Geen microfoon, maar wel Google Assistant support.GertJan2012 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 15:32:
[...]
Klopt, die zit er niet in. AirPlay support hebben ze wel
Ja hoor dat is geen probleem. Zodra de lampen bekend zijn in de hub kan je in feite alles zo indelen als dat je wiltItMeAedri schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:51:
Vandaag heb ik een gateway gekocht. Nadat ik de lampen in mijn keuken heb gekoppeld wil ik dit ook voor de gang doen. Kan ik deze via dezelfde afstandsbediening koppelen en vervolgens de lamp aan een andere ruimte te koppelen?
Weten jullie of er iets bestaat waarmee je een GU10 lamp als nachtlampje kunt gebruiken? Dus eigenlijk een soort van compact 220v stekkerblokje (waar je de gu10 in draait) die direct in de muur kan.
Voorheen had ik een xiaomi gateway op de overloop geplaatst. De verlichting in deze gateway zette ik op 5% wat net voldoende licht gaf voor ‘s nachts. Nu heb ik afscheid genomen van alle Chinese spullen en wil vrouwlief toch graag een zwakke verlichting op de overloop.
Voorheen had ik een xiaomi gateway op de overloop geplaatst. De verlichting in deze gateway zette ik op 5% wat net voldoende licht gaf voor ‘s nachts. Nu heb ik afscheid genomen van alle Chinese spullen en wil vrouwlief toch graag een zwakke verlichting op de overloop.
Heb je alle Xiaomi dingen weggedaan? LOL, ik heb net nog 3 dingen besteld.meesje schreef op zondag 14 juli 2019 @ 11:19:
Weten jullie of er iets bestaat waarmee je een GU10 lamp als nachtlampje kunt gebruiken? Dus eigenlijk een soort van compact 220v stekkerblokje (waar je de gu10 in draait) die direct in de muur kan.
Maarre, gewoon zo'n simpel nachtlampje kopen wat je ook op de kinderslaapkamer gebruikt?
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
Ik kan op de eoa manier een sfeer niet meer volledig aanpassen. Ik kan de lichtsterkte voor de ene lamp in een groep wel aanpassen maar voor de andere niet. Die schiet dan iedere keer weer terug naar 49%.
Heb de hub herstart, de koppeling met google assistent verwijderd, sferen verwijderd en opnieuw toegevoegd etc.
Heb de hub niet gereset. Geen zin om 15 apparaten opnieuw te gaan koppelen namelijk.
Wellicht weet iemand een oplossing?
Heb de hub herstart, de koppeling met google assistent verwijderd, sferen verwijderd en opnieuw toegevoegd etc.
Heb de hub niet gereset. Geen zin om 15 apparaten opnieuw te gaan koppelen namelijk.
Wellicht weet iemand een oplossing?
Zoiets kan natuurlijk ook, maar het liefst een oplossing die slim en/of met stem aangestuurd kan worden. Bv automation met homekit dat bij zonsondergang lampje aan gaat (en bij zonsopkomst uit) en/of stem bediening via google home.Serena schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:06:
[...]
Heb je alle Xiaomi dingen weggedaan? LOL, ik heb net nog 3 dingen besteld.
Maarre, gewoon zo'n simpel nachtlampje kopen wat je ook op de kinderslaapkamer gebruikt?
Nachtlampje in een Ikea plug...meesje schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:20:
[...]
Zoiets kan natuurlijk ook, maar het liefst een oplossing die slim en/of met stem aangestuurd kan worden. Bv automation met homekit dat bij zonsondergang lampje aan gaat (en bij zonsopkomst uit) en/of stem bediening via google home.
Thanks! Verdorie zeg, helemaal niet aan gedacht. Top!
Helaas wel weer naar de Ikea....
O ja, naast al het xiaomi spul heb ik ook afscheid genomen van homebridge. Ik ben klaar met het geknutsel. Ik wil alleen spullen die dedicated homekit en google home ondersteuning hebben. Zo veel bijzondere automations heb ik niet. De bewegingsmelders in het toilet en trapkast is al heel geavanceerd.
Nu even anders opgelost. Ik heb een Hue White lamp buiten bij de voordeur verplaatst naar de lamp (aan het plafond) op de overloop. Ik heb deze nu ingesteld op de minimale lichtsterkte (lager dan 5-10 procent lukt niet). Even kijken of dit voor ‘s nachts niet te fel is.
Ik dacht er ooit eens over had gelezen, ik weet niet of dat nu nog steeds zo is, maar klopt het dat Trådrfri lampen (over het algemeen) minder kunt dimmen dan Hue?
Ik heb geen idee, heb die alleen in de schuur en op zolder. Op de overloop heb ik een Hue lamp die 's nachts middels een motion sensor aanspringt op 'Nachtlampje' zodat ik niet van de trap keil...meesje schreef op zondag 14 juli 2019 @ 15:09:
[...]
Nu even anders opgelost. Ik heb een Hue White lamp buiten bij de voordeur verplaatst naar de lamp (aan het plafond) op de overloop. Ik heb deze nu ingesteld op de minimale lichtsterkte (lager dan 5-10 procent lukt niet). Even kijken of dit voor ‘s nachts niet te fel is.
Ik dacht er ooit eens over had gelezen, ik weet niet of dat nu nog steeds zo is, maar klopt het dat Trådrfri lampen (over het algemeen) minder kunt dimmen dan Hue?
Met motion sensor is natuurlijk ook nog een optie. Welke dim percentage heb je het ‘nachtlampje’ ingesteld?Serena schreef op zondag 14 juli 2019 @ 15:13:
[...]
Ik heb geen idee, heb die alleen in de schuur en op zolder. Op de overloop heb ik een Hue lamp die 's nachts middels een motion sensor aanspringt op 'Nachtlampje' zodat ik niet van de trap keil...
Een traphekje is ook een optie he.
[ Voor 4% gewijzigd door meesje op 14-07-2019 15:27 ]
Ik heb geen idee, is een standaard scene van Hue, echt ideaal...meesje schreef op zondag 14 juli 2019 @ 15:19:
[...]
Met motion sensor is natuurlijk ook nog een optie. Welke dim percentage heb je het ‘nachtlampje’ ingesteld?
Een traphekje is ook een optie he.
En dat hekje... Uhuh!!!
Deze scene is voor permanent aan 's nachts best wel fel. Icm een motion sensor zou ook een optie zijn, echter ik weet niet waar ik deze motion sensor zou moeten plaatsen dat zowel bij de trap op als vanaf de slaapkamer(s) beweging wordt waar genomen. @Serena Hoe heb jij de sensor gericht?Serena schreef op zondag 14 juli 2019 @ 15:47:
[...]
Ik heb geen idee, is een standaard scene van Hue, echt ideaal...
En dat hekje... Uhuh!!!
Dus toch maar kijken naar een nachtlampje icm een Trådfri stekker. Op de site van Ikea deze gevonden: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70349860/
Ook maar gelijk meenemen als ik voor een stekker ga.
[ Voor 3% gewijzigd door meesje op 15-07-2019 17:53 ]
Bovenaan de trap aan het plafond zodat hij ook de overloop ziet. Zodra ik van de slaapkamer kom springt hij aan. En natuurlijk ook als ik de trap op loop.meesje schreef op maandag 15 juli 2019 @ 17:22:
[...]
Deze scene is voor permanent aan 's nachts best wel fel. Icm een motion sensor zou ook een optie zijn, echter ik weet niet waar ik deze motion sensor zou moeten plaatsen dat zowel bij de trap op als vanaf de slaapkamer(s) beweging wordt waar genomen. @Serena Hoe heb jij de sensor gericht?
Dus toch maar kijken naar een nachtlampje icm een Trådfri stekker. Op de site van Ikea deze gevonden: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70349860/
In Haarlem liggen de afstandsbediening en E27 set voor €19. Is het de moeite waard om mee te nemen of zal ik wachten tot de volgende versie nemen?
Ook zag ik op de site bij een Remote nieuw staan, maar kon er niet achter komen wat er nu anders is.
Ook zag ik op de site bij een Remote nieuw staan, maar kon er niet achter komen wat er nu anders is.
Een bekend nadeel aan het IKEA-spul is de minimale helderheid van de lampen: ook op 1% helderheid komt er een stuk meer licht vanaf dan bij Philips Hue op dezelfde instelling. Weet iemand of dat aan de hub of aan de lampen ligt? Anders gezegd: kan de helderheid lager als ik een Hue-lamp koppel aan mijn IKEA-hub?
IP44, dus (beter) geschikt voor buiten.dappertje25 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 18:12:
In Haarlem liggen de afstandsbediening en E27 set voor €19. Is het de moeite waard om mee te nemen of zal ik wachten tot de volgende versie nemen?
Deze weel eens proberen. Even de sensor uit het toilet verplaatsen naar bovenaan de trap. Wellicht kan ie met een magneet (zoals nu in het toilet) even eenvoudig bevestigd worden aan één van de deurposten.Serena schreef op maandag 15 juli 2019 @ 17:59:
[...]
Bovenaan de trap aan het plafond zodat hij ook de overloop ziet. Zodra ik van de slaapkamer kom springt hij aan. En natuurlijk ook als ik de trap op loop.
Ik heb een klein hoekijzertje aan het plafond gehangen, tegen de muur aan. Daar past die mooi schuin op.meesje schreef op maandag 15 juli 2019 @ 18:27:
[...]
Deze weel eens proberen. Even de sensor uit het toilet verplaatsen naar bovenaan de trap. Wellicht kan ie met een magneet (zoals nu in het toilet) even eenvoudig bevestigd worden aan één van de deurposten.
Nee, ligt aan de lamp zelf.Koppensneller schreef op maandag 15 juli 2019 @ 18:14:
Een bekend nadeel aan het IKEA-spul is de minimale helderheid van de lampen: ook op 1% helderheid komt er een stuk meer licht vanaf dan bij Philips Hue op dezelfde instelling. Weet iemand of dat aan de hub of aan de lampen ligt? Anders gezegd: kan de helderheid lager als ik een Hue-lamp koppel aan mijn IKEA-hub?
Zie je wel, je wordt net zo'n fan van IKEA als dat wij al zijn.meesje schreef op maandag 15 juli 2019 @ 17:22:
[...]
Deze scene is voor permanent aan 's nachts best wel fel. Icm een motion sensor zou ook een optie zijn, echter ik weet niet waar ik deze motion sensor zou moeten plaatsen dat zowel bij de trap op als vanaf de slaapkamer(s) beweging wordt waar genomen. @Serena Hoe heb jij de sensor gericht?
[ Voor 43% gewijzigd door robertwebbe op 15-07-2019 21:01 ]
Haha, zo lang ik maar binnen max. 8 min. weer buiten ben, dan vind ik het ok. Gelukkig weet ik de sluiproute naar verlichting/tradfri. Voor goedkopere domotica ben ik nu wel veranderd van Chinees naar Zweeds.robertwebbe schreef op maandag 15 juli 2019 @ 20:59:
Zie je wel, je wordt net zo'n fan van IKEA als dat wij al zijn.
In dit geval ga ik wel eerst aan de slag met een Hue Motion sensor. Als ik deze op een gunstige locatie kan plaatsen (dus bij trap op licht aan en bij slaapkamer(s) verlaten licht aan) dan gaat dat 'm worden. Voor 34,95 bij amazon.de of anders even wachten op 20/25% kortingsbon bij Gamma (Hue is, gelukkig, tegenwoordig niet meer uitgesloten bij Gamma).
Nog een tip voor mensen die zelf led strips willen aansluiten op de IKEA TRÅDFRI LED drivers (10w of 30w).
Heb de stekkertjes die hier precies inpassen hier gevonden. Heb deze zelf gekocht en gebruikt en ze passen perfect
(wordt ook heel hebberig van alle soorten led strips etc. die ze daar hebben, toch wel een stuk mooier/beter/meer leds per meter als de ikea versies, let alleen wel op het maximale wattage dat je led strip nodig heeft <> wat de ikea led driver kan leveren en natuurlijk dat je een 24v versie pakt)
Heb de stekkertjes die hier precies inpassen hier gevonden. Heb deze zelf gekocht en gebruikt en ze passen perfect
(wordt ook heel hebberig van alle soorten led strips etc. die ze daar hebben, toch wel een stuk mooier/beter/meer leds per meter als de ikea versies, let alleen wel op het maximale wattage dat je led strip nodig heeft <> wat de ikea led driver kan leveren en natuurlijk dat je een 24v versie pakt)
Nee, dit wilde ik niet weten.....bebopper schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:54:
Nog een tip voor mensen die zelf led strips willen aansluiten op de IKEA TRÅDFRI LED drivers (10w of 30w).
Heb de stekkertjes die hier precies inpassen hier gevonden. Heb deze zelf gekocht en gebruikt en ze passen perfect![]()
Heb ik trouwens met vier van die spotjes (halogeen? ik weet het echt niet, destijds door de keukenleverancier ingebouwd) een 10w of 30w nodig. Sowieso vind ik het een beetje verwarrend. Bij 30w wordt aangegeven:
Je kan max. 9 eenheden op 1 transformator aansluiten als het totale stroomverbruik van de eenheid niet meer bedraagt dan 30W. en
Je kan max. 10 TRÅDFRI led-drivers aansluiten in 1 installatie.
Hoeveel lampjes kun je nu aansturen? 9 of 10? Wat zijn 'eenheden' en wat zijn 'led-drivers'?
Nou, dan denk ik dus 9 eenheden x 10 drivers = 90 eenheden. Je kan de drivers namelijk aan elkaar koppelen. De driver is dat ding waar je je lampjes op aansluit.meesje schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:21:
[...]
Sowieso vind ik het een beetje verwarrend. Bij 30w wordt aangegeven:
Je kan max. 9 eenheden op 1 transformator aansluiten als het totale stroomverbruik van de eenheid niet meer bedraagt dan 30W. en
Je kan max. 10 TRÅDFRI led-drivers aansluiten in 1 installatie.
Hoeveel lampjes kun je nu aansturen? 9 of 10? Wat zijn 'eenheden' en wat zijn 'led-drivers'?
oh dat is mooibebopper schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:54:
Heb de stekkertjes die hier precies inpassen hier gevonden. Heb deze zelf gekocht en gebruikt en ze passen perfect![]()
welke led strips gebruik je?
Dat is helder. De 10w versie kan dus max. 3 lampjes aansturen. Ik heb dan sowieso de 30w nodig? Ik hoef dan niet eens te gaan rekenen. 30w moet volgens mij altijd genoeg zijn voor 4 van die lampjes.xFeverr schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:53:
[...]
Nou, dan denk ik dus 9 eenheden x 10 drivers = 90 eenheden. Je kan de drivers namelijk aan elkaar koppelen. De driver is dat ding waar je je lampjes op aansluit.
Volgens mij kom je er qua eenheden altijd wel uit, je kunt altijd wat lampjes doorschakelen en dan maar 1 verbinding met de driver maken. Je zult eerder tegen het max van Watts aanlopen.meesje schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:58:
[...]
Dat is helder. De 10w versie kan dus max. 3 lampjes aansturen. Ik heb dan sowieso de 30w nodig? Ik hoef dan niet eens te gaan rekenen. 30w moet volgens mij altijd genoeg zijn voor 4 van die lampjes.
Voor de zekerheid best even kijken op jouw halogeen lampjes wat die nodig hebben, of op de transformator die erbij zit wat die leverd (hoewel die misschien overcapaciteit heeft, dus liever op de lampjes kijken).
Misschien is het zelfs een optie om te kijken of je een LED lampje kan vinden wat in de bestaande spotjes past, dat zal sowieso veel minder verbruiken als halogeen. Maar dan moet dat natuurlijk wel net in te passen zijn
Als laatste: weet niet zeker of die LED drivers ook halogeen lampjes kunnen aansturen? Lijkt me wel, maar geen idee of daar qua electrisch nog iets tussenzit waardoor het niet zou werken... (ik kan zo iig niks bedenken)
Met LED strips moet je iig opletten als je een versie gaat gebruiken met bvb 280 LEDs per meter, dan kun je met die 10W versie van IKEA maar een klein stukje strip aansturen (~0,5 meter, bij een verbruik van 19W/meter).
Heb verschillende LED strips gebruikt, voor een leeslampje een versie met 280 LEDs per meter, 3000K, 1440lm/m. Voor een LED strip in een kastje dan weer een versie met 120 LEDs per meter en een warme kleur. Hangt er eigenlijk helemaal vanaf wat je wilt bereiken / waarvoor het is.zoeperman schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:58:
[...]
oh dat is mooi
welke led strips gebruik je?
Sinds gisteren heb ik de Ikea LEPTITER plafond spot gekocht.
Dit is bedoeld voor in de badkamer. De spot is IP44.
Helaas is de nieuwe Tradfri afstandsbediening (die ook IP44 is) nog niet te koop behalve bij de vestiging in Hengelo. Even naar Hengelo rijden gaat mij te ver.
De medewerker in de winkel gaf aan dat de afstandsbediening geschikt was, dat klopt dus niet want ze heeft het oude model verkocht!
Geen grote ramp want omruilen kan wel.
Om te testen één spot aangesloten en gekoppeld aan de afstandsbediening.
Dit werkt goed, drie kleuren wit te kiezen en ook te dimmen.
Wat ik nu graag zou willen is deze spots ook koppelen aan mijn bestaande Philips Hue.
De lamp wordt alleen niet gevonden. Zoeken via de app lukt wel maar er wordt niets gevonden.
Diverse combinaties gedaan. Lamp aan, daarna zoeken. Lamp uit weer zoeken. Eerst zoeken dan lamp aan, enz.
Nu heb ik wel het nieuwe model Philips Hue Bridge maar geen Ikea verbindingshub.
Ik had namelijk nog geen Ikea slimme lampen.
De Ikea app (Home smart) start wel op maar vraag om de hub die ik niet heb.
Kortom, is de Ikea hub nu echt nodig?
Twee bridges in huis lijkt me toch wat veel.
Helaas is de nieuwe Tradfri afstandsbediening (die ook IP44 is) nog niet te koop behalve bij de vestiging in Hengelo. Even naar Hengelo rijden gaat mij te ver.
De medewerker in de winkel gaf aan dat de afstandsbediening geschikt was, dat klopt dus niet want ze heeft het oude model verkocht!
Wat ik nu graag zou willen is deze spots ook koppelen aan mijn bestaande Philips Hue.
De lamp wordt alleen niet gevonden. Zoeken via de app lukt wel maar er wordt niets gevonden.
Diverse combinaties gedaan. Lamp aan, daarna zoeken. Lamp uit weer zoeken. Eerst zoeken dan lamp aan, enz.
Nu heb ik wel het nieuwe model Philips Hue Bridge maar geen Ikea verbindingshub.
Twee weken geleden zagen we een nieuwe Trådfri telg welke leek op een led-faliment lamp:

Echter, dit is niet echt een led-filament te noemen, hij brandt gewoon als een normale led-lamp en geeft totaal geen warm licht:

Maar.... er komt in augustus wel een echte Trådfri led-filament uit welke warm licht geeft:

Het IKEA artikelnummer wordt 704.556.76. De link https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70455676/ werkt nog niet.

Echter, dit is niet echt een led-filament te noemen, hij brandt gewoon als een normale led-lamp en geeft totaal geen warm licht:

Maar.... er komt in augustus wel een echte Trådfri led-filament uit welke warm licht geeft:

Het IKEA artikelnummer wordt 704.556.76. De link https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70455676/ werkt nog niet.
[ Voor 18% gewijzigd door robertwebbe op 29-09-2019 18:19 ]
Lamp op < 1 meter afstand van je Hue bridge brengen en via touchlink pairen.HoppyF schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:51:
Sinds gisteren heb ik de Ikea LEPTITER plafond spot gekocht.
Dat was de oplossing!Beekforel schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 14:21:
[...]
Lamp op < 1 meter afstand van je Hue bridge brengen en via touchlink pairen.
De Leptiter verschijnt nu inderdaad in de Hue Light app en ook in de Philips Hue app.
Aan en uitzetten gaat goed, kleuren in drie standen wijzigen werkt ook.
De Hue app geeft nog een vierde stand aan maar die doet verder niets.
De Leptiter heeft ook maar drie kleuren. Dimmen werkt ook.
Wat werkt niet (meer)?
De Tradfri afstandsbediening.
Het is waarschijnlijk het één of het ander of zou ik de afstandsbediening toch nog werkend kunnen krijgen in deze combinatie?
Dan zou je de afstandsbediening ook met Hue moeten kunnen koppelen, ik weet niet of dit mogelijk is. Een Zigbee device kan niet in twee netwerken zitten.
Verwijderd
Mijn huiskamer is voorzien van een negental TRÅDFRI kleurenlampen. Sinds kort, kan ik met de APP: "Tradfri Disco" een leuke discoshow geven.
Deze APP is ook van de makers van de Hue Disco. De Tradfri Disco koppelt rechtstreeks met de IKEA verbindingshub. De lampen reageren erg snel. Ook bij gebruik van de stroboscoop functie. Ik ben er erg blij mee.
Ik hoop dat er ook snel een koppeling komt voor Olisto.
Wie heeft er nog andere tips voor Iphone Apps?
Deze APP is ook van de makers van de Hue Disco. De Tradfri Disco koppelt rechtstreeks met de IKEA verbindingshub. De lampen reageren erg snel. Ook bij gebruik van de stroboscoop functie. Ik ben er erg blij mee.
Ik hoop dat er ook snel een koppeling komt voor Olisto.
Wie heeft er nog andere tips voor Iphone Apps?
Voor de mensen die (net als ik ) uitkijken naar de launch van de Symfonisk speakers, Ikea Utrecht organiseert 1 augustus om 09:00 uur een launch sessie voor de Symfonisk serie, waarin ze wat uitleg geven en de shop officieel openen. Bovendien krijg je nog een goodiebag
Er zijn volgens mij nog een aantal plekken beschikbaar via Ikea.nl/Utrecht.
Hét early bird evenement van de unieke samenwerking tussen SONOS en IKEA. Exclusief voor IKEA Family leden.
Ervaar als eerste SYMFONISK - het geluid van IKEA en SONOS en meld je aan voor de feestelijke lancering! Exclusief voor IKEA Family leden organiseert IKEA Utrecht op donderdag 1 augustus om 9 uur de unieke mogelijkheid om als eerste de SYMFONISK collectie te bekijken en te beluisteren. We vertellen je alles over het assortiment en de bijzondere samenwerking tussen SONOS en IKEA. Om 10 uur openen we op feestelijke wijze de SYMFONISK shop
Hét early bird evenement van de unieke samenwerking tussen SONOS en IKEA. Exclusief voor IKEA Family leden.
Ervaar als eerste SYMFONISK - het geluid van IKEA en SONOS en meld je aan voor de feestelijke lancering! Exclusief voor IKEA Family leden organiseert IKEA Utrecht op donderdag 1 augustus om 9 uur de unieke mogelijkheid om als eerste de SYMFONISK collectie te bekijken en te beluisteren. We vertellen je alles over het assortiment en de bijzondere samenwerking tussen SONOS en IKEA. Om 10 uur openen we op feestelijke wijze de SYMFONISK shop
Leuk!GertJan2012 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 08:37:
Voor de mensen die (net als ik ) uitkijken naar de launch van de Symfonisk speakers, Ikea Utrecht organiseert 1 augustus om 09:00 uur een launch sessie voor de Symfonisk serie, waarin ze wat uitleg geven en de shop officieel openen. Bovendien krijg je nog een goodiebag![]()
Warm, vroeg wakker, dus wat doe je dan? De dimmer uit je ikea Klabb lamp verwijderen zodat daar ook een Trådfri lamp in kan. Of misschien toch aan de Hue starterkit omdat ik toch een drietal lampjes nodig heb...
Misschien doe ik het verkeerd, maar... Ik heb ook zo'n Klabb lamp en heb sinds de aanschaf gewoon een Trådfri lamp erin zitten. Heb de dimmer gewoon helemaal open gedraaid en de Trådfri lamp werkt er perfect in.Bundin schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 07:48:
Warm, vroeg wakker, dus wat doe je dan? De dimmer uit je ikea Klabb lamp verwijderen zodat daar ook een Trådfri lamp in kan. Of misschien toch aan de Hue starterkit omdat ik toch een drietal lampjes nodig heb...
De meeste diimmers geven, ook op 100% open, de stroom niet compleet onveranderd door. Dat is slecht voor je niet heel goedkope lamp en kan de levensduur behoorlijk verkorten.Chrisjuh_15 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 07:57:
[...]
Misschien doe ik het verkeerd, maar... Ik heb ook zo'n Klabb lamp en heb sinds de aanschaf gewoon een Trådfri lamp erin zitten. Heb de dimmer gewoon helemaal open gedraaid en de Trådfri lamp werkt er perfect in.
Aangezien ik toch nooit meer van de dimfunctie gebruik zal maken, is verwijderen de beste optie. En nog geen 10 minuten werk: 4 schroefjes, 3x knippen, 4x kabelstrippen, kroonsteentje er tussen en het kan weer dicht.
I stand corrected. Dank voor de info!
Ik heb helaas 1 tradfri afstandsbediening kapot. Deze is gekoppeld aan ca. 15 GU10 spots maar ik kan in de app niet zien hoe ik een nieuwe afstandsbediening kan koppelen aan een bestaande ruimte (de defecte is al verwijdert uit de app). Iemand enig idee?
Vreemd, ik dacht dat ze maar maximaal 10 apparaten konden aansturen?Markprinsen schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:25:
Ik heb helaas 1 tradfri afstandsbediening kapot. Deze is gekoppeld aan ca. 15 GU10 spots maar ik kan in de app niet zien hoe ik een nieuwe afstandsbediening kan koppelen aan een bestaande ruimte (de defecte is al verwijdert uit de app). Iemand enig idee?
Aangezien je de oude hebt weggehaald, toevoegen zodat deze aan een nieuwe ruimte zit, en dan al je lampen verplaatsen.Markprinsen schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:25:
Je kan hem alleen aan een ruimte toevoegen als daar al een control device zit.
Hoe zijn jullie ervaringen met de batterijduur van de IKEA bewegingssensor? Ik heb er eentje in het toilet hangen maar ik moet elke twee maanden de knoopcellen vervangen. Dit is na twee vervangingen onder garantie door IKEA, de vorige gingen na twee dagen al leeg!
Zijn er andere (goedkope) bewegingsensoren (bijvoorbeeld die van Xiaomi) die ik kan koppelen aan een IKEA lamp zonder bridge?
Zijn er andere (goedkope) bewegingsensoren (bijvoorbeeld die van Xiaomi) die ik kan koppelen aan een IKEA lamp zonder bridge?
Die ervaring heb ik niet, maak geen gebruik van de bewegingssensor. Je zou kunnen kiezen voor een installatie van HomeAssistant icm Zigbee2mqtt, dan kan je zeker de Xiaomi sensoren inzetten , en daar je Ikea lampen mee bedienen.stevenh schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:43:
Hoe zijn jullie ervaringen met de batterijduur van de IKEA bewegingssensor? Ik heb er eentje in het toilet hangen maar ik moet elke twee maanden de knoopcellen vervangen. Dit is na twee vervangingen onder garantie door IKEA, de vorige gingen na twee dagen al leeg!
Ik heb sinds oktober of november een bewegingsmelder buiten hangen bij de voordeur en hier nog nooit de batterijen van hoeven vervangen
Op jouw toilet zal vaker geschakeld worden dan bij mijn voordeur dus dat zal vast wel wat uitmaken denk ik.
Ben benieuwd hoelang een ander merk het daar uithoudt.
Overigens heb ik op mijn toilet al jarenlang een ouderwetse bewegingsmelder zonder batterijen in gebruik, misschien ook nog een idee?
Op jouw toilet zal vaker geschakeld worden dan bij mijn voordeur dus dat zal vast wel wat uitmaken denk ik.
Ben benieuwd hoelang een ander merk het daar uithoudt.
Overigens heb ik op mijn toilet al jarenlang een ouderwetse bewegingsmelder zonder batterijen in gebruik, misschien ook nog een idee?
[ Voor 48% gewijzigd door ArwinV op 25-07-2019 11:15 ]
Ik gebruik de bewegingssensor in de hal (voordeur) sinds begin dit jaar en tot op heden heb ik nog geen batterij vervangen. Werkt dus naar wens. De sensor staat in de "nacht stand".
[ Voor 3% gewijzigd door swarm01 op 25-07-2019 11:26 ]
GertJan,GertJan2012 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:58:
[...]
Die ervaring heb ik niet, maak geen gebruik van de bewegingssensor. Je zou kunnen kiezen voor een installatie van HomeAssistant icm Zigbee2mqtt, dan kan je zeker de Xiaomi sensoren inzetten , en daar je Ikea lampen mee bedienen.
Zou je hier een stappenplan voor kunnen beschrijven hoe je dit voor elkaar krijgt? Ik heb Pi met Hass.io draaien, zo’n USB stick (met externe antenne) en de Mosquitto broker uit de add-on store geïnstalleerd. Echter gebeurd er dan nog niets. Blijkbaar moet je dan nog iets doen. Kun je dit uitleggen of een link delen naar een tutorial?
Daarnaast heb ik nog een algemene vraag voor iedereen. Voorheen was het toch mogelijk om in de app een sensor of afstandsbediening te verplaatsen naar een andere ruimte? In de huidige versie kun je alleen lampen en schakelaars verplaatsten. Nu krijg ik met geen mogelijkheid mijn losse handschakelaar aan de smartplug in de woonkamer.
De handschakelaar wordt nu standaard in een nieuwe kamer geplaatst. Een workaround is dat je de huidige spullen uit de oude kamer verplaatst naar de nieuwe kamer. Echter heb ik 2 smartplugs waarvan ik er slechts één met de losse handschakelaar wil bedienen. Zodra beide smartplugs in dezelfde kamer komen, gaat de handschakelaar ook beide schakelen.
Voorheen had ik dit prima werkend maar nu krijg ik dat niet meer voor elkaar. Ik moet de kamer nu splitsen in 2 kamers. Ik hoop dat dit een bug in de app is.
[ Voor 38% gewijzigd door robertwebbe op 25-07-2019 11:55 ]
Dit probleem heb ik ook. Van Tradfri heb ik alleen slimme stekkers met 1 aan/schakelaar. Jouw workaround heb ik toegepast. Een andere oplossing nog niet kunnen vinden. Hopelijk in een nieuwe versie opgelost.robertwebbe schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:37:
Daarnaast heb ik nog een algemene vraag voor iedereen. Voorheen was het toch mogelijk om in de app een sensor of afstandsbediening te verplaatsen naar een andere ruimte? In de huidige versie kun je alleen lampen en schakelaars verplaatsten. Nu krijg ik met geen mogelijkheid mijn losse handschakelaar aan de smartplug in de woonkamer.
De handschakelaar wordt nu standaard in een nieuwe kamer geplaatst. Een workaround is dat je de huidige spullen uit de oude kamer verplaatst naar de nieuwe kamer. Echter heb ik 2 smartplugs waarvan ik er slechts één met de losse handschakelaar wil bedienen. Zodra beide smartplugs in dezelfde kamer komen, gaat de handschakelaar ook beide schakelen.![]()
Voorheen had ik dit prima werkend maar nu krijg ik dat niet meer voor elkaar. Ik moet de kamer nu splitsen in 2 kamers. Ik hoop dat dit een bug in de app is.
Een handleiding wil ik best schrijven, maar er is een hele mooie beschikbaar ; https://www.zigbee2mqtt.iorobertwebbe schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:37:
[...]
GertJan,
Zou je hier een stappenplan voor kunnen beschrijven hoe je dit voor elkaar krijgt? Ik heb Pi met Hass.io draaien, zo’n USB stick (met externe antenne) en de Mosquitto broker uit de add-on store geïnstalleerd. Echter gebeurd er dan nog niets. Blijkbaar moet je dan nog iets doen. Kun je dit uitleggen of een link delen naar een tutorial?
De handschakelaar wordt nu standaard in een nieuwe kamer geplaatst. Een workaround is dat je de huidige spullen uit de oude kamer verplaatst naar de nieuwe kamer. Echter heb ik 2 smartplugs waarvan ik er slechts één met de losse handschakelaar wil bedienen. Zodra beide smartplugs in dezelfde kamer komen, gaat de handschakelaar ook beide schakelen.![]()
En voor meer informatie kun je ook hier terecht :
Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge
Na wat googlen zie ik dat het 12 maanden geleden ook al geconstateerd werd. Het Trådfri team heeft een posting gedaan op Reddit waarin ze een workaround beschrijven hoe je 2 knoppen/sensoren in één kamer kunt krijgen: https://www.reddit.com/r/...tion_sensor_in_one_group/. Het komt blijkbaar ooit nog wel terug als functie in de app. Maar gezien het al meer dan een jaar aan de hand is, geeft dat niet veel hoop dat het snel opgelost is.meesje schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:04:
[...]
Dit probleem heb ik ook. Van Tradfri heb ik alleen slimme stekkers met 1 aan/schakelaar. Jouw workaround heb ik toegepast. Een andere oplossing nog niet kunnen vinden. Hopelijk in een nieuwe versie opgelost.
Er is blijkbaar wel een Android app waarin je het kunt regelen: https://play.google.com/s...aslab.hueessentials&hl=nl
Lees ik het nu verkeerd, maar dit beschrijft toch geen workaround/oplossing voor dat als je een nieuw aan/uit device toevoegt aan Tradfri? Deze komt nu in een eigen kamer en kun je niet verplaatsen. Dan dus maar de Tradfri stekker naar deze kamer en hernoemen.robertwebbe schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:43:
[...]
Na wat googlen zie ik dat het 12 maanden geleden ook al geconstateerd werd. Het Trådfri team heeft een posting gedaan op Reddit waarin ze een workaround beschrijven hoe je 2 knoppen/sensoren in één kamer kunt krijgen: https://www.reddit.com/r/...tion_sensor_in_one_group/. Het komt blijkbaar ooit nog wel terug als functie in de app. Maar gezien het al meer dan een jaar aan de hand is, geeft dat niet veel hoop dat het snel opgelost is.
Er is blijkbaar wel een Android app waarin je het kunt regelen: https://play.google.com/s...aslab.hueessentials&hl=nl
Bedoel je nu waarom ik het een workaround noem? Want dat is naar aanleiding van "Every now and then we get the question: Why can't I have more than one Remote/Motion Sensor in one group? The fact is that you actually can, but we haven't officially released this in the TRÅDFRI app. So now, for those of you that are interested in trying this out, I'll give you a guide for how to set this up".
Werken Osram smartplugs nu al met de Tradfri gateway? Ik wil graag zo'n plug maar wel met een fysieke aan/uit knop erop zodat mijn ouders ook de lamp aan en uit kunnen doen zonder gebruik te maken van de remote/app. (andersom wil ik wel gewoon via de app de plug bedienen)
Hi Ha Hopjesvla
Nee ik refereer naar jouw eerdere melding (waarop ik aangaf hetzelfde probleem te hebben).robertwebbe schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:32:
Bedoel je nu waarom ik het een workaround noem? Want dat is naar aanleiding van "Every now and then we get the question: Why can't I have more than one Remote/Motion Sensor in one group? The fact is that you actually can, but we haven't officially released this in the TRÅDFRI app. So now, for those of you that are interested in trying this out, I'll give you a guide for how to set this up".
robertwebbe schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:37:
Vreemd, in de laatste versie van de iOs app is het geen workaround.robertwebbe schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:32:
Staat gewoon duidelijk wat het doet:
Is dit niet het gene wat je dan zoekt ?Hopjesvla79 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:37:
Werken Osram smartplugs nu al met de Tradfri gateway? Ik wil graag zo'n plug maar wel met een fysieke aan/uit knop erop zodat mijn ouders ook de lamp aan en uit kunnen doen zonder gebruik te maken van de remote/app. (andersom wil ik wel gewoon via de app de plug bedienen)
https://m2.ikea.com/nl/nl...t-met-contacten-40364748/
nee juist nietGertJan2012 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:23:
[...]
Is dit niet het gene wat je dan zoekt ?
https://m2.ikea.com/nl/nl...t-met-contacten-40364748/
(zag inmiddels een filmpje van begin dit jaar dat het niet kon toen, maar ergens ook een post van iemand die het wel aan de praat had gekregen..al met al tegenstrijdige berichten)
[ Voor 14% gewijzigd door Hopjesvla79 op 25-07-2019 14:43 ]
Hi Ha Hopjesvla
Hier, de eerste echte uitgebreide review van de Sonos/Ikea speakers.
https://www.theverge.com/...helf-speaker-review-sound
*knip* Zoals je al erop bent gewezen, V&A kan in V&A en hoort niet op het forum thuis.
[ Voor 96% gewijzigd door Zeehond op 26-07-2019 10:35 ]
Vind deze dan ff net wat beter: https://www.whathifi.com/...mfonisk-bookshelf-speakerGertJan2012 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:49:
Hier, de eerste echte uitgebreide review van de Sonos/Ikea speakers.
Of deze: https://www.pocket-lint.c...helf-wi-fi-speaker-review
[ Voor 13% gewijzigd door Mars Warrior op 25-07-2019 17:51 ]
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Werken deze ook met de Tradfri Hub en app?
(de plug zelf is een beetje overkill qua mogelijkheden voor mijn gebruik)
[ Voor 26% gewijzigd door Zeehond op 26-07-2019 10:35 ]
Hi Ha Hopjesvla
Nee, ze werken alleen met Apple HomeKit. Dit was een beetje reclame maken van Robert.Hopjesvla79 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 07:57:
[...]
Werken deze ook met de Tradfri Hub en app?
(de plug zelf is een beetje overkill qua mogelijkheden voor mijn gebruik)
Ik heb zojuist met de Deense klantenservice geschreven, omdat ik ook geïnteresseerd ben in de Symfonisk Music Remote, maar ze kon me alleen maar vertellen dat op 1 augustus de speakers in de verkoop gaan. "De rest" (geen idee wat er meer uitkomt dan de remote) komt in de loop van de tijd in de verkoop.
Jammer, want ik heb echt een goede remote nodig voor in de badkamer, waar de speaker buiten handbereik staat en je niet altijd je telefoon uit je zak wil halen en de SONOS app wil openen om het volume aan te passen.
Jammer, want ik heb echt een goede remote nodig voor in de badkamer, waar de speaker buiten handbereik staat en je niet altijd je telefoon uit je zak wil halen en de SONOS app wil openen om het volume aan te passen.
In de badkamer en dan onder de douche of in bad "je telefoon uit je zak halen"RVervuurt schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 12:15:
Ik heb zojuist met de Deense klantenservice geschreven, omdat ik ook geïnteresseerd ben in de Symfonisk Music Remote, maar ze kon me alleen maar vertellen dat op 1 augustus de speakers in de verkoop gaan. "De rest" (geen idee wat er meer uitkomt dan de remote) komt in de loop van de tijd in de verkoop.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Je kan ook bezig zijn met tandenpoetsen, op het toilet zitten en een boel andere dingen op de badkamer, waar je een broek aan/op je knieën hebtMars Warrior schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:13:
[...]
In de badkamer en dan onder de douche of in bad "je telefoon uit je zak halen"
Als je een Homey koopt, kun je dit met elke goedkope KAKU-remote of wandknop doen.RVervuurt schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 12:15:
En heb je gelijk een mooie reden om allerlei home automation projectjes te doen....
Ik heb een Homey en gebruik nu de IKEA Dimmer (die ronde draaiknop) om het volume aan te passen, maar dat werkt gewoon niet 100%. Ik ga eens kijken naar de KAKU-remote, maar wacht toch echt even op de knop van IKEA.JeeEs schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 13:16:
[...]
Als je een Homey koopt, kun je dit met elke goedkope KAKU-remote of wandknop doen.
En heb je gelijk een mooie reden om allerlei home automation projectjes te doen....
Zou er bij die Floalt panelen al het nieuwe type afstandsbediening zitten? Iemand die recent zo'n ding heeft gekocht?
Heeft iemand de Tradfri E27 100 lumen dimmable lamp kunnen pairen met de KAKU ICS-2000?
Het lijkt me niet te lukken via de KAKU app.
Het lijkt me niet te lukken via de KAKU app.
Wat ik me afvraag: je kunt met Sonos (en nu dus ook met de Ikea variant) een stereo-set opstellen via de Sonos app.
Maar zou je ze ook 4x kunnen pairen, zodat je samen met de Sonos Sub een 4.1 systeem zou kunnen opzetten? Of is het maximum een 2.0 opstelling met de Sonos/Ikea speakers, waarbij je een Sonos soundbar nodig hebt om eventueel een 5.1 opstelling te krijgen?
Maar zou je ze ook 4x kunnen pairen, zodat je samen met de Sonos Sub een 4.1 systeem zou kunnen opzetten? Of is het maximum een 2.0 opstelling met de Sonos/Ikea speakers, waarbij je een Sonos soundbar nodig hebt om eventueel een 5.1 opstelling te krijgen?
@RVervuurt Die kleine rondjes is gewoon rotzooi. Eigenlijk niet Ikea waardig. Als je die grote gebruikt zul je zien dat het perfect werkt.
@Kapotlood Ik vermoed van wel. Gisteren installeerde ik mijn Sonos zet opnieuw en zag toen de Ikea speakers al in het lijstje staan van te koppelen speakers.
@Kapotlood Ik vermoed van wel. Gisteren installeerde ik mijn Sonos zet opnieuw en zag toen de Ikea speakers al in het lijstje staan van te koppelen speakers.
[ Voor 32% gewijzigd door robertwebbe op 28-07-2019 17:11 ]
Vraagje: In hoeverre kun je de tradfri socket + sensor koppelen zonder dat ze ook aan de Tradfri bridge hangen? Ik gebruik zigbee2mqtt maar wil niet afhankelijk zijn van de verdere automatisering daarachter (niet 100% betrouwbaar), en heb ook geen (harde) eis om deze lamp dan ook daarmee nog te schakelen.
Zelfs out of the box, waar ze gekoppeld waren aan het meegeleverde peertje (of andersom eigenlijk) werkte het maar meh, dus geen wonder dat het niet ècht lekker werkt als je 'm via Homey gaat gebruiken voor iets andersrobertwebbe schreef op zondag 28 juli 2019 @ 12:21:
@RVervuurt Die kleine rondjes is gewoon rodzooi. Eigenlijk niet Ikea waardig. Als je die grote gebruikt zul je zien dat het perfect werkt.
Als je "de grote" zegt, bedoel je dan de huidige afstandsbediening met 5(?) knoppen? Kan die makkelijk op de muur gemonteerd worden, net als bijvoorbeeld de Philips Hue Tap?
Ik wacht even de Symfonisk-knop af, gezien ik geen idee heb wat voor ding dat gaat worden.
[ Voor 8% gewijzigd door RVervuurt op 28-07-2019 17:11 ]
@RVervuurt Zie https://www.digitalzimmer...ommen-eine-fernbedienung/.
Het lijkt erop dat ze datzelfde knakending weer gaan gebruiken...
En ik bedoelde inderdaad met de grote die met 5 knoppen. Deze kan zeer makkelijk aan de muur. De achterkant is een magnetische "schaal", je kunt hem er dus ook afhalen. Standaard krijg je er een rondje met dubbelzijdig plakband bij maar er zitten ook druppelgaten in zodat je hem kunt schroeven. Ik heb zo het vermoeden dat je deze ook kunt gebruiken om de Symfonsik reeks maar dat zullen we donderdag pas kunnen uitvinden.
Het lijkt erop dat ze datzelfde knakending weer gaan gebruiken...
En ik bedoelde inderdaad met de grote die met 5 knoppen. Deze kan zeer makkelijk aan de muur. De achterkant is een magnetische "schaal", je kunt hem er dus ook afhalen. Standaard krijg je er een rondje met dubbelzijdig plakband bij maar er zitten ook druppelgaten in zodat je hem kunt schroeven. Ik heb zo het vermoeden dat je deze ook kunt gebruiken om de Symfonsik reeks maar dat zullen we donderdag pas kunnen uitvinden.
De Symfonisk Sound Remote komt toch pas in het najaar (net als de update van de tradfri app)?
https://www.bright.nl/nie...n-sonos-afstandsbediening
[ Voor 6% gewijzigd door meesje op 28-07-2019 17:32 ]
Ja, komt in ieder geval niet op 1/8 uit volgens de Deense klantenservice.meesje schreef op zondag 28 juli 2019 @ 17:31:
De Symfonisk Sound Remote komt toch pas in het najaar (net als de update van de tradfri app)?
@robertwebbe Ja, hetzelfde als de Philips Hue Tap remote dan. Met Homey kan dat waarschijnlijk sowieso, maar ik gok dat ze in de IKEA Home Smart-app ook wel iets inbouwen voor die remote.
[ Voor 3% gewijzigd door RVervuurt op 28-07-2019 17:46 ]
Ik heb dit topic (zo goed als ik kon) doorgezocht, maar kan geen direct antwoord op mijn vraag vinden. Misschien is het wel gegeven, maar is het voor mij te technisch om te begrijpen......
Ik heb de Tradfri set gekocht met verbindingshub, schakelaar en lampen. Echter lukt het mij niet om verbinding te maken tussen de App en de verbindingshub. Ik heb van alles geprobeerd.
- Verbindingshub resetten.
- Nieuwe internet kabel ipv die van de Ikea.
- App automatisch laten zoeken naar Verbindingshub.
- App handmatig instellen en laten zoeken naar Verbindingshub.
Wanneer ik inlog in mijn router, dan zie ik de Verbindingshub wel.
Ik maak gebruik van T-Mobile thuis en heb daarvan de standaard Huawei modem/router.
Op internet vond ik de volgende quote:
Hopelijk kan iemand mij op weg helpen.
Edit/update:
Het probleem lijkt bij mijn telefoon te liggen. Mijn One Plus 5 kan geen verbinding maken, maar een Samsung S9 wel......
Iemand hier een oplossing of suggestie voor?
Edit/update 2:
Mijn telefoon uitzetten en de app opnieuw installeren did the trick.......
Problem solved.
Ik heb de Tradfri set gekocht met verbindingshub, schakelaar en lampen. Echter lukt het mij niet om verbinding te maken tussen de App en de verbindingshub. Ik heb van alles geprobeerd.
- Verbindingshub resetten.
- Nieuwe internet kabel ipv die van de Ikea.
- App automatisch laten zoeken naar Verbindingshub.
- App handmatig instellen en laten zoeken naar Verbindingshub.
Wanneer ik inlog in mijn router, dan zie ik de Verbindingshub wel.
Ik maak gebruik van T-Mobile thuis en heb daarvan de standaard Huawei modem/router.
Op internet vond ik de volgende quote:
Kan dit misschien een optie zijn en hoe gaat dit in z'n werk.DHCP server van de router disabled, heb snel een Windows DHCP servertje opgezet en vrijwel direct werkte het!
Hopelijk kan iemand mij op weg helpen.
Edit/update:
Het probleem lijkt bij mijn telefoon te liggen. Mijn One Plus 5 kan geen verbinding maken, maar een Samsung S9 wel......
Iemand hier een oplossing of suggestie voor?
Edit/update 2:
Mijn telefoon uitzetten en de app opnieuw installeren did the trick.......
Problem solved.
[ Voor 12% gewijzigd door BasNijmegen op 30-07-2019 21:34 ]
Mocht iemand aan de wit spectrum en de vast witte GU10 spots komen... Wat is de diameter en de diepte van die lampen? Kan ik een passende armatuur zoeken voor onder het boeiboord
prutsert
Ok, volgende situatie;
- Redelijk nieuw woonhuis met 3 woonlagen met dik beton en HR++ ramen, ofwel een mooie kooi van Faraday.
- Wifi wordt geregeld met KPN Experia mesh-netwerk, binnenshuis is het dekkend, in de tuin wordt het al gauw slecht.
- IKEA Tradfri-hub op de middelste woonlaag aangesloten in de kamer aan de voorkant van het huis, bedraad gekoppeld aan de draadloze KPN Experiabox.
- Binnenshuis is het Tradfri-netwerk ook dekkend, in de achtertuin is het non-existent.
Mijn uitdaging;
Ik wil mijn 'domme' lampen in de achtertuin ook via Tradfri aansluiten, dus ik heb een draadloze Tradfri-stekkerdoos gekocht, deze hangt in de schuur en daarmee kan ik de lampen bedienen, gewoon simpel aan en uit. Echter je raadt het al, die stekkerdoos valt buiten het Tradfri-netwerk omdat dat niet lekker door de muren en ramen heen komt. Ook de Tradfri-app op mijn telefoon valt uit omdat het een te zwak Wifi-signaal heeft, dus aansluiten via de app wordt ook lastig.
Wat zijn nu mijn opties
Wat ik al heb geprobeerd;
- Wifi-repeater bij de achterpui neergezet: geen resultaat
- Tradfri-repeater bij dezelfde achterpui neergezet: geen resultaat
- Wifi-repeater en Tradfri-repeater in de schuur (ong 8 meter bij het huis vandaan) gezet: natuurlijk geen resultaat
Zou het misschien nog helpen als ik bijvoorbeeld in de buitenlamp die aan de achtergevel hangt ook een Tradfri-lamp hang zodat die het mesh-netwerk kan uitbreiden en die zonder muren ertussen naar de schuur kan zenden?
- Redelijk nieuw woonhuis met 3 woonlagen met dik beton en HR++ ramen, ofwel een mooie kooi van Faraday.
- Wifi wordt geregeld met KPN Experia mesh-netwerk, binnenshuis is het dekkend, in de tuin wordt het al gauw slecht.
- IKEA Tradfri-hub op de middelste woonlaag aangesloten in de kamer aan de voorkant van het huis, bedraad gekoppeld aan de draadloze KPN Experiabox.
- Binnenshuis is het Tradfri-netwerk ook dekkend, in de achtertuin is het non-existent.
Mijn uitdaging;
Ik wil mijn 'domme' lampen in de achtertuin ook via Tradfri aansluiten, dus ik heb een draadloze Tradfri-stekkerdoos gekocht, deze hangt in de schuur en daarmee kan ik de lampen bedienen, gewoon simpel aan en uit. Echter je raadt het al, die stekkerdoos valt buiten het Tradfri-netwerk omdat dat niet lekker door de muren en ramen heen komt. Ook de Tradfri-app op mijn telefoon valt uit omdat het een te zwak Wifi-signaal heeft, dus aansluiten via de app wordt ook lastig.
Wat zijn nu mijn opties
- Wifi-repeater en Tradfri-repeater in de schuur (ong 8 meter bij het huis vandaan) gezet: natuurlijk geen resultaat
Zou het misschien nog helpen als ik bijvoorbeeld in de buitenlamp die aan de achtergevel hangt ook een Tradfri-lamp hang zodat die het mesh-netwerk kan uitbreiden en die zonder muren ertussen naar de schuur kan zenden?
Connaisseur des femmes
Dat laatste zou denk ik de beste optie zijn, maar de vraag blijft of het dan gaat werken. In huis zal Zigbee wel gewoon genoeg bereik hebben, maar zodra je naar buiten gaat is het een ander verhaal. Enige verschil is dat je de lamp dus buiten hebt hangen daar waar je die repeater binnen hebt hangen. Ik denk gewoon een gevalletje van trail & errorGulli schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:17:
Ok, volgende situatie;
Mijn uitdaging;
Wat zijn nu mijn opties
Diameter is 50mm en de diepte excl pinnetje is ook 50mm.--WaaZaa-- schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 00:42:
Mocht iemand aan de wit spectrum en de vast witte GU10 spots komen... Wat is de diameter en de diepte van die lampen? Kan ik een passende armatuur zoeken voor onder het boeiboord
Welke is dit precies? Die met wit spectrum of zonder? Ik las ergens dat daar verschil in zit.. Maar deze maat lijkt vrij standaard.. Beter als de Hue in ieder geval!w00d schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 19:44:
[...]
Diameter is 50mm en de diepte excl pinnetje is ook 50mm.
prutsert
Zonder wit spectrum, dus enkel dimbaar. Die andere heb ik niet liggen helaas. Diameter is altijd 50mm voor GU10. Diepte varieert inderdaad.--WaaZaa-- schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 19:51:
[...]
Welke is dit precies? Die met wit spectrum of zonder? Ik las ergens dat daar verschil in zit.. Maar deze maat lijkt vrij standaard.. Beter als de Hue in ieder geval!
Maar voor de armaturen zelf maakt het niet veel uit, heb zelf de Philips myLiving Enneper gebruikt. Hierbij zat de fitting gewoon los. Dus de lamp zit vast in het armatuur zelf en de fitting zit enkel vast aan je snoer.
Net bij de product launch van Ikea Symfonisk in Utrecht geweest.
Leuke presentatie met een aantal leuke weetjes ;
- Ikea Symfonisk / Sonos afstandsbediening zal vanaf Oktober leverbaar zijn.
Deze lijkt nogal op de dimmer zoals die ook bij de Tradfri lampen te koop is.
- Bevestigd door Ikea / Sonos, de Symfonisk Lamp is een Sonos One in een andere behuizing
- De komende tijd zal er dagelijks levering van de Symfonisk producten zijn.
Hier een afbeelding van de Afstandsbediening :

De "luisterstudio" in de winkel:

Hier kun je mooi de beide speakers vergelijken :

De Lampen in volle glorie :

De lamp en de boekenplank speaker
Leuke presentatie met een aantal leuke weetjes ;
- Ikea Symfonisk / Sonos afstandsbediening zal vanaf Oktober leverbaar zijn.
Deze lijkt nogal op de dimmer zoals die ook bij de Tradfri lampen te koop is.
- Bevestigd door Ikea / Sonos, de Symfonisk Lamp is een Sonos One in een andere behuizing
- De komende tijd zal er dagelijks levering van de Symfonisk producten zijn.
Hier een afbeelding van de Afstandsbediening :

De "luisterstudio" in de winkel:

Hier kun je mooi de beide speakers vergelijken :

De Lampen in volle glorie :

De lamp en de boekenplank speaker
[ Voor 93% gewijzigd door GertJan2012 op 01-08-2019 11:00 ]
Net terug uit Utrecht met 2 witte bookshelf speakers. Ben benieuwd! (Speakers zijn nu bezig met een firmware update)
Er zijn 15000 speakers op voorraad in NL waarvan 12500 bookshelf modellen
Er zijn 15000 speakers op voorraad in NL waarvan 12500 bookshelf modellen
Misschien een stomme vraag : Maar kan je zo'n Ikea Lamp-Speaker koppelen aan bijvoorbeeld een Sonos Beam, zodat je de "lampen" als rears kan gebruiken?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Zeker geen stomme vraag ! Dat kan absoluut, uiteraard zou je daar ook de goedkopere boekenkast speakers voor kunnen gebruiken.DennusB schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:16:
Misschien een stomme vraag : Maar kan je zo'n Ikea Lamp-Speaker koppelen aan bijvoorbeeld een Sonos Beam, zodat je de "lampen" als rears kan gebruiken?
Opzich wel tof. Als ik dan een Sonos AMP zou halen, dan kan ik m'n 2 Jamo rears vervangen door van die lampen en die koppelen als rears!GertJan2012 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:27:
[...]
Zeker geen stomme vraag ! Dat kan absoluut, uiteraard zou je daar ook de goedkopere boekenkast speakers voor kunnen gebruiken.
Volgens mij wordt dat in dit filmpje gedemonstreerd.DennusB schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:16:
Hier 2 zwarte meegenomen in Utrecht.
De witte zie ik al geel worden als ik er naar kijk ;-)
Vanavond maar eens mee aan de slag.
En de bookshelf speakers hebben alleen maar 2.4 wifi, dus binnenwerk van de Play:1
voor mij geen issue, want ik heb alleen maar Play:1 in mijn netwerk
En de bookshelf speakers hebben alleen maar 2.4 wifi, dus binnenwerk van de Play:1
GerkeP
Hebben de lampen dan 5GHz? Alles van Sonos is toch 2.4?GerkeP schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:18:
Hier 2 zwarte meegenomen in Utrecht.
Als het binnenwerk gelijk is aan de Sonos One, dan heeft dat 5 GHzDennusB schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:24:
[...]
Hebben de lampen dan 5GHz? Alles van Sonos is toch 2.4?
ik ga nu toch twijfelen, dacht dat de nieuwe generatie 5GHz ondersteunde, maar zie nu toch inderdaad alleen 2.4 GHz?????
Sonos communicates over a 2.4GHz home network supporting 802.11 b/g/n wireless technology. 5GHz networks are not supported in a completely wireless Sonos setup.
[ Voor 39% gewijzigd door GerkeP op 01-08-2019 13:37 ]
GerkeP
Vanochtend een witte boekenplank speaker opgehaald bij Ikea in Breda. Ik gebruik de speaker als boekensteun op een plankje in de woonkamer. Koppelen ging enorm soepel en de eerste indruk is dat ik het een veel beter geluid vind dan dat ik had gedacht en vooraf had gelezen. Nu wachten op de update die er voor zorgt dat de speaker straks ook via de Home Smart app te bedienen is. Ik ben blij met mijn nieuwe aankoop
Klinkt goed. Hoe hang je de speaker op aan de muur? Meerdere forse schroeven met pluggen denk ik?Shiny Disco schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 14:01:
Vanochtend een witte boekenplank speaker opgehaald bij Ikea in Breda. Ik gebruik de speaker als boekensteun op een plankje in de woonkamer. Koppelen ging enorm soepel en de eerste indruk is dat ik het een veel beter geluid vind dan dat ik had gedacht en vooraf had gelezen. Nu wachten op de update die er voor zorgt dat de speaker straks ook via de Home Smart app te bedienen is. Ik ben blij met mijn nieuwe aankoop
Hoe je de speaker ophangt heb ik geen idee van. Ik gebruik hem namelijk gewoon staand rechtop. Wat ik had begrepen is dat er speciale ophangbeugels verkrijgbaar zijn maar die moet je nog los aanschaffen
Ook net terug van Ikea Amersfoort met 2 zwarte bookshelf. Voor €200 ben ik echt zwaar onder de indruk van het geluid en de ruimtelijkheid ervan. Nu eens even lekker in laten spelen.
Waar heb je ze geplaatst? In stereo opstelling in de woonkamer?_Mystikal_ schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 14:28:
Ook net terug van Ikea Amersfoort met 2 zwarte bookshelf. Voor €200 ben ik echt zwaar onder de indruk van het geluid en de ruimtelijkheid ervan. Nu eens even lekker in laten spelen.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd.
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd.