Zoals eerder vermeld ben ik flink aan het inlezen (beleggen voor Dummies) en dit forum. Maar er zijn een paar vragen waar ik niet direct antwoord op kan vinden (misschien omdat ik niet de juiste zoektermen gebruik).
Mijn plan is om voor de lange termijn een stukje van mijn geld te steken in aandelen, om zo mijn vermogen op lange termijn (20 jaar+) te laten groeien (naast cash en vanaf volgend jaar ws een hypotheek/huis). Waarschijnlijk begin ik met een klein bedrag inleggen (1000) en leg ik daarna maandelijks tweemaandelijks bij afhankelijk van wat ik kan missen, dat zal voorlopig zo rond de 75-100 per maand liggen gok ik (ik ga ook werken aan mijn spaarquote). Ik wil beleggen in ETFs.
Vanwege het kostenplaatje is het voor mijn situatie, als ik dit forum goed gelezen heb en af kan gaan op
deze blog slim om te beginnen met een rekening bij DeGiro, en heel simpel beginnen met een tracker, namelijk
iShares Core MSCI World UCITS ETF (op basis van dit draadje en de voorgaande delen)
De keuze voor deze ETF is gebaseerd op spreiding, TER en het feit dat dividend automatisch wordt herbelegd (want dat scheelt transactiekosten) Daarnaast behoort het tot de kernselectie van DeGiro (scheelt ook weer kosten).
Hoewel er overal wordt aangeraden om een gebalanceerde portefeuille met ook obligaties daarin te nemen (percentage gelijk aan leeftijd als vuistregel), begreep nu uit dit forum dat het ivm de rentestand beter, of in ieder geval niet slechter is om het 'veilige' gedeelte op een spaarrekening te zetten. Of geldt dat inmiddels niet meer?
Mijn eerste (nou vooruit, tweede) vraag gaat over dat automatisch herbeleggen. Wat gebeurt daar precies? Als ik de ETF zie als een fruitmand, wordt er dan simpelweg meer fruit in het mandje gestopt waardoor het stijgt in waarde?
Mijn tweede vraag: de genoemde ETF heeft als ik het zo heb gelezen en naar Morningstar kijk een goede spreiding. Nu is mijn vraag: is het nog verstandig om ivm risico in twee verschillende ETFs met ongeveer dezelfde spreiding qua regio/bedrijven te investeren? Wat gebeurt er bijvoorbeeld als de aanbieder (Blackrock) van de ETFs failliet gaat? Of snap ik het nou niet helemaal?
Nu mijn laatste vraag. Vanaf 2019 wordt de dividendbelasting afgeschaft. Wordt het volgens jullie dan aantrekkelijker om er een specifieke AEX ETF bij te kopen? Zou dat betekenen dat die aantrekkelijker worden en dus zullen stijgen qua koers? Of ben ik nu de markt aan het voorspellen en tegen alle principes van het passief beleggen in aan het redeneren? Het gaat me niet om een aankoopadvies, ik ben vooral benieuwd of mijn redenatie klopt.
Thanks alvast!