• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:27
@pierregielen64 Roep even naar je Google home mini of Google Assistant ‘Hey Google, synchroniseer apparaten.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekkie75
  • Registratie: Augustus 2018
  • Niet online
Koekkie75 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 18:57:
Even een vraagje.
Het klopt toch dat een lamp na een reset 1x hoort te knipperen? Ik heb nu al meerdere lampen, maar die blijven na een reset zachtjes flikkeren.
Niemand? Ik wil ze graag koppelen aan mijn ICS-2000 hangen, maar krijg ze niet gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:13
Koekkie75 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 06:14:
[...]

Niemand? Ik wil ze graag koppelen aan mijn ICS-2000 hangen, maar krijg ze niet gereset.
Nouja, knipperen is een groot woord in dit geval. Je ziet de kleur wat verspringen en dat is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekkie75
  • Registratie: Augustus 2018
  • Niet online
Nouja, knipperen is een groot woord in dit geval. Je ziet de kleur wat verspringen en dat is het wel.
[/quote]

Na de reset gaan de lampen steeds iets harder branden,dan weer zachter, dat blijft zich herhalen. Normaal knippert/verspringt die toch 1 keer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-10 13:36
Een tijdje terug heb ik een klikaanklikuit set gekocht en aangesloten ACM-3500-3 met AWST-8800 schakelaars. Nu zag ik de Fradfri CB10 schakelaar bij de Ikea liggen... Gaat deze ook op de ingebouwde ACM schakelaar werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:13
Stef012 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:13:
Een tijdje terug heb ik een klikaanklikuit set gekocht en aangesloten ACM-3500-3 met AWST-8800 schakelaars. Nu zag ik de Fradfri CB10 schakelaar bij de Ikea liggen... Gaat deze ook op de ingebouwde ACM schakelaar werken?
Welke schakelaar bedoel je precies?
Let er op dat de ACM-3500-3 dus niet Zigbee ondersteund en daarom dus niet met Tradfri zal werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Erik1971 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:02:
[...]

Klopt je app praat met bridge en deze stuurt de lampen aan!
En status weet ik niet of en hoe vaak de bridge deze van de lampen ophaalt of alleen in app bij houd?

Maar wellicht moet ik even toelichten wat er fout gaat wanneer twee 2,4Ghz devices naast elkaar liggen!

Wat er gebeurt met RF is dat het signaal dat wordt uitgezonden over x centimeters (hangt van antenne design af, normaal 30-40 cm) het signaal niet stabiel op 1 frequentie (kanaal) zit maar over meerdere kanalen uitzend! En aan gezien Wifi met meer vermogen zend dan ZigBee is de kans erg groot dat binnenkomende ZigBee berichten worden weg gedrukt (zit een aantal retries op), met gevolg dat berichten van lamp of senor/switch niet aankomen bij de Ikea brdige! Met het zenden van ZigBee berichten door Ikea bridge gebeurt hetzelfde maar omdat Wifi zo dicht bij staat hoort deze de bridge wel en stopt deze even om bericht door bridge te laten versturen en visa versa!

Hop dat het nu duidelijker is!
Na een tijdje merkte ik toch dat er 1 lamp niet aanging toen ik de hub vlak naast de router had liggen...

Nou is het wifi netwerk hier in huis wel 5Ghz en alle devices verbinden op 5Ghz maar de Fritz!box maakt contact met een repeater op 2,4Ghz, die band was dus niet uitgeschakeld. De repeater zorgt met een ethernet kabeltje aan de TV voor de streaming muk, deze repeater is opgenomen in de mesh en maakt contact met de router op zowel 2,4 als 5Ghz.
Bij bijvoorbeeld Youtube kijken op de TV gaat de verbinding tussen router en repeater gewoon keihard over 2,4Ghz blazen en drukt dan dus de IKEA hub weg.

Inmiddels ligt de hub een stukje verder van de router en werkt alles weer stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-10 11:00
Zijn er meer mensen hier die regelmatig een piep horen vanuit de lampen die uit staan?
Ik heb dit nu sinds een paar dagen bij mijn bedlampjes. Best irritant....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-09 10:33
Klinkt bekend helaas. Ik heb al een stuk of 20 GU10's omgewisseld...
crimby schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:13:
Zijn er meer mensen hier die regelmatig een piep horen vanuit de lampen die uit staan?
Ik heb dit nu sinds een paar dagen bij mijn bedlampjes. Best irritant....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Henkiejoo schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:29:
Klinkt bekend helaas. Ik heb al een stuk of 20 GU10's omgewisseld...

[...]
Hmmm, vandaag denk ik ook maar even terug naar de Ikea.
Het lijkt wel alleen bij mijn E14 lampjes te gaan. De E27 zijn wel goed.
GU10 wilde ik ook aanschaffen, dus hopelijk doen die het meteen zonder piep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:51
Enig idee of het gepiep ook nog kwaad kan? Korter levensduur o.i.d.?

Het is mij nog niet opgevallen, maar de meeste lampen zitten ook op plekken waar het niet stoort of waar ze praktisch altijd aan staan als wij ook in de buurt zijn.
Mocht het kwaad kunnen dan is het wel even de moeite om het te checken en ze ook om te wisselen eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:24
@crimby @B-Real
Ik heb ook een aantal oude en nieuwe GU10's en E27's.

De oude GU10's piepen niet, de nieuwe soms wel (niet altijd). Tot nu toe is er geen 1 echt kapot gegaan.

De E27's hebben ook geen issue bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrya
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-10 15:16
Hoi hoi.
Ik heb ook een aantal
gu 10 lampjes van IKEA in Duiven gehaald ongeveer 2 maanden geleden, maar deze piepen niet hoor.
Dus misschien een serie die een klein beetje verkeerd is.
Gr. Gerrya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-09 23:20
Hier een probleem, heb meerdere kamers, met meerdere gu10 per kamer. Tot 11 stuks op 1 kamer.
Bij oorspronkelijke installatie gestart met de bewegingssensor en die gebruikt om de lampen te koppelen.
So far so good. De 3 kamers hebben allen een bewegingssensor.
De 1e 2 kamers heb ik ook een afstandsbediening toegevoegd, maar als ik nu bij de 3e kamer er nog 1 probeer toe te voegen, lukt dit maar niet.
Als ik deze probeer toe te voegen door op het plusje te drukken in de app, geen probleem, alleen wordt deze dan automatisch in een nieuwe kamer geplaatst en van daaruit krijg ik het niet verplaatst naar de kamer naar deze heen moet.
Probeer ik deze vanuit de kamer toe te voegen (drukken op de 3 puntjes zeg maar) dan wordt de afstandsbediening maar niet gevonden.

Per ongeluk ook de ab van de kamer met 12 shots gereset en uiteraard krijg ik die ook met geen mogelijkheid gekoppeld.

De router losgegooid, de hub ook, uiteraard de afstandbedieningen gereset volgens app instructies, nieuwe batterijen etc maar het werkt gewoon niet.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:32
Ook ik heb een probleem. Sinds kort gebruik ik de router niet meer en heb ik alles rechtstreeks aangesloten op de modem van Ziggo. Via de afstandsbediening kan ik de lampen nog bedienen maar de app/hub kan niks meer vinden. Hij vraagt nu of ik lampen wil toevoegen.

Ik heb al geprobeerd om (zonder de afstandsbediening te resetten) deze weer te verbinden met de hub maar dat lukt niet.

Iemand nog tips? Of moet ik alles naar fabrieksinstellingen zetten en de boel opnieuw instellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joldemans
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-09 16:04
Iemand een idee hoe ineens alle kamers uit de tradfri app kunnen zijn verdwenen? Ik heb nu 38 niet ingedeelde / losgekoppelde apparaten 😓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrya
joldemans schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:02:
Iemand een idee hoe ineens alle kamers uit de tradfri app kunnen zijn verdwenen? Ik heb nu 38 niet ingedeelde / losgekoppelde apparaten 😓
Alles een keer ff resetten.
Ook ff de stekker er uit, ff wachten, en er weer on en dan ook niet gelijk kijken, laat het ff zijn tijd gunnen want het is wel IKEA, dus wel allemaal wat minder / snel om alles weer op zijn plaats te zetten.
Gr. Gerrya.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Even langs de bouwmarkt voor een spuitbus met zwarte verf en klaar is @Toppe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertwebbe schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 21:01:
Dit hoort gewoon niet. Zeker omdat het basis plaatje nog steeds goed zichtbaar is.

Heb een donker bed waar ik hem op wou schroeven en dan valt het gewoon heel erg op. Snap die keuze van Ikea echt niet

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joldemans
Gerrya schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 19:31:
[...]

Alles een keer ff resetten.
Ook ff de stekker er uit, ff wachten, en er weer on en dan ook niet gelijk kijken, laat het ff zijn tijd gunnen want het is wel IKEA, dus wel allemaal wat minder / snel om alles weer op zijn plaats te zetten.
Gr. Gerrya.
Uiteraard wat tijd gegeven, maar toch echt alles weg... heb alle sensoren weer opnieuw kunnen toevoegen en kamer indelingen kunnen maken. Gelukkig heb ik destijds alle lampen netjes een naam gegeven, dat scheelt aanzienlijk tijd :p

Overigens erg onhandig dat je sensoren niet kunt verplaatsen onder kamers. Zodra je een sensor toevoet wordt deze in een nieuwe kamer geplaatst en kun je niet anders dan de lampen naar die ruimte slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
joldemans schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 10:14:
[...]

Uiteraard wat tijd gegeven, maar toch echt alles weg... heb alle sensoren weer opnieuw kunnen toevoegen en kamer indelingen kunnen maken. Gelukkig heb ik destijds alle lampen netjes een naam gegeven, dat scheelt aanzienlijk tijd :p

Overigens erg onhandig dat je sensoren niet kunt verplaatsen onder kamers. Zodra je een sensor toevoet wordt deze in een nieuwe kamer geplaatst en kun je niet anders dan de lampen naar die ruimte slepen.
Dat slepen van lampen lukt mij niet, mis ik hier iets? Never mind dat werk wel. Eens kijken of ik nu hier ook een bewegingssensor bij kan plaatsen

[ Voor 6% gewijzigd door paulus_01 op 22-02-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
Het is on gek van te worden, krijg maar niet 2 bedieningsunits, een afstandsbediening en een bewegingssensor aan 1 kamer gekoppeld.....iemand enig idee, aparte kamers geen probleem, maar 1 kamer, hopeloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toppe schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 21:38:
[...]

Dit hoort gewoon niet. Zeker omdat het basis plaatje nog steeds goed zichtbaar is.

Heb een donker bed waar ik hem op wou schroeven en dan valt het gewoon heel erg op. Snap die keuze van Ikea echt niet
Als ik kijk naar hun meubels snap ik het wel. Die zien er ook niet uit. Design is Ikea's slechtste kenmerk. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrya
_/-\o_
joldemans schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 10:14:
[...]

Hoi hoi.
Ik heb een poosje geleden ook een hoop ellende gehad met nieuwe lampen en bewegings melders er bij te zetten, ik ben toen een hele tijd aan het klungelen geweest en het lukte mij niet om het goed te krijgen.
Uiteindelijk alle lampen en zo ontkoppelt en de app ook van de telefoon af gehaald en ook de Google home app er af gegooid.
Toen 1 dag later weer alles langzaam weer opgebouwd en geïnstalleerd en her werkt nu weer helemaal perfect. Totaal geen problemen meer gehad.

Maar wat ik nu denk dat wij het allemaal te snel willen laten werken en het geen tijd geven om goed te laten installeren.
Dus volgens mij is het beste om alles met rust te doen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-10 11:16
robertwebbe schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 21:01:
Action, nog goedkoper…

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Toppe schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 20:59:
Grrrrrr!

Vandaag op pad om een zwarte SYMFONISK afstandsbediening te kopen. Blijkt het montage plaatje wit te zijn. Is toch de meeste vreemde keuze aller tijden? -O- -O-
Geen productie fout ofzo? Kan me toch niet voorstellen dat ze zoiets bedacht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crimby schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:16:
[...]

Geen productie fout ofzo? Kan me toch niet voorstellen dat ze zoiets bedacht hebben.
Dat dacht ik dus ook. Antwoord vanuit Ikea Nederland: De meeste muren zijn wit... -O-

Is een antwoord waar je weinig mee kan als je het mij vraagt. Haal dan het montage plaatje uit de doos en verkoop ze voor €2,50 per stuk in wit en zwart

[ Voor 21% gewijzigd door Toppe op 22-02-2020 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
Toppe schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:19:
[...]

Dat dacht ik dus ook. Antwoord vanuit Ikea Nederland: De meeste muren zijn wit... -O-

Is een antwoord waar je weinig mee kan als je het mij vraagt. Haal dan het montage plaatje uit de doos en verkoop ze voor €2,50 per stuk in wit en zwart
Haha jezus wat een slecht antwoord! En dan nog, je koopt toch een zwarte afstandsbediening, die moet toch zwart zijn dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:13

Reptile209

- gers -

Toppe schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:19:
[...]

Ik vind het geen onlogische gedachte hoor. Als je de afstandbediening er af haalt, hou je anders een gek zwart rondje op je witte muur. Dat jij hem nou op een zwart bed schroeft... :D
Maar een losse zwarte houder zou een handig idee zijn als optie.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reptile209 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:05:
[...]

Ik vind het geen onlogische gedachte hoor. Als je de afstandbediening er af haalt, hou je anders een gek zwart rondje op je witte muur. Dat jij hem nou op een zwart bed schroeft... :D
Maar in welke situatie kies je voor een zwarte afstandsbediening op een witte muur?

Kan me voorstellen dat je zwarte kiest bij een zwarte muur, dan is juist z’n gekke witte onderplaat niet logisch.

Volgende keer: https://www.magneetfolie.nl/product/magneetfolie-samples/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Hier in huis is niet 1 muur wit. Wat is er logisch aan de denkwijze van Ikea? Ik heb hier alle schakelaars zelf grijs gespoten. Witte schakelaars zijn zo lelijk. >:) En muren ook trouwens. 8)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2020 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
Verwijderd schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:20:
[...]

Hier in huis is niet 1 muur wit. Wat is er logisch aan de denkwijze van Ikea? Ik heb hier alle schakelaars zelf grijs gespoten. Witte schakelaars zijn zo lelijk. >:) En muren ook trouwens. 8)
Ook hier in huis geen enkele witte muur. Alleen een buitenmuur. Wat een waanzinnig dom antwoord van Ikea…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
[...]

Vraag me af hoeveel witte muren er zijn. De “veilige” keuze is RAL9010 en dat is net niet wit. Dan schroef je dit ding erop en lijkt je muur meteen vies

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crimby schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 20:20:
[...]

Vraag me af hoeveel witte muren er zijn. De “veilige” keuze is RAL9010 en dat is net niet wit. Dan schroef je dit ding erop en lijkt je muur meteen vies
9010 is het zeker niet. 9003 of heel misschien 9016. Maar blijf bij 9003
Voor onze producten is het helaas wat ingewikkelder. We hebben bij IKEA namelijk ons eigen kleurenpalet en het gevolg hiervan is dat we geen kleurcodes (RAL-codes) van onze producten kunnen geven.
Ik zal maandag even kijken wat de juiste kleur is voor dit artikel, staat vast in de verf database ;)

Maar ja zoals @Serena al zegt, wat een dom antwoord.

[ Voor 31% gewijzigd door Toppe op 22-02-2020 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-10 21:29
paulus_01 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:28:
Het is on gek van te worden, krijg maar niet 2 bedieningsunits, een afstandsbediening en een bewegingssensor aan 1 kamer gekoppeld.....iemand enig idee, aparte kamers geen probleem, maar 1 kamer, hopeloos
Hier van de week hetzelfde probleem gehad.

Wat het precies is geweest weet ik niet maar ik zag dat de afstandsbediening niet lekker wilde updaten, dus dat eerst maar opgelost door nieuwe batterij er in en naast de hub gelegd.
Toen dat was gefixt het proces gestart om de andere bedieningsunit aan de kamer toe te voegen, dat lukte niet lekker en toen terwijl de app nog aan het zoeken was de twee bedieningsunits direct met elkaar laten koppelen.

Toen vreemd maar waar vond de app ineens wel de 2e unit en werd netjes aan de kamer toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cujo74 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 09:14:
[...]

Wat het precies is geweest weet ik niet maar ik zag dat de afstandsbediening niet lekker wilde updaten, dus dat eerst maar opgelost door nieuwe batterij er in en naast de hub gelegd.
Toen dat was gefixt het proces gestart om de andere bedieningsunit aan de kamer toe te voegen, dat lukte niet lekker en toen terwijl de app nog aan het zoeken was de twee bedieningsunits direct met elkaar laten koppelen.

Toen vreemd maar waar vond de app ineens wel de 2e unit en werd netjes aan de kamer toegevoegd.
Je koppelt die twee onderling, niet via de gateway. Even je AB koppelen via de gateway en je bewegingsmelder resetten. Als dat allemaal gedaan is de koppel knoppen even 4 seconde indrukken en de modules naast elkaar houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulus_01
Cujo74 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 09:14:
[...]

Thanks, dat werkte wel.
Blijft wel vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blazez
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-10 22:16
Nou startte ik de Ikea app weer eens op en heb ik onderin het scherm op de startpagina een melding staan of ik speakers wil koppelen.
Eeeuhm. Wat moet ik met die reklame. Ik heb die speakers niet en (momenteel) ook geen interesse in.
Maar ook nergens te vinden hoe je dat uit kan zetten. Jammer weer.
Nou ben ik al niet zo een fan (understatement) van de Ikea app, maar dit maakt het zeker niet beter.
Dus maar eens bij Ikea nagevraagd (Twitter) of dit uit te zetten is. Is nu doorgegeven en wachten op antwoord.

Edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
blazez schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:03:
Nou startte ik de Ikea app weer eens op en heb ik onderin het scherm op de startpagina een melding staan of ik speakers wil koppelen.
Eeeuhm. Wat moet ik met die reklame. Ik heb die speakers niet en (momenteel) ook geen interesse in.
Maar ook nergens te vinden hoe je dat uit kan zetten. Jammer weer.
Nou ben ik al niet zo een fan (understatement) van de Ikea app, maar dit maakt het zeker niet beter.
Dus maar eens bij Ikea nagevraagd (Twitter) of dit uit te zetten is. Is nu doorgegeven en wachten op antwoord.

Edit: typo
Heb ik op twitter ook al is voorbij zien komen, mensen willen die melding weg hebben.
Ikea zou het door gaan geven was het antwoord toen.

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
Nou, naar aanleiding van mijn bericht op twitter werd ik zomaar net hierover gebeld door een medewerker. Het kan inderdaad niet uitgezet worden.
Natuurlijk wel even doorgegeven dat als je de speakers niet heb, het niet logisch is om deze schermruimte voor zo een melding als dit op te moeten offeren. Die optie zit er momenteel niet in. Hij zou het wel gaan doorgeven aan de mensen die de app ontwikkelen.
Dus hopelijk komt er in de toekomst wel een optie om dit uit te zetten. Afwachten en hopen dan maar weer.

Overigens ook nog even doorverwezen naar dit draadje hier op tweakers (dus als je dit leest, hoi). Wel heel netjes dat ze toch even de moeite nemen om je hierover terug te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joldemans
gvd, vanmiddag weer alle apparaten weg... morgen even ikea vragen, dit schiet echt niet op zo. Gisteren ruim 2 uur bezig geweest om alles weer te koppelen en in te stellen...

Wat is de verwachte levensduur van zo'n hub? Hij hang nu ± 2 jaar op zolder.

Misschien eens overwegen een Philips Hue hub aan te schaffen...

[ Voor 29% gewijzigd door joldemans op 24-02-2020 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:47

talin

ES-MA

ok, 3 kwartier verder, zoekfunctie gebruikt, hele OP 2x gelezen, maar ik zie het directe antwoord op mijn vragen niet.

ik heb nu een google home, een paar Chinese kleurlampjes in huis en daarna gaat het snel, tv er aan, Nest thermostaat er aan en je begint er aan te wennen.

nu heb ik nog 2 buitenlampen daar wil ik ook wel een bedienbare lamp in hebben, wil de Chinese medemens niet belasten met mijn bestelling dus eens aan het kijken naar de Ikea lampen.

concrete vraag: kan ik alleen met een lamp koppelen aan Google home?
of heb ik de hub nodig voor de eerste sync/koppeling?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Koppensneller

winterrrrrr

Je hebt bij verbinding met Google Home de hub permanent nodig, want die lampen kunnen niet zelfstandig een netwerkverbinding onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:47

talin

ES-MA

Koppensneller schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:00:
Je hebt bij verbinding met Google Home de hub permanent nodig, want die lampen kunnen niet zelfstandig een netwerkverbinding onderhouden.
dus alleen 2 losse lampen heb ik nix aan, er moet ten aller tijden een hub bij gekocht worden?
gaan we op zoek naar wat anders.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
talin schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:26:
[...]

dus alleen 2 losse lampen heb ik nix aan, er moet ten aller tijden een hub bij gekocht worden?
gaan we op zoek naar wat anders.
Twee losse lampen heb je inderdaad niks aan. Je hebt er altijd een afstandsbediening bij nodig. Die worden direct gekoppeld met de lampen en communiceren via Zigbee. De hub is optioneel, maar wel nodig om ze via het lokale netwerk, bv de Ikea app, homekit, of andere home automation software aan te kunnen sturen. Eventueel kun je kijken naar een algemene Zigbee oplossing zoals de Conbee II waar je al je Zigbee spul mee aan kan sturen.

[ Voor 9% gewijzigd door tarlitz op 25-02-2020 16:36 ]

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-10 11:58
Ik ben bezig met de aanleg van buitenverlichting met GU10 spotjes van Tradfri.
Nu heb ik me vooraf denk ik niet goed genoeg ingelezen.
Er komen in totaal 14 spotjes, het bedienen ervan doe ik via HomeKit.

Nu wist ik wel dat ik er een afstandsbediening bij moest kopen, dus dat heb ik ook gedaan en gekoppeld aan de eerste 6 lampen. So far so good. Blijkbaar kan ik maar 10 lampen koppelen maximaal.

Moet ik voor de laatste 4 lampen (lamp 11 tm 14) een extra dimmer aanschaffen om ze te kunnen bedienen, ook al gebruik ik alleen de bridge/HomeKit?

[ Voor 6% gewijzigd door yorroy op 27-02-2020 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blazez
yorroy schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:58:
Moet ik voor de laatste 4 lampen (lamp 11 tm 14) een extra dimmer aanschaffen om ze te kunnen bedienen, ook al gebruik ik alleen de bridge/HomeKit?
Nee. Je hebt de knop alleen nodig om een lamp aan te melden bij een hub.
Als je een lege kamer aanmaakt binnen de Ikea app en je sleept daar de aangemelde lampen naartoe dan kan je met de knop de overige lampen aanmelden (en na aanmelden in de kamer van de tuin lampen slepen).
Ik durf even niet hardop te zeggen of je in 1 kamer Max 10 lampen kan hangen, maar volgens mij niet.
Anders maak je een kamer tuin1 en een kamer tuin2 zonder schakelaars. En die kan je vanuit HomeKit aanspreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeebus
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-10 10:53
Ik heb gisteren een trafri set in huis gehaald. Ik heb overal halogeen lampen en wat lichtslangen. Allemaal incandescent bulbs waar ik (nog) niet vanaf wil.
Ik schakel dus alles met de draadloze stopcontacten.

Alles werkt perfect via de IKEA app maar niet via Google Home/Assistant.

De situatie is als volgt:

1 Hub in de woonkamer.
"Living room": 3 draadloze stopcontacten en 1 aan/uitschakelaar (wit blokje, dit werkt prima)
"Bedroom": 1 draadloos stopcontact, geen aan/uitschakelaar
(ik heb mn telefoon en assistant in Engels staan)

Via de IKEA app werkt alles gewoon. Ik kan per stopcontact schakelen en een hele kamer tegelijk.
Maar als ik tegen Google Assistant zeg: "Turn Living room lights on" gaat maar 1 van de 3 stopcontacten aan.
De "Bedroom" is helemaal niet te bedienen via google home.

Ook als ik in de Google Home app de "Living room" aanzet gaat die ene schakelaar aan/uit.

Ik heb in de Home app de kamer indeling al helemaal verwijderd en opnieuw ingevoerd maar dat mag niet baten. Ik heb ook de hub gereboot.

Ik heb dit topic al een beetje doorgespit maar ik kom niets vergelijkbaars tegen.

Wie heeft een idee waar dit aan kan liggen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uUig0rs.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@Jeebus Zeg eens “turn living room on” en “turn bedroom on”.

[ Voor 23% gewijzigd door robertwebbe op 28-02-2020 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeebus
Hehehey. :) Leuk hoe letterlijk Google je commando's neemt. De stopcontacten zijn natuurlijk niet per se lights, vandaar dat alleen desk light geschakeld werd. Danku!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:49
@Jeebus In homekit kan je het type aanpassen, dus bijv van een stopcontact naar een lamp.
Ik weet niet of dat in Home ook kan, want dan kan je "lights" blijven zeggen, en blijven overige stopcontacten wel uit in die kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-10 09:09

winDOS

6.22

@Jeebus Als je de stopcontacten anders noemt met light in hun naam werkt het wel.

Bijv: bedroom light

Also je dan tegen Google zegt: "all lights off" gaat het stopcontact ook uit.

Je kan hierin ook nog een stap verder gaan door groepen te maken in een kamer. Bijv:

Dinner table light 1
Dinner table light 2

Gebruik: "Hey Google turn on the dinner table lights"

Zo heb ik een open keuken met 6 spotjes die kitchen light 1 t/m 6 heten. Hierdoor kan ik zeggen kitchen lights off en dan gaat de keuken uit. Maar mijn Google home staat in de huiskamer en kan ik lights off zeggen en dan gaan alle lampen in de kamer uit, inclusief de keuken.

C:\>Signature.bat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrya
Goedemorgen allemaal.
Ik lees al ff mee, maar waarom zeggen / gebruiken jullie de Engelse taal.
Ik heb een aantal Google home mini s, en een aantal lampen en stopcontacten en bewegings melders van Ikea maar doe alles in je Nederlands.
Zijn er in het Engels meer mogelijk heden.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeebus
Ik doet dat eigenlijk sinds het begin, dat Google Assistant net uit was. Toen waren er in het Engels gewoon meer commando's beschikbaar. (timer, agenda, alarmclock)

Sowieso heb ik mijn telefoon altijd al in het Engels staan, Als ik ergens tegenaan loop zoek ik toch vaak in het Engels naar een oplossing.

Ik geloof dat Nederlands inmiddels wel verder ontwikkeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeebus
*dubbelpost, hoe verwijder ik een post?*

[ Voor 87% gewijzigd door Jeebus op 29-02-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:10
Vraagje, heb een uur geleden een tradfri bridge gekocht zodat ik hier mijn rolgordijn aan kan koppelen.
Echter gaat het koppelen niet zo soepel en ik vroeg mij af of het komt omdat de afstandsbediening voor openen en sluiten nu nog aan het bijwerken is?

Kan ik hierdoor geen nieuw apparaat koppelen?
Indien ja, hoelang duurt zoiets?

[ Voor 5% gewijzigd door Aschtra op 29-02-2020 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Eerste uur dat de bridge aan gaat, niets er mee doen vanwege updates. Gewoon lekker wat anders gaan doen en dan pas gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:10
Ooh hij doet het nu, had het rolgordijn gereset.
Ben weer een tevredenman, nu met HA aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrya
_/-\o_
Aschtra schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:57:
Ooh hij doet het nu, had het rolgordijn gereset.
Ben weer een tevredenman, nu met HA aan de slag.
.
Veel knutsel plezier vanavond en morgen dan gewenst.
Gr. Gerrya _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:18
Erik1971 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:02:
[...]

Klopt je app praat met bridge en deze stuurt de lampen aan!
En status weet ik niet of en hoe vaak de bridge deze van de lampen ophaalt of alleen in app bij houd?

Maar wellicht moet ik even toelichten wat er fout gaat wanneer twee 2,4Ghz devices naast elkaar liggen!

Wat er gebeurt met RF is dat het signaal dat wordt uitgezonden over x centimeters (hangt van antenne design af, normaal 30-40 cm) het signaal niet stabiel op 1 frequentie (kanaal) zit maar over meerdere kanalen uitzend! En aan gezien Wifi met meer vermogen zend dan ZigBee is de kans erg groot dat binnenkomende ZigBee berichten worden weg gedrukt (zit een aantal retries op), met gevolg dat berichten van lamp of senor/switch niet aankomen bij de Ikea brdige! Met het zenden van ZigBee berichten door Ikea bridge gebeurt hetzelfde maar omdat Wifi zo dicht bij staat hoort deze de bridge wel en stopt deze even om bericht door bridge te laten versturen en visa versa!

Hop dat het nu duidelijker is!
PalingDrone schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:45:
[...]

Na een tijdje merkte ik toch dat er 1 lamp niet aanging toen ik de hub vlak naast de router had liggen...

Nou is het wifi netwerk hier in huis wel 5Ghz en alle devices verbinden op 5Ghz maar de Fritz!box maakt contact met een repeater op 2,4Ghz, die band was dus niet uitgeschakeld. De repeater zorgt met een ethernet kabeltje aan de TV voor de streaming muk, deze repeater is opgenomen in de mesh en maakt contact met de router op zowel 2,4 als 5 Ghz.
Bij bijvoorbeeld Youtube kijken op de TV gaat de verbinding tussen router en repeater gewoon keihard over 2,4Ghz blazen en drukt dan dus de IKEA hub weg.

Inmiddels ligt de hub een stukje verder van de router en werkt alles weer stabiel.
Ik ben van plan de eerste stappen op gebied van home automation te nemen. Ik vraag me alleen nog af hoe e.e.a. storingsvrij zal gaan werken. Alle vaste apparatuur is bekabeld verbonden aan het netwerk. Het gros van de mobiele apparatuur maakt via 5 GHz verbinding met een van twee Netgear wifi-AP's. Die zenden beide ook op 2,4 GHz uit. Eentje op kanaal 1 (20 MHz) en de ander op 11 (20 MHz). De 2,4 GHz wordt in de lucht gehouden voor een viertal SONOS speakers, een Honeywell Lyric T6 thermostaat en een Canon printer. Twee SONOS speakers verbinden via MAC-filtering met AP1 en de andere twee speakers hangen op die manier aan AP2. Muziek streamen (per individuele ruimte of alles samen) en printen werkt prima. Geen last van buren, die zitten op kanaal 6.

Nu speelde ik in eerste instantie met het idee om een SONOS Boost te installeren. Daar is op zich geen noodzaak voor, is meer "omdat het kan". Die zou dan bij voorkeur op kanaal 6 ingesteld moeten worden.

Wat is de verwachting qua storing / interferentie, of heeft iemand ervaring ermee, als daar ook nog een Tradfri Hub, een aantal slimme lampen en de SONOS afstandbediening aan toegevoegd worden?

[ Voor 4% gewijzigd door Masimo op 02-03-2020 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickyVDP
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-10 19:24
Dag mede tweakers, ik heb al sinds een tijdje naast mijn hue setup ook tradfri in mijn bezit die ik blijf uitbreiden, Helaas heeft mijn nieuwste lamp een bug waardoor die s'nachts aangaat nadat alle lampen uit zijn. Behoorlijk hinderlijk dus, mijn vraag is of hier een fix voor is zonder Ikea bridge of dat iemand in de buurt van Groningen wellicht mijn probleem zou willen verhelpen door mijn lamp te updaten.

Fuck Plan B We Have Plan AA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:15
Masimo schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:53:
[...]

[...]

Ik ben van plan de eerste stappen op gebied van home automation te nemen. Ik vraag me alleen nog af hoe e.e.a. storingsvrij zal gaan werken. Alle vaste apparatuur is bekabeld verbonden aan het netwerk. Het gros van de mobiele apparatuur maakt via 5 GHz verbinding met een van twee Netgear wifi-AP's. Die zenden beide ook op 2,4 GHz uit. Eentje op kanaal 1 (20 MHz) en de ander op 11 (20 MHz). De 2,4 GHz wordt in de lucht gehouden voor een viertal SONOS speakers, een Honeywell Lyric T6 thermostaat en een Canon printer. Twee SONOS speakers verbinden via MAC-filtering met AP1 en de andere twee speakers hangen op die manier aan AP2. Muziek streamen (per individuele ruimte of alles samen) en printen werkt prima. Geen last van buren, die zitten op kanaal 6.

Nu speelde ik in eerste instantie met het idee om een SONOS Boost te installeren. Daar is op zich geen noodzaak voor, is meer "omdat het kan". Die zou dan bij voorkeur op kanaal 6 ingesteld moeten worden.

Wat is de verwachting qua storing / interferentie, of heeft iemand ervaring ermee, als daar ook nog een Tradfri Hub, een aantal slimme lampen en de SONOS afstandbediening aan toegevoegd worden?
Ik heb zelf last gehad van storing op het Zigbee netwerk icm 2,4 ghz WiFi. Toen ik de 2,4 ghz Wifi naar kanaal 1 heb verbannen zijn de problemen met Zigbee grotendeels opgelost. Ik heb best een aantal apparaten nog op het 2,4 ghz netwerk zitten namelijk (o.a. oudere tablet, meerdere Sonoffs, xiaomi stofzuiger en plugs).

Gezien het beperkte aantal 2,4ghz Wifi apparaten bij jou zou ik zelf niet zo snel storing verwachten icm Zigbee.

[ Voor 4% gewijzigd door hpmkruit op 03-03-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Crap, ik wil dus een afstandbediening halen voor de Symfonisk (handig ipv steeds je telefoon moeten grijpen), moet je perse een Tradfri hub hebben, anders werkt dat niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Segafreak83 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:08:
Crap, ik wil dus een afstandbediening halen voor de Symfonisk (handig ipv steeds je telefoon moeten grijpen), moet je perse een Tradfri hub hebben, anders werkt dat niet..
Wat mij betreft worth it. Die supersimpele draai-afstandsbediening doet precies wat ik zoek en is nieteens lelijk. Ik merk dat ik de telefoon alleen gebruik voor incidentele playlist uitzoeken en verder alles met die hockeypuck doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrya
Segafreak83 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:08:
Of je koopt een Google home mini, en je zegt,,,, oké Google, volume 25 %. _/-\o_ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Gerrya schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:18:
[...]

Of je koopt een Google home mini, en je zegt,,,, oké Google, volume 25 %. _/-\o_ :)
De laatste keer dat ik tegen Google sprak dat het volume naar 10% moet, ging ie naar 100% 7(8)7 (gebeurde meerdere malen, sindsdien staat ie uit).

Goede tip, maar ik wil dat ook andere mensen in huis het simpel en makkelijk (lees: zonder spraak) kunnen bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:42
Gerrya schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:18:
[...]

Dan heb je ook een hub nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-10 13:20

BIM

Nothing interesting

NickyVDP schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 00:27:
Dag mede tweakers, ik heb al sinds een tijdje naast mijn hue setup ook tradfri in mijn bezit die ik blijf uitbreiden, Helaas heeft mijn nieuwste lamp een bug waardoor die s'nachts aangaat nadat alle lampen uit zijn. Behoorlijk hinderlijk dus, mijn vraag is of hier een fix voor is zonder Ikea bridge of dat iemand in de buurt van Groningen wellicht mijn probleem zou willen verhelpen door mijn lamp te updaten.
Ik betwijfel of het een firmware probleem is. Toevallig heb ik sinds twee dagen eenzelfde probleem (lamp op de nieuwste firmware). Vervelend genoeg in de kinderkamer... heel fijn als er één spot aan gaat om 4.45 in de ochtend "Pappa, mamma... ik kan niet slapen, want de verliching gaat aan".

Gisteravond gebeurde het toevallig op het moment dat ik de verlichting in de woonkamer UIT deed (kon het exacte tijdstip in Domoticz terugvinden). :/

Ik weet het aan problemen met de Tradfri Hub (die jij niet hebt). De hub deed vanochtend zo vreemd dat ik hem heb gereset, waarna hij niet meer wilde booten. Ik wordt nog teruggebeld door een specialist van Ikea om te kijken wat er nog gedaan kan worden (hij is kapot... kan ik je vertellen |:( ).

Heb je al geprobeerd om de lamp opnieuw te koppelen? (vast wel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
meesje schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 12:30:
[...]

Dan heb je ook een hub nodig.
Toch niet voor je Sonos? Die heb ik ook aan GH gekoppeld werkt prima.
Maar idd, die knop is top. Heb er hier 3, waarvan eentje in de gang. Bij het naar buiten lopen even klikken. Alle muziek in huis uit. Ideaal!!!
Ik had al een Tradfri hub, dus geen probleem hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Serena schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:16:
[...]

Toch niet voor je Sonos? Die heb ik ook aan GH gekoppeld werkt prima.
Dat zou wellicht kunnen, dat weet ik niet. Ik reageerde meer op het bericht waarin werd aangegeven dat je voor de knop en symfonisk speaker een hub nodig hebt. Leuk dat iemand anders aangeeft, dat ipv een knop je ook een GH kunt gebruiken, maar dan heb je ook een hub nodig. Dus m.i. een nutteloze opmerking gezien de essentie van de oorspronkelijke opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
meesje schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:43:
[...]

Dat zou wellicht kunnen, dat weet ik niet. Ik reageerde meer op het bericht waarin werd aangegeven dat je voor de knop en symfonisk speaker een hub nodig hebt. Leuk dat iemand anders aangeeft, dat ipv een knop je ook een GH kunt gebruiken, maar dan heb je ook een hub nodig. Dus m.i. een nutteloze opmerking gezien de essentie van de oorspronkelijke opmerking.
Je hebt voor de Symfonisk speakers geen hub nodig. Dus snap niet goed wat je bedoelt.
Maar oké…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Serena schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:55:
[...]

Je hebt voor de Symfonisk speakers geen hub nodig. Dus snap niet goed wat je bedoelt.
Maar oké…
Dan lijkt me de eerdere constatering vandaag (om 11:08) van @Segafreak83 niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:18
Serena schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:55:
[...]

Maar oké…
De Ikea website is anders erg duidelijk:

"Je hebt de TRÅDFRI verbindingshub en de IKEA Home smart app nodig om de afstandsbediening voor geluid te laten werken, zijn apart verkrijgbaar."

[ Voor 27% gewijzigd door Masimo op 03-03-2020 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
De afstandsbediening, dus de knop, dat is iets anders dan de speakers.
Hierboven werd dus aangegeven dat als je GH gebruikt, dat je dan geen knop nodig hebt en dus ook geen hub.

Dus wat @Segafreak83 zegt klopt, wil je de afstandsbediening gebruiken, dan heb je een hub nodig.
Heb je alleen de speakers, dan kan dat gewoon met de Sonos app.

Maar dit wordt weer een oeverloze discussie.

Puntje bij paaltje.

Knop is top!!!
GH werkt ook prima…

[ Voor 19% gewijzigd door Serena op 03-03-2020 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
Serena schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:24:
[...]

De afstandsbediening, dus de knop, dat is iets anders dan de speakers.
Hierboven werd dus aangegeven dat als je GH gebruikt, dat je dan geen knop nodig hebt en dus ook geen hub.

Dus wat @Segafreak83 zegt klopt, wil je de afstandsbediening gebruiken, dan heb je een hub nodig.
Heb je alleen de speakers, dan kan dat gewoon met de Sonos app.

Maar dit wordt weer een oeverloze discussie.

Puntje bij paaltje.

Knop is top!!!
GH werkt ook prima…
Helder hoor! Ook goed om te weten. Tzt zal ik ook wel een Symfonisk speaker in huis halen.
Bij mij begon de verwarring na jouw reactie dat je voor de Symfonisk speaker geen hub nodig hebt (wat dus juist is). Deze reactie was echter op mijn bericht dat je voor de “knop en speaker” een hub nodig hebt (zie 18:43 en 18:55).

Ik durf het bijna niet te zeggen.... :) maar de ‘oeverloze’ discussie (of verwarring) heb je zelf aangewakkerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Nou, het is in ieder geval duidelijk nu.
En ik ben ook heel blij met de draaiknop. Soms heb je gewoon even geen zin om tegen Google te praten. Of als ik iets op de radio hoor en het snel even harder wil zetten, dan is spraak onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Sowieso altijd die 33 euro investeren in de hub. Dan heb je zo veel meer plezier (HomeKit, Alexa, Google Home, gordijnen, verlichting, knoppen, etc.) en ben je voorzien van de laatste updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Al tientallen Tradfri lampen gekoppeld aan mij deCONZ stick, zowel GU10 als E27. Nu echter problemen met het toevoegen van de "nieuwe" glazen GU10 warmwit. Na het resetten blijft de lamp enige tijd in een "flow" relatief langzaam van fel naar gedimd op en neer gaan waarna ie op volle felheid blijft branden. Maar gevonden wordt ie niet. Ook niet na nogmaals resetten. Herkent iemand, met name, de flow gedimd/fel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-10 22:33

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Voor de liefhebber ik heb een tradfri schakelaar/dimmer werkend met 2 wissel schakelaars (Pulse gira)type 029603

De ground is gedeeld dus die hoef je maar 1 keer te solderen. Maar de rest werkt zonder issues.
Nu nog een mooi kapje om het achter de schakelaars weg te werken.

Voor de liefhebber kwam ik ook wissel schakelaars met 2 of 4 contacten tegen.

https://katalog.gira.de/n...8&eannummer=4010337150015

Het iets minder stoer dan net tiptoetsen, maar wel mooier dan een schakelaar op de muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8U-ctGvmrLs9Rpu8_wllkly-eI=/800x/filters:strip_icc()/f/image/ojAIKiDDWkEw3XhjMb4k4aLu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xE4KZP-0CmEhsqfWO0bA3AaYp88=/800x/filters:strip_icc()/f/image/yuFVvIB5kaSWZbiThDHuAF5v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XC2QJAmmegGMRjhFPAhVwAJdcWU=/800x/filters:strip_icc()/f/image/rqbydmrUUwX2OEAuTdOJFe8x.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door enriqueeeee op 08-03-2020 20:58 ]

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanmechelen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 29-05 12:50
Ik had een alert staan op de voorraad voor de shortcut knop bij Ikea Heerlen of hoe dat ding ook heet. Kreeg vandaag automatische mail dat het artikel niet meer bestaat. In januari hadden ze hem uitgesteld naar later dit voorjaar. Goed teken of slecht teken die mail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Hij had er allang moeten zijn. Ik vermoed productie- en of softwareproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-10 23:46

Dennisb1

VCDS 058

Even een vraag! :)

Kan je een Ikea lamp ook aansturen met een Xiaomi schakelaar?
Ik vind die van Xiaomi namelijk veel mooier, tenminste retro formaat i.p.v. een kleine mini schakelaar op de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

@Dennisb1 Ja, maar dan zul je iets generieks als deCONZ met een Conbee/RaspBee of Zigbee2MQTT moeten inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-10 23:46

Dennisb1

VCDS 058

JBS schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:34:
@Dennisb1 Ja, maar dan zul je iets generieks als deCONZ met een Conbee/RaspBee of Zigbee2MQTT moeten inzetten.
Dank voor je snelle reactie!
Die laatst genoemde is nog onderweg per post. Dan moet ik dus via een tussenstation de lamp schakelen i.p.v. rechtstreeks maar levert dat niet onwijs veel vertraging/frustratie op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
Dennisb1 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:36:
[...]

Dank voor je snelle reactie!
Die laatst genoemde is nog onderweg per post. Dan moet ik dus via een tussenstation de lamp schakelen i.p.v. rechtstreeks maar levert dat niet onwijs veel vertraging/frustratie op?
Klopt, de zigbee stick ('tussenstation') regelt alles. In mijn opstelling met de conbee gaat alles vrijwel instantaan.
Het voordeel is wel dat je alles wat zigbee is er ongeveer aan kan hangen en koppelen met elkaar via allerlei regeltjes.

[ Voor 13% gewijzigd door tarlitz op 10-03-2020 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
  • Laatst online: 27-10 08:15
Ik heb een motion sensor gekocht en 'm netjes gereset (4x op 't knopje drukken) en bij de hub gehouden en 10s 't knopje ingedrukt maar wat en hoevaak ik 't ook probeer, de hub vindt 'm niet. Wat is een zinnige volgorde van troubleshooten? Heb de hub al even gereboot (uit/aan) maar dat hielp niks. Ik heb alle lampen en schakelaars net ingesteld dus 't hele apparaat legen qua config voorkom ik liever als dat kan. Tips / tricks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@ascent Ik vermoed dat je te snel na het 4x snel drukken van de resetknop gaat koppelen. De resetprocedure duurt ruim een minuut. Op de meeste schakelaar en bedienelementen zit wel ergens een ledje verstopt. Als je dan 4x snel drukt zie je dat ledje langzaam aan- en uitgaan. Pas als die niet meer knippert is die klaar en duurt het vervolgens nog ongeveer 10 seconden voordat die weer up and running is.

En het is heel dicht bij de hub houden, ik druk hem er altijd tegen aan. Ik houd het knopje ingedrukt totdat die op popt in de app.

[ Voor 5% gewijzigd door robertwebbe op 10-03-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Ik heb 't inderdaad meer dan eens heel rustig aan geprobeerd, maar de hub gaat domweg niet knipperen. Suf, hij is een keer verbonden geweest dus ik weet dat 'ie 't doet, maar daarna de motion sensor een keer gereset en nu krijg ik 'm dus niet meer terug ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Dan zou ik de hub even 5 minuten uitzetten en de batterijen uit de sensor halen. Vervolgens alles er weer in en dan nog even 10 minuten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:45
Soms lukt het koppelen (bij mij) niet als er een update loopt van een lamp of remote. Even (kan een dag duren) wachten tot het updaten is afgerond is dan de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
Heb je het ook een dag later nogmaals geprobeerd? Heel stom maar gisteren probeerde ik een afstandsbediening te koppelen en zelfs na meerdere resets en pogingen wilde hij niet koppelen.
Vannacht de batterij er uit gelaten en vanmorgen de batterij er weer in.
Gereset en koppelen. Meteen de eerste keer koppelen zonder enig probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Ik heb 't inderdaad vaker dan eens, verspreid over meerdere dagen, geprobeerd. Zal de tip van hub-uit en batterij-langer-eruit eens proberen (had al wel even de knoopcel eruit gehaald, maar niet "lang", net als een hub reboot ipv poweroff).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
En anders zou ik hem gewoon even gaan ruilen bij IKEA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
enriqueeeee schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:40:
Voor de liefhebber ik heb een tradfri schakelaar/dimmer werkend met 2 wissel schakelaars (Pulse gira)type 029603

De ground is gedeeld dus die hoef je maar 1 keer te solderen. Maar de rest werkt zonder issues.
Nu nog een mooi kapje om het achter de schakelaars weg te werken.

Voor de liefhebber kwam ik ook wissel schakelaars met 2 of 4 contacten tegen.

https://katalog.gira.de/n...8&eannummer=4010337150015

Het iets minder stoer dan net tiptoetsen, maar wel mooier dan een schakelaar op de muur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb zelf Busch Jaeger schakelmateriaal in huis dus heb ik deze besteld:
- ABB Busch-Jaeger pulsdrukker 2xmaak 2xwip 1xin inb 2020 US-205
- BEDIENINGSWIP VOOR SERIE/WISSEL-WISSELSCHAKELAAR REFLEX-SI ALPIN WIT

Op deze schakelaar zit een P contact voor de gedeelde ground (aangeduid als 1x IN).
De schakelaar links wordt dan AAN en de schakelaar rechts voor UIT. En door de knoppen langer ingedrukt te houden kun je omhoog en omlaag dimmen.

Bij het uit elkaar halen van de schakelaar viel het mij op dat de kunstof behuizing van de schakelaar ook de houder is voor de batterij. Je zult dan of een (groot) deel van de oorspronkelijke behuizing moeten gebruiken (en achter de schakelaar zien te proppen) of iets anders bedenken. Aangezien ik ook de oorspronkelijke draden moet doorlussen met een lasklem wordt het een beetje krap in de inbouwdoos. Ik heb een CR2032 battery holder clipje besteld. Volgens mij kan ik de clip wel met secondenlijn vastmaken op de print zodat de batterij netjes op zijn plaats blijft zitten.

Als ik het klaar heb zal ik nog wat foto's plaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door robertwebbe op 12-03-2020 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:15
robertwebbe schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:36:
[...]

Ik heb zelf Busch Jaeger schakelmateriaal in huis dus heb ik deze besteld:

Op deze schakelaar zit een P contact voor de gedeelde ground (aangeduid als 1x IN).
De schakelaar links wordt dan AAN en de schakelaa rechts voor UIT. En door de knoppen langer ingedrukt te houden kun je omhoog en omlaag dimmen.

Bij het uit elkaar halen van de schakelaar viel het mij op dat de kunstof behuizing van de schakelaar ook de houder is voor de batterij. Je zult dan of een (groot) deel van de oorspronkelijke behuizing moeten gebruiken (en achter de schakelaar zien te proppen) of iets anders bedenken. Aangezien ik ook de oorspronkelijke draden moet doorlossen met een lasklem wordt het een beetje krap in de inbouwdoos. Ik heb een CR2032 battery holder clipje besteld. Volgens mij kan ik de clip wel met secondenlijn vastmaken op de print zodat de batterij netjes op zijn plaats blijft zitten.

Als ik het klaar heb zal ik nog wat foto's plaatsen.
Wat handiger is als je toch alles los moet halen, is om het batterijtje te vervangen voor een 3,3 volt voeding/regulator die je op de 230v aansluit. Dan hoef je ook niet ieder jaar alles los te halen om het batterijtje te vervangen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• robertwebbe
Draadjes gesoldeerd: wit is massa, rood is aan en blauw is uit.
Nog even een druppeltje lijm met het lijmpistool als trekontlasting gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49651822783_5305cb92f5_b.jpg

Omdat de draadjes te dun waren, bleven deze niet goed zitten in de aansluitingen van de schakelaar. Ik heb vervolgens stukjes koper van VD installatiedraad 1,5 mm2 gebruikt in de schakelaar, eindjes vertint en daar de dunne draadjes op gesoldeerd.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49652632712_c9e25aca02_b.jpg

Zo ziet het geheel er uit:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49651822758_9053786f5e_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49652632667_79f53a7804_b.jpg

In de aansluitdoos heb ik fase en schakeldraad met een lasklem verbonden en naar boven gebogen.
Toen ik de schakelaar eruit had gehaald bleek dat er ruim voldoende ruimte was om de hele schakelaar moeiteloos kwijt te kunnen in de doos.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49652632652_0d82eff8d8_b.jpg

Voor de veiligheid nog even een labeltje aan de draad naar de lamp geplakt:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49652358546_5957d0a20e_b.jpg

Gebruikte middelen:
- AFDEKRAAM ENKEL REFLEX-SI ALPIN WIT 2511-214-506r
- lasklem
- IKEA Trådfri draadloze dimmer

Een volledige schakelaar kost je €17,38 per stuk (exclusief €6 verzendkosten). Als je dit schakelmateriaal al hebt kun je het huidige afdekraam gebruiken en die besparen.
En de draadloze dimmer kost je €7,99 bij IKEA. Wellicht kun je hier ook je huidige draadloze dimmer voor gebruiken.

Dank voor de inspiratie @enriqueeeee d:)b

[ Voor 95% gewijzigd door robertwebbe op 23-02-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-10 22:33

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Als je een massieve draad gebruikt dan zou je ze niet hoeven te solderen op de schakelaar lijkt mij.
Ik had er iets meer tin overheen gedaan waardoor ze wat dikker waren geworden.

Mocht iemand een kapje willen uittekenen in 3d dan kan ik wel kijken of ik wat leuks kan printen.
robertwebbe schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:51:
Draadjes gesoldeerd: wit is massa, rood is aan en blauw is uit. Nog even een druppeltje lijm met het lijmpistool als trekontlasting gemaakt.
[Afbeelding]

Omdat de draadjes te dun waren bleven deze niet goed zitten in de aansluitingen van de schakelaar. Ik heb vervolgens stukjes VD installatiedraad van 1,5 mm2 gebruikt in de schakelaar, eindjes vertint en daar de dunne draadjes op gesoldeerd.

[Afbeelding]

Zo ziet het geheel er uit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In de aansluitdoos heb ik fase en schakeldraad met een lasklem verbonden en naar boven gebogen.
Toen ik de schakelaar eruit had gehaald bleek dat er ruim voldoende ruimte was om de hele schakelaar moeiteloos kwijt te kunnen in de doos.

[Afbeelding]

Voor de veiligheid nog even een labeltje aan de draad naar de lamp geplakt:
[Afbeelding]

[YouTube: Switching Ikea TRÅDFRI home smart bulb via Busch Jaeger Reflex SI double pulse switch]

Dank voor de inspiratie @enriqueeeee d:)b

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJF3
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-10 17:52
Hi,

Ik heb net een Conbee II geinstalleerd. Het leren van de Ikea lampen gaat prima maar zodra ik een remote (draadloze dimmer) direct aan de lamp koppel, dan is de lamp onbruikbaar in deConz/Phoscon.

Vraag: is het mogelijk om de lamp:
  1. te registreren bij de Conbee, zodat ik de lamp op afstand kan bedienen
    (software --> Conbee ----(zigbee)---> lamp)
  2. EN te koppelen aan een 'lokale' remote zodat ik de lamp kan bedienen zonder afhankelijk te zijn van een computer/raspberry/software
    (remote -----(zigbee)---> lamp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
DJF3 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 14:13:
Hi,

Ik heb net een Conbee II geinstalleerd. Het leren van de Ikea lampen gaat prima maar zodra ik een remote (draadloze dimmer) direct aan de lamp koppel, dan is de lamp onbruikbaar in deConz/Phoscon.

Vraag: is het mogelijk om de lamp:
  1. te registreren bij de Conbee, zodat ik de lamp op afstand kan bedienen
    (software --> Conbee ----(zigbee)---> lamp)
  2. EN te koppelen aan een 'lokale' remote zodat ik de lamp kan bedienen zonder afhankelijk te zijn van een computer/raspberry/software
    (remote -----(zigbee)---> lamp)
Je kan (helaas) niet meer de lamp direct aan de remote koppelen. Alles gaat via de conbee stick (en dus via Deconz/Phoscon). Daar zal je dus ook alle knoppen moeten instellen.
Pagina: 1 ... 80 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)