Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
DJF3 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 14:13:
Hi,

Ik heb net een Conbee II geinstalleerd. Het leren van de Ikea lampen gaat prima maar zodra ik een remote (draadloze dimmer) direct aan de lamp koppel, dan is de lamp onbruikbaar in deConz/Phoscon.

Vraag: is het mogelijk om de lamp:
  1. te registreren bij de Conbee, zodat ik de lamp op afstand kan bedienen
    (software --> Conbee ----(zigbee)---> lamp)
  2. EN te koppelen aan een 'lokale' remote zodat ik de lamp kan bedienen zonder afhankelijk te zijn van een computer/raspberry/software
    (remote -----(zigbee)---> lamp)
Je kunt, afhankelijk van de remote, wel een directe verbinding maken tussen de remote en lamp door de lamp te koppelen aan de groep die wordt aangemaakt in de Phoscon app. Zo is de lamp via deCONZ te bedienen, maar ook direct (zonder tussenkomst van deCONZ) met de remote.

https://tweakers.net/i/VUNEt7vmkHsHWJ_BLTNyhOoYFec=/f/image/V50sMIBRGUIcPBArG2qVYSBy.png

Dit werkt bijvoorbeeld met de grijs/witte Tradfri dimmer en met een Hue Dimmer Switch.

@tarlitz Er zijn dus wel mogelijkheden dit te doen :)

• tarlitz
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 21:36
JBS schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 14:37:
[...]
@tarlitz Er zijn dus wel mogelijkheden dit te doen :)
Bedankt voor de tip, ik ga hier dit weekend zelf even mee aan de slag! Ik heb hier zelf behoorlijk lang mee lopen pielen, maar had uiteindelijk opgegeven met het idee dat het niet mogelijk was.

• Stalensnuitje
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 01-04 11:43
Hallo mede-tweaker, ik heb in m'n nieuwe huis voor het eerst ook wat Trådfri spulletjes opgehangen. Het begon met 2 spotjes + een bewegingssensor voor op de overloop, werkt als een trein.

Nu we er wonen (en er dus internet is) heb ik ook de hub geïnstalleerd icm twee plugin stopcontacten. Na eerst een zooitje verbindingsproblemen, ws veroorzaakt doordat er updates werden geïnstalleerd, kan ik nu weer verbinden. Ik zie de verbonden items in de app, maar er is 0 reactie. Ik heb de lampen die in de stopcontacten zitten nu met de ab aangezet, maar de app doet nu dus niks. Of eigenlijk: de app zegt wel dat ze worden in- of uitgeschakeld, maar er gebeurt verder niks.

Iemand enig idee?

• Gerrya
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 02-04 16:19
Stalensnuitje schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:08:
Hallo mede-tweaker, ik heb in m'n nieuwe huis voor het eerst ook wat Trådfri spulletjes opgehangen. Het begon met 2 spotjes + een bewegingssensor voor op de overloop, werkt als een trein.

Nu we er wonen (en er dus internet is) heb ik ook de hub geïnstalleerd icm twee plugin stopcontacten. Na eerst een zooitje verbindingsproblemen, ws veroorzaakt doordat er updates werden geïnstalleerd, kan ik nu weer verbinden. Ik zie de verbonden items in de app, maar er is 0 reactie. Ik heb de lampen die in de stopcontacten zitten nu met de ab aangezet, maar de app doet nu dus niks. Of eigenlijk: de app zegt wel dat ze worden in- of uitgeschakeld, maar er gebeurt verder niks.

Iemand enig idee?
Hoi.
Ik heb vrijwel het zelfde probleem gehad.
Ik was en bleef aan het klooien en er ging van alles mis.
Uit eindelijk heb ik alles weer ontkoppelt en de app, verwijderd , en toen alles weer langzaam weer gekoppeld, en vanaf dat moment werkt alles perfect.
Mooi werk voor de zaterdag of zondag.
Succes. :)
Gr. Gerrya

Acties:
  • +19Henk 'm!

• bitjeverkeerd
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 20:22
Ik wil jullie mijn oplossing voor een "slimme" schakelaar ook niet onthouden. Ik heb mijn standaard Jung schakelaar vervangen door een Jung pulsdrukker (type 535EU). Op de achterzijde zit mijn eigen pcb. Op deze pcb heb ik de zigbee module uit een Ikea Tradfri remote gesoldeerd.

https://tweakers.net/i/cZQ1Ct6SNQJACB7GI_nN1Flh6xM=/800x/filters:strip_icc()/f/image/Ba16YmowQrvonLARqpuuxjJO.jpg?f=fotoalbum_large
De gesloopte ikea remote

https://tweakers.net/i/mqn0ra-p5ZNZWG0oZRFYQaMSbFA=/800x/filters:strip_icc()/f/image/QoR8XwHAQw2iOWkLG9K0xn8L.jpg?f=fotoalbum_large
Pcb gemaakt en besteld in China

https://tweakers.net/i/VRFMK99OiiPBAqayOCqFh_UbQZQ=/800x/filters:strip_icc()/f/image/cFeyHWk0NmNmmSuVeqwhuV8t.jpg?f=fotoalbum_large
Zigbee module uit de Ikea remote gemonteerd op de nieuwe pcb

https://tweakers.net/i/xveqp3bqainWCIqnkaQbaFIpHb8=/800x/filters:strip_icc()/f/image/txcIJ5QHUpquve9f3WO8qkdH.jpg?f=fotoalbum_large
Gemonteerd op een Jung pulsdrukker

https://tweakers.net/i/UMtE5vpSTcyHlHV57RaNTOFQD78=/800x/filters:strip_icc()/f/image/7R9StMoD9WSExJIt2hSZ4Ksf.jpg?f=fotoalbum_large
Met beschermkapje

https://tweakers.net/i/J1-f63KlJ1RaOkKdnSDCFABXcVE=/800x/filters:strip_icc()/f/image/azel4uaYaHY5zR72nOlyymDi.jpg?f=fotoalbum_large
Het eindresultaat

https://tweakers.net/i/JCDvUQEnwa0uAMzDL6J8OPB-T1w=/800x/filters:strip_icc()/f/image/HGqWkonkRD4I3mHi8tiHHvKz.jpg?f=fotoalbum_large

• robertwebbe
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 20:47
Sinds gisteren heb ik op meerdere locaties dat Google Assistant niet meer alle Ikea apparaten kan schakelen, zowel lampen als schakelaars. De Assistant zegt dat die het schakelt maar er gebeurd niets. Als ik in de Home Smart app schakel, doet die het wel. Ook al gezegd dat hij de apparaten moet synchroniseren maar dat er was een fout opgetreden bij Ikea Home Smart. Nu probeer in de Home Smart app Google Home uit en aan te zetten maar daar krijg ik een foutmelding dat het uitschakelen niet gelukt is omdat er geen verbinding kon worden gemaakt. Ik heb de Hub al enkele malen herstart.

Heeft iemand vergelijkbare ervaring?

[Voor 7% gewijzigd door robertwebbe op 14-03-2020 10:58]

http://www.robertwebbe.nl, technische zaken simpel uitgelegd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:49
robertwebbe schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:45:
Sinds gisteren heb ik op meerdere locaties dat Google Assistant niet meer alle Ikea apparaten kan schakelen, zowel lampen als schakelaars. De Assistant zegt dat die het schakelt maar er gebeurd niets. Als ik in de Home Smart app schakel, doet die het wel. Ook al gezegd dat hij de apparaten moet synchroniseren maar dat er was een fout opgetreden bij Ikea Home Smart. Nu probeer in de Home Smart app Google Home uit en aan te zetten maar daar krijg ik een foutmelding dat het uitschakelen niet gelukt is omdat er geen verbinding kon worden gemaakt. Ik heb de Hub al enkele malen herstart.

Ik had het net weer met de verlichting in de afzuigkap. Even de hub paar seconden van de stroom af en alles nog eens laten synchroniseren lost het op. Heb ik een paar keer per jaar. Heel raar…

• wielhelm
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:57

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Hier ook drie van de 10 spotjes niet bereikbaar na maanden van correct gewerkt te hebben.
Dat was er eerst één. Toen de gateway gereboot..... toen drie.

[Voor 27% gewijzigd door wielhelm op 16-03-2020 08:49]

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 20:44
bitjeverkeerd schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:54:
Ik wil jullie mijn oplossing voor een "slimme" schakelaar ook niet onthouden. Ik heb mijn standaard Jung schakelaar vervangen door een Jung pulsdrukker (type 535EU). Op de achterzijde zit mijn eigen pcb. Op deze pcb heb ik de zigbee module uit een Ikea Tradfri remote gesoldeerd.

[Afbeelding]
De gesloopte ikea remote

[Afbeelding]
Pcb gemaakt en besteld in China

[Afbeelding]
Zigbee module uit de Ikea remote gemonteerd op de nieuwe pcb

[Afbeelding]
Gemonteerd op een Jung pulsdrukker

[Afbeelding]
Met beschermkapje

[Afbeelding]
Het eindresultaat

[Afbeelding]
Nice! Dat is nog eens een echte Tweakers oplossing :P
robertwebbe schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:45:

Yep, hier ook.
Mijn vriendin wilde gisteren, toen we naar bed gingen, alle lampen uit doen via de Sonos speaker. Dat werkte niet, maar dat gebeurt vaker. Google en de stem van mijn vriendin zijn niet echt vrienden :D
Echter werkte het met de fysieke (Ikea) knoppen ook niet lekker bij alle lampen.

Toen ik het vervolgens via de Google Home app probeerde ging het ook niet echt soepel. Een lamp in de woonkamer bleef aan en een aantal lampen in de keuken gingen ook niet uit. Vervolgens toch weer met de knoppen geprobeerd en toen ging het wel.

Vanmorgen werkte alles weer zoals het hoorde. Niet gecheckt, maar wellicht was er net een update bezig?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• robertwebbe
@bitjeverkeerd Super mooi gemaakt man! d:)b
Om het nog perfecter te maken zou je misschien nog een geheel omsluitend kapje kunnen maken/printen in plaats van alleen de achterzijde. Met dan een uitsparing voor de batterij en en de koppelknop. Maar dat is alleen maar cosmetische verbetering terwijl dat deel weggewerkt zit...

Kan ik ook ook een complete set van je kopen alleen zonder schakelaar zodat ik hem zelf op mijn merk schakelaar kan bouwen? Ik heb helaas geen gereedschap om SMD te kunnen solderen.

• asc366
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 01-04 14:34
robertwebbe schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:35:
En anders zou ik hem gewoon even gaan ruilen bij IKEA.
Gedaan, werkt nu inderdaad wel. Geinig, ze kunnen 'm daar bij de servicebalie testen en ze zag daadwerkelijk dat 'ie zwak signaal (?) had. Anyhow, werkt nu.

• DJF3
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 28-03 00:00
JBS schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 14:37:
[...]
Je kunt, afhankelijk van de remote, wel een directe verbinding maken tussen de remote en lamp door de lamp te koppelen aan de groep die wordt aangemaakt in de Phoscon app. Zo is de lamp via deCONZ te bedienen, maar ook direct (zonder tussenkomst van deCONZ) met de remote.

Dit werkt bijvoorbeeld met de grijs/witte Tradfri dimmer en met een Hue Dimmer Switch.
https://tweakers.net/i/E-nF8enrTfroSx6viJOQEF07hjs=/f/image/27oUXhichaLkF6A6OwdYCNUy.png

Maar om de schakelaar te laten praten met de lamp moet je deze toch pairen? Als ik de schakelaar met de lamp pair dan is deze in Phoscon/deCONZ niet meer bruikbaar.
(laatste Ikea firmware)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
DJF3 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:39:
[...]

[Afbeelding]

Maar om de schakelaar te laten praten met de lamp moet je deze toch pairen? Als ik de schakelaar met de lamp pair dan is deze in Phoscon/deCONZ niet meer bruikbaar.
(laatste Ikea firmware)
Je paired ze beide met deCONZ en in de Phoscon app (horende bij deCONZ) voeg je de lamp aan de groep toe die automatisch voor de remote is aangemaakt. Zoals gezegd werkt dat dus niet voor elke remote, voor die jij noemt weet ik 't niet zeker. Check of er in het linker menu automatisch een groep voor die remote wordt aangemaakt. Is dat zo, dan is zo'n directe verbinding mogelijk.

Via VNC heb je overigens ook de mogelijkheid zo'n 'binding' te maken. Zie de tweede alinea na de opsomming op https://github.com/dresde...#4-configuring-the-device

[Voor 12% gewijzigd door JBS op 16-03-2020 11:46]

• bitjeverkeerd
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 20:22
@bitjeverkeerd Super mooi gemaakt man! d:)b
Om het nog perfecter te maken zou je misschien nog een geheel omsluitend kapje kunnen maken/printen in plaats van alleen de achterzijde. Met dan een uitsparing voor de batterij en en de koppelknop. Maar dat is alleen maar cosmetische verbetering terwijl dat deel weggewerkt zit...

Kan ik ook ook een complete set van je kopen alleen zonder schakelaar zodat ik hem zelf op mijn merk schakelaar kan bouwen? Ik heb helaas geen gereedschap om SMD te kunnen solderen.
Een geheel omsluitend kapje zou idd wel mooier staan, dit goedkope pvc plaatje voldoet echter wel om een een eventuele lasklem-verbinding tussen fase en schakeldraad uit de buurt van de printplaat te houden.

De huidige printplaat past precies op een Jung schakelaar. Achterop de Jung schakelaar zitten al 2 gaten met schroefdraad waarin de printplaat vastgezet kan worden. Ik zie dat je Busch-Jaeger schakelmateriaal gebruikt, het mooiste zou een aangepaste versie van de pcb zijn natuurlijk....

Ik heb nog wel een aantal printplaten over, deze moeten echter nog wel voorzien worden van componenten.

• wielhelm
  • Laatst online: 21:57

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Net de hele groep spanningsloos gemaakt. daarna kwamen de spotjes allemaal (10) weer online.

Na 3 maanden probleemloos gebruik toch vreemd dat dit gebeurd.
wielhelm schreef op maandag 16 maart 2020 @ 08:35:
Hier ook drie van de 10 spotjes niet bereikbaar na maanden van correct gewerkt te hebben.
Dat was er eerst één. Toen de gateway gereboot..... toen drie.

• [Mad Max]
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 19:36
Vorige week de Tradfri hub volledig moeten "herbouwen" met alle schakelaars en lampen in huis. Wegens een korte onderbreking van de stroomvoorziening was de hub alles kwijt.

Na nu alles weer klaar te hebben (je blijft lopen in huis, dat is dan wel weer goed in Coronatijd) en ook Google Home weer werkend te hebben, is alles nu weer aan het aftakelen.

Spraakopdrachten werden gisteravond wel herkend, maar de Ikea smart home app ziet meer en meer devices op grijs staan. En in de instellingen is al een deel nu 1 dagen niet gezien.

Heeft iemand een suggestie? Voordat ik straks weer alles kan doen?
Hub nog niet herstart (goede ervaringen mee tenslotte, not).

• jwhoogervorst
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 21:33
Nog nier te zien in de app, wel al op https://ww8.ikea.com/ikea...tes/releasenotesltd.html:

Release Version: 1.12.0
23rd March 2020
New features and changes in Accessories:
Control Outlet 2.0.024.
Update Regarding the synchronization Feature.

New features and changes in Gateway: 1.10.30
General bug fixes and Improvements

Voor elke oplossing is er een probleem!

• thejoker80
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

kleine vraag. Ik heb (had) een tradfri lamp achter een dimmer zitten (en deze dimmer staat dan dus altijd aan) die ik bedien via de afstandsbediening die bij die lamp zat (enkel voor die lamp dus, aan, uit en dimmen). De lamp (en ook een 2e die geprobeerd heb) gaat nogal stinken naar verloop van tijd. De voet, wat je in de fitting draait, wordt ook erg warm en volgens mij is het ook dat deel dat stinkt.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen?

• JBS
  • Niet online
thejoker80 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:06:
kleine vraag. Ik heb (had) een tradfri lamp achter een dimmer zitten (en deze dimmer staat dan dus altijd aan) die ik bedien via de afstandsbediening die bij die lamp zat (enkel voor die lamp dus, aan, uit en dimmen). De lamp (en ook een 2e die geprobeerd heb) gaat nogal stinken naar verloop van tijd. De voet, wat je in de fitting draait, wordt ook erg warm en volgens mij is het ook dat deel dat stinkt.

Een Tradfri lamp plaats je nooit achter een dimmer, dit geeft vroeg of laat problemen, ook als je deze volledig open draait. Dimmer verwijderen dus :)

[Voor 3% gewijzigd door JBS op 26-03-2020 10:10]

• Serena
thejoker80 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:06:

Wat al is gezegd. Slimme verlichting, dus niet alleen Tradri, mag je nooit achter een dimmer plaatsen.

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

JBS schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:10:
[...]
Een Tradfri lamp plaats je nooit achter een dimmer, dit geeft vroeg of laat problemen, ook als je deze volledig open draait. Dimmer verwijderen dus :)
dank! dat was ook het plan hoor maar voordat ik daaraan toe kwam begon het te stinken... :)

oh, ander vraagje. als ik deze dimmers wil gebruiken:

https://tweakers.net/i/t9KXJavhVz5u-V788rtcoV9E_v0=/f/image/8zxC5cbtbbJLhuUkcXdSNZsF.jpg

bestaat er iets van een wit plaatje die ik op de plek van de huidige dimmers (daar zitten straks lelijke gaten natuurlijk) kan plaatsen en deze dimmers er op kan plakken? Of moet ik zelf gewoon een plaatje van hout maken oid?

[Voor 35% gewijzigd door thejoker80 op 26-03-2020 10:17]

• JBS
  • Niet online
thejoker80 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:13:
[...]

dank! dat was ook het plan hoor maar voordat ik daaraan toe kwam begon het te stinken... :)

oh, ander vraagje. als ik deze dimmers wil gebruiken:

[Afbeelding]

bestaat er iets van een wit plaatje die ik op de plek van de huidige dimmers (daar zitten straks lelijke gaten natuurlijk) kan plaatsen en deze dimmers er op kan plakken? Of moet ik zelf gewoon een plaatje van hout maken oid?
Bestaat niet kant-en-klaar, maar mocht je een 3D printer hebben, of iemand kennen met een 3D printer, kijk dan eens naar bijvoorbeeld: https://www.thingiverse.com/thing:3155936

@septillion Inderdaad, wel afdekplaatjes, ik doelde specifiek op iets om de schakelaar in te integreren.

[Voor 11% gewijzigd door JBS op 26-03-2020 10:37]

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 00:25
Er bestaan wel degelijk afdekplaatjes. Niet iets om die schakelaar in te integreren maar wel om af te dekken. Is de dimmer enkel/los is het makkelijk. Zit hij in een raam zal je die van het juiste merk moeten halen. Voor een enkele kan je natuurlijk ook voor een enkel raam + afdekplaat van dat merk gaan, is waarschijnlijk wat mooier.

• TommieW
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 21:53

TommieW

Numa numa.

[Mad Max] schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 07:49:
Vorige week de Tradfri hub volledig moeten "herbouwen" met alle schakelaars en lampen in huis. Wegens een korte onderbreking van de stroomvoorziening was de hub alles kwijt.

Na nu alles weer klaar te hebben (je blijft lopen in huis, dat is dan wel weer goed in Coronatijd) en ook Google Home weer werkend te hebben, is alles nu weer aan het aftakelen.

Spraakopdrachten werden gisteravond wel herkend, maar de Ikea smart home app ziet meer en meer devices op grijs staan. En in de instellingen is al een deel nu 1 dagen niet gezien.

Heeft iemand een suggestie? Voordat ik straks weer alles kan doen?
Hub nog niet herstart (goede ervaringen mee tenslotte, not).
Ik had eerder deze week ook dat mijn Gateway alles kwijt was. Dit heb ik één keer eerder gehad na een update. Mijn vermoeden dan ook dat dit weer veroorzaakt is door een update. Ik denk dat powercyclen nu wel redelijk veilig kan. Ik moet eens in de maand wel m'n Gateway rebooten, wat meestal dus wel probleemloos gaat.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
Xiaomi Mi 9T Pro

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

JBS schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:19:
[...]
Bestaat niet kant-en-klaar, maar mocht je een 3D printer hebben, of iemand kennen met een 3D printer, kijk dan eens naar bijvoorbeeld: https://www.thingiverse.com/thing:3155936

@septillion Inderdaad, wel afdekplaatjes, ik doelde specifiek op iets om de schakelaar in te integreren.
dit is wel vet hoor. tnx. Zou je die ook in dubbele versie hebben.... :)

• JBS
  • Niet online
thejoker80 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:48:
[...]

dit is wel vet hoor. tnx. Zou je die ook in dubbele versie hebben.... :)
Kijk eens rond op https://www.thingiverse.com/. Of, wanneer traag of onbereikbaar, beter https://www.yeggi.com/

• M-ThijZ
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 22:16

M-ThijZ

Riding on Rails

Is de TRÅDFRI draadloze bewegingssensor geschikt voor gebruik in een werkkamer?

Nu ik noodgedwongen thuiswerk zou ik het makkelijk vinden als de verlichting automatisch aangaat wanneer ik in de kamer aanwezig ben en achter het bureau zit.

Is de sensor hiervoor gevoelig genoeg? Of zit je elk kwartier naar de sensor te zwaaien?

(ik heb een ConBee II en hoef de sensor niet rechtstreeks met een lamp te pairen)

• Cujo74
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 02-04 15:50
M-ThijZ schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 21:57:

Nu ik noodgedwongen thuiswerk zou ik het makkelijk vinden als de verlichting automatisch aangaat wanneer ik in de kamer aanwezig ben en achter het bureau zit.

Is de sensor hiervoor gevoelig genoeg? Of zit je elk kwartier naar de sensor te zwaaien?

(ik heb een ConBee II en hoef de sensor niet rechtstreeks met een lamp te pairen)
Senor is redelijk gevoelig moet ik zeggen maar het ligt er voornamelijk aan hoe dicht je op de sensor zit te werken.
Paar meter afstand en dan zal het geheid zwaaien worden
Maar als je het zicht van de sensor ook op je bureau en het liefst op je handen kan krijgen dan moet het wel werken

• JBS
  • Niet online
M-ThijZ schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 21:57:

Afhankelijk van de plek van motion sensor ten opzichte van je werkplek kan dit werken, maar doorgaans is een kleine polsbeweging niet per se genoeg om opnieuw motion te detecteren.

Wat ik gedaan heb, wel met een Xiaomi Motion sensor, maar het idee is hetzelfde: Spots aan in werkkamer bij beweging na zonsondergang en weer uit wanneer er 30 minuten geen beweging is. In de praktijk beweeg je gedurende een half uur voldoende om motion opnieuw te triggeren, maar wederom, afhankelijk van je werkplek en houding.

• M-ThijZ
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 22:16

M-ThijZ

Riding on Rails

Cujo74 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:06:
[...]

Senor is redelijk gevoelig moet ik zeggen maar het ligt er voornamelijk aan hoe dicht je op de sensor zit te werken.
Paar meter afstand en dan zal het geheid zwaaien worden
Maar als je het zicht van de sensor ook op je bureau en het liefst op je handen kan krijgen dan moet het wel werken
Het is een kleine kamer van effectief 2,5m x 3m aan oppervlakte, dus dat is dan het proberen waard.
Wat ik gedaan heb, wel met een Xiaomi Motion sensor, maar het idee is hetzelfde: Spots aan in werkkamer bij beweging na zonsondergang en weer uit wanneer er 30 minuten geen beweging is.
Precies, dan zullen de lampen iets langer aan moeten blijven staan.

Ik wilde dit zelf gebruiken voor drie spots TRÅDFRI GU10 spots, met instelbare kleurtemperatuur. Om tijdens 'kantoortijd' 4000K op volle helderheid te hebben en in de avond 2700K op de helft van de helderheid.

Dus daar moet Home Assistant nog iets slims gaan doen op basis van de tijd en/of zonsondergang.

• RoJan
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 01-04 16:14
Ik heb al sinds een tijdje ruzie met het hele IKEA Smarthome gebeuren, maar gedeeltelijk werkte het nog. Nu werkt er niets meer. Op de hub brandt het middelste lampje niet, wat zou moeten betekenen dat hij niet communiceert met de router. Als ik echter zoek met Fing vanaf mijn telefoon dan wordt de IKEA hub gewoon gevonden. Handmatig invoeren van IP-adres en zelfs de nummers helpt ook niet, hij wil niet meer communiceren met de app. De vraag is dan: is hij defect of is het toch een softwareprobleem?

• lochtejans
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21:52
Heeft iemand ervaring met TRÅDFRI E27 slimme verlichting in combinatie met staande buitenlampen? Bij diverse buitenlampen twijfel ik of de slimme ikea lamp (60mm diameter?) wel past in het kapje van de buitenlamp.

• Len020
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 02-04 17:12
Kan iemand aangeven of de tradfri sensor ook zonder hub werkt ? Op de site van Ikea wordt ik niet veel wijzer. De Remote staat wel vermeld dat je deze direct aan lampen zonder hub kan koppelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• robertwebbe
@Len020 Ja, dat kan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• robertwebbe
De 1.12.0 update is nu beschikbaar.
#updaten

[Voor 22% gewijzigd door robertwebbe op 31-03-2020 12:49]

• Serena
robertwebbe schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:45:
#updaten
Van wat? De app, de hub? Ik vind niets…

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 20:44
De hub, werkelijk een wereld van verschil. Ik merk er niets van :+

Updaten ging eenvoudig. Even de Ikea app openen op mijn telefoon, zoeken naar updates, update installeren in een minuutje en klaar was ik.

Kon zo snel echter geen info vinden over wat de update inhoud.

• Serena
B-Real schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:15:
De hub, werkelijk een wereld van verschil. Ik merk er niets van :+

Updaten ging eenvoudig. Even de Ikea app openen op mijn telefoon, zoeken naar updates, update installeren in een minuutje en klaar was ik.

Kon zo snel echter geen info vinden over wat de update inhoud.
Hmmmm, hier vindt hij nog geen update.

• Gerrya
Jep, hier is hij ook binnen, weet iemand waar / of Wat er precies is veranderd / verbetert.

Gr. Gerrya

• Serena
Gerrya schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:36:
Jep, hier is hij ook binnen, weet iemand waar / of Wat er precies is veranderd / verbetert.

Gr. Gerrya
Raar, zelfs na een herstart niet.
Man man man, die aan/uit schakelaar is ook na maanden nog steeds niet geüpdatet.
Krijg langzaam een beetje een punthoofd hiervan. Het werkt nou werkelijk nooit een keertje zoals het echt moet.

• Gerrya
robertwebbe schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:45:
#updaten
Ha robertwebbe.
Weet jij toevallig wat de update precies heeft veranderd, of alleen de snelheid van de app.
Gr. Gerrya

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Serena
En om de vraag niet nog tig keer voorbij te zien komen.
De updategegevens staan gewoon in de app hoor…

https://tweakers.net/i/bmBdXMPl3_Muba3pl1Gyo224OGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wsk36tRBpaciBzuEf60kwHb3.jpg?f=fotoalbum_large
Serena schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:52:
En om de vraag niet nog tig keer voorbij te zien komen.
De updategegevens staan gewoon in de app hoor…

[Afbeelding]
Dank! We zijn overigens allemaal zo neurotisch dat we perse direct de nieuwe firmware willen hebben. ;)
Ik zit trouwens nog op 1.10.30. Ach, de update zal de komende tijd wel automatisch worden toegepast.

[Voor 10% gewijzigd door meesje op 31-03-2020 15:26]

• b_art015
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 02-04 16:38
meesje schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:24:
[...]

Dank! We zijn overigens allemaal zo neurotisch dat we perse direct de nieuwe firmware willen hebben. ;)
Ik zit trouwens nog op 1.10.30. Ach, de update zal de komende tijd wel automatisch worden toegepast.
Dan heb je dus wel de nieuwste versie, zie release notes.. :)
b_art015 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:32:
[...]

Dan heb je dus wel de nieuwste versie, zie release notes.. :)
Pfff.... sufferd die ik ben. Ik zag alleen 1.12.0 staan.... 8)7

• Serena
meesje schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:34:
[...]

Pfff.... sufferd die ik ben. Ik zag alleen 1.12.0 staan.... 8)7
Oh duh!!!

https://tweakers.net/i/AcQigjG2bTfEUNg2vaL8WbTN-Zo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rI1gARzHK7jzoDnf2MdjwD1G.jpg?f=fotoalbum_large

• mvrooij
  • Laatst online: 02-04 16:22
Vandaag ook netjes de update gehad en mijn hub draait nu op 1.10.30. Ik zie ook tevens dat er een update voor de Control Outlet's is (2.0.024). Deze krijg ik er niet op, andere mensen dit al wel gelukt? Heb namelijk soms problemen met synchronisatie met mijn homehub/app en laat staan dat dit nu net de fix is.
Jaha, ik weet het.... Wrijf nog het nog even lekker in. :)
mvrooij schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:05:
Vandaag ook netjes de update gehad en mijn hub draait nu op 1.10.30. Ik zie ook tevens dat er een update voor de Control Outlet's is (2.0.024). Deze krijg ik er niet op, andere mensen dit al wel gelukt? Heb namelijk soms problemen met synchronisatie met mijn homehub/app en laat staan dat dit nu net de fix is.
Bij mij hebben we alle vier deze versie. Ik had ooit het probleem dat de aan/uit schakelaar niet bijgewerkt werd (in ieder geval niet snel). Twee dagen later checkte ik nog een keer de app en de aan/uit schakelaar was bijgewerkt. Dus gewoon even geduld hebben.

[Voor 52% gewijzigd door meesje op 31-03-2020 16:08]

• mvrooij
meesje schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:05:
[...]

[...]

Bij mij hebben we alle vier deze versie. Ik had ooit het probleem dat de aan/uit schakelaar niet bijgewerkt werd (in ieder geval niet snel). Twee dagen later checkte ik nog een keer de app en de aan/uit schakelaar was bijgewerkt. Dus gewoon even geduld hebben.
Lastig.. geduld.. haha nee ik wacht het even af.

Het is meer dat ik iets ervaar wat ik voorheen nooit had en dit is sinds ik de control outlets gebruik. Ik merk dat als ik Apple HomeKit opstart hij mijn ikea apparaten langer moeten bijwerken. Mijn Philips Hue is direct werkend. Dit was voorheen niet het geval dus heb het gevoel dat het met mijn outlets te maken heeft. Ook zijn mijn aantal apparaten van ikea naar 48 gegaan, misschien dat hij daarom gewoon langer moet laden maar ik wacht het even af!

Dank voor je reactie.
mvrooij schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:13:
[...]
Ik merk dat als ik Apple HomeKit opstart hij mijn ikea apparaten langer moeten bijwerken.
Dat heb ik ook wel eens ervaren. De outlets bleven even op 'bijwerken' staan terwijl dit bij de Hue tegels niet het geval is. Ik heb er niet veel aandacht aan geschonken. Met mijn Hue Tap kon ik wel gelijk de Hue lampen en Ikea outlets bedienen. Even afkloppen, maar recentelijk heb ik dit niet meer ervaren.

• mvrooij
meesje schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:26:
[...]

Dat heb ik ook wel eens ervaren. De outlets bleven even op 'bijwerken' staan terwijl dit bij de Hue tegels niet het geval is. Ik heb er niet veel aandacht aan geschonken. Met mijn Hue Tap kon ik wel gelijk de Hue lampen en Ikea outlets bedienen. Even afkloppen, maar recentelijk heb ik dit niet meer ervaren.
Juist exact dat, ik heb thuis 6 outlets en sinds ik die in gebruik heb blijven de tegels waar ikea apparaten onderzitten op bijwerken staan. Mijn directe hue tegels niet daarom hoopte ik dat het dat de update het zou oplossen. Ik wacht het even af!

ps. tevens las ik ergens op een forum dat bij iemand de Outlet niet goed was, door deze er tussen uit te halen ging het wel dus dit kan ik ook nog proberen.

• Serena
meesje schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:05:
[...]

[...]

Hier stond hij dus ook al goed. Heb ook naar die 12 gekeken.
De aan/uit schakelaar moest maanden geleden al geüpdatet zijn, die doet het gewoonweg niet.
@mvrooij Wat wellicht ook kan helpen, is de Woning app 'hard' af te sluiten en opnieuw op te starten. Of wellicht de Ikea app een keer te openen. Soms heb ik met een enkele Hue lamp die onbereikbaar is in de Woning app. Als ik dan de Hue app een keer open en daarna de Woning app is alles weer goed.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TYZ
  • Laatst online: 00:06
Bij het aanpassen van een van m'n timers in de Home Smart app (tja, zomertijd), merkte ik zojuist dat een klein maar irritant puntje in de app is opgelost:
Bij het aanpassen van de begintijd, blijft nu de oorspronkelijke eindtijd gehandhaafd. d:)b
(Voorheen werd de eindtijd elke keer overschreven door de begintijd plus een uur.)

Efficiency is intelligent laziness...

• mvrooij
meesje schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:46:
@mvrooij Wat wellicht ook kan helpen, is de Woning app 'hard' af te sluiten en opnieuw op te starten. Of wellicht de Ikea app een keer te openen. Soms heb ik met een enkele Hue lamp die onbereikbaar is in de Woning app. Als ik dan de Hue app een keer open en daarna de Woning app is alles weer goed.
Heb alles al geprobeerd maar helaas. Gisteravond is de update erop gezet maar helaas moet hij nog steeds langer laden als voorheen. Ik heb gemerkt dat 1 outlet niet goed uitschakelt, deze heb ik direct vervangen maar was helaas ook niet de oplossing.

Misschien dat ik vanavond eens heel het stroom van mijn huis haal om alles eens te resetten, misschien dat er ergens een storing in zit. Het werkt gewoon goed alleen het langer laden is irritant als ik even snel wil schakelen.

• robertwebbe
mvrooij schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:05:
Mogelijk werkt de tip om tijdens het controleren op updates in de Ikea Home Smart app de schakelaar een aantal malen aan en uit te zetten, dat triggert dat er communicatie is. Mijn ervaring is dat ze dan binnen een half uur bijgewerkt zijn. En anders een minuut spanningsloos maken, opnieuw aansluiten en dan op updates controleren.

• mvrooij
robertwebbe schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:34:
[...]

Mogelijk werkt de tip om tijdens het controleren op updates in de Ikea Home Smart app de schakelaar een aantal malen aan en uit te zetten, dat triggert dat er communicatie is. Mijn ervaring is dat ze dan binnen een half uur bijgewerkt zijn. En anders een minuut spanningsloos maken, opnieuw aansluiten en dan op updates controleren.
Ikea is volledig up to date, alle apparaten hebben de laatste versies dus dit is het probleem niet. Het is vooral HomeKit die sinds kort langer moet bijwerken en dit was voorheen niet het geval. Plus mijn Hue lampen zijn wel direct zichtbaar en bijgewerkt.

Ik zal vanavond eens even de aardlekschakelaar omzetten zodat overal 1 minuut het stroom vanaf is dan is alles meteen soort van gereset.

• tafmaf
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:18
Zit te denken aan een leptiter voor in de wc.
Zou deze ook op een bewegingssensor willen koppelen.?
Zie alleen een afstandbediening staan namelijk

https://www.ikea.com/nl/n...pot__AA-2137748-1_pub.pdf

• mvrooij
tafmaf schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:48:
Zit te denken aan een leptiter voor in de wc.
Zou deze ook op een bewegingssensor willen koppelen.?
Zie alleen een afstandbediening staan namelijk

https://www.ikea.com/nl/n...pot__AA-2137748-1_pub.pdf
Ja hoor dit is gewoon mogelijk, het is een "slimme" lamp van iKea dus dit is gewoon te koppelen!

• tafmaf
Hmmmmmm dacht ik ook.
Heb ze dus besteld en krijg in net via facebook een bericht dat deze niet met de sensor te koppelen zijn. :?

• robertwebbe
@tafmaf Ik zou het gewoon testen. Als het niet werkt, kun je het altijd nog terugsturen.
En als het wel werkt dan kun je de medewerker laten weten dat die niet goed geïnformeerd is.

• tafmaf
Dat duurt nog wel even. ;)
Nu besteld is over 20 dagen in huis. :P

• mvrooij
tafmaf schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:03:
Hmmmmmm dacht ik ook.
Heb ze dus besteld en krijg in net via facebook een bericht dat deze niet met de sensor te koppelen zijn. :?
Heel gek, waarom zou dit dan wel te koppelen zijn aan een schakelaar is gewoon exact hetzelfde signaal/protocol. Ik zou zeggen dat dit geen problemen moet geven, en anders gewoon terug sturen inderdaad!
Pagina: 1 ... 79 80 81 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True