Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.014.626 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Zo te zien zijn er vandaag een paar overboekingen gelukt bij Fastned .. Ik heb inmiddels voor de sport ook een paar certificaten die nu ergens rondzweven bij ING. Een race tegen de klok :P . We zullen zien. Later kan ik in elk geval tegen de kleinkinderen zeggen dat ik er bij was.

[ Voor 67% gewijzigd door writser op 25-06-2019 10:25 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:15:
Zo te zien zijn er vandaag een paar overboekingen gelukt bij Fastned ..
Die van mij zijn nog onderweg...

Als je die profielpagina die ik laatst noemde in de gaten houd kan je zien wat er binnenkort beschikbaar komt op Euronext. Van 1.709.823 vrijdagavond gedaald naar 1.682.339 gisteravond. Dus 27.484 stuks weggeboekt bij Nxchange gisteren (waaronder die van mij) die naar verwachting morgen verhandelbaar worden.

Ik heb dit helaas niet eerder in de gaten gehouden. Geen idee dus wat er vandaag bij is gekomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
Tuvow schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:53:
[...]

Dat klopt niet helemaal. Je betaalt bij de ING inderdaad geen extra in- of uitstapkosten naast de service fee die je betaalt. Het fonds maakt echt gebruik van 'swing pricing', om verwatering bij de achterblijvende deelnemers te voorkomen die veroorzaakt wordt door in- en uitstappers. Zie hiervoor punt 6.4 van de prospectus. In dit Reddit-draadje kun je hierover ook iets meer achtergrondinfo lezen. De bedoeling van deze methode is dat transactiekosten die gemoeid zijn met in- en uitstappers ook betaald worden door de in- en uitstappers en dus niet door de deelnemers die blijven zitten.

De korte samenvatting is dat je bij het World fonds een paar basispunten betaalt bij het in- en uitstappen, verwaarloosbaar. Bij de Emerging Markets betaal je ongeveer 20 tot 25 basispunten bij het in- en uitstappen.
Wordt swingpricing in de dagkoers verwerkt? Ik betaal namelijk altijd de dagkoers en ik dacht dat swingpricing een opslag op de dagkoers was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:15
klaasvaak1853 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:59:
[...]

Wordt swingpricing in de dagkoers verwerkt? Ik betaal namelijk altijd de dagkoers en ik dacht dat swingpricing een opslag op de dagkoers was.
Swing pricing wordt in de koers verwerkt, vandaar dat er ook een T+2 afreken termijn in zit. Hierdoor kan de fondsbeheerder toetsen hoeveel er in- of uitstappen en past de koers daarop gewogen naar getrackte index. Je kunt op de site Northern Trust kun je de vastgestelde koersprijzen terug vinden: https://www.fgrinvesting.com/nl/prices/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
Miki schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:17:
[...]

Swing pricing wordt in de koers verwerkt, vandaar dat er ook een T+2 afreken termijn in zit. Hierdoor kan de fondsbeheerder toetsen hoeveel er in- of uitstappen en past de koers daarop gewogen naar getrackte index. Je kunt op de site Northern Trust kun je de vastgestelde koersprijzen terug vinden: https://www.fgrinvesting.com/nl/prices/
Oke bedankt. Het kan dus ook zo zijn dat je juist korting krijgt als er veel outflow is terwijl jij koopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

klaasvaak1853 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:33:
[...]

Oke bedankt. Het kan dus ook zo zijn dat je juist korting krijgt als er veel outflow is terwijl jij koopt?
Inderdaad, het kan ook in je voordeel uitpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
klaasvaak1853 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:33:
[...]

Klopt, swing kan dus twee kanten op zwaaien :)

Helaas heb ik nog niet kunnen vinden hoe de prijzen tot stand zijn gekomen. Aan de andere kant vraag ik me werkelijk af of ik het wel wil weten. Met een lange beleggingshorizon is dit helemaal niet meer relevant op je inleg. Als ik het goed weet te herinneren hanteert Meesman zelfs dat er 1x per week wordt aangekocht dan wel verkocht wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:52
Iemand hier wel eens gehoord van Insurance Linked Securities? ik geloof dat ze ook wel catastrofe bonds worden genoemd, CAT bonds.

Er wordt wel volop over gepraat maar het is me onduidelijk hoe je hier als particulier in zou kunnen beleggen.
https://www.pggm.nl/wat-v...-wordt-volwassen_pggm.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:08
Hoi, ik ben even op zoek naar wat advies.

Wij beleggen nu vanaf begin 2017 iedere maand een vast bedrag bij Brand New Day. Begin 2018 heb ik daar De Giro (VWRL) bijgenomen. Bij BND alles uit laten keren en zo'n 6% rendement gemaakt. Dat bedrag (3867 euro) heb ik naar De Giro gestort en wil ik VWRL bijkopen. Waarde van de beleggingen op De Giro is nu 4000 euro, dus mijn portefeuille van De Giro wordt verdubbeld.

Ons doel is lange termijn dus zeg nog 25 jaar.

Ik heb nu € 4269,- om in 1x bij te kopen.
Stel ik koop nu voor € 76,27 dan kan ik 56 kopen (€ 4271,12) (stort ik een beetje bij)
Maar ik kan ook wachten tot hij weer dipt naar bijv € 75 dan kan ik er 1 aandeel meer kopen.

Ik weet dat het markettimen is en niet mijn strategie, maar wat ik wil weten is wat het verschil in rendement zal zijn over 25 jaar als ik nu koop of wacht tot hij gaat dippen (met kans dat dat niet gebeurd). Volgens mij is dat verschil te verwaarlozen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:18
Pakhaas schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:19:
Volgens mij is dat verschil te verwaarlozen..
Dat klopt :)

Het rente-op-rente effect is leuk, maar of je nou één aandeel meer of minder hebt, is verwaarloosbaar. Je hebt het over een paar tientjes meer rendement. Aan jou de vraag of je de gok wilt nemen dat de koers zakt en dan ééntje bijkoopt, of dat je het niet doet. Ik weet bijna zeker dat de koers nog een keer dipt onder de €75,-, maar ik weet ook bijna zeker dat dit gebeurt wanneer er een recessie is en de koers naar een prijs zakt waarop je nóg één extra had kunnen kopen. Dan heb je het inderdaad over timen en over de lange termijn, 25 jaar in jullie geval, ga je hier niet van wakker liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@Pakhaas bedenk dan ook een niveau waar je gaat kopen mocht het toch stijgen. Anders mis je straks bijvoorbeeld 20% omdat je bleef wachten op een dip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:39
Hoi, ik ben even op zoek naar wat advies.

Wij beleggen nu vanaf begin 2017 iedere maand een vast bedrag bij Brand New Day. Begin 2018 heb ik daar De Giro (VWRL) bijgenomen. Bij BND alles uit laten keren en zo'n 6% rendement gemaakt. Dat bedrag (3867 euro) heb ik naar De Giro gestort en wil ik VWRL bijkopen. Waarde van de beleggingen op De Giro is nu 4000 euro, dus mijn portefeuille van De Giro wordt verdubbeld.

Ons doel is lange termijn dus zeg nog 25 jaar.

Ik heb nu € 4269,- om in 1x bij te kopen.
Stel ik koop nu voor € 76,27 dan kan ik 56 kopen (€ 4271,12) (stort ik een beetje bij)
Maar ik kan ook wachten tot hij weer dipt naar bijv € 75 dan kan ik er 1 aandeel meer kopen.

Ik weet dat het markettimen is en niet mijn strategie, maar wat ik wil weten is wat het verschil in rendement zal zijn over 25 jaar als ik nu koop of wacht tot hij gaat dippen (met kans dat dat niet gebeurd). Volgens mij is dat verschil te verwaarlozen..
Een aandeel van nu EUR 75, is over 25 jaar met 7% rendement ongeveer EUR 407. Het verschil tussen die twee (EUR 332) zal je ongeveer extra verdienen. Ik denk dat EUR 332 te verwaarlozen is over 25 jaar.

Sowieso loop je het risico dat het aandeel niet meer dipt naar EUR 75 en je dus komende maanden/jaren dit helemaal niet meer koopt. Wat doe je dan?

Eventueel zou je je aankoop kunnen spreiden, dus bijvoorbeeld elke maand een gedeelte inleggen, dollar cost averaging. Dan spreid je het risico een beetje, is al genoeg over geschreven hier.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
evleerdam schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:32:
[...]

Een aandeel van nu EUR 75, is over 25 jaar met 7% rendement ongeveer EUR 407. Het verschil tussen die twee (EUR 332) zal je ongeveer extra verdienen. Ik denk dat EUR 332 te verwaarlozen is over 25 jaar.

Sowieso loop je het risico dat het aandeel niet meer dipt naar EUR 75 en je dus komende maanden/jaren dit helemaal niet meer koopt. Wat doe je dan?

Eventueel zou je je aankoop kunnen spreiden, dus bijvoorbeeld elke maand een gedeelte inleggen, dollar cost averaging. Dan spreid je het risico een beetje, is al genoeg over geschreven hier.
Klopt, maar dat dollar cost averaging gaat meer over wanneer je je geld voor het eerst inlegt. Ik heb dit geld de afgelopen 2 jaar al gespreid ingelegd met een maandelijkse inleg bij BND en wil dat nu weer inleggen bij De Giro. Zou ik dan weer DCA moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Longcat schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:24:
@Pakhaas bedenk dan ook een niveau waar je gaat kopen mocht het toch stijgen. Anders mis je straks bijvoorbeeld 20% omdat je bleef wachten op een dip.
Mijn gevoel zegt ook dat het aandeel echt wel weer onder de 76 gaat de komende maanden, wanneer dat is geen idee...maar dan kan het dus wel zijn dat die 4200 euro even aan de zijlijn staat. Het is wel 50% van mijn totale belegging..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Pakhaas dat je geld stilstaat maakt toch niet uit als je denkt dat het aandeel gaat dalen? ;) ik zou ze gewoon lekker nu kopen. Of spreek met jezelf af dat je op 75 koopt of op 77 als het aandeel stijgt. Dan valt de schade mee en speel je toch het spelletje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 21:54
writser schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:15:
Zo te zien zijn er vandaag een paar overboekingen gelukt bij Fastned .. Ik heb inmiddels voor de sport ook een paar certificaten die nu ergens rondzweven bij ING. Een race tegen de klok :P . We zullen zien. Later kan ik in elk geval tegen de kleinkinderen zeggen dat ik er bij was.
En? Lukt het al een beetje? Of zijn dit voornamelijk anderen die een mooie P&L maken vandaag?

Inmiddels 18 euro... Verkopen nu het nog kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Spread loopt er netjes uit bij Euronext. Het lijkt er op dat ik geen recepten voor schoen-gerechten hoef op te zoeken.

Vandaag 100 stuks Beter Bed gekocht op 2,30. Ik hou wel van een vallend mes op z'n tijd. Morgen kijken of 'ie ook weer een stuk omhoog stuitert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 10:15
Uit de mail van Meesman:
Meesman gaat twee nieuwe indexfondsen introduceren:

Een indexfonds dat belegt in aandelen van kleine bedrijven wereldwijd. Net als de andere Meesman aandelenfondsen volgt ook dit fonds de duurzame variant van de relevante MSCI Index en kan het de dividendbelasting terugkrijgen. Dit fonds stelt u in staat uw beleggingen bij Meesman nog breder te spreiden. De bestaande wereldwijd beleggende aandelenfondsen van Meesman (Aandelen Wereldwijd & Aandelen Opkomende Landen) beleggen immers beide in aandelen van grote en middelgrote bedrijven maar niet in aandelen van kleine bedrijven.
Een indexfonds dat wereldwijd belegt in aandelen van grote, middelgrote en kleine bedrijven uit ontwikkelde landen en aandelen van grote en middelgrote bedrijven uit opkomende landen. Ook dit fonds belegt duurzaam en kan de dividendbelasting terugkrijgen. Dit fonds biedt u de mogelijkheid om met één belegging in vrijwel de volledige wereldwijde aandelenmarkt te beleggen. U hoeft nooit meer na te denken over de verdeling van uw geld over de verschillende Meesman aandelenfondsen. De maximale wereldwijde spreiding in één fonds maakt dit het ultieme aandelenfonds voor passieve beleggers.
Komen dus 2 fondsen bij. Geen idee wat de spreiding is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
DJTimo schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:01:
[...]
En? Lukt het al een beetje? Of zijn dit voornamelijk anderen die een mooie P&L maken vandaag?

Inmiddels 18 euro... Verkopen nu het nog kan. :)
Dit ben ik niet :) . Het gaat hard omlaag inderdaad. Ik vermoed wel dat Fastned nog een weekje of langer iets te hoog zal handelen op Euronext - er zijn gewoon nog steeds simpelweg veel te weinig aandelen beschikbaar en ik denk niet dat er voor tonnen is overgeboekt. Maar veel geld gaat er niet meer verdiend worden met mijn overboeking ben ik bang! Ik had gisteren nog een kleine discussie met een mede-tweaker wat slimmer zou zijn, destijds op Nxchange verkopen op 24 of overboeken en bidden (toen handelde het op Euronext nog rond de 35). Die beslissing was close denk ik. Maar ik had natuurlijk niet al dat papierwerk gedaan om vervolgens NIET over te boeken :P . Dat lijkt nu wel de verkeerd uit te pakken. Maar goed, dit hele project was vooral ter lering ende vermaak. En dankzij wat 'liquiditeitsverschaffing' op Nxchange was mijn cost basis iets van 9 euro dus ik kom er nog wel uit met een klein plusje denk ik.

Ben wel benieuwd hoe lang mijn Nxchange - Binck overboeking duurt. Had vrijdag de eerste formulieren opgestuurd, volgens mij is gisteren bij Nxchange het papierwerk de deur uitgegaan. Nu zijn mijn aandelen weg bij Nxchange en ik kreeg vandaag een 'bevestiging doorsturen effecten' van Binck. Volgens die mail proberen ze het 'binnen 10 werkdagen', maar dat lijkt me een standaard mailtje. Ik denk dat ze er iets sneller zijn, begin volgende week ofzo.

Ik zal jullie op de hoogte houden van dit debacle. Ik maak in elk geval flink wat transactie- en administratieve kosten voor een symbolische winst. Koren op de molen van de indexbeleggers :P

[ Voor 25% gewijzigd door writser op 25-06-2019 18:16 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 21:54
Reken inderdaad maar op minimaal een week om de stukken over te boeken. Dit is helaas geen automatisch proces, er komt voor alle partijen handmatig werk bij kijken. Tevens moet de ISIN nog worden geconverteerd wat ook tijd kost. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 18:09:
[...]

Ben wel benieuwd hoe lang mijn Nxchange - Binck overboeking duurt. Had vrijdag de eerste formulieren opgestuurd, volgens mij is gisteren bij Nxchange het papierwerk de deur uitgegaan. Nu zijn mijn aandelen weg bij Nxchange en ik kreeg vandaag een 'bevestiging doorsturen effecten' van Binck. Volgens die mail proberen ze het 'binnen 10 werkdagen', maar dat lijkt me een standaard mailtje. Ik denk dat ze er iets sneller zijn, begin volgende week ofzo.
Hmm, interessant. Mijn tijdlijn:

Vrijdag rond de middag alles in gang gezet, zowel bij ING als bij IB. ING reageerde binnen een paar uur, "op dit moment staat er 3 dagen voor deze procedure".

Maandag rond 17 uur was mijn positie verdwenen bij Nxchange. Bij jou vandaag pas?

Nu net een mededeling van IB ontvangen dat ze mijn verzoek in behandeling nemen en het gaan regelen met ING. Verder geen tijdsindicatie.

Morgen wordt dag 3, we gaan het zien :)
DJTimo schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 18:16:
Reken inderdaad maar op minimaal een week om de stukken over te boeken. Dit is helaas geen automatisch proces, er komt voor alle partijen handmatig werk bij kijken. Tevens moet de ISIN nog worden geconverteerd wat ook tijd kost. Succes!
Op Twitter zag ik nog iemand langskomen waarbij DEGIRO meldde een week nodig te hebben om 'de aandelen handmatig op het account te zetten'...
Zr40 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 10:39:
[...]
Als je die profielpagina die ik laatst noemde in de gaten houd kan je zien wat er binnenkort beschikbaar komt op Euronext. Van 1.709.823 vrijdagavond gedaald naar 1.682.339 gisteravond. Dus 27.484 stuks weggeboekt bij Nxchange gisteren (waaronder die van mij) die naar verwachting morgen verhandelbaar worden.
Huidige stand: 1.491.322 (plus de 4.500.001 van de CEO), dus vandaag 191.017 stuks weggeboekt bij Nxchange waaronder die van @writser. :P

Het totale aantal staat sinds vandaag zelfs prominent op de hoofdpagina. :+ (Weliswaar 342.390 stuks minder dan het totale aantal op openbare profielpagina's, waarom worden die niet geteld op de hoofdpagina?)

En die prominente plaatsing maakt dit stuk uit het nieuws van vandaag wel weer vreemd:
Directeur Marleen Evertsz van Nxchange zegt van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) niet te mogen vertellen hoeveel stukken vrijdag bij het begin van de handel op Euronext waren omgezet. Op de vraag waarom niet, is het antwoord: 'Kom op'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik wil mijn portefeuille vergroten met 50% van mijn spaargeld en ben op zoek naar een duurzaam beleggingsfonds met een beter rendement dan ASN of Triodos, waarbij ik een wat minder bekend/buitenlands fonds wat minder aansprekend vind (al kan ik daar wel overheen stappen indien nodig). Focus ligt op meer rendement dan sparen met daarbij wel stabiliteit (defensief). Hebben jullie tips? Een website waar ik zelf kan filteren uit alle duurzame fondsen en wat parameters is overigens ook prima. Die heb ik tot heden niet gevonden, anders dan een aantal adviezen op bijvoorbeeld Morningstar.

Alternatief is verder beleggen in iShares en Vanguard.

[ Voor 17% gewijzigd door Aghanim op 25-06-2019 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Aghanim schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:10:
Ik wil mijn portefeuille vergroten met 50% van mijn spaargeld en ben op zoek naar een duurzaam beleggingsfonds met een beter rendement dan ASN of Triodos, waarbij ik een wat minder bekend/buitenlands fonds wat minder aansprekend vind (al kan ik daar wel overheen stappen indien nodig). Focus ligt op meer rendement dan sparen met daarbij wel stabiliteit (defensief). Hebben jullie tips? Een website waar ik zelf kan filteren uit alle duurzame fondsen en wat parameters is overigens ook prima. Die heb ik tot heden niet gevonden, anders dan een aantal adviezen op bijvoorbeeld Morningstar.

Alternatief is verder beleggen in iShares en Vanguard.
Kun je iets met de opties die hier worden genoemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 18:37:Huidige stand: 1.491.322 (plus de 4.500.001 van de CEO), dus vandaag 191.017 stuks weggeboekt bij Nxchange waaronder die van @writser. :P

Het totale aantal staat sinds vandaag zelfs prominent op de hoofdpagina. :+ (Weliswaar 342.390 stuks minder dan het totale aantal op openbare profielpagina's, waarom worden die niet geteld op de hoofdpagina?)

[...]
Ik zie ook nog even niet helemaal het verband tussen wat ik hier en hier zie.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 09:35
Misschien heeft hij zijn aandelen via beheerder?

Goede stap dat de VEB aan het prikken is. Minimaal free float van 5% voor een beursnotering, terwijl Fastned claimt 10,9% maar telt daar Nxchange bij op. De AFM die het niet weet, of geen open kaart speelt, koers die omhoog schiet waar je zou mogen verwachten dat die beurzen gelijk trekken. Dit was niet een ordentelijke beursgang en ik verwacht dat men bij de AFM druk bezig is de evaluatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@BiLLY_daKid Het gaat niet over de aandelen die hij in bezit heeft, maar om het totaal dat op openbare profielpagina's getoond wordt. Die van de CEO is enkel een makkelijk vindbaar voorbeeld.

De openbare profielpagina toont een ander totaal aantal stukken dan de bedrijfspagina. Op de ene staat 5.991.323, op de andere 5.648.933, een verschil van 342.390.

Als software developer kan ik zo een aantal mogelijke verklaringen (in de categorie 'bugs' of 'halve features') verzinnen voor dit verschil. Morgen maar eens kijken hoe deze cijfers kleiner worden en welke verklaringen nog plausibel lijken :)
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 21:22:
Minimaal free float van 5% voor een beursnotering, terwijl Fastned claimt 10,9% maar telt daar Nxchange bij op.
Even voor de goede orde, Euronext claimt dat op basis van het door de AFM goedgekeurde prospectus. https://www.veb.net/media/4933/veb-reactie-25-juni-2019.pdf

De kwestie is, geldt die 5% enkel over het geplaatste kapitaal in handen van het publiek (waar volgens Euronext aan voldaan is) of ook over welk deel daadwerkelijk op Euronext verhandelbaar is (wat VEB in twijfel trekt).

[ Voor 85% gewijzigd door Zr40 op 25-06-2019 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:41
Zr40 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 21:41:

[...]

Je zorgt voor (een heel klein beetje) liquiditeit :)

[...]

Voor wie nog niet door heeft hoe illiquide Nxchange is, kijk eens goed naar die ordernummers in de screenshot van @Wietsee.. Slechts 9786 orders geplaatst (al dan niet uitgevoerd) op de gehele Nxchange beurs sinds de launch drie jaar geleden.

En daarvan zijn 240 van mij geweest, door in de loop der jaren, net als @Wietsee. nu heeft gedaan, wat liquiditeit aan te bieden in ruil voor een beetje winst. Ik als eenvoudige retail belegger ben dus goed geweest voor maar liefst 2,5% van de totale orderstroom van Nxchange. 8)7
Ik heb er een artikel overgeschreven.
Uiteraard is de premie er nu wel uit, dus ik raad niemand aan hier nog aan te beginnen en het vallende mes te laten gaan...

[ Voor 23% gewijzigd door Wietsee. op 25-06-2019 22:48 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
Pakhaas schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:37:
[...]

Klopt, maar dat dollar cost averaging gaat meer over wanneer je je geld voor het eerst inlegt. Ik heb dit geld de afgelopen 2 jaar al gespreid ingelegd met een maandelijkse inleg bij BND en wil dat nu weer inleggen bij De Giro. Zou ik dan weer DCA moeten doen?
Dca gaat meer over een groot bedrag inleggen, niet zozeer je eerste inleg.

Ik ben van mening dat je beter meteen in kan leggen op de huidige koers. Niet wachten op een dip en geen Dca. Maar als je bang bent voor een koersdaling (en dus later in wil leggen) is Dca een optie omdat je dan je risico spreidt.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik heb interesse in het ASN Novib microkrediet fonds. Het risico is laag en het rendement lijkt redelijk. Het enige dat me tegenstaat zijn de kosten voor het fonds, deze zijn volgens de website van ASN 2,3% waardoor het rendement vrijwel volledig verdampt.

Nu zit ik zelf bij Degiro en via hen kan ik ook investeren in dit fonds. Wat voor mij niet duidelijk is, en ik ook niet zo goed kan vinden bij Degiro is of ik hier ook deze fondskosten moet betalen. De servicekosten die ASN rekent lijken voor mij niet van toepassing via Degiro, aangezien ik bij hen reeds servicekosten betalen. Hoe kom ik er achter of ik ook de beheerskosten via Degiro moet betalen? Ik geloof dat er nog een vervolgstap komt nadat ik op ‘plaats order’ druk met meer info over kosten, maar ben niet helemaal zeker en wil niet iets kopen voordat ik meer over deze beheerskosten weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:47
Alles in één keer heeft verreweg mijn voorkeur. Als je actief belegt heffen de goede timings de slechte op.
Het enige wat DCA doet is de winst of verlies afvlakken. Voor grote bedragen en de lange termijn is dit vrijwel irrelevant.

Voor korte termijn knal ik persoonlijk er altijd in. Je doet onderzoek en kiest een investering. Waarom zou je daarna een koersdaling verwachten (korte termijn)?

Als je alsnog eens verlies gaat lijden of nemen, dan bespaar je op dat verlies mogelijk een paar procent. Niet echt iets om echt vrolijk van te worden als je alsnog verlies hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Aghanim schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:04:
Nu zit ik zelf bij Degiro en via hen kan ik ook investeren in dit fonds. Wat voor mij niet duidelijk is, en ik ook niet zo goed kan vinden bij Degiro is of ik hier ook deze fondskosten moet betalen.
Kosten die in de loop van één jaar aan het fonds worden onttrokken
Lopende kosten: 2,34%

Staat in het document:
Essentiële Beleggersinformatie ASN-Novib Microkredietfonds (pdf) 344,07 KB

Die kosten worden dus uit het fonds onttrokken, ongeacht hoe je het fonds ook aankoopt.

Dit zal overigens niet bij DeGiro getoond worden. Het wordt verwacht dat een belegger dit zelf opzoekt.

[ Voor 8% gewijzigd door Tsurany op 26-06-2019 08:21 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:19:
[...]

Kosten die in de loop van één jaar aan het fonds worden onttrokken
Lopende kosten: 2,34%

Staat in het document:
Essentiële Beleggersinformatie ASN-Novib Microkredietfonds (pdf) 344,07 KB

Die kosten worden dus uit het fonds onttrokken, ongeacht hoe je het fonds ook aankoopt.

Dit zal overigens niet bij DeGiro getoond worden. Het wordt verwacht dat een belegger dit zelf opzoekt.
Thx. Ik had dat document inderdaad gelezen maar begon te twijfelen omdat Degiro er niks van meldt. Jammer, want zo blijft er weinig rendement over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Aghanim schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:31:
[...]

Thx. Ik had dat document inderdaad gelezen maar begon te twijfelen omdat Degiro er niks van meldt. Jammer, want zo blijft er weinig rendement over.
Zo gek is dat toch niet? Als je in microkredieten wilt investeren moet je de tussenpersoon er uit halen en zelf het volledige risico gaan lopen.

Daarnaast staan de rendementen ook duidelijk op de website.
Nettorendement na aftrek van de fondskosten t/m 31 mei 2019, gemiddeld per jaar:
3 jaar: 2,26%
5 jaar: 2,30%

Dus na aftrek van alle kosten is het rendement 2,3% per jaar over de afgelopen vijf jaar. Het lastige is dat je geen data over langere termijn hebt, het is immers altijd interessant hoe zo'n fonds een crisis doorstaat als opeens niemand meer zijn lening kan terug betalen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Pakhaas schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:37:
[...]

Als je je aandelen 1 op 1 tegelijk verkoopt en koopt veranderd er niks. Je houdt je DCA als het ware.
Playa del C. schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:07:
Voor korte termijn knal ik persoonlijk er altijd in. Je doet onderzoek en kiest een investering. Waarom zou je daarna een koersdaling verwachten (korte termijn)?
DCA werkt sowieso niet voor de korte termijn (tegen de tijd dat je je geld erin hebt is de termijn voorbij) en het gaat hier om heel brede ETF's, als je daar geen koersdaling in verwacht dan klopt er iets niet :)

DCA geeft vooral gemoedsrust als grootste voordeel en vlakt idd de pieken en dalen wat af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Aikon schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:38:
[...]

Als je je aandelen 1 op 1 tegelijk verkoopt en koopt veranderd er niks. Je houdt je DCA als het ware.

[...]

DCA werkt sowieso niet voor de korte termijn (tegen de tijd dat je je geld erin hebt is de termijn voorbij) en het gaat hier om heel brede ETF's, als je daar geen koersdaling in verwacht dan klopt er iets niet :)

DCA geeft vooral gemoedsrust als grootste voordeel en vlakt idd de pieken en dalen wat af.
Ook op korte termijn kun je DCA toepassen natuurlijk. Je kunt het zelfs voor daytrading toepassen. Gewoon een investering opdelen in stukjes en na x aantal minuten elke volgende aankoop doen.
Om meerdere redenen gaat het echter tegen het idee van korte termijn handelen in, vandaar dat vrijwel niemand het zo toepast.

Maar ook voor de lange termijn is het naar mijn mening zinloos. Het effect is vrijwel altijd gering. Als het iemand mentaal helpt, prima hoor, maar ik denk dat het niet de goede mindset is om te handelen. Er schuilt immers angst achter en angst is de slechtste raadgever en zorgt voor de klassieke fout: panic selling.
Niet in deze casus hoor, ik heb geen probleem met mensen die via DCA de markt zijn opgegaan. Als ze echter mijn advies zouden vragen, dan is dat bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
Playa del C. schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:45:
[...]

Ook op korte termijn kun je DCA toepassen natuurlijk. Je kunt het zelfs voor daytrading toepassen. Gewoon een investering opdelen in stukjes en na x aantal minuten elke volgende aankoop doen.
Om meerdere redenen gaat het echter tegen het idee van korte termijn handelen in, vandaar dat vrijwel niemand het zo toepast.

Maar ook voor de lange termijn is het naar mijn mening zinloos. Het effect is vrijwel altijd gering. Als het iemand mentaal helpt, prima hoor, maar ik denk dat het niet de goede mindset is om te handelen. Er schuilt immers angst achter en angst is de slechtste raadgever en zorgt voor de klassieke fout: panic selling.
Niet in deze casus hoor, ik heb geen probleem met mensen die via DCA de markt zijn opgegaan. Als ze echter mijn advies zouden vragen, dan is dat bovenstaande.
In het algemeen met je eens, maar toch zijn er wel situaties te bedenken waar DCA wel zinvol is.

Stel iemand wint 10 miljoen in de loterij en wil het grootste gedeelte beleggen voor zo'n 20 jaar. Ik zou toch wel DCA aanraden, eenmalige grote inleg.

Er zijn wel papers te vinden die het DCA effect hebben berekend en er zijn best een aantal periodes geweest waarbij DCA echt wel verstandig was geweest. Toch gewoon een risico spreiden wat soms wel verstandig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@Playa del C. DCA gaat over je startbedrag investeren over een korte termijn. Als je je investering op de korte termijn weer wilt verkopen is DCA dus niet geschikt. Tenzij je definitie van korte termijn x is bij het investeren en y is bij het aanhouden ;)
evleerdam schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:54:
[...]

In het algemeen met je eens, maar toch zijn er wel situaties te bedenken waar DCA wel zinvol is.

Stel iemand wint 10 miljoen in de loterij en wil het grootste gedeelte beleggen voor zo'n 20 jaar. Ik zou toch wel DCA aanraden, eenmalige grote inleg.

Er zijn wel papers te vinden die het DCA effect hebben berekend en er zijn best een aantal periodes geweest waarbij DCA echt wel verstandig was geweest. Toch gewoon een risico spreiden wat soms wel verstandig is.
Waarom zou DCA zinvoller zijn bij 10 miljoen dan bij 10 euro? Effect is exact hetzelfde, uiteraard percentueel. Het is puur voor je gemoedsrust dan.

Uiteraard zijn er periodes waar DCA de beste keus is, en ook de slechtste keus, maar dat is met de kennis van achteraf. Je kan opzoeken wat de verwachte resultaten zijn met en zonder DCA en moet dan zelf beslissen of dat het waard is :)

[ Voor 68% gewijzigd door Aikon op 26-06-2019 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry_1989
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-12-2021
Beste Tweakers,
(Sorry dat ik er even tussen spring)
Aandelen hebben altijd mijn intresse getrokken.
Nu wil ik als "Hobby" Beleggen met kleine waarden we spreken van 100€ - 1000€

En ik ben op zoek naar een Broker zoals de titel zegt,
Nu heb ik al wat opzoekingswerk gedaan en ik ben bij binck bank uitgekomen.

Zijn er mensen die ook beleggen en die bij Binck bank zijn?
Wat zijn de jaarlijkse kosten bij die bank?
Voor mij zal het puur Hobby matig zijn dat ik aandelen zal kopen en verhandelen.
Dus ik zoek iets waar ik niet meer moet betalen dat de aandelen "Waard" zullen zijn.

Zijn hier grote beleggingsforum's voor groentjes zoals ik, die mij hierbij kunnen helpen?

Mvg,
Een groene belegger ;-)

Our house in the middle of the street

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
Aikon schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:55:
@Playa del C. DCA gaat over je startbedrag investeren over een korte termijn. Als je je investering op de korte termijn weer wilt verkopen is DCA dus niet geschikt. Tenzij je definitie van korte termijn x is bij het investeren en y is bij het aanhouden ;)

[...]

Waarom zou DCA zinvoller zijn bij 10 miljoen dan bij 10 euro? Effect is exact hetzelfde, uiteraard percentueel. Het is puur voor je gemoedsrust dan.

Uiteraard zijn er periodes waar DCA de beste keus is, en ook de slechtste keus, maar dat is met de kennis van achteraf. Je kan opzoeken wat de verwachte resultaten zijn met en zonder DCA en moet dan zelf beslissen of dat het waard is :)
Gemoedsrust inderdaad en risico spreiding. Ik geef het voorbeeld van een loterij en 10 miljoen omdat die 10 miljoen dan vrijwel je hele kapitaal is, dus dan is risico spreiding wel handig. Als het om 10 euro gaat, dan kan je wel wat meer risico nemen.

Ben het er mee eens dat puur om returns DCA niet heel verstandig is. Denk dat we het wel eens zijn eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Barry_1989 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:59:
Beste Tweakers,

Voor mij zal het puur Hobby matig zijn dat ik aandelen zal kopen en verhandelen.
Dus ik zoek iets waar ik niet meer moet betalen dat de aandelen "Waard" zullen zijn.

Zijn hier grote beleggingsforum's voor groentjes zoals ik, die mij hierbij kunnen helpen?

Mvg,
Een groene belegger ;-)
Wat heb je zoal zelf gevonden als ik vragen mag? Het komt op mij nu over alsof je nog beter naar het casino kunt gaan.

Begin eens door bijvoorbeeld uit de Dummie serie het boek beleggen aan te schaffen of te lenen uit de bieb. In het boek worden de basisbeginselen van het beleggen aangestipt als ook tips over brokers en beleggingsstrategien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Beste Tweakers,

Mvg,
Een groene belegger ;-)
Als je met kleine bedragen (actief) belegt wegen de koerswinsten doorgaans niet op tegen de transactiekosten. Maar goed, als het een hobby is is dat niet erg, hobby's kosten immers geld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@evleerdam ja precies, goed punt dat je dan heel je vermogen is. Al zou ik dat oplossen door dan maar een deel daarvan te investeren, niet perse door DCA. Ik dacht ook dat je wellicht DCA zou doen omdat je, na zo'n jackpot, totaal niet gewend bent om met zoveel geld om te gaan. Inmiddels ben ik wel gewend dat ik bijv. een weekloon in een dag zie verdampen (of erbij, maar dat wende een stuk sneller gek genoeg ;)). Maar met een miljoen zie je een paar jaarsalarissen verdampen opeens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Beste Tweakers,

Mvg,
Een groene belegger ;-)
Eens met bovenstaande reacties op je vraag. Neem dat allemaal mee.
Als je klein wil beginnen, kun je bij DeGiro goed aan de slag. Als je je er even in verdiept, kun je prima investeringen van 100-500 euro doen.
Aan de andere kant kun je ook wel ergens maandelijks inleggen met kleine bedragen bij je eigen bank. Veiliger en minder werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Barry_1989 De genoemde bedragen zijn vrij klein om actief mee te handelen. Bij 100 euro moet je al 4% rendement halen om koop- en verkoopkosten te compenseren (bij degiro). Flatex biedt wel 'gratis' handelen aan, maar dit is een zeer nieuwe broker waar men hier nog weinig ervaring mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
De Giro is prima voor "klein" beleggen zolang je je maar aan de kernselectie houdt. Dan kun je 1x per maand gratis aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry_1989
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-12-2021
Dus ofwel verhoog ik mijn bedrag naar 1000€ ofwel ga ik naar een andere broker.

Oke duidelijk.

Our house in the middle of the street

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Barry_1989 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:46:

Oke duidelijk.
Bij De Giro zit je prima zolang je uit de kernselectie koopt. En daar zitten prima fondsen in.

Flatex heb ik zelf, zou ik niemand aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Aikon schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:55:
Aikon schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:15:
@evleerdam ja precies, goed punt dat je dan heel je vermogen is. Al zou ik dat oplossen door dan maar een deel daarvan te investeren, niet perse door DCA. Ik dacht ook dat je wellicht DCA zou doen omdat je, na zo'n jackpot, totaal niet gewend bent om met zoveel geld om te gaan.
Het verschil is inderdaad dat als je een kleiner bedrag inlegt je effectief al doet aan DCA, want (er van uit gaand dat je nog niet met pensioen bent), de meerderheid van je 'net worth' zit dan in je toekomstige inkomsten die je de komende decennia gespreid kan inleggen in de beurs. Een crisisje meer of minder maakt dan niet zo veel uit.

Als je 10m wint in de loterij dan is je toekomstige loon niet zo relevant meer en dan is een beetje gespreid inleggen wellicht geen gek idee. Dat bedrag inleggen net voor of na een crisis scheelt misschien wel 50% op je totale vermogen als je 70 bent. Als je 30 bent en je legt 10k in dan is dat verschil veel kleiner.

En trouwens, is gemoedsrust niet belangrijk? Wat heb je aan 10 miljoen als je elke nacht in paniek in bed ligt te zweten. Maar goed, ik zie dat ik min of meer herhaal wat Evleerdam al had gezegd. En nog een stuk bondiger ook :P .
Inmiddels ben ik wel gewend dat ik bijv. een weekloon in een dag zie verdampen (of erbij, maar dat wende een stuk sneller gek genoeg ;)). Maar met een miljoen zie je een paar jaarsalarissen verdampen opeens.
Dat went net zo snel.

[ Voor 16% gewijzigd door writser op 26-06-2019 11:17 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki

Oke duidelijk.
Nee, ga eerst na wat je specifiek van plan bent en zet het dan af naar de kosten van wat brokers die je op het oog hebt.
Als je allerlei losse aandeeltjes wilt kopen dan heb je vaak te maken met transactiekosten en eventueel bewaarloon. Als deze kosten samen groter zijn dan de winst die je op het handelen van wat kleine aantallen aandelen behaald, dan ben je niet slim bezig, dan leg je immers geld bij.
Je kunt beter pas over een maand beginnen en je eerst goed verdiepen in de materie dan nu blind instappen in iets. Een hobby mag tijd kosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-09 08:45

Oke duidelijk.
Persoonlijk vind ik er niks mis mee om onder de 1000 te beginnen, je wilt toch even het gevoel krijgen voor aandelenschommelingen. Als je met 5000 begint en op je eerste dag ziet dat je 100 euro kwijt bent is dat geen prettig gevoel, terwijl dat helemaal geen uitzonderlijk geval is (zeker als je losse aandelen hebt). Met 500 beginnen en dan 10 euro kwijtraken voelt een stuk minder erg. Ja, je kosten hakken er relatief wat dieper in, maar dat weet je van tevoren en je weet ook dat het relatief minder wordt als je later meer gaat investeren.

A propos, weet je al wat je wilt? ETFs en/of losse aandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuvow
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-09 16:01
Tuvow schreef op zondag 23 juni 2019 @ 18:33:
Voor de mensen die bij de Rabobank beleggen in de productvorm “Zelf beleggen”: biedt de Rabobank net zoals de ING de optie om dividend dat uitgekeerd wordt door een beleggingsfonds direct automatisch weer te herbeleggen in het uitkerende beleggingsfonds? Kan er niets over vinden op de website van de Rabo en medewerkers bij de Rabo kunnen er ook geen duidelijk antwoord op geven.
Niemand hier die via de Rabobank belegd in beleggingsfondsen zoals bijvoorbeeld die van Northern Trust? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Tuvow schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:36:
[...]

Niemand hier die via de Rabobank belegd in beleggingsfondsen zoals bijvoorbeeld die van Northern Trust? :?
Dat zie je in dit soort topics niet vaak nee (via de Rabobank). Is niet heel spannend of moeilijk en ook niet iets waar je veel over kan zeggen.
De meeste mensen hier volgen actief het financiële nieuws en beleggen zelf via een broker. Ook in fondsen of dergelijke.
Wat wil je eigenlijk weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuvow
Playa del C. schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:39:
[...]

Dat zie je in dit soort topics niet vaak nee (via de Rabobank). Is niet heel spannend of moeilijk en ook niet iets waar je veel over kan zeggen.
De meeste mensen hier volgen actief het financiële nieuws en beleggen zelf via een broker. Ook in fondsen of dergelijke.
Wat wil je eigenlijk weten?
Zie mijn eigen vraag die ik citeerde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Tuvow schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:40:
[...]

Zie mijn eigen vraag die ik citeerde :)
Dat snap ik, maar dat moet iemand bij de Rabo met gemak kunnen beantwoorden. Je kunt zelf zien of je het dividend ergens krijgt uitbetaald of dat de waarde van je belegging ineens een stukje stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuvow
Playa del C. schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:42:
[...]

Dat snap ik, maar dat moet iemand bij de Rabo met gemak kunnen beantwoorden. Je kunt zelf zien of je het dividend ergens krijgt uitbetaald of dat de waarde van je belegging ineens een stukje stijgt.
Dat valt dus helaas vies tegen :( Tot nu toe nog geen duidelijk antwoord kunnen krijgen van Rabo-medewerkers. Ik snap dat ik het zelf kan zien als ik eenmaal aan de slag ga bij ze, maar ik wil graag vooraf weten hoe het zit omdat dat mijn keuze beïnvloed waar ik wil gaan beleggen. Op de site lees ik wel iets terug over de optie "Keuzedividend" waarbij je kunt kiezen tussen dividend in geld of dividend in aandelen, maar dat lijkt alleen betrekking te hebben op aandelen waarbij het betreffende bedrijf die optie ook aanbiedt. Dus niet bij beleggingsfondsen.

Het zou mooi zijn als een ervaringsdeskundige die al enige tijd via de Rabo belegd in beleggingsfondsen mij zou kunnen vertellen of het nou wel of niet mogelijk is om automatisch het dividend te herbeleggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Tuvow je gaat je keuze laten afhangen van of je die ~2% automatisch kunt laten inleggen? Omdat je niet even handmatig die orde wil inleggen, wat is het, 2x per jaar?

Gemak dient de mens maar ik kan me belangrijkere dingen voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tuvow schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:45:
[...]

Dat valt dus helaas vies tegen :( Tot nu toe nog geen duidelijk antwoord kunnen krijgen van Rabo-medewerkers. Ik snap dat ik het zelf kan zien als ik eenmaal aan de slag ga bij ze, maar ik wil graag vooraf weten hoe het zit omdat dat mijn keuze beïnvloed waar ik wil gaan beleggen. Op de site lees ik wel iets terug over de optie "Keuzedividend" waarbij je kunt kiezen tussen dividend in geld of dividend in aandelen, maar dat lijkt alleen betrekking te hebben op aandelen waarbij het betreffende bedrijf die optie ook aanbiedt. Dus niet bij beleggingsfondsen.

Het zou mooi zijn als een ervaringsdeskundige die al enige tijd via de Rabo belegd in beleggingsfondsen mij zou kunnen vertellen of het nou wel of niet mogelijk is om automatisch het dividend te herbeleggen :)
Ik kan geen antwoord geven op je vraag. Wel heb ik ervaring met Rabo beheerd beleggen (1e jaar geen admin kosten, na 1 jaar zet ik het over naar zelf beleggen) en mijn ervaringen zijn verder zeer positief.
Verder ervaring met Meesman (inflexbel, weinig keus, weinig te analyseren) en DeGiro (vertrouw ik minder voor veel vermogen).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
[...]

Als niemand je kan vertellen dat het wel kan je er gerust van uit gaan dat het niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Sport_Life schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:03:
[...]

Ik kan geen antwoord geven op je vraag. Wel heb ik ervaring met Rabo beheerd beleggen (1e jaar geen admin kosten, na 1 jaar zet ik het over naar zelf beleggen) en mijn ervaringen zijn verder zeer positief.
Verder ervaring met Meesman (inflexbel, weinig keus, weinig te analyseren) en DeGiro (vertrouw ik minder voor veel vermogen).
Even tussendoor, waarom vertrouw je DeGiro minder bij veel vermogen? Welke orde van grootte hebben we het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Ik snap dat ook nooit. DeGiro voldoet aan de eisen van de AFM, dus waarom zou je belegging veiliger zijn bij de Rabobank, die voldoet aan dezelfde eisen? Als je puur kijkt naar de beleggingen.

https://www.degiro.nl/over-degiro/veilig-vertrouwd.html
https://www.afm.nl/nl-nl/...en/beschermingsregelingen

[ Voor 28% gewijzigd door Zenix op 26-06-2019 15:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
Omdat de Giro toch een beetje cowboys zijn en claimen dat je voldoet aan alle regelgeving is niet hetzelfde als het daadwerkelijk doen. Daarnaast heeft het een beperkt eigen vermogen, dus als ze ergens de fout in gaan zijn je mogelijkheden om de schade recht te zetten beperkter dan een partij die in geval van nood wel klanten schadeloos kan stellen. Overigens denk ik wel dat het risico wat je loopt door te beleggen via degiro beperkt is, maar het is zeker niet 100% equivalent aan het beleggen via 1 van de andere grote/bekende partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
De Giro is een jong bedrijf dat een paar keer op de vingers is getikt door de AFM. Als er iets mis gaat hoop je natuurlijk dat je beleggingen veilig zijn in het bewaarbedrijf maar mocht er iets mis zijn met de administratie dan zit je alsnog met een probleem.

De Rabobank is een oudere bank met triple A status die veel meer ervaring heeft met beleggen. Ook daar kan het natuurlijk mis gaan maar ik schat die kans toch wat lager in.

Stel ik heb een miljoen ter beschikking, dan ga ik toch liever naar de Rabobank.

Hoe vinden jullie trouwens dat Lynx zicht verhoudt t.o.v. De Giro?

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 26-06-2019 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Deze bijvoorbeeld
https://www.afm.nl/nl-nl/...tijdig-melden-transacties hebben ze zelf gemeld

https://www.sprout.nl/art...e-vingers-getikt-door-afm

AFM zit er wel bovenop. Ik zie nergens voorbijkomen dat DeGiro bijvoorbeeld niet voldoet aan de regels van een apart bewaarbedrijf. Daar gaat het voornamelijk om.

We hebben gezien dat banken ook kunnen omvallen. Rabobank zal dat niet snel doen, maar ik zou altijd het geld proberen te spreiden, over meerdere brokers en banken. Afhankelijk van de hoeveelheid vermogen natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 26-06-2019 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Liever al je vermogen bij 1 van de grootbanken of het verspreiden over 4 jonge internet brokers?

Ik denk zelf dat je bij de eerste optie het minste risico loopt. En mocht er toch iets mis gaan dan heb je ook de grootste kans dat de Nederlandse regering gaat helpen.

Maar goed, echt druk maak ik me er niet over want ik heb ook nog wat staan bij De Giro en Lynx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
[...]

Heb een paar jaar bij de Rabobank belegd maar het dividend werd altijd uitgekeerd.

Volgens mij was het toen (zo'n 5 jaar geleden) ook niet mogelijk om automatisch te herbeleggen.

De website van de rabobank suggereert ook dat bij zelf beleggen dit niet automatisch gaat:

Je vermogen profiteert maximaal van het effect van rendement op rendement als je tussentijds je geld niet opneemt en uitgekeerde dividenden (aandelen) en couponrentes (obligaties) niet herbelegt. Laat je je geld beleggen? Dan worden de uitkeringen automatisch herbelegd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
Hielko schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:25:
Omdat de Giro toch een beetje cowboys zijn en claimen dat je voldoet aan alle regelgeving is niet hetzelfde als het daadwerkelijk doen. Daarnaast heeft het een beperkt eigen vermogen, dus als ze ergens de fout in gaan zijn je mogelijkheden om de schade recht te zetten beperkter dan een partij die in geval van nood wel klanten schadeloos kan stellen. Overigens denk ik wel dat het risico wat je loopt door te beleggen via degiro beperkt is, maar het is zeker niet 100% equivalent aan het beleggen via 1 van de andere grote/bekende partijen.
Yep. En het is in elk geval voor mij bij deGiro toch niet helemaal 100% duidelijk hoe een en ander opgezet is. Alle posities van alle klanten zitten in een omnibus account dus het is in theorie mogelijk dat jij kan opdraaien voor de verliezen van andere klanten als je een debet account hebt (quote hieruit):
Alle geld en Effecten die SPV Long Short aanhoudt bij een derde, worden aangehouden in omnibus rekeningen en dienen tot zekerheid voor de verplichtingen van SPV Long Short jegens die derde. Dat betekent dat Effecten die SPV Long Short aanhoudt voor de ene klant, tot zekerheid dienen voor de verplichtingen van de andere klant en vice versa (maar niet voor verplichtingen van DEGIRO zelf). Op deze wijze lopen klanten dus risico op elkaar. Dit risico is echter beperkt: wanneer er een tekort is in SPV Long Short ten gevolge van het falen van een klant, dan zal DEGIRO dit tekort onmiddellijk uit haar eigen vermogen aanzuiveren.
Maar zoals Hielko al zegt, het eigen vermogen van deGiro is redelijk beperkt. Dus als er iemand een keer enorm de mist in gaat met een optiepositie of een short squeeze dan zit je potentieel in de problemen. En zit het HiQ hedgefonds nou ook in die SPV? Wat als die enorme long/short posities hebben? Wat doen ze uberhaupt? Het is allemaal erg theoretisch, maar ik voel me bij deGiro niet 100% veilig voelen met een debet account waar een significant bedrag op staat (kanttekening: met een credit account zou je in de long-only SPV moeten zitten met alleen maar andere credit accounts en daar zou dat risico niet moeten bestaan).

En bovendien heeft deGiro de afgelopen jaren toch af en toe wat dubieuze, of in elk geval niet-transparante streken uitgehaald. Het gedoe rond internal matching, een paar keer op een slinkse wijze extra kosten invoeren, etc. Ik acht de kans niet onmogelijk (maar wel zeer klein) dat er ooit wat lijken uit de kast komen bij deGiro. Bovendien was ik werkzaam in de financiele sector en heb ik een sterke mening over bepaalde mensen die er werken :P . Ik voel me daar niet bijzonder prettig bij en zet mijn geld dan liever bij een professionelere partij met vergelijkbare transactiekosten en veel meer eigen vermogen, in mijn geval Interactive Brokers. En de paar Europese aandelen die ik daar niet kan kopen houd ik zelfs gewoon vast in mijn (veel te dure) Binck rekening. Een paar euro besparen is niet heilig. Maar goed, dat moet iedereen voor zichzelf bepalen.

[ Voor 10% gewijzigd door writser op 26-06-2019 17:10 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
writser schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:15:
[...]
Ik voel me daar niet bijzonder prettig bij en zet mijn geld dan liever bij een professionelere partij met vergelijkbare transactiekosten en veel meer eigen vermogen, in mijn geval Interactive Brokers.
Hoe verhoudt Lynx zich qua veiligheid/stabiliteit, t.o.v. De Giro en IB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:15:
[...]

En zit het HiQ hedgefonds nou ook in die SPV?
HiQ wordt (of is inmiddels) geliquideerd. bron
Pistachenootje schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:23:
[...]

Lynx is een introducing broker (juridische term, 'reseller' komt in de buurt) van IB. Je zit bij IB met de tarieven en klantenservice van Lynx.

Hier kan je lezen wat IB zelf schrijft over de veiligheid en stabiliteit: https://www.interactivebrokers.co.uk/en/index.php?f=2334

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
Pistachenootje schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:23:
[...]

Lynx is gewoon een reseller van IB accounts in Nederland. Die doen niks zelf dus ik zou zeggen dat je daar wel goed zit. Je betaalt alleen veel te veel transactiekosten aan een tussenpersoon die eigenlijk niks doet :P . Fun fact: om te voorkomen dat je je account sluit bij Lynx als je hier achter komt is het niet mogelijk om je account van Lynx naar IB over te zetten. Je moet officieel eerst je Lynx account sluiten en pas na 6 maand mag je dan een IB account openen. Dat geeft wel een beetje aan hoe de zaken in elkaar zitten: "je bent er in getuind, nu zit je aan ons vast!".

[ Voor 3% gewijzigd door writser op 26-06-2019 16:32 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Het zijn inderdaad de punten die @writser opnoemt wat mij ook hebben doen besluiten om DeGiro te verlaten voor ING. Het voelt gewoon ongemakkelijk waarbij je steeds leest het zal niet zo’n vaart lopen en meer van dat soort opmerkingen. Juist dan begin me onzeker te voelen.

Keuze naar ING was trouwens makkelijk doordat de doorberekeningen in het Reddit draadje voor DeGiro basic account icm VWRL vs ING met NT fondsen zodanig gunstig uitvielen dat het een nobrainer was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:30:
[...]
Fun fact: om te voorkomen dat je je account sluit bij Lynx als je hier achter komt is het niet mogelijk om je account van Lynx naar IB over te zetten. Je moet officieel eerst je Lynx account sluiten en pas na 6 maand mag je dan een IB account openen. Dat geeft wel een beetje aan hoe de zaken in elkaar zitten: "je bent er in getuind, nu zit je aan ons vast!".
Hmm, daar heb ik geen last van gehad. Ik zat vorig jaar nog bij Lynx, in augustus 2018 account gesloten. Door omstandigheden pas in december mijn account bij IB geopend, dat ging gewoon prima.

Gaan die 6 maanden niet over het sluiten en daarna weer openen bij dezelfde partij? Dus Lynx -> Lynx (of IB -> IB)?

Ik denk dat het IB helemaal niets uitmaakt, maar Lynx heeft vaak 'kom naar ons voor gratis transactietegoed' acties en zo'n 6 maanden afkoelperiode zou wellicht moeten voorkomen dat men telkens nieuwe accounts aanmaakt om niets te hoeven betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
writser schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:30:
[...]
Lynx is gewoon een reseller van IB accounts in Nederland. Die doen niks zelf dus ik zou zeggen dat je daar wel goed zit. Je betaalt alleen veel te veel transactiekosten aan een tussenpersoon die eigenlijk niks doet :P . Fun fact: om te voorkomen dat je je account sluit bij Lynx als je hier achter komt is het niet mogelijk om je account van Lynx naar IB over te zetten. Je moet officieel eerst je Lynx account sluiten en pas na 6 maand mag je dan een IB account openen. Dat geeft wel een beetje aan hoe de zaken in elkaar zitten: "je bent er in getuind, nu zit je aan ons vast!".
Da's irritant. Ik heb net vorige week een account geopend bij Lynx, vooral om Amerikaanse ETFs te kunnen kopen via opties.

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 26-06-2019 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Je kan alsnog proberen een IB account te openen, wellicht lukt het gewoon. Ik ken in elk geval iemand die hetzelfde had gedaan als jij en daar werd dat hem door IB verteld. Was wat gezeur, hoewel ik geloof dat het probleem inmiddels is opgelost.

[ Voor 20% gewijzigd door writser op 26-06-2019 16:53 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:48:
[...]

Da's irritant. Ik heb net vorige week een account geopend bij Lynx, vooral om Amerikaanse ETFs te kunnen kopen via opties.
Lynx is in drie specifieke situaties goedkoper dan IB:

* Je commissies per maand bij Lynx zijn lager dan het minimum van IB ($10) én je belegt minder dan $100k
* Je verhandelt uitsluitend of voornamelijk Nederlandse opties
* Je handelt met gratis tegoed en daarna niet meer

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 26-06-2019 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:53:
[...]
Lynx is in twee specifieke situaties goedkoper dan IB:

* Je commissies per maand bij Lynx zijn lager dan het minimum van IB ($10) én je belegt minder dan $100k
* Je verhandelt uitsluitend of voornamelijk Nederlandse opties
Oh gelukkig. Ik heb meer dan >100k en beleg uitsluitend in Amerikaanse ETFs die ik met opties koop.

Put opties zijn gelukt (zoals je weet), nu nog een keer een call optie proberen.

Edit: wacht, ik las je post precies andersom :) ik doe wel weinig transacties dus misschien valt het mee. Hoe zit het met het verschil in exchange rate/kosten?

[ Voor 12% gewijzigd door Pistachenootje op 26-06-2019 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Pistachenootje meer dan 100k en zeer weinig transacties? Dan kan je het verschil wisselgeld noemen. Niet echt de moeite waard om over na te denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Gelukkig. Mijn plan is om buy & hold te gaan zijn. Hoewel daar in de praktijk weinig van terecht is gekomen, tot nu toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Playa del C. schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:58:
[...]

Even tussendoor, waarom vertrouw je DeGiro minder bij veel vermogen? Welke orde van grootte hebben we het over?
Veel is al gezegd inmiddels en dat strookt wel ongeveer met mijn gevoel over DeGiro.

Maar grootste plus vind ik de overzichtelijke app, op den duur wil ik alle geldzaken in 1 overzicht bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
En toch lees ik niet echt concrete aanwijzigingen die DeGiro onbetrouwbaarder maken. Allemaal wat onderbuikgevoelens?

Maar goed, ik had zelf een bedragje op Mt.Gox staan toen alles daar is gestolen. Dus in die zin heb ik verder geen recht van spreken. Ik hoop nog twee Bitcoins terug te krijgen (zeker met deze koers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-09 21:03
Playa del C. schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 17:19:
En toch lees ik niet echt concrete aanwijzigingen die DeGiro onbetrouwbaarder maken. Allemaal wat onderbuikgevoelens?
Ik ben verhuisd naar UK 2 jaar geleden. Een paar maanden geleden trokken ze ineens mijn W8-BEN in want het was niet voor het juiste land ingevuld. Ik had vijf dagen om het formulier opnieuw in te vullen.

De nieuwe versie van het formulier weigerden ze, want ik moest naar DEGIRO UK gaan. Aandelen konden ze overzetten voor 15 euro per regel ofzo... Verkopen, omzetten naar ponden, en dan bij DEGIRO UK weer bijkopen was goedkoper, maar wel zeer irritant en heeft gevolgen voor belasting hier. Ik mocht trouwens wel gewoon bij DEGIRO NL blijven, maar dan zonder W8BEN.

Vanuit US is er geen enkele reden om een W8BEN afhankelijk te maken hiervan. Mijn US broker had geen probleem dat ik verhuisde van NL -> UK bv.

Professioneel was het allemaal niet :/

[ Voor 3% gewijzigd door Vanx op 26-06-2019 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Playa del C. Als je een gering eigen vermogen en de berichten van de AFM beoordeeld als "geen concrete aanwijzingen" dan is er inderdaad niets aan de hand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Maar goed, ik had zelf een bedragje op Mt.Gox staan toen alles daar is gestolen. Dus in die zin heb ik verder geen recht van spreken. Ik hoop nog twee Bitcoins terug te krijgen (zeker met deze koers).
Pas bij een flinke beurs crash of crisis zullen de eventuele gevolgen zichtbaar zijn, ik vraag me af wat er gebeurt met Meesman wanneer er na een flinke dip veel klanten verdwijnen*, mogelijk kan Meesman de deuren sluiten en kun je op (lage) dagkoers je aandelen verkopen. Ik roep maar wat hoor, maar dan vertrouw ik bv rabobank iets meer waarbij beleggen niet de core business is en zij daar derhalve niet van afhankelijk zijn.

*uit angst nog meer te verliezen ipv het dal uitzitten en bijkopen.

Nog even los van risico's als wanbeleid, fraude, etc. Het blijft een jonge onderneming :)

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 26-06-2019 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online

Mochten de onderbuikgevoelens kloppen dan worden die hoogstwaarschijnlijk pas te laat concreet, als in: dan is DeGiro al omgevallen. Zo werkt dat nu eenmaal. Persoonlijk hoor ik ook te veel slechte verhalen over DeGiro en zit ik mede daarom bij Binck. Helpdesk is een stuk beter in mijn ervaring en de website/app ook. Kost een paar euro per maand. 0,15%, tja, het is eigenlijk gewoon niks. 1 Scheet die bij iemand dwars zit op de beurs en je bent een meervoud kwijt.

Heeft er iemand trouwens al eens iets gehoord van Sapec en de dividendbelastingteruggave van de zuiderburen? Nu toch al anderhalf jaar verder... @Rukapul misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
Aikon schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 17:44:
Heeft er iemand trouwens al eens iets gehoord van Sapec en de dividendbelastingteruggave van de zuiderburen? Nu toch al anderhalf jaar verder... @Rukapul misschien?
Nee, niets gehoord en wacht op bericht (ik heb het uit handen gegeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik probeer nu een call optie te kopen voor een Amerikaanse ETF. De koers van de ETF is 46,70.

Maakt het nog iets uit of ik bied op een optie voor 43 of 46, behalve de prijs dan? Heeft een van de 2 meer kans van slagen?

Ik zit met mijn prijs tussen de bied en laat koers op een bedrag waar ik de transactiekosten nog net interessant vind. Tot nu toe hapt er niemand. (Misschien omdat we ver van de 3e vrijdag van de maand zitten?)

[ Voor 23% gewijzigd door Pistachenootje op 26-06-2019 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasvaak1853
Pistachenootje schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 17:58:
Ik probeer nu een call optie te kopen voor een Amerikaanse ETF. De koers van de ETF is 46,70.

Maakt het nog iets uit of ik bied op een optie voor 43 of 46, behalve de prijs dan? Heeft een van de 2 meer kans van slagen?

Ik zit met mijn prijs tussen de bied en laat koers op een bedrag waar ik de transactiekosten nog net interessant vind. Tot nu toe hapt er niemand. (Misschien omdat we ver van de 3e vrijdag van de maand zitten?)
Zijn er ook strikes prices lager dan 43? Zo ja, probeer die. Je kan trouwens beter een ver itm put schrijven, als je dit doet betaal je praktisch geen transactie kosten of ontvang je zelf optiepremie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
klaasvaak1853 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 18:06:
[...]
Zijn er ook strikes prices lager dan 43? Zo ja, probeer die.
43 is de laagste.
Je kan trouwens beter een ver itm put schrijven, als je dit doet betaal je praktisch geen transactie kosten of ontvang je zelf optiepremie.
Maar dan heb ik ze pas de 3e vrijdag van juli toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
Pistachenootje schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 18:10:
[...]

43 is de laagste.

[...]

Maar dan heb ik ze pas de 3e vrijdag van juli toch?
Wat is de hoogste strike prijs?

Ja klopt, je krijgt fysiek de stukken pas de 3e vrijdag maar op het moment dat je de putoptie heb geschreven hebt geschreven heb je de aankoop prijs al bepaald. Namelijk (strike prijs)-(ontvangen optiepremie). Let wel op dat je een hoge strike prijs kiest die eigenlijk nooit gehaald gaat worden anders heb je het risico dat de optie niet wordt uitgeoefend en je de stukken niet ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
klaasvaak1853 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 18:17:
[...]
Wat is de hoogste strike prijs?
bied 3,20 laat 4,40 laatste 3,36 ik zit nu op 3.80 maar er gebeurt niks. Koers is 46,77.
Ja klopt, je krijgt fysiek de stukken pas de 3e vrijdag maar op het moment dat je de putoptie heb geschreven hebt geschreven heb je de aankoop prijs al bepaald. Namelijk (strike prijs)-(ontvangen optiepremie). Let wel op dat je een hoge strike prijs kiest die eigenlijk nooit gehaald gaat worden anders heb je het risico dat de optie niet wordt uitgeoefend en je de stukken niet ontvangt.
Ja goede tips. Ik ben eigenlijk een beetje irrationeel wat dat betreft: toch liever de stukken eerder in bezit.

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 26-06-2019 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Laatst online: 05:16
Ik heb nu € 4269,- om in 1x [VWRL] bij te kopen.
Ik ben benieuwd. Wat wordt je plan?

Morgen is de ex-dividend van VWRL en zal de koers een stuk omlaag gaan (maar misschien niet helemaal tot onder de 75€).
Is dat de trigger waar je op wacht om bij te kopen? Zelfs als de koers wel doorzakt tot onder de 75€ is een deel daarvan (namelijk het stuk wat als dividend uitgekeerd wordt) wel een beetje een sigaar uit eigen doos, dat had je namelijk als cash teruggekregen door vandaag (of eerder) te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:39

ZenTex

Doet maar wat.

Hebben de beursgoeroes hier nog tips voor een absoluut beginner die een schamele 25K aan spaarcenten heeft om mee te beleggen? (een fonds ofzo)
Dit enkel omdat ik de 0% rente op de bank zat ben.
Zo zat ik bijvoorbeeld op o.a. binck te kijken, maar de tarieven vind ik niet mals.

Is het eigenlijk wel wijs om nu in te stappen? Ik heb namelijk m'n twijfels over de wereldeconomie in de nabije toekomst.

Zo ben ik nog een beetje huiverig over het hele beleggen gebeuren aangezien m'n vriendin haar beleggingsfonds even misgokte en er even iets van 20K USD verdampte.

[ Voor 17% gewijzigd door ZenTex op 26-06-2019 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:51
ZenTex schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 18:39:
Hebben de beursgoeroes hier nog tips voor een absoluut beginner die een schamele 25K aan spaarcenten heeft om mee te beleggen? (een fonds ofzo)
Zo zat ik bijvoorbeeld op o.a. binck te kijken, maar de tarieven vind ik niet mals.

Is het eigenlijk wel wijs om nu in te stappen? Ik heb namelijk m'n twijfels over de wereldeconomie in de nabije toekomst.

Zo ben ik nog een beetje huiverig over het hele beleggen gebeuren aangezien m'n vriendin haar beleggingsfonds even misgokte en er even iets van 20K USD verdampte.
De opportunistische belegger bewaart zijn geld en koopt in na de volgende crash.
Dat kan alleen morgen zijn, maar ook pas over 5 of 10 jaar.
Ondertussen had je ook al die jaren een leuk rendement kunnen pakken.

Mijn persoonlijke mening is dat het een keer heel goed fout gaat. Omdat de europese en amerikaanse centrale banken al heel lang de boel stimuleren is er straks geen ruimte meer om een recessie af te zwakken. De volgende recessie wordt dan ook een grote.

De statistiek zegt dat mensen die op dit soort lage koersen wachten met inkopen, gemiddeld minder rendement halen dan mensen die alles meteen investeren.
Zelf heb ik de middenweg gekozen. 2/3 van mijn spaarpotje zit op de beurs.

Wat advies voor jou betreft: Als je het geld voor de lange termijn wilt investeren zou ik dat gewoon doen. Account maken bij DeGiro en een goedkope, wereldwijde ETF uitzoeken (bijvoorbeeld VWRL).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@ZenTex ik zou lekker instappen met bijvoorbeeld een kleine 5000 euro en daarna maandelijks instappen met een X bedrag . Bijvoorbeeld VWRL via DeGiro of NT via je huisbank.

Hierdoor houd je wel een gunstige pot spaargeld over voor allerhande zaken en leg je de komende jaren regelmatig in. Zakt je spaargeld teveel kan je de inleg wat aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Heb je het geld mogelijk binnen een paar jaar nodig? Ga er dan vooral niet mee beleggen. Zoek een goede spaarrekening of deposito (of allebei) afhankelijk van je wensen.

Kan je het geld tientallen jaren missen, ben je een absoluut beginner en wil je er geen omkijken naar hebben, zoek een dienstverlener met een aanbod in wijd gespreide fondsen en lage kosten, zoals Meesman en BrandNewDay.

Wil je er iets dichter op zitten, open een beleggingsrekening en neem het wereldwijd gespreide fonds VWRL. Eventueel combineren met andere fondsen als je een bepaalde focus wil in je beleggingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@ZenTex mensen roepen al jaren dat de beurs gaat crashen, ondertussen is het rendement de laatste 10 jaar ergens rond de 10%. Keerzijde is dat er in 2001 en 2008 natuurlijk flinke crashes zijn geweest.

Als je dat niet wil meemaken kun je beter naar wat anders kijken: deposito of wellicht een obligatie fonds. Daarmee kun je gemiddeld misschien 2-3% maken.

Heb je een langere termijn visie dan kun je gewoon nu instappen en lekker blijven zitten tijdens een eventuele crash. Dan komt het meestal binnen een paar jaar weer goed met je rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:23

page404

Website says no

25K vind ik niet schamel maar gewoon dikke luxe om mee te beginnen.
Een beleggersrekening vind ik geen 100% substituut voor een spaarrekening. Dus, zoals anderen ook al adviseren, kijk met welk deel van je geld je wil beleggen en wat je als spaartegoed houdt. @Tsurany zijn voorstel vind ik eigenlijk wel heel goed.
Welke tarieven vind je niet mals overigens? Ik ben geen fan van de tarieven van Binck maar uiteindelijk betaal je volgens mij de Giro op een andere manier ook, al is het alleen al in de vorm van ongunstige aankoopkoersen of andere trucs.
Niemand weet het, dus elk moment is een goed moment om te beginnen.
Uuhhh wat? Met 21k inleg of met 200k inleg? En gokken doe je in het casino :+

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 21:26:
De openbare profielpagina toont een ander totaal aantal stukken dan de bedrijfspagina. Op de ene staat 5.991.323, op de andere 5.648.933, een verschil van 342.390.

Als software developer kan ik zo een aantal mogelijke verklaringen (in de categorie 'bugs' of 'halve features') verzinnen voor dit verschil. Morgen maar eens kijken hoe deze cijfers kleiner worden en welke verklaringen nog plausibel lijken :)
Vandaag staat het op respectievelijk 5.926.485 en 5.584.095. Het verschil tussen de twee is ongewijzigd, 342.390 stukken die niet meetellen op de bedrijfspagina maar wel op profielpagina's. Raar.

Wel weer 64.898 stukken uitgeboekt bij Nxchange sinds gisteren, dus nog 1.426.484 (of 1.084.094 volgens de andere teller) potentieel verhandelbare stukken te gaan.

Mijn stukken Fastned heb ik nog niet ontvangen bij IB. Vandaag is de laatste dag in de door ING gestelde doorlooptijd van 3 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Aikon schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 17:44:
Mochten de onderbuikgevoelens kloppen dan worden die hoogstwaarschijnlijk pas te laat concreet, als in: dan is DeGiro al omgevallen. Zo werkt dat nu eenmaal. Persoonlijk hoor ik ook te veel slechte verhalen over DeGiro en zit ik mede daarom bij Binck. Helpdesk is een stuk beter in mijn ervaring en de website/app ook. Kost een paar euro per maand. 0,15%, tja, het is eigenlijk gewoon niks. 1 Scheet die bij iemand dwars zit op de beurs en je bent een meervoud kwijt.
Ook mijn insteek. Ik zit soms in wat obscure aandelen en betaal graag een paar honderd euro meer voor de betere service en een marginaal betere nachtrust. Met bijv. overboeken van de Fastned aandelen zie je toch ook weer dat er mensen problemen hebben bij deGiro. Als je in zo'n soort situatie je stukken 1 dag eerder hebt bij Binck omdat ze net wat capabeler zijn dan heb je de kosten voor 5 jaar Binck weer terugverdiend. Of als je snel en secuur wat papierwerk moet hebben dat absoluut niet fout mag gaan (bijvoorbeeld voor een dividend reclaim, zoals bij het hierboven genoemde Sapec) en dat gaat om een fors bedrag, dan zit ik ook veel liever bij Binck of IB. Idem voor het snel en correct afhandelingen van liquidaties, andere corporate actions, de zorg dat er voor obscure landen niet te veel of onterecht withholding taxes worden ingehouden, het inschrijven op tender offers als die nog niet bekend zijn bij de broker, etc. En niet te vergeten de nazorg als er iets fout gaat. Bij IB is nog nooit iets fout afgehandeld uiteindelijk, die hebben een ijzersterke administratie. Alles is geautomatiseerd. Bij Binck gaat er wel eens wat mis maar vergoeden ze bijv. de gederfde winst of krijg je een hele sloot transactietegoed. Dat zie ik bij deGiro absoluut niet gebeuren. Of neem de Marel IPO van een paar week geleden. Ik heb bij zowel deGiro als bij Binck geinformeerd waarom particulieren niet meer dan 1350 stukjes kregen. Binck ging onderzoek doen, heeft contact opgenomen met Marel en komt met een uitgebreid antwoord. DeGiro stuurt alleen een paar dagen later een mailtje terug in de trant van: "zo is het nou eenmaal .. ". Zoals Hielko zei: ze zijn erg goedkoop maar het zijn wel een beetje cowboy's :P .

Maar als je alleen indexfondsen koopt in een credit account dan is er waarschijnlijk niet veel mis met deGiro hoor. Hoewel ik er dan nog niet mijn volledige vermogen zou parkeren: ik betaal liever iets te veel bij Binck dan dat er een minieme kans is op een enorme disaster. De extra gemaakte kosten gaan mijn leven niet veranderen, hoe hard je dat ook compound.

Wel is het helaas nog maar de vraag hoe het bij Binck gaat na de overname want met Saxobank heb ik ook erg slechte ervaringen op het gebied van klantenservice en foutafhandeling. Hopelijk valt het bij Binck nog een beetje mee de eerste paar jaar.
De doorlooptijd is iets van 2 jaar momenteel. Ik heb mijn verzoek augustus 2017 laten opsturen. Inmiddels heb ik (na informeren) begin mei te horen gekregen dat mijn dossier 'binnenkort' in behandeling werd genomen door de Belgische BD. Als het verzoek wordt goedgekeurd kan het ook nog weer tot 6 maand duren voor je daadwerkelijk je geld krijgt. Kortom, het kan allemaal nog even duren.

[ Voor 33% gewijzigd door writser op 26-06-2019 20:21 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@writser Hoe heb je contact opgenomen (te lui om te zoeken :P)? Ik heb nooit een bevestiging gehad, verwacht ik ook niet, maar wel leuk om even iets na te kunnen vragen. Ik heb geen haast, maar het duurt wel belachelijk lang... Wellicht ook deels een ontmoedigingsbeleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:39

ZenTex

Doet maar wat.

Zo veel tips ineens.Dus de consensus is een beetje dat het beste moment om in te stappen altijd "nu" is. :+

Enfin, die 25K (wat ik toch echt een klein bedrag blijf vinden als ik hiet de tonnen voorbij zie vliegen) is waar ik mee wil beleggen, ik heb verder nog wel een buffer en wat spaargeld en heb het voorlopig niet nodig.

Verder moet ik nog even met m'n vriending praten over het voorstel van haar bank om even te babbelen over private banking. Zij zit wat beter in de slappe was dan ik, maar verder een financiele 0 die het verschil tussen rente en inflatie niet eens weet.
Misschien even aankijken of dat een optie is. Zelf denk ik vooral heel erg duur.
Dat brengt me bij het volgende:
Uuhhh wat? Met 21k inleg of met 200k inleg? En gokken doe je in het casino :+
Euh, veel. Het ging om een soort 401K of iets dergelijks. dus ik gok >ton(nen)
Zr40 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:06:
[...]

Kan je het geld tientallen jaren missen, ben je een absoluut beginner en wil je er geen omkijken naar hebben, zoek een dienstverlener met een aanbod in wijd gespreide fondsen en lage kosten, zoals Meesman en BrandNewDay.
interessant ik zoek ze even op, bedankt.

interessant
Tsurany schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 19:02:
@ZenTex ik zou lekker instappen met bijvoorbeeld een kleine 5000 euro en daarna maandelijks instappen met een X bedrag . Bijvoorbeeld VWRL via DeGiro of NT via je huisbank.

Hierdoor houd je wel een gunstige pot spaargeld over voor allerhande zaken en leg je de komende jaren regelmatig in. Zakt je spaargeld teveel kan je de inleg wat aanpassen.
Goede tip.
Maar word hier DeGiro niet juist afgeraden?
Pagina: 1 ... 85 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.