• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-11 12:19
Ik ben bezig met een nieuwe keuken van Ikea en ik heb dit systeem op het oog, ik ga onder 2 bovenkasten deze panelen monteren:

Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/irsta-led-werkbladverlichting-wit__0507446_PE635124_S4.JPG

In het plafond komen 6 led spotjes, ik zou dan graag de TRÅDFRI GU10 willen hebben in de uitvoering die ook van koud naar warm wit kan:

Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/tradfri-led-lamp-gu-lumen__0609530_PE684581_S4.JPG

Allen deze steek wel wat uit, volgens mij is dat geen gezicht in een mooi rvs armatuur?
Iemand hier ervaring mee?

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
sloth schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:58:
Gebruikt er iemand de Trådfri lampen zonder de hub door bijvoorbeeld van zigbee2mqtt gebruik te maken? Hoe bevalt dit?
Zonder hub: Ja, Met Zigbee2MQTT: Nee. Ik gebruik DeConz Raspbee, naar tevredenheid.
paul-s83 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:33:
[...]

Klopt het dat die RGB lampen niet op de website van Ikea staan? Zou graag willen weten wat de voorraad is in Breda :)
Ik vind deze:
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00408612/
-Junkiexp- schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 23:24:
Allen deze steek wel wat uit, volgens mij is dat geen gezicht in een mooi rvs armatuur?
Mee eens. Bestaande halogeenlampen met zo'n zilverkleurige/spiegelende halve bol passen er beter bij.
Inpakken in aluminiumfolie lijkt me niet handig. :+

Ik heb ze nog niet om die reden (en omdat ik daar ook nog traditionele dimmers heb en wil houden...)

• Kecib
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-12-2022
bloblub schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:17:
[...]

Als je het via Google Home wilt bedienen moet je de hub hebben. Google home praat namelijk met de hub, die weer met je lampen/schakelaars praat.

Wel kun je een afstandsbediening direct koppelen met een aantal lampen/schakelaars. Deze praten direct met elkaar zonder hub.
Linkt deze ook met de Hue - bridge ?

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:11

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Goeiemiddag, Weet iemand hier of je de Trädfri stopcontacten en bewegings sensoren ook aan de Philips Hue bridge kan koppelen? of kunnen alleen de lampen dat?

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-11 22:16
Ricmaniac schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 16:37:
Goeiemiddag, Weet iemand hier of je de Trädfri stopcontacten en bewegings sensoren ook aan de Philips Hue bridge kan koppelen? of kunnen alleen de lampen dat?
Nee kan allebei niet, helaas, alleen lampen werken met Hue bridge !

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:43

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Hmm vanmiddag even een startsetje gehaald (verbindingshub, dimmer en drie E14 lampen). Dat gaat toch verdomd simpel hoor, al die handleidingen op de website maakten me behoorlijk bang maar als je gewoon eerst de verbindingshub aan je router koppelt en vervolgens de Tradfri app download word je stap voor stap overal langs geholpen. Kwartiertje later roep ik tegen mijn Apple Watch "zet de lampen in de woonkamer op 50%" en verdomd, alles werkt meteen!

Wat ik vreemd vind is dat ik overal lees dat je lampen niet individueel aan zou kunnen sturen met HomeKit, en dat elke dimmer alleen los is aan te sturen. Ik heb nu echter 1 dimmer en ik kan die drie lampen toch wel degelijk via Siri individueel aansturen. Bijvoorbeeld: "zet tafellamp uit", zorgt keurig dat de lamp op tafel uit gaat en de rest aan blijft. Ook kan ik op 1 dimmer verschillende groepen zetten, bijvoorbeeld woonkamer en slaapkamer. Handig om te weten, want zo hoef ik niet in elke kamer een losse dimmer te hebben. Je moet gewoon per 10 lampen 1 dimmer aanschaffen; ik kom dus al uit met 2 dimmers.

youtube.com/@hisrep

• TYZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-11 14:27

TYZ

DeNachtwacht schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 23:05:
...
Handig om te weten, want zo hoef ik niet in elke kamer een losse dimmer te hebben. Je moet gewoon per 10 lampen 1 dimmer aanschaffen; ik kom dus al uit met 2 dimmers.
Zelfs dat is niet per se nodig, want je kunt ook gewoon groepen zónder dimmers maken. Dan heb je er alleen één nodig om lampen mee te koppelen. Schuif je ze daarna door naar een andere groep. 8)

Efficiency is intelligent laziness...

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

TYZ schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:34:
[...]

Zelfs dat is niet per se nodig, want je kunt ook gewoon groepen zónder dimmers maken. Dan heb je er alleen één nodig om lampen mee te koppelen. Schuif je ze daarna door naar een andere groep. 8)
Dus zodra het gekoppeld is, hoef je de dimmer niet meer te gebruiken? En hoe zit het dan met eventuele firmware updates van lampen? Dan moet je ze weer opnieuw koppelen om up te daten lijkt me...?

youtube.com/@hisrep

• TYZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-11 14:27

TYZ

Je lampen blijven gewoon aan de hub gekoppeld, ook als ze in een groep zonder dimmer/remote zitten.
De regelt de distributie firmware updates naar de lampen, zonder tussenkomst van remotes.

Efficiency is intelligent laziness...

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Maar hoe doet hij het dan met connecten met meer dan 10 lampen? Als nummer 11 wordt toegevoegd gooit hij in de dimmer nummer 1 er gewoon uit?

youtube.com/@hisrep

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 15:53:
Maar hoe doet hij het dan met connecten met meer dan 10 lampen? Als nummer 11 wordt toegevoegd gooit hij in de dimmer nummer 1 er gewoon uit?
Volgens mij geld die max in de praktijk niet. Ik heb een groep met 11 lampen en die werkt zonder problemen.

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:52
DeNachtwacht schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 15:53:
Enige is dat ze dan dus niet meer reageren op de dimmer...

Zo heb ik bijv 2 lampen in de woonkamer, en maar een die ook daadwerkelijk op de AB kan reageren. De andere doe ik via HomeKit

Ikea

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Sowieso wil ik alles via HomeKit gaan doen dus dan haat het prima werken... mooi want dat scheelt me weer €10 voor een tweede dimmer

youtube.com/@hisrep

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25
Kun je aan de buitenkant zien welke softwareversie een TRÅDFRI lamp heeft?

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

donald_dick schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 19:47:
Nee in de app kun je dit zien zodra ze gekoppeld zijn.

youtube.com/@hisrep

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-11 00:03
Gelukkig niet, na 1 update zou het opschrift dus al niet meer kloppen.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:17

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Waarvoor is het belangrijk om te weten wat de softwareversie is?
Waarschijnlijk stel je de verkeerde vraag.

[ Voor 7% gewijzigd door aawe mwan op 27-10-2018 07:57 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• donald_dick
aawe mwan schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 07:54:
[...]

Waarvoor is het belangrijk om te weten wat de softwareversie is?
Waarschijnlijk stel je de verkeerde vraag.
Omdat ik al een Hue lampen heb en ze direct wil koppelen aan het basisstation van Hue. Dat scheelt weer een basisstation kopen.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

donald_dick schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 09:56:
Omdat ik [...] ze direct wil koppelen aan het basisstation van Hue.
De nieuwste softwareversie is al een jaar oud.
Voor sommige typen lampen (bijvoorbeeld de GU10 WW) bestaat zelfs maar 1 softwareversie.

• donald_dick
aawe mwan schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 11:07:
[...]

De nieuwste softwareversie is al een jaar oud.
Voor sommige typen lampen (bijvoorbeeld de GU10 WW) bestaat zelfs maar 1 softwareversie.
Dus die kan je zonder Ikea basisstation direct koppelen?

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-11 15:02

winDOS

6.22

-Junkiexp- schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 23:24:Allen deze steek wel wat uit, volgens mij is dat geen gezicht in een mooi rvs armatuur?
Ja, ik had een RVS armatuur waar spotjes precies inpassen. Deze staken helaas dus uit. Het is niet veel en wat uitsteekt is doorzichtig. Maar het kan storend zijn.

C:\>Signature.bat

• -Junkiexp-
  • Laatst online: 30-11 12:19
winDOS schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 22:53:
[...]

Ja, ik had een RVS armatuur waar spotjes precies inpassen. Deze staken helaas dus uit. Het is niet veel en wat uitsteekt is doorzichtig. Maar het kan storend zijn.
Dat dacht ik al, ik ga eens een armatuur meenemen naar de Ikea en het ter plekke passen en bekijken, ik ben met zulk soort zaken vrij kritisch.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

• Quad
  • Registratie: Mei 2009

Quad

Doof

donald_dick schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:08:
[...]

Dus die kan je zonder Ikea basisstation direct koppelen?
Heb inmiddels 4 GU10 spotjes en 2 gewone lampen (bolle, doorzichtige kop) aan Hue gekoppeld. Werkt prima.

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:36
Ik wil binnenkort ook beginnen met deze lampen (GU10) icm een Hue bridge. Nu heb ik thuis al spotjes en deze hangen aan Yung dimmers. Werken deze lampen ook dan nog gewoon? (Bediening en dimmen via de app etc) Ik lees bij een van de reviews op de Ikea site dat ze het alleen doen met Ikea dimmers.

• johans67
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-11 20:52
hallo ik heb al 2 keer gehad dat er ineens een lamp aan gaat omdat de verbinding verdwenen is . al een keer alles opnieuw ingesteld ,dat heeft niet geholpen ,en 1 drie kleuren lamp die de kleur wit niet wilt geven , iemand die deze problemen herkent ????

al vast bedankt johan ( ik heb 7 gu10 en 5 stopcontacten aangesloten via hub en afstandbediening )

• pietervanhuizen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-11 14:26
Jolly_Jumper schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 08:41:
Ik wil binnenkort ook beginnen met deze lampen (GU10) icm een Hue bridge. Nu heb ik thuis al spotjes en deze hangen aan Yung dimmers. Werken deze lampen ook dan nog gewoon? (Bediening en dimmen via de app etc) Ik lees bij een van de reviews op de Ikea site dat ze het alleen doen met Ikea dimmers.
Slimme lampen kun je niet aan een klassieke dimmer hangen.

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:36
pietervanhuizen schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:10:
[...]

Slimme lampen kun je niet aan een klassieke dimmer hangen.
Bedankt, dan zou ik ze dus aan een slimme dimmer of een ouderwetse aan/uit knop moeten hangen begrijp ik?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Jolly_Jumper schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 15:51:
[...]

Bedankt, dan zou ik ze dus aan een slimme dimmer of een ouderwetse aan/uit knop moeten hangen begrijp ik?
Nee, die lampen moeten Always-On zijn, dus geen schakelaar (tenzij altijd op aan) en geen dimmer.

De lamp zelf heeft een stukje tech erin zitten waarmee je hem kan dimmen.

• Mark383
  • Laatst online: 20-02-2023
Is het mogelijk om de Trädfri lampen via de app automatisch aan/uit te laten gaan met zonsondergang/zonsopgang?
Zo nee, is het op een andere manier mogelijk?

Dit zou voor mij de reden zijn om een setje aan te schaffen (of juist niet).
Heb zitten zoeken met de search, maar helaas geen duidelijk antwoord kunnen vinden. Dus hoop dat jullie me kunnen helpen :)

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mark383 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:24:
Is het mogelijk om de Trädfri lampen via de app automatisch aan/uit te laten gaan met zonsondergang/zonsopgang?

Heb zitten zoeken met de search, maar helaas geen duidelijk antwoord kunnen vinden. Dus hoop dat jullie me kunnen helpen :)
je kan wel op tijdstippen schakelen, maar er is geen afhankelijkheid in te bouwen obv. zonsopkomst/ondergang. Dat kan je wel mbv. aanvullen Home Automation systemen regelen.

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 13:38
Grrrr ineens izijn al mijn lampen, dimmers en schakelaars verdwenen uit de TRÅDFRI app. Lijkt wel of ie zichzelf naar fabrieksinstellingen heeft gezet!
Kan ik alles weer opnieuw instellen!😬

DaveD

• JunkieXP
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-11 07:35

JunkieXP

Missing the BB10 Flow =)!

mediumdry schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 18:41:
[...]
Daarnaast wilde ik ook wat kleurenlampen en voor de ikea gateway zijn er (voor zover ik weet) nog geen apps als Hue Disco om bewegende kleuren te hebben voor mijn jonge dochters. En de ikea kleurenlampen hebben overigens niet dezelfde aansturing als de hue kleurenlampen. Dus al die ambilight/disco/andere apps werken niet met de ikea kleurenlampen, al zitten ze aan de Hue Bridge. (maar dit terzijde)
Zelfde geldt inderdaad voor de KlikAanKlikUit Octopus (ICS-2000), Trust heeft bevestigd dat zowel Disco als de Kleurverloop optie niet werken vanuit hun Internet Control Station i.c.m. IKEA Trådfri. Voor mij niet echt een gemis aangezien ik het niet nodig heb, ik gebruik de kleuren vooral voor status zaken (doelpunt tijdens voetbalwedstrijden (via Olisto) en om aan te duiden welk type afval er die ochtend aan de straat mag (via MijnAfvalwijzer, Tasker en Olisto) =P).

Desktop: Wacom Intuos Pro | Logitech Z2300
Gadgets: iPhone 13 Mini
Earcandy: Sony WH1000XM3 & Beats Pro

Het Algemene Screen-Protector Topic

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Weet iemand of het Tradfri plugin stopcontact (https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90356166/) ook werkt als Zigbee signaalversterker (mesh)? De lampen doen dit wel. Wat ik nl. wil is het volgende:

Beneden heb ik een klikaanklikuit ICS2000 staan. Op zolder wil ik een klikaanklikuit zigbee waterlekkagedetector plaatsen. Deze heeft geen bereik. Als ik vervolgens halverwege het huis een tradri-lamp neerzet dan werkt het wel, omdat deze lamp het signaal versterkt. Ik wil echter geen lamp neerzetten, omdat ik boven geen gebruik maak van slimme lampen. Een apparaat in het stopcontact is wat makkelijker ergens onzichtbaar te plaatsen.
Mijn vraag is dus of dat plugin stopcontact ook op dezelfde manier het zigbee-netwerk versterkt?

[ Voor 12% gewijzigd door Palomar op 29-10-2018 12:58 ]

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-12 18:08
Mark383 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:24:

Ja hoor met iftt is dat prima mogelijk,

• JunkieXP
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-11 07:35

JunkieXP

Missing the BB10 Flow =)!

Gandalf68 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:03:
[...]

Ja hoor met iftt is dat prima mogelijk,
Volgens mij wordt IKEA's Hub nog niet ondersteund via IFTTT (of Olisto voor wat het waard is). Weet niet van waaruit je IKEA Zigbee lampen worden aangestuurd maar de Philips Hue of KlikAanKlikUit ICS-2000 kun je op deze manier wel aan de praat krijgen. Correct me if I'm wrong.

Desktop: Wacom Intuos Pro | Logitech Z2300
Gadgets: iPhone 13 Mini
Earcandy: Sony WH1000XM3 & Beats Pro

Het Algemene Screen-Protector Topic

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Palomar schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:57:
Weet iemand of het Tradfri plugin stopcontact (https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90356166/) ook werkt als Zigbee signaalversterker (mesh)?
Ik veronderstel dat Ikea gewoon dezelfde Zigbee chip gebruikt in al hun apparaten, dus vermoedelijk werken alle apparaten die door het lichtnet van stroom voorzien worden als 'versterker' (maar zeker weet ik dat niet).

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:07
*Knip* Dit voegt inhoudelijk weinig toe aan het topic.

[ Voor 86% gewijzigd door Zeehond op 29-10-2018 20:59 ]

• marcommff
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-08 15:57
winDOS schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 22:53:
[...]

Ik heb dit armatuur van Philips gebruikt waardoor die niet uitsteekt: https://www.beaumotica.nl...um=email&utm_campaign=map

• Deshmir
Weet iemand of het Tradfri plugin stopcontact (https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90356166/) ook werkt als Zigbee signaalversterker (mesh)? De lampen doen dit wel. Wat ik nl. wil is het volgende:

Beneden heb ik een klikaanklikuit ICS2000 staan. Op zolder wil ik een klikaanklikuit zigbee waterlekkagedetector plaatsen. Deze heeft geen bereik. Als ik vervolgens halverwege het huis een tradri-lamp neerzet dan werkt het wel, omdat deze lamp het signaal versterkt. Ik wil echter geen lamp neerzetten, omdat ik boven geen gebruik maak van slimme lampen. Een apparaat in het stopcontact is wat makkelijker ergens onzichtbaar te plaatsen.
Mijn vraag is dus of dat plugin stopcontact ook op dezelfde manier het zigbee-netwerk versterkt?
Ik heb de hub in de meterkast, dan schuin richting de woonkamer 2 lampen.
De volgende lamp zit 4,5meter+9,5m tuin (~14m) vast aan de schuur/berging.
Enige probleem was het bereik van de hub naar de app om het koppelproces te volgen.. dit is ong 18m.

Denk dat je zolder het ook wel haalt als je de ikea plug ertussen doet

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

JunkieXP schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 14:07:
[...]

Volgens mij wordt IKEA's Hub nog niet ondersteund via IFTTT (of Olisto voor wat het waard is). Weet niet van waaruit je IKEA Zigbee lampen worden aangestuurd maar de Philips Hue of KlikAanKlikUit ICS-2000 kun je op deze manier wel aan de praat krijgen. Correct me if I'm wrong.
Ik heb het werkend via de automation in de HomeKit app van Apple, dus met iOS lukt het gewoon (zolang je een Apple TV hebt).

youtube.com/@hisrep

• kruimel0
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-11 16:51
Ik heb een vraag aan degenen die meer verstand hebben van de Tradfri lampen:
De Tradfri-lampen die ik heb vertonen vrij gelimiteerd 'helderheids-bereik'. Op het oog is 1% helderheid van de lampen al vrij fel. Ik zie nog wel duidelijk verschil als ik de helderheid verder verhoog.

Ben ik hier de enige in, en/of weet iemand toevallig of dit update-gerelateerd is?

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-12 00:51
de lampen van Ikea dimmen niet erg ver. Dat is voor sommigen een reden om voor bepaalde toepassingen (slaapkamers) andere lampen te kopen die verder dimmen, zoals de Hue lampen. Ligt dus niet aan jou, is een algemeen probleem.

• Palomar
  • Niet online
Klopt, op de laagste stand vind ik het ongeveer vergelijkbaar met ouderwetse 25 watt gloeilampen. Niet echt gedimd dus, maar wel zwakker dan normaal. Voor de eettafel bijv. vind ik het prima.

• Palomar
  • Niet online
Slonzo schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:49:
[...]

Ik veronderstel dat Ikea gewoon dezelfde Zigbee chip gebruikt in al hun apparaten, dus vermoedelijk werken alle apparaten die door het lichtnet van stroom voorzien worden als 'versterker' (maar zeker weet ik dat niet).
Ik haal anders gewoon zo'n ding om het te kunnen proberen. Komt anders ook wel van pas ;)

• Erik1971

Het mesh netwerk gedrag is standaard onderdeel van ZigBee pro waar de verschillende profielen zoals ZLL en ZigBee 3.0 boven op werken! Dus ja als de plug onderdeel is van je ZigBee netwerk kan deze dienst doen als repeater om je netwerk bereik te vergroten!

Vraag is of je de Tradfri plug kunt koppelen met de ICS2000 bridge, het lukt namelijk (nog?) niet om deze te koppelen met een Hue Bridge?! Daar heb ik helaas geen ervaring mee, maar ja de plug kost maar 10€ dus je zou het erop kunnen wagen!

• Palomar
  • Niet online
Erik1971 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:09:
[...]

Het mesh netwerk gedrag is standaard onderdeel van ZigBee pro waar de verschillende profielen zoals ZLL en ZigBee 3.0 boven op werken! Dus ja als de plug onderdeel is van je ZigBee netwerk kan deze dienst doen als repeater om je netwerk bereik te vergroten!

Vraag is of je de Tradfri plug kunt koppelen met de ICS2000 bridge, het lukt namelijk (nog?) niet om deze te koppelen met een Hue Bridge?! Daar heb ik helaas geen ervaring mee, maar ja de plug kost maar 10€ dus je zou het erop kunnen wagen!
in het klikaanklikuit-topic las ik dat mensen hem kunnen koppelen, dus daar ga ik maar even vanuit ;)

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:31
Hoop wel dat ze dit snel een keer toevoegen. hoorde wel dat het bij de HUE ook niet fijn werkt je kunt niet zeggen met zonsondergang aan en om 11u uit.

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-11 14:42
BlueSS50 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:05:
Hoop wel dat ze dit snel een keer toevoegen. hoorde wel dat het bij de HUE ook niet fijn werkt je kunt niet zeggen met zonsondergang aan en om 11u uit.
Dat kan wel degelijk. Vanuit de Hue app ga je naar de tab Routines. Dan kies je daar Other routines. Dan create je een custom routine. En daar kan je de trigger aangeven: At specific time, at sunset, at sunrise. Vervolens kies je de lampen/kamers. Vervolgens in een andere routine kan je kiezen wanneer deze weer uit moeten.

Is niet helemaal ideaal. Maar het werkt wel. Wat je dus eigenlijk maakt is 2 routines met beide een andere trigger. Eentje met zondergang aan. En eentje met om 11 uur uit.

Wanneer je iets flexibeler wilt zijn, bijvoorbeeld dat hij alleen uit moet als ook iets anders uit staat. Dan kan je dat doen met de app Hue Essentials (is voor Android). Deze app werkt zowel op de Hue bridge als de Tradfri bridge.

Zo heb ik op mijn dimmer remotes staan dat de aan-knop alleen lampen van scene wisseld als deze nog niet aan staan. Maar de overige lampen in die kamer die dan wel aan staat die gaan dan wel naar die scene. Allemaal van dat soort leuke dingetjes.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB - Corsair Nautilus 360 RS ARGB, Cooler Master MWE Gold 1250 V2 ATX 3.1

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

(Ik heb m'n bericht gewist, want BarryS schreef al hetzelfde.)

[ Voor 94% gewijzigd door aawe mwan op 31-10-2018 18:08 ]

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:14
Weet iemand waar bij een grote Ikea 30c90cm Floalt (deze) de stroomaansluiting zit? Aan een korte kant, of aan een lange kant? En in het midden of niet? Een foto van de achterkant zou super zijn, want dat is online nergens te vinden :(

Ik vraag het omdat ik zo'n lamp onder mijn keukenkastjes wil monteren. Ik heb dat al gedaan met een 30x30 Floalt, geeft supermooi licht. Een Floalt is van zichzelf behoorlijk dik, maar ik heb het "montagevierkant" eraf geschroefd en het LED-paneel direct tegen de onderkant van het kastje gemonteerd.

Met een vierkant Floalt maakt het niet uit waar de stroomaansluiting zit, met een rechthoekige wel. Ik hoop dat iemand deze info heeft. Anders moet ik naar de Ikea :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

JeroenH schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 12:22:
Weet iemand waar bij een grote Ikea 30c90cm Floalt (deze) de stroomaansluiting zit? Aan een korte kant, of aan een lange kant? En in het midden of niet? Een foto van de achterkant zou super zijn, want dat is online nergens te vinden :(

Ik vraag het omdat ik zo'n lamp onder mijn keukenkastjes wil monteren. Ik heb dat al gedaan met een 30x30 Floalt, geeft supermooi licht. Een Floalt is van zichzelf behoorlijk dik, maar ik heb het "montagevierkant" eraf geschroefd en het LED-paneel direct tegen de onderkant van het kastje gemonteerd.

Met een vierkant Floalt maakt het niet uit waar de stroomaansluiting zit, met een rechthoekige wel. Ik hoop dat iemand deze info heeft. Anders moet ik naar de Ikea :)
dit dan?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• JeroenH
Bedankt, maar daar haal ik van de rechthoekige Floalt niet uit waar de draden uit de lamp komen na verwijdering van het "montagevierkant". Als pagina 13 de 30x30cm Floalt weergeeft is het nog eens fout; de snoeren komen dicht bij één van de randen uit lamp, niet in het midden zoals op het plaatje staat getekend.

Ik ben bang dat ik naar de Ikea moet, en er daar één uit de doos of van de muur moet trekken...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

JeroenH schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 13:31:
[...]

Bedankt, maar daar haal ik van de rechthoekige Floalt niet uit waar de draden uit de lamp komen na verwijdering van het "montagevierkant". Als pagina 13 de 30x30cm Floalt weergeeft is het nog eens fout; de snoeren komen dicht bij één van de randen uit lamp, niet in het midden zoals op het plaatje staat getekend.

Ik ben bang dat ik naar de Ikea moet, en er daar één uit de doos of van de muur moet trekken...
Wil best voor je kijken (ga vanavond toch naar Ikea :9 ), maar ben bang dat je er niet achter gaat komen voordat je hem koopt?

• frituurvetpet
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-04 10:44
Kan iemand hier mij uitleggen wat het wezenlijke verschil is tussen:

Deze Tradfri voor 10e https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10318263/
En deze Tradfri voor 20e: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60338452/

• masterBunny
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-11 15:37
Ja 20 lumen minder bij de duurdere variant, maar bij die kun je de tint wit weer instellen.

"De lichtkleur kan variëren tussen 2200 Kelvin (warm licht), 2700 Kelvin (warmwit) en 4000 Kelvin (koudwit)."

• frituurvetpet
masterBunny schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:55:
Ja 20 lumen minder bij de duurdere variant, maar bij die kun je de tint wit weer instellen.

"De lichtkleur kan variëren tussen 2200 Kelvin (warm licht), 2700 Kelvin (warmwit) en 4000 Kelvin (koudwit)."
Thanks. Dus de goedkopere variant heeft niet de tint 4000 Kelvin (koudwit)? (Dat staat er bij die andere niet bij toch?)

• RudolfR
  • Nu online
@frituurvetpet Die is 2700k

• JeroenH
Toppe schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 14:20:
Wil best voor je kijken (ga vanavond toch naar Ikea :9 ), maar ben bang dat je er niet achter gaat komen voordat je hem koopt?
Als het makkelijk kan, nou graag! Als het niet lukt dan begin ik ook te geloven dat ik er één moet kopen en er dan achter moet komen. En dat is niet zo erg maar ik ben juist nu bezig met het trekken van de stroomdraden. Het had handig geweest als ik had geweten waar ik het heen had moeten trekken.

Geen echt groot probleem dus :-)

JeroenH schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 16:05:
[...]

Als het makkelijk kan, nou graag! Als het niet lukt dan begin ik ook te geloven dat ik er één moet kopen en er dan achter moet komen. En dat is niet zo erg maar ik ben juist nu bezig met het trekken van de stroomdraden. Het had handig geweest als ik had geweten waar ik het heen had moeten trekken.

Geen echt groot probleem dus :-)
Hmmm, zie net dat House Of Cards seizoen 6 uitkomst 8)7

• frituurvetpet

• JeroenH
Toppe schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 16:18:
Hmmm, zie net dat House Of Cards seizoen 6 uitkomst 8)7
Ja, nee, dan houdt het op, da's duidelijk. Overmacht :D

• Quad
  • Registratie: Mei 2009

Quad

Doof

frituurvetpet schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:51:
Kan iemand hier mij uitleggen wat het wezenlijke verschil is tussen:

Deze Tradfri voor 10e https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10318263/
En deze Tradfri voor 20e: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60338452/
Ik vind de andere van 20 euro wat mooier licht geven en wat chiquer. Heb daar nu twee van in de buiten verlichting. Het standaard kleur van de goedkopere variant vond ik ook niet zo erg mooi.

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

• JeroenH
Toppe schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 21:04:
Kort en krachtig: niets te zien en medewerker keek me glazig aan _O-
Haha, prachtig :D In ieder geval bedankt, ik koop er wel gewoon één en ik zie wel waar de aansluiting zit. Moet ik maar even wachten met het kabelwerk.

JeroenH schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 21:15:
[...]

Haha, prachtig :D In ieder geval bedankt, ik koop er wel gewoon één en ik zie wel waar de aansluiting zit. Moet ik maar even wachten met het kabelwerk.
Nou niet zo prachtig, toen ik klaar was met haar begon ik een hektar uit elkaar te halen (kijken of ik de kabel kan vervangen) komt ze nogal snel aan gelopen “MENEER! Waar zijn we bezig!?” Dus heel droog: even kijken of de boel wel veilig is aangesloten O-)

• CypherMK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-11 11:56
sloth schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:58:
Gebruikt er iemand de Trådfri lampen zonder de hub door bijvoorbeeld van zigbee2mqtt gebruik te maken? Hoe bevalt dit?
Ik gbruik nu 3 gu10 lampen van ikea. Die goedkoopste. Kleurtemperatuur is ok. Had iets warmer gemogen. Heb ze nu geautomatiseerd met node red en kan ze ook bedienen via home assistant. Werkt redelijk goed. Ik merk vooral, dat meerdere commandos via MQTT ervoor zorgen, dat ze niet altijd reageren. Transition instellen is onstabieler lijkt het.
Ik heb nu de Pi ongeveer 4 meter van de lampen (zitten in plafond) af staan met een deur en muur ertussen. Heel soms valt de verbinding weg. Het lijkt stabieler als de Pi dichterbij staat, maar dat is helaas geen optie.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 20:14
JeroenH schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 13:31:
[...]

Bedoelen ze met die tekeningen dan niet dat je zelf kan bepalen aan welke zijde je het snoer eruit laat komen?

iRacing Profiel

• JeroenH
Wild Chocolate schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 23:16:
[...]

Bedoelen ze met die tekeningen dan niet dat je zelf kan bepalen aan welke zijde je het snoer eruit laat komen?
Als je het "montagevierkant" (ik kan er geen beter woord voor bedenken) erop laat zitten maakt dit niet uit, dan heb je de ruimte om het 240V-snoer overal heen te leiden waar je wilt. Echter, ik monteer alleen de "LED-plaat" onder mijn keukenkastje, en dan wordt de plek waar de laagspanningsdraden uit de lamp komen ineens belangrijk. Ik ga vandaag naar de Ikea, een 30x90 Floalt kopen. Ik zal foto's maken en posten wat ik bedoel, het is lastig in woorden uit te drukken.

JeroenH schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:04:
[...]

Als je het "montagevierkant" (ik kan er geen beter woord voor bedenken) erop laat zitten maakt dit niet uit, dan heb je de ruimte om het 240V-snoer overal heen te leiden waar je wilt. Echter, ik monteer alleen de "LED-plaat" onder mijn keukenkastje, en dan wordt de plek waar de laagspanningsdraden uit de lamp komen ineens belangrijk. Ik ga vandaag naar de Ikea, een 30x90 Floalt kopen. Ik zal foto's maken en posten wat ik bedoel, het is lastig in woorden uit te drukken.
Ik gok een aansluiting aan de zijkant :9~ Anders zou je toch al snel een 2cm missen waar de draden aan het paneel vastzitten

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 04-11-2018 10:49 ]

• Sephone
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-07-2023
Ik kan het niet helemaal terugvinden in het topic (of ik kan de flarden van info niet koppelen..)

Je kan dus de Tradfri lampen koppelen aan de HUE bridge.

Maar werken de lampen dan goed mee in de scene's van HomeKit? (ook qua dimmen van het ene naar de andere scene's).

Ik las ergens anders wel dat als je tegen Siri zegt, zet alle lampen uit. Dat de Tradfri lampen dan blijven branden, omdat deze niet in homekit worden weergegeven.

Met andere worden, welke functionaliteiten missen er in HomeKit als je Tradfri lampen koppelt aan de HUE bridge.

 MacBook Pro Retine 15" 2,3 Ghz 16GB - iPad mini 16GB WiFi - iPhone 5 - Apple TV 2 - Airports

• davegriffejoen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:01
Als je geen extra software zoals bijvoorbeeld Homebridge gebruikt, kan je via de Hue bridge alleen (Friends of) Hue apparatuur aansturen met HomeKit.

• JeroenH
Toppe schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:48:
Ik gok een aansluiting aan de zijkant :9~ Anders zou je toch al snel een 2cm missen waar de draden aan het paneel vastzitten
Hij zit inderdaad aan een korte kant, maar niet in het midden, wat fijn is voor hoe ik de montage had bedacht!

Hier een foto van de Floalt (klik voor ware grootte):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/v3dKWpGOQGNpoF3taD4RcUv1/medium.jpg

Op deze foto heb ik het "montagevierkant" net verwijderd. De aansluiting waar het me om gaat zit helemaal links, iets uit het midden. Het zijn vier draden waarover de controller de twee aparte set LEDs (koudwit en warmwit) aan kan sturen. Ik zal deze draden iets moeten verlengen, maar dat is geen probleem.

Alles wat je op de foto ziet (controller, metalen bevestigingsdingetjes, heb ik allemaal verwijderd, waar door de achterkant van de LEDlamp nu vrijwel vlak is.

-edit-

Ik heb de controller opengemaakt, en dat ziet er zo uit (plus wat aanduidingen van wat ik denk dat de diverse componenten zijn):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/301xObtsyGbf1iOgNwpcef8V/full.jpg

Het afschermblikje van de microcontroller is leeggepoetst, dus daar kun je niet makkelijk aan zien wat ze gebruikt hebben. Geen idee (niet naar gegoogled) of er mensen zijn die er achter gekomen zijn wat er in zit.

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 04-11-2018 22:00 ]

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-11 07:39
in nieuwe aanbouw / keuken overweeg ik Tradfri voor de verlichting (Hue is me wat te duur met 16 spots en 3 losse lampen).

- beste is gateway bedraad aan te sluiten?
- het werkt op het ZigBee protocol, ik kan nergens vinden hoe dit zit met bereik. Z-Wave breidt zich zelf uit via bedrade devices.
- in de aanbouw wil ik dan eigenlijk geen fysieke knoppen meer op de muur, maar wel bv een Tap / dimmer van Ikea zelf. Kan ik beste dan ergens uit zicht toch de fysieke knoppen beter laten plaatsen?
- stel ik wil hotelschakeling maken; bij binnenkomst heb ik bv 1 afstandsbediening aan de muur, kan ik dan makkelijk kiezen tussen diverse lampen?
- uiteindelijk ook misschien werken met Z-wave motion sensors, iemand idee of dit goed combineert in Home Assistant?

[ Voor 9% gewijzigd door trekker22 op 06-11-2018 10:43 ]

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
trekker22 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:40:
in nieuwe aanbouw / keuken overweeg ik Tradfri voor de verlichting (Hue is me wat te duur met 16 spots en 3 losse lampen).

- beste is gateway bedraad aan te sluiten?
- het werkt op het ZigBee protocol, ik kan nergens vinden hoe dit zit met bereik. Z-Wave breidt zich zelf uit via bedrade devices.
- in de aanbouw wil ik dan eigenlijk geen fysieke knoppen meer op de muur, maar wel bv een Tap / dimmer van Ikea zelf. Kan ik beste dan ergens uit zicht toch de fysieke knoppen beter laten plaatsen?
- stel ik wil hotelschakeling maken; bij binnenkomst heb ik bv 1 afstandsbediening aan de muur, kan ik dan makkelijk kiezen tussen diverse lampen?
- uiteindelijk ook misschien werken met Z-wave motion sensors, iemand idee of dit goed combineert in Home Assistant?
Gateway bedraad is wel sneller voor mijn gevoel. Zigbee doet hetzelfde als Z wave als het gaat om uitbreiden van bereik. Je zou bewijzen van een blindplaat kunnen monteren, waar je de dimmer op plakt, op die manier kun je alsnog de boel stroomloos maken als het nodig is. Je kan niet een dimmer voor meer dan 1 groep te gelijk gebruiken. Home Assistant werkt perfect met Tradfri, doe het hier zelf ook met Xiaomi sensoren, geen enkel probleem.

• RudolfR
  • Nu online
Je móet de Tradfri gateway toch aansluiten via ethernet-kabel; of heeft-ie ook ondersteuning voor wi-fi?

't Ding ligt al een tijdje ongebruikt in de kast, maar wi-fi was volgens mij nooit een optie.

Ben kennelijk niet de enige: https://iot.stackexchange...tradfri-gateway-to-a-wifi

[ Voor 23% gewijzigd door RudolfR op 06-11-2018 12:41 . Reden: Kennelijk had ik 't mis ]

• Zandpad
  • Nu online
RudolfR schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:55:
Je móet de Tradfri gateway toch aansluiten via ethernet-kabel; of heeft-ie ook ondersteuning voor wi-fi?

't Ding ligt al een tijdje ongebruikt in de kast, maar wi-fi was volgens mij nooit een optie.
Nee hoor, kan altijd al via WiFi.
Wrong!

• trekker22
Stel ik hang bij binnenkomst ruimte een afstandsbediening. Kan ik dan ook makkelijke tussen 4 groepen schakelen?
Eet tafel
Spotjes
Spotjes spoel eiland
Spotjes afzuigkap

Is niks voor toch?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

nee een afstandsbediening is voor een lamp//groep en dat is het

• Zandpad
  • Nu online
trekker22 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:32:
Stel ik hang bij binnenkomst ruimte een afstandsbediening. Kan ik dan ook makkelijke tussen 4 groepen schakelen?
Eet tafel
Spotjes
Spotjes spoel eiland
Spotjes afzuigkap

Is niks voor toch?
Nee. Je moet dan de afstandsbediening naar een andere groep schuiven in de Tradfri app.

• trekker22
Dat is lomp. Mijn buitenlampeneen mooie ab met 6 knoppen aan/uit.
Was hier toch ook makkelijk mee te maken...

• xFeverr
  • Laatst online: 01-12 08:09
tsja, dat is lomp. Het heeft ook wel z'n voordelen. Je hebt bij bediening via de afstandsbediening de bridge niet persé nodig. Als die er is uit ligt (bij mij nog niet gebeurt, maar het zou altijd kunnen) werken je lampen nog steeds.

(Ook had ik tijdens een verbouwen het 'probleem' dat er gewerkt moest worden aan dezelfde electra-groep als waar de router/modem/ikea-bridge aan hing. De lampen elders in het huis kon ik dus gewoon nog gebruiken).

Let er even op dat je per groep maximaal 10 lampen kwijt kunt. Dus met afstandsbedieningen heb je er al 2 nodig als je er 16 spots op wil doen.

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-12 13:44
Zandpad schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:26:
[...]

Nee hoor, kan altijd al via WiFi.
Is dat zo? Hoe dan? Volgens mij kun je m alleen instellen alsie al aan je netwerk zit, en dat moet dan dus bedraad.

• Zandpad
  • Nu online
Prullenbak84 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 08:41:
[...]

Is dat zo? Hoe dan? Volgens mij kun je m alleen instellen alsie al aan je netwerk zit, en dat moet dan dus bedraad.
I stand corrected, ik dacht inderdaad dat dat ging, maar het is niet zo. Werkt alleen bedraad!

• Erik1971
Zandpad schreef op woensdag 7 november 2018 @ 10:30:
[...]

I stand corrected, ik dacht inderdaad dat dat ging, maar het is niet zo. Werkt alleen bedraad!
Je had half gelijk, er zit namelijk wel een Wifi chip in de bridge maar deze wordt (nog?) niet gebruikt, zie https://nl.ifixit.com/Tea...RI+Gateway+Teardown/85936

Zelfde is ook het geval met Hue 2.x Bridge, deze heeft ook een Wifi chip maar wordt ook (nog?) niet gebruikt.

Je zou bijna denken dat Ikea de Hue bridge gewoon heeft nagebouwd 8)7

• Zandpad
  • Nu online
Erik1971 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:29:
[...]

Je had half gelijk, er zit namelijk wel een Wifi chip in de bridge maar deze wordt (nog?) niet gebruikt, zie https://nl.ifixit.com/Tea...RI+Gateway+Teardown/85936

Zelfde is ook het geval met Hue 2.x Bridge, deze heeft ook een Wifi chip maar wordt ook (nog?) niet gebruikt.

Je zou bijna denken dat Ikea de Hue bridge gewoon heeft nagebouwd 8)7
Toekomstige functionaliteit? Die bridge is wel behoorlijk verkleurt trouwens.

Verwijderd

Goedemiddag Allen,

Ik wil graag overstappen op TRÅDFRI en wil beginnen op de zolder, ik heb hier alleen een belabberde wifi maar ben wel in de mogelijkheid om de gateway aan te sluiten via ethernet. Maken allen eventuele lampen verbinding met wifi of rechtstreeks met de gateway? Als die namelijk verbinding met de wifi maken moet ik dat gedeelte eerst regelen.

Ik hoor graag!

• Deshmir
Verwijderd schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:55:
Goedemiddag Allen,

Ik wil graag overstappen op TRÅDFRI en wil beginnen op de zolder, ik heb hier alleen een belabberde wifi maar ben wel in de mogelijkheid om de gateway aan te sluiten via ethernet. Maken allen eventuele lampen verbinding met wifi of rechtstreeks met de gateway? Als die namelijk verbinding met de wifi maken moet ik dat gedeelte eerst regelen.

Ik hoor graag!
Ze maken verbinding met de gateway; maar reageren ook op een gekoppelde motion sensor, dimmer of afstandsbediening.

• Arjan A
  • Laatst online: 01-12 13:57

Arjan A

Cenosillicafoob

Verwijderd schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:55:
Goedemiddag Allen,

Ik hoor graag!
De lampen worden altijd eerst gekoppeld aan een afstandsbediening, die op zijn beurt weer eenmalig aan de gateway wordt gekoppeld. Nieuwe lampen op de afstandsbediening zijn automatisch ook via de gateway te benaderen.
Alles verbindt met elkaar en gebruikt mesh, de lampen, de ab en de gateway staan allemaal met elkaar in verbinding.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Verwijderd

Arjan A schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:43:
[...]

De lampen worden altijd eerst gekoppeld aan een afstandsbediening, die op zijn beurt weer eenmalig aan de gateway wordt gekoppeld. Nieuwe lampen op de afstandsbediening zijn automatisch ook via de gateway te benaderen.
Alles verbindt met elkaar en gebruikt mesh, de lampen, de ab en de gateway staan allemaal met elkaar in verbinding.
Oke bedankt voor je antwoord.
Ik wil het simpel houden met 2 lampen, één afstandbediening en ze ook kunnen beheren via de homekit app van apple.
Hiervoor heb ik natuurlijk de gateway en de lampen nodig. Maar heb ik hiervoor ook de driver (https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50356187/) nodig?

• Arjan A
  • Laatst online: 01-12 13:57

Arjan A

Cenosillicafoob

Verwijderd schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:59:
[...]

Oke bedankt voor je antwoord.
Ik wil het simpel houden met 2 lampen, één afstandbediening en ze ook kunnen beheren via de homekit app van apple.
Hiervoor heb ik natuurlijk de gateway en de lampen nodig. Maar heb ik hiervoor ook de driver (https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50356187/) nodig?
Die driver heb je alleen nodig voor bepaalde LED-verlichting. De gewone E27, E14 (schroefdraad in gewone fitting) en GU10 (ter vervanging van halogeen spots) lampen hebben die driver niet nodig.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• Miel1510
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-11-2023
Ik heb thuis een Tradfri systeem (lampen, afstandsbediening en een gateway) kan ik hier losse Philips Hue lampen op aansluiten of moet ik dan ook een Philips Hue bridge hebben?

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Het viel me vandaag op dat de Tradfri E14 kaarslamp weer op de site staat.

aawe mwan schreef op woensdag 7 november 2018 @ 23:06:
Het viel me vandaag op dat de Tradfri E14 kaarslamp weer op de site staat.
Ja eindelijk, heb er serieus sinds begin februari op zitten wachten, nu is de overkapping eindelijk helemaal af _/-\o_

Ikea op Reddit
Get the remotes and sensor connected in home kit so we can use them for automations.

Ikea:

Hi!

This is something that's under our radar. We have seen a lot of people asking for this, and we understand the need.

/Oscar IKEA TRÅDFRI Team
Het is in elk geval geen nee _/-\o_

[ Voor 41% gewijzigd door Toppe op 08-11-2018 06:10 ]

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-12 00:51
Arjan A schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:43:
[...]

Niet helemaal.. De gateway is centraal, die bepaalt de encryptiesleutel voor het zigbee netwerk. Je moet eerst de afstandsbediening (of sensor) koppelen met de gateway, daarna kan je met die afstandsbediening (of sensor) lampen in het netwerk van de gateway halen door ze te koppelen.

Dit is het grote verschil met Philips Hue, die ongeconfigureerde Hue lampen ontdekt en in het met de encryptiesleutel configureert. De ikea manier heeft dus een security voordeel.

Nadat een zigbee apparaat een encryptiesleutel en zigbee kanaal heeft, dan werken ze in een mesh netwerk, wat wil zeggen dat ieder apparaat ook als een soort router werkt. Dus als de afstand tussen twee zigbee lampen (of de gateway en een lamp) te groot is om goed contact te maken, dan helpt het om een extra lamp er tussenin te zetten.

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:40

Chrisjuh_15

Facta non verba

Iemand al een idee wanneer de homekit update voor de slimme stekkers uit gaat komen? Het is best irritant om automations via Homekit te hebben, maar handmatig continu een lamp te moeten aanzetten.

• Deshmir
Chrisjuh_15 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:56:
Iemand al een idee wanneer de homekit update voor de slimme stekkers uit gaat komen? Het is best irritant om automations via Homekit te hebben, maar handmatig continu een lamp te moeten aanzetten.
Eind oktober

• Erik1971
mediumdry schreef op donderdag 8 november 2018 @ 07:30:
[...]

Niet helemaal.. De gateway is centraal, die bepaalt de encryptiesleutel voor het zigbee netwerk. Je moet eerst de afstandsbediening (of sensor) koppelen met de gateway, daarna kan je met die afstandsbediening (of sensor) lampen in het netwerk van de gateway halen door ze te koppelen.

Dit is het grote verschil met Philips Hue, die ongeconfigureerde Hue lampen ontdekt en in het met de encryptiesleutel configureert. De ikea manier heeft dus een security voordeel.

Nadat een zigbee apparaat een encryptiesleutel en zigbee kanaal heeft, dan werken ze in een mesh netwerk, wat wil zeggen dat ieder apparaat ook als een soort router werkt. Dus als de afstand tussen twee zigbee lampen (of de gateway en een lamp) te groot is om goed contact te maken, dan helpt het om een extra lamp er tussenin te zetten.
Sorry maar je verhaal klopt niet helemaal, wat betreft verschil in security tussen Hue en Tradfri, beide gebruiken ZLL (en dus dezelfde key set) en hebben dus een distributed coordinator oplossing, dat betekend dat je geen centraal device hebt die de key uitdeeld, maar iedere router (lamp) dat kan. Het verschil tussen Philips en Ikea is, dat Ikea alleen maar gebruik maakt van zogenaamde Touchlinken (is notabene een Philips uitvinding, zie LivingColors) en Philips gebruikt in combinatie met de bridge het Clasic Join princiepe (netwerk wordt tijdelijk open gezet en lampen die nog geen netwerk hebben joinen dan dit open netwerk).

Philips ondersteund ook het touchlinken (uit veiligheids redenen alleen de eerste 30 minuten na poweren lamp), want ze verkopen ook lampen en armaturen met alleen een Hue Dimmer Switch en dan kun je lampen middels touchlinken toevoegen.

Als het op security aankomt is Philips zelf veiliger, want als je lamp een netwerk heeft gejoined dan kun je die niet zomaar "stelen", aan een ander netwerk koppelen, je moet dan eerst lamp power cyclen voor touchlinken, of je moet de 6 digit code die op de lamp/armatuur staat invoeren in de Hue App om hem op de "clasic join" manier toe te voegen.
Pagina: 1 ... 45 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)