• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:17

aawe mwan

Wat ook leuk is:

bloblub schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:07:
De vernieuwde Google Home app maakt het ook mogelijk om je lampen te schakelen buiten huis.
[...]
EDIT: Direct na het posten bedacht ik me dat updates natuurlijk ook gewoon binnenkomen. 8)7
Ik zie ook dat het werkt, leuk dat je dit ontdekt hebt.

Bij mij is binnenkomend internetverkeer dichtgetimmerd, dus dit betekent dat Google Home buitenshuis alleen verbinding kan maken met Tradfri via een server ergens op internet, waar de IKEA hub dan dus permanent verbinding mee moet hebben.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
aawe mwan schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:55:
[...]

Ik zie ook dat het werkt, leuk dat je dit ontdekt hebt.

Bij mij is binnenkomend internetverkeer dichtgetimmerd, dus dit betekent dat Google Home buitenshuis alleen verbinding kan maken met Tradfri via een server ergens op internet, waar de IKEA hub dan dus permanent verbinding mee moet hebben.
Volgens mij stuurt de google home een lokaal verzoek naar Tradfri. Net zoals py.tradfri doet.
dus telefoon --> google server --> google home --> lokaal bericht naar Tradfri hub

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

SPX420 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:01:
[...]
Volgens mij stuurt de google home een lokaal verzoek naar Tradfri. Net zoals py.tradfri doet.
dus telefoon --> google server --> google home --> lokaal bericht naar Tradfri hub
Ja maar nee, want ik heb geen google home apparaat in huis.

• SPX420
  • Niet online
aawe mwan schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:03:
[...]

Okee, toch anders dan ik dacht O-)

• bloblub
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-11 22:06
aawe mwan schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:03:
[...]

Ik ook niet inderdaad.

Ik heb wel een androidtablet liggen. Maar als die in vliegtuigstand staat werkt Google Home ook gewoon op afstand.

Dan vraag ik me wel af waarom Apple's Homekit ook niet een directe verbinding maakt me de Tradfri hub. Ik dacht namelijk dat je een iPad/Apple Tv aan je lokale netwerk moest hangen omdat tradfri alleen lokaal draait.
bloblub schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:28:
[...]

Ik ook niet inderdaad.

Ik heb wel een androidtablet liggen. Maar als die in vliegtuigstand staat werkt Google Home ook gewoon op afstand.

Dan vraag ik me wel af waarom Apple's Homekit ook niet een directe verbinding maakt me de Tradfri hub. Ik dacht namelijk dat je een iPad/Apple Tv aan je lokale netwerk moest hangen omdat tradfri alleen lokaal draait.
Omdat HomeKit apparaten werken met een rechtstreekse verbinding. De Ikea gateway is HomeKit ‘gecertificeerd’, de lampen niet. Hier zit (vermoed ik) een veiligsheidsreden achter. Apple wilt alles via zijn eigen (versleutelde) verbinding laten lopen, een Apple tv kan hier voor zorgen.

Geen idee hoe Google home dit doet, maar ik vermoed dat deze via WiFi worden verbonden?

[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 12-10-2018 16:40 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:59
Je kan de Home app helaas ook niet wijsmaken dat de stopcontacten ook lampen zijn.
"All lights on" zet allen de bulbs aan, en niet de stopcontacten.

Ze moeten nog een hoop doen wil het echt handig zijn.

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:19

Louw Post

Cerenas

frickY schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 20:05:
Je kan de Home app helaas ook niet wijsmaken dat de stopcontacten ook lampen zijn.
"All lights on" zet allen de bulbs aan, en niet de stopcontacten.

Ze moeten nog een hoop doen wil het echt handig zijn.
Is het wel mogelijk om de plug los aan te zetten met de assistance? Ik moet de mijne nog aansluiten, maar ik wil hem wel los aan en uit kunnen doen.

Zit dan denk ik wel met het probleem dat ik maar 1 afstandsbediening heb en daar moet ik hem dan wel per se mee koppelen?
Louw Post schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 21:34:
[...]

Is het wel mogelijk om de plug los aan te zetten met de assistance? Ik moet de mijne nog aansluiten, maar ik wil hem wel los aan en uit kunnen doen.

Zit dan denk ik wel met het probleem dat ik maar 1 afstandsbediening heb en daar moet ik hem dan wel per se mee koppelen?
Je kan je apparaat verplaatsen als hij gekoppeld is naar een andere ruimte, koppel alle lampen hier fysiek op slechts 2 plekken (E24 & E27), verplaats ze altijd daarna.

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:28
nevermind

[ Voor 75% gewijzigd door robertwebbe op 12-10-2018 23:15 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:59
Louw Post schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 21:34:
[...]

Ja, de plugs kun je wel los bedienen. Onderin m'n screenshot zie je mijn 2 plugs met aan/uit optie.

De afstandsbediening gebruik je om hem eenmalig aan je hub te koppelen. Daarna kan je alles verplaatsen tussen groepen, en ook groepen zonder afstandsbediening maken.

[ Voor 10% gewijzigd door frickY op 12-10-2018 23:36 ]

• Ricky757
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-12 19:01
Vanaf vandaag kan ik mijn Google home ook in het Nederlands aanspreken, echter lukt het niet om mijn Tradfri lampen aan te zetten door middel van een Nederlands spraak commando. Lukt iemand anders dit wel?

Nothing phone 3a - AMD RX 6900 XT - AMD Ryzen 7 5800X

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Ik weet niet hoe ik een plaatje kan posten maar ik heb een foto dat er in februari 2019 een tradfri signaal repeater uitgebracht wordt. Is een klein device met ee. Usb port om je telefoon op te laden.

Canon 5dMkIV

• SPX420
  • Niet online
gazzzman61 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 14:03:
Ik weet niet hoe ik een plaatje kan posten maar ik heb een foto dat er in februari 2019 een tradfri signaal repeater uitgebracht wordt. Is een klein device met ee. Usb port om je telefoon op te laden.
Ben wel benieuwd hoe het er uit ziet nu. Kan je hem niet posten via http://tinypic.com/ ofzo?
Ricky757 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 08:15:
Vanaf vandaag kan ik mijn Google home ook in het Nederlands aanspreken, echter lukt het niet om mijn Tradfri lampen aan te zetten door middel van een Nederlands spraak commando. Lukt iemand anders dit wel?
He google, zet de lichten aan werkt bij mij. De lampen van de kamer waar de home in staat gaan dan aan.

[ Voor 34% gewijzigd door SPX420 op 13-10-2018 14:29 ]

• Ricky757
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-12 19:01
SPX420 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 14:28:
[...]

Ben wel benieuwd hoe het er uit ziet nu. Kan je hem niet posten via http://tinypic.com/ ofzo?

[...]

He google, zet de lichten aan werkt bij mij. De lampen van de kamer waar de home in staat gaan dan aan.
Als ik dat zeg dan begint "Dan gaan de lichten aan" van DJ Theo te spelen..

Nothing phone 3a - AMD RX 6900 XT - AMD Ryzen 7 5800X

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:51
Krijg de google assistant maar niet ingeschakeld in de ikea app. :(

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-11 09:45
Mijn ouders zitten erover te denken om ikea tradfri op de benedenverdieping te kopen.

Echter willen ze dit alleen doen als de google home/assistant in het nederlands de lichten kan aansturen.

Is dit inmiddels het geval of nog niet?

Ik heb zelf nu namelijk in de google home app de kamer slaapkamer.
Als ik zeg zet slaapkamer lampen aan dan zegt die er zijn geen apparaten gekoppeld aan je account. terwijl de google home app wel de lampen ziet.

[ Voor 31% gewijzigd door sgouman op 14-10-2018 09:49 ]

• TYZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-11 14:27

TYZ

Een weetje over de Trådfri aan/uitknop behorend bij het slimme stopcontact (wellicht al bekend, maar niet vermeld in de gebruiksaanwijzing):

Indien gekoppeld aan (een) dimbare lamp(en), kan deze ook als dimmer gebruikt worden door resp. "1" of "0" lang ingedrukt te houden.

Daarmee lijkt me deze knop in een aantal gevallen praktischer dan de ronde dimmer... Jammer dat ze 'm (nog?) niet los verkopen.

Efficiency is intelligent laziness...

• derabbink
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-04-2020
Hallo allemaal,
Ik heb dit weekend ook maar eens de stap genomen en een paar Tradfri apparaten voor mijn Zigbee 3.0 netwerkje aangeschaft. Ik heb nu een E27 LED 980lm lamp, een E1524 remote, een ICTC-G-1 dimmer, E1525 bewegingssensor.
De coordinator in mijn Zigbee netwerk is een Ubisys G1 gateway.

Helaas is mijn conclusie: Het werkt niet.
Zelfs niet als ik enkel een ad-hoc Zigbee LightLink netwerk probeer te maken met meer dan een lamp en één remote (en dus geen coordinator erbij haal).
Volgens mij zijn er twee kernproblemen: Het instellen van bindings is onbetrouwbaar, en het verwijderen van bindings is niet mogelijk zonder een factory reset van zowel de lamp als alle remotes die er aan gekoppeld zijn.

Ik heb geprobeerd om zowel om de beurt één, als ook tegelijkertijd twee of drie remotes aan de tradfri lamp te koppelen. Hierbij viel me op dat ondanks een factory reset de bindings van vóór de reset soms intact kunnen blijven. Bovendien bleek bij mijn experimenten waarbij ik meer dan één remote aan één lamp wilde koppelen, dat het koppelen van een nieuwe remote er zomaar voor kan zorgen dat alle eerdere bindings niet meer werken.

Ook de manier waarop je een binding aanmaakt is niet betrouwbaar. Volgens de handleidingen hebben alle drie de remotes die ik getest heb slots voor max. 10 bindings. Ik heb geprobeerd om bindings via de coordinator te pushen, en touchlink bindings aan te maken. Enkel in het geval van de dimmer bleken de gepushte bindings ook te werken. In het geval van de gewone remote en bewegingssensor werkten enkel de touchlink bindings soms.
Tot slot heb ik ook geprobeerd om groepen aan de remotes te binden, maar dat bleek slechts bij één van 10 pogingen enig effect te hebben; en wel dat vervolgens slechts één lamp (van 2) in de groep naar de commando's van de dimmer luisterde.

Het verwijderen van bindings blijkt niet mogelijk; volgens de handleiding is de enige manier om dat te bewerkstelligen het resetten van een remote; onhandig als je meerdere lampen aan de remote hebt gekoppeld, maar je wilt er slechts één verwijderen.
Het is dan wel mogelijk om "delete binding" commando's te pushen vanuit de coordinator, maar dit heeft geen enkel effect. En zoals eerder al genoemd, blijft soms na een factory reset een binding actief.

Als ik deze ervaring even vergelijk met het gebruiken van bijv. een stel Osram Lightify A19 Tunable White lampen (met een Zigbee HA firmware voor de Noord-Amerikaanse markt), en een hue dimmer, kan ik enkel aanraden om Tradfri producten nog even over te slaan. Ik zal de mijne deze week terug brengen naar de winkel.

Ik ben benieuwd of en hoe anderen met name managed bindings betrouwbaar voor elkaar hebben weten te krijgen (o.a. m.b.t. groepen), en in het bijzonder hoe bindings weer verwijderd kunnen worden zonder de apparaten te resetten.

[ Voor 0% gewijzigd door derabbink op 14-10-2018 19:57 . Reden: tikfout verwijderd, en link naar product toegevoegd ]

derabbink schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 18:50:
Hallo allemaal,
Ik heb dit weekend ook maar eens de stap genomen en een paar Tradfri apparaten voor mijn Zigbee 3.0 netwerkje aangeschaft. Ik heb nu een E27 LED 980lm lamp, een E1524 remote, een ICTC-G-1 dimmer, E1525 bewegingssensor.
De coordinator in mijn Zigbee netwerk is een Unisys G1 gateway.

Zelfs niet als ik enkel een ad-hoc Zigbee LightLink netwerk probeer te maken met meer dan een lamp en één remote (en dus geen coordinator erbij haal).
Volgens mij zijn er twee kernproblemen: Het instellen van bindings is onbetrouwbaar, en het verwijderen van bindings is niet mogelijk zonder een factory reset van zowel de lamp als alle remotes die er aan gekoppeld zijn.

Ik heb geprobeerd om zowel om de beurt één, als ook tegelijkertijd twee of drie remotes aan de tradfri lamp te koppelen. Hierbij viel me op dat ondanks een factory reset de bindings van vóór de reset soms intact kunnen blijven. Bovendien bleek bij mijn experimenten waarbij ik meer dan één remote aan één lamp wilde koppelen, dat het koppelen van een nieuwe remote er zomaar voor kan zorgen dat alle eerdere bindings niet meer werken.

Ook de manier waarop je een binding aanmaakt is niet betrouwbaar. Volgens de handleidingen hebben alle drie de remotes die ik getest heb slots voor max. 10 bindings. Ik heb geprobeerd om bindings via de coordinator te pushen, en touchlink bindings aan te maken. Enkel in het geval van de dimmer bleken de gepushte bindings ook te werken. In het geval van de gewone remote en bewegingssensor werkten enkel de touchlink bindings soms.
Tot slot heb ik ook geprobeerd om groepen aan de remotes te binden, maar dat bleek slechts bij één van 10 pogingen enig effect te hebben; en wel dat vervolgens slechts één lamp (van 2) in de groep naar de commando's van de dimmer luisterde.

Het verwijderen van bindings blijkt niet mogelijk; volgens de handleiding is de enige manier om dat te bewerkstelligen het resetten van een remote; onhandig als je meerdere lampen aan de remote hebt gekoppeld, maar je wilt er slechts één verwijderen.
Het is dan wel mogelijk om "delete binding" commando's te pushen vanuit de coordinator, maar dit heeft geen enkel effect. En zoals eerder al genoemd, blijft soms na een factory reset een binding actief.

Als ik deze ervaring even vergelijk met het gebruiken van bijv. een stel Osram Lightify A19 Tunable White lampen (met een Zigbee HA firmware voor de Noord-Amerikaanse markt), en een hue dimmer, kan ik enkel aanraden om Tradfri producten nog even over te slaan. Ik zal de mijne deze week terug brengen naar de winkel.

Ik ben benieuwd of en hoe anderen met name managed bindings betrouwbaar voor elkaar hebben weten te krijgen (o.a. m.b.t. groepen), en in het bijzonder hoe bindings weer verwijderd kunnen worden zonder de apparaten te resetten.
Als ik het goed begrijp lukt het je dus niet om een afatandsbediening te koppelen aan een lamp?

Ik heb hier ondertussen meer dan 20 lampen hangen uit de Trådfri lijn en allemaal werken ze perfect met elkaar (al is die Trådfri app waardeloos)...

Ben bang dat je niet teveel moet verwachten van Ikea op professioneel niveau, dat kan gewoon niet voor deze prijzen.

Overigens als ik Google op je gateway kom ik uit op een ES7000... weet niet wat je van plan ben thuis maar dat is wel serieus speelgoed

• derabbink
Toppe schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:21:
Als ik het goed begrijp lukt het je dus niet om een afatandsbediening te koppelen aan een lamp?
Soms wel, soms niet. Meestal niet. En als het wel lukt is er een grote kans dat alle eerdere koppelingen met andere remotes ineens ermee stoppen.
derabbink schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:25:
[...]

Soms wel, soms niet. Meestal niet. En als het wel lukt is er een grote kans dat alle eerdere koppelingen met andere remotes ineens ermee stoppen.
Ik heb eerst een remote op de Trådfri hub gekoppeld en daarna alle lampen toegevoegd. Werkt perfect, die hub is vrij essentieel in het verhaal.

Voor de beweginsgmelder weet ik in elk geval dat je die aan elkaar koppelt en niet direct (beide) aan de lamp.

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 14-10-2018 19:27 ]

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Wat je over het hoofd gezien hebt -- en dan loop ik alvast vooruit op de rest van je verhaal -- is dat in het algemeen Zigbee apparaten erg slecht samenwerken met andere merken. Sterker nog: dat de lampen van Ikea, Philips en Osram vrij goed uitwisselbaar zijn, is meer een uitzondering dan de regel. De bekende merken Zigbee schakelaars en sensors werken maar zelden op een bridge van een ander merk.
Het gebruik zonder bridge is juist een van de sterke kanten van het Ikea systeem.
Maar wat je stelt, klopt wel met met mijn ervaring:

Als je een lamp probeert te ontkoppelen door een "reset", dan kan het zijn dat een ander apparaat bij je in huis de lamp gewoon blijft kennen en dat de lamp na korte of lange tijd teruggekaapt wordt. Dit gebeurt niet alleen bij lampen van Ikea.

Beter is het om de lamp netjes af te melden; bij de Ikea bridge kan met behulp van de app en dat kan met de lamp bij de Ikea remote met de ontkoppelprocedure. Die is bijna hetzelfde als de koppelprocedure, maar dan flitst de lamp anders na voltooien (en reageert hij daarna niet meer op de remote).

Voor je gemoedsrust is het beter om Zigbee lampen niet over te zetten van de ene bridge naar de andere, want op een onverwacht moment kan je "rare" problemen krijgen (lampen die ineens door een andere bridge teruggekaapt worden, afstandsbedieningen waarvan de batterij leegloopt, lampen die af en toe flitsen, lampen die touchlinken op 3 meter afstand).

Een Ikea lamp kan maar aan 1 remote tegelijk gekoppeld zijn, dus als je een 2e remote koppelt aan een lamp dan zal altijd de verbinding met de 1e remote vervallen. Toch kan je een lamp met meerdere remotes besturen; dat doe je door de "extra" remotes te pairen met de remote die al aan de lamp gekoppeld is.
Ik zal de mijne deze week terug brengen naar de winkel.
Dat kan, voor jou is dit duidelijk een miskoop en dan betaalt Ikea gewoon je aankoopbedrag terug.

• sgouman
Mijn ouders zitten erover te denken om ikea tradfri op de benedenverdieping te kopen.

Echter willen ze dit alleen doen als de google home/assistant in het nederlands de lichten kan aansturen.

Als ik zeg zet slaapkamer lampen aan dan zegt die er zijn geen apparaten gekoppeld aan je account. terwijl de google home app wel de lampen ziet.

• grigori1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-12 06:02
sgouman schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:39:

Bij mij werkt het nog niet. Ik heb het geprobeerd met de Google home. Ze zegt dat ze daar nog niet mee kan helpen.

• sgouman
grigori1 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:42:
[...]

Bij mij werkt het nog niet. Ik heb het geprobeerd met de Google home. Ze zegt dat ze daar nog niet mee kan helpen.
Oke jammer. In het engels werkt het wel denk ik toch?

• grigori1
sgouman schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:44:
[...]

Oke jammer. In het engels werkt het wel denk ik toch?
Ja dat werkt allemaal prima.

• sgouman
grigori1 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:46:
[...]

Ja dat werkt allemaal prima.
Dankjewel voor het antwoord.
Kan je google home in 2 talen instellen dus in Nederlands en de commands die die niet weet in het engels zeggen.

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-11 22:16
Hallo allemaal,

Gaaf om te lezen dat je probeert om de Ikea Tradfri accessoires aan een ZigBee 3.0 bridge te koppelen _/-\o_.

Zou het kunnen zijn dat de Remote/Dimmer/Sensor, te snel gaat slapen en daardoor je commando's mist, het zijn namelijk ZigBee EndDevices? Wellicht moet je tijdens het configureren proberen om de Remote/Dimmer/Sensor wakker te houden door bijvoorbeeld een knop te bedienen/draaien?

Kan overigens ook zijn dat ze de ZigBee Binding commando's helemaal niet of maar gedeeltelijk ondersteunen, het zijn immers ZLL devices en voor ZLL is het niet verplicht om ZDO Binding commando's te ondersteunen.

Voor Philips ligt dit iets anders omdat zij dit extra toe hebben gevoegd naast standaard ZLL gedrag, anders kan de Dimmer/Sensor nooit via de bridge werken.

• grigori1
sgouman schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:47:
[...]

Dankjewel voor het antwoord.
Kan je google home in 2 talen instellen dus in Nederlands en de commands die die niet weet in het engels zeggen.
Ja dat kan ook. De lampen bedien ik in het engels. En bijvoorbeeld muziek spelen doe ik wel in het Nederlands

• derabbink
aawe mwan schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:34:
Wat je over het hoofd gezien hebt -- en dan loop ik alvast vooruit op de rest van je verhaal -- is dat in het algemeen Zigbee apparaten erg slecht samenwerken met andere merken. Sterker nog: dat de lampen van Ikea, Philips en Osram vrij goed uitwisselbaar zijn, is meer een uitzondering dan de regel. De bekende merken Zigbee schakelaars en sensors werken maar zelden op een bridge van een ander merk.
Dit kan ik niet bevestigen. In tegendeel; tot nu toe heb ik erg positive ervaringen met het bij elkaar gooien van Zigbee end devices van verschillende application profiles ne van verschillende fabrikanten. Ik heb wat Philips Hue apparaten (Zigbee LightLik) kunnen mengen met wat Blaupunkt en Osram apparaten (Zigbee HomeAutomation) - voor alsnog altijd zonder enige problemen.
Het gebruik zonder bridge is juist een van de sterke kanten van het Ikea systeem.
Dit zou trouwens ook met Hue devices moeten kunnen, maar het is niet de unique selling point waar ik naar opzoek ben; ik ben juist geïnteresseerd in een netwerk dat via de coordinator gemanaged wordt, zodat ik er een "slimme" home automation server aan kan koppelen.
Maar wat je stelt, klopt wel met met mijn ervaring:
Gelukkig. Ik dacht op sommige momenten dat ik gek werd. 8)7
Een Ikea lamp kan maar aan 1 remote tegelijk gekoppeld zijn, dus als je een 2e remote koppelt aan een lamp dan zal altijd de verbinding met de 1e remote vervallen. Toch kan je een lamp met meerdere remotes besturen; dat doe je door de "extra" remotes te pairen met de remote die al aan de lamp gekoppeld is.
Even voor de duidelijkheid, begrijp ik het goed dat een tradfri lamp ten hoogste door één remote bestuurd kan worden, maar elke remote kan wel meer dan één lamp besturen?
Deze (officiele?) beperking was mij niet bekend, en tijdens mijn experimenten is het mij dan ook gelukt om de dimmer en de bewegingssensor tegelijk aan één lamp te koppelen.
Maar als dit is hoe het is ontworpen voldoet het hoe dan ook niet aan mijn eisen. jammer :/
Erik1971 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:48:
[...]
Zou het kunnen zijn dat de Remote/Dimmer/Sensor, te snel gaat slapen en daardoor je commando's mist, het zijn namelijk ZigBee EndDevices? Wellicht moet je tijdens het configureren proberen om de Remote/Dimmer/Sensor wakker te houden door bijvoorbeeld een knop te bedienen/draaien?
De verschillende remotes zijn inderdaad sleeping end devices; dat moet ook wel met die kleine batterijtjes die erin zitten. Bij het pushen van een binding moet je inderdaad even wakker maken door een knop in te drukken, eraan te draaien, of even naar de sensor te zwaaien.
Hierbij heb ik geen problemen ondervonden.
Kan overigens ook zijn dat ze de ZigBee Binding commando's helemaal niet of maar gedeeltelijk ondersteunen, het zijn immers ZLL devices en voor ZLL is het niet verplicht om ZDO Binding commando's te ondersteunen.

Voor Philips ligt dit iets anders omdat zij dit extra toe hebben gevoegd naast standaard ZLL gedrag, anders kan de Dimmer/Sensor nooit via de bridge werken.
Dit is ook mijn voorlopige conclusie; deze devices implementeren kennelijk enkel de meest essentiële clusters en commando's.

PS (deze regel had ik over het hoofd gezien):
Toppe schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:21:
[...]
Overigens als ik Google op je gateway kom ik uit op een ES7000... weet niet wat je van plan ben thuis maar dat is wel serieus speelgoed
Dit kwam door een tikfout van mij; excuses daarvoor. Het gaat om een Ubisys G1

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

derabbink schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 20:16:
Ik heb wat Philips Hue apparaten (Zigbee LightLik) kunnen mengen met wat Blaupunkt en Osram apparaten (Zigbee HomeAutomation) - voor alsnog altijd zonder enige problemen.
De lampen werken onderling, de Osram tussenstekker werkt op Hue en in het algemeen kan je een remoter koppelen met een lamp (maar niet met de bridge) van een ander merk.

Maar meer compatibiliteit heb ik nog niet gemerkt. De tussenstekker van Ikea werkt niet op Hue. De tussenstekker van Osram werkt wel met de Ikea remoter, maar niet via de Ikea bridge. Ik heb deursensoren van een paar verschillende merken gekocht, bijvoorbeeld Xiaomi en Heiman, maar die worden ofwel helemaal niet herkend (door Hue, Ikea, Osram en een Chinese hub), of ze pairen wel en werken dan ook, maar raken na korte tijd de verbinding kwijt. De INNR lichtstrip werkt alleen als hij dichter bij de Ikea hub staat, dan bij een Ikea lamp, op Hue heeft deze INNR strip dit probleem niet.

Vandaar dat ik schreef dat het zo vaak niet werkt.
Even voor de duidelijkheid, begrijp ik het goed dat een tradfri lamp ten hoogste door één remote bestuurd kan worden, maar elke remote kan wel meer dan één lamp besturen?
Ja, zo gebruik ik hem. Ik gebruik het Ikea systeem sinds een jaar en in het begin was de app software heel erg buggy. Toen heb ik de Ikea bridge uitgeschakeld en 3 lampen gekoppeld aan 1 remote.

Als je andere dingen wilt dan wat standaard is, dan kan je de lampen koppelen aan de Ikea bridge en dan via de bridge besturen met bijvoorbeeld Google home. Dat schijnt wel goed te werken.

• derabbink
aawe mwan schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 21:00:
[...]
Maar meer compatibiliteit heb ik nog niet gemerkt. De tussenstekker van Ikea werkt niet op Hue. De tussenstekker van Osram werkt wel met de Ikea remoter, maar niet via de Ikea bridge. Ik heb deursensoren van een paar verschillende merken gekocht, bijvoorbeeld Xiaomi en Heiman, maar die worden ofwel helemaal niet herkend (door Hue, Ikea, Osram en een Chinese hub), of ze pairen wel en werken dan ook, maar raken na korte tijd de verbinding kwijt. De INNR lichtstrip werkt alleen als hij dichter bij de Ikea hub staat, dan bij een Ikea lamp, op Hue heeft deze INNR strip dit probleem niet.

Vandaar dat ik schreef dat het zo vaak niet werkt.
[...]
Ik heb geen hue bridge, geen ikea bridge, geen osram bridge/tussenstekker of xiaomi bridge. Ik ken deze apparaten niet allemaal erg goed, maar mij is niet bekend dat een van deze een Zigbee 3.0 coordinator implementeeren.

De reden dat ik een zigbee 3.0 netwerk heb is omdat je daarmee niet vast zit aan één application profile zoals LightLink of HomeAutomation

Ik denk dat @Erik1971's opmerking over missende stukken in de tradfri implementatie de reden voor mijn "problemen" ermee zijn.

• Erik1971
derabbink schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 22:00:
[...]

Ik heb geen hue bridge, geen ikea bridge, geen osram bridge/tussenstekker of xiaomi bridge. Ik ken deze apparaten niet allemaal erg goed, maar mij is niet bekend dat een van deze een Zigbee 3.0 coordinator implementeeren.

De reden dat ik een zigbee 3.0 netwerk heb is omdat je daarmee niet vast zit aan één application profile zoals LightLink of HomeAutomation

Ik denk dat @Erik1971's opmerking over missende stukken in de tradfri implementatie de reden voor mijn "problemen" ermee zijn.
Je hebt waarschijnlijk last van de remmende voorsprong ;), langzaam maar zeker zullen producten als Hue en Tradfti (en de rest dat nu op ZLL zit) over gaan naar ZigBee 3.0.

Formeel worden er geen nieuwe ZLL producten meer gecertificeerd, alleen voor software updates van bestaande producten.

Vraag is of Ikea de moeite gaat nemen om bestaande producten alsnog te upgraden naar ZigBee 3.0, dat zou wel stoer zijn van ze en wellicht dat rest (Hue, Innr, Osram, Trust etc.) dan ook volgt.....

Mooi apparaat trouwens, die Ubisys G1, wel een beetje duur, zit er ook nog een open (Rest) API op net zoals bij de Hue Bridge?

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11 22:27
Ik heb een normale wanddimmer die drie gu10 spots dimt. Ik heb nu een hue bridge via homewizard gekoppeld en wil de bestaande gu10 vervangen door tradfri. Kan ik nu en mijn gewone dimmer en ook de bediening via apps doen of gaat dit elkaar bijten en moet ik er een schakelaar opzette?

http://specs.tweak.to/6635

• derabbink
Erik1971 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 22:41:
[...]
Mooi apparaat trouwens, die Ubisys G1, wel een beetje duur, zit er ook nog een open (Rest) API op net zoals bij de Hue Bridge?
Ze zeggen bij ubisys al een tijdje dat er een rest api gaat komen, maar die is er nog niet; althans nog geen open api.
Er is wel een gesloten API (iets uitgebreider dan een traditionele rest api), en die wordt gebruikt door hun eigen app (kost nog eens 10 euro extra), maar ik heb de specs los weten te peuteren bij de fabrikant, en ze zijn ook zo aardig geweest om een SDK met demo app te leveren.

• Erik1971
Stampre schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 22:55:
Ik heb een normale wanddimmer die drie gu10 spots dimt. Ik heb nu een hue bridge via homewizard gekoppeld en wil de bestaande gu10 vervangen door tradfri. Kan ik nu en mijn gewone dimmer en ook de bediening via apps doen of gaat dit elkaar bijten en moet ik er een schakelaar opzette?
Je moet je "domme" dimmer er helaas tussen uit halen, slimme lampen en "domme" dimmers gaan niet samen.

Als je met een "domme" dimmer gaat dimmen dan ben je eigenlijk de spanning op de lamp omlaag aan het regelen en er gaan dan twee dingen fout;
  1. De voeding van de Tradfi lamp gaat proberen om te compenseren tegen de lagere voltage, met gevolg dat er een hogere stroom gaat lopen, hierdoor kan/zal de lamp kapot gaan
  2. De microchip op de Tradfri lamp heeft een stabiele spanning van 5 volt nodig en als de spanning daar onder komt gaat deze reseten en uiteindelijk volledig uit
Is ook niet voor niets dat Ikea ook nog Remote Controls en Dimmers verkoopt voor het Tradfi eco-systeem ;)

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11 22:27
Dat is helder, maar ikea verkoopt nog dimmers? Ik koop dan toch gewoon dimbare lampen en dim met app?

http://specs.tweak.to/6635

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:12
Er zijn ook mensen die lampen bedienen met een fysieke knop en die worden gelukkig niet vergeten door Ikea.

• derabbink
Stampre schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 07:02:
Dat is helder, maar ikea verkoopt nog dimmers? Ik koop dan toch gewoon dimbare lampen en dim met app?
Ze verkopen twee soorten lampen: Lampen uit de tradfri serie, en die moeten idealiter continu aan de stroom zitten (zonder ouderwetsche dimmer), zodat ze naar aan/uit/dim-commando's van de verschillende tradfri remotes kunnen luisteren.

Ten tweede verkopen ze ook gewone (LED) lampen, en sommige modellen daarvan zijn dimbaar, en compatibel met een ouderwetse dimmer. Ik weet echter niet zeker of ze eigelijk ook ouderwets-dimbare GU10 spots verkopen. Het "dimbaar"-symbool is mij bij de ikea eigelijk alleen op E27 peertjes opgevallen.

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-12 13:44
Stampre schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 07:02:
Het is of of. Dus of je koopt normale dimbare lampen voor achter je dimmer of je gebruikt tradfri en sloopt je dimmer er tussenuit. Zoals @Erik1971 al zegt: Tradfri en normale dimmers gaat niet samen.

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:47
Sinds een paar dagen bezitter van een Tradfri Hub en 3 lampen icm de Apple woning app, tot nu toe erg blij mee!

Nu vraag ik mij af; als ik in een scene een bepaalde helderheid (60%) voor een lamp instel, vervolgens voor die lamp de helderheid aanpas (30%), en daarna weer de scene aantik, dan zou de lamp toch weer naar de helderheid van de scene (60%) moeten springen?
firecaps30 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 19:40:
Sinds een paar dagen bezitter van een Tradfri Hub en 3 lampen icm de Apple woning app, tot nu toe erg blij mee!

Nu vraag ik mij af; als ik in een scene een bepaalde helderheid (60%) voor een lamp instel, vervolgens voor die lamp de helderheid aanpas (30%), en daarna weer de scene aantik, dan zou de lamp toch weer naar de helderheid van de scene (60%) moeten springen?
Ja, er vanuit gaande dat je HomeKit gebruikt voor de scenes

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 15-10-2018 19:46 ]

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:47
Toppe schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 19:45:
[...]

Ja, er vanuit gaande dat je HomeKit gebruikt voor de scenes
Ja, die gebruik ik. Net de scenes opnieuw ingesteld en nu werkt het wel...

• Dreampower88
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-11 13:23
Goedenavond allen,

Sinds een paar dagen zit ik er over te denken om ook de lampen te gaan vervangen, ik heb al het een en ander gelezen over de spullen van Philips, TRÅDFRI en de protocollen zigbee (zll, 3.0), zwave, voor en nadelen, mesh netwerk etc etc.

Voordeel van de zigbee 3 is, voor wat ik begrijp, dat het o.a. zll ondersteund en ook andere modules die zigbee praten.

Nu zit ik te twijfelen tussen:
1) langs de bouwmarkt te rijden voor een Philips hue setje, want die zou zigbee 3 ondersteunen. Ik ben wss wel duurder uit.
Of

2) ik ga langs de ikea (iets met goedkoper) en zoek daar een start setje bij elkaar waarbij ik niet weet of die ook (al) zigbee 3 ondersteunen dan wel wanneer die 3.0 zal onderste.

Wat zouden jullie adviseren? :)

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Ik had sinds kort een paar Floalt lampen met ieder een aparte afstandsbediening, sinds afgelopen zondag de Tradri hub erbij. Prettig om vanaf overal in het huis de lampen te kunnen bedienen.

Tijdens het pairen van een lamp met de hub, ging wel een 'klik aan/klik uit' lamp met Zigbee ondersteuning uit . . .

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Weet je al wat je er mee gaat doen?

• Dreampower88
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-11 13:23
aawe mwan schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 22:22:
[...]

Weet je al wat je er mee gaat doen?
Laat ik eerst eens kijken of ik de lampen aan en uit krijg ;)
Maar zonder dollen, als het bevalt wil wel verder dan alleen lampen. Denk aan een rookmelder, stroomverbruik meten per contact, schakelaars vervangen, plugs toevoegen op bepaalde plekken etc
Ook zou integratie met Google assistent ook wel aangenaam zijn ;)

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:18
Zijn er hier ook gebruikers van de IKEA Trafdri Bridge icm Domoticz?
Ik heb momenteel 3 lampen uit de Tradfri serie gekoppeld aan een Philips Hue bridge maar dit zorgt ervoor dat de lampen af en toe knipperen, heel irritant.

Ik zit er aan te denken om de IKEA Tradfri plugin te gaan installeren in Domoticz en dan de IKEA bridge te koppelen. Ben benieuwd of dit een beetje stabiel, snel en betrouwbaar werkt. Hoor graag jullie ervaringen :)

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-12 09:48

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik heb een vloerlamp in de woonkamer staan om bij te lezen. Ik zou deze graag kunnen dimmen om ook als sfeerverlichting te kunnen fungeren.

De TRÅDFRI Dimset met dimmer (€17.95) lijkt daarvoor de ideale oplossing omdat ik de dimmer onder een bijzettafel kan plakken en zo kan makkelijk kan bedienen wanneer ik een boek lees.

Nu zie ik ook de TRÅDFRI Dimset met afstandsbediening (€29.95) waarmee je ook de kleurtemperatuur kunt instellen. Dat is natuurlijk nog mooier: wit licht om bij te lezen en warm licht 's avonds voor meer sfeer, maar ik zie mij ook niet voor elke losse lamp zo'n afstandsbediening kopen.

Kan de draadloze dimmer in combinatie met de Led-lamp met instelbare kleurtemperatuur automatisch de kleur laten verlopen van fel wit licht naar zacht warm licht door alleen te draaien? Zoals bij een halogeenlamp?

Wij zijn thuis wel van de fysieke knoppen, met een app die je opent voordat je een boek kunt lezen moet ik niet aankomen. ;)

(dat 's avonds volgens een tijdschema een sfeerlicht aangaat is geen probleem, maar ik heb verder nog geen TRÅDFRI producten).

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:13
@M-ThijZ Je kunt dan beter kijken naar de wat luxere afstandsbediening in plaats van de draaibare dimmer. Deze heeft knopjes voor de kleurtemperatuur én dimmen. Eventueel zou je ook twee afstandsbedieningen aan dezelfde lamp kunnen koppelen voor zover ik weet. Dat heb ik alleen nog niet geprobeerd.

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 01-12 19:17

bonzz.netninja

Niente baffi

M-ThijZ schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:34:
Ik heb een vloerlamp in de woonkamer staan om bij te lezen. Ik zou deze graag kunnen dimmen om ook als sfeerverlichting te kunnen fungeren.

De TRÅDFRI Dimset met dimmer (€17.95) lijkt daarvoor de ideale oplossing omdat ik de dimmer onder een bijzettafel kan plakken en zo kan makkelijk kan bedienen wanneer ik een boek lees.

Nu zie ik ook de TRÅDFRI Dimset met afstandsbediening (€29.95) waarmee je ook de kleurtemperatuur kunt instellen. Dat is natuurlijk nog mooier: wit licht om bij te lezen en warm licht 's avonds voor meer sfeer, maar ik zie mij ook niet voor elke losse lamp zo'n afstandsbediening kopen.

Kan de draadloze dimmer in combinatie met de Led-lamp met instelbare kleurtemperatuur automatisch de kleur laten verlopen van fel wit licht naar zacht warm licht door alleen te draaien? Zoals bij een halogeenlamp?

Wij zijn thuis wel van de fysieke knoppen, met een app die je opent voordat je een boek kunt lezen moet ik niet aankomen. ;)

(dat 's avonds volgens een tijdschema een sfeerlicht aangaat is geen probleem, maar ik heb verder nog geen TRÅDFRI producten).
Die draaidimmer kan alleen de intensiteit doen, en is ook tamelijk irritant in gebruik. Het is wat persoonlijk maar het is op zijn minst een beetje gevoelig ding :)

Die afstandbediening werkt wel heel goed.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

bonzz.netninja schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:14:
[...]

Die draaidimmer kan alleen de intensiteit doen, en is ook tamelijk irritant in gebruik. Het is wat persoonlijk maar het is op zijn minst een beetje gevoelig ding :)

Die afstandbediening werkt wel heel goed.
Bedankt, dan haal ik de dimset met afstandsbediening. Ik denk dat ik gelijk de hub maar aanschaf, zodat de vloerlamp op vaste tijden met sfeerlicht aangaat.

• P.Kallaf
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-05-2023
M-ThijZ schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:34:
[...]

Bedankt, dan haal ik de dimset met afstandsbediening. Ik denk dat ik gelijk de hub maar aanschaf, zodat de vloerlamp op vaste tijden met sfeerlicht aangaat.
Was net in Ikea Eindhoven en zag dat de set waar je het over hebt in de aanbieding is. 19,95 in plaats van 30 euro.
wel de moeite waar lijkt me

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

P.Kallaf schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:39:
[...]

Was net in Ikea Eindhoven en zag dat de set waar je het over hebt in de aanbieding is. 19,95 in plaats van 30 euro.
wel de moeite waar lijkt me
(y) Lijkt alleen Ikea Eindhoven te zijn.

Kan iemand trouwens bevestigen of je met de Trådfri-app een tijdklok kan instellen inclusief gewenste kleurtemperatuur?

Ik stel me zo voor dat mijn vloerlamp 's avonds gedimd met warm licht automatisch aangaat en ik de afstandsbediening gebruik om helder wit licht te kiezen wanneer ik een boek wil lezen.

• P.Kallaf
M-ThijZ schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:50:
[...]

(y) Lijkt alleen Ikea Eindhoven te zijn.

Kan iemand trouwens bevestigen of je met de Trådfri-app een tijdklok kan instellen inclusief gewenste kleurtemperatuur?

Ik stel me zo voor dat mijn vloerlamp 's avonds gedimd met warm licht automatisch aangaat en ik de afstandsbediening gebruik om helder wit licht te kiezen wanneer ik een boek wil lezen.
met de tradfri app kan je wel een lamp laten aangaan op een bepaalde tijd maar niet welke kleur als ik het goed heb.
Heb zelf een iPhone en met de Woning App en dus Homekit lukt het wel wat je beschrijft.

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

P.Kallaf schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 23:18:
[...]

met de tradfri app kan je wel een lamp laten aangaan op een bepaalde tijd maar niet welke kleur als ik het goed heb.
Heb zelf een iPhone en met de Woning App en dus Homekit lukt het wel wat je beschrijft.
-O- dat is wel meh. Als je de vorige dag een boek hebt gelezen gaat je lamp de volgende dag ineens op standje bouwlamp aan in plaats van als sfeerverlichting.

Ik heb helaas geen iPhone. Wel een Android toestel en een iPad.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

M-ThijZ schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:55:
[...]
-O- dat is wel meh. Als je de vorige dag een boek hebt gelezen gaat je lamp de volgende dag ineens op standje bouwlamp aan in plaats van als sfeerverlichting.
Ik heb een idee: is het misschien een optie om in jouw woning een leeslamp te gebruiken om bij te lezen en een aparte staande lamp voor sfeerverlichting?

• P.Kallaf
[...]

Met alleen een iPad lukt het ook, niet perse een iPhone nodig.

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

aawe mwan schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:46:
[...]

Ik heb een idee: is het misschien een optie om in jouw woning een leeslamp te gebruiken om bij te lezen en een aparte staande lamp voor sfeerverlichting?
Haha touché! Maar als softwareontwikkelaar kan ik zulke beperkingen moeilijk tolereren. ;)

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-11 13:07
[...]

Hier gebruik ik dus Home Assistant voor.

[ Tesla MIG MYP ]

• spike631
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-11 11:14
Is het iemand gelukt om de tradfri bewegingssensor te pairen aan een hue lamp? Pairen met de 2.0 hub lukt prima. Aan de lamp reageert ie niet.

• sgouman
bij mij werkt het nu ook om nederlands tegen de google assistant de praten om de lampen aan of uit te zetten.

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
sgouman schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 17:07:
bij mij werkt het nu ook om nederlands tegen de google assistant de praten om de lampen aan of uit te zetten.
Helaas alleen als de telefoon op Engels staat. In ell geval als je "Ok google" wil gebruiken.

• sgouman
Gumball schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 12:38:
[...]

Helaas alleen als de telefoon op Engels staat. In ell geval als je "Ok google" wil gebruiken.
mijn telefoon staat toch echt op nederlands.

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
sgouman schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 12:59:
[...]

mijn telefoon staat toch echt op nederlands.
En Voice Match werkt dan ook om vanuit een locked telefoon Ok Google aan te roepen?

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-11 00:03
Dus Ikea kondigde laatst aan dat de HomeKit update voor de stekkers in oktober uit zou komen. Nou, ze hebben nog een week… :S

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Serena schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 18:07:
Dus Ikea kondigde laatst aan dat de HomeKit update voor de stekkers in oktober uit zou komen. Nou, ze hebben nog een week… :S
Oktober 2018? 2019? >:)

Ikea heeft al heel vaak updates uitgesteld, de oorspronkelijke HomeKit update is geloof ik wel 6 maanden uitgesteld...

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-11 00:03
Toppe schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 18:09:
[...]

Oktober 2018? 2019? >:)

Ikea heeft al heel vaak updates uitgesteld, de oorspronkelijke HomeKit update is geloof ik wel 6 maanden uitgesteld...
Pffffff… |:(

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Verwijderd

*Knip* Reclame maken hier voor je eigen applicaties is niet de bedoeling.

[ Voor 83% gewijzigd door Zeehond op 21-10-2018 21:23 ]

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Toevallig al iemand op het idee gekomen om een Tradfri E27 peertje in een buitenverlichting-behuizing als die van Hue, maar dan een goedkoop alternatief, te stoppen zodat je op een goedkope manier hetzelfde resultaat krijgt? Zo ja, ook een goedkope mooie behuizing gevonden?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hzcalBL.png

[ Voor 8% gewijzigd door JBS op 22-10-2018 18:00 ]

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 01-12 19:17

bonzz.netninja

Niente baffi

Hij zit hier gewoon in een normale buitenlamp. Die doet het soms :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• iRob
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-12 20:37
Ik heb een drietal grondspots voorzien van een Tradfri E27. Eén lamp valt echter altijd buiten het bereik terwijl er maar een paar meter tussenzit. Ik heb het idee dat het bereik in dit type lamp (grondspot) erg beperkt is.

Afbeeldingslocatie: https://media.dmlights.be/medias/massive-acapulco-massive-ma-170204710-product-product-normal?context=bWFzdGVyfHJvb3R8MTUyOTd8aW1hZ2UvanBlZ3xoOTgvaGE1LzEwNjI2OTI2NjA4NDE0LmpwZ3wzMTY4MDE2NTMxMjliYjMxOWJiNjE1OWJhODY2MWRhM2ZkNGNmYTZjMTM0NGE5MmQ5ZWMwMmE5ZTI2MjNiYzBm

• SPX420
  • Niet online
JBS schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 16:23:
Toevallig al iemand op het idee gekomen om een Tradfri E27 peertje in een buitenverlichting-behuizing als die van Hue, maar dan een goedkoop alternatief, te stoppen zodat je op een goedkope manier hetzelfde resultaat krijgt? Zo ja, ook een goedkope mooie behuizing gevonden?

[Afbeelding]
https://www.hornbach.nl/s...-E27/3890949/artikel.html

Ik heb deze, werkt erg goed en niet duur. Bereik is ook goed maar heb ook veel (11) buitenlampen van tradfri.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:55

Mavamaarten

Omdat het kan!

Meh. Waarschuwing als je de tradfri dimmers overweegt: deze zijn super super fragiel.

Ze zitten op hun magnetische base, maar je tikt ze er natuurlijk wel eens vanaf. Van 30cm gevallen op de vloerbekleding en jawel, kapot. De batterij zat nog goed (zelfs een keer vervangen), pairen e.d. werkt nog maar dimmen doet absoluut niks meer. Ingeruild en een nieuwe had een week later hetzelfde voor (en nee, ik heb niet de gewoonte om te gooien met dingen). Teruggebracht en nu maar een remote gekocht :(

Android developer & dürüm-liefhebber

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-12 16:23
Serena schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 18:07:
Ik zit er ook met smart op te wachten!! Wil er een elektrische kachel mee gaan schakelen op temperatuur in de garage nu het weer kouder wordt.

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

• spike631
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-11 11:14
JBS schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 16:23:

[Afbeelding]
Ik heb twee Tradfri GU10 in een goedkope buitenbehuizing (kostte maar paar euro) zitten maar is een behuizing voor aan de muur. Werkt prima.

Zo'n soort behuizing

https://www.checkdiedeal....t-gu10-up-down-chroom.jpg

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik gebruik de Ikea hub sinds kort weer en nu via Google Home. Ineens werkte dat niet meer en om het weer werkend te krijgen moest ik de koppeling verbreken en opnieuw leggen.

Zijn er andere gebruikers die die ook al een keer meegemaakt hebben?

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:40

Chrisjuh_15

Facta non verba

Kan ik een lamp koppelen aan zowel de motion sensor als bedienen met de app? Ik wil bijvoorbeeld dat de lamp 's nachts aan/uit gaat als ik naar de WC loop, maar ik wil 'm overdag kunnen bedienen met de app zodat ie continu blijft branden.

Als het antwoord domweg 'nee' is, dan koop ik gewoon een wandlamp type Hektar a 14 euro, want om nou heel veel capriolen uit te halen om dit via een omweg werkend te krijgen; no thanks... :)
Chrisjuh_15 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:41:
Kan ik een lamp koppelen aan zowel de motion sensor als bedienen met de app? Ik wil bijvoorbeeld dat de lamp 's nachts aan/uit gaat als ik naar de WC loop, maar ik wil 'm overdag kunnen bedienen met de app zodat ie continu blijft branden.

Als het antwoord domweg 'nee' is, dan koop ik gewoon een wandlamp type Hektar a 14 euro, want om nou heel veel capriolen uit te halen om dit via een omweg werkend te krijgen; no thanks... :)
Ja, dit kan wel alleen wilt de bewegingsmelder natuurlijk de lamp uitzetten na zoveel tijd. Achterop zit een schuifje die de bewegingsmelder kan ‘uitschakelen’ al het licht genoeg is :)

• Chrisjuh_15

Chrisjuh_15

Facta non verba

Toppe schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:54:
[...]

Ja, dit kan wel alleen wilt de bewegingsmelder natuurlijk de lamp uitzetten na zoveel tijd. Achterop zit een schuifje die de bewegingsmelder kan ‘uitschakelen’ al het licht genoeg is :)
Goed punt, dank! d:)b Ik ga er mee klooien! :)

Update!
Oke, volgend issue: de koppeling met de bewegingsmelder gaat goed, de lamp gaat keurig aan/uit als dat van 'm verwacht wordt. Echter; in de Home app op de iPad en de IKEA app op m'n telefoon, wordt de lamp als 'niet beschikbaar' getoond en kan ik m dus niet meer bedienen. Een reset van de lamp en koppeling met de afstandsbediening verhelpt het weer.

Is dit een bekend issue of moet ik iets anders bedenken?

[ Voor 37% gewijzigd door Chrisjuh_15 op 24-10-2018 09:16 ]

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:05
aawe mwan schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:00:
Ik gebruik de Ikea hub sinds kort weer en nu via Google Home. Ineens werkte dat niet meer en om het weer werkend te krijgen moest ik de koppeling verbreken en opnieuw leggen.

Zijn er andere gebruikers die die ook al een keer meegemaakt hebben?
Gebeurde regelmatig bij mij, tot dat ik de koppeling via HomeAssistant liet lopen.

• ArawnofAnnwn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-11 15:28
Misschien dat iemand hier een idee heeft. Ik had de laatste twee maanden het probleem dat de koppeling tussen mijn Google Home en Tradfri elke keer stopte. Ik kon dit makkelijk oplossen door de Tradfri uit en aan te zetten. Tot vorige week.

Ik kan nog steeds de lampen bedienen via de Tradfri app, maar Google kan er niets meer mee. Ook het herstarten van de Tradfri hub werkt niet.

Ik heb geprobeerd de koppeling tussen Tradfri en Google te verwijderen in de Tradfri app, maar dat werkt niet. Je hebt twee opties en ik moet dan de onderste gebruiken, omdat de bovenste een foutmelding geeft. De onderste is om alle koppelingen te verwijderen.

Na het verbreken van de koppeling, probeer ik deze opnieuw te maken in de Tradfri app. Hij geeft aan dat dit goed is, maar Google krijgt er geen melding van, want zowel de Home app op mijn telefoon als de Google Home, kunnen niet meer met de lampen om gaan.

Is dit een bekende bug? Moet ik een nieuwe hub gaan kopen?

Verwijderd

Ik heb nog helemaal niets van de Tradfri collectie, weten jullie of ik gewoon de stekker (https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40364748/) los kan gebruiken, of moet ik dan ook perse de hub (https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40337806/) erbij kopen? Of is die hub echt alleen maar voor de lampen?

Oja, ik wil de stekkers middels de Google Home aan/uit kunnen zetten, dat is mogelijk toch? :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2018 14:43 ]

• Tuktop
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:37:
Ik heb nog helemaal niets van de Tradfri collectie, weten jullie of ik gewoon de stekker (https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40364748/) los kan gebruiken, of moet ik dan ook perse de hub (https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40337806/) erbij kopen? Of is die hub echt alleen maar voor de lampen?

Oja, ik wil de stekkers middels de Google Home aan/uit kunnen zetten, dat is mogelijk toch? :)
Kijk even op de productpagina van Ikea zelf.

Verwijderd

Tuktop schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:49:
[...]

Kijk even op de productpagina van Ikea zelf.
Daar word ik niet veel wijzer van, vandaar dat ik het hier vraag.

• bloblub
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-11 22:06
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:37:

Als je het via Google Home wilt bedienen moet je de hub hebben. Google home praat namelijk met de hub, die weer met je lampen/schakelaars praat.

Wel kun je een afstandsbediening direct koppelen met een aantal lampen/schakelaars. Deze praten direct met elkaar zonder hub.

Verwijderd

bloblub schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:17:
[...]

Als je het via Google Home wilt bedienen moet je de hub hebben. Google home praat namelijk met de hub, die weer met je lampen/schakelaars praat.

Wel kun je een afstandsbediening direct koppelen met een aantal lampen/schakelaars. Deze praten direct met elkaar zonder hub.
Dankje! _/-\o_
Chrisjuh_15 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:31:
[...]

Update!
Oke, volgend issue: de koppeling met de bewegingsmelder gaat goed, de lamp gaat keurig aan/uit als dat van 'm verwacht wordt. Echter; in de Home app op de iPad en de IKEA app op m'n telefoon, wordt de lamp als 'niet beschikbaar' getoond en kan ik m dus niet meer bedienen. Een reset van de lamp en koppeling met de afstandsbediening verhelpt het weer.

Gebeurt dat na elke actie vanuit de bewegingsmelder? Dan zou ik hem eens resetten als ik jou was, lijkt op een ‘flood’ aan data waardoor je lamp overspoeld raakt

• Zandpad
Chrisjuh_15 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:31:
[...]

Update!

Als je de lamp koppelt aan de melder, is de lamp niet meer gekoppeld aan de bridge. Koppel de melder aan de bridge dit maakt een groep. Koppel daarna de lamp aan de melder, die komt dan in de zelfde groep. Dan zie je zo wel de melder als de lamp in de app. De melder schakelt de lamp en de status is dan zichtbaar in de app.

• Chrisjuh_15

Chrisjuh_15

Facta non verba

Zandpad schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:07:
[...]

Als je de lamp koppelt aan de melder, is de lamp niet meer gekoppeld aan de bridge. Koppel de melder aan de bridge dit maakt een groep. Koppel daarna de lamp aan de melder, die komt dan in de zelfde groep. Dan zie je zo wel de melder als de lamp in de app. De melder schakelt de lamp en de status is dan zichtbaar in de app.
Dit is precies het antwoord wat ik zocht! Dank! Ik ga er mee aan de slag als ik thuis ben vanavond! _/-\o_ :D

• Zandpad
Chrisjuh_15 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:08:
[...]

Dit is precies het antwoord wat ik zocht! Dank! Ik ga er mee aan de slag als ik thuis ben vanavond! _/-\o_ :D
Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/vcn3vs11rdl2yxc/2018-10-24%2017.09.40.jpg?dl=1

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Gebruikt er iemand de Trådfri lampen zonder de hub door bijvoorbeeld van zigbee2mqtt gebruik te maken? Hoe bevalt dit?

• Chrisjuh_15

Chrisjuh_15

Facta non verba

Gelukt!!! Super fijn, thanks man! _/-\o_ 5

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik lees in dit topic wat over fluitende of zoemende lampen, maar ik heb dit met één van m'n outlets, van de vier stuks is er eentje die het heeft, heel irritant. Via internet besteld dus mag nu alsnog naar de winkel....

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:03
Toppe schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:21:
offtopic:
Amsterdam heeft een flink aantal nieuwe RGB lampen in de uitloop hoek liggen, scheelt 25% dus nu slechts €18.xx
Klopt het dat die RGB lampen niet op de website van Ikea staan? Zou graag willen weten wat de voorraad is in Breda :)

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Toppe schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:21:
Amsterdam heeft een flink aantal nieuwe RGB lampen in de uitloop hoek liggen
Je zegt "RGB", maar je bedoelt waarschijnlijk de gewone kleurenlamp?

Pagina: 1 ... 44 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd. :)