Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

LED Verlichting auto+motor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +11Henk 'm!
De laatste tijd komen er steeds meer led setjes op de markt, voor retro fitting in auto's en motoren. Ook vanwege de prijs zijn ze enorm populair omdat je voor amper meer geld dan een goeie xenon set een goeie led set hebt die veel langer mee gaat en een mooier licht geeft. Plus bij de latere Lumileds sets ook een enorm goed lichtbeeld hebben.

Helaas is er ook veel oudere rommel te koop, goedkope en slecht imitaties maar ook veel onzin met specificaties. Gegevens wat gewoon niet kan en nergens op slaat. Mensen kopen vaak ook 'maar iets' en vaak te duur ook. Vandaar dat ik mijn ervaring hiermee deel.

Laten we beginnen met een goed filmpje, een review van (volgens hun) 3 generaties led verlichting:

Gelukkig zie je de eerste generatie bijna niet meer terug. De 2e generatie wel, en die zijn nu inmiddels ook leuk betaalbaar en zijn er in veel varianten van Cree en COB. Er zijn diverse vermogens van de verschillende series in deze generatie of evoluties zoals je ook kan noemen. En dan als laatste de inmiddels bekende Z ES Lumileds. :)

Lichtbeeld

Verkeerd lichtbeeld en het verblinden zoals door Xenon zie je ook terug bij de goedkopere led lampen, en dan met name bij het gebruik van de grotere COB leds of led lampen die helemaal rondom volgedrukt zijn met leds. Je hebt dan namelijk een niet gecentreerde lichtbron zoals bij halogeen wel het geval is. Dus het licht komt niet centraal in je reflector/spiegel en gaat kan hierdoor niet goed gericht worden en gaat dus alle kanten op. Hierdoor heb je altijd iets van strooilicht.

Bij de nieuwste generatie Z ES Lumiled Luxeon's van Philips is dit opgelost met kleinere Z ES led chips die goed gepositioneerd zijn op de lamp en maar aan 2 kanten zitten. Vergelijkbaar met de positie van de gloeidraad bij halogeen.

Dit zie je ook terug bij de latere Cree leds die wat kleiner zijn geworden.

Zelf heb ik een projector koplamp in de motor dus lichtbeeld is voor mij minder van belang. En gezien de prijs toendertijd van Lumileds en de beperkte inbouwdiepte ben ik uiteindelijk voor deze COB led lampen gegaan:

https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2017/05/WP_20170507_10_00_00_Pro-Medium.jpg
http://www.ebay.com/itm/6...104097:g:x4sAAOSwgY9Xck~C
Vrij veel verkocht op eBay, goed betaalbaar en een goede lichtopbrengst en betrouwbaar. Beduidend meer lichtopbrengst dan halogeen iig van een 3000 lumen.

Een iets latere generatie Cree led is ook een goeie optie, alleen moet je het koelblok kwijt kunnen:

http://www.ebay.com/itm/H...:AAEAAOSw0hlZHQ2n&vxp=mtr

En voor de mensen met H7:

http://www.ebay.com/itm/2...577de7:g:jewAAOSwXq5Zrglh

Hier zie je ook al duidelijk de kleinere led chips die zo op de lamp zitten dat ze zorgen voor een beter lichtbeeld. Alleen trekken ze vrij veel vermogen en door de opbrengst gaat er nogal wat verloren aan warmte. Vandaar ook het grote koelblok. Maar met een 4300 lumen een hele stap omhoog.

Nadeel bij H4 zoals ik dat heb is wel dat hij pas bij grootlicht beide chips inschakelt, dus je maar 30W bij dimlicht hebt. Let hier ook bij aanschaf, want ze kunnen het hebben over 30W, 60W of zelfs 120W... Dus 1 op vergelijken is vaak moeilijk. Dat is ook wel weer in het voordeel van de Lumileds aangezien die er 50W op een lamp zitten, dus bij H4 heb je voor dim en grootlicht beiden 50W op de lamp zitten. Bij Cree en COB leds is het 60W wat verdeeld wordt in het geval van H4.

Vermogen en koeling

Al die vermogens en het sterker worden van de Cree en COB leds hebben nog een nadeel, warmte. En daarom zie je bij de latere series die wel heel veel lichtopbrengst hebben maar ook veel vermogen trekken dat ze allemaal met een ventilator uitgevoerd zijn. Dat wil je dus niet hebben...

Geluid is niet het ergste maar hij is zo ontwikkeld dat de koeling nodig is. Het koelblok is daarop berekend. Met vuil en stof wat erin gaan zitten koelt hij al snel minder, en al helemaal als dan de fan ermee kapt (en vaak is het echt goedkope spul wat niet veel te houden heeft) dat de led zijn eigen niet meer koel kan houden en dus voor serieuze problemen kan zorgen. Daarom ben ik niet kapot van de laatste series van Cree en COB leds.

Generaties

Al die generaties of series is niet bij te houden en er is ook nergens echt een overzicht van. Bij de hierboven genoemde lampen waar ik ervaring mee heb zie je wel duidelijk een verschil tussen de verschillende generaties. Leuk stuk hierover is bijvoorbeeld:
https://www.ledoauto.com/...-VS-G8-CREE-LED-Headlight

Hun benoemen alle tussen series, maar eigenlijk kun je ze grofweg in de bekende 3 indelen. De eerste serie Cree en COB leds met een beperkte opbrengst die eigenlijk bijna geen koeling nodig hadden en eigenlijk onbruikbaar zijn voor voertuigverlichting. Daarna komen de verschillende series van Cree en COB leds met inmiddels behoorlijk wat opbrengst, qua licht maar ook zeker warmte door de vermogens. Met grote koelblokken tot ventilatoren aan toe. En dan inmiddels de Z ES leds, de bekende Philips Luxeon Lumileds. Ook veel vermogen, maar door verbeterde koeling en meer opbrengst zijn de koelblokken nog redelijk normaal.

De 2e generatie zoals ik vaker benoem is relatief goedkoop en goed aan te komen. Reken op een euro of 20-25. Helaas is er geen overzicht van te krijgen en is er ook veel rommel te koop. Daarom goed zoeken en eventueel een keer vragen of iets kopen waar iemand al goeie ervaringen mee heeft. De nieuwste Lumileds beginnen nu goed verkrijgbaar te worden en zo rond de 50-60 euro heb je een goede set.

Ik ben zelf op deze uitgekomen:

https://www.ebay.com/itm/...s-Luxeon-ZES/122629768700

Voor de mensen met bijvoorbeeld H7 is deze interessant:

https://www.ebay.com/itm/...-Luxeon-ZES-/122629768904

Cree of COB

Cree of COB leds zijn vrij makkelijk uit elkaar te houden maar worden heel veel door elkaar gehaald. Cree leds zijn relatief kleinere led's en daar zitten er vaak meerdere van op 1 lamp:

COB leds zijn vaak 1 grote led per lamp.

Iets minder goed voor je lichtbeeld dan bij Cree, wel hebben de latere generaties meer vermogen maar de lichtopbrengst is niet optimaal. COB leds doen gemiddeld bij 35W een 4200 lumen, terwijl Cree leds met 36W een 4300~4500 lumen doen en bij de laatste generatie zelfs tot 6000 lumen. Met dit soort vermogens heb je dus enorm veel warmte, en dus een relatief groot koelblok en een ventilator achterop zitten wat al snel onbruikbaar wordt.

Imitatie

Natuurlijk is er ook veel imitatie of goedkope 'rommel' wat verkocht wordt. Dat is dan ook belangrijk om rekening mee te houden. Een goed stuk over imitatie van de Luxen Z ES leds is dit:
http://www.ledoauto.com/b...ential-danger-to-your-car

Soms zie je dat COB leds als Lumileds geadverteerd worden.Dat is dan redelijk makkelijk herkenbaar door de grote led chip die erop zit wat dus niet klopt. Bij Cree is het al iets moeilijker maar dat zie je dan weer aan de opbouw van de lamp.

Dat geldt dus ook voor vorige serie met Cree en COB leds, er gaat heel wat goedkope rommel in de rondte die de specs bij lange na niet halen of gewoon van een slechtere kwaliteit zijn. Soms wordt om de prijs te drukken en de lichtkleur te halen vaak een combinatie gemaakt tussen enkele goeie leds en een paar goedkope. Vaak zijn ze wel redelijk makkelijk te herkennen doordat ze met vergelijkbare led lampen een heel stuk goedkoper zijn. Dat zegt vaak al genoeg. :)

Update

Edit: Update 15-9-2017

Al enige tijd (en aardig tevreden) met de led verlichting in mijn motor, maar met de donkere dagen en het wegvallen van het puur witte licht tov geliger halogeen licht, toch maar besloten om eens te kijken voor wat meer licht, en met name de Lumileds. @Osiris had hier al eerder ervaring mee en nu dus aan mij de beurt. :)

Net even wat meer lichtopbrengst en zeker bij H4 waarbij je bij Cree of COB ziet dat je maar de helft van een normale H7 lamp krijgt. 60W is dim en grootlicht bij elkaar. Bij Lumileds krijg je 50W voor dim en 50W voor grootlicht. Dat scheelt een stuk.

Al met al weer de nodige extra ervaring en avondjes lopen zoeken waarmee ik dit topic ook even heb bijgewerkt.

Joopieboy wijzigde deze reactie 28-11-2017 14:12 (113%)

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• -Bowser-
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 03-05 12:13
Na het doorlezen van dit forum heb ik ook maar een setje gekocht. Ik heb via Ebay de Nighteye gekocht. (link)

Ik heb een Toyota Auris uit 2008, deze heeft halogeen lampen (H11), maar wel met een lens (projector).

Het setje ziet er goed uit:

Je kan de bovenkant losschroeven en er een buisje omheen doen:

Dat ziet er dan zo uit:

Op dit buisje kun je een gekleurd stickertje plakken, geel of blauw. Dit maakt de lamp 3000K of 8000K. Ook zit er een klein inbusje bij, hiermee kun je het koellichaam losmaken en de lamp draaien ten opzichte van de basis.

Dit zijn de originele lampen in mijn auto, in het licht:

En in het donker:

Ik heb een donker stukje opgezocht en dit is het lichtbeeld 's nachts:

Zoals gezegd is mijn auto uitgerust met H11 lampen, dat is prettig want ik heb daardoor geen afdekkapjes en dus alle ruimte voor de koellichamen. Dit is de standaard lamp:

En na een half uurtje werk:

De lamp is echt wit, nu valt dat gele dagrij lampje erg op (ik heb ledjes besteld):

Dit is hetzelfde plekje, maar dan met de LED lamp erin:

Na een kwartiertje door het dorp rijden zijn de koellichamen wel erg warm. Ik kan ze eigenlijk niet langer dan een paar seconden vasthouden. Met wat meer rijwind zal dit beter gaan denk ik.

Ik ben er erg tevreden mee. Het geeft niet echt meer licht, maar het is heel mooi wit. Dat oogt best chic. Ik heb nog geen tegenliggers gehad die knipperde (dankje projectors).

-Bowser- wijzigde deze reactie 13-10-2018 21:22 (23%)
Reden: Afbeeldingen gefixt

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Joepla
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 13:42

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Afgelopen zomer op advies van @Joopieboy een Lumiled voor de motor aangeschaft en die doet het erg goed. Zou niet anders meer willen.
Voor de Ford Ka MK2 nu ook eenzelfde setje gekocht, maar hier lijkt het lichtbeeld wat lastiger goed te krijgen.
Wat denken jullie ervan...

Origineel halogeen (geen ideaal object om te testen, ik weet het):

Lumileds (let niet op de hoogte, de auto staat anders en scheef):

Positie van de led:

De halogeenlamp staat vrijwel recht (0 graden), de lumileds moeten behoorlijk gedraaid worden om bovenstaand lichtbeeld te krijgen. Deze foto is van de rechter lamp, de andere moet zelfs nog een stukje extra gedraaid worden.

Vanavond een stuk met 2 auto's moeten rijden, waarbij ik de Ka geregeld in de spiegels heb gezien. Ziet er uit als andere auto's met standaard LEDverlichting, hoogstens iets intenser licht, maar zeker niet verblindend.

Joepla wijzigde deze reactie 26-12-2018 09:20 (22%)

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@nokiaan958GB Afplakken? :N
Lijkt me verstandig... NOT. Ten eerste worden die LEDs behoorlijk heet, dus om te voorkomen dat je tape smelt/in de fik vliegt moet je hittebestendig tape gebruiken.
Ten tweede mis je dan een 1/3 van je lichtopbrengst; m.a.w. ook een no-go.
Ten derde denk ik dat de aanstuurelektronica het niet leuk vindt..

Je ontvangt eigenlijk altijd "Made in China"
Zelfs de kostbare Philips Ultinon LEDs zijn "Made in PRC". :Y

Maar het is idd heel lastig om de types van elkaar te onderscheiden. En menig verkoper (die vaak ook maar weer wederverkoper is) maakt een potje van de technische specificaties. Als ze al correct zijn...
Daarnaast is er ook nog een hoop lost-in-translation. Menig (plak)merk wat weer op andere OEM producten geplakt wordt. En zelfs die worden geïmiteerd. Kortom; de chaos is compleet.
Oh ja en dan zijn er ook nog Nederlandse leveranciers (hilox, xenonlamp om maar eens wat te noemen) die zichzelf op de borst kloppen en voor waanzinnige prijzen ook LEDs "Made in China" verkopen. :X

Eigenlijk zou er eens een innovatieve toko moeten opstaan die de goede Lumileds modules toepast in retrofit modellen. (voor zover dat mogelijk is)
https://www.lumileds.com/...-lamps/automotive-oem-led

Hier een aardig vergelijk van xenon, halogeen en LEDs:
https://www.lumileds.com/uploads/497/7-TC-Low-beam-pdf
dan zie je ook dat de lichtopbrengst van één LED chip minder is dan een vergelijkbaar conventionele lichtbron. Vandaar dat er altijd LED chips worden toegepast in één LED module.
Opmerkelijk is wel d:)b dat de levensduur van een LED chip (indien toegepast bij de juiste grenswaarden qua maximale junctietemperatuur) wel 10 tot 20 keer hoger is dan die van een xenon/halogeen lichtbron.

https://www.philips.co.uk...bs/led-headlight-bulb#led

Nog opmerkelijker wordt het als je b.v. de specificaties van het allernieuwste Philips H7 Gen2 Ultinon retrofit model bekijkt:
https://www.philips.co.uk...motive-led/specifications
Dan geeft zelfs Philips maximaal 5000 uur als levensduur. En niet de tig duizend uur zoals gebruikelijk bij de individuele LED chips die ze verkopen. M.a.w. is het thermisch ontwerp dan toch zo lastig/extreem dat de levensduur ernstig beperkt wordt? Kun je nagaan in hoeverre no-name Chinezen dit voor elkaar krijgen...

ehtweak wijzigde deze reactie 28-12-2018 10:11 (40%)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned
Handige tool om uit te vinden welke lampen en soorten fittingen je in je auto hebt, is de tool van Osram:
https://am-application.osram.info/en

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• XiaomiGlobal
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 12:04
De F2 LED lijken mij momenteel de beste keuze: deze worden ook door Headlight Revolution verkocht als Super Nova V.4 en het lijkt erop, dat deze voor zo'n beetje iedere auto geschikt zijn. Op Tweakers hebben o.a @l3art en ik zelf al goede ervaringen ermee.

Het is niet het goedkoopste setje: maar als je bedenkt dat zo'n setje van HLXG niet tot nauwelijks tot een verbetering leidt in de hoeveelheid licht, terwijl het lichtbeeld wel okay is. Dan kun je naar mijn mening beter wat meer geld uitgeven: want je mede-automobilisten zijn je dankbaar hoor :)

En bij Nighteye zou ik helemaal wegblijven: ik snap wel waarom die hun naam veranderd hebben naar Novsight, om te verdoezelen dat hun LED aftermarket Koplampen inferieur waren of zijn. Want een Novsight setje heb ik ookal geprobeerd en dat was absoluut niet beter, dan het goedkopere HLXG setje.

Het blijft trouwens wel lastig die aftermarket LED Koplampen: er worden er enorm veel aangeboden op AliExpress, waarvan zo'n beetje alle claimen dat ze beter dan de andere zijn. Maar ik vind het persoonlijk wel goed geweest: heb nu dat F2 setje en ben daar uitstekend tevreden mee.

Ik stapte afgelopen zaterdag na een concert in mijn auto in het donker, zette de koplampen aan en dacht: wow dit is echt heel helder licht, wat die nieuwe LED koplampen geven. Daarvoor had ik nog in de regen gereden en dat was eigenlijk ook wel okay, maar pas toen het droog was kon ik zien hoe helder het daadwerkelijk is.

Fijne van dat setje, is dat ze ook gemakkelijk te installeren zijn. Je hebt wel drivers, maar die kun je met tyrips vast maken of je laat ze los liggen. Dat is een beetje afhankelijk van je auto. In begin zag ik in iedere geval op tegen die drivers, maar eigenlijk vind ik het wel fijn: bij de setjes zonder, heb je namelijk altijd korte kabeltjes en dat is bij dit setje dus niet zo.

PS groetjes uit Hongkong 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned
Ja precies, en als je fanless wilt zeker gezien de ervaringen met de goedkopere sets die zijn eigen opstoken door beperkte koeling of bij falende of vervuilde (goedkope) fans, dan zijn de setjes die verkocht worden onder de naam X3 (lumi)leds ook een goede overweging.

Bij deze wel opletten, want je hebt imitaties die verkocht worden onder dezelfde naam, en die kosten rond een tientje (de helft). Claimen hetzelfde te leveren als de 'echte' maar dat valt in het echt zwaar tegen.

Voordeel van de X3's is dat ze een compact koelblok hebben doordat deze Lumileds een stuk efficiënter zijn dan de versie die ik gebruik. En set waarbij je een erg goed lichtbeeld krijgt en die je ook makkelijk kunt verstellen.

Alweer wat beter (iets meer licht) dan de Lumileds zoals die ik alweer jaren gebruik en hier ook al velen heb aangeraden. :)

Basisregel is nog steeds eigenlijk, je moet een gecentreerd lichtpunt hebben die niet te groot is en overeen komt met gloeidraad in feite. Led element moet dus ook niet te dik zijn. Vaak zie je bij Cree of Cob leds dat je vrij veel oppervlakte hebt, soms zelfs 3 of 4 kanten en daardoor het lichtbeeld echt waardeloos is.

Plus dat soort goedkopere leds zijn veel minder efficiënt, leveren daardoor meer warmte en minder licht, maar zijn wel goedkoop... Iets wat je niet in je koplamp wilt.

Chineese specs kloppen ook nooit trouwens, ze hebben de neiging alles op te tellen en 'maximaal' van 2 lampjes en het liefst de H4 versie met groot en dimlicht tegelijk. :+

Merk kun je ook weinig mee, ander stickertje van een andere verkoper en je hebt een ander setje. Vaak wisselen ze ook nog van kleur en klaar. Zeker Nederlandse shops verkopen dit soort goedkope lampjes onder een 'eigen/bekende,' naam voor veel geld en dat zou dan goed moeten zijn... Beter is afgaan op positieve ervaringen zoals van mij, @XiaomiGlobal die laatst een hoop getest heeft of anderen hier in het topic.

Blijft natuurlijk lastig ook, de een vind het al geweldig als hij 'heel fel licht' heeft en maakt zich geen zorgen om zijn lichtbeeld. Terwijl een ander met reflector koplampen het maximale eruit wilt halen, en dat zou je eigenlijk moeten willen. :)
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True