Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.011.491 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06 13:42
Ik ga eerst alles inkloppen in Portfolio Performance, inclusief de jaren voordat ik ben begonnen met beleggen.
Daarna ga ik eens kijken/inlezen in dat dividendlekkage verhaal en of ik toch NT wil hebben (via ABN AMRO?) ipv VWRL via DeGiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:12
AceAceAce schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 10:49:
Ik ga eerst alles inkloppen in Portfolio Performance, inclusief de jaren voordat ik ben begonnen met beleggen.
Daarna ga ik eens kijken/inlezen in dat dividendlekkage verhaal en of ik toch NT wil hebben (via ABN AMRO?) ipv VWRL via DeGiro.
De genoemde combinaties ontlopen elkaar niet heel veel kwa kosten als je onderaan de streep met elkaar vergelijkt.
Het zit meer in de keuze van de broker, eventuele gemak tav automatisch inleggen en etf vs fonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 08:26:
[...]
En houd je ook rekening met het effect van de valuta waarin de fondsen verhandeld worden?
Oja, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Pistachenootje schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 07:45:
[...]

Waarschijnlijk de TER van 0.28. 70% global bonds + 30% aandelen kun je ook makkelijk zelf doen met bijv. IWDA+EUNA(Xter). En dan heb je een lagere TER.

Met 70% obligaties ga je trouwens waarschijnlijk niet veel rendement halen. Dit jaar lijkt een uitzondering te worden door zeer goede obligatie (en goede aandelen) prestaties.
IWDA+EUNA is volgens mij 100% aandelen als ik Morningstar mag geloven. Op basis waarvan maak jij de link in de vergelijking met de Think ETF die ik aanhaalde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:31
Aghanim schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:58:
[...]
IWDA+EUNA is volgens mij 100% aandelen als ik Morningstar mag geloven. Op basis waarvan maak jij de link in de vergelijking met de Think ETF die ik aanhaalde?
EUNA op Xetra. Het Vanguard alternatief dat ik eerder noemde vind ik nog iets beter.

En ook ik zou eerder gaan voor Northern Trust fondsen v.w.b. de aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Pistachenootje schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:24:
[...]

EUNA op Xetra. Het Vanguard alternatief dat ik eerder noemde vind ik nog iets beter.

En ook ik zou eerder gaan voor Northern Trust fondsen v.w.b. de aandelen.
Aandelen lijkt me NT prima, daar kom ik wel uit. Helaas zijn EUNA - Xetra en Vanguard Global Aggregate Bond niet beschikbaar op ING, zul je altijd zien. Heb namelijk sterk de voorkeur om via ING verder uit te bouwen in een verhouding aandelen-obligaties. Alternatief is dat ik toch nog wat extra obligaties uit blijf breiden via DeGiro, maar dan kan ik net zo goed ook daar doorgaan met VWRL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Aghanim schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:36:
[...]

Aandelen lijkt me NT prima, daar kom ik wel uit. Helaas zijn EUNA - Xetra en Vanguard Global Aggregate Bond niet beschikbaar op ING, zul je altijd zien. Heb namelijk sterk de voorkeur om via ING verder uit te bouwen in een verhouding aandelen-obligaties. Alternatief is dat ik toch nog wat extra obligaties uit blijf breiden via DeGiro, maar dan kan ik net zo goed ook daar doorgaan met VWRL.
Zou goed kunnen. Overigens is het ook niet zo gek om de NT fondsen bij ING aan te houden en obligaties bij DeGiro. Verschil NT - VWRL zal klein zijn.

Rabobank heeft wel zowel de NT fondsen als een Vanguard Global bond beleggingsfonds met een TER van 0.10% (IE00BGCZ0B53). Ik heb nog even gekeken of ING die heeft maar heb hem niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-03 11:36
Longcat schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:56:
@Pakhaas dat je geld stilstaat maakt toch niet uit als je denkt dat het aandeel gaat dalen? ;) ik zou ze gewoon lekker nu kopen. Of spreek met jezelf af dat je op 75 koopt of op 77 als het aandeel stijgt. Dan valt de schade mee en speel je toch het spelletje
Poeh toch nog 28 gekocht op 75, maar nu al op 77.80. En nog 2k op de plank liggen :X

Al zal het verschil over 20 jaar minimaal zijn, kopen op ATH voelt toch wel wat kut haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 21:38

page404

Website says no

Ik ben met vrienden bezig een online tool te maken waarin je je portfolio kan beheren en je beleggingsdoelstelling kan bijhouden. Wel een beetje op de “beginner” gericht. Zijn er, rekening houdend met die doelgroep, nog functies die je echt graag in zo’n tool zou willen hebben?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Goed om te weten. Oplossing: kijk goed naar de ISIN. :)

Voorlopig zou ik flatex alleen willen gebruiken voor kleine posities (max 100-200 euro per positie) in aandelen en opties (met name met een kleine waarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 21:48
page404 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 18:44:
Ik ben met vrienden bezig een online tool te maken waarin je je portfolio kan beheren en je beleggingsdoelstelling kan bijhouden. Wel een beetje op de “beginner” gericht. Zijn er, rekening houdend met die doelgroep, nog functies die je echt graag in zo’n tool zou willen hebben?
Ja. Niet lullig bedoeld, maar met bestaande open source tools als PP https://www.portfolio-performance.info/portfolio/ zit denk ik niet echt iemand te wachten op nog een tool.

Wat denk je dat jullie beter kunnen bieden dan PP?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Pakhaas schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:12:
[...]

Poeh toch nog 28 gekocht op 75, maar nu al op 77.80. En nog 2k op de plank liggen :X

Al zal het verschil over 20 jaar minimaal zijn, kopen op ATH voelt toch wel wat kut haha
Precies de reden waarom ik nu voor automatisch periodiek inleggen heb gekozen bij een grootbank, set and (try to) forget.

Schrale troost is dat er ook een periode aanbreekt dat je voor heel veel minder kunt inkopen. Alleen moet je dan even niet naar de waarde van je portefeuille kijken :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
Snapt iemand de export PDF van DeGiro rondom Dividenden van VWRL?
Je koopt VWRL in EUR, maar dividend wordt in USD uitbetaald :? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rLrHFS3ayl0WCF9ZupIzUvU5/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IQOTWFHCeeZkru6yeA5Te8w3/full.png

[ Voor 67% gewijzigd door AceAceAce op 04-07-2019 20:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

VWRL betaalt inderdaad dividend uit in USD. Als je bij DEGIRO AutoFx niet hebt uitgezet dan wordt dit op de volgende beursdag automatisch geconverteerd naar EUR.

Waarom? VWRL is een fonds dat op meerdere beurzen in verschillende valuta wordt verhandeld. Zo heb je bijvoorbeeld noteringen in GBP en USD op de London Stock Exchange en in CHF op de Six Swiss Exchange. Allemaal hetzelfde fonds, alleen de valuta waarmee gehandeld wordt is anders. En wanneer het fonds dividend uitkeert kan er geen onderscheid gemaakt worden tussen de aandeelhouders op basis van aankoopvaluta. Ieder aandeel krijgt evenveel uitbetaald, in dezelfde valuta.

Afgezien van eventuele transactiekosten maakt het geen verschil of dat het fonds zelf of je broker de valutaconversie zou uitvoeren.

[ Voor 30% gewijzigd door Zr40 op 04-07-2019 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Pistachenootje schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 14:39:
[...]

Zou goed kunnen. Overigens is het ook niet zo gek om de NT fondsen bij ING aan te houden en obligaties bij DeGiro. Verschil NT - VWRL zal klein zijn.

Rabobank heeft wel zowel de NT fondsen als een Vanguard Global bond beleggingsfonds met een TER van 0.10% (IE00BGCZ0B53). Ik heb nog even gekeken of ING die heeft maar heb hem niet gevonden.
Ik heb mijn rekeningen bij ING dus daar geef ik sterk de voorkeur aan. Nog wat gezocht en ik denk dat ik voor Actiam Duurzaam Mixfonds Neutraal (50/50) en NT World ga bij ING. Lees veel positiefs over de Actiam fondsen en qua duurzaamheid scoren ze ook hoog. TER overigens ook met 0,4 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Panzer_V schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:09:
[...]

Ja. Niet lullig bedoeld, maar met bestaande open source tools als PP https://www.portfolio-performance.info/portfolio/ zit denk ik niet echt iemand te wachten op nog een tool.

Wat denk je dat jullie beter kunnen bieden dan PP?
Goed punt hoor. Ik had deze tool nog niet bekeken dus ga het eens vergelijken met wat we nu hebben :)
Andere vraag dan: wat mis je in PP?

[ Voor 3% gewijzigd door page404 op 04-07-2019 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:33
page404 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 18:44:
Hoe zit het met de privacy? (Gezien het feit dat je verwacht/hoopt dat mensen financiële data gaan invoeren in de nog te ontwikkelen tool)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

helloitsme schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 23:02:
[...]

Hoe zit het met de privacy? (Gezien het feit dat je verwacht/hoopt dat mensen financiële data gaan invoeren in de nog te ontwikkelen tool)
Laat ik dat nu net heel belangrijk vinden. Ik wil echt geen flauwekul met social media koppelingen, reclame en andere shit met gebruikersdata.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
Aghanim schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:27:
[...]

Ik heb mijn rekeningen bij ING dus daar geef ik sterk de voorkeur aan. Nog wat gezocht en ik denk dat ik voor Actiam Duurzaam Mixfonds Neutraal (50/50) en NT World ga bij ING. Lees veel positiefs over de Actiam fondsen en qua duurzaamheid scoren ze ook hoog. TER overigens ook met 0,4 :+
Wellicht kan je beter naar de Actiam Verantwoord Index fondsen kijken. Het wereld fonds heeft een TER van 0,15%.

Bovenste vijf ==>
https://www.actiam.com/nl/fondsoverzicht/?fund-type=0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
page404 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:42:
[...]

Niet echt iets eerlijk gezegd. Alles wat ik nodig heb zit er wel in. Het programma is ook heerlijk te personaliseren. Alleen de learning curve is nogal stijl ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AceAceAce
page404 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:42:
[...]

Inporteren van pdfs en andere exports van brokers, zoals de Nederlandse DeGiro.
Bij PP wordt er gebruik gemaakt van in Java geschreven templates die regels tekst matchen met een patroon volgens mij. Aanpassen en uitbreiding van de bestaande templates vereist een redelijke Java/programmeer kennis. Misschien is dat grafisch op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:59
AceAceAce schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:24:
[...]

Inporteren van pdfs en andere exports van brokers, zoals de Nederlandse DeGiro.
Bij PP wordt er gebruik gemaakt van in Java geschreven templates die regels tekst matchen met een patroon volgens mij. Aanpassen en uitbreiding van de bestaande templates vereist een redelijke Java/programmeer kennis. Misschien is dat grafisch op te lossen?
Als er nu een nieuw product ontwikkeld wordt zou ik dat gaan baseren op PSD2, waarom nog dit soort knullige per-bank-unieke algoritmes gaan gebruiken?
Ja, dat moet nog even op gang komen, maar dan ben je wel klaar met een volwaardig product zodra de bal gaat rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:21
Zebby schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:27:
[...]

Als er nu een nieuw product ontwikkeld wordt zou ik dat gaan baseren op PSD2, waarom nog dit soort knullige per-bank-unieke algoritmes gaan gebruiken?
Ja, dat moet nog even op gang komen, maar dan ben je wel klaar met een volwaardig product zodra de bal gaat rollen.
Voor mij is het een reden om juist geen gebruik te maken van een product data gebaseerd is op PSD2. Liever zelf rommelen de eerste keer en begrijpen hoe het werkt, in plaats van geautomatiseerd gegevens overzetten. Ik kan mij wel voorstellen dat dit handig is voor de huis-, tuin- en keukengebruiker, maar deze gebruiker heeft in het algemeen ook geen kaas gegeven van privacy.

Daarnaast is het een lastig proces voor nieuwe producten om aan PSD2 deel te mogen nemen. Dit is niet iets wat je in een middagje regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 08:14:
Weet iemand wanneer DEGIRO de maandelijkse connectiviteitskosten in rekening brengt bij de pensioenrekening? In april gebeurde dit precies op de eerste dag van de maand, maar voor mei zie ik nog geen boeking.
Twee maanden verder... Het blijkt dat DEGIRO de kosten gewoon was vergeten... 8)7

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/degiro-aansluitingskosten.png

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 05-07-2019 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Zr40 De werknemer die normaal op de knopje drukt was even met verlof. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Aghanim schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:27:
[...]
Je zou eens kunnen narekenenen met een tool hoeveel verschil een TER van 0.4 t.o.v. 0.125 maakt met een lange beleggingshorizon. Door rendement op rendement is dit verschil vaak groter dan mensen denken, vooral als je vrij defensief belegt.

Ik zou daarom de voorkeur geven aan zelf je portefeuille samenstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:28
Vraag, wat is wijsheid? Ik heb vorig jaar voor 900 euro Think AMX (TMX) gekocht. Deze staat nu op -6%. Ik heb dat bedrag ongeveer aan dividend gekregen. Ik wil deze verkopen en omzetten naar VWRL. Is het verstandiger om te wachten totdat TMX niet meer negatief staat?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@manusjevanalles Waarom zou dat verstandiger zijn? Denk je dat TMX stijgt en VWRL daalt of gelijk blijft? Sleutelwoord is correlatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Ik verwacht dat VWRL ook zal stijgen, dus duurder. Voelt alleen zo gek om met verlies te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@manusjevanalles Gewoon verkopen als je liever VWRL hebt. Realiseer je wel dat je small cap inruilt voor large (mega) cap. Kijk maar eens naar de market cap van het allerkleinste bedrijf in VWRL en vergelijk dat met de bedrijven uit de AMX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Pistachenootje schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:25:
[...]

Je zou eens kunnen narekenenen met een tool hoeveel verschil een TER van 0.4 t.o.v. 0.125 maakt met een lange beleggingshorizon. Door rendement op rendement is dit verschil vaak groter dan mensen denken, vooral als je vrij defensief belegt.

Ik zou daarom de voorkeur geven aan zelf je portefeuille samenstellen.
Ik vind de suggestie van @Panzer_V om Actiam Verantwoord Index fondsen te nemen vanwege de TER een goede. Punt is echter dat dit alleen aandelen zijn dus ik blijf een beetje stuklopen op een wereldwijd obligatie fonds/etf dat een goed track record heeft. Die combi zou ik graag binnen ING maken. Dit weekend nog maar eens verder zoeken naar een kanshebber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

manusjevanalles schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:28:
Ik verwacht dat VWRL ook zal stijgen, dus duurder. Voelt alleen zo gek om met verlies te verkopen.
Het verleden is niet meer belangrijk, alleen de toekomst. Je hebt het verlies al geleden, je kunt alleen de huidige waarde omzetten in €'s (en vervolgens in andere aandelen/fondsen). Waarschijnlijk ben je bang dat je TMX verkoopt en dat het kort daarna weer stijgt (waarmee je je verlies 'had kunnen goedmaken'), maar feit is dat je je daarmee dan laat leiden door Regret Aversion en waarschijnlijk suboptimale keuzes maakt.

Als je verwacht dat VWRL het in de toekomst beter gaat doen dan TMX, dan moet je nu TMX verkopen en VWRL verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Aghanim schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:41:
[...]

Ik vind de suggestie van @Panzer_V om Actiam Verantwoord Index fondsen te nemen vanwege de TER een goede. Punt is echter dat dit alleen aandelen zijn dus ik blijf een beetje stuklopen op een wereldwijd obligatie fonds/etf dat een goed track record heeft. Die combi zou ik graag binnen ING maken. Dit weekend nog maar eens verder zoeken naar een kanshebber.
Bekijk het "Blackrock Euro Gov Bond Index Fund (D)" eens bij ING. Is een prettig obligatiefonds. Wel alleen euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-05-2023
Panzer_V schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:09:
Niet lullig bedoeld, maar met bestaande open source tools als PP https://www.portfolio-performance.info/portfolio/ zit denk ik niet echt iemand te wachten op nog een tool.
Ben ik het niet mee eens. Sterker nog: ik vind het eigenlijk schrijnend dat een programmaatje gemaakt op de zolderkamer van een of andere Duitser blijkbaar het beste alternatief is voor iedere Europese huis-tuin-en-keukeninvesteerder, terwijl er voor Amerikanen al veel mooiere tools bestaan (http://simplywall.st/, https://www.sharesight.com/ om er maar een paar te noemen).

Ik zou zeggen: zorg dat je een PP-achtige app maakt die (uiteraard veilig) in de browser draait, die fatsoenlijk met aandelen/fondsen uit meerdere werelddelen werkt, en waarmee ik vanuit Lynx data kan overnemen door enkel en alleen een export en import te moeten hoeven doen. Dan ben ik je eerste betalende klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@SublimnAll De tools die je noemt zijn toch meer gericht op fundamentele analyse van aandelen dan op portefeuille analyse? Ik gebruik zelf vaak dividend.com, maar zij ondersteunen niet-US aandelen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

SublimnAll schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:21:
[...]
[..] en waarmee ik vanuit Lynx data kan overnemen door enkel en alleen een export en import te moeten hoeven doen.
Handmatig exports maken en importeren? Nergens voor nodig. Zoiets kan voor IB accounts gewoon volautomatisch middels de APIs van TWS en/of Client Portal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:35
Wellicht goed leesvoer voor sommige mensen hier, aangezien hier toch met enige regelmaat mensen voorbij komen met een 1 of ander obscuur vastgoedfonds: https://ftalphaville.ft.c...dation-scheme-went-wrong/

Uiteraard is geen fonds gelijk, en zul het bij de meeste niet extreem zijn, maar je ziet iig hoe makkelijk het is om een mooi verhaal/rendement te verkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
Zr40 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:48:
[...]

Twee maanden verder... Het blijkt dat DEGIRO de kosten gewoon was vergeten... 8)7

[Afbeelding]
Nu ik 4,5 jaar DeGiro aan het importen ben in PP, zie ik deze fratsen ook veel met dividendbelasting VXUS gebeuren. 2-4 maanden later tot 4x dividendbelasting aanpassingen (bv +30 - 28 +14 - 12). 8)7
Irritant want in PP los ik dat nu maar op mbv Taxes en Tax Refunds, want de dividend functie bevat deze leipdoenerij natuurlijk niet.

Ander vraagje: hoe verwerken jullie in PP het berekenen van ingehouden dividendbelasting
die je in de aangifte inkomstenbelasting kan verrekenen? Ik zie dat namelijk als extra rendement op je aandelen. Zet je dan een post Tax Refunds op in 31 Dec van het betreffende belastingjaar, of doen jullie wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
AceAceAce schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 18:19:
[...]

Ander vraagje: hoe verwerken jullie in PP het berekenen van ingehouden dividendbelasting
die je in de aangifte inkomstenbelasting kan verrekenen? Ik zie dat namelijk als extra rendement op je aandelen. Zet je dan een post Tax Refunds op in 31 Dec van het betreffende belastingjaar, of doen jullie wat anders?
Ikzelf maak op de dag van de dividenduitkering een tax refund transactie aan voor de ingehouden belasting. Stort dit bedrag direct vanaf mijn betaalrekening naar het effectendepot en herbeleg het in de betreffende fondsen.

De daadwerkelijke teruggave, een jaar later, verdwijnt dan gewoon in de "algemene middelen" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
dubbel post

[ Voor 95% gewijzigd door Panzer_V op 05-07-2019 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Nu ik 4,5 jaar DeGiro aan het importen ben in PP, zie ik deze fratsen ook veel met dividendbelasting VXUS gebeuren. 2-4 maanden later tot 4x dividendbelasting aanpassingen (bv +30 - 28 +14 - 12). 8)7
Bij IB zie ik dat soms ook gebeuren, maar dan gaat het om een losse cent (afrondingsverschil) wanneer het dividend nog niet is uitbetaald. Dit wordt zelfs expliciet geboekt op de statements onder Change in Dividend Accruals. Maar na uitbetaling van het dividend staat alles vast (en correct).
Irritant want in PP los ik dat nu maar op mbv Taxes en Tax Refunds, want de dividend functie bevat deze leipdoenerij natuurlijk niet.
Dat is de juiste manier om dit te registreren.
Tijdje geleden dat ik PP heb gebruikt, maar ik meen dat tax boekingen geen invloed hadden op het berekende rendement. Waar het wel invloed op heeft is de berekening van beschikbaar saldo, dus de tax refund boeken op 31 december zou ik niet doen want dan klopt je saldo niet meer.

Verrekende dividendbelasting is in feite een stukje rendement dat je met gemiddeld 1.5 jaar vertraging ten opzichte van de dividendbetaling ontvangt op (of in ieder geval minder betaalt vanaf) je betaalrekening. Als voorbeeld heb je 400 euro dividendbelasting verrekend en de aanslag is betaald op 1 juni. Je stort 500 euro op 5 juni.

Eigenlijk heb je drie mogelijkheden om dit enigszins accuraat in PP te krijgen:

1. Je kan het verrekenen van dividendbelasting volledig negeren binnen PP. In de voorbeeldsituatie boek je alleen een deposit van 500 euro op 5 juni. In de totaaloverzichten zie je hoeveel dividendbelasting er in totaal is ingehouden.

2. Je kan het verrekenen van dividendbelasting registreren als tax refund op de dag van de eerstvolgende storting nadat je belastingaanslag is betaald. In het voorbeeld boek je op 5 juni een tax refund van 400 euro en een deposit van 100 euro. In de totaaloverzichten zie je hoeveel dividendbelasting er (nog) niet is verrekend.

3. Je kan het verrekenen van dividendbelasting op de dag van betaling registreren als tax refund en withdrawal. De withdrawal omdat de tax refund wordt gezien als ontvangen geld op je beleggingsrekening, maar in werkelijkheid gebeurt daar niets. In het voorbeeld boek je op 1 juni een tax refund van 400 euro en een withdrawal van 400 euro. Net als bij 2 zie je in de totaaloverzichten hoeveel dividendbelasting er (nog) niet is verrekend.

Verschil tussen 1 en 2 is dat bij 1 de verrekende dividendbelasting geteld wordt als storting en bij 2 niet.

Verschil tussen 2 en 3 is dat bij 3 het moment van betaling precies klopt, bij 2 schuif je het door naar de eerstvolgende storting.

Aan jou de keuze welke methodiek je prettiger vindt.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 05-07-2019 19:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Na een week wikken en wegen nu 25% van mijn spaargeld deel wat ik aanvullend wil gaan beleggen gelijkmatig verdeeld over Northern Trust World en ACTIAM Verantwoord Index Aandelenfonds Wereld bij ING. Ik wil de komende 3 maanden de andere 75% investeren en daarna maandelijks met 250€ verhogen. Obligaties aanvullen doe ik later nog wel via DeGiro. Bedankt voor de adviezen allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik zie net dat VWRL ook te koop is bij ING. Wat is ook weer de reden om toch Degiro hiervoor te prefereren? Vanwege de kernselectie? Ik zie bij ING niet direct dat hier extra kosten voor aankoop/verkoop van VWRL worden gerekend en aangezien ik daar nu een beleggingsrekening heb betaal ik daar sowieso al voor. Uiteraard is overstap naar NT interessanter qua TER/Dividendlek maar ik ben toch benieuwd rondom VWRL.

-oeps, mijn vorige post bleek de laatste post-

[ Voor 5% gewijzigd door Aghanim op 05-07-2019 22:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:10

oscar82

De ondertitel

@Aghanim
edit :grootste bezwaar tegen VWRL bij ING is volgens mij dat je het dividendlek niet oplost en alsnog 16 euro per jaar betaalt +0,24% aan ing wat je bij degiro niet kwijt bent.

PS: alle kosten van ing staan hier:

https://www.ing.nl/partic...ven-zelf-op-de-beurs.html

[ Voor 78% gewijzigd door oscar82 op 06-07-2019 10:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
oscar82 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 00:55:
@Aghanim
edit :grootste bezwaar tegen VWRL bij ING is volgens mij dat je het dividendlek niet oplost en alsnog 16 euro per jaar betaald bij ing wat je bij degiro niet kwijt bent.

PS: alle kosten van ing staan hier:

https://www.ing.nl/partic...ven-zelf-op-de-beurs.html
Precies dit, ik beleg bij ING puur vanwege de Northern Trust fondsen en de fbi status. Naast €16 per jaar rekent ING namelijk ook 0,24% over je belegde vermogen. Dus het wordt erg duur als je in etf’s gaat beleggen met een dividendlek.

Als je in vwrl wilt beleggen kun je beter bij DeGiro blijven.

De combinatie NT World met EM in de verhouding 85/15% geeft je een vergelijkbare assetverdeling als VWRL. Dit komt omdat er een verschil zit in onderliggende indexen die gevolgd worden. FTSE World vs MSCI World.

[ Voor 12% gewijzigd door Miki op 06-07-2019 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Miki schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 08:23:
[...]

Precies dit, ik beleg bij ING puur vanwege de Northern Trust fondsen en de fbi status. Naast €16 per jaar rekent ING namelijk ook 0,24% over je belegde vermogen. Dus het wordt erg duur als je in etf’s gaat beleggen met een dividendlek.

Als je in vwrl wilt beleggen kun je beter bij DeGiro blijven.

De combinatie NT World met EM in de verhouding 85/15% geeft je een vergelijkbare assetverdeling als VWRL. Dit komt omdat er een verschil zit in onderliggende indexen die gevolgd worden. FTSE World vs MSCI World.
Thx. De 16€ betaal ik nu al omdat ik een rekening heb genomen, maar dan is die 0,24% fee inderdaad aanvullend tegenover deGiro. Dividendlek blijft inderdaad, ongeacht de broker. Betekent dat VWRL bij ING niet slim is en ik deze beter bij deGiro kan houden of inderdaad over naar NT via ING.

Eens kijken of ING bevalt, dan kan ik altijd nog VWRL verkopen. Eerste gevoel is in elk geval goed, voelt voor mij toch wat vertrouwder dan deGiro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Aghanim schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 08:37:
[...]

Thx. De 16€ betaal ik nu al omdat ik een rekening heb genomen, maar dan is die 0,24% fee inderdaad aanvullend tegenover deGiro. Dividendlek blijft inderdaad, ongeacht de broker. Betekent dat VWRL bij ING niet slim is en ik deze beter bij deGiro kan houden of inderdaad over naar NT via ING.

Eens kijken of ING bevalt, dan kan ik altijd nog VWRL verkopen. Eerste gevoel is in elk geval goed, voelt voor mij toch wat vertrouwder dan deGiro.
Ik snap je koudwatervrees maar ik heb zelf al mijn vwrl posities verkocht en kort daarna bij ING de NT fondsen aangeschaft uit de opgebrachte verkoop. Met een week heb je alles overgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het is idd onderdeel van je rendement, maar het is ook geld wat je niet kan investeren tot je het hebt (logisch...). Ik boek het daarom simpelweg pas op de dag dat ik de belasting daadwerkelijk teruggestort krijg in. Je boekt je dividend toch ook in op de betaaldag en niet op de ex-dividenddag? :)
Miki schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:03:
[...]

Ik snap je koudwatervrees maar ik heb zelf al mijn vwrl posities verkocht en kort daarna bij ING de NT fondsen aangeschaft uit de opgebrachte verkoop. Met een week heb je alles overgezet.
Als je voldoende saldo hebt kan je natuurlijk ook beide tegelijk aan- en verkopen. Dan heb je nul koersrisico. Desnoods in delen, maar dan heb je wellicht weer extra transactiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Aikon schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:31:
[...]

Het is idd onderdeel van je rendement, maar het is ook geld wat je niet kan investeren tot je het hebt (logisch...). Ik boek het daarom simpelweg pas op de dag dat ik de belasting daadwerkelijk teruggestort krijg in. Je boekt je dividend toch ook in op de betaaldag en niet op de ex-dividenddag? :)

[...]

Als je voldoende saldo hebt kan je natuurlijk ook beide tegelijk aan- en verkopen. Dan heb je nul koersrisico. Desnoods in delen, maar dan heb je wellicht weer extra transactiekosten.
Index beleggen doe je over het algemeen langer dan 5 jaar. Het eventuele minimale koersverlies is te verwaarlozen over de looptijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@Miki Dat snap ik, maar je begint over koudwatervrees en die is op deze manier uit te sluiten. :) Overigens kan je net zo goed koerswinst maken natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Dankzij @AceAceAce ben ik toch de PP wat netter gaan opzetten, maar van mij hoeft het cash account niet zo precies te kloppen. Het gaat mij er vooral om de aandelen (ETF's) onderling goed te kunnen vergelijken. hoeveel mijn cash positie is zie ik wel bij de broker.

Maar bij dat vergelijken is de dividend belasting en teruggave natuurlijk wel belangrijk. En mijj lijkt de meest praktische oplossing om de ingehouden belasting door de broker bij PP direct te compenseren voor de belastingteruggave. Dus als een dividend uitbetaling van een security leidt to E 40,- belasting voer je dat in PP in als E 19,20 dividend belasting (op basis van 52% belasting).

Dit zie ik niet terug bij de mogelijkheden van @Zr40. Is het te kort door de bocht voor langjarige analyse?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@Baytep Hoe kom je aan die 52%, dat lijkt op inkomstenbelasting? Dividendbelasting is meestal 15 of 30%? Om het simpel te houden kan je idd gewoon dividend met ingehouden - maar wel terug te krijgen - belasting inboeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
Baytep schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:43:
Dankzij @AceAceAce ben ik toch de PP wat netter gaan opzetten, maar van mij hoeft het cash account niet zo precies te kloppen. Het gaat mij er vooral om de aandelen (ETF's) onderling goed te kunnen vergelijken. hoeveel mijn cash positie is zie ik wel bij de broker.

Maar bij dat vergelijken is de dividend belasting en teruggave natuurlijk wel belangrijk. En mijj lijkt de meest praktische oplossing om de ingehouden belasting door de broker bij PP direct te compenseren voor de belastingteruggave. Dus als een dividend uitbetaling van een security leidt to E 40,- belasting voer je dat in PP in als E 19,20 dividend belasting (op basis van 52% belasting).

Dit zie ik niet terug bij de mogelijkheden van @Zr40. Is het te kort door de bocht voor langjarige analyse?
Wellicht vergis ik me, maar volgens mij hoef je geen rekening met die 52% te houden. Je krijgt alle dividend belasting terug (uitgaande van een standaard dividend situatie van 15% dividend belasting en niet zoals in Duitsland een hoger %)

Edit/aanvulling:
Voor buitenlandse dividend belasting geldt dat deze wordt afgetrokken van de vermogensrendementsheffing. Als je die niet hoeft te betalen (vermogen lager dan de drempel), dan betaal je de dividendbelasting op buitenlandse aandelen dus wel.

[ Voor 10% gewijzigd door helloitsme op 06-07-2019 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
aaarghh... belastingaangifte van 2018 nagekeken...
dividenbelasting (buitenlandse bronbelasting) wordt op de zelfde manier opgevoerd als HRA, en daarna raak ik beeld kwijt in de berekeningen.
Volgens Trackerbelegger geldt voor VTI/VXUS/VWRL alleen een intern dividendlek binnen het fonds.
Dus dat het volledig gecompenseerd wordt (ik dacht dat het als kosten aftrekbaar was).

Dat betekent dat je de dividendbelasting die je broker opgeeft helemaal niet hoeft in te voeren bij PP om de fondsen onderling te vergelijken..

[ Voor 8% gewijzigd door Baytep op 06-07-2019 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
Baytep schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 10:22:
dividenbelasting (buitenlandse bronbelasting) wordt op de zelfde manier opgevoerd als HRA, en daarna raak ik beeld kwijt in de berekeningen.
Volgens Trackerbelegger geldt voor VTI/VXUS/VWRL alleen een intern dividendlek binnen het fonds.
Dus dat het volledig gecompenseerd wordt (ik dacht dat het als kosten aftrekbaar was).

Dat betekent dat je de dividendbelasting die je broker opgeeft helemaal niet hoeft in te voeren bij PP om de fondsen onderling te vergelijken..
Ik voer de dividendbelasting wel in in pp om op die manier ook het cash deel van de beleggingsrekening kloppend te houden. Maar als je dat niet belangrijk vindt dan kan je de dividendbelasting gewoon achterwege laten in pp (behalve voor aandelen waarvan je weet dat je niet alle ingehouden belasting terug gaat krijgen, maar dat zijn eerder de uitzonderingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
manusjevanalles schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:15:
Vraag, wat is wijsheid? Ik heb vorig jaar voor 900 euro Think AMX (TMX) gekocht. Deze staat nu op -6%. Ik heb dat bedrag ongeveer aan dividend gekregen. Ik wil deze verkopen en omzetten naar VWRL. Is het verstandiger om te wachten totdat TMX niet meer negatief staat?
Het goede nieuws is dat je dan geen verlies hebt geleden ;)

Wachten tot TMX niet meer negatief staat is market timen. Daar geloof ik niet zo in. Als je wil overstappen stap dan over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1229304

Aikon schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:50:
[...]

Blijkbaar kan dat allemaal zomaar, even €1 van de koers af snoepen, toch een ruime procent.
Zijn er hier mensen met Triodos certificaten? En wat is jullie ervaring hiermee? Is dit bijvoorbeeld een goed alternatief voor de Rabobank certificaten?
https://www.triodos.nl/beleggen/certificaten-aandelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Baytep schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 10:22:

Goed dat je het zegt, gelijk bezwaar gemaakt tegen m'n def. aanslag, was het helemaal vergeten. Belastingdienst haalt tot 2x toe mijn te verrekenen buitenlandse dividendbelasting uit m'n aanslag en noemt het dan definitief...

Maar in het overzicht staat je dividenbelasting toch netjes benoemd? Het buitenlandse niet te elders te verrekenen restant mag je verrekenen met vrh bij de vraag:

Had u een restant buitenlandse belasting over 2017 of eerder op rente of dividend waarvoor u nog aftrek ter voorkoming van dubbele belasting kunt krijgen?

Dus dan is het het bedrag wat je te verrekenen hebt met als max de te betalen VRH (restant kan in komende jaren worden verrekend overigens).
Anoniem: 1229304 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 11:59:
[...]

Zijn er hier mensen met Triodos certificaten? En wat is jullie ervaring hiermee? Is dit bijvoorbeeld een goed alternatief voor de Rabobank certificaten?
https://www.triodos.nl/beleggen/certificaten-aandelen
In welke zin goed? Triodos is natuurlijk aantrekkelijk vanwege hun filosofie, in dat opzicht is er geen beter alternatief.

[ Voor 14% gewijzigd door Aikon op 06-07-2019 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aikon schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 12:00:
[...]
In welke zin goed? Triodos is natuurlijk aantrekkelijk vanwege hun filosofie, in dat opzicht is er geen beter alternatief.
Met goed bedoel ik de verhouding tussen risico/rendement. Volgens mij is het rendement bij Triodos certificaten iets lager. De koers van de certificaten wordt bij Triodos volgens mij gebaseerd op de boekwaarde en niet zozeer op de markt, zoals bij de Rabobank het geval is.
De Triodos certificaten kunnen toch wel een stabiele cashflow opleveren lijkt me.
Waarom zou jij deze bijvoorbeeld wel/niet overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@Anoniem: 1229304 Ik heb ze (al lange tijd) vanwege de filosofie van de bank samen met het stabiele en prima rendement. Koop elk jaar wel wat bij met de acties zonder aankoopkosten.

[ Voor 10% gewijzigd door Aikon op 06-07-2019 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:27
@Anoniem: 1229304 Ik heb zelf een aantal Triodos fondsen gehad via Binck, maar niet zulke goede rendementen. Op de een of andere manier presteren groene fondsen naar verhouding slecht en met hoge kosten (TER).

Wat mij tegen houdt bij deze participaties, met best een aardig dividend, is de beperkte verhandelbaarheid. Ik zit toch liever op een beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Aikon Die acties zonder aankoopkosten lijken me wel een goed moment om te kopen. Die 0,4% aankoopkosten vind ik toch best fors. Zijn dit terugkerende acties op een vast moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@BiLLY_daKid het gaat hier om certificaten, das wel iets anders dan de fondsen. Die bij Binck goedkoper kan kopen/aanhouden dan bij Triodos overigens.

@Anoniem: 1229304 ja, weet ze nu ff niet, heb ze denk ik weleens genoemd hier. Triodos informeert je er ook over, moet je wel klant zijn uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Die acties zijn er jaarlijks, ik kan mij niet herinneren (sinds ~2009) dat er geen actie was.

@Aikon Is inderdaad anders dan fondsen. Maar soortgelijk aan de rabo aandelen, voorheen waren die certificaten volgens mij ook zonder stemrecht. Dan toch liever aandelen van banken via de beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Anoniem: 1229304 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 12:11:
@Aikon Die acties zonder aankoopkosten lijken me wel een goed moment om te kopen. Die 0,4% aankoopkosten vind ik toch best fors. Zijn dit terugkerende acties op een vast moment?
Als ik het zo zie aan m'n transacties is het in juli en december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Baytep schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:43:

Ik probeer, naar aanleiding van dit topic, ook mijn PP in te richten.

Al mijn transacties in CSV gedownload en die probeer ik te importeren maar krijg al snel een foutmelding. Waar kan ik een eenvoudige handleiding vinden?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DeB8T3E.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1131947

@Pakhaas je delimiter moet een , zijn en geen ;. Of anders in je CSV de delimiter aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Anoniem: 1131947 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 10:40:
@Pakhaas je delimiter moet een , zijn en geen ;. Of anders in je CSV de delimiter aanpassen.
Bedankt, maar dan krijg ik nog steeds dezelfde melding, althans ik kan niet op finish klikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
Pakhaas schreef op zondag 7 juli 2019 @ 10:43:
[...]

Bedankt, maar dan krijg ik nog steeds dezelfde melding, althans ik kan niet op finish klikken
Krijg je de gegevens dan wel in nette kolommen te zien?

Zo ja: dan moet je aangeven welke kolom de datums bevat en het juiste formaat datums selecteren. Idem voor andere velden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1131947

Pakhaas schreef op zondag 7 juli 2019 @ 10:43:
[...]

Moet de header niet in het Engels zijn, gezien de foutmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Anoniem: 1131947 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 11:01:
[...]

Moet de header niet in het Engels zijn, gezien de foutmelding?
hoe stel ik dat in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
@Pakhaas
Ik snapte het pas door als een dolle op allerlei vakjes te (dubbel)klikken. Dit werkt met de meeste software problemen.

Uiteindelijk loopt het vast doordat PP de (DeGiro) beschrijving van de transacties niet snapt, dus moet je dat alsnog handmatig invoeren.

Natuurlijk kan iemand die verstand heeft van software een keer een script maken dat de CSV file omzet naar de taal van PP, en die krijgt zeker een biertje van me!
Tot die tijd voer ik het handmatig in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Baytep schreef op zondag 7 juli 2019 @ 11:37:
@Pakhaas
Ik snapte het pas door als een dolle op allerlei vakjes te (dubbel)klikken. Dit werkt met de meeste software problemen.

Uiteindelijk loopt het vast doordat PP de (DeGiro) beschrijving van de transacties niet snapt, dus moet je dat alsnog handmatig invoeren.

Natuurlijk kan iemand die verstand heeft van software een keer een script maken dat de CSV file omzet naar de taal van PP, en die krijgt zeker een biertje van me!
Tot die tijd voer ik het handmatig in
oke, maar ik ga niet handmatig 2 jaar transacties invoeren 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Je zou eventueel ook andersom te werk kunnen gaan door het csv bestand van DeGiro zodanig aan te passen dat PP het wel kan inlezen. Met excel, Libre Office Calc of notepad++ kun je vrij snel de data in groepen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Pakhaas schreef op zondag 7 juli 2019 @ 12:00:
[...]

oke, maar ik ga niet handmatig 2 jaar transacties invoeren 8)7
Heb 4 jaar gedaan, was ik 3 uur mee bezig. Dat vond ik het wel waard. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
De meesten hier zijn toch 100% indexbeleggers? Waarom dan performance volgen in een dergelijke applicatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Longcat schreef op zondag 7 juli 2019 @ 14:46:
De meesten hier zijn toch 100% indexbeleggers? Waarom dan performance volgen in een dergelijke applicatie?
Ik vroeg me in hetzelfde straatje af of ik hier iets aan zou hebben als ik gewoon elke maand saai inleg in NT fondsen. Wat is uberhaupt de manier om koersinformatie van dat soort fondsen in PP te importeren? Via de ISIN van NT world (NL0011225305) geprobeerd, maar die lijkt het programma niet te herkennen. Yahoo finance trouwens ook niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Plaatjes kijken!

Bij DeGiro valt er weinig te analyseren, en dat vinden tweakers wel leuk.
Je kan bij PP heel snel en overzichtelijk jaren en fondsen met elkaar vergelijken terwijl het voor een indexbelegger met weinig transacties niet veel moeite is om het bij te houden.
Ik vind het geboden inzicht de inspanning wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
oscar82 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:07:
[...]

Ik vroeg me in hetzelfde straatje af of ik hier iets aan zou hebben als ik gewoon elke maand saai inleg in NT fondsen. Wat is uberhaupt de manier om koersinformatie van dat soort fondsen in PP te importeren? Via de ISIN van NT world (NL0011225305) geprobeerd, maar die lijkt het programma niet te herkennen. Yahoo finance trouwens ook niet...
Je kan ook kiezen om een website als bron te gebruiken ipv Yahoo. En dan deze:

https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0011225305:EUR

Wel beperkte historische data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Nu online

Zenix

BOE!

Baytep schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:15:
[...]

Plaatjes kijken!

Bij DeGiro valt er weinig te analyseren, en dat vinden tweakers wel leuk.
Je kan bij PP heel snel en overzichtelijk jaren en fondsen met elkaar vergelijken terwijl het voor een indexbelegger met weinig transacties niet veel moeite is om het bij te houden.
Ik vind het geboden inzicht de inspanning wel waard.
Daarnaast is het erg leuk om te zien hoe je vermogen groeit in over de jaren heen. Dat werkt ook motiverend. Ook met het simpele indexbeleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:30

Roozzz

Plus ultra

Zenix schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:59:
[...]

Daarnaast is het erg leuk om te zien hoe je vermogen groeit in over de jaren heen. Dat werkt ook motiverend. Ook met het simpele indexbeleggen.
Deze simpele ziel heeft gewoon een spreadsheetje geknutseld met daarin de ingelegde bedragen, jaartotalen en rendementen. Levert een grafiekje met een heel fijn stijgend lijntje ;) Niet perfect, maar wel effectief om een en ander te monitoren op de langere termijn.
Met mijn portefeuille vind ik zaken als pp wat overdreven.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Nu online

Zenix

BOE!

Roozzz schreef op zondag 7 juli 2019 @ 18:12:
[...]

Deze simpele ziel heeft gewoon een spreadsheetje geknutseld met daarin de ingelegde bedragen, jaartotalen en rendementen. Levert een grafiekje met een heel fijn stijgend lijntje ;) Niet perfect, maar wel effectief om een en ander te monitoren op de langere termijn.
Met mijn portefeuille vind ik zaken als pp wat overdreven.
Voor mij is PP simpeler dan een Excel in elkaar flansen, doe ik nooit wat mee. En het werkt wel perfect :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:30

Roozzz

Plus ultra

Zenix schreef op zondag 7 juli 2019 @ 18:14:
[...]

Voor mij is PP simpeler dan een Excel in elkaar flansen, doe ik nooit wat mee. En het werkt wel perfect :+
Ieder zo zijn voorkeur. Ik denk dat ik korter geknutseld heb (10 min) dan het me zou kosten om PP te begrijpen en eea te exporteren /importeren :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
helloitsme schreef op zondag 7 juli 2019 @ 17:54:
[...]

Je kan ook kiezen om een website als bron te gebruiken ipv Yahoo. En dan deze:

https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0011225305:EUR

Wel beperkte historische data
Voordeel van PP is dat als eenmaal data wordt ingelezen deze behouden blijft. Dus met de tijd bouw je wel een mooie data set op. Alleen even terugkijken tot een paar jaar terug is niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rabobank app heeft ook een mooie tool, scheelt toch weer 3u a 75 euro per jaar ;). (even terug koppen aangezien veel mensen alleen naar de kosten kijken)

Kan precies zien hoe de verhouding in de diverse werelddelen is en naar soort company.
Zal aan 't eind van het jaar de werkelijke kosten op een rijtje zetten.

[ Voor 65% gewijzigd door Sport_Life op 07-07-2019 20:46 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 14:07
Ik heb 2 DeGiro accounts. Nu zou ik om redenen een aantal stuks van 1 specifiek aandeel van het ene account willen verplaatsen naar het andere account. Verkopen, geld terugboeken, 3 dagen wachten tot het op de rekening staat, terugstorten en weer aankopen is een optie, maar ik zou liever zien dat de aandelen in mijn bezit blijven en het alleen een administratieve aanpassing is. Mocht dat een paar euro kosten, dan wil ik het ook nog overwegen. Iemand die weet of dit mogelijk is? Uiteraard kan ik morgen de helpdesk bellen, maar wellicht heeft een van jullie al eerder met dit bijltje gehakt.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Je kan waarde-instrumenten laten overzetten, betaal je per regel. Je kan ook je posities hedgen door (evt met geleend geld) op je doelaccount dezelfde posities te kopen en gelijk op andere account te verkopen. Dan kost het alleen eventuele rente en de spread tussen kopen/laten.

edit: ik zou die drie dagen gewoon doen, is allemaal klein bier op lange termijn beleggen. Soms doen we hier op het forum extreem ons best voor een paar euro, terwijl je het op het grotere geheel moet bekijken.

[ Voor 27% gewijzigd door wimpie op 07-07-2019 22:55 ]

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
wimpie schreef op zondag 7 juli 2019 @ 22:53:
Je kan waarde-instrumenten laten overzetten, betaal je per regel. Je kan ook je posities hedgen door (evt met geleend geld) op je doelaccount dezelfde posities te kopen en gelijk op andere account te verkopen. Dan kost het alleen eventuele rente en de spread tussen kopen/laten.

edit: ik zou die drie dagen gewoon doen, is allemaal klein bier op lange termijn beleggen. Soms doen we hier op het forum extreem ons best voor een paar euro, terwijl je het op het grotere geheel moet bekijken.
Het gaat om een aandeel waar ik behoorlijk diep in zit en waarbij ik de kans niet wil lopen dat ik er net uit ben wanneer er nieuws komt waar we op zitten te wachten en waarvan de datum niet bekend is.

Weet niet wat ze precies met een regel bedoelen, maar als dat gelijk staat aan een aandeel, dan vermoed ik door de grote positie dat het wellicht goedkoper is om het over te zetten. Zeker als dat instant gebeurt waardoor ik op geen enkel moment de controle tijdelijk kwijt ben.

Door de omvang is afdekken van posities door snel aankopen/verkopen ook niet mogelijk. Heb het niet beschikbaar.

Ik ga eens navragen wat de kosten per regel zijn en hoe dat precies werkt. Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
coelho schreef op zondag 7 juli 2019 @ 23:15:
Ik ga eens navragen wat de kosten per regel zijn en hoe dat precies werkt. Bedankt voor je reactie.
Volgens mij ben je per regel EUR 10 kwijt, dus valt mee.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
Miki schreef op zondag 7 juli 2019 @ 12:32:
Je zou eventueel ook andersom te werk kunnen gaan door het csv bestand van DeGiro zodanig aan te passen dat PP het wel kan inlezen. Met excel, Libre Office Calc of notepad++ kun je vrij snel de data in groepen aanpassen.
Exact, voor de CSV's ik gebruik Notepad++ bijvoorbeeld voor:
  • Aanpassen van datum format. DD-MM-YYYY wordt niet ondersteund. Ik gebruik dan de Replace functie om '-' te vervangen naar '/'. In de CSV import functie van PP dubbelklik je op de datum kolom, specificeer je dat het 'Date' is, met format DD/MM/YYYY
  • Het omzetten van negatieve bedragen naar positieve bedragen, bijvoorbeeld om Interest Charge niet op basis van negatieve bedragen te laten werken
  • Het vervangen van 'Rente' in mijn DUO copy-paste export, naar 'Interest Charge', zodat ik die kolom ook kon koppelen als 'Interest Charge'. Ik begrijp niet waarom alleen het matchen van de kolom aan 'Interest Charge' niet goed werkte.
  • Weghalen van loze ruimte als je een website overzicht heb gecopy-paste naar een excel/csv (bijvoorbeeld bij DUO)
oscar82 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:07:
[...]
Zoals in de Youtube video van de maker (en anderen), die helaas in het Duits zijn (Autotranslate CC naar Engels kan wel), kan je:
  • Yahoo Finance website openen
  • De ISIN invoeren
  • De Ticker (bv IWDA.AS ofzo) kopieren
  • Deze Ticker in 1 van de andere velden op de eerste pagina van je Security invoeren (Symbol volgens mij)
  • Op de tabbladen Historical Data en 'Current' Data ofzo, de Yahoo.Finance selecteren, met de beurs naar keuze
  • [/li]
Ik wil graag een breder plaatje zien, ook in combinatie met mijn spaargelden en studieschuld.

Ik heb dit weekend eindelijk mij PP spul 'klaar'. Wat er nu in zit is data vanaf 1-1-2015:
  • DeGiro: Aankopen/Verkopen van IWDA/VTI/VXUS/VWRL. Handmatig ingevoerd
  • DeGiro: Dividenden en inhouden dividendbelasting van VTI/VXUS/VWRL (IWDA is accumulating) Handmatig ingevoerd
  • DeGiro: Omzettingen tussen EUR en USD als Funds Transfers tussen mijn DeGiro 'EUR' account en DeGiro 'USD' account (het is 1 account, maar zo maar bij gaan houden aan de hand van een tip hier. Handmatig ingevoerd
  • DeGiro: Alle deposits, withdrawals, en transfers vanaf mijn onopgevoerde betaalrekening. Handmatig ingevoerd
  • DeGiro: Fondsuitkeringen van het oude USD cash funds (2 vage aanpassingen op mn saldo in 2016 ofzo). Handmatig ingevoerd.
  • Alle deposits, withdrawals, en transfers van mn spaarrekening die bij mn betaalrekening hoort. Ingevoerd via CSV. Rente's handmatig opgevoerd
  • Alle deposits, withdrawals, en transfers van Moneyou. Ingevoerd via CSV. Rente's handmatig opgevoerd
  • Alle afbetalingen en rente's van mijn studieschuld. Ingevoerd via een copy/paste actie in CSV, wel moeten splitten naar 1 CSV voor afbetalingen, en 1 CSV voor rente's. Rente's waren helaas maar beschikbaar tot half 2016, de rest handmatig naberekend en gecorrigeerd zodat het saldo klopt
Het lijkt heel veel, maar de DeGiro export van mijn account naar PDF was maar 23 pagina's, waarvan het gros irrelevante Cash Funds spul is.

Wat ik nog wil doen:
  • Teruggave dividendbelasting per jaar, aan de hand van de tips de afgelopen 4 pagina's in dit forum
  • spaarrekening data en studieschuld data van voor 1-1-2015 opvoeren. (ik begon pas in 2015 met beleggen)
Vreemd genoeg is het nu dus klaar, maar ik probeer de TTWROR en de IRR te interpreteren, wat ze nou voor waarde hebben voor mij persoonlijk :). Wat zijn bij jullie de meest waardevolle statistieken en waarom?
De grafieken zijn wel tof, als jullie een grafiek of output willen zien, welke wil je dan willen zien?

[ Voor 45% gewijzigd door AceAceAce op 08-07-2019 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:35
wimpie schreef op zondag 7 juli 2019 @ 23:45:
[...]

Volgens mij ben je per regel EUR 10 kwijt, dus valt mee.
Volgens mij hebben ze dat een paar jaar geleden verhoogd naar E 100...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Ik ben vandaag begonnen met het overzetten van mijn portfolio van degiro naar de NT fondsen bij ING. Ik heb alle kosten nog eens op een rijtje gezet en het gaat mij - als het goed is - tientjes per jaar besparen. Puur qua gedrag hoop ook op meer rust aangezien de koers maar 1x per dag bekend wordt. En automatische opdrachten in de juiste verhouding. Tot nu toe keek ik toch meerdere keren per dag naar de koersinformatie van Degiro. Dat leidde bij mij verder niet tot gekke beslissingen, maar toch we voor een zekere onrust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
oscar82 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:16:
Ik ben vandaag begonnen met het overzetten van mijn portfolio van degiro naar de NT fondsen bij ING. Ik heb alle kosten nog eens op een rijtje gezet en het gaat mij - als het goed is - tientjes per jaar besparen. Puur qua gedrag hoop ook op meer rust aangezien de koers maar 1x per dag bekend wordt. En automatische opdrachten in de juiste verhouding. Tot nu toe keek ik toch meerdere keren per dag naar de koersinformatie van Degiro. Dat leidde bij mij verder niet tot gekke beslissingen, maar toch we voor een zekere onrust.
Erg herkenbaar, mij heeft een zekere zin van rust gegeven. De noodzaak om er iedere dag naar te kijken is veel minder. Dat komt ook doordat er een zekere vertraging inzit door het moment van afrekenen (T+2).
Wat betreft automatisch periodiek inkopen kun je het beste eerst de fondsen eenmalig aanschaffen en het eerst volgende periodieke moment je aankoop order zodanig instellen dat deze op de door jou ingestelde parameters wordt afgehandeld. Eerder kan wel maar de opties zijn dan beperkter, directe bankrekening afschrijving ontbreekt bijvoorbeeld. Let op dat je geen datum kunt invoeren, de datum waarop je de order periodiek instelt is leading waarop dan de ingestelde cyclus ingaat. Ik heb ooit op de 4de ingeregeld en nu wordt iedere 4de de order automatisch aangemaakt en afgeschreven van mijn gekoppelde rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Hielko schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:07:
[...]

Volgens mij hebben ze dat een paar jaar geleden verhoogd naar E 100...
Ik heb de helpdesk gesproken en het zou me 7,50 per regel kosten. Ik moest een mail sturen naar klantenservice waarin ik aangeef wat ze moeten verplaatsen en van account X naar account Y. Dan wordt er een ticket aangemaakt en zie ik op een bepaald moment na een aantal werkdagen dat het doorgevoerd is.

Opdracht is gegeven, dus ik wacht af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Die 100e is zeker naar een andere beheerder in plaats van interne overboeking?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AceAceAce
BiLLY_daKid schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:40:
Die 100e is zeker naar een andere beheerder in plaats van interne overboeking?
Overboeken portefeuille naar DEGIROGratis (vanaf portefeuillewaarde > €3.000, -) / €10, - per regel
Overboeken portefeuille van DEGIROKostprijs met minimum van €100 per regel
Beursomzetting *Miminum van €25, - per regel
Interne overboeking€7,50 per regel

https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:21
Miki schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:31:
[...]

Erg herkenbaar, mij heeft een zekere zin van rust gegeven. De noodzaak om er iedere dag naar te kijken is veel minder. Dat komt ook doordat er een zekere vertraging inzit door het moment van afrekenen (T+2).
Wat betreft automatisch periodiek inkopen kun je het beste eerst de fondsen eenmalig aanschaffen en het eerst volgende periodieke moment je aankoop order zodanig instellen dat deze op de door jou ingestelde parameters wordt afgehandeld. Eerder kan wel maar de opties zijn dan beperkter, directe bankrekening afschrijving ontbreekt bijvoorbeeld. Let op dat je geen datum kunt invoeren, de datum waarop je de order periodiek instelt is leading waarop dan de ingestelde cyclus ingaat. Ik heb ooit op de 4de ingeregeld en nu wordt iedere 4de de order automatisch aangemaakt en afgeschreven van mijn gekoppelde rekening.
Ik kan mij goed voorstellen dat het voor veel mensen rust kan geven als er maar één koerswaarde per dag is. Ik vind het juist gaaf om te zien hoe wereldnieuws koersen direct beïnvloedt. Daarnaast ben ik alleen maar blij als de koers zakt, want dat betekent dat ik lager kan inkopen.

Op dit moment heb ik ook een deel zitten bij Fitvermogen en dat werkt hetzelfde zoals hierboven beschreven, behalve dat je wel je periodieke storting kunt aanpassen. Echter de overstap naar de NT-fondsen moet ik nog even goed gaan uitzoeken. Dat zou in mijn geval betekenen dat ik een bedrag opeens ga inleggen en ergens voelt dat minder goed als de koers zou gaan zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Ik heb net mijn pijnlijke verlies ~20% gepakt op Deutsche Bank, paar plukjes bijgekocht om verlies te dempen bij kleine stijging, maar dat houdt na een tijdje toch echt op.
Ik ga eigenlijk altijd voor lange posities, maar Beursman verkoopt volgens mij bij -5%. Jullie?
Pagina: 1 ... 88 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.