Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.014.773 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
marshallq schreef op donderdag 7 december 2017 @ 10:13:
[...]
*knip*

Ik zie hierin diverse Vanguard Index Funds voorbij komen maar niet VXUS/VTI. Wil iemand me uitleggen waar deze vallen binnen deze portfolio categorieën en waarom?
Wat bedoel je precies? De inhoud van bv VTI en VXUS kan je toch terugvinden op bv hun website?
Het voorstel op de website die jij noemt (cowarrds portfolio) is m.i. voor mensen die de voordelen van ETF's (voor kleine beleggers) weer overboord willen zetten door toch zelf weer van alles bij elkaar te gaan zoeken waardoor je weer aan allerlei losse aankopen met bijbehorende kosten en herbalanceren vastzit.

Wat echt aantikt in dat voorstel qua 'veiligheid' (ik zie vooral minder uitschieters omhoog) is de 40% short term bonds, wat een afgeleide is van https://www.bogleheads.org/wiki/Three-fund_portfolio

[ Voor 14% gewijzigd door Jesse op 08-12-2017 09:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 21:39

oscar82

De ondertitel

[...]

Ik zie hierin diverse Vanguard Index Funds voorbij komen maar niet VXUS/VTI. Wil iemand me uitleggen waar deze vallen binnen deze portfolio categorieën en waarom?
VXUS en VTI zijn de tickers voor ETF's van Vanguard die een bepaald deel van de markt proberen te volgen.

In het artikel waar jij naar linkt, noemt de auteur het niet bij die tickernamen. Wellicht omdat je net zo goed een alternatieve ETF kan uitzoeken, die datzelfde deel van de markt volgt.

Als je kijkt naar bijv. het Three-Fund Portfolio (USA: https://portfoliocharts.com/portfolio/three-fund-portfolio/)
Dan heeft de auteur het over Total Domestic Market (TDM) dat correspondeert met de VTI. World correspondeert met VXUS. Eventuele kleine verschillen daargelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HertogJack
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 22:16
Xepos schreef op donderdag 7 december 2017 @ 00:27:
[...]

Vind ik ook. Wacht in ieder geval nog een dag of 2 zodat de koers zich kan stabiliseren voordat je iets besluit.
Vandaag weer dik 5% eraf.. als hij nog meer zakt begint het misschien interessant te worden om te kopen en op de plank te leggen :)

psn: HertogJack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
oscar82 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:02:
[...]

VXUS en VTI zijn de tickers voor ETF's van Vanguard die een bepaald deel van de markt proberen te volgen.

In het artikel waar jij naar linkt, noemt de auteur het niet bij die tickernamen. Wellicht omdat je net zo goed een alternatieve ETF kan uitzoeken, die datzelfde deel van de markt volgt.

Als je kijkt naar bijv. het Three-Fund Portfolio (USA: https://portfoliocharts.com/portfolio/three-fund-portfolio/)
Dan heeft de auteur het over Total Domestic Market (TDM) dat correspondeert met de VTI. World correspondeert met VXUS. Eventuele kleine verschillen daargelaten.
Bedankt, dit is waar ik naar op zoek was.

@Jesse Ook bedankt voor jouw input.

Overigens wil ik in Januari instappen, tot dusverre lijkt halverwege een maand meestal het gunstigste te zijn? Dit is natuurlijk geen exacte wetenschap maar het lijkt wel de trend te zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door marshallq op 08-12-2017 11:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 14:55
HertogJack schreef op donderdag 7 december 2017 @ 22:58:
[...]

Vandaag weer dik 5% eraf.. als hij nog meer zakt begint het misschien interessant te worden om te kopen en op de plank te leggen :)
Ik weet het niet hoor. Fundamenteel ziet BAM er nog steeds niet goed uit. Daarnaast heb ik sterk m'n twijfels bij het management. Een maand terug nog met goede kwartaalcijfers komen en nu met een winstwaarschuwing komt op mij dubieus over. Of het management verzweeg destijds een hoop, of het management heeft de boel niet onder controle. Ook zijn sinds 11 oktober veel meer shortposities in BAM ingenomen: er waren dus mensen die wisten dat er slecht nieuw aan zat te komen en hier veel geld mee verdiend hebben. Voor de geïnteresseerden: er stonden gister een aantal mooie artikelen hierover in het FD.

Mocht je BAM daadwerkelijk interessant gevonden hebben (vanwege bedrijfsmodel, fundamentels, capabel management of wat dan ook), dan is nu wellicht een mooi instapmoment. Echter, kopen omdat iets omlaag gaat is volgens mij net zo riskant als kopen omdat iets omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
marshallq schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 07:38:
[...]

Bedankt, dit is waar ik naar op zoek was.

@Jesse Ook bedankt voor jouw input.

Overigens wil ik in Januari instappen, tot dusverre lijkt halverwege een maand meestal het gunstigste te zijn? Dit is natuurlijk geen exacte wetenschap maar het lijkt wel de trend te zijn.
Ah, timing the market. Daar zijn boeken over vol geschreven. Voor de lange termijn zou het niet uit moeten maken. De trend die je denk te zien heeft waarschijnlijk te maken met dividenduitkeringen. Nadat dividend is uitgekeerd daalt de koers vaak heel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08 20:26
Dag allemaal,

Aangezien ik bezig ben om me te verdiepen in manieren om mijn vermogen te laten groeien ben ik mezelf aan het verdiepen in de verschillende vormen van beleggingen. Waar beter te beginnen dan op tweakers! Ik heb al een hoop goede informatie kunnen halen uit dit topic, dank daarvoor. Daarnaast ben ik bezig in - jawel - beleggen voor dummies. Toch wel erg nuttig om te lezen vind ik tot nu toe.

Een vraag waarmee ik een beetje bleef zitten was wat nou het verschil is tussen beleggen d.m.v. ETFs en Indexfondsen. Toen ik ging googlen kwam ik het volgende artikel tegen:

https://www.meesman.nl/l/...ef+beleggen.pdf?&ext=.pdf

Het lijkt erop dat indexfondsen de voorkeur genieten voor iemand die passief wil beleggen. Nu begrijp ik dat dit geschreven is door een aanbieder van indexbeleggen, maar ik vond het toch wel nuttig dus ik dacht ik deel het hier voor de geïnteresseerden. Als er mensen kritische opmerkingen over hebben hoor ik dat uiteraard ook graag, want ik ben zelf momenteel mijn opties aan het overwegen (ik zal sowieso in eerste instantie alleen passief gaan beleggen) dus neem ook graag de tegengeluiden mee.

psn: jagermeistertim

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:52
De meeste ETFs zijn een type index-fonds, het verschil is alleen dat ze op de beurs verhandeld worden waardoor je elk moment kan in- en uitstappen terwijl reguliere index fondsen vaak maar 1x per dag verhandeld kunnen worden. Over het algemeen zijn ETFs ook nog eens goedkoper, maar het nadeel is dat je een account bij een broker nodig hebt om ze te kunnen kopen en daar meestal extra kosten bij komen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ETF staat dan ook voor Exchange-Traded Fund. Het is dus een (index)fonds die op de beurs (exchange) verhandeld (traded) wordt. Een goede ETF doet echt niet onder voor een index fonds met als bijkomend voordeel dat je niet aan een enkele partij vast zit.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Dank voor jullie snelle antwoorden. Aangezien ik zeker niet van plan ben te gaan daytraden zal het dus vooral afhangen van de kosten die verbonden zijn aan de aanbiedende partij (Indexfonds) danwel broker (ETFs).

Ik zal nog eens goed kijken naar Meesman, Binck en Lynx op basis van de eerdere adviezen die in dit topic zijn gegeven.

Nog 1 vraag als ik zo vrij mag zijn. Stel dat ik (een heel klein deel) specifiek wil beleggen in bedrijven die zich bezighouden met blockchain technologie (omdat ik erg geloof in de potentie/verschillende toepassingen van die technologie). Na wat research heb ik begrepen dat er momenteel twee partijen zijn die een ETF aanbieden (Gemini van de Winklevoss twins en SolidX), maar beide zijn wat vaag over garanties/verzekeringen etc.

Gezien we hier op tweakers zitten ben ik vast niet de enige die nadenkt over het investeren in blockchain technologie (en dan bedoel ik niet speculeren op/met BTC). Zie ik mogelijkheden/ETFs over het hoofd? Wat zijn jullie strategieën? Investeren jullie in aandelen of specifieke fondsen/ETFs die hier op gericht zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
TTHEEBO1 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 15:16:
Dank voor jullie snelle antwoorden. Aangezien ik zeker niet van plan ben te gaan daytraden zal het dus vooral afhangen van de kosten die verbonden zijn aan de aanbiedende partij (Indexfonds) danwel broker (ETFs).

Ik zal nog eens goed kijken naar Meesman, Binck en Lynx op basis van de eerdere adviezen die in dit topic zijn gegeven.

Nog 1 vraag als ik zo vrij mag zijn. Stel dat ik (een heel klein deel) specifiek wil beleggen in bedrijven die zich bezighouden met blockchain technologie (omdat ik erg geloof in de potentie/verschillende toepassingen van die technologie). Na wat research heb ik begrepen dat er momenteel twee partijen zijn die een ETF aanbieden (Gemini van de Winklevoss twins en SolidX), maar beide zijn wat vaag over garanties/verzekeringen etc.

Gezien we hier op tweakers zitten ben ik vast niet de enige die nadenkt over het investeren in blockchain technologie (en dan bedoel ik niet speculeren op/met BTC). Zie ik mogelijkheden/ETFs over het hoofd? Wat zijn jullie strategieën? Investeren jullie in aandelen of specifieke fondsen/ETFs die hier op gericht zijn?
Er is er zover ik kan vinden nog geen.
Amplify ETF heeft er wel een aangekondigd. Maar de samenstelling van die ETF is nog onbekend.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@TTHEEBO1 onthoud wel dat simpelweg omdat een bepaalde technologie veelbelovend is het niet gelijk zo is dat bedrijven die zich daarmee bezig houden veelbelovend zijn.

Immers veel grote bedrijven (bijvoorbeeld banken) zijn ook bezig in blockchain, alleen niet als hun core business. Wellicht dat zij er veel meer succes mee gaan hebben dan de bedrijven die zich als core business focussen op blockchain.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Dat is natuurlijk waar, maar ik vermoed dat die bijv financiële instellingen toch ergens advies moeten gaan inwinnen over de implementatie van de technologie etc. Nu weet ik toevallig dat ING bijv zoveel mogelijk bezig is om experts op allerlei ICT gebieden naar binnen te halen, maar een groot deel zal door financiële instellingen toch uitbesteed worden vermoed ik?

Uiteraard kunnen die financiële instellingen hierdoor ook beter gaan presteren, maar het mogelijke rendement is daar dan toch kleiner dan bij bijv startups die nu nog laag gewaardeerd zijn? Ik begrijp dat het risico ook veel groter is, maar ik zou dit dan ook zien als een high risk gedeelte van mijn portfolio. Of redeneer ik nu te simpel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Niet online
Startups ga je dan ook niet vinden in ETFs, dus die vlieger gaat niet op. Daarnaast geef je zelf aan dat bedrijven die blockchaintechnologie willen gebruiken dat zullen gaan uitbesteden. Waarom dan niet in bedrijven investeren die de technologie aan de man proberen te helpen (noem bijv. Accenture)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Ah ok, dat wist ik dus niet over die ETFs. Is dat zo omdat startups in de regel niet beursgenoteerd zijn?

Wat de betreft bedrijven als accenture, dat is idd een interessante optie. Ik zal wat meer research gaan doen naar bedrijven die hierop willen inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaxxiusX
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19-09 20:01
Iemand toevallig ervaring met het kopen van Ethereum ETF's? Ik kwam deze week erachter dat er ETF's zijn die meegroeien met de koers van Ethereum. wel met een waarde die een factor 10 kleiner is dan de cryptocurrencies.

Degiro:
ETHEREUM XBT Ether Tracker One XBT PROVIDER - ETHEREUM XBT / SE0010296574
ETHEREUM XBTE Ether Tracker Euro XBT PROVIDER - ETHEREUM XBTE / SE0010296582

Ik probeer momenteel erachter te komen wat de kosten op jaarbasis zijn van deze ETF's. De informatie die ik momenteel zelf heb gevonden is dat er geen dividend wordt uitgekeerd en dat er een jaarlijkse bijdrage is van 2,5%. Als iemand hier toevallig meer ervaring met deze ETF's heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Die heb je ook van BTC :). Die waarde maakt niet uit, het gaat om de relatieve stijging of daling van je vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Niet online
NaxxiusX schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:38:
Iemand toevallig ervaring met het kopen van Ethereum ETF's? Ik kwam deze week erachter dat er ETF's zijn die meegroeien met de koers van Ethereum. wel met een waarde die een factor 10 kleiner is dan de cryptocurrencies.

Degiro:

Ik probeer momenteel erachter te komen wat de kosten op jaarbasis zijn van deze ETF's. De informatie die ik momenteel zelf heb gevonden is dat er geen dividend wordt uitgekeerd en dat er een jaarlijkse bijdrage is van 2,5%. Als iemand hier toevallig meer ervaring met deze ETF's heeft hoor ik het graag.
Waarom zou je een ETF kopen die een valuta volgt? En niet direct de valuta zelf kopen? Het is vergelijkbaar met een ETF kopen die de dollar volgt, zou je dat doen?

Als toevoeging: je hebt te maken met extra kosten bij de ETF, zowel de 2,5% als mogelijke kosten (en exposure) m.b.t. een vreemde valuta (in dit geval is de ETF in dollars genoteerd). Daarnaast kunnen er problemen zijn met de liquiditeit van je ETF "aandeel". Houd er ook rekening mee dat ETF's nooit perfect iets kunnen volgen. M.a.w. ik zie alleen maar nadelen t.o.v. de 'real deal'.

[ Voor 16% gewijzigd door SteveWoz op 12-12-2017 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

TTHEEBO1 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 17:25:
Ah ok, dat wist ik dus niet over die ETFs. Is dat zo omdat startups in de regel niet beursgenoteerd zijn?

Wat de betreft bedrijven als accenture, dat is idd een interessante optie. Ik zal wat meer research gaan doen naar bedrijven die hierop willen inzetten.
Vergeet dan niet dat dit een van de honderden projecten kan zijn van zo'n bedrijf, zelfs als ze succesvol zijn met blockchain kunnen ze enorme verliezen maken als hun andere divisies niet lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Tsurany schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:56:
[...]

Vergeet dan niet dat dit een van de honderden projecten kan zijn van zo'n bedrijf, zelfs als ze succesvol zijn met blockchain kunnen ze enorme verliezen maken als hun andere divisies niet lopen.
Thanks voor de tip. Accenture ken ik toevallig vrij goed vanuit mijn werk en ik zou daar op dit moment zelf niet in investeren. Wel ga ik op basis van de tip kijken naar consultancy bedrijven die hier mee bezig zijn, deze na een voorselectie grondig doorlichten en dan pas een keuze maken. Ben vooral blij dat hier ontnuchterende en kritische vragen worden gesteld die mij als beginner op weg kunnen helpen. Thanks daarvoor dus :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
SteveWoz schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:33:
[...]

Waarom zou je een ETF kopen die een valuta volgt? En niet direct de valuta zelf kopen? Het is vergelijkbaar met een ETF kopen die de dollar volgt, zou je dat doen?

Als toevoeging: je hebt te maken met extra kosten bij de ETF, zowel de 2,5% als mogelijke kosten (en exposure) m.b.t. een vreemde valuta (in dit geval is de ETF in dollars genoteerd). Daarnaast kunnen er problemen zijn met de liquiditeit van je ETF "aandeel". Houd er ook rekening mee dat ETF's nooit perfect iets kunnen volgen. M.a.w. ik zie alleen maar nadelen t.o.v. de 'real deal'.
In het geval van bijvoorbeeld BTC of ETH, zie ik het voordeel wel. Je hoeft geen wallet voor je coins te regelen, loopt niet het risico om gehackt te worden (of dat de partij waar je het hebt ondergebracht gehackt wordt) en je hoeft je niet te begeven in het woud van aanbieders. Er zijn best wat partijen die handel in cryptovaluta aanbieden, maar ze zijn niet allemaal even transparant en volgens mij zitten er ook genoeg schimmige partijen bij. Zie als beginner maar eens kaf van koren te scheiden. Plus...ook die partijen moeten ergens van leven. Ik zag bedragen voorbij komen van 20 euro per transactie, dan kun je niet 'zomaar' even laag instappen om het eens te proberen. Bij een ETF via bijvoorbeeld DeGiro zijn die kosten op de Zweedse exchange 4 euro plus een klein percentage, dat is een stuk beter te overzien en drukt minder op je rendement.

[ Voor 8% gewijzigd door Pannencouque op 12-12-2017 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaxxiusX
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19-09 20:01
SteveWoz schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:33:
[...]

Eigenlijk grotendeels om de reden die "Pannencouque" aangeeft. Op het moment heb ik zelf een wallet aangemaakt en ben ik gaan experimenteren met cryptocurrencies. Maar door de hoeveelheid aan mogelijkheden en partijen die er bestaan zie ik door de bomen het bos niet meer. Hierdoor probeer ik in te stappen via een vertrouwd platform (Degiro), waarbij de mogelijkheden van het verlies(hacking) van cryptocurrency verkleind wordt.

Daarom probeer ik de kosten van een ETF in beeld te krijgen zodat ik weet waar de risico's liggen ( buiten de koers ).

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:48
Hielko schreef op woensdag 6 december 2017 @ 18:09:
Als IB de verkooporder accepteert dan zou het wel goed moeten komen qua leverbaarheid van de aandelen. Als IB namelijk niks kan vinden krijg je een foutmelding zodra je de order probeert in te leggen.
Het is nu T+5 en volgens mij is er nog niet gesettled. Is dit uberhaupt in de interface te achterhalen? M.i. is het vreemd dat het niet eens het scherm met 'geleende aandelen' staat.

Zwitserse beurs, maar die zouden ook volgens het T+2 principe moeten werken.

• Hielko
Rukapul schreef op donderdag 14 december 2017 @ 08:52:
[...]

Het is nu T+5 en volgens mij is er nog niet gesettled. Is dit uberhaupt in de interface te achterhalen? M.i. is het vreemd dat het niet eens het scherm met 'geleende aandelen' staat.

Zwitserse beurs, maar die zouden ook volgens het T+2 principe moeten werken.
Als je short zit en ze hebben de aandelen niet in kunnen lenen dan had je al lang emails en berichten gekregen dat ze niks voor je kunnen vinden, en dat je positie automatisch ingekocht wordt als je het niet zelf doet. Dus gok dat het gewoon goed zit.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46

Degiro:

Oei, afblijven dunkt me.
Als je op zoek gaat naar het feit alleen al of er dividend wordt uitgekeerd, dan lijkt me het niet verstandig om hier in te stappen.
Dus als je al wilt gokken, koop echte, dan leer je ook gelijk een hoop.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Zoals eerder vermeld ben ik flink aan het inlezen (beleggen voor Dummies) en dit forum. Maar er zijn een paar vragen waar ik niet direct antwoord op kan vinden (misschien omdat ik niet de juiste zoektermen gebruik).

Mijn plan is om voor de lange termijn een stukje van mijn geld te steken in aandelen, om zo mijn vermogen op lange termijn (20 jaar+) te laten groeien (naast cash en vanaf volgend jaar ws een hypotheek/huis). Waarschijnlijk begin ik met een klein bedrag inleggen (1000) en leg ik daarna maandelijks tweemaandelijks bij afhankelijk van wat ik kan missen, dat zal voorlopig zo rond de 75-100 per maand liggen gok ik (ik ga ook werken aan mijn spaarquote). Ik wil beleggen in ETFs.

Vanwege het kostenplaatje is het voor mijn situatie, als ik dit forum goed gelezen heb en af kan gaan op deze blog slim om te beginnen met een rekening bij DeGiro, en heel simpel beginnen met een tracker, namelijk

iShares Core MSCI World UCITS ETF (op basis van dit draadje en de voorgaande delen)

De keuze voor deze ETF is gebaseerd op spreiding, TER en het feit dat dividend automatisch wordt herbelegd (want dat scheelt transactiekosten) Daarnaast behoort het tot de kernselectie van DeGiro (scheelt ook weer kosten).

Hoewel er overal wordt aangeraden om een gebalanceerde portefeuille met ook obligaties daarin te nemen (percentage gelijk aan leeftijd als vuistregel), begreep nu uit dit forum dat het ivm de rentestand beter, of in ieder geval niet slechter is om het 'veilige' gedeelte op een spaarrekening te zetten. Of geldt dat inmiddels niet meer?

Mijn eerste (nou vooruit, tweede) vraag gaat over dat automatisch herbeleggen. Wat gebeurt daar precies? Als ik de ETF zie als een fruitmand, wordt er dan simpelweg meer fruit in het mandje gestopt waardoor het stijgt in waarde?

Mijn tweede vraag: de genoemde ETF heeft als ik het zo heb gelezen en naar Morningstar kijk een goede spreiding. Nu is mijn vraag: is het nog verstandig om ivm risico in twee verschillende ETFs met ongeveer dezelfde spreiding qua regio/bedrijven te investeren? Wat gebeurt er bijvoorbeeld als de aanbieder (Blackrock) van de ETFs failliet gaat? Of snap ik het nou niet helemaal?

Nu mijn laatste vraag. Vanaf 2019 wordt de dividendbelasting afgeschaft. Wordt het volgens jullie dan aantrekkelijker om er een specifieke AEX ETF bij te kopen? Zou dat betekenen dat die aantrekkelijker worden en dus zullen stijgen qua koers? Of ben ik nu de markt aan het voorspellen en tegen alle principes van het passief beleggen in aan het redeneren? Het gaat me niet om een aankoopadvies, ik ben vooral benieuwd of mijn redenatie klopt.

Thanks alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 07:48
TTHEEBO1 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 20:36:

Hoewel er overal wordt aangeraden om een gebalanceerde portefeuille met ook obligaties daarin te nemen (percentage gelijk aan leeftijd als vuistregel), begreep nu uit dit forum dat het ivm de rentestand beter, of in ieder geval niet slechter is om het 'veilige' gedeelte op een spaarrekening te zetten. Of geldt dat inmiddels niet meer?
Op zichzelf bekenen lijken obligatiefondsen (FI = fixed income) geen goed idee voor velen: als de rente stijgt dan dalen deze in waarde hoewel de coupontrente van de obligatiefondsen langzaam zal meestijgen.
Vanuit een portefeuille met aandelenfonds + FI fonds is dat anders. Als er een sterke correctie komt in de aandelenmarkten dan stijgen juist de waarde van FI fondsen (mits daar hoge kwaliteits obligaties inzitten).
Een portefuille van aandelen + FI heeft een lager verwacht rendement maar ook lagere volatiliteit dan aandelen alleen.
Spaargeld reageert niet op marktbewegingen en biedt dus geen "offset" tegen daling op aandelenmarkten. Zoek even op posts van mij een paar pagina's terug.
Mijn eerste (nou vooruit, tweede) vraag gaat over dat automatisch herbeleggen. Wat gebeurt daar precies? Als ik de ETF zie als een fruitmand, wordt er dan simpelweg meer fruit in het mandje gestopt waardoor het stijgt in waarde?
Heb je het over herbeleggen of herbalancering? Bij automatisch herbeleggen wordt in de context van aandelenfondsen doorgaans bedoeld dat dividend ontvangen van de onderliggende aandelen niet worden uitgekeerd maar worden herbelegd in de aandelen van het fonds
Mijn tweede vraag: de genoemde ETF heeft als ik het zo heb gelezen en naar Morningstar kijk een goede spreiding. Nu is mijn vraag: is het nog verstandig om ivm risico in twee verschillende ETFs met ongeveer dezelfde spreiding qua regio/bedrijven te investeren?
Nee. Er zal een enorme overlop zijn met je huidige aandelenfonds. De voordelen van diversificatie zijn miniem als je van 500 verschillende naar 1,000 verschillende aandelen gaat.
Wat gebeurt er bijvoorbeeld als de aanbieder (Blackrock) van de ETFs failliet gaat? Of snap ik het nou niet helemaal?
Dat begrijp je dus niet helemaal. De beleggingen van het aandelenfonds zijn afgeschermd. Dat wil zeggen dat als de aanbieder (Blackrock) failliet gaat dat de schuldeisers niets hebben aan wat er in het aandelenfonds zit.
Nu mijn laatste vraag. Vanaf 2019 wordt de dividendbelasting afgeschaft. Wordt het volgens jullie dan aantrekkelijker om er een specifieke AEX ETF bij te kopen? Zou dat betekenen dat die aantrekkelijker worden en dus zullen stijgen qua koers? Of ben ik nu de markt aan het voorspellen en tegen alle principes van het passief beleggen in aan het redeneren? Het gaat me niet om een aankoopadvies, ik ben vooral benieuwd of mijn redenatie klopt.
Klopt alleen deels. Als aandeelhouder houd je dus netto meer over wat positief is maar dat is momenteel al voor een groot deel in de koersen verwerkt. Waarschijnlijk niet volledig omdat het in 2019 in zou moeten gaan en het kabinet het tot dan nog altijd in kan trekken (=onzekerheid)

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTHEEBO1
Chief schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 02:00:
[...]

Op zichzelf bekenen lijken obligatiefondsen (FI = fixed income) geen goed idee voor velen: als de rente stijgt dan dalen deze in waarde hoewel de coupontrente van de obligatiefondsen langzaam zal meestijgen.
Vanuit een portefeuille met aandelenfonds + FI fonds is dat anders. Als er een sterke correctie komt in de aandelenmarkten dan stijgen juist de waarde van FI fondsen (mits daar hoge kwaliteits obligaties inzitten).
Een portefuille van aandelen + FI heeft een lager verwacht rendement maar ook lagere volatiliteit dan aandelen alleen.
Spaargeld reageert niet op marktbewegingen en biedt dus geen "offset" tegen daling op aandelenmarkten. Zoek even op posts van mij een paar pagina's terug.

[...]

Heb je het over herbeleggen of herbalancering? Bij automatisch herbeleggen wordt in de context van aandelenfondsen doorgaans bedoeld dat dividend ontvangen van de onderliggende aandelen niet worden uitgekeerd maar worden herbelegd in de aandelen van het fonds

[...]

Nee. Er zal een enorme overlop zijn met je huidige aandelenfonds. De voordelen van diversificatie zijn miniem als je van 500 verschillende naar 1,000 verschillende aandelen gaat.

[...]

Dat begrijp je dus niet helemaal. De beleggingen van het aandelenfonds zijn afgeschermd. Dat wil zeggen dat als de aanbieder (Blackrock) failliet gaat dat de schuldeisers niets hebben aan wat er in het aandelenfonds zit.

[...]

Klopt alleen deels. Als aandeelhouder houd je dus netto meer over wat positief is maar dat is momenteel al voor een groot deel in de koersen verwerkt. Waarschijnlijk niet volledig omdat het in 2019 in zou moeten gaan en het kabinet het tot dan nog altijd in kan trekken (=onzekerheid)
Thanks! Ik ga je post over de obligaties even terugzoeken.

Wat betreft evt faillissement fonds, dat is prettig. Ik wist dat het in NL zo was dat de aandelen apart onder gebracht moeten worden, maar wist niet of dat wereldwijd zo was.

Dat die verandering al deels in de koersen is verwerkt had ik moeten bedenken. Maar toch wel interessant om nog eens over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_r86
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 23:21

Degiro:

Ik handel hiermee en heb (in een bull market) goede resultaten gehaald. Het gemak is voor mij de grootste plus. Houd er wel rekening mee dat je alleen tijdens (beurs)handelstijden kunt kopen en verkopen terwijl de handel in cryptos 24/7 doorgaat. Voor mij houdt dit in dat ik in het weekend nooit een positie aanhoud, meestal gaat BTC dan min of meer rechtdoor al heb ik hierdoor met het thanksgiving weekend veel rendement gemist. Let wel, ik beleg verder niet in ETF's (VTI/VXUS) omdat ik ze niet spannend genoeg vind. Ik handel in de BTC en ETH tracker naast vele aandelen, dus ik ben bereid een hoger risico (dan ik gemiddeld in deze topic terug lees) te nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door richard_r86 op 18-12-2017 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 16:06

kronolith

[EDIT]

Wat is het voordeel van deze tracker ten opzichte van ETH? Het lijkt mij toch lucratiever om direct in ETH te investeren dan via zo'n tracker? Allereerst al het feit dat de tracker niet 24/7 te verhandelen is. Daarnaast kan ik me voorstellen dat transactiekosten vele malen hoger liggen.

Dus, gewoon puur uit intresse, waarom de tracker en niet gewoon ETH? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
richard_r86 schreef op maandag 18 december 2017 @ 12:02:
[...]

Ik handel hiermee en heb (in een bull market) goede resultaten gehaald. Het gemak is voor mij de grootste plus. Houd er wel rekening mee dat je alleen tijdens (beurs)handelstijden kunt kopen en verkopen terwijl de handel in cryptos 24/7 doorgaat. Voor mij houdt dit in dat ik in het weekend nooit een positie aanhoud, meestal gaat BTC dan min of meer rechtdoor al heb ik hierdoor met het thanksgiving weekend veel rendement gemist. Let wel, ik beleg verder niet in ETF's (VTI/VXUS) omdat ik ze niet spannend genoeg vind. Ik handel in de BTC en ETH tracker naast vele aandelen, dus ik ben bereid een hoger risico (dan ik gemiddeld in deze topic terug lees) te nemen.
Ik ben wel benieuwd wat jij onder "spannend" verstaat (volatiliteit?), en waarom je dat een belangrijk criterium vindt voor een belegging. Als je spannend wilt, kun je dan niet beter bungiejumpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_r86
kronolith schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:06:
Dus, gewoon puur uit intresse, waarom de tracker en niet gewoon ETH? :)
Het grootste nadeel hebben wij beiden zojuist genoemd, niet 24/7 kunnen handelen. Dit geeft in de weekenden overigens ook rust, ik kijk als ik za/zo wakker word niet als eerste wat BTC en ETH hebben gedaan :)
Ik lees veel negatieve ervaringen o.a. hier op tweakers omdat exchanges eruit liggen, mensen niet meer bij hun geld kunnen, orders niet/veel te laat uitgevoerd worden etc. Ik vind het te veel gedoe en ik ben bang dat zo'n negatief verhaal mij ook zal overkomen. Daarom laat ik het anderen via het medium dat ik al gebruik (de giro) voor mij doen. Puur gebruiksgemak dus. Verder voel ik niet de behoefte om in de volle breedte in alternatieve crypto's te gaan beleggen, hiermee is er voor mij ook geen noodzaak om mijn aanpak te wijzigen.
ehoutgast schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:20:
[...]
Ik ben wel benieuwd wat jij onder "spannend" verstaat (volatiliteit?), en waarom je dat een belangrijk criterium vindt voor een belegging. Als je spannend wilt, kun je dan niet beter bungiejumpen?
Spannend is voor mij niet gekoppeld aan volatiliteit. Mijn grootste positie is bijvoorbeeld Shell, dit is met name vanwege de stabiele koers, het dividendrendement en het vertrouwen dat ik heb in het management en haar strategie. Seekingalpha.com biedt mij veel informatie (wel usa georiënteerd). Kortom: spannend is voor mij met aandacht proberen om zo goed mogelijke beslissingen te nemen en hier ook terugkoppeling op krijgen (hogere/lagere koers). Deze terugkoppeling prikkelt mij dan weer positief of negatief, en gezien mijn spreiding hoef ik niet wakker te liggen als de koers van een aandeel een keer daalt. Persoonlijke interesse voor beleggen en mijn financiële achtergrond maken dat ik de spanning opzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
richard_r86 schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:43:
[...]
Spannend is voor mij niet gekoppeld aan volatiliteit. Mijn grootste positie is bijvoorbeeld Shell, dit is met name vanwege de stabiele koers, het dividendrendement en het vertrouwen dat ik heb in het management en haar strategie. Seekingalpha.com biedt mij veel informatie (wel usa georiënteerd). Kortom: spannend is voor mij met aandacht proberen om zo goed mogelijke beslissingen te nemen en hier ook terugkoppeling op krijgen (hogere/lagere koers). Deze terugkoppeling prikkelt mij dan weer positief of negatief, en gezien mijn spreiding hoef ik niet wakker te liggen als de koers van een aandeel een keer daalt. Persoonlijke interesse voor beleggen en mijn financiële achtergrond maken dat ik de spanning opzoek.
Maar verwacht je dan met jouw beslissingen een beter resultaat te halen dan bijv de S&P500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_r86
ehoutgast schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:28:[...]Maar verwacht je dan met jouw beslissingen een beter resultaat te halen dan bijv de S&P500?
Dat is niet het doel. Als ik de tijd die ik erin stop maal tarief bereken kom ik sowieso minder gunstig uit dan wanneer ik alles in een goede ETF had gestopt. Een hobby mag geld kosten, dan mag dit ook (binnen de perken) rendement schelen. Mijn doel is een 14e, en als de markt mee zit 15e maand binnenhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Ik snap de overweging wel. Ik doe het ook via DeGiro ivm het gemak. Wel laat ik mijn posities in het weekend meestal staan, da's onderdeel van de gok. Maar ik zit er dan ook voor beperkte bedragen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Ik denk weer een potentieel pareltje tegengekomen te zijn, deze staat echter genoteerd aan de OTCMKTS. Enig idee hoe/of ik die kan kopen? Iemand eerder met dit bijltje gehakt? Via DeGiro lukt in ieder geval niet.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 15:48
Ben ik ook benieuwd naar, al verwacht ik dat het bij bijvoorbeeld Binck gewoon mogelijk is. De in dollar verhandelde Tencent aandelen zijn ook alleen daar te krijgen :-)

Overigens verwacht ik een mooi beursjaar 2018 als de Tax Reform Bill er doorheen gaat, nog een kleine formele horde te gaan en dan kan de kurk van de fles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:48
coelho schreef op woensdag 20 december 2017 @ 01:06:
Ik denk weer een potentieel pareltje tegengekomen te zijn, deze staat echter genoteerd aan de OTCMKTS. Enig idee hoe/of ik die kan kopen? Iemand eerder met dit bijltje gehakt? Via DeGiro lukt in ieder geval niet.
Er zijn vele verschillende soorten OTC listings. Het verschilt per broker welke verhandelbaar zijn. Via IB is veel mogelijk. Bij Binck ook. Zeker als je contact opneemt met de klantenservice en vraagt of ze het fonds kunnen toevoegen.

Je zult wel een aparte overeenkomst moeten tekenen voor OTC waarin je aangeeft de risico's te begrijpen. Om een indicatie te geven: mijn ervaring met OTC aandelen varieert van >100% tot -100% :+

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 20-12-2017 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Laatst online: 18-09 09:46
Cyclonist schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:42:
Ben ik ook benieuwd naar, al verwacht ik dat het bij bijvoorbeeld Binck gewoon mogelijk is. De in dollar verhandelde Tencent aandelen zijn ook alleen daar te krijgen :-)

Overigens verwacht ik een mooi beursjaar 2018 als de Tax Reform Bill er doorheen gaat, nog een kleine formele horde te gaan en dan kan de kurk van de fles.
Kan.

Maar...
Zijn er niet momenten geweest in het verleden waar juist het tegenovergestelde gebeurde?
Bijvoorbeeld als het opeens gaat over de werkelijke implicaties van het plan (ipv het aftikken van een belofte en "overwinning"). Dat het allemaal heel verschrikkelijk veel geld gaat kosten (minder opbrengsten zonder overstaande besparingen).

Is het al niet overmatig ingeprijst?

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 15:48
poehee schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:23:
[...]
Zijn er niet momenten geweest in het verleden waar juist het tegenovergestelde gebeurde?
Bijvoorbeeld als het opeens gaat over de werkelijke implicaties van het plan (ipv het aftikken van een belofte en "overwinning"). Dat het allemaal heel verschrikkelijk veel geld gaat kosten (minder opbrengsten zonder overstaande besparingen).
In het verleden behaalde resultaten bieden geen.. >:)

Het gaat inderdaad veel geld kosten, belachelijk gewoon. En dat over de rug van de Amerikaanse middle-class. Maar niets lijkt Trump te laten stoppen met Wall Street in z'n broekzak.

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 23:08

The_Scarabial

MTB for life!

richard_r86 schreef op maandag 18 december 2017 @ 12:02:
[...]

Die ETH tracker is dus best wel interessant met de huidige hausse in crypto's. Wellicht dat ik me er ook eens voor een weekje aan waag >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

The_Scarabial schreef op donderdag 21 december 2017 @ 21:54:
[...]

... Wellicht dat ik me er ook eens voor een weekje aan waag >:)
Famous last words? vandaag -24%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

^nog niet gewaagd (ga niet over 1 nacht ijs :P), nu misschien wel goed om in te stapppen, haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Ik ben op zoek naar een manier om mijn portfolio diverser te maken voor de komende 9 jaar. Aan het eind van die rit wil ik zoveel mogelijk aflossen op mijn hypotheek.

Op dit moment heb ik: 66% aandelen (ontwikkelde wereld) en 34% EU-staatsobligaties. Deze posities houd ik aan en ga ik langzaamaan utibreiden. Maar daarnaast zou ik 5 tot 10 % van de totale portefeuille nog in een ETF willen steken die zo min mogelijk of zelfs negatief correleert met deze bestaande posities.

Mogelijkheden zijn bijv: een REIT of Goud.
Want bedrijfsobligaties en Emerging Markets hebben volgens mij een hoge positieve correlatie met de wereldwijde aandelenmarkt.

REIT niet, maar 12,5% van de REIT ETF's die ik op het oog heb, zit ook al in m'n wereldwijde aandelen ETF. Dat voelt dan raar en onhandig om nog een extra manier te kiezen om in diezelfde bedrijven te investeren. Of maak ik hier een denkfout en moet ik kijken naar het percentage vastgoed dat ik op dit moment heb? Dat is 1,5-2% via die wereldwijde aandelen-ETF.

En Goud correleert ook niet met aandelen, of zelfs negatief. Maar correleert dat dan niet juist weer met hoge kwaliteit staatsobligaties? (dit heb ik zelf al even opgezocht en de correlatie tussen Goud en (US) staatsobligaties is wel positief, maar niet superhoog met 0,25 volgens deze site: https://www.portfoliovisualizer.com/asset-class-correlations) En mag men uit Goud uberhaupt nog wel een rendement verwachten?

Want een ander alternatief blijft natuurlijk ook nu al extra aflossen op hypotheek (1,8% rente).

Ik ben benieuwd hoe de ervaren tweaker-investeerders hier tegenaan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Kijken naar correlatie is niet alles. Je kan ook naar het casino gaan en roulette gaan spelen, heeft ook 0,0 correlatie met je beleggingsresultaten. Maar is toch geen goed idee. Je zal dus moeten afvragen welk rendement je redelijkerwijs kan verwachten van alternatieve beleggingen en dat afwegen ten opzichte van de diversificatievoordelen.

Maar hint; het is hoogst onwaarschijnlijk dat je huidige portfolio de beste combinatie van risico en rendement biedt, en dat gaat ook niet veranderen als je er een willekeurige positie van 5% bij plakt. Je zou juist moeten nadenken om toch ook (verschillende) beleggingen te kiezen die een hoge correlatie hebben met je huidige assets. Immers, alle kleine beetje extra diversificatie tikken ook aan, zeker als ze uit assets komen die geen noemenswaardig verschil in verwacht rendement hebben. Dus juist met een plukje emerging markets, corporate bonds, internationale bonds etc etc kan je winst boeken. Er is vast wel ergens een tool te vinden online die mooie model portfolio's kan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal.

Ik ben sinds kort wat eerste stappen aan het zetten op de beurs en de diverse begrippen die daarbij komen kijken zijn voor mij nog wat verwarrend.

Ik zit daarom met een vraag en wil graag horen of ik de volgende situatie goed begrijp:

Wanneer ik ik een sell order plaats voor een bepaalde limiet, zal deze worden uitgevoerd op het moment dat de koers die bepaalde limiet bereikt. Op het moment dat de koers verder stijgt dan de door mij aangegeven limiet, zou ik graag willen dat de limiet van die sell order meestijgt. Begrijp ik nu goed dat ik in zo'n situatie een trail dien te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strunkie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-10-2024

Strunkie

> Post is rechts!

Ik heb laatst wat geld overgemaakt naar Plus500 om hiermee te spelen. Nu zag ik vandaag dat er "Premium" onder de order details staat. Ik snap niet helemaal wat dit bedrag inhoud. Zijn dit kosten die Plus500 rekent? Is dat al van W/V (P/L) af? En als dit kosten zijn hoeveel % betaal je dan per maand of dag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bjuvA3G2Jm6hrxts0udnFNmK/thumb.png

Op plus500 staat:
De premiumtijd en het dagelijkse premium percentage zijn vermeld in de koppeling “Details” op het hoofdscherm van het platform naast de naam van het instrument.
https://www.plus500.com/nl/FAQ/Trading/DoYouChargeAnyFees
Maar ik zie nergens premium percentage staan?

^ Post is hierboven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
oscar82 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 11:38:
Want een ander alternatief blijft natuurlijk ook nu al extra aflossen op hypotheek (1,8% rente).
Is die 1,8% netto, na HRA? Dan moet je er namelijk (waarschijnlijk) nog je VRH bij tellen welke je ontwijkt als je aflost, dus dan is je rendement alweer 2,66%.

Ik heb extra aflossen wel als onderdeel van mijn spreiding. Levert niet het beste rendement, maar wel een zeker rendement. En die verlaging van maandlasten is lekker als het een keer onverhoopt mis zou gaan met werk of ziekte. Dan heb ik aan het geld op de beurs niet direct wat omdat ik het eerst liquide moet maken en dan moet ik dus hopen dat de beurs dan goed staat. Is die net gedipt, heb ik dubbel pech. Terwijl een lagere hypotheek elke maand direct voelbaar is in de portemonnee.

Hoeveel risico wil je nemen? Als je toch al wil aflossen, waarom dan over negen jaar en niet 8, of 15? Voor 10 jaar vol in de beurs stappen kan risicovol zijn omdat de horizon wellicht net te kort is.

[ Voor 10% gewijzigd door Pannencouque op 27-12-2017 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Laatst online: 10:24

M-ThijZ

Riding on Rails

Via DeGiro wil ik een initiële inleg doen van zo'n €1.000 in dividenduitkerende indexfondsen en daarna maandelijks voor €100,- aankopen.

Het doel is om een spaarpotje voor lange termijn aan te leggen, waar ik weinig omkijken naar heb.

Nu krijg ik bij het aanmaken van een DeGiro-account een vraag waarvan over het uitlenen van effecten waarvan niet goed weet wat ik moet:
Uitlenen en gebruik van Effecten
Indien u handelt (meer dan 1 transactie per maand) of periodiek geld bijstort of uit uw portefeuille onttrekt dan weegt het voordeel van uitlenen waarschijnlijk op tegen het risico.

Indien u minder dan 1 keer per maand uitsluitend in effecten handelt en een gespreide positie voor de langere termijn aanhoudt, is het wellicht beter om uw aandelen en obligaties in het custody profiel aan te houden en dus niet in te stemmen met het uitlenen van effecten.
Als ik dit lees dan is het advies om een custody profiel te kiezen. (met daarbij kosten bij dividendbetaling)

Bij kleine vermogens (onder 20.000) is het risico van het uitlenen toch nihil? En kan ik toch prima voor een standaard account gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Kwestie van keuzes; hoeveel risico wil je lopen? Met Custody heb je dat risico afgekocht, maar tegen een kleine prijs. Met Basic loop je enig risico, maar heb je maximaal rendement. Je kunt altijd in de toekomst, als je nog wil switchen, een tweede account aanmaken. Dus je zit niet voor altijd vast aan wat je nu kiest.

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Om te starten met wat meer risico vind ik geen probleem. Het is alleen voor mij nu niet in te schatten hoe groot het risico is en wat de eventuele gevolgen zijn.

Op de registratiepagina staat.
DEGIRO biedt meer mogelijkheden indien u toestemming verleent om uw effecten te gebruiken. Tegenover een eventueel door DeGiro uitgeleende positie staat altijd voldoende onderpand, bovendien zal niet meer dan 30% van uw positie of uw twee grootste posities door DeGiro worden uitgeleend.
Stel ik heb 100 aandelen van 1 ETF, kan DeGiro een claim op 30 aandelen leggen wanneer een andere klant niet voldoende krediet heeft? Dat is nogal wat.

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:00

Sandyman538

SandstorM [148839]

Pannencouque schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:41:
Kwestie van keuzes; hoeveel risico wil je lopen? Met Custody heb je dat risico afgekocht, maar tegen een kleine prijs. Met Basic loop je enig risico, maar heb je maximaal rendement. Je kunt altijd in de toekomst, als je nog wil switchen, een tweede account aanmaken. Dus je zit niet voor altijd vast aan wat je nu kiest.
Dat zit je dus eigenlijk wel omdat je een account niet kunt aanpassen. Dan zul je dus zoals je stelt een nieuw account moeten aanmaken waardoor je op 2 accounts je aandelen hebt staan. Ik zou voor nu gewoon afwegen wat je voorkeur heeft en daar bij blijven. Nadeel van custody account is ook dat er nog extra betaald moet worden bij dividend uitkeringen. Ik heb daar dus niet voor gekozen, maar dat moet ieder voor zich bepalen.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Pannencouque
Dat is wel een nadeel van Custody ja, maar de inkomsten moeten ergens vandaan komen natuurlijk. Bij een aantal ETF's mag je ook al gratis handelen, kom op zeg, mag DeGiro nog ergens van bestaan?

Los daarvan, als je switcht van Basic naar Custody betaal je 7,50 per omzettingsregel. Als je er over tig jaar dus 10k in hebt zitten en je wil toch eenmalig twee of drie van je trackers omzetten, ben je voor twintig euro klaar. Dat lijkt me prima te overzien. Maar dat is mijn mening, misschien denken anderen daar anders over.

• RocketKoen
M-ThijZ schreef op donderdag 28 december 2017 @ 00:22:
Om te starten met wat meer risico vind ik geen probleem. Het is alleen voor mij nu niet in te schatten hoe groot het risico is en wat de eventuele gevolgen zijn.

Op de registratiepagina staat.

[...]

Stel ik heb 100 aandelen van 1 ETF, kan DeGiro een claim op 30 aandelen leggen wanneer een andere klant niet voldoende krediet heeft? Dat is nogal wat.
Eerst is de andere klant aansprakelijk. Die moet in principe gewoon bijstorten.
Valt daar niets te halen, dan is DeGiro aansprakelijk.
Gaat DeGiro failliet, dan is het verlies voor rekening van de klant die zijn aandelen had uitgeleend. En dan wordt het nog verdeeld over iedereen die dat aandeel had.

Je loopt in principe alleen risico bij een DSB'tje dus.

TheS4ndm4n#1919

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

RocketKoen schreef op donderdag 28 december 2017 @ 10:07:
[...]

Eerst is de andere klant aansprakelijk. Die moet in principe gewoon bijstorten.
Valt daar niets te halen, dan is DeGiro aansprakelijk.
Gaat DeGiro failliet, dan is het verlies voor rekening van de klant die zijn aandelen had uitgeleend. En dan wordt het nog verdeeld over iedereen die dat aandeel had.

Je loopt in principe alleen risico bij een DSB'tje dus.
En dan is de verdeling ook nog pro rata. Dus ik neem aan dat er uit een kleine portefeuille weinig gehaald wordt wanneer je deze in populaire indexfondsen zoals Vanguard of iShares hebt zitten.

Valt dit tegenpartijrisico trouwens onder het beleggerscompensatiestelsel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Einde van het jaar is daar, dus tijd voor een overzichtje.

Het jaar is behoorlijk positief geeindigd: 17.3% in de plus in USD. Ik woon, verdien, en beleg in de VS dus vandaar in USD. In EUR is de plus een stuk minder: 3.7%. Valutakoersen hebben dus best een impact.

Omdat ik wellicht ooit weer naar Europa wil gaan beleg ik het grootste gedeelte van mijn vermogen in IEUR. Op die manier probeer ik het valutarisico wat af te dekken. De rest is verdeeld over ITOT en DSG.

"Grootste" strategieaanpassing is van trackers die alleen large cap aandelen tracken naar trackers die ook mid cap en small cap volgen.

Verder heb ik voor het eerst ook een deel van mijn spaargeld geparkeerd in obligatietrackers. Een zonder einddatum, en twee met einddata in 2019 en 2021. De vaste einddata zou het koersrisico wat moeten afdekken, in vergelijking met de open tracker. Het rendement is wel navenant lager.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Sallin schreef op donderdag 28 december 2017 @ 16:35:
Einde van het jaar is daar, dus tijd voor een overzichtje.

Het jaar is behoorlijk positief geeindigd: 17.3% in de plus in USD. Ik woon, verdien, en beleg in de VS dus vandaar in USD. In EUR is de plus een stuk minder: 3.7%. Valutakoersen hebben dus best een impact.

Omdat ik wellicht ooit weer naar Europa wil gaan beleg ik het grootste gedeelte van mijn vermogen in IEUR. Op die manier probeer ik het valutarisico wat af te dekken. De rest is verdeeld over ITOT en DSG.

"Grootste" strategieaanpassing is van trackers die alleen large cap aandelen tracken naar trackers die ook mid cap en small cap volgen.

Verder heb ik voor het eerst ook een deel van mijn spaargeld geparkeerd in obligatietrackers. Een zonder einddatum, en twee met einddata in 2019 en 2021. De vaste einddata zou het koersrisico wat moeten afdekken, in vergelijking met de open tracker. Het rendement is wel navenant lager.
Beleg je ook via belasting aftrekbare constructies zoals 401K of (roth) IRA?
Ik zit zelf in het Noord-Oosten van de states en heb mijn beleggingen en spaargeld verspreid over zowel Nederlandse als Amerikaanse rekeningen.

Ctrl+k

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Sibylle schreef op donderdag 28 december 2017 @ 18:11:
[...]

Beleg je ook via belasting aftrekbare constructies zoals 401K of (roth) IRA?
Ik zit zelf in het Noord-Oosten van de states en heb mijn beleggingen en spaargeld verspreid over zowel Nederlandse als Amerikaanse rekeningen.
Ja ik heb een 401K waar ik maximaal inleg. Die heb ik hier niet meegenomen omdat ik dat als pensioenopbouw zie.

Toen ik vorig jaar naar de VS verhuisde heb ik al mijn beleggingsrekeningen in Nederland/Belgie op moeten zeggen omdat de instanties geen mensen woonachtig in de VS als klant konden hebben. We hebben nog wel NLse bankrekeningen.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik volg dit topic al een tijd met interesse en vroeg mij af hoe jullie staan tegenover het volgende:

Ik beleg al een tijd bij degiro voornamelijk in USD producten. Is het mogelijk om de valuta afhandeling op Handmatig te zetten om tussentijdse uitkering van bijv. dividend en verkoop in USD te laten plaatsvinden en in dollars te laten staan. En op het moment van bijkopen in EUR dit weer om te zetten naar Autofx en dat de Autofx alleen invloed heeft op de aankoop van dat moment?

voordeel zoals ik het zie zou zijn dat je tussentijds (bijv. bij dividend uitkeringen, aan en verkopen etc. geen koersresultaat realiseert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Niet online
Waarom bel je niet gewoon even naar degiro? Dan heb je én het juiste antwoord én waarschijnlijk sneller dan hier op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
SteveWoz schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:52:
Waarom bel je niet gewoon even naar degiro? Dan heb je én het juiste antwoord én waarschijnlijk sneller dan hier op het forum.
Bijdehand :F degiro verdiend hier geld aan, tuurlijk zeggen zij dat het kan.

Inderdaad interessant om te weten. Heb hier ooit eens wat voorbij zien komen dat je door deze actie dubbele AutoFX kosten op je dak kunt krijgen, maar zelf verder geen ervaring mee.

Lees dit anders even terug: Blauwschaap in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"

lol+lol=hihi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:16:
Is het mogelijk om de valuta afhandeling op Handmatig te zetten om tussentijdse uitkering van bijv. dividend en verkoop in USD te laten plaatsvinden en in dollars te laten staan. En op het moment van bijkopen in EUR dit weer om te zetten naar Autofx en dat de Autofx alleen invloed heeft op de aankoop van dat moment?
Dat heb ik laatst geprobeerd toen wat dividend in dollars werd uitgekeerd. Had valuta afhandeling op handmatig gezet.
De dollars komen tevoorschijn in je "cash fund overzicht".
Als ik van die dollars dan weer etf's wou kopen (in dollars) kreeg ik een melding dat mijn "vrije ruimte wordt overschreden, uw vrije ruimte is 0 USD". Zelfs als ik voor maar een kwart van de dollars iets wou kopen werkte het niet.
Na de afhandeling weer op autofx gezet te hebben werd alles in Euro's omgewisseld.

Als je een ETF strategie hebt is het eigenlijk alleen handig als de dollars die je uitgekeerd krijgt meer dan 1000 Euro waard zijn omdat je anders moet betalen als je ze weer wilt herinvesteren, en dit kost meer dan twee keer wisselen.

Ik heb nog wel de screenshots van dit avontuurtje, zal het eens naar DeGiro sturen om te vragen hoe het zit, want volgens het verhaal van Blauwschaap (zie link) kan het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Niet online
.SnifraM schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 18:11:
[...]

Bijdehand :F degiro verdiend hier geld aan, tuurlijk zeggen zij dat het kan.
Ik mag hopen dat een bedrijf gewoon eerlijk is als je vraagt naar wat er wel en niet mogelijk is met hun product. Ben jij zo sceptisch dat je nooit contact hebt met een klantenservice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:22
Mmm, als ik dit zo lees, zullen ETF’s als VTI en VXUS vanaf aankomende week in ieder geval voorlopig niet meer te kopen zijn via DeGiro en mogelijk ook andere platforms. Een irritant gevolg van regelgeving bedoeld om onder meer eindbeleggers te beschermen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Ik krijg net een bericht van DeGiro dat dankzij de Mifid2 wetgeving je per 1 januari geen producten zonder Nederlandse documentatie kunt kopen (in de taal van de koper). Dat betekent dus dat je vanaf dinsdag a.s. geen Vanguard ETFs etc kunt kopen, zolang er geen Nederlandse documentatie beschikbaar is.. Sorry hoor, maar dit vind ik toch wel een staaltje *** wetgeving. Ik hoop dat Vanguard snel 20+ vertalingen beschikbaar heeft...

Zie hier voor de Degiro FAQ: https://www.degiro.nl/helpcenter/faq/handelsmogelijkheden/7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Trenchdog schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 19:48:
Mmm, als ik dit zo lees, zullen ETF’s als VTI en VXUS vanaf aankomende week in ieder geval voorlopig niet meer te kopen zijn via DeGiro en mogelijk ook andere platforms. Een irritant gevolg van regelgeving bedoeld om onder meer eindbeleggers te beschermen :/
Lang leve de betutteling. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:22
Het is de vraag of Amerikaanse partijen als Vanguard die kosten willen gaan maken, terwijl ze ook UCITS ETF’s hebben die wel aan de toepasselijke regelgeving zullen voldoen. Ook voor iShares al een dergelijke afweging gemaakt worden. Voor alle EU-landen een correcte vertaling van de verplichte informatie actueel houden per aangeboden ETF (of zelfs aandelenklassen binnen een ETF) is bewerkelijk en daarmee een kostenpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevQ
  • Laatst online: 19-09 11:29
Ook net bericht en gelezen wat dit betekent. Dit is toch behoorlijke klote, VTI en VXUS niet meer kunnen kopen vanaf 1 januari. Over naar VWRL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapbrandhof
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 20:30
Ook zojuist het bericht gelezen. Nog maar snel een laatste(?) keer VXUS gekocht. De tijd zal het leren. Hopelijk werkt Vanguard een beetje mee en vertalen ze die handel snel.

Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

RobertowNL

For your gear!

Vervolgvraag is dan; is er een andere broker in Europa waar je ze straks wel kan kopen met niet al te hoge kosten. UK zou eerder wellicht een optie zijn geweest, maar die toekomst is ook nogal onzeker; en dubbel omrekenen van valuta is ook niet handig.

IB zou kunnen wellicht; maar Lynx zal alsnog aan de wetgeving moeten voldoen natuurlijk.

Edit; gebeld met Binck (orderdesk) die weten nog van niets; verwacht dat ze daar dus gewoon aan te kopen zouden moeten kunnen zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door RobertowNL op 29-12-2017 20:56 ]

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:47
Wat verstaan ze precies onder documentatie? Blijft IWDA verhandelbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Dit komt toch niet zo uit de luchtvallen deze regelgeving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

RobertowNL

For your gear!

The_Scarabial schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:03:
Dit komt toch niet zo uit de luchtvallen deze regelgeving?
Nee; die is zelfs al een jaar uitgesteld en zou eerst per 1//1/2017 al ingaan.
OosterF schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 20:38:
AFM:
Met ingang van 1 januari 2018 geldt de Europese verordening PRIIPs voor een groot aantal beleggingsproducten en verzekeringsproducten met een beleggingscomponent. PRIIPs staat voor Packaged Retail and Insurance-based Investment Products.

Dit betekent dat de aanbieders van deze producten het Essentiële-informatiedocument (Eid) moeten opstellen en verstrekken aan een potentiële klant. Dit document helpt beleggers bij het doorgronden en vergelijken van deze producten.
Soort van Nederlandse 'financiële bijsluiter' (EID) in een Europees jasje:
http://www.elexica.com/-/...priips/template%20kid.pdf

Zou zeggen dat een heel aantal ETF's dit wellicht al wel gewoon klaar hebben staan. Maar voor kleinere fondsen is het wellicht lastig om dit voor iedere taal in de EU uit te gaan brengen.
Dit document heeft in de gehele Europese Unie een uniforme vorm en inhoud, waardoor belemmeringen in de interne markt voor financiële diensten en producten worden verminderd.
Lekker als fondsen straks besluiten om het bijvoorbeeld voor een aantal talen/landen met weinig sprekers niet te voorzien van een eid/kid. Dat zou het doel weer een beetje voorbijschieten.

[ Voor 59% gewijzigd door RobertowNL op 29-12-2017 21:16 ]

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 15:37
Baytep schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 18:34:
[...]
Ik heb nog wel de screenshots van dit avontuurtje, zal het eens naar DeGiro sturen om te vragen hoe het zit, want volgens het verhaal van Blauwschaap (zie link) kan het wel...
Tja bij mij werkte het dus ook niet lekker. Ik ben in ieder geval van deze strategie afgestapt omdat het voor mij niet werkte.

Misschien toch de moeite waard om een keertje met de klantenservice te bellen hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Mijn vraag is vooral waarom ik het niet in het Engels zou mogen lezen... waarom weer verplichten in het NL?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:52

Zenix

BOE!

OosterF schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 20:38:
Ja, die heeft Nederlandse documentatie:
https://www.ishares.com/n...-world-ucits-etf-acc-fund
Voor VWRL kan ik niet direct Nederlandse documentatie vinden.
https://www.vanguard.nl/p...ssetCode=equity/?overview

Kortom het wordt IWDA de komende tijd..

Edit: https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/onderwerpen/priips UCITS heeft vrijstelling komende tijd, VWRL kan dus wel en andere UCITS ETF's.

[ Voor 10% gewijzigd door Zenix op 29-12-2017 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAlpha
  • Laatst online: 29-07 13:44
Dit is slecht nieuws voor de VXUS + VTI combinatie. Iemand enig zicht op wanneer eventuele documentatie beschikbaar wordt gesteld?

Hier staat mijn handtekening, als het goed is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:15
AceAlpha schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:42:
Dit is slecht nieuws voor de VXUS + VTI combinatie. Iemand enig zicht op wanneer eventuele documentatie beschikbaar wordt gesteld?
die gooien ze gewoon 1-1 online, paniek om niks

hoop ik dan maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Carfanatic schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 22:00:
[...]

die gooien ze gewoon 1-1 online, paniek om niks

hoop ik dan maar ;)
Lijkt mij toch ook, als ze dit al een jaar weten dat dit gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Blauwschaap schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:22:
[...]
Misschien toch de moeite waard om een keertje met de klantenservice te bellen hierover.
Verstuurd, maar antwoord zal denk ik pas eind volgende week komen, beetje laat voor dit forum, maar beetje vroeg voor mij om meer dan 1000 Euro divided te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raolte
  • Laatst online: 04-09 15:25
Ik vind het wel een beetje rot dat ze deze mail er vandaag uitsturen terwijl de markt nu dicht is en er vanaf maandag niet meer in gehandeld (kopen) kan worden.

Dit is bewust op dit moment verstuurd, terwijl ze het allang wisten, ik vind dit een beetje achterbaks.,

Toch jammer , en een gemiste kans van de Giro. Een maandje eerder deze mail te versturen zou hen gesierd hebben, dan had je er nog op kunnen anticiperen,
, maar nu kun je helemaal niks, behalve afwachten, hier loopt het vertrouwen in de giro (de giro nu zonder hoofdletter) een grote deuk op.

Ze hadden hier meer aandacht aan moeten besteden ,dit voor hun bestaande klanten ipv al die mooie televisie reclame, om nieuwe klanten te werven.

[ Voor 31% gewijzigd door Raolte op 29-12-2017 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:15
Raolte schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 22:08:
Ik vind het wel een beetje rot dat ze deze mail er vandaag uitsturen terwijl de markt nu dicht is en er vanaf maandag niet meer in gehandeld kan worden.

Dit is bewust op dit moment verstuurd, terwijl ze het allang wisten, ik vind dit een beetje achterbaks.,

Toch jammer , en een gemiste kans van de Giro. Een maandje eerder deze mail te versturen zou hen gesierd hebben.
ja, die nare smaak herken ik. Aan de andere kant zitten andere Nederlandse brokers zitten met hetzelfde probleem, hoe hebben zij dit gecommuniceerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
pirke schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:30:
Mijn vraag is vooral waarom ik het niet in het Engels zou mogen lezen... waarom weer verplichten in het NL?
Tja, anders dan begrijpen we het natuurlijk niet..! Overigens ben ik wel benieuwd naar de Nederlandse vertaling van ETF; wordt dat dan BVF? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ehoutgast schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 22:18:
[...]

Tja, anders dan begrijpen we het natuurlijk niet..! Overigens ben ik wel benieuwd naar de Nederlandse vertaling van ETF; wordt dat dan BVF? :)
Namen vertaal je meestal niet.

Overigens verwacht ik dat dat alles gewoon dinsdag online staat. Zo'n document vertalen besteed je gewoon uit. Kost vrij weinig. Een paar honderd euro per stuk.
Geen Europese talen betekent geen Europese pensioengelden. Kost veel meer.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
RocketKoen schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 22:28:
[...]

Namen vertaal je meestal niet.

Overigens verwacht ik dat dat alles gewoon dinsdag online staat. Zo'n document vertalen besteed je gewoon uit. Kost vrij weinig. Een paar honderd euro per stuk.
Geen Europese talen betekent geen Europese pensioengelden. Kost veel meer.
We zullen het zien, maar ik denk het van niet, dan hadden ze die tekst in die mail wel anders geformuleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Raolte schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 22:34:
[...]

We zullen het zien, maar ik denk het van niet, dan hadden ze die tekst in die mail wel anders geformuleerd.
De mail komt van degiro. De vertaling moet door de grote jongens zoals Blackrock en vanguard worden gedaan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
De vraag is natuurlijk wat er een Vanguard of Blackrock aan gelegen is om een Nederlandse bijsluiter te maken. Als het een kwestie is van een Engels document door een vertaalbureau laten vertalen naar het Nederlands (en zoals ik het lees dus naar alle voertalen in Europa), dan valt het relatief gezien mee. Wanneer Nederland hier echter het brave jongetje van de klas speelt en meer eisen stelt dan andere landen, dan is het de vraag of men hier wel in gaat investeren.

Benieuwd wie nu het voortouw neemt om dit soort bedrijven hierover aan te schrijven.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevQ
Zenix schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:38:
[...]

Ja, die heeft Nederlandse documentatie:
https://www.ishares.com/n...-world-ucits-etf-acc-fund
Voor VWRL kan ik niet direct Nederlandse documentatie vinden.
https://www.vanguard.nl/p...ssetCode=equity/?overview

Kortom het wordt IWDA de komende tijd..

Edit: https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/onderwerpen/priips UCITS heeft vrijstelling komende tijd, VWRL kan dus wel en andere UCITS ETF's.
Dank hiervoor. VWRL en IWDA kunnen dus beide voorlopig. Even afwegen welke van de 2 het dan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
coelho schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 00:27:
De vraag is natuurlijk wat er een Vanguard of Blackrock aan gelegen is om een Nederlandse bijsluiter te maken. Als het een kwestie is van een Engels document door een vertaalbureau laten vertalen naar het Nederlands (en zoals ik het lees dus naar alle voertalen in Europa), dan valt het relatief gezien mee.
Er zal zowieso kritisch door de afdeling " Legal " naar de vertaling moeten worden gekeken, dus kan bij sommige bedrijven wel even duren, een foutje kan zwaarwegende gevolgen hebben.

Bij mijn vorige werkgever zijn hele procedures gevoerd over het woordje "duplo"
( en dan ging het niet over de grote lego blokjes )

Maar het lijkt me dat ze rap hun huiswerk moeten gaan maken, anders kunnen ze beter de tent gewoon dicht doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Raolte op 30-12-2017 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 15:12

Cis

Op dit moment ben ik op zoek naar een stabiele belegging,
Looptijd: minimaal 17 jaar (totdat onze dochter 18 is)
Inleg: 100-200 euro maandelijks
Eventueel een paar duizend euro startkapitaal. (verstandig? of slimmer om het maandbedrag gedurende een aantal jaar te verhogen?)

Ik ben erg blij met (de overzichtelijkheid van) Binck, en had bedacht om te beleggen in:
  1. iShares Core MSCI World UCITS ETF (75%) (0,2% lopende kosten)
  2. NN Premium Dividend Fund (25%) (0,83% lopende kosten)
1, om een stabiele belegging te realiseren (lagere kosten van VXUS en VTI, voor zover ik zie. Daarnaast is VXUS niet verkrijgbaar bij Binck?)
2, om sowieso rendement te maken, ook in een dalende markt. Dividend is uitkerend, dus kan ik direct gebruiken om te herinvesteren.

Hebben jullie een mening over bovenstaand idee? Of tips hoe het beter kan? Moet ik nog een 34% obligaties nemen, omdat ik 34 ben? :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Cis schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 09:21:
Op dit moment ben ik op zoek naar een stabiele belegging,
Looptijd: minimaal 17 jaar (totdat onze dochter 18 is)
Inleg: 100-200 euro maandelijks
Eventueel een paar duizend euro startkapitaal. (verstandig? of slimmer om het maandbedrag gedurende een aantal jaar te verhogen?)

Ik ben erg blij met (de overzichtelijkheid van) Binck, en had bedacht om te beleggen in:
  1. iShares Core MSCI World UCITS ETF (75%) (0,2% lopende kosten)
  2. NN Premium Dividend Fund (25%) (0,83% lopende kosten)
1, om een stabiele belegging te realiseren (lagere kosten van VXUS en VTI, voor zover ik zie. Daarnaast is VXUS niet verkrijgbaar bij Binck?)
2, om sowieso rendement te maken, ook in een dalende markt. Dividend is uitkerend, dus kan ik direct gebruiken om te herinvesteren.

Hebben jullie een mening over bovenstaand idee? Of tips hoe het beter kan? Moet ik nog een 34% obligaties nemen, omdat ik 34 ben? :)
Check de link naar deze blogpost van een paar pagina`s geleden:
[...]

Inmiddels ben ik begonnen met het hele topic door te lezen en zo kwam ik bij het volgende uit:
https://portfoliocharts.c...y-your-accumulation-plan/
Over de voor- en nadelen van een portfolio dat helemaal uit aandelen bestaat. Ik ken het NN dividend fonds verder niet, maar de beheerkosten zijn flink. Zitten daar obligaties of andere assets in naast aandelen?

Ik zou in ieder geval een asset uitkiezen om jaarlijks je MSCI world ETF mee te herbalanceren. Dalende aandelenmarkten misschien gewoon uitzitten (en extra bijkopen!)? Als de kleine gaat puberen natuurlijk jeportfolio wel flink defensiever maken om te grote schommelingen te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinFoot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 18:07
Baytep schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 22:04:
[...]

Verstuurd, maar antwoord zal denk ik pas eind volgende week komen, beetje laat voor dit forum, maar beetje vroeg voor mij om meer dan 1000 Euro divided te krijgen
Ik zat gisteravond ook hiermee. Had ook in verband met de dividend-uitkering de USD op handmatig gezet, helaas bij het aankopen van VTI in dollar kon ik alleen mijn EUR-balans aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Raolte schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 08:40:
[...]

Er zal zowieso kritisch door de afdeling " Legal " naar de vertaling moeten worden gekeken, dus kan bij sommige bedrijven wel even duren, een foutje kan zwaarwegende gevolgen hebben.

Bij mijn vorige werkgever zijn hele procedures gevoerd over het woordje "duplo"
( en dan ging het niet over de grote lego blokjes )

Maar het lijkt me dat ze rap hun huiswerk moeten gaan maken, anders kunnen ze beter de tent gewoon dicht doen.
Volgens heeft DeGiro last van het "braafste jongetje van de klas"-syndroom, dus waarschijnlijk zijn ze straks de enige broker die het blokkeren... net zoals ze ook als enige het aankopen van bijv. Lockheed Martin blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Hielko schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:43:
[...]

Volgens heeft DeGiro last van het "braafste jongetje van de klas"-syndroom, dus waarschijnlijk zijn ze straks de enige broker die het blokkeren... net zoals ze ook als enige het aankopen van bijv. Lockheed Martin blokkeren.
Ze hadden de regelgeving beter zo kunnen maken dat je zelf kunt aangeven welke talen je machtig bent. Dan kan ik mooi voor mezelf bepalen wat ik wel en niet kan (eigen verantwoordelijkheid enzo), en dan geef ik dat mooi aan in mijn profiel bij mijn favoriete broker. Die kan dan alleen die producten laten zien waarin je mag handelen. Dat is ook wel zo fijn voor de Engelse immigrant naar Nederland die de Nederlandse taal niet machtig is. Die zit echt niet te wachten op een Nederlandse bijsluiter. Soms kan het toch allemaal zo makkelijk zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door ErnstH op 30-12-2017 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis

Cis

oscar82 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 11:11:
[...]

Check de link naar deze blogpost van een paar pagina`s geleden:

[...]

Over de voor- en nadelen van een portfolio dat helemaal uit aandelen bestaat. Ik ken het NN dividend fonds verder niet, maar de beheerkosten zijn flink. Zitten daar obligaties of andere assets in naast aandelen?

Ik zou in ieder geval een asset uitkiezen om jaarlijks je MSCI world ETF mee te herbalanceren. Dalende aandelenmarkten misschien gewoon uitzitten (en extra bijkopen!)? Als de kleine gaat puberen natuurlijk jeportfolio wel flink defensiever maken om te grote schommelingen te voorkomen.
Thnx voor de link in de blogpost. Ik had heel veel uit dit topic gelezen, maar die post was me nog ontgaan.

Dacht ik eindelijk een besluit te hebben genomen ter vervanging van mijn spaarrekening (deels), sta ik weer voor een nieuwe uitdaging / besluit :/ :)

Het NN dividend fonds is puur aandelen. Maar wel met 6,6% dividend. Dat triggerde mij voornamelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Cis op 30-12-2017 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Cis schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 15:01:
[...]

Thnx voor de link in de blogpost. Ik had heel veel uit dit topic gelezen, maar die post was me nog ontgaan.

Dacht ik eindelijk een besluit te hebben genomen ter vervanging van mijn spaarrekening (deels), sta ik weer voor een nieuwe uitdaging / besluit :/ :)

Het NN dividend fonds is puur aandelen. Maar wel met 6,6% dividend. Dat triggerde mij voornamelijk.
Maar waarom wil je dividend?
- Het is extra moeite (en kosten) om het weer terug te investeren.
- Het dividendfonds heeft zelf ook veel hogere kosten.
Als het doel is om over 18 jaar zoveel mogelijk geld te hebben, zou ik 100% voor goedkope, brede ETF's gaan.
En heel hard wegrennen bij Binck... Je betaalt enorme transactiekosten en ook nog eens bewaargeld.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:51
Om toch nog wat rendement uit mijn spaargeld te halen ben ik me ook maar eens gaan verdiepen in beleggen en heb bij Binck wat informatie opgevraagd over Binck Fundcoach, Think ETF's en BlackRock. Nu was ik het inschrijfformulier aan het bekijken en hier worden vragen gesteld over mijn bruto jaarinkomen en totale vrije beschikbare vermogen. Is het normaal dat dit soort informatie wordt gevraagd? Op het formulier staat dat deze moeten worden ingevuld. Waarvoor heeft Binck dit soort gegevens eigenlijk nodig van mij? Ik stort toch gewoon een bedrag op m'n rekening bij Binck waarmee ik dan bij Binck ga beleggen?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevQ
Hielko schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:43:
[...]

Of ze proberen zo zeer populaire etfs uit de gratis kernselectie te krijgen. Extra kosten voor laten schrijven dus eruit en voortaan betalen voor aankoop :p. Misschien iets te sneaky gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis

Cis

RocketKoen schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 17:03:
[...]

Maar waarom wil je dividend?
- Het is extra moeite (en kosten) om het weer terug te investeren.
- Het dividendfonds heeft zelf ook veel hogere kosten.
Als het doel is om over 18 jaar zoveel mogelijk geld te hebben, zou ik 100% voor goedkope, brede ETF's gaan.
En heel hard wegrennen bij Binck... Je betaalt enorme transactiekosten en ook nog eens bewaargeld.
Transactiekosten vallen mee. Want bij maandelijks inleggen heb je die niet. Enkel bij eenmalige transacties.
En de opslagkosten bij Binck zijn 0,15% over de portefeuillewaarde. Ik heb geen idee of dit normaal of veel is, maar 15 euro per jaar over 10.000 euro vind ik acceptabel. (beetje "gemak dient de mens").
Maar desalniettemin bedankt voor je reactie: het houdt me scherp,

Zijn er eigenlijk überhaupt redenen om in zo'n dividendfonds te stappenn? Want als de beheerkosten zoveel hoger zijn, waarom zouden mensen dan uberhaupt een positie in zo'n fonds nemen? Er zijn blijkbaar situaties waarin zo'n fonds interessant is..? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Cis schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 17:41:
[...]

Transactiekosten vallen mee. Want bij maandelijks inleggen heb je die niet. Enkel bij eenmalige transacties.
En de opslagkosten bij Binck zijn 0,15% over de portefeuillewaarde. Ik heb geen idee of dit normaal of veel is, maar 15 euro per jaar over 10.000 euro vind ik acceptabel. (beetje "gemak dient de mens").
Maar desalniettemin bedankt voor je reactie: het houdt me scherp,

Zijn er eigenlijk überhaupt redenen om in zo'n dividendfonds te stappenn? Want als de beheerkosten zoveel hoger zijn, waarom zouden mensen dan uberhaupt een positie in zo'n fonds nemen? Er zijn blijkbaar situaties waarin zo'n fonds interessant is..? :)
Beheerkosten worden lager naarmate een etf meer vermogen aantrekt. Dat de beheerskosten hoog zijn is dus juist een indicatie dat er heel weinig vraag naar is.

VTI en vergelijkbare ETFs zijn niet voor niets zo goedkoop.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1 ... 19 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.