Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yodocus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-09 15:14
@Serena en @Jovatov.Ik was ook tot de bevinding gekomen dat meerdere afstandsbedieningen geen noodzaak is voor het bedienen van meerdere ruimtes. Zolang je een app of ander systeem gebruikt. Maar ik vond het wel fijn om zowel de woonkamer als de keuken afzonderlijk van elkaar te bedienen met een fysieke afstandsbediening. Vooral in de oefenfase is zo'n ding prettig.
Maar 1 afstandsbediening voor 2 ruimtes zit er niet in is nu mijn indruk.

Ik weet een grap over UDP maar het kan dat hij niet overkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:37
Yodocus schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:08:
@Serena en @Jovatov.Ik was ook tot de bevinding gekomen dat meerdere afstandsbedieningen geen noodzaak is voor het bedienen van meerdere ruimtes. Zolang je een app of ander systeem gebruikt. Maar ik vond het wel fijn om zowel de woonkamer als de keuken afzonderlijk van elkaar te bedienen met een fysieke afstandsbediening. Vooral in de oefenfase is zo'n ding prettig.
Klopt! Kun je beter een Hue afstandsbediening in combinatie met HomeKit gebruiken, dan kun je scènes koppelen.
De afstandsbedieningen van Ikea zijn extreem slecht en om de haverklap leeg. Ik gebruik er puur nog 1 voor het koppelen en dat is het.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodocus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-09 15:14
Serena schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:10:
[...]

De afstandsbedieningen van Ikea zijn extreem slecht en om de haverklap leeg.
Daar heb ik me ook over verwonderd. Ik ga vandaag nog naar dat Hue ding kijken! :9

Ik weet een grap over UDP maar het kan dat hij niet overkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:55
Yodocus schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:08:
Eens, niet overal is een fysieke schakelaar noodzakelijk maar in de praktijk gebruik ik de schakelaars in de keuken en woonkamer net zo vaak als via de telefoon of via spraakbesturing.

In de praktijk blijft het vaak toch makkelijker om, als je langs de schakelaar loopt, even op de knop te drukken. Via telefoon of spraakbesturing is dan weer handiger als je al languit op de bank ligt :9

Alleen in de gang heb ik geen fysieke schakelaar meer, daar werkt het licht middels een lichtsensor en ik heb nog nooit de behoefte gehad om daar zelf het licht aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:49
Hi, ik ben van plan om mijn nieuwe woning smart te maken. Tot op heden alleen ervaring met Hue producten, dit werkt prima maar is naar mijn mening behoorlijk aan de prijs.

Zijn er mensen hier met ervaring met Tradfri/IKEA only? Werkt dat ecosysteem een beetje stabiel?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:31
Tamerciaga schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:45:
Hi, ik ben van plan om mijn nieuwe woning smart te maken. Tot op heden alleen ervaring met Hue producten, dit werkt prima maar is naar mijn mening behoorlijk aan de prijs.

Zijn er mensen hier met ervaring met Tradfri/IKEA only? Werkt dat ecosysteem een beetje stabiel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/161R5aOgbvSm3o8UrCUaF7ciTgI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CzLNHqsPD5NbPw2XnwDGiQJL.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij ben je aan het goede adres ;).
Topic al doorgespit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:48
Ik zag gisteren in dit topic een opmerking over het verplaatsen van lampen naar een andere ruimte in de Tradfri app. Dit herinnert me weer aan een probleem dat ik vanaf het begin heb. Zelf maak ik gebruik van vier slimme stekkers en één aan/uit schakelaar. Het verbaast me dat ik met geen mogelijkheid deze schakelaar kan verplaatsen naar een andere kamer. De stekkers kunnen wel verplaatst worden. Is dit herkenbaar?

[ Voor 8% gewijzigd door meesje op 11-06-2020 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-08 21:10
com2,1ghz schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:36:
[...]

De Wifi schakelt niet van kanaal als je door je huis heen loopt toch? De router boven had ik even uitgezet maar alsnog kwam het probleem voor in de slaapkamer terwijl ik daar minimaal wifi had.

Wel weet ik dat ik vroeger op zolder een ander budget routertje had(AC750 van 5 tientjes) en op zolder kon ik daar helemaal niet mee verbinden met de Tradfri app.

Nu zit in de meterkast een Netgear R7800 en op zolder een Netgear R6800. Beide zenden ze dezelfde SSID uit voor 2.4Ghz en eentje op 5Ghz.

Ik vind het ook vreemd dat het over VPN naar mijn huis toe ook niet werkt.
Wat bedoel je hiermee; “ De Wifi schakelt niet van kanaal als je door je huis heen loopt toch?”.
Al mijn 3 accesspoints zitten op andere kanalen zodat je geen interferentie krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:51
Flexiilex schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 23:50:
[...]

Wat bedoel je hiermee; “ De Wifi schakelt niet van kanaal als je door je huis heen loopt toch?”.
Al mijn 3 accesspoints zitten op andere kanalen zodat je geen interferentie krijgt
Op zolder heb ik een router en in de meterkast.
Zowel op zolder en op begane grond werkt de Tradri app.

Het probleem komt dus alleen voor in de slaapkamer waarbij ik voornamelijk op de router van de zolder zit.
Wifi bereik is prima. Zowel, 2.4Ghz en 5Ghz doet het goed. Echter als ik in bed lig, en de tradfri app open, dan heeft hij regelmatig connectieproblemen. Ik moet daarvoor de telefoon in de lucht houden en richten naar de deur. Dan neigt hij te verbinden.
Dus speedtests, en gewoon internetten terwijl ik op dezelfde plek lig werkt probleemloos.

Het is mij dus opgevallen dat geen van deze problemen voorkomen als ik de telefoon in Flight modus zet.

Dus als er een probleem met de channel is, dan zou ik dat naast de router ook moeten merken lijkt mij.

Ik weet ook zeker dat mijn telefoon niet stiekem op 4G zit, want mijn nas en router pagina's zijn gewoon bereikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
meesje schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:09:
Ik zag gisteren in dit topic een opmerking over het verplaatsen van lampen naar een andere ruimte in de Tradfri app. Dit herinnert me weer aan een probleem dat ik vanaf het begin heb. Zelf maak ik gebruik van vier slimme stekkers en één aan/uit schakelaar. Het verbaast me dat ik met geen mogelijkheid deze schakelaar kan verplaatsen naar een andere kamer. De stekkers kunnen wel verplaatst worden. Is dit herkenbaar?
Klopt! AB’s kun je niet verplaatsen.
Ik heb in Trådfri een kamer die Reserve heet en waar de AB in staat. Als ik een nieuw device krijg koppel ik dit en sleep het vanuit Reserve naar de juiste kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-08 18:55
Tamerciaga schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:45:

Als je Hue gewend bent, krijg je spijt als je naar volledig Ikea Tradfri overstapt!

Als je niet beter weet en net begint met home automation is Ikea Tradfri geen verkeerde keuze, maar niet als vervanging van Hue!

Beter is om of naast Hue systeem een Tradri systeem op te zetten en middels Apple HomeKit of Google Home aan elkaar te koppelen of om Tradfri lampen met Hue te combineren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloblub
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 17:10
Erik1971 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:33:
[...]

Als je Hue gewend bent, krijg je spijt als je naar volledig Ikea Tradfri overstapt!

Als je niet beter weet en net begint met home automation is Ikea Tradfri geen verkeerde keuze, maar niet als vervanging van Hue!

Beter is om of naast Hue systeem een Tradri systeem op te zetten en middels Apple HomeKit of Google Home aan elkaar te koppelen of om Tradfri lampen met Hue te combineren!
Ik ben niet de vraagsteller, maar:

Waarom is Hue dan zoveel beter? Is dat om de app, stabiliteit, functies?
Ik heb namelijk alleen tradfri nu, maar wil Hue filament lampen kopen en zit er dus aan te denken om over te stappen op de hue bridge door de positieve recties. Maar ik gebruik ook home assistent, dus functies die ik bij tradfri mis kan ik zelf wel in elkaar zetten eigenlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

bloblub schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:44:
[...]

Ik heb namelijk alleen tradfri nu, maar wil Hue filament lampen kopen en zit er dus aan te denken om over te stappen op de hue bridge door de positieve recties. Maar ik gebruik ook home assistent, dus functies die ik bij tradfri mis kan ik zelf wel in elkaar zetten eigenlijk. :)
ikea is jong; instabiel, software brak, valt soms weg, authorisatie via 3th party (alexa) is drama..... bent nog beter af met chineese oplossingen dat tradfri .. komt er hier niet meer in

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrya
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-09 17:58
Ik weet niet waar jullie al die problemen mee Hebben met IKEA , zou het ook niet Kunnen dat jullie zelf teveel ergens mee bezig zijn.
Bij mij werkt het prima .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
bloblub schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:44:
[...]

Om te beginnen is Philips al sinds 2009 bezig met ZigBee lampen (gen 2 LivingColors), lang voor Hue en dat verklaart ook waarom Hue zoveel stabieler is!

Verder innoveert Signify veel meer met Hue, dan rest van hun concurrenten, denk aan Hue entertainment maar ook FoH schakelaars (Zigbee Green Power)!

Ook hoe de app werk en het feit dat de bridge een open API heeft en er dus honderden apps van derde partijen beschikbaar zijn!

Verder heeft Hue veel meer features en producten (wel alleen gericht op verlichting)!

Als je een vergelijking maakt met auto’s dan is Hue een Tesla of Audi en Ikea een Dacia, beide brengen je van A baar B en als je niet beter weet is een Dacia in meeste gevallen goed genoeg, maar als je eenmaal een Audi of Tesla gewend bent valt een Dacia erg tegen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Appesteijn schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:54:
[...]

(Nog) geen oplossing, maar ik heb iets vergeljikbaars met de Floalt. Via Home Assistant en de Hue Bridge stuur ik de brightness_pct en color_temp bij het aanzetten. Dit werkt meestal ook niet en dan blijft de Floalt in de orgininele stand staan. Als ik hem dan uitzet met de Hue app en dan weer aan via HA dan werkt het wel weer.
Ik ervaar precies hetzelfde met de slimme spots van IKEA. Via Home Assistant wil ik deze nachts graag wat dimmen en warmer maken dan overdag, wat niet werkte, tot je het in Home Assistant een keer de lamp uit en aan zet. Ik heb ze overigens aan een IKEA bridge hangen (ik draai beide bridges), dus het ligt niet aan je Hue bridge denk ik.

Mijn "oplossing" was om de warmte maar de middelen zodat deze overdag/nachts gelijk was (het gaat bijv om de overloop) zodat ze in ieder geval konden dimmen via de brightness_pct.

Ben wel blij dat het blijkbaar niet aan mij ligt. Heb er al zoveel tijd inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
com2,1ghz schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 00:11:
[...]

Op zolder heb ik een router en in de meterkast.
Zowel op zolder en op begane grond werkt de Tradri app.

Het probleem komt dus alleen voor in de slaapkamer waarbij ik voornamelijk op de router van de zolder zit.
Wifi bereik is prima. Zowel, 2.4Ghz en 5Ghz doet het goed. Echter als ik in bed lig, en de tradfri app open, dan heeft hij regelmatig connectieproblemen. Ik moet daarvoor de telefoon in de lucht houden en richten naar de deur. Dan neigt hij te verbinden.
Dus speedtests, en gewoon internetten terwijl ik op dezelfde plek lig werkt probleemloos.

Het is mij dus opgevallen dat geen van deze problemen voorkomen als ik de telefoon in Flight modus zet.

Dus als er een probleem met de channel is, dan zou ik dat naast de router ook moeten merken lijkt mij.

Ik weet ook zeker dat mijn telefoon niet stiekem op 4G zit, want mijn nas en router pagina's zijn gewoon bereikbaar.
Het was ook niet mijn advies over channel aanpassen maar het zou kunnen dat dat het probleem oplost. Wat ik bedoelde is dat de ikea app er tijdens een setup al niet tegen kan dat je met je telefoon naar de meterkast loopt en verbind met een andere ap. Het probleem wat jij hebt, heb ik heel soms.

Wellicht andere 2.4 ghz apparaten in je slaapkamer staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
himlims_ schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:58:
[...]

ikea is jong; instabiel, software brak, valt soms weg, authorisatie via 3th party (alexa) is drama..... bent nog beter af met chineese oplossingen dat tradfri .. komt er hier niet meer in
Ik heb zelf een viertal slimme stekker met een bridge. Ik overweeg om deze te vervangen door de Hue stekker. Deze zijn natuurlijk een stuk duurder, maar alles van 1 platform vind ik ook wel fijn. Het is puur een gevoel. Veel problemen ondervind ik niet. Wat wil je ook, een slimme stekker kan alleen aan en uit. ;) Wel heel af en toe dat de bridge niet meer gezien wordt in de Ikea app (in HomeKit en GA werkt alles nog wel gewoon). Even QR code scannen en het werkt weer. Maar iets dergelijks heb ik met Hue nooit gehad.
Het Ikea spul kan ik volgens mij zelfs retourneren in de winkel en de bridge raak ik via MP voor de prijs waar ik het ooit voor heb gekocht (10 euro) wel kwijt.
Verder ben ik niks van plan met het Tradfri platform: geen speakers en ook geen rolgordijnen.

[ Voor 13% gewijzigd door meesje op 12-06-2020 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:02:
[...]

Ik ervaar precies hetzelfde met de slimme spots van IKEA. Via Home Assistant wil ik deze nachts graag wat dimmen en warmer maken dan overdag, wat niet werkte, tot je het in Home Assistant een keer de lamp uit en aan zet. Ik heb ze overigens aan een IKEA bridge hangen (ik draai beide bridges), dus het ligt niet aan je Hue bridge denk ik.

Mijn "oplossing" was om de warmte maar de middelen zodat deze overdag/nachts gelijk was (het gaat bijv om de overloop) zodat ze in ieder geval konden dimmen via de brightness_pct.

Ben wel blij dat het blijkbaar niet aan mij ligt. Heb er al zoveel tijd inzitten.
Ik gebruik de Circadian Lighting plugin en alle andere ikea en hua lampen werken keurig mee. Alleen de Floalt lamp in de keuken niet. Vandaag werkte het toevallig wel allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Niet zo’n blije Tradfri gebruiker: https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf
Bijzonder dat sommigen (vrijwel) geen problemen ondervinden en enkele(?) gelijk grote problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Maar ook wel weer een Homekit gebruiker. Is al eerder geopperd dat veel gebruikers problemen hebben die niet alleen het Ikea spusl gebruiken maar ook apps/spul van anderen. Kan evengoed toeval zijn natuurlijk.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 21:36
Denk toch dat het er ook aan licht of je alleen hun spullen gebruikt.
Heb nergens last van maar gebruik alleen ikea spullen en de ikea app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Hopjesvla79 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:32:
Maar ook wel weer een Homekit gebruiker. Is al eerder geopperd dat veel gebruikers problemen hebben die niet alleen het Ikea spusl gebruiken maar ook apps/spul van anderen. Kan evengoed toeval zijn natuurlijk.
Goed punt! Het zou best kunnen dat het daar aan ligt. Dat neemt natuurlijk niet weg dat dergelijke problemen zich niet zouden mogen voordoen. Je biedt HomeKit integratie aan of niet. Maar het zou eventueel ook kunnen liggen aan dat een dergelijke gebruiker bv gebruik maakt van homebridge en dat daarin iets niet goed zit. Zelf heb ik geen homebridge (wel HomeKit). Zulke problemen lijkt me best moeilijk om te troubleshooten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 08:56
HIer nog een Tradfri gebruiker. Nu met een aantal slimme lampen en sensoren op de overloop en een aantal smart-stekkers om de HTPC+alle consoles e.d. van de spanning te halen. Werkte allemaal direkt goed na wat gepuzzel. De bewegingsensor met lamp op de overloop viel bij de rest van de familie in smaak (kinderen die 's nachts naar het toilet willen en dan net genoeg gedimmed licht hebben om zonder de nek te breken het toilet te halen).
Waar ik me over verbaasde was de reikweidte van het zigbee mesh verhaal: met op iedere etage 1 smart device kon ik vanuit de huiskamer op zolder een lamp schakelen. Ik had verwacht meer apparaten nodig te hebben voor een huisdekkende mesh.

Laatste toevoeing was een setje inbouwdimmers (in de muur dus) met een schakelaar erbij zodat deze ook niet smart te bedienen zijn. Ook die kon ik via de AB van Ikea koppelen en kan nu de ouderwetse armaturen+lampen schakelen en dimmen via de app zonder overal smart lampen in te zetten (ze zijn niet zo duur wellicht, maar het scheelt minimaal 3 euro per lamp en de keuze in 'smart' lampen is wel heel beperkt. Ook het sluipverbruik van 4 smart-lampen zal behoorlijk zijn in vergelijking tot 1 smart dimmer met 4 domme lampen). Het wordt tijd dat Ikea een soort 'friends of hue' programma start en compatible apparaten gaat certificeren. Dan is de keuze voor de Ikea apparaten ook een stuk eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 22:41
Release Version: 1.12.2
15th June 2020
FLOALT EU (V-1.2.224), FLOALT NA (V-2.0.029).
Fixed On Off State after OTA Upgrade.

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Flexiilex schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:21:
[...]

Het was ook niet mijn advies over channel aanpassen maar het zou kunnen dat dat het probleem oplost. Wat ik bedoelde is dat de ikea app er tijdens een setup al niet tegen kan dat je met je telefoon naar de meterkast loopt en verbind met een andere ap. Het probleem wat jij hebt, heb ik heel soms.

Wellicht andere 2.4 ghz apparaten in je slaapkamer staan?
Probleem gevonden. Bleek te komen door Wifi assist wat blijkbaar op iPhones standaard aan staat.
Dus wanneer de wifi bereik wat minder is dan schakelt hij over op 4G. Het ergste is dat mijn nas en router gewoon bereikbaar zijn via Safari.
Met wat speedtestjes zag ik dat mijn provider de ene keer Vodafone was en de andere keer Ziggo.

Mysterie opgelost 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
com2,1ghz schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 23:49:
[...]

Probleem gevonden. Bleek te komen door Wifi assist wat blijkbaar op iPhones standaard aan staat.
Dus wanneer de wifi bereik wat minder is dan schakelt hij over op 4G. Het ergste is dat mijn nas en router gewoon bereikbaar zijn via Safari.
Met wat speedtestjes zag ik dat mijn provider de ene keer Vodafone was en de andere keer Ziggo.

Mysterie opgelost 😬
Ah, nice dat je het probleem hebt gevonden. Dus toch slecht bereik in je slaapkamer waardoor je telefoon naar 4G schakelt. Zou toch eens een wifi analyzer in je slaapkamer openen om te kijken hoe het bereik is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Flexiilex schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:56:
[...]

Ah, nice dat je het probleem hebt gevonden. Dus toch slecht bereik in je slaapkamer waardoor je telefoon naar 4G schakelt. Zou toch eens een wifi analyzer in je slaapkamer openen om te kijken hoe het bereik is
Slecht zou ik niet noemen maar eerder 2 van de 3 streepjes. Met speedtest ruim voldoende snelheid.
Nu ik wifi assist uit heb staan werkt alles prima op wifi.

Ik ga even een bug report indienen want de app lijkt te wisselen naar 4G terwijl het niet kan werken buiten het thuisnetwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
com2,1ghz schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:07:
[...]

Ik ga even een bug report indienen want de app lijkt te wisselen naar 4G terwijl het niet kan werken buiten het thuisnetwerk.
Installeer gewoon de Google Home app. Dan werkt het altijd en hoef je dus niet op wifi te zitten. Sowieso vele malen gebruiksvriendelijker…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
latka schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:12:
HIer nog een Tradfri gebruiker. Nu met een aantal slimme lampen en sensoren op de overloop en een aantal smart-stekkers om de HTPC+alle consoles e.d. van de spanning te halen. Werkte allemaal direkt goed na wat gepuzzel. De bewegingsensor met lamp op de overloop viel bij de rest van de familie in smaak (kinderen die 's nachts naar het toilet willen en dan net genoeg gedimmed licht hebben om zonder de nek te breken het toilet te halen).
Waar ik me over verbaasde was de reikweidte van het zigbee mesh verhaal: met op iedere etage 1 smart device kon ik vanuit de huiskamer op zolder een lamp schakelen. Ik had verwacht meer apparaten nodig te hebben voor een huisdekkende mesh.

Laatste toevoeing was een setje inbouwdimmers (in de muur dus) met een schakelaar erbij zodat deze ook niet smart te bedienen zijn. Ook die kon ik via de AB van Ikea koppelen en kan nu de ouderwetse armaturen+lampen schakelen en dimmen via de app zonder overal smart lampen in te zetten (ze zijn niet zo duur wellicht, maar het scheelt minimaal 3 euro per lamp en de keuze in 'smart' lampen is wel heel beperkt. Ook het sluipverbruik van 4 smart-lampen zal behoorlijk zijn in vergelijking tot 1 smart dimmer met 4 domme lampen). Het wordt tijd dat Ikea een soort 'friends of hue' programma start en compatible apparaten gaat certificeren. Dan is de keuze voor de Ikea apparaten ook een stuk eenvoudiger.
Valt nog wel mee hoor dat sluipverbruik, maar een smart dimmer gebruiken betekend dat je nog steeds dimbare led lampen nodig hebt! En die zijn zoals je al aangeeft niet veel goedkoper dan Ikea Tradfri lampen, terwijl een goede led dimmer veel duurder is dan de 12 euro die jij suggereert!

Onder de streep ben je goedkoper uit met vier Tradfri lampen, en die 0,5 watt extra standby verbruik verdien je met smart dimmer niet zo snel terug....

Over ‘friends of Tradfri’ programma gesproken, dat bestaat eigenlijk al met de Smart speakers van Ikea die samen met Sonos zijn ontwikkeld!

Maar als je bedoelt dat Ikea met dat programma muurschakelaars zoals ‘friends of hue’ zou moeten ondersteunen, dan zouden ze dat nu al kunnen, zonder zo’n programma, door gewoon ZigBee Green Power support toe te voegen aan Tradfri bridge en lampen/plugs! Dan kunnen ze gewoon gebruik maken van ‘friends of hue’ schakelaars, en aangezien er gebruik wordt gemaakt van een open standaard, kan Signify daar weinig tegen doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganz_anders
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:46
Ik heb een probleem met de Tradfri / Ikea homsmart al een behoorlijke tijd in gebruik met daar gekoppeld

2 schakelaars
1 losse lamp
2 maal een YPHIX Zigbee dimmer

Laatste recente toevoeging is een extra YPHIX Zigbee dimmer voor de keuken (spotjes in een koof)
probleem kwam ongeveer een maand na de laatste toevoeging

Alle lampen / schakelaars gaan uit , daarna gaat alles aan, ook lampen en schakelaars die uit stonden.
kent iemand dit probleem ?

versie hub >> 1.10.36
lamp ikea >> 2.1.022
ziggbee 1 >> 2.5.3_r47
zigbeee 2 >> 2.4.1_r33
schakelaars >> 2.0.024

Wat me opvalt is dat de Zigbee niet gelijk zijn (zijn ook niet gelijk gekocht )
Bij een geforceerde update, zegt de app dat alles up-to-date is

vragen :

Hoe krijg ik met name de ze zigbee's gelijk en kent iemand mijn probleem ?

update 09:58 mail gestuurd naar YPHIX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 19:08
Het zal ongetwijfeld ergens genoemd staan, maar vergeef mij even deze simpele vraag te stellen zonder 300 pagina's door te lezen. Ik ben bezig met het laten bouwen van een huis en ik lees meer op dit moment suf in het grote keuken topic alhier.

Mijn vraag gaat over tradfri lampen en de leptiter inbouwspots:

Ik kan kiezen bij de bouw van het huis voor led inbouwspots op een dimmer voor 100 euro per stuk. Die Leptiter spots zijn 20 euro. En ik wil toch wat gaan experimenteren met slimme verlichting. Als ik in de keuken bijvoorbeeld 4 spots wil, heb ik dan aan 1 stroompunt genoeg? Kan ik tegen die bouwer zeggen: ik wil daar en daar een gat in het plafond en 1 stroompunt met een schakelaar, en dat ik dan die 4 spots daarop aansluit? Want als ik het goed begrijp, moet de schakelaar op 'aan' staan, waarna ik met de afstandsbediening kan dimmen. Klopt dit in grote lijnen? Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
berndw schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:58:
Het zal ongetwijfeld ergens genoemd staan, maar vergeef mij even deze simpele vraag te stellen zonder 300 pagina's door te lezen. Ik ben bezig met het laten bouwen van een huis en ik lees meer op dit moment suf in het grote keuken topic alhier.

Mijn vraag gaat over tradfri lampen en de leptiter inbouwspots:

Ik kan kiezen bij de bouw van het huis voor led inbouwspots op een dimmer voor 100 euro per stuk. Die Leptiter spots zijn 20 euro. En ik wil toch wat gaan experimenteren met slimme verlichting. Als ik in de keuken bijvoorbeeld 4 spots wil, heb ik dan aan 1 stroompunt genoeg? Kan ik tegen die bouwer zeggen: ik wil daar en daar een gat in het plafond en 1 stroompunt met een schakelaar, en dat ik dan die 4 spots daarop aansluit? Want als ik het goed begrijp, moet de schakelaar op 'aan' staan, waarna ik met de afstandsbediening kan dimmen. Klopt dit in grote lijnen? Bij voorbaat dank.
Als je slimme verlichting gaat gebruiken, dan mag er geen ‘echte’ dimmer tussen zitten. Slimme lampen moeten altijd aan staan. De hub, app, afstandsbediening gaan je lampen dimmen.
Dus in jou geval zou leptiter inbouw spots doen zonder dimmer en zonder schakelaar (slimme lampen uit gezet zijn met een schakelaar, zijn dom worden :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
Hulliee schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:59:
[...]

Als je slimme verlichting gaat gebruiken, dan mag er geen ‘echte’ dimmer tussen zitten. Slimme lampen moeten altijd aan staan. De hub, app, afstandsbediening gaan je lampen dimmen.
Dus in jou geval zou leptiter inbouw spots doen zonder dimmer en zonder schakelaar (slimme lampen uit gezet zijn met een schakelaar, zijn dom worden :) )
Ok, dat van die dimmer begrijp ik. Maar ik neem toch aan dat het stroompunt op een schakelaar wordt aangesloten. Als ik deze gewoon aan laat staan en het dimmen met de afstandsbediening doe, dan kan het toch?

En kan ik meerdere lampen op 1 stroompunt aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

berndw schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:21:
[...]

Ok, dat van die dimmer begrijp ik. Maar ik neem toch aan dat het stroompunt op een schakelaar wordt aangesloten. Als ik deze gewoon aan laat staan en het dimmen met de afstandsbediening doe, dan kan het toch?

Tuurlijk als ze maar spanning hebben. De meeste spots zullen op een stroompunt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
berndw schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:21:
[...]

Eens met hier boven. Waarom zou je meerdere stroompunten voor je spots nemen? Ja als je er 10-tallen hebt, maar bij 4 niet nodig imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
Dank voor de antwoorden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:33
Release Version: 1.13.0
29th June 2020
LEPTITER, GUNNARP_NA EU, LIGHT-ENGINE, DECO, WS2.0 CLR, WW2.0 (V-2.3.050).
WS2.0 OPAL (V-2.0.029).
CWS1.0 (1.3.013).
Fixed On Off State after OTA Upgrade.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb sinds gisteren ook een tradfri set en installatie was even vogelen, maar uiteindelijk heb ik al flink wat werkend.

Maar: hoe krijg ik de setup van de Ikea App overgezet naar andere devices? Moet ik dan het hele koppelingsritueel overnieuw doen?

En dan: één lamp begaf het na 10' branden. Is nog wel zichtbaar in de app, maar brand niet meer. Al geprobeerd te restten en te verwijderen en opnieuw koppelen, maar hij wordt ook niet meer gevonden. Ik hoop dat dit een pechgeval is en geen indicatie voor de te verwachtte levensduur van die dingen, want dan gaat het hele setje setje retour..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:19
@superduper Als je op een ander apparaat inlogt op de bridge, dan zie je de hele setup direct weer terug. Je hoeft dus niet telkens alles opnieuw te doen.

Betreft je kapotte lamp; kan het zijn dat er een dimmer tussen zat? Dat is funest voor deze smart lampen. IKEA doet overigens totaal niet moeilijk, je kunt hem zo gaan ruilen voor een nieuwe. Het blijft electronica, er is altijd een klein percentage wat kapot gaat en dit keer heb jij het pech lotje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k4kl44s
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:43
Dag Allemaal, ik heb een vrij eenvoudige vraag, maar het lukt me niet om er een antwoord op te vinden. Ik heb in mijn woonkamer momenteel een tradfri afstandsbediening met twee lampen. Ik heb geen bridge/hub, omdat ik de lampen alleen in mijn woonkamer gebruik en geen extra instelmogelijkheden nodig heb.

Nu heb ik op het plafond nog een 'domme' lamp hangen, die wil ik graag ook smart maken, maar bij IKEA hebben niet de juiste versie (ik wil zo'n grote filament/globelamp), zoals HUE die wel heeft.

Mijn vraag: kan ik een Hue lamp koppelen aan mijn Tradfri afstandsbediening zonder tussenkomst van een bridge of hub?

Ik weet dat het ook via de Philips app kan, maar dan kan ik de ikea lampen weer niet aansturen en ik wil alle lampen met 1 afstandsbediening of app kunnen bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@k4kl44s Volgens mij heb je in dat geval minimaal ook een hue bridge (v2) nodig. Hierop kun je een mix van Hue en IKEA lampen en schakelaars koppelen.

Edit: blijkbaar was ik niet juist dus.

[ Voor 13% gewijzigd door robertwebbe op 09-07-2020 15:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1971
k4kl44s schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 12:55:
Dag Allemaal, ik heb een vrij eenvoudige vraag, maar het lukt me niet om er een antwoord op te vinden. Ik heb in mijn woonkamer momenteel een tradfri afstandsbediening met twee lampen. Ik heb geen bridge/hub, omdat ik de lampen alleen in mijn woonkamer gebruik en geen extra instelmogelijkheden nodig heb.

Nu heb ik op het plafond nog een 'domme' lamp hangen, die wil ik graag ook smart maken, maar bij IKEA hebben niet de juiste versie (ik wil zo'n grote filament/globelamp), zoals HUE die wel heeft.

Mijn vraag: kan ik een Hue lamp koppelen aan mijn Tradfri afstandsbediening zonder tussenkomst van een bridge of hub?

Ik weet dat het ook via de Philips app kan, maar dan kan ik de ikea lampen weer niet aansturen en ik wil alle lampen met 1 afstandsbediening of app kunnen bedienen.
Dat zou gewoon moeten kunnen, is basis gedrag zigbee! Je hebt daar geen extra bridge voor nodig!

Heb zelf ook een aantal Hue lampen met Ikea Tradft dimmer switch verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:47
superduper schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:09:

En dan: één lamp begaf het na 10' branden. Is nog wel zichtbaar in de app, maar brand niet meer. Al geprobeerd te restten en te verwijderen en opnieuw koppelen, maar hij wordt ook niet meer gevonden. Ik hoop dat dit een pechgeval is en geen indicatie voor de te verwachtte levensduur van die dingen, want dan gaat het hele setje setje retour..
Dat hadden we ook bij 1 lamp, snel na installatie. Dat was 2 jaar geleden, alle andere zijn blijven werken.

We hebben er overigens een stuk of 15 tot 20.

[ Voor 4% gewijzigd door Tonkey op 09-07-2020 13:59 . Reden: Aantal lampen toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Goed, we gaan weer verder met de installatie. Dit keer het trapgat met 3 inbouw spots en een bewegingsmelder. Koppelen van alle zaken gaat prima, maar de sensor (of de lampen) reageren niet op beweging. Bij het koppelen zijn ze uiteraard aan. Na een tijdje gingen ze vanzelf uit, maar niet meer aan al sta je als een aap te dansen voor die sensor. Ze reageren wel op bediening vanuit de app.

De sensor staat ingesteld op 'altijd aan', dus het zonnetje.

2 vragen:
- hoe krijg ik het bewegingsdetectie verhaal werkend?
- hoe stel ik de tijd in dat de lampen aan blijven? Uit de productbeschrijving lees ik dat dit tussen de 1-10 min kan, maar ik dat nergens terug in de 'handleiding'.

Sowieso is voor deze hele lijn de gebruikshandleiding bijzonder matig. Ook op de ikeasite en in de app zeer beperkte troubleshoot tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:05
@superduper als je de nieuwe bewegingsmelder hebt waar je niet de tijd kan instellen op de achterkant blijven de lampen 3 minuten branden. Je kan dit dus niet aanpassen.

Als je de bewegingsmelder reset, gaat het rode lampje dan wel branden?
Misschien is de batterij gewoon ruk of hij hangt toch niet op een goede plaats?

[ Voor 4% gewijzigd door Deshmir op 11-07-2020 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Deshmir schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:23:
@superduper als je de nieuwe bewegingsmelder hebt waar je niet de tijd kan instellen op de achterkant blijven de lampen 3 minuten branden. Je kan dit dus niet aanpassen.

Als je de bewegingsmelder reset, gaat het rode lampje dan wel branden?
Misschien is de batterij gewoon ruk of hij hangt toch niet op een goede plaats?
oh, dat is onhandig dat je de tijd niet kan instellen; al is 3min misschien wel redelijker dan 10.

Yep, rode lampjes gaan prima branden als het moet. Hij hangt nog niet op een plek omdat ik dat nog moet uitzoeken, maar als ik ervoor ga zwaaien doet hij niks.

Kan je iets 'zien' op de melder wanneer hij iets detecteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:05
@superduper nee helaas niet.

En als je in een donkere ruimte doet met nachtstand? In het kader van uitsluiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Deshmir schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:19:
@superduper nee helaas niet.

En als je in een donkere ruimte doet met nachtstand? In het kader van uitsluiten..
Na een paar keer de routine wederom doorlopen lijkt het nu te werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Ik heb in februari mijn eerste Fyrtur gordijnen ingekort, opgehangen en ingeregeld. Werkt nog altijd als een trein. Dus besloten beneden ook deze rolgordijnen toe te passen. Weer op maat zagen en snijden en dat ging ook gladjes.
Moest wel even op herhaling met inmeten.
YouTube: How to modify IKEA Fyrtur to fit your window frame
Maar goed ook, na het zien was het; o ja, shit, gelukkig dat ik de zaag er nog niet had ingezet.
Ze hangen mooi in de kozijnen en werken perfect, mooi spul
Deze week maar inregelen op lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Ik was van de week bij IKEA en heb even gevraagd of ze wilden nakijken wanneer de snelkoppelknop verwacht wordt. Waar eerder nog een datum van juli stond is deze nu verwijderd. Product is dus weer uitgesteld met onbekende termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloblub
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 17:10
Ik krijg in mijn nieuwe woning een verlaagd plafond. Hierin worden spotjes geplaatst. Ik wil het plafond eigenlijk zo min mogelijk verlagen, maar er moet ruimte zijn voor de spotjes natuurlijk. Zijn de IKEA GU10 smartlampen even hoog als de Hue color variant? Ik kan geen afmetingen vinden op de Ikea site. De hue variant is 5,78 cm hoog. Of hebben alle GU10 lampjes een vaste afmeting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
bloblub schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:33:
Ik krijg in mijn nieuwe woning een verlaagd plafond. Hierin worden spotjes geplaatst. Ik wil het plafond eigenlijk zo min mogelijk verlagen, maar er moet ruimte zijn voor de spotjes natuurlijk. Zijn de IKEA GU10 smartlampen even hoog als de Hue color variant? Ik kan geen afmetingen vinden op de Ikea site. De hue variant is 5,78 cm hoog. Of hebben alle GU10 lampjes een vaste afmeting?
GU10 is in principe de standaard voor de fitting maar ervaring leert dat al die lampjes ongeveer even groot zijn. De ikea GU10 smart lampen zijn even goot als de niet smart lampen.

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjsiebes
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09 11:44
Tips gevraagd. Heb een hoop verlichting al via de Ikea hub gekoppeld aan mijn Google home. Nu wil ik in de kelderkast een ledstrip maken. Het liefst heb ik het zo gemaakt dat wanneer ik de deur open de lamp ook aan gaat. Is dit mogelijk met iets van IKEA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:09
[b]wjsiebes schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:09:[/b
Tips gevraagd. Heb een hoop verlichting al via de Ikea hub gekoppeld aan mijn Google home. Nu wil ik in de kelderkast een ledstrip maken. Het liefst heb ik het zo gemaakt dat wanneer ik de deur open de lamp ook aan gaat. Is dit mogelijk met iets van IKEA?
Bewegingsmelder van Ikea?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 19:51
wjsiebes schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:09:
je hebt een bewegingsmelder, die zou je in de kast kunnen hangen...
of je neemt een led strip met sensor, maar dan heb je geen tradfri...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjsiebes
  • Laatst online: 17-09 11:44
Oke, ik haal een bewegingssensor en een stopcontactschakelaar. Die knoop ik aan elkaar en dan ben ik er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrya
wjsiebes schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:09:
Oke, ik haal een bewegingssensor en een stopcontactschakelaar. Die knoop ik aan elkaar en dan ben ik er?
Jahoor met een bewegings melder werkt super , ik heb er 2 in gebruik voor de lampen in de gang en overloop .

Super. Nooit meer snachts zoeken naar de schakelaar voor dat je een plasje moet doen beneden .🤣🤣🤣😇👍🏻

Gr. Gerrya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:34
wjsiebes schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:09:
Ja, met de Norrfly. Je kunt die dan aan de Tradfri driver hangen en dan kun je 'm ook dimmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
cvanatten schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 20:06:
[...]

Ja, met de Norrfly. Je kunt die dan aan de Tradfri driver hangen en dan kun je 'm ook dimmen
Dat is leuk voor een kledingkast maar geeft dat ook genoeg licht voor een kelderkast?
In een kelderkast lees ik bijvoorbeeld graag de datum op een etiket, mocht je de kelderkast als voorraadkast gebruiken.
Kleding uitzoeken kan bij wijze van spreken ook nog wel bij een waxinelichtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

himlims_ schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:58:
[...]

Nog geen last van gehad en inmiddels hele huis en tuin vol hangen en zodra mijn oude Hue spul op is, wordt het niet vervangen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

superduper schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:09:
Ik heb sinds gisteren ook een tradfri set en installatie was even vogelen, maar uiteindelijk heb ik al flink wat werkend.

Maar: hoe krijg ik de setup van de Ikea App overgezet naar andere devices? Moet ik dan het hele koppelingsritueel overnieuw doen?

Nee, gewoon App installeren, daarna QR code scannen en alles staat in de nieuwe App zoals de andere App. Zelf heb ik nu in de slaapkamer een "Android" tablet aan de muur in Kiosk mode met Ikea App, een oude Ipad 2 in woonkamer aan de muur in Kiosk mode met Ikea App en de App op 2 telefoons.

Het enige wat ik jammer vind, op de Ipad kan de app kantelen, op de Android devices alleen maar op Portrait modus.

[ Voor 5% gewijzigd door Wim-Bart op 19-07-2020 00:09 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow343
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
Hey mensen,

Ik heb thuis altijd een Philips Hue systeem gehad wat naar tevredenheid werkt! Nu heb ik 3 gu10 spots gekocht voor gang en deze in de Hue app gekregen. Ware het niet dat ik te snel was en deze dan niet zichtbaar zijn binnen Homekit.

Nu via Marktplaats een Tradfri bridge op de kop weten te tikken maar nu de volgende vraag.

Ik lees erg veel reviews dat de bewegingssensor van Tradfri kort gezegd k*t is. De bewegingssensor van hue en dan weer perfect (althans mijn ervaring)

Is het mogelijk middels homekit de Hue bewegingssensor te laten communiceren met Trafdri lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Wat is er kut aan de Tradfrie bewegingssensor?

Ligt eraan waar je hem voor gebruikt, ik heb er één in de gang en daar werkt hij perfect. Lamp springt aan zodra ik de deur van de gang open en gaat na 3 min (dacht ik) weer uit. Dit doet hij alleen als het schemerig genoeg is, hij werkt ruim voordat het echt donker is in de gang.

Je kunt er verder niet heel veel aan instellen, maar dat was in mijn geval ook absoluut niet nodig. Juiste plek voor de sensor vinden duurt even omdat je telkens een paar minuten moet wachten voordat je hem kunt verplaatsen en testen. Ik heb hem inmiddels onder de onderste trede van de trap geplakt, praktisch op de grond. Je ziet hem zitten, maar valt absoluut niet op en werkt perfect.

De sensor is voor mij perfect, het lichtknopje in onze hal zit namelijk bij de voordeur. Als ik dus vanuit de woonkamer de gang in loop, dan moet ik eerst in het donker naar de voordeur lopen voor het lichtknopje. Van alle Tradfri producten is dit nog de beste koop geweest voor mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow343
B-Real schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:44:
Wat is er kut aan de Tradfrie bewegingssensor?

Ligt eraan waar je hem voor gebruikt, ik heb er één in de gang en daar werkt hij perfect. Lamp springt aan zodra ik de deur van de gang open en gaat na 3 min (dacht ik) weer uit. Dit doet hij alleen als het schemerig genoeg is, hij werkt ruim voordat het echt donker is in de gang.

Je kunt er verder niet heel veel aan instellen, maar dat was in mijn geval ook absoluut niet nodig. Juiste plek voor de sensor vinden duurt even omdat je telkens een paar minuten moet wachten voordat je hem kunt verplaatsen en testen. Ik heb hem inmiddels onder de onderste trede van de trap geplakt, praktisch op de grond. Je ziet hem zitten, maar valt absoluut niet op en werkt perfect.

De sensor is voor mij perfect, het lichtknopje in onze hal zit namelijk bij de voordeur. Als ik dus vanuit de woonkamer de gang in loop, dan moet ik eerst in het donker naar de voordeur lopen voor het lichtknopje. Van alle Tradfri producten is dit nog de beste koop geweest voor mij!
Oke klinkt goed! Ja ik lees veel "registratie" problemen. Maar voor dat 10ntje kan ik het eens gaan proberen. De spots werken namelijk verder prima.

Betreft het schemer heb je daar een tijd voor ingesteld of bepaalde lux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Uit mijn hoofd zeg ik even dat de sensor maar twee standen kent. Altijd aan als er beweging gedetecteerd wordt of aan indien het schemerig/donker is.
De gevoeligheid kun je verder niet instellen en met de nieuwe sensoren ook de tijdsduur niet dacht ik.

Wellicht even op de site van Ikea kijken.

Ben je opzoek naar veel instelmogelijkheden dan is de Tradfri sensor misschien minder geschikt, ben je opzoek naar een oplossing zoals onze situatie dan is de sensor echt dikke prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Laatst online: 10:52
B-Real schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:55:
Uit mijn hoofd zeg ik even dat de sensor maar twee standen kent. Altijd aan als er beweging gedetecteerd wordt of aan indien het schemerig/donker is.
De gevoeligheid kun je verder niet instellen en met de nieuwe sensoren ook de tijdsduur niet dacht ik.

[...]
Niet helemaal. De bewegingssensor heeft altijd beweging nodig. Je kunt instellen:
  • Of beweging alleen wordt geregistreerd als het donker is, of ook overdag. (Twee standen)
  • De felheid van de lampen (twee standen).
  • De tijd dat de lampen moeten branden (twee standen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:36
Ook maar een startset gekocht. Ik heb momenteel nog steeds een set van INNR maar omdat die niet werkt met Google Home, hebben we gekozen voor de betaalbare variant die dat wel doet. Voor de lol gekozen voor de set met de 2 kleur lampen zodat we wat kunnen spelen met de lichtkleur in onze woonkamer.

Ik heb momenteel 3 INNR lampen in gebruik en nog eens 2 nieuwe op de kast liggen. Iemand ervaring met het koppelen van deze lampen aan de Tradfri hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Shadow343 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:38:
Ik lees erg veel reviews dat de bewegingssensor van Tradfri kort gezegd k*t is.
Ik heb er één in de gang die het licht in de gang aan en uit doet als we in het donker de de trap af komen, en dat werkt tot nu toe (± 3 maanden) vlekkeloos. Het schakelpunt tussen licht/donker werkt voor onze toepassing prima, dus hier is zeker niet k*t, integendeel :) Maar, zoals hierboven ook al gezegd, je kunt dat schakelpunt niet aanpassen, dus ik snap hoe het in bepaalde situaties wellicht niet werkt zoals je zou willen.

Nu ik wat meer Tradfri spul in huis heb, heb ik maar wel even een verpakking knoopcellen aangeschaft, want die gaan natuurlijk op een onhandig moment leeg ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
Shadow343 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:38:
Hey mensen,

Ik heb thuis altijd een Philips Hue systeem gehad wat naar tevredenheid werkt! Nu heb ik 3 gu10 spots gekocht voor gang en deze in de Hue app gekregen. Ware het niet dat ik te snel was en deze dan niet zichtbaar zijn binnen Homekit.

Nu via Marktplaats een Tradfri bridge op de kop weten te tikken maar nu de volgende vraag.

Ik lees erg veel reviews dat de bewegingssensor van Tradfri kort gezegd k*t is. De bewegingssensor van hue en dan weer perfect (althans mijn ervaring)

Is het mogelijk middels homekit de Hue bewegingssensor te laten communiceren met Trafdri lampen?
Als je een iPad of Apple TV gebruikt kun je idd met Hue sensor via HomeKit de Tradfri lampen bedienen die aan Tradfri Bridge zijn gekoppeld!

Er zijn op dit forum een aantal mensen die dit voor elkaar hebben op deze manier!

Ik zelf gebruik alleen Hue Bridge en sinds kort heb ik ook een Google Home mini en daarmee kan ik ook de Tradri lampen bedienen (aantal Tradfri lampen in mijn setup stijgt langzaam maar zeker ;) )

Er is maar 1 groot nadeel met Tradfri lampen achter Hue bridge en dat is wanneer je Tradri lampen met kleur of kleur temperatuur mogelijkheden gebruikt, dat deze niet werken als je Hue scenes gebruikt! Ik snap dat het een fout is in de Tradfri lampen, maar vindt het jammer dat Signify geen pogingen doet om een workaround toe te passen vanuit Hue bridge.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow343
Erik1971 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:16:
[...]

Als je een iPad of Apple TV gebruikt kun je idd met Hue sensor via HomeKit de Tradfri lampen bedienen die aan Tradfri Bridge zijn gekoppeld!
.......
Yes klopt! Ik doe alles middels homekit. Daarom heb ik er voor gekozen om eerst alles met Hue te gaan doen. Toen ik een aantal spots nodig had vond ik Hue hiervoor een te dure investering dus dacht ik ga Tradfri koppelen met Hue echter was ik iets te voorbarig. Hij ziet hem uiteraard niet in Homekit. Heb nu tweedehands een bridge op de kop getikt. Dan maar 2 zigbee systemen en laat de automatiseringen via homekit lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:06
JeroenH schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:30:
[...]
Nu ik wat meer Tradfri spul in huis heb, heb ik maar wel even een verpakking knoopcellen aangeschaft, want die gaan natuurlijk op een onhandig moment leeg ;)
Dat laatste is altijd erg belangrijk. Plus dat je er om moet denken dat je ook echt de Ikea platboi koopcellen erbij koopt. ik kan er niets van bewijzen en het slaat ook nergens op, maar ik heb al twee keer gehad dat een ander merk knoopcelbatterij niet wilde werken en een Ikea deed het meteen.

en over de sensor, wij hebben er hier een in de garage hangen die twee schakelaars aanstuurt (waar dan weer lampjes en een led strip in zitten). Die werken al een jaar zonder enig probleem. Hebben nog nooit gehaperd. We hebben wel een extra handschakelaar (zo een kleine vierkante) er bij zitten zodat als je naar buiten loopt, je het licht met de hand uit kan zetten buiten de sensor om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Heb nu een bewegingssensor in de wc hangen. Klopt het dat je in het huidige model nergens kan instellen hoe lang de lamp aanblijft nadat er geen beweging meer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Laatst online: 21:41
Gadgeteer schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 17:38:
Heb nu een bewegingssensor in de wc hangen. Klopt het dat je in het huidige model nergens kan instellen hoe lang de lamp aanblijft nadat er geen beweging meer is?
Klopt. De oude versie had dit wel, de nieuwe niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
prakka schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:38:
[...]

Klopt. De oude versie had dit wel, de nieuwe niet meer.
Inmiddels verwijderd, echt een enorme tekortkoming. Weet iemand een alternatief, welke werkt met tradfri?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaswerk
  • Laatst online: 16-09 22:29
Vraag: inbouwschakeldoos die werkt met Tradfri?

Ik zoek een inbouwschakelaar die via het Zigbee-protocol te koppelen is in het Tradfri-netwerk.
Het mag een simpel ding zijn, het enige wat hij moet doen is aan en uit schakelen. Voor de duidelijkheid: het ding hoeft dus niet ook fysiek, met de hand, schakelbaar te zijn. Het gaat namelijk om buitenverlichting die ik geautomatiseerd door Home Assistant wil laten aansturen.

Ik zie dat Robbshop zo'n inbouwschakelaar heeft, maar die kost €40 en dat vind ik wel erg prijzig.
Alternatief is een Shelly, die zijn er vanaf €20, maar dat werkt via Wifi, niet via Zigbee/Tradfri en dat is dan weer jammer.

Weet iemand een alternatief? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:29
Ik wil mijn koffie-apparaat slimmer maken via de smart plug. Ik heb de Hub werkende inmiddels, maar ik weet niet hoe ik de smart plug moet koppelen via de app; ik zie hier geen icoontje voor. Iemand die de geniale tip heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nero22
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:53
assasinbats schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:39:
Ik wil mijn koffie-apparaat slimmer maken via de smart plug. Ik heb de Hub werkende inmiddels, maar ik weet niet hoe ik de smart plug moet koppelen via de app; ik zie hier geen icoontje voor. Iemand die de geniale tip heeft?
Volgens mij heb je altijd een stuur unit nodig, zoals een aan-/uitschakelaar of dimmer. De plug wordt dan via de schakelaar aan de hub verbonden. Daarna kan de schakelaar de kast in. :P

Erg omslachtig, maar zo zij het.

Bij een volgende plug kun je overigens gewoon de “oude” schakelaar resetten en gebruiken voor dit koppelproces.

It's funny. But not ha-ha funny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Ik weet nu weer waarom mijn voorkeur uit gaat naar Hue. Man, man, wat een geklungel: de achterkant van de afstandsbediening los schroeven en dan op een paar cm houden van de slimme stekker en op de pair button drukken. Pffff.... kan dit nu echt niet slimmer?
Gelukkig kosten ze een derde van Hue en zijn ze lekker stabiel (ook in HomeKit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Het pairen ging overigens niet gelijk goed. Een nieuw CR2032 batterijtje geprobeerd en gelukkig lukte het toen wel. Kun je ergens in de Ikea app zien wat het batterijpercentage is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
@meesje Zover ik weet niet. Maar het zou wel moeten kunnen want ik Home Assistant kan ik ook gewoon de batterij status zien:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50163925137_3daf777161_w.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
robertwebbe schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:52:
@meesje Zover ik weet niet. Maar het zou wel moeten kunnen want ik Home Assistant kan ik ook gewoon de batterij status zien:

[Afbeelding]
Thanks! HA heb ik niet. Het zou wel leuk zijn als Ikea die feature tzt toevoegt aan hun app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrya
Hallo google home smarters.

Ik had nog een vraagje omdat ik ergens mee zit.
Ik heb een aantal tradfri lampen en stopcontacten en zo.
Maar nu heb ik één set met lampen gu 10 die gekoppeld waren aan een tradfri stopcontact door gu 10 tradfri lampen en heb ik dus dat stopcontact niet mmer nodig.
Ik heb dat tradfri stopcontact bij de tradfri app al weg gehaald , maar op de google home app blijft hij zichtbaar en ik weet niet hoe ik hem daar weg moet halen.
Kan iemand mij dit uitleggen hoe dit moet.

Alvast bedankt van Gerrya

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Serena
Gerrya schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:50:
Hallo google home smarters.

Ik had nog een vraagje omdat ik ergens mee zit.
Ik heb een aantal tradfri lampen en stopcontacten en zo.
Maar nu heb ik één set met lampen gu 10 die gekoppeld waren aan een tradfri stopcontact door gu 10 tradfri lampen en heb ik dus dat stopcontact niet mmer nodig.
Ik heb dat tradfri stopcontact bij de tradfri app al weg gehaald , maar op de google home app blijft hij zichtbaar en ik weet niet hoe ik hem daar weg moet halen.
Kan iemand mij dit uitleggen hoe dit moet.

Alvast bedankt van Gerrya
Roep even… ‘Hey Google, synchroniseer alle apparaten’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Hier sinds een paar dagen wat "problemen" met mijn lichtsensor in de hal. Eigen domme schuld (en een beetje die van jullie :P )
De sensor ligt onder de trap tegen de poot van de trap aan, gekke plek maar daar deed hij het perfect. Zodra je een stap in de gang zet springt het ligt aan, zodra je de wc uit komt springt het ligt aan. Had hem niet vast gemaakt, lag gewoon los op de grond en praktisch uit het zicht.

N.a.v. wat berichten hier toch nog eens kijken wel knoppen/schakelaars er achterop de sensor zitten en de sensor van zijn plek gehaald. Teruggelegd en nu werkt de sensor niet zo perfect meer als voorheen |:(
Kortom, de komende tijd trial&error om het perfecte plekje weer te vinden :P
robertwebbe schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:52:

[Afbeelding]
Dat zou inderdaad handig zijn, de info is er dus blijkbaar wel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@B-Real Is de hoek hoe hij ligt of staat weer precies hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Naar mijn idee ligt hij praktisch weer op dezelfde plek, toch werkt de sensor minder goed. Het luistert blijkbaar ontzettend nauw op deze plek want ik zit er geen 5cm naast gok ik.
De hoek kan het ook niet echt zijn. Aangezien de sensor niet rechtop blijft staan ligt deze op zijn zij, heb beide zijdes al geprobeerd maar maakt vooralsnog geen verschil. Plus dat ik zeker weet dat hij qua zijde nu goed ligt.

Komt uiteindelijk wel goed, telkens maar weer iets verplaatsen en finetunen. Als ik de plek weer heb gevonden toch maar iets van een markering maken.

Gewoon een dom probleem welke ik zelf veroorzaakt heb. Overigens werkt de sensor nog wel, maar nu pas als je twee stappen in de gang hebt gezet ipv voorheen een halve. Details :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Probeer anders eens een nieuwe batterij,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerrya
Serena schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:56:
[...]

Roep even… ‘Hey Google, synchroniseer alle apparaten’.
Yes, bedankt Serena, het is zo makkelijk , maar je moet het wel weten .
Thanks👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Serena
Gerrya schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:51:
[...]

Yes, bedankt Serena, het is zo makkelijk , maar je moet het wel weten .
Thanks👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻
Graag gedaan!!! Een duimpje is altijd fijn… (Hint… 😉)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• robertwebbe
@Gerrya In haar bovenstaande post op de duim klikken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMQOjwTe6-kPhZnOZntAjW_Vk_0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q1yDpVCNe6VvAoEkd5QblvEX.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door robertwebbe op 29-07-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik weet nooit precies het verschil tussen deze 2 links.
Meestal krijg ik de updates pas binnen als het zichtbaar is in de eerste link.

1) https://ww8.ikea.com/ikea...senotes/releasenotes.html
2) https://ww8.ikea.com/ikea...otes/releasenotesltd.html

De tweede laat ieder geval zien dat er een update voor Homebase aankomt.
Release Version: 1.13.1
29th July 2020
New features and changes in Gateway: 1.10.43
General Bug Fix and Performance Improvement
Ik denk dat ze het eerst pushen naar aan een gelimiteerde (Ltd) groep om te zien of er problemen voor doen.

Ik had vorige week een paar dagen dat me stopcontact niet gevonden werd. Hopelijk gebeurd dat dan minder vaak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@Mau_Maus Gisteren had ik toevallig ook last van een niet schakelende switch. Nog nooit eerder gehad maar blijkbaar was ik niet de enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mau_Maus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
robertwebbe schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 18:30:
@Mau_Maus Gisteren had ik toevallig ook last van een niet schakelende switch. Nog nooit eerder gehad maar blijkbaar was ik niet de enige.
Ik dacht eerst dat het batterijtje van me schakelaar op was, toen via de smartspeaker geprobeerd... weer niks.
Keek in de app en was toen die al een uur ofzo niet gezien.

Het gekke is... Het leek er gewoon op alsof de afstand van 3 a 4 meter teveel was om hem te zien.
Als ik me schakelaartje 1 a 2 meter er vanaf hield werd het wel gevonden.
Volgens mij gebeurde dit voor het eerst maandag- of dinsdagnacht. De volgende ochtend ook nog...
Daarna geen last meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:35
Iemand die een idee heeft, wordt soms krankjorum van dat Ikea >:) .

Een aantal van mijn lampen waren "opeens" verdwenen uit de App.
Met de remote heb ik ze opnieuw toe kunnen voegen aan de Tradifri App.
Alles wel denk je dan..nee dus. Met App kan ik de lampen prima bedienen maar met de remote lukte het niet meer vanaf dat moment 8)7
Dus remote uit de App verwijderd en geprobeerd de remote opnieuw toe voegen
De remote wordt gevonden, vervolgens moet ik wachten op bevestiging maar krijg dan steeds deze error:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkJ-GTf8kXl1wGJTDSyXujE4gdI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ywjj1OG5WjUWjHKSIq0PKsY6.jpg?f=user_large
Tradfri Hub een reboot gegeven
Nog geprobeerd met 2 nieuwe batterijen in de remote (+reset 4 keer indrukken), (1 vd Action en 1 van GP) maar niks mag baten..

iemand nog een idee?

EDIT Na een nachtje slapen, werkt de remote "opeens" weer met de lampen alleen krijg ik deze nog steeds niet toegevoegd aan de App. Vervelend maar ik denk dat het geen gevolgen heeft

[ Voor 34% gewijzigd door NIK0 op 31-07-2020 18:14 ]

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 22:41
1.13.1 is nu officieel uit:

29th July 2020

[ Voor 71% gewijzigd door jwhoogervorst op 05-08-2020 21:55 ]

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrya
Is er daadwerkelijk iets echt veranderd met de update ? Of gewoon een beetje sneller of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
jwhoogervorst schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:54:
1.13.1 is nu officieel uit:

29th July 2020
Thanks! Na een paar keer vernieuwen verscheen de update hier ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:29

aawe mwan

Wat ook leuk is:

NIK0 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 19:31:
EDIT Na een nachtje slapen, werkt de remote "opeens" weer met de lampen alleen krijg ik deze nog steeds niet toegevoegd aan de App. Vervelend maar ik denk dat het geen gevolgen heeft
Ik heb afgelopen weekend iets vergelijkbaars meegemaakt: reserve afstandsbedieningen (eentje zonder batterij en eentje met een kennelijk lege batterij) waren niet te koppelen met de bridge, ik kreeg een melding vergelijkbaar met die van jou.

Ik ontdekte dat ik de resetprocedure niet goed gevolgd had. In de procedure zit namelijk dat je 10 seconden moet wachten. Toen ik dat deed, was de afstandsbediening meteen wel goed gereset en kon ik hem opnieuw koppelen.

Als jij zegt dat de afstandsbediening nog gewoon op de lampen werkt, dan lijkt het toch alsof er iets niet helemaal goed gereset is geweest. Ik denk dat dit bij mij jaren lang de oorzaak geweest is van een instabiel Tradfri systeem op onverwachte momenten. Intussen heb ik er gelukkig geen last meer van.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Pagina: 1 ... 84 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)