Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.014.774 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:46
Dirk0s schreef op woensdag 22 november 2017 @ 09:15:
[...]

Duidelijk, maar omdat ik dacht met het ontvangen dividend dus bedrag ook hoger zou worden. Vandaar dat ik het even niet begreep
Je moet rekening houden met de euro/dollar wisselkoers die is erg bepalend in de waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kreeg vandaag bericht van de Giro of ik maar even een copie van mijn paspoort wilde opsturen.
Anders kon ik vanwege nieuwe EU regelgeving per 2018 geen orders meer uitvoeren.
Afzender: klanten@degiro.nl

Copie paspoort gaan ze sowieso niet krijgen dat krijgt nl niemand, evt wel mijn paspoort nummer.

""Als financiële dienstverlener is DEGIRO verplicht om aan Europese wetgeving (MIFID II en MIFIR) te voldoen. Vanwege aanpassingen in deze wetgeving willen wij u vragen identificatiegegevens te verstrekken. Zonder deze gegevens kunt u vanaf 3 januari 2018 geen orders meer plaatsen. Wij raden u dus aan de desbetreffende taak, die gedurende deze dagen in uw account verschijnt, tijdig te voltooien.

Verstrek uw gegevens via een van de volgende manieren:

Via de mobiele app (aanbevolen): scan of upload uw paspoort snel en eenvoudig.
Via de desktop: upload uw paspoort of vul uw paspoortnummer handmatig in.

Bescherming van uw gegevens

Het beschermen van uw gegevens heeft onze hoogste prioriteit. Wij zorgen ervoor dat uw gegevens volgens de laatste wet- en regelgeving bewaard worden. Op deze pagina leest u meer over hoe we uw gegevens beschermen.

Mocht u nog vragen hebben, twijfel niet om per telefoon of mail contact met ons op te nemen.

Bij voorbaat dank voor uw medewerking.

Vriendelijke groeten,""

Mijn vraag is of meer mensen dit verzoek hebben gehad en of het authentiek is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Van Binck een vergelijkbare vraag. Maar daar vroeg men niet om een copie, maar alleen het paspoort/identiteitskaartnummer door te geven.

//edit: tekst van Binck toegevoegd. Ik heb nu ook een vergelijkbaar bericht van DeGiro gekregen. Duidelijk dat Binck dit veel beter aanpakt door alleen de minimaal noodzakelijke gegevens te vragen.
Graag informeren wij u over het volgende. Per 3 januari 2018 wijzigt de wetgeving voor financiële ondernemingen die beleggingsdiensten verlenen, genaamd Markets in Financial Instruments Directive (MiFID II).

Vanwege de aangepaste wetgeving hebben wij een aantal aanvullende gegevens van u nodig. Bij iedere effectentransactie zijn wij namelijk verplicht om deze gegevens aan de Autoriteit Financiële Markten (AFM) te rapporteren. De AFM gebruikt deze informatie voor het waarborgen van markttransparantie en het vergroten van de bescherming van beleggers. Als wij deze gegevens niet voor 3 januari 2018 hebben, is het niet meer mogelijk om transacties voor u uit te voeren.

Controleer en vul aan
1. Ga naar www.binck.nl en log in op de beveiligde omgeving met verificatiecode.
2. Er verschijnt een speciale pagina meteen na het inloggen.
3. Controleer uw gegevens en vul deze waar nodig aan.
4. Als uw gegevens correct ingevuld zijn, klik dan op 'Opslaan'.

Tip! Houd uw paspoort of identiteitskaart bij de hand.

[ Voor 86% gewijzigd door pdukers op 23-11-2017 07:37 ]

• jaapbrandhof
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 20:30
Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2017 @ 22:25:
Ik kreeg vandaag bericht van de Giro of ik maar even een copie van mijn paspoort wilde opsturen.
Anders kon ik vanwege nieuwe EU regelgeving per 2018 geen orders meer uitvoeren.
Afzender: klanten@degiro.nl

Copie paspoort gaan ze sowieso niet krijgen dat krijgt nl niemand, evt wel mijn paspoort nummer.

""Als financiële dienstverlener is DEGIRO verplicht om aan Europese wetgeving (MIFID II en MIFIR) te voldoen. Vanwege aanpassingen in deze wetgeving willen wij u vragen identificatiegegevens te verstrekken. Zonder deze gegevens kunt u vanaf 3 januari 2018 geen orders meer plaatsen. Wij raden u dus aan de desbetreffende taak, die gedurende deze dagen in uw account verschijnt, tijdig te voltooien.

Verstrek uw gegevens via een van de volgende manieren:

Via de mobiele app (aanbevolen): scan of upload uw paspoort snel en eenvoudig.

Bescherming van uw gegevens

Het beschermen van uw gegevens heeft onze hoogste prioriteit. Wij zorgen ervoor dat uw gegevens volgens de laatste wet- en regelgeving bewaard worden. Op deze pagina leest u meer over hoe we uw gegevens beschermen.

Mocht u nog vragen hebben, twijfel niet om per telefoon of mail contact met ons op te nemen.

Bij voorbaat dank voor uw medewerking.

Vriendelijke groeten,""

Hier van DeGiro hetzelfde verzoek gekregen. Ik moet nog even kijken hoe ik daarmee om ga.

Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
jaapbrandhof schreef op donderdag 23 november 2017 @ 07:22:
[...]

Hier van DeGiro hetzelfde verzoek gekregen. Ik moet nog even kijken hoe ik daarmee om ga.
Ik zie nu pas in de tekst van DeGiro staan dat het ook mogelijk is om geen copie op te sturen:

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:15
gewoon degiro openen met je desktop, kun je gelijk je paspoortnummer invoeren.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Inderdaad, paspoortnummer invoeren en klaar. Maar er zijn tig mensen die tegenwoordig voor gemak gaan en gewoon maar een kopie opsturen.

• Sunri5e
Pannencouque schreef op donderdag 23 november 2017 @ 17:04:
Inderdaad, paspoortnummer invoeren en klaar. Maar er zijn tig mensen die tegenwoordig voor gemak gaan en gewoon maar een kopie opsturen.
Hmmm ik heb dus wel mijn paspoort ge-upload. Iemand een idee of deze nog kan verwijderen en alleen het nummer kun invoeren?

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Als je de DeGiro app opent dan kun je je paspoort scannen en neemt hij automatisch je gegevens over.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:45
pdukers schreef op woensdag 22 november 2017 @ 22:36:
Van Binck een vergelijkbare vraag. Maar daar vroeg men niet om een copie, maar alleen het paspoort/identiteitskaartnummer door te geven.

//edit: tekst van Binck toegevoegd. Ik heb nu ook een vergelijkbaar bericht van DeGiro gekregen. Duidelijk dat Binck dit veel beter aanpakt door alleen de minimaal noodzakelijke gegevens te vragen.

[...]
Je mag natuurlijk vinden wat je wilt, maar ik zie geen reden waarom DeGiro zijn manier slechter is.

Je mag het nummer intikken of een kopie opsturen. Dat is toch niet zo moeilijk?

• pdukers
  • Niet online
Crasheeee schreef op donderdag 23 november 2017 @ 18:50:
[...]

Je mag natuurlijk vinden wat je wilt, maar ik zie geen reden waarom DeGiro zijn manier slechter is.

Je mag het nummer intikken of een kopie opsturen. Dat is toch niet zo moeilijk?
Inderdaad, ik had in eerste instantie niet door dat je bij de DeGiro ook alleen het nummer kon intikken. Blijft voor mij wel het punt Binck uberhaupt niet vraagt om een copie en DeGiro deze optie wel prominent vermeldt.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 20:44
Ze vragen toch of je met de app wilt scannen? Niet opsturen toch?
Ik heb gewoon handmatig ingevuld iig.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:00

Sandyman538

SandstorM [148839]

alaintje schreef op donderdag 23 november 2017 @ 19:26:
Ze vragen toch of je met de app wilt scannen? Niet opsturen toch?
Ik heb gewoon handmatig ingevuld iig.
Maar als beide opties prima zijn waarom dan vragen om een kopie. Op dat moment heb je het document toch al vast, dus ze hadden ook gewoon kunnen vragen naar een documentnummer. Ik hou niet zo van het kopieren van identiteitspapieren.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 18:30
Muncher schreef op maandag 22 mei 2017 @ 11:42:
Ik kwam vandaag de Peaks app tegen (https://www.peaks.nl/). Nog nooit eerder van gehoord, word blijkbaar gesteund door de Rabobank. Wat ik begrijp is dat ze bepaalde transacties voor je afronden naar hele bedragen en deze opzij zetten voor een belegging (bijv. 2,60 voor een kop koffie word dan 3,00. De 40 cent extra gaat naar je beleggingsrekening).

Volgens mij heeft niemand hier ervaring mee in dit topic, maar wilde toch even checken. Het zal geen enorme zoden aan de dijk zetten (want hele kleine bedragen), maar vind het idee wel interessant :)
Kreeg vandaag een mail dat de app live is. Interessant concept, maar wel hoge kosten: je betaald vaste kosten aan peaks en dan nog los de kosten voor de beleggingsfondsen. Percentages stonden in de app, kan ze zo snel even niet vinden.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is 0,5% per jaar als je meer dan 2500 euro bij ze hebt ondergebracht. En dan nog de kosten van de fondsen zelf. Enorm hoge kosten...

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:52
Nou, 12,50 per jaar (bij E 2.500) .... wat een kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Ps. voor de mensen die Sapec nog een beetje volgen, bod op de resterende aandelen is eindelijk gestart met een betaaldatum op 22 december: http://www.sapec.be/image...EASE%20BY%20SOCLINPAR.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Hielko schreef op donderdag 23 november 2017 @ 23:44:
Het wordt al 125 euro bij een belegt vermogen van 25000 euro, het zijn juist de kosten waar je op moet letten !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Raolte schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 17:22:
[...]

Het wordt al 125 euro bij een belegt vermogen van 25000 euro, het zijn juist de kosten waar je op moet letten !!
Met een app waarbij je wat kan beleggen met het afronden van je wisselgeld naar boven kom je vast ook heel snel aan een dergelijk bedrag....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hielko schreef op donderdag 23 november 2017 @ 23:44:
Ja, dat zijn zeker aardige kosten. Je bent tussen de 0,7% en 0,9% aan totale kosten kwijt afhankelijk van het fonds. Laten we even 0,8% als gemiddelde nemen, dat lijkt me geen al te verkeerde aanname. Bij een rendement van 4% ben je dus 20% van je rendement kwijt aan kosten.
Bij andere aanbieders ben je vaak veel minder kwijt, dan zit je onder de 10%.

Het is een vrij standaard reactie om 12,50 per jaar als verwaarloosbaar te zien maar kijk eens wat de impact is op je rendement. En kijk dan vooral wat de impact is als je dit 30 jaar lang blijft doen. Dan kan een half procent al heel veel schelen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Klopt helemaal. Anderzijds: dit maakt het voor sommigen net wat makkelijker om eens te proeven aan beleggen. Vanuit daar kan dan uiteindelijk meer kennis gaan volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Pannencouque schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 18:45:
Klopt helemaal. Anderzijds: dit maakt het voor sommigen net wat makkelijker om eens te proeven aan beleggen. Vanuit daar kan dan uiteindelijk meer kennis gaan volgen.
Yep, alleen denk ik ook dat wanneer je op zo'n manier wil/moet beleggen, je de juiste geestelijke leeftijd nog niet heb bereikt om dit soort dingen goed voor jezelf te regelen 8)7

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 13:54
Ik wil mijn account bij DeGiro omzetten naar een custody-account. Ik kan op de website niet vinden hoe ik dat kan. Typisch, natuurlijk.

Hebben jullie ook een custody-account en weet iemand hoe ik het kan omzetten of dat ik een apart custody-account kan aanmaken naast mijn huidige account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali_Ilegali
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-12-2024
Jackssonss schreef op zondag 26 november 2017 @ 21:55:
Ik wil mijn account bij DeGiro omzetten naar een custody-account. Ik kan op de website niet vinden hoe ik dat kan. Typisch, natuurlijk.

Hebben jullie ook een custody-account en weet iemand hoe ik het kan omzetten of dat ik een apart custody-account kan aanmaken naast mijn huidige account?
Je moet dan een nieuw account aanmaken naast je huidige account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 10:17
Zien mensen hier veel risico in het hebben van een standaard account bij degiro ivm uitlenen? Ik ben namelijk nog steeds aan het twijfelen om een standaard of custody account te nemen, maar in het laatste geval zie ik weer niet zoveel voordelen ten opzichte van bv lynx. Volgens mij doen wel meer brokers hetzelfde als degiro, alleen wordt daar niet zo op het gevaar gehamerd lijkt het.

Het gaat me hoofdzakelijk om ETF's waar ik wel zo nu en dan wat wil bijstorten maar in principe ook 15 jaar niet aan hoef te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Laatst online: 18-09 15:30
Kluifjes schreef op maandag 27 november 2017 @ 08:27:
Zien mensen hier veel risico in het hebben van een standaard account bij degiro ivm uitlenen? Ik ben namelijk nog steeds aan het twijfelen om een standaard of custody account te nemen, maar in het laatste geval zie ik weer niet zoveel voordelen ten opzichte van bv lynx. Volgens mij doen wel meer brokers hetzelfde als degiro, alleen wordt daar niet zo op het gevaar gehamerd lijkt het.

Het gaat me hoofdzakelijk om ETF's waar ik wel zo nu en dan wat wil bijstorten maar in principe ook 15 jaar niet aan hoef te komen.
Ik schat het risico klein in en heb dan ook een standaard account bij DeGiro. Een belangrijke kanttekening is dat het grootste deel van mijn portefeuille bij DeGiro bestaat uit gigantische Vanguard fondsen. Ik vraag me af hoeveel deze stukken geleend worden. Gevoelsmatig denk ik weinig, maar ik kan er weinig over vinden. Verder wordt een eventueel verlies verdeeld over alle aandeelhouders met dezelfde stukken en dat zijn bij deze fondsen nogal wat mensen.

Binck is mijn tweede broker en daar is het recentelijk mogelijk geworden om mee te doen aan het uitlenen van stukken voor extra rendement (50/50 split met Binck). Dan kun je duidelijk zien of je stukken uiteindelijk ook echt geleend worden. Dat kan je nu niet zien bij DeGiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ernie schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:30:
[...]

Ik schat het risico klein in en heb dan ook een standaard account bij DeGiro. Een belangrijke kanttekening is dat het grootste deel van mijn portefeuille bij DeGiro bestaat uit gigantische Vanguard fondsen. Ik vraag me af hoeveel deze stukken geleend worden. Gevoelsmatig denk ik weinig, maar ik kan er weinig over vinden.
Ik zit zelf bij IB (via Lynx) en heb gekozen om uitlenen toe te staan. Daar krijg je dan een kleine vergoeding voor terug. Voor mij praktisch risicoloos, want IB vereist een onderpand in geld van de lener groter dan de waarde van de uitgeleende effecten. Hoe dit bij DeGiro gebeurt weet ik niet.

Ik zie in de rapportages dat de Vanguard fondsen ook wel eens uitgeleend worden. Ik denk dat leners dit doen wanneer de koers van het fonds zodanig afwijkt van de onderliggende waarde dat het lenen, verkopen, terugkopen en teruggeven ze meer oplevert dan de bijbehorende transactiekosten.

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 27-11-2017 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Laatst online: 18-09 15:30
Zr40 schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:54:
[...]

Ik zit zelf bij IB (via Lynx) en heb gekozen om uitlenen toe te staan. Daar krijg je dan een kleine vergoeding voor terug. Voor mij praktisch risicoloos, want IB vereist een onderpand in geld van de lener groter dan de waarde van de uitgeleende effecten. Hoe dit bij DeGiro gebeurt weet ik niet.

Ik zie in de rapportages dat de Vanguard fondsen ook wel eens uitgeleend worden. Ik denk dat leners dit doen wanneer de koers van het fonds zodanig afwijkt van de onderliggende waarde dat het lenen, verkopen, terugkopen en teruggeven ze meer oplevert dan de bijbehorende transactiekosten.
DeGiro werkt op vergelijkbare wijze. Uit mijn hoofd wordt 104% onderpand vereist. Het risico zit in snelle stijging waarbij DeGiro te laat is met het sluiten van de positie. Als het vermogen van DeGiro dan ontoereikend is om het verlies te dekken wordt het verlies uitgesmeerd over alle aandeelhouders met de stukken waar verlies op gemaakt is.

Vanguard doet zelf ook aan Securities lending inderdaad, maar dit is natuurlijk ook het geval als de fondsen gekocht zijn via een Custody Account bij DeGiro.

Het lijkt mij goed voor de koers van het fonds als "foutjes" gecorrigeerd worden op de manier die jij omschrijft. Uiteindelijk wil ik dat de tracking error van mijn passieve fondsen zeer klein is. Als er dus een discrepantie bestaat tussen het fonds en de onderliggende stukken moet dit gecorrigeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
jaapbrandhof schreef op donderdag 23 november 2017 @ 07:22:
[...]

Zojuist aangeklikt dat ik niet over een paspoort beschik. Daarna de vraag gekregen of ik mijn identiteitsnummer wilde invullen, ook aangegeven dat ik hier niet over beschik. Geen probleem, ik kon gewoon op verder klikken en de melding is nu ook weg. Blijkbaar hoeft het dus toch niet. Het staat zelfs op de pagina "Verifieer je identiteit" (pagina die je krijgt als je de melding opent):
Wat moet u doen als u geen paspoort en geen identiteitsbewijs heeft?
Indien u niet over een geldig paspoort beschikt dan klikt u op ’Ik heb dit document niet. U krijgt dan het volgende te zien; U heeft aangegeven dat u niet beschikt over een paspoort. Klik op 'Ga door' om uw identiteitskaartnummer op te geven, indien u hier over beschikt. Wanneer u ook geen geldig identiteitsbewijs bezit dan klikt u hier op ’Ik heb deze gegevens niet’. DEGIRO zal dan aangeven dat de taak is voltooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapbrandhof
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 20:30
SteveWoz schreef op maandag 27 november 2017 @ 21:30:
[...]

Zojuist aangeklikt dat ik niet over een paspoort beschik. Daarna de vraag gekregen of ik mijn identiteitsnummer wilde invullen, ook aangegeven dat ik hier niet over beschik. Geen probleem, ik kon gewoon op verder klikken en de melding is nu ook weg. Blijkbaar hoeft het dus toch niet. Het staat zelfs op de pagina "Verifieer je identiteit" (pagina die je krijgt als je de melding opent):

[...]
Ik had het inderdaad ook gezien. Ik heb uiteindelijk wel mijn paspoort nummer achtergelaten. Naar mijn idee kan dit ook geen kwaad.

Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackssonss
Kluifjes schreef op maandag 27 november 2017 @ 08:27:

Dat uitlenen zit me ook niet lekker, vandaar mijn vraag. Alhoewel het risico wellicht klein is, ben ik na het zien van Enron - The Smartest Guys in the Room na gaan denken over welke risico’s ik wil nemen. De risico’s m.b.t. het uitlenen van effecten zijn voor mij vrij onduidelijk en ik kan er niet veel informatie over vinden, anders dan dat het gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 07:48
Jackssonss schreef op maandag 27 november 2017 @ 21:58:
[...]

Dat uitlenen zit me ook niet lekker, vandaar mijn vraag. Alhoewel het risico wellicht klein is, ben ik na het zien van Enron - The Smartest Guys in the Room na gaan denken over welke risico’s ik wil nemen. De risico’s m.b.t. het uitlenen van effecten zijn voor mij vrij onduidelijk en ik kan er niet veel informatie over vinden, anders dan dat het gebeurt.
In principe heb je met securities lending dus "Counterparty Risk".

Jij leent effecten uit die op t=0 een marktwaarde hebben van 100
Tegenpartij geeft daarvoor andere securities (of cash) met ook een waarde van 100 op t = 0

Dan bewegen de prijzen van de twee portefeuilles en die bewegingen hoeven niet hetzelfde te zijn.

Stel de effecten die jij hebt gekregen dalen in waarde terwijl de effecten die jij uitleende steeg in waarde. Dat verschil zal de tegenpartij moeten goedmaken middels een margin call. Als deze partij daar niet aan kan voldoen dan heb je een papieren verlies.

Dat is maar een voorbeeld. Tegenpartij kan ook bankroet gaan met hetzelfde risico. Bottomline is dat je Counterparty Risk loopt tegen een bepaalde vergoeding.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 22:38
Call optie Shell:
4RD C1711 00025.8000 25,80 0,44
De koers van Shell staat nu op 25,98. Hoe kan het dat de uitoefenprijs van de optie lager is dan de huidige koers en de optiepremie toch positief is?

Je zou verwachten dat dit wordt gearbitreerd door de aandelen te kopen en zo de optie te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 10:17
Chief schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 03:58:
[...]

Tegenpartij geeft daarvoor andere securities (of cash) met ook een waarde van 100 op t = 0

Dan bewegen de prijzen van de twee portefeuilles en die bewegingen hoeven niet hetzelfde te zijn.

Stel de effecten die jij hebt gekregen dalen in waarde terwijl de effecten die jij uitleende steeg in waarde. Dat verschil zal de tegenpartij moeten goedmaken middels een margin call. Als deze partij daar niet aan kan voldoen dan heb je een papieren verlies.

Dat is maar een voorbeeld. Tegenpartij kan ook bankroet gaan met hetzelfde risico. Bottomline is dat je Counterparty Risk loopt tegen een bepaalde vergoeding.
Bedankt voor de heldere uitleg, ook door anderen. Ik heb vrijwel de knoop doorgehakt dat ik dit - hoewel kleine - risico op dit terrein niet wil lopen. Zal een custody account openen of naar lynx gaan (waar ook wel mogelijkheid is om effecten uit te lenen overigens). Even kijken wat het makkelijkst en goedkoopst is. En vanavond meteen nog een keer Enron the smartest guys kijken, blijft een indrukwekkende docu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
remcoboy1479 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 07:35:
Call optie Shell:
4RD C1711 00025.8000 25,80 0,44
De koers van Shell staat nu op 25,98. Hoe kan het dat de uitoefenprijs van de optie lager is dan de huidige koers en de optiepremie toch positief is?

Je zou verwachten dat dit wordt gearbitreerd door de aandelen te kopen en zo de optie te dekken.
Meest waarschijnlijk: prijs die jij ziet is de laatst gehandelde prijs en die kan op een ander tijdstip zijn geweest dan de 25,98.

Kijk naar actuele bid/ask prijzen indien beschikbaar.
Andere mogelijkheid is dat er een dividend verwacht wordt voor experirate but idk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Custody account is voor ETF's prima, heb ik ook. Voor mijn gevoel dek ik daarmee toch een stuk risico af. Voor reguliere beleggingen of DGI is het niet slim, omdat de kosten voor dividenduitkeringen erg hoog zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackssonss
Chief schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 03:58:
[...]

Maar die vergoeding krijg je bij DeGiro niet, anders dan dat je wellicht net iets minder kosten betaalt. Je loopt dus risico en DeGiro profiteert ervan. Dat is bij Lynx volgens mij anders.

Verder las ik hier https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/degiro-kosten/ dat het verschil in rendement tussen het custody account en het normale account by VTI en VXUS erg beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Mja, die lage kosten van DeGiro moeten natuurlijk wel érgens door betaald worden. Het kan niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Vorige week een slecht lopende ETF (Global Real Estate) omgeruild voor Bitcoin Tracker One. Tot op heden geen slechte keuze ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Bitcoins gaan door het dak ja. Ik heb er ook naar zitten kijken om er voor de lol eens wat speelgeld in te gooien. Zelfde met bijvoorbeeld Ethereum of andere cryptovaluta. Alleen gevalletje bomen, bos. Waar moet je kopen, waar moet je die handel opslaan...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Nu online
Daarom is de Bitcoin tracker one een alternatief. Die koop je gewoon als ETN op de beurs. Nadeel is wel dat bitcoins 24/7 verhandeld worden terwijl de beurs beperkt open is. Ook zijn de kosten 2,5% per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Wat zijn de aankoop kosten van die ETF?
Ik zie namelijk ook de bitcoin Group (aandeel), welke gelijkmatig met de bitcoin mee stijgt, zelfs wat harder lijkt 't.

Transactiekosten van Xetra en OMX zijn gelukkig t zelfde met 4€+0,04% .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-05-2023
Pannencouque schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 21:35:
Waar moet je kopen, waar moet je die handel opslaan...?
Ikzelf ben nu een tijdje bezig op Etoro. Waar je hier de cryptovaluta voorheen net als de aandelen als CFD's kocht, is dat nu niet meer zo. De spreads zijn hoog, maar met een rendement van 30% op alleen al deze maand maal ik daar niet zo om. Iets met hodlen en zo :P

Zijn er toevallig meer mensen actief op dit platform? Hoor graag meer ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:48
Modbreak:Voor cryptovalutaspeculatie zijn andere topics in dit forum.

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 23:11
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ta4VgOk.png
Geen idee wat hier is gebeurd, maar volgens mij heeft iemand op een verkeerd knopje gedrukt? :P

• Chief
Blocktrade, data error (die bestaan ook nog), trader die bied/laat verkeerd had staan (onwaarschijnlijk). Just to name a few

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ascension schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 21:15:
Vorige week een slecht lopende ETF (Global Real Estate) omgeruild voor Bitcoin Tracker One.
Dus je hebt een zeer conservatieve asset omgewisseld voor de meest volatiele asset op de planeet?

Dat is strategisch gezien een majeure ommezwaai. Met hoeveel procent van je portefeuille heb je dat gedaan?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• Ascension
  • Nu online
TucanoItaly schreef op donderdag 30 november 2017 @ 19:13:
[...]

Dus je hebt een zeer conservatieve asset omgewisseld voor de meest volatiele asset op de planeet?

Dat is strategisch gezien een majeure ommezwaai. Met hoeveel procent van je portefeuille heb je dat gedaan?
Klopt. Wilde sowieso wat meer risico in mn portfolio aanbrengen en heb het beperkt tot 6-7%. Meer ben ik ook niet van plan.

• Pannencouque
Het is op zich wel een geinig aandeel om mee te gokken natuurlijk. Als je je positie beperkt houdt... Het zou mij niet verbazen als de Bitcoin nog een jaartje doorbubbelt.

• alaintje
TucanoItaly schreef op donderdag 30 november 2017 @ 19:13:
[...]

Global real estate kent ook wel wat sprongen en grillen. En daarbij, de ishares variant zit voor 64% gevestigd in de USA (heb dan niet gekeken hoeveel % exposure die bedrijven daadwerkelijk in de USA hebben). Ook een beetje misleidend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Google Finance Portfolio is nu Your Stocks en dat is me toch even een partij waardeloos :X

Een of andere idioot heeft bedacht dat we heel erg behoefte hadden aan fontgrootte 18 en flinke tiles - waaronder heel groot <checkmark> following - zodat er nog maar 6 fondsen verticaal op het scherm passen. En uiteraard is sorteren op diverse kolommen ook verdwenen 8)7

Bij 'financials' is het nuken verder gegaan, want daar is de uitgebreide financiele informatie weg.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 01-12-2017 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwevolger
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Heb vandaag ook voor het eerst aandelen gekocht (voor een relatief klein bedrag om in te komen, ik doe dat via ing in Sony, EA en nvidia.

Ik heb alleen 2 kleine vraagjes, eerste is wat is de reden dat ik bij ING bijvoorbeeld geen nintendo aandelen kan halen en waarom kan ik alleen een Sony aandeel halen die sony rpr1sh heet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
Ik heb geen ING account, maar waarschijnlijk geeft ING die naam aan de Sony ADR genoteerd in de VS.

Overigens is de makkelijkste manier om Nintendo te kopen om ook de ADR te kopen in de VS (NTDOY) ipv in Japan waar tickers getallen zijn.

Ik zou toch adviseren om je beter in te lezen voor je blind iets gaat kopen. Voor je het weet zit je ineens met een andere assetklasse opgescheept op een of andere bizarre beurs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 15:25
Ik wil een ETF only portefeuille opbouwen. Ik heb gekozen voor neutraal portefeuille d.m.v. een mix van offensieve en defensieve trackers, met een 50/50 verhouding in aandelen en obligaties. Mijn doel is sparen voor een uitgave in de toekomst over >10 jaar. Alle fondsen hebben minstens 4 Morningstar sterren. Een jaarlijkse herevaluatie moet zorgen voor verbeteringen gaandeweg als de tijd vordert.

Ik heb voor de volgende fondsen gekozen:

Offensief
1. Think Global Equity UCITS ETF - Spreiding: wereldwijd - TER: 0,20% - Investerings: 40%
2. SPDR MSCI World Technology UCITS ETF - Spreiding: wereldwijd - TER: 0,30% - Investerings: 10%

Defensief
1. iShares Euro Government Bond 7-10yr UCITS ETF - Spreiding: EU - TER: 0,20% - Investering: 25%
2. iShares Euro Corporate Bond Large Cap UCITS ETF - Spreiding: EU - TER: 0,20% - Investering: 25%

Kan iemand tips/opmerkingen geven over deze samenstelling? Zijn er verbeteringen te maken voor mijn doeleinden?

[ Voor 4% gewijzigd door Belecthor op 01-12-2017 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:52

Zenix

BOE!

Obligaties met lange looptijd zoals 7-10 jaar is niet echt defensief. Ik zou beiden vervangen door deze https://www.ishares.com/n...teEntryPassthrough%3Dtrue
Heb je een goede mix.

Daarnaast zou ik aandelen ETF ook simpel houden door te kiezen voor alleen de TGET of IWDA of VWRL.

[ Voor 16% gewijzigd door Zenix op 01-12-2017 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Belecthor,

Ik vind persoonlijk de spreiding van de Think Global Equity wat mager met 'slechts' 250 onderliggende fondsen en een wat rare spreiding. Je zou kunnen overwegen om een wereldaandelen-ETF van Vanguard of iShares hiervoor in de plaats te nemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 01:32:
@Belecthor,

Ik vind persoonlijk de spreiding van de Think Global Equity wat mager met 'slechts' 250 onderliggende fondsen en een wat rare spreiding. Je zou kunnen overwegen om een wereldaandelen-ETF van Vanguard of iShares hiervoor in de plaats te nemen?
In hoeverre is een spreiding van 2500 fondsen nou echt beter dan 250 fondsen? Op een gegeven moment lijkt het me toch niet zo relevant meer, de impact van enkele slecht presterende fondsen valt toch wel weg en het lijkt me alleen maar meer kosten met zich meebrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 21:39

oscar82

De ondertitel

Ascension schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 10:26:
[...]

In hoeverre is een spreiding van 2500 fondsen nou echt beter dan 250 fondsen? Op een gegeven moment lijkt het me toch niet zo relevant meer, de impact van enkele slecht presterende fondsen valt toch wel weg en het lijkt me alleen maar meer kosten met zich meebrengen.
Verschil in kosten komt niet per se door het aantal fondsen in een ETF. Ligt eerder aan de beheerstijl. Alle drie zijn passief. De TER bij de wereldfondsen van ishares, Think of Vanguard ontloopt elkaar niet zo veel:

Maar je punt klopt; boven een x aantal fondsen verkleinen de schommelingen (ten opzichte van de algemene ontwikkelingen van de beurs) nauwelijks meer. Ik heb ooit in een boek gelezen dat die x voor de S&P 500 historisch gezien rond de 50 ligt. Met andere woorden: het toevoegen van meer dan 50 fondsen had nauwelijks meer effect op het verkleinen van de afwijking van de trend van de amerikaanse beurs.

Bij Think Global Equity wordt de blootstelling aan alle 250 fondsen elk jaar gereset naar 0,4%. Bij Vanguard en iShares world zit je vanwege de giga market cap van apple al voor rond de 2% bij het bedrijf van steve jobs op schoot. Microsoft is op dit moment goed voor 1,5% en Amazon en Facebook beide ongeveer 1%. Bij Think heb je dus een relatief kleine blootstelling aan het resultaat van de grootste 25 bedrijven ter wereld. Daar staat tegenover dat je dus een relatief grotere blootstelling hebt aan de resultaten van de volgende 225 bedrijven qua market cap.

Een verschil dat ik verder opmerk is dat Vanguard in z'n world fonds ook ongeveer 9,5% in de opkomende markten (o.a. BRIC) belegd. Dat is iets dat Think niet doet. Kwestie van smaak of je daar trek in hebt. Dat verklaart misschien ook de iets (0,05%-punt) hogere TER van Vanguard world.
Belecthor schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 22:31:

Ik heb voor de volgende fondsen gekozen:

Offensief
1. Think Global Equity UCITS ETF - Spreiding: wereldwijd - TER: 0,20% - Investerings: 40%
2. SPDR MSCI World Technology UCITS ETF - Spreiding: wereldwijd - TER: 0,30% - Investerings: 10%

Kan iemand tips/opmerkingen geven over deze samenstelling? Zijn er verbeteringen te maken voor mijn doeleinden?
Vraagsteller lijkt juist extra blootstelling aan technologie te willen. Is dat vanwege een vertrouwen in apple, microsoft, google en facebook? Dan zou ik voor gemak (en lagere transactiekosten) gaan en gewoon voor 1 world ETF (van Vanguard of ishares) kiezen.

Verder ben ik benieuwd waarom je voor 50/50 aandelen en obligaties wil gaan. Je horizon is lekker ver weg. Hoe groot is de kans dat je je geld eerder nodig hebt? En zou je slapeloze nachten krijgen als je investering een jaartje verlies draait? Als de antwoorden "klein" en "nee" zijn dan zou je wel tot 75% aandelen kunnen overwegen.

[ Voor 22% gewijzigd door oscar82 op 02-12-2017 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Zenix schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 23:15:
Obligaties met lange looptijd zoals 7-10 jaar is niet echt defensief. Ik zou beiden vervangen door deze https://www.ishares.com/n...teEntryPassthrough%3Dtrue
Heb je een goede mix.

Daarnaast zou ik aandelen ETF ook simpel houden door te kiezen voor alleen de TGET of IWDA of VWRL.
Een langetermijn obligatie gericht op grote bedrijven en regeringen is toch per definitie een veilige keus? Relatief laag rendement, maar weinig risico en preferent. De ETF die jij post krijgt juist een risicovollere rating dan de obligaties die ik postte, of zie ik iets over het hoofd?

En waarom alleen bij één enkel fonds i.p.v. verscheidene?
oscar82 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 13:52:
Vraagsteller lijkt juist extra blootstelling aan technologie te willen. Is dat vanwege een vertrouwen in apple, microsoft, google en facebook? Dan zou ik voor gemak (en lagere transactiekosten) gaan en gewoon voor 1 world ETF (van Vanguard of ishares) kiezen.

Verder ben ik benieuwd waarom je voor 50/50 aandelen en obligaties wil gaan. Je horizon is lekker ver weg. Hoe groot is de kans dat je je geld eerder nodig hebt? En zou je slapeloze nachten krijgen als je investering een jaartje verlies draait? Als de antwoorden "klein" en "nee" zijn dan zou je wel tot 75% aandelen kunnen overwegen.
Ik heb technologie gekozen, omdat dit de sector is waar ik veel interesse in heb. Daarom is de inzet ook 'maar' 10% en bovendien is het een zeer solide markt.

De Think World ETF heeft een bredere geografische spreiding dan Vanguard en iShares, deze laatste twee zitten voor ~60% in de VS. Een bredere spreiding heeft mijn inziens een neutraler karakter, maar ik als ik 't fout heb hoor ik het graag!

De aandelen/obligatie verhouding heb ik omdat ik er vanuit ga dat obligaties veiliger zijn, minder risicovol en voorrang hebben op aandelen. Dit maakt ze toch inherent defensiever dan aandelen?

[ Voor 39% gewijzigd door Belecthor op 02-12-2017 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwevolger
Om nog even uittelichten waarom ik investeer in Sony, nvidia en ea:

-ea: de aandelen zijn wat in waarde gedaalt zins het star wars battlefront 2 gebeuren en need for speed verkoopt ook niet overtuigend. Maar volgend jaar komen anthem en een nieuwe battlefield uit (volgens hun financiele cijfers), enigste wat ze moeten doen is de microtransactions 2 weken later erin patchen.

Nvidia: ik zie amd na vegas gewoon niet meer terug komen. Nvidia heeft in het high end segment gewoon compleet vrij spel en dankzij de nintendo switch leveren de tegra socs ook wat op.

Sony: ligt wat ingewikkelde, aangezien ze met 10 sectoren tegelijk actief zijn. Maar om het beetje samen te vatten.
Gaming: ik zie playstation de komende jaren nog steeds als een malle verkopen, ondanks concurrentie van de nintendo switch en xbox one x. Dankzij hey groei van digital gaming op console zullen inkomsten uit de store alleen maar goeien.
Muziek; volgens mij loopt hun muziek tak altijd wel aardig stabiel en goed.
Film: Sony maakt de slechtste films van de grote film producenten. Eigenlijk zijn alleen de spiderman en james bond films echt winstgevend, met de rest mag je blij zijn als ze allemaal bij elkaar break event spelen.
Smartphone: het lukt Sony niet echt om doortebreken en ik verwacht ook niet dat dat meer gaat lukken. Maar desondanks draaien ze aardig break even op smartphones.
Audio: ik zie als ik om mij heen kijk dat hun koptelefoons het aardig goed doen.
Tv: volgens mij doen hun oled tv's en andere high end tv's aardig goed en verdienen ze eindelijk een beetje weer geld ermee verdienen.

Al met al zijn ze weer erg goed weg om weer goeie winsten te pakken. Ze verwachten over het hele jaar ook een rekoor winsten boeken sinds het begin van deze eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Wat weet jij dat de rest vd wereld nog niet weet? Oftewel: welke van je punten betreffende Sony zijn nog niet in de huidige koers verwerkt?

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwevolger
@Sibylle ik wil me na 2 dagen om de beurs nog geen waarzechter noemen. Maar als ik naar de koers kijk denk ik dat ze nog aardig ondergewaardeert zijn. De koers is dit jaar al aardig gestegen na de laatste kwartaal cijfers, omdat er een rekoor jaar is voorspelt door Sony zelf. Maar ik denk dat ze eindelijk de crisis hebben overwonnen en de komende jaren eindelijk echt grote winsten kunnen pakken (lees meer dan een miljard per jaar) en daardoor de koers gaat stijgen. Ik denk dat die winst komt omdat de playstation divisie het nog beter gaat doen dan wat mensen nu denken en hun tv's en audio apparatuur ook beter gaat verkopen dan wat mensen denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Belecthor schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 14:59:
[...]

Een langetermijn obligatie gericht op grote bedrijven en regeringen is toch per definitie een veilige keus? Relatief laag rendement, maar weinig risico en preferent. De ETF die jij post krijgt juist een risicovollere rating dan de obligaties die ik postte, of zie ik iets over het hoofd?

En waarom alleen bij één enkel fonds i.p.v. verscheidene?

[...]

Ik heb technologie gekozen, omdat dit de sector is waar ik veel interesse in heb. Daarom is de inzet ook 'maar' 10% en bovendien is het een zeer solide markt.

De Think World ETF heeft een bredere geografische spreiding dan Vanguard en iShares, deze laatste twee zitten voor ~60% in de VS. Een bredere spreiding heeft mijn inziens een neutraler karakter, maar ik als ik 't fout heb hoor ik het graag!

De aandelen/obligatie verhouding heb ik omdat ik er vanuit ga dat obligaties veiliger zijn, minder risicovol en voorrang hebben op aandelen. Dit maakt ze toch inherent defensiever dan aandelen?
Die risico-rating zou ik niet veel waarde aan hechten. Het fonds wat ik aangeef heeft alle bedrijfsobligaties, overheidsobligatie, maar ook ander obligaties die niet tot beiden categorieën horen. Het is een soort van catch-all obligatie fonds als het gaat om Europese obligaties. Je hebt met dit fonds geen andere obligaties nodig. Verder is de looptijd gemiddeld 5 jaar, tegenover de 7-10 jaar die jij hebt in het andere fonds. Het rendement is daardoor ook minder, dat kan je ook zien. Maar de daling die afgelopen jaar is ingezet bij obligaties is daardoor ook minder groot. Een defensief onderdeel in je portfolio moet weinig schommelingen hebben en redelijk stabiel zijn qua rendement, dat is bij lange termijn obligaties niet het geval. Dus het is de vraag of het defensief is.

Verder zoals anderen aangeven zou ik obligaties helemaal niet als defensief zien op dit moment. Ik denk dat je met een deposito meer kan verdienen daarom zou ik voor 50% spaargeld en 50% aandelen gaan.

Verder heeft TGET niet meer spreiding. VWRL heeft ook Emerging markets, die zitten bij TGET er helemaal niet bij. En gezien de hoeveelheid aandelen van TGET vs IWDA of VWRL is TGET qua spreiding mager en het rendement is ook minder.

Tenslotte probeer ik altijd de KISS methode en de Bogleheads methode te volgen als het gaat om ETF investeringen. Lekker simpel houden en niet gaan klooien met allemaal extra ETF's die weinig bijdragen op de lange termijn en hogere kosten hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Zenix op 02-12-2017 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Zenix schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 18:32:
[...]

Die risico-rating zou ik niet veel waarde aan hechten. Het fonds wat ik aangeef heeft alle bedrijfsobligaties, overheidsobligatie, maar ook ander obligaties die niet tot beiden categorieën horen. Het is een soort van catch-all obligatie fonds als het gaat om Europese obligaties. Je hebt met dit fonds geen andere obligaties nodig. Verder is de looptijd gemiddeld 5 jaar, tegenover de 7-10 jaar die jij hebt in het andere fonds. Het rendement is daardoor ook minder, dat kan je ook zien. Maar de daling die afgelopen jaar is ingezet bij obligaties is daardoor ook minder groot. Een defensief onderdeel in je portfolio moet weinig schommelingen hebben en redelijk stabiel zijn qua rendement, dat is bij lange termijn obligaties niet het geval. Dus het is de vraag of het defensief is.

Verder zoals anderen aangeven zou ik obligaties helemaal niet als defensief zien op dit moment. Ik denk dat je met een deposito meer kan verdienen daarom zou ik voor 50% spaargeld en 50% aandelen gaan.

Verder heeft TGET niet meer spreiding. VWRL heeft ook Emerging markets, die zitten bij TGET er helemaal niet bij. En gezien de hoeveelheid aandelen van TGET vs IWDA of VWRL is TGET qua spreiding mager en het rendement is ook minder.

Tenslotte probeer ik altijd de KISS methode en de Bogleheads methode te volgen als het gaat om ETF investeringen. Lekker simpel houden en niet gaan klooien met allemaal extra ETF's die weinig bijdragen op de lange termijn en hogere kosten hebben.
Dus je raadt aan eerder 50% te investeren in één ETF en de andere 50% in deposito ipv vier verschillende ETF’s, waarvan 20-30% in bonds?

Bogle adviseert volgens mij om altijd in obligaties te investeren als ik het me goed herinner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Belecthor schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 19:19:
[...]

Dus je raadt aan eerder 50% te investeren in één ETF en de andere 50% in deposito ipv vier verschillende ETF’s, waarvan 20-30% in bonds?

Bogle adviseert volgens mij om altijd in obligaties te investeren als ik het me goed herinner.
Je kan in dit geval gewoon het spaardeel als obligatie onderdeel zien. Beiden defensief en leveren rendement op in dalende markt. Vanwege het rente risico op obligaties kies ik hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Wat ik niet begrijp aan DeGiro zijn de 'gratis' trackers. Hoe zit dat? Als ik filter op gratis trackers komen er hele competente etf's uit, maar zoek ik de individuele tracker op, dan hebben ze wel gewoon een TER?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Belecthor schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:28:
Wat ik niet begrijp aan DeGiro zijn de 'gratis' trackers. Hoe zit dat? Als ik filter op gratis trackers komen er hele competente etf's uit, maar zoek ik de individuele tracker op, dan hebben ze wel gewoon een TER?
Gratis als in geen transactiekosten, TER moet je altijd betalen en is niet afhankelijk van de broker, maar betaal je via de koers aan de ETF aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwevolger
Ik wil graag investeren in de hele Amerikaanse economie? Kan ik dat het best een Nasdaq aandeel halen of zijn daar andere fondsen voor?
https://www.iex.nl/Aandeel-Koers/350187184/Nasdaq.aspx
En zolang er geen financiële crisis komt zit ik toch vrij goed met z'n fonds, of heb ik dat verkeerd?

Ook wil ik investeren in het add value fund, is daar toevallig nog wat geks aan wat ik moet weten?
https://www.iex.nl/Belegg...39766/Add-Value-Fund.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-09 17:26
Nieuwevolger schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:44:
Ik wil graag investeren in de hele Amerikaanse economie? Kan ik dat het best een Nasdaq aandeel halen of zijn daar andere fondsen voor?
https://www.iex.nl/Aandeel-Koers/350187184/Nasdaq.aspx
En zolang er geen financiële crisis komt zit ik toch vrij goed met z'n fonds, of heb ik dat verkeerd?

Ook wil ik investeren in het add value fund, is daar toevallig nog wat geks aan wat ik moet weten?
https://www.iex.nl/Belegg...39766/Add-Value-Fund.aspx
In plaats van allerlei wilde aankopen te doen zou ik als ik jou was eens goed lezen wat @Zenix hierboven allemaal zegt; dat zijn zinnige dingen IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Heb je een goede mix.

Hoe werkt dat precies bij een bond ETF met de maturity date, speelt dat eigenlijk nog een rol bij een ETF? En waar moet je dan concreet rekening mee houden? :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik ben al een tijdje aan het nadenken om te beginnen met beleggen. Zelf zit ik te denken om 100 euro per maand in te leggen om rustig te beginnen. Ik wil niet actief gaan beleggen maar passief / via een index tracker. De bedoeling is voor de lange termijn (zeker 5+ jaar).

Nu zijn dit soort vragen en antwoorden hierop al vele malen voorbij gekomen maar ik hoop dat er toch iemand is die me een kleine aanzet wil geven waar ik op dit moment het beste mee kan beginnen. Kan ik bijvoorbeeld het beste beginnen via DeGiro of moet ik toch ergens anders naar kijken? En wat vinden jullie van 100 euro per maand tov ineens een jaarbedrag van 1200 euro? Ik denk dat de laatste optie meer risico met zich meebrengt maar meer winst kan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
marshallq schreef op maandag 4 december 2017 @ 13:24:
Ik ben al een tijdje aan het nadenken om te beginnen met beleggen. Zelf zit ik te denken om 100 euro per maand in te leggen om rustig te beginnen. Ik wil niet actief gaan beleggen maar passief / via een index tracker. De bedoeling is voor de lange termijn (zeker 5+ jaar).

Nu zijn dit soort vragen en antwoorden hierop al vele malen voorbij gekomen maar ik hoop dat er toch iemand is die me een kleine aanzet wil geven waar ik op dit moment het beste mee kan beginnen. Kan ik bijvoorbeeld het beste beginnen via DeGiro of moet ik toch ergens anders naar kijken? En wat vinden jullie van 100 euro per maand tov ineens een jaarbedrag van 1200 euro? Ik denk dat de laatste optie meer risico met zich meebrengt maar meer winst kan opleveren.
Lees dit eens: Jasper in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

marshallq schreef op maandag 4 december 2017 @ 13:24:

Ik zou elke maand ~100 euro inleggen, gespreid inleggen is op lange termijn voordeliger dan jaarlijks inleggen.
Op de oneven maanden koop je VTI en op de even maanden koop je VXUS. Dit omdat VTI qua stuksprijs te duur is en je daardoor niet VTI en VXUS tegelijk kan aanschaffen.

Of als je niet via DeGiro wilt gewoon bij Meesman automatisch inleggen. Is wel iets duurder qua kosten maar je hoeft er niet bij stil te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Waarom is het voordeliger? Je dempt de pieken en dalen rondom de eerste jaren een beetje, maar dat kan dus ook negatief uitpakken vergeleken met alles in 1x storten of met een groot bedrag beginnen en dan bijstorten.
De echte kosten lijken we afhankelijk van de tramsactiekosten vd broker/bank.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sibylle schreef op maandag 4 december 2017 @ 17:13:
Waarom is het voordeliger? Je dempt de pieken en dalen rondom de eerste jaren een beetje, maar dat kan dus ook negatief uitpakken vergeleken met alles in 1x storten of met een groot bedrag beginnen en dan bijstorten.
De echte kosten lijken we afhankelijk van de tramsactiekosten vd broker/bank.
Als je uit gaat van een gemiddeld positief rendement is zo vroeg mogelijk inleggen het meest voordelig. Dan is geld opsparen tot je een groot bedrag ineens in kan leggen minder voordelig dan direct elke maand inleggen.

En dan bij een partij die geen transactie kosten vraagt of hooguit een vast percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 4 december 2017 @ 15:06:
[...]
Ik zou elke maand ~100 euro inleggen, gespreid inleggen is op lange termijn voordeliger dan jaarlijks inleggen.
Op de oneven maanden koop je VTI en op de even maanden koop je VXUS. Dit omdat VTI qua stuksprijs te duur is en je daardoor niet VTI en VXUS tegelijk kan aanschaffen.

Of als je niet via DeGiro wilt gewoon bij Meesman automatisch inleggen. Is wel iets duurder qua kosten maar je hoeft er niet bij stil te staan.
Bedankt voor de tip, zojuist een account bij DeGiro aangemaakt en ik begin maar eens voor een tijd met 100 euro per maand. Ondertussen mezelf wat meer inlezen en eens kijken hoe het gaat. Belangrijkste voor mij is het lange termijn denken vasthouden en me niet te laten meeslepen in mijn enthousiasme.

Overigens moet ik wel zeggen dat de VXUS er op 5 jaar niet zo goed uit zien?

En wat vinden jullie van FTEC? Deze staat helaas niet in de kernselectie van DeGiro.

@Jesse Bedankt voor de link. Die stukken had ik eerder al een keer gelezen en zijn zeker waardevol.

[ Voor 15% gewijzigd door marshallq op 04-12-2017 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 23:13
Rukapul schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 12:58:
Google Finance Portfolio is nu Your Stocks en dat is me toch even een partij waardeloos :X

Een of andere idioot heeft bedacht dat we heel erg behoefte hadden aan fontgrootte 18 en flinke tiles - waaronder heel groot <checkmark> following - zodat er nog maar 6 fondsen verticaal op het scherm passen. En uiteraard is sorteren op diverse kolommen ook verdwenen 8)7

Bij 'financials' is het nuken verder gegaan, want daar is de uitgebreide financiele informatie weg.
Was me ook al opgevallen, helaas, want gebruikte google finance standaard voor koersinfo.
Wanneer dividend is uitgekeerd lijkt ook niet meer zichtbaar in de grafieken?
Mis de overzichtsgrafiek van de Amerikaanse beurzen ook. Zijn er nog goede alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-08 18:55
MensionXL schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:51:
[...]

Hoe werkt dat precies bij een bond ETF met de maturity date, speelt dat eigenlijk nog een rol bij een ETF? En waar moet je dan concreet rekening mee houden? :)
Bond ETF of gewoon een bond werkt precies hetzelfde. Des te verder de maturity date in de toekomst ligt, des te hoger de rentegevoeligheid en dus risico. Bij dezelfde rentestijging zullen bonds met een langere resterende looptijd meer waarde verliezen dan bonds van dezelfde partij met kortere looptijd, en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Heb je een goede mix.

Waarom vind je 7-10j niet defensief? Stand alone heb je een punt gezien de rentegevoeligheid maar in deze portfefeuille context kan ik mij daar prima in vinden: de FI fondsen dienen ter diversificatie m.n. de government bond fonds. In een scenario dat equity markten scherp dalen zal juist de rentegevoeligheid van het government bond fonds de klap (deels) opvangen.

Let op: Corporate bonds hebben een vrij hoge correlatie met aandelenmarkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

romon schreef op maandag 4 december 2017 @ 22:33:
[...]

Bond ETF of gewoon een bond werkt precies hetzelfde. Des te verder de maturity date in de toekomst ligt, des te hoger de rentegevoeligheid en dus risico. Bij dezelfde rentestijging zullen bonds met een langere resterende looptijd meer waarde verliezen dan bonds van dezelfde partij met kortere looptijd, en andersom.
Introductiedatum Fonds: 06-mrt-2009
Gewogen gem. looptijd: 7,93 yrs
Effectieve Duration: 6,65 yrs

Bron: https://www.ishares.com/n...fund-fact-sheet-nl-nl.pdf

Dat is toch al lang voorbij? Waarom blijft hij dan toch uitkeren en doorgaan zoals daarvoor?

Edit: ah omdat er zoveel obligaties in zitten, zijn er verschillende maturity dates en maakt het eigenlijk weinig uit wanneer je instapt op deze, right?

[ Voor 19% gewijzigd door MensionXL op 05-12-2017 09:18 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:15
Nieuwe podcast van Bloomberg
Trillions
By Bloomberg News

Money goes where it's treated best. That simple truth is a big reason why more and more money—trillions, in fact—flows into a powerful, low-cost tool that's quietly transformed investing in recent years. Exchange-traded funds, or ETFs, let you invest in everything from the stock market to gold like never before. This podcast will demystify them—and delight you in the process.
https://itunes.apple.com/...illions/id1318276878?mt=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-08 18:55
Chief schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 03:10:
[...]

Waarom vind je 7-10j niet defensief? Stand alone heb je een punt gezien de rentegevoeligheid maar in deze portfefeuille context kan ik mij daar prima in vinden: de FI fondsen dienen ter diversificatie m.n. de government bond fonds. In een scenario dat equity markten scherp dalen zal juist de rentegevoeligheid van het government bond fonds de klap (deels) opvangen.

Let op: Corporate bonds hebben een vrij hoge correlatie met aandelenmarkten.
Waarom denk je dat de rentegevoeligheid van overheidspapier in dat scenario de klap zal opvangen? Daalt de rente bij een beurscrash? Daarnaast reageren equity en bonds precies hetzelfde op stijgende rentes.

Er zijn natuurlijk wel diversificatievoordelen op het vlak van je inleg, maar die kun je ook bereiken op de geldmarkt, of met spaargeld of een deposito onder het depositogarantiestelsel. Als je met deze opties vergelijkt is een 7-10j bond portefeuille niet bepaald defensief toch?

Neem het voorbeeld van @MensionXL, IE00B3DKXQ41:

PORTEFEUILLEKENMERKEN
Gewogen gem. looptijd 7,93 yrs
Gewogen gem. coupon 2,45%
Gewogen gem. YTM 0,47%
Effectieve Duration 6,65 yrs

Total Expense Ratio 0,25%

Oftewel: bij gelijke rente heb je een rendement van 0,22%, met het risico 6,65% van je inleg te verliezen als de rente met 1% stijgt. Als particulier moet je je tegenwoordig niet op de bond markt begeven..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark de man
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Het Fantoom schreef op maandag 4 december 2017 @ 19:59:
[...]

Was me ook al opgevallen, helaas, want gebruikte google finance standaard voor koersinfo.
Wanneer dividend is uitgekeerd lijkt ook niet meer zichtbaar in de grafieken?
Mis de overzichtsgrafiek van de Amerikaanse beurzen ook. Zijn er nog goede alternatieven?
Deze pagina lijkt gelukkig nog wel steeds de oude te zijn, inclusief grafieken met dividend onderin:

https://finance.google.com/finance

In plaats van https://www.google.com/finance wat ik zelf helaas ook niet erg duidelijk vind, maar de portfolio lijkt bij de eerste inderdaad niet meer te werken.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Laatst online: 19-09 23:13
mark de man schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 19:56:
[...]

Deze pagina lijkt gelukkig nog wel steeds de oude te zijn, inclusief grafieken met dividend onderin:

https://finance.google.com/finance

In plaats van https://www.google.com/finance wat ik zelf helaas ook niet erg duidelijk vind, maar de portfolio lijkt bij de eerste inderdaad niet meer te werken.
Dank, vertrouwde indeling is er gelukkig (voorlopig) nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
romon schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 19:10:
[...]

Waarom denk je dat de rentegevoeligheid van overheidspapier in dat scenario de klap zal opvangen? Daalt de rente bij een beurscrash? Daarnaast reageren equity en bonds precies hetzelfde op stijgende rentes.
Oh, I don't know. History maybe? Gele lijn is de S&P500 en witte lijn de yield op 10y US Treasury als voorbeeld voor drie "crashes" die we gezien hebben ( '98, '00 en '08)

crash_1

crash_2

crash_3

Simpel gezegd, bij een crash gaan de geldstromen van de meest liquide risky assets (equity bv) naar de meest liquidy risk free assets (dit geval US Treasuries)
Er zijn natuurlijk wel diversificatievoordelen op het vlak van je inleg, maar die kun je ook bereiken op de geldmarkt, of met spaargeld of een deposito onder het depositogarantiestelsel. Als je met deze opties vergelijkt is een 7-10j bond portefeuille niet bepaald defensief toch?
Dead wrong. In een crash scenarios sijgt de waarde van geldmarkt, spaargeld en deposito's niet. Risk free bonds wel
Neem het voorbeeld van @MensionXL, IE00B3DKXQ41:

PORTEFEUILLEKENMERKEN
Gewogen gem. looptijd 7,93 yrs
Gewogen gem. coupon 2,45%
Gewogen gem. YTM 0,47%
Effectieve Duration 6,65 yrs

Total Expense Ratio 0,25%

Oftewel: bij gelijke rente heb je een rendement van 0,22%, met het risico 6,65% van je inleg te verliezen als de rente met 1% stijgt. Als particulier moet je je tegenwoordig niet op de bond markt begeven..
Also not right. Carry van het fonds stijgt langzaam naar de 1.22% door herinvesteringen van coupons en eventuele maturities in het fonds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
MensionXL schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:15:
[...]

Introductiedatum Fonds: 06-mrt-2009
Gewogen gem. looptijd: 7,93 yrs
Effectieve Duration: 6,65 yrs

Bron: https://www.ishares.com/n...fund-fact-sheet-nl-nl.pdf

Dat is toch al lang voorbij? Waarom blijft hij dan toch uitkeren en doorgaan zoals daarvoor?

Edit: ah omdat er zoveel obligaties in zitten, zijn er verschillende maturity dates en maakt het eigenlijk weinig uit wanneer je instapt op deze, right?
Een obligatiefonds/ETF is in principe "oneindig". Via herinvesteren van coupons/maturities en evt herpositionering blijft het fonds in de buurt van de target duration. Dit verschilt dus met het aanhouden van een losse obligatie die dus steeds korter wordt in looptijd en op maturity date aflost (mits geen default).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Voor de mensen bij IB: hoe groot is de kans dat IB erin slaag om een aandeel te lenen op de settlement date van een short transactie? Er staat geen aantal bij 'shortable shares'. Fee rate staat op 2-3%.

Tevens, op de IB site staat het proces uitgelegd voor aandelen op Amerikaanse beurzen, maar niet voor Europese. In dat geval, welke tijden worden gehandeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slimme amateur
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-04-2021
Beste lezers,

Ik ben me sinds kort aan het verdiepen in het beleggen in trackers. Net een rekening bij DeGiro geopend en lees nu een beetje over de mogelijke risico’s van handelen bij deze club. Ik zou graag van een professional (dus niet van semi-professionals die ook een mening hebben) willen horen wat de daadwerkelijke risico’s en nadelen zijn van beleggen via bij DeGiro.
  • Wat is het daadwerkelijke risico van het laten uitlenen van mijn participaties in etf’s, waar die 104% zekerheid tegenover staat?
  • Wat zijn de daadwerkelijke risico’s bij faillissement van DeGiro (of de eigenaar van DeGiro) voor mijn participaties en voor mijn cash?
  • Welke andere risico’s/nadelen bestaan er nog meer bij het handelen via DeGiro?
Ik ben vast niet de enige die zeer geïnteresseerd is in de antwoorden op deze vragen ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Slimme amateur schreef op woensdag 6 december 2017 @ 16:16:
Beste lezers,

Ik ben me sinds kort aan het verdiepen in het beleggen in trackers. Net een rekening bij DeGiro geopend en lees nu een beetje over de mogelijke risico’s van handelen bij deze club. Ik zou graag van een professional (dus niet van semi-professionals die ook een mening hebben) willen horen wat de daadwerkelijke risico’s en nadelen zijn van beleggen via bij DeGiro.
  • Wat is het daadwerkelijke risico van het laten uitlenen van mijn participaties in etf’s, waar die 104% zekerheid tegenover staat?
  • Wat zijn de daadwerkelijke risico’s bij faillissement van DeGiro (of de eigenaar van DeGiro) voor mijn participaties en voor mijn cash?
  • Welke andere risico’s/nadelen bestaan er nog meer bij het handelen via DeGiro?
Ik ben vast niet de enige die zeer geïnteresseerd is in de antwoorden op deze vragen ;-)
Hier meld je je voor aan en stelt je vraag op Tweakers, maar alleen profesionals mogen antwoorden 8)7 Hoe had je zelf in gedachten dit te gaan controleren? _/-\o_

edit: gebruik de zoekfunctie even in alle topics die hier al geweest zijn. Antwoorden en risico's genoeg. Dan kun je zelf beslissen wat de daadwerkelijke risico's zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door .SnifraM op 06-12-2017 16:25 ]

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:22
Begin hier eens met lezen. Mocht je daarna vragen hebben, dan zullen we dat hier vast wel merken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Momenteel best interessant om op BAM in te zetten volgens mij. Staat zeer laag en volgens mij staat het kabinet op het punt een klap geld vrij te maken voor de infra door het hele land. Of zie ik dit helemaal verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulesvH
  • Laatst online: 12:27
Op deze blog staan mogelijk wat antwoorden.
Ik heb er in ieder geval wat nieuwe info over Degiro gelezen.

EDIT. Zie nu net pas dat ik de link ben vergeten toe te voegen.....

https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/degiro-review/

[ Voor 22% gewijzigd door JulesvH op 06-12-2017 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Rukapul schreef op woensdag 6 december 2017 @ 15:27:
Voor de mensen bij IB: hoe groot is de kans dat IB erin slaag om een aandeel te lenen op de settlement date van een short transactie? Er staat geen aantal bij 'shortable shares'. Fee rate staat op 2-3%.

Tevens, op de IB site staat het proces uitgelegd voor aandelen op Amerikaanse beurzen, maar niet voor Europese. In dat geval, welke tijden worden gehandeerd?
Is er überhaupt wel een borrow beschikbaar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Hielko schreef op woensdag 6 december 2017 @ 17:51:
[...]

Is er überhaupt wel een borrow beschikbaar dan?
Wat bedoel je daarmee?

Het is mogelijk om short te gaan met een sell order.

Of bedoel je het (lege) vakje met shortable shares?

[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 06-12-2017 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Als IB de verkooporder accepteert dan zou het wel goed moeten komen qua leverbaarheid van de aandelen. Als IB namelijk niks kan vinden krijg je een foutmelding zodra je de order probeert in te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
marshallq schreef op maandag 4 december 2017 @ 19:54:
[...]

Overigens moet ik wel zeggen dat de VXUS er op 5 jaar niet zo goed uit zien?
Vergeet niet dat je naast koersstijging ook 4 keer per jaar een dividenduitkering hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HertogJack
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 22:16
kbloem schreef op woensdag 6 december 2017 @ 17:20:
Momenteel best interessant om op BAM in te zetten volgens mij. Staat zeer laag en volgens mij staat het kabinet op het punt een klap geld vrij te maken voor de infra door het hele land. Of zie ik dit helemaal verkeerd?
Bam maakt amper winst op een gigantische omzet, er zit daar iets heel erg mis.

Na het lijk wat vandaag uit de kast kwam (koersreactie -21%) zou ik dus heel erg voorzichtig zijn.

psn: HertogJack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silence_nl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 12:29

Silence_nl

Slnc

kbloem schreef op woensdag 6 december 2017 @ 17:20:
Qua K/W is het een duur aandeel zeker voor een bouwer. De winst kan komende jaren wel snel stijgen maar tot nu toe valt het elk jaar tegen nu dit jaar ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 20:49
HertogJack schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:50:
[...]

Bam maakt amper winst op een gigantische omzet, er zit daar iets heel erg mis.

Na het lijk wat vandaag uit de kast kwam (koersreactie -21%) zou ik dus heel erg voorzichtig zijn.
Vind ik ook. Wacht in ieder geval nog een dag of 2 zodat de koers zich kan stabiliseren voordat je iets besluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Niet online
Sunri5e schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:10:
[...]

Vergeet niet dat je naast koersstijging ook 4 keer per jaar een dividenduitkering hebt.
I see, bedankt voor die info!

Inmiddels ben ik begonnen met het hele topic door te lezen en zo kwam ik bij het volgende uit:
https://portfoliocharts.c...y-your-accumulation-plan/

En erna hierop:
https://portfoliocharts.com/portfolio/cowards-portfolio/

Ik zie hierin diverse Vanguard Index Funds voorbij komen maar niet VXUS/VTI. Wil iemand me uitleggen waar deze vallen binnen deze portfolio categorieën en waarom?

[ Voor 4% gewijzigd door marshallq op 07-12-2017 10:15 ]

Pagina: 1 ... 18 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.