• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

De prijzen van de rolgordijnen van de IKEA zijn bekend/ze staan in het zoeksysteem in de winkels (Helaas nog geen afmetingen en geen voorraad):
Afbeeldingslocatie: https://reink.nl/public/images/ikea-kadrilj-2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://reink.nl/public/images/ikea-kadrilj-1.jpg

Murphy was an optimist

• Panzer Dean
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-12 14:34
Interessant! Hopelijk komen er nog wat extra opties bij, deze lijken niet verduisterend te zijn, had dat wel graag gezien. Lekker elke ochtend vlak voor m'n wekker gaat de rolgordijnen die al omhoog zijn!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:27
Heeft hier iemand ervaring met de tradfri lampen in buitenverlichting? Ik wil onze buitenverlichting (allemaal afgesloten lampen) voorzien van tradfri GU10 lampen.

Aansturing zal via de HUE hub gaan, aangezien ik die al heb incl. 2 E27 Hue lampen.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Wicked-Game schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:20:
Heeft hier iemand ervaring met de tradfri lampen in buitenverlichting? Ik wil onze buitenverlichting (allemaal afgesloten lampen) voorzien van tradfri GU10 lampen.

Aansturing zal via de HUE hub gaan, aangezien ik die al heb incl. 2 E27 Hue lampen.
Ik heb twee stuks E27 in een waterdichte armatuur zitten en 6 GU10 spots in de overkapping, werkt al maanden.

• Wicked-Game
JBS schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:31:
[...]
Ik heb twee stuks E27 in een waterdichte armatuur zitten en 6 GU10 spots in de overkapping, werkt al maanden.
Kijk goed om te weten.

Heb zelf allemaal waterdichte armaturen voor de GU10 lampen, dus ben blij met deze opmerking.

Klopt het dat de tradfri lampen ook als soort van mesh netwerk fungeren?

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:43
@Wicked-Game

Ja, dat klopt.

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-12 00:51
Erik1971 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:33:
[...]

Sorry maar je verhaal klopt niet helemaal, wat betreft verschil in security tussen Hue en Tradfri, beide gebruiken ZLL (en dus dezelfde key set) en hebben dus een distributed coordinator oplossing, dat betekend dat je geen centraal device hebt die de key uitdeeld, maar iedere router (lamp) dat kan.
Bij zowel Hue als Tradfri kan je de gateway/hub/bridge niet een key geven vanaf een ander device, tenminste, dat is mij niet bekend. Je moet dus altijd uitgaan van de gateway als start van je zigbee network. Of kan je ook een hub toevoegen aan een afstandsbediening met 5 lampen zonder de lampen en de afstandsbediening te resetten?
Het verschil tussen Philips en Ikea is, dat Ikea alleen maar gebruik maakt van zogenaamde Touchlinken (is notabene een Philips uitvinding, zie LivingColors) en Philips gebruikt in combinatie met de bridge het Clasic Join princiepe (netwerk wordt tijdelijk open gezet en lampen die nog geen netwerk hebben joinen dan dit open netwerk).

Philips ondersteund ook het touchlinken (uit veiligheids redenen alleen de eerste 30 minuten na poweren lamp), want ze verkopen ook lampen en armaturen met alleen een Hue Dimmer Switch en dan kun je lampen middels touchlinken toevoegen.

Als het op security aankomt is Philips zelf veiliger, want als je lamp een netwerk heeft gejoined dan kun je die niet zomaar "stelen", aan een ander netwerk koppelen, je moet dan eerst lamp power cyclen voor touchlinken, of je moet de 6 digit code die op de lamp/armatuur staat invoeren in de Hue App om hem op de "clasic join" manier toe te voegen.
Ik denk dat security vele kanten heeft. Touchlink heeft altijd een korte afstand nodig, dus lampen in mijn huis kunnen niet snel door iemand van buiten geconfigureerd worden. De Philips lampen kunnen dat het eerste halfuur (of onbeperkt, bij oudere firmware) wel. Ik zie het fysieke als een security feature. En het gebruik van afstandsbedieningen om de key/netwerkconfig door te geven vind ik ook wel handig. Dat je de afstandsbediening niet verder kan configureren bij Ikea is wel een zwak punt. Sowieso is het hele Zigbee (ZLL of 3.0) er nog niet, het is nog allemaal lang niet uitontwikkeld, mijns inziens.

Overigens begin ik me nu af te vragen of dat half uur voor inlijven bij het netwerk (classic join) of touchlink (van dichtbij) is, ik dacht het een, jij zegt nu het ander.. het is al weer even geleden dat ik voor het laatst lampen toegevoegd heb.. iemand het definitieve antwoord?

• Wicked-Game
Okay duidelijk

Aankoppelen aan de hue-bridge en gaan. Is er overigens een lijst wat nu wel/niet werkt met tradfri lampen op een HUE-bridge. Aangezien ik de tuin wil voorzien van Tradfri (kosten technisch keus). Hierbij zou ik in iedergeval de volgende opties wel als wenselijk beschouwen:

- Bij zonsondergang lampen aan in tuin
- Bij commando van Siri (dit kan volgens mij niet... zover ik las)
- Geofencing?

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Heeft iemand de smart sockets al ergens gezien in België?
Ze staan nog steeds niet op de website, bij Ikea Gent hadden ze er nog nooit van gehoord, en mijn 2 mailtjes naar Ikea worden niet beantwoord :(
Slonzo schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 00:27:
Ze staan nog steeds niet op de website, bij Ikea Gent hadden ze er nog nooit van gehoord, en mijn 2 mailtjes naar Ikea worden niet beantwoord :(
Probeer het via Facebook Messenger. Mijn ervaring is dat dat de snelste weg is, al duurt het soms wel 3 dagen (schijnt heel druk te zijn)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• JBS
  • Niet online

JBS

GoGoHaRrY schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:25:
De prijzen van de rolgordijnen van de IKEA zijn bekend/ze staan in het zoeksysteem in de winkels (Helaas nog geen afmetingen en geen voorraad):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iets meer info over deze rolgordijnen: https://www.iculture.nl/n...adfri-rolgordijn-99-euro/

• blazez
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-11 22:53
Toppe schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 06:01:
[...]

Probeer het via Facebook Messenger. Mijn ervaring is dat dat de snelste weg is, al duurt het soms wel 3 dagen (schijnt heel druk te zijn)
Of anders via twitter. Nederlandse twitteraccount reageert direct. Vanmorgen nog iets gevraagd en al antwoord terug gehad.
Of de rolgordijnen meteen geschikt zijn voor HomeKit, is dan ook nog even de vraag. Het is altijd mogelijk dat IKEA de ondersteuning pas later toevoegt of tegen obstakels aanloopt, waardoor ze van ondersteuning afzien.
Ik hoop dat Ikea leert van de fouten in het verleden en deze modellen pas op de markt brengt op het moment dat ze geschikt zijn voor HomeKit/Alexa/Google Home. Vrijwel iedereen die dit koopt doet dit omdat ze het willen integreren in zijn of haar domotica systeem.

Zelf ken ik geen mensen die dit zullen kopen en dan vervolgens de bediening alleen via de afstandsbediening zullen doen...

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:40

Chrisjuh_15

Facta non verba

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hebben! _/-\o_ :z

• P.Kallaf
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-05-2023
Wicked-Game schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:16:
[...]

Okay duidelijk

Aankoppelen aan de hue-bridge en gaan. Is er overigens een lijst wat nu wel/niet werkt met tradfri lampen op een HUE-bridge. Aangezien ik de tuin wil voorzien van Tradfri (kosten technisch keus). Hierbij zou ik in iedergeval de volgende opties wel als wenselijk beschouwen:

- Bij zonsondergang lampen aan in tuin
- Bij commando van Siri (dit kan volgens mij niet... zover ik las)
- Geofencing?
Ik heb geen philips bridge, maar met mijn Trådfri hub in combinatie met iphone en daardoor homekit lukt alles waar je naar vraagt..
Geofencing, ja
Siri, ja
Zonsondergang, ja
Gebruik zelf ook de opdrachten app van apple en kan daardoor een scene schakelen 10 seconden wachten en dan een andere scene schakelen. Werkt perfect.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:07
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nice, zou dit ook werken op mijn schuine dakraam?? Zo te zien werkt het (gedeeltelijk) op zwaartekracht, dus ik ben bang van niet... Misschien een leuke hack tzt :D

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-11 22:16
mediumdry schreef op donderdag 8 november 2018 @ 19:45:
[...]

Bij zowel Hue als Tradfri kan je de gateway/hub/bridge niet een key geven vanaf een ander device, tenminste, dat is mij niet bekend. Je moet dus altijd uitgaan van de gateway als start van je zigbee network. Of kan je ook een hub toevoegen aan een afstandsbediening met 5 lampen zonder de lampen en de afstandsbediening te resetten?

[...]

Ik denk dat security vele kanten heeft. Touchlink heeft altijd een korte afstand nodig, dus lampen in mijn huis kunnen niet snel door iemand van buiten geconfigureerd worden. De Philips lampen kunnen dat het eerste halfuur (of onbeperkt, bij oudere firmware) wel. Ik zie het fysieke als een security feature. En het gebruik van afstandsbedieningen om de key/netwerkconfig door te geven vind ik ook wel handig. Dat je de afstandsbediening niet verder kan configureren bij Ikea is wel een zwak punt. Sowieso is het hele Zigbee (ZLL of 3.0) er nog niet, het is nog allemaal lang niet uitontwikkeld, mijns inziens.

Overigens begin ik me nu af te vragen of dat half uur voor inlijven bij het netwerk (classic join) of touchlink (van dichtbij) is, ik dacht het een, jij zegt nu het ander.. het is al weer even geleden dat ik voor het laatst lampen toegevoegd heb.. iemand het definitieve antwoord?
Als antwoord op je vraag, ja je zou met een remote eerst 5 lampen kunnen touchlinken en daarna een ZLL Bridge. Dit is ook wat je bij Ikea doet als je netwerk opbouwt, je touchlinked de bridge in je netwerk. Bij Philips Hue bridge kan dit ook, zij het met een workarround (Philips heeft bewust voor classic join principe gekozen en daarom het touchlinken voor normale gebruikers weg gestopt, maar voor certificatie moet je de bridge kunnen touchlinken).
En inderdaad je kunt met een ZLL Bridge niet zoals een ZHA bridge als enige device key uitdelen, bij ZLL kunnen alle routers (lampen en bridge) dit (en dit gebeurt automatisch als onderdeel van het Touchlinken of Classic Joinen). Je zou zelfs meedere bridges in je netwerk kunnen linken, maar dat is niet aan te raden ;)

Dat half uur, voor Hue lampen, geld tenminste voor het touchlinken, heb dit laatst nog ondervonden, of dit ook geld als timeout voor het zoeken naar een open netwerk, dat weet ik zo niet uit mijn hoofd, zou ik eens moeten testen (waarschijnlijk geld het voor het beide).

Over configureren van de Ikea Remotes met de Tradfri bridge, is inderdaad jammer dat dit nog niet kan, maar ze hebben op Reddit al aangegeven dat ze HomeKit support gaan toevoegen voor hun remotes en sensors, wellicht dat het dan wel kan?!

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-12 00:51
Erik1971 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 00:07:
Als antwoord op je vraag, ja je zou met een remote eerst 5 lampen kunnen touchlinken en daarna een ZLL Bridge. Dit is ook wat je bij Ikea doet als je netwerk opbouwt, je touchlinked de bridge in je netwerk.
Dat is niet mijn ervaring. Als ik een remote met 5 lampen touchlink met de gateway, dan is de remote de lampen kwijt en moet ik de remote weer touchlinken met de lampen. Het lijkt of de gateway leidend is en de remote de config overneemt van de gateway. De gateway heb ik ook nog nooit hoeven herconfigureren t.a.v. bestaande lampen nadat ik een nieuwe remote had toegevoegd.

Maar ik moet toegeven dat ik nog niet het Zigbee protocol en de ZLL e.d. heb uitgeplozen op hoe de handshakes en informatieuitwisseling gaan, ik heb alleen de eindgebruiker kant gezien tot nu :)

• Wicked-Game
P.Kallaf schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 14:54:
[...]

Ik heb geen philips bridge, maar met mijn Trådfri hub in combinatie met iphone en daardoor homekit lukt alles waar je naar vraagt..
Geofencing, ja
Siri, ja
Zonsondergang, ja
Gebruik zelf ook de opdrachten app van apple en kan daardoor een scene schakelen 10 seconden wachten en dan een andere scene schakelen. Werkt perfect.
Ja met de ikea hub kan dat wel. Maar heb al een HUE brdige, dus was eigenlijk wel benieuwd wat nu wel en niet kan als je de ikea lampen aan de HUE bridge hangt.

Dan kan ik zelf een afweging maken of ik echt wat mis. Gat in mijn geval puur om de tuin verlichting, en daar hoef ik geen disco van te maken ;)

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-11 09:45
werken de slimme stopcontacten van ikea ook met de google assistant?

• kepler
sgouman schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 14:17:
werken de slimme stopcontacten van ikea ook met de google assistant?
Yup

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Slonzo schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 00:27:
Ondertussen heb ik antwoord mogen ontvangen van Ikea. Blijkbaar is het nog niet geweten of, en zoja, wanneer de Smart Plugs op de Belgische markt gaan komen :(

Daar baal ik wel van; ik wil dringend van mij Sonoffs af, niets dan last mee.

• sgouman
Ook in het nederlands?

• kepler
Ook in het Nederlands :)

• Fotonica
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:30
Van de week heb ik 5 Smart Plugins gekocht van IKEA. De stopcontacten zijn alleen in te stellen met een afstandbediening en ze komen dan in de Tradfri app tevoorschijn maar niet in de Homekit van Apple.
Op Reddit had ik wel wat kunnen vinden over een update maar dat ik ook al een paar weken geleden gepost.

heeft iemand het al werkend gekregen? of weet iemand wanneer deze update wel komt?

Work to live

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:43

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Fotonica schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 15:09:
heeft iemand het al werkend gekregen? of weet iemand wanneer deze update wel komt?
Update is uitgesteld i.v.m. bugs. Ik zou rekenen op uiterlijk eind december.

youtube.com/@hisrep

Slonzo schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 14:43:
[...]

Ondertussen heb ik antwoord mogen ontvangen van Ikea. Blijkbaar is het nog niet geweten of, en zoja, wanneer de Smart Plugs op de Belgische markt gaan komen :(

Daar baal ik wel van; ik wil dringend van mij Sonoffs af, niets dan last mee.
Welke software heb je draaien op de Sonoff’s? Ik heb ze met Tasmota en dat werkt prima

• Santiago512
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:33
Toppe schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 15:51:
[...]

Welke software heb je draaien op de Sonoff’s? Ik heb ze met Tasmota en dat werkt prima
Als het met homekit moet werken doet een sonoff met RavenCore het feilloos...

• P.Kallaf
Wicked-Game schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 13:38:
[...]

Ja met de ikea hub kan dat wel. Maar heb al een HUE brdige, dus was eigenlijk wel benieuwd wat nu wel en niet kan als je de ikea lampen aan de HUE bridge hangt.

Dan kan ik zelf een afweging maken of ik echt wat mis. Gat in mijn geval puur om de tuin verlichting, en daar hoef ik geen disco van te maken ;)
Ikea lampen aansturen met Siri wanneer je alleen de Hue bridge hebt, werkt volgens mij niet, maar geofencing werkt samen met Homekit en ook zonsondergang werkt door middel van Homekit en heeft niets te maken met de Ikea bridge.

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-11 22:16
P.Kallaf schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 20:05:
[...]

Ikea lampen aansturen met Siri wanneer je alleen de Hue bridge hebt, werkt volgens mij niet, maar geofencing werkt samen met Homekit en ook zonsondergang werkt door middel van Homekit en heeft niets te maken met de Ikea bridge.
Als je Hue bridge hebt dan werken zowel geofencing en zonsondergang routines gewoon vanaf de bridge, is geen HomeKit voor nodig!

Dus het is mogelijk om Ikea lampen ook op deze manier te bedienen!

Siri werkt niet voor de Ikea lampen die achter een Hue bridge zitten, maar daar zijn diverse workarrounds voor beschikbaar.

Let wel op dat er problemen zijn (waren?) met Ikea kleur (temperatuur) lampen, deze kunnen niet met Hue scenes overweg, scenes waarbij zowel dim level en kleur wordt aangepast dan wordt of alleen dim level of alleen kleur afgehandeld! Zelf heb ik alleen witte lampen van Tradfri en die kunnen alleen dimmen en dan heb je dit probleem niet!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Bij mij zijn twee lampen snoet meer in te stellen via de app. Ik kan ze nog met een schakelaar bedienen, maar in de app zijn ze greyed-out. Iemand enig idee hoe ik ze terug krijg? Weghalen en erbij zetten werkt niet, weghalen wel, maar vervolgens vind de app m niet meer. Deze lampen hangen midden tussen de andere werkende tradfri lampen, dus bereik lijkt mij niet het probleem.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-12 13:57
Arjan schreef op zondag 11 november 2018 @ 16:46:
Bij mij zijn twee lampen snoet meer in te stellen via de app. Ik kan ze nog met een schakelaar bedienen, maar in de app zijn ze greyed-out. Iemand enig idee hoe ik ze terug krijg? Weghalen en erbij zetten werkt niet, weghalen wel, maar vervolgens vind de app m niet meer. Deze lampen hangen midden tussen de andere werkende tradfri lampen, dus bereik lijkt mij niet het probleem.
Ik zou de lampen dan even resetten en opnieuw toevoegen door ze 6x uit en aan te zetten. Zie ook YouTube: IKEA Smart Lighting collectie - TRÅDFRI lampen resetten naar fabriek...

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@DeOS bedankt voor de tip! De lamp die ik niet verwijderd had is inmiddels terug. De lamp die ik wel verwijderd had kan ik nog steeds niet toevoegen, helaas :(

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:28
Goed gereset? Ik heb van het weekend een paar Ikea Lampen aan de ICS-2000 gekoppeld en je moet 6 keer snel aan/uit zetten voor een reset. Doe je het te langzaam dan werkt het niet heb ik gemerkt.

Wellicht speelt de afstand tussen afstandbediening en lamp nog een rol bij het koppelen.

[ Voor 19% gewijzigd door Erwin_83 op 13-11-2018 10:07 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• DeOS
  • Laatst online: 01-12 13:57
Erwin_83 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:05:
Goed gereset? Ik heb van het weekend een paar Ikea Lampen aan de ICS-2000 gekoppeld en je moet 6 keer snel aan/uit zetten voor een reset. Doe je het te langzaam dan werkt het niet heb ik gemerkt.

Wellicht speelt de afstand tussen afstandbediening en lamp nog een rol bij het koppelen.
Dit, en ik heb gemerkt dat het het beste werkt als je de aan momenten vooral kort houdt.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

na de 6e keer sprong hij in max helderheid en reageerde hij niet meer op de AB. Dat leek mij een succesvolle reset.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wicked-Game schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 13:38:

Met Homekit/Siri kun je helemaal niks met niet hue lampen op een hue bridge. Dat geldt ook voor de routines die je in Homekit instelt. Als je alles via homekit wilt doen, neem dan een ikea bridge erbij. In alle andere situaties (dus zonder apple) werkt het allemaal uitstekend.

Ik heb zelf een bonte verzameling aan Ikea, Hue en Innr lampen aan mijn Philips bridge hangen en zodra ik ook maar iets met siri oid doe reageren [i]enkel[i] de officiële hue lampen. Met de hue apps (philips en 3dr party), Harmony of Google home werkt het wel.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-12 13:44
Ik zou de lampen dan even resetten en opnieuw toevoegen door ze 6x uit en aan te zetten
Ik wou dat ik die skills had. Heeft bij mij namelijk letterlijk nog nooit gewerkt.

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:41
Vorkie schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 16:03:
[...]

Nee, die lampen moeten Always-On zijn, dus geen schakelaar (tenzij altijd op aan) en geen dimmer.

De lamp zelf heeft een stukje tech erin zitten waarmee je hem kan dimmen.
Heb even in dit topic gezocht op "dimmer" en kwam je post tegen. Ik ben aan het kijken om iets in huis te gaan doen met Google Home speakers en slimme apparatuur (heb al een robotstofzuiger, Shield TV en Tado).

Echter hebben wij 2,5 jaar geleden dit huis gekocht en verbouwd, incl. volledig nieuwe elektra en op verschillende plekken ook dimmers (Gira). Ben zelf absoluut geen elektricien dus weinig verstand van.
Is het wel mogelijk om de Ikea lampen (of eventueel Philips Hue) ergens in te draaien en de "klassieke" schakelaars met en zonder dimfunctie te laten zoals ze zijn? En dan dus wel alle schakelaars/dimmers aan en op max zetten?

Zie het niet zo zitten om dit allemaal af te sluiten of te demonteren en er zodoende nog meer geld in te pompen namelijk. Voor mij persoonlijk zou het zelfs het mooiste zijn als er de keuze is om de bestaande schakelaars te blijven gebruiken náást de app/Google home, maar dat kan helaas bij geen één merk volgens mij.

[ Voor 8% gewijzigd door remzor op 13-11-2018 20:13 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
remzor schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:11:
[...]

Heb even in dit topic gezocht op "dimmer" en kwam je post tegen. Ik ben aan het kijken om iets in huis te gaan doen met Google Home speakers en slimme apparatuur (heb al een robotstofzuiger, Shield TV en Tado).

Echter hebben wij 2,5 jaar geleden dit huis gekocht en verbouwd, incl. volledig nieuwe elektra en op verschillende plekken ook dimmers (Gira). Ben zelf absoluut geen elektricien dus weinig verstand van.
Is het wel mogelijk om de Ikea lampen (of eventueel Philips Hue) ergens in te draaien en de "klassieke" schakelaars met en zonder dimfunctie te laten zoals ze zijn? En dan dus wel alle schakelaars/dimmers aan en op max zetten?

Zie het niet zo zitten om dit allemaal af te sluiten of te demonteren en er zodoende nog meer geld in te pompen namelijk. Voor mij persoonlijk zou het zelfs het mooiste zijn als er de keuze is om de bestaande schakelaars te blijven gebruiken náást de app/Google home, maar dat kan helaas bij geen één merk volgens mij.
Ja, kan wel, maar geeft geen garanties. Soms komt er wat "vieze" stroom uit een dimmer waardoor deze voor verstoringen zorgt.

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:41
Vorkie schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:19:
[...]

Ja, kan wel, maar geeft geen garanties. Soms komt er wat "vieze" stroom uit een dimmer waardoor deze voor verstoringen zorgt.
Hmm oke, en dat is schadelijk of beïnvloed de werking neem ik aan?

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Prullenbak84 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 12:50:
[...]

Ik wou dat ik die skills had. Heeft bij mij namelijk letterlijk nog nooit gewerkt.
Hier hetzelfde. Heb het inmiddels zeker 20 keer geprobeerd; langzaam, snel, beginnen met lamp aan, beginnen met lamp uit. Denk dat het een firmware dingetje is.
Dus ik heb nu al weken een GU10 ergens in een la liggen. :-(

• RudolfR
Ik had ook moeite met die GU10's; het is uiteindelijk wel gelukt door ze een fractie langer uit te laten dan aan, bij iedere cycle.

Onvoorstelbaar dat in een tijd van slimme verlichting, zelfrijdende auto's en machine learning/AI het fysiek aan/uitzetten van een lamp zo'n obstakel kan zijn. :F :+

• mrtnhsp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-01-2024
remmuz schreef op woensdag 14 november 2018 @ 08:39:
[...]

Hier hetzelfde. Heb het inmiddels zeker 20 keer geprobeerd; langzaam, snel, beginnen met lamp aan, beginnen met lamp uit. Denk dat het een firmware dingetje is.
Dus ik heb nu al weken een GU10 ergens in een la liggen. :-(
Ik heb er ook altijd moeite mee. Wat mij vaak helpt is om het op het zelfde tempo te doen als het Ikea filmpje.

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-12 10:52
CypherMK schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:50:
[...]

Ik gbruik nu 3 gu10 lampen van ikea. Die goedkoopste. Kleurtemperatuur is ok. Had iets warmer gemogen. Heb ze nu geautomatiseerd met node red en kan ze ook bedienen via home assistant. Werkt redelijk goed. Ik merk vooral, dat meerdere commandos via MQTT ervoor zorgen, dat ze niet altijd reageren. Transition instellen is onstabieler lijkt het.
Ik heb nu de Pi ongeveer 4 meter van de lampen (zitten in plafond) af staan met een deur en muur ertussen. Heel soms valt de verbinding weg. Het lijkt stabieler als de Pi dichterbij staat, maar dat is helaas geen optie.
Ik had hetzelfde, ik had 3 Ikea lampen in de slaap kamer naar zigbee2mqtt omgehangen, waarvoor ik 2 scenes in HA aangemaakt had. Eén scene moest 3 lampen tegelijkertijd aansturen en de andere twee maar dit gaat bijna nooit goed. Heb er twee weer aan mijn Hue bridge gehangen en de andere op zigbee2mqtt laten zitten voor routering zodat mijn xiaomi knopjes en sensoren beter werken. Nu gaat het weer goed maar geen idee of DeConz dit bijvoorbeeld beter doet.

• pietervanhuizen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-11 14:26
remzor schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 21:14:
[...]

Hmm oke, en dat is schadelijk of beïnvloed de werking neem ik aan?
Ik kreeg zelf met een dimmer vol open een duidelijk zoemgeluid te horen. Ik heb daarom mijn dimmers weggehaald. Lijkt me dus niet optimaal werken.

• CypherMK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-11 11:56
sanderdw schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:23:
[...]

Ik had hetzelfde, ik had 3 Ikea lampen in de slaap kamer naar zigbee2mqtt omgehangen, waarvoor ik 2 scenes in HA aangemaakt had. Eén scene moest 3 lampen tegelijkertijd aansturen en de andere twee maar dit gaat bijna nooit goed. Heb er twee weer aan mijn Hue bridge gehangen en de andere op zigbee2mqtt laten zitten voor routering zodat mijn xiaomi knopjes en sensoren beter werken. Nu gaat het weer goed maar geen idee of DeConz dit bijvoorbeeld beter doet.
Er is net weer een update voor zigbee2mqtt, waardoor de lampen niet meer tegelijk aangestuurd worden: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/releases
Eens kijken of dit werkt.
Ik heb trouwens via node red en een automatisch aan/uit flow nog geen problemen gehad, met de oudere versies van zigbee2mqtt.

***EDIT***
Heb even getest met de nieuwe versie en ik heb heel veel commandos op de lampen afgevuurd, maar ze reageren iedere keer. Wel om en om, maar het werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door CypherMK op 15-11-2018 16:47 ]

• Brx
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 25-09 00:13

Brx

Ik heb hier een aantal tradfri e27 color lampen hangen die zijn verbonden met de tradfri hub. Het probleem is dat ze hun kleur niet onthouden wanneer je de lamp uitzet met de 'normale' schakelaar aan de muur.

De lichtsterkte onthouden ze wel. Heb ze opnieuw gekoppeld met de afstandbediening en op verschillende manieren aan/uit gezet helaas zonder resultaat.

Iemand hier ervaring mee?

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:51
Vreemd hij wil maar niet koppelen met de home app. :(
Staat wel in mijn telefoon als gelinkt maar krijg zowel in de app van ikea en in de home app de melding dat het niet verbonden is.

• sgouman
Ik heb een ikea hub.

Nu zijn we gewisseld van internet provoder en wilt mijn tel geen verbinding maken met de hub.

Beidr zitten op zelfde netwerk.

[ Voor 46% gewijzigd door sgouman op 16-11-2018 23:31 ]

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 01-12 19:17

bonzz.netninja

Niente baffi

sgouman schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 23:28:
Ik heb een ikea hub.

Nu zijn we gewisseld van internet provoder en wilt mijn tel geen verbinding maken met de hub.

Beidr zitten op zelfde netwerk.
Ok...maar wat heb je zelf al geprobeerd :) Anders gaan we allemaal dingen suggereren die je al lang bedacht hebt.

Just saying maar als de stroom er hier af gaat dan heeft de ikea hub moeite weer gewoon helemaal up te komen. Meestal moet ik de hub later nog een keer van de stroom afhalen. Heb je dat al geprobeerd?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-12 17:22
Ik zit met black friday in het vooruitzicht te denken aan een leuke smart home hub oplossing voor het aansturen van de Tradfri lampen die ik heb hangen. Zou een google home mini hier genoeg voor zijn i.c.m. de ikea hub? Of moet ik aan de slag met een webserver op 1 van de PC's in mijn netwerk?

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-12 08:09
Lord_Dain schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:11:
Ik zit met black friday in het vooruitzicht te denken aan een leuke smart home hub oplossing voor het aansturen van de Tradfri lampen die ik heb hangen. Zou een google home mini hier genoeg voor zijn i.c.m. de ikea hub? Of moet ik aan de slag met een webserver op 1 van de PC's in mijn netwerk?
Nee hoor, de Tradfri-hub verzorgt al de verbinding met de Google Assistent. DUs je kan met je Google Home Mini er daarna gewoon tegenaan lullen.

Zorg er in ieder geval voor dat je een hub, minstens één bedieningsapparaat en natuurlijk één lamp/inplugschakelaar hebt. Dan kan je aan de slag.

Bedieningsapparaten zijn de afstandsbediening, dimmer, bewegingsschakelaar, etc. Daar moet je er tenminste één van hebben.

Ikzelf heb aan mijn Tradfri-hub de tradfri-lampen, de tradfri-inplugschakelaar voor de kerstboomverlichting en zelfs Philips Hue-lampen hangen. Allemaal te bedienen vanaf mijn Google Home Mini. "Hey Google, zet de kerstboom aan" werkt dus prima hier in huis!

[ Voor 13% gewijzigd door xFeverr op 17-11-2018 13:28 ]

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-12 17:22
@xFeverr Ik heb een hub, een afstandsbediening/dimmer en een bewegingsdetector, dus dan kan ik er mee aan de slag! Thanks voor de tips.

Verwijderd

hallo ik ben nieuw hier en heb hulp nodig.
Ik heb google home mini en 12 lampen deze kan ik allemaal prima via de Ikea app regelen maar in de goolge app zie ik maar 9 lampen is er een limiet voor ofzo?
heb al de app ontkoppeld van elkaar en zo dat helpt allemaal niet lijkt me vreemd omdat als de Ikea hub het gewoon kan besturen moet google daar toch gewoon me om kunnen gaan???

bvd bob jackson

• Sunfalls
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 05-10 12:16
Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 14:40:
hallo ik ben nieuw hier en heb hulp nodig.
Ik heb google home mini en 12 lampen deze kan ik allemaal prima via de Ikea app regelen maar in de goolge app zie ik maar 9 lampen is er een limiet voor ofzo?
heb al de app ontkoppeld van elkaar en zo dat helpt allemaal niet lijkt me vreemd omdat als de Ikea hub het gewoon kan besturen moet google daar toch gewoon me om kunnen gaan???

bvd bob jackson
Staan alle 12 de lampen wel in de ikea tradfri app?

Verwijderd

ja allemaal keurig en te regelen

Verwijderd

het is gelukt maar wel beetje klote als je elke keer de apps moet verwijderen en alles opnieuw moet instellen

• Santiago512
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:33

• JBS
  • Niet online

JBS

Het resetten van een Tradfri lamp, al veel over geschreven en vaak dacht ik dan, gewoon blijven proberen, dan lukt het vanzelf 'n keer. Totdat ik er zelf mee te maken kreeg: het lukt me niet om een E27 lamp te resetten. 6x uit/aan. Snel langzaam, sneller, langzamer, het filmpje volgen, een eigen snelheid. Geen succes. Iemand die het uiteindelijk toch gelukt is na dit allemaal al eens geprobeerd te hebben?

• Erwin_83
Ik heb hier een E27 lamp en 2 GU10 lampen aan de ICS-2000 gekoppeld en het werkt goed.

Alleen met de GU10 zat ik even te klooien met resetten omdat een stekker met fitting en een verlengsnoer niet zo lekker werkt als een schakelaar.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:57
mmm ik ben ook aan de Tradfri gegaan. Ik heb de volgende set up:

1 x afstandsbediening
1 x lamp
2 x stopcontact schakelaar

Ik heb dus maar 1 afstandsbediening en wil e.e.a. via Apple homekit bedienen. Nu kan ik alleen de lamp bedienen, want de anderen zijn als het ware ondergeschikt aan de lamp. Via de Ikea app kan ik wel individueel schakelen, maar via de homekit app dus niet. De fysieke afstandsbediening gebruik ik in principe niet meer en ik snap ook goed dat het niet mogelijk is om met de fysieke afstandbediening meerdere apparaten apart te schakelen.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Schakelaar werkt nog niet met HomeKit. Die update zou wel ergens in november of oktober komen.

youtube.com/@hisrep

• TheFes
  • Laatst online: 07:10
Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 15:16:
het is gelukt maar wel beetje klote als je elke keer de apps moet verwijderen en alles opnieuw moet instellen
Heb je het commando "sync devices" geprobeerd? Weet niet precies wat de Nederlandse tegenhanger is.

Home Assistant configuratie

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:57
DeNachtwacht schreef op zondag 18 november 2018 @ 17:02:
Schakelaar werkt nog niet met HomeKit. Die update zou wel ergens in november of oktober komen.
Nou op zich werkt ie wel, zolang ik het maar bij de eerste lamp hou. In de Ikea app heb ik een "kantoor" met daarin drie apparaten. Hij schakelt via homekit de eerste lamp aan en uit, verder doet ie niets met de drie onderliggende apparaten.

• Joppiesaus2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-11 11:52
Lijkt me wel een handige voor grotere huizen. Zit zelf eigenlijk meer te wachten op een led strip in deze lijn. Geen zin om zelf te gaan knutselen, zag dat dat nu de enige optie is...

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-12 08:09
TheFes schreef op zondag 18 november 2018 @ 17:04:
[...]

Heb je het commando "sync devices" geprobeerd? Weet niet precies wat de Nederlandse tegenhanger is.
In het Nederlands kan je "Apparaten synchroniseren" of "synchroniseer apparaten" zeggen. Bron: net zelf uitgevoerd :)

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-12 20:54
xFeverr schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:31:
[...]

In het Nederlands kan je "Apparaten synchroniseren" of "synchroniseer apparaten" zeggen. Bron: net zelf uitgevoerd :)
"Sorry, ik begrijp het niet." |:(

• lookslikeyou
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:00
Ook aan het twijfelen om een paar lampen te vervangen voor Trafdri lampen. Maar nu kan ik niet de afmetingen vinden van de E14 Tradfri lamp (https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60365271/). Zit nog slechts in de oriëntatie fase en kom niet binnenkort bij de IKEA. Iemand deze toevallig liggen en zou hem globaal op kunnen meten zodat ik weet of deze in mijn hanglamp past?

• Rubke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-12 09:03
weet iemand of het op dit moment mogelijk is om de IKEA motion sensor aan Home Assistant te koppelen? ik weet dat in het begin niet mogelijk was omdat de sensor met de lamp gekoppeld is. maar zou graag de status van de sensor willen uitlezen in home assistant, via de IKEA gateway

• El_Bandito
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05-2024
Mannen,

Ook hier een tevreden Tradfri gebruiker, in combinatie met Google Home. Echter is de Tradfri app natuurlijk vrij beperkt en graag zou ik willen dat de lampen aangaan aan de hand van sunrise/sunset times. Het liefst ook nog alleen als ik thuis ben (geofencing?). Is dit al te realiseren? Ik ben nog een kersverse Domoticz-n00b, dus daar kom ik niet helemaal uit.

Thanks guys!

i7 2600K / Gigabyte GA-Z68x-UD3H-B3 / 8GB Corsair / ZoTac GTX570 / 60GB SSD

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-11 16:01
Rubke schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:01:
weet iemand of het op dit moment mogelijk is om de IKEA motion sensor aan Home Assistant te koppelen? ik weet dat in het begin niet mogelijk was omdat de sensor met de lamp gekoppeld is. maar zou graag de status van de sensor willen uitlezen in home assistant, via de IKEA gateway
Nee helaas alleen batterij status:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OgPCB46GQOovm7qKos2sbiUY/thumb.png
El_Bandito schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:09:
Mannen,

Ook hier een tevreden Tradfri gebruiker, in combinatie met Google Home. Echter is de Tradfri app natuurlijk vrij beperkt en graag zou ik willen dat de lampen aangaan aan de hand van sunrise/sunset times. Het liefst ook nog alleen als ik thuis ben (geofencing?). Is dit al te realiseren? Ik ben nog een kersverse Domoticz-n00b, dus daar kom ik niet helemaal uit.

Thanks guys!
Kijk eens naar Home Assistant - Open source Python3 home automation, werkt veel logischer vind ik.

• RudolfR
@Rubke

Nee, met de verbindingshub van Ikea kan dat niet; wel met DeCONZ Conbee / Raspbee.
Mijn motionsensor staat via HA gekoppeld aan de lamp, zodat-ie 's nachts niet aanschiet als er een kat langsloopt.

• Rubke
RudolfR schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:26:
@Rubke

Nee, met de verbindingshub van Ikea kan dat niet; wel met DeCONZ Conbee / Raspbee.
Mijn motionsensor staat via HA gekoppeld aan de lamp, zodat-ie 's nachts niet aanschiet als er een kat langsloopt.
hmm das jammer zo'n Conbee of Raspbee waar koop je die in Nederland? en moet je daar weer een docker voor draaien of is het native ondersteund? binnen Home Assistant.

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-12 15:53
Rubke schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:53:
[...]

hmm das jammer zo'n Conbee of Raspbee waar koop je die in Nederland? en moet je daar weer een docker voor draaien of is het native ondersteund? binnen Home Assistant.
Amazon.de, zeer snel geleverd heb het hier thuis ook draaien (hue, xiaomi, ikea, gledopto) gekoppeld aan Deconz -> Home assistant :) Je kan het los in dockers draaien (dus HA en Deconz ) maar als je Hassio draait is het gewoon een addon (klik en instal)

• Rubke
lubbertkramer schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:55:
[...]

Amazon.de, zeer snel geleverd heb het hier thuis ook draaien (hue, xiaomi, ikea, gledopto) gekoppeld aan Deconz -> Home assistant :) Je kan het los in dockers draaien (dus HA en Deconz ) maar als je Hassio draait is het gewoon een addon (klik en instal)
en heeft een Hue gateway nog zin in deze opzet?

• lubbertkramer
Rubke schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:46:
[...]

en heeft een Hue gateway nog zin in deze opzet?
Ik hou niet van hubs, anders zou ik meerdere hubs moeten hebben om alles te kunnen gebruiken. Home Assistant met Deconz voor Zigbee is mijn hub (ikea, hue, xiaomi, gledopto, osram, etc etc)

• Rubke
lubbertkramer schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:55:
[...]

welke bij amazon? ik heb gezocht maar kom vanalles tegen op amazon.de als op Conbee

• lubbertkramer
Rubke schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:56:
[...]

welke bij amazon? ik heb gezocht maar kom vanalles tegen op amazon.de als op Conbee
Momenteel even niet leverbaar (kan altijd nog via de deconz website anders) of even wachten, kan morgen zo anders zijn -> https://www.amazon.de/Con...beleuchtung/dp/B01FDWOIHK maar wellicht dat als je naar HA wilt gaan je kunt aansluiten in het HA topic (toevallig gaan de laatste posts over deconz) Home Assistant - Open source Python3 home automation

• DutchDrunk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-11-2018
Hi allemaal,

Heb al door het topic heen gebladerd, maar kon niet direct antwoord vinden dus excuus als dit al ergens uitgebreid is beantwoord!

Ben helemaal nieuw op het vlak van slimme verlichting, maar ik krijg binnenkort een Google Home mini, en ik vroeg me af of ik dan nog steeds een Tradfri verbindingshub nodig heb, of alleen de lampen volstaan?

Is het de bedoeling dat de lampen aan hub hangen, en dan de hub door Google wordt gezien/bediend? Of worden de lampen afzonderlijk door Google herkend en kan ik ze dan direct indelen/bedienen zonder hub?

Bedankt alvast!

• JBS
  • Niet online

JBS

lubbertkramer schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:30:
[...]

Momenteel even niet leverbaar (kan altijd nog via de deconz website anders) of even wachten, kan morgen zo anders zijn -> https://www.amazon.de/Con...beleuchtung/dp/B01FDWOIHK maar wellicht dat als je naar HA wilt gaan je kunt aansluiten in het HA topic (toevallig gaan de laatste posts over deconz) Home Assistant - Open source Python3 home automation
Sinds gisteren weer leverbaar: https://www.amazon.de/Con...beleuchtung/dp/B01FDWOIHK

• lubbertkramer
DutchDrunk schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 10:57:
Hi allemaal,

Heb al door het topic heen gebladerd, maar kon niet direct antwoord vinden dus excuus als dit al ergens uitgebreid is beantwoord!

Ben helemaal nieuw op het vlak van slimme verlichting, maar ik krijg binnenkort een Google Home mini, en ik vroeg me af of ik dan nog steeds een Tradfri verbindingshub nodig heb, of alleen de lampen volstaan?

Is het de bedoeling dat de lampen aan hub hangen, en dan de hub door Google wordt gezien/bediend? Of worden de lampen afzonderlijk door Google herkend en kan ik ze dan direct indelen/bedienen zonder hub?

Bedankt alvast!
Zonder hub zijn het slimme Zigbee lampen en de Google Home/Mini heeft geen Zigbee ondersteuning dus dan moet je inderdaad er een hub bij hebben (geen idee of dat dan werkt trouwens maar rechtstreeks werkt sowieso niet)

• DutchDrunk
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-11-2018
lubbertkramer schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 11:04:
[...]

Zonder hub zijn het slimme Zigbee lampen en de Google Home/Mini heeft geen Zigbee ondersteuning dus dan moet je inderdaad er een hub bij hebben (geen idee of dat dan werkt trouwens maar rechtstreeks werkt sowieso niet)
Duidelijk, dan haal ik er gelijk een hub bij. Thanks voor je snelle reactie!

• Chalk
  • Laatst online: 30-11 09:55
Ik had bedacht dat ik de plafondspots in de badkamer wil vervangen door spots uit de Tradfri serie in combinatie met een bewegingssenor.

Mijn doel is om dan in te stellen dat de lampen dan snachts / en sochtends minder fel kunnen branden en automatisch aangaan. Dus bijvoorbeeld snachts bij beweging automatisch aan, en dan op 5% van de sterkte. Overdag dan automatisch weer op 100%.
Is dat te regelen binnen de Ikea app / Homekit?

In de Ikea app vind ik namelijk alleen tijdsschakelaars, en in de Homekit wordt ik er niet helemaal wijs uit of mijn theorie ook in de praktijk gebracht kan worden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Chalk op 23-11-2018 18:52 ]

• wielhelm
  • Laatst online: 23:06

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Ik heb inmiddels enige weken m'n huis vol hangen met tradfri lampen. Ook gekoppeld aan mijn home assistant en vanaf Sinterklaas avond ook te bedienen vanaf mijn Google home mini :). Het werkt allemaal prima. Twee minpunten: de dimmer is ruk, doet het vaker niet dan wel. En het kleine peertje is niet warm wit helaas.

• P.Kallaf
Chalk schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 18:51:
Ik had bedacht dat ik de plafondspots in de badkamer wil vervangen door spots uit de Tradfri serie in combinatie met een bewegingssenor.

Mijn doel is om dan in te stellen dat de lampen dan snachts / en sochtends minder fel kunnen branden en automatisch aangaan. Dus bijvoorbeeld snachts bij beweging automatisch aan, en dan op 5% van de sterkte. Overdag dan automatisch weer op 100%.

In de Ikea app vind ik namelijk alleen tijdsschakelaars, en in de Homekit wordt ik er niet helemaal wijs uit of mijn theorie ook in de praktijk gebracht kan worden :)
zoiets dergelijks heb ik voor elkaar gekregen met Siri Shortcuts. Werkt nog steeds niet automatisch zoals je zou willen, maar je komt er een eind mee.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ja dat kan. Kleine kink in de kabel: de ikea lampen zijn ook op 5% nog vrij fel 's nachts. Voor 's avonds is het heel mooi dat de boel wat gedimd wordt, maar bij toiletbezoek 's nachts is het kleine stekkerlampje volgens mij toch nog steeds het meest praktisch. Ik vind slimme lampen daar in ieder geval te fel voor.

youtube.com/@hisrep

• Erwin_83
Ik heb zoiets in het trappen huis met Ikea Lampen en de KaKu ICS-2000 en bewegings sensor. 3 keer GU10 op de overloop en een e27 op zolder.

Overdag lampen 5 minuten 100% bij beweging. In de avond 5 minuten gedimd. En in de nacht gaat alleen 1 GU10 lampje gedimd aan. Overdag gaan de GU10 dus per 3 aan en in de nacht maar 1 (en dat is tevens genoeg licht voor in de badkamer waar de wc zit)

De Ikea hub heb Ik niet, dus of en hoe dat daar in te stellen is geen idee. Maar met de ICS-2000 is dat allemaal wel in te stellen.

[ Voor 23% gewijzigd door Erwin_83 op 24-11-2018 13:25 ]

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

De Ikea kan inderdaad met automation alleen aan/uit acties uitvoeren. Binnen HomeKit kun je wel bereiken wat je wilt, maar dan heb je wel of een iPad nodig of een Apple TV. Zonder dat heeft HomeKit geen automation opties.

Ik heb het in HomeKit bereikt door een regel aan te maken: wanneer de lamp aangaat tussen nacht en ochtend, zet dan de helderheid op 5%. Kleine aantekening: de lamp gaat altijd eerst aan en vervolgens wordt de helderheid gewijzigd. Elke eerste keer 's nachts brandt de lamp dus een fractie van een seconde feller.

• Chalk
  • Laatst online: 30-11 09:55
Thanks voor alle input! Ik ga er eens lekker mee prutsen :)

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
lubbertkramer schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:51:
[...]

Ik hou niet van hubs, anders zou ik meerdere hubs moeten hebben om alles te kunnen gebruiken. Home Assistant met Deconz voor Zigbee is mijn hub (ikea, hue, xiaomi, gledopto, osram, etc etc)
SmartThings ondersteunt zowel zigbee als Zwave. Ik heb zowel Ikea lampen als Xiaomi sensoren direct gekoppeld. Dus zonder Ikea/Xiaomi hub. Ik heb de IKEA’s vanaf het begin en hebben het tot nu toe 100% gewerkt. Xiaomi is een ander vehaal, al gaat dat wel steeds beter mits je een goede zigbee mesh hebt.

De dimmer (puck) is idd een drama ding. Werkt vaker niet dan wel.

[ Voor 82% gewijzigd door rinkel op 25-11-2018 01:23 ]

• Koekkie75
  • Registratie: Augustus 2018
  • Niet online
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn GU10 warm wit spots, ik kan ze met geen mogelijkheid resetten. Ik heb al ik weet niet hoevaak geprobeerd om 6x aan en uit te zetten, maar er gebeurd helemaal niks. Wil ze koppelen aan mijn ICS 2000. Weet iemand wat ik verkeerd doe?

( kan niet echt wat terug vinden hier over, alleen het 6x aan en uitzetten, als de spot aan staat. )

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-12 15:32
Een vraag voor de eigenaren van de smart-socket ivm een Tradfri Bridge:

Ik gebruik de smart-sockets icm een zigbee2mqtt gateway. Dat geeft me niet de mogelijkheid tot het upgraden van de firmware, dat lijkt me alleen te kunnen met de Tradfri gateway, die ik niet heb.

Ik merk dat de smart-sockets soms vastlopen. Dan krijg ik ze met geen mogelijkheid meer geschakeld over zigbee. Het uit en inpluggen van de stekkers lost het probleem direct op. Zijn er meer mensen met dit probleem, en is iemand bekend of er reeds firmware updates uitgebracht zijn voor de Tradfri Smart sockets?

• flexje
  • Laatst online: 24-11 21:20

flexje

got-father

Hoi, heb zojuist 3 warmwhite gu10 spots en een rgb lamp gekocht bij Ikea. Ik heb deze gepaired met de zigbee2mqtt en domoticz.

Werkt prima, tot ik handmatig de schakelaar van een lamp uitzet. De lamp heeft dan geen stroom meer en de lamp is hierdoor niet meer aan of uit te zetten via domoticz/zigbee2mqtt.

Hoe hebben jullie dit opgelost?

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• Zandpad
flexje schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:17:
Hoi, heb zojuist 3 warmwhite gu10 spots en een rgb lamp gekocht bij Ikea. Ik heb deze gepaired met de zigbee2mqtt en domoticz.

Werkt prima, tot ik handmatig de schakelaar van een lamp uitzet. De lamp heeft dan geen stroom meer en de lamp is hierdoor niet meer aan of uit te zetten via domoticz/zigbee2mqtt.

Hoe hebben jullie dit opgelost?
Niet de schakelaar uitzetten... De lampen zijn always on, en met de app of andere domotica off...

• flexje
  • Laatst online: 24-11 21:20

flexje

got-father

Zandpad schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:47:
[...]

Niet de schakelaar uitzetten... De lampen zijn always on, en met de app of andere domotica off...
Klinkt logisch maar mn vrouw is geen domotica fan...
Los ik het wel op door een aparte ikea dimmer of switch erbij te nemen?

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• Zandpad
flexje schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:51:
[...]

Zolang ze in de Tradfri serie is ja. Gewoon niet de stroom van de lamp afhalen :/

• Badjas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 17:13
flexje schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:51:
[...]

als je de schakelaar van de muur af haalt, de draadjes aan elkaar verbindt met een kroonsteentje of iets dergelijks, een blindplaatje ophangt en daaroverheen de tradfri dimmer plakt, loop je ook geen gevaar dat iemand per ongeluk de stroom van de lamp af haalt.

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Badjas schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:56:
[...]

als je de schakelaar van de muur af haalt, de draadjes aan elkaar verbindt met een kroonsteentje of iets dergelijks, een blindplaatje ophangt en daaroverheen de tradfri dimmer plakt, loop je ook geen gevaar dat iemand per ongeluk de stroom van de lamp af haalt.
En dan met een lasdop of klem verbinden ipv een kroonsteentje.
Pagina: 1 ... 46 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)