Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Als ik deze verwijder uit de Gateway, worden de lampen dan ook gereset naar factory settings zodat ze weer gepaired kunnen worden?
Ik heb de lampen al zeer vaak geprobeerd te resetten door 6x aan en uit te zetten, maar niet gelukt. (De bolletjes gaan niet fel branden. De felheid fluctueert wel eventjes, maar blijven gepaired met de Gateway)
Ik wil het niet zomaar proberen, want dan heb ik straks helemaal geen werkende lampen meer.
Het einddoel is om alles via Zigbee2MQTT aan te sturen, wat met mijn E27 2700k lampen wel al is gelukt.
Hi Ha Hopjesvla
Helemaal mee eens, hier op dit forum lees je vaak wat er niet goed gaat, maar in het begin zat ik ook een beetje te klooien, maar toen alles was ingesteld liep en loopt alles nog steeds helemaal toppie.Hopjesvla79 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:58:
Let wel, ondanks klachten zijn er zeer hoogstwaarschijnlijk ook veel gebruikers zonder problemen. Hier loopt het al een hele tijd als een zonnetje, gewoon op de Ikea Hub..
Erg blij met IKEA .
Gr. Gerrya
Edit:
Ik heb de ene GU10 die niet wilde gereset (6 x er uit en er in gedraaid) en toen werkte hij plots weer, net als 2 van de 3 rolgordijnen

Het slaat eigenlijk nergens op. Nu dat laatste gordijn nog proberen.
Edit: en toen is een heel ander lampje er juist mee gekapt. Wat een pleurissysteem.
Edit:
Heb het rolgordijn verwijderd en nu een keer of 10 gepoogd opnieuw te koppelen. Afstandsbediening werkt; de app weet van niks.
[ Voor 56% gewijzigd door paQ op 23-05-2020 17:13 ]
Bijzonder trouwens dat in de release notes niks vermeld wordt over versie 1.11.3. Zit je nu wel op de laatste versie 1.12.1? Versie 1.12.0 dateert al van 30 maart.LastBoyScout schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:59:
[...]
Afgelopen jaar nooit last van gehad; tot vandaag. Enige wat er is gebeurd is een IOS update op mijn iPhone; maar ook mijn iPad zei vandaag: Geen hub gevonden; koppel hem opnieuw.
Dit gedaan op mijn iPhone (ook ik zit nauwelijks in de app en gebruik homekit icm AppleTV om alles te regelen) en mijn hub lijkt totaal gereset. De schakelaars zijn nog wel verbonden met de (juiste) lampen alleen ik kan dus nu alles opnieuw inrichten. Homekit is alle lampen kwijt; dus ik moet echt helemaal opnieuw beginnen vrees ik. Wel balen; want heb net een Leddriver in (eerder achter) mijn keukast gebouwd en kan dan nu de boel weer open slopen. Weet niet of ik de gekoppelde (On/Off) schakelaar opnieuw kan koppelen en dat de lamp mee komt; maar dat gebeurde niet toen ik de draadloze dimmer van mijn eettafel opnieuw koppelde; de lamp moest ik alsnog (ook) opnieuw koppelen.
Nu kijk ik in de app op mijn telefoon en zie dat Ikea de laatste 10 minuten (!!) versie 1.10, 10.1, 1.11.0, 1.11.1, 1.11.12 en 1.11.3 heeft uitgebracht!. Nog nooit zo snel bugfixes uitgerold zien worden; vraag me toch echt af of dit gerelateerd aan mijn (ons?) probleem is.
:strip_exif()/f/image/LPDq17eNgAEYWQxiWUQIHP10.jpg?f=fotoalbum_large)

Anyway, 1 (andere) GU10 weigert nu nog en krijg hem met geen mogelijkheid aan de praat. Ik kan de remote ook nergens meer vinden.
De GU10 vele malen pogen te resetten om aan hue te koppelen, maar dat slaagt ook nog niet.
Heb je ook Zigbee apparaten van een ander merk op je Ikea bridge?paQ schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 15:37:
Ik heb de ene GU10 die niet wilde gereset (6 x er uit en er in gedraaid) en toen werkte hij plots weer, net als 2 van de 3 rolgordijnen
Het slaat eigenlijk nergens op.
Misschien dat zo'n apparaat als repeater gediend heeft en zo de communicatie kon verstoren.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Er zitten alleen ikea dingen op de ikea bridge. En dat blijkt al te veel.aawe mwan schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:55:
[...]
Heb je ook Zigbee apparaten van een ander merk op je Ikea bridge?
Misschien dat zo'n apparaat als repeater gediend heeft en zo de communicatie kon verstoren.
Ik krijg de gu10 ook helemaal niet gereset lijkt wel
Edit:
Ik heb de lamp met een hue dimmer weten te resetten. Nu allemaal een voor 1 doen en in hue zetten. Klaar met IKEA.
[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 23-05-2020 18:11 ]
[ Voor 11% gewijzigd door meesje op 23-05-2020 18:42 ]
Hoe dan ook. Lampjes staan allemaal in hue nu, gaan ze ook aan en uit a la hue. Dus dat is meteen bonus.
Anoniem: 1294558
geen opmerkingen over de moderatie in het topicpaQ schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:01:
[...]
Edit:
Ik heb de lamp met een hue dimmer weten te resetten. Nu allemaal een voor 1 doen en in hue zetten. Klaar met IKEA.
[ Voor 17% gewijzigd door teacher op 24-05-2020 19:31 ]
[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 24-05-2020 19:35 ]
Zit op IOS 13.5 en daar is de versie 1.11.3 echt de laatste. Jouw screenshot zie ik overigens ook in de Ikea App; ik denk de de versies tussen Android en IOS toch wat afwijken. Ik denk dat ik trouwens de update-release momenten iets verkeerd gelezen heb; De minuten die ik dacht zijn denk ik toch wel maanden:meesje schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:28:
[...]
Bijzonder trouwens dat in de release notes niks vermeld wordt over versie 1.11.3. Zit je nu wel op de laatste versie 1.12.1? Versie 1.12.0 dateert al van 30 maart.
:fill(white):strip_exif()/f/image/YzTdgLKZwY41lErDk8u6vLb1.png?f=user_large)
't is net hoe je "2 m. geleden" leest denk ik

Overigens App ontkoppelen en Hub herstarten heeft geen oplossing gegeven. Alle bestaande lampen zijn wel als "losgekoppelde Apparaten" te zien in het "apparaten" menu.
[ Voor 11% gewijzigd door LastBoyScout op 23-05-2020 21:21 . Reden: nieuwe info ]
Wat zeggen de release notes in de Ikea Home Smart app?LastBoyScout schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:14:
[...]
Zit op IOS 13.5 en daar is de versie 1.11.3 echt de laatste. Jouw screenshot zie ik overigens ook in de Ikea App; ik denk de de versies tussen Android en IOS toch wat afwijken. Ik denk dat ik trouwens de update-release momenten iets verkeerd gelezen heb; De minuten die ik dacht zijn denk ik toch wel maanden:
[Afbeelding]
't is net hoe je "2 m. geleden" leest denk ik![]()
Overigens App ontkoppelen en Hub herstarten heeft geen oplossing gegeven. Alle bestaande lampen zijn wel als "losgekoppelde Apparaten" te zien in het "apparaten" menu.
In de AppStore had ik nog niet gekeken, maar daar zie je inderdaad 1.11.3 staan. Ze maken er een beetje een rotzooi van bij Ikea.
Ik had het al even in mijn edit genoemd; maar mijn release notes in de App zijn exact als die van jou. Lekker consistent dus qua versioningmeesje schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:24:
[...]
Wat zeggen de release notes in de Ikea Home Smart app?

https://www.reddit.com/r/...ll_in_ikea_app_but_still/
Wat ik zie, correct me if i'm wrong, is dat de ergernissen vaak ontstaan bij de samenwerking tussen Homekit, Domotics etc. in combinatie met de Ikea hub.meesje schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:34:
Op Reddit toch ook wat ellende met de laatste gateway update.
https://www.reddit.com/r/...ll_in_ikea_app_but_still/
Puur het Ikea spul werkt, zij het met beperktere mogelijkheden, gewoon prima met elkaar samen.
Eventuele update problemen zijn in geval van Ikea only vaak terug te voeren tot de plek van de hub die overschreeuwd wordt door een wifi router die er vlak naast staat te blazen maar wanneer daar een gepaste afstand wordt aangehouden werkt alles gewoon inclusief de updates.
Ik spreek hier uit eigen ervaring met een aanzienlijke afstand tussen hub, de verschillende lampen en schakelaars.
Alles staat hier zo'n beetje in een andere uiterste hoek van het appartement.
Qua bereik en stabiliteit dus geen klachten zij het dat de functionaliteit van zo'n Ikea only setup vrij beperkt is.
Ik heb nog steeds de hoop dat Ikea in de toekomst de mogelijkheden van de hub wat uit gaat breiden, iets meer "smart" zou een leuke extra zijn zonder dat je gelijk terug moet vallen op externe aansturing met alle complicaties en stroomverbruik van dien.
Ik gebruik eigenlijk alleen de ikea spullen met een ikea hub met de app van hun.
Ervaar totaal geen problemen met mijn 30 devices die gekoppeld zijn.
Kom maar op met de optie alles aan en uit gaat met sunset.
https://www.ikea.com/nl/n...ar-wit-spectrum-90408603/
https://www.ikea.com/nl/n...imbaar-warm-wit-60420041/
In het begin (2017-2018) had ik ook veel problemen met de Ikea bridge, tegenwoordig niet meer.paQ schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:01:
[...]
Er zitten alleen ikea dingen op de ikea bridge. En dat blijkt al te veel.
Achteraf gezien denk ik dat de problemen mogelijk te maken gehad hebben met het feit dat ik in het begin regelmatig lampen overgeplaatst heb tussen bridges van verschillende merken (waaronder Ikea en Hue).
Het is net alsof de lamp en/of de bridges elkaar niet helemaal goed kunnen vergeten; het leek soms of een lamp weggekaapt werd door een bridge (of mesh netwerk) waar hij al lang niet meer mee verbonden was. Dat kan dus eigenlijk niet als apparaten bij een reset elkaars keys netjes vergeten.
Sinds ik in huis de regel heb dat een lamp na de eerste keer koppelen nooit meer naar een ander merk bridge mag, zijn de problemen bijna helemaal weg.
Mooi vervelend dus, dat de boel niet goed kan samenwerken..aawe mwan schreef op zondag 24 mei 2020 @ 10:23:
[...]
In het begin (2017-2018) had ik ook veel problemen met de Ikea bridge, tegenwoordig niet meer.
Achteraf gezien denk ik dat de problemen mogelijk te maken gehad hebben met het feit dat ik in het begin regelmatig lampen overgeplaatst heb tussen bridges van verschillende merken (waaronder Ikea en Hue).
Het is net alsof de lamp en/of de bridges elkaar niet helemaal goed kunnen vergeten; het leek soms of een lamp weggekaapt werd door een bridge (of mesh netwerk) waar hij al lang niet meer mee verbonden was. Dat kan dus eigenlijk niet als apparaten bij een reset elkaars keys netjes vergeten.
Sinds ik in huis de regel heb dat een lamp na de eerste keer koppelen nooit meer naar een ander merk bridge mag, zijn de problemen bijna helemaal weg.
Ik wilde juist de afstandsbediening voor de Symfonisk gaan gebruiken (nee, keuze nog steeds niet gemaakt), maar als hierdoor mijn lampen rare fratsen uit gaan halen, dan laat maar..
Maar lijkt me niet echt de verantwoording van de producent.
Die moet zorgen voor een deugdelijk eigen product.
En dit vind ik wel als het om ikea gaat.
HomeKit, Google Assistant en Alexa worden ondersteund door Ikea. Daardoor zouden dus geen ergernissen mogen ontstaan. Andere koppelingen, bv Tradfri aan een Hue bridge, is de verantwoordelijkheid van een tweaker.PalingDrone schreef op zondag 24 mei 2020 @ 00:07:
[...]
Wat ik zie, correct me if i'm wrong, is dat de ergernissen vaak ontstaan bij de samenwerking tussen Homekit, Domotics etc. in combinatie met de Ikea hub.
Puur het Ikea spul werkt, zij het met beperktere mogelijkheden, gewoon prima met elkaar samen.
Eventuele update problemen zijn in geval van Ikea only vaak terug te voeren tot de plek van de hub die overschreeuwd wordt door een wifi router die er vlak naast staat te blazen maar wanneer daar een gepaste afstand wordt aangehouden werkt alles gewoon inclusief de updates.
Ik spreek hier uit eigen ervaring met een aanzienlijke afstand tussen hub, de verschillende lampen en schakelaars.
Alles staat hier zo'n beetje in een andere uiterste hoek van het appartement.
Qua bereik en stabiliteit dus geen klachten zij het dat de functionaliteit van zo'n Ikea only setup vrij beperkt is.
Ik heb nog steeds de hoop dat Ikea in de toekomst de mogelijkheden van de hub wat uit gaat breiden, iets meer "smart" zou een leuke extra zijn zonder dat je gelijk terug moet vallen op externe aansturing met alle complicaties en stroomverbruik van dien.
Mijn ervaring is dat soms op mijn iPhone de bridge niet meer wordt gezien (op iPad nog wel, en HomeKit en Google Assistant werkten ook goed). De oplossing is de QR code scannen van de bridge en alles is weer terug in de Ikea app op de iPhone. Dit probleem staat volgens mij los van dat er een koppeling is met HomeKit. Want waarom werkte de Ikea op iPad wel gewoon en op iPhone niet?
Die mening deel ik niet, maar aan standaarden houden blijkt vaak nogal moeilijk te zijn, en dan ben je als consument vaak de dupe..tafmaf schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:03:
Vervelend misschien wel.
Maar lijkt me niet echt de verantwoording van de producent.
Die moet zorgen voor een deugdelijk eigen product.
En dit vind ik wel als het om ikea gaat.
Ik vind dat de consument niet de dupe behoort te zijn als die gewoon Ikea spul aan de Ikea bridge koppelt en Hue aan de Hue bridge, al dan niet icm HomeKit of Google Home. Dat behoort geen ergenissen of ellende op te leveren.Segafreak83 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:18:
[...]
Die mening deel ik niet, maar aan standaarden houden blijkt vaak nogal moeilijk te zijn, en dan ben je als consument vaak de dupe..
Als vanzelf is dan het product niet meer benaderbaar via andere platforms.
De problemen zijn ontstaan door de laatste (gepushte) update. Ik heb niet gevraagd om die update, dus het kan onmogelijk mijn eigen verantwoording zijn. IKEA heeft besloten dat even door te drukken, dus hup, hier heb je hem.
Nou dan werken plots mijn 3 gordijnen niet meer en 1 van de 6 GU10 lampen. Als ik aan lampje 1 (die niet werkte) ga morrelen in een poging hem te resetten, dat om onverklaarbare reden lukt (weer verbonden) en daarmee ook 2 gordijnen (huh
Mijn lampen heb ik uit IKEA gehaald en lekker aan hue gekoppeld. Fingers crossed dat mijn gordijnen het nog doen na de volgende update
De app loskoppelen van de hub en weer koppelen loste het probleem niet op.
Maar het lampje even uit de fitting draaien, 30 seconden wachten, en weer terug erin draaien loste het wel meteen op. De lamp werd direct weer herkend in de app en ik kan hem zo weer aan en uit zetten
Anoniem: 1294558
geen gepiep over moderatie in het topicpaQ schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:21:
[...]
Sja naja. Als IKEA’s eigen uitleg niet functioneert, dan houdt het snel op he.
[ Voor 68% gewijzigd door teacher op 24-05-2020 19:35 ]
Het scannen van de qr code was genoeg bij jou? Bij mij doorliep hij de hele setup weer. Alles stond nog wel in homekit maar niks in de ikea app. Nu de bridge verwijderd uit de homekit app en weer opnieuw koppelen..meesje schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:12:
[...]
HomeKit, Google Assistant en Alexa worden ondersteund door Ikea. Daardoor zouden dus geen ergernissen mogen ontstaan. Andere koppelingen, bv Tradfri aan een Hue bridge, is de verantwoordelijkheid van een tweaker.
Mijn ervaring is dat soms op mijn iPhone de bridge niet meer wordt gezien (op iPad nog wel, en HomeKit en Google Assistant werkten ook goed). De oplossing is de QR code scannen van de bridge en alles is weer terug in de Ikea app op de iPhone. Dit probleem staat volgens mij los van dat er een koppeling is met HomeKit. Want waarom werkte de Ikea op iPad wel gewoon en op iPhone niet?
Hoe had ik dit kunnen fixen zonder opnieuw te koppelen?
De Ikea app op mijn iPad zag de hub en de devices (4 slimmer stekkers) wel, om de een of aandere reden op mijn iPhone niet. Om de hub weer zichtbaar te krijgen, moest ik de hub opnieuw toevoegen (een andere optie was er niet). Dit was voor mij de oplossing.Flexiilex schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:52:
[...]
Het scannen van de qr code was genoeg bij jou? Bij mij doorliep hij de hele setup weer. Alles stond nog wel in homekit maar niks in de ikea app. Nu de bridge verwijderd uit de homekit app en weer opnieuw koppelen..
Hoe had ik dit kunnen fixen zonder opnieuw te koppelen?
Eerlijk gezegd ondervond ik ook helemaal geen problemen. Alles werkte nog gewoon via HomeKit en Google Home. Het enige is dat de app op mijn iPhone de hub niet meer zag. Als ik me niet vergis heb ik dat wel eens eerder gehad, en de oplossing was toen ook om de hub opnieuw toe te voegen (meer niet).
Waarom dit gebeurt, weet ik niet. Wellicht heeft het te maken met dat ik de Ikea app op mijn iPhone echt nooit gebruik, die op mijn iPad heel incidenteel wel.
Mij viel op dat een Xperia telefoon zo af en toe de hub niet meer zag en een Xiaomi telefoon deze gewoon wel bleef zien.meesje schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:12:
[...]
HomeKit, Google Assistant en Alexa worden ondersteund door Ikea. Daardoor zouden dus geen ergernissen mogen ontstaan. Andere koppelingen, bv Tradfri aan een Hue bridge, is de verantwoordelijkheid van een tweaker.
Bij die Xiaomi had ik de Ikea app uitgesloten in het nogal agressieve geheugenmanagement van deze telefoon.
Toen ik dat bij de Xperia ook deed, dus voorkomen dat deze app automatisch afgesloten werd in een "deep sleep" state trad het probleem van het pas langzaam/niet de hub kunnen vinden niet meer op.
Mijn conclusie was dat het bij Android telefoons dus blijkbaar ligt aan de manier hoe agressief een device apps afsluit waardoor deze verschillen ontstaan, wie weet heb je hier ook wat aan bij je Apple devices.
Omdat het 2 Android toestellen betrof leek het mij in dit geval nogal raar wanneer het aan de hub zelf zou liggen.
Ik heb het niet over hoe je zelf de app afsluit maar hoe de device dat regelt.meesje schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:21:
@PalingDrone Bij iOS/iPadOS kun je soft en hard een app afsluiten. Ook bij hard merk ik geen verschil op mijn iPad.
Daar kan je bij Android (gelukkig) zelf een policy voor maken, Xiaomi heeft er nogal een handje van om apps keihard af te sluiten om batterijverbruik terug te dringen en geheugen vrij te maken...
Daardoor loop je bijvoorbeeld het risico om soms bepaalde push notificaties niet binnen te krijgen in apps als Signal of WA. Dat is irritant maar de workaround is dus dat je een uitzondering maakt voor die bepaalde app en dan werkt alles opeens weer zoals het hoort.
In jou geval neem ik aan dat de ipad vaak gewoon thuis blijft en dus geen nieuw ip adres/lease krijgt van je router, terwijl je telefoon nadat je van huis geweest bent zich iedere keer opnieuw aanmeldt.
Wellicht lost het je probleem op door je telefoon ook van een vast ip adres te voorzien op het thuisnetwerk mocht de appkill het probleem niet zijn.
Zowel op mijn iPad als iPhone heb ik verbinding met hub en devices (slimme stekkers). Verder geen nieuwe updates.paQ schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:38:
En weer is de verbinding met mijn app en hub weg. Is er weer een update geweest?
@PalingDrone Ik zal mijn ip adres op mijn iPhone eens in de gaten houden. Wanneer deze veranderd is, zal ik gelijk de Ikea app checken. Wellicht heb je gelijk. Het klinkt in ieder geval aannemelijk.
[ Voor 25% gewijzigd door meesje op 24-05-2020 14:51 ]
Ik meen dat iphones ook fanatiek MAC address randomization toepassen wanneer je je netwerk verlaat.meesje schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:46:
[...]
Zowel op mijn iPad als iPhone heb ik verbinding met hub en devices (slimme stekkers). Verder geen nieuwe updates.
@PalingDrone Ik zal mijn ip adres op mijn iPhone eens in de gaten houden. Wanneer deze veranderd is, zal ik gelijk de Ikea app checken. Wellicht heb je gelijk. Het klinkt in ieder geval aannemelijk.
Dit is om wifi tracking buiten de deur tegen te gaan, wellicht dat je router iedere keer even moet slikken wanneer je weer binnen bereik bent of dat dit op een of andere manier voorkomt dat je weer direct contact maakt met de hub.
Mocht het met je ip adres niet lukken dan zou je misschien eens in de richting van je MAC adres kunnen gaan speuren.
Leesvoer: https://www.mathyvanhoef....ndomization-works-on.html
Volgens mij moet je de oorzaak van de connectie problemen in deze richting zoeken.Using a random MAC address to connect to a network can cause problems if users are authenticated (i.e., recognized) based on their MAC address [2]. Interestingly, Windows avoids this issue by always using the same random address every time it connect to a specific network. For example, let's say you want to pay for Wi-Fi access, and they authenticate you based on your MAC address. Then this is not a problem. The first time you connect, Windows will generate a random MAC address. And if you reconnect to this network at a later point in time, Windows will reuse the previously generated address. Therefore the system can still recognize you, and you don't have to pay twice. There's one downside to this approach: since you always use the same address when connecting to a particular network, an adversary can learn when certain devices connect to specific networks. Nevertheless, compared to the old situation where you'd always use the original MAC address, it improves your privacy.
De opmerking dat je op je ipad weinig problemen ervaart en op je iphone vaker stuurde mij een beetje die kant op. (Dit stuk gaat weliswaar over Windows maar verklaart wellicht e.e.a.)
[ Voor 5% gewijzigd door PalingDrone op 24-05-2020 15:24 ]
Ik gok dat je dat van zowel je ipad als je iphone gedaan hebt.meesje schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:29:
@PalingDrone Van zowel ip als Mac adres een schermafbeelding gemaakt. Ik hou ze in de gaten. Wanneer 1 van de 2 (of beide) veranderd is, zal ik de Ikea openen. Als dit echt het euvel is, mag Ikea aan de bak. Bij Hue heb ik er geen last van. M.i. behoort een dergelijk consumenten product probleemloos te werken bij, ook bij DHCP. Zowel de Ikea als de Hue bridge krijgen overigens via Mac een vast ip adres toegewezen.
Ik ben ook erg benieuwd naar je bevindingen, wellicht dat het Ikea gebeuren hangt op MAC verificatie en dat Hue zoiets heeft van: "Any device op dit netwerk is prima om mij aan te sturen."
(ff een stukje wandelen en bij thuiskomst nog eens kijken)
Hier heb ik alle devices een vast IP toegewezen in de router. Heb ook dat probleem nooit.PalingDrone schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:38:
[...]
Ik gok dat je dat van zowel je ipad als je iphone gedaan hebt.
Ik ben ook erg benieuwd naar je bevindingen, wellicht dat het Ikea gebeuren hangt op MAC verificatie en dat Hue zoiets heeft van: "Any device op dit netwerk is prima om mij aan te sturen."
(ff een stukje wandelen en bij thuiskomst nog eens kijken)
Misschien een oplossing?
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
Ik heb dat ook gedaan en heb ook totaal nergens problemen mee, misschien dat @meesje en anderen die klagen dat de hub niet gevonden kan worden hier wat aan hebben.Serena schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:14:
[...]
Hier heb ik alle devices een vast IP toegewezen in de router. Heb ook dat probleem nooit.
Misschien een oplossing?
Jij gebruikt ook Apple devices?
Mijn situatie samengevat:
Router FritzBox, hub op gepaste afstand krijgt stroom uit de router USB, alles een vast IP adres, mobiele devices op 5Ghz en stroombesparingsfuncties voor de Ikea app uitgeschakeld op de beide Android telefoons.
[ Voor 21% gewijzigd door PalingDrone op 25-05-2020 02:52 ]
Is het dan ook mogelijk om verschillende schema's aan te roepen via de Nest Mini? Bijvoorbeeld "veel licht" of "weinig licht"?
Goede tip! Op dit moment is alles dat met een netwerkkabel is verbonden met het netwerk voorzien van een vast ip adres, ook de Tradfri en Hue bridges. Het issue dat ik ervaar is ook niet zo ernstig als de andere berichten in dit topic. Ik hoef alleen maar de QR code in de Ikea app op mijn iPhone te scannen en alle apparaten zijn weer zichtbaar. Deze app gebruik ik overigens alleen om af en toe te checken of de laatste firmware updates zijn toegepast. Google Home en HomeKit blijven goed functioneren. Ik kijk het rustig aan, ik wil eerlijk gezegd eerst weten of een verandering in ip adres dit issue echt veroorzaakt. Indien dit het geval is, zal ik het wel slordig vinden. Bij Hue geen last, bij Ikea wel. Nergens wordt genoemd dat je apparatuur van een vast ip adres moet zijn voorzien. Maar ja, dat is vooruitlopen op de zaak. Ik koppel mijn bevindingen hier wel terug.Serena schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:14:
[...]
Hier heb ik alle devices een vast IP toegewezen in de router. Heb ook dat probleem nooit.
Misschien een oplossing?
Je kunt tot nu toe alleen de lichtintensiteit en de kleur regelen via Google Assistent (en dus je Nest Mini). Dus "lampen op 50%" en "lampen blauw" werkt, maar refereren naar een scène (bijvoorbeeld film kijken) werkt (nog) niet.Ryan_ schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:19:
Ik heb sinds kort een Google Nest Mini en had al een tijdje verschillende TRÅDFRI lampen. Nu wil ik voor de volledigheid een TRÅDFRI hub gaan kopen.
Is het dan ook mogelijk om verschillende schema's aan te roepen via de Nest Mini? Bijvoorbeeld "veel licht" of "weinig licht"?
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Bedankt voor je antwoord. Jammer, maar hopelijk komt dit er binnenkort aan. Kan je wel groepen aansturen?uFx schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:24:
[...]
Je kunt tot nu toe alleen de lichtintensiteit en de kleur regelen via Google Assistent (en dus je Nest Mini). Dus "lampen op 50%" en "lampen blauw" werkt, maar refereren naar een scène (bijvoorbeeld film kijken) werkt (nog) niet.
Mijn eettafel lamp bestaat namelijk uit 5 individuele lampen en mijn tv hoek uit 2 individuele lampen.
Ja, al bepaal je dat met instellingen in je Google Home app. Je kunt lampen dan toevoegen aan een kamer. In jouw geval zou je de 5 eettafellampen kunnen koppelen aan de kamer 'eettafel' en dan kun je bijvoorbeeld 'Lampen eettafel aan' gebruiken.Ryan_ schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:27:
[...]
Bedankt voor je antwoord. Jammer, maar hopelijk komt dit er binnenkort aan. Kan je wel groepen aansturen?
Mijn eettafel lamp bestaat namelijk uit 5 individuele lampen en mijn tv hoek uit individuele lampen.
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
We hebben een Centrale Afzuiging (Perilex stekker Storck ding, 3 standen stekker) die ik graag zou mee schakelen met de WC/Badkamer/Douche.Badkamer douche liefst op bewegingssensor en Keuken liefst gelijk met de afzuiger.
Heeft iemand tips? Ik kom op dit verhaal; https://www.robbshop.nl/d...-wave-badkamer-ventilatie maar dat vereist wat extra werk, kan je niet gewoon iets slims bedenken met een aan-uit schakelaar van Tradfri en wat simpele groepen?
Hier staat wat
Ik ben van plan over te schakelen naar slimme verlichting, maar twijfel nog tussen Ikea en Philips.
Ik heb in dit topic al heel wat gelezen, maar iets is me nog niet helemaal duidelijk:
Ik zou graag met meerdere bewegingssensoren werken per lamp. Dat zou moeten lukken. Maar wat gebeurt er als je een lamp, die gekoppeld is aan een bewegingssensor, terug bedient met een gewone wandschakelaar? Blijft het licht dan continue branden? Of moet je ook zorgen dat er beweging gedetecteerd wordt?
Het gebeurt namelijk wel eens dat je wat langer licht wil in een kamer die verlicht wordt via de bewegingssensor. En dan telkens voor de bewegingssensor gaan springen, lijkt me niet ideaal.
Bedankt voor het antwoord!
Yep, alles Apple. Ook Apple routers.PalingDrone schreef op maandag 25 mei 2020 @ 00:02:
[...]
Ik heb dat ook gedaan en heb ook totaal nergens problemen mee, misschien dat @meesje en anderen die klagen dat de hub niet gevonden kan worden hier wat aan hebben.
Jij gebruikt ook Apple devices?
Mijn situatie samengevat:
Router FritzBox, hub op gepaste afstand krijgt stroom uit de router USB, alles een vast IP adres, mobiele devices op 5Ghz en stroombesparingsfuncties voor de Ikea app uitgeschakeld op de beide Android telefoons.
Als je de gewone wandschakelaar gebruikt werkt het niet. De lamp moet continue stroom hebben, anders werkt de sensor uiteraard niet.Tomasdem schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:40:
Hallo
Ik ben van plan over te schakelen naar slimme verlichting, maar twijfel nog tussen Ikea en Philips.
Ik heb in dit topic al heel wat gelezen, maar iets is me nog niet helemaal duidelijk:
Ik zou graag met meerdere bewegingssensoren werken per lamp. Dat zou moeten lukken. Maar wat gebeurt er als je een lamp, die gekoppeld is aan een bewegingssensor, terug bedient met een gewone wandschakelaar? Blijft het licht dan continue branden? Of moet je ook zorgen dat er beweging gedetecteerd wordt?
Het gebeurt namelijk wel eens dat je wat langer licht wil in een kamer die verlicht wordt via de bewegingssensor. En dan telkens voor de bewegingssensor gaan springen, lijkt me niet ideaal.
Bedankt voor het antwoord!
Bij Hue is het, zolang je beweegt blijft alles branden.
Weet even niet hoe het bij Ikea is.
Ik weet niet hoe oud je Stork ding is maar als dat er nog zo eentje is met een wisselstroommotor dan zou ik deze vervangen voor een Ducobox. Veel zuiniger in energie (vaak al binnen enkele jaren terug verdient) en deze zijn het best tweakbaar, zie Pin header type voor ducobox uitlezing. Met HomeAssistant kun je voorwaarden stellen aan acties uit laten voeren.Flappiewappie schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:30:
Inmiddels overstap gemaakt naar Tradfri en een vraag waar ik niet helemaal uit kom:
We hebben een Centrale Afzuiging (Perilex stekker Storck ding, 3 standen stekker) die ik graag zou mee schakelen met de WC/Badkamer/Douche.Badkamer douche liefst op bewegingssensor en Keuken liefst gelijk met de afzuiger.
Heeft iemand tips? Ik kom op dit verhaal; https://www.robbshop.nl/d...-wave-badkamer-ventilatie maar dat vereist wat extra werk, kan je niet gewoon iets slims bedenken met een aan-uit schakelaar van Tradfri en wat simpele groepen?
Simpel antwoord is nee, dit kan niet.Flappiewappie schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:30:
Inmiddels overstap gemaakt naar Tradfri en een vraag waar ik niet helemaal uit kom:
Heb dit zelf opgelost met een Sonoff SV. Deze heb ik in de ventilatiebox ingebouwd. Zodra de luchtvochtigheid in de badkamer hoog genoeg is (Xiaomi sensor), schakelt de Sonoff SV aan. Deze levert dan 5V op de stuuringang (1-10V) van de ventilatiebox waardoor deze op +-60% van max gaat draaien. Zodra de Sonoff SV weer afschakeld gaat de ventilatiebox weer op de minimale stand draaien. Dit was bij mij via DIP switches in te stellen.
Ik heb dus geen regelbare ventilatiestand, alleen minimaal en 60%, maar dat werkt hier uitstekend omdat we alleen extra afzuiging tijdens het douchen nodig hebben. Regelingen heb ik overigens in Home Assistant gemaakt (voorheen ook in OpenHab).
De situatie is zo:Serena schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:49:
[...]
Als je de gewone wandschakelaar gebruikt werkt het niet. De lamp moet continue stroom hebben, anders werkt de sensor uiteraard niet.
Bij Hue is het, zolang je beweegt blijft alles branden.
Weet even niet hoe het bij Ikea is.
Ik de badkamer wil ik als het donker wordt met een sensor werken. Lichtsterkte op 30%. Dat is dus allemaal geen probleem.
Hoewel er overdag voldoende licht is, gebeurt het wel eens dat je dan ook wat langer licht wil. Kan je dat "forceren" door wandschakelaar eens aan en uit te zetten bvb? Wat gebeurt er dan? Of kan je dat met een schakelaar van Ikea bereiken? En hoe switch je dan terug naar het sensorgebruik?
Maar waarom dan niet dat apparaat op stand 3 zetten, aan uit schakelaar ertussen en op het moment dat de badkamer/wc/afzuig verlichting aan gaat de afzuiger ook inschakelen? En dan wellicht paar keer random per dag in uitschakelen? of is zo een centrale afzuiging daar niet voor gemaakt?hpmkruit schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:29:
[...]
Simpel antwoord is nee, dit kan niet.
Heb dit zelf opgelost met een Sonoff SV. Deze heb ik in de ventilatiebox ingebouwd. Zodra de luchtvochtigheid in de badkamer hoog genoeg is (Xiaomi sensor), schakelt de Sonoff SV aan. Deze levert dan 5V op de stuuringang (1-10V) van de ventilatiebox waardoor deze op +-60% van max gaat draaien. Zodra de Sonoff SV weer afschakeld gaat de ventilatiebox weer op de minimale stand draaien. Dit was bij mij via DIP switches in te stellen.
Ik heb dus geen regelbare ventilatiestand, alleen minimaal en 60%, maar dat werkt hier uitstekend omdat we alleen extra afzuiging tijdens het douchen nodig hebben. Regelingen heb ik overigens in Home Assistant gemaakt (voorheen ook in OpenHab).
Hier staat wat
Centrale afzuiging is bedoeld om je huis te helpen ventileren. Alleen afzuigen op bepaalde momenten is denk ik niet genoeg om je binnenklimaat prettig te houden. Je douche afzuiging alleen aanzetten als er beweging is, is ook niet voldoende om het vocht voldoende af te voeren. Bij mij draait deze vaak nog 15-30min door nadat de douchebeurt is afgelopen.
[ Voor 23% gewijzigd door hpmkruit op 25-05-2020 12:48 ]
en 2 draadloze dimmers: https://www.ikea.com/nl/n...loze-dimmer-wit-70408595/
Ik wil nu beide dimmers op dezelfde driver aansluiten (zodat ik 2 lichtknoppen heb voor dezelfde lampen).
Ik krijg het niet voor elkaar: telkens als ik de ene koppel disconnect ie de andere weer. Ik krijg er steeds maar 1 tegelijk gekoppeld.
Van IKEA krijg ik geen duidelijk antwoord, dus was benieuwd of jullie weten of de tradfri driver maar met 1 dimmer tegelijkertijd verbonden kan zijn, of dat er meerdere dimmers op 1 driver kunnen worden aangesloten.
Volgens mij werkt het als volgt:Tomasdem schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:06:
[...]
De situatie is zo:
Ik de badkamer wil ik als het donker wordt met een sensor werken. Lichtsterkte op 30%. Dat is dus allemaal geen probleem.
Hoewel er overdag voldoende licht is, gebeurt het wel eens dat je dan ook wat langer licht wil. Kan je dat "forceren" door wandschakelaar eens aan en uit te zetten bvb? Wat gebeurt er dan? Of kan je dat met een schakelaar van Ikea bereiken? En hoe switch je dan terug naar het sensorgebruik?
De sensor detecteert beweging --> Lamp gaat aan --> Zolang de sensor beweging detecteert, blijft de lamp aan --> Sensor detecteert geen beweging meer --> Start 3 minuten cooldown periode --> 3 minuten bereikt, lamp uit
C:\>Signature.bat
Hier een oplossing zonder IKEA maar misschien ter inspiratie.Flappiewappie schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:30:
Ik heb thuis een Brink WTW systeem met Perilex aansluiting. Ik heb deze geautomatiseerd dmv van een KlikAanKlikUit ICS-2000.
Ik heb een tussenstekker gemaakt tussen de Perilex wandcontactdoos en de WTW installatie. In de tussenstekker zit een 3 voudige klik-aan-klik-uit schakelaar. Die schakelt de WTW unit aan/uit en naar stand 2 en 3. De tussenstekker verbreekt de verbinding met de 3 standen schakelaars in de keuken en badkamer.
Als ik deze tussenstekker ertussen haal is de situatie weer naar de oorspronkelijke toestand hersteld.
In de keuken en badkamer hangt een dubbele KAKU wip-schakelaar om de WTW te bedienen. Stand 3 is geprogrammeerd om na een ingestelde tijd weer terug schakelen naar stand 2.
De WTW schakelt automatisch omhoog als het CO2 niveau gemeten door een NetAtmo in de woonkamer een drempel overschrijdt. (NetAtmo stuurt via Olisto een trigger naar Kaku)
In de badkamer een kaku vochtsensor gehangen. De WTW gaat ook naar stand 3 als de vochtigheid in de badkamer hoog is.
De Perilex van deze Brink heeft een 0- en fase draad aansluiting. De WTW schakelt naar stand 2 of 3 als op één van de overige 2 aansluitingen een signaal van 220 Volt komt te staan.
LET OP: Er is geen standaard voor perilex aansluitingen icm met ventilatiesystemen. Zoek zelf uit hoe jouw ventilatiesysteem geschakeld wordt. (hoog of laag voltage/ impedantie etc.)
Bevalt goed. Als in de buurt 's avonds iemand de open haard aanzet en de WTW bij een verkeerde windichting de lucht naar binnen trekt dan zet ik vanaf de bank de WTW uit. 's nachts als ik lig te slapen (en de open haard is hopelijk weer uit) dan schakelt de WTW vanzelf weer aan.
Dus kon ik eindelijk de IKEA Homebridge plugin verwijderen, die ik alleen nog gebruikte vanwege de accustatus van mijn rolgordijnen.
Helaas heb ik Homebridge nog wel nodig voor mijn EvoHome thermostaat.
Maar het begin is er!
Toevoeging: en uiteraard heb ik homebridge ook nog nodig voor mijn Nuki opener...
[ Voor 11% gewijzigd door jwhoogervorst op 26-05-2020 10:01 ]
Voor elke oplossing is er een probleem!
Klopt; ik heb vandaag (IOS) app versie 1.11.4 gekregen. Gelukkig bij mij niets aan de hand; al mijn (opnieuw) ingevoerde lampen/schakelaars zijn er nog :-)paQ schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:38:
En weer is de verbinding met mijn app en hub weg. Is er weer een update geweest?
Heb zelfs mijn LedDriver achter mijn kast opnieuw kunnen registreren (dus zeker op 20 cm ipv 2). Dat scheelde weer mijn keukenkast leeg ruimen om de driver uit te bouwen.
Morgen maar eens mee gaan spelen, nu laat ik de lampen lekker uitDeze release bevat twee updates:
• Updaten bij het instellen van de start- en stoptimerin Timers
• Mogelijkheid om de helderheid en kleur van de lampen te selecteren bij het instellen van de Timers
Ben ik nou spuit 11? De releasedate van de app is 8 mei, kan zijn dat Aurorastore iets later is dan Google play iig krijg ik 'm net pas binnen.
[ Voor 17% gewijzigd door PalingDrone op 27-05-2020 03:11 ]
jwhoogervorst schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:23:
Ik zag bij toeval dat de accustatus van de Fyrtur rolgordijnen nu ook in HomeKit verschijnt.
Dus kon ik eindelijk de IKEA Homebridge plugin verwijderen, die ik alleen nog gebruikte vanwege de accustatus van mijn rolgordijnen.
Helaas heb ik Homebridge nog wel nodig voor mijn EvoHome thermostaat.
Maar het begin is er!
Toevoeging: en uiteraard heb ik homebridge ook nog nodig voor mijn Nuki opener...
Dan is al dat ge-eikel met die updates nog ergens goed voor geweest.
Inderdaad, de IKEA plugin kan nu ook bij mij uit homebridge.
Lekker handig dat IKEA dat even verteld... NOT!!
En mijn “oud”ste Fyrtur was de lengte-instelling “vergeten”
Maar het rolgordijn in de woonkamer gaat weer dicht tot zover het moet, ipv dat hij helemaal afrolt.
En dat verhielp het probleem dat hij opeens niet meer omhoog wou tenzij je ‘m eerst omlaag deed (terwijl hij al helemaal omlaag was...).
De 2 andere rolgordijnen had ik ingesteld ná de firmware-update (op of na 26 januari)
Maar nu weet ik dat voor de 2 die op 11 juni worden bezorgd, en ik op 18 mei had besteld. OK, ze hadden het een dag eerder kunnen bezorgen, maar nét die dag ben ik ‘s morgens niet thuis.
Dit is waarschijnlijk waar meeste mensen last van hebben, wat er gebeurt als de Ikea Bridge update is dat deze aan het einde van de update opnieuw wordt opgestart, inclusief de ZigBee module in de Bridge.TweakWouter schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:21:
Ook bij mij werkte na de laatste update van 20 mei ineens één van mijn 8 lampen niet meer vanuit de app. Hij werd niet meer herkend / gevonden, terwijl met de bijbehorende afstandsbediening de lamp nog wel gewoon aan en uit gezet kon worden.
De app loskoppelen van de hub en weer koppelen loste het probleem niet op.
Maar het lampje even uit de fitting draaien, 30 seconden wachten, en weer terug erin draaien loste het wel meteen op. De lamp werd direct weer herkend in de app en ik kan hem zo weer aan en uit zetten
Als je bridge toevallig net een belangrijke hop was voor een aantal van je Ikea Tradfi lampen (en mogelijk Sensore/Switches die via deze lampen met netwerk zijn verbonden) kan het zijn dat er geen goede routes meer kunnen worden gevonden. Meestal gaat het goed, maar er kan dus een situatie ontstaan dat routes in een soort van loop komen!
Oplossing is eigenlijk heel simpel, zoals je al gevonden had, de lampen, die niet meer reageren op de app na een update van de Bridge, even 30-60 seconden van stroom halen en dan weer aanzetten, dan gaan deze lampen opnieuw routes naar de bridge opzetten en wordt de routing loop opgelost!
Is een probleem wat wel vaker voor komt met ZigBee devices van verschillende merken (vooral dan de ZigBee chip vendors...), vanuit mijn werkzaamheden in het verleden met ZigBee producten (bij een grote elektronica fabrikant in het zuiden des lands
Maar later zagen dezelfde of vergelijkbare problemen weer, toen we met andere chip vendors aan de slag gingen, het is namelijk een van de moeilijkere features van ZigBee om routes op te bouwen en te onderhouden........
Dit is bij mij al zolang ze homekit compatible waren.paQ schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:11:
[...]
krijg nou wat!
Dan is al dat ge-eikel met die updates nog ergens goed voor geweest.
Inderdaad, de IKEA plugin kan nu ook bij mij uit homebridge.
Ik heb nu de shelly 2.5 gehaald, weet jij of er nog andere modules zijn met een 3 schaling? Zou wel nice zijn als ik ook naar stand 2 kan schakelenStrontvlieg schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:56:
[...]
Hier een oplossing zonder IKEA maar misschien ter inspiratie.
Ik heb thuis een Brink WTW systeem met Perilex aansluiting. Ik heb deze geautomatiseerd dmv van een KlikAanKlikUit ICS-2000.
Ik heb een tussenstekker gemaakt tussen de Perilex wandcontactdoos en de WTW installatie. In de tussenstekker zit een 3 voudige klik-aan-klik-uit schakelaar. Die schakelt de WTW unit aan/uit en naar stand 2 en 3. De tussenstekker verbreekt de verbinding met de 3 standen schakelaars in de keuken en badkamer.
Als ik deze tussenstekker ertussen haal is de situatie weer naar de oorspronkelijke toestand hersteld.
In de keuken en badkamer hangt een dubbele KAKU wip-schakelaar om de WTW te bedienen. Stand 3 is geprogrammeerd om na een ingestelde tijd weer terug schakelen naar stand 2.
De WTW schakelt automatisch omhoog als het CO2 niveau gemeten door een NetAtmo in de woonkamer een drempel overschrijdt. (NetAtmo stuurt via Olisto een trigger naar Kaku)
In de badkamer een kaku vochtsensor gehangen. De WTW gaat ook naar stand 3 als de vochtigheid in de badkamer hoog is.
De Perilex van deze Brink heeft een 0- en fase draad aansluiting. De WTW schakelt naar stand 2 of 3 als op één van de overige 2 aansluitingen een signaal van 220 Volt komt te staan.
LET OP: Er is geen standaard voor perilex aansluitingen icm met ventilatiesystemen. Zoek zelf uit hoe jouw ventilatiesysteem geschakeld wordt. (hoog of laag voltage/ impedantie etc.)
Bevalt goed. Als in de buurt 's avonds iemand de open haard aanzet en de WTW bij een verkeerde windichting de lucht naar binnen trekt dan zet ik vanaf de bank de WTW uit. 's nachts als ik lig te slapen (en de open haard is hopelijk weer uit) dan schakelt de WTW vanzelf weer aan.
[ Voor 75% gewijzigd door Flexiilex op 28-05-2020 01:09 ]
Dat is vreemd. Ik heb dat regelmatig gecontroleerd. Want de gordijnen stonden er puur om die reden dubbel in.Flexiilex schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 00:57:
[...]
Dit is bij mij al zolang ze homekit compatible waren.
Maar goed. Er blijken zo wel meer dingen bij de een wel te werken en bij een ander niet.
Komt waarschijnlijk door Homebridge. Toen Ikea de rolgordijnen homekit compatible maakte waren gelijk m'n gordijnen in de war.. Erg fijn was datpaQ schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 07:31:
[...]
Dat is vreemd. Ik heb dat regelmatig gecontroleerd. Want de gordijnen stonden er puur om die reden dubbel in.
Maar goed. Er blijken zo wel meer dingen bij de een wel te werken en bij een ander niet.
Helaas wel 2x140 cm naast elkaar moeten hangen (met dus een opening in t midden...) en 1 ervan nog wat in moeten korten (want de dakkapel is 2.85m breed en de Fyrturs bleken 144,3cm per stuk) maar dat mag de pret niet drukken. Het is nu eindelijk ook mogelijk om overdag een film te kijken of een game te spelen
Hallo Tomasdem.Tomba schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:28:
Sinds vandaag heb ik bij ons op zolder 2 Fyrturs hangen icm de bridge. Voelt super futuristisch om tegen mijn horloge te zeggen ‘doe de gordijnen open op zolder’.
Helaas wel 2x140 cm naast elkaar moeten hangen (met dus een opening in t midden...) en 1 ervan nog wat in moeten korten (want de dakkapel is 2.85m breed en de Fyrturs bleken 144,3cm per stuk) maar dat mag de pret niet drukken. Het is nu eindelijk ook mogelijk om overdag een film te kijken of een game te spelen
Wil je een keer laten horen hoe het je bevalt die rolgordijnen en hoe het ging met het inkorten.
Ik had ook al een filmpje gezien op internet hoe ze dat deden en het leek mij nog wel te doen, gewoon rustig aan doen en ff nadenken voor je de schaar er in zet.
Alvast succes morgen.?
Groetjes van Gerrya

Kan je een foto delen? Ik ben benieuwd hoe groot het gat is als je er 2 naast elkaar zet.Tomba schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:28:
Helaas wel 2x140 cm naast elkaar moeten hangen (met dus een opening in t midden...)
===========
_________========
Want ik had met de oude, “gewone” rolgordijnen al last van het licht van o.a. lantarenpalen dat er tussendoor kwam.
Wellicht is dat voor anderen ook een oplossing.
Edit: er stonden eerst spaties, maar dat viel weg in de uiteindelijke versie.
Toevoeging: Het ene rolgordijn hangt aan de latei boven het raam, de andere hangt aan een houten plank boven het raam. Zo hangen ze redelijk strak achter elkaar.
[ Voor 32% gewijzigd door jwhoogervorst op 31-05-2020 05:28 ]
Dat was precies mijn idee, klein koofje ervoor en je ziet niet dat je ene gordijn eigenlijk boven het andere hangt (met een kleine overlap). Dan dicht je mooi de kier tussen 2 gordijnen die normaal knap irritant is wanneer je een kamer wil verduisteren.jwhoogervorst schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:15:
Ik heb zelf een raam van 240, en heb een rolgordijn van 140 en 120 “versprongen” achter elkaar gezet
===========
_________========
Want ik had met de oude, “gewone” rolgordijnen al last van het licht van o.a. lantarenpalen dat er tussendoor kwam.
Wellicht is dat voor anderen ook een oplossing.
Edit: er stonden eerst spaties, maar dat viel weg in de uiteindelijke versie.
Toevoeging: Her ene rolgordijn hangt aan de latei boven het raam, de andere hangt aan een houten plank boven het raam. Zo hangen ze redelijk strak achter elkaar.
Zo hang je de 1e aan het plafond en maak je het 2e overlappende gordijn een paar cm lager aan die koof/afdekplaat vast. Op die manier kan het gordijn vlak bij de ruit afrollen en zit het mechaniek en de rol zegmaar vast aan de kamerkant.
Enige is dat je dus een afwerk latje aan de kamerkant ervoor zet met 2x de hoogte van je normale rolgordijn om het zicht op die 2 ongelijk doch beide horizontaal hangende rollen te verbergen en het 2e rolgordijn aan te bevestigen.
Dwarsdoorsnede:
.q
q|
.||
.||
.|
De onderste q hangt dus aan de linkerzijde vast (kamerkant), aan de rechterzijde zit het raam, tegen het stokje van de bovenste q.
@jwhoogervorst had al een mooi frontaanzicht gemaakt.
[ Voor 20% gewijzigd door PalingDrone op 31-05-2020 03:36 ]
Goedemorgen allemaal.PalingDrone schreef op zondag 31 mei 2020 @ 03:19:
[...]
Dat was precies mijn idee, klein koofje ervoor en je ziet niet dat je ene gordijn eigenlijk boven het andere hangt (met een kleine overlap). Dan dicht je mooi de kier tussen 2 gordijnen die normaal knap irritant is wanneer je een kamer wil verduisteren.
Zo hang je de 1e aan het plafond en maak je het 2e overlappende gordijn een paar cm lager aan die koof/afdekplaat vast. Op die manier kan het gordijn vlak bij de ruit afrollen en zit het mechaniek en de rol zegmaar vast aan de kamerkant.
Enige is dat je dus een afwerk latje aan de kamerkant ervoor zet met 2x de hoogte van je normale rolgordijn om het zicht op die 2 ongelijk doch beide horizontaal hangende rollen te verbergen en het 2e rolgordijn aan te bevestigen.
Dwarsdoorsnede:
.q
q|
.||
.||
.|
De onderste q hangt dus aan de linkerzijde vast (kamerkant), aan de rechterzijde zit het raam, tegen het stokje van de bovenste q.
@jwhoogervorst had al een mooi frontaanzicht gemaakt.
Ik volg deze lijn al een poosje en moet eerlijk zeggen dat dit wel een goed idee is om ze ongelijk op te hangen.
Maar misschien kunnen jullie een foto plaatsen, en is het niet omslachtig als je de batterij van de rolgordijnen moet opladen want dan moet je toch die koof er toch afhalen, of zie ik het verkeerd.
Gr. Gerrya
Koof is een groot woord, een plank over de gehele breedte die je af wil dekken dekt de lading meer.Gerrya schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:17:
[...]
Goedemorgen allemaal.
Ik volg deze lijn al een poosje en moet eerlijk zeggen dat dit wel een goed idee is om ze ongelijk op te hangen.
Maar misschien kunnen jullie een foto plaatsen, en is het niet omslachtig als je de batterij van de rolgordijnen moet opladen want dan moet je toch die koof er toch afhalen, of zie ik het verkeerd.
Gr. Gerrya
Uiteraard moet je dan eerst het "onderste" rolgordijn weghalen voordat je bij de bovenste kan om te laden.
Wij hebben hier thuis op meerdere plekken 2 rolgordijnen gewoon direct boven elkaar geplaatst. 1 lichtdoorlatende onder en verduisterde er direct boven. Nog nooit problemen mee gehad qua licht inval, omdat de je de verduisterende gewoon niet helemaal oprolt.Gerrya schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:17:
[...]
Goedemorgen allemaal.
Gr. Gerrya
De rolgordijnen bevallen uitstekend maar de spleet er tussen is toch wel zonde. Had liever 1 grote Fyrtur gehad eerlijk gezegd. Voor op zolder is dit goed genoeg maar als we dit bij andere ramen ook zouden willen inzetten zal ik toch een manier moeten vinden om ze te verlengen. Theoretisch mogelijk, maar vooral het feit dat je dan zelf een doek moet maken én er recht op moet plakken houden mij voorlopig tegen.Gerrya schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:17:
[...]
Hallo Tomasdem.
Wil je een keer laten horen hoe het je bevalt die rolgordijnen en hoe het ging met het inkorten.
Ik had ook al een filmpje gezien op internet hoe ze dat deden en het leek mij nog wel te doen, gewoon rustig aan doen en ff nadenken voor je de schaar er in zet.
Alvast succes morgen.?
Groetjes van Gerrya
Het inkorten valt hartstikke mee; met een schaar, een fatsoenlijke ijzerzaag en een meetlint ben je er al
Ga ik voor je proberen te regelen, voor nu alleen een foto van t inkortenbhartman schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:18:
[...]
Kan je een foto delen? Ik ben benieuwd hoe groot het gat is als je er 2 naast elkaar zet.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/btMcuW8IeeANSO6gtSbEs13V.jpg?f=user_large)
10005777-6.1-TRADFRI-control-outlet-2.0.024.ota.ota.signed
10035514-2.1-TRADFRI-bulb-ws-2.3.050.ota.ota.signed
10035515-TRADFRI-bulb-cws-1.3.009.ota.ota.signed
10035534-2.1-TRADFRI-bulb-ws-gu10-2.3.050.ota.ota.signed
10038562-2.1-TRADFRI-sy5882-bulb-ws-2.0.023.ota.ota.signed
10039874-1.0-TRADFRI-motion-sensor-2-2.0.022.ota.ota.signed
10040611-3.2-TRADFRI-sy5882-unified-2.1.022.ota.ota.signed
10043101-3.1-TRADFRI-dimmer-2.1.024.ota.ota.signed
10046695-1.1-TRADFRI-light-unified-w-2.1.022.ota.ota.signed
10047227-1.2-TRADFRI-cv-cct-unified-2.1.022.ota.ota.signed
159695-2.1-TRADFRI-bulb-ws-1000lm-2.3.050.ota.ota.signed
159696-TRADFRI-bulb-w-1000lm-1.2.214.ota.ota.signed
159699-5.1-TRADFRI-remote-control-2.3.014.ota.ota.signed
159700-TRADFRI-motion-sensor-1.2.214.ota.ota.signed
159701-2.1-TRADFRI-wireless-dimmer-2.3.028.ota.ota.signed
190579-ncp572b444.ebl.ota.ota.signed
- cv-cct-unified ==> que?
- sy5882-unified ==> is dit voor de driver of de lamp?
- bulb-cws ==> welke lamp dan ook met kleur (en wit spectrum)?
- bulb-ws ==> welke lamp dan ook met wit spectrum?
- bulb-w-1000lm ==> wit spectrum 1000 lm, deze is anders dan de voorgaande oid?
Na lang zoeken en bellen met IKEA heb ik een workaround gevonden. Doe er je voordeel mee:DaSaN schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:03:
Ik heb een Tradfri driver (voor 9 lampen) gekocht: https://www.ikea.com/nl/n...besturing-grijs-60342656/
en 2 draadloze dimmers: https://www.ikea.com/nl/n...loze-dimmer-wit-70408595/
Ik wil nu beide dimmers op dezelfde driver aansluiten (zodat ik 2 lichtknoppen heb voor dezelfde lampen).
Ik krijg het niet voor elkaar: telkens als ik de ene koppel disconnect ie de andere weer. Ik krijg er steeds maar 1 tegelijk gekoppeld.
Van IKEA krijg ik geen duidelijk antwoord, dus was benieuwd of jullie weten of de tradfri driver maar met 1 dimmer tegelijkertijd verbonden kan zijn, of dat er meerdere dimmers op 1 driver kunnen worden aangesloten.
1. Houd de eerste draadloze dimmer dicht bij het IKEA Home Smart-apparaat dat je wilt toevoegen (niet meer dan 5 cm verwijderd).
2. Houd de koppelknop gedurende minimaal 10 seconden ingedrukt. Je vindt deze onder het achterdeksel.
3. Op de eerste draadloze dimmer gaat een rood lampje branden. Op je IKEA Home Smart apparaat gaat de koppelingsaanduiding langzaam uit en deze knippert uiteindelijk één keer om aan te geven dat de koppeling geslaagd is.
4. Reset de tweede draadloze dimmer naar de fabrieksinstellingen door binnen 5 seconden 4 keer op de koppelknop te drukken
5. Houd de eerste en de tweede draadloze dimmer dicht bij elkaar en houdt op beide draadloze dimmers de koppelknop gedurende minimaal 10 seconden tegelijkertijd ingedrukt
De tweede draadloze dimmer is nu een kopie van de eerste draadloze dimmer en is dus indirect aan hetzelfde IKEA Home Smart-apparaat gekoppeld.
Nu wil ik voor in de gang, de keuken en de overloop ook 7 GU10 lampen van IKEA kopen. Vraag is of ik ook hiervoor weer 3 afstandbedieningen nodig heb. De andere afstandbedieningen die ik heb gebruik ik namelijk nooit.
Oké. Dan is het dus een kwestie van 7 lampjes kopen, koppelen en klaar.TrailBlazer schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:12:
Nee dat hoeft niet. Je moet enkel een afstandbediening hebben om ze toe te voegen. Daarna verhuizen naar andere kamer en klaar.
Scheelt toch weer 3x 15euro.
Nou ja, behalve dat stond het natuurlijk ook al een jaar of wat in de openingspost/FAQ van dit topic, onder het kopje "V: Hoe kan ik meerdere afstandsbedieningen koppelen aan één lamp?"DaSaN schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 00:31:
[...]
Na lang zoeken en bellen met IKEA heb ik een workaround gevonden. Doe er je voordeel mee:
Yep, bingo. E14 tradfri naast m'n bed heeft het ook. Kon het geluid al niet plaatsen tot ik overal in de slaapkamer ben gaan luisteren en jawel, stroom er vanaf en het is weg.crimby schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:13:
Zijn er meer mensen hier die regelmatig een piep horen vanuit de lampen die uit staan?
Ik heb dit nu sinds een paar dagen bij mijn bedlampjes. Best irritant....
Maar eens even mee terug
Ik dacht dit te hebben opgelost door via Hue Essentials twee keer dezelfde scène achter elkaar te activeren. Dit heeft even gewerkt maar lijkt het nu toch niet meer goed te doen.
Zijn er mensen die dit probleem op een andere manier tackelen?
Ik heb zelf alleen maar witte Tradfri Ikea lampen in mijn Hue setup (bewust om dit probleem te voorkomen), maar is het vanuit Hue Essentials mogelijk om een korte delay toe te voegen tussen de twee scene's (1 seconden zou al genoeg kunnen zijn)?krouwen schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 19:42:
Iemand een betere oplossing voor het volgende probleem: Hue motion Sensor op Hue Bridge, Ikea Floalt light ook op Hue Bridge, bij het veranderen van scène is er de bekende bug dat de Ikea lamp alleen veranderd van helderheid of kleur en niet allebei.
Ik dacht dit te hebben opgelost door via Hue Essentials twee keer dezelfde scène achter elkaar te activeren. Dit heeft even gewerkt maar lijkt het nu toch niet meer goed te doen.
Raar dat Ikea dit probleem nog steeds niet heeft opgelost met hun lampen, zou na zo veel tijd wel verwachten dat ze dit opgelost zouden hebben, ze snappen hopelijk dat heel veel mensen met Hue Setup graag goedkopere Ikea Tradfri lampen willen toevoegen....
Nee die optie is er helaas niet, het zou waarschijnlijk het probleem oplossen ja.Erik1971 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:08:
[...]
Ik heb zelf alleen maar witte Tradfri Ikea lampen in mijn Hue setup (bewust om dit probleem te voorkomen), maar is het vanuit Hue Essentials mogelijk om een korte delay toe te voegen tussen de twee scene's (1 seconden zou al genoeg kunnen zijn)?
Het wordt nog geautomatiseerd maar omdat ik net begin wil ik ook nog met de hand kunnen bedienen.
Ik weet een grap over UDP maar het kan dat hij niet overkomt.
Overal in mijn huis heb ik prima wifi. In de meterkast en op zolder heb ik een router.
In mijn slaapkamer is mijn bereik ietsje minder. Maar ik haal mijn maximum snelheid.
De Tradfri app weigert vaak te verbinden in mijn slaapkamer. Dan moet ik echt mijn telefoon in de lucht houden of naar de deur mikken en dan heeft hij eventjes verbinding. Dat terwijl de wifi verbinding prima is.
Wat me opviel is dat als ik mijn telefoon in Airplane mode zet met Wifi aan, dat de app opeens probleemloos werkt.
Hoe kan dit?
Ik vermoed dat het misschien interferentie is tussen het Zigbee signaal op 2.4GHz, en je Wifi, ook op 2.4GHz.
En omdat Trådfri niet op een ander kanaal kan, blijft je Wifi over om te proberen.
Zal ik proberen. Maar het is toch vreemd dat dit alleen in de slaapkamer gebeurd? Met flight modus werk het probleemloos in mijn hele huis.jwhoogervorst schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:02:
@com2,1ghz: zet je Wifi eens op een ander kanaal.
Ik vermoed dat het misschien interferentie is tussen het Zigbee signaal op 2.4GHz, en je Wifi, ook op 2.4GHz.
En omdat Trådfri niet op een ander kanaal kan, blijft je Wifi over om te proberen.
(Nog) geen oplossing, maar ik heb iets vergeljikbaars met de Floalt. Via Home Assistant en de Hue Bridge stuur ik de brightness_pct en color_temp bij het aanzetten. Dit werkt meestal ook niet en dan blijft de Floalt in de orgininele stand staan. Als ik hem dan uitzet met de Hue app en dan weer aan via HA dan werkt het wel weer.krouwen schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 19:42:
Iemand een betere oplossing voor het volgende probleem: Hue motion Sensor op Hue Bridge, Ikea Floalt light ook op Hue Bridge, bij het veranderen van scène is er de bekende bug dat de Ikea lamp alleen veranderd van helderheid of kleur en niet allebei.
Dit is een best bekend probleemm Zou goed kunnen dat een ander Wi-Fi Kanaal kan werken maar ik heb dit ook als ik van AP naar AP wissel. Sterker nog, als ik een rolgordijn opnieuw wil toevoegen en die staat boven, dan moet ik mijn telefoon boven laten anders stopt de setup er gewoon meecom2,1ghz schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:50:
Ik heb een heel vreemd probleem met de Tradfri app. Zowel Android als IOS heb ik exact hetzelfde probleem.
Overal in mijn huis heb ik prima wifi. In de meterkast en op zolder heb ik een router.
In mijn slaapkamer is mijn bereik ietsje minder. Maar ik haal mijn maximum snelheid.
De Tradfri app weigert vaak te verbinden in mijn slaapkamer. Dan moet ik echt mijn telefoon in de lucht houden of naar de deur mikken en dan heeft hij eventjes verbinding. Dat terwijl de wifi verbinding prima is.
Wat me opviel is dat als ik mijn telefoon in Airplane mode zet met Wifi aan, dat de app opeens probleemloos werkt.
Hoe kan dit?

De Wifi schakelt niet van kanaal als je door je huis heen loopt toch? De router boven had ik even uitgezet maar alsnog kwam het probleem voor in de slaapkamer terwijl ik daar minimaal wifi had.Flexiilex schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:11:
[...]
Dit is een best bekend probleemm Zou goed kunnen dat een ander Wi-Fi Kanaal kan werken maar ik heb dit ook als ik van AP naar AP wissel. Sterker nog, als ik een rolgordijn opnieuw wil toevoegen en die staat boven, dan moet ik mijn telefoon boven laten anders stopt de setup er gewoon mee
Wel weet ik dat ik vroeger op zolder een ander budget routertje had(AC750 van 5 tientjes) en op zolder kon ik daar helemaal niet mee verbinden met de Tradfri app.
Nu zit in de meterkast een Netgear R7800 en op zolder een Netgear R6800. Beide zenden ze dezelfde SSID uit voor 2.4Ghz en eentje op 5Ghz.
Ik vind het ook vreemd dat het over VPN naar mijn huis toe ook niet werkt.
Ik ben zelf net ook begonnen met wat Tradfri-lampjes en heb precies dezelfde situatie.Yodocus schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:13:
Mijn benedenverdieping bestaat uit twee zones, 1. woonkamer en 2. eetkamer/keuken. Nu wil ik de verlichting per zone kunnen bedienen zodat ik niet overal tegelijk het licht uit en aan zet. Wat is dan het handigste? Om twee afstandsbedieningen te hanteren en alleen de lampen van de bijbehorende zone aan die afstandsbediening te koppelen? Of kan dat slimmer? Er hangt ook een hub aan.
Het wordt nog geautomatiseerd maar omdat ik net begin wil ik ook nog met de hand kunnen bedienen.
De app 'Hue Essentials' voor android was voor mij de oplossing. Daarmee kan je verschillende groepen maken. Vervolgens zijn die zichtbaar in de Ikea-app en kan je via die app de groepen afzonderlijk aan- en uitzetten.
Dat is me in de IKEA Home Smart app ook goed afgegaan, wel met tussenkomst van de hub uiteraard. En zodra je de integratie inschakelt kun je ook de Google Home app hiervoor gebruiken.
Maar ik heb ook gemerkt dat je afstandsbedieningen per kamer toewijst dus het antwoord op mijn vraag is blijkbaar: ja, je bedient iedere kamer/zone met een afzonderlijke afstandsbediening.
Ik weet een grap over UDP maar het kan dat hij niet overkomt.
Dat laatste hoeft niet hoor. Anders blijf je die dingen kopen. Je kunt lampen na het toevoegen gewoon naar een andere kamer verplaatsen en ze dan bijvoorbeeld met Google Assistant of Siri bedienen.Yodocus schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:55:
[...]
Dat is me in de IKEA Home Smart app ook goed afgegaan, wel met tussenkomst van de hub uiteraard. En zodra je de integratie inschakelt kun je ook de Google Home app hiervoor gebruiken.
Maar ik heb ook gemerkt dat je afstandsbedieningen per kamer toewijst dus het antwoord op mijn vraag is blijkbaar: ja, je bedient iedere kamer/zone met een afzonderlijke afstandsbediening.
Als je HomeKit gebruikt kun je zelfs gewoon de Hue dimmers gebruiken.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar als je vraag is of je verschillende afstandsbedieningen per se nodig hebt om verschillende groepen lampen afzonderlijk te kunnen schakelen, dan is het antwoord 'nee'.Yodocus schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:55:
[...]
Met de Hue Essentials app kan je lampen, ook al zijn ze allemaal met één afstandsbediening gekoppeld, in groepen indelen en vervolgens (ook via de Ikea-app) per groep aan/uitzetten.
Daarmee omzeil je dus de voorwaarde die de Ikea-app stelt, namelijk: iedere kamer/groep zijn eigen afstandsbediening.
Dit topic is gesloten.
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd.