Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:45
robertwebbe schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:48:
Ik gebruik de IKEA platboy batterijen en bij mij gaan die maanden mee. Had eerst een ander merk en die gingen veel sneller.
Die gebruik ik ook, maar inmiddels al halverwege de 2e strip van 8 stuks...

Ik ga eens een proef opzetten met 2 AB's met batterijen uit dezelfde blister waarbij ik er 1 aan zigbee2mqtt hang denk ik. 2 AB's zitten alweer op 16% nl...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compworm
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-01-2024
Ik kijk al een tijdje naar een smart rolgordijn van de Ikea, van het type kadrilj.
Dit omdat rond de namiddag de zon recht het appartement in schijnt.
Dan zijn de opties: gordijn dicht doen en geen licht hebben, of een paar uur lang moeilijk kijken met een zon in mijn ooghoek. :/

Nou heb ik het internet wat af zitten zoeken naar fotos van de kadrilj met velle zon die er in schijnt, maar naast wat product fotos van ikea zelf, komt er eigenlijk niet zo veel geweldig resultaat uit, de meeste reviews gaan over de fyrtur ipv de kadriji.
Misschien zit daar ook wel gelijk mijn antwoord in, en is de kadriji helemaal niet geschikt daarvoor.

Heeft iemand ervaring en eventueel een foto hoe het er dan uit ziet voor deze toepassing? :)
Of is het antwoord gewoon dat het alsnog te veel van de felheid er doorheen laat, en eigenlijk dus gewoon ongeschikt is? (licht is dus niet erg, fijn zelfs, maar voor de nare felheid weg te nemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:56
@bitjeverkeerd Zeker. Alleen ziet het het geheel er niet zo strak uit als bij jou omdat de maten anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-07 00:33
mvrooij schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:41:
[...]

Heel gek, waarom zou dit dan wel te koppelen zijn aan een schakelaar is gewoon exact hetzelfde signaal/protocol. Ik zou zeggen dat dit geen problemen moet geven, en anders gewoon terug sturen inderdaad!
Dit klopt dus.
Hij werkt ook op een sensor.
Koppelen ging erg makkelijk/snel.

Nu kom ik er achter dat 2 spotjes wel wat veel in voor een wc. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

De lamp zal je wel met de hub kunnen koppelen (rot AB's)

Hmm ik zie shelly's .. maar ben wegens wifi er niet over te spreken, liever zigbee .. zag een hack dat ze "in wal" mount hebben .. gemaakt van een powerplug ..

maar wil er ook nog een power meter bij hebben ... en andere grappen/grollen .. (zoals de shelly) als dat kan bestel ik er gelijk een stuk of 10/20 van dat soort dingen ..

ps powermeter moet niet zo lastig zijn maar "veiligheid' is ook wel een dingetje ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-11-2024
hpmkruit schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:25:
In welke manier zorgt de gateway voor een hoger batterij verbruik? Ik zit nu ook iedere 3 maanden de batterijen van de AB' s te vervangen en ben er wel klaar mee. Heb ook een zigbee2MQTT netwerk, maar heb de ikea apparaten nog niet over gezet.
Dat is inderdaad een goede vraag, ik heb bij mijn schoonvader 1,5 jaar geleden 3 Tradfri plugs met een Tradfri switch geplaatst en deze doet het nog steeds!

Verder heb ik hier zelf 1 Tradfri on/off switch toegevoegd aan Hue netwerk (direct aan netwerk, niet via bridge) en zeker al meer dan een half jaar in gebruik en ook nog geen lege batterijen gehad....

Ik haal wel nooit de lampen van de spanning af, dus Tradfri on/off switch is altijd met netwerk verbonden, als je lampen van spanning haalt, dan kan ik me voor stellen dat deze sneller leeg loopt, omdat de Tradfri switch dan steeds een lamp (zigbee router) zoekt om mee te kunnen verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-06 14:24
Weet iemand of het mogelijk is om een Tradfri "Draadloos plug-in stopcontact" te schakelen met een Tradfri draadloze dimmer ?

En dan met gebruik van de Hue bridge.

Je kan zo'n plug-in stopcontact via de app schakelen.
Je kan met een dimmer een lamp bedienen (aan/uit en dimmen)

Maak kan ik met diezelfde dimmer het plug-in stopcontact schakelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:14
ja hoor, dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-07 23:44

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

Misschien is de vraag al eerder voorbij gekomen, maar ik heb zo niet 123 een antwoord kunnen vinden.
Op zolder zit ik te kijken om een aantal inbouw spotjes te installeren in het plafond (https://www.ikea.com/nl/n...ar-wit-spectrum-90408603/), maar ik ben erg benieuwd hoe ze in een armatuur passen. Iemand hier die een leuke armatuur weet waar deze GU10 lampen mooi in passen?

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Ok, weet ik genoeg.

Thnx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-07 19:50
@Thrace Grumble, een merk of type heb ik zo 1-2-3 niet voor je, maar het formaat van die GU10 spotjes is heel standaard, dus die peertjes gaan precies hetzelfde passen zoals de ouderwetse halogeen spotjes, en in elke inbouw spot die je online kunt vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-07 23:44

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

Kapotlood schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:08:
@Thrace Grumble, een merk of type heb ik zo 1-2-3 niet voor je, maar het formaat van die GU10 spotjes is heel standaard, dus die peertjes gaan precies hetzelfde passen zoals de ouderwetse halogeen spotjes, en in elke inbouw spot die je online kunt vinden. :)
Top, dank je! Ik kan hier verder mee, ff shoppen snel dus maar ;)

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:21
Kapotlood schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:08:
Dat is niet helemaal waar. De fitting is natuurlijk hetzelfde maar de Tradfri is wel iets langer.
Ik moest namelijk iets verbuigen in mijn buitenspot omdat de Tradfri eigenlijk net niet paste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Laatst online: 12-07 19:50
@yorroy, oh echt waar? Ik had er bij mijn spotjes destijds geen last van namelijk. Dat was zo'n hanglamp waar GU10 spotjes in gingen, met 'n beugeltje om ze op hun plek te houden. Voorheen zaten er bij mij gewone LED's in, maar die Tradfri GU10's waren exact even groot toentertijd. Kan het zijn dat ze nieuwe hebben uitgebracht met een ietwat andere maat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:21
Kapotlood schreef op maandag 27 april 2020 @ 07:34:
@yorroy, oh echt waar? Ik had er bij mijn spotjes destijds geen last van namelijk. Dat was zo'n hanglamp waar GU10 spotjes in gingen, met 'n beugeltje om ze op hun plek te houden. Voorheen zaten er bij mij gewone LED's in, maar die Tradfri GU10's waren exact even groot toentertijd. Kan het zijn dat ze nieuwe hebben uitgebracht met een ietwat andere maat?
Ja, het scheelt maar een klein stukje hoor. Ik had bij Bauhaus wandspotjes gekocht voor GU10, maar door de Tradfri kon de kap er niet meer op. Mijn oude led spotjes pasten wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloblub
  • Laatst online: 04-06 15:10
Ik ga binnenkort over van een huur appartement naar een koop huis.

In mijn huidige appartement drukken gasten soms alsnog op de lampschakelaars omdat hun niet weten dat mijn slimme lampen vanzelf uitgaan, of dat daar een afstandsbediening voor is. Ik wil hier in mijn aankomende huis graag een oplossing voor.

De meeste mensen in dit topic lijken het het doorlussen van een schakelaar en het monteren van een blindplaat te adviseren, waar je dan eventueel een slimme schakelaar op kan plakken.

Dit vind ik opzicht een goed idee, maar ik zou het toch fijn vinden dat er mogelijkheid blijft om de stroom compleet uit te schakelen met een knop. Ook zal ik niet mijn hele leven in dit huis spenderen, de volgende koper zal dan alles weer om moeten zetten als hij geen slimme verlichting wil.

Zijn hier tussenoplossingen voor? Ik zie dat bijvoorbeeld dat deze amerikaanse youtuber magnetische afdekplaatjes heeft. Maar dit ben ik hier nog niet tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bloblub schreef op woensdag 29 april 2020 @ 17:10:
Ik ga binnenkort over van een huur appartement naar een koop huis.
<blindplaatjes oid>
Huur huis snap ik je "laten zitten insteek"

koop huis --> tja erhm ga je er zsm weer uit ? nee toch langere termijn ?? tja .. zou me er niet te druk om maken ...
Je kan een rat zijn en het eruit halen voor de volgende bewoner ofzo .. of laten zitten ..
Persoonlijk denk ik dat wie dan leeft wie dan zorgt.

Na 3 jaar "tradfri" zou ik me eerder druk maken over een "nette" manier inderdaad ik vind die draadloze schakelaars waardeloos. maar voor korte termijn zijn ze goed .

Ik zou bv eerder wifi/zwave/zigbee in-wall schakelaars die op 230v werken kiezen en via een domoticz/openhab of ander domotica tussen oplossing op RPI gaan . mogelijkhede
* "blijf van me af" als een gast de knop indrukt :) door de speakers knallen (of "papier niet hier" :+ )
* op basis van tijd v.d dag acties ..
* scenes wisselen ..
* of gewoon licht schakelen.

Kortom je bent veel flexibeler ikea spul is leuk als instap

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb werkelijk niemand die bij mij in huis op de knoppen drukt. Verlichting gaat al aan voor ze de behoefte hebben aan licht. Fatsoenlijk automatiseren en je hebt het dus amper nodig.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloblub
  • Laatst online: 04-06 15:10
vso schreef op woensdag 29 april 2020 @ 17:28:
[...]

Huur huis snap ik je "laten zitten insteek"

koop huis --> tja erhm ga je er zsm weer uit ? nee toch langere termijn ?? tja .. zou me er niet te druk om maken ...
Je kan een rat zijn en het eruit halen voor de volgende bewoner ofzo .. of laten zitten ..
Persoonlijk denk ik dat wie dan leeft wie dan zorgt.

Na 3 jaar "tradfri" zou ik me eerder druk maken over een "nette" manier inderdaad ik vind die draadloze schakelaars waardeloos. maar voor korte termijn zijn ze goed .

Ik zou bv eerder wifi/zwave/zigbee in-wall schakelaars die op 230v werken kiezen en via een domoticz/openhab of ander domotica tussen oplossing op RPI gaan . mogelijkhede
* "blijf van me af" als een gast de knop indrukt :) door de speakers knallen (of "papier niet hier" :+ )
* op basis van tijd v.d dag acties ..
* scenes wisselen ..
* of gewoon licht schakelen.

Kortom je bent veel flexibeler ikea spul is leuk als instap
Eerlijk gezegd heb ik ook 0 elektra kennis. Daarom ben ik ook iets terughoudend.

Ik heb ook aan zigbee schakelaars gedacht. Ik draai namelijk home assistent maar vind deze niet stabiel genoeg voor een permanente oplossing, misschien moet ik dat eens uitpluizen. Ikea schakelaars werken zonder tussenstation en laten mij eigenlijk nooit in de steek. Het kan zijn dat ik eventueel overstap op hue schakelaars, die vind ik iets mooier. Wel even de compatibiliteit checken natuurlijk.
Tsurany schreef op woensdag 29 april 2020 @ 17:34:
Ik heb werkelijk niemand die bij mij in huis op de knoppen drukt. Verlichting gaat al aan voor ze de behoefte hebben aan licht. Fatsoenlijk automatiseren en je hebt het dus amper nodig.
Hier heb je een goed punt. Het gebeurd ook niet vaak en gebruik zelf amper de tradfri remotes. Maar een klein voorbeeld:
Gast loopt trap op (WC zit op de 1ste verdieping) en de overloop lamp gaat vanzelf aan.
Gast loopt trap af, ziet een schakelaar en drukt hier op om het licht achter hem uit te doen vanuit fatsoen.

Een soort kapje zou dit al oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:31
Sinds dit weekend de gateway ingeruild voor een hue bridge. Wat een verademing. Alles werkt prima en eindelijk sunset/sunrise optie voor mijn tuin verlichting :)

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1294558

Bo0bz schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:23:
Sinds dit weekend de gateway ingeruild voor een hue bridge. Wat een verademing. Alles werkt prima en eindelijk sunset/sunrise optie voor mijn tuin verlichting :)
Dat heb ik volgens mij zo'n 10 keer geroepen hier. Ikea is en blijft rommel of het nu om hun meubels of hun electronica gaat maakt niet uit (vind Ik 8) ). Al moet ik zeggen dat de hub combineren met Domoticz nog beter en makkelijker werkt. App van Hue, wat is dat? >:)

Nb: en dan die rijen voor de deur. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 29-04-2020 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:31
Anoniem: 1294558 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:31:
[...]

Dat heb ik volgens mij zo'n 10 keer geroepen hier. Ikea is en blijft rommel of het nu om hun meubels of hun electronica gaat maakt niet uit (vind Ik 8) ). Al moet ik zeggen dat de hub combineren met Domoticz nog beter en makkelijker werkt. App van Hue, wat is dat? >:)

Nb: en dan die rijen voor de deur. :+
Voor de koppeling met domoticz zal ik eerst een RPI moeten aanschaffen. Toekomst plannen...

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Bo0bz schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:33:
[...]

Voor de koppeling met domoticz zal ik eerst een RPI moeten aanschaffen. Toekomst plannen...
Ik draai het op een Synology. Super stabiel en nooit gelazer met corrupte SD kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnym
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-07 08:07
misschien heb ik het over het hoofd gezien maar kan de dimmer aan een groep gekoppeld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Ik heb een tweetal tradfri smart plugs, waarvan 1 al langere tijd geleden gekocht en de laatste deze week.
De oudste bevat een oude firmware die niet met zigbee 3.0 compatible is. Daardoor kan ik hem ook niet aan m'n Hue bridge koppelen.

Beide zijn gekoppeld aan de Tradfri Hub en zie dat de oudste firmware versie 2.0.19 heeft en de nieuwe 2.0.24.

Na talloze keren op updaten te hebben geklikt, blijkt de oude firmware niet te worden bijgewerkt naar 2.0.24. iemand ervaring hiermee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:45
Piet400 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:11:
Ik heb een tweetal tradfri smart plugs, waarvan 1 al langere tijd geleden gekocht en de laatste deze week.
De oudste bevat een oude firmware die niet met zigbee 3.0 compatible is. Daardoor kan ik hem ook niet aan m'n Hue bridge koppelen.

Beide zijn gekoppeld aan de Tradfri Hub en zie dat de oudste firmware versie 2.0.19 heeft en de nieuwe 2.0.24.

Na talloze keren op updaten te hebben geklikt, blijkt de oude firmware niet te worden bijgewerkt naar 2.0.24. iemand ervaring hiermee ?
Blijkbaar heeft niemand anders dit probleem, ik in ieder geval ook niet, ik heb 3 smart plugs en 1 van die 3 heb ik gekocht toen ze net uit waren, en alle drie zijn 2.0.24. Misschien even uit het stopcontact halen (een minuut of 5) en dan weer er in stoppen, en nog eens proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-07 19:58
Gisteren de E27 kleurenbulb aangeschaft voor de studeerkamer. Jeetje, wat een slecht kleurenspectrum. Groen en blauw doet nagenoeg niets. Dat was de eerste en de laatste…

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Als een Ikea product niet bevalt, mag je hem terugbrengen en krijg je je geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Laatst online: 19:56
Serena schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:32:
Gisteren de E27 kleurenbulb aangeschaft voor de studeerkamer. Jeetje, wat een slecht kleurenspectrum. Groen en blauw doet nagenoeg niets. Dat was de eerste en de laatste…
Ze zijn ook niet de prijs van hue. Dus wat verwacht je?

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-07 19:58
Space21 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 18:09:
[...]

Ze zijn toch bijna € 25,-. Vind ik geld zat voor een lamp!

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Space21 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 18:09:
[...]

Dus een Renault die de helft van het geld is van een BMW hoeft van jou ook niet goed te rijden? Want dat verwacht jij. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Laatst online: 19:56
Anoniem: 1294558 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 18:20:
[...]

Dus een Renault die de helft van het geld is van een BMW hoeft van jou ook niet goed te rijden? Want dat verwacht jij. 8)
Heb jij ooit in een bmw gereden :p ? 8)

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Space21 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 18:46:
[...]

Heb jij ooit in een bmw gereden :p ? 8)
Ik noemde maar wat. Ik rijd een Volvo. Ook fijn. Maar de boodschap is duidelijk. Het spul moet gewoon functioneren en anders moeten ze het niet in de markt zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:59
Ach, de helft van de prijs van Hue, dan hoeven ze ook maar voor de helft van de tijd te functioneren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKooij
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-06 20:49
Ik heb sinds een paar maanden een set lampen, Ik wilde meer controle over mijn kamer dan twee knoppen.
Het doet wat het moet doen, wel wat ingewikkelder aansluiten dan Hue en ik mis wel wat van de hue functionaliteit, maar scenes schijnen eraan te komen, dus ik ben benieuwd.

Ik heb alleen het issue dat een van de lampen niet altijd meedoet in de 'moods', maar ik kan deze dan wel weer individueel bedienen. Mua, niet de meest belangrijke lam in de kamer maar wel ietwat irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:19
Ik zit enorm te dubben over de FYRTUR rolgordijnen.

Volgens mij moet ik die aan een draai/kiep raam kunnen monteren, in tegenstelling tot alle Aliexpress rolgordijnen (die missen een achterste 'beugel' voor stabiliteit, die nodig is als je ze aan een draai/kiep raam hangt ).
Iemand daar toevallig ervaring mee?

Verder staat het me een beetje tegen dat ik dan ook die Tradfri hub moet kopen.
Ik heb (verdorie nog an toe!) hier al een Hue bridge, een Z-wave stick, en een Broadlink voor IR en 433mhz om via home assistent alle zooi aan te sturen :) ik vertik het om er nog een bridge bij te kopen.

Kunnen de Ikea rolgordijnen nog steeds niet aan een Hue bridge? Het is immers beide Zigbee.

De remote, is die ook Zigbee?
Iemand dat ding wel eens open gemaakt? En er met de RPI GPIO + relais mee gespeeld?

Ideeën zijn welkom!

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:53
@Richh Dat het beide Zigbee is hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het werkt. Hue ondersteund eigenlijk alleen producten die ze zelf ook hebben.
Tot voor kort kon je eigenlijk ook geen stopcontactschakelaars toevoegen. Fabrikanten van stopcontactschakelaars deden dan een trucje door de Hue Bridge te laten denken dat het een lamp was, dus hij stond ook als lamp in je Hue Bridge.

Zolang er geen officiële Hue rolgordijnen komen, zal je Hue Bridge het niet snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Hier toevallig mensen die (goedkope) waterdichte prikspots gebruiken in de tuin met daarin een Tradfri GU10? Met welke (goedkope) prikspots heb je goede ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:02
JBS schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:43:
Hier toevallig mensen die (goedkope) waterdichte prikspots gebruiken in de tuin met daarin een Tradfri GU10? Met welke (goedkope) prikspots heb je goede ervaringen?
De Easy Connect prikspots, werken perfecto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitjeverkeerd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-07 10:51
Mijn nieuwe Ikea GU10 spotjes (foto) reageren merkbaar trager bij inschakelen dan de oude witte GU10 van Ikea. Zijn er meer mensen die dit "probleem" hebben? Met inschakelen bedoel ik bedienen met de Ikea remote (230V staat er altijd op). Het gaat om spotjes van 6,99 met 1 kleur wit, wel dimbaar.

Weet iemand wat de laatste firmware versie is voor deze lampen? Wellicht biedt een update uitkomst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SOd7aqgrV4ZbWc5S7gN2x-zvxM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CFNDf4JDSSl3nKtKIhMv1Ivu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ascent
  • Laatst online: 11-07 14:15
barrymossel schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:58:
[...]

Kun je dan niet beter alles via Home Assistant laten lopen? Dus https://www.home-assistant.io/integrations/tradfri/ (of beter nog https://www.zigbee2mqtt.io/). En dan de lamp schakelen via een automation (trigger is beweging, condition is donker of zon onder, action is lamp aan).
Dank voor de tip nog, dit is exact wat ik vanavond heb ingeregeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb een stel GU10 inbouwspots met stroom slurpende halogeen pitjes a 35W.
Daarom gisteren de IKEA dimbare Leptiter inbouwspots gehaald, maar die zijn fors groter qua diameter dan de oude.
Ik zit een beetje in twijfel, toch maar de gaten uitzagen, en de complete spot plaatsen.
Of de boel terugbrengen, en de GU10 met kleurspectrum in de huidige armaturen zetten. Dat ze iets langer zijn mag geen probleem zijn, het zijn een soort losse fittingen die je achterop de lamp klikt.

Maar ik lees wat wisselende ervaringen over piepen en soms defecte GU10 modellen.

Ze geven wel enorm veel licht trouwens. Meer dan ik nodig heb, want er zaten 6x35W halogeen spotjes. Maar dimmen wel goed terug, dus dat is op zich geen probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 08-05-2020 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouzziew
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:19
Ik heb hier thuis +/- 25 GU10 spots in de huidige armaturen verwerkt, zowel de oude als nieuwe versie. N=1 natuurlijk, maar tot nu toe ervaar ik geen gepiep en werkten alle spotjes direct vanuit de doos. Sommige hangen er nu al ruim 2 jaar zonder problemen.

Ik heb er bewust voor gekozen om standaard armaturen te gebruiken, mocht ik dan ooit nog eens wat willen vervangen kan dat gewoon zonder dat ik vast zit aan de maten van de spot zelf.

Met een hamer past alles... - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wouzziew schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:44:
Ik heb hier thuis +/- 25 GU10 spots in de huidige armaturen verwerkt, zowel de oude als nieuwe versie. N=1 natuurlijk, maar tot nu toe ervaar ik geen gepiep en werkten alle spotjes direct vanuit de doos. Sommige hangen er nu al ruim 2 jaar zonder problemen.

Ik heb er bewust voor gekozen om standaard armaturen te gebruiken, mocht ik dan ooit nog eens wat willen vervangen kan dat gewoon zonder dat ik vast zit aan de maten van de spot zelf.
Okee, goed om te horen. Ik ben er ook wat huiverig voor, het zijn mooie witte plafond platen, dus een krasje tijdens het uitzagen is ook zo gemaakt. En dan zit je daarna inderdaad aan spotjes vast met een diameter van 10cm. Eigenlijk zou er een mini versie van moeten zijn.
Heb beneden in de gang wel de 10 spotjes vervangen door de Lakene, ook niet ietsjes groter gat moeten maken. Maar die kostte maar 5€, hoef ze niet te dimmen, en de oude armaturen waren aan vervanging toe, vergeeld en vies.
Jammer dat ze geen smart spot hebben die direct een inbouwspot vervangt zonder gaten te hoeven aanpassen. Beste optie nu is dan blijkbaar een los armatuur en een GU10 lampje er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:22

Pierre

Van nature lui!

Sinds kort hebben we hier ook bewegingssensor met lamp in het 2e toilet. Ik wordt er een beetje kriegel van. Hij doet het een poosje en dan gaat hij niet aan of niet meer uit (na een reset). Geen idee waar ik dat moet zoeken. Iemand een tip?

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

hasseroderman schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:21:
[...]

De Easy Connect prikspots, werken perfecto
Heb je een linkje?
Vond deze welke er ook wel interessant uitzien https://www.ledlampendire...0-zwart-met-rvs-ring.html
IP65, 230V en 3m kabel met normale stekker.

[ Voor 8% gewijzigd door JBS op 10-05-2020 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:02
JBS schreef op zondag 10 mei 2020 @ 09:01:
[...]

Heb je een linkje?
Vond deze welke er ook wel interessant uitzien https://www.ledlampendire...0-zwart-met-rvs-ring.html
IP65, 230V en 3m kabel met normale stekker.
https://www.praxis.nl/tui...ojector-zwart-10w/5535596

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mooi en slim maar liever een 230v aansluiting/oplossing (bagger cr2032 accu's oplossing)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

bitjeverkeerd schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:34:
Mijn nieuwe Ikea GU10 spotjes (foto) reageren merkbaar trager bij inschakelen dan de oude witte GU10 van Ikea. Zijn er meer mensen die dit "probleem" hebben? Met inschakelen bedoel ik bedienen met de Ikea remote (230V staat er altijd op). Het gaat om spotjes van 6,99 met 1 kleur wit, wel dimbaar.

Weet iemand wat de laatste firmware versie is voor deze lampen? Wellicht biedt een update uitkomst.

[Afbeelding]
Ik heb er 3 in een armatuur zitten, en 2 gaan direct aan en 1 een fractie later, je ziet het echt. Met uit gaan ze gelijk uit. Het is ook altijd de zelfde die later aan gaat, maar ook weer niet altijd. Zowel bij de "schakelaar" als met de "App". Dus dat maakt niks uit. Grappige is, het is wel de lamp die het verste van de schakelaar af zit.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitjeverkeerd
Wim-Bart schreef op maandag 11 mei 2020 @ 03:48:
[...]

Ik heb er 3 in een armatuur zitten, en 2 gaan direct aan en 1 een fractie later, je ziet het echt. Met uit gaan ze gelijk uit. Het is ook altijd de zelfde die later aan gaat, maar ook weer niet altijd. Zowel bij de "schakelaar" als met de "App". Dus dat maakt niks uit. Grappige is, het is wel de lamp die het verste van de schakelaar af zit.
Dan ben ik gelukkig niet de enige die dit soort verschijnselen ziet :) Weet je ook welke firmware versie deze lampen hebben? En hebben ze allemaal dezelfde firmware versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitjeverkeerd
vso schreef op zondag 10 mei 2020 @ 23:42:
[...]

mooi en slim maar liever een 230v aansluiting/oplossing (bagger cr2032 accu's oplossing)
Je kan achter je gemodificeerde ikea schakelaar natuurlijk nog een 230V -> 3V3 converter plaatsen. Deze zijn vrij klein (foto), goedkoop en ingegoten. Maar ik wil zelf liever geen huis vol chinese voedingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bk4Mx-vIe-1omdRcY9wg9ajz5bQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hjHYtneq0iHs8Qzz460JH0JI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bitjeverkeerd schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:32:
[...]

Je kan achter je gemodificeerde ikea schakelaar natuurlijk nog een 230V -> 3V3 converter plaatsen. Deze zijn vrij klein (foto), goedkoop en ingegoten. Maar ik wil zelf liever geen huis vol chinese voedingen.

[Afbeelding]
Dit is toch ook "goedkoop" chinese voeding ???

Maar dit is inderdaad wel mogelijk, het gaat me om een nette simple schakelaar oplossing ..

de lampen zelf en tradfri voor de rest ben ik zeer over te spreken .. het is alleen jammer dat ze zo traag zijn met uitbreiding(en) van de set(s) ..

En er is nog geen oplossing zo ver ik weet voor rolschermen (langer maken) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitjeverkeerd
vso schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:33:
[...]

Dit is toch ook "goedkoop" chinese voeding ???
Klopt, dit was een voorbeeld van een goedkope chinese voeding :)
Ik heb ze zelf wel eens gebruikt in een hobby project. Zien er best netjes uit, zijn betrouwbaar en worden niet warm. Ze zijn EMC technisch niet helemaal perfect...
Ben alleen wat huiverig om ze door het hele huis in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bitjeverkeerd schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:25:
[...]

Klopt, dit was een voorbeeld van een goedkope chinese voeding :)
Ik heb ze zelf wel eens gebruikt in een hobby project. Zien er best netjes uit, zijn betrouwbaar en worden niet warm. Ze zijn EMC technisch niet helemaal perfect...
Ben alleen wat huiverig om ze door het hele huis in te bouwen.
nu weet ik niet of het praktisch is maar je kan toch "speakerdraad" bij je elektra draad monteren .. door je hele huis ..

En een 12v dinrail voeding pakken in je meterkast .. ?

Goed ik snap dat nieuwe draden trekken, wellicht niet de insteek moet zijn .. maar veiligheid :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitjeverkeerd
vso schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:10:
[...]

nu weet ik niet of het praktisch is maar je kan toch "speakerdraad" bij je elektra draad monteren .. door je hele huis ..

En een 12v dinrail voeding pakken in je meterkast .. ?

Goed ik snap dat nieuwe draden trekken, wellicht niet de insteek moet zijn .. maar veiligheid :)
Ik ben geen installateur dus ik weet het niet zeker maar ik denk niet dat het is toegestaan om laagspanningskabels door dezelfde buizen te schuiven als de 230V bedrading..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
Dat weet ik wel zeker dat dat niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:10
Het mag toch echt door dezelfde buis volgens NEN1010. Voorwaarde is wel dat de isolatie van de bedrading geschikt is voor 230v en dat ze bij dezelfde verbruiker horen. B.v. een dimmer waar 230v en een 10v stuurspanning in gaat.
Maar goed, het is natuurlijk niet zo'n fraaie oplossing. Zou het zelf niet snel doen.

[ Voor 16% gewijzigd door remmuz op 12-05-2020 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

bitjeverkeerd schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:53:
[...]

Dan ben ik gelukkig niet de enige die dit soort verschijnselen ziet :) Weet je ook welke firmware versie deze lampen hebben? En hebben ze allemaal dezelfde firmware versie?
Alle 3 zelfde firmware en in 1 verpakking met ab gekocht.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb laatst wat lampen en accessoires gekocht, nou dacht ik, voordat ik ze ga inleren etc. Eerst maar eens checken of het kan wat ik uiteindelijk zou willen:
1 bewegingssensor die 1, of als dat niet anders kan, alle lampen in de badkamer gedimd aanzet.
(Voor als je bijv. In de nacht naar de wc gaat)

Daarnaast een afstandsbediening die alle lampen in de douche bedienen doet, en uiteraard kan dimmen/kleur instellen.

Of gaat dat mis op het moment dat de bewegingssensor weer beweging ziet, en dan die ene lamp weer gaat bedienen naar een ander licht niveau.
Anders ga ik dat via Domoticz regelen, maar zo ver ben ik nog niet dat ik dat uit kan rollen daar. Want de spotjes zelf moet ik ook nog inbouwen.

Op zich las ik een review van iemand die meerdere sensoren er aan had zitten, en bijv. 1 sensor voor de nacht, waarbij het licht gedimd aanging, en 1 voor overdag. Klinkt redelijk vergelijkbaar met wat ik van plan ben. Al wil ik dat nog wel kunnen overrulen.
En veel die klagen over lege batterijen. Dus misschien moet ik maar gewoon een schakelaar gebruiken...

[ Voor 20% gewijzigd door _ferry_ op 13-05-2020 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitjeverkeerd
_ferry_ schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 07:39:
Heb laatst wat lampen en accessoires gekocht, nou dacht ik, voordat ik ze ga inleren etc. Eerst maar eens checken of het kan wat ik uiteindelijk zou willen:
1 bewegingssensor die 1, of als dat niet anders kan, alle lampen in de badkamer gedimd aanzet.
(Voor als je bijv. In de nacht naar de wc gaat)

Daarnaast een afstandsbediening die alle lampen in de douche bedienen doet, en uiteraard kan dimmen/kleur instellen.

Of gaat dat mis op het moment dat de bewegingssensor weer beweging ziet, en dan die ene lamp weer gaat bedienen naar een ander licht niveau.
Anders ga ik dat via Domoticz regelen, maar zo ver ben ik nog niet dat ik dat uit kan rollen daar. Want de spotjes zelf moet ik ook nog inbouwen.

Op zich las ik een review van iemand die meerdere sensoren er aan had zitten, en bijv. 1 sensor voor de nacht, waarbij het licht gedimd aanging, en 1 voor overdag. Klinkt redelijk vergelijkbaar met wat ik van plan ben. Al wil ik dat nog wel kunnen overrulen.
En veel die klagen over lege batterijen. Dus misschien moet ik maar gewoon een schakelaar gebruiken...
Bij dit soort projecten denk ik toch wel aan Domoticz (of alternatief). Dan heb je ook een gateway naar domoticz nodig. De Ikea tradfri gateway en Domoticz zijn bij mij thuis echter nooit echt grote vrienden geworden.

Ik ben om die reden overgestapt naar een Conbee gateway. Nadeel van een alternatieve gateway is dat je niet meer automatisch firmware updates krijgt voor je lampen e.d. Voordeel van minder updates is dat de batterijen van de remotes aanzienlijk langer meegaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@_ferry_ Waarom niet Home Assistant? Deze kan out of the box met Ikea omgaan, in tegenstelling tot ook mijn ervaring met Domoticz en Ikea.... drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

bitjeverkeerd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:10:
[...]

Bij dit soort projecten denk ik toch wel aan Domoticz (of alternatief). Dan heb je ook een gateway naar domoticz nodig. De Ikea tradfri gateway en Domoticz zijn bij mij thuis echter nooit echt grote vrienden geworden.

Ik ben om die reden overgestapt naar een Conbee gateway. Nadeel van een alternatieve gateway is dat je niet meer automatisch firmware updates krijgt voor je lampen e.d. Voordeel van minder updates is dat de batterijen van de remotes aanzienlijk langer meegaan :)
Thanks,

Ja het blijft wat dat betreft toch altijd een beetje schipperen als je meer zoekt dan de out-of-the-box oplossingen. Zowel qua tijd en R&D als hardware die je moet combineren.

Hue scheen dan weer wat makkelijker te koppelen zijn, en ik zie daar ook wel zaken die handig zijn zoals de kleur die je wilt na het inschakelen, en het programmeren van presets onder de "on" knop. Maarja, wel een prijs per lamp die pakweg 5x zo hoog is in mijn toepassing.
Vorkie schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:23:
@_ferry_ Waarom niet Home Assistant? Deze kan out of the box met Ikea omgaan, in tegenstelling tot ook mijn ervaring met Domoticz en Ikea.... drama.
Kan ik ook proberen ja, gebruik momenteel domoticz, maar zit er niet aan vast :)

[ Voor 13% gewijzigd door _ferry_ op 13-05-2020 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
_ferry_ schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:24:
[...]

Thanks,

Ja het blijft wat dat betreft toch altijd een beetje schipperen als je meer zoekt dan de out-of-the-box oplossingen. Zowel qua tijd en R&D als hardware die je moet combineren.

Hue scheen dan weer wat makkelijker te koppelen zijn, en ik zie daar ook wel zaken die handig zijn zoals de kleur die je wilt na het inschakelen, en het programmeren van presets onder de "on" knop. Maarja, wel een prijs per lamp die pakweg 5x zo hoog is in mijn toepassing.

[...]

Kan ik ook proberen ja, gebruik momenteel domoticz, maar zit er niet aan vast :)
Dan kan je bijvoorbeeld, met Xiaomi gateway en die druk knoppen en sensoren daarvan, allerlei acties uitvoeren. Ook deze wordt out of the box ondersteund :)

Ik had eerst alles stabiel draaien met een ZIgbee stick, maar toen is dat op 1 of andere manier te onstabiel geworden. Dus ben terug gestapt naar de bridges zelf en HA voor de samenvoeging van al het slimme.

Ikea, Hue, Xiaomi, Toon(rooted), Mercedes ME, Sonoff, Sonos, LG WebOS, alles zit nu samen in HA waar ik de automatiseringen mee maak. Voordeel van die eigen bridges is dus de updates, nadeel is dat je paar hubs hebt :)

Als voorbeeldje, de badkamer:
Lampen zijn van Ikea, motion sensor en temp sensor van Xiaomi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uC8klN3qW_3JCIvgC98t46M9f0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ztNoSYQBJRuYhUeDkjMjqA3x.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Vorkie op 13-05-2020 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitjeverkeerd
Vorkie schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:23:
Ik heb destijds zitten twijfelen tussen overschakelen naar Home Assistant of een andere gateway voor Domoticz. Probleem was bij mij dat de Ikea gateway regelmatig (minimaal 1x per week) vastliep omdat deze blijkbaar te vaak ge-pold werd door Domoticz. Ik heb hier nooit een oplossing voor kunnen vinden, misschien is die er tegenwoordig wel?

Ik ben erg tevreden met mijn Conbee usb stick die zowel Ikea, Hue, Xiaomi, Tuya en Osram aanstuurt. En die ook nog goed samenwerkt met Domoticz (met python plugin weliswaar). Maar zo heeft iedereen natuurlijk zijn voorkeur of eisen voor het "perfecte" domotica systeem.

[ Voor 18% gewijzigd door bitjeverkeerd op 13-05-2020 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:27
Hoe goed doen de Ikea spullen het buiten?

Als het weer iets beter wordt ga ik het zwembad weer vullen en de filters/pompen ook weer aansluiten. Vorig jaar zette ik het systeem handmatig aan, dit jaar moet er iets van een tijdsklok komen maar een Tradfri plug-in stopcontact is net zo makkelijk natuurlijk!

Deze komt dus buiten te hangen, wel enigszins beschut. Ik heb een hokje voor het systeem, niet winddicht en een spat water zal er ook doorheen komen als het hard regent maar vol in de regen komt het niet te hangen. Ik kan het stopcontact zelfs nog wel iets beter afdekken, maar variatie in warm/koud blijft natuurlijk. Als ik in het najaar het zwembad weer leeg laat lopen gaat het filter/pomp de schuur in en zal ik de Tradfri schakelaar ook naar binnen halen.

In de gebruikershandleiding staat "indoor use only", logisch uiteraard maar in bovenstaande situatie zal zo'n schakelaar het toch ook vast wel een tijdje uithouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davegriffejoen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:05
Zal waarschijnlijk best een tijdje blijven werken, maar de combinatie van warm/koud en een vochtige omgeving kan zorgen voor condens in de schakelaar wat uiteindelijk weer voor kortsluiting kan zorgen. Het lijkt mij geen prettig idee om in dat zwembad te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:27
Vocht zal alleen bestaan uit vocht wat er buiten gewoon is. Kortsluiting ben ik mij van bewust, maar de schakelaar zal aardig beschut hangen dus alleen te maken krijgen met kou (nacht) en warm (zomerdag).

Kortsluiting kan, maar dit gaat nooit in het zwembad komen. De stop zal er dan uit knallen. Alles staat los van het zwembad, betekend hooguit dat de pomp zal overlijden.

Overigens lijkt eenzelfde schakelaar mij ook handig voor de tuinverlichting t.z.t., waarbij de schakelaar in een houten tuinhuis zal komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
B-Real schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:12:
Vocht zal alleen bestaan uit vocht wat er buiten gewoon is. Kortsluiting ben ik mij van bewust, maar de schakelaar zal aardig beschut hangen dus alleen te maken krijgen met kou (nacht) en warm (zomerdag).

Kortsluiting kan, maar dit gaat nooit in het zwembad komen. De stop zal er dan uit knallen. Alles staat los van het zwembad, betekend hooguit dat de pomp zal overlijden.

Overigens lijkt eenzelfde schakelaar mij ook handig voor de tuinverlichting t.z.t., waarbij de schakelaar in een houten tuinhuis zal komen.
Heb afgelopen kerst tijdelijk een ikea plug gebruikt om een snoer lampjes te schakelen buiten. Had er een plastic zak overheen gedaan en nergens last van gehad. Plug gebruik ik nu nog steeds op een andere locatie binnenshuis zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hpmkruit schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:17:
[...]

Heb afgelopen kerst tijdelijk een ikea plug gebruikt om een snoer lampjes te schakelen buiten. Had er een plastic zak overheen gedaan en nergens last van gehad. Plug gebruik ik nu nog steeds op een andere locatie binnenshuis zonder problemen.
Totdat het mis gaat en je aardlek je hele huis plat legt. Ook leuk als je niet thuis bent. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bitjeverkeerd
B-Real schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:51:
Hoe goed doen de Ikea spullen het buiten?
Wat dacht je hier van? Werken ook met zigbee. Verkrijgbaar als Osram en Ledvance, kosten ongeveer 26 euro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eu_Rz6IfnI9EPdjaOOH5okzWL4A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pj0C8mydTPH5UfymXJ9PiAas.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
Anoniem: 1294558 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:28:
[...]

Totdat het mis gaat en je aardlek je hele huis plat legt. Ook leuk als je niet thuis bent. ;)
Klopt, was ook een tijdelijke oplossing. Nu zit er een sonoff s55 stopcontact. Buiten groepen (verlichting, waterpomp en stopcontacten) zitten bij mij achter aparte ALS dus vond het risico wel te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-07 00:33
Vraag me ook af trouwens of je de lampen buiten kan gebruiken.
Zouden die tegen vorst kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@tafmaf "De lichtbron kan worden gebruikt bij temperaturen van -20 °C tot +40 °C."

[ Voor 5% gewijzigd door robertwebbe op 14-05-2020 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:58
tafmaf schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:02:
Vraag me ook af trouwens of je de lampen buiten kan gebruiken.
Zouden die tegen vorst kunnen?
Hier buiten al een jaar een ikea stopcontact in de tuin zitten (droog dat wel natuurlijk) en enkele spots en een lamp maar dit gaat gewoon goed! Weet niet of ze dan jaren blijven werken maar zolang het droog blijft lijkt het mij geen problemen op te leveren. Heb ook tevens de eerste spots van Ikea in mijn badkamer zitten, hangt nu een jaar lang en gaat ook goed met vocht etc.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eichhorn72
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-08-2024
Allen, flink gezocht, maar nog niet gevonden. In ons huis heb ik 11 Ikea lampen geschakeld via de hub en in verschillende ruimtes. Deze kan ik netjes en zonder problemen aansturen via Google Home. Een losse lamp heb ik geschakeld via een Tradfri draadloos plugin stopcontact. Deze lamp kon ik voorheen via "Ok Google, schakel alle lampen aan" simpel aansturen. Sinds een aantal weken kan ik deze 12de lamp aansturen via de APP (Ikea/Hue) maar niet meer via Google Home terwijl deze netjes in de juiste 'ruimte' gekoppeld is. Iemand een idee om dit op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@eichhorn72 Heeft dat lampje achter de schakelaar ook een naam met “lamp” erin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eichhorn72
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-08-2024
@robertwebbe Nee, Ikea Outlet met een nummer. Aangepast naar Lamp Woonkamer Robert en het werkt. Fantastisch, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IefmanII
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-10-2022
ontbreken van Tradfri raam en deur sensor is een groot gemis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrya
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-07 13:01
IefmanII schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 23:20:
ontbreken van Tradfri raam en deur sensor is een groot gemis
Hoi.
Ik denk dat IKEA in augustus met de nieuwe catalogus er wel wat meer tradfri spullen bij hebben staan.
Ik ben zelf ook wel benieuwd wat allemaal.
Tot zover wacht ik nog maar ff af.
Gr. Gerrya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-07 20:15
Ik had vandaag uit het niets dat de app zegt dat ik met mijn hub moet verbinden... Ik zag nog een pop up verschijnen over iets met "beveiliging". Vervolgens moet ik opnieuw de QR code scannen en zie ik dat al mijn apparaten nu zijn vergeten. Lekker is dat... Iemand een idee hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWLucas72
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20-05-2020
Misschien is deze vraag al eens eerder gesteld maar ik kan het niet zo snel terug vinden:

Ik heb in mijn woonkamer 18 IKEA Tradfri GU10 spots verdeeld in 5 groepen met op elke groep een draadloze dimmer.

Ik zou nu graag één overkoepelende groep maken in de app en met een dimmer voor deze 5 groepen. Dus de keuze hebben om de groepen afzonderlijk te schakelen of met 1 dimmer alle 5 de groepen te schakelen.

Kan dit?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-07 19:57
EWLucas72 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 07:37:Ik zou nu graag één overkoepelende groep maken in de app en met een dimmer voor deze 5 groepen. Dus de keuze hebben om de groepen afzonderlijk te schakelen of met 1 dimmer alle 5 de groepen te schakelen.

Kan dit?

Alvast bedankt
Knoppen kunnen niet over meerdere groepen heen. Als ik me nog goed herinner was er wel sprake van nieuwe knoppen die aangekondigd zijn die automations kunnen doen.
En dat zou in theorie wel over groepen heen kunnen gaan. Ik weet alleen niet wat de status van die ontwikkeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-06 12:49
Hebben meerdere mensen wel een het probleem gehad dat de Ikea hub ineens niet meer verbonden was? Ik ging zojuist naar de Ikea Tradfri app (gebruik die eigenlijk nooit) want heb alles gekoppeld aan homekit middels een apple tv.

Echter, nu kreeg ik de melding: "als beveiligingsmaatregel is de verbinding met je verbindingshub verbroken. maak opnieuw verbinding met je verbindingshub om verder te gaan". Nu mag ik dus weer heel de setup doorlopen en daarna ben ik waarschijnlijk al mijn lampen kwijt in Homekit, klopt dat?

Heb wel eens eerder opnieuw ingesteld maar om nu weer door heel me huis alle lampen te gaan koppelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-07 20:15
Flexiilex schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:54:
Hebben meerdere mensen wel een het probleem gehad dat de Ikea hub ineens niet meer verbonden was? Ik ging zojuist naar de Ikea Tradfri app (gebruik die eigenlijk nooit) want heb alles gekoppeld aan homekit middels een apple tv.

Echter, nu kreeg ik de melding: "als beveiligingsmaatregel is de verbinding met je verbindingshub verbroken. maak opnieuw verbinding met je verbindingshub om verder te gaan". Nu mag ik dus weer heel de setup doorlopen en daarna ben ik waarschijnlijk al mijn lampen kwijt in Homekit, klopt dat?

Heb wel eens eerder opnieuw ingesteld maar om nu weer door heel me huis alle lampen te gaan koppelen...
Dit is dus exact wat ik 3 posts geleden heb gevraagd. Bijzonder dat jij dit ook hebt. Ik ben benieuwd of iemand weer waardoor dit kan komen en of er echt niks anders te doen is behalve alle lampen weer opnieuw gaan koppelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-07 16:53
Ik heb nu-en-dan ook dat ik de app opnieuw aan de hub moet koppelen.
Ik gebruik daar altijd de optie serienummer/beveiligingscode voor; dan hoef ik niets te scannen, alleen copy/paste. Ik heb het idee dat het gebeurt als ik iets aan het netwerk verander; een nieuw apparaat, of iets op een nieuw adres.

Maar ik hoef (tot nu toe...) nooit de boel opnieuw in te stellen.

Misschien komt het door de keuzes die ik in de app maak, misschien door iets anders. Ik weet het niet.

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-07 15:13

1 keer gehad in de afgelopen 2 jaar, paar maanden geleden. Alles opnieuw toevoegen, goed zuur van geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrya
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-07 13:01
DJGizbo schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:04:
[...]

1 keer gehad in de afgelopen 2 jaar, paar maanden geleden. Alles opnieuw toevoegen, goed zuur van geweest.
Ik heb dit ook gehad, zodat ik er helemaal klaar mee was.
Toen uiteindelijk alle lampen ed zorgvuldig ontkoppelt en ook de Google home app verwijderd.
En toen langzaam alles weer opnieuw opgebouwd met ondertussen wel goed je verstand er bij houden.

En sindsdien nergens geen last meer van en het draait nu alweer 3 maanden probleem loos.
Ik vind dit echt een aanrader voor iemand die er mee blijft klungelen.

Succes.

Gr. Gerrya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
MitchellHearth schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:14:
[...]

Dit is dus exact wat ik 3 posts geleden heb gevraagd. Bijzonder dat jij dit ook hebt. Ik ben benieuwd of iemand weer waardoor dit kan komen en of er echt niks anders te doen is behalve alle lampen weer opnieuw gaan koppelen...
Ik vermoed doordat m’n ikea hub nu op een ander subnet zit dan dat hij eerst zat. Wel beetje erg bizar dat je vervolgens al je lampen opnieuw moet instellen. Heb jij ook homekit gekoppeld? Wellicht dat her daar nkg mee te maken heeft? Moet dus nu ongeveer 30 lampen/spotjes en de rolgordijnen langs.. *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
blazez schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:24:
[...]

Knoppen kunnen niet over meerdere groepen heen. Als ik me nog goed herinner was er wel sprake van nieuwe knoppen die aangekondigd zijn die automations kunnen doen.
En dat zou in theorie wel over groepen heen kunnen gaan. Ik weet alleen niet wat de status van die ontwikkeling is.
De snelkoppelknop was oorspronkelijk eind januari gepland maar deze is last minute toch uitgesteld. De nieuwe planning is volgens het IKEA systeem nu tussen 22/06 en 27/07.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
robertwebbe schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:16:
[...]

De snelkoppelknop was oorspronkelijk eind januari gepland maar deze is last minute toch uitgesteld. De nieuwe planning is volgens het IKEA systeem nu tussen 22/06 en 27/07.
Ik ben benieuwd of we rond de langste dag, 21 juni, ook eindelijk kunnen genieten van een timer die zich aanpast aan de zonsondergang.
Na dit jaar steeds het tijdstip wat opgeschoven te hebben waarop de lampen aan gaan zou dit als de dagen weer korter worden een welkome aanvulling zijn.
Wanneer je de boel dan aan kan schakelen op bijvoorbeeld T - 30min begint het eindelijk wat op automatisering te lijken ipv een vrij dure schakelklok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwhoogervorst
Release Version: 1.12.1
20th May 2020
New features and changes in Accessories:
WS 1.0 (E14, E27, GU10) V-2.3.050.
Fixed On Off State after OTA Upgrade.

New features and changes in Gateway: 1.10.36
General Bug Fix and Performance Improvement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastBoyScout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-07 23:33

LastBoyScout

The Last but not Lost BoyScout

Hebben meerdere mensen wel een het probleem gehad dat de Ikea hub ineens niet meer verbonden was?
Afgelopen jaar nooit last van gehad; tot vandaag. Enige wat er is gebeurd is een IOS update op mijn iPhone; maar ook mijn iPad zei vandaag: Geen hub gevonden; koppel hem opnieuw.

Dit gedaan op mijn iPhone (ook ik zit nauwelijks in de app en gebruik homekit icm AppleTV om alles te regelen) en mijn hub lijkt totaal gereset. De schakelaars zijn nog wel verbonden met de (juiste) lampen alleen ik kan dus nu alles opnieuw inrichten. Homekit is alle lampen kwijt; dus ik moet echt helemaal opnieuw beginnen vrees ik. Wel balen; want heb net een Leddriver in (eerder achter) mijn keukast gebouwd en kan dan nu de boel weer open slopen. Weet niet of ik de gekoppelde (On/Off) schakelaar opnieuw kan koppelen en dat de lamp mee komt; maar dat gebeurde niet toen ik de draadloze dimmer van mijn eettafel opnieuw koppelde; de lamp moest ik alsnog (ook) opnieuw koppelen.

Nu kijk ik in de app op mijn telefoon en zie dat Ikea de laatste 10 minuten (!!) versie 1.10, 10.1, 1.11.0, 1.11.1, 1.11.12 en 1.11.3 heeft uitgebracht!. Nog nooit zo snel bugfixes uitgerold zien worden; vraag me toch echt af of dit gerelateerd aan mijn (ons?) probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
LastBoyScout schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:59:
[...]

Afgelopen jaar nooit last van gehad; tot vandaag. Enige wat er is gebeurd is een IOS update op mijn iPhone; maar ook mijn iPad zei vandaag: Geen hub gevonden; koppel hem opnieuw.

Dit gedaan op mijn iPhone (ook ik zit nauwelijks in de app en gebruik homekit icm AppleTV om alles te regelen) en mijn hub lijkt totaal gereset. De schakelaars zijn nog wel verbonden met de (juiste) lampen alleen ik kan dus nu alles opnieuw inrichten. Homekit is alle lampen kwijt; dus ik moet echt helemaal opnieuw beginnen vrees ik. Wel balen; want heb net een Leddriver in (eerder achter) mijn keukast gebouwd en kan dan nu de boel weer open slopen. Weet niet of ik de gekoppelde (On/Off) schakelaar opnieuw kan koppelen en dat de lamp mee komt; maar dat gebeurde niet toen ik de draadloze dimmer van mijn eettafel opnieuw koppelde; de lamp moest ik alsnog (ook) opnieuw koppelen.

Nu kijk ik in de app op mijn telefoon en zie dat Ikea de laatste 10 minuten (!!) versie 1.10, 10.1, 1.11.0, 1.11.1, 1.11.12 en 1.11.3 heeft uitgebracht!. Nog nooit zo snel bugfixes uitgerold zien worden; vraag me toch echt af of dit gerelateerd aan mijn (ons?) probleem is.
Erg fijn inderdaad. Ik moet ook zo’n 30 lampen langs. Ook buiten in de tuin. Zit er toch steeds meer aan te denken om voor philips hue te gaan. Ik kijk amper nog in de ikea app en als dit telkens gebeurd als ik in de app kijk na 2 maanden dan ben ik er wel een beetje klaar mee.

Bij mij kwam t waarschijnlijk door een subnet aanpassing tijdje geleden.
Voor een proecg (led verlichting op onze trap) ga ik hue led strips gebruiken. Werkt wel erg fijn dat je geen afstandsbediening nodig hebt en langs het spotje dient te gaan enz.

De versies zijn al van een tijdje terug, behalve de laatste die is gister uitgekomen zie ik

[ Voor 7% gewijzigd door Flexiilex op 21-05-2020 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
Vandaag weer opnieuw de app koppelen, en weer is alles (1 lamp, 3 rolgordijnen, 2 repeaters, en 4 bijbehorende afstandsbedieningen) gewoon zichtbaar. Waarschijnlijk vanwege de update, maar ik had ook een AppleTV (HomeHub) van een ander IP-adres voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Bij mij werkt ook de helft niet meer. Way to go ikea.

De fix is dus ontkoppelen en weer verbinden?
Settings voor homekit blijven?

Edit: nope maakt geen verschil.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 23-05-2020 12:43 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
ik ben blij dat ik van de Ikea hub ben afgestapt. Wel nog heel veel lampjes stopcontacten en dergelijke, maar voor de besturing overgestapt naar Deconz: De conbee II stick. Heel veel stabieler dan mijn oude setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Hmmmm.... door de berichten hier ook maar eens in de Ikea Home Smart app gekeken. Op iPad niks aan de hand, op iPhone wordt de hub niet gezien.... Is dit herkenbaar? In HomeKit en Google Home werkt alles gewoon.

[ Voor 12% gewijzigd door meesje op 23-05-2020 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Flexiilex schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:00:
[...]

Ik vermoed doordat m’n ikea hub nu op een ander subnet zit dan dat hij eerst zat. Wel beetje erg bizar dat je vervolgens al je lampen opnieuw moet instellen. Heb jij ook homekit gekoppeld? Wellicht dat her daar nkg mee te maken heeft? Moet dus nu ongeveer 30 lampen/spotjes en de rolgordijnen langs.. *zucht*
Dat is HET voordeel van automatiseren met Ikea. >:) Je bent automatisch veel vrije tijd kwijt. :+ Blij dat ik hier alles schakel met een Hue hub en Domoticz. Dan hou je automatisch veel tijd over. :D
geen gepiep over moderatie in het topic

[ Voor 59% gewijzigd door teacher op 24-05-2020 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
meesje schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:06:
Hmmmm.... door de berichten hier ook maar eens in de Ikea Home Smart app gekeken. Op iPad niks aan de hand, op iPhone wordt de hub niet gezien.... Is dit herkenbaar? In HomeKit en Google Home werkt alles gewoon.
Net in de Ikea app de QR code van de bridge gescand en alles werd weer herkend. Alles heeft z’n prijs.... Ik maak alleen gebruik van de Tradfri slimme stekkers (4 stuks). Wellicht tzt deze vervangen door die van Hue.
Pagina: 1 ... 82 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)