Alphavantage heeft een API voor koersinformatie. Deze kun je in Portfolio Performance ook gebruiken.
Deze bedoel ik idd!helloitsme schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 09:41:
[...]
Niet helemaal hetzelfde, maar dit lijkt er sterk op. (plaatje van de website van het programma, niet mijn eigen portfolio! )
[afbeelding]
Ik ben er net een weekje mee bezig en (na er wat tijd in gestoken te hebben) werkt het best handig om een goed overzicht te krijgen incl automatische updates via internet van de koers ontwikkelingen
http://www.portfolio-performance.info/portfolio/
Ontwikkelaar is Duits, maar programma kan ook op engels gezet worden. Website is trouwens grotendeels wit
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Panzer_V : Yahoo API is dood (met dank aan Verizon, ik zal het onthouden !). Ik heb mijn scripts omgezet naar Tiingo (https://www.tiingo.com/). Als je geen intraday koersen nodig hebt, en niet teveel requests doet per maand, dan werkt dit gratis. Is ook relatief makkelijk te integreren in Excel denk ik. Enig nadeel: veelal US markets, in Europa staan ze weer mijlen ver achter
Inderdaad mooie sheet Romon!romon schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 23:14:
[...]
- In het voorbeeld is 49,13% het marginale tarief voor het bereiken van de AOW leeftijd waartegen je inlegt.
€ 33K t/m € 68K = 49,133% = 40,85% (regulier) + 3,6% (arbeidskorting) + 4,683% (algemene heffingskorting)
€ 68K t/m € 123K = 60,233% = 51,95% (regulier) + 3,6% (arbeidskorting) + 4,683% (algemene heffingskorting)
vanaf € 123K = 51,95%
20% is een benadering/inschatting van het effectieve tarief waartegen je je pensioen opneemt.
- De sheet is bedoeld als grove vergelijking van kosten tussen aanbieders. Als je een bepaalde index kiest kan het rendement voor kosten niet veel verschillen tussen producten.
De insteek om alles van bruto inleg naar netto opbrengst te bekijken wordt goed verduidelijkt.
Ik heb de vrijheid genomen enigzins te knutselen met je sheet.
Je kunt nu ook inleggen per maand, dit geeft over lange duur toch wel wat verschil met omrekenen naar inleg per jaar. Voor diegene die graag ETF's automatisch koopt.
Heb ook de inflatie meegenomen, en dan komen een aantal dingen te voorschijn:
https://www.dropbox.com/s...20Baytep%20rev1.xlsx?dl=0
- Bij een inflatie van 1.8% (ongeveer de doelstelling van het ECB) moet je meer dan 6% rente halen op je beleggingen om de belastingdienst te verslaan in box 1
- In box 3 moet je zelfs 8.5% halen om er ten opzichte van je bruto inleg niet op achteruit te gaan.
In dit voorbeeld vang je op het einde dik 60% meer rendement dan in box 3, en dat terwijl ik de box 1 belasting dan op 35% gezet heb (omlaag gaat ie immers niet).
Dit verandert zeker mijn opvatting over box 1 beleggen, ook omdat hier eerder gemeld werd dat het niet uitmaakt omdat de belasting er vroeger of later toch over komt.
Zelfs als je als gepensioneerde dezelfde belasting gaat betalen als de huidige box 3 vang je nog 20% meer.
Vervolgens zitten er nog een heleboel haken en ogen aan box 1 beleggen die ik nog niet onderzocht heb om te bepalen of het echt interessant is. Het blijft maatwerk.
Als jullie zien dat berekeningen niet kloppen dan hoor ik het graag, maak niet graag beslissingen gebasseerd op verkeerde aannames
Ik heb eigenlijk 2 vragen over de dividend van mijn ETF's:
1)Is het mogelijk om bij de belastingdienst de via DeGiro betaalde dividendbelasting terug te krijgen als ik zelf geen inkomstenbelasting of vermogensbelasting heb betaald? (Zit beneden de vermogensgrens en geen inkomen)
2)Bij een ETF waar het dividend geherinvesteerd wordt zoals IWDA, wordt er daar ook vanzelf dividendbelasting afgedragen door DeGiro zoals dat bij dividend van gewone ETF's gebeurd?
1)Is het mogelijk om bij de belastingdienst de via DeGiro betaalde dividendbelasting terug te krijgen als ik zelf geen inkomstenbelasting of vermogensbelasting heb betaald? (Zit beneden de vermogensgrens en geen inkomen)
2)Bij een ETF waar het dividend geherinvesteerd wordt zoals IWDA, wordt er daar ook vanzelf dividendbelasting afgedragen door DeGiro zoals dat bij dividend van gewone ETF's gebeurd?
@Motions
1) Heb je al gecheckt bij de Belastingdienst site? En heb je een toeslagpartner?
2) Nee. Het dividend van herinvesterende ETF's bereikt Nederland nooit, want wordt zo snel mogelijk weer in de ETF gepompt. Is dus niet belastingplichtig in NL.
1) Heb je al gecheckt bij de Belastingdienst site? En heb je een toeslagpartner?
2) Nee. Het dividend van herinvesterende ETF's bereikt Nederland nooit, want wordt zo snel mogelijk weer in de ETF gepompt. Is dus niet belastingplichtig in NL.
IWDA volgt de MCSI World index, terwijl VWRL en VXUS de FTSE All-World index volgen. Allebei large/mid cap aandelen, maar als belangrijkste verschil MSCI alleen developed markets en FTSE ook emerging markets. VTI heeft ook nog small/micro cap. Daarnaast verschilt de definitie van de markets, Zuid-Korea is bij FTSE bijvoorbeeld developed en bij MSCI niet.AceAlpha schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:34:
Via morningstar even IWDA vs. VWRL vergeleken m.b.t. de prestaties sinds 2013. Blijkt dat IWDA het toch iets beter heeft gedaan. Zie de afbeelding als bron.
- Het voordeel van IWDA dat ik zie is met name de lagere kosten 0,20% TER (0,25% voor VWRL).
- VWRL heeft een grotere spreiding 3070 bedrijven (1649 voor IWDA).
Wilde de prestaties van de twee toch even noemen aangezien VWRL vaak wordt genoemd als de vervanger van de "VTI/VXUS" combo. Wellicht is IWDA toch het overwegen ook waard...
[afbeelding]
IWDA kun je het beste vergelijken met opties met dezelfde of vergelijkbare index, zoals:
- VEVE: Vanguard obv FTSE Developed World index, TER 0,18% en Iers dividendlek à 12*2,3=0,28% (ongeveer gelijk aan IWDA)
- AVIAW: Actiam obv MSCI World, TER 0,15% en geen dividendlek
Leuk dat je er mee aan de slag bent gegaan! Het volgende viel mij op. Als je met inflatie wil rekenen, zou je daar eigenlijk ook de jaar- en maandelijkse inleg voor moeten corrigeren. Wel goed om te zien wat inflatie met de koopkracht van je pensioen doet! Inkomstenbelasting ten kosten van je rendement laten gaan vind ik persoonlijk onlogisch; daar hebben we juist bruto en netto bedragen voor zou ik zeggen. Als laatste zijn je IB tarieven redelijk extreem. Een marginaal tarief van 51,95% betaal je op dit moment pas vanaf 112K belastbaar inkomen (na oa HRA dus). Als gepensioneerde betaal je 35% effectief bij een pensioen/inkomen van ~70K. Op een bierviltje: met een pensioenopbouw van 1,875% per jaar, moet je daarvoor 38 jaar lang 100K per jaar verdienen.Baytep schreef op zondag 14 januari 2018 @ 16:53:
[...]
Inderdaad mooie sheet Romon!
De insteek om alles van bruto inleg naar netto opbrengst te bekijken wordt goed verduidelijkt.
Ik heb de vrijheid genomen enigzins te knutselen met je sheet.
Je kunt nu ook inleggen per maand, dit geeft over lange duur toch wel wat verschil met omrekenen naar inleg per jaar. Voor diegene die graag ETF's automatisch koopt.
Heb ook de inflatie meegenomen, en dan komen een aantal dingen te voorschijn:
https://www.dropbox.com/s...20Baytep%20rev1.xlsx?dl=0Dit geld in beide gevallen met een looptijd van 30 jaar, en gecorrigeerd voor inflatie
- Bij een inflatie van 1.8% (ongeveer de doelstelling van het ECB) moet je meer dan 6% rente halen op je beleggingen om de belastingdienst te verslaan in box 1
- In box 3 moet je zelfs 8.5% halen om er ten opzichte van je bruto inleg niet op achteruit te gaan.
In dit voorbeeld vang je op het einde dik 60% meer rendement dan in box 3, en dat terwijl ik de box 1 belasting dan op 35% gezet heb (omlaag gaat ie immers niet).
Dit verandert zeker mijn opvatting over box 1 beleggen, ook omdat hier eerder gemeld werd dat het niet uitmaakt omdat de belasting er vroeger of later toch over komt.
Zelfs als je als gepensioneerde dezelfde belasting gaat betalen als de huidige box 3 vang je nog 20% meer.
Vervolgens zitten er nog een heleboel haken en ogen aan box 1 beleggen die ik nog niet onderzocht heb om te bepalen of het echt interessant is. Het blijft maatwerk.
Als jullie zien dat berekeningen niet kloppen dan hoor ik het graag, maak niet graag beslissingen gebasseerd op verkeerde aannames
Ik neem aan dat je het hebt over buitenlandse bronbelasting? Bij gebrek aan box 3 inkomen mag een aftrek ter voorkoming van dubbele heffing worden doorgeschoven naar toekomstige jaren. Let op dat je de ingehouden dividendbelasting dus wel opvoert over 2018.Motions schreef op maandag 15 januari 2018 @ 18:31:
Ik heb eigenlijk 2 vragen over de dividend van mijn ETF's:
1)Is het mogelijk om bij de belastingdienst de via DeGiro betaalde dividendbelasting terug te krijgen als ik zelf geen inkomstenbelasting of vermogensbelasting betaal heb betaald? (Zit beneden de vermogensgrens en geen inkomen)
1) Geen toeslagpartner, en zover ik kon voor mijn situatie niets vinden op de site van de belastingdienst. Ik bel ze morgen anders wel eens.oscar82 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 19:53:
@Motions
2) Als ik dus geen dividendbelasting terug kan krijgen door mijn situatie, dan zou een dergelijke dividend-herinvesterende ETF voor mij een uitkomt kunnen bieden.
Die bedoel ik inderdaad. Oh, dat is mooi dat die dubbele heffing doorgeschoven kan worden naar toekomstige jaren. Ik verwacht de komende jaren geen box 3 inkomen te hebben, dus dat zal nog flink wat jaren vooruit geschoven moeten worden.Rukapul schreef op maandag 15 januari 2018 @ 22:32:
[...]
Ik neem aan dat je het hebt over buitenlandse bronbelasting? Bij gebrek aan box 3 inkomen mag een aftrek ter voorkoming van dubbele heffing worden doorgeschoven naar toekomstige jaren. Let op dat je de ingehouden dividendbelasting dus wel opvoert over 2018.
Een dividend herinvesterende ETF is dan voor mij wel aantrekkelijk denk ik?, aangezien ik de komende jaren nog zal moeten wachten op mijn dubbele heffing aftrek en dit ingehouden geld dus niet kan herinvesteren.
[ Voor 19% gewijzigd door Motions op 15-01-2018 23:56 ]
Ik heb ook een account aangemaakt bij de Giro. Precies op een verkeerd moment zo te zien met de trackers die verwijderd zijn
. Wat lijken de beste alternatieve etfs voor het gouden duo die daar nog wel beschikbaar zijn?
Lees de berichten sinds 1 januari even terug, dit is net vrij uitvoerig aan bod gekomen (o.a. hierboven met de discussie over IWDA vs. VWRL). Deze link is wellicht behulpzaam bij je keuze: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/vwrl-vti-vxus/
Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema
Er zijn ook heel veel ETFs gevestigd in landen die geen dividendbelasting kennen, zoals Ierland. Die kunnen dus het dividend naar jou uitbetalen zonder dat er belasting wordt ingehouden. Echter bij deze ETFs, en OOK bij ETFs die het dividend herbeleggen kan er nog steeds sprake zijn van dividendbelasting die wordt ingehouden. Immers wordt er vaak ook dividendbelasting ingehouden als de bedrijven die in de ETF zitten het dividend uitkeren naar de ETF zelf. Dus het kiezen voor een ETF die het dividend herbelegd is niet noodzakelijkerwijs efficiënter.Motions schreef op maandag 15 januari 2018 @ 23:12:
Een dividend herinvesterende ETF is dan voor mij wel aantrekkelijk denk ik?, aangezien ik de komende jaren nog zal moeten wachten op mijn dubbele heffing aftrek en dit ingehouden geld dus niet kan herinvesteren.
Hoe denken jullie er over om toch VTI/VXUS te blijven aankopen maar dan via Lynx of Binck (Fundcoach)?
Voordelen:
1. Lage TER;
2. Enorme spreiding.
Nadelen:
1. (Iets) Hogere kosten dan bij DeGiro (maar wellicht nog goedkoper door lage TER?);
2. Kans dat Lynx en Binck DeGiro volgen en VTI/VXUS ook uit hun aanbod halen?
Ik heb even snel verschil in kosten in Google Sheet gegooid:
Voordelen:
1. Lage TER;
2. Enorme spreiding.
Nadelen:
1. (Iets) Hogere kosten dan bij DeGiro (maar wellicht nog goedkoper door lage TER?);

Waarom zet je niet een alternatief fonds even in die sheet? Dan kan je het eenvoudig zelf uitrekenen.R_W schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 16:09:
Hoe denken jullie er over om toch VTI/VXUS te blijven aankopen maar dan via Lynx of Binck (Fundcoach)?
Voordelen:
1. Lage TER;
2. Enorme spreiding.
Nadelen:
[afbeelding]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Duidelijke sheet.
Zou dan voor Lynx kiezen en 1 x per kwartaal inleggen.
Er moet wel rekening gehouden worden met hoe de broker met het dividend en de dividend belasting omgaat. Enig idee?
Zou dan voor Lynx kiezen en 1 x per kwartaal inleggen.
Er moet wel rekening gehouden worden met hoe de broker met het dividend en de dividend belasting omgaat. Enig idee?
Even snel VWRL en IWDA erbij gegooid:Waarom zet je niet een alternatief fonds even in die sheet? Dan kan je het eenvoudig zelf uitrekenen.
Inleg per maand

Inleg per kwartaal

Notes:
- Inleggen per kwartaal geeft op de lange termijn een iets lager rendement omdat je steeds net iets later de markt instapt. Het is op korte termijn bij Lynx wel aantrekkelijk i.v.m. vaste kosten per inleg. Voor mij als ondernemer is het wel praktischer om inleg te doen nadat ik omzetbelasting heb betaald ieder kwartaal;
- Zowel VWRL als IWDA hebben lagere spreiding dan VTI/VXUS.
Anoniem: 1019943
Volgens mij zijn VTI en VXUS niet aan te kopen met Binck Fundcoach en is de broker fee dus aanzienlijk hoger (afhankelijk van de omvang van je vermogen en de hoeveelheid (periodieke) aankopen).Notes:Ik hoop dat ik het allemaal juist heb berekend. Als iemand het nog even wil dubbelchecken...
- Inleggen per kwartaal geeft op de lange termijn een iets lager rendement omdat je steeds net iets later de markt instapt. Het is op korte termijn bij Lynx wel aantrekkelijk i.v.m. vaste kosten per inleg. Voor mij als ondernemer is het wel praktischer om inleg te doen nadat ik omzetbelasting heb betaald ieder kwartaal;
- Zowel VWRL als IWDA hebben lagere spreiding van VTI/VXUS.
Hoe kom je aan de kosten van €11,46 per maand bij Lynx? Ik betaal $5,00 per transactie. Niet goed gelezen.
Waarschijnlijk 2x $5,00. Blijft dan nog, je kan elk kwartaal de ene kopen en het andere kwartaal de ander. Scheelt je transactiekosten.
Ik leg ook per kwartaal in
Waarschijnlijk 2x $5,00. Blijft dan nog, je kan elk kwartaal de ene kopen en het andere kwartaal de ander. Scheelt je transactiekosten.
[ Voor 42% gewijzigd door maxoss op 17-01-2018 07:54 ]
Je hebt helemaal gelijk. Ik kon dit vinden op binck.nl:Volgens mij zijn VTI en VXUS niet aan te kopen met Binck Fundcoach en is de broker fee dus aanzienlijk hoger (afhankelijk van de omvang van je vermogen en de hoeveelheid (periodieke) aankopen).
https://www.binck.nl/docs...fundcoach_assortiment.pdf
Hier staan VTI en VXUS inderdaad niet tussen. Binck Basic lijkt me geen optie als je dat vergelijkt met Lynx.
Die €11,46 is $14,-: inderdaad 2x $5,- maar ook $4,- voor valutaconversie (als ik het goed heb is deze bij Lynx 0.01% met een minimum van $4).Hoe kom je aan de kosten van €11,46 per maand bij Lynx? Ik betaal $5,00 per transactie. Niet goed gelezen.
Je hebt gelijk dat je nog iets kunt besparen door om en om te kopen. Kosten per inleg zakken dan naar $5 + $4 = €7,34. Scheelt je over 20 jaar zo'n 600 euro.
[ Voor 3% gewijzigd door R_W op 17-01-2018 08:47 ]
Goede sheets, @R_W !
Binck Fundcoach heeft inderdaad alleen Europees geregistreerde (index)fondsen/etf's.
Wat vind jij van de suggestie van @romon om (een gedeelte) in een Nederlands genoteerd fonds te gaan als AVIAW vanwege dividendlekkage? (ondanks de kleinere spreiding dan VTI/VXUS)
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/53829355
---
zie: (vervang 'Think' met 'Nederlands genoteerd fonds')
Binck Fundcoach heeft inderdaad alleen Europees geregistreerde (index)fondsen/etf's.
Wat vind jij van de suggestie van @romon om (een gedeelte) in een Nederlands genoteerd fonds te gaan als AVIAW vanwege dividendlekkage? (ondanks de kleinere spreiding dan VTI/VXUS)
---
Klopt, een Amerikaans genoteerd aandeel keert bij 1 dollar dividend simpelweg slechts 85 cent uit aan de fondsbeheerder in bijv. Ierland, of die 85cent herbelegd of uitgekeerd wordt maakt dus niet uit. (tenzij je een custody account hebt waarbij dividenduitkering wordt belast door de broker)Hielko schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:33:
[...]het kiezen voor een ETF die het dividend herbelegd is niet noodzakelijkerwijs efficiënter.

[ Voor 16% gewijzigd door JBX op 17-01-2018 13:06 ]
Anoniem: 356528
Bedankt voor al deze info in dit topic. Ik heb vanochtend een account aangemaakt bij De Giro en ben zelf van plan om ETF's te kopen door een maandelijks of per kwartaal een bedrag te investeren. Ben nu nog opzoek naar defensieve EFT's met zodat ik ongeveer een rendement heb van 4%. Zit zelf te denken om eens te beginnen met eten en medicatie. Iedereen moet toch eten en ziek worden we allemaal wel eens.
Om min of meer dezelfde spreiding te houden als VTI/VXUS zou ik zeggen ongeveer 90% AVIAW en 10% EMIM. Dan heb je EM small caps in plaats van US small en micro caps.JBX schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:47:
Goede sheets, @R_W !
---
[...]
Klopt, een Amerikaans genoteerd aandeel keert bij 1 dollar dividend simpelweg slechts 85 cent uit aan de fondsbeheerder in bijv. Ierland, of die 85cent herbelegd of uitgekeerd wordt maakt dus niet uit. (tenzij je een custody account hebt waarbij dividenduitkering wordt belast door de broker)
[afbeelding]
Kosten:
- AVIAW: 15bp TER
- EMIM: 25bp TER, 21bp dividendlek en 16bp inkomen uit securities lending =30bp
In totaal dus 16,5bp tov 13,5 van VTI/VXUS en 49 van VWRL. Beiden zijn te koop in Amsterdam in euro's, dus bij DG geen connectiviteitskosten en 2 euro +2bp transactiekosten.
Als VTI/VXUS niet meer beschikbaar komt ga ik dat doen
Ik zou de helft van je portefeuille in cash houden (anderen zullen zeggen obligaties) en de andere helft wereldwijd gespreid beleggen in aandelen, bijvoorbeeld zoals bovenstaand.Anoniem: 356528 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:47:
Bedankt voor al deze info in dit topic. Ik heb vanochtend een account aangemaakt bij De Giro en ben zelf van plan om ETF's te kopen door een maandelijks of per kwartaal een bedrag te investeren. Ben nu nog opzoek naar defensieve EFT's met zodat ik ongeveer een rendement heb van 4%. Zit zelf te denken om eens te beginnen met eten en medicatie. Iedereen moet toch eten en ziek worden we allemaal wel eens.
Daarmee wordt je rendement de helft van wat de markt doet.
Bedankt voor je reactie. Wat is de reden dat je oppert om de helft in cash te houden en niet naar obligaties? Zelf had ik ook nog gekeken naar VWRL.romon schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:35:
[...]
Om min of meer dezelfde spreiding te houden als VTI/VXUS zou ik zeggen ongeveer 90% AVIAW en 10% EMIM. Dan heb je EM small caps in plaats van US small en micro caps.
Kosten:
- AVIAW: 15bp TER
- EMIM: 25bp TER, 21bp dividendlek en 16bp inkomen uit securities lending =30bp
In totaal dus 16,5bp tov 13,5 van VTI/VXUS en 49 van VWRL. Beiden zijn te koop in Amsterdam in euro's, dus bij DG geen connectiviteitskosten en 2 euro +2bp transactiekosten.
Als VTI/VXUS niet meer beschikbaar komt ga ik dat doen
[...]
Ik zou de helft van je portefeuille in cash houden (anderen zullen zeggen obligaties) en de andere helft wereldwijd gespreid beleggen in aandelen, bijvoorbeeld zoals bovenstaand.
Daarmee wordt je rendement de helft van wat de markt doet.
@romon Goed dat je rekening houdt met securities lending. Jammer dat dit zo ondoorzichtig en onderbelicht is.
@Anoniem: 356528 Ik weet niet of dit zijn reden is, maar my 2 cents:
Cash heeft een nihil risico, waar obligaties een paar procent omhoog of omlaag kunnen. Als je je portefeuille verdeelt in aandelen-cash is het meer zwart-wit: risicovol-risicoloos. Voor sommigen de voorkeur om het overzicht te bewaren.
Overigens wordt 50/50 meestal neutraal genoemd, bij een gangbaar defensief profiel (van vooral cash/obligatief) is 4% dus niet realistisch.
Je gedachte ziek + eten zijn basisbehoeften is een logische, maar wel beperkt. 'Ziek' dus health care is een van de meest volatiele sectoren. Je 'eten' gedachte, (fast moving) consumer goods, is minder risicovol maar wordt vaak overbought genoemd. Ik zou even nagaan of je wel zelf sectoren wil uitkiezen in de wetenschap dat vermogensbeheerders daar vaak ook niet succesvol mee zijn.
Cash heeft een nihil risico, waar obligaties een paar procent omhoog of omlaag kunnen. Als je je portefeuille verdeelt in aandelen-cash is het meer zwart-wit: risicovol-risicoloos. Voor sommigen de voorkeur om het overzicht te bewaren.
Overigens wordt 50/50 meestal neutraal genoemd, bij een gangbaar defensief profiel (van vooral cash/obligatief) is 4% dus niet realistisch.
Je gedachte ziek + eten zijn basisbehoeften is een logische, maar wel beperkt. 'Ziek' dus health care is een van de meest volatiele sectoren. Je 'eten' gedachte, (fast moving) consumer goods, is minder risicovol maar wordt vaak overbought genoemd. Ik zou even nagaan of je wel zelf sectoren wil uitkiezen in de wetenschap dat vermogensbeheerders daar vaak ook niet succesvol mee zijn.
[ Voor 43% gewijzigd door JBX op 17-01-2018 15:12 ]
Bedankt voor je reactie. Ik ga mij er verder in verdiepen. Een gedeelte van de portefeuille in crowdfunding wat ik van plan was + een gedeelte cash + met FTE's (aandelen) is geen slecht idee denk ik. Dank!JBX schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:59:
@romon Goed dat je rekening houdt met securities lending. Jammer dat dit zo ondoorzichtig en onderbelicht is.
Anoniem: 356528 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 18:50:
[...]
Bedankt voor je reactie. Ik ga mij er verder in verdiepen. Een gedeelte van de portefeuille in crowdfunding wat ik van plan was + een gedeelte cash + met FTE's (aandelen) is geen slecht idee denk ik. Dank!
Zijn er hier mensen bekend met het uitvoeren van currency hedges voor Amerikaanse aandelen?
Ik heb enkele Amerikaanse aandelen gekocht die het aardig doen. Ik zie alleen ook dat ik sinds aankoop verlies maak op de dollar euro koers. Ik verwacht dat het komende jaar de euro sterker zal worden in vergelijk tot de dollar dus ik wil het valuta risico afdekken.
Ik zou graag een currency etf of een inversie currency etf willen gebruiken om dit risico af te dekken. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze producten om te hedgen?
Ik heb enkele Amerikaanse aandelen gekocht die het aardig doen. Ik zie alleen ook dat ik sinds aankoop verlies maak op de dollar euro koers. Ik verwacht dat het komende jaar de euro sterker zal worden in vergelijk tot de dollar dus ik wil het valuta risico afdekken.
Ik zou graag een currency etf of een inversie currency etf willen gebruiken om dit risico af te dekken. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze producten om te hedgen?
Geen ervaring mee, maar er zijn meerdere opties,zoals
-USD/EUR futures
-currency etf's die je noemt (ultra van proshares)-
-of US aandelen met margin op een beleggingsrekening in dollars kopen (met euro cash als onderpand). Bij IB bijv
-USD/EUR futures
-currency etf's die je noemt (ultra van proshares)-
-of US aandelen met margin op een beleggingsrekening in dollars kopen (met euro cash als onderpand). Bij IB bijv
Ik zei cash ipv obligaties omdat de obligatiemarkt verstoord is door stimuleringsbeleid van de ECB. Volgens het boekje beweegt de waarde van obligaties en aandelen tegen elkaar in; dat maakt hun combinatie in een portefeuille zo krachtig (in een normale markt). De huidige werkelijkheid is echter lage korte rente, een opkoopproggramma op de lange rente en desondanks lage inflatie. Oftwel: lage yields en hoge prijzen voor obligaties.JBX schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:59:
Ik geloof niet dat de yields in het lange eind van de curve veel verder kunnen dalen, bijvoorbeeld door het afbouwen en uiteindelijk stoppen van het opkoopproggramma en platte curve/kleine 2-10y spreads. Aan de andere kant zie ik wel mogelijkheden voor stijgende yields als de markt zich normaliseert, zeker als tegen die tijd de korte rente ook wordt verhoogd.
Naar mijn mening dus een behoorlijk eenzijdig renterisico, waar je nauwelijks vergoeding voor krijgt (en bij maturities <5y zelfs voor moet betalen).
Mee eens, de rente is kunstmatig laag natuurlijk en de meeste analysten verwachten een stijging dit jaar, waardoor de koers van (staats)obligaties weer daalt. (immers een te lage coupon)
Overigens ben ik een van de gekken die Emerging (en dividend uitkerende equity-) obligaties leuker vindt dan Europese: hoger dividend, meer risico maar de relatieve kans op waardestijging is niet buiten verhouding.
Overigens ben ik een van de gekken die Emerging (en dividend uitkerende equity-) obligaties leuker vindt dan Europese: hoger dividend, meer risico maar de relatieve kans op waardestijging is niet buiten verhouding.
Ik ben het eens met de stelling dat de huidige yield op staatsobligaties op stand-alone basis niet heel aantrekkelijk lijken maar ik zie wel degelijk ruimte voor allocatie naar staatsobligaties in een portfolio context als dekking tegen scherpe correcties in je aandelenexposure.
Ook ben ik het eens met de verwachting dat er meer ruimte is voor rentestijging dan rentedaling op de middelange en lange eind van de rentecurve maar naar mijn mening is die beperkt. Een "normalisering" op de lange termijn zie ik ook niet gebeuren want ik verwacht eigenlijk dat de nieuwe norm een stukje onder het historische gemiddelde ligt,, m.a.w: ik verwacht geen structurele 4% op de 10 jaars NL rente bijvoorbeeld.
Centrale banken sturen met name het korte eind van de rentecurve terwijl de term spread wordt gedreven door economische groeiverwachtingen (en daarmee gepaarde inflatieverwachtingen) en daar zitten mijns inziens veranderingen aan te komen die gaan leiden tot een structureel lagere economische groei wereldwijd:
* vergrijzing. Voor mij is dit de belangrijkste factor. Vrijwel alle ontwikkelde landen hebben hier mee te maken: de bevolkingsopbouw bestaat uit steeds een groter gedeelte uit ouderen die minder consumeren. Japan loopt wat dat betreft voorop maar vlak dit probleem niet uit voor bijvoorbeeld China (1 kinds beleid) en Europa (babyboom)
* de zng 4th Industrial Revolution waar robotics en AI een grote rol in gaan spelen wat dus ook hoogstwaarschijnlijk impact gaat hebben op het aantal banen die overblijven voor mensen
* sharing economy. Denk bijvoorbeeld aan diensten waar consumentengoederen worden gedeeld: Uber, Grab, Urbee etc etc. Deze trend lijkt zich voort te zetten. Dit drukt de vraag naar consumentengoederen
Dit tezamen leidt tot mijn base case waar
* Wereldwijde GDP growth --> inflatie --> renteniveau's naar een structureel lager niveau gaan
* Aandelenrendementen, wat je kan zien als een functie van risk free rente plus een risicopremie dus ook naar een structureel lager niveau gaan
Dat wil niet zeggen dat er op de lange termijn helemaal geen rendement te halen valt, helemaal niet maar ik denk dat ze structureel lager komen te liggen dan wat wij historisch gewend zijn
Er kan uiteraard van alles gebeuren dat deze base case scenario laat veranderen maar anyway, dit is mijn persoonlijke mening.
Wat betreft de huidige platte rentecurve, hieronder twee grafieken. De bovenste geeft de term spread tussen de 2y en 10y USD Swap en de US GDP YoY growth en de onderste de ontwikkeling van de S&P500. Beide figuren zijn op dezelfde X-as geplot

Een platte rentecurve lijkt een indicator te zijn voor lagere economische groei --> lagere waarde aandelen.
Ook ben ik het eens met de verwachting dat er meer ruimte is voor rentestijging dan rentedaling op de middelange en lange eind van de rentecurve maar naar mijn mening is die beperkt. Een "normalisering" op de lange termijn zie ik ook niet gebeuren want ik verwacht eigenlijk dat de nieuwe norm een stukje onder het historische gemiddelde ligt,, m.a.w: ik verwacht geen structurele 4% op de 10 jaars NL rente bijvoorbeeld.
Centrale banken sturen met name het korte eind van de rentecurve terwijl de term spread wordt gedreven door economische groeiverwachtingen (en daarmee gepaarde inflatieverwachtingen) en daar zitten mijns inziens veranderingen aan te komen die gaan leiden tot een structureel lagere economische groei wereldwijd:
* vergrijzing. Voor mij is dit de belangrijkste factor. Vrijwel alle ontwikkelde landen hebben hier mee te maken: de bevolkingsopbouw bestaat uit steeds een groter gedeelte uit ouderen die minder consumeren. Japan loopt wat dat betreft voorop maar vlak dit probleem niet uit voor bijvoorbeeld China (1 kinds beleid) en Europa (babyboom)
* de zng 4th Industrial Revolution waar robotics en AI een grote rol in gaan spelen wat dus ook hoogstwaarschijnlijk impact gaat hebben op het aantal banen die overblijven voor mensen
* sharing economy. Denk bijvoorbeeld aan diensten waar consumentengoederen worden gedeeld: Uber, Grab, Urbee etc etc. Deze trend lijkt zich voort te zetten. Dit drukt de vraag naar consumentengoederen
Dit tezamen leidt tot mijn base case waar
* Wereldwijde GDP growth --> inflatie --> renteniveau's naar een structureel lager niveau gaan
* Aandelenrendementen, wat je kan zien als een functie van risk free rente plus een risicopremie dus ook naar een structureel lager niveau gaan
Dat wil niet zeggen dat er op de lange termijn helemaal geen rendement te halen valt, helemaal niet maar ik denk dat ze structureel lager komen te liggen dan wat wij historisch gewend zijn
Er kan uiteraard van alles gebeuren dat deze base case scenario laat veranderen maar anyway, dit is mijn persoonlijke mening.
Wat betreft de huidige platte rentecurve, hieronder twee grafieken. De bovenste geeft de term spread tussen de 2y en 10y USD Swap en de US GDP YoY growth en de onderste de ontwikkeling van de S&P500. Beide figuren zijn op dezelfde X-as geplot

Een platte rentecurve lijkt een indicator te zijn voor lagere economische groei --> lagere waarde aandelen.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Hoi Tweakers!
Weet iemand of er een minimum inleg is bij beleggingsfondsen van DeGiro? Ik zit me er een beetje in te verdiepen en heb wat geld gezet op een rekening daar.
Nou is het via de kernselectie gratis, dus dacht dat ik "even" in een beleggingsfonds te gaan zitten. Maar als er bijvoorbeeld een waarde staat van 8 euro kan ik hem niet "kopen"? Ook niet als ik er iets boven gaat zitten ofzo.
Doe ik iets fout? Kan niets vinden over minimum inleg op de website van DeGiro.
Sorry voor wellicht de eh Noob vraag
Weet iemand of er een minimum inleg is bij beleggingsfondsen van DeGiro? Ik zit me er een beetje in te verdiepen en heb wat geld gezet op een rekening daar.
Nou is het via de kernselectie gratis, dus dacht dat ik "even" in een beleggingsfonds te gaan zitten. Maar als er bijvoorbeeld een waarde staat van 8 euro kan ik hem niet "kopen"? Ook niet als ik er iets boven gaat zitten ofzo.
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
@JustMyOpinion Kan je een voorbeeld geven van een fonds waar je in wil stappen?
Nu even kids naar judo... dus even snel de ISIN: LU0837998110.
Aberdeen Global II US Dollar High Yield Bond Fund X1, deze staat rond 8 euro.
Niet kijken naar rendementen, was meer een test hoe alles werkt!
[ Voor 40% gewijzigd door JustMyOpinion op 19-01-2018 17:43 ]
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Wat een dag voor Pharming. Jullie ook deze delen en een beoogt koersdoel voor ogen?
Ik zit zelf in Galapagos met aandelen, opties en turbo’s, maar erg weinig klagen tot dusver 😀Morpheusk schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 17:55:
Wat een dag voor Pharming. Jullie ook deze delen en een beoogt koersdoel voor ogen?
Een vreemd gevalletje, je ziet bijvoorbeeld geen koersontwikkeling meer sinds november afgelopen jaar. Ook op de site van Aberdeen zelf is er weinig info te vinden, en er lijkt geen handel meer te zijn in het fonds. Genoeg indicaties om dat niet als een eerste experiment aan te (willen) schaffen, nog los van rendementJustMyOpinion schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 17:42:
Nu even kids naar judo... dus even snel de ISIN: LU0837998110.
Voor de zekerheid, het gaat hier ook om een fonds dat in dollars genoteerd is. Normaliter is dat geen probleem; de AutoFX functie van DeGiro zal automatisch je gestorte euro's omzetten naar dollars (en vice versa), uiteraard tegen een bepaalde vergoeding.
[ Voor 26% gewijzigd door Trenchdog op 19-01-2018 18:00 ]
Ja, maar heb er meerdere (minder dan 10 euro) geprobeerd, ook niet!
Maar heeft er iemand al via DeGiro in een beleggingsfonds belegd en ging dat zonder problemen? (Dus bedrag invullen en gaan)
Maar heeft er iemand al via DeGiro in een beleggingsfonds belegd en ging dat zonder problemen? (Dus bedrag invullen en gaan)
Verschijnt er wel een ingelegde order, maar wordt hij alleen niet daadwerkelijk uitgevoerd?
Bizar inderdaad. Is er speciaal nieuws geweest ofzo? Anders zal het maandag wel weer instorten.Morpheusk schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 17:55:
Hier een hele zwik Pharming gekocht van de week.. sta ineens op dikke winst.. volgens mij komt het door de goedkeuring in de USA.. Heb ze gekocht om ze even aan te houden... toch dusver loopt dit prima:)
Mja, de goedkeuring dat ze in september iets horen. Wel gek om daarvoor zo'n dikke plus te krijgen. Vorige keer was bij Pharming ook te zien dat het daarna inkakte. Maar ja, dat is misschien ook wat ze noemen 'beurssentiment'.
Ik denk eerder vooruit lopend op de Q4 resultaten die in maart gepresenteerd worden of wellicht een grote koper actief nu.
Nope, er is vlak voor sluiting nog een koersdoelverhoging geweest
.
Hmm, er zijn problemen bij Tele2, dus daarom heeft Binck voor iedereen de two-factor authentication maar even helemaal uitgeschakeld?? Tjeeuj... das volgens mij niet hoe het moet.... 

quote: http://Binck.nlVanwege technische problemen bij Tele 2 worden er geen verificatiecodes via deze provider verstuurd. Om die reden is het inloggen met een verificatiecode uitgeschakeld. U kunt nu zonder verificatiecode handelen. Onze excuses voor het ongemak.
Nee zover komt het niet eens. Hij geeft aan dat er een fout is, maar niet waarom.Trenchdog schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 18:53:
Verschijnt er wel een ingelegde order, maar wordt hij alleen niet daadwerkelijk uitgevoerd?
Heb je wel genoeg saldo in je vrije ruimte? Kan anders met de spread te maken hebben.JustMyOpinion schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 22:23:
[...]
Nee zover komt het niet eens. Hij geeft aan dat er een fout is, maar niet waarom.
Ik kreeg ook geen Google two-factor SMS binnen, kan m'n Google Mail niet meer in via Tele2.dualnibble schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 22:23:
Hmm, er zijn problemen bij Tele2, dus daarom heeft Binck voor iedereen de two-factor authentication maar even helemaal uitgeschakeld?? Tjeeuj... das volgens mij niet hoe het moet....![]()
[...]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Inloggen vereist nog steeds een wachtwoord he, net zoals vroeger. Volgens mij valt het risico wel mee.dualnibble schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 22:23:
Hmm, er zijn problemen bij Tele2, dus daarom heeft Binck voor iedereen de two-factor authentication maar even helemaal uitgeschakeld?? Tjeeuj... das volgens mij niet hoe het moet....![]()
[...]
100,00 euro.JustMyOpinion schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 17:38:
Hoi Tweakers!
Wat de waarde van 1 participatie is is overigens niet relevant bij fondsen, je koopt doorgaans geen 'hele' participaties (zoals bij etf's of aandelen), ze zijn deelbaar (in ik gok tienduizendsten).
[ Voor 13% gewijzigd door JBX op 20-01-2018 01:26 ]
Trouwens, misschien interessant om te delen:
Think wordt verkocht (vooral door Binck)
https://www.fondsnieuws.n...ht-aan-van-eck-associates
Think wordt verkocht (vooral door Binck)
https://www.fondsnieuws.n...ht-aan-van-eck-associates
Hoi @JBX ,
Bedankt voor je antwoord, dat zou wel e.e.a. kunnen verklaren. Maar hoe kom je aan die wijsheid? Waar kan ik dat zelf lezen?
(Niet dat ik je niet geloof, maar wil dit soort dingen gewoon zelf graag lezen)
Bedankt voor je antwoord, dat zou wel e.e.a. kunnen verklaren. Maar hoe kom je aan die wijsheid? Waar kan ik dat zelf lezen?
Morpheusk schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 21:03:
Ik denk eerder vooruit lopend op de Q4 resultaten die in maart gepresenteerd worden of wellicht een grote koper actief nu.
Ah, dat verklaart wat. Dan zal er wel een deel van de lucht ontsnappen komende week. Want die aankondiging voor de jaarcijfers in Q4 stond er al even, dus lijkt me sterk dat dat ineens 14% zou opleveren.Wietsee. schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 21:18:
Nope, er is vlak voor sluiting nog een koersdoelverhoging geweest.
Weet iemand of je kan box 1 (pensioen) beleggen bij Lynx, en wat dan de kosten zijn?
ik ben me hierin een beetje aan het inlezen. Bij Brand New Day lijkt het erop dat je alleen hun eigen fondsen kan kopen.
Eigenlijk wil ik de inleg zelf kunnen verdelen over ETF's naar keuze, hetzelfde als gewoon beleggen.
Dat je er dan tot je pensioen niet aan kan komen snap ik dan nog wel.
ik ben me hierin een beetje aan het inlezen. Bij Brand New Day lijkt het erop dat je alleen hun eigen fondsen kan kopen.
Eigenlijk wil ik de inleg zelf kunnen verdelen over ETF's naar keuze, hetzelfde als gewoon beleggen.
[ Voor 63% gewijzigd door Baytep op 20-01-2018 14:30 ]
Volgens mij niet, ik zit momenteel bij DeGiro waar dat wel kan. Zelf ben ik op zoek naar een alternatief voor DeGiro. Bij BND, Binck, Meesman, ForTomorrow, etc. kan je allemaal wel beleggen in box 1, maar je kunt daar geen eigen strategie volgen met aandelen of ETF's...Baytep schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 14:12:
Weet iemand of je kan box 1 (pensioen) beleggen bij Lynx, en wat dan de kosten zijn?
Nog een vraag...
Nu zit ik te kijken naar obligaties, op internet is er heel veel over te vinden, maar waar vind je nu specifieke informatie over een obligatie. Ik bedoel hiermee, wanneer rente wordt uitbetaald bv.
Als ik bij DeGiro kijk kan ik wel looptijd en rente zien, maar niet echt detail informatie... waar kan je die vinden?!
Stel hopelijk geen enorme domme vraag...
Nu zit ik te kijken naar obligaties, op internet is er heel veel over te vinden, maar waar vind je nu specifieke informatie over een obligatie. Ik bedoel hiermee, wanneer rente wordt uitbetaald bv.
Als ik bij DeGiro kijk kan ik wel looptijd en rente zien, maar niet echt detail informatie... waar kan je die vinden?!
Na wat rondkijken kom ik ook bij alleen DeGiro uit als je zelf de strategie wilt bepalen. Alle andere beperken zich tot een paar (eigen) fondsen.priens schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 14:44:
[...]
Volgens mij niet, ik zit momenteel bij DeGiro waar dat wel kan. Zelf ben ik op zoek naar een alternatief voor DeGiro. Bij BND, Binck, Meesman, ForTomorrow, etc. kan je allemaal wel beleggen in box 1, maar je kunt daar geen eigen strategie volgen met aandelen of ETF's...
Daar heb ik niet zo veel zin in.
Zoiets?JustMyOpinion schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 15:38:
Nog een vraag...
https://www.boerse-stuttg...oduct-finder/bond-finder/
La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima
Thanx @Fuelke! Maar hoe zit het dan met het laatste jaar van zo'n obligatie? Stel hij loopt tot eind deze maand en ik koop hem. Dan krijg je aan het eind van de maand het startbedrag. Maar krijg je dan ook de rente van het laatste jaar er nog bij? Of alleen van de laatste dagen?
Laatste dagen.JustMyOpinion schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 20:15:
Thanx @Fuelke! Maar hoe zit het dan met het laatste jaar van zo'n obligatie? Stel hij loopt tot eind deze maand en ik koop hem. Dan krijg je aan het eind van de maand het startbedrag. Maar krijg je dan ook de rente van het laatste jaar er nog bij? Of alleen van de laatste dagen?
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Je mag de verlopen rente niet uit het oog verliezen @JustMyOpinion .
Op een obligatie loopt er eigenlijk dagelijks rente, je krijgt hem alleen niet dagelijks uitbetaald. Datgene wat nog niet betaald is aan rente betaal jij extra aan de verkoper. Op de vervaldag krijg jij de volledige rente van de obligatie (maar een deel ervan heb jij al op voorhand doorgestort aan de verkoper)
Voorbeeld: Ik heb een obligatie van €10000 die op jaarbasis €120 aan rente oplevert. Een maand voor de vervaldag verkoop ik deze aan jou aan een koers van 100%. Dan betaal jij me €10110 (want per maand is er een rente van €10 en ik heb de obligatie 11 maand in handen gehad. Op de vervaldag strijk jij €10120 op.
Daarom is het interessanter om obligaties te kopen kort nadat de coupon betaling plaatsvond.
https://www.mijnkapitaal....igaties-verlopen-intrest/
Op een obligatie loopt er eigenlijk dagelijks rente, je krijgt hem alleen niet dagelijks uitbetaald. Datgene wat nog niet betaald is aan rente betaal jij extra aan de verkoper. Op de vervaldag krijg jij de volledige rente van de obligatie (maar een deel ervan heb jij al op voorhand doorgestort aan de verkoper)
Voorbeeld: Ik heb een obligatie van €10000 die op jaarbasis €120 aan rente oplevert. Een maand voor de vervaldag verkoop ik deze aan jou aan een koers van 100%. Dan betaal jij me €10110 (want per maand is er een rente van €10 en ik heb de obligatie 11 maand in handen gehad. Op de vervaldag strijk jij €10120 op.
Daarom is het interessanter om obligaties te kopen kort nadat de coupon betaling plaatsvond.
https://www.mijnkapitaal....igaties-verlopen-intrest/
[ Voor 6% gewijzigd door Fuelke op 20-01-2018 21:01 ]
La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima
Ja geen probleem dat je t vraagt.JustMyOpinion schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 08:38:
Hoi @JBX ,
Ik heb ze toevallig een paar weken geleden gebeld om t zeker te weten
Je kunt het testen door een order in te geven in het weekend voor 99,99 en dan 100,00 en dan te verwijderen.
Heren (ga ik vanuit..), bedankt voor jullie antwoorden! Helpt me enorm!
Ik heb ongeveer een jaar geleden (en daarna nog deels aangevuld) aandelen Shell gekocht voor rond de 23, nu hebben ze in geen tijden zo hoog gestaan (28,5), dus ik overweeg om ze te verkopen. Nu zie ik dat er hier bijvoorbeeld nog steeds 'buy' als advies staat: https://www.beleggen.nl/Royal_Dutch_Shell_A/advies
Kan iemand die gedachtegang uit leggen? Als ik kijk naar de historische koersen, dan is Shell bijna nooit boven de 30 uitgekomen. Zouden er redenen zijn waarom dit nu wel zo zou zijn?
Ik heb de aandelen primair voor het dividend gekocht, maar als ik rond de 29 verkoop dan is dat wel een leuk extratje.
Kan iemand die gedachtegang uit leggen? Als ik kijk naar de historische koersen, dan is Shell bijna nooit boven de 30 uitgekomen. Zouden er redenen zijn waarom dit nu wel zo zou zijn?
Ik heb de aandelen primair voor het dividend gekocht, maar als ik rond de 29 verkoop dan is dat wel een leuk extratje.
Je zou dan ~5,5 euro per aandeel pakken. Als de dividend uitkeringen de komende jaren bij elkaar groter zijn dan 5,5 euro kan het verstandiger zijn de aandelen vast te houden.HallonRubus schreef op zondag 21 januari 2018 @ 15:05:
Ik heb ongeveer een jaar geleden (en daarna nog deels aangevuld) aandelen Shell gekocht voor rond de 23, nu hebben ze in geen tijden zo hoog gestaan (28,5), dus ik overweeg om ze te verkopen. Nu zie ik dat er hier bijvoorbeeld nog steeds 'buy' als advies staat: https://www.beleggen.nl/Royal_Dutch_Shell_A/advies
Aan de andere kant zijn de meeste buy adviezen redelijk oud, komen ze uit een periode dat het aandeel onder de 25 euro waard was en schommelt het koersdoel tussen de 25 en 30 euro. Dus volgens sommige adviezen had je een jaar geleden moeten kopen en moet je nu dus verkopen
[ Voor 13% gewijzigd door Tsurany op 21-01-2018 15:16 ]
Het dividend is ong. 8% per jaar uit mijn hoofd, maar het lijkt me waarschijnlijk dat de koers binnen nu en een jaar wel weer omlaag gaat, zodat ik opnieuw kan instappen, en anders kan ik gewoon andere dividendaandelen zoeken.Tsurany schreef op zondag 21 januari 2018 @ 15:14:
[...]
Je zou dan ~5,5 euro per aandeel pakken. Als de dividend uitkeringen de komende jaren bij elkaar groter zijn dan 5,5 euro kan het verstandiger zijn de aandelen vast te houden.
Aan de andere kant zijn de meeste buy adviezen redelijk oud, komen ze uit een periode dat het aandeel onder de 25 euro waard was en schommelt het koersdoel tussen de 25 en 30 euro. Dus volgens sommige adviezen had je een jaar geleden moeten kopen en moet je nu dus verkopen
Hoe zou je je portefeuille kunnen voorbereiden op een mogelijke daling in de beurzen. Als ik de S&P500 en andere beurzen bekijk dan zitten we in een bull-market sinds 2009 en ik begin daar inmiddels wat nerveus van te worden. Ik weet dat de markt niet te timen is maar het moet toch eens op z'n eind gaan lopen zou je zeggen.
Zit zelf 100% in aandelen ETF's (wereldwijd, europa en emerging markets) dus behoorlijk offensief. Obligaties leveren niks op. Is de beste manier om langzaam m'n portefeuille af te bouwen naar cash of zijn hier betere manieren voor?
Zit zelf 100% in aandelen ETF's (wereldwijd, europa en emerging markets) dus behoorlijk offensief. Obligaties leveren niks op. Is de beste manier om langzaam m'n portefeuille af te bouwen naar cash of zijn hier betere manieren voor?
@Ascension uitstappen of short gaan zijn goede opties. Maar als de crash er de komende jaren niet aan komt verlies je een hoop potentiële winst. Ik zou dan vooral kijken naar de mogelijkheid om in te stappen vlak na zo'n crash.
Deze vraag stel ik mezelf de afgelopen periode ook.Ascension schreef op maandag 22 januari 2018 @ 09:11:
Hoe zou je je portefeuille kunnen voorbereiden op een mogelijke daling in de beurzen. Als ik de S&P500 en andere beurzen bekijk dan zitten we in een bull-market sinds 2009 en ik begin daar inmiddels wat nerveus van te worden. Ik weet dat de markt niet te timen is maar het moet toch eens op z'n eind gaan lopen zou je zeggen.
Ik beleg en spaar met een maandelijkse inleg maar besef me steeds meer dat aandelen momenteel duur zijn. Zoals @Tsurany aangeeft is het goed om een spaarpotje achter de hand te houden voor na een beurskrach. Het algemene advies luidt dan ook dat hoe langer een bearmarkt of beurskrach op zich laat wachten hoe krachtiger deze zal zijn -10% en hoe groter spaarpotje je zou willen hebben.
Om die reden overweeg ik geleidelijk de verhouding van mn maandelijkse inleg sparen/beleggen te veranderen ten gunste van sparen. Zo verminder ik toch het risico van de koop van te dure aandelen, blijf ik profiteren naar mate het beursgeweld toe blijft nemen en bouw ik een groter spaarpotje op naar mate de neergang steeds krachtiger lijkt te worden.
Afijn, het is inderdaad lastig te verteren om niets te veranderen.
Niet.Ascension schreef op maandag 22 januari 2018 @ 09:11:
"Voorbereiden op" klinkt alsof je aan de vooravond staat van een daling, maar dat weet je natuurlijk niet.
Ik doe het alvast verkeerd (namelijk meer cash aanhouden, en niet aan de beleggingsportefeuilles komen), want ik vind de beurzen ook onnatuurlijk hoog, zeker in Amerika. Maar dan rijst de vraag onmiddellijk: wat is onnatuurlijk hoog? Precies, dat weet niemand (daar horen degenen die het wel weten ook bij).
Wat je zou moeten doen (tegen de emotie in) is blijven inleggen in de gespreide (e.g. VTI/VXUS) etf's.
Als ik dat gedaan had was ik nu veeeeeeel rijker geweest...
En nu wil ik alsnog dat gaan doen (wat nog steeds verstandiger is dan wat ik nu doe), maar het rendement zal slechter zijn dan als ik dit gewoon van meet af aan had gedaan.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Dit is denk ik wel de kern van het verhaal.poehee schreef op maandag 22 januari 2018 @ 11:14:
[...]
Wat je zou moeten doen (tegen de emotie in) is blijven inleggen in de gespreide (e.g. VTI/VXUS) etf's.
Als ik dat gedaan had was ik nu veeeeeeel rijker geweest...
En nu wil ik alsnog dat gaan doen (wat nog steeds verstandiger is dan wat ik nu doe), maar het rendement zal slechter zijn dan als ik dit gewoon van meet af aan had gedaan.
Ikzelf heb ook constant de neiging om dit soort markettiming "trucjes" toe te passen, echter ga maar eens terugbladeren in dit topic, ik wed dat al enkele jaren terug mensen hetzelfde idee hebben gepost. Die hebben dus al die tijd de bullmarket gemist en dus met markettimen juist veel meer verloren hebben dan gewonnen.
Edit: voor de grap even snel gekeken, post van 2,5 jaar geleden:
Zenix in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"
[ Voor 8% gewijzigd door R_W op 22-01-2018 12:01 ]
( Ben nieuw hier )
Vorige week (voorzichtig ) begonnen met beleggen bij Triodos bank , wat certificaten en wat aandelen in een fund , nu zag ik net dat ik al ruim € 7 had verdiend
en dat in nog geen 5 dagen , of is dat een beetje flauw
beleggen , het gaat natuurlijk om een wat langere periode , maar goed , het begin is er .
ik moet wel eerlijk zeggen : ik was vroeger nooit geinteresseerd in aandelen enz. , tot mijn moeder het huis verkocht en een deel belegde in aandelen , met rendementen van 16 % als gevolg .
nu de spaarrente de laatste jaren extreem laag is , begon ik toch te twijfelen : zou ik ook eens beginnen met beleggen , maar dan wel met een duurzaam karakter .
Vorige week (voorzichtig ) begonnen met beleggen bij Triodos bank , wat certificaten en wat aandelen in een fund , nu zag ik net dat ik al ruim € 7 had verdiend
en dat in nog geen 5 dagen , of is dat een beetje flauw
beleggen , het gaat natuurlijk om een wat langere periode , maar goed , het begin is er .
ik moet wel eerlijk zeggen : ik was vroeger nooit geinteresseerd in aandelen enz. , tot mijn moeder het huis verkocht en een deel belegde in aandelen , met rendementen van 16 % als gevolg .
nu de spaarrente de laatste jaren extreem laag is , begon ik toch te twijfelen : zou ik ook eens beginnen met beleggen , maar dan wel met een duurzaam karakter .
Je zou denk ik voor jezelf moeten bepalen of het rendement hoog genoeg is als je nu verkoopt.HallonRubus schreef op zondag 21 januari 2018 @ 15:05:
Ik vind een stijging van 23-28,5 vrij fors. En zet dat af tegen je verwachting rondom de ontwikkeling van het aandeel Shell. Wil je de mogelijkheid op een daling riskeren voor een extra euro op de koers en dus nét een wat hoger rendement?
Bedragen zijn irrelevant, het gaat om percentuele winsten. Als je een tientje investeert is die zeven euro een enorm rendement. Echter op een bedrag van enkele tienduizenden euro's is het verwaarloosbaar.JAN-B schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:09:
( Ben nieuw hier )
en dat in nog geen 5 dagen , of is dat een beetje flauw![]()
Daarnaast kan een aandeel dagelijks flink schommelen waardoor prijzen omhoog en omlaag gaan. Wie weet ben je morgen die zeven euro stijging weer kwijt.
Het grootste gevaar is namelijk een kort termijn gelukje zien als bevestiging van goedwerkende een strategie en daardoor de verkeerde beslissingen nemen.
En leer eens fatsoenlijke interpunctie, dit is wel heel bedroevend.
Voor Shell zijn er hogere koersdoelen afgegeven boven de 30 euro. Het gaat goed met de olieprijzen e.d.timwijn schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:17:
[...]
Je zou denk ik voor jezelf moeten bepalen of het rendement hoog genoeg is als je nu verkoopt.
Ik vind een stijging van 23-28,5 vrij fors. En zet dat af tegen je verwachting rondom de ontwikkeling van het aandeel Shell. Wil je de mogelijkheid op een daling riskeren voor een extra euro op de koers en dus nét een wat hoger rendement?
Maar ik zou ze eerlijk gezegd lekker vast hadden voor het dividend.
@ Tsurany : Je moet de tekst eens goed doorlezen , voordat je reageertTsurany schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:28:
[...]
Bedragen zijn irrelevant, het gaat om percentuele winsten. Als je een tientje investeert is die zeven euro een enorm rendement. Echter op een bedrag van enkele tienduizenden euro's is het verwaarloosbaar.
Daarnaast kan een aandeel dagelijks flink schommelen waardoor prijzen omhoog en omlaag gaan. Wie weet ben je morgen die zeven euro stijging weer kwijt.
Het grootste gevaar is namelijk een kort termijn gelukje zien als bevestiging van goedwerkende een strategie en daardoor de verkeerde beslissingen nemen.
En leer eens fatsoenlijke interpunctie, dit is wel heel bedroevend.
ik schrijf toch duidelijk dat ik een beginner ben met beleggen, en dat het om de lange termijn gaat en niet om 1 weekje !
bedragen zijn irrelevant
heel bedroevend niveau van jou ,trouwens ....
Bedragen zijn leuk voor jezelf, maar zeggen vrij weinig. Het verschil tussen 12% en 14% zegt veel meer.JAN-B schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:18:
[...]
bedragen zijn irrelevantNee ,natuurlijk niet , het draait alleen maar om bedragen ; wat maakt het nu uit of je 12 of 14 % winst pakt ??
Hoeveel heb je geïnvesteerd voor die 7 euro? Is dat 100 euro (en heb je heb je 7% rendement), is dan 2500 (en heb je 0,28% rendement).
offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING
En bedragen zijn irrelevant omdat bedragen zelf niks zeggen over de prestaties van een investering. Iemand die duizend euro rendement haalt lijkt een leuke winst te pakken, echter als hij dat doet met een totaal geïnvesteerd vermogen van een half miljoen dan presteert hij behoorlijk waardeloos en is hij nog beter af met traditioneel sparen. Als iemand die duizend euro rendement behaalt met een totaal vermogen van tienduizend euro is dat een nette 10% rendement en boven het gemiddelde rendement van een ETF.JAN-B schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:18:
[...]
@ Tsurany : Je moet de tekst eens goed doorlezen , voordat je reageert
ik schrijf toch duidelijk dat ik een beginner ben met beleggen, en dat het om de lange termijn gaat en niet om 1 weekje !
bedragen zijn irrelevantNee ,natuurlijk niet , het draait alleen maar om bedragen ; wat maakt het nu uit of je 12 of 14 % winst pakt ??
Het enige wat jij aangeeft is dat je zeven euro rendement hebt, daar kan verder niemand wat mee zonder dat ze weten hoeveel jij geïnvesteerd hebt. Die zeven euro is dus absoluut niet op waarde te schatten.
@CaLeX : zo rond de € 2000 .CaLeX schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:38:
[...]
Bedragen zijn leuk voor jezelf, maar zeggen vrij weinig. Het verschil tussen 12% en 14% zegt veel meer.
Hoeveel heb je geïnvesteerd voor die 7 euro? Is dat 100 euro (en heb je heb je 7% rendement), is dan 2500 (en heb je 0,28% rendement).
Maar even : het was natuurlijk niet serieus bedoeld , ik vond het best geinig dat ik na 5 dagen al op winst stond . 2 weken geleden had ik waarschijnlijk op verlies gestaan .
ik ben dan weliswaar een nieuwe belegger , dat betekent toch niet dat ik dom ben
Dan hebben we het over een koersstijging van minder dan 0.5%, dat is niet heel vreemd in een week tijd. Kan volgende week zo weer dalen of wellicht nog verder stijgen.JAN-B schreef op maandag 22 januari 2018 @ 17:20:
[...]
@CaLeX : zo rond de € 2000 .
Maar even : het was natuurlijk niet serieus bedoeld , ik vond het best geinig dat ik na 5 dagen al op winst stond . 2 weken geleden had ik waarschijnlijk op verlies gestaan .
ik ben dan weliswaar een nieuwe belegger , dat betekent toch niet dat ik dom ben
En je weet dat er geen spatie voor een leesteken komt?
Weet iemand of het mogelijk is om een profiel terug te gaan bij DeGiro? Ik ben pas van basic naar active gegaan en vind de extra verantwoordelijkheid wel wat te veel (Paar goeie optie trades gedaan maar de stress is wel wat te veel).
Inloggen (niet op app en niet op mobiele trader (vinkje uit)), rechtsboven op het ‘profiel’ bolletje (met het mannetje) en daarna de groene knop ‘profiel aanpassen’... kan niet missen :-)Vervelend schreef op maandag 22 januari 2018 @ 19:34:
Weet iemand of het mogelijk is om een profiel terug te gaan bij DeGiro? Ik ben pas van basic naar active gegaan en vind de extra verantwoordelijkheid wel wat te veel (Paar goeie optie trades gedaan maar de stress is wel wat te veel).
Ik kan alleen het trader account kiezen en niet terug gaan naar basic. Vandaar de vraagSlimme amateur schreef op maandag 22 januari 2018 @ 19:43:
[...]
Inloggen (niet op app en niet op mobiele trader (vinkje uit)), rechtsboven op het ‘profiel’ bolletje (met het mannetje) en daarna de groene knop ‘profiel aanpassen’... kan niet missen :-)
Oef.. dan weet ik het nietVervelend schreef op maandag 22 januari 2018 @ 19:50:
[...]
Ik kan alleen het trader account kiezen en niet terug gaan naar basic. Vandaar de vraag

Bellen/mailen met de klantenservice is wellicht een optie

I guess so... Thanks voor je reacties!Slimme amateur schreef op maandag 22 januari 2018 @ 20:00:
[...]
Oef.. dan weet ik het niet![]()
Bellen/mailen met de klantenservice is wellicht een optie
Als ik het goed begrijp zijn de kosten voor de profielen verder gelijk. Alleen de basic heeft wat minder mogelijkheden.
Als je die mogelijkheden gewoon niet gebruikt, dan maakt het toch niet uit? Behalve dan dat je voor niets een extra document hebt ondertekend.
Ik kan nu, doordat margin trading nu toegestaan is, voor bijna €1000 extra traden. Ik zal zeker ooit een fout maken en margin gebruiken om te traden. Ik wil dit dus voorkomen door de active profiel alleen te selecteren wanneer het nodig is.RocketKoen schreef op maandag 22 januari 2018 @ 20:09:
[...]
Als ik het goed begrijp zijn de kosten voor de profielen verder gelijk. Alleen de basic heeft wat minder mogelijkheden.
Als je die mogelijkheden gewoon niet gebruikt, dan maakt het toch niet uit? Behalve dan dat je voor niets een extra document hebt ondertekend.
Je kan niet zomaar wisselen van profiel. Het is nog niet zo gebruiksvriendelijk als een bank waar je even online kan regelen dat je rood kan staan of je opname limiet aanpassen.Vervelend schreef op maandag 22 januari 2018 @ 20:24:
[...]
Ik kan nu, doordat margin trading nu toegestaan is, voor bijna €1000 extra traden. Ik zal zeker ooit een fout maken en margin gebruiken om te traden. Ik wil dit dus voorkomen door de active profiel alleen te selecteren wanneer het nodig is.
Je zou wel 2 verschillende rekeningen kunnen openen. 1 trader profiel waar je alles kan. En 1 basic of custody profiel waar je je lange termijn investeringen zet.
Overigens.. Per ongeluk €1000 margin gebruiken? Je staat toch ook niet regelmatig per ongeluk €1000 rood op je betaalrekening of koopt per ongeluk voor €1000 aan bier in een webwinkel?
[ Voor 14% gewijzigd door RocketKoen op 22-01-2018 20:38 ]
Pharming vandaag weer in de plus. 3%.. heb het idee dat de rek er nu wel uit is.. Had overigens verwacht dat hij ging dalen maar denk nu dat die kans er morgen dik in zit.. hij opende goed..
Toch een dikke 15% rendement in een krappe week.. ben benieuwd wat de jaarcijfers gaan doen op 7 maart..!
Toch een dikke 15% rendement in een krappe week.. ben benieuwd wat de jaarcijfers gaan doen op 7 maart..!
Pharming is inderdaad idioot. Best wat winstnemers kun je verwachten binnenkort. Kans is best aanwezig dat het de komende weken weer wat gaat dalen. Dan voor de jaarcijfers een piek en na de jaarcijfers een nog grotere piek. Daarna zakt het in, want dan is er ineens nog maar weinig nieuws en moet je kopen voor de lange termijn.
Het was sowieso een gok voor de lange termijn.. een aandeel is relatief goedkoop en heb er daarom een hele zwik gehaald.. wat het op lange termijn gaat doen..? geen idee..
Het zijn er iig genoeg dat als het echt wat waard wordt, het een mooi appeltje voor de dorst is.. wordt het niks: naja jammer dan..
Het zijn er iig genoeg dat als het echt wat waard wordt, het een mooi appeltje voor de dorst is.. wordt het niks: naja jammer dan..
We gaan het zien. Zelf nog een plukje gekocht op 1,57. Wellicht een daling morgen, maar komt vast goed als de grotere partijen gaan inkopen.
Ik vind het bij een netto analyse prima om het totale rendement te corrigeren voor inkomensbelasting. Het is niets anders dan een heffing, net als de kosten van een fonds/broker.romon schreef op maandag 15 januari 2018 @ 21:14:
[...]
Als je met inflatie wil rekenen, zou je daar eigenlijk ook de jaar- en maandelijkse inleg voor moeten corrigeren. Wel goed om te zien wat inflatie met de koopkracht van je pensioen doet! Inkomstenbelasting ten kosten van je rendement laten gaan vind ik persoonlijk onlogisch; daar hebben we juist bruto en netto bedragen voor zou ik zeggen. Als laatste zijn je IB tarieven redelijk extreem. Een marginaal tarief van 51,95% betaal je op dit moment pas vanaf 112K belastbaar inkomen (na oa HRA dus). Als gepensioneerde betaal je 35% effectief bij een pensioen/inkomen van ~70K. Op een bierviltje: met een pensioenopbouw van 1,875% per jaar, moet je daarvoor 38 jaar lang 100K per jaar verdienen.
In onderstaande sheet heb ik de inflatie meegenomen in de inleg. Doordat de inleg elke maand/jaar iets hoger wordt kan ik het niet met de FV functie doen, dus maar een tabel er bij geplakt.
https://www.dropbox.com/s...20Baytep%20rev2.xlsx?dl=0
De belasting tarieven laat ik op <AOW 51.95% en >AOW 40.85%, immers dit is voor mij aanvullend pensioen. Zowel bij opbouw als bij uitkering zal het in de hogere schalen zitten. Ik kan het ook marginaal uitrekenen maar zie dit echt als volledig onafhankelijk potje boven op de rest met conservatief gerekende belastingen. mocht ik >AOW in een lagere schaal vallen dan kan het alleen maar meevallen.
https://www.berekenhet.nl...lastingtarieven-2018.html
Zover ik kan vinden mag je wachten met uitkering van je opgebouwde pensioen tot 5 jaar na het bereiken van de AOW-leeftijd. Dat maakt box 1 beleggen nog aantrekkelijker, ook omdat het VRH vrij is.
In de sheet kun je aangeven:
• C1: hoe lang je nog wilt werken
• C2: hoelang daarna je de uitkering in wilt laten gaan (hier zit dus het uitkeringsuitstel bij in)
Daartussen in staat het gewoon te renderen.
Als voorbeeld met de waarden die ik heb ingevuld:
• Leeftijd = 40, AOW = 70 jaar.
• Afgelopen 7 jaar mag je nog je jaarruimte opmaken (=7.167 Euro, maximale reserveringsruimte)
• Je wilt nog 20 jaar werken, tot je 60ste (=3.750 Euro ruimte per jaar)
• Vervolgens besluit je het potje vanaf je 75e uit te laten keren
Je kunt dit zelf vorm geven maar als je voor je AOW wilt stoppen met werken is dit de methode.
Als je jaarlijks box 1 vs maandelijks box 3 inleg wilt vergelijken delete dan even H26:J29 en K22:M25
De verschillen zijn behoorlijk: bruto een Rolls Royce in box 3 tegen een schamele Audi A8 in Box 3
En dat allemaal voor een inleg van een VW Up en 20 jaar netto nog geen twee ruggen per jaar, en heel veel geduld.
Deze sheet gaat alleen nog over de opbouwfase. Bij de uitkering kun je ervoor kiezen om door te blijven beleggen. Als je dat handig aanpakt kan je het verschil tussen box 1 en box 3 inleg nog veel verder oplopen. Je bent dan wel dood, maar toch leuk voor de kids.
Dit blog heeft meer info, ook in de comments:
https://www.financieelona...-pensioenbeleggen-review/
Het maakt uit in zoverre dat je meer risico loopt omdat je effecten als onderpand worden gebruikt, of althans zo begrijp ik het.RocketKoen schreef op maandag 22 januari 2018 @ 20:09:
Als je die mogelijkheden gewoon niet gebruikt, dan maakt het toch niet uit?
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
@JAN-B één tip over Triodos, beleggen is daar best wel duur. Mocht je omwille van de duurzaamheid voor Triodos gekozen hebben dan zou ik je aanraden je nog eens goed te verdiepen in wat zij daar onder verstaan, (maw welke consequenties zij aan hun investeringsbeleid verbinden in naam van de duurzaamheid) en of je dat echt de extra kosten waard vindt.
[ Voor 15% gewijzigd door Jesse op 23-01-2018 08:34 ]
Nee, dat is het verschil tussen een custody account en een gewone. Die profielen waar het over gaat zijn binnen een gewone account.TucanoItaly schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 08:04:
[...]
Het maakt uit in zoverre dat je meer risico loopt omdat je effecten als onderpand worden gebruikt, of althans zo begrijp ik het.
Een hulpvraagje van een passieve doorstartende belegger. Ik stort nu maandelijks een bedrag in een huisfonds bij abnamro maar ga daar weg en dus heb ik het fonds verkocht. We stappen over naar SNS maar ik zou graag maandelijks doorstorten in een beleggingsfonds. SNS heeft hiertoe alleen het zgn doelbeleggen en dat zijn een handvol asn fondsen. Heeft iemand misschien tip waar ik periodiek in een fonds kan storten tegen lage kosten?
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Meesman is een eenvoudige optie of zelf een maandelijks een aankoop doen in de bekende VTI/VXUSpeacelord schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 18:33:
Een hulpvraagje van een passieve doorstartende belegger. Ik stort nu maandelijks een bedrag in een huisfonds bij abnamro maar ga daar weg en dus heb ik het fonds verkocht. We stappen over naar SNS maar ik zou graag maandelijks doorstorten in een beleggingsfonds. SNS heeft hiertoe alleen het zgn doelbeleggen en dat zijn een handvol asn fondsen. Heeft iemand misschien tip waar ik periodiek in een fonds kan storten tegen lage kosten?
VTI/VXUS is echter wel twijfelachtig of die op de lange termijn beschikbaar blijven. Plus je moet dan zelf de uitvoering wel elke maand even doen. Meesman is overboeken en klaar. Ook best lekker, eerlijk gezegd.
Dit topic is gesloten.