Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lord_Dain schreef op donderdag 27 december 2018 @ 14:15:
Ik ben een beetje zoekende naar in hoeverre de Tradfri hub en lampen samen (kunnen) werken met Philips Hue. Vooral omdat er de nodige aanbiedingen voorbij komen de afgelopen tijd waarbij ik denk, 'hebbuh' maar dan niet bestel omdat ik nu alleen maar IKEA spulleboel heb. Zoals ik het tot nu toe begrepen heb kan ik Philips Hue lampen wel aansturen met een Tradfri bridge, maar Ikea lampen niet met de Hue Bridge?

[...]

Dit werkt bij mij wel, sterker nog ik zie in mijn groep/ruimte zowel de draadloze sensor, als de afstandsbediening(dimmer) en 2 lampen. Heb je e.e.a. wel in de goede volgorde gekoppeld?

Ik kan ook heel eenvoudig de sfeer instellingen gebruiken nu voor deze ruimte en het ook met de AB doen. Het enige nadeel van koppeling met een bewegingssensor overigens is dat het licht natuurlijk uit wil (en gaat) op basis van de in de sensor ingestelde timer (in ons geval 1 minuut) en dat is soms onhandig als je bv. aan het klussen bent in een naastgelegen ruimte.
Net andersom, je kan Trådfri lampen via Hue bedienen maar andersom niet.

Uiteindelijk is het idee natuurlijk dat je niet afhankelijk bent van één platform en juist daarom is HomeKit of Google Home zo interressant, het maakt niets uit of je voor Hue, Trådfri of straks ook Xiaomi gaat. Je koppelt alles in één app en klaar.

Ik heb nu Hue en Trådfri door elkaar heen en bewust de keus gemaakt om beide gateways te blijven gebruiken. Alleen de Hue is leuk maar voor die €30 wil ik ook updates etc blijven ontvangen.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:12
In de C'T van december staat een heel artikel voor het aansturen van Zigbee met een CC2531 sniffer en zigbee2mqtt:
Smarthome met Zigbee
Zigbee is een populair protocol, waar de meeste slimme lampen en sensoren mee werken. Als je weet hoe berichten van apparaat naar apparaat worden verstuurd, is het makkelijker om fouten op te zoeken. Ook laten we zien hoe je van de (cloud)systemen en apps van fabrikanten afkomt en met een goedkope chip en Raspberry Pi alles in eigen beheer houdt.
Op papier een mooie manier om van alle proprietrary spulletjes af te geraken. Zijn er hier mensen met ervaring met deze bridge?
Afbeeldingslocatie: https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/292534717165_/CC2531-CC2540-Sniffer-Protocol-Analyzer-DongleBTool-USB.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:01

Mars Warrior

Earth, the final frontier

voorstad schreef op donderdag 27 december 2018 @ 16:26:
In de C'T van december staat een heel artikel voor het aansturen van Zigbee met een CC2531 sniffer en zigbee2mqtt:

Op papier een mooie manier om van alle proprietrary spulletjes af te geraken. Zijn er hier mensen met ervaring met deze bridge?
Je bedoelt of het werkt met Tradfri lampen? Ja dat doet het uitstekend _/-\o_
Eerst natuurlijk de sniffer programmeren/flashen.

En dan:
  • USB CC2531 Sniffer in je RPI of NUC,
  • zigbee2mqtt installeren (liefst via Docker, maar dat is een keuze)
  • permit_join op true zetten in je zigbee2mqtt config
  • Tradfri lampje 6x uit/aan doen om te pairen
en dan zie je je lamp via mqtt binnenkomen.

Moet je natuurlijk nog wel wat hebben voor de aansturing en bediening. Ik gebruik daarvoor Home Assistant.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:04
Lord_Dain schreef op donderdag 27 december 2018 @ 14:15:
Ik ben een beetje zoekende naar in hoeverre de Tradfri hub en lampen samen (kunnen) werken met Philips Hue. Vooral omdat er de nodige aanbiedingen voorbij komen de afgelopen tijd waarbij ik denk, 'hebbuh' maar dan niet bestel omdat ik nu alleen maar IKEA spulleboel heb. Zoals ik het tot nu toe begrepen heb kan ik Philips Hue lampen wel aansturen met een Tradfri bridge, maar Ikea lampen niet met de Hue Bridge?
De IKEA lampen en de Philips Hue lampen kunnen beide omgaan met de IKEA Tradfri hub en de Philips Hue Bridge. Ik heb mijn Hue lampen ook aan de IKEA hub gehangen, werkte prima. Ook via de Google Home

• sjoerdvdijk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-05 14:17
xFeverr schreef op donderdag 27 december 2018 @ 18:53:
[...]

De IKEA lampen en de Philips Hue lampen kunnen beide omgaan met de IKEA Tradfri hub en de Philips Hue Bridge. Ik heb mijn Hue lampen ook aan de IKEA hub gehangen, werkte prima. Ook via de Google Home
Heb van het weekend 3 gu10's gehaald en een motionsensor, via hue essentials gelinkt via de hue bridge.
Nu hopen dat het stopcontact binnenkort werkend is te krijgen met hue.

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 22:40

flexje

got-father

voorstad schreef op donderdag 27 december 2018 @ 16:26:

[...]

[Afbeelding]
Werkt prima, ik heb de kant-en-klare usb stick gekocht via marktplaats.
Ik heb diverse tradfri lampen, xiaomi temp. sensoren, motion sensoren, dimmers etc gekoppeld.
Ik doe de besturing via Domoticz, Homekit of Dashticz...

Alleen soms merk ik wel enige vertraging bij het in/uitschakelen van een lamp. En soms reageert ie direct.
Hoe ervaren anderen het?

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
xFeverr schreef op donderdag 27 december 2018 @ 18:53:
[...]

Dank u. Ik gebruik ook google home inderdaad icm mijn Tradfri hub. Als het even kan wil ik niet een hele verzameling aan hubs in mijn meterkast hebben hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:18
Mars Warrior schreef op donderdag 27 december 2018 @ 17:29:
[...]

Je bedoelt of het werkt met Tradfri lampen? Ja dat doet het uitstekend _/-\o_
Eerst natuurlijk de sniffer programmeren/flashen.

En dan:
  • USB CC2531 Sniffer in je RPI of NUC,
  • zigbee2mqtt installeren (liefst via Docker, maar dat is een keuze)
  • permit_join op true zetten in je zigbee2mqtt config
  • Tradfri lampje 6x uit/aan doen om te pairen
en dan zie je je lamp via mqtt binnenkomen.

Moet je natuurlijk nog wel wat hebben voor de aansturing en bediening. Ik gebruik daarvoor Home Assistant.
Zigbee vormt een netwerk met elkaar. Weet jij of zich dat ook vormt (bij gebruik deze USB) met Ikea spullen, Hue en Xioami?
Of vormt voor ieder merk zn eigen netwerk?

Ik vraag het omdat ik ook zon USB heb, aangesloten en werkende met HA. Wil overstappen naar Zigbee maar het bereik enkel vanaf USB is niet toereikend in het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorik90
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-05 22:31
vanputten80 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 09:57:
[...]

Zigbee vormt een netwerk met elkaar. Weet jij of zich dat ook vormt (bij gebruik deze USB) met Ikea spullen, Hue en Xioami?
Of vormt voor ieder merk zn eigen netwerk?

Ik vraag het omdat ik ook zon USB heb, aangesloten en werkende met HA. Wil overstappen naar Zigbee maar het bereik enkel vanaf USB is niet toereikend in het huis.
Zolang je alle apparaten in hetzelfde Zigbee-netwerk hangt (dus 1 hub) zal het 1 netwerk vormen en zullen bepaalde apparaten als router functioneren. Bereik van de CC2531 viel mij wel flink tegen, met connectieissues als de eerste lamp een meter of 4 verderop stond. Heb nu een CC2530+cc2591 (aan een USB-to-serial adapter) en dat lijkt een stuk stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 09:06:
Volgens de voorraadinformatie op de site van Ikea zijn de tradfri stopcontacten (haast?) nergens meer op voorraad. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten? :)
Het voorraad issue van de stopcontacten is echt vervelend. Probeer ze al een maand op de kop te tikken, maar nergens op voorraad. Behalve in Hengelo, daar hebben ze er ineens 286. Dat gaat me dan weer een beetje te ver, letterlijk, vanuit Breda....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-05 20:22

aawe mwan

Wat ook leuk is:

gysman11 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 10:49:
[...]

Behalve in Hengelo, daar hebben ze er ineens 286. Dat gaat me dan weer een beetje te ver, letterlijk, vanuit Breda....
In Eindhoven, niet zo ver van Breda dus, hebben ze Tradfri vaak in grote aantallen op voorraad.
Op dit moment hebben ze er daar nog 288 en morgen komen er nog een paar extra binnen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
In België zijn de stopcontacten nog steeds niet beschikbaar, en geen nieuws of ze uberhaupt ooit beschikbaar worden :-( Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-05 12:15
Misschien rare vraag, maar het valt me op dat dit systeem helemaal geen updates ontvangt.

Ik ervaar dat als een beetje vreemd. Af en toe werkt het niet helemaal joffol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-11-2024
Darkz0rs schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 19:23:
Misschien rare vraag, maar het valt me op dat dit systeem helemaal geen updates ontvangt.

Ik ervaar dat als een beetje vreemd. Af en toe werkt het niet helemaal joffol.
Als ik op ZigBee.org kijk dan zijn er de laatste tijd meerdere software releases van Ikea Tradfri producten gecertificeerd!
Dus ik vermoed dat er binnenkort weer nieuwe updates beschikbaar komen.

Is inderdaad wel nodig dat er een paar bekende problemen worden opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Em_
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 31-10-2024

Em_

Slonzo schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 11:58:
In België zijn de stopcontacten nog steeds niet beschikbaar, en geen nieuws of ze uberhaupt ooit beschikbaar worden :-( Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Blijkbaar is er reden om de type E stopcontacten nog niet in de handel te brengen... ze zitten al wel in het systeem, al drie maanden of zo.

https://www.reddit.com/r/...e_outlet_with_ground_pin/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:25
Ik krijg een LED1649C5 niet in pair modus met de bekende 6x aan/uit techniek. Deze heeft batch versie 1832, terwijl zijn broertje met batch 1732 wel gelijk werkte.

Iemand dit ook meegemaakt en eventueel een oplossing?

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Venxir schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 21:29:
Ik krijg een LED1649C5 niet in pair modus met de bekende 6x aan/uit techniek.
[...]
Iemand dit ook meegemaakt en eventueel een oplossing?
Waarschijnlijk doe je de timing niet goed.
Deze heeft batch versie 1832, terwijl zijn broertje met batch 1732 wel gelijk werkte.
Heb je die twee lampen tegelijkertijd gekocht? Eentje van een half jaar oud en eentje van anderhalf jaar oud?

[ Voor 19% gewijzigd door aawe mwan op 29-12-2018 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
Ik heb vandaag een Tradfri tussenstekker gekocht met afstandsbediening omdat ik een afstandsbediening nodig had om te kunnen koppelen. Ik had namelijk al een tussenstekker zonder remote. Maar nu blijkt dat de tussen stekkers nog niet aan een HUE bridge kunnen? (of inmiddels wel?)

Werkt de Tradfri tussenstekker wel met een Zigbee USB stick?

p.s. Ze komen uit Zwolle en zijn eventueel beschikbaar voor overname als koppelen met HUE blijft mislukken. Terug brengen naar Ikea is namelijk duurder omdat je altijd met teveel terug komt

[ Voor 21% gewijzigd door raymonvdm op 30-12-2018 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-04 16:34
Afgelopen weken de overstap naar Tradfri gemaakt, Ikea hub, meerdere schakelaars en 10+ lampen in verschillende kamers.
Alles aangesloten via de hub (wel de hub moeten verplaatsen van een kamer naar een andere kamer wegens de ontvangst), aangelsoten op Ikea app, Google Home + Assistant en op iOS Woning.
Eigenlijk allemaal wel happy mee :)
Ben niet echt te spreken over de kleine dimmer en dat als vrouwlief of de kids de wandschakelaars gebruiken... luxeproblemen voorlopig. Ik blijf bij Tradfri in ieder geval.

Nu ben ik nog op zoek naar een oplossing voor de tuinlampen en hier hoop ik op jullie advies.
Ik heb terraslampen op 2 aparte schakelaars zitten: 1 set (set A) zit rechtstreeks op een schakelaar binnen, de andere set zit op een schakelaar buiten (met een electriciteitsdoos ernaast)(set B).

Set A: ik ben op zoek gegaan naar een inbouw/achterbouw schakeling die op de bestaande schakelaar past en niet gevonden. Ik denk dat ik niet exact weet waar op te zoeken... Ik kom nog veel RF spul tegen en dat zoek ik dus niet. Hebben jullie goede tips voor Zigbee spul wat goed werkt met Tradfri en Google Home, liefst achterbouw dus.

Set B: ik zat zelf te denken om een Ikea plug te jerry rigging. Ben best wel handig, niet heel veel kennis en heb Google en Tweakers als hulplijn. Mijn idee is om de plug uit elkaar te halen om die in te bouwen in de waterdichte elektradoos die buiten hangt. Het gaat om 3 ledlampen met ieder 2 GU10 = 6 totaal. Op internet nog niet zoveel te vinden op een enkele teardown na en daar lijkt het me doenbaar.

Ik heb ook wat Sonoff spul en KAKU waar ik op termijn wel vanaf wil stappen of toch vervangen.

Ook al besteld is 24V ledstrips uit China om die met een Tradfri Led driver te verbinden (incl een heel assortiment aan JST stekkertjes) als project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Laatst online: 12:25
aawe mwan schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:21:
[...]

Waarschijnlijk doe je de timing niet goed.

[...]

Heb je die twee lampen tegelijkertijd gekocht? Eentje van een half jaar oud en eentje van anderhalf jaar oud?
Ja ik dacht ook dat mijn timing slecht was maar bij 2 van de 3 gaat het goed. Het betreft twee stuks E27 model en twee stuks E14. Ik heb dus een e27 en een E14 gewoon werkend.

Ik heb ze enkele dagen terug bij Ikea Amersfoort uit de doos gepakt, wel apart dat daar zoveel batch verschil in zit.

Vooralsnog krijgen zowelm ijn vrouw als ik ,deze lamp niet in Pair-modus... :(

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
flip75 schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:29:
Afgelopen weken de overstap naar Tradfri gemaakt, Ikea hub, meerdere schakelaars en 10+ lampen in verschillende kamers.
Alles aangesloten via de hub (wel de hub moeten verplaatsen van een kamer naar een andere kamer wegens de ontvangst), aangelsoten op Ikea app, Google Home + Assistant en op iOS Woning.
Eigenlijk allemaal wel happy mee :)
Ben niet echt te spreken over de kleine dimmer en dat als vrouwlief of de kids de wandschakelaars gebruiken... luxeproblemen voorlopig. Ik blijf bij Tradfri in ieder geval.

Nu ben ik nog op zoek naar een oplossing voor de tuinlampen en hier hoop ik op jullie advies.
Ik heb terraslampen op 2 aparte schakelaars zitten: 1 set (set A) zit rechtstreeks op een schakelaar binnen, de andere set zit op een schakelaar buiten (met een electriciteitsdoos ernaast)(set B).

Set A: ik ben op zoek gegaan naar een inbouw/achterbouw schakeling die op de bestaande schakelaar past en niet gevonden. Ik denk dat ik niet exact weet waar op te zoeken... Ik kom nog veel RF spul tegen en dat zoek ik dus niet. Hebben jullie goede tips voor Zigbee spul wat goed werkt met Tradfri en Google Home, liefst achterbouw dus.

Set B: ik zat zelf te denken om een Ikea plug te jerry rigging. Ben best wel handig, niet heel veel kennis en heb Google en Tweakers als hulplijn. Mijn idee is om de plug uit elkaar te halen om die in te bouwen in de waterdichte elektradoos die buiten hangt. Het gaat om 3 ledlampen met ieder 2 GU10 = 6 totaal. Op internet nog niet zoveel te vinden op een enkele teardown na en daar lijkt het me doenbaar.

Ik heb ook wat Sonoff spul en KAKU waar ik op termijn wel vanaf wil stappen of toch vervangen.

Ook al besteld is 24V ledstrips uit China om die met een Tradfri Led driver te verbinden (incl een heel assortiment aan JST stekkertjes) als project.
Toppe in "[Xiaomi / Aqara] Ervaringen & discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Laatst online: 15:54
ArcticTiger schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 15:33:
Vanavond nog maar eens proberen.
Inmiddels ook de klantenservice van Ikea maar bericht, eens kijken wat daar uit komt.
Zo maar even mezelf quoten na een lange tijd van pauze en rust.
Inmiddels flink met de zolder aan het opschieten en een paar welen geleden toch maar weer geprobeerd te koppelen, maar nu op zolder.
En iknwas gewoon flabbergasted... alles liet zich zonder omhaal koppelen... zelfs de 2 remotes ..

Dus afgelopen week bij de ikea nog maar 2 setjes remote en 980lm lamp gekocht voor de eettafel en een 1000lm lamp voor de salontafel.

Werkt perfect, echter meek ik soms wel flink wat vertraging op de lampen.

Nog een apart iets: ik stond gisteravond bij de salontafel, en de lanp rook alsof hij was doorgebrand (hij werkt gewoon, maar wordt erg warm en stinkt een beetje)
Iemand dat wel eens meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0eyv
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-05 20:52
Gents, korte vraag. Klopt het dat ik Ikea Tradfri lampen niet kan koppelen aan elexa en de ikea dimmer tegelijk? Sinds ik de dimmer heb gekoppeld voor kleuren te kunnen bedienen kan alexa de lampen niet meer bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 15:18
Vandaag in Heerlen, 0 stekkers. Volgens de verkoper kon het wel tot februari duren…

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intruder1400
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Een vraag waarop jullie hopelijk antwoord hebben:

Ik heb twee plafondlampen vanaf een stroompunt doorgelust aangesloten. Nu merk ik dat de tweede TRÅDFRI lamp af en toe heel zacht, maar merkbaar flikkert. Het is alleen de tweede lamp vanaf het stroompunt. Ik heb er al een derde tradfi lamp ingezet, maar die doet het ook. Aan de lamp ligt het dus niet (want op een andere plek doet die het prima). Iemand enig idee wat de oorzaak is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
intruder1400 schreef op zondag 30 december 2018 @ 19:34:
Een vraag waarop jullie hopelijk antwoord hebben:

Ik heb twee plafondlampen vanaf een stroompunt doorgelust aangesloten. Nu merk ik dat de tweede TRÅDFRI lamp af en toe heel zacht, maar merkbaar flikkert. Het is alleen de tweede lamp vanaf het stroompunt. Ik heb er al een derde tradfi lamp ingezet, maar die doet het ook. Aan de lamp ligt het dus niet (want op een andere plek doet die het prima). Iemand enig idee wat de oorzaak is?
Lijk op een repeater functie, heb hier ook een GU10 die het doet, de rest die er fysiek achter hangen hebben er weer geen last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intruder1400
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Toppe schreef op zondag 30 december 2018 @ 19:44:
[...]

Lijk op een repeater functie, heb hier ook een GU10 die het doet, de rest die er fysiek achter hangen hebben er weer geen last van
Wat bedoel je met een repeaterfunctie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-07-2024
Ik wil mijn vier lampen in de woonkamer individueel met één remote kunnen bedienen. Voor zover ik heb kunnen vinden is dit niet mogelijk met de standaard Tradfri remote.

Volgens mij moet dit wel kunnen met de volgende remote. Heeft hier iemand ervaring mee?
https://www.klikaanklikuit.nl/nl/zyct-202-afstandsbediening-met-muurbevestiging.html

Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
polleke schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 11:39:
Ik wil mijn vier lampen in de woonkamer individueel met één remote kunnen bedienen. Voor zover ik heb kunnen vinden is dit niet mogelijk met de standaard Tradfri remote.

Volgens mij moet dit wel kunnen met de volgende remote. Heeft hier iemand ervaring mee?
https://www.klikaanklikuit.nl/nl/zyct-202-afstandsbediening-met-muurbevestiging.html
Dit werkt alleen als je één lamp pér groep gebruikt, opzich geen ramp als hij de configuratie in de Trådfri app niet aanpast. Anders zou je daar dus ook 4 aparte ruimtes moeten aanmaken.

Voor die prijs geen gek ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• felixk
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-06-2022
Erik1971 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 19:41:
[...]

Als ik op ZigBee.org kijk dan zijn er de laatste tijd meerdere software releases van Ikea Tradfri producten gecertificeerd!
Dus ik vermoed dat er binnenkort weer nieuwe updates beschikbaar komen.

Is inderdaad wel nodig dat er een paar bekende problemen worden opgelost.
Niet alleen dat maar ik vind de volgende producten nergens terug. SKU beginnende met 17 en zelfs 18 én alle lampen hebben Zigbee 3.0 en niet Zigbee Light Link!
Staat gecertificeerd als TRÅDFRI LED bulb WS2.0.

Misschien dus nieuwe lampen?

https://www.zigbee.org/zi...5bc5919986f046017ea565f4/

Firmware Version
2.0.019
Hardware Version
1.0
SKU
LED1737R5; LED1733G7; LED1732G11; LED1736G9; LED1739R5; LED1738G7; LED1835C6
Application Type
Zigbee 3.0
Application Type Version
1.0
Technical Category
ZigBee 3.0
Technical Sub Categories
Color Temperature Light
Parent Functional Categories
Lighting
Functional Sub Categories
Lighting
Color Dimmable Lighting
Certificate ID
ZIG18162ZB330210-24
Certified Date
10/18/2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
felixk schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 19:00:
[...]

Niet alleen dat maar ik vind de volgende producten nergens terug. SKU beginnende met 17 en zelfs 18 én alle lampen hebben Zigbee 3.0 en niet Zigbee Light Link!
Staat gecertificeerd als TRÅDFRI LED bulb WS2.0.

Misschien dus nieuwe lampen?

https://www.zigbee.org/zi...5bc5919986f046017ea565f4/

Firmware Version
2.0.019
Hardware Version
1.0
SKU
LED1737R5; LED1733G7; LED1732G11; LED1736G9; LED1739R5; LED1738G7; LED1835C6
Application Type
Zigbee 3.0
Application Type Version
1.0
Technical Category
ZigBee 3.0
Technical Sub Categories
Color Temperature Light
Parent Functional Categories
Lighting
Functional Sub Categories
Lighting
Color Dimmable Lighting
Certificate ID
ZIG18162ZB330210-24
Certified Date
10/18/2018
Zou zomaar kunnen dat alleen nieuwe versies van de lampen met ZigBee 3.0 wordt uitgerust.

Dan ben ik bang dat we voor de huidige ZLL versies van de lampen niet zo vlug een update mogen verwachten, had stiekem gehoopt dat deze werden ge-update naar ZigBee 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tes-com
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-09-2022
Hallo,

Ik heb nu enige Tijd een Klik aan klik uit Bridge (ics-2000). Hieraan heb ik verschillende lampen van Ikea gekoppeld. Dit werkt probleemloos.

Heeft er iemand ook ervaring ik het koppelen van de Ikea (Tradfri) Schakelaars, stopcontacten en bewegings sensoren aan de ICS-2000 ?

Groeten Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-03 13:45
Weet iemand hier of er een manier is om een non-philips tv of chromecast media player te voorzien van ‘ambilight-achtige’ effecten op tradfri lampen?

Zit hier al even naar te zoeken, ik vermoed dat het simpelweg al niet kan omdat ambilight ongetwijfeld helemaal kapot gepatenteerd is door philips, maar wil het toch even zeker weten. Mocht iets anders nodig zijn dan de tradfri bridge geen probleem. Beetje tip in de goede richting zou top zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joppiesaus2 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 19:57:
Weet iemand hier of er een manier is om een non-philips tv of chromecast media player te voorzien van ‘ambilight-achtige’ effecten op tradfri lampen?

Zit hier al even naar te zoeken, ik vermoed dat het simpelweg al niet kan omdat ambilight ongetwijfeld helemaal kapot gepatenteerd is door philips, maar wil het toch even zeker weten. Mocht iets anders nodig zijn dan de tradfri bridge geen probleem. Beetje tip in de goede richting zou top zijn...
Korte versie: is er niet direct. Er is wel een oplossing voor zodat je het vanaf een PC kan doen maar houd rekening met vertraging ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• felixk
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-06-2022
Erik1971 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 09:40:
[...]

Zou zomaar kunnen dat alleen nieuwe versies van de lampen met ZigBee 3.0 wordt uitgerust.

Dan ben ik bang dat we voor de huidige ZLL versies van de lampen niet zo vlug een update mogen verwachten, had stiekem gehoopt dat deze werden ge-update naar ZigBee 3.0.
Theoretisch wel mogelijk voor zover ik dat kan zien. De Silicon Labs chip die in de lampen en de remotes zit (EFR32MG1) staat bij Zigbee als Zigbee 3.0 Ready op de lijst.
Maar misschien is dat wat kort door de bocht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1971
felixk schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:40:
[...]

Theoretisch wel mogelijk voor zover ik dat kan zien. De Silicon Labs chip die in de lampen en de remotes zit (EFR32MG1) staat bij Zigbee als Zigbee 3.0 Ready op de lijst.
Maar misschien is dat wat kort door de bocht...
Hardware is ook niet het probleem, maar de wil om ook voor de bestaande producten een nieuwe stack uit te rollen middels software update, kost waarschijnlijk te veel tijd (lees geld)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
Joppiesaus2 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 19:57:

Als je dit graag wil, zul je toch over moeten naar Philips Hue, die heeft Hue Entertainment feature die dit mogelijk maakt (momenteel alleen via applicatie op PC of Mac).

Voor Ikea Tradfri is het met de huidige stand van zaken sowieso niet mogelijk, de lampen kunnen niet overweg met twee berichten die kort achter elkaar worden gestuurd en voor een goede beleving moet een lamp instaat zijn om minstens 20 berichten per seconde af te handelen.

De Philips Hue lampen hebben hiervoor speciale ZigBee commando's (Philips specifieke commando's, dus voorlopig alleen mogelijk met Philips Hue lampen) die het mogelijk maakt om 10 lampen met 25+ berichten per seconde (per lamp) van kleur en intensiteit te veranderen! (Tradfri lamp kan niet eens 2 berichten zonder pauze afhandelen).

Update: heb tekst aangepast, met een korte interval zou Tradfri lamp meer dan 1 bericht per seconde aankunnen, zal eens testen hoeveel.

[ Voor 5% gewijzigd door Erik1971 op 03-01-2019 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Erik1971 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 00:00:
[...]

Als je dit graag wil, zul je toch over moeten naar Philips Hue, die heeft Hue Entertainment feature die dit mogelijk maakt (momenteel alleen via applicatie op PC of Mac).

Voor Ikea Tradfri is het met de huidige stand van zaken sowieso niet mogelijk, de lampen kunnen niet overweg met twee berichten die kort achter elkaar worden gestuurd en voor een goede beleving moet een lamp instaat zijn om minstens 20 berichten per seconde af te handelen.

De Philips Hue lampen hebben hiervoor speciale ZigBee commando's (Philips specifieke commando's, dus voorlopig alleen mogelijk met Philips Hue lampen) die het mogelijk maakt om 10 lampen met 25+ berichten per seconde (per lamp) van kleur en intensiteit te veranderen! (Tradfri lamp kan niet eens 2 berichten binnen een seconde afhandelen).
Dat lijkt me dan duidelijk :-/. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Tradfri lamp kan niet eens 2 berichten binnen een seconde afhandelen).
Weet je dit voor een feit of baseer je dit op ervaring of gevoel?
Mijn kleuter haalt sowieso al 3 kleuren per seconde als ze met de app aan het spelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
frickY schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 08:24:
[...]
Mijn kleuter haalt sowieso al 3 kleuren per seconde als ze met de app aan het spelen is.
Met een Hue bridge kan de Tradfri bridge geen twee commando’s kort achter elkaar afhandelen, dat heb je op zijn minst nodig voor Entertainment!

Je hebt gelijk dat als je een korte pauze tussen twee berichten inlast het wel goed gaat, zal eens testen via API Hue hoeveel berichten per seconden de tradfri lamp echt aan kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-05 17:11
frickY schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 08:24:
[...]
De Ikea lampen kunnen (iig op de Hue Bridge) niet 2 type comando's tegelijkertijd verwerken. Bijvoorbeeld wanneer je een Scene aanpast waarbij zowel kleur als helderheid aangepast wordt zal hij maar één van de twee verwerken. Philips Hue lampen op de Hue Bridge kunnen dit wel in één commando verwerken.

Wanneer je dus een scene kiest waarbij de kleur aangepast wordt en de helderheid van 50% naar 100% procent zal je in het geval van de Ikea lampen op de Hue bridge de scene twee keer moeten kiezen voor het eind resultaat. Philips Hue lampen verwerken beide instructies in één keer.

Ik heb zelf 10 stuks GU10 spots van de Tradfri serie, heb ook kort een kleuren lamp gehad. Dus kan bevestigen dat dit echt zo is. Één instructie per keer.

Mijn overige +/-20 Philips Hue lampen of ledstrip met een 3rd party led controller van AliExpress hebben hier geen moeite mee.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaas
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]

De Philips Hue lampen hebben hiervoor speciale ZigBee commando's (Philips specifieke commando's, dus voorlopig alleen mogelijk met Philips Hue lampen) die het mogelijk maakt om 10 lampen met 25+ berichten per seconde (per lamp) van kleur en intensiteit te veranderen! (Tradfri lamp kan niet eens 2 berichten binnen een seconde afhandelen).
Ik was in de veronderstelling dat ik met een Hue bridge i.c.m. ikea lampen wél de ambilight kon uitbreiden naar de rest van de kamer, maar als ik dit zo lees kan dat blijkbaar niet en moet ik hiervoor dus echt Hue lampen aanschaffen.
Goed om te weten, hoef ik niet meer op zoek naar een 2e hands hue bridge die ik dan voor niks zou hebben gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
Kaas schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:49:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat ik met een Hue bridge i.c.m. ikea lampen wél de ambilight kon uitbreiden naar de rest van de kamer, maar als ik dit zo lees kan dat blijkbaar niet en moet ik hiervoor dus echt Hue lampen aanschaffen.
Goed om te weten, hoef ik niet meer op zoek naar een 2e hands hue bridge die ik dan voor niks zou hebben gekocht.
Als je een Philips TV hebt met Ambilight dan maakt deze (nog?) geen gebruik van Hue Entertainment protocol, maar stuurt de lampen rechtstreeks aan, ik heb helaas geen kleuren lamp van Ikea om te zien hoe dat gaat! Wel een Ambilight TV en Hue lampen.

Probleem van Ikea Tradfri lampen, op dit moment, is dat wanneer twee berichten te snel achter elkaar verzonden worden, het tweede bericht wordt genegeerd, ik ga er vanuit dat Philips Ambilight TV lampen zo snel mogelijk lampen aanstuurt, dus gaan er voor de Tradfri lampen berichten verloren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Erik1971 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:43:
[...]

Met een Hue bridge kan de Tradfri bridge geen twee commando’s kort achter elkaar afhandelen, dat heb je op zijn minst nodig voor Entertainment!

Je hebt gelijk dat als je een korte pauze tussen twee berichten inlast het wel goed gaat, zal eens testen via API Hue hoeveel berichten per seconden de tradfri lamp echt aan kan!
Zou dit in theorie middels een update nog te fixen zijn, of is de hardware simpelweg niet toereikend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Erik1971 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:57:
[...]
Probleem van Ikea Tradfri lampen, op dit moment, is dat wanneer twee berichten te snel achter elkaar verzonden worden, het tweede bericht wordt genegeerd
Vrees niet: ik heb Hue, Tradfri en Feibit aangesloten op Ambilight en dat werkt allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:05

Snuffel

Vroem!

Kan je trouwens ook twee bewegingssensoren aan een lamp hangen?
Wil nl. een tweede sensor erbij halen zodat lampen aanspringen als er op meer dan 1 plek beweging is geconstateerd. Maar weet dus niet of je twee sensoren kan koppelen aan een/meerdere lampen..

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloblub
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-03 17:43
Snuffel schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:58:
Kan je trouwens ook twee bewegingssensoren aan een lamp hangen?
Wil nl. een tweede sensor erbij halen zodat lampen aanspringen als er op meer dan 1 plek beweging is geconstateerd. Maar weet dus niet of je twee sensoren kan koppelen aan een/meerdere lampen..
Staat in de FAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:05

Snuffel

Vroem!

Zo dan, compleet overheen gekeken. Tnx!

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
Joppiesaus2 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 12:55:
[...]

Zou dit in theorie middels een update nog te fixen zijn, of is de hardware simpelweg niet toereikend?
Dit is waarschijnlijk een software probleem, maar dan in de ZigBee stack van chip fabrikant, is wat lastiger om snel te fixen, hopelijk komt Ikea met een update die dit repareerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
aawe mwan schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:25:
[...]

Vrees niet: ik heb Hue, Tradfri en Feibit aangesloten op Ambilight en dat werkt allemaal prima.
Goed om te weten, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke
polleke schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 11:39:

Helaas werkt deze afstandsbediening niet zoals gehoopt. Ja, hij is binden aan de Tradfri lampen, maar de verbinding met de lamp en de hub wordt hierna verbroken. De lamp is daarna niet meer zichtbaar en te bedienen via de app. Ik heb geprobeerd om de afstandsbediening te koppelen aan de hub. De afstandsbediening wordt herkend in de app, maar hierna volgt een foutmelding dat de afstandsbediening niet toegevoegd kan worden.
De afstandsbediening is daarom niet bruikbaar voor mijn doeleind: meerdere lampen individueel bedienen met een remote.
Als alternatief heb ik nu de afstandsbediening van de plugin schakelaar ook aan mijn lampen gekoppeld. Niet ideaal, maar het werkt

Mocht er nog iemand een andere oplossing of tip hebben dan hoor ik het graag.

[ Voor 8% gewijzigd door polleke op 03-01-2019 21:01 ]

Live PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Ok, vandaag weer flinke voorraad bij de Ikea Breda (stopcontacten). Dus sinds zojuist zit de kerstboom in Home Assistant. Weekje of wat te laat, want dit weekend gaat de boom weer naar zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
BarryS schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:45:
Mijn overige +/-20 Philips Hue lampen of ledstrip met een 3rd party led controller van AliExpress hebben hier geen moeite mee.
Heb je hier een linkje van???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

polleke schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 20:55:
[...]
Helaas werkt deze afstandsbediening niet zoals gehoopt. Ja, hij is binden aan de Tradfri lampen, maar de verbinding met de lamp en de hub wordt hierna verbroken. [...]
De afstandsbediening wordt herkend in de app, maar hierna volgt een foutmelding dat de afstandsbediening niet toegevoegd kan worden.
Het één is het gevolg van het ander.

Als je de afstandsbediening niet kunt koppelen met de hub, dan zal je die afstandsbediening ook niet kunnen gebruiken voor het bedienen van lampen die aan die hub moeten blijven hangen.

Dit geldt voor alle merken afstandsbedieningen en hubs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14:50
Is er iemand die in de buurt van Ikea Hengelo of Breda woont en mij 1 tradfri stopcontact wilt opsturen? Dingen zijn hier in de regio niet te krijgen. Stuur me dan graag even een PM.

Alvast bedankt! Weet ook niet zeker of ik dit hier mag vragen. 😉

Inmiddels voorzien!

[ Voor 5% gewijzigd door g00gle op 09-01-2019 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke
aawe mwan schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:00:
[...]

Het één is het gevolg van het ander.

Als je de afstandsbediening niet kunt koppelen met de hub, dan zal je die afstandsbediening ook niet kunnen gebruiken voor het bedienen van lampen die aan die hub moeten blijven hangen.

Dit geldt voor alle merken afstandsbedieningen en hubs.
Bedankt voor je antwoord.
Ik had gehoopt dat ik de afstandsbediening als losse remote. Ik heb voor nu de kleine afstandsbediening van het plugin stopcontact gekoppeld met twee andere lampen. Zo kan vrouwlief de lampen ook nog bedienen zoals ze gewend was ;)

Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Serena schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 07:42:
[...]

Heb je hier een linkje van???
Zal wel gaan over de gledopto van ca €20. Doen het perfect met de Tradfri hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Mars Warrior schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:38:
[...]

Zal wel gaan over de gledopto van ca €20. Doen het perfect met de Tradfri hub.
Hij heeft het over Hue lampen. Vandaar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Serena schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:42:
[...]
Hij heeft het over Hue lampen. Vandaar…
Ik zie het nu ja, maar dat maakt niet uit voor de gledopto controller. Werkt met beide namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid_Stevie
  • Niet online
Met de kerst een slim stopcontact gehad. Lees hier al dat die niet te verbinden is met de hue. Maar heb online ook gelezen dat mensen hem wel (als lamp) weten te connected met een Echo. Gebruikt de hue en echo dan verschillende technieken of zou dit kunnen betekenen dat we op een of andere manier ze toch ook moeten kunnen koppelen.

Kan überhaupt niet echt een handleiding vinden hoe je hem eventueel aan een TRÅDFRI hub moet koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke
Kid_Stevie schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:54:
Met de kerst een slim stopcontact gehad. Lees hier al dat die niet te verbinden is met de hue. Maar heb online ook gelezen dat mensen hem wel (als lamp) weten te connected met een Echo. Gebruikt de hue en echo dan verschillende technieken of zou dit kunnen betekenen dat we op een of andere manier ze toch ook moeten kunnen koppelen.

Kan überhaupt niet echt een handleiding vinden hoe je hem eventueel aan een TRÅDFRI hub moet koppelen.
Je hebt de afstandsbediening nodig om de plug te koppelen aan je hub. Dit werkt hetzelfde als het koppelen van de afstandsbedieningen van de lampen.
Het koppelen van de afstandsbediening aan de plug staat uitgelegd in de handleiding.

Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid_Stevie
  • Niet online
polleke schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:54:
[...]

Je hebt de afstandsbediening nodig om de plug te koppelen aan je hub. Dit werkt hetzelfde als het koppelen van de afstandsbedieningen van de lampen.
Het koppelen van de afstandsbediening aan de plug staat uitgelegd in de handleiding.
Ik heb de afstandsbediening, maar op dit moment nog geen TRÅDFRI hub. Maar als dat hetzelfde gaat kan ik dat wel opzoeken.

Maar aangezien het al wel met een Echo werkt wacht ik denk ik nog heel even voor ik ook nog een TRÅDFRI hub aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampje007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-08-2024
Mars Warrior schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:45:
[...]

Ik zie het nu ja, maar dat maakt niet uit voor de gledopto controller. Werkt met beide namelijk.
zou deze ook werken met de ICS 2000 van KAKU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Lampje007 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:44:
[...]
zou deze ook werken met de ICS 2000 van KAKU?
Het is gewoon Zigbee, maar ik heb geen Kaku spul, dus kan daar niks over zeggen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-03 20:20
Deze kerst ook maar eens de overstap gemaakt naar slimme verlichting.
Ik heb nu 3 lampen en een hub staan en ik moet zeggen dat het allemaal erg fijn werkt. Vooral de integratie met Homekit van Apple. Het werkt zo fijn dat ik langzaam alle lampen ga vervangen.

Enige wat ik mis is de lampen vanuit buitenshuis aansturen, ik heb wel gelezen dat dit mogelijk is vanuit aan apple TV maar om deze hiervoor aan te schaffen vind ik wat overdreven.
Iemand die hier nog een leuke oplossing voor weet?

Daarnaast lees ik dat veel mensen de lampen aansturen vanuit programma's zoals Home Assistant. Ik heb deze geïnstalleerd op mijn RPi maar ik zie zo de voordelen er niet van. De standaard integratie met IOS is toch wel echt fijn. Mis ik hier iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietervanhuizen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-05 18:19
dongilles schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 14:06:
...
Enige wat ik mis is de lampen vanuit buitenshuis aansturen, ik heb wel gelezen dat dit mogelijk is vanuit aan apple TV maar om deze hiervoor aan te schaffen vind ik wat overdreven.
...
Door koppelen met Google Assistent en Home kun je lampen buitenshuis bedienen. Ik gebruik zelf de Google Home app op Android, ik heb geen ervaring ermee op iOS, maar als ik de screenshots zie zou dat hetzelfde moeten kunnen.
https://itunes.apple.com/nl/app/google-home/id680819774?mt=8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-05 10:45
dongilles schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 14:06:
Deze kerst ook maar eens de overstap gemaakt naar slimme verlichting.
Ik heb nu 3 lampen en een hub staan en ik moet zeggen dat het allemaal erg fijn werkt. Vooral de integratie met Homekit van Apple. Het werkt zo fijn dat ik langzaam alle lampen ga vervangen.

Daarnaast lees ik dat veel mensen de lampen aansturen vanuit programma's zoals Home Assistant. Ik heb deze geïnstalleerd op mijn RPi maar ik zie zo de voordelen er niet van. De standaard integratie met IOS is toch wel echt fijn. Mis ik hier iets?
Je kunt een iPad als hub gebruiken. Mocht je echter graag verder willen met HomeKit, schaf dan een Apple tv 4 of 4K aan. iPad werkt ontzettend instabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:05
Heeft iemand hier ervaring met de bewegings sensoren van Ikea en vooral de gevoeligheid? Ik gebruik nu de Zigbee versie van Klik Aan Klik Uit, maar die is te gevoelig. De kat van 4,5 kilo activeert de melder al.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-05 11:58
Is het ieman hier al gelukt een TRÅDFRI gu10 led spot direct te koppelen aan een Xiaomi Gateway V2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J. de Sloper
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-05 14:05
Erwin_83 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:28:
Heeft iemand hier ervaring met de bewegings sensoren van Ikea en vooral de gevoeligheid? Ik gebruik nu de Zigbee versie van Klik Aan Klik Uit, maar die is te gevoelig. De kat van 4,5 kilo activeert de melder al.
Die van IKEA wordt niet getriggerd door onze hond van 12kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:05
Dankje. Toevallig in gebruik met de ICS-2000?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 09:06
Die van ons reageert wel op de katten.
Gebruik de sensoren met een ikea hub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRob
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-05 20:09
Mijn TRÅDFRI collectie wil ik gaan uitbreiden met een aantal GU10 spots. De huidige spots zijn echter aangesloten op een dimmer.

Werken de TRÅDFRI spots dan helemaal niet in de bestaande armaturen of werkt alleen de dimfunctie van de huidige schakelaar niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iRob schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 11:20:
Mijn TRÅDFRI collectie wil ik gaan uitbreiden met een aantal GU10 spots. De huidige spots zijn echter aangesloten op een dimmer.

Werken de TRÅDFRI spots dan helemaal niet in de bestaande armaturen of werkt alleen de dimfunctie van de huidige schakelaar niet?
Je moet de dimmer vervangen voor een schakelaar of je dimmer los koppelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4D
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-01 16:25

C4D

Volgens mij hebben alle tradfri lampen die slechts 1 kleur hebben last van knipperen als ze uit staan.

6 lampen gekocht, waarvan 1 white spectrum. Alle E27 1000 lm opal lampen knipperen als ze uit staan. Enkel en alleen de duurdere E27 White spectrum lamp heeft dit probleem niet.

2 opal lampen in de slaapkamer vervangen met white spectrum en het probleem is opgelost. Wel jammer, zijn toch weer een stuk duurder.

Opal versie: 1. 2.214
White spectrum: 1.2.217

De lampen zijn niet op een dimmer aangesloten/nergens een dimmer in huis en zijn verbonden met een tradfri hub.
Pazzie schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 07:38:
[...]

Ik heb IKEA gebeld en die hadden nog niet van het probleem gehoord. Ze gaven aan dat ik het beste terug kon gaan naar de lokale vestiging.

Gisteravond ben ik terug gegaan naar IKEA. Ik kon ze inruilen voor geld (of een tegoedkaart) en weer nieuwe aanschaffen. Ik denk niet dat ze er verder wat mee gaan doen.

Voor in de slaapkamer heb ik nu maar drie wit-spectrum GU10 lampen (de duurdere variant) aangeschaft. Ik las dat deze lampen het probleem waarschijnlijk niet hebben. Ik kan bevestigen dat deze tot nu toe in ieder geval nog niet knipperen wanneer ze 'uit' zijn.

Als vervanging van de overige GU10 lampen heb ik weer de warmwitte GU10 lampen (de goedkopere variant) aangeschaft. Een aantal van deze nieuwe lampen knipperen helaas ook.

Mijn eerste GU10 lampen hadden het nummer 1826-S en mijn huidige warmwitte GU10 lampen hebben het nummer 1838-S. Ik denk dus niet dat het aan één foute batch ligt.

Op Reddit las ik dat er meerdere mensen met dit probleem zijn:
https://www.reddit.com/r/..._faintly_when_turned_off/
https://www.reddit.com/r/...tlights_flickering_issue/

Ik las ook dat de lampen kunnen gaan knipperen wanneer ze met een Hue Bridge verbonden zijn (Hue Bridge + knipperende TRÅDFRI lampen). Ik heb ze niet met een Hue Bridge verbonden, maar met een Tradfri verbindingshub.

[ Voor 3% gewijzigd door C4D op 06-01-2019 09:52 ]

psn: lupusergo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

C4D schreef op zondag 6 januari 2019 @ 09:44:
Volgens mij hebben alle tradfri lampen die slechts 1 kleur hebben last van knipperen als ze uit staan.
Ik heb een 6-tal E14 kaarslampjes en een 8 tal spotjes GU10 die nergens last van hebben. Maar ze hangen wel aan een ICS2000 hub

[ Voor 6% gewijzigd door Ortep op 06-01-2019 11:20 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puntje013
  • Laatst online: 23-05 14:04
Weet er toevallig iemand of het mogelijk is om een lamp onder twee afstandsbedieningen te hangen?
Mijn zoontje heeft sinds dit weekend een hoogslaper en het leek me wel makkelijk om bij zijn bed een afstandsbediening te hangen en een bij de deur.
Ik vind het namelijk nog te jong om een Google home Mini op zijn kamer te hebben.

Mijn china shopping reviews youtube kanaal
Mijn china shopping reviews blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4D
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-01 16:25

C4D

Ook zonder pairing met een hub/enkel met een afstandsbediening knipperen de lampen (je ziet het alleen als het pikkedonker is en dan soms alleen als je iets boven de lamp kijkt, aangezien je oog het zwakke licht dan beter oppikt).

Zal ook wel met de bedrading in huis te maken hebben. Feit blijft dat meerdere mensen hier en elders problemen hebben met de goedkopere variant. Blijkbaar toch een verschil in hardware waardoor lekstroom of iets problemen veroorzaakt.
Ortep schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:18:
[...]

Ik heb een 6-tal E14 kaarslampjes en een 8 tal spotjes GU10 die nergens last van hebben. Maar ze hangen wel aan een ICS2000 hub

psn: lupusergo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

puntje013 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:05:
Weet er toevallig iemand of het mogelijk is om een lamp onder twee afstandsbedieningen te hangen?
Mijn zoontje heeft sinds dit weekend een hoogslaper en het leek me wel makkelijk om bij zijn bed een afstandsbediening te hangen en een bij de deur.
Ik vind het namelijk nog te jong om een Google home Mini op zijn kamer te hebben.
Ik dacht dat je dan de tweede afstandbediening moet koppelen aan de eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puntje013
  • Laatst online: 23-05 14:04
Mars Warrior schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:40:
[...]

Ik dacht dat je dan de tweede afstandbediening moet koppelen aan de eerste.
Ben het net aan het proberen geweest maar geen idee hoe ik dat voor mekaar moet krijgen.

Mijn china shopping reviews youtube kanaal
Mijn china shopping reviews blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

puntje013 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:47:
[...]

Ben het net aan het proberen geweest maar geen idee hoe ik dat voor mekaar moet krijgen.
Tip: gebruik de zoekfunctie in dit topic. Gelijk op de eerste pagina staat het antwoord al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zolderopruiming
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05 19:36
Een tradfri lamp aan de philips HUE koppelen is al het 1 en ander over geschreven, maar ik vind geen info over een HUE lamp koppelen aan een Tradfri bridge??

ZIjn er mensen die daar (suc6vol) iets mee hebben gedaan??

Ik heb namelijk mijn hele keuken en huiskamer met Tradfri gevuld en beneden dus 1 tradfri hub liggen om dat allemaal via de App aan te sturen.
Maar nu wil ik een heel klein lampje hebben die Philips wel maar ikea niet heeft als een smart-LED lampje.

Grtjs
Gerard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Zolderopruiming schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:59:
Een tradfri lamp aan de philips HUE koppelen is al het 1 en ander over geschreven, maar ik vind geen info over een HUE lamp koppelen aan een Tradfri bridge??

ZIjn er mensen die daar (suc6vol) iets mee hebben gedaan??
Leuk dat je dit vraagt!

In november 2017 heb ik wat combinaties van Zigbee lampen en Zigbee bridges uitgeprobeerd en de resultaten beschreven in een post in dit topic.

Ik heb hem even voor je opgezocht (handig, die zoekfunctie):
aawe mwan in "Ikea Trådfri - Ervaringen & discussie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
puntje013 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:47:
[...]

Nieuwe (tweede) AB resetten en dan op beide de koppelknop indrukken terwijl ze naast elkaar liggen. Soms wat spelen met de timing waarbij je de werkende eerst indrukt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-05 15:33

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Rgerr schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:42:
[...]

Je kunt een iPad als hub gebruiken. Mocht je echter graag verder willen met HomeKit, schaf dan een Apple tv 4 of 4K aan. iPad werkt ontzettend instabiel.
De mate van (in)stabiliteit is mede afhankelijk van het battery level van de ipad. Batterij die leeg raakt zorgt voor niet (slecht) functionerende homekit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:50

Koppensneller

winterrrrrr

De plugs zijn online weer op voorraad! In de winkels nog niet overal, zo lijkt.

https://www.ikea.com/nl/n...dloos+plug-in+stopcontact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-05 10:45
gysman11 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:30:
[...]

De mate van (in)stabiliteit is mede afhankelijk van het battery level van de ipad. Batterij die leeg raakt zorgt voor niet (slecht) functionerende homekit.
Theoretisch allicht, ervaring leert dat een iPad geen betrouwbare HomeKit hub is. Type maakt daar in niet uit. Check anders eens het HomeKit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:10
Rgerr schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:45:
[...]

Theoretisch allicht, ervaring leert dat een iPad geen betrouwbare HomeKit hub is. Type maakt daar in niet uit. Check anders eens het HomeKit topic.
@gysman11 Ik sluit me aan bij @Rgerr zijn opmerking. Destijds met een iPad als hub had ik regelmatig dat automations niet goed werkten. Of dat devices niet (goed) bereikbaar waren. Met een aanschaf van een Apple TV 4K verdwenen deze vage problemen.

Als je op zoek bent naar een hub voor HomeKit, schaf dan een Apple TV 4(K) of HomePod aan.

[ Voor 8% gewijzigd door meesje op 07-01-2019 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-05 23:53
Koppensneller schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:39:
De plugs zijn online weer op voorraad! In de winkels nog niet overal, zo lijkt.

https://www.ikea.com/nl/n...dloos+plug-in+stopcontact
Gaat echt snel die voorraad, vrijdag nog paar stuks in Breda meegenomen en toen waren er nog 200+ op voorraad 😲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan11117
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:41
Ik ben sinds kort een beetje aan het experimenteren met iOS development. Omdat ik ondertussen 30 Trådfri devices in m'n huis heb hangen en de officiele app niet heel lekker werkt ga ik een poging doen een alternatieve iOS app te maken voor Trådfri.

[ Voor 5% gewijzigd door Stephan11117 op 07-01-2019 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-05 15:33
Rgerr schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:45:
[...]

Heb hier een Ipad mini speciaal voor dit doel aan de muur hangen (incl. voeding) en nog nooit problemen gehad.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DCNY schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:47:
[...]

NL tekst en uitleg:
https://www.iculture.nl/n...rdijnen-homekit-februari/

Hopen dat die van 60cm ook korter te maken zijn. Heb 2 smalle ramen van 28cm
Vast wel, denk wel dat je dicht tegen de minimum lengte kan aan zitten maar we zijn tweakers..

De smart blinds is wel erg prettig, en USB powerbank .. _/-\o_ zou me voor veel ramen veel ellende kunnen schelen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

ralphkeb schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:02:
[...]

Gaat echt snel die voorraad, vrijdag nog paar stuks in Breda meegenomen en toen waren er nog 200+ op voorraad 😲
Bedankt voor de tip, ik wilde vanavond even gaan. Geen voorraad, dus nu online besteld. :+

My middle finger salutes you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-04 23:07
Heeft een van jullie het volgende probleem?

Mijn homekit app en de Ikea TRÅDFRI app kunnen één keer in de twee weken niet verbinden (met de ikea homebase). De lampen werken echter wel gewoon met de afstandsbediening, maar er wordt totaal geen verbinding gemaakt met mijn iPhone. Er blijft constant 'geen reactie' staan. Dit is alleen op te lossen door de homebase van ikea even los te koppelen van mijn router en 'm daarna weer direct aan te koppelen. Niet veel later werkt alles weer. Ik begrijp niet waar het zich bevindt?

Edit: zit nu net even op reddit te kijken. Ik heb exact hetzelfde probleem:
https://www.reddit.com/r/...b_locking_up_once_a_week/

[ Voor 12% gewijzigd door ChristianBurger op 07-01-2019 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVervuurt
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-05 09:55
Stephan11117 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:10:
Ik ben sinds kort een beetje aan het experimenteren met iOS development. Omdat ik ondertussen 30 Tradfi devices in m'n huis heb hangen en de officiele app niet heel lekker werkt ga ik een poging doen een alternatieve iOS app te maken voor Tradfi.
Het heet Trådfri. Prima dat je de å niet wil typen (alt+a op een Mac), maar de tweede r is wel echt een must ;)
vso schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:04:
[...]

Vast wel, denk wel dat je dicht tegen de minimum lengte kan aan zitten maar we zijn tweakers..

De smart blinds is wel erg prettig, en USB powerbank .. _/-\o_ zou me voor veel ramen veel ellende kunnen schelen
Ik ben voornamelijk benieuwd hoe lang die batterij meegaat en of er een module beschikbaar is/komt voor een stekker en/of zonnepanelen. Een klein zonnepaneeltje in m'n vensterbank zou ik geen probleem vinden, eerlijk gezegd, als ik daarmee kan voorkomen dat ik de batterij steeds op moet laden.

[ Voor 39% gewijzigd door RVervuurt op 07-01-2019 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RVervuurt schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:22:
Ik ben voornamelijk benieuwd hoe lang die batterij meegaat en of er een module beschikbaar is/komt voor een stekker en/of zonnepanelen. Een klein zonnepaneeltje in m'n vensterbank zou ik geen probleem vinden, eerlijk gezegd, als ik daarmee kan voorkomen dat ik de batterij steeds op moet laden.
ik ben banger dat het product faalt in verkoop(lees nooit in NL verkocht) dan in het hacken van het produkt >:)

Lijkt me sterk dat ikea niet een netadapter ervoor (erbij) heeft .. maar accu pack is natuurlijk prettig ipv stroom ernaar toe aan te leggen. en bij "dagelijks" gebruik zal deze een tijd meegaan..
Alleen ikea's elektronica (zuinig + accu) bv de accu handboor was ik niet gecharmeerd van.. en deel ik wel je "angst"

99% zeker dat dit op basis van liPo accu's gaat zoals in accu boormachines zit, en daar is zoveel over te vinden.. beetje op de pack te zien is het 3v, 6v of 12v setup.. dan is de accu best vervangbaar door een 3000 ah model .. als ikea's eigen accu bv 1200mah is ..

Er zijn ook Lipo UPS-en die goed functioneren en 6v zonnepanneeltjes kunnen die goed opladen dus .. je kan veel kanten op.

ik zou zorgen voor een dremel,

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVervuurt
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-05 09:55
Ik denk niet dat het faalt in de verkoop. Als je ziet hoe hard de Trådfri-lijn verkoopt, denk ik dat ze er geen goed aan zouden doen als ze deze niet uitbrengen in Nederland. Verkopen als "Koppel met Trådfri" en plots heeft elke leek de mogelijkheid om een slim gordijn op te hangen.

Is er een reden dat je denkt dat het product niet in Nederland uitkomt? Hebben ze dat ooit eerder gedaan?

De producten staan trouwens ook al op de Zweedse IKEA-site.
Pagina: 1 ... 51 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)