Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.014.677 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ZenTex schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:45:
Goede tip.
Maar word hier DeGiro niet juist afgeraden?
Door sommigen wel, door sommigen niet. Een groot deel van de negatieve opinie is mijn inziens gebaseerd op elkaar napraten en onderbuik gevoelens. Maar als je het risico niet wilt nemen is NT bij je huisbank ook een prima optie. Ik heb zojuist 5k ingelegd bij ABN AMRO in NT en leg nu 400 euro elke maand in.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:02
Maar word hier DeGiro niet juist afgeraden?
Afgeraden is wat te sterk uitgedrukt vind ik. Maar er zijn wel argumenten te bedenken waarom de 3 grootbanken wellicht net wat beter scoren qua veiligheid/stabiliteit.

Als je al een bankrekening hebt bij ABN, ING of Rabo kun je daar prima beleggen. Ze bieden alle 3 de fondsen van Northern Trust, wat een prima optie is als je wereldwijd gespreid wil beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:44

page404

Website says no

Zo veel tips ineens.Dus de consensus is een beetje dat het beste moment om in te stappen altijd "nu" is. :+

Enfin, die 25K (wat ik toch echt een klein bedrag blijf vinden als ik hiet de tonnen voorbij zie vliegen) is waar ik mee wil beleggen, ik heb verder nog wel een buffer en wat spaargeld en heb het voorlopig niet nodig.
Er zijn mensen met tonnen ja. Ikzelf heb "maar" 14k belegd en bouw redelijk bescheiden op.
[...]

Euh, veel. Het ging om een soort 401K of iets dergelijks. dus ik gok >ton(nen)
20k op meerdere tonnen is een verlies van 10% hooguit. Vervelend, maar iets wat kan gebeuren als je op het verkeerde moment verkoopt. Dat kan onkunde zijn maar ook gedwongen door de situatie. Als je daar wakker van ligt is beleggen niet je ding ;)
[...]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:39

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tsurany schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:47:
[...]

Door sommigen wel, door sommigen niet. Een groot deel van de negatieve opinie is mijn inziens gebaseerd op elkaar napraten en onderbuik gevoelens. Maar als je het risico niet wilt nemen is NT bij je huisbank ook een prima optie. Ik heb zojuist 5k ingelegd bij ABN AMRO in NT en leg nu 400 euro elke maand in.
Ik denk juist dat veel kritische meningen gebaseerd zijn op enige levenservaring en dan met name in de periode 2007-2009 :). Of het vergelijkbaar met nu is weten we pas achteraf, maar een gewaarschuwd mens... ;). Feit is dat jonge bedrijven gevoeliger zijn voor een crisis dan een Rabobank of ING, best zuur als je na 2 jaar met verlies moet verkopen ipv de beoogde 30 jaar.

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 26-06-2019 22:54 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sport_Life schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 22:49:
[...]

Ik denk juist dat veel kritische meningen gebaseerd zijn op enige levenservaring en dan met name in de periode 2007-2009 :). Of het vergelijkbaar met nu is weten we pas achteraf, maar een gewaarschuwd mens... ;). Feit is dat jonge bedrijven gevoeliger zijn voor een crisis dan een Rabobank of ING, best zuur als je na 2 jaar met verlies moet verkopen ipv de beoogde 30 jaar.
En wat is dan precies het risico dat mensen lopen? Je beleggingen zijn veilig, waarom zou je die met verlies moeten verkopen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tsurany schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 23:05:
[...]

En wat is dan precies het risico dat mensen lopen? Je beleggingen zijn veilig, waarom zou je die met verlies moeten verkopen?
Ik veronderstel dat als een Meesman als zijnde beheerder failliet gaat, je de etfs op dat moment moet verkopen. Dat is op zich niet vervelend als de koers all time high staat, maar het is aannemelijker dat Meesman failliet gaat wanneer er een flinke crisis is, en dan moet je mogelijk op een slecht moment verkopen èn ook nog eens 0.5% transactie kosten betalen (namelijk voor de schuldeisers, lees de Belastingdienst, Uwv, een batterij juristen en accountants, etc ).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 26-06-2019 23:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
Tsurany schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 23:05:
[...]

Als je als waarheid aanneemt dat je beleggingen veilig zijn dan loop je geen risico nee ;)
Sport_Life schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 23:11:
[...]

Ik veronderstel dat als een Meesman failliet gaat, je de etfs op dat moment moet verkopen. Dat is op zich niet vervelend als de koers all time high staat, maar het is aannemelijker dat Meesman failliet gaat wanneer er een flinke crisis is, en dan moet je mogelijk op een slecht moment verkopen èn ook nog eens 0.5% transactie kosten betalen (namelijk voor de schuldeisers, lees de Belastingdienst, Uwv, een batterij juristen en accountants, etc ).
Dat lijkt me geen reëel risico. Je fondsen zullen bijna zeker gewoon naar een andere partij overgezet kunnen worden, of een andere partij zal de dienstverlening overnemen. Maar Meesman doet echt heel weinig spannends, dus de kans dat daar iets fout gaat is echt extreem miniem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dat dachten ook veel mensen toen ze 150k bij DSB gingen stallen voor 0,1% hogere rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:28
ImaPseudonym schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 18:33:
[...]

Ik ben benieuwd. Wat wordt je plan?

Morgen is de ex-dividend van VWRL en zal de koers een stuk omlaag gaan (maar misschien niet helemaal tot onder de 75€).
Is dat de trigger waar je op wacht om bij te kopen? Zelfs als de koers wel doorzakt tot onder de 75€ is een deel daarvan (namelijk het stuk wat als dividend uitgekeerd wordt) wel een beetje een sigaar uit eigen doos, dat had je namelijk als cash teruggekregen door vandaag (of eerder) te kopen.
Ik heb vandaag 14 stukjes VWRL gekocht op 75.84. Nog zo'n 3k in te leggen. Wacht nog wat dipjes af.

Ik weet dat het market timen is maar heb er ook wel wat lol in om dit zo te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Pakhaas op 26-06-2019 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Pakhaas schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 23:19:
[...]

Ik heb vandaag 14 stukjes VWRL gekocht op 75.84. Nog zo'n 3k in te leggen. Wacht nog wat dipjes af.

Ik weet dat het market timen is maar heb er ook wel wat lol in om dit zo te doen.
Misschien heb je iets minder lol als ie nooit meer dipt onder dit niveau, maar dan heb je ook weer wat geleerd.

Had je deze al gelezen? http://awealthofcommonsen...orlds-worst-market-timer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:28
Pistachenootje schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 03:58:
[...]

Misschien heb je iets minder lol als ie nooit meer dipt onder dit niveau, maar dan heb je ook weer wat geleerd.

Had je deze al gelezen? http://awealthofcommonsen...orlds-worst-market-timer/
Dan zou ik niet minder lol hebben, gezien je link maakt het namelijk niet uit dat ik hoog koop ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hielko schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 23:17:
Je fondsen zullen bijna zeker gewoon naar een andere partij overgezet kunnen worden
Op basis waarvan doe je deze uitspraak?

Ik herinner me juist een gevalletje in Engeland waar een broker failliet ging. Ik kan het niet meer terugvinden maar in mijn herinnering ging het als volgt. De stichting die de waardepapieren beheerde, moest een dure accountant inhuren om dit af te wikkelen. Die werd betaald door waardepapieren te verkopen. De kosten liepen richting ettelijke tonnen. Gevolg is dat veel klanten niets kregen.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erlandil
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 08:31
Hallo allen,

Ik lurk hier al een tijdje rond met de intentie om eens te gaan nadenken over beleggen maar ik heb nu een mogelijkheid om via mijn werkgever wat te doen. Het is een stock purchase plan waar ik iets gereserveerd over nadacht maar een collega attendeerde mij dat het nu toch wel een relatief veilige optie is.

In het kort hoe het schema werkt:
  • Per loonperiode wordt er x afgehaald van je loon (hoogte zelf te bepalen) voor 2 jaar lang zodat je aandelen van het bedrijf kan kopen tegen een korting
  • Het totaal aantal te kopen aandelen aan het einde van de 2 jaar periode zal het equivalent zijn van het kopen van aandelen op marktprijs bij aanvang of aan het einde van de periode. De laagste waarde van de 2 met een 15% korting
  • Contributies worden na belasting er afgehaald (dus geen belasting voordeel)
  • Als ik ergens tijdens de looptijd me bedenk kan ik alle contributies gewoon terugvragen
  • US gebaseerde programma (dus ik moet uiteindelijk wel nadenken over US vs Europe)
Ervan uitgaande dat het bedrijf enigszins stabiel blijft lijkt dit hoe dan ook een lucratieve vorm van aandelen. Als ik transactiekosten moet nalopen dan nog is de 15% van het laagste prijspunt als ik direct weer zou verkopen niet verkeerd, en dat is enkel in een dalende situatie. Als de prijs gestegen is zou het alleen maar beter worden. Nu weet ik dat voor niets de zon opgaat dus eigenlijk mijn vraag aan jullie: wat zie ik over het hoofd?

Mocht dit toch beter in een apart topic horen, dan mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:57
Erlandil schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:08:
Hallo allen,

Ik lurk hier al een tijdje rond met de intentie om eens te gaan nadenken over beleggen maar ik heb nu een mogelijkheid om via mijn werkgever wat te doen. Het is een stock purchase plan waar ik iets gereserveerd over nadacht maar een collega attendeerde mij dat het nu toch wel een relatief veilige optie is.

• Per loonperiode wordt er x afgehaald van je loon (hoogte zelf te bepalen) voor 2 jaar lang zodat je aandelen van het bedrijf kan kopen tegen een korting
  • Het totaal aantal te kopen aandelen aan het einde van de 2 jaar periode zal het equivalent zijn van het kopen van aandelen op marktprijs bij aanvang of aan het einde van de periode. De laagste waarde van de 2 met een 15% korting
  • Als ik ergens tijdens de looptijd me bedenk kan ik alle contributies gewoon terugvragen
  • US gebaseerde programma (dus ik moet uiteindelijk wel nadenken over US vs Europe)
Ervan uitgaande dat het bedrijf enigszins stabiel blijft lijkt dit hoe dan ook een lucratieve vorm van aandelen. Als ik transactiekosten moet nalopen dan nog is de 15% van het laagste prijspunt als ik direct weer zou verkopen niet verkeerd, en dat is enkel in een dalende situatie. Als de prijs gestegen is zou het alleen maar beter worden. Nu weet ik dat voor niets de zon opgaat dus eigenlijk mijn vraag aan jullie: wat zie ik over het hoofd?

Wat gebeurt er als je ontslag krijgt of neemt?

Enige wat je echt mist is het risico. Mocht het bedrijf failliet gaan, ben je niet alleen je salaris kwijt, maar ook een gedeelte van je spaargeld. Zie bijvoorbeeld de Enron case, waar Enron failliet ging, werknemers hun baan, spaargeld en pensioen kwijt waren.

Verder lijkt het op het eerste gezicht een prima plan.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erlandil
evleerdam schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:20:
[...]

Wat gebeurt er als je ontslag krijgt of neemt?

Enige wat je echt mist is het risico. Mocht het bedrijf failliet gaan, ben je niet alleen je salaris kwijt, maar ook een gedeelte van je spaargeld. Zie bijvoorbeeld de Enron case, waar Enron failliet ging, werknemers hun baan, spaargeld en pensioen kwijt waren.

Verder lijkt het op het eerste gezicht een prima plan.
Ontslag neemt/krijgt is in principe gewoon de optie om de eerder vastgelegde gelden/contributies terug te krijgen bij 'eerder stoppen'. Afwikkeling daarvan zou dan een ding zijn maar verder geen noemenswaardig risico (het is formeel gewoon mijn geld, het ligt alleen apart ter investering) Inderdaad, Enron case is natuurlijk bekend maar dat is ook meer een algemeen risico bij aandelen/faillissement van. In theorie zou ik dat risico ook kunnen adresseren door intern goed op de hoogte te blijven van hoe het bedrijf loopt en eerder contributies terug te vragen. Blijft moeilijk maar denk niet dat het op dit pad zit (het purchase plan bestaat al een tijdje en is meer voor medewerkers binding bedoeld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:23
@Erlandil

Het gaat er voornamelijk om dat indien het bedrijf omvalt, jij twee keer een klap krijgt. Je moet je bedenken of je dat wilt. Je gaat hiermee in principe full-in op één bedrijf en qua risicospreiding is dat nooit aan te bevelen. Het kan bepaalde voordelen bevatten zoals je beschrijft, maar wees je wel bewust van bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05:16
Mag je die aandelen ook direct weer verkopen aan het einde van die 2 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:00

Roozzz

Plus ultra

Orangelights23 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:36:
@Erlandil

Het gaat er voornamelijk om dat indien het bedrijf omvalt, jij twee keer een klap krijgt. Je moet je bedenken of je dat wilt. Je gaat hiermee in principe full-in op één bedrijf en qua risicospreiding is dat nooit aan te bevelen. Het kan bepaalde voordelen bevatten zoals je beschrijft, maar wees je wel bewust van bovenstaande.
Exact dit.
Wij hebben ook de optie om aandelen aan te schaffen als werknemer of via salarisconstructies (wij zijn niet beurs genoteerd trouwens), maar ik kies altijd voor extra cash. Dan kan ik namelijk zelf bepalen waar ik dat investeer.
Ondanks dat ik het volste vertrouwen (trackrecord ~140 jaar, stabiele omzet- en winstgroei) heb in mijn werkgever wil ik het risico op de casus ontslag én vermogensverlies niet nemen.

Misschien dat ik wel deelneem als mijn portfolio stevig groeit, maar dan nog zou ik daar niet meer dan enkele procenten in willen hebben. De positie wordt anders onevenredig groot. Dus heb je nog andere investeringen? Anders wat mij betreft meteen een no-go.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Volgens mij is het een uitstekend plan. De optie om te kiezen of je op de begin- of eindprijs koopt is echt al super, super waardevol en daar bovenop krijg je nog 15% korting. En als ik het goed lees kun je je contributie ook nog terugkrijgen als er iets gebeurt of als je ontslagen wordt. Ik zou me nog afvragen:

- Staat je geld daadwerkelijk ergens geparkeerd in een fondsje? Of betaalt je werkgever gewoon minder loon en issuen ze nieuwe aandelen na twee jaar. In het eerste geval zit je natuurlijk veel beter mocht er iets gebeuren met je werkgever.
- zijn er specifieke US (of NL) belastingregels waar je rekening mee moet houden? (lijkt me niet)
- Zijn er restricties aan wanneer je mag verkopen? Mag je alles meteen verkopen na twee jaar?

Deze vragen kan je werkgever vast beantwoorden. Als je meteen mag verkopen lijkt me het een prachtige structuur. Gegarandeerd 15% rendement in twee jaar met een gratis optie op nog veel meer. Dat is zo veel beter dan het verwachte rendement op een indexfonds dat ik vind dat veel mensen hier veel te negatief zijn. Je moet misschien oppassen als je 50+ bent en 90% van je vermogen in aandelen van je werkgever zit. Maar als je momenteel nog geen aandelen in je werkgever hebt en je moet kiezen tussen een maandelijkse inleg van een paar honderd euro hierin of in een indexfonds dan lijkt me de keuze snel gemaakt. Als dat contributie-fonds ook nog veilig is opgezet dan is het helemaal een no-brainer.

Yes, er is een kleine kans dat je werkgever omvalt maar het programma lijkt me zo enorm gunstig dat ik dat risico enorm graag zou willen lopen (tenzij je het idee hebt dat je werkgever op instorten staat). En desnoods koop je wat puts met een hele lage strike op je werkgever als verzekering (als dat mag) om dat risico af te dekken. Lijkt op iets van Accenture ofzo?
Roozzz schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:48:Misschien dat ik wel deelneem als mijn portfolio stevig groeit, maar dan nog zou ik daar niet meer dan enkele procenten in willen hebben. De positie wordt anders onevenredig groot. Dus heb je nog andere investeringen? Anders wat mij betreft meteen een no-go.
Veel te conservatief. Ten eerste negeer je de buitengewoon gunstige randvoorwaarden van het genoemde plan. Ten tweede, als je geen andere investeringen hebt dan zit 99% van je vermogen in het loon dat je de komende decennia gaat verdienen en dan kun je best wat risico nemen met een paar duizend euro. Ten derde: een paar procent?!? De randvoorwaarden van dit programma zijn zo gunstig dat ik zou zeggen dat je gek bent als je niet meedoet en ik zou me pas druk gaan maken over een faillissement als ik voor meer dan 30% van mijn vermogen in dit programma zit en dat deel is meer dan een ton waard. Tot die tijd zou ik eerder zeggen dat de grootste fout die je kan maken is dat je geen of te weinig gebruik maakt van de gouden voorwaarden die je werkgever je aanbiedt. Al is de kans dat je werkgever binnen twee jaar failliet gaat en je al je geld kwijt bent 20% dan denk ik nog dat het aandelenplan een hogere verwachtingswaarde heeft dan je spaarrekening.

[ Voor 49% gewijzigd door writser op 27-06-2019 10:40 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

@writser bovenstaande beredeneerde ik vanuit mijn eigen positie. Ik had namelijk een beperkt beeld van de constructie van @Erlandil. Als wat jij hierboven schetst klopt, dan verandert dat de zaken ja! Voor 15% gegarandeerd in 2 jaar zou ik daar fors in gaan zitten. Helaas heb ik niet zulke mooie voorwaarden :+

Persoonlijk verwacht ik wat addertjes onder het gras, want dit is potentieel too good to be true...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Het is redelijk normaal dat werknemers in een aandelenplan met gunstige voorwaarden kunnen instappen. Anders zouden ze die aandelen ook wel gewoon zelf op de beurs kunnen kopen... en heeft dat hele plan helemaal geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Roozzz schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:54:
@writser bovenstaande beredeneerde ik vanuit mijn eigen positie. Ik had namelijk een beperkt beeld van de constructie van @Erlandil. Als wat jij hierboven schetst klopt, dan verandert dat de zaken ja! Voor 15% gegarandeerd in 2 jaar zou ik daar fors in gaan zitten. Helaas heb ik niet zulke mooie voorwaarden :+

Persoonlijk verwacht ik wat addertjes onder het gras, want dit is potentieel too good to be true...
Ja in een privaat bedrijf is het wat lastiger. Op welke waardering mag je instappen, wanneer mag en kun je verkopen, etc. etc. Hebben ze bij jou geen gunstige voorwaarden dan? Zoals Hielko al zegt, veel bedrijven bieden wat korting o.i.d. aan; waarom zou je anders meedoen.

De genoemde regeling klinkt inderdaad mooi voor de werknemer maar is ook prima voor de werkgever: je bindt je werknemers, je hebt minder cash nodig om salarissen te betalen en de verwatering kost je geen geld, die benadeelt slechts andere aandeelhouders.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik kom er toch niet helemaal uit qua keuze om een extra deel van mijn spaargeld te investeren. Momenteel heb ik het als volgt:
- 60% spaargeld leaseplan bank
- 10% ETF aandelen (VWRL) en obligaties (IEGA en IECA) via DeGiro
- 30% aandelen werkgever. Niet te verhandelen binnen 3 jaar.

Verder al fors geïnvesteerd in isolatie en zonnepanelen komen er aan.

De spaargeld buffer wil ik terug brengen naar 30%, daarmee kan ik probleemloos een jaar in onze volledige lasten voorzien. Nu ben ik op zoek naar een investering met zeer laag risico, zeer defensief dus. Eigenlijk dus een investering die op de risicometer een 2 of 3 scoort. Voor mij is een rendement van 2%-3% prima. Voorkeur die ik heb is duurzaamheid, maar niet als dit fors ten kosten van rendement gaat.

Afwegingen die ik gemaakt heb:
- deposito’s: rendement niet haalbaar en geld staat vast
- aflossen hypotheek: laag rendement en geld is weg
- obligaties uitbreiden: hoe vergelijk ik het risico van obligaties met de risicometer? Ik heb nu iShares EU bijvoorbeeld. Die lijken we qua risico vergelijkbaar met de diverse aangeboden obligatiefondsen.
- Obligatiefondsen: ASN Duurzaam mixfonds spreekt me aan, maar ook hier zonde van de hoge fonds kosten
- crowdfundingplatform: te hoog risico
- Triodos Groenfonds: lijkt een relatief veilige investering met gewenst rendement maar hoge kosten
- Meewind: hoge kosten en wisselende reviews
- Zonnepanelendelen.nl : relatief laag rendement en geld staat vast
- huidig aandelen/obligatie portefeuille verder verhogen met spaargeld: voelt als weinig spreiding, ondanks de ruime spreiding in de fondsen zelf.

Ondanks dat het prima in detail te vergelijken is voelt het toch wat als appels met peren vergelijken door de vele mogelijkheden. Ik wil niet blind in een fonds stappen en teveel risico maakt me onrustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Laatst online: 14-09 15:47
Aghanim schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:40:
Ik kom er toch niet helemaal uit qua keuze om een extra deel van mijn spaargeld te investeren. Momenteel heb ik het als volgt:

De spaargeld buffer wil ik terug brengen naar 30%, daarmee kan ik probleemloos een jaar in onze volledige lasten voorzien. Nu ben ik op zoek naar een investering met zeer laag risico, zeer defensief dus. Eigenlijk dus een investering die op de risicometer een 2 of 3 scoort. Voor mij is een rendement van 2%-3% prima. Voorkeur die ik heb is duurzaamheid, maar niet als dit fors ten kosten van rendement gaat.

Afwegingen die ik gemaakt heb:
- deposito’s: rendement niet haalbaar en geld staat vast
- aflossen hypotheek: laag rendement en geld is weg
- obligaties uitbreiden: hoe vergelijk ik het risico van obligaties met de risicometer? Ik heb nu iShares EU bijvoorbeeld. Die lijken we qua risico vergelijkbaar met de diverse aangeboden obligatiefondsen.
- Obligatiefondsen: ASN Duurzaam mixfonds spreekt me aan, maar ook hier zonde van de hoge fonds kosten
- crowdfundingplatform: te hoog risico
- Triodos Groenfonds: lijkt een relatief veilige investering met gewenst rendement maar hoge kosten
- Meewind: hoge kosten en wisselende reviews
- Zonnepanelendelen.nl : relatief laag rendement en geld staat vast
- huidig aandelen/obligatie portefeuille verder verhogen met spaargeld: voelt als weinig spreiding, ondanks de ruime spreiding in de fondsen zelf.

Ondanks dat het prima in detail te vergelijken is voelt het toch wat als appels met peren vergelijken door de vele mogelijkheden. Ik wil niet blind in een fonds stappen en teveel risico maakt me onrustig.
Hoelang kan je het geld missen en welk percentage van je belegde vermogen ben je bereid (tijdelijk) te verliezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Overigens had ik mijn aandelen Fastned gisteren al binnen zag ik vanochtend (maar waarschijnlijk na de close). De overboeking pakt matig uit; toen ik deze in gang zette stond de koers op NXchange nog rond de 25 en vandaag heb ik mijn stukjes op Euronext verkocht rond de 17. Min 30% in een paar dagen :) . Maar dat is niet het hele verhaal; vrijdag kon ik redelijk laag kopen op NXchange en ik heb mijn certificaten daar een paar keer opportunistisch heen en weer getikt waardoor ik er alsnog met een leuke plus uitkom. Ook achteraf denk ik dat het prijsverschil destijds zo groot was dat ik niet van mening ben dat overboeken een enorm slechte beslissing was. En ik wou het ook gewoon even proberen (om Zr40 in te halen :P). Ik weet in elk geval zeker dat een hoop mensen een enorme winst hebben laten liggen door niet als een gek hun posities over te boeken.

Als je alert was en al een NXchange account had dan had je vrijdag rond de lunch de mogelijkheid om een sloot certificaten te kopen op 11 a 12 euro terwijl het op Euronext al helemaal door het dak was gegaan. Geen waterdichte arbitrage maar ik denk wel een gok waarbij de kansen zeer gunstig waren. Een paar uur later was de koers op NXchange verdubbeld en/of had je kunnen overboeken. Helaas moest mijn account nog gevalideerd worden op dat moment. De prijs werd opgedreven door mensen zoals ik; mensen die al een account hadden zaten te slapen.

Anyway, een mooi avontuur. Inmiddels is de handel op NXchange volledig opgedroogd en is het prijsverschil met Euronext ook een stuk kleiner.

[ Voor 53% gewijzigd door writser op 27-06-2019 14:26 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reclame is niet toegestaan.

[ Voor 94% gewijzigd door Ardana op 27-06-2019 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
klaasvaak1853 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:53:
[...]

Hoelang kan je het geld missen en welk percentage van je belegde vermogen ben je bereid (tijdelijk) te verliezen?
Geld heb ik in principe niet (meer) nodig tot pensioen, dus 30 jaar is geen probleem. Wel vind ik het prettig om de mogelijkheid te hebben om over 10 jaar opnieuw te bepalen wat de juiste strategie is, gebaseerd op de komende ontwikkelingen. Een verlies van 5% vind ik te overzien, iets hoger mag ook maar dan raak ik wel gespannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

writser schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:10:
[...]

Ja in een privaat bedrijf is het wat lastiger. Op welke waardering mag je instappen, wanneer mag en kun je verkopen, etc. etc. Hebben ze bij jou geen gunstige voorwaarden dan? Zoals Hielko al zegt, veel bedrijven bieden wat korting o.i.d. aan; waarom zou je anders meedoen.
Ik zal er na mijn vakantie weer eens induiken, ik weet de details niet meer. 2 jaar terug uitgezocht en toen vond ik het de moeite niet waard. Er staat me iets bij van enkele (1-2) verkoopmomenten per jaar en relatief laag rendement.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Aghanim schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:40:

De spaargeld buffer wil ik terug brengen naar 30%, daarmee kan ik probleemloos een jaar in onze volledige lasten voorzien. Nu ben ik op zoek naar een investering met zeer laag risico, zeer defensief dus. Eigenlijk dus een investering die op de risicometer een 2 of 3 scoort. Voor mij is een rendement van 2%-3% prima.
Dan kom je volgens mij al gauw uit bij obligaties. Vanguard heeft daar een aardig artikel over geschreven.

Als je global bonds wil, hedged to euro, heb je van Vanguard een ETF en een beleggingsfonds en van iShares een ETF (EUNA op Xetra).

Genoeg spaargeld om een jaar van te leven vind ik persoonlijk erg veel. Als je rekening houdt met inflatie en VRH ben je gewoon geld aan het verliezen op spaargeld. Het alternatief zou zijn om meer spaargeld in obligaties te steken. In 'noodgevallen' kun je daar ook snel bij.
Aghanim schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:09:
[...]

Geld heb ik in principe niet (meer) nodig tot pensioen, dus 30 jaar is geen probleem. Wel vind ik het prettig om de mogelijkheid te hebben om over 10 jaar opnieuw te bepalen wat de juiste strategie is, gebaseerd op de komende ontwikkelingen. Een verlies van 5% vind ik te overzien, iets hoger mag ook maar dan raak ik wel gespannen.
Met een 30 jaar horizon zou je misschien eens wat verder kunnen nadenken over je risico tolerantie. Is het bijvoorbeeld echt zo erg als je beleggingen een jaar 40% zakken, als ze de 10 volgende jaren weer telkens ~10% stijgen?

Het verleden zegt natuurlijk niets over de toekomst maar als je kijkt naar de flinke crisis rond 2001 en 2008 dan was het gewoon een kwestie van rustig blijven zitten (liefst nog bijkopen) en binnen enkele jaren was je investering weer terug, om vervolgens een mooie groei periode mee te maken.

[ Voor 26% gewijzigd door Pistachenootje op 27-06-2019 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:46
Pistachenootje schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:30:
[...]
Het verleden zegt natuurlijk niets over de toekomst maar als je kijkt naar de flinke crisis rond 2001 en 2008 dan was het gewoon een kwestie van rustig blijven zitten (liefst nog bijkopen) en binnen enkele jaren was je investering weer terug, om vervolgens een mooie groei periode mee te maken.
Ik vond het moeilijk te geloven, maar als je je gehele vermogen in 1 keer in een aandelen portefeuille (gespreid) had in gelegd op het hoogtepunt van de beurs in 2008, dan had je een ruim positief rendement gehaald van ik meen tussen de 3 en 4 procent op jaarbasis (gemiddeld).

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Pistachenootje schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:30:
[...]

Dan kom je volgens mij al gauw uit bij obligaties. Vanguard heeft daar een aardig artikel over geschreven.

Als je global bonds wil, hedged to euro, heb je van Vanguard een ETF en een beleggingsfonds en van iShares een ETF (EUNA op Xetra).

Genoeg spaargeld om een jaar van te leven vind ik persoonlijk erg veel. Als je rekening houdt met inflatie en VRH ben je gewoon geld aan het verliezen op spaargeld. Het alternatief zou zijn om meer spaargeld in obligaties te steken. In 'noodgevallen' kun je daar ook snel bij.

[...]

Met een 30 jaar horizon zou je misschien eens wat verder kunnen nadenken over je risico tolerantie. Is het bijvoorbeeld echt zo erg als je beleggingen een jaar 40% zakken, als ze de 10 volgende jaren weer telkens ~10% stijgen?

Thx, ik ga eens naar het artikel kijken. Heb zelf ook het idee dat obligaties, en dan flink gespreid, het beste aansluiten. Ben het met je eens dat minder spaargeld/hogere risico tolerantie prima kan maar ik merk aan mezelf dat ik bij de gedachte er aan al erg onrustig word. Geen idee waarom precies want rationeel kan ik het prima onderbouwen voor mezelf om wat meer, en risicovoller, te beleggen. Heb me nu wel voorgenomen om sowieso mijn spaarrekening niet verder te spekken maar maandelijks te beleggen wat over blijft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Aghanim schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:51:
[...]

Thx, ik ga eens naar het artikel kijken. Heb zelf ook het idee dat obligaties, en dan flink gespreid, het beste aansluiten. Ben het met je eens dat minder spaargeld/hogere risico tolerantie prima kan maar ik merk aan mezelf dat ik bij de gedachte er aan al erg onrustig word. Geen idee waarom precies want rationeel kan ik het prima onderbouwen voor mezelf om wat meer, en risicovoller, te beleggen. Heb me nu wel voorgenomen om sowieso mijn spaarrekening niet verder te spekken maar maandelijks te beleggen wat over blijft.
Ik vind het heel logisch en begrijpelijk. Volgens mij hebben de meeste mensen dat wel. Ik denk dat je er wel wat aan kan doen: Staps bewijs jezelf blootstellen aan het risico; dus klein beginnen en er aan wennen, en dan langzaam je investering uitbreiden.

Wat mij verder heeft geholpen is om veel te lezen over de geschiedenis: wat zijn de 'ergste' periodes geweest in de VS, Japan, wereldwijd etc, en hoe lang duurde het herstel meestal.

Hier wat info over de Amerikaanse aandelen markt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7dxjUa7.png
https://content.usaa.com/....pdf?cacheid=2039698256_p

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Even een tegengeluid: neem vooral niet meer risico dan je aankunt. Als jij straks nachten wakker ligt omdat je aandelen keihard zijn gedaald, dan ga je verkopen en verlies nemen om weer te kunnen slapen. Mooie data en artikelen die aangeven dat je écht niet moet verkopen gaan dan niet helpen. Beter iets te weinig risico (en dus minder rendement) en geen domme dingen doen, dan te veel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
poehee schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:50:
[...]

Ik vond het moeilijk te geloven, maar als je je gehele vermogen in 1 keer in een aandelen portefeuille (gespreid) had in gelegd op het hoogtepunt van de beurs in 2008, dan had je een ruim positief rendement gehaald van ik meen tussen de 3 en 4 procent op jaarbasis (gemiddeld).
Zou goed kunnen kloppen. Ik kom hier uit op gemiddeld ~5% maar dat is denk ik zonder inflatie correctie en kosten.
https://www.portfoliovisu...al1=100&total2=0&total3=0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:07:
Overigens had ik mijn aandelen Fastned gisteren al binnen zag ik vanochtend (maar waarschijnlijk na de close). [..] En ik wou het ook gewoon even proberen (om Zr40 in te halen :P).
Ik wacht nog steeds, dus dat is je gelukt :)

Van ING heb ik verder niets meer gehoord, van IB het bericht dat zij contact hebben gezocht met ING en te horen hebben gekregen dat ze niet op de hoogte zijn van de transfer. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Pistachenootje schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 15:01:
[...]

Ik vind het heel logisch en begrijpelijk. Volgens mij hebben de meeste mensen dat wel. Ik denk dat je er wel wat aan kan doen: Staps bewijs jezelf blootstellen aan het risico; dus klein beginnen en er aan wennen, en dan langzaam je investering uitbreiden.
Stapsgewijs is voor mij inderdaad een goede aanpak gebleken. Ik heb 8 maanden geleden 5K genomen en daar aandelen en obligaties voor gekocht. Het idee was om 250€ per maand aan te kopen. Dat deed ik in november maar in december was mijn portefeuille gedaald en dus heb ik vanaf dat moment niks meer gekocht. Momenteel sta ik op 5310 dus een mooie rendement en voor mij het eerste bewijs dat het dus ook goed kan komen (en net zo hard op -300 kan komen). Daarom heb ik gisteren de ‘gemiste 6x250€’ in 1x toegevoegd en ga ik nu maandelijks meer toevoegen.

Toch voelt dat anders dan een fors spaarbedrag, waar ik, redelijk onbewust, al 15 jaar aan bouw om te laten stijgen, om te zetten in een portefeuille. Die 5K+ voelt een beetje als ‘speelgeld’, zij het met weinig risico gezien mijn fondskeuze. Dat spaargeld voelt als ‘echt’ geld omdat dit al jarenlang op mijn rekening staat. Misschien een rare beredenering maar zo leg ik het het beste uit denk ik :)

Anderzijds is het bedrag te groot om op mijn spaarrekening te laten staan en vind ik dat weer zonde.
Longcat schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 15:09:
Even een tegengeluid: neem vooral niet meer risico dan je aankunt. Als jij straks nachten wakker ligt omdat je aandelen keihard zijn gedaald, dan ga je verkopen en verlies nemen om weer te kunnen slapen. Mooie data en artikelen die aangeven dat je écht niet moet verkopen gaan dan niet helpen. Beter iets te weinig risico (en dus minder rendement) en geen domme dingen doen, dan te veel. :)
Mijn gevoel is dat dit wel goed komt als ik stapsgewijs dit bedrag opbouw in een zeer defensief fonds. De kans lijkt mij daarin erg klein dat ik ineens 5% verlies. Dit lijkt mij over het algemeen bij een obligatiefonds wel realistisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:23
Mooi plaatje. Ik neem aan dat hierbij niet wordt uitgegaan van periodiek beleggen, maar een belegging die wordt gedaan, x% daalt en hoe lang het duurt vanaf het moment van stijgen tot het weer op de oude per. Ik kon dit niet zo snel uit de bijbehorende pagina halen.

Ik kan mij voorstellen dat, indien je maandelijks belegd, de 'hersteltijd' een stuk minder is, gezien het rente-op-rente effect en herbelegde dividenduitkeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
Aghanim schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:09:
[...]

Ik zou het bij een spaarrekening houden als je maximaal 5% drawdown aankan. Zelfs obligaties kunnen meer dan 5% dalen bij een rente stijging. Bovendien levert een 5 jarige deposito bij sommige banken veel meer op dan een global euro hedged bond etf.

Weet je zeker dat je niet meer dan 5% drawdown aankan? Je hebt 30 jaar de tijd. Als je meer risico neemt wordt je namelijk op de lagentermijn beloond met een veel hoger rendement. Iedereen heeft zijn eigen risico bereidheid maar zonder risico ga je in deze tijden geen rendement maken.

[ Voor 6% gewijzigd door klaasvaak1853 op 27-06-2019 16:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:09
Aghanim schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 15:41:
[...]

Stapsgewijs is voor mij inderdaad een goede aanpak gebleken. Ik heb 8 maanden geleden 5K genomen en daar aandelen en obligaties voor gekocht. Het idee was om 250€ per maand aan te kopen. Dat deed ik in november maar in december was mijn portefeuille gedaald en dus heb ik vanaf dat moment niks meer gekocht. Momenteel sta ik op 5310 dus een mooie rendement en voor mij het eerste bewijs dat het dus ook goed kan komen (en net zo hard op -300 kan komen). Daarom heb ik gisteren de ‘gemiste 6x250€’ in 1x toegevoegd en ga ik nu maandelijks meer toevoegen.

[...]
Het idee van gespreid inleggen is juist dat als de koers omlaag gaat je volgende inleg goedkoper is. Als je maandelijks was blijven inleggen was je totaal nu hoger dan 5310 geweest ;)

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Caeruleus schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 15:56:
[...]

Het idee van gespreid inleggen is juist dat als de koers omlaag gaat je volgende inleg goedkoper is. Als je maandelijks was blijven inleggen was je totaal nu hoger dan 5310 geweest ;)
I know. Ik zie het maar als koudwatervrees en leergeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Als ik je zo hoor ben je enorm risico-avers, als dat niet verandert dan zou ik gewoon het grootste deel van je vermogen op je spaarrekening / deposito's laten staan en een klein bedrag beleggen. Als je geen 5% verlies wil lijden dan moet je simpelweg accepteren dat je ook geen 3% rendement gaat halen anno 2019.

En het de afgelopen maanden al niet lukte om je aan je schema te houden voor 250 euro per maand dan zou ik wellicht de Meesman-route overwegen. Dat is misschien iets duurder maar dan gaat het inleggen in elk geval vanzelf. Dat had je nu al meer geld en minder kopzorgen opgeleverd. Gezien je geklooi zou ik niet al te veel bij deGiro zelf achter de knoppen gaan zitten. Ik denk niet dat jij het type bent dat daar vrolijk van wordt.

[ Voor 34% gewijzigd door writser op 27-06-2019 16:53 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 13:26
Ik wil juist meer downturn aandurven, omdat ik anders 30+ jaar op mn pensioen moet wachten, in plaats van hopelijk 20.

Ik kan nu makkelijk praten over 100%+ van mijn vermogen in aandelen (studieschuld is hoger dan het saldo van mijn spaarrekeningen), maar voordat ik instapte heb ik eerst anderhalf jaar ingelezen in dit en dat boek (van Bogle resp. Bogleheads).

En toen het eenmaal zo ver was hield ik nog de vuistregel aan "half jaar leefgeld op spaarrekening, wat dan overblijft 110-leeftijd in % aandelen en % wat overblijft in obligaties/spaarrekening", zodat je hoe ouder je wordt hoe meer obligaties/spaarrekening je aanhoudt tov aandelen. Voorbeeld bij 40 jaar oud: 110-40 = 70% aandelen, 30% obligaties. Als je heel risico avers bent maar toch wilt instappen, kan je 120 of 130 nemen, maar dan schiet het wel minder op natuurlijk.

Weer een paar jaar later en dit boek van JL Collins, heb ik mn vuistregel aangepast in "half jaar leefgeld op spaarrekening, wat dan overblijft in aandelen".

Onder aandelen versta ik dan uiteraard wereldwijde index funds van Vanguard of iShares.

[ Voor 10% gewijzigd door AceAceAce op 27-06-2019 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:57

oscar82

De ondertitel

Aghanim schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 15:41:
[...]
Mijn gevoel is dat dit wel goed komt als ik stapsgewijs dit bedrag opbouw in een zeer defensief fonds. De kans lijkt mij daarin erg klein dat ik ineens 5% verlies. Dit lijkt mij over het algemeen bij een obligatiefonds wel realistisch?
Dat klopt inderdaad. Let alleen wel op dat het een ETF is met staatsobligaties, zoals je bijv. al hebt met IEGA.

Bedrijfsobligaties zoals IECA zitten qua risico volgens mij tussen aandelen en obligaties in. Enerzijds heb je het risico op failliete bedrijven en anderzijds het renterisico via de centrale banken. Probeer die risico's in je portefeuille liever gescheiden te houden. Zeker als je zenuwachtig wordt van meer dan 5% downturn.

Kijk je vaak naar de waarde van de aandelen die je via je werkgever aanhoudt, of juist niet? Zou je ook zenuwachtig worden als die opeens in waarde dalen?

Als dit twee keer nee is, dan zou ik de 10% die je nu al op DeGiro hebt staan vol in VWRL stoppen (dit gedeelte mag 50% dalen, want dan heb je "slechts" -5% voor je totale portefeuille) en de rest? Tsja doe er iets leuks mee :) Van staatsobligaties zoals IEGA zou ik 1 a 2 % rendement verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
klaasvaak1853 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 15:51:
[...]

Ik zou het bij een spaarrekening houden als je maximaal 5% drawdown aankan. Zelfs obligaties kunnen meer dan 5% dalen bij een rente stijging. Bovendien levert een 5 jarige deposito bij sommige banken veel meer op dan een global euro hedged bond etf.

Weet je zeker dat je niet meer dan 5% drawdown aankan? Je hebt 30 jaar de tijd. Als je meer risico neemt wordt je namelijk op de lagentermijn beloond met een veel hoger rendement. Iedereen heeft zijn eigen risico bereidheid maar zonder risico ga je in deze tijden geen rendement maken.
Als een maximaal een min van 5% aankan moet je niet gaan beleggen. Zelfs niet in obligaties, tenzij je iets kiest met hoge ratings en korte looptijd, maar dan kan je je geld net zo goed op de spaarrekening zitten.

Maar je moet even goed nadenken, je risicobereidheid lijkt heel erg laag, maar je capaciteit om risico te nemen is waarschijnlijk rationeel gezien een stuk hoger. Je hebt een lange tijdshorizon en het geld niet op korte termijn nodig.

Cijfers even uit de lucht geplukt, maar wat vind je aantrekkelijker? Vandaag op 100 beginnen en over 30 jaar op 150 staan, of vandaag beginnen en over 30 jaar tussen de 300 en 1000 staan? Want dat is wel het soort trade-off wat je maakt als je kijkt over een lange periode. Je kan heel zeker een klein beetje verdienen, of met grote onzekerheid meer of veel meer verdienen. En ja, er zijn geen garanties. Heel misschien is over 30 jaar de wereld een nucleaire woestijn en is alleen een liter schoon water nog iets waard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erlandil
Orangelights23 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:36:
@Erlandil

Ja terecht punt, had ik ook in ogenschouw genomen, het is een eerste investering maar het zal dan niet mijn enige blijven, het is meer dat het systeem an sich qua voorwaarden gunstig is en of ik daar iets aan mis.
writser schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:00:
Volgens mij is het een uitstekend plan. De optie om te kiezen of je op de begin- of eindprijs koopt is echt al super, super waardevol en daar bovenop krijg je nog 15% korting. En als ik het goed lees kun je je contributie ook nog terugkrijgen als er iets gebeurt of als je ontslagen wordt. Ik zou me nog afvragen:

- Staat je geld daadwerkelijk ergens geparkeerd in een fondsje? Of betaalt je werkgever gewoon minder loon en issuen ze nieuwe aandelen na twee jaar. In het eerste geval zit je natuurlijk veel beter mocht er iets gebeuren met je werkgever.
- zijn er specifieke US (of NL) belastingregels waar je rekening mee moet houden? (lijkt me niet)
- Zijn er restricties aan wanneer je mag verkopen? Mag je alles meteen verkopen na twee jaar?

Deze vragen kan je werkgever vast beantwoorden. Als je meteen mag verkopen lijkt me het een prachtige structuur. Gegarandeerd 15% rendement in twee jaar met een gratis optie op nog veel meer. Dat is zo veel beter dan het verwachte rendement op een indexfonds dat ik vind dat veel mensen hier veel te negatief zijn. Je moet misschien oppassen als je 50+ bent en 90% van je vermogen in aandelen van je werkgever zit. Maar als je momenteel nog geen aandelen in je werkgever hebt en je moet kiezen tussen een maandelijkse inleg van een paar honderd euro hierin of in een indexfonds dan lijkt me de keuze snel gemaakt. Als dat contributie-fonds ook nog veilig is opgezet dan is het helemaal een no-brainer.

Yes, er is een kleine kans dat je werkgever omvalt maar het programma lijkt me zo enorm gunstig dat ik dat risico enorm graag zou willen lopen (tenzij je het idee hebt dat je werkgever op instorten staat). En desnoods koop je wat puts met een hele lage strike op je werkgever als verzekering (als dat mag) om dat risico af te dekken. Lijkt op iets van Accenture ofzo?

[...]

Veel te conservatief. Ten eerste negeer je de buitengewoon gunstige randvoorwaarden van het genoemde plan. Ten tweede, als je geen andere investeringen hebt dan zit 99% van je vermogen in het loon dat je de komende decennia gaat verdienen en dan kun je best wat risico nemen met een paar duizend euro. Ten derde: een paar procent?!? De randvoorwaarden van dit programma zijn zo gunstig dat ik zou zeggen dat je gek bent als je niet meedoet en ik zou me pas druk gaan maken over een faillissement als ik voor meer dan 30% van mijn vermogen in dit programma zit en dat deel is meer dan een ton waard. Tot die tijd zou ik eerder zeggen dat de grootste fout die je kan maken is dat je geen of te weinig gebruik maakt van de gouden voorwaarden die je werkgever je aanbiedt. Al is de kans dat je werkgever binnen twee jaar failliet gaat en je al je geld kwijt bent 20% dan denk ik nog dat het aandelenplan een hogere verwachtingswaarde heeft dan je spaarrekening.
Dat waren inderdaad nog zaken waar ik aan dacht, ik ga het detail schema nog regel voor regel doornemen maar volgens mij is verkoop daarna vrijgesteld. Plek waar het geld staat is losgekoppeld van het bedrijf an sich, dus het is echt loon wat ik zelf kies om in te leggen naar een aparte brokerpartij dus als het bedrijf failliet gaat blijft dit losgekoppeld, vervalt waarschijnlijk enkel de optie om het aan te kunnen kopen met de korting. Ik heb nu een ruimte buffer dus ik wilde rustig instappen (a 100-200 per maand) en dan langzaam met mijn overige inkomsten een parallelle buffer doen maar de focus heeft nu nog op lasten omlaag brengen gezeten.

De berekening die ik puur voor mezelf maak in een negatief scenario (-50% rendement). 100 euro per maand met fictieve koers van 100 = 2400 geinvesteerd over 2 jaar tijd. Koers val van 50, betekent dan op dat moment 2400 / (50-15%) = 56,5 aandelen a koerswaarde 50,- (minus aanschafkosten) = 2800 waarde.

Andersom, als de waarde 25% stijgt is de som 2400 / (100-15%) = 28 aandelen a 125 = 3529.

Dus de factoren zijn met name een significante koersdip aan het einde rondom verkoopperiode en de transactiekosten maar op dit moment staat datzelfde geld op mijn spaarrekening met 0,1% ofzo.

Gevoelsmatig zeg ik dat dit een redelijk acceptabel risico is omdat het inderdaad een constructie is om juist medewerkers te binden en niet zozeer enkel beursspeculatie. Ik ga nog eens kijken of ik in de detailvoorwaarden nog andere punten kan vinden die dit negatiever maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 15:18:
[...]
Van ING heb ik verder niets meer gehoord, van IB het bericht dat zij contact hebben gezocht met ING en te horen hebben gekregen dat ze niet op de hoogte zijn van de transfer. Wordt vervolgd.
Bericht van ING. Ze hebben al dagen geprobeerd IB te bereiken, maar die zouden niet reageren zeggen ze. Dus sturen ze het MT540 bericht maar naar mij, en zoek het verder maar lekker uit :+

Dit heb ik nu naar IB doorgestuurd. Ben benieuwd hoe dit afloopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Zr40 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 18:24:
[...]

Bericht van ING. Ze hebben al dagen geprobeerd IB te bereiken, maar die zouden niet reageren zeggen ze. Dus sturen ze het MT940 bericht maar naar mij, en zoek het verder maar lekker uit :+

Dit heb ik nu naar IB doorgestuurd. Ben benieuwd hoe dit afloopt.
Was er pas niet een discussie over het hogere niveau van service van de grootbanken? :+ :>

Serieuzer, dit is nogal jammer van jouw potentiële winst. Nu weet ik dat jij daar niet voor ging maar toch ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Roozzz schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 18:49:
[...]
Serieuzer, dit is nogal jammer van jouw potentiële winst. Nu weet ik dat jij daar niet voor ging maar toch ;w
Zonder verkoopplannen maakt de snelheid van overboeken inderdaad niet uit. Maar hypothetisch gesproken en achteraf gezien, als ik wel direct had willen verkopen dan had ik niet bij IB moeten zitten. Want IB accepteert alleen effecten die op het moment van overboeken verhandelbaar zijn op een beurs die zij ondersteunen.

Als ik kijk naar de snelheid bij @writser (wegboeken bij Nxchange als referentiepunt) dan zou ik woensdag na close de stukken bij IB ontvangen moeten hebben als ING niet faalde. Maar woensdag na close is te laat om nog meegedaan te kunnen hebben met al het vuurwerk. Sindsdien is de koers redelijk vlak gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Erlandil schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:08:
Hallo allen,

Mijn werkgever heeft ook een dergelijke constructie, met 10% gegarandeerd rendement per jaar, bij gelijkblijvende koers. Ik leg nu zo'n 150e per maand in.
Het rendement wordt wel belast voor de inkomstenbelasting, dat zal bij jou waarschijnlijk ook zijn. Dus ik krijg 10% gratis aandelen en daarvan wordt zo'n 5% direct verkocht voor de belasting.

Verder zijn er geen kosten en is ons bedrijf wereldwijd actief in verschillende branches, dus redelijk gespreid.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 27-06-2019 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:13:
[...] Zonder verkoopplannen maakt de snelheid van overboeken inderdaad niet uit.
Bij mij is alles altijd te koop voor de juiste prijs :) . Fastned rond 10 euro kunnen we nog over verschillen qua mening, maar 20 euro en hoger de afgelopen dagen was een idiote prijs die niets te maken had met het onderliggende bedrijf. Ik mag hopen dat je daar toch wel had willen verkopen. En eigenlijk denk ik dat dat nu nog steeds het geval is: ik durf de weddenschap wel aan dat je als je nu verkoopt op 16 euro je aandelen een stuk lager terug kan kopen ergens in 2019. De prijs blijft zakken, dat heeft niets te maken met het onderliggende bedrijf maar met de stukken die langzaam binnendruppelen bij Euronext. Over een paar maand heeft iedereen z'n stukken overgeboekt, is de gekte rond de listing voorbij en kun je ze waarschijnlijk wel weer oppikken voor 8 a 12 euro. Fastned zelf probeert nota bene al jaren om die aandelen voor 10 euro aan de man te brengen.

Het is wel zuur voor je. Ik vermoed dat jij de enige, of een van een handjevol bent die probeert over te boeken naar IB en tja, dan heb je kans dat het wiel nog uitgevonden moet worden, zoals ik eerder al meldde. Je hebt nu een enorme klapper gemist, maar dit scenario kon je lastig van te voren aan zien komen en daarbovenop de pech dat IB alleen listed securities accepteert. Echter: bijt je niet vast in de gemiste winst: verkopen op 16 is denk ik ook een uitstekende beslissing.

[ Voor 11% gewijzigd door writser op 27-06-2019 19:36 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik wil een ETF gaan kopen die zowel in Duitsland als in de VS is genoteerd.

("WisdomTree Emerging Markets SmallCap Dividend UCITS ETF")

Klopt het dat als ik die in de VS koop ik minder dividendlek heb? (aangezien VTI/VXUS ook een dividendvoordeel geeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ropb73
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-01-2023
Ik overweeg in te stappen in een indexfonds. Meesman gaat met twee nieuwe fondsen starten *knip mogelijke spam van eigen site*
Heeft iemand ervaring met deze partij?

[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 27-06-2019 21:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Laatst online: 05:16
Een hele lading mensen heeft dat. Begin een flink aantal pagina's (zeg 20, of meer) terug eens met lezen en als je dan weer bij bent kun je gericht vragen naar wat je niet snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Over die nieuwe fondsen gesproken, zijn die al beschikbaar bij de grootbanken? Als ik bij ABN kan beleggen in die MSCI World Small Caps index, dan is de verleiding om over te stappen van degiro te groot en ga ik het eindelijk eens doen. Wel jammer dat het een low carbon :r index is met zo'n 600 uitsluitingen, maar dat accepteer ik in ruil voor voordeel dividendlekkage en lage TER.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik wil een account gaan openen bij Interactive Brokers. Kan iemand mij vertellen of hun uitleenprogramma de moeite waard is? Wat levert het zo op?

(ik heb het topic doorzocht maar niets kunnen vinden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 14:33
Longcat schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 21:50:
Over die nieuwe fondsen gesproken, zijn die al beschikbaar bij de grootbanken? Als ik bij ABN kan beleggen in die MSCI World Small Caps index, dan is de verleiding om over te stappen van degiro te groot en ga ik het eindelijk eens doen. Wel jammer dat het een low carbon :r index is met zo'n 600 uitsluitingen, maar dat accepteer ik in ruil voor voordeel dividendlekkage en lage TER.
Bij ING heb ik het fonds nog niet kunnen vinden. Dacht dat Meesman ook pas over enkele weken dit fonds gaat voeren.
Het is nog even geduld hebben, maar uiteindelijk verwacht ik dat ze gewoon aangeboden gaan worden aangezien het gehele fondsenpalet van Northern Trust nu ook beschikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 07:11:
Ik wil een account gaan openen bij Interactive Brokers. Kan iemand mij vertellen of hun uitleenprogramma de moeite waard is? Wat levert het zo op?

(ik heb het topic doorzocht maar niets kunnen vinden)
Je zit al via Lynx bij IB, daar zou het Stock Yield Enhancement Program ook beschikbaar moeten zijn.

Hoeveel het precies oplevert ligt aan de aandelen die je bezit. Voor welk tarief kan IB ze uitlenen, en welk deel kan daadwerkelijk uitgeleend worden. De opbrengst wordt 50/50 gedeeld met jou. Alleen US aandelen vallen onder het SYEP.

Als je 'saaie' aandelen hebt, dan levert het weinig op. Denk dan aan minder dan 0.1% op jaarbasis. Heb je 'wilde' aandelen die veel geshort worden, dan levert het veel meer op. Als je een indicatie wil hebben voor je eigen aandelen, voeg de kolommen 'Fee rate' en 'Utilization' toe aan TWS.

Of het de moeite waard is: ja, want je hebt eigenlijk geen nadeel als je een buy&hold beleggingsstrategie hanteert. Bedenk wel dat het uitlenen short selling faciliteert, maar dat is eigenlijk alleen significant als je een grote aandeelhouder bent en wil verkopen (een paar honderd aandelen meer of minder zal geen noemenswaardig verschil in short selling maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 08:33:
[...]
Hoeveel het precies oplevert ligt aan de aandelen die je bezit. Voor welk tarief kan IB ze uitlenen, en welk deel kan daadwerkelijk uitgeleend worden. De opbrengst wordt 50/50 gedeeld met jou. Alleen US aandelen vallen onder het SYEP.
Ik bezit en koop alleen ETFs, ook Amerikaanse. Levert het daar niets voor op?

PS. Ik ga de account bij IB openen voor de lagere tarieven, met name als ik ETFs koop op Xetra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuvow
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-09 16:01
Longcat schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 21:50:
Van de Rabobank heb ik begrepen dat zij het fonds helaas niet gaan aanbieden. Van ING moet ik nog een reactie krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-09 19:43
Tuvow schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 08:45:
[...]

Van de Rabobank heb ik begrepen dat zij het fonds helaas niet gaan aanbieden. Van ING moet ik nog een reactie krijgen.
Bij de ABN ook nog niet beschikbaar.
Edit: bij Meesman lees ik, datum niet exact bekend, naar verwachting september.
Eerst vakantie vieren dus.

[ Voor 16% gewijzigd door Rolletjedrop op 28-06-2019 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
writser schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:49:
Als ik je zo hoor ben je enorm risico-avers, als dat niet verandert dan zou ik gewoon het grootste deel van je vermogen op je spaarrekening / deposito's laten staan en een klein bedrag beleggen. Als je geen 5% verlies wil lijden dan moet je simpelweg accepteren dat je ook geen 3% rendement gaat halen anno 2019.

En het de afgelopen maanden al niet lukte om je aan je schema te houden voor 250 euro per maand dan zou ik wellicht de Meesman-route overwegen. Dat is misschien iets duurder maar dan gaat het inleggen in elk geval vanzelf. Dat had je nu al meer geld en minder kopzorgen opgeleverd. Gezien je geklooi zou ik niet al te veel bij deGiro zelf achter de knoppen gaan zitten. Ik denk niet dat jij het type bent dat daar vrolijk van wordt.
Ik denk dat je gelijk hebt. Net ook even de berichten in dit topic over deGiro teruggelezen en ik heb het gevoel dat een deel van de spanning ook komt door deGiro, ik vind de website en de kans om fouten te maken best imponerend voor iemand die geen gedoe wil. Voor een belegger die zich echt in de materie wil verdiepen werkt het prima, voor iemand die via tutorials moet kijken hoe je iets aankoopt is de kans om fouten te maken vrij groot. Iets hield/houdt me tegen om substantieel meer te investeren in mijn portefeuille VWRL/IEGA/IECA en ik denk dat dit, los van mijn risicomijdende gedrag, ook komt door het platform.

Toen ik 3 jaar geleden bij Meesman 2K had staan maakte ik me minder zorgen. Eenvoudige website met zeer beperkte functionaliteit. Ik denk dat daarom de diverse fondsen van ASN en dergelijke me ook aanspreken.

Ik ga eens overwegen om via mijn bank ING verder te gaan (wel direct 4€ vaste kosten per kwartaal, echter geen aankoopkosten bij fondsen) . Dan kan ik maandelijks direct inleggen wat tot minder gedoe leidt en het een stuk minder spannend maakt. Dan kan ik ondertussen bepalen of ik mijn huidige portefeuille bij deGiro laat staan of overzet naar ING (of andere bank indien interessanter). Wellicht maak ik wat extra kosten op deze manier maar ik weet vrijwel zeker dat het mij meer rust gaat geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedbase
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-09 10:40
Vraagje over het aankopen van de Northern Trust fondsen via ING (of welke partij dan ook). Als ik een order plaats wordt deze 2-3 dagen laten uitgevoerd, maar tegen welke koers koop je dan aan? Is dat de koers op de dag van aankoop indien de orde voor 11:00 is geplaatst, of de dag er na indien order geplaatst na 11:00, of de koers van de dag van uitvoering?

Ik ben benieuwd aangezien ik bij ING het grootste gedeelte heb belegd in IWDA en dit nu wil overzetten naar NT, maar als de aankoop van NT 3 dagen later plaatsvindt loop je de risico op koersverlies (en winst) tov de verkoop van IWDA die direct plaatsvindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevQ
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 21:46
Aghanim schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:19:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt. Net ook even de berichten in dit topic over deGiro teruggelezen en ik heb het gevoel dat een deel van de spanning ook komt door deGiro, ik vind de website en de kans om fouten te maken best imponerend voor iemand die geen gedoe wil. Voor een belegger die zich echt in de materie wil verdiepen werkt het prima, voor iemand die via tutorials moet kijken hoe je iets aankoopt is de kans om fouten te maken vrij groot. Iets hield/houdt me tegen om substantieel meer te investeren in mijn portefeuille VWRL/IEGA/IECA en ik denk dat dit, los van mijn risicomijdende gedrag, ook komt door het platform.

Toen ik 3 jaar geleden bij Meesman 2K had staan maakte ik me minder zorgen. Eenvoudige website met zeer beperkte functionaliteit. Ik denk dat daarom de diverse fondsen van ASN en dergelijke me ook aanspreken.

Ik ga eens overwegen om via mijn bank ING verder te gaan (wel direct 4€ vaste kosten per kwartaal, echter geen aankoopkosten bij fondsen) . Dan kan ik maandelijks direct inleggen wat tot minder gedoe leidt en het een stuk minder spannend maakt. Dan kan ik ondertussen bepalen of ik mijn huidige portefeuille bij deGiro laat staan of overzet naar ING (of andere bank indien interessanter). Wellicht maak ik wat extra kosten op deze manier maar ik weet vrijwel zeker dat het mij meer rust gaat geven :)
Dit overweeg ik ook. Starten bij de ING en bij degiro laten staan voorlopig wat ik heb. Alleen levert dat wel extra kosten op, 4 euro per kwartaal.

Ben het heen en weer geschuif ook wel beetje beu. Ooit begonnen met VWRL bij de giro in 2015. Na inlezen overstap gemaakt naar VTI en VXUS en bij Lynx gaan beleggen omdat er wel heel veel reuring over deGiro was.
Dat gedaan totdat VTI en VXUS verboden werd en keuze moest maken hoe verder te gaan. Weer naar VWRL gegaan en dat via deGiro zodat ik weer minder kosten had in vergelijking met Lynx.

Nu is dat niet meer de 'beste' optie en is ING met NT zoals het lijkt goedkoper. 100% vertrouwen heb ik ook nog steeds niet in deGiro ook al bestaat het inmiddels een x aantal jaren. Allemaal goede jaren op de beurs dus ultieme test is er niet geweest. Twijfels, Twijfels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
diedbase schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:31:
Vraagje over het aankopen van de Northern Trust fondsen via ING (of welke partij dan ook). Als ik een order plaats wordt deze 2-3 dagen laten uitgevoerd, maar tegen welke koers koop je dan aan? Is dat de koers op de dag van aankoop indien de orde voor 11:00 is geplaatst, of de dag er na indien order geplaatst na 11:00, of de koers van de dag van uitvoering?
Voor zover ik weet de koers van de dag erna. Bijvoorbeeld woensdag voor de cut off tijd ingediend, de koers van donderdag.

Overigens dacht ik dat de cut off tijd bij de Rabobank vroeger is dan 11:00, ik dacht 9 of 8 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolletjedrop
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-09 19:43
diedbase schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:31:

Ik ben benieuwd aangezien ik bij ING het grootste gedeelte heb belegd in IWDA en dit nu wil overzetten naar NT, maar als de aankoop van NT 3 dagen later plaatsvindt loop je de risico op koersverlies (en winst) tov de verkoop van IWDA die direct plaatsvindt.
En dan is van je verkoopopbrengst de valutadatum ook nog een paar dagen later, dus wil je geen debetrente betalen moet je nog een paar dagen wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Bericht gehad van Interactive Brokers. Ik mag geen nieuwe account openen omdat ik al een account had bij Lynx (sinds een week). Met Lynx gebeld: als ik daar mijn account sluit moet ik 6 (!) maanden wachten voordat ik een account bij IB mag openen.

Ik vind dit wel een vreemd verhaal, alsof ik een soort concurrentie beding heb getekend zonder dat ik erover ben ingelicht. Ik vraag me af of dit wel rechtmatig is. Ik weet nog niet wat ik ermee ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_tjerk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 12:48
Hoe groot achten jullie de kans dat DeGiro ooit (NYSE?) ondersteuning gaat toevoegen om met opties VTI/VXUS te kopen? Eerder dit jaar net alles overgezet van Lynx naar DeGiro, omdat ik de gelaagdheid van Lynx met IB zeer verwarrend vond, maar de doorlopende kosten van VWRL (~0.55%) vind ik toch wat hoog vergeleken met VTI/VXUS (~0.12%). De inlogprocedure/2FA bij IB (en Lynx) lijkt me nog steeds niet ideaal (vergeleken met DeGiro), maar ik denk wel dat ik direct gebruik van IB zal prefereren boven Lynx...

semi-edit:
Ik zie net dat ik dan als @Pistachenootje nog een paar maanden moet wachten... Geeft me nog wat bedenktijd dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Ik zie dit helaas niet snel veranderen door MiFID II.

[ Voor 71% gewijzigd door Zenix op 28-06-2019 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@dj_tjerk ik heb ergens anders in het topic gelezen dat voor hem de 6 maanden niet gold.

Ik heb de vraag nu bij IB neergelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj_tjerk
Zenix schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:02:
Ik zie dit helaas niet snel veranderen door MiFID II.
Ik dacht dat enkel het direct aankopen van de fondsen niet meer mocht, maar dat (indirect) kopen met het schrijven van put opties of het kopen van call opties nog steeds toegestaan is. Bij Lynx/IB mag het in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Update wat betreft Fastned bij IB: de stukken zijn binnen! *O*

Wel een heel getouwtrek, IB die zegt dat ING van niets wist en ING die zegt dat IB niet reageerde. Sinds woensdag speelde ik postbode; berichten van de een naar de ander doorsturen.

Resultaat: zojuist is er een FOP transfer verschenen in account management, en nu net een paar minuten geleden zijn ook de aandelen verschenen.

Straks mijn Nxchange account maar eens opheffen :)
dj_tjerk schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:17:
[...]

Ik dacht dat enkel het direct aankopen van de fondsen niet meer mocht, maar dat (indirect) kopen met het schrijven van put opties of het kopen van call opties nog steeds toegestaan is. Bij Lynx/IB mag het in ieder geval wel.
Opties verhandelen mag wel, want de issuer van de opties (OCC) heeft er voor gezorgd dat alle opties voldoen aan de vereisten van PRIIPs. Dat de underlying van de betreffende optie daar niet aan voldoet maakt vervolgens niets uit.
dj_tjerk schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:48:
De inlogprocedure/2FA bij IB (en Lynx) lijkt me nog steeds niet ideaal (vergeleken met DeGiro)
Vroeger bij Lynx had ik een 2FA codekaart. Tegenwoordig bij IB verloopt de 2FA via de app middels push notification en Touch ID. Ik vind het niet vervelend (maar je moet natuurlijk wel altijd je telefoon bij je hebben).
Pistachenootje schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:12:
@dj_tjerk ik heb ergens anders in het topic gelezen dat voor hem de 6 maanden niet gold.
Dat was ik. Ik had mijn IB account geopend minder dan 4 maanden na het sluiten van mijn Lynx account. Ik weet niet zeker waarom ik niet hoefde te wachten. Misschien omdat ik al meer dan 6 maanden bij Lynx zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_tjerk
Zr40 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:47:
Vroeger bij Lynx had ik een 2FA codekaart. Tegenwoordig bij IB verloopt de 2FA via de app middels push notification en Touch ID. Ik vind het niet vervelend (maar je moet natuurlijk wel altijd je telefoon bij je hebben).
Ja, ik had ook zo'n code kaart. Het ergste vond ik nog dat ik het bij Lynx niet voor elkaar kreeg mijn wachtwoord te wijzigen. Ik ben er nog niet achter of het nou mijn onkunde was, of een beperking van Lynx.
Zr40 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:47:Dat was ik. Ik had mijn IB account geopend minder dan 4 maanden na het sluiten van mijn Lynx account. Ik weet niet zeker waarom ik niet hoefde te wachten. Misschien omdat ik al meer dan 6 maanden bij Lynx zat?
Hmm, in dat geval zou ik ook wel eens niet hoeven wachten...

Ik had sowieso het plan om in de toekomst mijn portefeuille te splitsen over twee (onafhankelijke) brokers, maar op dit moment zou het het handigst zijn als DeGiro "gewoon" even opties voor VTI/VXUS gaat aanbieden ;) Alles overboeken kost wat moeite (en geld), en hypothetisch zowel IB als DeGiro aanhouden heeft voorlopig weinig zin ben ik bang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

dj_tjerk schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 15:57:
[...]

Ja, ik had ook zo'n code kaart. Het ergste vond ik nog dat ik het bij Lynx niet voor elkaar kreeg mijn wachtwoord te wijzigen. Ik ben er nog niet achter of het nou mijn onkunde was, of een beperking van Lynx.
Je zou die zelf moeten kunnen wijzigen via Account Management, maar heb je je eigen emailadres al ingesteld in je account? Bij het openen van het account stelt Lynx die standaard in op die van de servicedesk. Als je die wijzigt naar je eigen adres (even bij de servicedesk de bevestigingscode opvragen) ontvang je voortaan zelf alle mails die betrekking hebben op je account.

Zie ook https://www.lynx.nl/service/e-mail/ en https://www.lynx.nl/service/wachtwoord-wijzigen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:57
Pistachenootje schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:03:
Ik heb inmiddels mijn eerste order uitgevoerd op Flatex. Ik kan het niet aanraden. De uitvoering was erg traag en de web interface doet verouderd aan. Ik deed mijn limiet order op het hoogste bod. Er gebeurde niks. Toen begon de prijs te zakken, er gebeurde nog steeds niks. Op een gegeven moment was mijn bod boven de laat prijs, nog steeds leek er niks te gebeuren. Toen ik mijn order wilde gaan wijzigen was het te laat en werd de order alsnog uitgevoerd op mijn originele biedprijs (die hoger was dan de laatprijzen).

De website van de Giro vind ik een stuk beter. En orders worden meestal sneller uitgevoerd (als je bod goed is). Ook is het wijzigen van je order veel makkelijker bij De Giro, bij Flatex moet je iedere keer een TAN code invoeren.

Ik zie dat er veel mensen klachten hebben over de orderuitvoering van flatex: https://broker-bewertungen.de/erfahrungsberichte/flatex
Heb ook mijn flatex account open. Duurde even voor ik het begreep maar order ingevoerd en werd direct uitgevoerd op mijn limit prijs, die ik op de ask prijs had ingevoerd.

Heb niets te klagen, verliep soepel. Zit er dan toch aan te denken om mn Lynx account te sluiten, zou me minimaal 60 euro per jaar schelen aan inactivity fees.

Edit: en voor de duidelijkheid: de bid/ask die flatex liet zien was dezelfde als die ik op deGiro zag, dus zou de order daar precies hetzelfde hebben ingevoerd.

[ Voor 5% gewijzigd door evleerdam op 28-06-2019 16:16 ]

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Graag deel ik een observatie met jullie. Ik heb vandaag een limietorder ingediend bij degiro voor LU1681045370 (AEEM.PA Amundi EM ETF) voor 67 stukjes @ 4.12 euro. Ik zie net dat de order is uitgevoerd om 15:50:14. Het viel me op dat ik op de grafiek geen koers kon vinden van exact 4.12 euro. Op de Euronext website kom ik op dit exacte tijdstip alleen een trade tegen op een koers van 4.1191.

Heeft degiro nu 67 * (4.12 - 4.1191) = 0.06 euro in hun zak gestopt? Waar is mijn wisselgeld? :( Het gaat me niet zo zeer om die 6 cent, maar ik vind het niet netjes dat de prijs (in mijn nadeel) wordt afgerond.

EDIT: Oeps, ik had even 2 regels verder moeten kijken. Op exact hetzelfde tijdstip zijn er ook twee trades uitgevoerd op 4.12 euro.

[ Voor 9% gewijzigd door Longcat op 28-06-2019 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 16:18:
EDIT: Oeps, ik had even 2 regels verder moeten kijken. Op exact hetzelfde tijdstip zijn er ook twee trades uitgevoerd op 4.12 euro.
Dat dus, waarvan één met precies jouw 67 stuks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
evleerdam schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 16:14:
[...]

Heb ook mijn flatex account open. Duurde even voor ik het begreep maar order ingevoerd en werd direct uitgevoerd op mijn limit prijs, die ik op de ask prijs had ingevoerd.

Heb niets te klagen, verliep soepel. Zit er dan toch aan te denken om mn Lynx account te sluiten, zou me minimaal 60 euro per jaar schelen aan inactivity fees.
Waarschijnlijk gaat het beter als je gelijk op de ask biedt. Ik ging tussen de bid ask zitten, dat ging een stuk minder goed. Op de giro werkt dat meestal prima.

Als ik de negatieve reviews zie ben ik kennelijk niet te enige. Maar goed misschien bevalt het jou prima daar.

Wat vond je niet prettig aan De Giro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
Longcat schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 16:18:
Graag deel ik een observatie met jullie. Ik heb vandaag een limietorder ingediend bij degiro voor LU1681045370 (AEEM.PA Amundi EM ETF) voor 67 stukjes @ 4.12 euro. Ik zie net dat de order is uitgevoerd om 15:50:14. Het viel me op dat ik op de grafiek geen koers kon vinden van exact 4.12 euro. Op de Euronext website kom ik op dit exacte tijdstip alleen een trade tegen op een koers van 4.1191.

Heeft degiro nu 67 * (4.12 - 4.1191) = 0.06 euro in hun zak gestopt? Waar is mijn wisselgeld? :( Het gaat me niet zo zeer om die 6 cent, maar ik vind het niet netjes dat de prijs (in mijn nadeel) wordt afgerond.

Volgens de Euronext website is er een order van 67 stuks uitgevoerd om 15:15:14 voor 4,12. Je kan dit zien onder het kopje "View Data"

32001 28/06/2019 15:50:14 CEST 4,12 67,00 Exchange Continuous

Dit is toch gewoon jouw order?

Ik zie dat het al opgelost is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@klaasvaak1853 Yes. Ik had het al in de edit opgemerkt. :$

[ Voor 5% gewijzigd door Longcat op 28-06-2019 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Tuvow schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:45:
[...]
Het zou mooi zijn als een ervaringsdeskundige die al enige tijd via de Rabo belegd in beleggingsfondsen mij zou kunnen vertellen of het nou wel of niet mogelijk is om automatisch het dividend te herbeleggen :)
Ik kwam in de Rabo app de optie tegen: keuzedividend: uitkeren in aandelen of geld.

Zou dat het zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee, dat gaat alleen over keuzedividend. Oftewel wanneer een bedrijf dat dividend uitkeert je de keuze geeft tussen geld en aandelen. De meeste bedrijven geven je geen keuze en keren gewoon geld uit, daar zou die optie geen invloed op hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 14:33
Pistachenootje schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:55:
[...]

Ik kwam in de Rabo app de optie tegen: keuzedividend: uitkeren in aandelen of geld.

Zou dat het zijn?
ING heeft twee specifieke opties:
Keuzedividend
Bij een keuzedividend kunt u kiezen tussen stockdividend of cash. De standaard instelling is stockdividend. In dat geval krijgt u, mits voldoende dividend, meer aandelen of participaties. U kunt deze instelling wijzigen naar cash. Dan wordt het dividend contant, na aftrek van eventuele dividendbelasting, op het gelddeel van uw Beleggingsrekening uitgekeerd.
Keuzedividend:
Cash of Stock

Herbeleggen
Vaak kan er bij een contant dividend gekozen worden voor herbeleggen van het dividend na aftrek van eventuele dividendbelasting. De standaardkeuze staat op ‘ja’. Als u deze aanpast naar ‘nee’, wordt het dividend contant, na aftrek van eventuele dividendbelasting, op het gelddeel van uw Beleggingsrekening gestort.
Herbeleggen:
Ja of Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Sport_Life jij belegt ook met Rabobank zelf beleggen he. Is het jou gelukt om in de Rabo app dat vergelijken met Rabo beheerd beleggen uit te zetten? Als ik "niet tonen" selecteer dan vergeet ie dat weer.

[ Voor 15% gewijzigd door Pistachenootje op 28-06-2019 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pistachenootje schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 19:04:
@Sport_Life jij belegt ook met Rabobank zelf beleggen he. Is het jou gelukt om in de Rabo app dat vergelijken met Rabo beheerd beleggen uit te zetten? Als ik "niet tonen" selecteer dan vergeet ie dat weer.
Nee ik beleg nog met beheerd beleggen want dat is 't 1e jaar 20 euro korting :P.
Was aanvankelijk om te proberen maar bevalt nu zo goed dat ik alles van Meesman overzet.

Overigens is dat beheerd beleggen niet zo ingewikkeld , wat ze doen is zo'n 70% beleggen (waarvan 40% noord Amerika, 60% overig) en 30% in diverse obligatie fondsen.
Iedere maand dezelfde verdeling verder dus als ik straks zelf ga beleggen kan ik voortborduren op de huidige verdeling.

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 28-06-2019 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 19:27:
[...]

Nee ik beleg nog met beheerd beleggen want dat is 't 1e jaar 20 euro korting :P.
Was aanvankelijk om te proberen maar bevalt nu zo goed dat ik alles van Meesman overzet.

Overigens is dat beheerd beleggen niet zo ingewikkeld , wat ze doen is zo'n 70% beleggen (waarvan 40% noord Amerika, 60% overig) en 30% in diverse obligatie fondsen.
Iedere maand dezelfde verdeling verder dus als ik straks zelf ga beleggen kan ik voortborduren op de huidige verdeling.
Maar zijn de kosten bij de banken niet vrij fors? Voor het periodiek kopen van bijvoorbeeld ETF's lijkt de bank niet de aangewezen instelling te zijn. Bij ABNAmro zie ik bijvoorbeeld: "ETF’s: € 5,- + 0,05% over de waarde van de order, per order". Als je dan maandelijks €100,-- wil inleggen wordt je genekt door die €5,-- startbedrag. Zie ik dat goed en hoe verhoudt zich dit met het beheerd beleggen bij de bank, waar jullie het hier over hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@breaq bij ABN Amro kun je gratis beleggingsfondsen aanschaffen. Bijvoorbeeld die van Northern Trust. Qua kosten heb je wat beheerskosten maar die vallen mee.

Als je alle kosten wil zien kun je het beste even kijken bij de banken zelf op de sites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pistachenootje schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:23:
@breaq bij ABN Amro kun je gratis beleggingsfondsen aanschaffen. Bijvoorbeeld die van Northern Trust. Qua kosten heb je wat beheerskosten maar die vallen mee.

Als je alle kosten wil zien kun je het beste even kijken bij de banken zelf op de sites.
Ja, geen transactiekosten bij inleggen op beleggingsfondsen had ik gezien. Maar voor periodiek inleggen van kleine bedragen voor aanschaf ETF's is dat dus niet verstandig en ben je bij Meeesman of zelf doen via DeGiro voordeliger uit. Op zich jammer want als je alles met je eigen bank zou kunnen afhandelen is dat wel zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:38:
[...]
Ja, geen transactiekosten bij inleggen op beleggingsfondsen had ik gezien. Maar voor periodiek inleggen van kleine bedragen voor aanschaf ETF's is dat dus niet verstandig en ben je bij Meeesman of zelf doen via DeGiro voordeliger uit. Op zich jammer want als je alles met je eigen bank zou kunnen afhandelen is dat wel zo makkelijk.
Je bent bij Meesman of De Giro niet voordeliger uit. Bij De Giro kun je weliswaar gratis VWRL of IWDA kopen maar dan heb je een klein dividendlek. Bij Meesman beleg je in dezelfde Northern Trust fondsen als bij ABN maar heb je extra kosten. Bij ABN kun je ook prima kleine bedragen inleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pistachenootje schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:43:
[...]

Je bent bij Meesman of De Giro niet voordeliger uit. Bij De Giro kun je weliswaar gratis VWRL of IWDA kopen maar dan heb je een klein dividendlek. Bij Meesman beleg je in dezelfde Northern Trust fondsen als bij ABN maar heb je extra kosten. Bij ABN kun je ook prima kleine bedragen inleggen.
Maar ik gaf de kosten al aan, ABNAmro: "ETF’s: € 5,- + 0,05% over de waarde van de order, per order". Dan ben ik bij €100,-- euro inleg toch als ruim 5% achterop geraakt? Dat is toch beduidend duurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Pistachenootje schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:43:
[...]

Iemand al eens geprobeerd uit te rekenen waar het omslagpunt ligt? Ik ben wel benieuwd vanaf welke portefeuillegrootte de jaarlijkse kosten van een grootbank opwegen tegen het dividendlek van (bijv) VWRL.
Hoe groot het lek is blijft mij altijd wat onduidelijk, dus misschien is dit veel eenvoudiger dan ik denk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasvaak1853
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:49:
[...]

Maar ik gaf de kosten al aan, ABNAmro: "ETF’s: € 5,- + 0,05% over de waarde van de order, per order". Dan ben ik bij €100,-- euro inleg toch als ruim 5% achterop geraakt? Dat is toch beduidend duurder?
Je moet bij banken ook niet zijn voor etf's wel voor beleggingsfondsen. Bij ABN kan je namelijk gratis beleggingsfondsen aanschaffen. Veel mensen kiezen bij ABN voor de Northern Trust index fondsen omdat deze een lage ter hebben van 0,15% en geen dividendlek. Als je etf's wil kopen is ABN inderdaad niet de goedkoopste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasvaak1853
Roozzz schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:54:
[...]

Iemand al eens geprobeerd uit te rekenen waar het omslagpunt ligt? Ik ben wel benieuwd vanaf welke portefeuillegrootte de jaarlijkse kosten van een grootbank opwegen tegen het dividendlek van (bijv) VWRL.
Hoe groot het lek is blijft mij altijd wat onduidelijk, dus misschien is dit veel eenvoudiger dan ik denk :P
Als je al bij ABN zit ABN vanaf 0 euro, bij ing en rabo is het boven de 10-15K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@klaasvaak1853 Deze bevestiging was ik naar op zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

klaasvaak1853 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:00:
[...]

Als je al bij ABN zit ABN vanaf 0 euro, bij ing en rabo is het boven de 10-15K.
Dat is snel, thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:49:
[...]

Je vergelijkt het toch met Meesman? Meesman belegt in de indexfondsen van Northern Trust. Bij ABN kun je dezelfde fondsen gratis kopen.

Als je bij de Giro wereldwijd wil beleggen koop je bijv. VWRL. Je kunt exact dezelfde spreiding krijgen met 2 fondsen van Northern Trust. Waarom zou je dan ETFs gaan kopen bij ABN? Onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pistachenootje schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:08:
[...]

Je vergelijkt het toch met Meesman? Meesman belegt in de indexfondsen van Northern Trust. Bij ABN kun je dezelfde fondsen gratis kopen.

Als je bij de Giro wereldwijd wil beleggen koop je bijv. VWRL. Je kunt exact dezelfde spreiding krijgen met 2 fondsen van Northern Trust. Waarom zou je dan EFTs gaan kopen bij ABN? Onnodig.
Goeie toevoeging @Pistachenootje ! Ik keek alleen even seq naar aanschaf van ETF’s bij de bank of DeGiro en wat dan het verschil is als je periodiek bij Meesman een klein bedrag zou inleggen. En toen stelde ik vast dat de bank daarvoor (kleine bedragen periodiek naar ETF) gewoon te duur is en zocht daar bevestiging van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:16:
[...]

Maar zijn de kosten bij de banken niet vrij fors? Voor het periodiek kopen van bijvoorbeeld ETF's lijkt de bank niet de aangewezen instelling te zijn. Bij ABNAmro zie ik bijvoorbeeld: "ETF’s: € 5,- + 0,05% over de waarde van de order, per order". Als je dan maandelijks €100,-- wil inleggen wordt je genekt door die €5,-- startbedrag. Zie ik dat goed en hoe verhoudt zich dit met het beheerd beleggen bij de bank, waar jullie het hier over hebben?
Het is een beetje appels met peren vergelijken, maar ik kwam vanaf ca 5k goedkoper of gelijk uit bij Rabobank vs Meesman. Dat komt doordat de vaste kosten bij de Rabobank met >20 euro p jaar hoger zijn, maar variabele iets lager.
En wat veel mensen vergeten (Meesman zelf ook in hun vergelijking) is dat je bij Meesman ook transactiekosten hebt bij verkoop, die heb je niet bij Rabobank.

Maar de keuze vrijheid en de app is mij die 20 euro al waard, 't is toch een beetje hobby en dan is monitoren wel leuk.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 28-06-2019 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:20:
[...]
Goeie toevoeging @Pistachenootje ! Ik keek alleen even seq naar aanschaf van ETF’s bij de bank of DeGiro en wat dan het verschil is als je periodiek bij Meesman een klein bedrag zou inleggen. En toen stelde ik vast dat de bank daarvoor (kleine bedragen periodiek naar ETF) gewoon te duur is en zocht daar bevestiging van.
En nog iets wat niet genoemd is: als je per maand 100 euro wil inleggen is dat een beetje onhandig bij De Giro omdat 1 stuk VWRL ~75 euro kost en je kunt niet 1 en een beetje kopen.

Bij de banken en Meesman kun je je volledige 100 euro inleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:20:
[...]

En wat veel mensen vergeten (Meesman zelf ook in hun vergelijking) is dat je bij Meesman ook transactiekosten hebt bij verkoop, die heb je niet bij Rabobank.
Bij ABNAmro zijn de kosten per transactie, dus ook bij verkoop. Maar goed, die €5 wegen niet meer mee als je na 30 jaar inleggen de hele handel in een keer verkoopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:25:
[...]
Bij ABNAmro zijn de kosten per transactie, dus ook bij verkoop.
Geen kosten (aan of verkoop) bij de Northern Trust fondsen waarmee je wereldwijd belegt.

Of wil jij perse ETFs kopen? welke dan?
Pagina: 1 ... 86 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.