Hallo allemaal,
Ik heb dit weekend ook maar eens de stap genomen en een paar Tradfri apparaten voor mijn Zigbee 3.0 netwerkje aangeschaft. Ik heb nu een
E27 LED 980lm lamp, een
E1524 remote, een
ICTC-G-1 dimmer,
E1525 bewegingssensor.
De coordinator in mijn Zigbee netwerk is een
Ubisys G1 gateway.
Helaas is mijn conclusie: Het werkt niet.
Zelfs niet als ik enkel een ad-hoc Zigbee LightLink netwerk probeer te maken met meer dan een lamp en één remote (en dus geen coordinator erbij haal).
Volgens mij zijn er twee kernproblemen: Het instellen van bindings is onbetrouwbaar, en het verwijderen van bindings is niet mogelijk zonder een factory reset van zowel de lamp als alle remotes die er aan gekoppeld zijn.
Ik heb geprobeerd om zowel om de beurt één, als ook tegelijkertijd twee of drie remotes aan de tradfri lamp te koppelen. Hierbij viel me op dat ondanks een factory reset de bindings van vóór de reset soms intact kunnen blijven. Bovendien bleek bij mijn experimenten waarbij ik meer dan één remote aan één lamp wilde koppelen, dat het koppelen van een nieuwe remote er zomaar voor kan zorgen dat alle eerdere bindings niet meer werken.
Ook de manier waarop je een binding aanmaakt is niet betrouwbaar. Volgens de handleidingen hebben alle drie de remotes die ik getest heb slots voor max. 10 bindings. Ik heb geprobeerd om bindings via de coordinator te pushen, en touchlink bindings aan te maken. Enkel in het geval van de dimmer bleken de gepushte bindings ook te werken. In het geval van de gewone remote en bewegingssensor werkten enkel de touchlink bindings
soms.
Tot slot heb ik ook geprobeerd om groepen aan de remotes te binden, maar dat bleek slechts bij één van 10 pogingen enig effect te hebben; en wel dat vervolgens slechts één lamp (van 2) in de groep naar de commando's van de dimmer luisterde.
Het verwijderen van bindings blijkt niet mogelijk; volgens de handleiding is de enige manier om dat te bewerkstelligen het resetten van een remote; onhandig als je meerdere lampen aan de remote hebt gekoppeld, maar je wilt er slechts één verwijderen.
Het is dan wel mogelijk om "delete binding" commando's te pushen vanuit de coordinator, maar dit heeft geen enkel effect. En zoals eerder al genoemd, blijft soms na een factory reset een binding actief.
Als ik deze ervaring even vergelijk met het gebruiken van bijv. een stel
Osram Lightify A19 Tunable White lampen (met een Zigbee HA firmware voor de Noord-Amerikaanse markt), en een
hue dimmer, kan ik enkel aanraden om Tradfri producten nog even over te slaan. Ik zal de mijne deze week terug brengen naar de winkel.
Ik ben benieuwd of en hoe anderen met name managed bindings betrouwbaar voor elkaar hebben weten te krijgen (o.a. m.b.t. groepen), en in het bijzonder hoe bindings weer verwijderd kunnen worden zonder de apparaten te resetten.
[
Voor 0% gewijzigd door
derabbink op 14-10-2018 19:57
. Reden: tikfout verwijderd, en link naar product toegevoegd ]