PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Voor het het maandelijks kopen van een wereldindex zijn banken goedkoper. Voor het beleggen in etf's is degiro het goedkoopst maar beleggen in etf's is niet de goedkoopste manier om in een wereldindex te beleggen.Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:01:
@klaasvaak1853 Deze bevestiging was ik naar op zoek.
Verwijderd
Ja dat was me nu duidelijk dat er geen kosten zijn bij de Northern Trust fondsen en dat is dus zeker ook een optie. En ja, ik wilde perse ETF’s kopen. VWRL en IWDA. ETF’s omdat ik daarin op ieder moment kan handelen mocht ik dat willen. Aan de andere kant realiseer ik me dat deze wens zich niet verhoudt met de lange termijn gedachte en aanhouden van je aandelen. Daarbij zocht ik ook nog naar een manier om dit te doen bij de bank waar het geld toch al staat. DeGiro had mijn voorkeur, maar valt af want daar is het op dit moment en in de nabije toekomst niet mogelijk om een zakelijke rekening te openen. Bij Meesman moet je uiteraard ook weer een account aanmaken dus toen maar besloten om eens te kijken wat de bank zelf mij kan bieden. Dus ik zal de Northern Truts fondsen bekijken en wellicht voldoet dat voor mij.Pistachenootje schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:27:
[...]
Geen kosten bij de Northern Trust fondsen waarmee je wereldwijd belegt.
Of wil jij perse ETFs kopen? welke dan?
Verwijderd
Bij ABNAmro ook nog wel 0,05%, plus die 5 euro dus, in het geval van ETF’s.Sport_Life schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:30:
[...]
Bij Meesman dus wel met 0,25%, dat is best lullig want je betaalt hierdoor ook over je behaalde resultaat
Ik weet niet precies waar je op doelt. Bij mijn weten is de VTI met VXUS combinatie bij een broker (~0.12%) nog steeds goedkoper dan NT met bank ( 0.15-0.25%) + bank (~0.2%). Ik baseer me dan op de berekeningen/schattingen van deze post in r/DutchFIRE: https://www.reddit.com/r/.../?st=jxggq6aw&sh=a750c59fklaasvaak1853 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:38:
Voor het het maandelijks kopen van een wereldindex zijn banken goedkoper. Voor het beleggen in etf's is degiro het goedkoopst maar beleggen in etf's is niet de goedkoopste manier om in een wereldindex te beleggen.
Is inderdaad goedkoper maar ik heb het hier over maandelijks inleggen, er zijn maar weinig mensen die elke maand 100 stuks kunnen kopen. Ik denk zelf dat veel mensen 15k per jaar niet eens reden voor 100 stuk vti.dj_tjerk schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:17:
[...]
Ik weet niet precies waar je op doelt. Bij mijn weten is de VTI met VXUS combinatie bij een broker (~0.12%) nog steeds goedkoper dan NT met bank ( 0.15-0.25%) + bank (~0.2%). Ik baseer me dan op de berekeningen/schattingen van deze post in r/DutchFIRE: https://www.reddit.com/r/.../?st=jxggq6aw&sh=a750c59f
[ Voor 9% gewijzigd door klaasvaak1853 op 28-06-2019 23:41 ]
ETF's 35.93%
Groen 3.10%
Aandelen -23.70%
Alles 17.32%
XIRR, incl. alle kosten + dividend
De 2 aandeeltjes die ik heb gekocht zijn beide behoorlijk gezakt, groen zit precies op wat ik verwacht en ETF's zijn natuurlijk grandioos gegaan afgelopen periode. Mede dankzij de dip in december die voor een laag beginpunt heeft gezorgd.
Al met al vrijwel exact 1 netto maandloon aan winst
Top resultaten.Aikon schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 07:51:
Even de rendementen van afgelopen half jaar op een rijtje gezet:
ETF's 35.93%
Groen 3.10%
Aandelen -23.70%
Alles 17.32%
XIRR, incl. alle kosten + dividend
De 2 aandeeltjes die ik heb gekocht zijn beide behoorlijk gezakt, groen zit precies op wat ik verwacht en ETF's zijn natuurlijk grandioos gegaan afgelopen periode. Mede dankzij de dip in december die voor een laag beginpunt heeft gezorgd.
Al met al vrijwel exact 1 netto maandloon aan winst
Alleen even over de berekening mbv XIRR, want vind dat altijd een lastig te interpreteren resultaat.
Stel je wilt deze uitslag van je ETF's vergelijken met bijvoorbeeld VWRL die een YTD return heeft van 15,8%. Klopt het dan dat jou YTD return 1,359^0,5(vanwege exact een half jaar)= 1,166= 16,6% zou zijn, dus beter dan vwrl?
Of kan je dat niet zo berekenen?
Welke verhouding van welke NT fondsen moet je nu precies hebben om vergelijkbaar te zijn aan VWRL?klaasvaak1853 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:00:
[...]
Als je al bij ABN zit ABN vanaf 0 euro, bij ing en rabo is het boven de 10-15K.
Met 88% wereld 12% em kom je dicht in de buurt.RevQ schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:42:
[...]
Welke verhouding van welke NT fondsen moet je nu precies hebben om vergelijkbaar te zijn aan VWRL?
Als je het preciezer wil weten kun je op morningstar de spreiding vergelijken. Indien nodig kun je ook Europa toevoegen bij NT.
Ja, zoiets, grofweg door de helft mocht de koers niet wijzigen en ik niks meer bij- of verkopen.HEA220 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:20:
[...]
Top resultaten.
Alleen even over de berekening mbv XIRR, want vind dat altijd een lastig te interpreteren resultaat.
Stel je wilt deze uitslag van je ETF's vergelijken met bijvoorbeeld VWRL die een YTD return heeft van 15,8%. Klopt het dan dat jou YTD return 1,359^0,5(vanwege exact een half jaar)= 1,166= 16,6% zou zijn, dus beter dan vwrl?
Of kan je dat niet zo berekenen?
Altijd lastig vergelijken, want kijk ik puur naar hoeveel euro ik heb ingelegd dit jaar en hoeveel euro winst ik heb, dan is is het 77% (zonder de aandelen, ff geen zin om dollars om rekenen)
@Pistachenootje diversen, 45% USA, 25% EU, rest Asia-Pacific.
Als je XIRR gebruikt om je resultaat te bereken over een periode van minder dan een jaar kan je het beste gewoon de cash outflow ter waarde van je portfolio op 31 december zetten. Dat is ook het best vergelijkbaar met andere resultaten. Als je dan een rendement hebt van 15% halverwege het jaar en je verdient of verliest geen enkele cent meer heb je ook aan het eind van het jaar een rendement van 15%. Dat is een stuk logischer dan halverwege het jaar een rendement van ruim 30% rapporteren en dan op 15% eindigen terwijl er juist niks veranderd is.Aikon schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 12:06:
[...]
Ja, zoiets, grofweg door de helft mocht de koers niet wijzigen en ik niks meer bij- of verkopen.
Altijd lastig vergelijken, want kijk ik puur naar hoeveel euro ik heb ingelegd dit jaar en hoeveel euro winst ik heb, dan is is het 77% (zonder de aandelen, ff geen zin om dollars om rekenen)Totale waarde 31-12-2018 en waarde nu geeft 21,5% (incl aandelen). Normaal hou ik het per jaar bij, dan is XIRR ideaal, dus nu ook gekozen.
@Pistachenootje diversen, 45% USA, 25% EU, rest Asia-Pacific.
@Pistachenootje
Deze o.a., maar ik koop niet van alles meer bij.
AEX Think
Europe Ex. UK Vanguard
World Momentum iShares
Asia iShares
Asia Vanguard
EM Vanguard
Vastgoed wereld Think
[ Voor 20% gewijzigd door Aikon op 29-06-2019 12:22 ]
[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 29-06-2019 12:42 ]
Je moet natuurlijk zelf weten hoe je je eigen resultaten uitrekent, maar laat ik het zo zeggen, als je die methodiek zou hanteren als fondsbeheerder krijg je wel direct een tik op de vingers van de AFM. Resultanten van minder dan een jaar annualiseren is nietszeggend en misleidend. Wat je eigenlijk zegt is dat je aanneemt dat je in de 2e helft van het jaar hetzelfde rendement gaat halen als in de eerste helft van het jaar.Aikon schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 12:18:
@Hielko Er is wel wat veranderd, je bent een half jaar verderGa vooral je gang met hoe jij het wilt berekenen, zo lang je het er maar bij zet hoe en ook wat er in de berekening zit, is het vergelijkbaar (sterker nog: alleen dan, ipv de percentages zonder enige toelichting die normaal te vinden zijn overal), ben benieuwd naar halfjaarlijkse resultaten van anderen.
Valt wel mee: https://www.msci.com/docu...e4-4dbc-a314-7c373446dffaPistachenootje schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 12:35:
iShares Momentum heb ik ook. Die doet het lekker. Ben alleen een beetje bang wat ie doet bij een crisis. Ik zag in een grafiekje dat ie dan extra hard naar beneden kan klappen. Daarom hou ik de allocatie beperkt.
Wel een interessante index, over lange tijd een beter performance dan de hoofdindex.
[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 29-06-2019 12:49 ]
Ik vind de giro prima, niet zoveel op aan te merken. Ben van plan lynx op te zeggen vanwege de maandelijkse kosten.Pistachenootje schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 16:53:
[...]
Waarschijnlijk gaat het beter als je gelijk op de ask biedt. Ik ging tussen de bid ask zitten, dat ging een stuk minder goed. Op de giro werkt dat meestal prima.
Als ik de negatieve reviews zie ben ik kennelijk niet te enige. Maar goed misschien bevalt het jou prima daar.
Wat vond je niet prettig aan De Giro?
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Ik kan denk ik bij DeGiro wel aan de slag hoorHielko schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 12:47:
[...]
Je moet natuurlijk zelf weten hoe je je eigen resultaten uitrekent, maar laat ik het zo zeggen, als je die methodiek zou hanteren als fondsbeheerder krijg je wel direct een tik op de vingers van de AFM. Resultanten van minder dan een jaar annualiseren is nietszeggend en misleidend. Wat je eigenlijk zegt is dat je aanneemt dat je in de 2e helft van het jaar hetzelfde rendement gaat halen als in de eerste helft van het jaar.
Ik zeg er verder niks mee, behalve wat er staat.
Volgens PP zit ik tot nu toe op 21.36%. Daarbij zit nog niet de dividenduitkering van het einde van deze maand.
Dit bestaat uit:
VWRL
IWDA
Rabobank Certificaten
BITCOIN XBTE (afgelopen woensdag verkocht, met paar honderd winst, vervolgens in VWRL gestopt. Ik ga daar niet mee verder, rollercoaster
Ik heb IWDA en VWRL omdat ik soms twee keer per maand wil aankopen, bijvoorbeeld 1 juli wil ik mijn dividend investeren en aan het einde van de maand de maandelijkse inleg. Voor mij zijn het twee maandsalarissen qua capital gains.
Dat is inderdaad de grafiek. Volgens mij krijgt ie een relatief grotere klap in de ergste tijd.Zenix schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 12:49:
[...]
Valt wel mee: https://www.msci.com/docu...e4-4dbc-a314-7c373446dffa
Wel een interessante index, over lange tijd een beter performance dan de hoofdindex.

Met het betere begin en eind van het jaar erbij valt het weer mee, allebei ~40%.
Prestaties over deze periode zien er inderdaad erg goed uit. Volgens mij komt dat ook omdat de waarde factor relatief minder heeft gepresteerd. Momentum geeft een negatieve lading aan de waarde factor. Als de waarde aandelen weer beter gaan presteren dan groei dan gaat de momentum factor minder presteren dacht ik. Ik weet er niet het fijne van maar dit is de indruk die ik krijg van diverse discussies op Bogleheads. Multifactor fondsen kunnen mogelijk ook interessant gaan worden, hoewel de prestaties tot nu toe niet geweldig zijn.
[ Voor 36% gewijzigd door Pistachenootje op 29-06-2019 14:40 ]
Als waarde aandelen het momentum mee krijgen, zitten dadelijk vooral waarde aandelen in deze etf.Pistachenootje schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:15:
[...]
Prestaties over deze periode zien er inderdaad erg goed uit. Volgens mij komt dat ook omdat de waarde factor relatief minder heeft gepresteerd. Momentum geeft een negatieve lading aan de waarde factor. Als de waarde aandelen weer beter gaan presteren dan groei dan gaat de momentum factor minder presteren dacht ik. Ik weet er niet het fijne van maar dit is de indruk die ik krijg van diverse discussies op Bogleheads. Multifactor fondsen kunnen mogelijk ook interessant gaan worden, hoewel de prestaties tot nu toe niet geweldig zijn.
Het is alleen dat groei aandelen op dit moment het momentum mee hebben, en de karakteristieke hebben dat ze cyclusser zijn .
voor zover ik weet: een specifiek momentum fonds geeft altijd negatieve lading op value omdat value en momentum negatief gecorreleerd zijn.HEA220 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 15:13:
[...]
Als waarde aandelen het momentum mee krijgen, zitten dadelijk vooral waarde aandelen in deze etf.
Het is alleen dat groei aandelen op dit moment het momentum mee hebben, en de karakteristieke hebben dat ze cyclusser zijn .
Zie: portfoliovisualizer.com
Je kunt ook 100 kopen en dan direct weer 90 verkopen. VTI/VXUS kun je niet 'gewoon' kopen, maar je kunt ze wel gewoon verkopen.klaasvaak1853 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:33:
[...]
Is inderdaad goedkoper maar ik heb het hier over maandelijks inleggen, er zijn maar weinig mensen die elke maand 100 stuks kunnen kopen. Ik denk zelf dat veel mensen 15k per jaar niet eens reden voor 100 stuk vti.
Zijn VTI en VXUS nu dan weer te koop? Of koop je via een buitenlandse partij?dj_tjerk schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:17:
[...]
Ik weet niet precies waar je op doelt. Bij mijn weten is de VTI met VXUS combinatie bij een broker (~0.12%) nog steeds goedkoper dan NT met bank ( 0.15-0.25%) + bank (~0.2%). Ik baseer me dan op de berekeningen/schattingen van deze post in r/DutchFIRE: https://www.reddit.com/r/.../?st=jxggq6aw&sh=a750c59f
Ik zag XIRR voorbijkomen, waarom is dat een goeie en welke zijn er nog meer? Een antwoord als RTFM is ook acceptabel
Dit wil ik ook graag weten.lolapa schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:19:
[...]
Zijn VTI en VXUS nu dan weer te koop? Of koop je via een buitenlandse partij?
Via opties bij IB/Lynx.lolapa schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:19:
[...]
Komen nog wel eventuele transactiekosten bij.dj_tjerk schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:17:
[...]
Ik weet niet precies waar je op doelt. Bij mijn weten is de VTI met VXUS combinatie bij een broker (~0.12%) nog steeds goedkoper dan NT met bank ( 0.15-0.25%) + bank (~0.2%).
[ Voor 44% gewijzigd door Philflow op 01-07-2019 09:57 ]
Tja, in theorie kan dat maar bij het kopen van 2 etf's (vti en vxus), betaal je dan wel elke maand 2*5 euro om je etf's te verkopen + optie kosten + valuta kosten.DappereDodo schreef op maandag 1 juli 2019 @ 05:46:
[...]
Je kunt ook 100 kopen en dan direct weer 90 verkopen. VTI/VXUS kun je niet 'gewoon' kopen, maar je kunt ze wel gewoon verkopen.
Als gemiddelde belegger kan je ze niet direct kopen. Wel indirect via opties (door calls te kopen of puts te verkopen), dan koop je in feite in veelvouden van 100 stuks.lolapa schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:19:
[...]
Overigens is het mogelijk om bij sommige brokers te verzoeken om gezien te worden als 'professional client' ipv 'retail client' voor de regels van MiFID, maar voor de meeste particulieren zijn de vereisten daarvoor niet haalbaar. Je hebt heel wat vermogen nodig en je moet actief handelen met redelijke volumes per jaar. (Bij IB: 500k vermogen, 200k transactievolume.) En mocht je daar wel aan voldoen, met de keuze om als 'professional client' gezien te worden verlies je naast de restricties ook bepaalde beschermingen die retail clients wel genieten.
Als doorsnee buy&hold ETF belegger ontkom je dus niet aan de beperkingen, en is de omweg via opties de enige manier om aan de US ETFs te komen. Als je dat doet, dan ga je vanwege het veelvoud van 100 stuks waarschijnlijk minder vaak dan maandelijks kopen. Je kan wel 100 stuks kopen en daarna 90 stuks verkopen zoals @DappereDodo zegt, maar dan loop je koersrisico tussen het moment van koop en verkoop. En je hebt margin nodig.
Bedankt voor de toelichting, dan blijf ik toch maar bij VWRL.Helaas.Zr40 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:03:
[...]
Als gemiddelde belegger kan je ze niet direct kopen. Wel indirect via opties (door calls te kopen of puts te verkopen), dan koop je in feite in veelvouden van 100 stuks.
Overigens is het mogelijk om bij sommige brokers te verzoeken om gezien te worden als 'professional client' ipv 'retail client' voor de regels van MiFID, maar voor de meeste particulieren zijn de vereisten daarvoor niet haalbaar. Je hebt heel wat vermogen nodig en je moet actief handelen met redelijke volumes per jaar. (Bij IB: 500k vermogen, 200k transactievolume.) En mocht je daar wel aan voldoen, met de keuze om als 'professional client' gezien te worden verlies je naast de restricties ook bepaalde beschermingen die retail clients wel genieten.
Als doorsnee buy&hold ETF belegger ontkom je dus niet aan de beperkingen, en is de omweg via opties de enige manier om aan de US ETFs te komen. Als je dat doet, dan ga je vanwege het veelvoud van 100 stuks waarschijnlijk minder vaak dan maandelijks kopen. Je kan wel 100 stuks kopen en daarna 90 stuks verkopen zoals @DappereDodo zegt, maar dan loop je koersrisico tussen het moment van koop en verkoop. En je hebt margin nodig.
Voor het geval je het niet wist; via de banken met Northern Trust kun je een klein (dividend) voordeeltje pakken.lolapa schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:05:
[...]
Bedankt voor de toelichting, dan blijf ik toch maar bij VWRL.Helaas.
Het punt is, je rendement is heel makkelijk te berekenen (eindbedrag gedeeld door beginbedrag), behalve als je gedurende het jaar geld opneemt of bijstort. Je begint 1 januari met 100 euro, eindigt 31 december met 200 euro, jaarrendement 100%. Makkelijk.AceAceAce schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:24:
Vraagje, wat zijn nou de beste metrieken om je rendement in uit te drukken? Het totaal rendement bedrag dat een DeGiro laat zien heb je natuurlijk weinig aan.
Ik zag XIRR voorbijkomen, waarom is dat een goeie en welke zijn er nog meer? Een antwoord als RTFM is ook acceptabel
Maar wat als je begint met 100 euro, 5000 euro bijstort in juni en eindigt met 5600 euro? Wat is je rendement dan? Bereken je het rendement over 100 euro? 5100 euro? Over de helft? Of iets anders? En wat als er nog meer stortingen en/of opnames zijn? Daar is geen simpele wiskundige formule voor.
XIRR is een numerieke methode die zo nauwkeurig mogelijk berekent welk gemiddeld rendement je moet behalen op je beginportfolio en alle tussenliggende stortingen / opnames om op het eindbedrag uit te komen. Als je bovenstaand voorbeeld neemt: stel dat je een spaarrekening hebt die 20% rente op jaarbasis uitkeert (kom maar met de grappen ..
XIRR houdt dus rekening met hoe lang je bepaalde bedragen geinvesteerd hebt en is daarom (vaak) een simpele en correcte manier om resultaten te vergelijken. Even kort door de bocht: je beschouwt je portfolio min of meer als een spaarrekening en XIRR berekent voor je wat het rendement op die spaarrekening is.
Als je alleen naar begin- en eindbedrag kijkt dan is rendement berekenen vrij nutteloos als je elke maand bijstort: hoe meer je bijstort hoe hoger je rendement. Nog extremer: je begint met 100 euro, stort in februari een ton, neemt in november weer een ton op en zie daar: een rendement van duizenden procenten.
[ Voor 11% gewijzigd door writser op 01-07-2019 13:02 ]
Onvoorstelbaar!
Nu volg ik dit forum en verschillende anderen over beleggen en financiële onafhankelijkheid al meerdere jaren. Het is interessant om te zien dat in alle fora dezelfde meningen worden gedeeld op basis van populairiteit. Een paar maanden geleden was iedereen nog heilig overtuigd van ETF's aanschaffen DeGiro, nu zijn het de NT beleggingsfondsen van ABN Amro.Pistachenootje schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:38:
[...]
Voor het geval je het niet wist; via de banken met Northern Trust kun je een klein (dividend) voordeeltje pakken.
De berekeningen over het zogenaamde dividendlek die ik zie staan, zijn vaak discutabel en voer tot discussie. Ik heb nog geen één berekening gezien, ook niet die op Reddit, die het compleet berekend. Ik heb daarom het gevoel dat het nu vooral een mening is en wordt nagepraat, in plaats van een doordacht en doorberekend iets.
Dit is niet direct op jou bedoeld, maar ik vraag me wel af of we wel goed bezig zijn door elkaar na te praten. Nogmaals, het kan dat jij persoonlijk zelf wel hebt doorberekend wat de eventuele voordelen zijn, alleen maar goed uiteraard. Echter zie ik te veel mensen dit ook als een feit roepen, terwijl ik ze twee maanden geleden voor het eerst een bericht zag posten met de vraag waar ze het beste kunnen gaan beleggen omdat zij hiermee willen beginnen.
Ik las inderdaad over combinatie ABN en NT, maar zelf zit ik helaas bij SNS (en De Giro) waar je niet in NT kan beleggen. Misschien toch eens in verdiepen in een bank overstap, maar is de combi ABN/NT zoveel beter dan De Giro/VWRL?Pistachenootje schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:38:
[...]
Voor het geval je het niet wist; via de banken met Northern Trust kun je een klein (dividend) voordeeltje pakken.
Mijn fonds portefeuille is nu zo'n 5000€ en probeer per maand 150 a 300 in te leggen. Ik heb een de Giro custody account waardoor ik 1x per maand gratis VWRL kan aankopen.
Verwijderd
Kijk je zegt dat je 150 a 300 wil gaan inleggen.lolapa schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:07:
[...]
Ik las inderdaad over combinatie ABN en NT, maar zelf zit ik helaas bij SNS (en De Giro) waar je niet in NT kan beleggen. Misschien toch eens in verdiepen in een bank overstap, maar is de combi ABN/NT zoveel beter dan De Giro/VWRL?
Mijn fonds portefeuille is nu zo'n 5000€ en probeer per maand 150 a 300 in te leggen. Ik heb een de Giro custody account waardoor ik 1x per maand gratis VWRL kan aankopen.
Zorgen dat je consistent 300 inlegt ipv 150 heeft een veel, veel grotere impact op je behaalde rendement dan de keuze VWRL/DeGiro vs ABN/NT heeft. Ik zou dus zeggen, ga je eerst eens druk maken hoe je er voor kan zorgen dat je consistent veel kan inleggen en als je dat onder de knie hebt eens gaan nadenken over die paar tiende procent die de ene broker bespaard tegen de andere.
Sure, uiteindelijk moet je geen kei dure broker kiezen en als je alles al geoptimaliseerd hebt scheelt het zeker. Maar als je dit topic (en het FO topic helemaal) soms naast elkaar legt krijg je de indruk dat de juiste broker kiezen essentieel is en de rest er minder toe doet.
Als jij een berekening hebt waaruit blijkt dat het niet klopt dan zie ik die graag. Zo lang ik die niet heb gezien blijf ik er vanuit gaan dat er met de NT fondsen een dividend voordeeltje te pakken is t.o.v. VWRL. En zal ik dat ook blijven delen met mensen die daar mogelijk baat bij hebben.
Hoeveel het exact scheelt is moeilijk te zeggen. Hier heb je een indicatie voor wat betreft het verschil in kosten: https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/lolapa schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:07:
[...]
Ik las inderdaad over combinatie ABN en NT, maar zelf zit ik helaas bij SNS (en De Giro) waar je niet in NT kan beleggen. Misschien toch eens in verdiepen in een bank overstap, maar is de combi ABN/NT zoveel beter dan De Giro/VWRL?
Bij ABN heb je ook nog te maken met een bewaarloon.
[ Voor 37% gewijzigd door Pistachenootje op 01-07-2019 13:29 ]
Ik zou zeggen dat dat alleen maar meer reden is om uit te zoeken hoe het dan echt zitOrangelights23 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:52:
[...]
Nu volg ik dit forum en verschillende anderen over beleggen en financiële onafhankelijkheid al meerdere jaren. Het is interessant om te zien dat in alle fora dezelfde meningen worden gedeeld op basis van populairiteit. Een paar maanden geleden was iedereen nog heilig overtuigd van ETF's aanschaffen DeGiro, nu zijn het de NT beleggingsfondsen van ABN Amro.
De berekeningen over het zogenaamde dividendlek die ik zie staan, zijn vaak discutabel en voer tot discussie. Ik heb nog geen één berekening gezien, ook niet die op Reddit, die het compleet berekend. Ik heb daarom het gevoel dat het nu vooral een mening is en wordt nagepraat, in plaats van een doordacht en doorberekend iets.
Dit is niet direct op jou bedoeld, maar ik vraag me wel af of we wel goed bezig zijn door elkaar na te praten. Nogmaals, het kan dat jij persoonlijk zelf wel hebt doorberekend wat de eventuele voordelen zijn, alleen maar goed uiteraard. Echter zie ik te veel mensen dit ook als een feit roepen, terwijl ik ze twee maanden geleden voor het eerst een bericht zag posten met de vraag waar ze het beste kunnen gaan beleggen omdat zij hiermee willen beginnen.
Ik heb voor VWRL nagerekend dat het rond de ~0,25% lek is, op basis van het jaarrapport, pagina 59. Er is 5,268,891 USD door het fonds betaalde belasting ("Foreign Withholding Tax" in het document) op een dividend van 43,044,701 USD (~12% belasting dus). Omgezet naar totale portefeuille waarde 2,102,651,548 zou dat een dividendlek zijn van 0,251%.
Ik ben benieuwd hoe ik de TER van 0,25% dan terug zou kunnen zien (of hoezeer dat de kosten dekt) met alle bedragen genoemd on "Expenses" en "Finance Costs", en wat "Income Equalisation" dan weer inhoud...
EDIT:
Even voor het complete plaatje, in deze discussie op r/DutchFIRE wordt gelinkt naar dit rapport, waarin staat dat de TER + (interne) transaction costs 0,26% is. Dan kom je dus uit op een totaal aan doorlopende kosten van ongeveer 0,51% voor 2018. In dit overzicht (ook op Reddit) van kosten van verschillende fondsen, is het een gemiddelde waarde genomen over de afgelopen paar jaar, en zijn de transactiekosten ook iets te hoog ingeschat (0.01% ipv 0.024%). Daar kwam hij daarmee uit op ~0,57% doorlopende kosten voor VWRL.
Of ik die 0,01% aan transactiekosten ook terug kan vinden in het jaarrapport weet ik niet. Dat bedrag zou ongeveer overeenkomen met ~200 kUSD, en het enige getal dat een beetje in de buurt komt is die onder "Transaction Fees and Commissions" (voor 2017 in ieder geval, voor 2018 is het eerder 0,02% lijkt het). Maar die kostenpost staat naast management fees, die bij mijn weten onderdeel is van de TER
[ Voor 21% gewijzigd door dj_tjerk op 01-07-2019 16:05 ]
Ik zou het iets anders willen stellen; je rendement berekenen zonder rekening te houden met geld dat je bijstort of wegboekt is hoe dan ook niet correct en is eigenlijk betekenisloos. Dan kan je bij wijze van spreken net zo goed met de ogen dicht op een paar willekeurige knoppen van je rekenmachine drukken.writser schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:51:
Als je alleen naar begin- en eindbedrag kijkt dan is rendement berekenen vrij nutteloos als je elke maand bijstort: hoe meer je bijstort hoe hoger je rendement. Nog extremer: je begint met 100 euro, stort in februari een ton, neemt in november weer een ton op en zie daar: een rendement van duizenden procenten.
Maar er zijn verschillende manieren om er wel rekening mee te houden die in principe correct zijn, maar wel net iets anders meten. De XIRR-functie is als je een spreadsheet gebruikt makkelijk, en je hoeft alleen je beginwaarde, eindwaarde en de tussentijdse boekingen in te voeren om je rendement uit te rekenen. Het nadeel aan deze methodiek is dat de impliciete aanname is dat je je geld ten aller tijden kan herbeleggen met dat rendement. Als je 1000 euro stort op dag 1, 10 euro verdient, en weer 1000 euro weghaalt op dag 2 krijg je een hele hoge internal rate of return. Maar aan het eind van de rit heb he gewoon 10 euro verdient, en als dat je hele jaar is had je beter 1000 euro kunnen storten op dag 1, het een jaar laten staan, en 1100 euro hebben aan het eind van de rit voor een rendement van 10%.
Een andere optie, die wat bewerkelijker is, maar ook correct is, is om je rendement te berekenen over elke periode waar een cash bij- of afgeboekt is. Stel je start met 1000 euro, en halverwege het jaar heb je 1050 euro en besluit je E 1000 bij te boeken. Vervolgens eindig je het jaar met 2100 euro. Je rendement over de eerste helft van het jaar is 1050/1000=5% en over de tweede helft is 2100/2050=2.4% wat een totaal rendement geeft van 1.05*1.024=7.6%. Nadeel van deze methodiek tov de XIRR-functie is dat deze dan weer geen rekening heeft gehouden met het feit dat je in de 2e helft van het jaar een lager rendement had over een hoger bedrag. Als je dit via de XIRR functionaliteit zou berekenen zou je weer iets onder de 7.6% uitkomen.
Komt dat niet ook grotendeels doordat het pas redelijk recent goedkoop kan bij een aantal van de reguliere banken?Orangelights23 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:52:
[...]
Nu volg ik dit forum en verschillende anderen over beleggen en financiële onafhankelijkheid al meerdere jaren. Het is interessant om te zien dat in alle fora dezelfde meningen worden gedeeld op basis van populairiteit. Een paar maanden geleden was iedereen nog heilig overtuigd van ETF's aanschaffen DeGiro, nu zijn het de NT beleggingsfondsen van ABN Amro.
De vraag is aan de ene kant hoe lang dit stand houdt. Aan de andere kant zal een Meesman meer moeite krijgen om nieuwe aanwas te krijgen.
10:16 Koop 66 Unilever
10:16 Verkoop 66 Unilever Certificate
10:16 Koop 66 Unilever
10:16 Verkoop 66 Unilever Certificate
10:17 Koop 66 Unilever
10:17 Verkoop 132 Unilever
10:17 Verkoop 66 Unilever Certificate
10:17 Koop 132 Unilever Certificate
10:17 Koop 66 Unilever
10:17 Verkoop 132 Unilever
10:17 Verkoop 66 Unilever Certificate
10:17 Koop 132 Unilever Certificate
10:27 Koop 66 Unilever
10:27 Verkoop 66 Unilever Certificate

Dat er wordt nagepraat is een keihard feit, velen hebben blind de route DeGiro + vwrl gevolgd door een niet nader te noemen blog. Daarbij is wel de kanttekening dat de keuze voor vwrl wel goed onderbouwd was in de specifieke blog.Orangelights23 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:52:
[...]
De NT route is overigens wel berekend op basis van jaarrekeningen in het Reddit topic en trouwens hier ook behoorlijk stevig bediscussieerd. Consensus ontbreekt momenteel omdat er geen recente jaarrekeningen voor handen zijn. @Zr40 heeft in het verleden al eens wat berekeningen gemaakt waarbij hij uitkwam op een lekkage van goede 14%. Echter uit het uitzoekwerk van @romon zou dit getal te dichten zijn. Zie romon in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"
Tot zover de recap
Deze maand (jun) | Vorige maand (mei) | YTD | Since inception | |
---|---|---|---|---|
Totaal rendement | +9,17% | –8,59% | +29,10% | +29,55% |
Hoogste prestatie | SFIX, +35,75% | ROKU, +42,70% | GH, +131,61% | GH, +144,61% |
Laagste prestatie | NEWR, –15,25% | NTNX, –34,76% | NTNX, –39,20% | NTNX, –39,20% |
Aantal posities | 104 | 100 | ||
Verdeling | Aandelen 124,2% Opties 3,7% Cash –27,9% | Aandelen 138,1% Opties 1,8% Cash –39,9% | ||
Transacties | Aandelen 3× Opties 1× | Aandelen 10× Opties 7× Valutaconversie 1× | Aandelen 67× Opties 25× Valutaconversie 5× | Aandelen 91× Opties 25× Valutaconversie 7× |
Transactiekosten | € 1,13 | € 9,90 | € 50,01 | € 66,43 |

Weinig transacties deze maand.
Een van mijn geschreven puts is verlopen. Daar is een nieuwe voor in de plaats gekomen. Voor de rest, 3 nieuwe posities geopend.
Als je oplet zou je nu denken, ‘hoe kom je met slechts 3 nieuw geopende posities van 100 naar 104?’ Wel, die vierde is mijn positie in Fastned die op de laatste beursdag van juni is overgeboekt naar IB
Het verlies van mei is deze maand ook weer goedgemaakt. Ik houd zelfs nog een halve procentpunt over
Vorige maand was NTNX gedaald met 34,76%, deze maand ging het nog een stukje verder met nog eens 9,18% eraf. Slechte pick, althans op korte termijn. Van de stijgers doet ROKU ook een stapje terug. In mei +42,70%, in juni –1,53%.
Maar als je vergelijkt met het vuurwerk van Fastned in de eerste dagen van de notering (waar ik niet aan mee heb kunnen doen) is er helemaal niets spannends gebeurd in juni.
Met een slot van € 17,11 is dat wat PA betreft goed voor een return van –1,33% deze maand.
In TWS heb ik wel de echte aankoopprijs ingesteld, maar in rapportages zoals deze wordt dat niet gebruikt.
[ Voor 33% gewijzigd door Zr40 op 01-07-2019 19:28 ]
Eigenlijk is XIRR gewoon ideaal, behalve dat het altijd per jaar het rendement berekend idd. Zou dat niet ergens aan te passen zijn ofzo... Of nog een ander soort formule...Hielko schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:32:
[...]
Ik zou het iets anders willen stellen; je rendement berekenen zonder rekening te houden met geld dat je bijstort of wegboekt is hoe dan ook niet correct en is eigenlijk betekenisloos. Dan kan je bij wijze van spreken net zo goed met de ogen dicht op een paar willekeurige knoppen van je rekenmachine drukken.
Maar er zijn verschillende manieren om er wel rekening mee te houden die in principe correct zijn, maar wel net iets anders meten. De XIRR-functie is als je een spreadsheet gebruikt makkelijk, en je hoeft alleen je beginwaarde, eindwaarde en de tussentijdse boekingen in te voeren om je rendement uit te rekenen. Het nadeel aan deze methodiek is dat de impliciete aanname is dat je je geld ten aller tijden kan herbeleggen met dat rendement. Als je 1000 euro stort op dag 1, 10 euro verdient, en weer 1000 euro weghaalt op dag 2 krijg je een hele hoge internal rate of return. Maar aan het eind van de rit heb he gewoon 10 euro verdient, en als dat je hele jaar is had je beter 1000 euro kunnen storten op dag 1, het een jaar laten staan, en 1100 euro hebben aan het eind van de rit voor een rendement van 10%.
Een andere optie, die wat bewerkelijker is, maar ook correct is, is om je rendement te berekenen over elke periode waar een cash bij- of afgeboekt is. Stel je start met 1000 euro, en halverwege het jaar heb je 1050 euro en besluit je E 1000 bij te boeken. Vervolgens eindig je het jaar met 2100 euro. Je rendement over de eerste helft van het jaar is 1050/1000=5% en over de tweede helft is 2100/2050=2.4% wat een totaal rendement geeft van 1.05*1.024=7.6%. Nadeel van deze methodiek tov de XIRR-functie is dat deze dan weer geen rekening heeft gehouden met het feit dat je in de 2e helft van het jaar een lager rendement had over een hoger bedrag. Als je dit via de XIRR functionaliteit zou berekenen zou je weer iets onder de 7.6% uitkomen.
En wat je ook wel kan stellen: rendement zonder je kosten/dividend mee te nemen is ook zinloos.
Weer een voorbeeld van een rendement wat tegelijk wel en niet kloptZr40 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 18:54:
@Longcat Niet voor PortfolioAnalyst, de tool van IB die ik gebruik om deze data te berekenen. Die gaat uit van de koers op het moment dat de positie werd ingeboekt, namelijk € 17,34. In andere woorden, PA beschouwt het alsof ik op die dag mijn stukken voor die prijs heb aangekocht en tegelijk een even grote geldstorting heb gedaan.
Met een slot van € 17,11 is dat wat PA betreft goed voor een return van –1,33% deze maand.
In TWS heb ik wel de echte aankoopprijs ingesteld, maar in rapportages zoals deze wordt dat niet gebruikt.
Toch leuk dat het belangrijkste van beleggen - het rendement - toch zoveel variaties en onduidelijkheden kent.
ING Zelf beleggen
- eenmalige inleg = 10.000
- maandelijkse inleg = 250
totale inleg na 1 jaar = 13.000
Kosten fondsbeheerder €22 0,17%
Geschatte handelskosten €0 0,00%
ING Basisfee €16 0,12%
ING Servicefee €31 0,24%
Valutakosten €0 0,00%
Transactiekosten €0 0,00%
Totale kosten ING beleggingsdienstverlening €47 0,36%
Uw totale beleggingskosten per jaar = €69
DeGiro
- eenmalige inleg = 10.000 (Kernselectie VWRL+ IEAC + niet-kernselectie IEGA)
Transactiekosten
€ 0,00*
Kosten DEGIRO
€0,00
Schatting productkosten
€36,403
Schatting bied-laat spreadkosten
€0,842
Totale kosten per jaar €37,24
Dat zou betekenen dat DeGiro een stuk voordeliger is. Er vallen mij 2 zaken op bij mij:
- ik betaal in juni € 4,16 servicekosten voor IEAC (vermoedelijk vanwege koop op Borsa Italiana S.p.A ipv Amsterdam?)
- ik betaal in juni € 2,10 servicekosten voor IEGA IE00B4WXJJ64 Euronext Amsterdam (vermoedelijk omdat deze niet in de kernselectie vallen?)
Klopt het dat ik om die redenen alsnog servicekosten betaal?
ING lijkt 2x zo duur te zijn vergeleken met de Kernselectie ETF's van DeGiro. Is dat ook jullie beeld?
De vergelijking is incompleet als je bij ING niet opgeeft waarin je eventueel zou gaan beleggen.Aghanim schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:09:
Ik ben een kostenvergelijking tussen DeGiro en ING aan het maken en heb daarover een paar vragen:
ING Zelf beleggen
ING Basisfee €16 0,12%
ING Servicefee €31 0,24%
Valutakosten €0 0,00%
DeGiro
Transactiekosten
€ 0,00*
Kosten DEGIRO
€0,00
Schatting productkosten
€36,403
€0,842
Dat zou betekenen dat DeGiro een stuk voordeliger is. Er vallen mij 2 zaken op bij mij:
- ik betaal in juni € 4,16 servicekosten voor IEAC (vermoedelijk vanwege koop op Borsa Italiana S.p.A ipv Amsterdam?)
- ik betaal in juni € 2,10 servicekosten voor IEGA IE00B4WXJJ64 Euronext Amsterdam (vermoedelijk omdat deze niet in de kernselectie vallen?)
ING lijkt 2x zo duur te zijn vergeleken met de Kernselectie ETF's van DeGiro. Is dat ook jullie beeld?
Los hiervan kan DeGiro door het toepassen van een niet transparant verdienmodel een gratis platform aanbieden. Daar kunnen brokers die wel transparant kosten in rekening brengen niet tegen op. Als het je echt puur om de kosten gaat dan zou je ook kunnen kijken naar Flatex, dan ben je nog “goedkoper” uit dan bij DeGiro.
Persoonlijk vind ik het prijsverschil niet dusdanig schokkend dat ik op over dat bedrag er wakker van zou liggen.
Heb bij ING aangegeven dat het ETFs zijn en moet dan selecteren hoe vaak ik aankoop per jaar/maand (beetje onduidelijk) en daar kwam bovenstaande kostenplaatje uit.Miki schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:08:
[...]
De vergelijking is incompleet als je bij ING niet opgeeft waarin je eventueel zou gaan beleggen.
Los hiervan kan DeGiro door het toepassen van een niet transparant verdienmodel een gratis platform aanbieden. Daar kunnen brokers die wel transparant kosten in rekening brengen niet tegen op. Als het je echt puur om de kosten gaat dan zou je ook kunnen kijken naar Flatex, dan ben je nog “goedkoper” uit dan bij DeGiro.
Persoonlijk vind ik het prijsverschil niet dusdanig schokkend dat ik op over dat bedrag er wakker van zou liggen.
Je vergeet in je berekening het dividendlek van VWRL. De "echte" kosten van VWRL zijn namelijk meer dan 0,5% per jaar, zie deze post voor de berekening.Aghanim schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:09:
Ik ben een kostenvergelijking tussen DeGiro en ING aan het maken en heb daarover een paar vragen:
ING Zelf beleggen
ING Basisfee €16 0,12%
ING Servicefee €31 0,24%
Valutakosten €0 0,00%
DeGiro
Transactiekosten
€ 0,00*
Kosten DEGIRO
€0,00
Schatting productkosten
€36,403
€0,842
Grofweg is ING i.c.m. NT vanaf 15K belegd goedkoper dan VWRL bij DeGiro. Bond etf's zijn daarintegen altijd goedkoper om bij te DeGiro aan te houden omdat DeGiro over etf's geen percentuele beheerkosten rekent.
[ Voor 5% gewijzigd door klaasvaak1853 op 02-07-2019 00:25 ]
Zijn de kosten fondsbeheer bij ING vaste of variabele kosten (%)? Indien vaste kosten wordt het verschil kleiner naarmate je inleg groeit (en dat gaat best hard met 500 euro per maand).Aghanim schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:09:
ING Zelf beleggen
ING Basisfee €16 0,12%
ING Servicefee €31 0,24%
Valutakosten €0 0,00%
DeGiro
Transactiekosten
€ 0,00*
Kosten DEGIRO
€0,00
Schatting productkosten
€36,403
€0,842
Verschil is dus 0,2% per jaar. Voor dat verschil zou ik een grootbank prefereren. (tot voor kort was de rente op hypotheekleningen in de range 4-5% op het twintigvoudige van jouw belegd vermogen - om de kosten even in perspectief te plaatsen).
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 01-07-2019 23:26 ]
De slotkoers gisteren is $ 48.05, dus op papier een ongerealiseerd verlies van ruim 5%. Valt nog wel mee ten opzichte van andere verliezers in mijn portfolio. * Zr40 kijkt naar NTNX en TSLA...
Tijd om de call premies in de gaten te houden
Zal wel komen door dat telefoontje naar m'n mattie in de vs om de beurs een beetje te drukken rond nieuwjaar. Scheelde weer in de VRH.
Verder zie ik het niet als realistisch. Afgelopen twee jaar gemiddeld 6.5% op dezelfde ETF's
Weet iemand hoe je in Portfolio Manager een benchmark (bijvoorbeeld S&P500) toevoegd, zodat je die in de performance chart ziet?
[ Voor 16% gewijzigd door Baytep op 02-07-2019 16:51 ]
@Sport_Life servicefee ING lijkt vast. Bij de calculator kom ik steeds op 0,24% uit, althans voor fondsen en ETF’s.
[ Voor 12% gewijzigd door Aghanim op 02-07-2019 17:54 ]
Ik zou niet kiezen voor ING beheerd beleggen, is namelijk heel duur. Gewoon ING zelf beleggen en 1 keer automatische maandelijkse aankopen instellen en klaar.Aghanim schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 17:50:
Heeft iemand een idee in welke fondsen ING belegt als je kiest voor ‘defensief’? Ik probeer hier achter te komen maar heb het nog niet kunnen vinden. Kan uiteraard ING even bellen natuurlijk. Ben voor mezelf aan het afwegen of ik naast deGiro ook bij ING ga beleggen (vanwege de eenvoudige maandelijkse inleg) en wil de meerwaarde van ‘beheerd beleggen’ boven zelf beleggen net wat beter kunnen bepalen dan de informatie uit hun folders.
@Sport_Life servicefee ING lijkt vast. Bij de calculator kom ik steeds op 0,24% uit, althans voor fondsen en ETF’s.
Ik zie de meerwaarde niet van beheerd beleggen, niet bij ING en ook niet bij andere partijen. Dat kan je namelijk heel goed zelf met wat eigen uitzoekwerk en scheelt altijd een flink deel van je rendement. Oh en bedenk ook goed wat je met defensief beleggen wilt bereiken. Behoud van je vermogen of een mager rendement behalen tov de markt?Aghanim schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 17:50:
Heeft iemand een idee in welke fondsen ING belegt als je kiest voor ‘defensief’? Ik probeer hier achter te komen maar heb het nog niet kunnen vinden. Kan uiteraard ING even bellen natuurlijk. Ben voor mezelf aan het afwegen of ik naast deGiro ook bij ING ga beleggen (vanwege de eenvoudige maandelijkse inleg) en wil de meerwaarde van ‘beheerd beleggen’ boven zelf beleggen net wat beter kunnen bepalen dan de informatie uit hun folders.
Of er nu echt een analist dit heeft voorzien of dat het toeval is kan ik niet inschatten.. Dat zal blijken of toekomstige inleggen in dezelfde verhouding worden belegd. Stukje gemak is ook wel fijn.
In 2 maanden 3%
[ Voor 40% gewijzigd door Sport_Life op 02-07-2019 19:51 ]
Robeco QI Global Multi-Factor Equities Fund X € NL0011354881
Lopende kosten: 0.35% (lager dan bijv. iShares multifactor met 0.50%)belegt in aandelen uit ontwikkelde en opkomende landen over de hele wereld. De selectie van deze aandelen is gebaseerd op een kwantitatief model. Het fonds volgt een bottom-up gedreven beleggingsstrategie om een efficiënte, goed gespreide exposure te krijgen naar de bewezen factoren value, momentum, low volatility en quality. Het fonds maakt gebruik van verbeterde factordefinities om onbeloonde risico’s en ongewilde en onbedoelde factortilts te vermijden.
NL domicilie dus minder dividend lek
Afgaande op de data van Morningstar echte waarde blootstelling.
Belegt ook in kleinere bedrijven.
Nadeel: moeilijk (onmogelijk?) in te schatten hoe goed ze bijv. de momentum factor benutten.
Wat denken jullie ervan, voor de buy & hold belegger die de factoren waarde, momentum, kwaliteit wil benutten? (prestaties over de laatste jaren zijn niet bijzonder, waarschijnlijk ook omdat de waarde premium er niet was, denk ik.)
Ik heb het niet onderzocht maar meestal is defensief iets van ~30-40% aandelen ~60-70% obligaties. Bij ING zullen ze waarschijnlijk voor hun eigen fondsen kiezen (NN).Aghanim schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 17:50:
Ik zou ook zeggen: doe het zelf. Waarschijnlijk minder kosten, meer opbrengsten.
Zou ook kunnen komen omdat de obligatie keuzes van de Rabobank offensiever zijnSport_Life schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 19:45:
Ik doe beheerd beleggen bij de Rabobank sinds enkele maanden (met een "hoge" eerste inleg) en de rendementen zijn veel hoger dan bij Meesman in mijn geval. Viel mij al op dat de verhouding noord Amerika (ca 70%) groot is, maar nu begrijp ik waarom.
Of er nu echt een analist dit heeft voorzien of dat het toeval is kan ik niet inschatten.. Dat zal blijken of toekomstige inleggen in dezelfde verhouding worden belegd. Stukje gemak is ook wel fijn.
In 2 maanden 3%
(ik heb wat portefeuilles van de Rabobank gezien). Daardoor is bijvoorbeeld een 50/50 profiel offensiever dan een 50/50 profiel bij Meesman.
En obligaties hebben het de laatste 2 maanden leuk gedaan.
[ Voor 44% gewijzigd door Pistachenootje op 02-07-2019 20:41 ]
Heb nu:
- VWRL 65%
- IEGA 17%
- IEAC 18%
Dat zou ik zelf als Neutraal classificeren.
Wellicht dat ik de obligaties wat verder uitbreid in verhouding.
Oef, dit vallend mes zwaard is dwars door mijn hand gegaan vandaag. Gelukkig een kleine positie.Longcat schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 17:51:
[...]
Vandaag 100 stuks Beter Bed gekocht op 2,30. Ik hou wel van een vallend mes op z'n tijd. Morgen kijken of 'ie ook weer een stuk omhoog stuitert.
Met neutraal wordt meestal 50/50 aangeduid. Jij zit wat offensiever met 65/35. Maarja, dat is logisch omdat je nog in de opbouwfase zit. Je wilt dus groeien (tenminste daar ga ik vanuit).Aghanim schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 20:44:
Ik ben sowieso van plan om het zelf te doen maar vind het lastig om goed in te schatten wat je nu als defensief classificeert. Zeker omdat ik beleggen best spannend vind.
Heb nu:
- VWRL 65%
- IEGA 17%
- IEAC 18%
Dat zou ik zelf als Neutraal classificeren.
Wellicht dat ik de obligaties wat verder uitbreid in verhouding.
Hier onderaan kun je zien hoe de Rabobank het indeelt: https://www.rabobank.nl/p...o-beheerd-beleggen-basis/
[ Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 02-07-2019 20:55 ]
Mooi man. Jáááren geleden 500 aandelen Beter Bed gekocht voor 15E, een stijging naar bijna 30E meegemaakt. Daarna zien terugzakken tot 12. 400 bijgekocht. Verder zien zakken naar 7.Longcat schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 20:50:
[...]
Oef, dit vallend mes zwaard is dwars door mijn hand gegaan vandaag. Gelukkig een kleine positie.
Zachtjes gehuild
Daarna lekker weer helemaal terug naar de 20E.
En dan nu dit

Vorige week 600 bijgekocht op 2.89 omdat ik dacht dat de bodem wel bereikt was en het dividend in betere tijden altijd substantieel was.
oeps... 33% in 1 dag foetsjie... 1.33
Ik ben slecht in beleggen
[ Voor 18% gewijzigd door FunkyTrip op 02-07-2019 21:33 ]
Dit dus.
Ik heb de verhouding leeftijd = obligatie percentage aangehouden. Daarbij maak ik nog onderscheid tussen ' gok geld en 'spaargeld'. Voor mij is deze verhouding met gok geld en nu zoek ik iets gematigder met mijn spaargeld. Dan zou 50/50 wel beter zijn denk ik.Pistachenootje schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 20:54:
[...]
Met neutraal wordt meestal 50/50 aangeduid. Jij zit wat offensiever met 65/35. Maarja, dat is logisch omdat je nog in de opbouwfase zit. Je wilt dus groeien (tenminste daar ga ik vanuit).
Hier onderaan kun je zien hoe de Rabobank het indeelt: https://www.rabobank.nl/p...o-beheerd-beleggen-basis/
Daarbij lijkt VWRL me nog steeds een prima keuze. Voor obligaties heb ik het gevoel dat er betere trackers zijn dan IEGA/IEAC. Zo las ik laatst ook dat US obligaties interessanter gaan worden. Wat zou het advies zijn qua obligatie trackers?
Ik zou zelf voor een wereldwijd gespreide kiezen. Bijv. IE00BG47KH54 Vanguard Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged Accumulating (VAGF).Aghanim schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:33:
[...]
Voor obligaties heb ik het gevoel dat er betere trackers zijn dan IEGA/IEAC. Zo las ik laatst ook dat US obligaties interessanter gaan worden. Wat zou het advies zijn qua obligatie trackers?
Die kleine positie van mij was puur op de verwachting dat de markt overdreef, maar daar zat ik dus naast.
Het maakt ook wel verschil lijkt mij of je 20% van je spaargeld offensief belegt, of juist 60% defensief. Bijv. En de rest aanhoudt op je spaarrekening. Wat is dan je netto profiel over heel je vermogen?Aghanim schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:33:
[...]
Ik heb de verhouding leeftijd = obligatie percentage aangehouden. Daarbij maak ik nog onderscheid tussen ' gok geld en 'spaargeld'. Voor mij is deze verhouding met gok geld en nu zoek ik iets gematigder met mijn spaargeld. Dan zou 50/50 wel beter zijn denk ik.
Daarbij lijkt VWRL me nog steeds een prima keuze. Voor obligaties heb ik het gevoel dat er betere trackers zijn dan IEGA/IEAC. Zo las ik laatst ook dat US obligaties interessanter gaan worden. Wat zou het advies zijn qua obligatie trackers?
Grofweg:Aikon schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 22:32:
[...]
Het maakt ook wel verschil lijkt mij of je 20% van je spaargeld offensief belegt, of juist 60% defensief. Bijv. En de rest aanhoudt op je spaarrekening. Wat is dan je netto profiel over heel je vermogen?
Zal deze eens bekijken. Eerste scan leert dat deze (nog) niet via ING beschikbaar is. Ik wil graag naast de Giro naar ING. Irritant is dat je niet kunt zien wat je wel/niet via ING kunt aanschaffen zonder een rekening te openen en dus kosten te maken.Pistachenootje schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:45:
[...]
Ik zou zelf voor een wereldwijd gespreide kiezen. Bijv. IE00BG47KH54 Vanguard Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged Accumulating (VAGF).
[ Voor 34% gewijzigd door Aghanim op 03-07-2019 08:20 ]
Je kunt wel kijken wat je kunt aanschaffen onder koersen. https://www.ing.nl/particulier/beleggen/koersen/index.htmlAghanim schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:14:
[...]
Grofweg:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
[...]
Zal deze eens bekijken. Eerste scan leert dat deze (nog) niet via ING beschikbaar is. Ik wil graag naast de Giro naar ING. Irritant is dat je niet kunt zien wat je wel/niet via ING kunt aanschaffen zonder een rekening te openen en dus kosten te maken.
[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 03-07-2019 10:12 ]
Zie de youtube van de maker: YouTube: Portfolio Performance - EinführungBaytep schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 16:46:
Weet iemand hoe je in Portfolio Manager een benchmark (bijvoorbeeld S&P500) toevoegd, zodat je die in de performance chart ziet?
Vanaf 07:00. Ik zet auto-translate CC's aan als ik het duits niet begrijp.
Eerst je tracker toevoegen in je lijst van securities die je wilt tracken, en dan in de grafiek die onder benchmark toevoegen.
2 Vraagjes van mij mbt Portfolio Manager:
- Hoe houden jullie USD cash aan in PP? DeGiro werkte een tijd met dat je los of automatisch USD aan moest kopen, voordat je een USD aandeel kon kopen (bv VTI/VXUS). Ik volg nu de aanpak dat ik een DeGiro EUR Cash account heb en een DeGiro USD cash account heb, met transfers ertussen en los fees opvoeren, maar ik twijfel of dat de beste manier is. Ik heb dezelfde vraag op het PP forum gesteld, maar die lijkt niet zo actief in het Engels
- Heeft iemand CSV of PDF import van DeGiro exports aan de praat gekregen? Zo ja, hoe?
[ Voor 4% gewijzigd door AceAceAce op 03-07-2019 10:03 ]
Groot gedeelte spaargeld nog dus. Dus per definitie is je gehele vermogen vrij defensief belegd. Maar is ook weer afhankelijk van hoe lang je met dat spaargeld kan doen (als buffer). Als dat 2 weken is, is het toch weer offensiefAghanim schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:14:
[...]
Grofweg:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Gelukkig vorige week toch nog 28 stuks VWRL bijgekocht op 75.80. Had er al 44 in bezit dus dat is een aardige verhoging. Schiet nu aardig door. Heb nog 2k om te investerenLongcat schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:56:
@Pakhaas dat je geld stilstaat maakt toch niet uit als je denkt dat het aandeel gaat dalen?ik zou ze gewoon lekker nu kopen. Of spreek met jezelf af dat je op 75 koopt of op 77 als het aandeel stijgt. Dan valt de schade mee en speel je toch het spelletje

Bedankt, het werkt, al wordt ik niet zo blij van de resultaten VWRL vs S&P500.AceAceAce schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:58:
[...]
Zie de youtube van de maker: YouTube: Portfolio Performance - Einführung
Eerst je tracker toevoegen in je lijst van securities die je wilt tracken, en dan in de grafiek die onder benchmark toevoegen.
USD cash doe ik niet aan in DeGiro, staat op fx. Dat lijkt wel voor kleine verschillen te leiden bij PP.2 Vraagjes van mij mbt Portfolio Manager:
- Hoe houden jullie USD cash aan in PP? DeGiro werkte een tijd met dat je los of automatisch USD aan moest kopen, voordat je een USD aandeel kon kopen (bv VTI/VXUS). Ik volg nu de aanpak dat ik een DeGiro EUR Cash account heb en een DeGiro USD cash account heb, met transfers ertussen en los fees opvoeren, maar ik twijfel of dat de beste manier is. Ik heb dezelfde vraag op het PP forum gesteld, maar die lijkt niet zo actief in het Engels
- Heeft iemand CSV of PDF import van DeGiro exports aan de praat gekregen? Zo ja, hoe?
CSV import is me ook niet gelukt, lijkt te komen doordat je de datum kolom in excel niet naar de juiste syntax kunt veranderen zodat PP het snapt. Misschien weet een excel guru hoe dat moet.
Ik had de import van mn ING CSV aan de praat gekregen door de CSV in Notepad++ aan te passen en de '-' symbolen in de data te veranderen naar '/' (wel oppassen dat je negatieve bedragen niet veranderd in '/xxxx,xx'Baytep schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:21:
[...]
USD cash doe ik niet aan in DeGiro, staat op fx. Dat lijkt wel voor kleine verschillen te leiden bij PP.
CSV import is me ook niet gelukt, lijkt te komen doordat je de datum kolom in excel niet naar de juiste syntax kunt veranderen zodat PP het snapt. Misschien weet een excel guru hoe dat moet.
Maar volgens mij is er meer aan de hand dan dat. Ik zag een github projectje van iemand die een DG import mogelijk had gemaakt, maar dat was niet de nederlandse versie
Leuk truukje! Dat kan natuurlijk ook in excel "replace all". Dan kan je de kolom kiezen.AceAceAce schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:24:
[...]
Ik had de import van mn ING CSV aan de praat gekregen door de CSV in Notepad++ aan te passen en de '-' symbolen in de data te veranderen naar '/'
Maar dan krijg ik nog steeds "Unmapped required field(s): Date, Value" terwijl alle data groen gekleurd is.
Met mij drie verschillende ETF's lukt het me nog wel om dat handmatig in te voeren. Als er een werkende (voor dummies) workaround is hoor ik het graag!
Je moet altijd toewijzen welke kolom uit de CSV gebruikt wordt als Date en welke als Value (en andere velden als dat vereist is of handig is voor je).Baytep schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:31:
[...]
Leuk truukje! Dat kan natuurlijk ook in excel "replace all". Dan kan je de kolom kiezen.
Maar dan krijg ik nog steeds "Unmapped required field(s): Date, Value" terwijl alle data groen gekleurd is.
PP kan niet automatisch de kolom met als header 'Datum' koppelen aan Date, en 'totaalbedrag' oid aan Value; zo goed is die patroonherkenning niet. Bij CSV import staat tussen de kolom-headers en de kolom-waardes 'double click' oid, waarna je de metadata kan toevoegen 'wat staat er in deze kolom dat PP begrijpt'.
[ Voor 16% gewijzigd door AceAceAce op 03-07-2019 12:45 ]
Uiteindelijk import ie enkel de securities correct, maar geen transacties.
Lijkt er dan op dat je de omschrijving moet aanpassen want "Koop 39 @ 77,05 EUR" gaat er bij PP niet in.
En dan kan ik het net zo goed handmatig doen...
Laat je trouwens al die cash-funds acties die je in de exports voorbij komen, ook links liggen?
Over de afgelopen twee jaar zorgt dat voor een verschil tussen PP en DeGiro van iets ver achter de komma tov totale portfolio, dus daar kan ik mee leven.
Van mij hoeft PP niet op de cent te kloppen, het gaat mij om de analyse kracht die erin zit.
Daarom stop ik er alleen de aankopen, dividenden en dividendbelastingen in (+kosten DeGiro, want dat is makkelijk). En als het grafiekje dan niet omhoog gaat zwaait er wat!
Ik liep laatst ook tegen dit probleem aan. Direct overnemen vanuit Lynx leidt tot rare resultaten (negatieve cash balances en zo).AceAceAce schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:58:
Hoe houden jullie USD cash aan in PP? DeGiro werkte een tijd met dat je los of automatisch USD aan moest kopen, voordat je een USD aandeel kon kopen (bv VTI/VXUS). Ik volg nu de aanpak dat ik een DeGiro EUR Cash account heb en een DeGiro USD cash account heb, met transfers ertussen en los fees opvoeren, maar ik twijfel of dat de beste manier is. Ik heb dezelfde vraag op het PP forum gesteld, maar die lijkt niet zo actief in het Engels
Aan welke S&P zit je te denken ?Baytep schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:21:
Bedankt, het werkt, al wordt ik niet zo blij van de resultaten VWRL vs S&P500.
Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice
Nee, ik ben opgehouden met proberen om de Giro te importeren.AceAceAce schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:58:
[...]
Zie de youtube van de maker: YouTube: Portfolio Performance - Einführung
2 Vraagjes van mij mbt Portfolio Manager:@.SnifraM @Rutix @The_Scarabial @helloitsme ?
Blijkbaar kan dat allemaal zomaar, even €1 van de koers af snoepen, toch een ruime procent.Graag willen we u erop wijzen dat Triodos Bank N.V. op 3 juli 2019 een nieuw prospectus heeft gepubliceerd met betrekking tot de certificaten van aandelen Triodos Bank (Certificaten). Er is tevens een nieuwe uitgifteprijs berekend. Dit betekent dat met onmiddellijke ingang Certificaten worden verhandeld volgens het nieuwe prospectus en de prijs die op de website van Triodos Bank zijn gepubliceerd.
Dit nieuwe prospectus vervangt alle eerdere versies. Aangezien u een certificaathouder bent, willen wij er zeker van zijn dat u op de hoogte bent van enkele wijzigingen die zijn doorgevoerd in de manier waarop wij onze Certificaten aanbieden en transacties in Certificaten mogelijk maken, en die worden beschreven in het nieuwe prospectus.
Aanpassing van de grondslag voor de prijsberekening
De uitgifteprijs van de Certificaten (de Uitgifteprijs) wordt bepaald door Triodos Bank op basis van een financieel model waarbij de intrinsieke waarde van Triodos Bank, zoals die blijkt uit de administratie, wordt gedeeld door het aantal uitgegeven Certificaten.
De berekening van de intrinsieke waarde van de onderneming is tot nu toe gebaseerd op de Nederlandse algemeen aanvaarde grondslagen voor financiële verslaggeving zoals toegepast door Triodos Bank (Dutch General Accepted Accounting Principles - Dutch GAAP). Als gevolg van de toenemende groei en internationalisering van Triodos Bank en in lijn met de ontwikkelingen en rapportagevereisten in de bankensector, verwacht Triodos Bank de grondslagen van Dutch GAAP te vervangen door International Financial Reporting Standards (IFRS) met ingang van 1 januari 2020. Dit betekent dat vanaf die datum de intrinsieke waarde van Triodos Bank zal worden berekend in overeenstemming met IFRS. Triodos Bank heeft besloten dat vanaf de datum van het nieuwe prospectus de Uitgifteprijs berekend onder Dutch GAAP al zal worden aangepast voor het geschatte effect dat IFRS zal hebben op de intrinsieke waarde van Triodos Bank en bijgevolg op de Uitgifteprijs van de Certificaten.
Dit geschatte effect voor de berekening van de intrinsieke waarde van Triodos Bank heeft nu geleid tot een wijziging van de Uitgifteprijs van de Certificaten ten opzichte van de meest recente Uitgifteprijs onder Dutch GAAP. Dit effect kan worden verklaard door het feit dat bij de toepassing van de principes van de IFRS-methode bepaalde balansposten op een andere manier in de boekhouding moeten worden behandeld dan bij de oude methodologie.
De Uitgifteprijs onder Dutch GAAP, gecorrigeerd voor de IFRS-impact, is vastgesteld op: EUR 82,00. Deze koers is EUR 1,00 lager dan bij het opschorten van de handel op 4 juni 2019.
Zoals tot nu toe het geval was bij het gebruik van Dutch GAAP, kan het gebruik van de IFRS-boekhoudstandaard als basis voor de berekening van de Uitgifteprijs leiden tot volatiliteit in de Uitgifteprijs van de Certificaten bij op- of neerwaartse fluctuaties in de economie.
Verandering in handel in certificaten van aandelen
Wij willen ook uw aandacht vestigen op een nieuw element in het prospectus dat betrekking heeft op transacties: het totale bedrag aan Certificaten dat door een Certificaathouder te koop kan worden aangeboden, is in principe beperkt tot een bedrag van EUR 1.000.000 per Certificaathouder per week. Beleggers die in een keer meer willen verkopen dan dit bedrag moeten daarom rekening houden met het feit dat het langer zal duren om hun Certificaten te verkopen.
Het volledige prospectus met alle relevante informatie is beschikbaar op triodos.nl/beleggen/certificaten.
Met vriendelijke groet,
Daniël Stegeman
Manager Klantcontact
Ik schrik net even... Betaalt degiro nog wel compensatie op de geldmarktfondsen? Ik zag dat ik tussen september vorig jaar en januari dit jaar maandelijks 'DEGIRO Geldmarktfondsen Compensatie' uitbetaald kreeg voor 'Morgan Stanley EUR Liquidity Fund'. Nu heb ik al bijna 90 euro aan 'compensatie' opgebouwd. Op de website staat dat het 1x per kwartaal wordt uitgekeerd, maar daar merk ik dus ook nog weinig van. De cash waarop ik negatief rendement maak staat sinds 29/03 op de rekening.
[ Voor 61% gewijzigd door Longcat op 03-07-2019 19:35 ]
Ik juich pas als ik ga verkopen èn hij staat op all time high.Pistachenootje schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:02:
IWDA vandaag een all time high van 52,10. Niemand aan het juichen? Ik wel een beetje
Heb ook overwaarde van 300k op onze woning, maar daar kun je ook geen brood van kopen
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 03-07-2019 19:40 ]
Blijkbaar nietLongcat schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:21:
@Pistachenootje Ja, jij hebt al een flinke positie! Ik moet het nog hebben van mijn toekomstige aankopen. Ik kan wel janken(grapje)!
Ik schrik net even... Betaalt degiro nog wel compensatie op de geldmarktfondsen? Ik zag dat ik tussen september vorig jaar en januari dit jaar maandelijks 'DEGIRO Geldmarktfondsen Compensatie' uitbetaald kreeg voor 'Morgan Stanley EUR Liquidity Fund'. Nu heb ik al bijna 90 euro aan 'compensatie' opgebouwd. Op de website staat dat het 1x per kwartaal wordt uitgekeerd, maar daar merk ik dus ook nog weinig van. De cash waarop ik negatief rendement maak staat sinds 29/03 op de rekening.
Misschien boekdatum oid van 1 april en het huidige kwartaal is net afgelopen, dus komt het binnenkort?
[ Voor 5% gewijzigd door Aikon op 03-07-2019 19:42 ]
De opgebouwde compensatie staat overigens nog gewoon bij het geldmarktfonds overzicht. Het is nog niet gereset naar 0.
Heb zelf ook nog wat onderzoek gedaan en ben op de Think Total Market Defensief uitgekomen. Is ongeveer 2/3e obligaties en een 5* rating op Morningstar. Voelt voor mij voldoende defensief aan. Ik lees echter weinig in dit topic over deze ETF. Heeft dat een reden?Pistachenootje schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:45:
[...]
Ik zou zelf voor een wereldwijd gespreide kiezen. Bijv. IE00BG47KH54 Vanguard Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged Accumulating (VAGF).
Waarschijnlijk de TER van 0.28. 70% global bonds + 30% aandelen kun je ook makkelijk zelf doen met bijv. IWDA+EUNA(Xter). En dan heb je een lagere TER.Aghanim schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 22:22:
[...]
Heb zelf ook nog wat onderzoek gedaan en ben op de Think Total Market Defensief uitgekomen. Is ongeveer 2/3e obligaties en een 5* rating op Morningstar. Voelt voor mij voldoende defensief aan. Ik lees echter weinig in dit topic over deze ETF. Heeft dat een reden?
Met 70% obligaties ga je trouwens waarschijnlijk niet veel rendement halen. Dit jaar lijkt een uitzondering te worden door zeer goede obligatie (en goede aandelen) prestaties.
de 500. Is leuk om erbij te houden.
Zie ook dat VWRL het niet zo best doet vs VTI/VXUS. Toch maar eens naar die truuk met opties kijken...
Wel appels met appels vergelijkenBaytep schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 07:48:
[...]
de 500. Is leuk om erbij te houden.
Zie ook dat VWRL het niet zo best doet vs VTI/VXUS. Toch maar eens naar die truuk met opties kijken...
Over welke periode vergelijk je? En houd je ook rekening met het effect van de valuta waarin de fondsen verhandeld worden?Baytep schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 07:48:
[...]
Zie ook dat VWRL het niet zo best doet vs VTI/VXUS.
VWRL wordt in EUR verhandeld en VTI/VXUS in USD. De valuta waarin je handelt heeft geen effect op je werkelijke rendement, maar het zorgt er wel voor dat je niet zomaar de koers van de betreffende fondsen kan vergelijken. Je moet de koers van VWRL naar USD vertalen (of die van VTI/VXUS naar EUR) met de wisselkoers van die dag om het werkelijke rendement te kunnen vergelijken.
In de grafiek in mijn laatste maandupdate vergelijk ik met drie benchmarks: SPX (de index, niet een fonds met een TER), VT en VWRL. Hierin wordt ook rekening gehouden met de valuta. Nu is VT niet helemaal hetzelfde als VTI/VXUS, maar over de afgelopen 6 maanden is het rendement van VT nagenoeg gelijk aan die van VWRL.
In de tussentijd liep VWRL wel iets achter, maar dat is ook wel logisch, het zijn immers geen identieke fondsen en het is vanzelfsprekend dat op korte termijn dit soort kleine verschillen kunnen ontstaan. Het had net zo goed andersom kunnen zijn
Dat idee had ik ook al, daarom lijkt een 50/50 verhouding me wat beter en toch nog veilig genoeg. Zal eens kijken bij ING naar iwda+euna.Pistachenootje schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 07:45:
[...]
Waarschijnlijk de TER van 0.28. 70% global bonds + 30% aandelen kun je ook makkelijk zelf doen met bijv. IWDA+EUNA(Xter). En dan heb je een lagere TER.
Met 70% obligaties ga je trouwens waarschijnlijk niet veel rendement halen. Dit jaar lijkt een uitzondering te worden door zeer goede obligatie (en goede aandelen) prestaties.
Twijfel nog of ik in 1x een forse investering doe of het bedrag in 4 maanden ga investeren. Jammer dat ik geen glazen bol heb
Voor iwda zou je in mijn ogen beter een Northern Trust fonds kunnen pakken. NT World is door de fbi status gunstiger dan iwda waar je een dividend lekkage hebt.Aghanim schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 08:45:
[...]
Dat idee had ik ook al, daarom lijkt een 50/50 verhouding me wat beter en toch nog veilig genoeg. Zal eens kijken bij ING naar iwda+euna.
Twijfel nog of ik in 1x een forse investering doe of het bedrag in 4 maanden ga investeren. Jammer dat ik geen glazen bol heb
Dit topic is gesloten.