Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.014.802 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
Sissors schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 18:29:
[...]

Je eerste helft bestaat eruit dat je de beurs niet kan verslaan, en aan het einde dat ze er wel zijn :P. Dat is juist mijn hele punt, je kan het beter dan gemiddeld doen (immers als er nu cijfers komen dat de winst van Nissan met 20% is gedaald, wat betekend dat voor lange termijn van Nissan? Ik heb geen flauw idee, andere vast wel. En de ene zal dat beter weten dan de ander, en dus meer winst ermee maken).

Maar bij de actief beheerde fondsen, zelfs al doen ze het beter dan gemiddeld, ben je het kwijt aan kosten zoals we beiden al schreven. En het zelf doen in een avondje per week/maand is niet realistisch voor de gemiddelde consument.
Ik was onvolledig. Ik denk dat actief beheerde fondsen die de beurs verslaan (het zijn er echt heeeel weinig, en dan nog kan het mazzel zijn gezien het totaal aan fondsen - Warren legt het mooi uit in zijn jaarverslag, simpele statistiek) dit niet doen op basis van fundamentele analyse alleen (of geheel niet) maar minimaal in combinatie met technische analyse. En van technische analyse is inmiddels steeds meer duidelijk dat deze ook niet houdbaar is. Meestal de drawdowns (10x kleine winst minus 1x groot verlies) die al je winsten doen verdampen...
Het "beter weten" is niet een sterk argument. Dat is namelijk altijd een kwestie van achteraf je gelijk halen of je mond houden bij ongelijk. Zo steken wij nou eenmaal in elkaar.

[ Voor 1% gewijzigd door poehee op 11-07-2017 21:49 . Reden: drawdowns uitgebreid ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 16:21

Mojo

The Power Within

Yoicaa schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 17:09:
Bij DeGiro kan je niet 1 order met 2 valuta's doen.

Wat ik doe als ik genoeg dollars heb voor VXUS koop ik 1 aandeel. Mijn normale EUR maandelijkse inleg gaat die maand volledige naar VTI.
Duidelijk, bedankt.

Dan maar 2x 0,1% conversieverlies. Portefeuille is niet groot genoeg om die losse dollars te rechtvaardigen.

Elke avond heb je een automatische autoFX geloof ik. Laat hem nu maar op AutoFX staan.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:24
Yoicaa schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 17:09:
Bij DeGiro kan je niet 1 order met 2 valuta's doen.

Wat ik doe als ik genoeg dollars heb voor VXUS koop ik 1 aandeel. Mijn normale EUR maandelijkse inleg gaat die maand volledige naar VTI.
Ik had gisteren ongeveer 45 USD op mijn account staan en ik heb o.a. 1 ETF van ongeveer 41 USD aangekocht. Hiervoor zijn gewoon euro's afgeschreven.

Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 16:21

Mojo

The Power Within

Had je AutoFX aan staan toevallig?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:24
Mojo schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:26:
Had je AutoFX aan staan toevallig?
Nee, USD stond op handmatig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Normaal ben ik niet iemand die erg sectorgebonden investeert maar ik overweeg toch sterk hier wat centen in te gaan stoppen. https://www.blackrock.com...ck-new-energy-d2-usd-fund. Deze trend is volgens mij niet meer te stoppen en zal olie (eindelijk) gaan verslaan.

Ok, die mafkees Trump gelooft er niet in, maar zelfs binnen de VS gaan staten individueel door met hierin investeren.

Ik ga ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 19:07:
Normaal ben ik niet iemand die erg sectorgebonden investeert maar ik overweeg toch sterk hier wat centen in te gaan stoppen. https://www.blackrock.com...ck-new-energy-d2-usd-fund. Deze trend is volgens mij niet meer te stoppen en zal olie (eindelijk) gaan verslaan.

Ok, die mafkees Trump gelooft er niet in, maar zelfs binnen de VS gaan staten individueel door met hierin investeren.

Ik ga ervoor.
Deze heb ik er ook tussen zitten om dezelfde reden. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het 'probleem' wat je ook hier hebt, het gaat er niet echt in of alternatieve energie succesvol zal zijn, maar of het succesvoller zal zijn dan de gemiddelde investeerder verwacht. Nu heb ik daar ook wel een beetje een gevoel bij dat veel daarvan oude mannen zijn die nog heilig geloven in olie, maar dat is vooral mijn onderbuik die spreekt :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:08
The_FrankO schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 14:47:

Wat anders, zijn er hier mensen die gebruik maken van Pensioenbeleggen bij DeGiro? Ik ben benieuwd welke fondsen daarvoor het beste kunnen worden gebruikt. De bekende ETF combi is misschien niet de beste keus omdat de dividendbelasting niet teruggevraagd kan worden. Het lijkt mij dan handig om een beleggingsfonds of ETF te nemen die het dividend zelf herbelegd.

Is IWDA samen met IMEM dan handig? Nog andere tips?
Goede vraag, ik ben nu ook naar het kijken naar een pensioenrekening om op te gaan beleggen (al is nog niet bekend of het iets collectiefs wordt vanuit de zaak of helemaal zelfstandig). Uiteraard ook BND bekeken maar de TERs van de fondsen daar vallen me tegen, evenals de keuze in fondsen en de stortingskosten van 0.5% per storting.

DeGiro heeft dan weer als nadeel de dividendbelasting die niet terug te vragen is, waardoor je eigenlijk altijd bij herbeleggende ETFs uitkomt. Weet iemand in de herbeleggende fondsen nog uitblinkers zoals VTI/VXUS/ITOT?

Ik probeer een rekensommetje te maken of voor mij BND of DeGirom gunstiger zou uitpakken maar zo heel makkelijk is dat niet zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:03
Casus: Een portfolio bestaande uit een wereldwijde aandelen ETF, bijvoorbeeld IWDA van iShares.

Vraag: Hoe verder te diversificeren?

- persoonlijk geloof ik niet in goud/gronstoffen/valuta handel, omdat deze intrinsiek geen waarde genereren.

- ik betwijfel ook of een vastgoedfonds (REIT) een waardevolle toevoeging zou zijn, omdat de waarde van vastgoed zo sterk correleert met aandelen.

- obligaties lijken me wel een mogelijkheid. Ook met obligaties zou ik een wereldwijde spreiding aan te raden vinden, dus dacht ik aan IGIL; wereldwijd, inflatie-protected, government bonds. Waar ik wel over twijfel is vooral of dit nu een zinvolle koop is, omdat de rente op obligaties nog zo laag staat.

Opinies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:33
Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 19:07:

Ik ga ervoor.
Er staat dat de minimale inleg 100k is, klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoicaa
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-01-2023
Wow dat zijn nog eens hoge jaarlijkse kosten
Management fee 1,75%
Lopende Kosten Factor 2,06%

Dat komt neer op een jaarlijkse aftrek van 3,81% ongeacht de koers.

Ik pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yoicaa schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:31:
Management fee 1,75%

Ik pas.
En dan nog 5% aankoopkosten erbij 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoicaa
Ja, echt te bizar voor woorden. Vooral aangezien de 1,1 miljard fondsomvang.

Overigens zie ik nu dat Morningstar en Blackrock andere kosten laten zien. Morningstar geeft de 3,81% die ik eerder noemde aan, maar Blackrock zegt 1,32%. Nog steeds hoog, maar wel meer in lijn met andere fondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij Blackrock zijn ze sowieso wel gluiperts. Om te concurreren met Vanguard (die de kosten van de fondsen gewoon omlaag doet) kiest Blackrock (iShares) er vaak voor om een nieuw (nagenoeg identiek) fonds op de richten met een concurrerend kostenniveau om nog wat extra fees binnen te harken van mensen die niet meteen het oude (en duurdere) fonds verlaten. Bijkomend voordeel voor Blackrock is dat switchen vaak niet meteen loont aangezien die nieuwe fondsen weer minder liquide zijn, waardoor de kosten om te switchen relatief hoog kunnen zijn in vergelijking met het kostenvoordeel die de consument er voor terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yoicaa schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:31:
Management fee 1,75%

Ik pas.
Waar haal je dat vandaan? Ik lees dat er alleen aankoopkosten zijn (max 5% , heb net een vraag over de kosten bij de Giro weggelegd) en lopende kosten 1,32%.

https://solutions.vwdserv...NAThzVkSVJ3bdvmlvQquKkOZ9
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:57:
Bij Blackrock zijn ze sowieso wel gluiperts. Om te concurreren met Vanguard (die de kosten van de fondsen gewoon omlaag doet) kiest Blackrock (iShares) er vaak voor om een nieuw (nagenoeg identiek) fonds op de richten met een concurrerend kostenniveau om nog wat extra fees binnen te harken van mensen die niet meteen het oude (en duurdere) fonds verlaten. Bijkomend voordeel voor Blackrock is dat switchen vaak niet meteen loont aangezien die nieuwe fondsen weer minder liquide zijn, waardoor de kosten om te switchen relatief hoog kunnen zijn in vergelijking met het kostenvoordeel die de consument er voor terug krijgt.
Als jij een andere manier voor me weet om te profiteren van deze sector hoor ik het graag. Ik wil graag profiteren van de ontwikkelingen in electrische auto's, alternatieve energie etc etc. Dit moet booming worden, kan niet anders. De wereld (zelfs China) is wakker aan het worden. En ik wil geen losse aandelen (Tesla, SMA etc) kopen. Ik geloof in een grote spreiding en die realiseer je nooit met bedragen onder de ton.
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:43:
[...]

En dan nog 5% aankoopkosten erbij 8)7
Max 5, afhankelijk van je broker.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2017 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcadius
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-08 14:57
Terpen Tijn schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:44:
Casus: Een portfolio bestaande uit een wereldwijde aandelen ETF, bijvoorbeeld IWDA van iShares.

- persoonlijk geloof ik niet in goud/gronstoffen/valuta handel, omdat deze intrinsiek geen waarde genereren.

- ik betwijfel ook of een vastgoedfonds (REIT) een waardevolle toevoeging zou zijn, omdat de waarde van vastgoed zo sterk correleert met aandelen.

- obligaties lijken me wel een mogelijkheid. Ook met obligaties zou ik een wereldwijde spreiding aan te raden vinden, dus dacht ik aan IGIL; wereldwijd, inflatie-protected, government bonds. Waar ik wel over twijfel is vooral of dit nu een zinvolle koop is, omdat de rente op obligaties nog zo laag staat.

Opinies?
Antwoord : is prima zoals het is, niets meer an doen. Divers zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoicaa
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:43:
[...]

Waar haal je dat vandaan? Ik lees dat er alleen aankoopkosten zijn (max 5% , heb net een vraag over de kosten bij de Giro weggelegd) en lopende kosten 1,32%.
Yoicaa schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:50:
Ja, echt te bizar voor woorden. Vooral aangezien de 1,1 miljard fondsomvang.

Overigens zie ik nu dat Morningstar en Blackrock andere kosten laten zien. Morningstar geeft de 3,81% die ik eerder noemde aan, maar Blackrock zegt 1,32%. Nog steeds hoog, maar wel meer in lijn met andere fondsen.
http://www.morningstar.nl....aspx?id=F0GBR04KF3&tab=5

[ Voor 6% gewijzigd door Yoicaa op 14-07-2017 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Arcadius schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:53:
[...]

Antwoord : is prima zoals het is, niets meer an doen. Divers zat.
Vind je echt? :) Ik heb voor mezelf momenteel wel uitsluitend aandelen, maar zou zo'n obligatie ETF niet toch een extra dempend effect kunnen hebben in slechte tijden?

Ik keek nog eens naar de "lazy portfolios" van de Bogleheads, en daar is toch ook steeds sprake van een flink stuk obligaties (33-40%):

https://www.bogleheads.org/wiki/Lazy_portfolios

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kom maar met een goed alternatief. Ik wil niet aan de zijlijn staan. Over 10 jaar koopt niemand meer een auto met verbrandingsmotor bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcadius
Terpen Tijn schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:59:
[...]

Vind je echt? :) Ik heb voor mezelf momenteel wel uitsluitend aandelen, maar zou zo'n obligatie ETF niet toch een extra dempend effect kunnen hebben in slechte tijden?

Ik keek nog eens naar de "lazy portfolios" van de Bogleheads, en daar is toch ook steeds sprake van een flink stuk obligaties (33-40%):

Ik weet niet wat voor bedragen je het over hebt, maar ik vermoed dat een spaarrekening voor jou een prima alternatief is voor obligaties. Levert namelijk meer op.

Als je met miljoenen belegt, dat komt je wel weer uit bij obligaties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:43:
[...]

https://solutions.vwdserv...NAThzVkSVJ3bdvmlvQquKkOZ9

[...]

Als jij een andere manier voor me weet om te profiteren van deze sector hoor ik het graag. Ik wil graag profiteren van de ontwikkelingen in electrische auto's, alternatieve energie etc etc. Dit moet booming worden, kan niet anders. De wereld (zelfs China) is wakker aan het worden. En ik wil geen losse aandelen (Tesla, SMA etc) kopen. Ik geloof in een grote spreiding en die realiseer je nooit met bedragen onder de ton.

[...]

Max 5, afhankelijk van je broker.
ik koop via de ING dit fonds en die 5% wordt bij mij niet ingehouden. :)

Via welke beurs is dit fonds te koop bij deGiro?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoicaa
Terpen Tijn schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:59:
[...]

Ben je echt 100% aandelen? Geen spaarrekening, eigen huis? ;)

IWDA heeft al wat REIT dus dit zou ik niet doen. Zelf ben ik geen voorstander van goud/grondstoffen en op dit moment zijn obligaties niet interessant.

In de huidige markt kies ik voor aandelen of sparen (en een kleine % p2p/crypto). Wellicht zal ik later sparen (deels) omzetten naar obligaties, maar nu nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoicaa
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:59:
[...]

Kom maar met een goed alternatief. Ik wil niet aan de zijlijn staan. Over 10 jaar koopt niemand meer een auto met verbrandingsmotor bijvoorbeeld.
Waarom moet ik jou huiswerk doen? Ik ga er zelf niet in beleggen en ik geef alleen dat er wel wat haken en ogen aan zitten.
EDIT: Toch even snel gekeken voor je d:)b

Zelf beleg ik alleen maar in VTI/VXUS met een tilt naar small cap VBR/VSS. Aangezien deze de markt volgens komen er vanzelf wel 'new energy' aandelen en dit zal naar mate de sector groter wordt een groter deel uitmaken van de ETFs.

[ Voor 12% gewijzigd door Yoicaa op 14-07-2017 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Arcadius schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:01:
[...]
Als je met miljoenen belegt, dat komt je wel weer uit bij obligaties :)
Maar waarom zou dat dan alleen zo zijn als het om grotere bedragen gaat? Waarom vind je een spaarrekening goed genoeg als het om kleine bedragen gaat, maar niet om grote?
Yoicaa schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:05:
[...]

Ben je echt 100% aandelen? Geen spaarrekening, eigen huis? ;)

IWDA heeft al wat REIT dus dit zou ik niet doen. Zelf ben ik geen voorstander van goud/grondstoffen en op dit moment zijn obligaties niet interessant.

In de huidige markt kies ik voor aandelen of sparen (en een kleine % p2p/crypto). Wellicht zal ik later sparen (deels) omzetten naar obligaties, maar nu nog niet.
De casus gaat niet over mij, he. :) Overigens is het eigen huis een wat speciaal geval; het is niet alleen een heel specifieke en vrij grote 'investering', maar ook een die gebonden is aan de lasten die je vermijdt omdat je anders moet huren. Ik weet niet of ik dat echt als extra spreiding kan beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:15
Terpen Tijn schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:44:

Opinies?
IWDA is op zich zeer gespreid, toch ligt de focus sterk op de VS.
Mijn portfolio bestaat uit 80% IWDA & 20% EMIM.
EMIM belegt in opkomende landen wat complementair is met IWDA.

Ben zeer tevreden over mijn portfolio. Rond nieuwjaar ingestapt.
In 1 keer 50.000€ (dus 40.000€ IWDA & 10.000 EMIM) ingestopt en geen omkijken meer naar. (ben er 25)

Tip: op morningstar kan je met de X-ray tool de spreiding van je portfolio toetsen.

[ Voor 4% gewijzigd door dotacom op 14-07-2017 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcadius
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:59:
[...]

Het is goed mogelijk een trend aan te zien komen. Internet bijvoorbeeld, dat is best groot geworden. Maar vroeger precies de goede aandelen kopen ipv de losers, dat is nog lastig. Voor je het weet heb je alleen maar Yahoo, eBay, AOL in je portfolio.

Achteraf is het makkelijk selecteren, maar vooraf is de winnaar lastig aan te wijzen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoicaa
Terpen Tijn schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:16:
[...]

Maar waarom zou dat dan alleen zo zijn als het om grotere bedragen gaat? Waarom vind je een spaarrekening goed genoeg als het om kleine bedragen gaat, maar niet om grote?
Omdat veel spaarrekening boven 5 ton/1 miljoen geen rente meer geven.

[...]
De casus gaat niet over mij, he. :) Overigens is het eigen huis een wat speciaal geval; het is niet alleen een heel specifieke en vrij grote 'investering', maar ook een die gebonden is aan de lasten die je vermijdt omdat je anders moet huren. Ik weet niet of ik dat echt als extra spreiding kan beschouwen.
Het is wel degelijk een spreiding, maar wel belegging die je niet snel zal liquideren. Het feit dat je er ook lasten van hebt veranderd dit niet, maar dat is een discuss die uitgebreid gevoerde is de Financiele onafhankelijkheid forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcadius
Terpen Tijn schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:16:
[...]

Omdat je met bedragen boven de 100k, je geld mogelijk kwijt is als de bank omvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Yoicaa schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:26:
[...]

Omdat veel spaarrekening boven 5 ton/1 miljoen geen rente meer geven.
Arcadius schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:29:
[...]

Omdat je met bedragen boven de 100k, je geld mogelijk kwijt is als de bank omvalt.
Helder. :)

Zouden jullie die iShares IGLI Bond ETF in dat geval wel een goede keus vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoicaa
Ik vermoed dat je IGLO bedoeld? IGLI kan ik niet vinden. Op zich ziet het er niet onaardig uit, maar de markt cap is niet heel groot, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik 2-3 jaar niet meer naar bonds heb gekeken.

Een combi van BND/BNDX (verhouding zou ik niet weten) is ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Yoicaa schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:54:
Ik vermoed dat je IGLO bedoeld? IGLI kan ik niet vinden. Op zich ziet het er niet onaardig uit, maar de markt cap is niet heel groot, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik 2-3 jaar niet meer naar bonds heb gekeken.

Een combi van BND/BNDX (verhouding zou ik niet weten) is ook een optie.
Ah, IGIL:

https://www.ishares.com/n...nl_NL&userType=individual

Maar dat is volgens mij dus gewoon de herbeleggingsvariant van IGLO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arcadius schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:29:
[...]

Dan spreid je over meerdere banken. 1 miljoen = 10 banken.

Volgens mij is er maar 1 reden dat individuele obligaties met grote bedragen interessant zijn, kosten en spreiding. Verder zijn de couponuitkeringen ook wel lekker, maar dat heeft niets met grote bedragen te maken.
Kees_frl schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:02:
[...]

ik koop via de ING dit fonds en die 5% wordt bij mij niet ingehouden. :)

Via welke beurs is dit fonds te koop bij deGiro?
Ik krijg van de Giro een andere mededeling. Weet je dat zeker?

De eerder genoemde 5% worden dus gewoon gerekend voor het New Energyfonds. Zie hier:
Hartelijk dank voor uw e-mail.
Dit fonds met ISIN LU0252964944 staat op onze Kernselectie van Beleggingsfondsen en u kunt het dan ook met in acht neming van de voorwaarden gratis aankopen. De 5% die u noemt zijn de kosten die het fonds zelf aan nieuwe participanten rekent en zult u dus ook moeten betalen.
Als u verder nog vragen heeft dan vernemen wij dat graag.

Dat wordt verder zoeken. :X

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2017 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Arcadius schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:01:
[...]

Ik weet niet wat voor bedragen je het over hebt, maar ik vermoed dat een spaarrekening voor jou een prima alternatief is voor obligaties. Levert namelijk meer op.
Qua yield wel, ja. Maar wellicht zit je in obligaties vanwege de capital gains. (Wat is dat in het Nederlands? Koerswinst?)

Zeker met die hele langlopende obligaties (30-50 jaar) kun je flink geld winnen en verliezen als je anticipeert op een rente wijziging. Maar dan wordt het meer speculeren.

Als je zo'n ETF met obligaties pakt met een maturity tussen 7-10 jaar, dan kun je best aardig een aandelen portefeuille stutten. Ook al is de yield laag, de koers kan nog een omhoog gaan wanneer er vraag naar is.

Tenminste, dat is hoe ik de theorie begrijp :D

[ Voor 21% gewijzigd door cerberusss op 15-07-2017 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Chief schreef op maandag 3 juli 2017 @ 08:22:
Dit zijn dus gestripte obligaties.
Voor de nieuwsgierigen, er staan in het lijstje op IEX.nl nog wat staatsobligaties aangeduid met LEDGER, erg interessant om de geschiedenis hierover te lezen.

Wat ik niet kan vinden, is als ik bijvoorbeeld NEDER5,5%15JAN28 zie staan, wat is dan de coupure, de uitgifte datum en hoeveel keer per jaar de coupon wordt uitgekeerd? Die hoofdsom kan ik natuurlijk wel raden, maar zou het graag ergens kunnen opzoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door cerberusss op 16-07-2017 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:52

Fuelke

Forza Ferrari

cerberusss schreef op zondag 16 juli 2017 @ 11:43:
[...]

Voor de nieuwsgierigen, er staan in het lijstje op IEX.nl nog wat staatsobligaties aangeduid met LEDGER, erg interessant om de geschiedenis hierover te lezen.

Wat ik niet kan vinden, is als ik bijvoorbeeld NEDER5,5%15JAN28 zie staan, wat is dan de coupure, de uitgifte datum en hoeveel keer per jaar de coupon wordt uitgekeerd? Die hoofdsom kan ik natuurlijk wel raden, maar zou het graag ergens kunnen opzoeken.
De ISIN code in google gooien werkt het beste. Ik kom op deze pagina uit: http://cbonds.com/emissions/issue/26357

Afhankelijk van bij welke (online)broker je zit kan je ook bij hun veel info vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cEIyMvRKcChaQrniIPFXeIRd/full.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Fuelke op 16-07-2017 13:21 ]

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Iemand nog een tip voor een goede app op je iPhone.
Ik gebruik nu finanzen.net en Stockstracker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Panzer_V schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:11:
Yup, dat is het zeker. Al helemaal als je naar de huidige koersen kijkt. Je betaald vaak veel meer dan 100% per €100 nominaal. Staat de koers op 135% dan betekend dit dat je €135 moet betalen voor €100 schuld. Je rendement is dus vaak niet veel hoger dan een spaarrekening of zo. Misschien 1%, maar dan heb je het wel gehad.

Met een mutualfund of ETF heb je hier "minder" last van. Deze kopen toch veelal bij start uitgifte in en je spreiding is vele malen groter.
Deze post blijft maar in m'n hoofd zitten. Hoezo zou een ETF minder betalen voor een staatsobligatie? Ik neem aan dat wanneer de staatsobligaties worden uitgegeven, het land in kwestie dat via een tender doet.

Stel dat een ETF consequent efficienter inkoopt dan wanneer ze op de markt komen. Ik vind het moeilijk te geloven dat die inefficientie blijft bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:28
cerberusss schreef op maandag 17 juli 2017 @ 08:43:
[...]

Deze post blijft maar in m'n hoofd zitten. Hoezo zou een ETF minder betalen voor een staatsobligatie? Ik neem aan dat wanneer de staatsobligaties worden uitgegeven, het land in kwestie dat via een tender doet.

Stel dat een ETF consequent efficienter inkoopt dan wanneer ze op de markt komen. Ik vind het moeilijk te geloven dat die inefficientie blijft bestaan.
Staatsobligaties hebben een koers en een waarde.
Een obligatie van een aantal jaar terug kan €100 waard zijn. Maar een koers van €130 hebben.
Je moet dus €130 betalen om hem te kopen. En de staat kan hem voor €100 aflossen.
De rente is ook op de waarde en niet op de koers.

Als je die obligatie koopt op het moment van uitgave betaal je dus €100. Het maakt niet uit of je een ETF bent of een particulier.
Alleen ETF's kopen exclusief op het moment van uitgifte. Dus die betalen altijd die €100.

Dat is op het moment goedkoper dat obligaties van een paar jaar oud kopen. Maar dat heeft maar 1 reden: De rente was vroeger hoger. Die staatsobligaties hebben dus een hogere rente als nieuwe. En daarom zijn ze duurder.
Als de rente dus ineens gaat stijgen gebeurt het tegenovergestelde. Dan gaan staatsobligaties met een lagere rente flink dalen in prijs.

Obligaties worden dus meer waard als de rente daalt. En minder als de rente stijgt.
Aangezien de rente op het moment bijna 0 is... blijf ik er weg.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chief
  • Laatst online: 19-09 07:48
RocketKoen schreef op maandag 17 juli 2017 @ 09:12:
[...]

Alleen ETF's kopen exclusief op het moment van uitgifte. Dus die betalen altijd die €100.
Weet je dat heel zeker want dat lijkt mij erg sterk omwille verscheidene redenen. Zo heb je bijvoorbeeld niet iedere dag uitgifte van obligaties maar ook: obligaties komen en gaan uit benchmarks waardoor het fonds moet herbalanceren. De obligatie die in de benchmark komt is vaak al een bestaande obligatie die je alleen nog op secundaire markt kan kopen....
Daarnaast: bond ETFs die alleen in corporates of bv Fallen Angels beleggen kunnen sowieso niet alleen op de primaire markt terecht
Dat is op het moment goedkoper dat obligaties van een paar jaar oud kopen. Maar dat heeft maar 1 reden: De rente was vroeger hoger. Die staatsobligaties hebben dus een hogere rente als nieuwe. En daarom zijn ze duurder.
En dat maakt voor het rendement geen bal uit (*disclaimer, zie later). Een obligatie met koers van 100 en een obligatie met koers 135 hebben in jou voorbeeld precies dezelfde yield omdat de obligatie met koers 135 een veel hogere couponrente heeft (all else being equal obviously)

*Disclaimer. Hoe hoger de coupon, hoe hoger je herbeleggingsrisico. Immers, bij het berekenen van het rendement, de yield, is de onderliggende gedachte dat de coupons tegen hetzelfde rendement worden herbelegd wat dus niet te voorspellen is.
cerberusss schreef op maandag 17 juli 2017 @ 08:43:
[...]

Die post is ook niet correct, of niet volledig.

Dat een koers van een obligatie >100 staat wil niet meer zeggen dat a) de coupon van die obligatie hoger staat dan wat je nu in de markt zou betalen als je een obligatie met dezelfde profiel uit zou geven en/of de obligatie kenmerken/opties heeft die voor een belegger geld waard zijn.
Voorbeeld: de koers van een 10-jarige Nederlandse staatsobligatie kan best >100 zijn terwijl de marktrente op bijvoorbeeld 5% staan. Hoogstwaarschijnlijk heeft die obligatie dan een couponrente van >5% omdat die in het verleden is uitgegeven toen de marktrente hoger stond.
Met andere woorden: Een koers >100 hoeft niet per definitie te betekenen dat de rente laag staat, het is alleen een goede indicatie dat de couponrente op de bond hoger dan de marktrente is

Een ETF met een mandje staatsobligaties keert hetzelfde uit als dat je zelf dezelfde mandje obligaties zou hebben maar

* Transactiekosten. Even los dat je als particulier vaak meer aan transactiekosten betaalt dan een professional is het ook zo dat je als particulier zelden aan auctions - dus inschrijven op uitgifte - mee kan doen. Dat betekent dat je als particulier op de secundaire markt moet kopen waar je een bid/ask spread hebt die doorgaans veel hoger ligt dan bij aandelen. Zo is een bid/ask spread van 5bp (0.05%) op een USD bedrijfsobligatie, toch wel een erg liquide bond market, heel gewoon. Bij een duratie van 7 (ongeveer looptijd van 10j) heb je dus meteen een min van 0.35% op de marktwaarde
Een Blackrock heeft wat dit betreft helemaal geen voordeel op een managed fund van bijvoorbeeld ING. Beiden zijn groot genoeg om zich op de primaire markt te begeven.

* Een bond ETF loopt niet af zoals een bond. Een bond EFT heeft doorgaans een target duratie of gemiddelde looptijd. Het zal dus obligaties moeten kopen/verkopen om hier aan te kunnen voldoen. Bij opgaande rente zal de marktwaarde dalen maar zal de yield en dus couponrente langzaam stijgen en vice versa

* Als particulier kan je moeilijk een goed gediversificeerde bondportefeuille opbouwen vanwege de minimum clip sizes, vaak 100k of meer, als je een bond wilt verhandelen

Let wel op, de ene bond ETF is de andere niet!!! Zo heb je bond ETFs die alleen in high grade staatsobligaties beleggen met aan het andere uiterste bijvoorbeeld alleen in Fallen Angels.

Bonds hebben een heel saai imago, zeker in vergelijking met aandelen, maar ik kan je verzekeren dat je je lol op kan als je actief in deze markt speelt. >:)

[ Voor 19% gewijzigd door Chief op 17-07-2017 09:59 ]

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ik zou graag callopties in enkele Nasdaq genoteerde fondsen kopen, maar zie dat de mogelijkheden hiertoe bij Degiro minimaal zijn..

Kan iemand hiervoor een goede en voordelige broker aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Tanooki schreef op maandag 17 juli 2017 @ 10:25:
Ik zou graag callopties in enkele Nasdaq genoteerde fondsen kopen, maar zie dat de mogelijkheden hiertoe bij Degiro minimaal zijn..

Lijkt me superspannend.
Ik hoop echt dat je weet wat je doet (naar het Casino gaan, en het kan natuurlijk heel goed gaan...)

Even ingelogd op Alex (staat nog een mandje Amerikaanse aandelen passief te zijn).
Heeft veel opties op de beurs (kan niet verfijnen op beurs, alleen op land)

[ Voor 15% gewijzigd door poehee op 17-07-2017 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Tanooki schreef op maandag 17 juli 2017 @ 10:25:

Hoe bedoel je minimaal?
Alle Nasdaq fondsen zijn gewoon beschikbaar hoor.
En de transactiekosten op de Nasdaq zijn ook maar $0,50 + 0,02% ofzo.

Heb je toevallig het vinkje "alleen populaire fondsen weergeven" aanstaan? Of gefilterd op alleen de gratis verhandelbare fondsen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:21:
[...]

Hoe bedoel je minimaal?
Alle Nasdaq fondsen zijn gewoon beschikbaar hoor.
En de transactiekosten op de Nasdaq zijn ook maar $0,50 + 0,02% ofzo.

Heb je toevallig het vinkje "alleen populaire fondsen weergeven" aanstaan? Of gefilterd op alleen de gratis verhandelbare fondsen.
Qua Amerikaanse opties bij Degiro kan ik alleen kiezen uit de beurzen CME en CBOE. Op beide beurzen kan ik alleen kiezen uit index-opties. Opties op individuele US aandelen (zoals AMD) zie ik niet. Waar vind jij die dan?

(Ik heb een active account)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Chief schreef op maandag 17 juli 2017 @ 09:46:
* Als particulier kan je moeilijk een goed gediversificeerde bondportefeuille opbouwen vanwege de minimum clip sizes, vaak 100k of meer, als je een bond wilt verhandelen
Goed verhaal, Chief. Verhelderend! Ik heb me al flink trachten in te lezen, maar het is soms toch prettiger om het in het Nederlands te horen.

Die clip size snap ik nog niet helemaal. Als ik bijv. NL 4.00% 2037/01/15 (ISIN NL0000102234) wil kopen, dan kan dat gewoon per stuk. Of bedoel je dat sommige coupures groter zijn, bijv US$ 1000 of zo?

Anyway, alhoewel de meeste asset allocations gewoon een of ander fonds pakken dat diversificeert op bepaalde obligaties, zijn er een aantal die gewoon zeggen: 15% staatsobligaties met een bepaalde gemiddelde duration.

Ik vind dat interessant om diverse redenen. Ten eerste is het zeer helder wat je koopt, wat de YTM is, en de duration. Ten tweede zijn er geen onbekende risico's; er worden geen effecten beleend, er is geen TER om te vergelijken enzovoort.

Er zijn ook nadelen natuurlijk, je moet dan zelf regelmatig herbalanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Tanooki schreef op maandag 17 juli 2017 @ 17:28:
[...]

Qua Amerikaanse opties bij Degiro kan ik alleen kiezen uit de beurzen CME en CBOE. Op beide beurzen kan ik alleen kiezen uit index-opties. Opties op individuele US aandelen (zoals AMD) zie ik niet. Waar vind jij die dan?

(Ik heb een active account)
Net had je het over fondsen. Nu over opties. Dat is een compleet ander product...
Opties kan ik je niet vertellen. Ik zit met een custody account en daar kun je niet in opties handelen.
Maar gewoon aandelen zie je hier:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/l3t9OAo.png
ETF's zitten allemaal bij elkaar.
Zorg dat je het vinkje uit zet bij "Laat alleen populaire producten zien".
Je kan sorteren op beurs. Nasdaq = NDQ
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FzqlGGB.png

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Niet online
Sorry voor de verwarring, ik bedoelde opties op US aandelen. Ben er inmiddels achter dat Degiro dat nog niet heeft. Heb mijn oude Alex account weer in gebruik genomen..

Dank voor je toelichting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
cerberusss schreef op maandag 17 juli 2017 @ 18:56:
[...]
Die clip size snap ik nog niet helemaal. Als ik bijv. NL 4.00% 2037/01/15 (ISIN NL0000102234) wil kopen, dan kan dat gewoon per stuk. Of bedoel je dat sommige coupures groter zijn, bijv US$ 1000 of zo?
Doorgaans is de minimale grootte om te kopen/verkopen 10k of zelfs 100k. De meeste Nederlandse staatsobligaties hebben een minimum van €1 wat vrij uitzonderlijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mhRcvwSw2LfHoupJciWKXUqv/thumb.gif

(ff klikken)

Dat betekent dat je inderdaad in theorie voor €1 nominale waarde kan kopen maar los van transactiekosten zijn er denk ik weinig brokers die je daarin willen entertainen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Chief schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 02:34:
[...]

Doorgaans is de minimale grootte om te kopen/verkopen 10k of zelfs 100k. De meeste Nederlandse staatsobligaties hebben een minimum van €1 wat vrij uitzonderlijk is.
Interessant!

Welke rol spelen obligaties in jouw beleggingsstrategie, als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
cerberusss schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 09:31:
[...]

Interessant!

Welke rol spelen obligaties in jouw beleggingsstrategie, als ik vragen mag?
In mijn persoonlijke strategie heb ik een gedeelte in bedrijfsobligaties en een gedeelte in discretionare staatsobligaties. Tezamen zo'n 30-40% van de totale beleggingsportefeuille.

Daarnaast ben ik een buy-side institutionele belegger die 90% van mijn tijd besteed aan fixed income en gerelateerde instrumenten waaronder derivaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-09 13:06

Armada

-Wat wil je weten?-

Ardbeg10 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 08:39:
[...]

Stel we een jaren lange bearmarket in, je baan komt op de tocht te staan, je moet je huis verkopen en privé raak je door dit alles helemaal in de stress. Wat moet je dan doen? Gewoon doorkopen, geen probleem natuurlijk!
Nee, nee, nee. Iedere bezoeker die hier langer dan een half jaar zit, zal beamen dat de allereerste vraag is of je wel moet gaan beleggen. Dat is de allereerste keuze, niet _waar_ je in zal beleggen. En als je geen goede buffer op een spaarrekening hebt, dan moet je niet gaan beleggen. De bedoeling is juist dat je van je beleggingen af kan blijven en die hun achtbaan kan laten doormaken. En dan is de buy en hold strategie in een goed gespreide portefeuille een winnende.
Overigens is DCA dan voor het gevoel misschien lekker, maar levert vaak minder op dan ineens investeren (als je het hebt liggen), omdat het in het grote plaatje neerkomt op Time in the Market. Volgens mij stond iets dergelijks in 'a random walk down wallstreet': in de afgelopen 1900 handelsdagen waren er 90 waarin het grootste deel van het resultaat gemaakt werd, op die dagen moest je een positie hebben, maar het is vrijwel onmogelijk om die van tevoren te bepalen.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikN89
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09-2024
Vraagje, misschien heeft iemand hier ervaring mee:

Op dit moment beleg ik een deel van mijn portfolio in Amerika. Hier staan mijn aandelen dus in dollars genoteerd. Op dit moment daalt de dollar flink in waarde t.o.v. de euro, wat inhoudt dat ik op al mijn aandelen verlies maak. Dit terwijl de koers van de aandelen wel stijgt.

Ik wil het risico ten aanzien van de dollar dus eigenlijk opheffen ofwel beperken, bijvoorbeeld om in iets te investeren dat juist omhoog gaat bij een daling van de dollar.

Iemand enig idee hoe ik dit het beste kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
RikN89 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:37:

Op dit moment beleg ik een deel van mijn portfolio in Amerika. Hier staan mijn aandelen dus in dollars genoteerd. Op dit moment daalt de dollar flink in waarde t.o.v. de euro, wat inhoudt dat ik op al mijn aandelen verlies maak. Dit terwijl de koers van de aandelen wel stijgt.

Ik wil het risico ten aanzien van de dollar dus eigenlijk opheffen ofwel beperken, bijvoorbeeld om in iets te investeren dat juist omhoog gaat bij een daling van de dollar.

Je hebt als particuliere belegger (en dit is een aanname) weinig mogelijkheden:

1. Mochten je US beleggingen in ETFs zitten dan kan je wellicht op zoek naar een EUR variant
2. Je zal op zoek moeten gaan naar een instrument die jou een tegengestelde positie in USD geeft. Je gaat dan al snel richting FX instrumenten. Er zijn platformen waar je als particulier in forex kan handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor wat voor tijdsperiode zit je erin? Over een 20 jaar periode maken die koerswisselingen toch niet erg veel uit? Ik maak mij er in iedergeval niet druk om, maar misschien moet ik dat wel.

Ik heb het btw deels ondervangen door mijn portfolio te spreiden via Vanguard VTI+VXUS (USD) en Meesman (EUR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Chief schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 02:33:
[...]

1. Mochten je US beleggingen in ETFs zitten dan kan je wellicht op zoek naar een EUR variant
2. Je zal op zoek moeten gaan naar een instrument die jou een tegengestelde positie in USD geeft. Je gaat dan al snel richting FX instrumenten. Er zijn platformen waar je als particulier in forex kan handelen.
En niet vergeten dat verzekeren geld kost. De koers van valuta gaat ook op en neer. De vraag is wat je er dus mee opschiet behalve (en niet onbelangrijk hoor) rustiger slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chief schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 02:33:
[...]

Dan moet je wel een variant hebben die EUR-hedged is. De varianten die niet gehedged zijn maar wel in EUR genoteerd staan hebben vaak een hogere kostenfactor en hebben meestal niet de VS als vestigingsland waardoor je (meer) dividendlekkage hebt.1

1) https://www.bogleheads.or...erlands#Domicile_of_funds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online

Niet, het koers risico bij aandelen is klein, vooral op langere termijn. Wat meer een probleem is dat als de economie van een land inzakt, je dat zowel zal zien in de valuta koers als de aandelen koers. Maar daarvoor maakt het niet uit in welke valuta je de aandelen hebt gekocht. Wat dan wel relevant is in welke landen de bedrijven waar je een aandeel in hebt opereren (of dat erg rond de VS zit, of niet).

Maar of je nu een klomp goud koopt in dollars, of in Euro's, de valuta koers zal in de prijs verwerkt zijn, zo ook bij aandelen. En de reden dat je nu toch in de min staat ondanks dat de aandelen koers omhoog gaat? Die aandelen koers gaat waarschijnlijk op zijn minst gedeeltelijk omhoog juist omdat de dollar koers omlaag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
poehee schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 08:00:
[...]

En niet vergeten dat verzekeren geld kost. De koers van valuta gaat ook op en neer. De vraag is wat je er dus mee opschiet behalve (en niet onbelangrijk hoor) rustiger slapen.
Ah, het kost je niet per definitie geld. Een aandelenfonds dat de valuta hedged maakt doorgaans gebruik van kortlopende FX. Dat betekent dat, afhankelijk van de FX forward, je ook een profit inlocked door de FX forward te gebruiken. Hieronder een grafiek van de historische 3maand USDEUR FX forward in forward punten (klikbaar):

USDEUR

Heel simpel gezegd: een getal > 0 impliceert dat je de forward kan aangaan op een sterkere USD en dus winst maakt op je USD positie tov de EUR. Let wel: het kan betekenen dat de spot zich zodanig ontwikkeld dat je met de forward minder winst maakt dan als je het niet had afgedekt maar de stelling dat verzekeren geld kost is in deze context niet juist.

/edit overigens is dit geen perfect economische hedge als je de USD belegging voor lange tijd wilt aanhouden. Een forward dekt alleen het risico over de looptijd van de forward en dus doe je eigenlijk een rolling FX hedge strategie
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 08:03:
[...]

Dan moet je wel een variant hebben die EUR-hedged is. De varianten die niet gehedged zijn maar wel in EUR genoteerd staan hebben vaak een hogere kostenfactor en hebben meestal niet de VS als vestigingsland waardoor je (meer) dividendlekkage hebt.1

1) https://www.bogleheads.or...erlands#Domicile_of_funds
Vandaar ook dat de Tweaker op zoek moet, ik zeg nergens dat deze 100% zeker bestaat aangezien ik ook niet weet in welke beleggingen hij/zij zit :).

Wat dividendlek betreft, nuttige toevoeging!

[ Voor 6% gewijzigd door Chief op 19-07-2017 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Sissors schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 08:13:
[...]
En de reden dat je nu toch in de min staat ondanks dat de aandelen koers omhoog gaat? Die aandelen koers gaat waarschijnlijk op zijn minst gedeeltelijk omhoog juist omdat de dollar koers omlaag gaat.
Hier ben ik het maar gedeeltelijk mee eens, kijk eens naar de Brexit. De FTSE index heeft zich sindsdien meer hersteld maar de GBP staat nog steeds heel stuk zwakker en de vraag is of de GBP zich op lange termijn herstelt of niet. Onderstaande grafiek laat dat wel zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tS2Y53FmmxnA1CeGkGpy29yJ/medium.gif

Andere stelling: op het moment dat beleggers denken dat een land/regio het goed gaat doen dan versterkt de valuta zoals we hebben gezien in de US nadat Trump tot president werd gekozen. Immers, de vraag naar USD beleggingen nam toe waardoor USD sterker werd (afgelopen maanden zagen we tegenovergestelde).
Niet, het koers risico bij aandelen is klein, vooral op langere termijn. Wat meer een probleem is dat als de economie van een land inzakt, je dat zowel zal zien in de valuta koers als de aandelen koers. Maar daarvoor maakt het niet uit in welke valuta je de aandelen hebt gekocht. Wat dan wel relevant is in welke landen de bedrijven waar je een aandeel in hebt opereren (of dat erg rond de VS zit, of niet).
Dan ga je ervan uit dat er een soort van mean reversion bestaat voor de valutakoers tussen landen. Persoonlijk ben ik daar nog niet van overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Chief schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 08:39:
[...]

Hier ben ik het maar gedeeltelijk mee eens, kijk eens naar de Brexit. De FTSE index heeft zich sindsdien meer hersteld maar de GBP staat nog steeds heel stuk zwakker en de vraag is of de GBP zich op lange termijn herstelt of niet. Onderstaande grafiek laat dat wel zien:
Is de FTSE ooit hersteld dan? In GBP is hij hersteld ja, maar is hij in absolute waarde ook hersteld? Ook hier dus de vraag: Is hij niet juist door de dalende GBP in GBP hersteld. Zou het niet zijn dat de FTSE het ook matig doet, maar doordat de GBP ? Waardoor in GBP de FTSE dan wel stabiel is, maar niet in de echte waarde.
[...]

Dan ga je ervan uit dat er een soort van mean reversion bestaat voor de valutakoers tussen landen. Persoonlijk ben ik daar nog niet van overtuigd.
Nee, ik ga ervan uit dat de markt redelijk efficient is. Als morgen de hoeveelheid dollars in omloop wordt verdubbeld, en in het hypotetische geval dat daarbij niet de hele economie in een grote paniek reactie instort: Dan blijft dus de echte waarde van Apple gelijk. Dus dan zal de waarde van elk Apple aandeel in dollars verdubbelen.

Dat is exclusief (emotionele) paniekreacties, vanwaar ik een slag om de arm houd dat het vooral op langere termijn geld, op korte termijn zal het weleens wat tijd kosten om de handel weer recht te trekken.

[ Voor 12% gewijzigd door Sissors op 19-07-2017 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Sissors schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 08:46:
[...]

Is de FTSE ooit hersteld dan? In GBP is hij hersteld ja, maar is hij in absolute waarde ook hersteld? Ook hier dus de vraag: Is hij niet juist door de dalende GBP in GBP hersteld. Zou het niet zijn dat de FTSE het ook matig doet, maar doordat de GBP ? Waardoor in GBP de FTSE dan wel stabiel is, maar niet in de echte waarde.
Kijkend naar de grafiek: De FTSE is van dieptepunt van ~6250 naar nu 7390, een plus van 18%. De GBP is van het dieptepunt van ~1.19 naar nu 1.13 tegen de EUR, een min van dik 6%. Dat loopt dus niet parallel. De zwakkere GBP zal best helpen maar aan andere kant kan je ook stellen dat de onzekerheid omtrent de end game voor de Brexit de koersen niet zal hebben geholpen.
Nee, ik ga ervan uit dat de markt redelijk efficient is. Als morgen de hoeveelheid dollars in omloop wordt verdubbeld, en in het hypotetische geval dat daarbij niet de hele economie in een grote paniek reactie instort: Dan blijft dus de echte waarde van Apple gelijk. Dus dan zal de waarde van elk Apple aandeel in dollars verdubbelen.

Dat is exclusief (emotionele) paniekreacties, vanwaar ik een slag om de arm houd dat het vooral op langere termijn geld, op korte termijn zal het weleens wat tijd kosten om de handel weer recht te trekken.
Ah, ik denk niet dat je een scenario kan schetsen waar hoeveelheid dollars verdubbeld wordt en niet de hele economie in paniek is. Althans, ik kan geen scenario verzinnen waar dat enigzins realistisch is omdat het vergroten van de geldhoeveelheid juist wordt toegepast als de economie wordt verzwakt.

Ik durf niet te beweren dat wel/niet afdekken van EUR/USD op lange termijn zin heeft of niet maar ik draag argumenten aan waarom het wel zinvol kan zijn. Ik durf niet zo stellig als jij te beweren dat het geen zin heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chief schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 08:25:
[...]

Ah, het kost je niet per definitie geld. Een aandelenfonds dat de valuta hedged maakt doorgaans gebruik van kortlopende FX. Dat betekent dat, afhankelijk van de FX forward, je ook een profit inlocked door de FX forward te gebruiken. Hieronder een grafiek van de historische 3maand USDEUR FX forward in forward punten (klikbaar):

[afbeelding]

Heel simpel gezegd: een getal > 0 impliceert dat je de forward kan aangaan op een sterkere USD en dus winst maakt op je USD positie tov de EUR. Let wel: het kan betekenen dat de spot zich zodanig ontwikkeld dat je met de forward minder winst maakt dan als je het niet had afgedekt maar de stelling dat verzekeren geld kost is in deze context niet juist.

/edit overigens is dit geen perfect economische hedge als je de USD belegging voor lange tijd wilt aanhouden. Een forward dekt alleen het risico over de looptijd van de forward en dus doe je eigenlijk een rolling FX hedge strategie
Is dat een soort van swap met de 'prijs' afhankelijk van de spot en de rentes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 18:10:
[...]

Dan spreid je over meerdere banken. 1 miljoen = 10 banken.

Volgens mij is er maar 1 reden dat individuele obligaties met grote bedragen interessant zijn, kosten en spreiding. Verder zijn de couponuitkeringen ook wel lekker, maar dat heeft niets met grote bedragen te maken.

[...]

Ik krijg van de Giro een andere mededeling. Weet je dat zeker?

De eerder genoemde 5% worden dus gewoon gerekend voor het New Energyfonds. Zie hier:
Hartelijk dank voor uw e-mail.
Dit fonds met ISIN LU0252964944 staat op onze Kernselectie van Beleggingsfondsen en u kunt het dan ook met in acht neming van de voorwaarden gratis aankopen. De 5% die u noemt zijn de kosten die het fonds zelf aan nieuwe participanten rekent en zult u dus ook moeten betalen.
Als u verder nog vragen heeft dan vernemen wij dat graag.

Dat wordt verder zoeken. :X
Nog een alternatief gevonden?

Ik heb nog een soortgelijke van Vontabel gevonden. Echter deze hanteert nog hogere kosten. :|

[ Voor 8% gewijzigd door Kees_frl op 19-07-2017 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:55:
[...]

Is dat een soort van swap met de 'prijs' afhankelijk van de spot en de rentes?
Min of meer al zou ik het geen swap noemen. Een FX forward is een contractuele afspraak waarbij twee partijen met elkaar afspreken om in de toekomst twee valuta's met elkaar te ruilen tegen een koers die vandaag wordt bepaald.
Voorbeeld. De USD-EUR spot is 0.80 en de 3 maands USD-EUR staat op 0.8001. Dat wil zeggen dat ik een 3M forward kan sluiten waarbij ik vandaag afspreek om over 3 maanden 1 dollar te betalen en 0.8001 euro ontvang.
De forward koers is - onder aanname van een no arbitrage interest rage parity - het verschil tussen de 3 maands rentes van de USD en EUR (bv Libor en Euribor).

Let op, forwards worden in zgn forward points gequote. Dat zijn het aantal punten wat je bij de x decimaal van de spotkoers moet optellen dan wel aftrekken. De x is afhankelijk van de valuta en er is geen standaard conventie in die zin dat het bij sommige valuta de 2e decimaal is en anderen weer 4e decimaal bijvoorbeeld.

Via Google kan je nog meer - en zeker betere - uitleg vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:07
Chief schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 15:37:
[...]

Min of meer al zou ik het geen swap noemen.
Het verschil tussen een forward en een swap is dat een forward 1 toekomstige betaling betreft, en een swap een serie van toekomstige betalingen. Een swap kan je dus opbouwen uit meerdere forwards.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08 18:33
Eerder heb ik het wel eens gehad over de verschillen tussen Meesman en VTI + VXUS via Degiro.

Nu kwam ik zojuist dit artikel tegen: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/meesman/

Zelf zit ik bij Meesman en vind het niet erg om maandelijkse aankopen via Degiro te doen. Zou ik dan beter voor VTI + VXUS kunnen kiezen? De spreiding is beter en de kosten lager. Lijkt me een win-win?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Sissors schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 08:13:
Niet, het koers risico bij aandelen is klein, vooral op langere termijn
Dit lees ik regelmatig, maar is hier een bron voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:18
cerberusss schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 20:15:
[...]

Dit lees ik regelmatig, maar is hier een bron voor?
Stocks for the long run van Jeremy Siegel heeft veel cijfermatig onderbouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Rukapul schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 20:21:
[...]

Stocks for the long run van Jeremy Siegel heeft veel cijfermatig onderbouwd.
Is dat boek een beetje leesbaar? Of is het taaie numerieke kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:18
cerberusss schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 20:30:
[...]

Is dat boek een beetje leesbaar? Of is het taaie numerieke kost?
Het is geen novelle maar nog wel leesbaar. Desnoods alleen de hoofdstukken waar je in geïnteresseerd bent.

Wikipedia: Stocks for the Long Run

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Mastasidaz schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 18:42:
Eerder heb ik het wel eens gehad over de verschillen tussen Meesman en VTI + VXUS via Degiro.

Nu kwam ik zojuist dit artikel tegen: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/meesman/

Zelf zit ik bij Meesman en vind het niet erg om maandelijkse aankopen via Degiro te doen. Zou ik dan beter voor VTI + VXUS kunnen kiezen? De spreiding is beter en de kosten lager. Lijkt me een win-win?
Als je het niet erg vind om handmatig de aankopen te doen, wat ook nooit helemaal gaat uitkomen gezien je hele eenheden moet kopen, en je je niet laat verleiden tot dingen te doen die je eigenlijk niet zou moeten doen doordat je steeds de actuele koers ziet, dan zal je een klein beetje meer rendement halen bij De Giro ipv Meesman.

Maar hoewel ik weet dat zoeken niet altijd even makkelijk hier is, dit komt echt elke week terug. Meesman is iets makkelijker, en mogelijk makkelijker vol te houden qua buy & hold (wel persoonlijk, en je hebt ietsjes betere dollar cost averaging, maar dat is geen groot verschil), en bij De Giro heb je iets meer rendement.

Overigens komt het valuta risico elke maand ongeveer terug :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 150% gewijzigd door Cocytus op 04-09-2019 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiraalschaap
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-05-2023
Ik begin naast mijn spaargeld-buffer om een aantal maanden te overbruggen een klein beetje kapitaal (~5000 euro) op te bouwen. Ik wil hier graag iets mee doen maar heb verder weinig verstand van beleggen. Ik heb nu een beleggingsrekening geopend bij de ASN Bank en geïnvesteerd in het ASN Duurzaam Mixfonds Offensief (https://www.asnbank.nl/be...m-mixfonds-offensief.html). Dit vooral vanwege het gemak maar ook wel vanwege het duurzame oogmerk. Een rendement van 5-7% per jaar zou ik prima vinden. Is dit denken jullie dan een goede keuze of zouden jullie voor een andere partij gaan? En wat als het bedrag aangroeit tot ongeveer 20.000, is er dan een moment om over te stappen op een andere strategie?

Hoor graag jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Laatst online: 08-09 21:00
admiraalschaap schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 22:23:
Ik begin naast mijn spaargeld-buffer om een aantal maanden te overbruggen een klein beetje kapitaal (~5000 euro) op te bouwen. Ik wil hier graag iets mee doen maar heb verder weinig verstand van beleggen. Ik heb nu een beleggingsrekening geopend bij de ASN Bank en geïnvesteerd in het ASN Duurzaam Mixfonds Offensief (https://www.asnbank.nl/be...m-mixfonds-offensief.html). Dit vooral vanwege het gemak maar ook wel vanwege het duurzame oogmerk. Een rendement van 5-7% per jaar zou ik prima vinden. Is dit denken jullie dan een goede keuze of zouden jullie voor een andere partij gaan? En wat als het bedrag aangroeit tot ongeveer 20.000, is er dan een moment om over te stappen op een andere strategie?

Hoor graag jullie input!
Het verwachte rendement is 5.7% en het gaat om een actief beleggingsfonds.

Het kost je 0.87% + 0.3%(tot max 300 p/j)

5-7% die je noemt lijkt mij een extreem optimistisch rendement.

Ook denk ik dat veel mensen het "duur" zullen noemen.

Het duurzame deel lijkt mij weer wel interessant.
Zelf heb ik een klein bedrag in het delta lloyd sustainable equity fund zitten. Dit is een passief indexfonds, kosten zijn ook een stukje lager (ik dacht 0.17% plus ING 0.2x% tot een max)

( Al zit het meest zit bij mij iig in een "saai" S&P 500 indexfonds )

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:17

Sandyman538

SandstorM [148839]

Een rendement van 5-7% per jaar zou ik prima vinden.
Ook als er een minteken voor staat?

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiraalschaap
Stef87 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 23:13:
[...]

Het verwachte rendement is 5.7% en het gaat om een actief belegginsfonds.

Het kost je 0.87% + 0.3%(tot max 300 p/j)

5-7% die je noemt lijkt mij een extreem optimistisch rendement.

Ook denk ik dat veel mensen het "duur" zullen noemen.

Het duurzame deel lijkt mij weer wel interessant.
Zelf heb ik een klein bedrag in het delta lloyd sustainable equity fund zitten. Dit is een passieve indexfonds kosten zijn ook een stukje lager (ik dacht 0.17% plus ING 0.2x% tot een max)

( Al zit het meest zit bij mij iig in een "saai" S&P 500 indexfonds )
Hoe investeer je daar dan? Via een broker zoals De Giro bijvoorbeeld? Zat ook al te kijken om daar een rekening te openen en te investeren in indexfondsen.
Sandyman538 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 23:49:
[...]

Ook als er een minteken voor staat?
Je doelt op dat het ook een jaar (of 2) kan tegenzitten? Ja, dat risico wil ik wel nemen. Uiteraard verwacht ik op lange termijn wel een positief rendement maar dat lijkt me vanzelfsprekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerberusss
admiraalschaap schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 00:14:
Je doelt op dat het ook een jaar (of 2) kan tegenzitten? Ja, dat risico wil ik wel nemen. Uiteraard verwacht ik op lange termijn wel een positief rendement maar dat lijkt me vanzelfsprekend.
Hoezo heb je het over een jaar of 2? We kunnen natuurlijk gemakkelijk een periode in de aandelenmarkt krijgen zoals die van 2000-2009, waarbij je op de langere 9 jarige periode verlies draait.

Dit fonds probeert dat te ondervangen door 30% in euro obligaties te beleggen. Maar ja, die markt voelt voor mij ook niet zo best met de huidige rendementen daarop.

Een beleggingshorizon van een jaar of 2 is erg kort.

[ Voor 3% gewijzigd door cerberusss op 20-07-2017 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Laatst online: 08-09 21:00
admiraalschaap schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 00:14:
[...]

Hoe investeer je daar dan? Via een broker zoals De Giro bijvoorbeeld? Zat ook al te kijken om daar een rekening te openen en te investeren in indexfondsen.

[...]

Zelf zit ik (als een van de weinige) bij ING. De meeste hier op tweakers zitten bij DeGiro of bijv. meesman/Binck

Wat men zegt is dat je ook "pech" kan hebben en bijvoorbeeld de dag nadat je 5000euro in legt net voor een (mogelijke) crisis in stapt. Zolang je je geld lekker laat staan en het de tijd geeft om ook weer te laten groeien ná de crisis, dan zit je "goed".

Dus probeer het te zien als iets waar je 10jaar+ vanaf blijft. Heb je "geluk", dan blijft het lekker groeien de aankomende jaren en/of er komt geen grote crisis.

Ik zou vooral even inlezen op "passief" beleggen, ETF's, indexfondsen etc.

Passief houd in dat je niet de markt probeert te verslaan, zoals een actief beleggingsfonds (die ook hogere kosten hebben, omdat er managers danwel "waarzeggers" in zitten. 95% of meer van de actieve beleggingsfondsen doen het bijvoorbeeld op lange termijn niet beter dan een van de bekende trackers)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Hielko schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 18:08:
[...]

Het verschil tussen een forward en een swap is dat een forward 1 toekomstige betaling betreft, en een swap een serie van toekomstige betalingen. Een swap kan je dus opbouwen uit meerdere forwards.
Dat geldt inderdaad voor float-to-float cross currency swaps (xcs) . Het wordt wat gecompliceerder als je naar een fixed-to-fixed xcs gaat wat een combinatie is van twee interest rate swaps plus een float-to-float xcs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoor graag jullie input!
Natuurlijk is het heel nobel van je dat je belegd in een duurzaam fonds, maar bedenk je wel dat je rendement bij zulke fondsen vaak achterloopt in vergelijking met conventionele fondsen en dat zulke fondsen een stuk meer kosten met zich meebrengen. Als je dan toch in een dergelijk fonds wilt investeren zou ik zelf gaan voor een fonds vrijstelling op VRH geniet1. Ook al is dat voor jou nu nog niet relevant aangezien je nog onder het heffingsvrije bedrag zit. Bedenk je dat als je er wel boven komt het wel een dingetje gaat zijn. En om op dat moment de portefeuille om te zetten naar een fonds met korting gaat je weer een aardige duit kosten (aan- en verkoopkosten).

1) https://www.belastingdien...ordeel/groene_beleggingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• admiraalschaap
Bedankt voor jullie nuttige tips tot nu toe! Ik ga me zeker inlezen op passief beleggen en ook het punt van een langere beleggingshorizon staat genoteerd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:43
De AEX schiet weer lekker omhoog zo de afgelopen dagen B-) .
Jammer van mijn corporate usd bonds, dat dan weer wel.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 14:42
Heeft iemand hier ervaring met slimbeleggen.com? Ik ben tot nu toe alleen geabonneerd voor de mailservice. Vraag me af of iemand er een betaald abonnement heeft en wat de ervaringen zijn... :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:07
YinYang schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 13:24:
Heeft iemand hier ervaring met slimbeleggen.com? Ik ben tot nu toe alleen geabonneerd voor de mailservice. Vraag me af of iemand er een betaald abonnement heeft en wat de ervaringen zijn... :)
Gewoon geld in de fik steken leuker en nuttiger dan een betaald abonnement op die onzin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
Er zijn meerdere manieren om hiernaar te kijken.

Je kan je bijvoorbeeld afvragen waarom je, als je wist hoe je moet beleggen om structureel de markt te outperformen, alsnog ook een site zou maken waar je die kennis zou gaan verkopen. Immers, dan kan je toch moeiteloos zo veel geld verdienen als je maar wilt en hoef je geen tijd meer te steken in wekelijkse nieuwsbrieven?

Ook kan je je afvragen hoeveel voordeel je van hun advies moet hebben om uit de kosten (van zo'n abonnement) te komen. (Bv. tov iemand die passief de markt volgt met een 2 of 3 fund portfolio.)

Het zou ook kunnen dat deze gasten er achter gekomen zijn dat ze meer kunnen verdienen met een goedlopende website dan met zelf beleggen. Ook in dat geval is het de vraag wat je aan ze hebt. (Zeker als je de adviezen uit dit topic kent.)

[ Voor 3% gewijzigd door Jesse op 20-07-2017 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:31
Sinds begin 2016 heb ik aandelen van Kinder Morgan (KMI), prijs per aandeel was laag en een dividend stijgingen lagen in het verschiet. Nu lijkt het erop dat dit daad werkelijk gebeurt. Zie persbericht hieronder. Wanneer dit doorgaat erg interessant voor de dividend investeerder, alleen hoorde ik deze verhalen ook eind 2016 over 2017, en er gebeurde niets. Hoor graag wat mede Tweakers hierover denken. Extra bijkopen nu de aandelen nog relatief goedkoop zijn, of gebruiken maken de stijging en uitstappen, rustig wachten kan natuurlijk ook ;)

http://ir.kindermorgan.co...rease-2018-and-projects-2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Naar aanleiding van de bogleheads wiki over de domicile van fondsen ben ik zelf een paar jaarverslagen met elkaar gaan vergelijken en wat daar wordt gesteld over dividendlekkage lijkt te kloppen. Ik heb de S&P500 fondsen van zowel Vanguard als iShares met elkaar vergeleken. Bij beide fondsaanbieders komt het er op neer dat de in Ierland gevestigde fondsen 15% dividendbelasting betalen wat niet terug te vorderen is terwijl de in de VS gevestigde fondsen geen dividendlekkage hebben.

De S&P500 heeft een dividend yield van zo'n 190 basispunten, dus je loopt zo'n 190*15% = 28.5 basispunten mis aan dividendlekkage als je voor het fonds gaat dat niet in de VS staat geregistreerd. Daarbij zijn de in de VS gevestigde fondsen vaak ook nog een aantal basispunten goedkoper waardoor het verschil oploopt tot meer dan 30 basispunten.

Bij fondsen welke focussen op dividend aristocrats etc. zal dit verschil waarschijnlijk nog groter zijn, al heb ik nog geen jaarverslagen van zulke fondsen vergeleken.

Twee alleszeggende footnotes die ik tegenkwam in de Ierland variant van Vanguard maar niet in de VS variant:
1 The returns of the S&P 500 Index are adjusted by 30% for the withholding tax on dividends paid by US securities.
2 The return of the S&P 500 UCITS ETF is adjusted by 15% for the withholding tax on dividends paid by US securities. The return of the S&P 500 Index is adjusted by 30%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Onzinnige site, ook nog eens vol met spelfouten. Vreselijk.

It's dogged that does it

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cerberusss
Stef87 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 01:39:
Zolang je je geld lekker laat staan en het de tijd geeft om ook weer te laten groeien ná de crisis, dan zit je "goed".
Dat, of je stopt een aantal andere beleggingen in je portefeuille. Niemand zegt dat je 100% in aandelen moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Jesse schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 13:59:
[...]
Je kan je bijvoorbeeld afvragen waarom je, als je wist hoe je moet beleggen om structureel de markt te outperformen, alsnog ook een site zou maken waar je die kennis zou gaan verkopen. Immers, dan kan je toch moeiteloos zo veel geld verdienen als je maar wilt en hoef je geen tijd meer te steken in wekelijkse nieuwsbrieven?
It's risk free income! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 21:21
Loev schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:01:
Sinds begin 2016 heb ik aandelen van Kinder Morgan (KMI), prijs per aandeel was laag en een dividend stijgingen lagen in het verschiet. Nu lijkt het erop dat dit daad werkelijk gebeurt. Zie persbericht hieronder. Wanneer dit doorgaat erg interessant voor de dividend investeerder, alleen hoorde ik deze verhalen ook eind 2016 over 2017, en er gebeurde niets. Hoor graag wat mede Tweakers hierover denken. Extra bijkopen nu de aandelen nog relatief goedkoop zijn, of gebruiken maken de stijging en uitstappen, rustig wachten kan natuurlijk ook ;)

http://ir.kindermorgan.co...rease-2018-and-projects-2
Was KMI niet een vd lievelingsaandelen van DGI beleggers dat door lage olie prijs dividend behoorlijk heeft verlaagd? Nu weer wat laten stijgen geeft dan mogelijk verkeerd beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:41
Al ff gezocht, maar niets gevonden. Heeft iemand een handige manier gevonden om de koersen van fondsen van Meesman in een portfolio app te krijgen? Bijv. de standaard Stocks app van Apple of de Ticker app. Heb we een manier gevonden om het in Google Spreadsheets te krijgen, zie vorig topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand toevallig of er ook zoiets bestaat als vermogensbeheerders die je geld louter beleggen in hefbomen (turbo's en opties) en daar ook daadwerkelijk gemiddeld genomen mooie rendementen mee behalen? Ik beleg zelf voor mijn lange-termijnportefeuille in aandelen ETF's en fondsen, maar een klein percentage hiervan (<10%) zou ik best willen laten beleggen in hefbomen.
Voor m'n gevoel en na wat zoeken zijn het met name de hedge funds die dit doen, maar zij vragen fikse commissies en enorme vermogens voordat je daar überhaupt welkom bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2017 @ 11:18:
Weet iemand toevallig of er ook zoiets bestaat als vermogensbeheerders die je geld louter beleggen in hefbomen (turbo's en opties) en daar ook daadwerkelijk gemiddeld genomen mooie rendementen mee behalen? Ik beleg zelf voor mijn lange-termijnportefeuille in aandelen ETF's en fondsen, maar een klein percentage hiervan (<10%) zou ik best willen laten beleggen in hefbomen.
Voor m'n gevoel en na wat zoeken zijn het met name de hedge funds die dit doen, maar zij vragen fikse commissies en enorme vermogens voordat je daar überhaupt welkom bent.
Zoek eens op "leveraged fund" of "leveraged ETF".
En gemiddeld genomen zijn daar geen betere rendementen mee te halen. Maar als het goed gaat dan gaat het ook extra goed. En als het fout gaat kun je zomaar alles kwijt zijn.

Zoals bij alles op de beurs, hoger (mogelijk) rendement is altijd een hoger risico.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op zondag 23 juli 2017 @ 15:10:
[...]

Zoek eens op "leveraged fund" of "leveraged ETF".
En gemiddeld genomen zijn daar geen betere rendementen mee te halen. Maar als het goed gaat dan gaat het ook extra goed. En als het fout gaat kun je zomaar alles kwijt zijn.

Zoals bij alles op de beurs, hoger (mogelijk) rendement is altijd een hoger risico.
Die zijn echt alleen geschikt voor speculatie en zeker niet om in te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2017 @ 16:55:
[...]

Die zijn echt alleen geschikt voor speculatie en zeker niet om in te investeren.
Is speculatie in dit verband iets anders dan casino?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

poehee schreef op zondag 23 juli 2017 @ 17:13:
[...]

Is speculatie in dit verband iets anders dan casino?
Door de manier waarop ze zijn geconstrueerd maken ze op de lange termijn eigenijk gegarandeerd verlies:

http://www.investopedia.c...gl=rira-baseline-vertical

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerberusss
Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2017 @ 19:43:
[...]

Door de manier waarop ze zijn geconstrueerd maken ze op de lange termijn eigenijk gegarandeerd verlies
De meningen daarover zijn verdeeld:
http://ddnum.com/articles/leveragedETFs.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Dat is het effect van een markt die op lange termijn stijgt.
Leveraged ETF's zijn eigenlijk aandelen die je koopt met geleend geld. Als de koers harder stijgt dan de kosten van je lening, maak je winst.
Historisch gezien stijgt de markt 5% per jaar. Als je dan 2% meer kosten betaalt voor een leverage van 2x, heb je nog steeds 3% meer winst dan iemand die dat niet deed.

Het risico zit hem in de gevolgen van een beurs crash.
Als je leverage 3x is, en de beurs verliest in korte tijd 1/3 van de waarde, dan is al je geld weg.
En dan kan de beurs daarna wel weer herstellen. Maar omdat jij alles kwijt was, profiteer je daar niet van mee.

En het risico dat je veel minder geld hebt dan je had gehoopt op het moment dat je het nodig hebt, is natuurlijk veel groter. Als de markt op dat moment even wat minder gaat. Daarom is het een slecht product voor als je horizon dichtbij komt. Maar als je net begint kan het wat minder kwaad.

[ Voor 18% gewijzigd door RocketKoen op 24-07-2017 09:06 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:05
RocketKoen schreef op maandag 24 juli 2017 @ 09:04:
Dat is het effect van een markt die op lange termijn stijgt.
Leveraged ETF's zijn eigenlijk aandelen die je koopt met geleend geld. Als de koers harder stijgt dan de kosten van je lening, maak je winst.
Historisch gezien stijgt de markt 5% per jaar. Als je dan 2% meer kosten betaalt voor een leverage van 2x, heb je nog steeds 3% meer winst dan iemand die dat niet deed.

Het risico zit hem in de gevolgen van een beurs crash.
Als je leverage 3x is, en de beurs verliest in korte tijd 1/3 van de waarde, dan is al je geld weg.
En dan kan de beurs daarna wel weer herstellen. Maar omdat jij alles kwijt was, profiteer je daar niet van mee.

En het risico dat je veel minder geld hebt dan je had gehoopt op het moment dat je het nodig hebt, is natuurlijk veel groter. Als de markt op dat moment even wat minder gaat. Daarom is het een slecht product voor als je horizon dichtbij komt. Maar als je net begint kan het wat minder kwaad.
Exact het probleem , alle producten met leveraged , synthetic , accelerated in de naam gewoon niet aan beginnen. Het is hetzelfde als een te dure auto kopen met geleend geld en die onverzekerd direct in de prak rijden.
Pagina: 1 ... 9 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.