Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.014.614 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 10:32:
[...]
Nxchange heeft verder ook een technische maatregel die het onmogelijk maakt om orders in te leggen die meer dan 10% verschillen van de vorige verhandelde prijs.
Lijkt net alsof ze hier meelezen:
Nxchange has temporarily removed the 10% rate collar for equity transactions in Fastned depository receipts. It is now possible to place orders outside the rate collar boundary.
...en wat doet de koers op Nxchange vervolgens? Dalen van 15.00 naar 10.00 in 1 verkooptransactie van 150 stuks. 8)7

edit: evengoed springt die koers 5 minuten later weer terug naar 15.00.
writser schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 11:29:
[...]
Elke seconde telt man! Als die conversie vandaag afgerond is kun je risicovrij tienduizenden euro's verdienen. Maar jij hebt geen haast. Hoe naief kun je zijn 8)7 .
Risicovrij onder de aanname dat de koers gegarandeerd terugkeert naar een lager niveau.

Wat ik bedoel met geen haast hebben is dat ik verwacht dat de koers al gekalmeerd zal zijn binnen de gestelde termijn van 3 werkdagen. En ING weigert natuurlijk alle aansprakelijkheid wat betreft snelheid:
De Certificaathouder onderkent en aanvaardt dat [..] ING niet verantwoordelijk is voor eventuele vertragingen in het proces, een koersverschil noch de eventuele gevolgen daarvan.

[ Voor 40% gewijzigd door Zr40 op 21-06-2019 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:14
Tja, tot zover de efficiënte markt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik ben aan het beleggen in ETF trackers. Er zijn dingen die ik nog niet helemaal snap. Kan iemand dit toelichten?

Volume
Ik ben geïnteresseerd in de ETF "Xtrackers ESG MSCI World UCITS ETF 1C (EUR)" (IE00BZ02LR44). Ik kan kiezen om via de LSE (USD) of XET (EUR) te beleggen. Op de LSE is het volume hoger dan XET. Ik kan nergens vinden wat de gemiddelde volumes zijn, alleen wat de actuele volumes zijn (via De Giro). Ik wil uiteindelijk ongeveer €200 000 investeren. Ik hoef niet actief te handelen, misschien een paar stort transacties per jaar, en op een gegeven moment wil ik het geld misschien ergens voor gebruiken.

Ik vind het logischer om XET te gebruiken omdat de notering hierbij in EUR is. Market order kan ik niet gebruiken, dit komt door het lage volume.

Wat vinden jullie? Is onderstaande Limit order logisch op deze manier? Of kon ik beter een ander Limit bedrag invoeren? Is het überhaupt verstandig om in een ETF te investeren met beperkt Volume, of valt dat wel mee? Zou ik beter de LSE kunnen kiezen, ook al is dat in USD?

Ik vind online resources hierin niet zo duidelijk. Overal wordt gezegd dat een hoog volume iets gunstiger is qua kosten, that's about it.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cjtGAaFbGx9yRV76flptcnvj/full.png?nohitcount=1

🌞🍃

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Zr40 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 12:41:

Risicovrij onder de aanname dat de koers gegarandeerd terugkeert naar een lager niveau.
Nee, als jij iedereen een beetje achter de broek aan had gezeten had je vandaag die stukken misschien al wel gehad op Euronext en dan was verkopen letterlijk risicovrij, je verkoopt 2000 stukjes (of weet ik veel hoe veel je hebt) op Euronext voor 60k, stort 30k op Nxchange en koopt ze daar meteen weer terug op 15. 30.000 euro verdiend. Misschien kan dat volgende week maandag ook nog, of dinsdag, of woensdag. In elk geval ben jij een van het handjevol Nederlanders dat momenteel bezig is met een transfer. 50% van de holders op Nxchange snapt niet eens wat er aan de hand is of leest nu pas hoe ze die stukken moeten overzetten en de andere 49% zet er waarschijnlijk net zo veel vaart achter als jij. De snelste 1% verdient bakken met geld.
Wat ik bedoel met geen haast hebben is dat ik verwacht dat de koers al gekalmeerd zal zijn binnen de gestelde termijn van 3 werkdagen.
Nogmaals, een extreem naieve insteek wat mij betreft. Als je je 2000 aandeeltjes zo snel mogelijk overzet kun je vandaag 30k verdienen. Als ze er volgende week zijn misschien ook nog. Of 20k, of 5k. Misschien wordt het nog erger en kun je zelfs 50k verdienen. Hoe dan ook, op dit moment is er is ALLEEN MAAR UPSIDE als je die certificaten zo snel mogelijk op Euronext hebt, potentieel tienduizenden euro's. Ik zou dan denken dat je in elk geval je stinkende best doet om die overboeking zo snel mogelijk rond te hebben. Al is de kans dat de situatie volgende week woensdag nog net zo is als nu maar 1% dan is dat nog steeds 1% kans op een bedrag met vier nullen! Als je dan alleen maar denkt: "over drie dagen zal het wel voorbij zijn" is dat wat mij betreft een extreem luie, naieve aanpak waarmee je dat geld in elk geval sowieso niet gaat verdienen. Je maakt een (m.i.) dubieuze investering, steekt je kop in het zand betreft de waardering, krijgt vervolgens een gouden kans in je schoot geworpen om potentieel risicovrij een sloot geld te verdienen en daar doe je dan niks mee 'want het zal wel over gaan'. Ik krijg er gewoon jeuk van ..

[ Voor 7% gewijzigd door writser op 21-06-2019 13:21 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

gast schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 12:59:
Ik ben aan het beleggen in ETF trackers. Er zijn dingen die ik nog niet helemaal snap. Kan iemand dit toelichten?

Volume
Ik ben geïnteresseerd in de ETF "Xtrackers ESG MSCI World UCITS ETF 1C (EUR)" (IE00BZ02LR44). Ik kan kiezen om via de LSE (USD) of XET (EUR) te beleggen. Op de LSE is het volume hoger dan XET. Ik kan nergens vinden wat de gemiddelde volumes zijn, alleen wat de actuele volumes zijn (via De Giro). Ik wil uiteindelijk ongeveer €200 000 investeren. Ik hoef niet actief te handelen, misschien een paar stort transacties per jaar, en op een gegeven moment wil ik het geld misschien ergens voor gebruiken.

Ik vind het logischer om XET te gebruiken omdat de notering hierbij in EUR is. Market order kan ik niet gebruiken, dit komt door het lage volume.

Wat vinden jullie? Is onderstaande Limit order logisch op deze manier? Of kon ik beter een ander Limit bedrag invoeren? Is het überhaupt verstandig om in een ETF te investeren met beperkt Volume, of valt dat wel mee? Zou ik beter de LSE kunnen kiezen, ook al is dat in USD?

Ik vind online resources hierin niet zo duidelijk. Overal wordt gezegd dat een hoog volume iets gunstiger is qua kosten, that's about it.

[Afbeelding]
Poeh, je wil 2 ton investeren maar moet je vragen stellen op een forum. Ik weet niet hoor, je zult je antwoord wel vinden, maar slaap je daar echt gerust op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@writser Rustaaaagh! Voor jou ligt er mogelijk ook een kans als je kunt uitvinden hoe je de aandelen het snelst van nxchange naar euronext krijgt. Zou het uitmaken naar welke broker je de aandelen overzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Longcat schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:28:
@writser Rustaaaagh! Voor jou ligt er mogelijk ook een kans als je kunt uitvinden hoe je de aandelen het snelst van nxchange naar euronext krijgt. Zou het uitmaken naar welke broker je de aandelen overzet?
Excuses. De oude handelaar in mij werd even enthousiast. Misschien was ik wat te fel :) . Ik ben de helpdesk van nxchange al aan het spammen maar voordat mijn account geopend is zijn we wel even verder lijkt het .. Het zal wel druk zijn vandaag daar.

Bovendien ben ik niet intrinsiek geinteresseerd in aandelen Fastned, zeker niet op een prijs 50% boven de geflopte emissie. Ik wil ze eigenlijk geen seconde op mijn boek hebben, zeker niet een hele week. Maar als je, zoals Zr40, die aandelen al hebt en al bezig bent met overboeken dan zou ik mijn stinkende best doen om het overboeken zo snel mogelijk rond te krijgen. Zijn aandelen zullen er sowieso een paar dagen eerder zijn dan die van mij als ik al besluit te kopen op Nxchange. Daar begint de koers inmiddels ook op te lopen, waarschijnlijk door mensen die hetzelfde proberen als ik maar al wel een account hebben .. Of mensen die wel hun stukjes snel hebben overgeboekt, verkocht hebben op 35 op Euronext en nu alles weer terugkopen.

En zoals gezegd, ik denk dat naar Binck overzetten het makkelijkst zal gaan. Blijft alles lekker binnen Nederland en Binck zal alles al enigzins hebben ingericht voor andere klanten met Fastned certificaten en/of om de IPO te faciliteren. Degiro is misschien ook snel maar ik ben niet zo enthousiast over hun klantenservice. Bij IB loop je meer het risico dat er iemand in de UK denkt 'what the fuck is Fastned, hier heb ik nog nooit van gehoord en dit is de eerste klant die aankomt met dit verzoek'. En dat ze dan het wiel nog opnieuw moeten uitvinden.

[ Voor 20% gewijzigd door writser op 21-06-2019 13:51 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@writser Dat is voor mij ook de reden dat ik hier nog niet op gedoken ben. Als ik enthousiast was over het aandeel, dan zou ik het risico wel aandurven dat de koers op euronext keldert volgende week.

Op IEX een stukje uitleg over het gebrek aan verhandelbaarheid en de obstakels voor het arbitreren:
https://www.iex.nl/Column...g-Fastned-de-squeeze.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:31
gast schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 12:59:

Volume

[Afbeelding]
Ik zou deze Duitse ETF ook op Xetra kopen in euros. Maar waarom deze Duitse ETF en niet gewoon IWDA uit de kernselectie?

Qua order uitvoering zou ik ook een limit order doen. En dan in kleine stapjes verhogen evt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Pistachenootje Deze ETF scoort hoger qua ESG dan IWDA. @gast had een topic geopend m.b.t. duurzaam beleggen en was op zoek naar duurzame beleggingsmogelijkheden.

@gast op Xetra lijkt me het handigst. Ik weet niet zeker of de bied/laat ook 15 mins vertraagd zijn. Dat is wel goed om van te voren uit te zoeken anders is je limietorder misschien te hoog/laag. Verder prima om iets boven de huidige bied te gaan zitten met je limiet. Je loopt dan wel risico dat de bied/laat oplopen en je order niet uitgevoerd wordt. Je kan met je limietorder ook op de huidige laatkoers gaan zitten. Je order wordt dan in ieder geval deels uitgevoerd, afhankelijk van het volume op die laatkoers. Wat betreft volume op de verschillende beurzen, dit maakt niet zo veel uit als de verschillen niet extreem zijn. Vaak is de spread groter als het volume laag is. Aan jouw screenshot te zien valt dat wel mee, spread is vrij klein. Daarnaast is het volume belangrijk voor in- en vooral uitstappen. Een positie van 2 ton verkopen is vrij lastig als er maar voor een paar duizend aan orders in het boek liggen.

[ Voor 22% gewijzigd door Longcat op 21-06-2019 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Oh gaat om de ESG score... Waarom dan geen Northern Trust bij een van de grootbanken en gelijk profiteren van het dividendvoordeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Longcat schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:52:
@gast op Xetra lijkt me het handigst. Ik weet niet zeker of de bied/laat ook 15 mins vertraagd zijn. Dat is wel goed om van te voren uit te zoeken anders is je limietorder misschien te hoog/laag. Verder prima om iets boven de huidige bied te gaan zitten met je limiet. Je loopt dan wel risico dat de bied/laat oplopen en je order niet uitgevoerd wordt. Je kan met je limietorder ook op de huidige laatkoers gaan zitten. Je order wordt dan in ieder geval deels uitgevoerd, afhankelijk van het volume op die laatkoers. Wat betreft volume op de verschillende beurzen, dit maakt niet zo veel uit als de verschillen niet extreem zijn. Vaak is de spread groter als het volume laag is. Aan jouw screenshot te zien valt dat wel mee, spread is vrij klein. Daarnaast is het volume belangrijk voor in- en vooral uitstappen.
Thanks. Is het überhaupt mogelijk om een "te hoog" limit order in te voeren? Even extreem, ik vul in € 25, waar de huidige waarde €19,64 is. Zal ik dan die € 25 gaan betalen?
Longcat schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:52:Een positie van 2 ton verkopen is vrij lastig als er maar voor een paar duizend aan orders in het boek liggen.
Zou dit zelfs kunnen inhouden dat het bijna onmogelijk wordt m'n beleggingen te verkopen? Of zou ik simpelweg een doorlopende order kunnen plaatsen, en na een weekje is alles wel verwerkt. Het voelt heel raar dat minder populaire ETFs kennelijk alleen voor hele kleine bedragen gebruikt zouden kunnen worden :?
Pistachenootje schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:54:
Oh gaat om de ESG score... Waarom dan geen Northern Trust bij een van de grootbanken en gelijk profiteren van het dividendvoordeel?
Ik heb gekozen uit deze lijst, op basis van CO2 impact & Duurzaamheid volgens de Morningstar.
gast in "Duurzaam of fossielvrij beleggen (ETF of fondsen)"

Welke ETF fondsen van Northern Trust doel je op? Bedoel je FlexShares?

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:10:
[...]

Nee, als jij iedereen een beetje achter de broek aan had gezeten had je vandaag die stukken misschien al wel gehad op Euronext
Nee. Eerder dan vandaag het proces in gang zetten was niet mogelijk (niet vanwege ING, maar door IB die alleen position transfers in verhandelbare producten toestaat) en ik geloof niet dat conversie en overboeking dezelfde dag nog voltooid kan worden. Vandaag was ING nog de bottleneck, maar inmiddels heb ik de benodigde informatie ontvangen en de bal rolt.

Zat ik bij een broker die ook overboekingen van (nog) niet verhandelbare effecten accepteert, dan had ik mogelijk wel voor vandaag de stukken bijgeschreven kunnen krijgen. Maar voor vandaag was er van de hele 'risicovrij gratis geld' situatie geen sprake en als ik nu speciaal hiervoor een rekening zou openen bij Binck zijn we ook weer dagen verder. Had dus geen verschil gemaakt.

Je kan dan wel gaan ranten op hoe naief of passief ik wel niet zou handelen, maar als ik weet dat het niet snel genoeg kan om gebruik te maken van de situatie dan ga ik daar ook geen extra energie in steken om het toch te proberen. Scheelt een hoop hoofdpijn en frustratie. :) Maar ik had het wel duidelijker hier kunnen verwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
gast schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:13:
[...]
Welke ETF fondsen van Northern Trust doel je op? Bedoel je FlexShares?
http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=F00000VSM9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik vraag me af wat de redenatie van @gast is om 200k in etfs te stoppen. Is dit gebaseerd op een resultaat uit het verleden?

Ik kan je verder geen advies geven, maar bedenk wel of je nog net zo goed slaapt als de waarde met 15k naar beneden gaat en nog steeds dalende is... Geen onmogelijk scenario als de inflatie volgend jaar stijgt en de FED de rente opschroeft.

[ Voor 51% gewijzigd door Sport_Life op 21-06-2019 14:23 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
[...]

Thanks. Is het überhaupt mogelijk om een "te hoog" limit order in te voeren? Even extreem, ik vul in € 25, waar de huidige waarde €19,64 is. Zal ik dan die € 25 gaan betalen?
Dat ligt er aan hoe groot je order is en hoeveel verkopers er zijn. Stel dat er maar 1 order ligt op 19.64 en daarna pas op 25 euro en jouw order is groter dan de verkooporder, dan ga je die 25 euro betalen.
[...]

Zou dit zelfs kunnen inhouden dat het bijna onmogelijk wordt m'n beleggingen te verkopen? Of zou ik simpelweg een doorlopende order kunnen plaatsen, en na een weekje is alles wel verwerkt. Het voelt heel raar dat minder populaire ETFs kennelijk alleen voor hele kleine bedragen gebruikt zouden kunnen worden :?
Onmogelijk zal het niet worden, maar wel lastig, vooral als je haast hebt om te verkopen. Je zou eens moeten kijken wat het volume is geweest in de laatste maand (ETF even opzoeken in yahoo finance bijvoorbeeld). Pak het gemiddelde dagvolume en reken uit na hoeveel dagen jouw positie verkocht zou kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Die scoort best matig qua duurzaamheid, en dat zie je veel bij grote partijen.

Duurzaamheid : Gemiddeld
Procentuele rangschikking in wereldwijde categorie: 49

In de top 10 van bedrijven zit een olie bedrijf, Exxon Mobil :|.
Sport_Life schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:21:
Ik vraag me af wat de redenatie van @gast is om 200k in etfs te stoppen. Is dit gebaseerd op een resultaat uit het verleden?

Ik kan je verder geen advies geven, maar bedenk wel of je nog net zo goed slaapt als de waarde met 15k naar beneden gaat en nog steeds dalende is... Geen onmogelijk scenario als de inflatie volgend jaar stijgt en de FED de rente opschroeft.
Uh ja dat is correct. Dat is het concept van beleggen toch ;) Ik heb hetzelfde bedrag nu enkele jaren belegd bij Meesman die de MSCI World Index volgt. Dit is niet zo heel erg anders.
Longcat schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:22:
[...]

Dat ligt er aan hoe groot je order is en hoeveel verkopers er zijn. Stel dat er maar 1 order ligt op 19.64 en daarna pas op 25 euro en jouw order is groter dan de verkooporder, dan ga je die 25 euro betalen.

[...]

Onmogelijk zal het niet worden, maar wel lastig, vooral als je haast hebt om te verkopen. Je zou eens moeten kijken wat het volume is geweest in de laatste maand (ETF even opzoeken in yahoo finance bijvoorbeeld). Pak het gemiddelde dagvolume en reken uit na hoeveel dagen jouw positie verkocht zou kunnen zijn.
Nice, ik wist niet dat die info daar was te vinden. Thnx voor de tip, helder.

[ Voor 63% gewijzigd door kamerplant op 21-06-2019 14:31 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Oké. Maar gelukkig geen landmijnen en sigaretten :)

@gast is Actiam verantwoorden beleggen misschien wat?

Update: oh nee scoort ook maar gemiddeld http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=F00000WA12

[ Voor 70% gewijzigd door Pistachenootje op 21-06-2019 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Longcat schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:22:
[...]

[...]

Zal bij ETF's wel meevallen hoe lastig het is, ook als je een super grote positie wilt kopen/verkopen. Er zijn echt wel een paar market makers die een modelletjes hebben draaien hoeveel de ETF waard moet zijn en liquiditeit willen verschaffen als ze een paar cent per aandeel kunnen verdienen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik heb inmiddels mijn eerste order uitgevoerd op Flatex. Ik kan het niet aanraden. De uitvoering was erg traag en de web interface doet verouderd aan. Ik deed mijn limiet order op het hoogste bod. Er gebeurde niks. Toen begon de prijs te zakken, er gebeurde nog steeds niks. Op een gegeven moment was mijn bod boven de laat prijs, nog steeds leek er niks te gebeuren. Toen ik mijn order wilde gaan wijzigen was het te laat en werd de order alsnog uitgevoerd op mijn originele biedprijs (die hoger was dan de laatprijzen).

De website van de Giro vind ik een stuk beter. En orders worden meestal sneller uitgevoerd (als je bod goed is). Ook is het wijzigen van je order veel makkelijker bij De Giro, bij Flatex moet je iedere keer een TAN code invoeren.

Ik zie dat er veel mensen klachten hebben over de orderuitvoering van flatex: https://broker-bewertungen.de/erfahrungsberichte/flatex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
gast schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:23:
[...]

Die scoort best matig qua duurzaamheid, en dat zie je veel bij grote partijen.

Duurzaamheid : Gemiddeld
Procentuele rangschikking in wereldwijde categorie: 49

In de top 10 van bedrijven zit een olie bedrijf, Exxon Mobil :|.
Je moet even kijken hoe duurzaamheid in al die fondsen/trackers bepaald wordt. Een Exxon Mobil kan in haar industrie bijvoorbeeld 100x duurzamer zijn dan de tweede concurrent, dan zou je kunnen stellen dat het inderdaad een duurzaam bedrijf is (Best-in-class investeren heet dit). Dan moet je zelf bepalen of je een industrie die per definitie niet duurzaam is wilt uitsluiten, of dat je ook genoegen neemt met bedrijven die in die industrie zo duurzaam mogelijk opereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Pistachenootje schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:03:
Toen ik mijn order wilde gaan wijzigen was het te laat en werd de order alsnog uitgevoerd op mijn originele biedprijs (die hoger was dan de laatprijzen).
:F ... :N ... ;( ...

Holy shit, wat slecht. Je zei dat er wel goede klantenservice was, toch? Misschien even bellen om te klagen. Wie weet fixen ze het een en ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Longcat schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:10:
[...]
:F ... :N ... ;( ...

Holy shit, wat slecht. Je zei dat er wel goede klantenservice was, toch? Misschien even bellen om te klagen. Wie weet fixen ze het een en ander.
Nou de klantenservice is behulpzaam met telefoon aannemen en vragen beantwoorden maar ik vermoed niet dat ze hier iets aan kunnen doen, die order is uitgevoerd. Als ik kijk naar die reviews dan denk ik ook dat het kansloos is.

Het gaat trouwens over 125 x 3 cent, 3,75 of zo. Kan er ook niet van wakker liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:28
Pistachenootje schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:16:
[...]

Nou de klantenservice is behulpzaam met telefoon aannemen en vragen beantwoorden maar ik vermoed niet dat ze hier iets aan kunnen doen, die order is uitgevoerd. Als ik kijk naar die reviews dan denk ik ook dat het kansloos is.

Het gaat trouwens over 125 x 3 cent, 3,75 of zo. Kan er ook niet van wakker liggen ;)
Heb geprobeerd een account aan te maken maar het lukt me niet. Ik kan niet uploaden naar hun website, in dit geval mijn paspoort. Dan blijft de website soort van permanent uploaden. Heb het geprobeerd op mn telefoon en 2 PC's.

Mooie aan dit verhaal is dat elke keer als ik dit probeer, ik een username kan kiezen. En ik kan niet dezelfde kiezen als die ik al had, dus heb inmiddels iets van 5 usernames in gebruik waarvan geen werkt..

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
evleerdam schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:31:
[...]
Heb geprobeerd een account aan te maken maar het lukt me niet. Ik kan niet uploaden naar hun website, in dit geval mijn paspoort. Dan blijft de website soort van permanent uploaden. Heb het geprobeerd op mn telefoon en 2 PC's.
Ik moest mijn paspoort laten zien tijdens de videochat, met de camera van mijn telefoon.

Maar zoals je hebt kunnen lezen zou ik Flatex niet aanraden. Ik vind De Giro veel prettiger werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Is Fastned al een miljard waard? 8)7

Serieus, ik hoop van harte dat er niemand is die op deze koersen koopt om de aandelen te houden. Dit moet toch een spelletje zijn van handelaars die aandeeltjes kopen om snel te verkopen aan een grotere gek? Waarom zou je als Fastned fan niet op nxchange kopen (om evt. later naar Euronext over te zetten)?

Ik zie de artikelen over 'gedupeerde' aandeelhouders die op 50 euro kochten omdat de prijs maar bleef stijgen al voor me. :

EDIT: Nog iets dat ik niet begrijp: wie heeft er (vanochtend) aandelen verkocht? Hoe kon diegene z'n aandelen al op Euronext hebben? Iedereen moet toch door dezelfde procedure als @Zr40 ?

[ Voor 16% gewijzigd door Longcat op 21-06-2019 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:21
Longcat schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 17:04:

EDIT: Nog iets dat ik niet begrijp: wie heeft er (vanochtend) aandelen verkocht? Hoe kon diegene z'n aandelen al op Euronext hebben? Iedereen moet toch door dezelfde procedure als @Zr40 ?
Op basis van de High, zo'n kleine 750mio, dus die 1mrd komt aardig in de buurt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47

Serieus, ik hoop van harte dat er niemand is die op deze koersen koopt om de aandelen te houden. Dit moet toch een spelletje zijn van handelaars die aandeeltjes kopen om snel te verkopen aan een grotere gek? Waarom zou je als Fastned fan niet op nxchange kopen (om evt. later naar Euronext over te zetten)?

Ik zie de artikelen over 'gedupeerde' aandeelhouders die op 50 euro kochten omdat de prijs maar bleef stijgen al voor me. :

Sommige partijen kunnen intraday ongedekt(dus zonder de aandelen te lenen) shorten. Als ze geen aandelen hebben kunnen lenen voor het eind van de dag moeten ze verplicht terugkopen. Waarschijnlijk waren deze partijen vandaag een groot gedeelte van de verkopers en daarna de kopers.

[ Voor 4% gewijzigd door klaasvaak1853 op 21-06-2019 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@klaasvaak1853 Dan moeten er toch alsnog echte aandelen verkocht zijn? Anders moeten alle short sellers al hun eigen aandelen weer terugkomen. Dan heb je nogal een grote kans dat dat niet gaat lukken. De vraag blijft dus wie er 'echte' aandelen heeft verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Er zullen wel een handjevol beleggers het papierwerk sneller hebben afgerond, en de aandelen naar brokers gestuurd hebben waar dat sneller verwerkt it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 23:08
Gratis geld :P.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D9mHrYBXkAIQZ69.png

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

IB accepteert geen stukken die nog niet verhandeld werden, daarom moest ik wachten met de procedure. Bij andere brokers had het afgelopen dinsdag al klaar kunnen zijn als je op het eerst mogelijke moment de procedure had gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas25
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-05 21:26
Ben ook bezig met een DeGiro account aan te maken. Me laatste vraag is:

Wilt u het verlaagde bronbelastingtarief op inkomsten afkomstig uit de Verenigde Staten aanvragen?

Wil ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Klaas25 Ja. Als je dat niet doet en je ontvangt dividend van aandelen uit de VS, dan betaal je teveel belasting.

Het staat omschreven als 'inkomsten' omdat volgens de VS belastingregels dividend een vorm van inkomsten is. Betekent dus iets anders dan wat we met Nederlandse belastingregels onder 'inkomsten' verstaan :)
Je zorgt voor (een heel klein beetje) liquiditeit :)
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D9mHrYBXkAIQZ69.png
Voor wie nog niet door heeft hoe illiquide Nxchange is, kijk eens goed naar die ordernummers in de screenshot van @Wietsee.. Slechts 9786 orders geplaatst (al dan niet uitgevoerd) op de gehele Nxchange beurs sinds de launch drie jaar geleden.

En daarvan zijn 240 van mij geweest, door in de loop der jaren, net als @Wietsee. nu heeft gedaan, wat liquiditeit aan te bieden in ruil voor een beetje winst. Ik als eenvoudige retail belegger ben dus goed geweest voor maar liefst 2,5% van de totale orderstroom van Nxchange. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik heb op Lynx nu een paar put opties verkocht om ETFs te krijgen. Volgens mij is over een kwartiertje de expiration time.

Moet ik verder nog iets doen? Ik zie wel een optie om de positie te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 21:48:
Ik heb op Lynx nu een paar put opties verkocht om ETFs te krijgen. Volgens mij is over een kwartiertje de expiration time.

Moet ik verder nog iets doen? Ik zie wel een optie om de positie te sluiten.
Je hoeft niets te doen. Als de optie wordt uitgeoefend (gebeurt doorgaans automatisch als 'ie in-the-money is, maar in theorie kan de houder kiezen om niet uit te oefenen) dan krijg je de volgende dag 100 stuks in bezit en heb je daarvoor de strike (min de ontvangen premie) betaald. Als de optie niet wordt uitgeoefend gebeurt er niets, je houdt de ontvangen premie en je optiepositie verdwijnt.

Sluiten betekent dat je je positie terugbrengt (of in dit geval verhoogt) naar 0. Je doet de omgekeerde trade als waarmee je de positie hebt geopend. Dat zorgt er voor dat je geen verplichting meer hebt om 100 stuks in bezit te nemen. Je kan natuurlijk ook de 100 stuks direct weer verkopen (en dat geeft bij gelijke koers en gelijke transactiekosten hetzelfde resultaat), maar je zou een reden kunnen hebben om dat te willen vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
OK duidelijk. Ik wacht het gewoon af. Bedankt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:38
Achteraf een rotactie rond fastned. Ik moest gisteren 'gewoon werken', dus kon niet actief handelen. Had daarom netjes ingeschreven voor de uitgifte van nieuwe aandelen. Met het plan om bij 20 euro de helft van de aandelen te verkopen. En dan de avond ervoor de boel afblazen... En daarna zie je de koers van FastNed die drie keer beter is dan wat ik als positieve uitkomst had ingecalculeerd.
Het hele verhaal rond FastNed komt op mij nogal manipulerend over. En lullig dat ik de boot gemist heb. Als je dan eens goed gokt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:28
Vraagje:

Weet er iemand of je met opties kan werken bij ETF's zoals iwda of vwrl?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Playa del C. Ik had wel een mogelijkheid om actief te handelen binnen mijn DEGIRO pensioenrekening, maar heb dit niet gedaan. Vrijdagochtend bij beursopening had ik nog niet het idee dat er zo veel interesse zou zijn in het aandeel; ik heb dus niet onmiddellijk gekocht op € 11.00. Na de eerste halt op € 13.00 dacht ik dat de grootste stijging er wel uit zou zijn en verwachte ik lichte terugval. € 20 moet toch wel de grens zijn? ... € 35? Ook niet?

Tja, kennis achteraf heb je vooraf niets aan :)

Wanneer de conversie vanuit Nxchange naar IB is afgerond ga ik maar eens kijken hoe het er dan voor staat.
Wozmro schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 08:59:
Vraagje:

Weet er iemand of je met opties kan werken bij ETF's zoals iwda of vwrl?
Ja, bij de grotere ETF's. Opties vind je meestal alleen bij effecten die veel verhandeld worden. Voor IWDA en VWRL zie ik ze niet, maar bijvoorbeeld EXS1 wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
@Zr40 Mee eens, zo gaat het meestal bij iedereen. Achteraf is het makkelijk, maar daar heb ik geen moeite mee.
Ik had dit besloten en van te voren klaar gezet. Eventuele totale verlies van de inzet ingecalculeerd. In mijn geval had ik dus voor 10 euro per aandeel ingekocht, wat er ook zou gebeuren. Dat is iets anders dan live koersen volgen en een besluit maken.
Echter er is wel hype gecreëerd, wat uiteindelijk ook de reden is voor deze rare koersstijging. En dan iedereen die wel aan boord wou stappen dit ontzeggen, terwijl de mensen die actief daytraden er bovenop springen ...
FastNed kan alsnog 3 miljoen aandelen uitgeven. Dat zou 30 miljoen opleveren, maar in theorie nu 150 miljoen. Waanzin. Gaat niet gebeuren, want zoveel geld zullen mensen niet willen uitgeven bij dit sterk overgewaardeerde en daarna verwaterde aandeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Kan het niet zo zijn dat er aandelen zijn verkocht door/voor de oprichters Bart Lubbers‎ & Michiel Langezaal? Dat ze een deel van hun aandelen beschikbaar hebben gesteld op Euronext?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RichieB schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 10:30:
[...]

Kan het niet zo zijn dat er aandelen zijn verkocht door/voor de oprichters Bart Lubbers‎ & Michiel Langezaal? Dat ze een deel van hun aandelen beschikbaar hebben gesteld op Euronext?
Technisch niet onmogelijk, maar er is publiekelijk toegezegd dat ze niet op korte termijn zouden verkopen.

Daarnaast zijn ze als insiders gebonden aan het insider trading policy en die stelt onder andere dat alle handel door insiders direct gemeld moet worden aan de AFM, en in welke periodes er helemaal niet gehandeld mag worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 22-06-2019 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:46
Playa del C. schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 09:13:
@Zr40 Mee eens, zo gaat het meestal bij iedereen. Achteraf is het makkelijk, maar daar heb ik geen moeite mee.
Ik had dit besloten en van te voren klaar gezet. Eventuele totale verlies van de inzet ingecalculeerd. In mijn geval had ik dus voor 10 euro per aandeel ingekocht, wat er ook zou gebeuren. Dat is iets anders dan live koersen volgen en een besluit maken.
Echter er is wel hype gecreëerd, wat uiteindelijk ook de reden is voor deze rare koersstijging. En dan iedereen die wel aan boord wou stappen dit ontzeggen, terwijl de mensen die actief daytraden er bovenop springen ...
FastNed kan alsnog 3 miljoen aandelen uitgeven. Dat zou 30 miljoen opleveren, maar in theorie nu 150 miljoen. Waanzin. Gaat niet gebeuren, want zoveel geld zullen mensen niet willen uitgeven bij dit sterk overgewaardeerde en daarna verwaterde aandeel.
Als die aandelen waren uitgegeven was het aanbod veel groter geweest en was er nooit zon grote koerssprong geweest. Altijd zat particulieren die inschrijven om meteen te verkopen.Het blijft natuurlijk koffiedik kijken wat de koers gedaan had, maar voor hetzelfde geld ben je door het niet doorgaan van de emissie behoed voor een dik verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
DIJK schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 12:40:
[...]

Als die aandelen waren uitgegeven was het aanbod veel groter geweest en was er nooit zon grote koerssprong geweest. Altijd zat particulieren die inschrijven om meteen te verkopen.Het blijft natuurlijk koffiedik kijken wat de koers gedaan had, maar voor hetzelfde geld ben je door het niet doorgaan van de emissie behoed voor een dik verlies.
Het ging om een heel klein bedrag en dat geld was ingecalculeerd om te verliezen. Met een kans om van dat beetje een groot bedrag te maken. Maar mee eens, dat het allemaal gekkenboel is en misschien was het anders gelopen als er 3 miljoen aandelen bij kwamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Playa del C. schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 12:55:
[...]

Het ging om een heel klein bedrag en dat geld was ingecalculeerd om te verliezen. Met een kans om van dat beetje een groot bedrag te maken. Maar mee eens, dat het allemaal gekkenboel is en misschien was het anders gelopen als er 3 miljoen aandelen bij kwamen.
Niet misschien, maar zeker. Volume was nu 125k aandelen, waarvan waarschijnlijk een groot deel meerdere keren verhandeld is. In werkelijkheid een stuk minder unieke aandelen dus. Als er 3 miljoen unieke verhandelbare aandelen waren bijgekomen, dan was het volume veel hoger geweest (veel mensen die gelijk verkopen) en had de prijs nooit zo veel kunnen stijgen.

Aan de andere kant is dit scenario ook niet realistisch, omdat er geen 3 miljoen aandelen verkocht zouden zijn. Misschien dat er maar voor 1 miljoen aandelen was ingeschreven. Dan nog moet je jezelf echt niet wijsmaken dat je een 400% winst bent misgelopen omdat de emissie niet door is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Longcat schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 15:09:
[...]

Niet misschien, maar zeker. Volume was nu 125k aandelen, waarvan waarschijnlijk een groot deel meerdere keren verhandeld is. In werkelijkheid een stuk minder unieke aandelen dus. Als er 3 miljoen unieke verhandelbare aandelen waren bijgekomen, dan was het volume veel hoger geweest (veel mensen die gelijk verkopen) en had de prijs nooit zo veel kunnen stijgen.

Aan de andere kant is dit scenario ook niet realistisch, omdat er geen 3 miljoen aandelen verkocht zouden zijn. Misschien dat er maar voor 1 miljoen aandelen was ingeschreven. Dan nog moet je jezelf echt niet wijsmaken dat je een 400% winst bent misgelopen omdat de emissie niet door is gegaan.
Deels wel. Het gaat om het totaal aantal aandelen en hoeveel het verwatert. De 3 miljoen nieuwe aandelen zijn 18% van het totaal.
Door de hype was de prijs als er wel een emissie was geweest waarschijnlijk ook flink gestegen. Hoeveel zullen we nooit weten. Echter het feit dat er genoeg mensen zijn die bij 50+ euro nog kochten, betekent dat die hoge prijs ook bij een emissie mogelijk was om te bereiken. Je kunt het niet narekenen met huidige volumes en orderboeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik was deze presentatie aan het kijken. Titel: "Using the science of investing to create efficient portfolios".

Een van de dingen die besproken worden zijn zogenaamde alternatieve investeringen. Dit zijn fondsen die (als ik het goed begrijp) een lage correlatie hebben met de algemene aandelen markt, waardoor je risico kunt spreiden. De genoemde fondsen zijn voor zover ik weet alleen beschikbaar voor de VS. Zijn er voor ons in NL/EU dergelijke alternatieven beschikbaar?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tZ4KVMS.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Pistachenootje Een tijd geleden had ik een private equity fonds van iShares op mijn watchlist. Inmiddels staat hij er niet meer op, volgens mij vond ik de kosten te hoog. In die ETF zitten aandelen van private equity kantoren waardoor je (indirect) exposure hebt naar private equity. Dit valt ook onder 'alternatief', maar ik weet niet hoe de correlatie is met de aandelenmarkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Tja, de meeste zogenaamde alternatieve investeringen zijn gewoon een mooi stukje marketing om hoge fees te rechtvaardigen. Zoals bijvoorbeeld private equity. We kopen een bedrijf, halen het van de beurs af en in plaats van dat we elke dag een prijs hebben hebben we een "expert" die er 4x per jaar een waarde op plakt. Voila, magic. Zelfde bedrijf, maar ineens minder volatiliteit als je de cijfers geloofd (en daardoor ook minder correlatie met de beurs). En dan negeer ik nog meer even dat ze er meestal een lading leverage toepassen zodat waardoor volatiliteit en correlatie met de beurs alleen maar groter zou moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Misschien zijn de genoemde alternatieven interessanter? Zoals herverzekering?

https://www.amweb.nl/scha...8450-593549103.1561218450

"Tegen Het Financieele Dagblad zegt senior investment manager Eveline Takken-Somers van PGGM dat beleggen in catastroferisico’s aantrekkelijk is vanwege de spreiding in de portefeuille. “De correlatie van deze belegging met andere beleggingen is relatief laag. Een economische crisis zal niet snel leiden tot een natuurramp”, licht ze toe."

[ Voor 39% gewijzigd door Pistachenootje op 22-06-2019 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Pistachenootje schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:26:
Oké. Maar gelukkig geen landmijnen en sigaretten :)

@gast is Actiam verantwoorden beleggen misschien wat?

Update: oh nee scoort ook maar gemiddeld http://www.morningstar.nl...apshot.aspx?id=F00000WA12
Waar maak je uit op dat er bijvoorbeeld niet in controversiële wapens geïnvesteerd wordt? Ik zie op morningstar een 'Controversy'-deductie van bijna 7 punten. Ben toch wel benieuwd wat daar dan voor zorgt. Hebben we het dan over een Boeing, WallMart of Lockheed Martin? Dat zijn notoire uitsluitingen namelijk.
wimjongil schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:09:
Je moet even kijken hoe duurzaamheid in al die fondsen/trackers bepaald wordt. Een Exxon Mobil kan in haar industrie bijvoorbeeld 100x duurzamer zijn dan de tweede concurrent, dan zou je kunnen stellen dat het inderdaad een duurzaam bedrijf is (Best-in-class investeren heet dit). Dan moet je zelf bepalen of je een industrie die per definitie niet duurzaam is wilt uitsluiten, of dat je ook genoegen neemt met bedrijven die in die industrie zo duurzaam mogelijk opereren.
Morningstar gebruikt Sustainalytics als data provider voor ESG doeleinden. En het lijkt inderdaad een soort best-in-class aanpak te zijn getuige de volgende quote: "Each company in the portfolio is graded on a scale of 0 to 100 relative to other firms in its global industry peer group.". Dan verbaast het me wel dat Exxon wel in de top 10 zit, maar Shell niet. Qua duurzaamheid is Shell wel vooruitstrevender. Misschien dat marktkapitalisatie een rol speelt. Exxon is wel iets groter namelijk.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
_the_crow_ schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 17:50:
[...]
Waar maak je uit op dat er bijvoorbeeld niet in controversiële wapens geïnvesteerd wordt? Ik zie op morningstar een 'Controversy'-deductie van bijna 7 punten. Ben toch wel benieuwd wat daar dan voor zorgt. Hebben we het dan over een Boeing, WallMart of Lockheed Martin? Dat zijn notoire uitsluitingen namelijk.
Ik heb dat ergens gelezen maar weet niet meer waar, ik geloof Reddit Dutch Fire. Geen idee of het waar is. (Ik had alleen gelezen over landmijnen en sigaretten.)

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 22-06-2019 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Pistachenootje schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 17:48:
Misschien zijn de genoemde alternatieven interessanter? Zoals herverzekering?

https://www.amweb.nl/scha...8450-593549103.1561218450

"Tegen Het Financieele Dagblad zegt senior investment manager Eveline Takken-Somers van PGGM dat beleggen in catastroferisico’s aantrekkelijk is vanwege de spreiding in de portefeuille. “De correlatie van deze belegging met andere beleggingen is relatief laag. Een economische crisis zal niet snel leiden tot een natuurramp”, licht ze toe."
Mooi verhaal. Een natuurramp kan uiteraard wel leiden tot een economische crisis, dus dit lijkt me knapperig gebakken lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Pistachenootje Voor dit soort beleggingen heb je wel een megaportefeuille nodig. Dat ga je als particulier niet voor elkaar krijgen. En als je het al voor elkaar zou krijgen, dan komt er van spreiding niet meer veel terecht. Een pensioenfonds heeft veel meer mogelijkheden: die 1 miljard is minder dan 0.5% van de activa van PFZW (waar PGGM uitvoerder van is).

@Anakha Noem er eens een? Er zijn veel meer natuurrampen geweest met weinig tot geen economische impact op globale schaal.

[ Voor 14% gewijzigd door Longcat op 22-06-2019 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Longcat , in de VS zijn er dus beleggingsfondsen die dit bieden, waar je gewoon als particulier in kan beleggen. Ik vroeg me af of er voor ons ook zoiets beschikbaar is. De prestaties van het genoemde fonds vallen trouwens wel tegen.
Anakha schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 19:57:
[...]
Mooi verhaal. Een natuurramp kan uiteraard wel leiden tot een economische crisis, dus dit lijkt me knapperig gebakken lucht.
Ik denk zelf niet dat het gebakken lucht is. Ik heb ook wat boeken gelezen waar ze voorbeelden gaven van de (ontbrekende) correlatie tussen herverzekeringen fondsen en de algemene markt. Op die manier zou het dus een mogelijke diversificatie zijn. Al weet ik niet of we er hier in NL in kunnen beleggen.

[ Voor 20% gewijzigd door Pistachenootje op 22-06-2019 20:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
@Pistachenootje Als je als particulier in dit soort dingen kan investeren, dan zeker niet tegen even gunstige voorwaarden als een pensioenfonds. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de TER van dat fonds dat jij noemt.. Sodeju. :+

Los van de TER maken de prestaties zelf weinig uit. Het gaat er om dat de correlatie met bijv. aandelen laag of negatief is. Dit fonds heeft volgens je link een 5-jaar geannualiseerd rendement van 0.31% Geen idee of dit voor kosten is en incl dividend (is met 2.35% ook niet verkeerd). Los van de kosten impliceert dit wel een lage correlatie gezien de enorme bullmarkt van de laatste 5 jaar. Mogelijk dat het rendement ook zo'n 0% is als de aandelenmarkt een crash meemaakt. Dat maakt het een potentieel interessante belegging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anakha schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 19:57:
[...]

Dacht ik in 1e instantie ook, maar denk dat het wel meevalt. Ja, een wat kleinere economie en een flinke natuurramp heeft een flinke impact. Maar dat blijft beperkt tot nationaal niveau. Een natuurramp in de USA bijv., bekant een jaarlijks fenomeen, heeft uiteindelijk weinig impact. Uiteindelijk zorgt een tornado in de USA ook weer voor veel werk.

Maar een beste dijkdoorbraak in NL is misschien wel einde economie hier voor een lange tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Longcat inderdaad om die lage correlatie gaat het. Zou toch denken dat er ook zoiets in europa beschikbaar moet zijn. Een andere alternatieve investering die genoemd wordt is Alternative Lending, specifiek fonds LENDX.

Voor wie het interessant vind: Managing Risk With Reinsurance

Justetf's heeft een alternative categorie. Staan alleen buyback ETFs in. Iemand die daar wat van af weet?

[ Voor 23% gewijzigd door Pistachenootje op 22-06-2019 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Pistachenootje zal zo eens kijken, maar klinkt als een ETF die aandelen koopt van bedrijven met een aandeleninkoop programma. Soortgelijke insteek als een dividend ETF. Door die inkoop zou de koers moeten stijgen. Valt imo niet onder alternatief.

Wel een interessante categorie, dat alternatief. Ik zal er ook nog eens wat dieper induiken. Misschien een mooie vervanger voor goud. Daar ben ik namelijk geen fan van, maar wel van laag/negatief gecorreleerde beleggingen die wél cash flows genereren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
Playa del C. schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 15:25:
[...]

Deels wel. Het gaat om het totaal aantal aandelen en hoeveel het verwatert. De 3 miljoen nieuwe aandelen zijn 18% van het totaal.
Door de hype was de prijs als er wel een emissie was geweest waarschijnlijk ook flink gestegen. Hoeveel zullen we nooit weten. Echter het feit dat er genoeg mensen zijn die bij 50+ euro nog kochten, betekent dat die hoge prijs ook bij een emissie mogelijk was om te bereiken. Je kunt het niet narekenen met huidige volumes en orderboeken.
Nee. Welke hype?!? Ze kregen de emissie niet eens rond ... De idiote koersbewegingen waren het gevolg van een kleine free float, een ondoordachte listing op Euronext met een omslachtige overboekprocedure en een emissie die een dag van te voren onverwacht werd afgeblazen, waardoor niemand aandelen had. Als de Tjeerd84’s van de beleggingswereld gewoon hun aandeeltjes hadden gekregen en allemaal dachten “ik verkoop de helft op 20” dan was dit nooit gebeurd.

[ Voor 23% gewijzigd door writser op 23-06-2019 00:31 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
writser schreef op zondag 23 juni 2019 @ 00:27:
[...]

Nee. Welke hype?!? Ze kregen de emissie niet eens rond ... De idiote koersbewegingen waren het gevolg van een kleine free float, een ondoordachte listing op Euronext met een omslachtige overboekprocedure en een emissie die een dag van te voren onverwacht werd afgeblazen, waardoor niemand aandelen had. Als de Tjeerd84’s van de beleggingswereld gewoon hun aandeeltjes hadden gekregen en allemaal dachten “ik verkoop de helft op 20” dan was dit nooit gebeurd.
Hype, als in aandacht. Ze waren de afgelopen dagen veel in het nieuws. Negatief soms, maar dat is ook aandacht. Ook in dit topic kwam het regelmatig terug. Niet dat iedereen dan maar koopt, maar het maakt de situatie in ieder geval volatieler. Gecombineerd met kleine free float is het resultaat duidelijk. Hoe sterk de stijging bij de emissie zou zijn geweest, is moeilijk te zeggen.

Je laatste opmerking is op de man. Waarom zo denigrerend? Ik heb geen aandeeltjes, gewoon aandelen.
In de markt zijn allerlei mensen met een eigen strategie. Ik denk dat ik met die van mij succes had gehad.
Het geld gaat nu renderen met een volgende actie, geen probleem verder.

Hoort er bij, maar deze IPO was enigszins apart. Week uitstel, daarna afgeblazen en dan daarna een zeer sterke stijging van de koers. Vreemd en waarschijnlijk jammer voor mensen zoals mij die aan de IPO wilden meedoen, ook al weten we niet of en hoeveel het aandeel dan omhoog zou zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterbl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09 08:04
Wat ik me afvraag:
Een aandeel Fastned doet op NxChange momenteel tussen 10 en 15 euro
De koers op Euronext is veel hoger, laatstelijk zelfs 52 euro. Er is dus sprake van 2 markten die niet (althans niet heel effectief) met elkaar communiceren.
Nu moeten dezer dagen aandelen van Nxchange naar Euronext geconverteerd worden.
Welke partij betaalt er dan voor het prijsverschil?

Let wel er is (althans op het oog) geen sprake van een normale transactie waar het verlies van de een de winst van de ander is. Het gaat om conversie van hetzelfde aandeel van de ene naar de andere markt.

Iemand een idee hoe dit werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Playa del C. Als Fastned volgende week vrijdag rond €50 sluit, eet ik mijn schoen op (toch nieuwe nodig). Ik denk dat @writser wel mee wil doen.

(Ik denk dat vrijdag fair is omdat er dan wat liquiditeit is bijgekomen in de vorm van aandelen afkomstig van nxchange. Dit moet enigszins in de buurt komen van wat er was gebeurd als de emissie door was gegaan.)

[ Voor 44% gewijzigd door Longcat op 23-06-2019 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Waarom denk je dat er iemand een prijsverschil moet betalen? Eerst heeft iemand bijvoorbeeld 1 aandeel op Nxchange, vervolgens heeft iemand 1 aandeel op Euronext. Er is niemand die iets koopt of verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Longcat schreef op zondag 23 juni 2019 @ 11:07:
@Playa del C. Als Fastned volgende week vrijdag rond €50 sluit, eet ik mijn schoen op (toch nieuwe nodig). Ik denk dat @writser wel mee wil doen.
Mee eens. Jammer dat we niet kunnen shorten. De koers is veel te hoog, dus die zakt maandag al met 99% zekerheid.
@Peterbl En daarom wordt het koersverschil tussen de exchanges ook gehandhaafd. Iedereen die nu aandelen heeft op NxChange verkoopt niet, maar zet alles over naar EuroNext. Daar zit echter tijd tussen en de kans is groot dat de prijs maandag al naar 10 euro of lager zakt. Iedereen zit klem en er is geen handel. Funest voor de markt.
Als je het aandeel tijdig weet te verplaatsen, kun je het verkopen op EuroNext. Pas dan ontvang je de hoge waarde via een nieuwe koper op EuroNext.
Dit effect noemt men arbitrage. Dit gebeurt bij gezonde situaties goed genoeg (meestal door bots), zodat alle exchanges dezelfde koers aanhouden. Je ziet nu een voorbeeld waarbij het scheef gaat. Gebeurt vaker, maar betekent meestal een groot risico op sterke prijsdaling bij de aanbieder met de hoge koers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Playa del C. Heeft (deels) te maken met dat (langer dan intraday) shorten nog niet mogelijk was, omdat er nog zo weinig aandelen waren overgezet. Als het mogelijk was aandelen te lenen via Euronext, dan zou je daar kunnen verkopen, en op nxchange kopen en overzetten naar Euronext. Dat je dan een paar daagjes moet wachten maakt niet zo veel uit. Je hebt netto een positie van 0 aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Peterbl schreef op zondag 23 juni 2019 @ 10:44:
Let wel er is (althans op het oog) geen sprake van een normale transactie waar het verlies van de een de winst van de ander is. Het gaat om conversie van hetzelfde aandeel van de ene naar de andere markt.

Iemand een idee hoe dit werkt?
In grote lijnen werkt het als volgt:

1. Vraag conversie aan
2. Positie op Nxchange wordt geblokkeerd
3. Certificaten op Nxchange worden ingetrokken
4. Een gelijk aantal nieuwe certificaten (met nieuwe ISIN) worden uitgegeven en bijgeschreven bij je broker

Er komt geen cash transactie bij kijken.

Dat de certificaten op Nxchange worden ingetrokken houdt ook in dat je de hoeveelheid nog niet geconverteerde certificaten kan volgen. Kijk naar het profiel van iemand die het op openbaar heeft staan (zoals https://www.nxchange.com/.../m-e-langezaal/connecties ). Op dit moment zijn 6.209.824 certificaten nog niet geconverteerd. Min de 4.500.001 van Michiel Langezaal die niet handelt zijn er dus nog 1.709.823 certificaten op Nxchange aanwezig die potentieel wel verhandelbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Longcat schreef op zondag 23 juni 2019 @ 11:24:
@Playa del C. Heeft (deels) te maken met dat (langer dan intraday) shorten nog niet mogelijk was, omdat er nog zo weinig aandelen waren overgezet. Als het mogelijk was aandelen te lenen via Euronext, dan zou je daar kunnen verkopen, en op nxchange kopen en overzetten naar Euronext. Dat je dan een paar daagjes moet wachten maakt niet zo veel uit. Je hebt netto een positie van 0 aandelen.
Precies. Goede toevoeging. Normaal gesproken blijft alles in balans. Maar is ook wat ik zei, de arbitrage is niet of nauwelijks mogelijk. Zodra dit gaat lopen, maken de mensen die nu of tijdig een handelsaccount hebben voor beide exchanges winst op het koersverschil.
Waarschijnlijk is de koers op EuroNext echter al volledig gezakt, voordat 'wij' als de normale belegger er iets mee kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
2 nieuwe global bond etfs van vanguard.

IE00BG47KH54 — Vanguard Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged Accumulating (VAGF)
IE00BG47KB92 — Vanguard Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged Distributing (VAGE)

Discussie: https://www.reddit.com/r/...te_bond_etf_van_vanguard/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuvow
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-09 16:01
Voor de mensen die bij de Rabobank beleggen in de productvorm “Zelf beleggen”: biedt de Rabobank net zoals de ING de optie om dividend dat uitgekeerd wordt door een beleggingsfonds direct automatisch weer te herbeleggen in het uitkerende beleggingsfonds? Kan er niets over vinden op de website van de Rabo en medewerkers bij de Rabo kunnen er ook geen duidelijk antwoord op geven.

[ Voor 10% gewijzigd door Tuvow op 23-06-2019 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je wilt toch "zelf beleggen" :P
Kleine moeite om 't even over te pompen :)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuvow
Sport_Life schreef op zondag 23 juni 2019 @ 18:54:
Je wilt toch "zelf beleggen" :P
Kleine moeite om 't even over te pompen :)
Gemak dient de mens! Volgens mij prima verenigbaar met zelf beleggen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Longcat schreef op zondag 23 juni 2019 @ 11:07:

(Ik denk dat vrijdag fair is omdat er dan wat liquiditeit is bijgekomen in de vorm van aandelen afkomstig van nxchange. Dit moet enigszins in de buurt komen van wat er was gebeurd als de emissie door was gegaan.)
Haha, ik pas even voor de schoen, eet hem maar lekker zelf op! Ik denk ook dat het enorm aannemelijk is dat Fastned volgende week vrijdag lager staat. Maar als je mij afgelopen donderdag had gevraagd wat de kans is dat Fastned een dag later op 50 sluit had ik ook gezegd: dat gaat niet gebeuren. In zo'n raar aandeel zonder free float dat niet te shorten is kunnen rare dingen gebeuren. Geen idee hoeveel mensen bezig zijn met converteren, of ING wel voorbereid is op het papierwerk en of er nog idioten op Euronext los gaan in het casino aanstaande week in de hoop dat het spelletje nog even door gaat .. Na afgelopen vrijdag kun je toch moeilijk zeggen dat je met 99% zekerheid weet wat er gaat gebeuren. Om even pseudo-intellectueel te doen, Newton zou een paar honderd jaar geleden geklaagd hebben, nadat hij een hoop geld had verloren in de South Sea bubble: "I can calculate the motions of the stars but not the madness of men."

Fastned is mooi vertier in elk geval. En gelukkig voor de heren Langezaal en Lubbers en andere grote aandeelhouders was het vrijdag geen 31 december :P. Ik vroeg me af of ze dan nog coulant zijn bij de belastingdienst. Of misschien valt een significant belang onder andere regels, geen idee.

Ben ook wel benieuwd hoe de heren nou terugkijken op deze beurslisting. +400% op de eerste dag is natuurlijk een prachtige stijging maar of de gang van zaken van vorige week nou positief is als je serieus genomen wil worden op de kapitaalmarkt - ik betwijfel het. Het aandeel is nu meer een kermisattractie. Aan de andere kant, misschien zijn er nu wel allemaal particulieren die een gokje willen wagen. Inschrijven op een emissie voor 20 euro: goed idee, het aandeel heeft al op 50 gehandeld! Misschien was dat wel het masterplan :P .

[ Voor 19% gewijzigd door writser op 23-06-2019 23:51 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KunDun
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-01 13:01
Ik ben pas recent begonnen met beleggen (Ben wel al een aantal jaar bezig met crypto) en beleg op dit moment alleen in ETF's.

Ik beleg in twee ETF's op dit moment de All world & S&P 500 beide van Vanguard.
Nu wil ik nog max 1 of 2 ETF's er bij en zat voor wat extra dividend te kijken naar de high dividend yield ETF van Vanguard. Is dit aan te raden, of kan ik beter naar een andere ETF kijken ?

Mijn doel is over een jaar of 20/25 (Ben bijna 40) een leuk bedrag te hebben opgebouwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

KunDun schreef op maandag 24 juni 2019 @ 07:52:
Ik ben pas recent begonnen met beleggen (Ben wel al een aantal jaar bezig met crypto) en beleg op dit moment alleen in ETF's.

Ik beleg in twee ETF's op dit moment de All world & S&P 500 beide van Vanguard.
Nu wil ik nog max 1 of 2 ETF's er bij en zat voor wat extra dividend te kijken naar de high dividend yield ETF van Vanguard. Is dit aan te raden, of kan ik beter naar een andere ETF kijken ?

Mijn doel is over een jaar of 20/25 (Ben bijna 40) een leuk bedrag te hebben opgebouwd.
Waarom wil je er perse ETF's bij? Hele idee van ETF's is spreiding, dat hoef je niet nog eens te spreiden met meer ETF's. All World & S&P500 is wel hevig richting de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op zondag 23 juni 2019 @ 23:24:
[...]

Fastned is mooi vertier in elk geval. En gelukkig voor de heren Langezaal en Lubbers en andere grote aandeelhouders was het vrijdag geen 31 december :P. Ik vroeg me af of ze dan nog coulant zijn bij de belastingdienst. Of misschien valt een significant belang onder andere regels, geen idee.
Een aanmerkelijk belang (vanaf 5%) valt in box 2, niet in box 3. Box 2 belast enkel dividend en vervreemdingswinst, en kent geen VRH zoals bij box 3.
Ben ook wel benieuwd hoe de heren nou terugkijken op deze beurslisting. +400% op de eerste dag is natuurlijk een prachtige stijging maar of de gang van zaken van vorige week nou positief is als je serieus genomen wil worden op de kapitaalmarkt - ik betwijfel het. Het aandeel is nu meer een kermisattractie. Aan de andere kant, misschien zijn er nu wel allemaal particulieren die een gokje willen wagen. Inschrijven op een emissie voor 20 euro: goed idee, het aandeel heeft al op 50 gehandeld! Misschien was dat wel het masterplan :P .
Masterplan? Misschien, maar ik betwijfel het. :P Ik vermoed eerder dat de vaste prijs van 10 euro per stuk bij de emissie die niet is doorgegaan een vergissing is geweest.

Fastned was oorspronkelijk van plan om eerst de huidige certificaten gelist te krijgen op Euronext en daarna pas de emissie te houden, maar besloot uiteindelijk om dit gelijktijdig te doen. Speculatie: wellicht bleek de interesse zo groot te zijn dat men op het laatste moment dacht, verwateren met 10 euro per stuk is helemaal niet nodig, dit kan beter! En dan is een uitstel "in verband met markt-gerelateerde omstandigheden" niet eens zo'n vreemde uitleg. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@KunDun VWRL is al ~54% VS. Waarom heb je S&P 500 erbij?

In plaats van ETFs erbij nemen zou je ook kunnen kijken of je niet beter je dividend lek kunt beperken door bijvoorbeeld de Northern Trust fondsen te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 09:40
Pistachenootje schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:12:
@KunDun VWRL is al ~54% VS. Waarom heb je S&P 500 erbij?

In plaats van ETFs erbij nemen zou je ook kunnen kijken of je niet beter je dividend lek kunt beperken door bijvoorbeeld de Northern Trust fondsen te nemen.
Ik snap je advies maar dan zou ik alles verkopen aan etf’s die hij nu in bezit heeft. Anders zit je straks weer met een overlapping. NT World icm NT EM in de verhouding 85/15 is overeenkomstig met de Vanguard VWRL.

Groot voordeel van de Northern Trust fondsen is dat je deze via een grootbank kunt aanschaffen en vervolgens zodanig kunt inregelen dat je periodiek geautomatiseerd aankopen doet. Hierdoor hoef je er niet meer naar om te kijken. Daarnaast zijn de fondsen ook fiscaal aantrekkelijk waardoor je gunstig effect hebt op dividendlekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Miki schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:33:
[...]
Ik snap je advies maar dan zou ik alles verkopen aan etf’s die hij nu in bezit heeft.
Dat zeg ik toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miki schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:33:
[...]

Ik snap je advies maar dan zou ik alles verkopen aan etf’s die hij nu in bezit heeft. Anders zit je straks weer met een overlapping. NT World icm NT EM in de verhouding 85/15 is overeenkomstig met de Vanguard VWRL.

Groot voordeel van de Northern Trust fondsen is dat je deze via een grootbank kunt aanschaffen en vervolgens zodanig kunt inregelen dat je periodiek geautomatiseerd aankopen doet. Hierdoor hoef je er niet meer naar om te kijken. Daarnaast zijn de fondsen ook fiscaal aantrekkelijk waardoor je gunstig effect hebt op dividendlekkage.
Kun je bij ING die Northern Trust fondsen in delen aankopen? Anders wordt die 85/15% split aanhouden wel veel manueel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Verwijderd schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:34:
[...]

Kun je bij ING die Northern Trust fondsen in delen aankopen? Anders wordt die 85/15% split aanhouden wel veel manueel werk.
Het zijn beleggingsfondsen dus die koop je in fracties. Iedere euro wordt dus volledig belegd.
Bij etf’s kun je alleen maar hele aandelen kopen en zul je altijd met een restant zitten dan wel dat er geen transactie plaats vindt omdat het bedrag niet toereikend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miki schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:48:
[...]

Het zijn beleggingsfondsen dus die koop je in fracties. Iedere euro wordt dus volledig belegd.
Bij etf’s kun je alleen maar hele aandelen kopen en zul je altijd met een restant zitten dan wel dat er geen transactie plaats vindt omdat het bedrag niet toereikend is.
Ja precies dat is het probleem dat ik nu met ETF's heb. Er blijft altijd wel iets over en dat is gemist rendement. Omzetten naar ING misschien dus maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Verwijderd schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:49:
[...]

Ja precies dat is het probleem dat ik nu met ETF's heb. Er blijft altijd wel iets over en dat is gemist rendement. Omzetten naar ING misschien dus maar.
ING is vrij eenvoudig in te stellen na je eerste order. Ik heb gewoon een eerste aankoop gedaan in de verhouding 85/15 en vervolgens in het begin van de opvolgende maand de periodieke order aangemaakt. Hierdoor wordt nu automatisch iedere begin van de maand van mijn gekoppelde rekeningnummer de fondsen aangekocht. Let op dat je de verhouding zelf niet kunt aangeven maar dat je zelf een sommetje moet maken. Voorbeeld €200 per maand is €170 NT World en €30 NT EM. Ik zou daarbij eens per jaar herbalanceren. Maw checken of de verhouding nog in de pas loopt en eventueel je bedragen aanpassen.

Dit zijn de fondsen waarom het gaat:
NT EM ISIN: NL0011515424
NT World ISIN: NL0011225305

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Verwijderd schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:49:
[...]

Is dat nou echt zo'n ramp? Hoeveel geld blijft er gemiddeld onbelegd op je rekening staan gedurende een kalenderjaar? 20 euro? Met een geschat rendement van 6% op jaarbasis praten we dan over een ruime 1 euro 20 gemist rendement per jaar. En daar wil je de hele boel voor omzetten? Bij iedereen in de straat aanbellen of ze nog lege bierflesjes hebben die je mag inleveren voor het statiegeld kost minder tijd en levert meer op ..

Ik bedoel, prima als je over wil naar ING, daar kunnen genoed valide redenen voor zijn maar het gemiste rendement op je wisselgeld lijkt me een bijzonder onbelangrijk argument 'in the greater scheme of things'.

[ Voor 13% gewijzigd door writser op 24-06-2019 12:18 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

writser schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:08:
[...]

Is dat nou echt zo'n ramp? Hoeveel geld blijft er gemiddeld onbelegd op je rekening staan gedurende een kalenderjaar? 20 euro? Met een geschat rendement van 6% op jaarbasis praten we dan over een ruime 1 euro 20 gemist rendement per jaar. En daar wil je de hele boel voor omzetten? Bij iedereen in de straat aanbellen of ze nog lege bierflesjes hebben die je mag inleveren voor het statiegeld kost minder tijd en levert meer op ..

Ik bedoel, prima als je over wil naar ING, daar kunnen genoed valide redenen voor zijn maar het gemiste rendement op je wisselgeld lijkt me een bijzonder onbelangrijk argument 'in the greater scheme of things'.
Nee het gaat niet om veel. Worst case hou je iedere maand de prijs van het aandeel -1 cent over. Bij VWRL kan dat aardig oplopen, maar ik stem mijn inleg er op af dat er niet veel over blijft.

Wat het meer is dat ik het orderbedrag van de order die eigenlijk volledig automatisch wil doorzetten moet aanpassen als er geld over blijft. Dat heb ik liever niet. Als ik nu genoeg over heb om een extra stuk te kopen moet ik dat handmatig doorvoeren. Dat is zo gedaan vanuit de app, maar toch net iets meer werk dan gewenst.

Ben niet zo van het achter de komma optimaliseren wat sommige hier doen om het absolute rendement te halen. Ben veel meer van het gemakkelijk maken om consistent in te leggen. Manuele handelingen weg nemen helpt hier alleen maar mee ben ik van mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
writser schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:08:
[...]

Je hebt een zeer valide punt te pakken maar besef je ook dat veel mensen het een gedoe vinden als ook de discipline moeten opbrengen om iedere maand even geld over te maken en een order in te schieten. Daarbij komt ook om de hoek kijken dat koersschommelingen het gedrag kunnen beïnvloeden, lees time de market. “Vandaag maar even niet kopen want de koers staat wel erg hoog”.
Het automatisch periodiek inregelen gaat dat tegen, je blijft consistent.

Als je de genoemde NT fondsen combinatie vergelijkt met de etf VWRL dan ontlopen die elkaar in kosten en performance nauwelijks van elkaar. NT presteert zelfs ietsjes beter als je pietluttig zou willen doen. De keuze om dan via je eigen bank deze aan te schaffen met daarbij het gemak van periodieke orders maakt het een serieus goed alternatief op de ooit zo geroemde route DeGiro basic icm vwrl.

Eventueel kan ook nog meespelen dat het geheel niet uitlenen van je aandelen nog meewogen wordt. De combi bank + NT is geheel zonder uitlenen terwijl DeGiro en Vanguard beide je aandelen wel uitlenen. Dit laatste is hier vaak genoeg (en hevig) bediscussieerd dus dat laat ik aan een ieder over hoe hij er persoonlijk in staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
https://executivefinance....d-over-beursgang-fastned/
Waar het volgende is te lezen:
De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) vraagt beursuitbater Euronext om duidelijkheid over de beursgang van Fastned. Op de eerste handelsdag afgelopen vrijdag vervijfvoudigde de koers van de uitbater van snellaadstations.

Moeizame aanloop naar beursgang
‘Dat is opmerkelijk gezien de moeizame aanloop naar de beursgang in Amsterdam’, zegt de beleggersvereniging. De organisatie vraagt Euronext om bevestiging dat regels rond verhandelbaarheid in acht zijn genomen.

Onder beleggers was de belangstelling voor Fastned volgens de VEB niet al te groot. Het bedrijf stelde de uitgifte van nieuwe aandelen uit vanwege toegenomen onzekerheid over het overheidsbeleid voor fiscale prikkels voor elektrisch rijden in Nederland. Er kon daardoor alleen in zogeheten depository receipts, ofwel ontvangstbewijzen voor aandelen, worden gehandeld.

Schaarste aan vrij verhandelbare certificaten van aandelen
Een van de redenen voor de koersexplosie van Fastned is waarschijnlijk de schaarste aan vrij verhandelbare certificaten van aandelen. Ruim 80 procent van de certificaten is onder controle van Fastned-oprichter Bart Lubbers en topman Michiel Langezaal. Zij hebben eerder aangegeven hun stukken vast te houden.
De koers 'kelderde' dus met ongeveer een kwart. Maar dus alsnog is het aandeel ongeveer vier keer meer waard dan het al die tijd op NXChange was. Ik neem aan dat de koers morgen net zo hard verder zakt, maar blijft een raar zaakje. Ik ga denk ik niet proberen om het vallende mes te vangen, maar als de aandelen (of depository receipts) straks onder de 1 euro komen, zou het erg lucratief kunnen worden (met een erg hoog risico).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 07:55

oscar82

De ondertitel

Mijn huisbank is ING. Ik beleg bij de giro. Wat me tot nu toe tegenhoud om over te stappen op de NT fondsen bij mijn huisbank zijn de uitstapkosten a maximaal 1%. Is dat terecht of maak ik hier een denkfout? Als het goed is beleg ik natuurlijk voor de lange termijn en hoef ik pas over jaren te beginnen met opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Bij de Rabobank zijn er geen uitstapkosten. Lijkt me sterk dat de ING ze wel berekent. Zeggen ze dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
oscar82 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:38:
Mijn huisbank is ING. Ik beleg bij de giro. Wat me tot nu toe tegenhoud om over te stappen op de NT fondsen bij mijn huisbank zijn de uitstapkosten a maximaal 1%. Is dat terecht of maak ik hier een denkfout? Als het goed is beleg ik natuurlijk voor de lange termijn en hoef ik pas over jaren te beginnen met opnemen.
Lees de ebi nog even goed door, de uitstapvergoeding is gekoppeld aan de kosten van je broker. ING rekent niets dus er zijn geen verdere kosten.
De vermelde instap- en uitstapvergoedingen zijn maximumcijfers en in sommige gevallen betaalt u mogelijk minder. Neem contact op met uw financieel adviseur of distributeur voor de feitelijke instap- en uitstapvergoedingen.

[ Voor 17% gewijzigd door Miki op 24-06-2019 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 07:55

oscar82

De ondertitel

Dank, dank @Miki en @Pistachenootje Ik dacht al: waarom is iedereen zo enthousiast? Maar nu snap ik t. Ga er nog eens goed naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretender 0
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 13:35
oscar82 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:38:
Ik twijfel hier ook enorm over. De google sheet waarin de brokers met elkaar vergeleken worden geeft aan dat de kosten niet zo gek ver uiteen lopen, ik kan moeilijk een keuze maken.

Tot dusver heb ik altijd bij degiro belegd, ik vind de UI wel fijn. NT bij de abn amro heeft een lagere TER maar wel hogere instap en uitstapkosten. Dividendlekkage zou daar wel minder moeten zijn en je aandelen worden niet uigeleend.

Is NT world bij de ABN voldoende beter dat je de investeringen van degiro het beste kan verplaatsen, of is het verschil dusdanig klein dat het amper uitmaakt? De sheet zegt een verschil van €4.000 over 30 jaar, in het voordeel van degiro t.o.v. de abn amro, maar daar zit dividendlekkage niet in verwerkt.

Maak ik me druk om niks, of is een switch de moeite waard? Gaat om 10k-20k p/j inleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Laatst online: 14-09 15:47
pretender 0 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 23:13:
[...]

Ik twijfel hier ook enorm over. De google sheet waarin de brokers met elkaar vergeleken worden geeft aan dat de kosten niet zo gek ver uiteen lopen, ik kan moeilijk een keuze maken.

Tot dusver heb ik altijd bij degiro belegd, ik vind de UI wel fijn. NT bij de abn amro heeft een lagere TER maar wel hogere instap en uitstapkosten. Dividendlekkage zou daar wel minder moeten zijn en je aandelen worden niet uigeleend.

Is NT world bij de ABN voldoende beter dat je de investeringen van degiro het beste kan verplaatsen, of is het verschil dusdanig klein dat het amper uitmaakt? De sheet zegt een verschil van €4.000 over 30 jaar, in het voordeel van degiro t.o.v. de abn amro, maar daar zit dividendlekkage niet in verwerkt.

Maak ik me druk om niks, of is een switch de moeite waard? Gaat om 10k-20k p/j inleggen.
Er is bij Abn Amro i.c.m NT geen spraken van in/uitstapkosten en/of transactiekosten. Bij de giro betaal je spreadkosten (verschil tussen bied en laat) en eventuele transactiekosten. Abn Amro i.c.m. NT is is in alle gevallen goedkoper dan degiro i.c.m. vwrl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:44
Ik blijf ook twijfelen om naar ABN Amro over te stappen. Dividendlekkage is natuurlijk interessant en kan al reden genoeg zijn om over te stappen, het gaat er meer om dat ik het verdienmodel van DeGiro, mijn huidige broker, niet heel transparant vind. UIteraard snap ik wat ze doen, maar het gaat er meer om of ik het waardeer dat zij op deze manier geld verdienen m.b.t. het uitlenen. Dit weekend maar eens uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 23:08
Orangelights23 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 08:23:
het gaat er meer om dat ik het verdienmodel van DeGiro, mijn huidige broker, niet heel transparant vind. UIteraard snap ik wat ze doen, maar het gaat er meer om of ik het waardeer dat zij op deze manier geld verdienen m.b.t. het uitlenen. Dit weekend maar eens uitzoeken.
Dan moet je zelf beter je huiswerk doen, met een Custody account leent De Giro niets uit.

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Laatst online: 15-09 20:45
@Wietsee. En dan zijn de kosten voor dividenduitkering weer hoger, waardoor de vergelijking DeGiro+VWRL vs ABN+NT op het kostenaspect weer ongunstiger uitvalt voor DeGiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:44
Wietsee. schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:19:
[...]

Dan moet je zelf beter je huiswerk doen, met een Custody account leent De Giro niets uit.
Huh, k heb het niet over een custody account gehad, dus ik heb geen idee waarom je dit noemt. Beetje vreemd om gelijk zo aan te vallen gezien je geen idee hebt wat mijn ervaringen zijn qua beleggen. Ik heb een standaard account en geen behoefte aan een custody account gezien de kosten (wat @ImaPseudonym ook beschrijft), nog buiten het feit dat de financiële stabiliteit en opmerkingen van toezichthouders op DeGiro niet altijd positief van aard zijn. Maar daar gaat dit niet over, het gaat over NT fondsen die DeGiro niet aanbiedt.

[ Voor 10% gewijzigd door Orangelights23 op 25-06-2019 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuvow
Miki schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:59:
Lees de ebi nog even goed door, de uitstapvergoeding is gekoppeld aan de kosten van je broker. ING rekent niets dus er zijn geen verdere kosten.
Dat klopt niet helemaal. Je betaalt bij de ING inderdaad geen extra in- of uitstapkosten naast de service fee die je betaalt. Het fonds maakt echt gebruik van 'swing pricing', om verwatering bij de achterblijvende deelnemers te voorkomen die veroorzaakt wordt door in- en uitstappers. Zie hiervoor punt 6.4 van de prospectus. In dit Reddit-draadje kun je hierover ook iets meer achtergrondinfo lezen. De bedoeling van deze methode is dat transactiekosten die gemoeid zijn met in- en uitstappers ook betaald worden door de in- en uitstappers en dus niet door de deelnemers die blijven zitten.

De korte samenvatting is dat je bij het World fonds een paar basispunten betaalt bij het in- en uitstappen, verwaarloosbaar. Bij de Emerging Markets betaal je ongeveer 20 tot 25 basispunten bij het in- en uitstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Tuvow schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:53:
[...]

Dat klopt niet helemaal. Je betaalt bij de ING inderdaad geen extra in- of uitstapkosten naast de service fee die je betaalt. Het fonds maakt echt gebruik van 'swing pricing', om verwatering bij de achterblijvende deelnemers te voorkomen die veroorzaakt wordt door in- en uitstappers. Zie hiervoor punt 6.4 van de prospectus. In dit Reddit-draadje kun je hierover ook iets meer achtergrondinfo lezen. De bedoeling van deze methode is dat transactiekosten die gemoeid zijn met in- en uitstappers ook betaald worden door de in- en uitstappers en dus niet door de deelnemers die blijven zitten.

De korte samenvatting is dat je bij het World fonds een paar basispunten betaalt bij het in- en uitstappen, verwaarloosbaar. Bij de Emerging Markets betaal je ongeveer 20 tot 25 basispunten bij het in- en uitstappen.
True, alleen op de swing pricing heb je geen invloed en wordt verwerkt in de dagkoers. Tevens zou je in een vergezicht het kunnen vergelijken met de spread die je bij etf's hebt. Zelf vind ik het stiekem ook erg prettig dat het wordt toegepast. Zo word je als zittende belegger beschermd tegen speculatief gedrag zoals je bijvoorbeeld ziet bij VWRL waar een horde in en uitstapt rondom ex-dividend datum.

Even wat anders, ING heeft nu een mooie feature toegevoegd. Je kunt nu de verhoudingen van je portefeuille in zien, hierdoor weet je gelijk of je aan herbalanceren toe bent.
Pagina: 1 ... 84 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.