dank voor de verbeteringSPX420 schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:59:
[...]
En dan met een lasdop of klem verbinden ipv een kroonsteentje.
Ik begrijp hem, maarja hetzelfde geldt natuurlijk ook voor mijn inbouwspots tradfri gu10. Nu moet mijn wandschakelaar altijd aanstaan... of ook hier weer een aparte schakelaar voor kopen! Zo blijf ik bezig hahaBadjas schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:56:
[...]
als je de schakelaar van de muur af haalt, de draadjes aan elkaar verbindt met een kroonsteentje of iets dergelijks, een blindplaatje ophangt en daaroverheen de tradfri dimmer plakt, loop je ook geen gevaar dat iemand per ongeluk de stroom van de lamp af haalt.
"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
Klopt! Dit vind ik ook een beetje een nadeel, maar helaas verbieden de wetten van de natuurkunde het vooralsnog om electrische apparaten te gebruiken zonder stroomflexje schreef op zondag 25 november 2018 @ 22:07:
[...]
Ik begrijp hem, maarja hetzelfde geldt natuurlijk ook voor mijn inbouwspots tradfri gu10. Nu moet mijn wandschakelaar altijd aanstaan... of ook hier weer een aparte schakelaar voor kopen! Zo blijf ik bezig haha
Ik heb zelf een stukje electrische tape op mijn schakelaar geplakt zodat mensen hem niet per ongeluk uitzetten. Verder is het óf je telefoon gebruiken, óf een schakelaar kopen, óf tevreden zijn met een niet-werkende lamp als je de echte schakelaar omhaalt helaas.
Of een Shelly achter je schakelaar zetten bijv. HahaBadjas schreef op zondag 25 november 2018 @ 22:14:
[...]
Klopt! Dit vind ik ook een beetje een nadeel, maar helaas verbieden de wetten van de natuurkunde het vooralsnog om electrische apparaten te gebruiken zonder stroom![]()
Ik heb zelf een stukje electrische tape op mijn schakelaar geplakt zodat mensen hem niet per ongeluk uitzetten. Verder is het óf je telefoon gebruiken, óf een schakelaar kopen, óf tevreden zijn met een niet-werkende lamp als je de echte schakelaar omhaalt helaas.
De snelheid van aan/uit is een ding en je moet in de buurt van je ICS-2000 zijn. Ik dacht 6 keer snel aan/uit even wachten en dan aan en tegelijk koppelen.Koekkie75 schreef op zondag 25 november 2018 @ 12:24:
Hallo,
Ik heb een probleem met mijn GU10 warm wit spots, ik kan ze met geen mogelijkheid resetten. Ik heb al ik weet niet hoevaak geprobeerd om 6x aan en uit te zetten, maar er gebeurd helemaal niks. Wil ze koppelen aan mijn ICS 2000. Weet iemand wat ik verkeerd doe?
( kan niet echt wat terug vinden hier over, alleen het 6x aan en uitzetten, als de spot aan staat. )
Paar dagen geleden ging het hier ook over in de het topic
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Weet er iemand wat het stroomverbruik is van zo’n tradfri E14 of E27 lamp? Omdat de schakelaar altijd ‘aan’ staat wordt er dus ook altijd stroom verbruikt. Maar hoeveel is dit?
youtube.com/@hisrep
Minder dan 0.5W als ik de specs op de site mag geloven:
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00408612/
JBS in "Ikea Trådfri - Ervaringen & discussie"DeNachtwacht schreef op maandag 26 november 2018 @ 07:46:
Weet er iemand wat het stroomverbruik is van zo’n tradfri E14 of E27 lamp? Omdat de schakelaar altijd ‘aan’ staat wordt er dus ook altijd stroom verbruikt. Maar hoeveel is dit?
- Toppe
- Registratie: Januari 2004
- Laatst online: 16:29
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Ikea Trådfri E27 LED 980lm
- Ikea Trådfri Led 950lm
- Ikea Trådfri E14 Led 400lm
- Ikea Trådfri E27 LED 1000lm
- Ikea Trådfri Led-lamp GU10 400 lumen, draadloos dimbaar, wit spectrum
- Domoticz
- Bediening
- Zigbee2MQTT
- Domoticz Home Automation System
- Homekit
- Zigbee
- Schakelaars
- Sensors
- Home Assistant Core
- Basisstations
:strip_icc():strip_exif()/u/101621/apple.jpg?f=community)
0.5*8760*€0,19 = €0,83 per lamp per jaar... valt mee:RudolfR schreef op maandag 26 november 2018 @ 08:41:
Minder dan 0.5W als ik de specs op de site mag geloven:
0.5*27*8760*€0,19 = €22,46 valt weer tegen
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Waar haal je die 27 vandaan? Is dat het aantal lampen? Die 0,5 zal overigens een worst case scenario zijn. Als ik zo snel lees links en rechts zie ik 0,4 watt voor een Tradfri lamp.
i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Ikea Trådfri Led 950lm
- Domoticz
- Bediening
- Zigbee2MQTT
- Homekit
- Zigbee
- Schakelaars
- Sensors
- Home Assistant Core
- Basisstations
Yup 27 stuks hier op de beneden verdieping hangen. Dat is exclusief slimme verlichting via Sonoff/tussen stekkerspone schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:26:
Waar haal je die 27 vandaan? Is dat het aantal lampen? Die 0,5 zal overigens een worst case scenario zijn. Als ik zo snel lees links en rechts zie ik 0,4 watt voor een Tradfri lamp.
Haal hier nog wel even de effectieve branduren vanaf, dan weet je precies hoeveel de lampen extra verbruiken.Toppe schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:16:
[...]
0.5*8760*€0,19 = €0,83 per lamp per jaar... valt mee:
0.5*27*8760*€0,19 = €22,46 valt weer tegen
What's the speed of dark?
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Ikea Trådfri Led 950lm
- Domoticz
- Bediening
- Zigbee2MQTT
- Homekit
- Zigbee
- Schakelaars
- Sensors
- Home Assistant Core
- Basisstations
Dat fluctueert natuurlijk nog al maar zeg gemiddeld 3 uur per dag, dan kan je er €2,80 afhalenJayOne schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:39:
[...]
Haal hier nog wel even de effectieve branduren vanaf, dan weet je precies hoeveel de lampen extra verbruiken.
Heeft iemand ook de slimme stopcontacten gekoppeld middels de kleine ronde dimmer?
Ik wil ze alleen in contact brengen met de hub, hierdoor is het zonde een andere remote aan te (moeten) schaffen.
In de handleiding zie ik alleen als voorbeeld Aan/uit knop, de grote dimmer en de bewegingssensor.
Ik wil ze alleen in contact brengen met de hub, hierdoor is het zonde een andere remote aan te (moeten) schaffen.
In de handleiding zie ik alleen als voorbeeld Aan/uit knop, de grote dimmer en de bewegingssensor.
Zijn er al veel mensen die ze hebben?ThijmenR schreef op maandag 26 november 2018 @ 23:11:
Heeft iemand ook de slimme stopcontacten gekoppeld middels de kleine ronde dimmer?
Ze zijn erg slecht verkrijgbaar.
Ik ben erg benieuwd naar de repeat functie.
Misschien kan iemand me helpen. Ben sinds zaterdag aan de Tradfri-lampen i.c.m een verbindingshub en app.
Ik heb drie E27 lampen in een (al oudere) Ikea staande lamp, met dimmer. De dimmer staat gewoon op max. Nu weet ik wel dat er problemen kunnen zijn met dimmers maar met één van de drie lampen die in de staande lamp zitten heb ik soms een probleem als ik de lamp uitzet via de app. Je ziet dan in het donker de lamp kort flikkeren. Dit is meestal te verhelpen door de lamp opnieuw aan- en weer uit te zetten maar echt praktisch is het niet.
Je vind wel vergelijkbare problemen en daar is het een hardware defect. Of gooit m'n dimmer roet in het eten? Vreemde is wel dat de andere twee lampen het wel normaal doen in diezelfde staande lamp.
Ik heb drie E27 lampen in een (al oudere) Ikea staande lamp, met dimmer. De dimmer staat gewoon op max. Nu weet ik wel dat er problemen kunnen zijn met dimmers maar met één van de drie lampen die in de staande lamp zitten heb ik soms een probleem als ik de lamp uitzet via de app. Je ziet dan in het donker de lamp kort flikkeren. Dit is meestal te verhelpen door de lamp opnieuw aan- en weer uit te zetten maar echt praktisch is het niet.
Je vind wel vergelijkbare problemen en daar is het een hardware defect. Of gooit m'n dimmer roet in het eten? Vreemde is wel dat de andere twee lampen het wel normaal doen in diezelfde staande lamp.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Algemene stelregel is nooit een dimmer met dit soort lampen te gebruiken. Ik zou deze dan ook sowieso verwijderen en dan bekijken of je probleem nog bestaat.Gunner schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:25:
Misschien kan iemand me helpen. Ben sinds zaterdag aan de Tradfri-lampen i.c.m een verbindingshub en app.
Voor de zekerheid hier ook nog even de vraag, ik wil (een aantal van) mijn lampen gaan vervangen door de trafdri serie alleen zijn mijn huidige lampen een stuk minder fel (200-400lu ipv de 400-1000lu van tradfri).
Ik heb een google home set dus wil het daarmee koppelen, maar heb ik naast de hub ook nog een dimmer (danwel afstandsbediening) nodig om de dimfunctie toe te passen? Of kan dit gewoon via de assistent/google home wanneer gekoppeld (aangzien deze via de hub met de lampen praat).
En stel ik wil verschillende lampen op verschillende manieren dimmen (of evt zelfs wit-toon aanpassen), heb ik daarvoor meerdere dimmers nodig?
Van wat ik uit heb gezocht begrijp ik dat ik het volgende nodig heb:
Hub
Lampen
Maar wil dit even 100% zeker weten voor ik evt vanavond op pad ga
Of een dimmer ook nog nodig is kan ik niet helemaal uitvogelen.
Overigens is het misschien sowieso niet gek om de afstandsbediening erbij te nemen, voor het geval er issues zijn met de app/home.
Ik heb een google home set dus wil het daarmee koppelen, maar heb ik naast de hub ook nog een dimmer (danwel afstandsbediening) nodig om de dimfunctie toe te passen? Of kan dit gewoon via de assistent/google home wanneer gekoppeld (aangzien deze via de hub met de lampen praat).
En stel ik wil verschillende lampen op verschillende manieren dimmen (of evt zelfs wit-toon aanpassen), heb ik daarvoor meerdere dimmers nodig?
Hub
Lampen
Maar wil dit even 100% zeker weten voor ik evt vanavond op pad ga
Overigens is het misschien sowieso niet gek om de afstandsbediening erbij te nemen, voor het geval er issues zijn met de app/home.
Lastig, maar misschien kan ik iemand vinden die de kabel voor me aanpast.JBS schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:01:
[...]
Algemene stelregel is nooit een dimmer met dit soort lampen te gebruiken. Ik zou deze dan ook sowieso verwijderen en dan bekijken of je probleem nog bestaat.
Feit is dat ik erg gehecht ben aan deze lamp, niet alleen omdat ze nu maar weinig meer verkocht worden. En als ze er zijn is het in E14-fitting en/of maar een enkele lamp.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Je hebt een dimmer/afstandsbediening nodig om je lampen met de hub to koppelen.m0ridin schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:28:
Voor de zekerheid hier ook nog even de vraag, ik wil (een aantal van) mijn lampen gaan vervangen door de trafdri serie alleen zijn mijn huidige lampen een stuk minder fel (200-400lu ipv de 400-1000lu van tradfri).
Hub
Lampen
Maar wil dit even 100% zeker weten voor ik evt vanavond op pad gaOf een dimmer ook nog nodig is kan ik niet helemaal uitvogelen.
Zie YouTube: IKEA - Zo installeer je de TRÅDFRI verbindingshubset
Een paar pagina's terug is het volgensmij iemand wel gelukt zonder, maar voor die paar euro zou ik het jezelf makkelijker maken. Daarbij is het inderdaad handig als je hub bijvoorbeeld even niet werkt. De afstandsbediening praat direct met de lampen.
[ Voor 4% gewijzigd door bloblub op 27-11-2018 11:12 ]
Thanks, zo'n afstandsbediening is ook het probleem niet qua kosten dus dan zou ik die ook meteen meenemenbloblub schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:11:
[...]
Je hebt een dimmer/afstandsbediening nodig om je lampen met de hub to koppelen.
Zie YouTube: IKEA - Zo installeer je de TRÅDFRI verbindingshubset
Een paar pagina's terug is het volgensmij iemand wel gelukt zonder, maar voor die paar euro zou ik het jezelf makkelijker maken. Daarbij is het inderdaad handig als je hub bijvoorbeeld even niet werkt. De afstandsbediening praat direct met de lampen.
Bedenk me trouwens, al mijn lampen doe ik nu gewoon aan met een een aan/uit schakelaar op de stekker... Zou ik deze (stekkers) in het geval van deze smart-lampen gewoon altijd op aan moeten laten staan (anders is er namelijk helamal geen stroom en zullen ze niet werken) en simpelweg uitzetten via de remote/app?
Of zie ik hier nog iets over het hoofd...
Ja. Als je eenmaal overgaat op smartlampen mag je niet meer aan je traditionele schakelaars zitten. De lamp moet altijd spanning hebben anders zijn deze niet bereikbaar.m0ridin schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:16:
[...]
Thanks, zo'n afstandsbediening is ook het probleem niet qua kosten dus dan zou ik die ook meteen meenemen
Bedenk me trouwens, al mijn lampen doe ik nu gewoon aan met een een aan/uit schakelaar op de stekker... Zou ik deze (stekkers) in het geval van deze smart-lampen gewoon altijd op aan moeten laten staan (anders is er namelijk helamal geen stroom en zullen ze niet werken) en simpelweg uitzetten via de remote/app?
Of zie ik hier nog iets over het hoofd...
Als je een lamp nooit van kleur of helderheid wijzigt maakt het overigens niet uit. Tradfri lampen springen in tegenstelling to Philips Hue wel terug naar de oude staat.
Duidelijk, dank je! Begint nu het 'het is wel leuk maar eigenlijk helemaal niet nodig' dilemma... om waarschijnlijk vanavond gewoon langs de ikea te fietsen
Bedoel je met "oude staat" de laatst gekozen kleur/helderheid of de setting die is gekozen bij het in gebruik nemen van de lampen?bloblub schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:43:
Als je een lamp nooit van kleur of helderheid wijzigt maakt het overigens niet uit. Tradfri lampen springen in tegenstelling to Philips Hue wel terug naar de oude staat.
Als je ze van het stroom af haalt (bijv. met een lichtknop aan de muur) en weer aan doet, staan ze in de zelfde stand als ervoor.SD5k schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:38:
[...]
Bedoel je met "oude staat" de laatst gekozen kleur/helderheid of de setting die is gekozen bij het in gebruik nemen van de lampen?
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Ikea Trådfri Led 950lm
- Domoticz
- Bediening
- Zigbee2MQTT
- Homekit
- Zigbee
- Schakelaars
- Sensors
- Home Assistant Core
- Basisstations
Gehaktballetjes +1m0ridin schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 14:11:
Duidelijk, dank je! Begint nu het 'het is wel leuk maar eigenlijk helemaal niet nodig' dilemma... om waarschijnlijk vanavond gewoon langs de ikea te fietsen

Werken de lampen ook op de oude bridge van Philips Hue (de ronde) of enkel op de nieuwe (de vierkante) zoals in de OP staat?
De gekozen kleur/helderheid. Echter heb ik het net getest met me RGB lampen. En deze springen nu op rood als het stroom er af is geweestSD5k schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:38:
[...]
Bedoel je met "oude staat" de laatst gekozen kleur/helderheid of de setting die is gekozen bij het in gebruik nemen van de lampen?
Als ik via de "handmatige" schakelaar een lamp aanzet dan past domoticz de status niet aan naar "Aan". Iemand ervaring hiermee?
En ondertussen draait het hier ook, toch even naar de Ikea gefietst na mijn werk 
Hub, remote en een zwik lampen (uiteindelijk een paar teveel, was niet overtuigd van welke ik wilde ivm helderheid en kleurtonen... nu bedenken of ik er een paar terug breng of ze houdt als backup. Nou heb k sowieso een lamp met tig kleuren welke ik achteraf waarschijnlijk toch niet zal gebruiken... niet goed gekeken, meh).
Hoe dan ook, instellen ging vrij soepel. Nu een 5-tal lampen (alle lampen vd woonkamer) vervangen en die geven een prima licht, zijn gekoppeld met google home en eigenlijk werkt alles helemaal naar wens.
Ik lees hier echter over het indelen van de lampen in groepen, komt dat neer op een nieuwe kamer aanmaken in de tradfri app? Verder nog aanraders qua third party android apps voor eventueel beheer? Ikea app lijkt me prima te voldoen, maar just in case (ook voor evt indelen van lampen in meerdere groepen/kamers voor het geval ik er maar 2 of 3 aan wil doen bijv).
Kwam tot nu toe Hue&Me en Hue Essentials tegen
Al met al, leuk spul!
Hub, remote en een zwik lampen (uiteindelijk een paar teveel, was niet overtuigd van welke ik wilde ivm helderheid en kleurtonen... nu bedenken of ik er een paar terug breng of ze houdt als backup. Nou heb k sowieso een lamp met tig kleuren welke ik achteraf waarschijnlijk toch niet zal gebruiken... niet goed gekeken, meh).
Hoe dan ook, instellen ging vrij soepel. Nu een 5-tal lampen (alle lampen vd woonkamer) vervangen en die geven een prima licht, zijn gekoppeld met google home en eigenlijk werkt alles helemaal naar wens.
Ik lees hier echter over het indelen van de lampen in groepen, komt dat neer op een nieuwe kamer aanmaken in de tradfri app? Verder nog aanraders qua third party android apps voor eventueel beheer? Ikea app lijkt me prima te voldoen, maar just in case (ook voor evt indelen van lampen in meerdere groepen/kamers voor het geval ik er maar 2 of 3 aan wil doen bijv).
Kwam tot nu toe Hue&Me en Hue Essentials tegen
Al met al, leuk spul!
Wat bedoel je met handmatige schakelaar? De afstandsbediening?flexje schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 20:33:
Als ik via de "handmatige" schakelaar een lamp aanzet dan past domoticz de status niet aan naar "Aan". Iemand ervaring hiermee?
Home Assistant reageert vrijwel direct als de lamp met de fysieke schakelaar wordt aangezet. (Uit duurt wat langer)flexje schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 20:33:
De Hub pusht de wijziging nl. naar HA; zou kunnen dat Domoticz externe wijzigingen moet pollen of helemaal niet verwerkt.
Eerder deze week een starterssetje van Trådfri gekocht, nadat mijn vriend mij had laten zien hoe hij z'n appartement helemaal 'smart' heeft gemaakt met dat spul. Ik had er ook nooit van gehoord totdat hij erover vertelde. Ondanks dat het setup proces hier en daar zo werd uitgelegd alsof het erg ingewikkeld zou gaan worden viel het instellen uiteindelijk heel erg mee. Het koppelen van de afstandsbediening aan de twee E14-lampjes (de kaarsvorm dingen) kostte enkele pogingen, maar het lukte uiteindelijk dus.
Het koppelen aan de Woning-app daarna was helemaal appeltje eitje. Ik ben nog van plan een sensor aan te schaffen om de verlichting echt te automatiseren. Ook omdat de Woning-app om onverklaarbare redenen mij niet de mogelijkheid biedt de lampen op basis van mijn locatie (huis verlaten/betreden) in of uit te schakelen.
Wat me wel opviel - en ik lees dat meer mensen hier last van hebben - is dat de lampjes flikkeren zodra ze gedimd zijn. Nu heb ik daar persoonlijk niet echt last van, omdat ik sowieso heel wat apparatuur op mijn kamer heb waarvan de lampjes branden of knipperen (o.a. een switch en mijn tv). Maar is dit niet iets waar ik me zorgen over moet maken? Ik las bijvoorbeeld wat over 'lekstroom'. Ik heb weinig kaas gegeten van elektriciteit, dus durf hier zelf geen conclusie over te trekken. 😅 Alles is in ieder geval bijgewerkt naar de meest recente versie, dus daar kan het niet aan liggen denk ik.
Het koppelen aan de Woning-app daarna was helemaal appeltje eitje. Ik ben nog van plan een sensor aan te schaffen om de verlichting echt te automatiseren. Ook omdat de Woning-app om onverklaarbare redenen mij niet de mogelijkheid biedt de lampen op basis van mijn locatie (huis verlaten/betreden) in of uit te schakelen.
Wat me wel opviel - en ik lees dat meer mensen hier last van hebben - is dat de lampjes flikkeren zodra ze gedimd zijn. Nu heb ik daar persoonlijk niet echt last van, omdat ik sowieso heel wat apparatuur op mijn kamer heb waarvan de lampjes branden of knipperen (o.a. een switch en mijn tv). Maar is dit niet iets waar ik me zorgen over moet maken? Ik las bijvoorbeeld wat over 'lekstroom'. Ik heb weinig kaas gegeten van elektriciteit, dus durf hier zelf geen conclusie over te trekken. 😅 Alles is in ieder geval bijgewerkt naar de meest recente versie, dus daar kan het niet aan liggen denk ik.
LG OLED55C9PLA | iPhone 15 Pro Max | 11-inch iPad Pro (2024) | Apple Watch Series 10
Inmiddels naar IKEA geweest, daar kregen ze 't ook niet voor elkaar. Toen een vervangende mee gekregen.JBS schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:52:
Het resetten van een Tradfri lamp, al veel over geschreven en vaak dacht ik dan, gewoon blijven proberen, dan lukt het vanzelf 'n keer. Totdat ik er zelf mee te maken kreeg: het lukt me niet om een E27 lamp te resetten. 6x uit/aan. Snel langzaam, sneller, langzamer, het filmpje volgen, een eigen snelheid. Geen succes. Iemand die het uiteindelijk toch gelukt is na dit allemaal al eens geprobeerd te hebben?
Een schakelaar die bijv. Op een lamp zit. Geen zigbee schakelaar dusStimpy68 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 07:36:
[...]
Wat bedoel je met handmatige schakelaar? De afstandsbediening?
Als je eenmaal slimme lampen hebt dan moet je van die schakelaar afblijven natuurlijk. Zonder stroom doet je lamp het al helemaal niet, dus kan de gateway m niet meer zien en kun je er helemaal niks meeflexje schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:02:
[...]
Een schakelaar die bijv. Op een lamp zit. Geen zigbee schakelaar dus
Dat begrijp ik, alleen als ik de lamp weer aanzet met de schakelaar zou hij zich weer moeten melden bij de mqtt broker neem ik aan?Stimpy68 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:04:
[...]
Als je eenmaal slimme lampen hebt dan moet je van die schakelaar afblijven natuurlijk. Zonder stroom doet je lamp het al helemaal niet, dus kan de gateway m niet meer zien en kun je er helemaal niks mee
@flexje Ik zou het niet weten vwb mqtt, dat gebruik ik niet, ik gebruik een python script in domoticz. Ik zet ze ook nooit uit met de schakelaar, daar heb ik geen slimme lampen voor aangeschaft
Zigbee2mqttRudolfR schreef op woensdag 28 november 2018 @ 14:13:
@flexje
Jup, zo zou 't moeten werken. Aanmelden bij de hub/bridge en de aan-stand rapporteren.
Bij mij onthouden ze niet de laatst gekozen kleur. Terwijl ze dat eerst wel deden. Ik zet ze dan inderdaad met de fysieke schakelaar uit.bloblub schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:43:
[...]
Ja. Als je eenmaal overgaat op smartlampen mag je niet meer aan je traditionele schakelaars zitten. De lamp moet altijd spanning hebben anders zijn deze niet bereikbaar.
Ik heb het toen ik poste even getest. Zie onderstaande reactie:Brx schreef op woensdag 28 november 2018 @ 15:23:
[...]
Bij mij onthouden ze niet de laatst gekozen kleur. Terwijl ze dat eerst wel deden. Ik zet ze dan inderdaad met de fysieke schakelaar uit.
Ik denk dat er een firmware update is geweest?bloblub schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 20:24:
[...]
De gekozen kleur/helderheid. Echter heb ik het net getest met me RGB lampen. En deze springen nu op rood als het stroom er af is geweest. Hebben meer gebruikers dit? Ik kan me niet herinneren dat dit in het verleden ook gebeurde?
Ik ben ook al een tijdje aan het orienteren op iets slimmers dan elke lamp handmatig aanzetten als het donker wordt. Phillips Hue had ik natuurlijk in gedachten, maar buiten dat het een beetje door de bomen het licht niet kunnen zien aan keus ook niet echt vriendelijk geprijsd om er eens mee te experimenteren.
Nu dus dit Ikea spul. Als ik zo'n lamp bekijk op de Ikea site staat er vaak bij dat je de set kunt uitbreiden zodat je 10 lampen tegelijkertijd aan/uit kunt zetten. Hoe moet ik dit nu lezen, max 10 lampen per afstandbediening, of max 10 lampen op zo'n bridge?
Wat ik natuurlijk wil is elke lamp afzonderlijk aan en uit kunnen zetten, via een tijdsschema in de app.
Kun je ook nog een soort scene's maken, bepaalde lampen een kleur/tint en dan overschakelen op de tv kijk stand zodat alles een beetje dimt of wat dan ook? De eettafel van meer werkverlichting achtig naar gezellig en zo?
Ik heb al Somfy in huis voor mijn rolluiken en Hue kun je daaraan koppelen. Voor mij wellicht helemaal niet nodig, want ik vindt het geen probleem om in 1 app mijn verlichting te regelen en in een andere app de rolluiken.
Wat momenteel het meest interesant voor mij is, is het stopkontakt van Ikea. Deze kost maar 10 euro en die van somfy 65 euro. Deze wil ik gebruiken voor mijn espresso machine(max 1550W) zodat deze al warm is als ik mijn bedje uit kom. Ook wil ik deze onderweg al aan kunnen zetten.
Als dat stopkontakt goed werkt kan ik daar een complete tradfri set kopen bij Ikea voor 1 stopkontakt van somfy. Kan ik ook de lampen eens uitproberen.
Ik heb nu allemaal van die led lampen met maar iets van 200-300 lumen en ongeveer 2200K , heel zacht licht. Dus als de Ikea lampen dat niet kunnen heeft het weinig zin. Hue lampen kun je wel verder dimmen?
Nu dus dit Ikea spul. Als ik zo'n lamp bekijk op de Ikea site staat er vaak bij dat je de set kunt uitbreiden zodat je 10 lampen tegelijkertijd aan/uit kunt zetten. Hoe moet ik dit nu lezen, max 10 lampen per afstandbediening, of max 10 lampen op zo'n bridge?
Wat ik natuurlijk wil is elke lamp afzonderlijk aan en uit kunnen zetten, via een tijdsschema in de app.
Kun je ook nog een soort scene's maken, bepaalde lampen een kleur/tint en dan overschakelen op de tv kijk stand zodat alles een beetje dimt of wat dan ook? De eettafel van meer werkverlichting achtig naar gezellig en zo?
Ik heb al Somfy in huis voor mijn rolluiken en Hue kun je daaraan koppelen. Voor mij wellicht helemaal niet nodig, want ik vindt het geen probleem om in 1 app mijn verlichting te regelen en in een andere app de rolluiken.
Wat momenteel het meest interesant voor mij is, is het stopkontakt van Ikea. Deze kost maar 10 euro en die van somfy 65 euro. Deze wil ik gebruiken voor mijn espresso machine(max 1550W) zodat deze al warm is als ik mijn bedje uit kom. Ook wil ik deze onderweg al aan kunnen zetten.
Als dat stopkontakt goed werkt kan ik daar een complete tradfri set kopen bij Ikea voor 1 stopkontakt van somfy. Kan ik ook de lampen eens uitproberen.
Ik heb nu allemaal van die led lampen met maar iets van 200-300 lumen en ongeveer 2200K , heel zacht licht. Dus als de Ikea lampen dat niet kunnen heeft het weinig zin. Hue lampen kun je wel verder dimmen?
Ik heb 1 stopcontact van Ikea in gebruik en dat werkt goed, wil er graag nog een stel bij kopen maar ze zijn momenteel zowel online als in de winkels niet meer verkrijgbaar (alleen nog in combinatie met de aan-uit schakelaar voor 19,95).
Toevallig heb ik vanmiddag via facebook aan Ikea gevraagd wanneer ze weer verkrijgbaar zijn en kreeg als antwoord dat men leveringsproblemen heeft en dat het naar verwachting wel eind januari zal worden voordat ze weer leverbaar zijn...
Toevallig heb ik vanmiddag via facebook aan Ikea gevraagd wanneer ze weer verkrijgbaar zijn en kreeg als antwoord dat men leveringsproblemen heeft en dat het naar verwachting wel eind januari zal worden voordat ze weer leverbaar zijn...
10 lampen op een afstandsbediening/dimmerGuido7619 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 19:52:
Dit kan in de ikea app maar ook in homekit (als je een apparaat hebt wat als hub wil dienen) of google home (denk ik, geen ervaring mee)Wat ik natuurlijk wil is elke lamp afzonderlijk aan en uit kunnen zetten, via een tijdsschema in de app.
Dit kan volgens mij ook in de ikea app, maar ook in homekit (zonder ander apparaat, dus met alleen je iphone bijvoorbeeld) of google homeKun je ook nog een soort scene's maken, bepaalde lampen een kleur/tint en dan overschakelen op de tv kijk stand zodat alles een beetje dimt of wat dan ook? De eettafel van meer werkverlichting achtig naar gezellig en zo?
Om onderweg dingen aan te kunnen zetten, is alleen de ikea app niet genoeg (die werkt alleen als je thuis bent). En de stopkontakten werken nog niet met homekit of home. Wel kun je timers voor lampen instellen in de ikea app, en ik heb zelf zo'n stopcontact nog niet, maar ik denk dat dat daar ook voor geldt.Wat momenteel het meest interesant voor mij is, is het stopkontakt van Ikea. Deze kost maar 10 euro en die van somfy 65 euro. Deze wil ik gebruiken voor mijn espresso machine(max 1550W) zodat deze al warm is als ik mijn bedje uit kom. Ook wil ik deze onderweg al aan kunnen zetten.
De lampen van ikea zijn 2600K. Er zijn er ook die je van tint kunt veranderen (warmer licht, kouder licht). Ik weet niet precies wat t minimaal aantal lumen is.Ik heb nu allemaal van die led lampen met maar iets van 200-300 lumen en ongeveer 2200K , heel zacht licht. Dus als de Ikea lampen dat niet kunnen heeft het weinig zin. Hue lampen kun je wel verder dimmen?
Bedankt voor je uitleg. Maar met die bijbehorende bridge kun je toch wel van afstand iets aan/uit zetten? Die plug je rechtstreeks in je router lijkt mij.
Niet met de Ikea app. Deze werkt alleen als je verbonden bent met hetzelfde netwerk.Guido7619 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 09:48:
Bedankt voor je uitleg. Maar met die bijbehorende bridge kun je toch wel van afstand iets aan/uit zetten? Die plug je rechtstreeks in je router lijkt mij.
Als je een android toestel hebt kun je Google Home gebruiken om op afstand lampen en stekkers aan te zetten.
Bij Ikea loopt niets via de cloud. Lekker veilig dus en geen privacy problemen.Guido7619 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 09:48:
Wil je van buitenaf bedienen, dan zul je iets als Home Assistant oid erbij moeten nemen en die van buiten beschikbaar moeten stellen. Werkt als een tierelier...
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Wel irritant dat bij het aanpassen van tijden in de Ikea App steeds de eindtijd ook verandert.
Wil nu de begin tijd wat vroeger zetten, maar automatisch wordt de eindtijd dan ook aangepast
Irritant.
Wil nu de begin tijd wat vroeger zetten, maar automatisch wordt de eindtijd dan ook aangepast
Irritant.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Moet je dan als nog die IKEA hub hebben? Of kan dat ook rechtstreeks? (mbv een zigbee stick o.i.d?)Mars Warrior schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:38:
[...]
Bij Ikea loopt niets via de cloud. Lekker veilig dus en geen privacy problemen.
Wil je van buitenaf bedienen, dan zul je iets als Home Assistant oid erbij moeten nemen en die van buiten beschikbaar moeten stellen. Werkt als een tierelier...
Ja. de Ikea Hub verbindt eigenlijk je ikea systeem met je netwerk.ProudElm schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:03:
[...]
Moet je dan als nog die IKEA hub hebben? Of kan dat ook rechtstreeks? (mbv een zigbee stick o.i.d?)
Dus daarmee kun je die toevoegen aan bijvoorbeeld Homekit (ik ga daar nu even van uit omdat dat is wat ik zelf ken). Daarmee kun je in homekit op je iphone of ipad bedienen zolang je verbonden bent met dit wifi netwerk. Wil je echter homekit bedienen van buiten huis, heb je iets nodig wat kan dienen als Homekit hub. Dit is bijvoorbeeld een iPad, AppleTV of Homepod.
Volgens mij werkt het bij google hetzelfe (maar correct me if i'm wrong, mensen): Je kunt de ikea hub toevoegen aan google home in android, maar wil je dat ontsluiten via internet zul je bijvoorbeeld een google home mini o.i.d. moeten kopen. (toch?)
En dan de nog-verder-van-mijn-bed-show (dus dit kan allemaal fout zijn): Met home assistent enzo: Dit installeer je op bijvoorbeeld een raspberry, waardoor dat ook een soort van hub is. Daar registreer je de ikea hub en andere smarthome-systemen en kun je daar alles leuk aan elkaar koppelen.
Ik zat inderdaad te kijken naar die laatste, home assist. Gister mbv Docker draaiend gekregen op me NAS. Nu vanavond echt kijken naar de opties. Zou mooi zijn als ik de lampen etc direct kan aanspreken, scheelt weer een extra ding in huis. En gelijk toepasbaar voor meer sensoren via zigbee (of iets dergelijks).
Home Assistant communiceert niet rechtstreeks met de lampen, maar via de hub. Wil je hubloos dan zou je een ConBee Zigbee stick kunnen overwegen of Zigbee2MQTTProudElm schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:28:
Ik zat inderdaad te kijken naar die laatste, home assist. Gister mbv Docker draaiend gekregen op me NAS. Nu vanavond echt kijken naar de opties. Zou mooi zijn als ik de lampen etc direct kan aanspreken, scheelt weer een extra ding in huis. En gelijk toepasbaar voor meer sensoren via zigbee (of iets dergelijks).
What's the speed of dark?
Voordeel van die stick is dan natuurlijk dat je meerdere zaken kan aansluiten ipv alleen IKEA spul..

Nee. De Google home app maakt connectie zonder tussenkomst van een apparaat in het netwerk. Dat verbaasde mij ook.Prullenbak84 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:26:
[...]
Volgens mij werkt het bij google hetzelfe (maar correct me if i'm wrong, mensen): Je kunt de ikea hub toevoegen aan google home in android, maar wil je dat ontsluiten via internet zul je bijvoorbeeld een google home mini o.i.d. moeten kopen. (toch?)
Bestaat er voor dit IKEA systeem eigenlijk zoiets simpels als een schemerschakelaar?
Het idee is om bij schemering bepaalde lampen aan te schakelen en op een bepaald tijdstip weer uit.
Is dit mogelijk zonder gelijk een compleet home automation systeem aan te leggen met een RPI of andere externe apparaten?
Het idee is om bij schemering bepaalde lampen aan te schakelen en op een bepaald tijdstip weer uit.
Is dit mogelijk zonder gelijk een compleet home automation systeem aan te leggen met een RPI of andere externe apparaten?
Deze ben ik nog niet tegengekomen, zou inderdaad handig kunnen zijn.PalingDrone schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:19:
Bestaat er voor dit IKEA systeem eigenlijk zoiets simpels als een schemerschakelaar?
Ook mist de hub nog mogelijkheden om te doen op zonsondergang, dus ook via die weg is het niet soort van in te regelen.
Murphy was an optimist
Hier werken de Ikea lampen zonder Ikea hub, gewoon rechtsreeks gekoppeld aan de ICS-2000 van klik aan klik uit. Je kan er van alles aan instellen en ook op afstand bedienen en werkt met Google assistent.
De andere systemen heb ik geen ervaring mee.
De andere systemen heb ik geen ervaring mee.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Ik heb het wel werkend met de automations van HomeKit. Elke dag gaan mn lampen keurig aan met zonsondergang.GoGoHaRrY schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:36:
[...]
Deze ben ik nog niet tegengekomen, zou inderdaad handig kunnen zijn.
Ook mist de hub nog mogelijkheden om te doen op zonsondergang, dus ook via die weg is het niet soort van in te regelen.
Maar voor automations heb je dus die appletv, homepod of ipad nodig...Had misschien toch met black friday een appleTV op de kop moeten tikkenChrisjuh_15 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:55:
[...]
Ik heb het wel werkend met de automations van HomeKit. Elke dag gaan mn lampen keurig aan met zonsondergang.
Ja sorry haha. Vergat even te vermelden dat ik thuis een oude iPad Air (eerste versie) aan de muur heb geschroeft, en continu aan de lader heb hangen als HomeKit hub..Prullenbak84 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:58:
[...]
Maar voor automations heb je dus die appletv, homepod of ipad nodig...Had misschien toch met black friday een appleTV op de kop moeten tikken
Zelf gebruik ik er Home Assistant voor waar ik meer automations in gemaakt heb, met allerlei verschillende condities. (Denk aan stand van de Zon voor rolluiken/zonnescherm, wel of niet iemand aanwezig fo de luchtvochtigheid in verschillende ruimtes)Chrisjuh_15 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:55:
Ik heb het wel werkend met de automations van HomeKit. Elke dag gaan mn lampen keurig aan met zonsondergang.
Murphy was an optimist
Ik zit dit topic zijdelings te volgen; maar deze signaalversterker was toch al bekend hier?
(vanmiddag even foto gemaakt in de Ikea
)
(vanmiddag even foto gemaakt in de Ikea

Ik denk het niet want ze zijn volgens mij pas vandaag toegevoegd aan de catalogus voor de kioskbrowsers in de winkel. Ze worden eind januari 2019 verwacht.
Allen, ik snap er helemaal niks meer van. Ik heb meerdere IKEA stekkers in gebruik en de stekker die in de schuur hang doet de laatste 24 vreemd. Heeft enkele weken voortreffelijk gewerkt, maar is sinds een dag niet meer bereikbaar. Ik vanavond aan de hobby om te troubleshooten. Steek ik de stekker in een andere wcd in de schuur (ongeveer 15 mtr verwijderd van de hub) werkt de stekker gedurende 1 uur en dan verliest hij blijkbaar de verbinding weer. Zie foto Eerst zat de stekker in de wcd waar nu de haspel in zit en deed de stekker het helemaal niet, steek ik de stekker in de haspel, werkt de stekker gedurende een uur en verliest dan zijn verbinding.
Heeft iemand nog ideeën?
Heeft iemand nog ideeën?

Zoekt je wifi toevallig elk uur naar het beste kanaal?
Deze was hier iderdaad al voorbij gekomen.Piet91 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:30:
Ik zit dit topic zijdelings te volgen; maar deze signaalversterker was toch al bekend hier?
(vanmiddag even foto gemaakt in de Ikea)
[Afbeelding]
Nope staat fixed en de overige stekkers doen het top.masterBunny schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:48:
Zoekt je wifi toevallig elk uur naar het beste kanaal?
[ Voor 8% gewijzigd door Carlo Adan op 30-11-2018 18:51 ]
Interessant... https://domoticatotaal.co...__twitter_impression=true
In eerste instantie leuk nieuws, maar eigenlijk ook wel weer best vreemd, want op twee gebieden zijn Trådfri en 小米 tegengestelden van elkaar: wat betreft samenwerken met Zigbee apparatuur van andere merken en wat betreft het oogsten van gebruiksgegevens.kvandt schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 19:39:
Interessant...
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
"Interessant" is inderdaad niet altijd positief. Wel opvallend. Ik weet eerlijk gezegd niet precies wat IKEA aan data bij elkaar harkt.
Ben erg benieuwd wat dit gaat brengen.
Ben erg benieuwd wat dit gaat brengen.
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Ikea Trådfri Led 950lm
- Domoticz
- Bediening
- Zigbee2MQTT
- Homekit
- Zigbee
- Schakelaars
- Sensors
- Home Assistant Core
- Basisstations
Xiaomi wilt graag meer voet aan land krijgen in Europa terwijl Ikea wilt uitbreiden binnen IoT.
Op deze manier is het natuurlijk een win win situatie voor beide, het zal mij niets verbazen als Ikea Xiaomi sensoren op de markt gaat brengen onder de Trådfri merknaam.
Sowieso gaat er snel meer nieuws komen
Op deze manier is het natuurlijk een win win situatie voor beide, het zal mij niets verbazen als Ikea Xiaomi sensoren op de markt gaat brengen onder de Trådfri merknaam.
Sowieso gaat er snel meer nieuws komen
Hopelijk worden de Xiaomi Aqara zigbee producten dan ook ondersteund door de tradfri hub en niet alleen andersom. Kan die Xiaomi hub mooi de deur uit.
Ik heb afgelopen Black Friday een Google Home mini kunnen scoren en wil nu smart plugs hebben. Ik heb nu zo'n goedkoop setje van de Action met zo'n afstandsbediening. Nu kwam ik tegen dat Ikea dus ook "Smart tech" heeft.
Nu zat ik te kijken naar de https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90356166/ , maar kan ik die met Google Home besturen? en moet ik daar iets van een hub voor hebben?
Alvast bedankt voor de info!
Nu zat ik te kijken naar de https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90356166/ , maar kan ik die met Google Home besturen? en moet ik daar iets van een hub voor hebben?
Yup, dat kan. Ik wacht zelf nog tot HomeKit support is toegevoegd maar Google Home werkt volgens mij al. Wel heb je inderdaad nog een hub nodig, die kost €32,95. Daar kun je vervolgens een ongelimiteerd aantal apparaten op aansluiten dus het is relatief goedkoop als je veel schakelaars/lampen gebruikt, maar relatief duur als het bij 1 of 2 schakelaars blijft. Dan kun je beter voor Yeelight gaan, die schakelaars kosten zo rond de €20 maar hebben geen hub nodig.Christiaan99jl schreef op zondag 2 december 2018 @ 17:06:
youtube.com/@hisrep
Heb nu al 2x in een paar weken gehad dat de hub geen verbinding met de router heeft. Dus kan de app de hub niet meer vinden en werkt niets meer. Na spanning van de hub er af en er weer op kan ik met de app de hub weer scannen en werkt alles weer. Zijn er meer mensen met dit probleem?
Anoniem: 698932
Ik ben redelijk nieuw in het domotica stuk en daarom heb ik nog wat openstaande vragen. Ik heb sinds Black Friday een Google home mini en ik heb enkele Ikea Tradfri lampen op mijn verlanglijstje staan. Ik ben nu aan het kijken wat ik moet doen om dit soepel te laten werken en ik wil niet afhankelijk zijn van een merkafhankelijke hub. Ik wil namelijk in de toekomst meerdere apparaten hierop aansluiten (sensoren en videodeurbel + slot). Nu heb ik de volgende opties gezien:
Conbee Zigbee of een Samsung smartthings hub (v2 of v3??)
Welke zouden jullie mij aanraden? Of is een totaal andere oplossing beter voor mijn situatie?
Alvast bedankt!
Koen
Welke zouden jullie mij aanraden? Of is een totaal andere oplossing beter voor mijn situatie?
Alvast bedankt!
Koen
Bekend probleem, ik heb er inmiddels een tijdschakelaar tussen zitten die dagelijks 2 x 1 Minuut even uitschakelt . Mijn router herstart dagelijks (gepland) hierna is de verbinding weg. Dit probleem is bekend, dit komt ook meermaals terug in dit topic.dickybakker schreef op zondag 2 december 2018 @ 19:18:
Heb nu al 2x in een paar weken gehad dat de hub geen verbinding met de router heeft. Dus kan de app de hub niet meer vinden en werkt niets meer. Na spanning van de hub er af en er weer op kan ik met de app de hub weer scannen en werkt alles weer. Zijn er meer mensen met dit probleem?
[ Voor 11% gewijzigd door debroei op 02-12-2018 23:29 ]
Home Assistant - Open source Python3 home automationAnoniem: 698932 schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:51:
Ik ben redelijk nieuw in het domotica stuk en daarom heb ik nog wat openstaande vragen. Ik heb sinds Black Friday een Google home mini en ik heb enkele Ikea Tradfri lampen op mijn verlanglijstje staan. Ik ben nu aan het kijken wat ik moet doen om dit soepel te laten werken en ik wil niet afhankelijk zijn van een merkafhankelijke hub. Ik wil namelijk in de toekomst meerdere apparaten hierop aansluiten (sensoren en videodeurbel + slot). Nu heb ik de volgende opties gezien:
Alvast bedankt!
Koen
Met deze software icm bv Raspberry pi kan je alles aansluiten, bedienen en automatiseren
Homekit is toch alleen voor Apple? (heb zelf geen apple apparaten vandaar de vraag)DeNachtwacht schreef op zondag 2 december 2018 @ 17:25:
[...]
Yup, dat kan. Ik wacht zelf nog tot HomeKit support is toegevoegd maar Google Home werkt volgens mij al. Wel heb je inderdaad nog een hub nodig, die kost €32,95. Daar kun je vervolgens een ongelimiteerd aantal apparaten op aansluiten dus het is relatief goedkoop als je veel schakelaars/lampen gebruikt, maar relatief duur als het bij 1 of 2 schakelaars blijft. Dan kun je beter voor Yeelight gaan, die schakelaars kosten zo rond de €20 maar hebben geen hub nodig.
Ik heb ook gezien dat je de Ikea lampen ook kan koppelen met de Philips Hue Hub. Zou dat dan ook met de sockets kunnen? (kan ik namelijk goedkoop een hub 2dehands kopen) Zoniet dan hebben we het over dit ding?
Ik heb er iets van 4 of 5 nodig en gaat wel uitgebreid worden ben ik bang
Edit: Linkje naar de video die ik voorbij zag komen
[ Voor 6% gewijzigd door Christiaan99jl op 03-12-2018 13:38 ]
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Ikea Trådfri Led 950lm
- Domoticz
- Bediening
- Zigbee2MQTT
- Homekit
- Zigbee
- Schakelaars
- Sensors
- Home Assistant Core
- Basisstations
Ja, HomeKit is alleen van Apple, Google heeft Google Home (RipoffChristiaan99jl schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:34:
[...]
Homekit is toch alleen voor Apple? (heb zelf geen apple apparaten vandaar de vraag)
Ik heb ook gezien dat je de Ikea lampen ook kan koppelen met de Philips Hue Hub. Zou dat dan ook met de sockets kunnen? (kan ik namelijk goedkoop een hub 2dehands kopen) Zoniet dan hebben we het over dit ding?
Ik heb er iets van 4 of 5 nodig en gaat wel uitgebreid worden ben ik bang. Die schakelaars van Yeelight werken ook al met Goolge home?
Edit: Linkje naar de video die ik voorbij zag komen
Zover ik weet werken de sockets niet met Hue, je zal dan inderdaad nog een aparte Gateway nodig hebben.
Zelf ben ik erg te spreken over mijn Conbee (voorheen RaspBee). Hiermee ben je merk onafhankelijk en koppel je o.a. IKEA Tradfri lampen, Xiaomi Aqara remotes/sensoren, Hue Dimmer/Tap, Osram Smart+ stekkers, etc. Zie voor een totale lijst met ondersteunde apparaten https://github.com/dresde...in/wiki/Supported-DevicesAnoniem: 698932 schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:51:
Alvast bedankt!
Koen
Die smartplugs kunnen inderdaad bestuurd worden via je Google home mini als je de tradfri hub hebt. Werkt vlekkeloos! Zo zet ik dus de kerstboom aan.
Wat betreft verbinding tussen hub en router: soms heeft mijn router kuren en moet ik hem opnieuw opstarten. Dan is de hub ook de verbinding kwijt en moet dus ook opnieuw opstarten. Voor de rest verliest het apparaatje nooit haar verbinding.
Wat betreft verbinding tussen hub en router: soms heeft mijn router kuren en moet ik hem opnieuw opstarten. Dan is de hub ook de verbinding kwijt en moet dus ook opnieuw opstarten. Voor de rest verliest het apparaatje nooit haar verbinding.
Ikea zegt juist dat je je vaste, stroomschakelaars gewoon kan blijven gebruiken. Als dat niet kan zou het voor mij een no-go zijn: ik wil niet eerst op zoek naar de afstandbediening of mijn telefoon moeten pakken.bloblub schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:43:
[...]
Ja. Als je eenmaal overgaat op smartlampen mag je niet meer aan je traditionele schakelaars zitten. De lamp moet altijd spanning hebben anders zijn deze niet bereikbaar.
En wat werkt er dan niet goed? Ik bedoel, als je een kleur/helderheid opdracht hebt gegeven, en daarna schakel je pas de stroom in, dan kan de bridge de laatste kleur/ helderheid opdracht voor die lamp toch opnieuw versturen?
Ik zit over twee lampen te denken, met afstandsbediening, zonder bridge, wat gebeurd er als je bijv. de kleurtemp aanpast en daarna de 2e lamp inschakeld? Wat moet je dan doen om de temperatuur gelijk te krijgen? Is dat gedoe of is dat met 1 druk op de afstandsbediening geregeld?
En 2: waarschijnlijk al 100.000 keer gesteld maar waar ik weinig antwoorden op vind: gebruik je die kleuren daadwerkelijk? Hoeveel sfeer voegt het toe of is het goedkoop? En gebruik je het voor meer dan ambilight / informatie signalling?
[ Voor 13% gewijzigd door SpiceWorm op 04-12-2018 22:49 ]
Tuurlijk kan je je wandschakelaars blijven gebruiken, doe ik ook. Daarna, na een paar seconden, kan ik de afstandsbediening of de app gebruiken (als je de bridge hebt). Tegen de tijd dat je van de schakelaar naar de afstandsbediening bent gelopen is het contact er al.
De bridge weet de toestand van de lamp, en je kan ze per groep bedienen. Maar als de lamp dus geen spanning heeft gaat hij niet mee natuurlijk. Ook niet als je hem dus daarna inschakeld. Je zal dus opnieuw de scène van de groep moeten kiezen
Dit geld dus ook in je verhaal met de twee lampen, waarbij er één geen stroom heeft en de ander van kleur wisselt met de afstandsbediening. Ze zijn dan gewoon niet meer synchroon. Een snelle manier om al je lampen weer synchroon te krijgen is de powerknop van de afstandsbediening ingedrukt te houden. Alle lampen, aan of uit, helder of donker, warm of koud, zullen dan naar de dtandaard lichtinstelling springen.
Kleuren gebruik ik niet heel vaak. Als ik TV kijk staan m'n lampen (op de tv-kast en de staande lamp) wel anders dan als ik visite heb of een IKEA kastje in elkaar schroef. Bij een film gaan de meeste lampen uit en de lampen die nog aan staan naar de donkerste stand etc.
De bridge weet de toestand van de lamp, en je kan ze per groep bedienen. Maar als de lamp dus geen spanning heeft gaat hij niet mee natuurlijk. Ook niet als je hem dus daarna inschakeld. Je zal dus opnieuw de scène van de groep moeten kiezen
Dit geld dus ook in je verhaal met de twee lampen, waarbij er één geen stroom heeft en de ander van kleur wisselt met de afstandsbediening. Ze zijn dan gewoon niet meer synchroon. Een snelle manier om al je lampen weer synchroon te krijgen is de powerknop van de afstandsbediening ingedrukt te houden. Alle lampen, aan of uit, helder of donker, warm of koud, zullen dan naar de dtandaard lichtinstelling springen.
Kleuren gebruik ik niet heel vaak. Als ik TV kijk staan m'n lampen (op de tv-kast en de staande lamp) wel anders dan als ik visite heb of een IKEA kastje in elkaar schroef. Bij een film gaan de meeste lampen uit en de lampen die nog aan staan naar de donkerste stand etc.
Je kunt de wandschakelaar gebruiken maar dan werkt je lamp niet meer via de app (als je de lamp uitzet met je wandschakelaar!) Je moet dus een schakelaar of dimmer van Ikea zelf kopen.xFeverr schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 23:07:
Tuurlijk kan je je wandschakelaars blijven gebruiken, doe ik ook. Daarna, na een paar seconden, kan ik de afstandsbediening of de app gebruiken (als je de bridge hebt). Tegen de tijd dat je van de schakelaar naar de afstandsbediening bent gelopen is het contact er al.
Ik heb ook maar een paar smartplugs gekocht voor de kerstlampjesxFeverr schreef op maandag 3 december 2018 @ 23:53:
Die smartplugs kunnen inderdaad bestuurd worden via je Google home mini als je de tradfri hub hebt. Werkt vlekkeloos! Zo zet ik dus de kerstboom aan.
3025Wp ZZW | 11 x REC 275 TwinPeak 2 BLK | SMA Sunny Boy 3.0 | PVoutput
Wel jammer dat die smartplugs nog steeds niet in homekit kunnen. Had graag gezien dat mijn kerstboom straks altijd aan was, behalve bij scene "afwezig". Nou ja...dan maar een bewegingsensor erop. Dat moet ook werken, toch?
yep, uit eigen ervaring weet ik dat dat prima werkt.Prullenbak84 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:02:
Wel jammer dat die smartplugs nog steeds niet in homekit kunnen. Had graag gezien dat mijn kerstboom straks altijd aan was, behalve bij scene "afwezig". Nou ja...dan maar een bewegingsensor erop. Dat moet ook werken, toch?
7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8
Heeft er iemand al geprobeerd om het slimme stopcontact direct door te lussen?
Wat bedoel ik hier mee...Het stopcontact moet worden open gemaakt en de 'interne' stroom draadjes worden direct door gelust. Blauw/bruin draad van het stroomnetwerk, en vervolgens bruin/blauw draad van de 'normale' verlichting. Er zit, als het kan natuurlijk, een slimme schakelaar tussen en deze is dan op afstand te bedienen. Ik heb namelijk in de keuken zo'n grote glazen bol en wil deze graag smart maken met ikea spul. Zo'n wit bolletje is gewoon lelijk.
Wat bedoel ik hier mee...Het stopcontact moet worden open gemaakt en de 'interne' stroom draadjes worden direct door gelust. Blauw/bruin draad van het stroomnetwerk, en vervolgens bruin/blauw draad van de 'normale' verlichting. Er zit, als het kan natuurlijk, een slimme schakelaar tussen en deze is dan op afstand te bedienen. Ik heb namelijk in de keuken zo'n grote glazen bol en wil deze graag smart maken met ikea spul. Zo'n wit bolletje is gewoon lelijk.
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Ikea Trådfri Led 950lm
- Domoticz
- Bediening
- Zigbee2MQTT
- Homekit
- Zigbee
- Schakelaars
- Sensors
- Home Assistant Core
- Basisstations
Eventueel kijken naar een Sonoff basic, kosten €4 en werken top. Ikea heeft hun printplaten specifiek gemaakt voor het design van de tussen stekkers, inbouw wordt hierdoor lastigerChristianBurger schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:20:
Heeft dat ook homekit ondersteuning?Toppe schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:13:
[...]
Eventueel kijken naar een Sonoff basic, kosten €4 en werken top. Ikea heeft hun printplaten specifiek gemaakt voor het design van de tussen stekkers, inbouw wordt hierdoor lastiger
Wat ik wel een groot nadeel vind van deze schakelaar is, is dat je hem alleen kan aansturen via je iPhone. Ik vind het grote voordeel van de ikea stopcontacten dat je het licht altijd nog via een afstandbediening kan besturen.
Edit: Ik vind dit geen goed alternatief. Ik wil 1 keuze maken voor mijn verlichting en meerdere partijen kan alleen maar problemen opleveren...Noem mij maar een autist
[ Voor 38% gewijzigd door ChristianBurger op 05-12-2018 11:22 ]
Daar zullen we maar niet over beginnen..Toppe schreef op maandag 3 december 2018 @ 16:20:
[...]
Ja, HomeKit is alleen van Apple, Google heeft Google Home (Ripoff)
Okido thnx voor de info. Ik heb ze zojuist een bridge met 4 sockets besteld. Kijken of het wat is zoniet gewoon terug brengen doet Ikea niet zo moeilijk omZover ik weet werken de sockets niet met Hue, je zal dan inderdaad nog een aparte Gateway nodig hebben.
- Toppe
Oké ✅
- Ikea Trådfri
- Ikea
- Ikea Trådfri Led 950lm
- Domoticz
- Bediening
- Zigbee2MQTT
- Homekit
- Zigbee
- Schakelaars
- Sensors
- Home Assistant Core
- Basisstations
HomeKit komt uit 2014, Google Home uit 2016. Ripoff dusChristiaan99jl schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:51:
[...]
Daar zullen we maar niet over beginnen..
[...]
Okido thnx voor de info. Ik heb ze zojuist een bridge met 4 sockets besteld. Kijken of het wat is zoniet gewoon terug brengen doet Ikea niet zo moeilijk om
Als ze terug gaan laat het dan even weten, loop ik een dagje later de koopjes hoek in
Je kunt de printplaat er uit halen en die ergens anders inbouwen, tuurlijk. Heb je wel een soldeerbout nodig, want de printplaat zit bijna direct op de pootjes gesoldeerd. En je moet de voeding van de besturing ook aansluiten.ChristianBurger schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:20:
Overigens moet je dan wel een nieuwe behuizing bedenken, de oude zit dichtgelijmd en gaat vrijwel zeker stuk bij het open maken. En het past niet in een inbouwdoos.
Gisteren even een dimmer en twee spotjes gehaald. Ik ben echter niet te spreken over de dimmer.
Reageert raar en de verlichting uitzetten gaat moeilijk. Hij gaat wel uit, maar voor 2 seconden en schiet dan weer aan op 3%. Ik moet het 2 a 3 keer proberen en dan blijft 'ie uit. Daarnaast doen de lampen bij echt de minste of geringste beweging van de dimmer rare dingen.
Wellicht heeft iemand een tip, en anders breng ik hem terug en haal ik gewoon de afstandsbediening.
Reageert raar en de verlichting uitzetten gaat moeilijk. Hij gaat wel uit, maar voor 2 seconden en schiet dan weer aan op 3%. Ik moet het 2 a 3 keer proberen en dan blijft 'ie uit. Daarnaast doen de lampen bij echt de minste of geringste beweging van de dimmer rare dingen.
Wellicht heeft iemand een tip, en anders breng ik hem terug en haal ik gewoon de afstandsbediening.
Dat gevoel had ik bij het (uit de hand) testen ook, maar nu ik hem heb vastgeplakt werkt hij al een paar maanden zonder problemen op mijn 2 keukenlampen. Heel sporadisch gebeurt het dat de lampen helemaal niet reageren alsof de dimmer 'wakker' moet worden.ChristianBurger schreef op donderdag 6 december 2018 @ 08:49:
Gisteren even een dimmer en twee spotjes gehaald. Ik ben echter niet te spreken over de dimmer.
Oke, jammer. Dan ga ik hem toch omruilen. Ik moet de verlichting namelijk vanaf 1 verdieping lager aan kunnen zetten, om vervolgens met afstandsbediening en al naar boven te lopen. Vanaf daar kan ik dan ook weer de verlichting regelen.mbuurman schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:05:
[...]
Dat gevoel had ik bij het (uit de hand) testen ook, maar nu ik hem heb vastgeplakt werkt hij al een paar maanden zonder problemen op mijn 2 keukenlampen. Heel sporadisch gebeurt het dat de lampen helemaal niet reageren alsof de dimmer 'wakker' moet worden.
[ Voor 4% gewijzigd door ChristianBurger op 06-12-2018 09:18 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd.
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd.