Bedankt voor het doorgeven hiervan.
Als ik dit zo lees lijkt het er nu op dat US-gerichte ETF's niet heel snel weer te koop zullen zijn bij DeGiro en zonder verandering aan regelgeving over een jaar ook niet meer bij Binck en andere brokers. Het lijkt me een gevalletje voorbijgeschoten regelgeving maar als individuele belegger heb je weinig andere keuze dan ermee te dealen.
Ik vind eerlijk gezegd de reacties buiten dit forum online nogal tam op deze wat mij betreft toch best grote verandering. De meest online geopperde manier van investeren in etf's op veel blogs e.d. is namelijk
investeren in VTI+VXUS via DeGiro. Ik zie alleen nog niemand melding van een oplossing maken terwijl het begin van de maand juist een mooi moment is om maandelijks in te leggen.
Zelf ben ik ondertussen 5 maanden aan het investeren. Ik was ongeveer tot de conclusie gekomen dat VTI+VXUS en wat obligatie ETF's wel goed genoeg was, maar nu is het dus toch weer opeens nodig om 'down the rabbit hole' van ETF's te gaan om een goed alternatief te vinden.
Omdat iemand er misschien iets aan heeft, zet ik mijn bevindingen tot dusver hier ook even.
Wat zeker lijkt te zijn is dat sub 0.1 % TE ratios nu buiten bereik komen te vallen.
UCITS ETF's zijn het aangewezen alternatief. Ze zijn gericht op de EU markt en hebben domicile in Ierland.
Een belangrijke factor is alleen belastingen en dividendlekkage. Nederland heeft nogal wat unieke belastingverdragen met de V.S. (t.o.v. de rest van de EU)
Bogleheads en
iShares leggen dit uit. Hierdoor waren de VS-based ETF's juist wel weer heel erg geschikt voor ons door de behoorlijk lagere kosten. Daar wordt nu dus een stokje voor gestoken.
Wat ik trouwens nog niet helemaal duidelijk heb is het probleem dat VS domicile ETF's een nogal heftige erfbelasting rekent bij overlijden. Hier ben je sowieso tegen beschermd bij UCITS alternatieven, maar ik weet niet zeker of er al bescherming voor bestaat vanuit NL-VS verdragen (dus bij VS-based ETF's). Maar dat staat hier los van.
UCITS alternatieven op VTI+VXUS die ik heb gevonden en zou overwegen zijn o.a.:
- VWRL: Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (.25% TER)
- IWDA: iShares Core MSCI World UCITS ETF (.20% TER)
- TGET: Think Global Equity UCITS ETF (.20% TER)
Alledrie zitten in de kernselectie van DeGiro, worden verhandeld op euronext Amsterdam en worden in Euro's weergegeven in DeGiro. De basisvaluta van VWRL en IWDA is echter gewoon USD dus ik denk dat het alleen een omrekensom is. Ze zijn in ieder geval niet gehedged hiervoor. Think doet mij als een technisch iets mindere ETF dan Vanguard en iShares alternatieven aan.
Mijn plan nu is om deze maand maar even niet bij te kopen en volgende maand dubbel. Als de situatie dan opgelost is zou dat mooi zijn, maar anders wordt het IWDA.
Vanuit die situatie dan maar weer verder kijken naar mogelijkheden van verlagen van de kosten (misschien een andere broker die zich niet aan deze regel hoeft te houden).
Maargoed, na dit alles kunnen we dan toch in elk geval snappen hoe het werkt (?) omdat er ergens een documentje over je ETF bestaat die in het Nederlands is

.