Beste Tweakers,
Even een vraagje over een ishares ETF "DE0002635299", deze ETF is volgens ishares qua dividend uitkerend. Dit ging ook jaren zo goed. Echter sinds 1 januari blijkt er wat fout te gaan hierbij. Natuurlijk heb ik contact opgenomen met de broker (degiro). De broker geeft aan dat er een wijziging in Duitsland is geweest dat het dividend moet worden herinvesteerd in dezelfde fonds.
Exacte tekst volgens de broker is:
=========
Het dividend wordt automatisch herbelegd in het fonds. Het dividend wordt dus niet uit het fonds gehaald en in cash uitgekeerd, maar het wordt in het fonds gehouden dus het dividend is verwerkt in de koers van de ETF. Dit betekent niet dat u meer stukken krijgt.
In het nieuwe jaar is er een hervorming geweest in investeringstaks in Duitsland, waardoor de dividendbelasting over het dividend dat is geaccumuleerd in het fonds, en niet is uitgekeerd in cash, in rekening gebracht moet worden bij de beleggers in de iShares ETF's met een Duits domicile. Dit is de regel dividendbelasting die u ziet staan in uw account.
De dividendbelasting kan teruggevorderd worden.
Het cash dividend dat er is geweest is ook geboekt in uw account. Dit is gelijk gebleken aan de dividendbelasting die uitgekeerd is, of in sommige gevallen net iets hoger.
===================
Als ik de papieren volg op de ishares ETF. dan zou alles uitgekeerd moeten worden.
Nu is +-80% terug in het fonds geïnvesteerd. Dit kan ik ook zien in het verwerkingsoverzicht van de broker. (uitbetaling en direct geïnvesteerd. zonder aanschaf van extra aandelen.)
Dit komt raar over, want waarom zou de broker dan het geld ontvangen, als het in het fonds wordt geïnvesteerd ziet de broker de uitbetaling toch niet??
Volgens mij is de ishares etf nog steeds uitkerend en had ik alles in cash moeten ontvangen. minus belastingen.
Dus waarom deze rare actie van broker? Weten jullie hier meer van?? klopt het verhaal van de broker? Wat kan ik doen?
Heb ik iets gemist cq een verkeerde gedachtenkronkel?
[
Voor 6% gewijzigd door
internet4me op 24-01-2018 09:49
]