Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:31
Weet iemand hoe gevoelig die ikea bewegingssensor is voor licht/donker?
Ik hem graag gebruiken in mijn keuken voor de werkblad verlichting, maar die wil je vrij snel aan hebben is mijn ervaring (bijv. al als het bewolkt is) gaat dat werken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Net de lampen opgehangen, maar de driver heeft een enorm irritante piep tussen de 10 en 80 procent van de lichtsterkte, het is een 30w variant. Er hangen 3 x 5.5 watt led balken aan.. iemand ook deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrStiffler
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-09 20:20
Nachtapotheker schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:27:
Weet iemand hoe gevoelig die ikea bewegingssensor is voor licht/donker?
Ik hem graag gebruiken in mijn keuken voor de werkblad verlichting, maar die wil je vrij snel aan hebben is mijn ervaring (bijv. al als het bewolkt is) gaat dat werken ?
Gebruik je alleen tradfri of toevallig ook home assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:42
@Nachtapotheker Ik weet niet hoe ver je van de IKEA woont maar als dat niet te ver is zou ik hem gaan omwisselen. Ze doen daar totaal niet moeilijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
MrStiffler schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:18:
[...]

Gebruik je alleen tradfri of toevallig ook home assistant?
Alleen tradfi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
robertwebbe schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:33:
@Nachtapotheker Ik weet niet hoe ver je van de IKEA woont maar als dat niet te ver is zou ik hem gaan omwisselen. Ze doen daar totaal niet moeilijk over.
5 minuten ;) Heb zojuist een nieuwe gehaald en die piept ook wel iets, maar aanzienlijk minder. Morgen de piepende unit even terug brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingkongkev
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-01 22:37
Ik ben van plan een TRÅDFRI smart plug (stopcontact) te kopen zodat ik mijn ventilator kan aan en uit zetten via Google Assistant, maar ik kan nergens duidelijk vinden of dit ook kan met een timer. Wat ik graag zou willen is een timer in mijn slaap routine zodat de ventilator nog een uurtje door gaat en dan stopt. Is dit mogelijk met de TRÅDFRI smart plugs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
kingkongkev schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:01:
Ik ben van plan een TRÅDFRI smart plug (stopcontact) te kopen zodat ik mijn ventilator kan aan en uit zetten via Google Assistant, maar ik kan nergens duidelijk vinden of dit ook kan met een timer. Wat ik graag zou willen is een timer in mijn slaap routine zodat de ventilator nog een uurtje door gaat en dan stopt. Is dit mogelijk met de TRÅDFRI smart plugs?
Als je iets wilt besturen met een timer, dan heb je ook een hub nodig. Dan kun je in ieder geval timers zetten in de ikea app. Google assistant ken ik niet goed, ik ben apple gebruiker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:26
Dat is meer een Google Assistant/Google Home/Google Routines vraag.

Je kunt met de Ikea hub wel instellen dat je smart plug dagelijks inschakelt gedurende een bepaalde tijdsduur. Als ik het goed begrijp wil jij tegen Google Assistant zeggen "welterusten" waarna je ventilator aan gaat en een uur later uit gaat, ik kan dat zo snel niet vinden tussen de routines (gebruik ze ook weinig).

Wat natuurlijk wel kan is als je dagelijks tussen 22.00 en 23.00 naar bed gaat dat je met de Ikea Hub instelt dat de ventilator dagelijks van 22.00 tot 24.00 aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingkongkev
Nachtapotheker schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:19:
[...]

Als je iets wilt besturen met een timer, dan heb je ook een hub nodig. Dan kun je in ieder geval timers zetten in de ikea app. Google assistant ken ik niet goed, ik ben apple gebruiker :+
Bedankt voor je reactie. Ik heb de hub aangezien ik ook al de lampen heb.
Ik heb in de app gekeken en ik zie daar alleen gelimiteerde timers die ook alleen werken voor de lampen en gordijnen. Ook de timers lijken niet iets te zijn van: Zet timer nu aan en na een uur gaat het apparaat uit, maar je moet tijden instellen dus dan moet ik iedere keer de start en eindtijd van de timer aanpassen wanneer ik in bed lig. Dat is natuurlijk niet al te veel moeite, maar toch niet zo makkelijk als gewoon een timer aanzetten o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingkongkev
B-Real schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:32:
Dat is meer een Google Assistant/Google Home/Google Routines vraag.

Je kunt met de Ikea hub wel instellen dat je smart plug dagelijks inschakelt gedurende een bepaalde tijdsduur. Als ik het goed begrijp wil jij tegen Google Assistant zeggen "welterusten" waarna je ventilator aan gaat en een uur later uit gaat, ik kan dat zo snel niet vinden tussen de routines (gebruik ze ook weinig).

Wat natuurlijk wel kan is als je dagelijks tussen 22.00 en 23.00 naar bed gaat dat je met de Ikea Hub instelt dat de ventilator dagelijks van 22.00 tot 24.00 aan gaat.
Het leek me een vraag voor beide eigenlijk aangezien somige diensten meer onderteuning hebben via Google Assistant dan anderen. Ik vind het ook prima als het via IFTTT o.i.d. kan, maar ook daar loop ik er tegenaan dat het niet ondersteund is. Het zou zo'n simpel iets moeten zijn, maar helaas blijkt het toch erg lastig te implementeren.

Wellicht dat ik zelf een home assistant moet opzetten. Daar blijkt het wel mee te werken namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
kingkongkev schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:44:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb de hub aangezien ik ook al de lampen heb.
Ik heb in de app gekeken en ik zie daar alleen gelimiteerde timers die ook alleen werken voor de lampen en gordijnen. Ook de timers lijken niet iets te zijn van: Zet timer nu aan en na een uur gaat het apparaat uit, maar je moet tijden instellen dus dan moet ik iedere keer de start en eindtijd van de timer aanpassen wanneer ik in bed lig. Dat is natuurlijk niet al te veel moeite, maar toch niet zo makkelijk als gewoon een timer aanzetten o.i.d.
Nee klopt, gek dat je geen stekkers kan selecteren bij timers in de Ikea app, dat lukt hier wel. Maar idd ze zijn vrij beperkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Ik heb sinds een dikke week dat één van mijn lampen boven de tafel "buiten bereik" is in de Ikea/Google Home/Apple Home app. De andere twee lampen welke respectievelijk dichterbij én verder weg van de hub zitten, doen het wel feilloos.
Afgelopen weekend de hub al een tijdje van het stroom gehad om te kijken of dat verschil maakt, maar helaas.
Afstandsbediening werkt wel prima.

Wat nu te doen?
De lamp zit in een groep van 3 en maakt onderdeel uit van verschillende scenes, ik heb eigenlijk weinig zin om al die scenes opnieuw in te stellen.

Kan ik de lamp in een andere fitting resetten middels aan/uit, vervolgens, alleen deze lamp verwijderen uit de app en vervolgens (na het resetten) opnieuw koppelen?
Of moet ik dan ook al mijn scenes/routines weer opnieuw instellen?

[ Voor 7% gewijzigd door B-Real op 10-08-2020 11:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 21:37
B-Real schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:19:
Ik heb sinds een dikke week dat één van mijn lampen boven de tafel "buiten bereik" is in de Ikea/Google Home/Apple Home app. De andere twee lampen welke respectievelijk dichterbij én verder weg van de hub zitten, doen het wel feilloos.
Afgelopen weekend de hub al een tijdje van het stroom gehad om te kijken of dat verschil maakt, maar helaas.
Afstandsbediening werkt wel prima.

Wat nu te doen?
De lamp zit in een groep van 3 en maakt onderdeel uit van verschillende scenes, ik heb eigenlijk weinig zin om al die scenes opnieuw in te stellen.

Kan ik de lamp in een andere fitting resetten middels aan/uit, vervolgens, alleen deze lamp verwijderen uit de app en vervolgens (na het resetten) opnieuw koppelen?
Of moet ik dan ook al mijn scenes/routines weer opnieuw instellen?
Heb je de fysieke lichtknop al eens uit- en weer aangezet? Heel af en toe heb ik dit ook wel eens en dat lost het altijd op.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
Serena schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:30:
[...]

Heb je de fysieke lichtknop al eens uit- en weer aangezet? Heel af en toe heb ik dit ook wel eens en dat lost het altijd op.
Held!
Dat heeft het opgelost! Onvoorstelbaar dat ik dat zelf nog niet bedacht had 8)7 |:(

Na het aan/uit zetten met de lichtknop werd de lamp direct geupdate en daarna werkte hij weer feilloos.

Blij dat ik hier de vraag gesteld heb, want ik zag het al weer voor mij dat ik rigoureuzer ging resetten en alles weer opnieuw kon instellen :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
B-Real schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:44:
[...]

Held!
Dat heeft het opgelost! Onvoorstelbaar dat ik dat zelf nog niet bedacht had 8)7 |:(

Na het aan/uit zetten met de lichtknop werd de lamp direct geupdate en daarna werkte hij weer feilloos.

Blij dat ik hier de vraag gesteld heb, want ik zag het al weer voor mij dat ik rigoureuzer ging resetten en alles weer opnieuw kon instellen :F
Heldin dan… 🦸🏻‍♀️
Soms kan het zo makkelijk zijn. Mensen denken vaak veel te ver na… 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Gebruik al jaren Tradfri naar volle tevredenheid in Londen, maar heb nu een issue met het instellen van een nieuwe zooi lampen in mijn huis in NL:

1) Voorzover ik kan zien kan je met de IKEA app niet meerdere hubs aansluiten (i.e. ik kan dus alleen OF de lampen in Londen, OF de lampen in NL bedienen....niet handig). Iemand een een idee hoe ik dit op kan lossen? Evt met een third party app is prima (ik heb de tradfri melodi app al, maar daar kan ik niet zo heel veel mee anders dan een disco instellen :P ).

2) Ik heb in NL nu 2 kamers ingesteld met 3 remotes in totaal, werkt op zich prima op het feit na dat ik in beide kamers een E10 bulb heb die WEL reageren zoals ze zouden moeten binnen de omgeving waarin ze zijn ingesteld, maar ze worden NIET herkend als bulb in de IKEA app. Ik heb uiteraard meerdere keren de bulb proberen toe te voegen maar zowel in de woonkamer als in de slaapkamer krijg ik ze wel in het "regime" maar niet zichtbaar in de app omdat de app/gateway ze niet lijkt te vinden (maar ze zijn dus WEL allebei gelinkt aan de remote controls). Enig idee hoe ik dat oplos? :)

edit: dat betekent dus ook dat ik die 2 lampen wel met de remote aan en uit kan zetten maar niet via de app (als ik alle lampen aanzet die op die groep zitten gaan de 2 niet herkende lampen niet aan)...

[ Voor 8% gewijzigd door kamstra op 12-08-2020 10:42 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:10

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
kamstra schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:38:
1) Voorzover ik kan zien kan je met de IKEA app niet meerdere hubs aansluiten (i.e. ik kan dus alleen OF de lampen in Londen, OF de lampen in NL bedienen....niet handig). Iemand een een idee hoe ik dit op kan lossen? Evt met een third party app is prima (ik heb de tradfri melodi app al, maar daar kan ik niet zo heel veel mee anders dan een disco instellen :P ).
Een app cloner installeren en twee instanties van de apps langs elkaar draaien. Bijvoorbeeld Island, of paralell space, of wellicht heeft je smartphone dit standaard ingebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

rens-br schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:59:
[...]

Een app cloner installeren en twee instanties van de apps langs elkaar draaien. Bijvoorbeeld Island, of paralell space, of wellicht heeft je smartphone dit standaard ingebouwd.
Hmm vraag me af of zoiets bestaat voor iphones maar zal eens zoeken :)

edit: aha, dat lijkt idd te bestaan, cool :)

[ Voor 6% gewijzigd door kamstra op 12-08-2020 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
In de Google Home en Apple Home apps kun je een extra woning toevoegen. Ik weet niet exact hoe dit werkt (heb maar één woning :P), maar wellicht dat dit een optie is om uit te zoeken ;)

Overigens werkt de Ikea app alleen maar als je WiFi verbinding hebt, zou de app dan niet automatisch de hub in het netwerk moeten pakken en dus in het huis waar je je op dat moment bevind? Of dat dan ook betekend dat je alleen de lampen in het betreffende netwerk ziet vraag ik mij dan wel weer af :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

B-Real schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:10:
In de Google Home en Apple Home apps kun je een extra woning toevoegen. Ik weet niet exact hoe dit werkt (heb maar één woning :P), maar wellicht dat dit een optie is om uit te zoeken ;)

Overigens werkt de Ikea app alleen maar als je WiFi verbinding hebt, zou de app dan niet automatisch de hub in het netwerk moeten pakken en dus in het huis waar je je op dat moment bevind? Of dat dan ook betekend dat je alleen de lampen in het betreffende netwerk ziet vraag ik mij dan wel weer af :?
Hmm zal dat eens uitzoeken idd in de Apple Home app, kan t pas echt uitproberen eind Augustus als ik weer terug ga naar de UK maar wellicht een optie idd :)

Blijf ik nog zitten met die 2 onwillende bulbs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
kamstra schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:38:
Gebruik al jaren Tradfri naar volle tevredenheid in Londen, maar heb nu een issue met het instellen van een nieuwe zooi lampen in mijn huis in NL:

2) Ik heb in NL nu 2 kamers ingesteld met 3 remotes in totaal, werkt op zich prima op het feit na dat ik in beide kamers een E10 bulb heb die WEL reageren zoals ze zouden moeten binnen de omgeving waarin ze zijn ingesteld, maar ze worden NIET herkend als bulb in de IKEA app. Ik heb uiteraard meerdere keren de bulb proberen toe te voegen maar zowel in de woonkamer als in de slaapkamer krijg ik ze wel in het "regime" maar niet zichtbaar in de app omdat de app/gateway ze niet lijkt te vinden (maar ze zijn dus WEL allebei gelinkt aan de remote controls). Enig idee hoe ik dat oplos? :)

edit: dat betekent dus ook dat ik die 2 lampen wel met de remote aan en uit kan zetten maar niet via de app (als ik alle lampen aanzet die op die groep zitten gaan de 2 niet herkende lampen niet aan)...
1.
Mij lijkt het logischer om voor de tweede woning een ander account aan te maken en dit op bijvoorbeeld een iPad te installeren.
Ikea app is sowieso vooroorlogs, bediening van buitenaf is toch wel echt een vereiste vind ik.
Blij met HomeKit en Google om dat op te kunnen lossen.
Dus inderdaad in Woning of Google Home een tweede woning toevoegen en daar dan die tweede hub aan koppelen. In principe moet je dan tussen huizen kunnen switchen en dus ook op afstand kunnen bedienen.

2. Heb je de lampen al gereset middels die methode met tig keer aan- en uitzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Serena schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:47:
[...]

1.
Mij lijkt het logischer om voor de tweede woning een ander account aan te maken en dit op bijvoorbeeld een iPad te installeren.
Ikea app is sowieso vooroorlogs, bediening van buitenaf is toch wel echt een vereiste vind ik.
Blij met HomeKit en Google om dat op te kunnen lossen.
Dus inderdaad in Woning of Google Home een tweede woning toevoegen en daar dan die tweede hub aan koppelen. In principe moet je dan tussen huizen kunnen switchen en dus ook op afstand kunnen bedienen.

2. Heb je de lampen al gereset middels die methode met tig keer aan- en uitzetten?
1. jup, denk t ook. ga t bestuderen
2. nee nog niet, 6x aan en uit via wandknop toch?

Edit: en opgelost!

1. Homekit werkt idd als een trein, heb 2e huis er ook ingezet, easy peasy.
2. 6x aan en uit did the trick hier ook!

Nou op termijn alleen nog een sensor aansluiten zodat lampen in inloopkast aan gaan op moment dat ik sliding door open (maar eerst maar eens de sliding door uitzoeken / bouwen :P )

[ Voor 17% gewijzigd door kamstra op 12-08-2020 12:27 ]

• Michelu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-08-2020
Heeft iemand recente ervaring met een ikea tradfri bewegingssensor koppelen aan de trust ics 2000?
Ben er mee aan het rommelen geweest maar ondanks dat de ics zigbee ondersteund lukt het allemaal niet. 1x voor elkaar gekregen om te koppelen maar toen ik een actie ging inregelen kreeg ik een fout.

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:39

Mimiix

Professioneel Prutser

Michelu schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:19:
Heeft iemand recente ervaring met een ikea tradfri bewegingssensor koppelen aan de trust ics 2000?
Ben er mee aan het rommelen geweest maar ondanks dat de ics zigbee ondersteund lukt het allemaal niet. 1x voor elkaar gekregen om te koppelen maar toen ik een actie ging inregelen kreeg ik een fout.
Heb je de foutmelding nog?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:53
Michelu schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:19:
De bewegingssensor van IKEA is eigenlijk een afstandbediening die zelf de Zigbeelamp schakelt. Daarom moet je hem ook direct aan een lamp koppelen. Dit is een ander verhaal bij de eigen bewegingssensor van klikaanklikuit (en sommige andere sensoren).

Ja, Zigbee is allemaal niet zo universeel als het doet vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:33
Hoe koppel ik 2 Tradfri afstandsbedieningen aan 1 lamp? Voor in de slaapkamer wil ik 1 AB bij binnenkomst en 1 op het nachtkastje, deze zouden 1 lamp moeten gaan bedienen.

Hoe koppel ik de 2 AB aan 1 lamp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:13
ramrodwillem schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 06:53:
Hoe koppel ik 2 Tradfri afstandsbedieningen aan 1 lamp? Voor in de slaapkamer wil ik 1 AB bij binnenkomst en 1 op het nachtkastje, deze zouden 1 lamp moeten gaan bedienen.

Hoe koppel ik de 2 AB aan 1 lamp ?
Wat heb je zelf al gedaan? Eerste hit op Google: https://www.reddit.com/r/...ultiple_remotes_to_bulbs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:33
> Wat heb je zelf al gedaan?

Ook op Google gezocht maar in het Nederlands ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
ramrodwillem schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 08:37:
> Wat heb je zelf al gedaan?

Ook op Google gezocht maar in het Nederlands ....
Staat ook gewoon in de topicstart

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvidur
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:20
Hallo,

ik heb lang gezocht, maar niet de definitieve oplossing gevonden voor het volgende tradfri probleem, misschien hebben jullie de oplossing ;-)

Ik wil een extra remote (en ook een bewegingssensor) [ikea] extra koppelen aan mijn hub.

Mijn hub heeft (volgens de app) software versie 1.10.43. Ik probeer de extra input devices volgens de aanwijzingen in de app te koppelen maar krijg iedere keer een popup met nadat hij het device gevonden heeft "Your device could not be added. Please try again, starting at step 2 ...."
Dit gebeurt zowel als ik een remote (zo'n ronde) als de bewegingssensor probeer toe te voegen. Ik heb het geprobeerd met de app (laatste versie) op een Android en ook op een iOS device. Ook verse batterijen geprobeerd in de afstandsbediening en ook in de bewegingsmelder.

Enig idee hoe dit te verhelpen, het lijkt wel of ik nu niks meer kan toevoegen.

Oplossingen op het net, zoals de app afsluiten nadat je de eerste 2 stappen hebt gedaan, en daarna de app opnieuw starten, om te zien of het toch is toegevoegd lijken ook niet te helpen.

Hebben jullie hier een oplossing voor ??!

Groetjes, Rudi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinpaq
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-09 07:51

Vinpaq

Compaq Collection: vinpaq.com

Weet iemand of er ooit een lichtsensor van ikea komt?

Zou het erg handig vinden als de lampen bij een bepaalde hoeveelheid 'duisternis' aan gaan.

Camera: Nikon Z7II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

predatorTW schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:15:

Zou het erg handig vinden als de lampen bij een bepaalde hoeveelheid 'duisternis' aan gaan.
Zou eigenlijk heel goed kunnen. Ik weet niet of de huidige motion sensoren dit ook niet kunnen in andere systemen als tradfri. De Hue motion sensor en sommige xiaomi motion sensoren kunnen lux rapporteren.

In Zweden is er een waterafsluiter. Daar zie ik mogelijkheden voor in bijvoorbeeld tuin bewatering.

Als er een apparaat als dat is, zal er met de tijd ook wel een lux sensor komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrya
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:26
predatorTW schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:15:

.

Dat zou wel heeeeel erg handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@Mimiix Volgens mij lijkt het wel op Trådfri maar kun je het niet koppelen. Ik heb de handleidingen bekeken en het is volledig zelfstandig. Eigenlijk is het een waterlekkage sensor en zie niet zo heel veel meerwaarde in de toevoeging in Homesmart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

robertwebbe schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:24:
@Mimiix Volgens mij lijkt het wel op Trådfri maar kun je het niet koppelen. Ik heb de handleidingen bekeken en het is volledig zelfstandig. Eigenlijk is het een waterlekkage sensor en zie niet zo heel veel meerwaarde in de toevoeging in Homesmart.
Mijn zweeds is niet zo goed. Ik vraag me vooral af of het met deCONZ wel zou kunnen hier. Is de verbinding wel zigbee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Het staat nergens vermeld in de handleiding maar het zou zomaar kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

robertwebbe schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:57:
Het staat nergens vermeld in de handleiding maar het zou zomaar kunnen.
Blijkbaar wel. Zie: https://www.reddit.com/r/...ctronic_dishwasher_valve/

en daarvandaan :

https://www.instagram.com...AgZ/?igshid=19bnz2cdfuf05

Nice wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
In Duitsland heeft IKEA de prijs van de bridge verlaagd naar €19,50. Bij ons nog steeds €32,95. Hoop dat die bij ons ook gaat zakken.

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:29
@robertwebbe : de Duitse BTW is tot eind 2020 omlaag gegaan van 19% naar 16% als steun ivm Corona.
Ik weet niet wat de prijs van de bridge was?

[ Voor 5% gewijzigd door jwhoogervorst op 20-08-2020 10:39 ]

Voor elke oplossing is er een probleem!

• Serena
jwhoogervorst schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:38:
@robertwebbe : de Duitse BTW is tot eind 2020 omlaag gegaan van 19% naar 16% als steun ivm Corona.
Ik weet niet wat de prijs van de bridge was?
Maar 3% zal toch nooit €13,45 opleveren?

• jwhoogervorst
Serena schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:57:
[...]

Maar 3% zal toch nooit €13,45 opleveren?
Zoals ik al schreef: ik weet niet wat de Duitse prijs was.
De BTW hier in Nederland is 21%...

[ Voor 7% gewijzigd door jwhoogervorst op 20-08-2020 11:15 ]

• robertwebbe
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50248519166_73f6730090_z.jpg

• jwhoogervorst
Zelfs als je het verschil in BTW meerekent was hij dus al goedkoper (omgerekend €29,73).
Het lagere BTW-tarief in Duitsland verklaard deze daling duidelijk niet.

Voor de mensen die aan de grens wonen is het natuurlijk wel interessant!

Edit: de nieuwe Duitse prijs komt ongeveer overeen met wat hij in zweden kost (299 krona vs 302,47 met de huidige koers)

[ Voor 19% gewijzigd door jwhoogervorst op 20-08-2020 19:42 ]

• robertwebbe
Veel Duitsers aan de grens komen juist naar Duiven omdat veel andere artikelen in Nederland juist weer goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelu
Nee, die heb ik niet meer. Maar was een niets zeggende algemene fout dus zal ook niets toevoegen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelu
xFeverr schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:08:
[...]

De bewegingssensor van IKEA is eigenlijk een afstandbediening die zelf de Zigbeelamp schakelt. Daarom moet je hem ook direct aan een lamp koppelen. Dit is een ander verhaal bij de eigen bewegingssensor van klikaanklikuit (en sommige andere sensoren).

Ja, Zigbee is allemaal niet zo universeel als het doet vermoeden.
Dank je xFeverr. Klinkt dus een al een miskoop. Gelukkig zijn ze niet duur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunSear
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2024
Leuk spul dat tradfri! :)

Ik heb vandaag een setje lampen, stopcontacten en schakelaars gekocht en ook een tradfri hub en daar nu alles aan gekoppeld. Ik heb mijn account weer met Google home gekoppeld en daarna een aantal sferen in de Ikea smart home app gemaakt.

Vraagje: weet iemand of ik die sferen ook via Google home kan starten? Dus iets kan zeggen als: “Hey Google, Start sfeer bioscoop”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
SunSear schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:23:
Leuk spul dat tradfri! :)

Ik heb vandaag een setje lampen, stopcontacten en schakelaars gekocht en ook een tradfri hub en daar nu alles aan gekoppeld. Ik heb mijn account weer met Google home gekoppeld en daarna een aantal sferen in de Ikea smart home app gemaakt.

Vraagje: weet iemand of ik die sferen ook via Google home kan starten? Dus iets kan zeggen als: “Hey Google, Start sfeer bioscoop”?
Helaas, dat gaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunSear
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2024
Ai, was er al bang voor. Dat is dan toch een mooie meerwaarde die mijn KAKU spulletjes hebben. Daar is in de software veel meer aan in te stellen en scènes te maken enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
SunSear schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 23:34:
[...]

Ai, was er al bang voor. Dat is dan toch een mooie meerwaarde die mijn KAKU spulletjes hebben. Daar is in de software veel meer aan in te stellen en scènes te maken enzo.
Je kunt wel Routines aanmaken in Google Home, maar daar kun je dan weer geen kleuren kiezen. Alleen of een lamp aan of uit moet gaan.

Edit: Lees even verder. Het kan wel!!!

[ Voor 4% gewijzigd door Serena op 24-08-2020 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:35

uFx

SunSear schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 23:34:
[...]

Tegenwoordig gaat dit wel door gebruik te maken van Google Routines:

https://support.google.co....Platform%3DAndroid&hl=nl

Je kunt dan een zelfgekozen commando (bv. 'Hey Google, bioscoop') aanmaken die bepaalde acties uitvoert (lampen in bioscoop aan, 30%, kleur blauw). Je kunt dus niet gebruik maken van de sferen in de IKEA app maar je kunt ze dus wel nabootsen door gewoon diezelfde instellingen na te maken via een routine.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
uFx schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:06:
[...]

Tegenwoordig gaat dit wel door gebruik te maken van Google Routines:

https://support.google.co....Platform%3DAndroid&hl=nl

Je kunt dan een zelfgekozen commando (bv. 'Hey Google, bioscoop') aanmaken die bepaalde acties uitvoert (lampen in bioscoop aan, 30%, kleur blauw). Je kunt dus niet gebruik maken van de sferen in de IKEA app maar je kunt ze dus wel nabootsen door gewoon diezelfde instellingen na te maken via een routine.
Goh, ik ben echt een deus. Heb er gewoon nooit over nagedacht dat je dus ook kunt typen dat je een lamp op kleur blauw, 30% wil hebben.
Zat een beetje vast aan het idee dat je lampen alleen aan of uit kon zetten.
Dank voor de tip!

[ Voor 5% gewijzigd door Serena op 24-08-2020 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:35

uFx

Serena schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:11:
[...]

Goh, ik ben echt een deus. Heb er gewoon nooit over nagedacht dat je dus ook kunt typen dat je een lamp op kleur blauw, 30% wil hebben.
Zat een beetje vast aan het idee dat je lampen alleen aan of uit kon zetten.
Dank voor de tip!
Ja dat duurde bij mij ook even voordat ik het door had dat dit kon :D Ik heb het zelf nu individueel ingesteld, dus bv:

Lampen bioscoop aan
Lampen bioscoop 30%
Lampen bioscoop blauw

Maar wellicht kan het ook in één zin.

(overigens zie ik nu jij al netjes een reactie had gegeven over routines -- die had ik gemist |:( )

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Laatst online: 10:23
Weet er hier iemand zo wat de Fyrtur rolgordijnen maximaal verbruiken? Ik heb ze hier nu liggen (in doos) en wil ze met een Buck converter en dc adapter voeden. De batterij zegt max 2A maar het zou mooi zijn als het in de praktijk 1A is gezien de Buck converter die max 1A aan kan.

Edit: getest, hij verbruikt bij oprollen circa 0,5 ampère op 12 volt (Buck erachter) en wanneer hij tegen de aanslag komt wordt dit heel even hoger, circa 1 ampère.

Verwacht geen problemen hiermee in de praktijk, de Buck die ik nu gebruik mag tijdelijk 3 ampère leveren, die wordt nu niet heet.

[ Voor 35% gewijzigd door warcow op 25-08-2020 16:51 ]

• Wtrdk
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-09 11:39
ik heb een aantal tradfri lampen in de tuin, en ze werken helemaal naar wens. Ik heb ze ook gekoppeld aan Homekit, waardoor ik ze met Siri kan schakelen.
Nu heb ik voor mijn fietsschuurtje een tradfri bewegingssensor gekocht, en een aparte lamp. De combinatie van die 2 werkt perfect, maar ik zie ze niet in mijn tradfri app, laat staan in de homekit app.
Ik zou het liefst de bewegingssensor aan de lamp in het fietsschuurtje en de lamp naast de deur koppelen, zodat er een soort lichtpad ontstaat als je je fiets weg zet.
Als ik de sensor koppel aan de tradfri app, kan ik hem niet meer aan de lamp in het schuurtje koppelen. En als ik de bewegingssensor aan de lamp in het schuurtje en aan de lamp naast de deur koppel, kan ik beide lampen niet meer met de tradfri app of met homekit schakelen.
Als ik de bewegingssensor aan de tradfri app koppel kan ik er verder niets mee. Ik kan geen schema's maken, of hem in de app aan een lamp koppelen of zo.
Weet iemand hoe dit werkt?Is het direct koppelen aan een lamp de enige manier?

• Serena
Wtrdk schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:53:
ik heb een aantal tradfri lampen in de tuin, en ze werken helemaal naar wens. Ik heb ze ook gekoppeld aan Homekit, waardoor ik ze met Siri kan schakelen.
Nu heb ik voor mijn fietsschuurtje een tradfri bewegingssensor gekocht, en een aparte lamp. De combinatie van die 2 werkt perfect, maar ik zie ze niet in mijn tradfri app, laat staan in de homekit app.
Ik zou het liefst de bewegingssensor aan de lamp in het fietsschuurtje en de lamp naast de deur koppelen, zodat er een soort lichtpad ontstaat als je je fiets weg zet.
Als ik de sensor koppel aan de tradfri app, kan ik hem niet meer aan de lamp in het schuurtje koppelen. En als ik de bewegingssensor aan de lamp in het schuurtje en aan de lamp naast de deur koppel, kan ik beide lampen niet meer met de tradfri app of met homekit schakelen.
Als ik de bewegingssensor aan de tradfri app koppel kan ik er verder niets mee. Ik kan geen schema's maken, of hem in de app aan een lamp koppelen of zo.
Weet iemand hoe dit werkt?Is het direct koppelen aan een lamp de enige manier?
De sensor komt sowieso niet in HomeKit.
Helpt het niet niet om die twee apparaten in de Trådfri app in 1 ruimte te zetten?

• Wtrdk
Serena schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:59:
[...]

De sensor komt sowieso niet in HomeKit.
Helpt het niet niet om die twee apparaten in de Trådfri app in 1 ruimte te zetten?
Sensor kan wel aan de tradfri app worden gekoppeld, maar dan kan ik er verder niets mee.

• Serena
Wtrdk schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:17:
[...]

Sensor kan wel aan de tradfri app worden gekoppeld, maar dan kan ik er verder niets mee.
Ik ga er zomaar vanuit dat die dan idd in dezelfde ruimte moet staan als de lamp.
Dat vraag ik mijn vorige post, maar daar geef je geen reactie op.
Normaal, als een schakelaar in een ruimte staat zet die altijd de apparaten die in dezelfde ruimte staan aan/uit.

• Wtrdk
Serena schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:29:
[...]

Ik ga er zomaar vanuit dat die dan idd in dezelfde ruimte moet staan als de lamp.
Dat vraag ik mijn vorige post, maar daar geef je geen reactie op.
Normaal, als een schakelaar in een ruimte staat zet die altijd de apparaten die in dezelfde ruimte staan aan/uit.
Ze staan in één ruimte (de tuin, 5 lampen), maar het punt is dat ik niet alle lampen in die ruimte wil laten schakelen met de bewegingsmelder, maar slechts twee lampen. En dat kan blijkbaar niet.
Tenzij iemand weet hoe dat wel moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Wtrdk schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:40:
[...]

Ze staan in één ruimte (de tuin, 5 lampen), maar het punt is dat ik niet alle lampen in die ruimte wil laten schakelen met de bewegingsmelder, maar slechts twee lampen. En dat kan blijkbaar niet.
Tenzij iemand weet hoe dat wel moet.
Een tuin 2 aanmaken en daar enkel de lampen in zetten die je wilt schakelen met de bewegingssensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
Nachtapotheker schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:49:
[...]

Een tuin 2 aanmaken en daar enkel de lampen in zetten die je wilt schakelen met de bewegingssensor.
Precies dit.
De Ikea app stamt volgens mij nog uit het jaar 1864. Maar met een omweg kom je er wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wtrdk
Nachtapotheker schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:49:
[...]

Daar had ik nog niet aan gedacht, ga het direct proberen!

@Serena @Nachtapotheker bedankt!

• robertwebbe
Op dit moment heb ik op meerdere locaties dat je via Google Assistant geen Trådfri kunt bedienen. Hebben anderen hier ook last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
robertwebbe schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:13:
Op dit moment heb ik op meerdere locaties dat je via Google Assistant geen Trådfri kunt bedienen. Hebben anderen hier ook last van?
Werkt wel, maar heel langzaam. Testte het met een stekker, gaat zeker 20 seconden later pas aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooni
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-09 14:54
TLDR: Ik heb een Ikea trädfri lamp, gekoppeld aan mijn Philips hue bridge, die 's nachts altijd aanspringt. Heeft iemand dit ook al voor gehad en/of weet iemand de remedie?

Ik had reeds een aantal Philips lampen (600lm) met een Hue bridge. Omdat ik in de keuken wat meer licht wou heb ik bij Ikea een 1000 lm E27 trädfri lamp gekocht en die gekoppeld (na veel proberen en vloeken) gekoppeld met mijn Hue bridge. 's Avonds wanneer we gaan slapen geven we Google Assistant de opdracht om alle lampen beneden uit te doen (zitten in een groep).
De laatste week kwam het vaak (zo niet dagelijks) voor dat het licht in de keuken 's morgens brandde. Nadat de vrouw des huizes mij er een paar keer van betichte de lamp aan te laten 's avonds merkte ik op dat de lamp automatisch aanspringt. Het vreemde is dat dit overdag niet voorkomt.

Herkent iemand dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Ik heb ontdekt dat het probleem voorkomt in woningen waarin meerdere gebruikers zijn die ook deel uitmaken van andere woningen. Als de owner aan Assistant vraagt de lampen aan/uit te doen, dan werkt het. Als iemand anders het vraagt (toegevoegd aan een huishouden), dan hoor je bevestiging maar er gebeurd niets. Ik heb alle gebruikers al alle apparaten laten synchroniseren maar dat helpt ook niet. En op het toestel van de owner heb ik in Home ook bij de gekoppelde apparaten gecontroleerd op nieuwe apparaten bij IKEA Home Smart.

Het zal denk ik een storing bij Google zijn. Ik heb inmiddels op de Home’s het previewprogramma ook uitgezet, mogelijk zit het in een beta. Maar het duurt meestal even voordat die dingen weer terug zijn naar normale software.

[ Voor 12% gewijzigd door robertwebbe op 28-08-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Cooni schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:26:
TLDR: Ik heb een Ikea trädfri lamp, gekoppeld aan mijn Philips hue bridge, die 's nachts altijd aanspringt. Heeft iemand dit ook al voor gehad en/of weet iemand de remedie?

Ik had reeds een aantal Philips lampen (600lm) met een Hue bridge. Omdat ik in de keuken wat meer licht wou heb ik bij Ikea een 1000 lm E27 trädfri lamp gekocht en die gekoppeld (na veel proberen en vloeken) gekoppeld met mijn Hue bridge. 's Avonds wanneer we gaan slapen geven we Google Assistant de opdracht om alle lampen beneden uit te doen (zitten in een groep).
De laatste week kwam het vaak (zo niet dagelijks) voor dat het licht in de keuken 's morgens brandde. Nadat de vrouw des huizes mij er een paar keer van betichte de lamp aan te laten 's avonds merkte ik op dat de lamp automatisch aanspringt. Het vreemde is dat dit overdag niet voorkomt.

Herkent iemand dit probleem?
Het kan zijn dat er nog een regel actief is in de huebridge. Het kostte je ook moeite om de Ikea lamp toe te voegen dus misschien is daar iets misgegaan? Heb je ook andere app's gebruikt om de hue in te stellen?

Als het probleem blijft, dan zou ik er niet nog meer tijd in stoppen maar de Hue resetten en opnieuw beginnen. Je hebt toch een paar lampen? Geen 100 ofzo toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraveWorld
  • Niet online
Als ik mijn Ikea Tradfri lamp (Lamp: LED1836G7) reset geeft ie:

1 grote uit/aan knippering
4 kleine knipperingen
en dan blijft ie wat een beetje schommelen in helderheid.

Zo dus: https://streamable.com/gv443j

Is dat nou wel goed? Op filmpjes van Ikea knippert zo'n lamp maar 1 keer bij een reset.

Ik heb dat nou al bij een paar Ikea lampen en ik krijg ze geen van allen gekoppeld aan de AB.

Dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
De eerste knipper is inderdaad een bevestiging van de reset. De knippers erna zie je ook als je de lamp koppelt aan een afstandsbediening. Wellicht is dit bevestiging van bepaalde communicatie. Normaal stopt dat na een seconde of 10-15. Ik zou hem even zijn gang laten gaan en kijken hoe lang dat duurt.

• BraveWorld
  • Niet online
Ik ben bang dat ik het maar ga opgeven. Ik wil de Ikea lamp gebruiken met een klikaanklikuit ZYCT-202 afstandsbediening. Deze dus:
https://klikaanklikuit.nl...-ZYCT-202-handleiding.pdf

Maar ik krijg 't gewoon niet gekoppeld. Allemaal Zigbee, en heb gelezen dat 't samen zou moeten werken. Helaas.

De afstandsbediening werkt wel prima met een Philips Hue lamp.

Ik heb geen Tradfri afstandsbediening bij de hand om even te dubbelchecken of de lampen daar wel mee werken.

Dit is geen signature...

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 17:53
robertwebbe schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:45:
De eerste knipper is inderdaad een bevestiging van de reset. De knippers erna zie je ook als je de lamp koppelt aan een afstandsbediening. Wellicht is dit bevestiging van bepaalde communicatie. Normaal stopt dat na een seconde of 10-15. Ik zou hem even zijn gang laten gaan en kijken hoe lang dat duurt.
En anders de batterij van de afstandbediening vervangen, heeft bij mij geholpen!

• BraveWorld
  • Niet online
DJGizbo schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:34:
[...]

En anders de batterij van de afstandbediening vervangen, heeft bij mij geholpen!
Bedoel je de Tradfri afstandbediening? Die heb ik niet bij de hand om te testen. Ik probeer een Klik Aan Klik Uit ZYCT-202 te gebruiken omdat je daar 5 lamp(groep) mee kan schakelen/dimmen.

Dit is geen signature...

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 17:53
BraveWorld schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:37:
[...]

Bedoel je de Tradfri afstandbediening?
Ja, die bedoel ik.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 20:29

aawe mwan

Wat ook leuk is:

BraveWorld schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:40:
Als ik mijn Ikea Tradfri lamp (Lamp: LED1836G7) reset geeft ie:
[...]
en dan blijft ie wat een beetje schommelen in helderheid.
Het klinkt alsof er bij jou in huis of in de buurt een bridge of een ander apparaat staat dat direct probeert om deze lamp (terug) te claimen. En dan is het lastig om een lamp echt te resetten.
BraveWorld schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:34:
Ik ben bang dat ik het maar ga opgeven. Ik wil de Ikea lamp gebruiken met een [ander merk] afstandsbediening.
[...]
Maar ik krijg 't gewoon niet gekoppeld. Allemaal Zigbee, en heb gelezen dat 't samen zou moeten werken.
Het is raar dat je dat gelezen hebt, want de regel bij Zigbee is juist dat het *niet* werkt met een ander merk.

Alleen veel lampen en een paar plugs werken goed op een ander merk bridge. Maar met controllers heb je meestal minder geluk. Soms kan je een afstandsbediening rechstreeks koppelen aan een lamp als de controller en de lamp allebei in hetzelfde Zigbee netwerk zitten, maar dat moet je dus eerst geregeld hebben.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

BraveWorld schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:34:
Ik ben bang dat ik het maar ga opgeven. Ik wil de Ikea lamp gebruiken met een klikaanklikuit ZYCT-202 afstandsbediening. Deze dus:
https://klikaanklikuit.nl...-ZYCT-202-handleiding.pdf

Maar ik krijg 't gewoon niet gekoppeld. Allemaal Zigbee, en heb gelezen dat 't samen zou moeten werken. Helaas.

De afstandsbediening werkt wel prima met een Philips Hue lamp.

Ik heb geen Tradfri afstandsbediening bij de hand om even te dubbelchecken of de lampen daar wel mee werken.
aawe mwan schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:01:
[...]

Het klinkt alsof er bij jou in huis of in de buurt een bridge of een ander apparaat staat dat direct probeert om deze lamp (terug) te claimen. En dan is het lastig om een lamp echt te resetten.

[...]

Het is raar dat je dat gelezen hebt, want de regel bij Zigbee is juist dat het *niet* werkt met een ander merk.

Alleen veel lampen en een paar plugs werken goed op een ander merk bridge. Maar met controllers heb je meestal minder geluk. Soms kan je een afstandsbediening rechstreeks koppelen aan een lamp als de controller en de lamp allebei in hetzelfde Zigbee netwerk zitten, maar dat moet je dus eerst geregeld hebben.
Jullie hebben beide gelijk, maar ook weer niet.

Zigbee lampen zijn over het algemeen vrij universeel in hoe ze werken. Daarom werkt ikea op hue en hue op ikea.

De remotes zijn een ander verhaal. Deze moeten namelijk gemapped worden. Daar is waar het vaak fout gaat, omdat dit bij merkgebonden systemen niet gebeurd is. Waarom zou ikea moeite doen om een KAKU remote te ondersteunen? Ze kunnen met elkaar praten, maar dit ligt niet aan zigbee hier.

Overigens is dat ook een groot heikelpunt: De Zigbee standaard laat ter interpretatie over. Daar brengt Zigbee 3.0 verandering in, maar niet iedereen ondersteunt dat nog.

Als jij alles aan alles wil kunnen koppelen moet je naar een universele oplossing ala Z2M of deCONZ. Die twee werken standalone. Dan heb je nog ZHA, al zit dat ingebakken in Home-Assistant.

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-08 18:55
Mimiix schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:13:
[...]

[...]

Jullie hebben beide gelijk, maar ook weer niet.

Zigbee lampen zijn over het algemeen vrij universeel in hoe ze werken. Daarom werkt ikea op hue en hue op ikea.

De remotes zijn een ander verhaal. Deze moeten namelijk gemapped worden. Daar is waar het vaak fout gaat, omdat dit bij merkgebonden systemen niet gebeurd is. Waarom zou ikea moeite doen om een KAKU remote te ondersteunen? Ze kunnen met elkaar praten, maar dit ligt niet aan zigbee hier.

Overigens is dat ook een groot heikelpunt: De Zigbee standaard laat ter interpretatie over. Daar brengt Zigbee 3.0 verandering in, maar niet iedereen ondersteunt dat nog.

Als jij alles aan alles wil kunnen koppelen moet je naar een universele oplossing ala Z2M of deCONZ. Die twee werken standalone. Dan heb je nog ZHA, al zit dat ingebakken in Home-Assistant.
Je verhaal klopt helemaal!

Nog als aanvulling ZHA als protocol mist een hoop lamp gerelateerde oplossingen die met ZLL en 3.0 zijn toegevoegd, wat vooral voor kleuren lampen een beperking kan zijn!

Ik heb overigens voor elkaar gekregen om een Ikea On/Off switch toe te voegen aan Hue netwerk, deze bediend lampen rechtstreeks en het werkt best goed 👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraveWorld
  • Niet online
Trust noemt wel Ikea/Tradfri in hun verhaaltje over de ZYCT-202 en een review op Coolblue doet voorkomen dat het zou werken, maar de Klik Aan Klik Uit site zegt er toch helemaal niks over.

Ik ga hun eigen KAKU lampen kopen. Bij Hornbach kosten 2 stuks €22 en da's bijna zo goedkoop als de Ikea lampen.

Maar het rare geknipper van de Ikea lampen blijft me toch een raadsel. Misschien dat ik ze nog 's ergens anders ga testen, om uit te sluiten dat er inderdaad bij de buren een bridge of zo als stoorzender fungeert. :/

Dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alteaxl
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-07 01:12
BraveWorld schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 02:16:
Trust noemt wel Ikea/Tradfri in hun verhaaltje over de ZYCT-202 en een review op Coolblue doet voorkomen dat het zou werken, maar de Klik Aan Klik Uit site zegt er toch helemaal niks over.

Ik ga hun eigen KAKU lampen kopen. Bij Hornbach kosten 2 stuks €22 en da's bijna zo goedkoop als de Ikea lampen.

Maar het rare geknipper van de Ikea lampen blijft me toch een raadsel. Misschien dat ik ze nog 's ergens anders ga testen, om uit te sluiten dat er inderdaad bij de buren een bridge of zo als stoorzender fungeert. :/
Beste BraveWorld

Ik ben al veel eerder tegen dit probleem aangelopen en ook in het kaku forum gepost alteaxl in "KlikAanKlikUit ICS-2000 - Ervaringen en discussies"
Een ikea lamp https://www.ikea.com/nl/n...t-spectrum-90408603/zelfs naar kaku opgestuurd om te testen en deze bevestigen dat het inderdaad niet werkt. Eerder aangeschafte E27 werkte wel feilloos met deze remote. Heb toen maar een niet zigbee remote aangeschaft waar je dan alleen maar mee aan en uit kan schakelen.

Succes met deze info.

[ Voor 5% gewijzigd door alteaxl op 04-09-2020 04:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BraveWorld
  • Niet online
Bedankt voor deze info! Dan weet ik in ieder geval dat ik niet helemaal gek aan het worden ben. 8)7 :+
alteaxl schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 04:25:
[...]

Beste BraveWorld

Ik ben al veel eerder tegen dit probleem aangelopen en ook in het kaku forum gepost alteaxl in "KlikAanKlikUit ICS-2000 - Ervaringen en discussies"
Een ikea lamp https://www.ikea.com/nl/n...t-spectrum-90408603/zelfs naar kaku opgestuurd om te testen en deze bevestigen dat het inderdaad niet werkt. Eerder aangeschafte E27 werkte wel feilloos met deze remote. Heb toen maar een niet zigbee remote aangeschaft waar je dan alleen maar mee aan en uit kan schakelen.

Succes met deze info.

Dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-07 12:51
Ik heb nog een stapeltje spullen liggen, dus ik dacht vandaag: we wagen weer eens een poging. Ik wil een "Driver" toevoegen aan mijn Trådfri netwerk. Dit is een koppelstuk waaraan diverse LED-lampen worden knoopt. Vol goede moed weer volgens de gebruiksaanwijzing mijn schakelaar op 2 cm afstand van het symbool gehouden en op de knop gedrukt. En weer gebeurt er natuurlijk niets, net als de vorige keren. Driver aan de stroom gehangen, voor de zekerheid gereset met een paperclip. Niets.
Gelukkig kan ik hem ook gewoon aan- en uitschakelen met een wifi-stekker van Sonoff, want die dure troep van IKEA is echt wanhopig slecht. Constant ruzie met de hub, stekkers die weigeren, lampen die de draad kwijt zijn en drivers die ik niet kan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:42
Blijft apart.
De 1 heeft zoveel problemen en de ander zoals ik nog totaal niet.
Heb het hele huis nu vol hangen met die wat jij te dure troep vind en je raad het al super stabiel.
Vind alleen jammer dat e ikea app zo beperkt is.
Geen sunset vind ik toch wel een misser.
Daarom ben ik maar overgestapt op home assistant want had toch al een rasberry pi draaien voor het uitlezen van de slimme meter.
Kan ik mooi die 2 combineren in 1 app.
Die home assistant werk trouwens out off the box dus makkelijker dan domoticz vind ik zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
tafmaf schreef op zondag 6 september 2020 @ 09:06:
Blijft apart.
Heb het hele huis nu vol hangen met die wat jij te dure troep vind en je raad het al super stabiel.
Daarom ben ik maar overgestapt op home assistant want had toch al een rasberry pi draaien voor het uitlezen van de slimme meter.
Die home assistant werk trouwens out off the box dus makkelijker dan domoticz vind ik zelf
Ja, dat hoor ik vaker, maar ik weet echt niet meer wat ik eraan kan doen. Ik heb ook al mijn domotica in Home Assistant. Erg fijn, inderdaad fijner dan Domoticz dat ik ook jaren heb gebruikt.
Het voordeel van de lampen e.d. van IKEA is wel dat je ze ook 'gewoon'kunt gebruiken. Ik schakel ze nu met andere spullen, die wel werken, via Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
tafmaf schreef op zondag 6 september 2020 @ 09:06:
Blijft apart.
Hier hetzelfde. Drivers, tig stekkers, lampen. Ik heb echt nooit problemen. Heel af en toe eens lamp die blijft branden, maar dat is een kwestie van de lichtschakelaar even uit en aan.
De app is dramatisch, maar aangezien ik gebruik maak van HomeKit is deze enkel voor het toevoegen van apparaten.
Heb het ook al op heel veel plaatsen geïnstalleerd, ik vermoed dat het probleem vaker bij de gebruiker ligt dan bij de apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 20:29

aawe mwan

Wat ook leuk is:

alteaxl schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 04:25:
[...]
Eerder aangeschafte E27 werkte wel feilloos met deze remote.
De term "E27" geeft aan in welke fitting de lamp past. Het zegt helemaal niets over wie de OEM van de lamp is, of welke software de lamp draait. Het is zo dat bij Ikea niet alle E27 lampen dezelfde software draaien.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
RoJan schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 18:00:
Ik heb nog een stapeltje spullen liggen, dus ik dacht vandaag: we wagen weer eens een poging. Ik wil een "Driver" toevoegen aan mijn Trådfri netwerk. Dit is een koppelstuk waaraan diverse LED-lampen worden knoopt. Vol goede moed weer volgens de gebruiksaanwijzing mijn schakelaar op 2 cm afstand van het symbool gehouden en op de knop gedrukt. En weer gebeurt er natuurlijk niets, net als de vorige keren. Driver aan de stroom gehangen, voor de zekerheid gereset met een paperclip. Niets.
Gelukkig kan ik hem ook gewoon aan- en uitschakelen met een wifi-stekker van Sonoff, want die dure troep van IKEA is echt wanhopig slecht. Constant ruzie met de hub, stekkers die weigeren, lampen die de draad kwijt zijn en drivers die ik niet kan koppelen.
Weet je wel zeker dat het een Tradfri led driver is? Ze hebben (hadden?) ook led drivers met een ander draadloos protocol, met een afstand bediening, dit is geen Tradfri, maar een ander 2.4 Ghz protocol (RF4C?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
Erik1971 schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:40:
[...]

Weet je wel zeker dat het een Tradfri led driver is? Ze hebben (hadden?) ook led drivers met een ander draadloos protocol, met een afstand bediening, dit is geen Tradfri, maar een ander 2.4 Ghz protocol (RF4C?).
Helaas wel. Ik heb het voor de zekerheid nog even nagekeken, maar het is echt Trådfri. Misschien is de hub wel kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
Serena schreef op zondag 6 september 2020 @ 09:32:
[...]

Hier hetzelfde. Drivers, tig stekkers, lampen. Ik heb echt nooit problemen. Heel af en toe eens lamp die blijft branden, maar dat is een kwestie van de lichtschakelaar even uit en aan.
De app is dramatisch, maar aangezien ik gebruik maak van HomeKit is deze enkel voor het toevoegen van apparaten.
Heb het ook al op heel veel plaatsen geïnstalleerd, ik vermoed dat het probleem vaker bij de gebruiker ligt dan bij de apparatuur.
Ik zal dit maar niet persoonlijk opvatten. Ik heb spullen van alle soorten en maten, gekocht en zelf gebouwd, aan elkaar geknoopt via Home Assistant, en alleen problemen met Trådfri. Allerlei andere wifi-protocollen werken probleemloos. Aangezien ik bepaald niet de enige ben denk ik toch dat het aan de apparatuur ligt en waarschijnlijk met name aan de hub. Het feit dat jij blijkbaar het geluk hebt dat alles werkt betekent niet dat je je verheven hoeft te voelen boven ons, armzalige ongelukkigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:42
Tja ik moest ook even fronsen toen je het over dure troep had maar dit terzijde.

Misschien is het juist omdat je zoveel door elkaar gebruikt?
Ik probeer dit altijd zoveel mogelijk te vermijden zodat ze niet op elkaar kunnen gaan storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
RoJan schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:09:
[...]

Helaas wel. Ik heb het voor de zekerheid nog even nagekeken, maar het is echt Trådfri. Misschien is de hub wel kapot.
Wellicht een rare vraag, maar hoever staat je bridge van je wifi router af?

Je mag deze namelijk niet te dicht bij elkaar zetten, dan zitten ze elkaar op 2,4 Ghz band in de weg!

Advies zorg dat de afstand tussen Tradfri bridge en wifi router minimaal 50cm is, meer beter maar niet altijd mogelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoJan
tafmaf schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:18:
Tja ik moest ook even fronsen toen je het over dure troep had maar dit terzijde.

Misschien is het juist omdat je zoveel door elkaar gebruikt?
Ik probeer dit altijd zoveel mogelijk te vermijden zodat ze niet op elkaar kunnen gaan storen.
Dat van die dure troep is natuurlijk frustratie, die wellicht onterecht is. Maar wat je zegt is inderdaad mogelijk. Theoretisch zouden ze elkaar niet moeten storen, maar het is best mogelijk dat dat toch gebeurt. Ik zal alles eens uitschakelen en dan alleen met de Trådfri hub en de driver proberen te koppelen. Allerlei wifi-spullen van buren kan ik natuurlijk niet uitschakelen, maar het is de moeite van het proberen waard.
Erik1971 schreef op zondag 6 september 2020 @ 23:04:
[...]

Wellicht een rare vraag, maar hoever staat je bridge van je wifi router af?

Je mag deze namelijk niet te dicht bij elkaar zetten, dan zitten ze elkaar op 2,4 Ghz band in de weg!

Advies zorg dat de afstand tussen Tradfri bridge en wifi router minimaal 50cm is, meer beter maar niet altijd mogelijk!
Ja, dat is me bekend. Ze liggen 3 meter uit elkaar. Maar wel een terechte opmerking.

[ Voor 24% gewijzigd door RoJan op 06-09-2020 23:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

RoJan schreef op zondag 6 september 2020 @ 09:30:
[...]

Ja, dat hoor ik vaker, maar ik weet echt niet meer wat ik eraan kan doen. Ik heb ook al mijn domotica in Home Assistant. Erg fijn, inderdaad fijner dan Domoticz dat ik ooku jaren heb gebruikt.
Het voordeel van de lampen e.d. van IKEA is wel dat je ze ook 'gewoon'kunt gebruiken. Ik schakel ze nu met andere spullen, die wel werken, via Home Assistant.
Hier zit denk ik je probleem. Zigbee is een mesh. Zodra daar zaken wegvallen, moet hij opnieuw vormen. Vervolgens kunnen die routes naar andere lampen dus verdwijnen. En werkt "die troep" niet meer.

Oplossing? Niets uitzetten door de stroom eraf te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lgeraeds
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 14:04
Ik krijg mijn antwoord na veel Googlen en lezen hier niet gevonden. Ik wil een trigger maken dat wanneer mijn smartphone in de buurt van mijn huis is mijn lampen aan gaan. Dat kan locatie gebaseerd, maar connectie met mijn WiFi o.i.d. mag ook de trigger zijn. Ik lees dat de Tradfri hub dat niet kan, maar de Hue hub eventueel wel. Dat zou dus een oplossing kunnen zijn. Waar ik vooral benieuwd naar ben is welke mogelijkheden ik heb met Google Home (routines). Iemand daar ervaringen mee op dit gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
lgeraeds schreef op maandag 7 september 2020 @ 07:54:
Ik krijg mijn antwoord na veel Googlen en lezen hier niet gevonden. Ik wil een trigger maken dat wanneer mijn smartphone in de buurt van mijn huis is mijn lampen aan gaan. Dat kan locatie gebaseerd, maar connectie met mijn WiFi o.i.d. mag ook de trigger zijn. Ik lees dat de Tradfri hub dat niet kan, maar de Hue hub eventueel wel. Dat zou dus een oplossing kunnen zijn. Waar ik vooral benieuwd naar ben is welke mogelijkheden ik heb met Google Home (routines). Iemand daar ervaringen mee op dit gebied?
Google kan wel met een routine werken. Dus je zegt bijv. ‘Ik ben thuis’.
Op basis van locatie kan volgens mij idd niet.
Kan wel met HomeKit en dat werkt echt feilloos.
Als je de lampen aan een Hue bridge hangt worden ze in HomeKit niet getoond, weet niet hoe dat in Google zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
RoJan schreef op zondag 6 september 2020 @ 23:05:
[...]

Dat van die dure troep is natuurlijk frustratie, die wellicht onterecht is. Maar wat je zegt is inderdaad mogelijk. Theoretisch zouden ze elkaar niet moeten storen, maar het is best mogelijk dat dat toch gebeurt. Ik zal alles eens uitschakelen en dan alleen met de Trådfri hub en de driver proberen te koppelen. Allerlei wifi-spullen van buren kan ik natuurlijk niet uitschakelen, maar het is de moeite van het proberen waard.

[...]

Ja, dat is me bekend. Ze liggen 3 meter uit elkaar. Maar wel een terechte opmerking.
Het is idd bekent dat Tradfri niet altijd stabiel is, vooral de producten van de eerste lichting!

Voor de nieuwere producten ( sinds jaar geleden ongeveer ), maken gebruik van een andere ZigBee chip en software stack (andere fabrikant en ik dacht zelfde als laatste generatie Hue producten) en deze is een stuk stabieler!

Maar je weet aan de buitenkant niet wat nu oud en nieuwe ZigBee hardware is, maar de eerste generatie ZigBee chips plus softeware stack van Tradfri is niet al te best, dit kan je problemen verklaren en ook waarom anderen weer geen problemen hebben!

Wil je een goed werkend systeem dan moet je wat meer besteden en voor Hue gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoJan
Erik1971 schreef op maandag 7 september 2020 @ 08:55:
[...]

Het is idd bekent dat Tradfri niet altijd stabiel is, vooral de producten van de eerste lichting!

Voor de nieuwere producten ( sinds jaar geleden ongeveer ), maken gebruik van een andere ZigBee chip en software stack (andere fabrikant en ik dacht zelfde als laatste generatie Hue producten) en deze is een stuk stabieler!

Maar je weet aan de buitenkant niet wat nu oud en nieuwe ZigBee hardware is, maar de eerste generatie ZigBee chips plus softeware stack van Tradfri is niet al te best, dit kan je problemen verklaren en ook waarom anderen weer geen problemen hebben!

Wil je een goed werkend systeem dan moet je wat meer besteden en voor Hue gaan ;)
Hm, ja dat zou ook een reden kunnen zijn, ik heb het spul al best lang. Ik ben eigenlijk al gestopt met Trådfri, maar ik wilde nog een laatste poging wagen, omdat de driver met daaraan gekoppelde LED-spots wel erg handig is. Hue vind ik te duur, maar het zal ongetwijfeld goed zijn. Ik bouw nu zelf schakelaars e.d. op basis van een esp8266 en ik gebruik Sonoff en Shelley, die ook de esp8266 gebruiken. Meer gedoe, want je moet het maken, maar je hebt alles zelf in de hand.
Gelukkig zijn de lampen en de driver dus ook te gebruiken zonder Trådfri. Wel jammer van de pluggen, maar het is niet anders. En voor iedereen die het zonder problemen gebruikt: hopelijk blijft dat zo, veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 18:03
Hallo,

Even een check bij jullie ervaren gebruikers :)

Ik ben momenteel aan het overwegen om enkele Tradfri Gu10 spots aan te schaffen i.c.m. de draadloze dimmer. Hiervoor ben ik voornemens deze startset aan te schaffen: https://www.ikea.com/nl/n...ng-wit-spectrum-00406547/

Nu heb ik 3 GU10 spots extra nodig , en zie ik op de Ikea website verschillende spots.

Een kost 12,95 en de ander 6,99 . Ik vraag me af waar het verschil exact in zit.

Ik vermoed dat die van 12,95 EU meerdere wit-tinten kan weergeven en die van 6,99 enkel warm wit?
Daarnaast doe ik de aanname dat de startset - waar 3 spots bij zitten - voorzien zijn van de ' duurdere' spots? Dus met meerdere tinten wit? (...op de productafbeelding hebben de spots van de starterset echter ook weer een ander uiterlijk, dan de andere 2 soorten spots die je los kunt kopen?)

Iemand die kan bevestigen of mijn aannames correct zijn ? :)
Bedankt!,

https://www.ikea.com/nl/n...ar-wit-spectrum-90408603/

https://www.ikea.com/nl/n...imbaar-warm-wit-60420041/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
fender89 schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:22:
Hallo,

Even een check bij jullie ervaren gebruikers :)

Ik ben momenteel aan het overwegen om enkele Tradfri Gu10 spots aan te schaffen i.c.m. de draadloze dimmer. Hiervoor ben ik voornemens deze startset aan te schaffen: https://www.ikea.com/nl/n...ng-wit-spectrum-00406547/

Nu heb ik 3 GU10 spots extra nodig , en zie ik op de Ikea website verschillende spots.

Een kost 12,95 en de ander 6,99 . Ik vraag me af waar het verschil exact in zit.

Ik vermoed dat die van 12,95 EU meerdere wit-tinten kan weergeven en die van 6,99 enkel warm wit?
Daarnaast doe ik de aanname dat de startset - waar 3 spots bij zitten - voorzien zijn van de ' duurdere' spots? Dus met meerdere tinten wit? (...op de productafbeelding hebben de spots van de starterset echter ook weer een ander uiterlijk, dan de andere 2 soorten spots die je los kunt kopen?)

Iemand die kan bevestigen of mijn aannames correct zijn ? :)
Bedankt!,

https://www.ikea.com/nl/n...ar-wit-spectrum-90408603/

https://www.ikea.com/nl/n...imbaar-warm-wit-60420041/
Weet dat je er met die set nog niet bent: de hub moet je er ook bij aanschaffen.

Qua beschrijving en afbeelding van de set, zie ik ook een tegenstrijdigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Hulliee schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:34:
[...]

Weet dat je er met die set nog niet bent: de hub moet je er ook bij aanschaffen.

Qua beschrijving en afbeelding van de set, zie ik ook een tegenstrijdigheid.
Dat hoeft niet, als je geen gebruik maakt van de app of integratie binnen bijvoorbeeld Home Assistant kun je prima met de afstandsbediening en de lampen uit de voeten.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
JayOne schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:37:
[...]

Dat hoeft niet, als je geen gebruik maakt van de app of integratie binnen bijvoorbeeld Home Assistant kun je prima met de afstandsbediening en de lampen uit de voeten.
My bad, ik dacht omdat @fender89 wilde uitbreiden met 3 extra lampjes, er een hub nodig was, maar dat hoeft idd niet.
Pagina: 1 ... 85 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)