Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• bing69
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 11:32
En nog meer nieuws, signal versterker:

https://www.iculture.nl/n...eedly&utm_medium=webfeeds

Bing

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ben benieuwd of deze enkel voor Tradfri spul werkt, of in het algemeen voor alle Zigbee spullen.

http://www.team-mediaportal.com/

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22-03 12:55
Mars Warrior schreef op maandag 7 januari 2019 @ 17:27:
[...]

Ben benieuwd of deze enkel voor Tradfri spul werkt, of in het algemeen voor alle Zigbee spullen.
Aangezien tradfri zigbee standaard is zal het wss een router zijn die dus signaal versterkt binnen het netwerk,dus een router net als andere lampen, mogelijk met langere/krachtigere antenne ingebouwd

• Scuba-Angelo
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 11:17
Zou dat ook werken met een hue bridge, want het bereik is wel het nadeel van tradfri lampen.
In mijn keuken geen bereik want daar heb ik geen hue lamp hangen. Afstand is 8 meter van de bridge door een glas in lood deur.

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Kun je dan niet beter de plug kopen voor hetzelfde geld? Die versterkt toch ook?

• Erik1971
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 18:22
Jeltel schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:11:
[...]
Kun je dan niet beter de plug kopen voor hetzelfde geld? Die versterkt toch ook?
Was ook mijn gedachte, vind het een raar product, heeft alleen zin als je toevallig ook een USB lader nodig hebt, anders kun je beter een plug nemen?!

• Serena
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 21:27
Nu zal ik er beslist overheen hebben gelezen, maar ik 'mis' iets.
In de Woning app van Apple kun je lampen groeperen. Dus als er in je plafondlamp 3 bulbs zitten, ziet hij die als 1.
Nu hebben vrienden geen Apple, wel Ikea en een staande lamp met 3 bulbs.
Moet ik nu een 'ruimte' aanmaken om de 3 bulbs tegelijk te kunnen bedienen?
Serena schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 02:05:
Nu zal ik er beslist overheen hebben gelezen, maar ik 'mis' iets.
In de Woning app van Apple kun je lampen groeperen. Dus als er in je plafondlamp 3 bulbs zitten, ziet hij die als 1.
Nu hebben vrienden geen Apple, wel Ikea en een staande lamp met 3 bulbs.
Moet ik nu een 'ruimte' aanmaken om de 3 bulbs tegelijk te kunnen bedienen?
Ja, dik adviseer iedereen dan ook afscheid te nemen van die Trådfri app, gebruik HomeKit of Google Home

Toppe wijzigde deze reactie 08-01-2019 06:05 (0%)
Reden: Typo

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• ciato
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 22-03 18:29
DCNY schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:47:
[...]

NL tekst en uitleg:
https://www.iculture.nl/n...rdijnen-homekit-februari/

Hopen dat die van 60cm ook korter te maken zijn. Heb 2 smalle ramen van 28cm
Op de Duitse productsite wordt onder productinformatie aangegeven dat ze niet in te korten zijn :'( Had ook graag mogelijkheid tot inkorten gehad. Ik heb zelf twee ramen voor van 110 cm.

ciato wijzigde deze reactie 08-01-2019 09:19 (3%)

• m0ridin
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20:41
Koppensneller schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:39:
De plugs zijn online weer op voorraad! In de winkels nog niet overal, zo lijkt.

https://www.ikea.com/nl/n...dloos+plug-in+stopcontact
Het lukt me maar niet om die dingen te bestellen, gooi er een paar in mijn winkelwagen en bij het 'bepalen van de bezorgkosten' krijg ik een 'something went wrong'...

Zowel in firefox, chrome als internet explorer en ook als ik er maar 1 neem. Had ik de vorige keer ook toen ze even op voorraad waren, de volgende dag waren ze allemaal alweer op.

Njah, uiteindelijk een week, of 2, geleden via gearbest maar alternatieven besteld... denk dat die er uiteindelijk sneller zullen zijn.

• hpmkruit
  • Registratie: november 2009
  • Nu online
Toppe schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 06:04:
[...]

Ja, dik adviseer iedereen dan ook afscheid te nemen van die Trådfri app, gebruik HomeKit of Google Home
Ik heb beide app's in gebruik en de tradfri hub icm een tiental lampen. Echter het enige waar ik de Tradfri app voor gebruik is om gelijk voor een kamer/groep een 'sfeer' in te stellen. Dit is me in Google Home nog niet gelukt. Hier kan ik ze aan/uit zetten, maar niet direct naar een pre-set gaan.
hpmkruit schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:00:
[...]

Ik heb beide app's in gebruik en de tradfri hub icm een tiental lampen. Echter het enige waar ik de Tradfri app voor gebruik is om gelijk voor een kamer/groep een 'sfeer' in te stellen. Dit is me in Google Home nog niet gelukt. Hier kan ik ze aan/uit zetten, maar niet direct naar een pre-set gaan.
Hoe bedoel je dit exact? Jij gebruikt echt de sfeer optie in de app?

In Home kan je gewoon je lamp aan laten gaan in een bepaalde kleur, als je dit doet voor meerdere lampen is het toch gewoon een scene?

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• hpmkruit
  • Nu online
Ik gebruik de sfeer optie in de Tradfri app om direct verschillende lampen in verschillende lichtsterktes/dim te zetten. Zo heb ik de sfeer "Avond" om 6 lampen op 80% te zetten en 1 op 50%. Ik heb geen kleurenlampen, alleen de 2700k warmwitte varianten.
hpmkruit schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:11:
Ik gebruik de sfeer optie in de Tradfri app om direct verschillende lampen in verschillende lichtsterktes/dim te zetten. Zo heb ik de sfeer "Avond" om 6 lampen op 80% te zetten en 1 op 50%. Ik heb geen kleurenlampen, alleen de 2700k warmwitte varianten.
Ah, dat doe ik in HomeKit met een scene vandaar :)

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 21-03 16:24
hpmkruit schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:00:
[...]

ik vroeg me inderdaad ook al af waarom dat niet kan (blijkbaar kan het dus niet (?)), ik gebruik daarvoor ook de Tradfri app.
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:45:
[...]

ik vroeg me inderdaad ook al af waarom dat niet kan (blijkbaar kan het dus niet (?)), ik gebruik daarvoor ook de Tradfri app.
& @hpmkruit

Werkt dit niet dan? https://support.google.co....Platform%3DAndroid&hl=en

Het zou gek zijn als ze dit niet ondersteunen, want anders is het niets meer dan een veredelde afstandsbediening?

• Hopjesvla79
Toppe schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:49:
[...]

& @hpmkruit

Werkt dit niet dan? https://support.google.co....Platform%3DAndroid&hl=en

Het zou gek zijn als ze dit niet ondersteunen, want anders is het niets meer dan een veredelde afstandsbediening?
ik gebruik de assistant niet, alleen de home app maar daar kan ik, of ik heb iets over het hoofd gezien, niet de kleur veranderen (en is het idd een veredelde afstandsbediening....)

• hpmkruit
  • Nu online
Routines zijn niet beschikbaar in Nederlandse taal. Heb de Engelse variant geprobeerd, maar ook met routines kun je de lampen alleen aan of uit zetten. Een vooraf ingestelde dimstand is niet beschikbaar...

• Koppensneller
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 14:01

Koppensneller

winterrrrrr

hpmkruit schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:13:
Routines zijn niet beschikbaar in Nederlandse taal. Heb de Engelse variant geprobeerd, maar ook met routines kun je de lampen alleen aan of uit zetten. Een vooraf ingestelde dimstand is niet beschikbaar...
Je kunt in je routine een custom commando opnemen, bijvoorbeeld: "Set the kitchen lights to 70%". Dat werkt prima :)

Ratelbak - Lapflop

• hpmkruit
  • Nu online
Koppensneller schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:20:
[...]

Je kunt in je routine een custom commando opnemen, bijvoorbeeld: "Set the kitchen lights to 70%". Dat werkt prima :)
Mijn groep 'Huiskamer' bestaat uit 5 GU10 spots en 1 E27 lamp. Met de Tradfri sfeer 'Avond' gaan de 5 spots op 80% en de losse lamp op 60%. Ik wil ze juist niet allemaal op dezelfde dim sterkte. Dit heb ik met Google Home nog niet kunnen realiseren, behalve als ik de lampen los aanstuur. Dan is de snelheid en het gemak er echter direct uit.
hpmkruit schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:18:
[...]

Mijn groep 'Huiskamer' bestaat uit 5 GU10 spots en 1 E27 lamp. Met de Tradfri sfeer 'Avond' gaan de 5 spots op 80% en de losse lamp op 60%. Ik wil ze juist niet allemaal op dezelfde dim sterkte. Dit heb ik met Google Home nog niet kunnen realiseren, behalve als ik de lampen los aanstuur. Dan is de snelheid en het gemak er echter direct uit.
Maar wat is dan de functie van Google Home? Op deze manier is het toch knap waardeloos :9

• hpmkruit
  • Nu online
Toppe schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:18:
[...]

Maar wat is dan de functie van Google Home? Op deze manier is het toch knap waardeloos :9
Klopt, maar met Google Home kan ik wél weer makkelijk alle lampen in 1 keer uitzetten. Daarnaast kan ik er ook mijn robot stofzuiger mee bedienen. De optie om scenes/sferen/moods aan te sturen vanuit Google Home ontbreekt echter (nog).

• Danielson
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19:41
Misschien oud nieuws, maar de wall-plugs staan op ikea.nl
hpmkruit schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:20:
[...]

Klopt, maar met Google Home kan ik wél weer makkelijk alle lampen in 1 keer uitzetten. Daarnaast kan ik er ook mijn robot stofzuiger mee bedienen. De optie om scenes/sferen/moods aan te sturen vanuit Google Home ontbreekt echter (nog).
Zonder meteen een hele flare te willen starten: maar het nut van domotica is de luxe van niets zelf te hoeven doen. Als je dan een platform wilt ontwikkelen is dit toch wel één van de basis begrippen die je nodig hebt.

Apple heeft het dan ook beter voor elkaar dan Android op deze manier. Hopelijk kijken ze genoeg af en is er straks een positieve verbetering voor jullie merkbaar!

• hpmkruit
  • Nu online
Ja, het gekke is dat in de routines de 'change scene' optie er wel is, maar dat deze greyed out is. Mogelijk te maken met Tradfri/Google Home support. Ik begrijp dat dit voor de Hue lampen/Bridge wel werkt dus hopelijk wordt dit in de toekomst nog gefixt.

• Rgerr
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 21:10
Is het al bekend of die nieuwe HomeKit rolgordijnen op de Hue bridge te koppelen zijn?

• winDOS
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

winDOS

6.22

hpmkruit schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:20:
[...]

Opzich is het wel te maken via een omweg. Wat Koppensneller al aangaf kun je custom commands toevoegen aan een routine(English US als primaire taal is wel een vereiste).

Deze routine kun je dan oproepen via de Home app zonder dat je tegen Google assistent hoeft te praten:

C:\>Signature.bat

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19:35
Danielson schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:21:
Misschien oud nieuws, maar de wall-plugs staan op ikea.nl
Dat is 24uur geleden ook al gepost...
Rgerr schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:57:
Is het al bekend of die nieuwe HomeKit rolgordijnen op de Hue bridge te koppelen zijn?
Hoe zouden die rolgordijnen dan zichtbaar moeten zijn in de Hue app? Zo lang Hue nog geen rolgordijnen in het assortiment heeft, verwacht ik van niet.

• Rgerr
meesje schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 18:16:
[...]

Hoe zouden die rolgordijnen dan zichtbaar moeten zijn in de Hue app.....? Zo lang Hue nog geen rolgordijnen in het assortiment heeft, verwacht ik van niet.
Geen idee, als ik het wist had ik het niet gevraagd. ;) Maar zullen het even afwachten.
Rgerr schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 18:43:
[...]

Geen idee, als ik het wist had ik het niet gevraagd. ;) Maar zullen het even afwachten.
Soms kun je ook iets een beetje beredeneren. :+
Domotica kost toch al geld genoeg, schaf dan ook voor 32,95 euro een bridge aan. ;) Ikea heeft ook handige signaal verlengers. Ze zijn wel goed bezig.

Wat betreft die rolgordijnen, allemaal leuk en aardig als je raam exact aan de afmetingen voldoet. Echter in mijn ogen is stoffering toch altijd maatwerk (behalve dan bv die Velux dakramen)? Moeten we dan zelf het gordijn en de rol op maat gaan knippen/zagen? Is dat de Ikea gedachte?
meesje schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 18:59:
[...]

Soms kun je ook iets een beetje beredeneren. :+
Domotica kost toch al geld genoeg, schaf dan ook voor 32,95 euro een bridge aan. ;) Ikea heeft ook handige signaal verlengers. Ze zijn wel goed bezig.

Wat betreft die rolgordijnen, allemaal leuk en aardig als je raam exact aan de afmetingen voldoet. Echter in mijn ogen is stoffering toch altijd maatwerk (behalve dan bv die Velux dakramen)? Moeten we dan zelf het gordijn en de rol op maat gaan knippen/zagen? Is dat de Ikea gedachte?
Dat moet je nu ook al en een rolgordijn kan je prima op maat maken, het is tenslotte niets meer dan een stuk stof op een cilinder geplakt.

Het slimme gedeelte zal gewoon een motor zijn die in de buis gedrukt zit.

En als er één merk niet universeel is dan is het Velux wel, die hebben nu ook slimme verduistering :9~

Toppe schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:02:
[...]

Dat moet je nu ook al en een rolgordijn kan je prima op maat maken, het is tenslotte niets meer dan een stuk stof op een cilinder geplakt.

Het slimme gedeelte zal gewoon een motor zijn die in de buis gedrukt zit.

En als er één merk niet universeel is dan is het Velux wel, die hebben nu ook slimme verduistering :9~
Mijn ervaring met Velux (dakramen) is dat je maar de code van het raam hoeft door te geven en bestellen maar.

Welke techniek gebruik je om 1,95 meter stof op exact dezelfde breedte te knippen?

• Rgerr
Mwa, @meesje, je weet denk ik ook wel dat er al genoeg hubs hangen in de meterkast. Eentje minder is dan niet verkeerd, voor 1 accessoire. :+ Maar zoals @Toppe zegt, zo’n ding is ongetwijfeld op maat te maken. Knip stof op maat, slijp een stukje van de cilinder af, prop hem in z’n houder en je bent klaar. Het is en blijft toch Ikea. :P

Edit: ik heb die dingen hier thuis zo op maat geknipt: lange rechte lat (of lange waterpas), aftekenen met behulp van rolmaat en potlood op het rolgordijn om ze zoveel cm, lat er langs, niet al te hard drukken en een lijn trekken. Dan met een flinke schaar ‘kleine’ halen maken, keurig langs de getrokken lijn.

Rgerr wijzigde deze reactie 08-01-2019 19:10 (31%)

Rgerr schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:06:
Mwa, @meesje, je weet denk ik ook wel dat er al genoeg hubs hangen in de meterkast. Eentje minder is dan niet verkeerd, voor 1 accessoire. :+ Maar zoals @Toppe zegt, zo’n ding is ongetwijfeld op maat te maken. Knip stof op maat, slijp een stukje van de cilinder af, prop hem in z’n houder en je bent klaar. Het is en blijft toch Ikea. :P
Ben ik toch benieuwd welke techniek je gebruikt om 1.95 meter stof op exact dezelfde breedte te knippen. Zoiets kan toch niet met een simpele schaar? Ik heb ooit wel eens (voor een ander) kunststof lamellen op maat moeten snijden. Stanley mes en een metalen plaat er onder was voldoende. Maar toch 100% exact dezelfde lengte lukte te niet. Zoiets moet toch machinaal.
Rgerr schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:06:

Edit: ik heb die dingen hier thuis zo op maat geknipt: lange rechte lat (of lange waterpas), aftekenen met behulp van rolmaat en potlood op het rolgordijn om ze zoveel cm, lat er langs, niet al te hard drukken en een lijn trekken. Dan met een flinke schaar ‘kleine’ halen maken, keurig langs de getrokken lijn.
Gewoon de TS55 er op ;)
meesje schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:12:
[...]

Ben ik toch benieuwd welke techniek je gebruikt om 1.95 meter stof op exact dezelfde breedte te knippen. Zoiets kan toch niet met een simpele schaar? Ik heb ooit wel eens (voor een ander) kunststof lamellen op maat moeten snijden. Stanley mes en een metalen plaat er onder was voldoende. Maar toch 100% exact dezelfde lengte lukte te niet. Zoiets moet toch machinaal.
Dit kan prima, je moet gewoon een beetje geduld hebben. Ik ben wel van de luie garde en hang die dingen wel vóór het kozijn als dat beter uit komt >:)

Toppe wijzigde deze reactie 08-01-2019 19:14 (28%)

Toppe schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:12:
[...]

Gewoon de TS55 er op ;)

[...]

Dit kan prima, je moet gewoon een beetje geduld hebben. Ik ben wel van de luie garde en hang die dingen wel vóór het kozijn als dat beter uit komt >:)
TS55 moest ik even google-en. :+
meesje schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:18:
[...]

TS55 moest ik even google-en. :+
Dan de SSU 200 als je een beetje creatief bent 7(8)7

• Rgerr
@Toppe In het kozijn is ook minder verduisterend, 1+1=2. ;)

• hpmkruit
  • Nu online
winDOS schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:18:
[...]

Opzich is het wel te maken via een omweg. Wat Koppensneller al aangaf kun je custom commands toevoegen aan een routine(English US als primaire taal is wel een vereiste).

[Afbeelding]

Deze routine kun je dan oproepen via de Home app zonder dat je tegen Google assistent hoeft te praten:

[Afbeelding]
Klopt, heb dit geprobeerd en het werkt. Ik vind dit inderdaad wel een work around. Het gaat niet snel en van iedere afzonderlijke actie krijg je een gesproken terugkoppeling van de assistent.

Vooralsnog vind ik de Tradfri app hierin makkelijker.

• Adoco
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 08-01 22:35
Toppe schreef op zondag 23 december 2018 @ 10:16:
[...]

Valt het uitstekende deel door je borg ring?
nee, deze past er niet door. ondertussen heb ik hier thuis al wel 4 armaturen liggen die niet passen. Enfin, ik heb nu gehoord dat de Philips myLiving Enneper wel passen. Ga ik deze maar eens aanschaffen en kijken of deze wel passen.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Ik ben wel benieuwd naar de eerste teardown/hack van de Fyrtur (oftewel de smart blindering van ikea) en de "hoe voeg ik hem aan de smarthub toe"

Volgens mij moet deze ook op je zonnewering aan te passen zijn :+ ik heb nu kaku setje ervoor .. maar dan kan KaKu op MP :)

Nu nog een buiten stopcontact van ikea .. :)

Waren die gateway's van ikea trouwens niet duurder ?? want volgens mij heb ik er meer voor betaald .. en de stekers zijn wel relatief duur .. ik had meer van 20,- verwacht oid.

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• verbraakje
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 08:28
Adoco schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:02:
[...]

nee, deze past er niet door. ondertussen heb ik hier thuis al wel 4 armaturen liggen die niet passen. Enfin, ik heb nu gehoord dat de Philips myLiving Enneper wel passen. Ga ik deze maar eens aanschaffen en kijken of deze wel passen.
Enneper past!

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

• RVervuurt
  • Laatst online: 22-03 12:08
meesje schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:12:
[...]

Die 195 is de lengte van het stof, de breedtes zijn als volgt (en blijkbaar kan je ze niet inkorten, schijnt in de handleiding of op de website te staan):

Fyrtur

60 x 195cm: €119
80 x 195cm: €129
100 x 195cm: €139
120 x 195cm: €149
140 x 195cm: €159

Kadrilj

60 x 195cm: €99
80 x 195cm: €109
100 x 195cm: €119
120 x 195cm: €129
140 x 195cm: €139

Edit: Op ikea.se staat het volgende:
Bra att veta: (goed om te weten)
[..]
Rullgardinen kan inte kapas. (het rolgordijn kan niet verkort worden)

Ik ben wel benieuwd waarom niet, dus laat die teardowns maar komen!

RVervuurt wijzigde deze reactie 09-01-2019 09:13 (15%)

RVervuurt schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:09:
[...]

Die 195 is de lengte van het stof, de breedtes zijn als volgt (en blijkbaar kan je ze niet inkorten, schijnt in de handleiding of op de website te staan):

Fyrtur

60 x 195cm: €119
80 x 195cm: €129
100 x 195cm: €139
120 x 195cm: €149
140 x 195cm: €159

Kadrilj

60 x 195cm: €99
80 x 195cm: €109
100 x 195cm: €119
120 x 195cm: €129
140 x 195cm: €139
195cm is inderdaad de lengte, maar als je bv 60cm wil inkorten naar 55cm moet je toch over 195cm gaan knippen. Probeer dat maar eens (met de hand) allemaal exact op 55cm breedte te houden.

• RVervuurt
meesje schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:13:
[...]

195cm is inderdaad de lengte, maar als je bv 60cm wil inkorten naar 55cm moet je toch over 195cm gaan knippen. Probeer dat maar eens (met de hand) allemaal exact op 55cm breedte te houden.
Gedaan bij m'n huidige rolgordijnen. Makkelijk is het niet, maar ècht moeilijk ook niet.

Echter is dit een loos gesprek, gezien je ze toch niet kan inkorten :D
RVervuurt schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:14:
[...]

Gedaan bij m'n huidige rolgordijnen. Makkelijk is het niet, maar ècht moeilijk ook niet.

Echter is dit een loos gesprek, gezien je ze toch niet kan inkorten :D
Ik heb thuis TUPPLUR hangen die je ook niet kan inkorten, maar het kan echt wel :)

@meesje over 195cm kan prima hoor, het hangt er alleen vanaf hoeveel geduld je hebt. Maar mocht je niet willen inkorten dan verkoort Xiaomi ook gordijnrails :9

edit:
Gordijnrails is ongetwijfeld goedkoper dan deze rolgorijnen

Toppe wijzigde deze reactie 09-01-2019 09:40 (6%)

• RVervuurt
Toppe schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:39:
[...]

Ik heb thuis TUPPLUR hangen die je ook niet kan inkorten, maar het kan echt wel :)

@meesje over 195cm kan prima hoor, het hangt er alleen vanaf hoeveel geduld je hebt. Maar mocht je niet willen inkorten dan verkoort Xiaomi ook gordijnrails :9

edit:
Gordijnrails is ongetwijfeld goedkoper dan deze rolgorijnen
Tupplur gordijn.
Twee van de punten in de beschrijving:
  • De rechterkant van het rolgordijn is in te korten zodat het in het raamkozijn past.
  • Je kan het rolgordijn in de breedte op maat maken (tot 200 mm) zodat het in het raamkozijn past.
Dus dat klopt niet helemaal wat je zegt :)
RVervuurt schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:05:
[...]

Tupplur gordijn.
Twee van de punten in de beschrijving:
  • De rechterkant van het rolgordijn is in te korten zodat het in het raamkozijn past.
  • Je kan het rolgordijn in de breedte op maat maken (tot 200 mm) zodat het in het raamkozijn past.
Dus dat klopt niet helemaal wat je zegt :)
Bij de nieuwe generatie wel (die gebruiken een veer) ik heb het oude binnen werk :+

• Greetoz
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 21:52
meesje schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:13:
[...]

Bij mijn horren gebruikte je gewoon een zaag en zaagde je de hele rol in 1 keer korter.. Geen idee hoe dat bij de Ikea gordijnen werkt.

• ciato
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 22-03 18:29
Als je naar de handleiding kijkt lijkt hij onder een aluminium constructie te zitten die over de hele breedte van het gordijn strekt en niet alleen, zoals bij de meeste rolgordijnen op de twee eindpunten gemonteerd wordt. Die zal ook ingekort moeten worden. Voor de echte tweaker te doen maar voor de gemiddelde huis tuin en keuken klussen een iets grotere uitdaging.

https://www.ikea.com/de/d...llo__AA-2104477-2_pub.pdf

ciato wijzigde deze reactie 09-01-2019 12:07 (12%)
Reden: Link toegevoegd

ciato schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:03:
Als je naar de handleiding kijkt lijkt hij onder een aluminium constructie te zitten die over de hele breedte van het gordijn strekt en niet alleen, zoals bij de meeste rolgordijnen op de twee eindpunten gemonteerd wordt. Die zal ook ingekort moeten worden. Voor de echte tweaker te doen maar voor de gemiddelde huis tuin en keuken klussen een iets grotere uitdaging.

https://www.ikea.com/de/d...llo__AA-2104477-2_pub.pdf
Het inderdaad wat meer dan alleen de rol inkorten.

• hpmkruit
  • Nu online
Ik vind het wel meevallen. Is volgens mij een aluminium profiel wat je kunt inkorten en de uiteinden zullen wel plastic kapjes zijn die je er in en uit kunt klikken. Hetzelfde soort systeem heb ik ook wel eens bij de Praxis gehaald en in de badkamer gemonteerd. Kwestie van rolgordijn afrollen, op juiste breedte netjes knippen, de buizen (degene waar het gordijn om zit en degene voor het gewicht onderin) afzagen en het profiel afzagen.

hpmkruit wijzigde deze reactie 09-01-2019 12:37 (26%)

• RVervuurt
Jup, dat verwacht ik ook. Het wordt echter een probleem als er ook een motortje aan de rechterkant zit, dan moet je waarschijnlijk wat solderen na inkorten, maar ook geen ramp voor een tweaker natuurlijk.

• Shodan
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23-03 13:43
Ik ben ook geinteresseerd in het gebruik van de Tradfri apparatuur. Eigenlijk wil ik gewoon de stopcontacten kopen in combinatie met een hub en met home assistant io op de raspberry pi.

Nu las ik echter ergens dat ik ook een afstandbediening nodig heb om eerst de stopcontacten te linken met de hub voordat ze gevonden kunnen worden? Klopt dat? Of kan ik gewoon een hub en plug in stopcontacten kopen?

• g00gle
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 22-03 23:11
Shodan schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:57:
Ik ben ook geinteresseerd in het gebruik van de Tradfri apparatuur. Eigenlijk wil ik gewoon de stopcontacten kopen in combinatie met een hub en met home assistant io op de raspberry pi.

Nu las ik echter ergens dat ik ook een afstandbediening nodig heb om eerst de stopcontacten te linken met de hub voordat ze gevonden kunnen worden? Klopt dat? Of kan ik gewoon een hub en plug in stopcontacten kopen?
Je hebt een AB nodig inderdaad.
RVervuurt schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:41:
Jup, dat verwacht ik ook. Het wordt echter een probleem als er ook een motortje aan de rechterkant zit, dan moet je waarschijnlijk wat solderen na inkorten, maar ook geen ramp voor een tweaker natuurlijk.
Verwacht daar geen motortje, dit zou namelijk de kans op scheef oprollen veel groter maken. Als er éénmaal een vertraging inzit (al is het maar 0,5 seconde) dan krijg je die er nooit meer uit.

• Ortep
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Shodan schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:57:

je hebt een AB nodig als je een Ikea Tradfri hub neemt. Neem je bv een ICS2000 hun van KlikAanKlikUit dan heb je de AB niet nodig

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Dr0ppFTW
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 14-03 13:49

Dr0ppFTW

Never be clever

Ik heb gister mn Hue startersetje aangesloten en had al een zooitje Tradfri gekocht bij die ikea. Nu ging het koppelen met de floalt heel soepel alleen probeerde ik gister nog een Tradfri lampje aan te sluiten en deze kon ik aldoor niet vinden.

Na wat rondneuzen kwam ik er dus achter dat het (voorheen?) nodig was om een ikea bridge er bij aan te schaffen om eerst te updaten maar dat dat nu niet meer het geval was (waar ik ook vanuit ging). Wat denken jullie dat het geval is hier? Oud lampje met oude software of heb ik het gewoon helemaal verkeerd begrepen?

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 17:57

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Ik heb geen Hue, maar de ICS van Klik aan klik uit en dan moet je de Ikea lamp eerst resetten en erna koppelen. Dit werkt zonder Ikea hub, wellicht gaat het bij Hue ook zo.

• RVervuurt
Dr0ppFTW schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:41:
Ik heb gister mn Hue startersetje aangesloten en had al een zooitje Tradfri gekocht bij die ikea. Nu ging het koppelen met de floalt heel soepel alleen probeerde ik gister nog een Tradfri lampje aan te sluiten en deze kon ik aldoor niet vinden.

Na wat rondneuzen kwam ik er dus achter dat het (voorheen?) nodig was om een ikea bridge er bij aan te schaffen om eerst te updaten maar dat dat nu niet meer het geval was (waar ik ook vanuit ging). Wat denken jullie dat het geval is hier? Oud lampje met oude software of heb ik het gewoon helemaal verkeerd begrepen?
Het resetten werkt het beste zo (heb ik ervaren):
Beginnen met de lamp uit.
aan uit, aan uit, aan uit, aan uit, aan uit, aan uit, aan. (oftewel 6x aan uit, daarna aan)

De "aan"-en moeten korter zijn dan de "uit"-en. Zeg halve seconde voor aan, hele seconde voor uit. Dit lijkt te werken. Hierna zouden ze in de Hue-app zichtbaar moeten zijn. Succes!

• Greetoz
Als je een hue dimmer hebt (die langwerpige) kan je die ook gebruiken. 10 seconden de aan en uit-knop ingedrukt houden binnen paar cm van de Ikea lamp en hij reset. Veel makkelijker dan die uit aan methode.

• vso
  • Nu online

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Toppe schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:23:
[...]

Verwacht daar geen motortje, dit zou namelijk de kans op scheef oprollen veel groter maken. Als er éénmaal een vertraging inzit (al is het maar 0,5 seconde) dan krijg je die er nooit meer uit.
hmmm nee

Rolgordijnen zijn zo "standaard" dat scheefrollen echt geen optie is, daarnaast kan je veel van ikea zeggen maar hun producten zijn specifiek gebouwd op "idioot proof" het lijkt me erg sterk dat je de rol zelf er niet uit kan halen. en ikea is wel zo slim om het niet zodanig universeel te maken dat je de bestaande productlijn kan "tweaken" naar een de smart systeem (of andersom) ..

Moet je dit echt erg vinden voor tussen de 100 en 200 euro :? de prijs is het niet. maar dat neemt niet weg dat grotere ramen / langere lengtes oftewel vreemde maten ook mogelijk zouden moeten zijn naar mijn idee.

ik ben al blij dat ik nu niet 400,- per raam kwijt ben of zelf moet gaan knutselen (lees 3d printen en andere DIY domotica) ..
Maar goed ik wacht nog wel ff een hack/mod/teardown/review youtube video af voordat ik het aanschaf.

vso schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:42:
[...]

hmmm nee

Rolgordijnen zijn zo "standaard" dat scheefrollen echt geen optie is, daarnaast kan je veel van ikea zeggen maar hun producten zijn specifiek gebouwd op "idioot proof" het lijkt me erg sterk dat je de rol zelf er niet uit kan halen. en ikea is wel zo slim om het niet zodanig universeel te maken dat je de bestaande productlijn kan "tweaken" naar een de smart systeem (of andersom) ..

Moet je dit echt erg vinden voor tussen de 100 en 200 euro :? de prijs is het niet. maar dat neemt niet weg dat grotere ramen / langere lengtes oftewel vreemde maten ook mogelijk zouden moeten zijn naar mijn idee.

ik ben al blij dat ik nu niet 400,- per raam kwijt ben of zelf moet gaan knutselen (lees 3d printen en andere DIY domotica) ..
Maar goed ik wacht nog wel ff een hack/mod/teardown/review youtube video af voordat ik het aanschaf.
Dat zeg ik, alleen links een motor :9

• Serena
Toppe schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 06:04:
[...]

Hoe maak ik dan een groep in Google Home???
Serena schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 21:33:
[...]

Hoe maak ik dan een groep in Google Home???
Geen idee. Denk laat ik eens positief zijn over Google ;)

• Serena
Toppe schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 21:43:
[...]

Geen idee. Denk laat ik eens positief zijn over Google ;)
Whahaha!!! Stembesturing werkt prima. Maar kan dus niet alle 4 de lampen in de plafondlamp tegelijk aanzetten. Tenminste niet zoals in HomeKit.

• hijskraan
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:19
scheefrollen komt eerder doordat een rolgordijn scheef is opgehangen.
vso schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:42:
[...]

hmmm nee

• vso
  • Nu online

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

hijskraan schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 21:47:
scheefrollen komt eerder doordat een rolgordijn scheef is opgehangen.

[...]
:? ik mis de clue ... of het is meer in de trant van uit jou nickname komt ook geen water. :+

vso wijzigde deze reactie 09-01-2019 22:03 (18%)

• hijskraan
reageerde op scheef oprollen, lezen blijft moeilijk
vso schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 22:01:
[...]

:? ik mis de clue ... of het is meer in de trant van uit jou nickname komt ook geen water. :+

• vso
  • Nu online

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

hijskraan schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 22:10:
reageerde op scheef oprollen, lezen blijft moeilijk
[...]
aha water dus :) zullen we maar terug on topic gaan :)

• hijskraan
;)
vso schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 22:15:
[...]

aha water dus :) zullen we maar terug on topic gaan :)

• zorak
  • Laatst online: 13-03 15:25
Hi, Ik heb sinds kort een aantal domotica spullen in huis en probeer deze allemaal aan elkaar te koppelen.

Nu vraag ik mij af of de KlikaanKlikuit schakkelaars (AWST-8800) ook samenwerken met de Ikea TRÅDFRI Verbindingshub. (Deze sturen mijn ACM-1000) aan

Ik gebruik nu de Trust Zigbee Control Station Z1. (Maar deze laat mijn Ikea lampen alleen maar dimmen.)

• Dr0ppFTW
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 14-03 13:49

Dr0ppFTW

Never be clever

Greetoz schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:41:
Als je een hue dimmer hebt (die langwerpige) kan je die ook gebruiken. 10 seconden de aan en uit-knop ingedrukt houden binnen paar cm van de Ikea lamp en hij reset. Veel makkelijker dan die uit aan methode.
Ik zal dit vanavond eens proberen, Heb de reset methode namelijk al geprobeerd, en zag dat de lamp wel daadwerkelijk resette maar kon hem evengoed niet vinden.

• Greetoz
Dr0ppFTW schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:10:
[...]

Ik zal dit vanavond eens proberen, Heb de reset methode namelijk al geprobeerd, en zag dat de lamp wel daadwerkelijk resette maar kon hem evengoed niet vinden.
Ik had ook wisselende resultaten met de reset methode maar 100% score met de dimmer reset.

• -me
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 19:26
FYRTUR en KADRILJ zijn gebaseerd op SKOGSKLÖVER waarbij FYRTUR het gordijn van TRETUR gebruikt (dat ook op SKOGSKLÖVER is gebaseerd).

Makkelijk is het niet, maar het is niet onmogelijk om een SKOGSKLÖVER in te korten. Er staan een aantal videos online die uitleggen hoe ("cut SKOGSKLÖVER", deze bijvoorbeeld).

In FYRTUR/KADRILJ zit daarnaast alleen een motor aan de linkerkant.

Ik kan me niet voorstellen dat het process om een FYRTUR/KADRILJ in te korten heel anders is dan het inkorten van een SKOGSKLÖVER.

-me wijzigde deze reactie 12-01-2019 03:32 (14%)

• RVervuurt
Nouja, zolang er geen versie komt die breder is dan 140cm, zullen er een boel zijn die hier toch helemaal niets mee kunnen :P

• Hopjesvla79
ik kan het niet echt vinden, maar zit er nu op die stopcontacten nu wel of geen schakelaar? Heb er wel interesse in maar wil dat je ten alle tijden ook handmatig kan schakelen. Dan moet er , lijkt me, dus wel een schakelaar op het contact zitten. Dit ivm eventuele aanschaf van een lamp waar een kopspiegellamp in komt (of is er misschien sprake van dat dit soort lampen ook in de Tradfri lijn komen?)

• ralphkeb
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16:26
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:19:
ik kan het niet echt vinden, maar zit er nu op die stopcontacten nu wel of geen schakelaar? Heb er wel interesse in maar wil dat je ten alle tijden ook handmatig kan schakelen. Dan moet er , lijkt me, dus wel een schakelaar op het contact zitten. Dit ivm eventuele aanschaf van een lamp waar een kopspiegellamp in komt (of is er misschien sprake van dat dit soort lampen ook in de Tradfri lijn komen?)
Nee, helaas niet, dan moet je uitwijken naar bijvoorbeeld de Osram smart+, die hebben dat wel.

• Hopjesvla79
ralphkeb schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:21:
[...]

Nee, helaas niet, dan moet je uitwijken naar bijvoorbeeld de Osram smart+, die hebben dat wel.
hmm jammer. Wat ik zo snel vind is dat de Osram niet compatible is met de Trafri Hub, kan iemand dat bevestigen?

• kepler
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:06
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:19:
Ze hebben wel een draadloze schakelaar (zoals je al wist neem ik aan :P), maar inderdaad geen schakelaar op dat ding zelf. Die afstandsbediening kan je wel direct linken met de schakelaar, dus dat werkt in principe altijd (tenzij de batterij leeg is). Ik heb de schakelaar nog niet gemist iig, de AB werkt tot nu toe altijd (in het zeldzame geval van niet dan kan de stekker er weer in).

Zover ik toen kon vinden zijn alternatieve stopcontacten met schakelaar ook een factor 2-3 duurder, dus dat vond ik het geld niet waard :)

• vso
  • Nu online

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

kepler schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:31:
[...]

Ze hebben wel een draadloze schakelaar (zoals je al wist neem ik aan :P), maar inderdaad geen schakelaar op dat ding zelf. Die afstandsbediening kan je wel direct linken met de schakelaar, dus dat werkt in principe altijd (tenzij de batterij leeg is). Ik heb de schakelaar nog niet gemist iig, de AB werkt tot nu toe altijd (in het zeldzame geval van niet dan kan de stekker er weer in).

Zover ik toen kon vinden zijn alternatieve stopcontacten met schakelaar ook een factor 2-3 duurder, dus dat vond ik het geld niet waard :)
de tradfri accepteert ook meerdere schakelaars/dimmers op 1 lamp .. je zou ook aan een hotel schakeling kunnen denken

Maar zo moeilijk moet het niet zijn om iets zelf in elkaar te fabrieken ..

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Left part of the Evil twins

Draadloze stopcontact gaat hard; als ik ze nu online bestel staat de levering al op 05-02. Eerder deze week was dat nog voor morgen levering.

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• H0ppie
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 18-03 13:26
zorak schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 08:56:
Hi, Ik heb sinds kort een aantal domotica spullen in huis en probeer deze allemaal aan elkaar te koppelen.

Nu vraag ik mij af of de KlikaanKlikuit schakkelaars (AWST-8800) ook samenwerken met de Ikea TRÅDFRI Verbindingshub. (Deze sturen mijn ACM-1000) aan

Ik gebruik nu de Trust Zigbee Control Station Z1. (Maar deze laat mijn Ikea lampen alleen maar dimmen.)
Even snel gekeken en je AWST-8800 en ACM-1000 zijn beide 433 Mhz protocol, TRADFRI is Zigbee. Je Z1 Control Station is ook alleen Zigbee protocol. Dus tenzij je een ander device/platform heeft die het 433 Mhz op een of andere manier om kan zetten naar Zigbee, zou het kunnen.

TLDR: Ja dat kan, maar niet direct 1-op-1

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 17:57

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

De ICS-2000 kan wel zigbee en 433 MHz regelen.

• Sandert98
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 13:50
RVervuurt schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:34:
[...]

Het resetten werkt het beste zo (heb ik ervaren):
Beginnen met de lamp uit.
aan uit, aan uit, aan uit, aan uit, aan uit, aan uit, aan. (oftewel 6x aan uit, daarna aan)

De "aan"-en moeten korter zijn dan de "uit"-en. Zeg halve seconde voor aan, hele seconde voor uit. Dit lijkt te werken. Hierna zouden ze in de Hue-app zichtbaar moeten zijn. Succes!
Ook ik heb helaas problemen met het koppelen. Ik heb 4 Trådfri GU10 spots waarvan er 2 probleemloos gekoppeld werden, maar de pret is nu helaas voorbij.
Ik heb een Philips Hue Bridge, geen IKEA. 6x aan/uit heb ik onderhand 4 keer geprobeerd, zonder resultaat. Kan ik ergens controleren of ze gereset zijn? De 2 gekoppelde lampen blijven namelijk wel in de Hue app staan. Hoort dit?

Heeft iemand nog andere ideeën? ;(

Edit:
Het is gelukt! Met de Hue Essentials app "Touch Link" gebruiken, bridge tegen de lamp aan houden, en voila! _/-\o_

Sandert98 wijzigde deze reactie 11-01-2019 18:26 (6%)

• Taigu
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17:12
Edit: nevermind

Taigu wijzigde deze reactie 11-01-2019 22:00 (106%)

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• vanputten80
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 23-03 21:14
Tradfri-stekker vandaag ontvangen gekoppeld aan Zigbee2MQTT.. Was een puzzel maar 2 kunnen koppelen en werken als mesh netwerk. Bereik naar de derde verdieping :)

Nu uitvinden of mijn Xiaomi Aqara ook via het mesh netwerk gaat.

Op zoek naar meer en vervangen van RFXcom

EDIT;

Mijn Xiaomi temp meter gaat niet via het Ikea stopcontact naar de PC. Ik dacht dat het stopcontact als soort van hub zou fungeren. Herkend iemand dit en kan het wat ik wil?

(temp meter is nu op de derde verdieping, geen bereik direct. Nu een stopcontact halverwege gezet met bereik)

EDIT2:
Het werkt. Had een fout in configuratie. Goede spullen van ikea. Ga er meer van halen.

vanputten80 wijzigde deze reactie 12-01-2019 22:37 (56%)

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 16:02

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik zag ze vanochtend ineens op de Nederlandse Ikea site staan:

KADRILJ
FYRTYR

„Dit product zal snel verkrijgbaar zijn”, staat er bij.

Aan de video te zien, zet je hem gewoon „open” en „closed” met dezelfde aan/uit knop die ook al bij het stopcontact zat.

• Deshmir
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 20:44
Alle 4 zijn inderdaad vandaag gekomen, was mooi op tijd.
Nu nog Homekit integratie..
Gunner schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:46:
Draadloze stopcontact gaat hard; als ik ze nu online bestel staat de levering al op 05-02. Eerder deze week was dat nog voor morgen levering.

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
aawe mwan schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 06:38:

KADRILJ
FYRTYR

Aan de video te zien, zet je hem gewoon „open” en „closed” met dezelfde aan/uit knop die ook al bij het stopcontact zat.
Komen ze nu alleen in het grijs? Want dat zou wel een domper zijn.

• pjcra
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 03-02 12:25
Ben een noob op het vlak van smartverlichting, dus stel ik de vraag:

Ik heb drie lampen die ik graag smart wil bedienen

2 in een hal ( a,b)
1 in een traphal (c)

Op dit moment zijn deze ofwel alle drie uit of alle drie aan te bedienen via 1 schakelaar.

Ik wil graag lamp a+b draadloos synchroon bedienen en lamp c onafhankelijk draadloos bedienen.

Wat heb ik hier voor nodig? Zou graag met Ikea producten werken.
Wat ideaal zou zijn, is 1 afstandsbediening die lamp a en b bedient, maar ook lamp 3. Kan dat?

Wat ook nog ok is, 1 afstandsbediening voor lamp a en b, en 1 afstandsbediening voor lamp c.

Kan je mijn gewenste situatie eenvoudig met de app bedienen?

Zou fijn zijn als ik zowel met een afstandsbediening als met de app zou kinnen werken’

• Serena
pjcra schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:39:
Ben een noob op het vlak van smartverlichting, dus stel ik de vraag:

Ik heb drie lampen die ik graag smart wil bedienen

2 in een hal ( a,b)
1 in een traphal (c)

Op dit moment zijn deze ofwel alle drie uit of alle drie aan te bedienen via 1 schakelaar.

Ik wil graag lamp a+b draadloos synchroon bedienen en lamp c onafhankelijk draadloos bedienen.

Wat heb ik hier voor nodig? Zou graag met Ikea producten werken.
Wat ideaal zou zijn, is 1 afstandsbediening die lamp a en b bedient, maar ook lamp 3. Kan dat?

Wat ook nog ok is, 1 afstandsbediening voor lamp a en b, en 1 afstandsbediening voor lamp c.

Kan je mijn gewenste situatie eenvoudig met de app bedienen?

Zou fijn zijn als ik zowel met een afstandsbediening als met de app zou kinnen werken’
Bridge, drie lampen en twee afstandsbedieningen kopen. Kamer 1 voor lamp a en b. Kamer 2 voor lamp c.
Klaar!!!

• kadoendra
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 09:26
Ik heb op de begane grond een Philips Hue Hub, en een aantal Hue lampen. Op de eerste verdieping ook een paar Hue lampen. Ik wil op de eerste verdieping en op zolder ook wat Tradfri lampen gaan gebruiken. Ik wil deze niet koppelen aan mijn Hue bridge, omdat (zo ik heb begrepen) de Tradfri lampen dan geen firmware-updates kan geven.

Vraag 1: Als ik de ikea verbindingshub op de begane grond in mijn router prik (naast de hue bridge), heeft deze dan genoeg bereik om de Tradfri lampen op de 1e verdieping en op zolder te bereiken? (Werken de Hue lampen bijvoorbeeld ook als versterkers voor de Tradfri lampen, vanwege Zigbee?)

Vraag 2: Stel dat vraag 1 niet werkt; op zolder heb ik ook een router die als switch functioneert. Die router is uiteraard bekabeld verbonden met de (echte) router beneden. Werkt de Ikea verbindingshub dan ook hetzelfde als wanneer ik de hub direct op mijn router beneden had aangesloten?

• xFeverr
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 20:14
kadoendra schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:33:
Ik heb op de begane grond een Philips Hue Hub, en een aantal Hue lampen. Op de eerste verdieping ook een paar Hue lampen. Ik wil op de eerste verdieping en op zolder ook wat Tradfri lampen gaan gebruiken. Ik wil deze niet koppelen aan mijn Hue bridge, omdat (zo ik heb begrepen) de Tradfri lampen dan geen firmware-updates kan geven.

Vraag 1: Als ik de ikea verbindingshub op de begane grond in mijn router prik (naast de hue bridge), heeft deze dan genoeg bereik om de Tradfri lampen op de 1e verdieping en op zolder te bereiken? (Werken de Hue lampen bijvoorbeeld ook als versterkers voor de Tradfri lampen, vanwege Zigbee?)

Vraag 2: Stel dat vraag 1 niet werkt; op zolder heb ik ook een router die als switch functioneert. Die router is uiteraard bekabeld verbonden met de (echte) router beneden. Werkt de Ikea verbindingshub dan ook hetzelfde als wanneer ik de hub direct op mijn router beneden had aangesloten?
Bij vraag 1: De ikea-lampen krijgen een apart netwerk. Dit komt omdat ze een eigen verbindingshub hebben. Of de lampen dan te bedienen zijn is afhankelijk van een aantal factoren. In een nieuwbouwhuis zou alles een stuk lastiger gaan dan in een jaren 70 woning bijvoorbeeld. Gewoon proberen zou ik zeggen.

Bij vraag 2: als op de bovenverdieping het gewoon een switch is dan valt dat in principe binnen hetzelfde netwerk. Dan zou het niet uitmaken of je hem er boven of beneden in prikt inderdaad.

Over die firmware zou ik me trouwens nog niet zo heel druk maken, maar het is inderdaad wel zo dat Hue geen updates voor Tradfri levert, en andersom ook niet.

Voor Apple homekit gebruikers is er wel een belangrijk detail. De Hue Bridge bedient namelijk alleen maar Hue lampen via homekit. Als je dan IKEA lampen wil, heb je dus de IKEA bridge nodig.

Download Spoor reisplanner voor Windows 10 (mobile) van de Windows Store!

• djiedjee
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17:08
Dit klopt als een bus. Maar....
Wij hebben ook 3 afstandsbedieningen, maar in de praktijk gebruiken we die nauwelijks.
We gebruiken de gewone aan en uitschakelaar veel. Op de telefoon of tablet hebben we een aantal sferen gemaakt die bijvoorbeeld voor een avondstand bepaalde spots dimmen of van kleur veranderen.
Het is veel handiger om dat met 1 knop te bedienen. Wij hebben daarom een oude telefoon gebombardeerd tot AB.
Werkt prima.
Serena schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 23:49:
[...]

Bridge, drie lampen en twee afstandsbedieningen kopen. Kamer 1 voor lamp a en b. Kamer 2 voor lamp c.
Klaar!!!

• Ortep
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kepler schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:31:
[...]

Die afstandsbediening kan je wel direct linken met de schakelaar, dus dat werkt in principe altijd (tenzij de batterij leeg is). Ik heb de schakelaar nog niet gemist iig, de AB werkt tot nu toe altijd (in het zeldzame geval van niet dan kan de stekker er weer in).
Je hebt bij die stopcontact/schakelaar 2 versies. Een met en een zonder afstandsbediening. Ik heb een situatie waarin ik hem van 2 plaatsen af wil bedienen. Maar de losse bijbehorende ab is niet te krijgen. En als ik 2 sets koop is het dan mogelijk om 2 ab's aan één set te hangen?

Een hub is niet echt iets wat ik wil kopen. Dan begint het al snel veel e duur te worden om één enkele (bestaande) lamp te bedienen

Edit:

Opgelost, voor 12 euro een setje met 2 schakelaars gekocht.

€ 8,52 21%OFF | Draadloze Afstandsbediening Schakelaar AC85-260V Ontvanger Wandpaneel Zender Hal Slaapkamer Plafondlampen Muur Lampen Draadloze TX
https://s.click.aliexpress.com/e/tpvKK6c

Ortep wijzigde deze reactie 14-01-2019 08:12 (23%)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• g00gle
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 22-03 23:11
Deshmir schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:41:
Alle 4 zijn inderdaad vandaag gekomen, was mooi op tijd.
Nu nog Homekit integratie..

[...]
Ik heb de ikea socket ook binnen! Deze via een omweg beschikbaar gemaakt in homekit. Echt gaaf, nu zijn alle lampen thuis via de telefoon te bedienen en de scenes te activeren. Heel cool.

Om de vragen "hoe dan" voor te zijn:
Ik maak gebruik van Homebridge om mijn sonos aan te sturen. (deze is standaard niet compatible).
https://github.com/nfarina/homebridge icm https://github.com/ebaauw/homebridge-zp als plugin.

Nu wilde ik de wall socket van Ikea ook gaan aansturen, deze is natuurlijk nog niet compatible. Na wat zoeken kwam ik op het volgende: Op mijn raspberry pi domoticz geinstalleerd. Deze heeft vervolgens de plugin https://github.com/moroen/IKEA-Tradfri-plugin/ gekregen. Dan kun je via domoticz de wall socket van Ikea aansturen. Nu wilde ik dit weer beschikbaar hebben in homebridge zodat alles werkt via homekit. Hiervoor heb ik weer een plugin aan homebridge toegevoegd die met domoticz kan praten. https://github.com/patchworkboy/homebridge-eDomoticz/

En ik moet zeggen, het werkt perfect. Dit is voor mij een mooie oplossing totdat Ikea de officiele support uitrold voor deze wall sockets. Misschien dat andere tweakers hier ook iets aan deze oplossing hebben voor de tussentijd.

• RVervuurt

KADRILJ
FYRTYR

Er staan toch echt andere icoontjes op de knop! Daarnaast weet ik niet of de knop die bij het stopcontact zit een "long press" ondersteunt, wat hier volgens mij wel kan om bijv. het gordijn maar half dicht te doen?

• Wallie
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22-03 14:14

Wallie

Herr

KADRILJ
FYRTYR

En wie gaat even proberen of ze ook met een HUE Bridge te koppelen/bedienen zijn? ;)

....Mooie vrouwen maken me bang. Ze veroorzaken meer problemen dan mooie mannen, die zijn meestal verlegen. Mooie vrouwen hebben echter geleerd met hun schoonheid te handelen en ze maken er nog misbruik van ook...

Pagina: 1 ... 52 ... 57 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True