AceAceAce schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 18:19:
[...]
Nu ik 4,5 jaar DeGiro aan het importen ben in PP, zie ik deze fratsen ook veel met dividendbelasting VXUS gebeuren. 2-4 maanden later tot 4x dividendbelasting aanpassingen (bv +30 - 28 +14 - 12).

Bij IB zie ik dat soms ook gebeuren, maar dan gaat het om een losse cent (afrondingsverschil) wanneer het dividend nog niet is uitbetaald. Dit wordt zelfs expliciet geboekt op de statements onder Change in Dividend Accruals. Maar na uitbetaling van het dividend staat alles vast (en correct).
Irritant want in PP los ik dat nu maar op mbv Taxes en Tax Refunds, want de dividend functie bevat deze leipdoenerij natuurlijk niet.
Dat is de juiste manier om dit te registreren.
Ander vraagje: hoe verwerken jullie in PP het berekenen van ingehouden dividendbelasting
die je in de aangifte inkomstenbelasting kan verrekenen? Ik zie dat namelijk als extra rendement op je aandelen. Zet je dan een post Tax Refunds op in 31 Dec van het betreffende belastingjaar, of doen jullie wat anders?
Tijdje geleden dat ik PP heb gebruikt, maar ik meen dat tax boekingen geen invloed hadden op het berekende rendement. Waar het wel invloed op heeft is de berekening van beschikbaar saldo, dus de tax refund boeken op 31 december zou ik niet doen want dan klopt je saldo niet meer.
Verrekende dividendbelasting is in feite een stukje rendement dat je met gemiddeld 1.5 jaar vertraging ten opzichte van de dividendbetaling ontvangt op (of in ieder geval minder betaalt vanaf) je betaalrekening. Als voorbeeld heb je 400 euro dividendbelasting verrekend en de aanslag is betaald op 1 juni. Je stort 500 euro op 5 juni.
Eigenlijk heb je drie mogelijkheden om dit enigszins accuraat in PP te krijgen:
1. Je kan het verrekenen van dividendbelasting volledig negeren binnen PP. In de voorbeeldsituatie boek je alleen een deposit van 500 euro op 5 juni. In de totaaloverzichten zie je hoeveel dividendbelasting er in totaal is ingehouden.
2. Je kan het verrekenen van dividendbelasting registreren als tax refund op de dag van de eerstvolgende storting nadat je belastingaanslag is betaald. In het voorbeeld boek je op 5 juni een tax refund van 400 euro en een deposit van 100 euro. In de totaaloverzichten zie je hoeveel dividendbelasting er (nog) niet is verrekend.
3. Je kan het verrekenen van dividendbelasting op de dag van betaling registreren als tax refund en withdrawal. De withdrawal omdat de tax refund wordt gezien als ontvangen geld op je beleggingsrekening, maar in werkelijkheid gebeurt daar niets. In het voorbeeld boek je op 1 juni een tax refund van 400 euro en een withdrawal van 400 euro. Net als bij 2 zie je in de totaaloverzichten hoeveel dividendbelasting er (nog) niet is verrekend.
Verschil tussen 1 en 2 is dat bij 1 de verrekende dividendbelasting geteld wordt als storting en bij 2 niet.
Verschil tussen 2 en 3 is dat bij 3 het moment van betaling precies klopt, bij 2 schuif je het door naar de eerstvolgende storting.
Aan jou de keuze welke methodiek je prettiger vindt.
[
Voor 10% gewijzigd door
Zr40 op 05-07-2019 19:06
]