Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.014.770 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 15:04
romon schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 23:43:
Maar je reactie zet mij wel aan het denken! In een eerdere zoektocht naar alternatieven voor de VTI/VXUS combi vond ik het fonds "ACTIAM Verantwoord Index Aandelenfonds Wereld" (NL0011309349) dat de MSCI World trackt. Een Nederlandse FBI genoteerd in Amsterdam in EUR, dus geen dividendlek, connectiviteits- of FX kosten. Wel aan- (10bp) en verkoopkosten (7,5bp) en een grotere spread dan de Vanguard fondsen.

Dit fonds toegevoegd aan mijn sheet uit de vorige post, en hiermee blijkt DeGiro toch een stuk goedkoper dan BND:
https://imgur.com/a/KDn52
Dit fonds ziet er interessant uit, maar volgens een document van DeGiro behoort deze niet tot de kernselectie. Als dat inderdaad het geval is, dan is deze toch een stukje duurder?

Ik ben op zoek naar een wereldwijde ETF met lage kosten en de sheet uit jouw post van oktober komt hierbij goed van pas :).

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoicaa
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-01-2023
RocketKoen schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 22:07:
[...]

Ik heb net even mijn fondsen gecontroleerd. iShares had al NL documentatie.
Tenminste, degene die ik heb.
Welke fondsen gebruik jij?
Helaas zijn al mijn fondsen USA Vanguard ETFs :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-08 18:55
Railgunner schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:29:
[...]

Dit fonds ziet er interessant uit, maar volgens een document van DeGiro behoort deze niet tot de kernselectie. Als dat inderdaad het geval is, dan is deze toch een stukje duurder?

Ik ben op zoek naar een wereldwijde ETF met lage kosten en de sheet uit jouw post van oktober komt hierbij goed van pas :).
Dat het fonds duurder is valt denk ik wel mee, aankoopkosten hebben uberhaupt weinig invloed op je rendement op lange termijn. Volgens mij kosten ETFs buiten de kernselectie iets van 2,- en 2bp, en kan dat bij pensioenbeleggen ook worden betaald uit je activity fee.

Er zaten een aantal foutjes in de tabel in je quote, dit is de versie die ik nu lokaal heb: https://imgur.com/a/KdFLZ

Houd bij het kiezen van je ETF trouwens ook rekening met de tracking error tov de index; die was van ACTIAM duurzaam wereld -70bp en bijvoorbeeld VWRL +40bp afgelopen jaar. Ik weet niet of dat met het fondsmanagement of duurzame keuzes oid te maken had, maar kiezen voor de laagste kosten en zelfde index levert dus niet persé het meeste rendement op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
Yoicaa schreef op maandag 8 januari 2018 @ 21:04:
[...]

Welke fondsen gebruik jij?
Helaas zijn al mijn fondsen USA Vanguard ETFs :(
Ishares aex.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:52
.

[ Voor 99% gewijzigd door Hielko op 09-01-2018 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Zo, voor de statistieken kan ik er maar beter mee kappen voor dit jaar :+. Een geannualiseerd rendement van +202756% ga ik niet meer overtreffen dit jaar (Tigenix en Ablynx). De positie in TIG heb ik overigens gesloten (ongeveer 30% geannualiseerd rendement, op 4,5 jaar tijd); gezien de beperkte pipeline leek me dit wel een fair bod. Vanaf nu kan het alleen nog maar bergaf ;).

Performance is a residue of good design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
romon schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:49:
Er zaten een aantal foutjes in de tabel in je quote, dit is de versie die ik nu lokaal heb: https://imgur.com/a/KdFLZ
Dank voor de nieuwe versie. Interessant om te zien dat BND nu het goedkoopst is, maar het scheelt in box 1 niet veel met het ACTIAM fonds en VWRL via DeGiro. In box 3 is VWRL wel duidelijk duurder, waardoor deze voor mij nu afvalt. Ik zit nu met zowel box 1 als box 3 bij BND en dit was dus geen slechte keuze :).

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• romon
Railgunner schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:07:
[...]

Dank voor de nieuwe versie. Interessant om te zien dat BND nu het goedkoopst is, maar het scheelt in box 1 niet veel met het ACTIAM fonds en VWRL via DeGiro. In box 3 is VWRL wel duidelijk duurder, waardoor deze voor mij nu afvalt. Ik zit nu met zowel box 1 als box 3 bij BND en dit was dus geen slechte keuze :).
Let wel op dat als de Nederlandse dividendbelasting volgend jaar verdwijnt, Nederlandse ETFs bij DeGiro in box 1 30bp goedkoper worden. Daarmee wordt BND bijna 2x duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik volg dit topic al een tijdje en heb mij al redelijk ingelezen in beleggen.
Nu wil ik een start maken met als eerste ETF's. Wellicht in de toekomst ook nog het een en ander proberen met losse aandelen maar ik focus nu even op ETF's. Ik heb een redelijke spaar rekening en een groot gedeelte hier van wil ik gaan beleggen. Uiteraard hou ik een buffer achter de hand voor onverwachte uitgaven.

Wie kan mij opweg helpen met onderstaande vragen?

Ik heb een account aangemaakt bij DeGiro.
Eigenlijk wacht ik nog even op de uitkomst van de onduidelijkheid omtrent VTI & VXUS bij DeGiro anders wordt het VWRL denk ik.
Eerste inleg wordt dus een redelijk flinke zak met geld, daarna ga ik verder opbouwen met een maandelijkse inleg.

Paar vragen:
Ik begrijp uit het tarieven overzicht op degiro dat alle ETFs uit de kernselectie gratis zijn? Is dit gratis aankoop en verkoop? Zo vaak ik wil? Ik kan dus bij wijze van spreken 5x per maand iets gratis aankopen en weer wat verkopen? Dit kan ik nergens duidelijk vinden.
Op de tarieven sheet van degiro staat bij trackers tarief gratis en service fee gratis...? :?

Nu het niet geheel duidelijk is of VTI & VXUS weer verhandelbaar wordt op degiro, kan ik nu eerst VWRL kopen met mijn eerste inleg en dan, mocht VTI & VXUS wel weer verhandelbaar worden dit weer verkopen en alles omzetten naar VTI & VXUS of gaat dit mij extra kosten opleveren (zeker als het binnen een maand of 2 is kan ik dan beter wachten tot er meer duidelijk is?) :?

Mocht ik, om wat voor reden dan ook, ergens geld voor vrij willen maken. Dan kan ik toch altijd (een gedeelte van) mijn portefeuille verkopen? Behalve dat het veel meer klik werk is om iets te verkopen en over te schrijven naar de bank rekening is het toch net zo vrij als een spaarrekening? (*ik begrijp dat de timing slecht kan zijn en dat dit niet de voorkeur geniet :X )

Kan je bij degiro maandelijks geld storten en automatisch in een zelf gekozen verhouding (zeg 50% VTI 50% VXUS) laten beleggen of moet je dit elke maand zelf doen? Dit is overigens geen probleem maar als het automatisch kan, dan zou het stom zijn om het elke maand handmatig te doen ;)

Alvast bedankt voor de hulp!
Overige tips / tricks voor een beginnende ETF belegger zijn uiteraard ook welkom. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
Voor de kernselectie is een FUP van toepassing. Zie https://www.degiro.nl/helpcenter/faq/handelsmogelijkheden/7 onder 'Hoe werkt de fair-use policy voor Trackers en Beleggingsfondsen?'

Je kan je beleggingen verkopen wanneer je wilt.
Bij DeGiro moet je elke keer weer met de hand je aankopen doen. Automatisch kan bijvoorbeeld bij Meesman.

[ Voor 39% gewijzigd door Jesse op 09-01-2018 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
Jesse schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:37:
Voor de kernselectie is een FUP van toepassing. Zie https://www.degiro.nl/helpcenter/faq/handelsmogelijkheden/7 onder 'Hoe werkt de fair-use policy voor Trackers en Beleggingsfondsen?'

Je kan je beleggingen verkopen wanneer je wilt.
Bij DeGiro moet je elke keer weer met de hand je aankopen doen. Automatisch kan bijvoorbeeld bij Meesman.
Top, bedankt voor de link.
Dit houdt in dat een client iedere kalendermaand één transactie (een aankoop of verkoop), per ISIN code, zonder transactiekosten kan laten uitvoeren. Elke volgende transactie die meer dan 1000 EUR/USD bedraagt en dezelfde richting heeft als de eerste transactie, blijft vrij van transactiekosten.
Dus per maan 1 keer gratis kopen of verkopen per ISIN, maar mocht je 1x een bepaalde ISIN gekocht hebben en je wil nog een keer de zelfde ISIN aanschaffen voor meer dan 1000€ dan is deze actie ook nog gratis.

Terugkomend op mijn vorige vraag en op basis van het bovenstaande kan ik dus prima deze maand voor een bedrag VWRL kopen en indien VTI & VXUS volgende maand weer beschikbaar komt, de volgende maand VWRL weer verkopen en VTI & VXUS kopen. Als ik het zo lees zitten hier geen extra kosten aan verbonden.
Mee eens? Of heeft iemand anders nog een andere reden om dit niet te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Wabs schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:53:
[...]
Terugkomend op mijn vorige vraag en op basis van het bovenstaande kan ik dus prima deze maand voor een bedrag VWRL kopen en indien VTI & VXUS volgende maand weer beschikbaar komt, de volgende maand VWRL weer verkopen en VTI & VXUS kopen. Als ik het zo lees zitten hier geen extra kosten aan verbonden.
Mee eens? Of heeft iemand anders nog een andere reden om dit niet te doen?
Een nadeel is dat je elke transactie de spread betaalt. In dit geval dus 2x extra, hoeveel dat precies is bij deze fondsen weet ik niet uit mn hoofd (volgens mij zijn ze vrij liquide).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Die spread kan van moment tot moment verschillen, maar is bij VTI en VXUS meestal zeer beperkt. Kijk maar naar het verschil tussen de bied- en laat-prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
ehoutgast schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:05:
[...]

Een nadeel is dat je elke transactie de spread betaalt. In dit geval dus 2x extra, hoeveel dat precies is bij deze fondsen weet ik niet uit mn hoofd (volgens mij zijn ze vrij liquide).
Ik had al een vermoeden dat ik een bepaalde kostenpost over het hoofd zag...
Verschil tussen bid en ask price is zeker iets om mee te nemen in deze afweging. Thanks.

Edit:
Net even gekeken naar de huidige spread van VWRL (op https://nl.investing.com/etfs/vanguard-ftse-all-world)
Op dit moment 64,67 om 64,75 dat komt uit op een verschil van 0,124% en is dus denk ik wel te overzien (zeker omdat het een eenmalige actie wordt). :+

[ Voor 22% gewijzigd door Wabs op 09-01-2018 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Wabs schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:56:
[...]

Ik had al een vermoeden dat ik een bepaalde kostenpost over het hoofd zag...
Verschil tussen bid en ask price is zeker iets om mee te nemen in deze afweging. Thanks.
Nou ja, in principe kost het je de halve spread per transactie (beetje afhankelijk van hoe je de waarde van een product definieert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
Overigens is de spread voor VXUS en VTI wel een stuk groter (5%+) als ik morningstar bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-09 10:28
Wabs schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 15:17:
Overigens is de spread voor VXUS en VTI wel een stuk groter (5%+) als ik morningstar bekijk.
De beurs in de VS is momenteel gesloten (opent over 10 minuutjes). Buiten handelsuren wordt een fictieve spread genoteerd. Als je over een half uurtje hier kijkt http://www.etf.com/VTI dan zal je zien dat de spread van deze ETF's erg klein is tijdens handelsuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
priens schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 15:23:
[...]

De beurs in de VS is momenteel gesloten (opent over 10 minuutjes). Buiten handelsuren wordt een fictieve spread genoteerd. Als je over een half uurtje hier kijkt http://www.etf.com/VTI dan zal je zien dat de spread van deze ETF's erg klein is tijdens handelsuren.
Ah dat verklaart het verschil. Zo leer ik weer een hoop vandaag, thanks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

R_W

Railgunner schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:07:
[...]

In box 3 is VWRL wel duidelijk duurder, waardoor deze voor mij nu afvalt. Ik zit nu met zowel box 1 als box 3 bij BND en dit was dus geen slechte keuze :).
Zijn de kosten van BND in box 3 niet ook 0,59%? Dat is dan toch redelijk duur t.o.v. van de andere suggesties in die afbeelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:18
R_W schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 16:49:
[...]

Zijn de kosten van BND in box 3 niet ook 0,59%? Dat is dan toch redelijk duur t.o.v. van de andere suggesties in die afbeelding?
Ik zit ook nog een beetje met deze vergelijking:

Mijn situatie met ingang van 2018:
  • Pensioenopbouw werkgever (ca. 35%): NL0012250625 - Pensioen Opbouw Rendement (Robeco)
  • Prive beleggingen (ca. 60%): NL0009690221 - Think Global Equity UCITS ETF
  • Belegging kind (ca. 5%): IE00BVVQ9K69 - BND Wereld Indexfonds Hedged
  • Prive extra pensioen (?%): IE00BVVQ9K69 - BND Wereld Indexfonds Hedged
Vanaf dit jaar heb ik besloten mijn volledige inleg in prive beleggingen te doen in Think via DeGiro (i.p.v. 50/50 BND/Think). Echter heb ik nieuw werk waar mijn pensioen eigenlijk ook gewoon een beleggingsrekening is. Het enige dat ik weet te vergelijken zijn kosten. Hoe deze verschillende fondsen zitten qua spreiding en wat dus wijsheid is weet ik niet echt. Mocht het zo zijn dat ik in het hoge belastingtarief kom ben ik van plan alles wat daarboven komt in te leggen via BND (zonder goede reden trouwens).

Valt me in ieder geval op dat het rendement bij BND veel hoger lijkt afgelopen jaar dan Think. Ik heb er nog geen werk van gemaakt om rendement DeGiro goed uit te vinden (dividend) dus kan zomaar zijn dat ik een onjuist beeld krijg.

Wat ik als leek denk te zien is dat BND zwaarder in de VS zit dan Think. Of ik daar blij mee moet zijn, geen idee...

Als iemand voor deze situatie bruikbare tips heeft hoor ik dat natuurlijk graag. Het is niet mij bedoeling hier actief mee aan de slag te zijn trouwens. Maandelijks inloggen om bij te kopen is ongeveer zo ver als ik wil gaan voorlopig (het gaat ook om zeer beperkte bedragen nog).

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 09-01-2018 17:28 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-09 22:13
Ik ben begin deze week begonnen met beleggen voor de lange termijn. Dat wil zeggen: voor een groot deel in een aantal aandelen-ETF's en een klein deel wil ik in obligaties stoppen. Mijn strategie komt zo goed als 1-op-1 met die van @Muncher: Muncher in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"

Mijn doel is dus namelijk een aanvulling op mijn pensioen (ik ben nu 30 jaar). Ik heb wat zitten Googlen en dit topic doorzocht maar weinig gevonden over obligatie-ETF's. Ik heb nu de volgende ETF: db x-trackers II Barclays Global Aggregate Bond UCITS ETF maar die koerrs is redelijk stabiel de afgelopen 5 jaar:

Afbeeldingslocatie: http://pimmeh.duckdns.org/pimmeh/files/db_x-tracker_koers_jan-18.jpg

Mijn vraag is voornamelijk of de rente die uit wordt gekeerd, of die daar mijn rekening gaat of niet. In het marketingmateriaal van deze ETF staat dit: "De Index wordt dagelijks berekend op een totaalrendementsbasis, wat betekent dat bedragen gelijk aan de rentebetalingen op de obligaties worden herbelegd in de Onderliggende Index."

Mijn doel is dus dat alles in mijn portfolio langzaam meer waard wordt maar als ik die tracker niet heel erg zie stijgen en de couponrente niet naar mij gaat, welke obligatie-ETF ik dan wel moet hebben. Of moet ik dit wellicht wel heel anders inrichten? Hoe doen jullie dit met een passieve beleggingsstrategie? Misschien zelfs op een hele andere manier zonder er maandelijks mee bezig te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 23:08

The_Scarabial

MTB for life!

Nog meer mensen die toevallig na de koersval van Altice op diepte punt hadden ingekocht?
Maakte afgelopen weken alweer mooie stijging, met vandaag ook een mooi sprintje na het nieuws van de opsplitsing in Altice USA en Altice EU.
Hopelijk stijgt ie nog verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
The_Scarabial schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 18:36:
Nog meer mensen die toevallig na de koersval van Altice op diepte punt hadden ingekocht?
Maakte afgelopen weken alweer mooie stijging, met vandaag ook een mooi sprintje na het nieuws van de opsplitsing in Altice USA en Altice EU.
Altice is echt een speculant aandeel.
Bedrijf heeft zichzelf volgepompt met schulden door heel veel overnames te doen tegen te hoge rentes.
Ja 10 % is leuk maar daarmee heeft het voorgaande verlies nog lang niet goed gemaakt.

Voor meer info.
Altice heeft heel veel gefinancierd door geld te lenen, vaak tegen een flinke rente. De balans is daardoor niet om over naar huis te schrijven.

Eind juni was het eigen vermogen 280 miljoen negatief. Bovendien stond er voor maar liefst 23 miljard euro aan goodwill op de balans, een post die lastig is te waarderen. Verder heeft Altice een schuld van maar liefst bijna 50 miljard euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slimme amateur
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-04-2021
covada schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 16:24:
In de Q&A over de PRIIPs regelgeving van de AFM staat het volgende:

[...]

Dit is toch vreemd? Of het is verboden om zonder Key Information Document het aan retailbeleggers te verkopen of het is toegestaan. Hier lijkt te staan dat als de aanbieder zegt dat het product niet geschikt is voor retailbeleggers er geen KID nodig is... Ik ga AFM mailen om hierover duidelijkheid te krijgen.
Heel erg benieuwd naar de reactie van de AFM...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

Pimmeh schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 18:01:
Ik ben begin deze week begonnen met beleggen voor de lange termijn. Dat wil zeggen: voor een groot deel in een aantal aandelen-ETF's en een klein deel wil ik in obligaties stoppen. Mijn strategie komt zo goed als 1-op-1 met die van @Muncher: Muncher in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"

Mijn doel is dus namelijk een aanvulling op mijn pensioen (ik ben nu 30 jaar). Ik heb wat zitten Googlen en dit topic doorzocht maar weinig gevonden over obligatie-ETF's. Ik heb nu de volgende ETF: db x-trackers II Barclays Global Aggregate Bond UCITS ETF maar die koerrs is redelijk stabiel de afgelopen 5 jaar:

[afbeelding]

Mijn vraag is voornamelijk of de rente die uit wordt gekeerd, of die daar mijn rekening gaat of niet. In het marketingmateriaal van deze ETF staat dit: "De Index wordt dagelijks berekend op een totaalrendementsbasis, wat betekent dat bedragen gelijk aan de rentebetalingen op de obligaties worden herbelegd in de Onderliggende Index."

Mijn doel is dus dat alles in mijn portfolio langzaam meer waard wordt maar als ik die tracker niet heel erg zie stijgen en de couponrente niet naar mij gaat, welke obligatie-ETF ik dan wel moet hebben. Of moet ik dit wellicht wel heel anders inrichten? Hoe doen jullie dit met een passieve beleggingsstrategie? Misschien zelfs op een hele andere manier zonder er maandelijks mee bezig te zijn?
Staat wel op db-x website. Uit mijn hoofd doet deze ETF herbeleggen. Overigens zou ik deze kiezen
https://www.ishares.com/u...egate-bond-ucits-etf-fund lagere TER.
Ik zit persoonlijk niet in de obligaties, begin daar wel mee als ik in de 40 zit. Zoek obligaties in topic en je krijgt genoeg meningen.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 09-01-2018 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 18:03
Hebben jullie nog je oog laten vallen op een paar interessante aandelen? Zat aan VW te denken maar die heeft onlangs een flinke stijging te pakken.. eigenlijk net te lang gewacht :(

Wil een stukje aandelen delen houden dus wil geen ETF's aankopen.. Alleen nog niet echt zicht op een interessante kandidaat :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAlpha
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-07 13:44
Nog goede alternatieven gevonden voor VXUS + VTI? Gaat VWRL de opvolger worden voor de favoriete combo of toch nog een andere mogelijkheid?

Hier staat mijn handtekening, als het goed is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 19:39
AceAlpha schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:32:
Nog goede alternatieven gevonden voor VXUS + VTI? Gaat VWRL de opvolger worden voor de favoriete combo of toch nog een andere mogelijkheid?
Hopelijk komt Vxus en vti snel weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
ID-College schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 20:51:
Hebben jullie nog je oog laten vallen op een paar interessante aandelen? Zat aan VW te denken maar die heeft onlangs een flinke stijging te pakken.. eigenlijk net te lang gewacht :(

Wil een stukje aandelen delen houden dus wil geen ETF's aankopen.. Alleen nog niet echt zicht op een interessante kandidaat :p
Pharming doet het goed. De cijfers van Q4 moeten binnenkort bekend worden en ze hebben afgelopen jaar al forse groei gehad in het najaar en daar zit nog wel wat in het vat.

Bone Therapeutics zag ik laatst ergens voorbij komen. Zit ik niet in, maar heeft wel fors geplust. Stond niet al te lang geleden nog op 7,xx en nu op 9,xx. Jammer dat ik toen niet heb gekocht, maar wist er te weinig van dus zou een pure gok zijn geweest. Kan best zijn dat je nu te laat bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silence_nl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 12:29

Silence_nl

Slnc

Ahold en Aegon hebben nog wat tegoed prima cijfers niet duur maar vorig jaar kwa koers niet veel gedaan ahold zelfs gezakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

ArcelorMittal verwacht ik ook wel het e.e.a. van komend jaar. Er wordt weer aardig gebouwd overal, dus vraag naar staal neemt toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:44
The_Scarabial schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:15:
[...]

ArcelorMittal verwacht ik ook wel het e.e.a. van komend jaar. Er wordt weer aardig gebouwd overal, dus vraag naar staal neemt toe.
Dacht je dat 5 jaar ook :+ ?
Naah, met arcelormittal wel een goede winst gepakt en is inderdaad wel een katalysator van de economie. Maar er zitten toch wel haken en ogen aan dit aandeel.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakJunior
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-04 14:10
Hallo, ik ben nieuw met beleggen/handelen (ongeveer 3 maanden met echt geld).
Ik zie dat er veel en heel actief wordt gereageerd in dit topic, en er zijn zelfs al 8 delen met het eerste deel zelfs uit 2005!. Dus ik ga het vanaf nu proberen bij te houden.

Ik ben in november begonnen met 100,- en eindigde die maand met ongeveer 600,- totdat ik een enorme blunder maakte in december (wat ik niet meer laat gebeuren) en het weer naar beneden ging naar 130,-.
Nu zit ik al weer op 400,- nadat ik gisteren nog een positie heb gesloten met 250,- winst.
Ik doe eigenlijk alleen maar daytrading omdat ik geen groot startkapitaal heb.
Ik weet niet of daytrading hier ook vaak behandeld wordt, maar ik hoop dat ik wel alsnog wat meer kennis op kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
Heb je ook een strategie? Op basis van wat koop je bepaalde aandelen?

600% winst in 1 maand is puur speculeren... Kan je net zo goed je geld in BTC stoppen. Een even grote loterij.
Lange termijn eindigt het over grote deel in de min na een paar jaar.
Het verslaan van het markt gemiddelde is al een hele uitdaging op zich (zeker jaar na jaar), laat staan honderden procenten.

De meeste mensen die ik hier voorbij zie komen zijn bezig met een lange termijn visie. Vast zetten, lange termijn stabiel rendement pakken voor over een jaar of 20. Vaak ook met ETFs.

Sorry dat ik wellicht sceptisch over kom. Ben erg benieuwd hoe je de keuze maakt wat je koopt en wanneer je verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

alaintje schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:18:
[...]

Dacht je dat 5 jaar ook :+ ?
Naah, met arcelormittal wel een goede winst gepakt en is inderdaad wel een katalysator van de economie. Maar er zitten toch wel haken en ogen aan dit aandeel.
Haha nee, 5 jaar terug was ik niet zo met de aandelenbeurs bezig. Maar de laatste 4 maanden merk ik (op mn werk) dat de vraag naar staal hoger wordt en de prijzen stijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakJunior
  • Laatst online: 14-04 14:10
@Wabs
Ik handel bijna alleen in grondstoffen zoals goud, platina, zilver of zelfs mais, cacao en koffiebonen.
Ik vind ze redelijk stabiel en daarom een klein risico hebben, zeker vergelijken met crypto’s.
Ik heb wel al 1 jaar jaar ervaring met handelen in grondstoffen (eerst met nepgeld/demo accounts) waarin ik ervaring heb opgebouwd in het bestuderen en speculeren van de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silence_nl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 12:29

Silence_nl

Slnc

Arcelormittal is ook een goedkoop aandeel en misschien kondigen ze in februari aan dat ze weer dividend gaan uitkeren dan verwacht ik ook wel een koerssprongetje.

Als ik dit artikel van december moet geloven zal het 1e kw ook wel goed moeten worden.

https://www.noviostaal.nl...staaljournaal/12-2017.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAlpha
Sunri5e schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:46:
[...]

Hopelijk komt Vxus en vti snel weer beschikbaar.
Ik kreeg dit dus doorgestuurd;

Good afternoon,

Thank you for your email.

We are aware of this issue and the fact that with effect from the 3rd January 2018 MIFID II and PRIIPs regulations require various additional disclosures for European regulated funds. Vanguard’s US domiciled ETFs are approved and regulated by the SEC which has different disclosure requirements to those stipulated by MiFID II and PRIIPs. As Vanguard’s US domiciled products are not registered in Europe under AIFMD, these products are not actively marketed in Europe. Therefore, Vanguard does not provide PRIIP KIDs or the transaction costs, ongoing charges and target market analysis for our US domiciled ETFs.

We understand that some investors are very disappointed with the above, however please be assured that our range of European domiciled equity and fixed income ETFs are fully compliant with MIFID II and PRIIPs and remain available to European investors through distributors. Each of these products will be supported with the appropriate UCITS KIIDs. Please also note that there is no requirement for UCITS funds to produce PRIIP KIDs until Jan 2020.

Do let us know if you have any further queries.

Kindest regards,
Zane

Client Services │Vanguard Asset Management Ltd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
Conclusie : Amerikaans geregistreerd (VTI/VXUS) en daarmee een Amerikaans product dat niet actief in Europa wordt aangeboden. Daarom zal de PRIIP (voorlopig?) niet worden vertaald en verwijzen ze je door naar het al aanbod Vanguard ETFs die ze wel actief in Europa aanbieden.

Gevalletje helaas pindakaas dus

[ Voor 5% gewijzigd door caspervc op 10-01-2018 08:23 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:18
Dat is echt een enorme teleurstelling... Ik had eigenlijk nog goede hoop dat VG dit op zou pakken gezien de hoeveelheid investeerders vanuit Europa in deze fondsen. Alternatieven leuk, maar 't zal nooit zo goed zijn als VTI, VXUS en VT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Wat ik opvallend vind is dat Vanguard over 3 januari spreekt als ingangsdatum, terwijl degiro al eerder het aankopen aan banden heeft gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Wat is nu verstandig? Het gene wat je hebt houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:26
Sunri5e schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:17:
Hangt denk ik af van hoe groot je posities zijn en of de kosten opwegen tegen de baten

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sunri5e schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:17:
Als die ETF's voordeliger zijn dan ETF's van concurrenten is aanhouden het beste plan. Ik denk dat de afname van vraag in Europa te klein is om daadwerkelijk invloed te hebben op de koers.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 13:58

Piper

No guts, no glory

Ik heb dezelfde reactie van Vanguard retour inderdaad. Ik heb geen idee bij hoeveel vraag het interessant is om te vertalen maar ik denk niet dat ze de moeite gaan nemen inderdaad.

Voorlopig ook maar even VWRL aangekocht als vervanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
Vandaag ben ik begonnen bij DeGiro. Ik heb VWRL aangekocht en wil ook graag wat inleggen in ACTIAM Verantwoord Index Aandelenfonds Wereld (AVIAW). Ik zie bij deze etf echter geen bied- en laatkoers zoals bij VWRL. Mijn order (een exact meervoud van de laatste koers) is ook niet direct verwerkt, mijn order voor VWRL was dat wel. Enig idee waarom? Wordt de koers van deze etf soms op een andere beurs bepaald, en is die beurs gesloten? Hij wordt wel in Amsterdam verhandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 15:30
Piper schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:38:
Ik heb dezelfde reactie van Vanguard retour inderdaad. Ik heb geen idee bij hoeveel vraag het interessant is om te vertalen maar ik denk niet dat ze de moeite gaan nemen inderdaad.

Voorlopig ook maar even VWRL aangekocht als vervanger.
Als ik kijk bij DeGiro lijkt de koopmogelijkheid nog aanwezig bij VTI en VXUS. Heb je ook geprobeerd je van de domme te houden en gewoon extra stukken te kopen?

*edit
Nou dan wordt het maar VWRL kopen. Wat een betutteling weer.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernie op 10-01-2018 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 13:58

Piper

No guts, no glory

Ernie schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:45:
[...]

Als ik kijk bij DeGiro lijkt de koopmogelijkheid nog aanwezig bij VTI en VXUS. Heb je ook geprobeerd je van de domme te houden en gewoon extra stukken te kopen?
Uiteraard ;)

Werkt helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Railgunner schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:45:
Vandaag ben ik begonnen bij DeGiro. Ik heb VWRL aangekocht en wil ook graag wat inleggen in ACTIAM Verantwoord Index Aandelenfonds Wereld (AVIAW). Ik zie bij deze etf echter geen bied- en laatkoers zoals bij VWRL. Mijn order (een exact meervoud van de laatste koers) is ook niet direct verwerkt, mijn order voor VWRL was dat wel. Enig idee waarom? Wordt de koers van deze etf soms op een andere beurs bepaald, en is die beurs gesloten? Hij wordt wel in Amsterdam verhandeld.
Een aandelenfonds is geen ETF.
Die is dus niet verhandelbaar op de beurs. De koers wordt 1x per dag bepaald door de uitgever en voor die koers kun je instappen of uitstappen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_tjerk
  • Laatst online: 08-09 12:48
Railgunner schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:45:
Die van ACTIAM is een beleggingsfonds, en die van Vanguard een ETF. Die eerste hanteert aan/verkoopkosten, en zal aandelen kopen zodra jij geld inlegt. Die laatste wordt constant verhandeld, en heeft kosten geassocieerd met de spread (~0,02%). Het prijszoekmechanisme van ETFs werkt op een andere manier (die je kan opzoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
Dank @RocketKoen en @dj_tjerk, dat is duidelijk. Ik zou echter verwachten dat je bij dit fonds ook kunt aangeven hoeveel stuks je wilt kopen, i.p.v. dat je alleen een bedrag kunt opgeven. Of werkt het zo dat ik het bedrag invoer en dat er vervolgens gekeken wordt hoeveel stuks hiervan gekocht kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Railgunner schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:08:
Dank @RocketKoen en @dj_tjerk, dat is duidelijk. Ik zou echter verwachten dat je bij dit fonds ook kunt aangeven hoeveel stuks je wilt kopen, i.p.v. dat je alleen een bedrag kunt opgeven. Of werkt het zo dat ik het bedrag invoer en dat er vervolgens gekeken wordt hoeveel stuks hiervan gekocht kunnen worden?
Bij de meeste fondsen kun je gewoon fracties kopen.
Dus stel de koers is €100. Jij wilt €350 inleggen. Dan krijg je 3,5 aandeel.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slimme amateur
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-04-2021
romon schreef op maandag 8 januari 2018 @ 22:49:
[...]

Mooi overzicht! Vragen die naar aanleiding van dat kostenovericht bij mij opkomen zijn:
- wordt voor VWRL wel transactiekosten in rekening gebracht bij een DeGiro pensioenrekening? Of is de kernselectie helemaal niet kostenloos in pensioenrekeningen?
- de TER van VWRL is toch 0,25% en niet 0,23% zoals dit overzicht doet suggereren?
- het IB tarief box 1 klopt toch ook niet met respectievelijk 20% en 49,13%? Wordt hiermee de 2e schijf voor AOW gerechtigden en de 4e schijf voor niet-AOW gerechtigden bedoeld? Deze zijn in 2018 resp. 22,95% en 51,95%.
- is het niet zuiverder om i.p.v. een fictief rendement van 6% voor alle fondsen, uit te gaan van het werkelijke historische rendement?
- heb je dit overzicht ook als excel te downloaden? Ik kan ‘m alleen als jpg downloaden..

Even wat anders: ik heb zojuist telefonisch contact gehad met Binck Bank en gevraagd naar de reden waarom zij nog wel VTI & VXUS aanbieden. Reactie: Binck interpreteert de regels omtrent PRIIPS anders dan DeGiro. Ze hebben dit voorgelegd aan de AFM en die zijn vooralsnog akkoord met hun interpretatie. Betreffende medewerker benadrukte wel dat de uitwerking van de regelgeving nog niet is uitgedokterd en dat het vooralsnog een beetje een grijs gebied blijft...... maar... dat ze deze fondsen voorlopig blijven aanbieden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Railgunner schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:08:
Als aanvulling op de voorgaande reacties, hier de relevante tekst uit de prospectus van het product, waarin het handelssysteem vrij duidelijk wordt uitgelegd. Dan is waarschijnlijk ook direct duidelijk waarom je alleen een bedrag kunt opgeven.
Prospectus ACTIAM Beleggingsfondsen N.V. (pdf)

5.4.1 HET HANDELSSYSTEEM EURONEXT FUND SERVICE
Aandelen van de Fondsen worden verhandeld via Eurosport Amsterdam, segment Euronext Fund Service (`EFS'), het handelssysteem voor in Nederland geregistreerde, aan Euronext Amsterdam genoteerde open-end beleggingsinstellingen. In dit systeem vindt met betrekking tot een Fonds één keer per Handelsdag handel plaats.

In EFS vindt geen doorlopende handel gedurende de Handelsdag plaats. Uitgangspunt voor de koersvorming is de zogenoemde `forward pricing'. Dit houdt in dat, uitgezonderd orders met betrekking tot ACTIAM Verantwoord Index Aandelenfonds Opkomende Landen, alle orders, die op een Handelsdag vóór de sluitingstijd voor het inleggen van orders (16.00 uur oftewel de `cut-off time') zijn ingelegd, op de eerstvolgende Handelsdag tegen de op die Handelsdag voor de betreffende Fondsen door ACTIAM
afgegeven Transactieprijs worden afgewikkeld
. (…)

In verband met de tijdige verwerking van orders en de cut-off time van EFS hebben de bij Euronext Amsterdam aangesloten instellingen, waaronder banken, elk een eigen tijdstip vastgesteld waarop deze orders uiterlijk door de betreffende instelling dienen te zijn ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
Cadezo schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:23:
[...]
Als aanvulling op de voorgaande reacties, hier de relevante tekst uit de prospectus van het product, waarin het handelssysteem vrij duidelijk wordt uitgelegd. Dan is waarschijnlijk ook direct duidelijk waarom je alleen een bedrag kunt opgeven.
[...]
Dank, helder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Slimme amateur schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:20:
Even wat anders: ik heb zojuist telefonisch contact gehad met Binck Bank en gevraagd naar de reden waarom zij nog wel VTI & VXUS aanbieden. Reactie: Binck interpreteert de regels omtrent PRIIPS anders dan DeGiro. Ze hebben dit voorgelegd aan de AFM en die zijn vooralsnog akkoord met hun interpretatie. Betreffende medewerker benadrukte wel dat de uitwerking van de regelgeving nog niet is uitgedokterd en dat het vooralsnog een beetje een grijs gebied blijft...... maar... dat ze deze fondsen voorlopig blijven aanbieden :-)
Jup, het is allemaal een beetje grijs, maar geloof ook wel dat wat Binck doet klopt. Vanguard is de aanbieder van de fondsen, en zolang deze fondsen niet actief in Nederland door hun worden aangeboden hoeven ze geen Nederlandse documentatie beschikbaar te stellen. Ook als het wel mogelijk is dat deze fondsen aangekocht kunnen worden door particulieren (die uitzondering wordt ergens door de AFM specifiek omschreven). Wat ze blijkbaar bij DeGiro denken is dat zij, door de fondsen verhandelbaar te maken in hun systeem, ze ook als aanbieder van deze fondsen gezien kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-09 17:26
Ik heb bij Lynx ook nog niks gehoord/gemerkt over het verdwijnen van deze VTI en VXUS ETFs. Kreeg gister zelfs nog een Annual Report binnen. :)

Wat ik me wel afvraag is waarom mensen voor de VWRL gaan en niet bijvoorbeeld voor de iShares IWDA. Die laatste heeft een lagere TER. Hebben jullie meer vertrouwen in de FTSE index dan de MSCI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:14
Hielko schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:32:
[...]

Jup, het is allemaal een beetje grijs, maar geloof ook wel dat wat Binck doet klopt. Vanguard is de aanbieder van de fondsen, en zolang deze fondsen niet actief in Nederland door hun worden aangeboden hoeven ze geen Nederlandse documentatie beschikbaar te stellen. Ook als het wel mogelijk is dat deze fondsen aangekocht kunnen worden door particulieren (die uitzondering wordt ergens door de AFM specifiek omschreven). Wat ze blijkbaar bij DeGiro denken is dat zij, door de fondsen verhandelbaar te maken in hun systeem, ze ook als aanbieder van deze fondsen gezien kunnen worden.
DeGiro doet in sommige gevallen natuurlijk wel meer. Een goed voorbeeld is de 'kernselectie' waarbij er expliciet gekozen wordt om een subset duidelijker en aantrekkelijker aan te bieden. Dat richt zich ook nog eens specifiek op de gewone consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Terpen Tijn schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:11:

Wat ik me wel afvraag is waarom mensen voor de VWRL gaan en niet bijvoorbeeld voor de iShares IWDA. Die laatste heeft een lagere TER. Hebben jullie meer vertrouwen in de FTSE index dan de MSCI?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Railgunner
Ik heb mijn keuze voor VWRL grotendeels gebaseerd op dit blog: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/vwrl-vti-vxus/

In de reacties onderaan dit blog wordt ook de suggestie van de iShares IWDA gegeven, dus er zijn meer mensen die hier over twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Wellicht tijd om mijn slapend Binck account eens wakker te maken. Nog wel even naar de transactiekosten en service fee kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Laatst online: 07:54

M-ThijZ

Riding on Rails

Terpen Tijn schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:11:
Klein voordeel van IWDA is dat het dividend zelf herbelegd. Dus goed te combineren met De Giro custody account (vanwege kosten die je anders hebt bij dividenduitkering).

Het is natuurlijk niet zo'n brede index als de VWRL, maar ik denk dat ik voorlopig IWDA neem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scotman21
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:14
IWDA bevat geen Emerging Markets en belegt voor 60% in de VS. VWRL bevat wel voor ca. 10% Emerging Markets en heeft een ca. 10% lagere weging in de VS. Je kunt IWDA natuurlijk combineren met EMIM (90/10).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• romon
Slimme amateur schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:20:
[...]

Mooi overzicht! Vragen die naar aanleiding van dat kostenovericht bij mij opkomen zijn:
- wordt voor VWRL wel transactiekosten in rekening gebracht bij een DeGiro pensioenrekening? Of is de kernselectie helemaal niet kostenloos in pensioenrekeningen?
- de TER van VWRL is toch 0,25% en niet 0,23% zoals dit overzicht doet suggereren?
- het IB tarief box 1 klopt toch ook niet met respectievelijk 20% en 49,13%? Wordt hiermee de 2e schijf voor AOW gerechtigden en de 4e schijf voor niet-AOW gerechtigden bedoeld? Deze zijn in 2018 resp. 22,95% en 51,95%.
- is het niet zuiverder om i.p.v. een fictief rendement van 6% voor alle fondsen, uit te gaan van het werkelijke historische rendement?
- heb je dit overzicht ook als excel te downloaden? Ik kan ‘m alleen als jpg downloaden..
- VWRL zit in de kernselectie en is dus gratis, dat is ook zo bij pensioenbeleggen.
- Je hebt gelijk, ik heb het aangepast.
- In het voorbeeld is 49,13% het marginale tarief voor het bereiken van de AOW leeftijd waartegen je inlegt.
€ 33K t/m € 68K = 49,133% = 40,85% (regulier) + 3,6% (arbeidskorting) + 4,683% (algemene heffingskorting)
€ 68K t/m € 123K = 60,233% = 51,95% (regulier) + 3,6% (arbeidskorting) + 4,683% (algemene heffingskorting)
vanaf € 123K = 51,95%
20% is een benadering/inschatting van het effectieve tarief waartegen je je pensioen opneemt.
- De sheet is bedoeld als grove vergelijking van kosten tussen aanbieders. Als je een bepaalde index kiest kan het rendement voor kosten niet veel verschillen tussen producten.

Er is mij vandaag nog iets nieuws opgevallen. Eerder gaf DeGiro geen duidelijkheid over hoe zij omgaan met dividendbelasting en welke kosten ze zouden rekenen voor terugvorderen. Nu staat er in de FAQ dat Nederlandse dividendbelasting wordt teruggevorderd en gestort. Dit scheelt dus 30bp kosten bij het ACTIAM fonds, en hierdoor heeft DeGiro naar mijn idee weer de laagste kosten van de markt:

https://www.degiro.nl/pensioenrekening/faq.html -> Beleggen bij DEGIRO -> Hoe wordt Nederlandse dividendbelasting verwerkt?

Sheet: https://www.dropbox.com/s...ox%201%20en%203.xlsx?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
romon schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 23:14:
[...]

- VWRL zit in de kernselectie en is dus gratis, dat is ook zo bij pensioenbeleggen.
- Je hebt gelijk, ik heb het aangepast.
- In het voorbeeld is 49,13% het marginale tarief voor het bereiken van de AOW leeftijd waartegen je inlegt.
€ 33K t/m € 68K = 49,133% = 40,85% (regulier) + 3,6% (arbeidskorting) + 4,683% (algemene heffingskorting)
€ 68K t/m € 123K = 60,233% = 51,95% (regulier) + 3,6% (arbeidskorting) + 4,683% (algemene heffingskorting)
vanaf € 123K = 51,95%
20% is een benadering/inschatting van het effectieve tarief waartegen je je pensioen opneemt.
- De sheet is bedoeld als grove vergelijking van kosten tussen aanbieders. Als je een bepaalde index kiest kan het rendement voor kosten niet veel verschillen tussen producten.

Er is mij vandaag nog iets nieuws opgevallen. Eerder gaf DeGiro geen duidelijkheid over hoe zij omgaan met dividendbelasting en welke kosten ze zouden rekenen voor terugvorderen. Nu staat er in de FAQ dat Nederlandse dividendbelasting wordt teruggevorderd en gestort. Dit scheelt dus 30bp kosten bij het ACTIAM fonds, en hierdoor heeft DeGiro naar mijn idee weer de laagste kosten van de markt:

https://www.degiro.nl/pensioenrekening/faq.html -> Beleggen bij DEGIRO -> Hoe wordt Nederlandse dividendbelasting verwerkt?

Sheet: https://www.dropbox.com/s...ox%201%20en%203.xlsx?dl=0
Er staat ook in de sheet dat VWRL een dividendlek heeft van 0,2%, terwijl er bij het ACTIAM fonds staat dat er geen dividendlek is omdat het in Amsterdam staat genoteerd. Maar, VWRL staat toch ook gewoon in Amsterdam genoteerd, dan is daar het dividendlek toch ook niet van toepassing?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_tjerk
  • Laatst online: 08-09 12:48
coelho schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 01:01:
[...]

Er staat ook in de sheet dat VWRL een dividendlek heeft van 0,2%, terwijl er bij het ACTIAM fonds staat dat er geen dividendlek is omdat het in Amsterdam staat genoteerd. Maar, VWRL staat toch ook gewoon in Amsterdam genoteerd, dan is daar het dividendlek toch ook niet van toepassing?
Het gaat erom waar het fonds is gevestigd (de domicilie). Voor VWRL is dat Ierland, en voor ACTIAM is dat Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Laatst online: 11-09 13:10
Groot aantal tweakers is in dit draadje zeer enthousiast over De Giro. Maar als ik deze aanbieder vergelijk met Binck, dan vind ik de interface van Binck zeker een stuk beter. Daar wordt vooral veel meer inhoudelijke informatie verstrekt over fondsen etc.

Deze info ontbreekt bij De Giro. Voorbeeld: de samenstelling van een fonds, de regio's, de kosten, sectorverdeling.

Gaat het dan echt puur om te kosten om voor De Giro te kiezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:14
C00KW4US schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 12:22:
Gaat het dan echt puur om te kosten om voor De Giro te kiezen?
Als het niet om de kosten zou gaan dan zou geen zinnig mens De Giro gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:22
Waarom zou ik als passieve belegger, met nog geen handje vol transacties per jaar niet voor de Giro kiezen? Leuk als er allerlei info in de interface ontbreekt maar die is redelijk eenvoudig ook bij Morningstar e.d. te vinden; zekers als dit maar eenmalig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

zeezuiper schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 13:22:
Waarom zou ik als passieve belegger, met nog geen handje vol transacties per jaar niet voor de Giro kiezen? Leuk als er allerlei info in de interface ontbreekt maar die is redelijk eenvoudig ook bij Morningstar e.d. te vinden; zekers als dit maar eenmalig is.
Precies. Je formuleert een strategie, zoekt uit welke fondsen daarbij passen en koopt die maandelijks, of kwartaalijks (euh?). Op je verjaardag herbalanceren. C'est ça.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:22
Mijn idee ook, maar ieder zijn hobby ;).

Heb er nu weer een jaar niet naar omgekeken en wil weer wat gaan beleggen. Vraag me alleen af of het nu de handigste tijd is gezien het feit dat de koersen het hoogst sinds tijden staan?

Heb een mandje (etf) met AEX en een mandje met Vanguard IT. Doen het een heel stuk beter dan mijn Europa 600 aandelen.

[ Voor 26% gewijzigd door zeezuiper op 11-01-2018 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulesvH
  • Laatst online: 07:08
zeezuiper schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 13:59:
Heb er nu weer een jaar niet naar omgekeken en wil weer wat gaan beleggen. Vraag me alleen af of het nu de handigste tijd is gezien het feit dat de koersen het hoogst sinds tijden staan?
Zag toevallig vanochtend deze colomn op IEX.
https://www.iex.nl/Column...ijd-om-in-te-stappen.aspx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Laatst online: 18-09 09:46
Staat aardig wat flauwekul in.
Voor lange termijn maakt het weinig uit of je alles in 1 keer inlegt of gefaseerd (in 1 keer schijnt een klein voordeel te hebben). Wat betreft het psychologische effect geef ik hem gelijk, lastig slapen als de beurs net na de inleg gaat crashen...Degenen die hun vermogen inleggen op de bodem hebben gewoon wat mazzel. Bodems en pieken blijken alleen achteraf.

Je kunt natuurlijk wachten, stel de beurs stijgt nog 10%, dan kun je voordelig instappen na een flinke daling van 5 a 8%........ :X ;w

Je kunt natuurlijk wachten, stel de beurs zakt 10%, dan inleggen en toezien dat de beurs nog een keer 10% zakt, en nog eens 10%...

Zoveel scenario's....

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
The_Scarabial schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 18:36:
Nog steeds kopen? :)
ze zitten nu vrij diep ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

^haha, zit er zelf niet met veel centjes in, dus ook al zakken ze naar 0 lig ik er nog niet wakker van :P
maar zou ze nog steeds wel kopen :)

edit:
Moet wel zeggen dat mn overige posities ook wel wat rode cijfertjes lieten zien vandaag, na bijna alleen maar groen de afgelopen weken, dat voelt toch wel klote, maarja, we zitten er niet in voor een paar weken ;)

[ Voor 57% gewijzigd door The_Scarabial op 11-01-2018 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Laatst online: 16-09 10:32
Tenzij je daytrader bent, moet je je dus ook niet door de dagelijkse koersen laten leiden. Mijn cijfers bij DeGiro waren ook donkerrood vandaag. Jammer maar helaas.
zeezuiper schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 13:59:
Je kunt er geen peil op trekken. Als je wil inleggen en het is voor de lange termijn, gewoon doen. Zul je zien dat morgen de koers 10% zakt. Maar ja, doe je het nu niet, maakt de beurs geheid volgende week een algehele jump van 20%.
Of er gebeurt gewoon niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebranddeboer
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-12-2023
De afgelopen tijd dit topic gevolgd, erg interessant allemaal! Zelf beleg ik ook bij De giro ivm de lage kosten en omdat alle informatie die ik wil wel kan krijgen van internet en FD. Ik was mezelf aan het inlezen over obligaties en die wilde ik graag kopen omdat een aantal landen deze opnieuw gingen uitgeven. Het werd me niet echt duidelijk hoe ik die obligaties voor de normale prijs kan kopen. Er worden wel veel obligaties aangeboden op de giro maar dan vaak voor significant hogere prijzen.... Mijn vraag is eigenlijk, hoe koop ik zo'n initial staatobligatie van bijvoorbeeld het verenigd koninkrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrigun99
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-04-2023
romon schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 23:14:
[...]

Complimenten voor de post/berekening. Als VTI/VXUS-fan moet ik dus ook op zoek naar een alternatief. VWRL lijkt me een goed alternatief. Zeker nu het dividendlek lijkt mee te vallen.

edit: ik deed inderdaad iets heel doms. Ik trap echt áltijd in de beperktheid van de zoekfunctie in het portaal van DeGiro.

Move along...move along...

[ Voor 22% gewijzigd door Morrigun99 op 11-01-2018 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• romon
wiebranddeboer schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 21:11:
De afgelopen tijd dit topic gevolgd, erg interessant allemaal! Zelf beleg ik ook bij De giro ivm de lage kosten en omdat alle informatie die ik wil wel kan krijgen van internet en FD. Ik was mezelf aan het inlezen over obligaties en die wilde ik graag kopen omdat een aantal landen deze opnieuw gingen uitgeven. Het werd me niet echt duidelijk hoe ik die obligaties voor de normale prijs kan kopen. Er worden wel veel obligaties aangeboden op de giro maar dan vaak voor significant hogere prijzen.... Mijn vraag is eigenlijk, hoe koop ik zo'n initial staatobligatie van bijvoorbeeld het verenigd koninkrijk?
De prijs/koers van liquide obligaties is niet echt relevant. Met de 'normale' prijs die je noemt bedoel je denk ik de nominale waarde waartegen de obligatie aflost aan het einde van de looptijd. Ook op de primaire markt worden obligaties daar niet persé voor verkocht.

Waar het bij obligaties om gaat is de yield. Hoge/lage prijs of coupon; de yield zal bij dezelfde uitgever en looptijd gelijk zijn. Is de coupon hoger dan de yield, zal de prijs hoger zijn dan de nominale waarde en omgekeerd. Met het huidige rentebeleid en lager rentes, hebben 'oude' obligaties met hoge coupons dus hoge koersen, maar zijn ze niet duurder dan wat jij een initial obligatie noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwevolger
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik heb een vraag. ik wil graag investeren in de AEX. is de bnp AEX inder fund een goed fonds die de koers van AEX een beetje spiegelt. Of kennen jullie nog andere goeie alternatieven fondsen die de AEX of de gehele nederlandse economie spiegelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Nieuwevolger schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:01:
Ik heb een vraag. ik wil graag investeren in de AEX. is de bnp AEX inder fund een goed fonds die de koers van AEX een beetje spiegelt. Of kennen jullie nog andere goeie alternatieven fondsen die de AEX of de gehele nederlandse economie spiegelen?
iShares IAEX (https://www.ishares.com/n...712/ishares-aex-ucits-etf)

Maar de AEX is nou niet echt een gediversificeerde index te noemen. Je kunt beter in de DAX of Eurostoxx gaan zitten (afhankelijk van wat je wilt).

[ Voor 14% gewijzigd door ErnstH op 12-01-2018 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwevolger
  • Laatst online: 18-08-2023
ehoutgast schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:05:
[...]

iShares IAEX (https://www.ishares.com/n...712/ishares-aex-ucits-etf)

Maar de AEX is nou niet echt een gediversificeerde index te noemen. Je kunt beter in de DAX of Eurostoxx gaan zitten (afhankelijk van wat je wilt).
Bedankt voor de tip, hoe heten de fondsen van beide om in de dax of eurostoxx te investeren? Dan zal ik er over nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Nieuwevolger schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:17:
[...]

Bedankt voor de tip, hoe heten de fondsen van beide om in de dax of eurostoxx te investeren? Dan zal ik er over nadenken.
DAXEX en EXSA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:15
Nick The Heazk schreef op maandag 1 januari 2018 @ 13:27:
...

Tot slot nog een update van de huidige samenstelling van mijn portefeuille, waarbij zo'n 56% in ETFs en fondsen zit voor de stabiliteit, en de overige posities bedoeld zijn om extra rendement te halen.
[afbeelding]
In welk programma heb je dat ingevoerd? Ik meen mij te herinneren dat het een overwegend witte website is waar je het kunt downloaden.... Rot gezocht maar kan het niet vinden :?

** edit: Is het https://www.sharesight.com/ ?

[ Voor 4% gewijzigd door Morpheusk op 12-01-2018 22:30 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Morpheusk schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:08:
[...]

In welk programma heb je dat ingevoerd? Ik meen mij te herinneren dat het een overwegend witte website is waar je het kunt downloaden.... Rot gezocht maar kan het niet vinden :?

Dat is zo te zien gewoon van Google Sheets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick The Heazk
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Klopt!

Performance is a residue of good design.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 08:28
Morpheusk schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:08:
[...]

Niet helemaal hetzelfde, maar dit lijkt er sterk op. (plaatje van de website van het programma, niet mijn eigen portfolio! )

portfolio

Ik ben er net een weekje mee bezig en (na er wat tijd in gestoken te hebben) werkt het best handig om een goed overzicht te krijgen incl automatische updates via internet van de koers ontwikkelingen

http://www.portfolio-performance.info/portfolio/

Ontwikkelaar is Duits, maar programma kan ook op engels gezet worden. Website is trouwens grotendeels wit :)

[ Voor 40% gewijzigd door helloitsme op 13-01-2018 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
Dank voor de link, handige tool. Ik ben deze week pas begonnen met beleggen en zat al te pielen met een eigen Excelsheet om alles bij te houden. Maar dit lijkt me een betere optie :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
helloitsme schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 09:41:
[...]

Niet helemaal hetzelfde, maar dit lijkt er sterk op.

[afbeelding]

Ik ben er net een weekje mee bezig en (na er wat tijd in gestoken te hebben) werkt het best handig om een goed overzicht te krijgen incl automatische updates via internet van de koers ontwikkelingen

http://www.portfolio-performance.info/portfolio/

Ontwikkelaar is Duits, maar programma kan ook op engels gezet worden. Website is trouwens grotendeels wit :)
Heeft deze al een ondersteuning voor DeGiro?
Of iig degiro .csv bestanden ingelezen kunnen worden?
Ik was nog altijd bezig om een convert tool/macro te maken om de nederlandse benamingen van DeGiro in het engels te krijgen, alleen nooit meer afgemaakt.
En handmatig (ik denk wel richting de) duizenden (het zijn er bijna) duizend transacties/handelingen invoeren ga ik niet aan beginnen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
alaintje schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 12:16:
[...]

Heeft deze al een ondersteuning voor DeGiro?
Of iig degiro .csv bestanden ingelezen kunnen worden?
Ik was nog altijd bezig om een convert tool/macro te maken om de nederlandse benamingen van DeGiro in het engels te krijgen, alleen nooit meer afgemaakt.
En handmatig (ik denk wel richting de) duizenden (het zijn er bijna) duizend transacties/handelingen invoeren ga ik niet aan beginnen :+ .
weet ik niet zeker. Ik heb om te beginnen gewoon de situatie op 1-1-2018 ingevoerd en ga het vanaf die datum bijhouden.

er is wel een optie om csv bestanden te importeren. Lijkt er wel op dat je de csv export vanuit degiro dan eerst in excel aan moet passen omdat het datum format anders is dan het programma verwacht.

zie ook https://forum.portfolio-performance.info/t/import-degiro-transaktionen/922/33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:13
Is er nog een goed alternatief voor Google Finance?
De nieuwe lay-out bevalt me niet en de oude site gaat binnenkort offline:

https://finance.google.com/finance

De grafiek van de 3 US beurzen hecht ik best wel waarde aan, mooi overzicht van het verloop van de koers.
Ook is het handig dat je de dividend dates terugziet in de grafiek van losse aandelen.

[ Voor 37% gewijzigd door Het Fantoom op 13-01-2018 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
Railgunner schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 12:05:
Dank voor de link, handige tool. Ik ben deze week pas begonnen met beleggen en zat al te pielen met een eigen Excelsheet om alles bij te houden. Maar dit lijkt me een betere optie :).
graag gedaan.

Ik heb enkele vanguard fondsen, daarvan kan ik de koersdata downloaden via de ingebouwde yahoo finance tool.

daarnaast heb ik enkele fitvermogen fondsen. die werken niet via yahoo, maar bv wel via

https://markets.ft.com/data/funds/tearsheet/historical?s=NL0000289767:EUR

Edit security -> historical quotes -> zet provider op "table from website" en vul de link in

zo kan je waarschijnlijk wel voor bijna alle fondsen automatisch je koersen updaten

[ Voor 5% gewijzigd door helloitsme op 13-01-2018 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
helloitsme schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 13:07:
[...]

weet ik niet zeker. Ik heb om te beginnen gewoon de situatie op 1-1-2018 ingevoerd en ga het vanaf die datum bijhouden.

er is wel een optie om csv bestanden te importeren. Lijkt er wel op dat je de csv export vanuit degiro dan eerst in excel aan moet passen omdat het datum format anders is dan het programma verwacht.

zie ook https://forum.portfolio-performance.info/t/import-degiro-transaktionen/922/33
Aanvulling: ik heb het even getest en het lijkt te kunnen om degiro data te importeren. Koste me wel wat moeite want in kreeg steeds een foutmelding. Bleek dat ik mijn account als euro op opgezet en daarna dollar transacties wilde importeren en dat werkte niet.

Maar toen ik dus een Degiro dollar rekening in het programma aangemaakt had toen werkt het het (met een paar stapjes...)

hoe:
maak een test portfolio aan (om eerst even uit te proberen)
als je (ook) dollar transacties wil verwerken: maak daarin zowel een euro als een dollar rekening aan onder deposit accounts

exporteer vanuit degiro data als csv bestand
open dit bestand in excel en verander het datum format naar dd.mm.jj (kan onder cel eigenschappen)
en opslaan als csv bestand

In portfolio performance
open het bestand via file - import - csv
kies in het volgende scherm voor "portfolio transactions"
een geef aan welke kolom de datum is etc. (shares = aantal shares gekocht/verkocht, value is totale bedrag)
geef ook bij de kolom waar allemaal usd staat dat dat het veld "transaction currency" is

geef bij het laatste scherm aan welke rekeningen het betreft (kies hier de dollar rekening als het om een dollar invoer gaat

waar ik nog niet achter ben is hoe je dan het omwisselen van dollar - euro moet verwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

helloitsme schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 13:07:
[...]

Ik heb laatst ook wat geimporteerd via een csv bestand naar portfolio performance, je kan gewoon in het progamma aangeven in welke kolom welke data staat en dat haalt ie dan daar weg.

edit: spuit11 zo te zien, er was iemand me al voor met hetzelfde antwoord :)

[ Voor 4% gewijzigd door The_Scarabial op 13-01-2018 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
helloitsme schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 14:09:
[...]

Aanvulling: ik heb het even getest en het lijkt te kunnen om degiro data te importeren. Koste me wel wat moeite want in kreeg steeds een foutmelding. Bleek dat ik mijn account als euro op opgezet en daarna dollar transacties wilde importeren en dat werkte niet.

Maar toen ik dus een Degiro dollar rekening in het programma aangemaakt had toen werkt het het (met een paar stapjes...)

hoe:
maak een test portfolio aan (om eerst even uit te proberen)
als je (ook) dollar transacties wil verwerken: maak daarin zowel een euro als een dollar rekening aan onder deposit accounts

exporteer vanuit degiro data als csv bestand
open dit bestand in excel en verander het datum format naar dd.mm.jj (kan onder cel eigenschappen)
en opslaan als csv bestand

In portfolio performance
open het bestand via file - import - csv
kies in het volgende scherm voor "portfolio transactions"
een geef aan welke kolom de datum is etc. (shares = aantal shares gekocht/verkocht, value is totale bedrag)
geef ook bij de kolom waar allemaal usd staat dat dat het veld "transaction currency" is

geef bij het laatste scherm aan welke rekeningen het betreft (kies hier de dollar rekening als het om een dollar invoer gaat

waar ik nog niet achter ben is hoe je dan het omwisselen van dollar - euro moet verwerken
Ik heb dit een half jaar geleden ook gedaan. Maar de csv van Degiro slaat de plank van portofolioperformance helemaal mis...
Ik zou graag het tabblad 'rekening' van DeGiro importeren maar het csv bestand moet dan echt zwaar aangepast worden, en betrouwbaar vond ik het niet. Ik was begonnen de date in de goede volgorde te zetten. Maar bij- en afschrijvingen moet je allemaal juist zetten alsmede de wisselkoers welke niet wordt herkend. Daarnaast moet zowat elke header veranderd worden van degiro naar portofolioperformance en dien je elk item weer te linken aan een functie van portofolioperformance, zoals debit/credit.
Het was mij toen in ieder geval teveel werk om het 100% juist te krijgen.

En ik det dat we nu wel redelijk offtopic gaan.
Als je nu begint met beleggen is het zeker een aanrader om alles in bij te houden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AceAlpha
Via morningstar even IWDA vs. VWRL vergeleken m.b.t. de prestaties sinds 2013. Blijkt dat IWDA het toch iets beter heeft gedaan. Zie de afbeelding als bron.
- Het voordeel van IWDA dat ik zie is met name de lagere kosten 0,20% TER (0,25% voor VWRL).
- VWRL heeft een grotere spreiding 3070 bedrijven (1649 voor IWDA).

Wilde de prestaties van de twee toch even noemen aangezien VWRL vaak wordt genoemd als de vervanger van de "VTI/VXUS" combo. Wellicht is IWDA toch het overwegen ook waard...

VWRL vs IWDA

[ Voor 72% gewijzigd door AceAlpha op 13-01-2018 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-09 17:26
AceAlpha schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:34:
Via morningstar even IWDA vs. VWRL vergeleken m.b.t. de prestaties sinds 2013. Blijkt dat IWDA het toch iets beter heeft gedaan. Zie de afbeelding als bron.
- Het voordeel van IWDA dat ik zie is met name de lagere kosten 0,20% TER (0,25% voor VWRL).
- VWRL heeft een grotere spreiding 3070 bedrijven (1649 voor IWDA).

Wilde de prestaties van de twee toch even noemen aangezien VWRL vaak wordt genoemd als de vervanger van de "VTI/VXUS" combo. Wellicht is IWDA toch het overwegen ook waard...

[afbeelding]
Omdat de US het relatief goed hebben gedaan de laatste tijd t.o.v. de rest van de wereld, is het niet gek dat IWDA het beter doet dan VWRL; er zit namelijk meer US in de eerste. Als het daar straks minder gaat, dan zal IWDA ook minder presteren.

scotman21 zei eerder al dat er geen emerging markets in IWDA zitten, en dat je 10% EMIM aan IWDA zou kunnen toevoegen om dat beter te balanceren. Vond ik wel een redelijk advies. Dan zou de prestatie ook meer met VWRL moeten overeenkomen, maar er is ook een nadeel: de TER stijgt mee.

Overigens vind ik het herbeleggen van dividend (IWDA) momenteel wel prettig, en VWRL doet dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cobra
  • Laatst online: 17-04 18:42
Iedereen zit hier maar positief te wezen over DeGiro, maar DeGiro heeft sinds begin dit jaar wel bijna ALLE Amerikaanse ETFs geblokkeerd ! En laat ik nu net een heavy belegger zijn in deze ETFs !!
De realiteit is dat er op de NASDAQ veel meer interessante ETFs gelanceerd worden dan in Europa.

Het is zogezegd een Europese richtlijn(PÏIPs), maar het rare is dat je via Binkx of Lynx nog wel steeds deze ETFs kan aankopen. Dus waarom blokkeert alleen DeGiro dan ? Als je redelijk veel trade, dan was de lage kosten bij DeGiro crutiaal voor mijn strategie !

jaja , ik kan Europese alternatieven zoeken in XETRA, London of Milaan. Maar ik kan wel 8x zoveel kosten betalen voor een trade ! Plus, probeer maar eens WEB APIs te vinden die end-of-day koersen leveren voor deze beursen, die bestaan gewoon niet !

Dus ik ben weer de pineut. Dit is de druppel die de emmer laat overlopen. De manier waarop beleggers tegenwoordig gepest worden is schandalig: verhoging onroerende voorheffing, beurstaks, stopzetting van de YAHOO FINANCE API, Google API gedaan, en nu dit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:48

Sandyman538

SandstorM [148839]

the_cobra schreef op zondag 14 januari 2018 @ 01:15:
Iedereen zit hier maar positief te wezen over DeGiro, maar DeGiro heeft sinds begin dit jaar wel bijna ALLE Amerikaanse ETFs geblokkeerd !
Is gewoon wetgeving hè, daar kan de giro verder niet zoveel aan doen. Dat binck de wet anders interpreteert (op dit moment) doet daar niet zoveel aan af.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 13:47
the_cobra schreef op zondag 14 januari 2018 @ 01:15:
... stopzetting van de YAHOO FINANCE API, Google API gedaan, en nu dit...
Zit zelf niet in US ETF's, dus geen last van de nieuwe wetgeving. Beleg ook niet via DeGiro.

Waar ik je frustratie wel over kan delen is de stopzetting van de YAHOO Finance API :F . Sinds jaar en dag maak ik voor het beheer van mijn effectenportefeuille gebruik van de software van Hageltech ==> Tradetrakker. Heb daar al jaren een licentie voor.

Deze software, zoals zovele software die niet schandalig duur is, maakt gebruik van de YAHOO Finance API. Oftewel...sinds 1 januari werkt de software niet meer ;( .

Schijnbaar heeft de ontwikkelaar er zo weinig vertrouwen in dat YAHOO zijn besluit terugdraait dat ie de handdoek in de ring heeft gegooid en de software gediscontinued heeft :'( .

Kan ik opzoek naar een nieuw programma voor het beheer van mijn portefeuille...maar met de stopzetting van al die API's betwijfel ik of ik een werkend alternatief ga vinden dat een langdurig leven beschoren heeft.

Dan toch maar terugvallen op Excel met handmatige invoer van de koersen |:( 8)7

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Pagina: 1 ... 21 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.