erik Haak, on Flickr

Roomster Dim- + Grootlicht by Erik Haak, on Flickr

Roomster Dim- + Grootlicht + HB4 LED mistlicht by Erik Haak, on Flickr

Helaas is niet zo goed te zien, dat links en rechtsvoor t.o.v. de auto, in de berm, nu ook de HB4 LED stralers de boel verlichten.

Mooie Plaatjes   

• RinuX
quote:
RinuX schreef op donderdag 23 november 2017 @ 22:33:
[afbeelding]

Vandaag het DMEX H4 setje binnen van Aliexpress. Helaas heb ik 1 nepper en 1 echte.
Ik heb contact gehad met de leverancier:

All bulbs has different series number.
Who told you this LED chips are fake?
Our chips bought from Philips company, different batch bought may got a little different looking.
Both LED chips are original philips zes.
Smaller TVS tube(black resistor) is new philips zes, biger TVS(black resistor) is old Philips ZES chips.

You can check with Philips company.

Customer Notification #: 2015019C
Subject: Lumileds Announces a modification to the Vf binning structure enabling tighter Vf bins and increased system efficacy
Attached is Philips ZES company file, please check.

zes text

lumileds voorbeeld

Blijkbaar toch te snel geoordeeld, maar ze geven op het ledoauto.com artikel ook aan dat de resistors kleiner zijn bij nep Lumileds...

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
FlowDesign schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 16:42:
[...]

Ik zou ze zo weer kopen en die van Nighteye zou ik na jouw bevindingen niet aanraden ;)
Nou, houd je vast dan... ik heb die DMEX H7 ook eens van dichtbij bekeken. >:)

Om mee te beginnen, de LED driver module.
Op deze afbeelding zie je bovenaan de DMEX H7 LED driver en onderaan de NightEye H7 LED driver:

H7HB4LEDDriver01 by Erik Haak, on Flickr
De DMEX driver module is ietsje kleiner dan die van NightEye, maar wordt beduidend heter (!) tijdens gebruik.
De DMEX driver bereikte een temperatuur van 50o Celsius na ca. een kwartier gebruik.
De NightEye driver bereikte een temperatuur van 38o Celsius na ca. een kwartier gebruik. M.a.w. die laatste kun je nog gewoon beetpakken, de DMEX niet. Waarschijnlijk omdat de DMEX driver wat kleiner is en daardoor minder koelend oppervlak heeft.

De twee H7 LEDs naast elkaar:

H7HB4LEDCompare01 by Erik Haak, on Flickr

H7HB4LEDCompare02 by Erik Haak, on Flickr

Stroomopname van de DMEX bij 13V DC is 1,8A na een kwartier in bedrijf te zijn (2A bij inschakeling)
Stroomopname van de NightEye bij 13V DC is 1,45A na een kwartier in bedrijf te zijn (1,65A bij inschakeling)
Temperatuur gemeten tegen de LED chips aan.
DMEX: 170o Celsius
NightEye: 145o Celsius
Ter vergelijking, een Osram H7 halogeen meet, rechtstreeks op het glas, 300o Celsius!
Wanneer ik het thermokoppel tegen de lampvoet, tussen de koellamellen door, steek:
DMEX: 75o Celsius
NightEye: 84o Celsius
Dit alles in een windstille omgeving bij 19o Celsius omgevingstemperatuur in een open ruimte.

En als je deze foto op volledige grootte bekijkt:

H7DMEXLED01 by Erik Haak, on Flickr
Kun je zien dat de ene wel (links) echte Philips/Lumileds Z ES chips gebruikt en de andere (rechts) niet... :|

Ik heb geen lichtsterkte meter, dus ik kan de lichtopbrengst van beiden typen niet vergelijken. Maar ze geven alle twee een enorme hoeveelheid licht. Verblindend (!) van dichtbij.

Het verdraaien van de LED unit t.o.v. voet gaat bij de DMEX uitvoering wat lastiger, omdat het inbusboutje onder de fitting adapter verstopt zit. En die bajonetconstructie is niet echt degelijk c.q. helemaal kaarsrecht. Wat de uitlijning van middelpunt van de LED lichtbundel zou kunnen beïnvloeden.

Hier de DMEX als geheel (zonder de H7 fitting), met nog netjes opgevouwen koellamellen:

H7DMEXLED02 by Erik Haak, on Flickr
Ik hoop morgen de H7's in de auto te monteren. De H7 borgklemmetjes en de ruimere afdekdoppen heb ik vandaag ook binnen.
Dan ff afwachten hoe makkelijk e.e.a. wel/niet gaat.

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
FlowDesign schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 19:17:
[...]

Mooie vergelijking, kudos :)

De afwerking bij de Nighteye is idd wel iets beter.
Maar hadden de Nighteye volgens jou nou namaak ZES LED's of echte?
Ja en nee. 8)7

HB4LEDDetail1 by Erik Haak, on Flickr
Ook hier weer, in dezelfde set, een mengeling van twee verschillende typen LED chips. Net zoals bij de DMEX
quote:
FlowDesign schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 19:17:
Qua prijs en temperaturen ontlopen ze elkaar niet echt veel, dus als je inbouwruimte krap is zou ik voor de DMEX kiezen, anders voorkeur voor de Nighteye :)
Zie hieronder.
Idd, de DMEX's lijken wat minder ruimte in beslag te nemen. Maar je moet nog wel de koellamellen uit elkaar vouwen en 'luchtig' modelleren. Maar juist in een krappe(re) koplampunit, zal je nog eerder met warmtestuwing te maken krijgen. Dus wat is nou verstandig?

Da's het lastige, beide merken hebben dus (blijkbaar?) zowel echte als neppe Z ES chips gebruikt.
Zie ook de foto's van @RinuX ; zijn DMEXen bevatten ook nep LEDs.
En de NightEyes A344's mengen echt/nep, net zoals de DMEX die in eenzelfde setje, twee verschillende type LED chips gebruikt.

M.a.w: 8)7 :? Wat is nou goed? Wat is niet goed? En is nep wel echt nep, en is echt wel echt?

Het gaat natuurlijk om de lichtopbrengst/Watt, zie ook de tabel:
https://www.lumileds.com/luxeon-z-es
Waarbij de 6500K Z ES chips maar liefst 125LM/W leveren, maar de CRI is vrij laag; slechts 70.
Daarnaast is de levensduur en mechanische stabiliteit van belang. Hoe lang houdt b.v. zo'n LED unit het uit met al die trillingen en temperatuurswisselingen in een auto? Bloedheet in de zomer, vrieskoude in de winter, vochtigheid, gedender over kinderkoppies. Hoe stevig zijn de soldeerverbindingen bijvoorbeeld?
En vooral hoe goed is de thermische geleiding, weg van het LED chiplichaam, richting het warmte dissiperende en uitstralende gedeelte? Want de LED chips verouderen sneller naarmate ze heter worden. Daarom vind ik het wel opvallend dat bij de DMEX uitvoering, de gemeten temperatuur tegen de LED package maar liefst 170o is, terwijl bij de NightEye dit een stuk lager is; 145o.

De gemeten temperaturen op de koelvinnen/-ribben zijn niet zo interessant, want die zijn laag genoeg om het plastic in de buurt (van de koplampbehuizing bijvoorbeeld) niet te doen smelten. Het gaat juist om het zo effectief mogelijk wegleiden van hittestuwing, vlak in de buurt van de LED Z ES chips. Bedenk bijvoorbeeld dat gewoon soldeer zacht begint te worden bij temperaturen >200o.

Ook de driver unit, die je ergens binnenin de koplampbehuizing kwijt moet, wordt in de DMEX uitvoering een stuk warmer dan bij die NightEye. :?

ehtweak wijzigde deze reactie 25-11-2017 21:36 (23%)

Mooie Plaatjes   

• fast-server
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 18-05 17:52
quote:
FlowDesign schreef op zondag 26 november 2017 @ 18:39:
Ik heb nu een paar dagen met de DMEX gereden, waarvan veel in het donker, en ik kan zeggen dat deze LED's echt een enorme bak licht uitstralen. Het valt echt op hoe ontzettend ook alle borden rechts oplichten. Ze zijn voor m'n gevoel ook sterker dan Xenonlampen, maar dat kan ook eraan liggen dat de Xenon van een V40 achter een lens zit met een ander lichtbeeld.
Een LED lamp lijkt feller dan een Xenon lamp (komt door het felle witte licht) maar dat is het niet, een led lamp straalt niet ver en gooit ook een witte licht muur op en vooral als het nevelt of mistig is.

Xenon 6000k Hylux 35w (11,290 Luxes @ 1.2m)
Led Cree XHP50 6500k 36w (5,589 Luxes @ 1.2m)

Als je kijkt naar echte Philips LUXEON Z ES dan doen deze tussen de 190 en 220 lumen per element op 5000K met een CRI van 80.
Op de meeste lampen zitten er 6 tot 8 voor dimlicht dit betekend dus maximaal 1760 lumen per lamp bij 8 lumileds.

Een 35w xenon lamp doet ook rond de 1760 lumen maar heeft een CRI van 90+ waardoor de kleurweergave gewoon veel beter is.

Een halogeen lamp en een led lamp schijnen effectief net zover (ongeveer 60 meter) en de xenon lamp 100 meter, het licht van de led lamp is alleen veel breder (voor de auto)

Heb zelf ook led gehad maar ik ben er niet kapot van zowel in de auto als motor, heb zelf liever het licht verder voor me.
In mijn auto zit nu 55w xenon fast bright (projector koplampen) en de motor krijgt deze binnenkort ook.

Persoonlijk vindt ik led nog geen geschikte retrofit lichtbron.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Allereerst; goed dat je wat kritiek en data neerzet m.b.t. dit onderwerp. d:)b
Hoe meer info des te beter (of verwarrender ;) ) wordt het totaalplaatje.
quote:
fast-server schreef op maandag 27 november 2017 @ 01:22:
[...]

Een LED lamp lijkt feller dan een Xenon lamp (komt door het felle witte licht) maar dat is het niet, een led lamp straalt niet ver en gooit ook een witte licht muur op en vooral als het nevelt of mistig is.

Xenon 6000k Hylux 35w (11,290 Luxes @ 1.2m)
Led Cree XHP50 6500k 36w (5,589 Luxes @ 1.2m)

Als je kijkt naar echte Philips LUXEON Z ES dan doen deze tussen de 190 en 220 lumen per element op 5000K met een CRI van 80.
Op de meeste lampen zitten er 6 tot 8 voor dimlicht dit betekend dus maximaal 1760 lumen per lamp bij 8 lumileds.
Hierbij een opmerking:
De eerder besproken LED units (NightEye en DMEX) gebruiken de 6500K Philips Z ES variant (zeggen ze).
Volgens de specificaties https://www.lumileds.com/luxeon-z-es is er slechts één type 6500K, 70 CRI, 125lm/W, de LXZ2-6570 bij 3V @ 700mA bij een junctie temperatuur van 85oCelsius.

Hier vind je nadere technische specs van de Lumiled chip:
https://www.lumileds.com/uploads/542/DS134-pdf
quote:
fast-server schreef op maandag 27 november 2017 @ 01:22:
Een 35w xenon lamp doet ook rond de 1760 lumen maar heeft een CRI van 90+ waardoor de kleurweergave gewoon veel beter is.

Een halogeen lamp en een led lamp schijnen effectief net zover (ongeveer 60 meter) en de xenon lamp 100 meter, het licht van de led lamp is alleen veel breder (voor de auto)
Ik heb het zelf eerder al gemerkt bij de vervanging van mijn HB4 mistlichten. De LED uitvoering geeft een breder beeld t.o.v. de halogeen uitvoering. Maar dat was ook precies de bedoeling!
Als test heb ik eventjes rondgereden met 1 x HB4 LED in de rechtermistlampunit en 1 x HB4 halogeen in de linkermistlampunit. Toen zag ik duidelijk verschil; rechts gaf een helderder/prettiger beeld in de berm, dan de linker (halogeen) uitvoering.

Interessant punt stip je hier aan.
Maar hoe ver/wijd de bundel reikt, is uiteraard voor het grootste deel afhankelijk van de gebruikte reflector, al dan niet voorzien van een projectorlens.
Voorbeeld:

De ontwerper van het armatuur is uitgegaan van de lichtpuntbron van bijvoorbeeld een halogeenlampje (in casus de gloeidraad) en op basis daarvan zijn de reflectie- en uitstraalpatronen ontworpen en in een fysieke reflector omgezet.
M.a.w. hoe nauwkeurig komt een alternatieve lichtbron (LED i.p.v. halogeen) overeen/past dat in het originele ontwerp? E.e.a. is ook nog enigszins afhankelijk van de kleurtemperatuur.
En de uiteindelijke kleurtemperatuur en de CRI waarde. Ik vind zelf bijvoorbeeld dat heldere wit (die 6000-6500K) van de huidige HB4 LEDs (en zo meteen de H7 LEDs) een stuk prettiger kijken dan het gelige van OEM (Philips/Osram) halogeen pitten. Ik heb zelfs een poosje van de zogenaamde blauw/witte halogeen erin gehad, maar dat irriteert uiteindelijk.

Frankrijk was (is?) zo'n land waar vele auto's vaak met die gelige koplampen rondreden. Omdat men dacht dat dat beter/veiliger was. Misschien, maar alles is afhankelijk van de weersomstandigheden. Gewoon helder zicht, mist, nevel, grove/fijne regendruppels, transparantie van de voorruit, sneeuwvlokken, verontreiniging van het koplampglas/projectorlens. Kortom, er zijn vele factoren die van invloed zijn op wat je ziet. Laat staan de kwaliteit en perceptie van het optisch systeem van de bestuurder. ;) :Y

Hierbij is het b.v. ook weer lastig dat Xenon lichtbronnen er om bekend staan dat hun lichtopbrengst en -kleur variëren met voortschrijdende levensduur. :-(

Vervolgens laat je een aantal grafiekjes zien, maar ik twijfel aan de actualiteit daarvan(?) Zeker gezien de getallen die er bij staan m.b.t. de kosten... Want LED headlights kosten echt geen $524... :N
quote:
Voor mijn huidige auto is het mij te doen om twee belangrijke zaken:
-beter zicht; wat verder en breder, zonder te verblinden
-veel langere levensduur; ik ben het zat om iedere keer halogeenpitjes te verwisselen.

En bij 3 x wisselen van (redelijke kwaliteit) halogeen pitjes, ben ik goedkoper uit met de huidige LED vervangers. M.a.w. zowel op economisch en visueel gebied ga ik er op vooruit. 8)

Mooie Plaatjes   

• GAIAjohan
  • Nu online
Nou mijn set H7 is binnen. Koelblok is erg groot naar mijn idee. Ga het later inbouwen. Op dit moment regent het mij teveel. Aangezien de hele koplamp uit de auto moet, en ik geen zin heb in kortsluiten van de stekker van de koplamp wacht ik wel tot het wat droger is.

//Edit
Toch gedaan, het past prima..

Maar... Ik krijg een bulb out warning.. helaas..

GAIAjohan wijzigde deze reactie 27-11-2017 13:25 (56%)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
GAIAjohan schreef op maandag 27 november 2017 @ 12:38:
...
Maar... Ik krijg een bulb out warning.. helaas..
Oplossing, zie hier:

quote:
Hermarcel schreef op maandag 27 november 2017 @ 13:37:
Mijn auto heeft bi-xenon als dim/grootlicht. Daarnaast nog een halogeen pit alleen voor grootlicht. Als ik die halogeen pit voor grootlicht vervang door Z_ES LED (Liever Xenon, maar die start te langzaam voor grootlicht), is het dan logisch om de lampen horizontaal te plaatsen? Of is vertikaal dan een betere optie? Wat is jullie mening hierover?
info alhier: ehtweak in "LED Verlichting auto+motor"
M.a.w. in principe in hetzelfde platte vlak als de originele halogeen lampjes. Maar de meeste LED units kun je verdraaien t.o.v. het voetje.

Kwam er zelf net achter dat ik de verkeerde H7 adapter borgringetjes had besteld: :-(

terwijl ik deze nodig heb:

Subtiel verschil; het opstaande gedeelte wat achter de borging rond de koplampbehuizing moet. Kan ze wel weer platbuigen, maar liever gelijk goed passende.
Moet ik weer een poosje geduld hebben totdat eBay m'n bestelling aflevert...
Ach, voor <1 euro/stuk, wil ik wel ff geduld hebben. ;)

ehtweak wijzigde deze reactie 27-11-2017 14:50 (80%)

Mooie Plaatjes   

• Ophidian
quote:
fast-server schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:00:
Natuurlijk is het 1 en ander afhankelijk van de gebruikte reflector maar dat neemt niet weg dat led licht alle kanten op wordt gegooid.

Het is daarmee net of je met mistlampen aan rijdt, hele bak licht vlak voor je neus maar een stuk ervoor is het in eens erg donker en zie je niet veel meer.

Met halogeen en xenon is die intensiteit veel beter verdeeld waardoor je veel verder voor je kan kijken, dit scheelt zo 200 meter met xenon.

In de bebouwde kom is die brede straal van led wel fijn (vooral in de bochten als je afslaat) je ziet voetgangers dan net iets eerder.

Op B-wegen, autowegen, dijken, mist, onverlichte of slecht verlichte wegen etc werkt led echt tegen je door de beperkte afstand en lichtmuur.
Dit zijn omstandigheden waar je buiten het Westland veel mee te maken hebt.

Als mistlampen zijn led lampen echter een hele goede aanvulling aangezien je dan vooral veel licht voor je wil hebben.

Ik vervang zelf ieder jaar mijn xenon lampen, is maar een half uurtje werk en kost € 10 voor 2 lampen (Ali) en dan ben ik verzekerd van goed licht.
Ik zelf heb COB leds, nog niet eens de lumileds, maar ben het niet met je eens. Ik heb halogeen in de motor vervangen door LED en juist met de LEDs heb ik veel meer licht. Twee voorbeelden:
Halogeen

LED

Een vergelijking is altijd lastig op basis van foto's, immers de instellingen zijn niet compleet hetzelfde. Zo is de halogeenfoto lichter, kijk maar naar de lucht. Daarnaast sta ik bij de LED foto meer naar achteren dan de halogeen. De LED schijnt inderdaad breder, maar de lichtvlek voor mij is ook groter dan bij halogeen. Tevens kan ik bij de LED foto de bomen in de verte veel beter zien en worden borden beter verlicht. Op de halogeen foto kan ik met moeite 1 boomstam zien, op de LED foto (waar ik dus verder naar achteren sta!!) zie ik met gemak vijf boomstammen.

Ik ben er erg tevreden mee, zie veel meer van de omgeving en wordt ook beter gezien door het overige verkeer doordat de LED veel feller is.

• GAIAjohan
  • Nu online
quote:
FlowDesign schreef op maandag 27 november 2017 @ 18:43:
[...]

Het lijkt me sterk. In mijn V40 had ik met 1 LED erin ook geen storing.
Only one way to find out ;)
No solution idd. Ik zal met een warme weerstand moeten werken gok ik.
Tevens zag ik wel degelijk de PWM aan de gang toen ik op de telefoon de slomo camera aanzette.
Kortom, die leds flikkeren met 82Hz.. lijkt me niet bepaald de bedoeling.. dus dat moet er wel uit, anders gaan die leds er in korte tijd aan..

• RinuX
Even snel een fototje tussendoor:

Links de CSP
Rechts de Lumileds
CSP vs Lumiled

Nou geven de parabool reflectoren van mijn Toyota Paseo sowieso niet het beste lichtbeeld, ook met halogeen vraag je je 's avonds als het regent af of ze wel aan staan. Anyway: de lumileds lijken feller/scherper in het midden dan de CSP leds.

Ik heb nu beide DMEX leds geïnstalleerd, ze lijken allebei (echt/fake?) evenveel licht te geven, zelfde kleur licht. Temperatuur weet ik nog niet, ik heb geen temperatuurmeter hiervoor. De koellamellen voelen in eerste instantie aan beide kanten even warm.

• Galaxis
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17:15
Crosspost vanuit het Renault topic :)

On another note , vandaag mijn H7 LED lampen binnen gekregen.

Inbouw is een fluitje van een cent, de Megane III fase 2 heeft genoeg ruimte om alles plug and play te kunnen plaatsen.

Als eerste mijn halogeen aangezet en met tape op de roldeur het lichtbeeld "beplakt" .
Daarna de LED lampen geplaatst en nogmaals het lichtbeeld gecheckt aan de hand van mijn eerder geplakte tape op de roldeur. Gelukkig weinig tot geen strooilicht :) . Maar wauw! wat een licht :D

Daarna nog wel even de lampen schoongemaakt, ten tijde van de foto's waren ze echt uber ranzig.

Ik ben er content mee.

• GAIAjohan
  • Nu online
Misschien ligt het aan mij, maar ik ben even de dashcambeelden van de verlichting aan het vergelijken. Maar echt blij word ik niet van de led..

Voor mijn gevoel was het beter.. Maar de beelden laten dat niet zien.. :-(

GAIAjohan wijzigde deze reactie 01-12-2017 21:16 (19%)

• GAIAjohan
  • Nu online
quote:
ehtweak schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 21:30:
@GAIAjohan Maar wat is nou wat?
En heb/moet je wellicht je LED unit nog wat verdraaien i.v.m. uitlijning t.o.v. je reflector?

Welke type/merk LED heb jij trouwens gebruikt?
Boven is LED, onder is halogeen. Ik zet zo nog wel een plaatje online met links een halogeen, en rechts een led.

De led is niet te draaien volgens de handleiding (niet zo'n gradenboogje als Joopieboy heeft, en de ledje staan op dit moment exact zo geplaatst als het gloeidraadje in een normale H7..
Bovendien heb ik een lens, geen reflector.

Ik heb deze:
https://www.ebay.com/itm/...-Luxeon-ZES-/262878900198

Rechterkant (links op foto) led, Linkerkant halogeen

Het led-lichtbeeld is haast niet te herkennen waar halogeen ook is. terwijl ik juist had verwacht dat het veel feller zou zijn. Verder ook weer donkere vlekken bij LED, niet bij halogeen.

Op de weg, is heel moeilijk vergelijkbaar, ik kan weer dashcambeelden van dezelfde locatie in het buitengebied opzoeken, maar ook dat vergelijkt niet helemaal.

GAIAjohan wijzigde deze reactie 01-12-2017 22:03 (27%)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
FlowDesign schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 00:05:
[...]

Beeldmateriaal moet je ook niet op af gaan want ik heb eergisteren ook nog foto's gemaakt vanuit de auto in het pikkedonker en het ziet er in het echt toch anders uit. De DMEX H7 LED's in mijn Volvo geven bijna net zo veel licht als halogeen grootlicht. Op foto's is dat bijna niet vast te leggen,vooral niet met een smartphone.
Met andere woorden, als je goede LED's koopt (Lumileds Z ES), dan heb je er groot voordeel van ten opzichte van halogeen.
Zowel de DMEX H7 alsmede de NightEye H7 LEDs zouden beduidend meer licht moeten geven, volgens de specificaties, dan standaard H7 halogeen!
Anders zijn het ook nog eens fake specificaties qua lichtopbrengst. :/

En het lichtbeeld is prima vast te leggen hoor, zie hieronder. :)
quote:
GAIAjohan schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 00:50:
[...]

Naar mijn idee moet de h7 led -veel- meer licht geven dan je halogeen grootlicht.
Idd! Zeker volgens de claims die de verkopers doen!
quote:
GAIAjohan schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 00:50:
Tussen groot licht en Dimlicht zit qua lichtsterkte niet zoveel verschil. Allebei een standaard lampje tussen 45W (H1) en 65W(H8)..
Alleen waar het licht terecht komt is bij een Dimlicht gebundeld, en bij het grootlicht verspreid. Dus moet het licht van je dimlicht in het lichtbeeld sterker zijn, zéker als led.. is dat niet het geval, dan zijn je leds niet zo goed
En gezien het feit dat dimlicht een duidelijke cutoff moet hebben, zou het juist op een foto heel duidelijk moeten zijn als je de lichtsterkte van de foto erop aanpast
Bij mijn auto wordt een set H7's voor dimlicht en een set H7's voor grootlicht gebruikt.
Waarbij het dimlicht een reflectorbehuizing met projectorlens is. En het grootlicht een reflectorbehuizing zonder projectielens.

Dimlicht (halogeen):

Roomster Dimlicht by Erik Haak, on Flickr
Dim- + grootlicht (halogeen):

Roomster Dim- + Grootlicht by Erik Haak, on Flickr

Zoals eerder gemeld, ik kan mijn H7 LEDs nog niet monteren, omdat ik nog wacht op de juiste klembeugeltjes. Maar toen ik de H7 LED unit ff kort in de behuizing gestoken had, kon ik duidelijk een helderder lichtbundel zien. En de cut-off veranderde als ik de H7 LED draaide t.o.v. het montagevoetje.
M.a.w. nog ff geduld voor foto's van het lichtbeeld in mijn auto...

Mooie Plaatjes   

• FlowDesign
Misschien heb ik het niet helemaal goed verwoord.
Wat ik bedoelde is dat de H7 LED's VEEL MEER lichtopbrengst hebben dan de gewone H7 halogeen bij dimlicht.
EN dat m'n halogeen grootlicht niet meer zoveel toevoegt als je normaal gewend bent qua verschil tussen dim- en grootlicht, omdat m'n LED dimlicht al zoveel lichtopbrengst heeft.

Onderstaand is 2 keer eerst alleen LED dimlicht en daarna LED dimlicht + halogeen grootlicht.

Led dimlicht 1

Led dimlicht + halogeen grootlicht 1

Led dimlicht 2

Led dimlicht + halogeen grootlicht 2

FlowDesign wijzigde deze reactie 02-12-2017 09:12 (56%)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het was gezellig @patrickkoning :Y

Nou conclusie, aanname... Ik zou liever nog het woord 'constatering' willen gebruiken. ;)

Helemaal vreemd is dat, de documenten die de Chinese AE seller opstuurde, aangaven dat er idd iets veranderd zou zijn in de chip layout/fabricage van het Luxeon Z ES chip blokje.
MAAR! Dat de layout juist aangepast is van die meer vierkante vorm, naar die wat rondere vorm van het donkere gedeelte op het LED chip blokje. En dat zou al in 2015, volgens die documentatie, gebeurd zijn...

M.a.w. wat wij tot nu toe aangenomen hebben als 'fake' zouden juist de goede chips moeten zijn, en wat wij denken dat 'real' is, zouden gewoon oudere types moeten zijn... ?!? 8)7 :?
Daarom ben ik heel benieuwd of er nog antwoord komt van lumileds zelf, op de vragen van @RinuX

M.a.w. onderstaande tekst 'real' en 'fake' zou je eigenlijk moeten lezen als 'older type' en 'new type'.

HB4LEDDetail1 by Erik Haak, on Flickr
volgens dit document:

voor zover dat echt is...

ehtweak wijzigde deze reactie 03-12-2017 09:33 (3%)

Mooie Plaatjes   

• BdK9001

BdK9001

50cc Prutser

Mijn DMEX H7 zijn ook binnen (waren ze vrijdag al, maar toen zat ik in Warschau). Heb ook een setje met 2 verschillende soorten LED's:

Wel keurig met inbus om de hoek goed af te stellen:

En deze controllers:

Inbouwen gaat helaas nog tot morgen moeten wachten ivm donker...

• BdK9001

BdK9001

50cc Prutser

Ze zitten er in! De rechter lichtunit was prima te doen, maar bij de linker is de reflector natuurlijk iets meer naar binnen gekanteld om het jusite lichtbeeld te leveren. Het was al ietwat lastig om de halogeen H7 te plaatsen, maar de DMEX moest ik echt met heel veel beleid naar binnen frotten.

De koelribben netjes uitvouwen was ook niet te doen omdat het allemaal zo krap was, dus ik heb zo goed en zo kwaad het ging geprobeerd er een soort van waaier van de te maken

Het klemsysteem leek eerst ook voor problemen te zorgen

Maar gelukkig zijn de H7 adapters afneembaar

En nog even lichtbeeld op halogeen en LED vergelijken:

Helaas een beetje lastig vergelijken omdat ik de halogeen met het laatste restje schemering gefotografeerd heb, maar met een beetje steentjes tellen lijkt het behoorlijk overeen te komen, maar het is wel een behoorlijke bak licht meer.

Vanavond maar even de polder in om te kijken of het in de praktijk ook een verbetering is.

• Loei123
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 11:39
De foto's met de smartphone blijken niet veel waard.
Wel heb ik twijfels of alle chips hetzelfde zijn, maar ik kan het echt moeilijk zien.

https://imgur.com/ipI8EfL

https://imgur.com/2jtDmFz

Edit: Wat doe ik nu fout met de afbeeldingen?

Loei123 wijzigde deze reactie 05-12-2017 20:33 (13%)

• GAIAjohan
  • Nu online
quote:
Loei123 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:29:
De foto's met de smartphone blijken niet veel waard.
Wel heb ik twijfels of alle chips hetzelfde zijn, maar ik kan het echt moeilijk zien.

[afbeelding]

[afbeelding]

Edit: Wat doe ik nu fout met de afbeeldingen?
Je linkt niet naar de image URL, maar de site URL.. even goed kijken wat je kopieert

Verder hier mijn nieuwe resultaten, door de lamp te draaien:

Ja mijn stadslicht is nog een gewone w5w lamp.

GAIAjohan wijzigde deze reactie 05-12-2017 20:41 (3%)

• Loei123
Nog een poging dan.
Volgens mij zijn het niet overal dezelfde LEDs.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Uit de begintijd ;) van LEDs in je auto, heb ik ooit, zeven (!) jaar geleden, via hypercolor.de een aantal LED units besteld en destijds gemonteerd. Die doen het nu, zoveel jaar later, nog steeds perfect!
M.a.w. Qualität aus Deutschland. d:)b

Een dashboard kastje LEDje:

SkodaRRDashboardLED by Erik Haak, on Flickr

Een oranje/geel knipperLED:

SkodaRRKnipperLED by Erik Haak, on Flickr

En een recht vooruit schijnend stadsLEDje:

SkodaRRStadslichtLED by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

• GAIAjohan
  • Nu online
Na draaien van de LEDs is mijn lichtbeeld prima

• Timorad
  • Laatst online: 18:06
Een tijdje geleden de DMEX-en binnengekregen en ingebouwd. Oordeel tot nu toe: "wel OK". Ook ik kreeg twee verschillende units wat me (hoewel het kwa licht niet uitmaakt) een klein beetje irriteert. Het grootste probleem is dat de bevesting tussen de H7-adapter en de lamp zelf niet goed in elkaar zit en daardoor moeilijk vastgemaakt kan worden. Hierdoor is het stellen dus ook gewoon lastig, alhoewel het nu bij mij (na wat gevloek en wat opvullen van bevestigingen met lijm) nu recht lijkt te zitten.

Snelle vergelijking met hallogeenpitje zonder goed te stellen:

Uiteindelijke resultaat:

Eerst maar eens een stukje rijden en kijken hoe het houdt en bevalt. Anders degraderen ze naar mistlampen, of wellicht heeft dan iemand hier interesse.

Timorad wijzigde deze reactie 11-12-2017 21:06 (1%)
Reden: Nu de goede afbeelding

• FlowDesign
quote:
Duur en met een ventilator, neem liever een goedkoper alternatief zonder bewegende delen.

Heb vandaag eindelijk m'n T10 LED's ontvangen. Post uit de UK is echt ontzettend traag.
Best fel voor stadslicht. Precies dezelfde kleur als de DMEX LED's en geen storing op de boordcomputer :)

deepbass909 wijzigde deze reactie 27-01-2018 01:56 (42%)

• roadronnor
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 28-02-2018
Ik volg dit topic al een tijdje, en heb op basis van wat opmerkingen hier de gok genomen om DMEX Led lampjes te bestellen in H7 formaat.

Mijn auto is een Ford Mondeo met adaptieve bochtverlichting (dus met meedraaiende projector-lens (H7 halogeen). Ik heb eerst xenon overwogen, maar ben geen voorstander van het gaten boren in stofkappen achter de lichtunits. Daarom gekeken naar LED.
Voordeel van de projectorlenzen is dat het lichtbeeld eigenlijk al perfect wordt afgesneden, dus de kans op verblinding van tegenliggers is al een stuk minder dan bij reflectoren.

Hierbij de doos die ik vorige week uit China ontving:

Ook ik heb 2 verschillende lampjes: eentje met de bredere transistor en eentje met de smallere :/ Qua hoeveelheid licht en kleur lijkt het echter geen verschil te maken.

Mijn eerste indruk: "mwah". Qua lichtopbrengst vind ik ze niet echt feller dan mijn huidige halogeenlampjes.
Ik heb gisteravond testgereden in het donker, en het regende, dus gelijk een goeie test. Maar ik zag niet heel veel méér dan normaal. Wel zie je idd de verkeersborden wat eerder reflecteren. Maar het verschil had ik eigenlijk groter verwacht. Bijgaand een paar testplaatjes vanaf de oprit:

2x oorspronkelijke halogeen:

links halogeen, rechts LED:

Optisch ziet het er wel behoorlijk blauwwittig uit.

Closeup koplamp met LED. Het verschil met de standaard halogeen stadslichtjes is wel enorm, die lijken wel extreem oranje zo:

Daarnaast moet ik nog even kijken naar de manier van inbouwen. Er zitten in mijn koplampunits namelijk twee stelmotortjes: eentje voor de handmatige hoogteregeling, en eentje die automatisch de lenzen naar links en rechts laat meedraaien als je aan het stuur draait.
En door alle bekabeling, de koelstrips en de driver-unit, blijft er wel erg weinig bewegingsruimte over in de koplampunit. Zodanig, dat bij mijn testritje de auto begon te piepen: "verlichting voren defect".. :-(
Ik heb ze er daarom maar weer uitgehaald, en ga er als ik meer tijd heb nog wel een keer naar kijken.

Kortom: ik ben er nog niet echt tevreden over nu. Vooral qua lichtopbrengst vind ik het nog niet een enorme verbetering.

• Tomskii5
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 16-05 12:07
1ste aanwinst is aangekomen (ik wou wit licht op mijn nummerplaat ipv het gelige dat standaard is). H7 Leds zijn ook onderweg (nighteye)

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2807492.png[/img]

• thespeed
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 25-05 11:05
Hoe vinden jullie deze led verlichting ten opzichte van een xenon setje?
Ik heb aftermarket xenon gehad in mijn vorige auto en ik mis nu toch wel het extra licht.
Nu zit ik alleen te twijfelen als ik ga voor xenon of led.
Het liefste heb ik een strak lichtbeeld en weinig strooilicht zodat ik niet constant lampen hoef te wisselen voor de apk.
Bij mijn vorige auto (Renault Megane Coupe) met reflector koplampen was ik ieder jaar de lampen aan het wisselen omdat hij anders de apk niet haalde.

Ik heb nu lens koplampen.
Verder zie ik dat er helaas maar weinig led lampen zijn in H1 van de merken die hier genoemd worden.

Wel zie ik bijvoorbeeld H1 lampen met de Philips lumileds bij verschillende webshops.

Ik heb zelf geen zin in losse ledjes in mijn koplampen dus twijfels twijfels.

• FlowDesign
Nou, bij beide dmex H7 lampen zijn er een paar LED's doorgefikt. Dus binnen een maand. Heb de verkoper om een full refund gevraagd en natuurlijk direct een 1 ster review met foto's geplaatst.
Zegt ie stuur ze maar terug. Nou volgens mijn informatie kost dat minimaal 25 Euro, dus dat gaan we natuurlijk niet doen.
Ben benieuwd hoe die gaat reageren.

Bij beide lampen is aan één kant de boel doorgefikt en aan de andere kant is alles nog goed, die deden het ook gewoon nog.

Misschien ligt het aan de PWM van de Volvo, dat ze daar toch niet zo goed tegen kunnen.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@menn0 AA s/n# --> 6000K (voorbeeldplaatje AE advertentie)
AK s/n# --> 3000K (voorbeeldplaatje AE advertentie)
En er staat nadrukkelijk bij dat de 3000K uitvoering hun eigen 'DMEX LED chips' zijn en de 6000K uitvoering 'genuine Luxeon'.
Dus ??? :?

En het setje wat ik hier heb liggen, geeft op beiden een AA s/n#, maar toch verschillende chip layouts... Maar die discussie is al eerder uitgebreid aan de orde geweest! ;)

Oh ja, en deze zijn echt geen 3000K.

ehtweak wijzigde deze reactie 28-12-2017 16:06 (26%)

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor diegenen die zich afvroegen waarom ehtweak z'n NightEye/DMEX LEDs nog steeds niet ingebouwd heeft... ik zat nog te wachten op de juiste H7 (groot- en dimlicht) borgklemmetjes.
De HB4 NightEye LEDs doen het trouwens nog steeds prima. Maar omdat het de mistlampen zijn, gebruik ik die natuurlijk niet continu.

Die klemmetjes zijn eindelijk binnengekomen. :)

In de tussentijd heb ik nog een 'akkefietje' ontdekt die de HB4 LEDs introduceren; radio ontvangst beïnvloeding op de FM.
Wanneer ik ergens rijd waar de FM ontvangst best wel zwak is en ik schakel de NightEye A344 HB4 LED mistlampen in, dan wordt de FM ontvangst een klein beetje zwakker/vager. Het is moeilijk te omschrijven, maar je merkt wel verschil. Heb ff stil gestaan op een parkeerplaats waar ik wat minder goede ontvangst had.
Schakel ik dan de HB4 LEDs in, dan begint het geluid een klein beetje te vervormen, er komt nog meer ruis bij. Mistlampen uit, extra ruis weg.
Maar op een plek waar de ontvangst gewoon goed is; kan ik geen verschil ik geluidskwaliteit bemerken.

Over DAB+ kan ik geen uitspraak doen; zo'n radio heb ik niet.

Om dat probleem te tacklen heb ik ook nog, voor een paar dubbeltjes, een stelletje ontstoor ferrietkralen besteld. Kijken of die dit probleem verminderen.

6 stuks voor een euro. :)

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Had ik eindelijk alle ingrediënten voor een suksesvolle inbouw van de H7 LED dimlichten in huis:
  • NightEye A344 H7 LEDs + driver (liggen al een poosje klaar)
  • de juiste klemmetjes (dacht ik)
  • ferriet ontstoor filters
Pffff. :-( ben vandaag aan het pielen gegaan om die H7's er in te krijgen.
Nu wist ik al dat die kwart-slag-draaien klemmen in mijn koplamp nou niet bepaald de meest vingervriendelijke klemmetjes zijn, maar loshalen lukt meestal nog wel zonder snij- of schaafwonden.
Maar er IN? .... na anderhalf uur nog niet... en toen werd het donker en te koud.

Heb nu zelfs 2 typen klemmetjes en als ik ze naast de originele (die één geheel vormen met de H7 halogeenfitting) houd, zou het qua afstanden/klemrichting etc. moeten passen.
Nadeel is, is dat je alles zowat op gevoel/blind moet doen. Want eenmaal je hand in de koplampbehuizing, zie je niet meer wat je precies doet en/of het goed zit.

Morgen weer een poging... ;)

Dat het verdikkeme zo lastig is, had ik niet voorzien.
En notabene de HB4 LEDs (mistlampen) was zo gebeurd. :Y Ruimte zat. Maar daar was het grote voordeel dat je complete mistlampbehuizing zo uit de bumper plukt en rustig op je gemak de LED er in kan zetten.
Maar de koplampen zitten gewoon helemaal klem in de auto. Met de nodige andere componenten die in de weg zetten qua handbereik en qua zichtbereik. :|

[zondag, het is zonnig, maar erg koud]
Het is nu erg koud buiten, maar toch ff die ferriet ontstoor filters in de toevoerkabel naar de HB4 NightEye A344 LED mistlampen geklikt.

En ja :Y geen slechtere ontvangst meer op de FM radio, als ik de mistlampen inschakel!
M.a.w. voor een paar dubbeltjes is dat probleem verholpen. d:)b
Gelukkig zitten die HB4's in de bumper met drie schroefjes vast, ff losschroeven, kraaltje er om klikken, terugstoppen in de bumper, afdekring erop klikken, klaar. Gelukkig slechts een paar minuutjes in de koude...

ehtweak wijzigde deze reactie 07-01-2018 13:08 (19%)

Mooie Plaatjes   

• Ambianz
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 25-05 16:39
quote:
ehtweak schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 11:19:
@Ambianz Zijn er individuele LEDs doorgefikt, zoals bij @FlowDesign , of doet de hele LED lamp het niet meer? Of is wellicht je driver unit kapot?

Ik begin te vrezen :-( dat mijn temperatuurmetingen:
toch een indicatie zijn van het voortijdig overlijden van de te heet wordende DMEX LEDs?

Blijft apart dat ze b.v. bij @patrickkoning al geruime tijd wel goed functioneren... :?

Ben ook benieuwd hoe de verkoper waar @Ambianz z'n DMEX LEDs heeft gekocht, reageert als 'ie een claim indient... O-)
Inmiddels even navraag gedaan bij de verkoper, code van de led gestuurd en nu even afwachten

Heb hier nog de fotos van de led, echt doorgebrand

https://tweakers.net/ext/f/f9rcvgzw0dtDQp1WuJxLYRBn/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/R1MwgQP1aJPEu278nirVkdoR/thumb.jpg

Ambianz wijzigde deze reactie 11-01-2018 20:04 (3%)

• GAIAjohan
  • Nu online
Is dit eigenlijk de laatste officiele Philips?
https://www.powerbulbs.co...e-ultinon-led-headlamp-h7

met 4 leds

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het had zo mooi kunnen zijn... zowel HB4 LEDs (mistlampen) en H7 LED dimlicht en H7 LED grootlicht.
Maar helaas, het blijft bij de HB4 LEDs als mistlampen. :-(
Die doen het overigens prima. d:)b

Maar zowel de DMEX H7 alsmede de NightEye A344 H7 krijg ik niet in mijn auto (Skoda Roomster) gemonteerd. Er is simpelweg te weinig inbouwruimte tussen koplampunit en de overige onderdelen onder de motorkap.
Heb ook diverse metalen klemmetjes geprobeerd om de H7's vast te zetten. Toen bleek ook nog eens dat VAG de H7 dimlampen met een iets ander klemmetje borgt dan de H7 grootlichtlampen. :-(
Bovendien is de koplampbehuizingconstructie zodanig dat de uitstekende delen van de H7 LEDs (koellamellen van de DMEX en het koellichaam van de NightEye A344) gewoonweg niet in passen. Zelfs niet met diepere rubberen doppen.
Jammer, heel jammer. Want toen ik ze provisorisch ff had vastgezet was ik wel blij met de lichtopbrengst en -beeld. :Y

M.a.w. als iemand nog interesse heeft... ;) ik heb zowel een setje DMEX H7 alsmede de NightEye A344 over. Compleet met alles d'rop en d'ran.

Dit is het plaatje uit de Skoda manual:

(het betreft de rechterafbeelding)
De achterkant, waar die doppen zitten, zit rechtsvoor in de auto op een paar centimeter afstand van het expansievat en de wielkast.
En linksvoor zit vlak daar achter de accu. M.a.w. je kunt er al nauwelijks tussen met je handen om een halogeenlampje te wisselen (meestal met de nodige krassen op je vingers). Maar een uitstekend koellichaam/-lamellen met diepere rubberen dop, kun je gewoon niet kwijt.
Laat staan dat je met je hand zulke rare kronkels kunt maken om de H7 LEDs er überhaupt in te krijgen. :N

ehtweak wijzigde deze reactie 03-02-2018 15:05 (21%)

Mooie Plaatjes   

• Ophidian
@ehtweak Welke klemmetjes zitten erbij? Passen die toevallig in een Fiesta mk7? Let me know, wellicht heb ik interesse. :)

In de motor bevalt het nog steeds uitstekend

Ophidian wijzigde deze reactie 13-01-2018 07:28 (34%)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
Ophidian schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 07:26:
@ehtweak Welke klemmetjes zitten erbij? Passen die toevallig in een Fiesta mk7? Let me know, wellicht heb ik interesse. :)
Ik heb deze:

en deze:

klemmetjes erbij.

Of die passen? Geen idee. Dat schijnt nogal te verschillen per automerk/model/type/jaar...
Maar die beugeltjes kosten amper een euro/stuk. En op eBay hebben ze keuze genoeg. :)

Het hangt er ook van af of jouw auto een openklap-klembeugel vergrendeling gebruikt of een kwart-slag-draaien-bajonet bevestiging.

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
Ophidian schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 10:27:
[...]

Nog 1 vraag O-) Hoe lang is het van de oorspronkelijke voet van de lamp tot en met koelblok? Passagierskant is ruimte zat, maar bestuurderskant zit de zekeringskast :P

Wat betreft is een motor makkelijk, ruimte zat 8)
plaatje van de afmetingen:

quote:
BdK9001 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 10:38:
[...]

Zou het niet alsnog passen als je de koelribben van de DMEX zo vouwt zoals ik heb gedaan? Voor mijn auto zijn geen andere klepjes te krijgen, maar op deze manier kunnen ze alsnog meer dan voldoende hun warmte kwijt
Ik zie trouwens dat er bij jouw auto een scharnierende klembeugel is gebruikt. Had ik dat maar...

Helaas, bij mijn auto zit de lampvoet niet haaks/evenwijdig op de gehele koplampbehuizing, maar onder een hoek, en alles wat meer uitsteekt dan een normale H7 gloeilamp, zit klem/past niet in de behuizing. Zelfs al zou ik de flappen van de DMEX LEDs helemaal naar één kant vouwen.
En die koelribben van zo'n NightEye A344 krijg ik er dan niet op, omdat aan één kant de koplampbehuizing te weinig speelruimte laat.
quote:
BdK9001 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 10:38:
[...]
Aan het plaatje uit de handleiding te zien is dat bij jouw Skoda ook het geval. Zelfs bij het wisselen van een halogeenlampje is het de moeite meer dan waard: geen krassen op je armen, geen moeilijke kijhoek etc. EN het kost uiteindelijk nog minder tijd ook :)

[video]
Dat filmpje ken ik ook. Maar dat is bij mijn auto niet van toepassing. De enige reden waarom ze daar het dieselfilter loshalen, is omdat je anders helemaal niet bij de lampunit kan komen.
Ze halen de koplampunit NIET uit de auto, slechts het dieselfilter (en ik heb een benzineauto).

Voorheen had ik een Octavia O2 en daar kon je heel makkelijk de hele koplampunit eruit pakken om ff een lampje te verwisselen op de keukentafel. Maar helaas, dat lukt hier niet.

En dan nog, een H7 halogeen verwisselen lukt wel. Maar H7 halogeen eruit, oorspronkelijke klemvoetje loshalen, H7 LED erin, andere klem erin/erop, koelflappen of koellichaam erin; dat is nou juist hetgene wat niet lukt/past... :-(

ehtweak wijzigde deze reactie 13-01-2018 12:56 (12%)

Mooie Plaatjes   

• l3art
  • Nu online

l3art

Moderator Mobile
quote:
MartijnAbel schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 16:46:
Hebben die ook D2S aansluiting denk je?
Lijkt er wel op als ik deze afbeelding zie:

Toen ik de setjes kocht waren ze 30usd per set. Heb twee sets besteld en toen waren de verzendkosten met DHL 45usd.

l3art wijzigde deze reactie 13-01-2018 16:57 (15%)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

quote:
Loei123 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:35:
Elke auto die de koplamp met klemmen/beugels vast zet zal niet overweg kunnen met LED koplampen volgens mij.

De bestaande klem past met geen mogelijkheid over de lamp namelijk, ben je beter af met een xenon setje.
Ja en nee. ;)
Had ik maar zo'n scharnierende klembeugel in mijn auto, dan had ik de H7's (DMEX en NightEye) in ieder geval kunnen vastzetten.
Maar omdat VAG in mijn Skoda zeer afwijkende bajonet klemmetjes heeft gebruikt, wil het niet lukken.

Bij die DMEX LEDs kun je eerst alleen de fittinghouder in de oorspronkelijk koplampbehuizing klemmen en vervolgens pas de 'echte' LED er in steken.
En bij die NightEye LEDs is het koellichaam volledig afschroefbaar:

M.a.w. eerst vastzetten en dan pas het koellichaam er weer opschroeven en borgen. Bovendien kun je zowel de brede als de smalle kant, naar keuze, naar buiten laten wijzen.

Alleen dan moet je alsnog voldoende ruimte in je koplampbehuizing/onder de motorkap hebben, om het uitstekende gedeelte (koellamellen of koelribben) kwijt te kunnen... :-(

Mooie Plaatjes   

• Loei123
Kan het koellichaam er dan wel ver genoeg opgeschroefd worden?

Ik denk gauw aan dit soort klemmen namelijk.

• l3art
  • Nu online

l3art

Moderator Mobile
quote:
alesandro_46 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:01:
[...]

Heb je deze ook als kentekenplaatverlichting? Als ik achter auto's zit die van gloeilamp naar LED zijn gegaan dan hebben deze een te grote lichtopbrengst waardoor de grond, naar mijn mening, teveel verlicht wordt.
Indien je ze ook als kentekenplaatverlichting hebt toegepast, hoe is dat bij jou?
Heb ze inderdaad als kentekenplaat verlichting. Heb er niet zo op gelet hoe dat er uit ziet.

Edit:
Weer en wind getrotseerd voor foto's deze ochtend. Je ziet het licht wel op de grond, is het te fel, geen idee ik rijd al jaren met led verlichting.

l3art wijzigde deze reactie 18-01-2018 07:57 (28%)

• tandarts
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Hier inmiddels voor mijn VW Up! ook een setje H4 LED lampen. Dezelfde als Joopieboy.

Dit is het 2e setje led lampen die ik probeer. De eerste waren een ramp. Die had geen verschil tussen dim licht en groot licht. Nu is het echt stukken beter!
Alleen moest ik de lamp wat draaien om een mooie horizontale lijn te krijgen. Ik verblind nu zeker geen tegenliggers. Maar de berm is iets te veel/hoog verlicht. Met de halogeen lampjes had ik daar geen last van.
Komt dit doordat de lamp gedraaid zit in de fitting? En wat zou ik er nu aan kunnen doen?

• MartijnAbel
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 09:50
quote:
gastje01 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:30:
[...]

Als je ze d'r in hebt hangen hoor ik graag of t wat is. Ik heb op de motor D2S aansluitingen en ik overweeg de lampen van mijn auto ook om te bouwen (Retrofitlab) naar 3.0 Inch D2S projectoren vanwege het fijne lichtbeeld in combinatie met Xenon.
Lampen zijn inmiddels binnen en ziet er zeer netjes uit. Base kan los van de lamp om te installeren.

Zodra de canbus decoders binnen zijn zal ik ze even installeren :D

Volvo V50 T5 - Do88.se FMIC - Custom 3" DP - ECU Spacer --- DTC/RICA TUNE @ 250PK & 390nm

• maier
  • Registratie: mei 2004
Ik had de nighteye a344 lampen van banggood die hier eerder vermeld zijn ook al een tijdje binnen (waren heel snel geleverd). Bij deze zitten wel allemaal dezelfde ledjes op de lampen.

Gisteren heb ik de lampen geplaatst in mijn fiesta met projectors.
Het koellichaam van de lampen past net achter de lampbehuizing, de rubberen stofkap zit zelfs iets tegen de koelblok aan. Ik weet niet of dit problemen gaat geven.
Hier enkele foto's, van het schijnsel van de lampen stond ik helaas niet op dezelfde plek. Maar de lampen zijn duidelijk feller met een goed lichtbeeld.

Ik zal mijn ervaringen in het donker ook nog posten.

• tandarts
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Inmiddels wat verder met de led verlichting in de Up.Om aan te geven hoe de lamp gedraaid moet worden om de tegenliggers niet te verblinden:

Maar het probleem was dat de berm te veel/hoog verlicht werd. Dus heb ik met wat aluminiumfolie de reflector iets aangepast. Nu is de berm minder hoog verlicht.
Voor:

Na:

Hier zie je de aluminiumfolie:
Pagina: 1 2

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True