Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Prullenbak84
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 14-12 12:01
quote:
Slonzo schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 03:35:
[...]

[...]

Knipperende lampen duidt hoogstwaarschijnlijk op een update die uitgevoerd wordt.
Gaat vanzelf over als het goed is.
Wow, echt? Dat zouden ze er wel even bij mogen zeggen dan :/

Geen hue hier, nope.

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
quote:
Prullenbak84 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:17:
Wow, echt? Dat zouden ze er wel even bij mogen zeggen dan :/
Geen hue hier, nope.
Dan gaat het vanzelf wel voorbij, vermoed ik.
Dat was bij mij en verschillende anderen toch het geval :)

• Kevv1990
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 28-11 14:42
Iemand nog meer last van dat ineens de lampen niet meer te bedienen zijn met voice commands (Google Home)? Viel me op dat er laatst een Tradfri app update was, en ik daarna niet meer met voice kon activeren. Weet echter niet of die update echt hieraan gerelateerd is.

Heb 15 Tradfri spotjes, via afstandsbediening + dimmer gelinkt aan Tradfri bridge. Alles aangesloten op Google Home. Google Home zegt wel netjes 'oke, 5 lampen uitgezet', maar ze gaan niet uit..

• Jorik90
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14-12 11:06
Herstart de gateway even, en geef Google de opdracht "sync my devices". Ik heb dit ook na een herstart van m'n router.

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:32
quote:
ArcticTiger schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:00:
@iMars ik zal eens kijken.
Ik zie dat de HUE hetzelfde "probleem" heeft met het uitstekende glas zoals de Tradfri.
[afbeelding]
Welke GU10's wil je eigenlijk gaan gebruiken? Ik heb namelijk zelf alleen ervaring met de goedkopere, die hebben niet dat uitstekende glas:

Tradfri €14,95 (003.182.92):

Tradfri €6,99 (803.652.70)

Hue White Ambiance:

Hue Color:

Ik ga denk deze kopen:

IP65 dus geschikt voor mijn badkamer.
Aan de afmetingen te zien moet het passen. Diameter zal gelijk zijn en qua diepte zal het ook wel moeten passen:

Van de Philips Hue GU10 color hebben ze al toegezegd dat het moet passen.

Als IP65 niet belangrijk is, hebben ze nog veel meer modellen op hun website staan.

Ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13-12 20:35
Ik heb vandaag de stap richting Tradfri gemaakt maar het werkt nog niet zoals ik wil.
Korte situatieschets:

- Home Assistant draaiend
- Hue bridge met lampen in de woonkamer, diverse integraties met o.a. Logitech Harmony etc.
- IKEA led lampjes (ANSLUTA) in de keuken, domme LED driver

Ik wil graag mijn domme LEDjes van IKEA vervangen met iets slims, door middel van de nieuwe driver.
Vandaag een slimme driver (en nieuwe kabels, zucht) + remote (met knopjes, niet het draaipuckje) gehaald bij Ikea en aan de slag gegaan. Met wat moeite heb ik de LED driver kunnen koppelen aan de Hue bridge en kan ik ook de LEDjes aansturen dmv de Philips app en Home Assistant.

Echter, dan kan ik niet de remote van IKEA gebruiken, iets wat mijn betere helft wel graag wil (mooier ontwerp dan dat lelijke witte ding van Philips). Tel daar bij op dat de LED driver vrij regelmatig op "onbereikbaar" knalt en soms wel en soms niet goed reageert op commando's. Bij wijze van test had ik de Hue bridge nog geen 15cm verderop gelegd, dit leek weinig uit te maken. Soms was hij bereikbaar maar deed hij niks, soms was hij onbereikbaar maar werkte hij wel in de Philips app, en soms deed hij het gewoon perfect. Heel raar gedrag.

Ik heb ook geprobeerd de remote aan Hue te koppelen met Touchlink. Dat lijkt wel te lukken maar volgens mij snapt hij dan niet welke groep / lamp hij moet aansturen. Als ik dmv touchlink rechtstreeks de remote aan de LED driver koppel, lijken de Hue integratie problemen alleen maar erger te worden. De remote werkt dan meestal wel maar de status wordt absoluut niet meer doorgegeven aan Hue en commando's vanuit Hue lijkt een 10% kans van slagen te hebben.

Nu weet ik dat je een Ikea bridge moet hebben om de firmware te updaten echter ik vraag mij af of wat ik wil uberhaupt wel mogelijk is, ook met nieuwere firmware. Dus koppelen aan Hue bridge, aansturen (betrouwbaar) via Hue, met IKEA remote kunnen schakelen (met terugkoppeling richting Hue over de powerstate etc)...

Andere manier van werken zou het kopen van een IKEA bridge zijn, naast de Hue bridge en de switching logica vooral in Home Assistant te regelen.. echter wanneer ik de fora van HA doorlees, zie ik veel verschillende ervaringen. Hoe zijn jullie ervaringen met een bridge + HA + remote? Worden powerstates/brightness netjes gecommuniceerd richting HA? Zit er een disconnect tussen de LEDs, de remote en HA? Of blijft alles keurig in sync zoals Hue. Verder lees ik verhalen dat hij moeilijk groepen kan dimmen en/of dat lampen een voor een uitgaan etc.

p.s. Wat een onding is die LED driver om te resetten en weer blanco te koppelen aan Hue.. poeh poeh poeh.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 10:03
@iMars ik denk dat het toch eerst de goedkope gaan worden, wellicht in de toekomst wat anders.

Wat betreft armaturen ga ikngewoon de goedkope nederlander uithangen en ga ik voor deze :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iMars
quote:
MMaster23 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 00:11:
Ik heb vandaag de stap richting Tradfri gemaakt maar het werkt nog niet zoals ik wil.
Korte situatieschets:

- Hue bridge met lampen in de woonkamer, diverse integraties met o.a. Logitech Harmony etc.

Ik wil graag mijn domme LEDjes van IKEA vervangen met iets slims, door middel van de nieuwe driver.
Vandaag een slimme driver (en nieuwe kabels, zucht) + remote (met knopjes, niet het draaipuckje) gehaald bij Ikea en aan de slag gegaan. Met wat moeite heb ik de LED driver kunnen koppelen aan de Hue bridge en kan ik ook de LEDjes aansturen dmv de Philips app en Home Assistant.

Echter, dan kan ik niet de remote van IKEA gebruiken, iets wat mijn betere helft wel graag wil (mooier ontwerp dan dat lelijke witte ding van Philips). Tel daar bij op dat de LED driver vrij regelmatig op "onbereikbaar" knalt en soms wel en soms niet goed reageert op commando's. Bij wijze van test had ik de Hue bridge nog geen 15cm verderop gelegd, dit leek weinig uit te maken. Soms was hij bereikbaar maar deed hij niks, soms was hij onbereikbaar maar werkte hij wel in de Philips app, en soms deed hij het gewoon perfect. Heel raar gedrag.

Ik heb ook geprobeerd de remote aan Hue te koppelen met Touchlink. Dat lijkt wel te lukken maar volgens mij snapt hij dan niet welke groep / lamp hij moet aansturen. Als ik dmv touchlink rechtstreeks de remote aan de LED driver koppel, lijken de Hue integratie problemen alleen maar erger te worden. De remote werkt dan meestal wel maar de status wordt absoluut niet meer doorgegeven aan Hue en commando's vanuit Hue lijkt een 10% kans van slagen te hebben.

Nu weet ik dat je een Ikea bridge moet hebben om de firmware te updaten echter ik vraag mij af of wat ik wil uberhaupt wel mogelijk is, ook met nieuwere firmware. Dus koppelen aan Hue bridge, aansturen (betrouwbaar) via Hue, met IKEA remote kunnen schakelen (met terugkoppeling richting Hue over de powerstate etc)...

Andere manier van werken zou het kopen van een IKEA bridge zijn, naast de Hue bridge en de switching logica vooral in Home Assistant te regelen.. echter wanneer ik de fora van HA doorlees, zie ik veel verschillende ervaringen. Hoe zijn jullie ervaringen met een bridge + HA + remote? Worden powerstates/brightness netjes gecommuniceerd richting HA? Zit er een disconnect tussen de LEDs, de remote en HA? Of blijft alles keurig in sync zoals Hue. Verder lees ik verhalen dat hij moeilijk groepen kan dimmen en/of dat lampen een voor een uitgaan etc.

p.s. Wat een onding is die LED driver om te resetten en weer blanco te koppelen aan Hue.. poeh poeh poeh.
Tja, ik heb gewoon de bridge maar erbij genomen. Als je toch al in lampen investeerd, kan je de 3 tientjes voor de bridge er ook wel bij doen. Het enige vervelende vind ik dat je een afstandsbediening nodig hebt om lampen toe te moeten voegen. Nou is dat nog niet het vervelendste, dat is dat als de lamp eenmaal gekoppeld is, dat er altijd een afstandsbediening in dezelfde groep moet zitten. Je hebt dus altijd een afstandsbediening extra nodig...
quote:
ArcticTiger schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 07:22:
@iMars ik denk dat het toch eerst de goedkope gaan worden, wellicht in de toekomst wat anders.

Wat betreft armaturen ga ikngewoon de goedkope nederlander uithangen en ga ik voor deze :+
[afbeelding]
Mijn eerste stap zijn ook de goedkope tradfri's ;) kan ik daarna makkelijk upgraden naar de mooiere hue's ;)

Mooie (simpele) inbouwspots trouwens. Jammer dat ze niet IP65 zijn (voor hetzelfde geld :9 )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MMaster23
quote:
iMars schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:04:
[...]

Tja, ik heb gewoon de bridge maar erbij genomen. Als je toch al in lampen investeerd, kan je de 3 tientjes voor de bridge er ook wel bij doen. Het enige vervelende vind ik dat je een afstandsbediening nodig hebt om lampen toe te moeten voegen. Nou is dat nog niet het vervelendste, dat is dat als de lamp eenmaal gekoppeld is, dat er altijd een afstandsbediening in dezelfde groep moet zitten. Je hebt dus altijd een afstandsbediening extra nodig...
Ik heb dus al lampjes.. Ik ben puur de driver smart aan het maken. Tot dusver zijn de kosten nieuwe driver, nieuwe aansluitkabels en een nieuwe remote. Ik had gehoopt zelfs de oude remote te kunnen gebruiken maar dat lukt echt niet volgens ikea dame. Dusja.. Dan ook nog maar een zigbee remote erbij.

Maar mijn punt is meer.. Is de hub de oplossing voor mijn problemen of kan ik beter de hele boel terug brengen en een andere random zigbee driver proberen die gewoon native hue kan praten zonder trukerij..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Prullenbak84
quote:
Nou is dat nog niet het vervelendste, dat is dat als de lamp eenmaal gekoppeld is, dat er altijd een afstandsbediening in dezelfde groep moet zitten.
Dit is niet het geval.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iMars
quote:
MMaster23 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:11:
[...]

Ik heb dus al lampjes.. Ik ben puur de driver smart aan het maken. Tot dusver zijn de kosten nieuwe driver, nieuwe aansluitkabels en een nieuwe remote. Ik had gehoopt zelfs de oude remote te kunnen gebruiken maar dat lukt echt niet volgens ikea dame. Dusja.. Dan ook nog maar een zigbee remote erbij.

Maar mijn punt is meer.. Is de hub de oplossing voor mijn problemen of kan ik beter de hele boel terug brengen en een andere random zigbee driver proberen die gewoon native hue kan praten zonder trukerij..
Ik heb nog geen ervaring met de leddriver van Tradfri, maar het lijkt mij dat deze gewoon simpel moet werken net als de rest.

Ik herken het wel wat je nu hebt, toen ik mijn bridge naar de zolder verplaatste, reageerde sommige lampen ook niet altijd. Terwijl ik overal in huis Hue heb, en lampen die verder weg zijn reageerde wel. Toevallig hingen er wel Tradfri lampen daar in de buurt (3x GU10). Nu met de bridge beneden heb ik dat weer niet.

Nu heb ik deze 3 Tradfri' nog steeds aan mijn Hue hangen en niet aan de Tradfri bridge, maar misschien dat dat oplost...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 08:01
quote:
iMars schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:04:
[...]

niet waar, je kan ze rechtstreeks koppelen, zie posts van mij eerder in dit forum over hoe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 15-12 11:11
quote:
MMaster23 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:11:
[...]

Hier nu een maand of 1,5 een slimme leddriver in de keuken. Met de hub. Werkt probleemloos via homekit. Geen bereik issues enz. Driver ligt ong 5 meter van hub af. Daarnaast een stuk of 12 tradfri lampjes. Werken ook allemaal goed.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iMars
quote:
datadevil schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:48:
[...]

niet waar, je kan ze rechtstreeks koppelen, zie posts van mij eerder in dit forum over hoe.
I stand corrected als het zo is ;) Je bedoeld dus deze post/manier: datadevil in "IKEA TRÅDFRI - Ervaringen & discussie"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iMars
oeps... :X

iMars wijzigde deze reactie 08-06-2018 12:07 (96%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erik1971
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 15-12 22:22
quote:
MMaster23 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 00:11:
Korte situatieschets:

Als ik je verhaal zo lees dan gaat het koppelen met Hue van zowel de remote als LED driver uiteindelijk wel goed, maar de communicatie met de driver is gewoon slecht en lijkt slechter wanneer er ook nog een remote bij zit!?

Kan een RF issue zijn, ten eerste kan het zijn dat de led driver te dicht op een object zit wat de RF siginalen stoort, waarschijnlijk iets van metaal (of gewapend beton), mijn ervaring is wanneer de afstand meer 5 cm is van zo'n object dat het dan beter werkt ;) Ten tweede kan het zijn dat je last hebt van een andere RF bron die je ZigBee netwerk stoort (en waar vooral de Tradfri driver last van heeft), je zou dan een channel change kunnen uitvoeren (ander ZigBee kanaal kiezen, kan mbv Hue App, onder instellingen, kies de Bridge, en selecteer bij bridge i icontje, dan krijg je bridge configuraie scherm en helemaal onderaan staat de optie om ZigBee kanaal te wijzigen!)

Wellicht dat het je probleem kan verhelpen, voordat je met een extra Tradfri bridge aan de slag gaat ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stok
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
quote:
timohesk schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:21:
Zijn er meer mensen die problemen hebben dat de gateway niet meer werkt.
Zowel via iPhone als Android niet meer te benaderen.
In de router gekeken en daar staat hij ook niet meer tussen. Als ik naar leds kijk staan die alle 3 aan.
Het lijkt dus alsof de gateway vastgelopen is. Na een power cycle doet die het weer.
Dit is nu al 3 keer gebeurt.
Een vast ip aan de hand van het mac adres lost het ook niet op.

Iemand nog ideeën?
Belangrijke vraag dit. Zelf ook 1x meegemaakt in de 6 maanden dat ik dit systeem heb. Moest daarna alles opnieuw koppelen en inrichten. Zeer frustrerend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MMaster23
quote:
Erik1971 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:34:
[...]

Als ik je verhaal zo lees dan gaat het koppelen met Hue van zowel de remote als LED driver uiteindelijk wel goed, maar de communicatie met de driver is gewoon slecht en lijkt slechter wanneer er ook nog een remote bij zit!?

Kan een RF issue zijn, ten eerste kan het zijn dat de led driver te dicht op een object zit wat de RF siginalen stoort, waarschijnlijk iets van metaal (of gewapend beton), mijn ervaring is wanneer de afstand meer 5 cm is van zo'n object dat het dan beter werkt ;) Ten tweede kan het zijn dat je last hebt van een andere RF bron die je ZigBee netwerk stoort (en waar vooral de Tradfri driver last van heeft), je zou dan een channel change kunnen uitvoeren (ander ZigBee kanaal kiezen, kan mbv Hue App, onder instellingen, kies de Bridge, en selecteer bij bridge i icontje, dan krijg je bridge configuraie scherm en helemaal onderaan staat de optie om ZigBee kanaal te wijzigen!)

Wellicht dat het je probleem kan verhelpen, voordat je met een extra Tradfri bridge aan de slag gaat ;)
OK ik heb het Hue kanaal de zekerheid gewijzigd. Wat is de beste koppelmethode voor de remote? En welke volgorde?

Dimmer koppelen aan Hue
Remote koppelen aan Hue

En hoe koppel je dan je remote aan specifieke groep? Want hij komt volgens mij niet erbij in de app.
Moet je dan een touchlink doen met de LED driver?

Edit: Thanks, ik denk dat de kanaalwijziging goed heeft gewerkt! _/-\o_
Heb dit gedaan: Koppel driver via Hue app, remote touchlink aan hue bridge en daarna touchlink aan de driver. Fingers crossed dat het een paar dagen stabiel blijft. Ik zie iig in HA en de Hue app de status wijzigen. Intieel traag maar lijkt nu bijna realtime, zoals de rest van Hue.

MMaster23 wijzigde deze reactie 08-06-2018 13:24 (11%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Erik1971
quote:
MMaster23 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:53:
[...]

OK ik heb het Hue kanaal de zekerheid gewijzigd. Wat is de beste koppelmethode voor de remote? En welke volgorde?

Dimmer koppelen aan Hue
Remote koppelen aan Hue

En hoe koppel je dan je remote aan specifieke groep? Want hij komt volgens mij niet erbij in de app.
Moet je dan een touchlink doen met de LED driver?

Edit: Thanks, ik denk dat de kanaalwijziging goed heeft gewerkt! _/-\o_
Heb dit gedaan: Koppel driver via Hue app, remote touchlink aan hue bridge en daarna touchlink aan de driver. Fingers crossed dat het een paar dagen stabiel blijft. Ik zie iig in HA en de Hue app de status wijzigen. Intieel traag maar lijkt nu bijna realtime, zoals de rest van Hue.
Mooi dat het is gelukt, wat betreft remote koppelen aan een groep, deze werkt niet via de bridge (lees App), alleen middels het rechtstreeks touchlinken van lampen met de remote (je remote kun je als een apparte groep beschouwen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MMaster23
quote:
Erik1971 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 14:40:
[...]

Mooi dat het is gelukt, wat betreft remote koppelen aan een groep, deze werkt niet via de bridge (lees App), alleen middels het rechtstreeks touchlinken van lampen met de remote (je remote kun je als een apparte groep beschouwen).
Hoe moet ik dat zien met meerdere lampen (Hue of tradfri)? Als ik touchlink met meerdere lampen achter elkaar doe, is deze dan met meerdere lampen tegelijk een groep? En blijft de Hue groep waar de lampen in staan nog wel bestaan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erik1971
quote:
MMaster23 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 14:42:
[...]

Hoe moet ik dat zien met meerdere lampen (Hue of tradfri)? Als ik touchlink met meerdere lampen achter elkaar doe, is deze dan met meerdere lampen tegelijk een groep? En blijft de Hue groep waar de lampen in staan nog wel bestaan?
Inderdaad precies zoals je beschrijft, Hue groep en remote groep zijn onaffhankelijk van elkaar, je moet de Bridge (zowel Hue als Tradfri) eigenlijk zien als een super geavanceerde remote :), met ieder zijn eigen groepen (waar bridge meerdere groepen heeft en ingeval van Tradfri de remote 1 groep heeft).

Als je een Hue Dimmer Switch gebruikt is het weer een ander verhaal, omdat deze niet met de lampen rechstreeks communiseerd, maar via de Hue Bridge, maar dit gaat niet op voor jou situatie met de Tradfri remote.

Erik1971 wijzigde deze reactie 08-06-2018 15:22 (23%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timohesk
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 11-06 20:35
quote:
stok schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:35:
[...]

Belangrijke vraag dit. Zelf ook 1x meegemaakt in de 6 maanden dat ik dit systeem heb. Moest daarna alles opnieuw koppelen en inrichten. Zeer frustrerend.
Blijkbaar zijn er niet zoveel mensen die hier last van hebben

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: september 2007

Ethirty

Who...me?

Ik zit er aan te denken om mijn Hue lampen uit te breiden met de nieuwe Trådfri led driver om wat led strips in de slaapkamer te plaatsen.

Iemand een idee of je de individuele lampen aan de driver apart kan aansturen, of werken alle lampen als 1?
Die drivers zijn best groot, dus om er nou gelijk 2 of 3 weg te moeten werken...

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 2 32GB  iPhone 8 64GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Laatst online: 10:03
quote:
Ethirty schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 21:12:
Ik zit er aan te denken om mijn Hue lampen uit te breiden met de nieuwe Trådfri led driver om wat led strips in de slaapkamer te plaatsen.

Iemand een idee of je de individuele lampen aan de driver apart kan aansturen, of werken alle lampen als 1?
Die drivers zijn best groot, dus om er nou gelijk 2 of 3 weg te moeten werken...
Als ik de beschrijvingen zo heb gelezen werken alle lampen op de driver als 1 lamp.
Je zou kunnen kijken hoeveel verlichting je aan de driver wil hangen, aangezien ze 2 types heben: 10 en 30 watt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Daar was ik al een beetje bang voor. Wilde 2 of 3 lampen separaat kunnen aansturen. Misschien maar wat anders bedenken.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 2 32GB  iPhone 8 64GB

• SubSense
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 15-12 20:46
Ik wil beginnen met IKEA TRÅDFRI voor de veranda in de tuin.
En ik kom er niet helemaal uit que configuratie.

Situatie:
Er komen 4 hanglampen in de veranda die ik op een motion sensor wil aansluiten.
2 lampen op 1 motion sensor. Hiernaast wil ik de lampen kunnen dimmen. (Ook per 2 lampen)
Zowel fysiek als met mijn smartphone.
Het liefst maak ik nog een schakelaar zodat ik alles in 1 keer kan aanzetten.

Om e.e.a. te configureren heb ik dus ook de hub nodig, en nu komt het.
De hub werkt alleen over een ethernet kabel, in de veranda heb ik alleen wifi.
Afstand tot ethernet = 15 meter (geen clear line of sight) er zit glas, hout en dakpannen tussen.
Ik vermoed dat die afstand de groot is voor de hub.

Nu zoek ik een goedkope en stabiele oplossig om de hub aan te sluiten op mijn lan.
Snelheid is niet relevant, stabiliteit wel. Het spul komt overdekt, droog maar niet verwarmt.
Wie wil me adviseren wat een mooie oplossing is.
Een homeplug vind ik een beetje overkill, een accesspoint in bridge/client mode ook.
Ik denk dat dit netter en goedkoper kan, ik ben er alleen nog niet uit hoe.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

quote:
SubSense schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 09:16:
Afstand tot ethernet = 15 meter (geen clear line of sight) er zit glas, hout en dakpannen tussen.

Nu zoek ik een goedkope en stabiele oplossig om de hub aan te sluiten op mijn lan.
Snelheid is niet relevant, stabiliteit wel. Het spul komt overdekt, droog maar niet verwarmt.
Een homeplug vind ik een beetje overkill, een accesspoint in bridge/client mode ook.
Als je een wireless bridge overkill vindt zal je toch gewoon een kabel moeten trekken.
Dit heeft verder vrij weinig met Trådfri te maken overigens.

#team_UTC+1

• SubSense
Nee, dat klopt. Maar ik vroeg me eerder af of hier geen andere oplossing voor is. Wellicht van een andere Home Automation fabrikant. Of een compatible apparaat met WiFi.

• JBS
  • Niet online
quote:
SubSense schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 10:11:
Nee, dat klopt. Maar ik vroeg me eerder af of hier geen andere oplossing voor is. Wellicht van een andere Home Automation fabrikant. Of een compatible apparaat met WiFi.
Raspberry Pi met een Raspbee voor Zigbee en Home Assistant? Wel een stuk minder plug&play.

• SubSense
Ik denk dat ik op jacht ga naar een oud accespointje die ik kan in client mode kan zetten. Das toch het handigste denk. Is de rest van de configuratie zoals ik die opgeschreven heb mogelijk?

• Devindegroot
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 21-10 11:04
Volgens mij is het verhaal met zowel motion sensor als dimmer een lastige. Ik herinner mij dat een lamp of of is. Dus niet zowel motion sensor als dimmer! Misschien kan iemand dit toelichten

• Erik1971
quote:
SubSense schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 09:16:
Ik wil beginnen met IKEA TRÅDFRI voor de veranda in de tuin.
En ik kom er niet helemaal uit que configuratie.

Situatie:
Er komen 4 hanglampen in de veranda die ik op een motion sensor wil aansluiten.
2 lampen op 1 motion sensor. Hiernaast wil ik de lampen kunnen dimmen. (Ook per 2 lampen)
Zowel fysiek als met mijn smartphone.
Het liefst maak ik nog een schakelaar zodat ik alles in 1 keer kan aanzetten.

Om e.e.a. te configureren heb ik dus ook de hub nodig, en nu komt het.

De Tradfri lampen creeeren een mesh netwerk, een paar Tradfri lampen binnen kan het probleem wellicht ook oplossen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheMandroid
  • Registratie: november 2009
  • Nu online
Deze lampen kunnen dus niet aangesloten worden op bronnen waar een dimmer op zit? Is hier geen oplossing voor? Hebben hier 5 lampen met ingebouwde dimmers, heb een Xiaomi Yeelight, maar die bromt met dimmers helemaal open. En om nou alle lampen te vervangen... Is er niet iets van een adapter voor ertussen ofzoiets?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sebastiaan001
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 02:40
quote:
TheMandroid schreef op zondag 10 juni 2018 @ 01:28:
Deze lampen kunnen dus niet aangesloten worden op bronnen waar een dimmer op zit? Is hier geen oplossing voor? Hebben hier 5 lampen met ingebouwde dimmers, heb een Xiaomi Yeelight, maar die bromt met dimmers helemaal open. En om nou alle lampen te vervangen... Is er niet iets van een adapter voor ertussen ofzoiets?
Dimmer er tussen uithalen is de enige oplossing. Kan je of de draden doorlussen met lasdoppen zodat er altijd stroom op staat of een klikschakelaar er tussen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheMandroid
  • Registratie: november 2009
  • Nu online
quote:
Sebastiaan001 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 02:53:
[...]

Dimmer er tussen uithalen is de enige oplossing. Kan je of de draden doorlussen met lasdoppen zodat er altijd stroom op staat of een klikschakelaar er tussen.
Oke, dat is me toch iets te tricky, wil geen fikkie in m'n huis doordat ik aan m'n lamp heb lopen kloten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SubSense
quote:
Erik1971 schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 16:14:
[...]

De Tradfri lampen creeeren een mesh netwerk, een paar Tradfri lampen binnen kan het probleem wellicht ook oplossen
Dat is een goed tip, en is het proberen waard. Een dimmer + motion sensor combi gaat hem dus niet worden. Dan maar geen dimmer.
Ook alle anderen bedankt voor de tips. Ik ga een kijken of ik met 1 lamp binnen en 1 lamp in de veranda + hub een netwerk kan creëren. Dat wordt een ritje naar de Ikea.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erik1971
quote:
SubSense schreef op zondag 10 juni 2018 @ 09:10:
[...]

Dat is een goed tip, en is het proberen waard. Een dimmer + motion sensor combi gaat hem dus niet worden. Dan maar geen dimmer.
Ook alle anderen bedankt voor de tips. Ik ga een kijken of ik met 1 lamp binnen en 1 lamp in de veranda + hub een netwerk kan creëren. Dat wordt een ritje naar de Ikea.
Houd er wel rekening mee dat de Tradfri Motion Sensor, alleen beweging detecteert en geen present sensor is!

Dit betekend dat de lampen uitgaan na ingestelde tijd, zolang er geen beweging wordt gedetecteerd, verder kun je de sensor niet configureren via de bridge (sensor communiceerde rechtstreeks met de lampen), dit maakt hem een stuk beperkter in gebruik!

Je kunt de werking van Tradfri motion sensor het beste vergelijken met sensor van een standaard buiten lamp die de meeste mensen bij de voordeur hebben hangen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SubSense
Ik hou de motion sensors achterwegen, maar ga eerst een set halen met AB en 4 lampen. Mocht ik uit willen breiden dat komt de hub erbij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sebastiaan001
quote:
TheMandroid schreef op zondag 10 juni 2018 @ 08:41:
[...]

Oke, dat is me toch iets te tricky, wil geen fikkie in m'n huis doordat ik aan m'n lamp heb lopen kloten.
Als je het fatsoenlijk aansluit is er niks aan de hand. het is hetzelfde als de schakelaar altijd op aan zetten. Ik heb thuis alle schakelaars doorgelust en er blindplaatjes opgezet. Wel zoiets gebruiken: https://www.elektrototaal...KelFA86qXTtcaAjCVEALw_wcB en en geen kroonstenen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Twee zenders aan een gu10 spot koppelen is in geen enkel geval mogelijk, toch? Zou graag zowel een IKEA afstandsbediening koppelen en de spots aan m'n Home Assistant hangen, om niet afhankelijk te zijn van HASS, maar wel de flexibiliteit van HASS te hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

quote:
JBS schreef op zondag 10 juni 2018 @ 22:49:
Twee zenders aan een gu10 spot koppelen is in geen enkel geval mogelijk, toch? Zou graag zowel een IKEA afstandsbediening koppelen en de spots aan m'n Home Assistant hangen, om niet afhankelijk te zijn van HASS, maar wel de flexibiliteit van HASS te hebben.
Hoe bedoel je?

In Hass komen alle devices tevoorschijn. Kan je zowel schakelen met ab als met Hass :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alex.b
  • Laatst online: 15-12 12:13
.

alex.b wijzigde deze reactie 10-06-2018 23:44 (99%)

• JBS
  • Niet online
quote:
KRGT schreef op zondag 10 juni 2018 @ 22:50:
[...]

Hoe bedoel je?

In Hass komen alle devices tevoorschijn. Kan je zowel schakelen met ab als met Hass :-)
Ik gebruik HASS op een RPi met een Raspbee voor Zigbee. Wanneer ik de grijs/witte afstandsbediening van IKEA koppel aan een GU10 spotje en ik wil dat spotje ook rechtstreeks aan m'n HASS koppelen, dan vervalt de koppeling met de IKEA afstandsbediening.

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

quote:
JBS schreef op maandag 11 juni 2018 @ 08:38:
[...]
Ik gebruik HASS op een RPi met een Raspbee voor Zigbee. Wanneer ik de grijs/witte afstandsbediening van IKEA koppel aan een GU10 spotje en ik wil dat spotje ook rechtstreeks aan m'n HASS koppelen, dan vervalt de koppeling met de IKEA afstandsbediening.
Dat klinkt wel logisch, je maakt de lamp lid van een (ander) netwerk, waardoor die niet meer praat met de ab.
Is die ab niet te koppelen?

Ik maak gewoon gebruik van de hub, ook ivm updates.

KRGT wijzigde deze reactie 11-06-2018 08:40 (5%)

• JBS
  • Niet online
quote:
KRGT schreef op maandag 11 juni 2018 @ 08:39:
[...]

Dat klinkt wel logisch, je maakt de lamp lid van een (ander) netwerk, waardoor die niet meer praat met de ab.
Is die ab niet te koppelen?

Ik maak gewoon gebruik van de hub, ook ivm updates.
Klopt, is ook wel logisch :-)
Ja, de afstandsbediening is te koppelen aan HASS maar zou ook graag een onafhankelijke afstandsbediening hebben om de spots te bedienen. Maar logischerwijs is het 't één of 't ander.

Nadeel van een hub toevoegen voor mij is dat de Tradfri lampen niet meer in mijn Zigbee mesh zitten en als router dienen voor alle andere (batterij) zigbee sensoren (Xiaomi, etc.).

• zwaffie
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 05-12 22:12
quote:
JBS schreef op maandag 11 juni 2018 @ 08:46:
[...]
Klopt, is ook wel logisch :-)
Ja, de afstandsbediening is te koppelen aan HASS maar zou ook graag een onafhankelijke afstandsbediening hebben om de spots te bedienen. Maar logischerwijs is het 't één of 't ander.

Nadeel van een hub toevoegen voor mij is dat de Tradfri lampen niet meer in mijn Zigbee mesh zitten en als router dienen voor alle andere (batterij) zigbee sensoren (Xiaomi, etc.).
Ik weet niet precies hoe je alles gekoppeld hebt maar ik heb zelf 10 gu spots gekoppeld aan een hue bridge. Vervolgens ook de AB van ikea gekoppeld aan de hue bridge. Daarna weer de AB gekoppeld met de lampen. Nu kan ik de lampen uit en aanzetten met de AB en kan ik de lampen schakelen met Hassio (Hue bridge gekopeld). Het dimmen van de AB werkt nog wel alleen het kiezen van kleuren helaas niet. Dat doe ik via Siri of met Google home/ Alexa.
Hier heb je een filmpje hoe het moet:
YouTube: Using IKEA TRÅDFRI remote on Philips Hue system with bridge

• Devindegroot
Oke ik heb de hier eerder geplaatste Zigbee light controller van AliExpress en kan jullie vertellen dat de IKEA Bridge hem herkent en het allemaal werkt.

Echter komt deze niet met een adapter en heb ik een test gedaan met een laptop adapter. Mijn vraag is nu alleen welke voeding moet ik aanschaffen? De led strip is rgb 24v en 5 m lang. Ik knip hem tot plus minus 1,5 m. De zigbee controller zegt inputvoltage: 12/24v en max 15A output current en 6a max channel.

Is het verstandig als ik er een laptop adapter aan hang van 19v 9.47 A ( deze heb ik over ) of wat moet ik anders aan schaffen? Bepaald de lengte nog wat qua wat ik er aan hang wat betreft voeding?

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 08:42
@Devindegroot De aangesloten strip bepaalt de spanning. Als je een 12V LED-strip aansluit dan moet het een 12V DC voeding zijn, is het een 24V LED-strip dan moet er een 24V DC voeding aan.

Laptop adapter van 19V kan de controller waarschijnlijk wel aan, maar je LED-strip niet.
Volgens mij geven LED-strip controllers de spanning 1:1 door en schakelen ze puur de LED-strip heel snel aan/uit (PWM) om het te dimmen.

Als het goed is staat er in de specificaties van je LED-strip wel hoeveel vermogen hij per xx cm trekt. Op die manier kun je uitrekenen hoeveel ampère je voeding moet zijn (+10% extra marge)

Heb je een linkje naar de controller trouwens? Scheelt weer zoekwerk :P

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• Mars Warrior
  • Laatst online: 23:22

Mars Warrior

Earth, the final frontier

quote:
Devindegroot schreef op maandag 11 juni 2018 @ 14:28:
Oke ik heb de hier eerder geplaatste Zigbee light controller van AliExpress en kan jullie vertellen dat de IKEA Bridge hem herkent en het allemaal werkt.
Dat is top!
Ik heb de GLEDOPTO RGB+CCT versie inmiddels binnen (1 week wachten), maar nog niet de Ledstrip en de voeding, dus ik heb nog niks kunnen testen.
quote:
Echter komt deze niet met een adapter en heb ik een test gedaan met een laptop adapter. Mijn vraag is nu alleen welke voeding moet ik aanschaffen? De led strip is rgb 24v en 5 m lang. Ik knip hem tot plus minus 1,5 m. De zigbee controller zegt inputvoltage: 12/24v en max 15A output current en 6a max channel.
Ik heb bij abc-led gewoon de goedkoopste 24V/3A voeding besteld die werkt bij hun 5m RGB+CCT ledstrip.

Als jij maar 1.5m gebruikt dan is dat natuurlijk wel flinke overkill, en zou je een kleinere voeding kunnen nemen. Veel goedkoper zijn ze niet, maar wel kleiner, zoals deze stekkervoeding van 24V/1.5A
quote:
ThinkPad schreef op maandag 11 juni 2018 @ 15:07:
Zie hierboven in mijn post!

Mars Warrior wijzigde deze reactie 11-06-2018 15:40 (11%)

http://www.team-mediaportal.com/

• Devindegroot
Thanks en dat is inderdaad precies de zigbee controller die ik heb en wordt gewoon door de IKEA app gezien! Helemaal blij :)

• Devindegroot
quote:
ThinkPad schreef op maandag 11 juni 2018 @ 15:07:
@Devindegroot De aangesloten strip bepaalt de spanning. Als je een 12V LED-strip aansluit dan moet het een 12V DC voeding zijn, is het een 24V LED-strip dan moet er een 24V DC voeding aan.

Laptop adapter van 19V kan de controller waarschijnlijk wel aan, maar je LED-strip niet.
Volgens mij geven LED-strip controllers de spanning 1:1 door en schakelen ze puur de LED-strip heel snel aan/uit (PWM) om het te dimmen.

Als het goed is staat er in de specificaties van je LED-strip wel hoeveel vermogen hij per xx cm trekt. Op die manier kun je uitrekenen hoeveel ampère je voeding moet zijn (+10% extra marge)

Ledstrip is 24v en de adapter 19v en 9,5 amp en het werkt. Wil je zeggen dat als ik dit tijdelijk gebruik dat dat gevaarlijk is?

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 08:42
Nee, met een LED-strip van 24V gaat het goed. Hij zal alleen niet op de volle sterkte branden.
Zou je er een 12V strip aan hangen dan zou hij wel stuk gaan.

P.S. Dit gaat nu wel een beetje offtopic hier :D Als je hier over wilt doorpraten past het wellicht beter in [LED] Strips, drivers

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• iMars
quote:
iMars schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:57:
[...]

Maak dat maar iets later, halverwege juni 2018 is mij verteld.
Ik was toch wel nieuwsgierig naar wanneer de kaars-E14 weer leverbaar zou zijn. Rond juni was me verteld.
quote:
De TRÅDFRI led E14 400 lumen (artikelnummer 603.652.71) is helaas (nog) niet beschikbaar in Nederland 😔 Dit komt doordat het product op dit moment met een productieprobleem kampt. De verwachting is dat de ledlamp halverwege juni 2018 ook weer in de Nederlandse schappen komt te liggen. Ik adviseer je om rond die tijd de IKEA website in de gaten te houden. Je mag mij natuurlijk ook altijd een bericht sturen, dan zoek ik het voor je uit.
Krijg vandaag de melding:
quote:
De TRÅDFRI led-lamp 603.652.71 is voorlopig nog niet bestelbaar. Naar verwachting loopt het productieprobleem tot begin oktober 2018.
Misschien toch maar voor de Xiaomi gaan kijken:

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 13-12 21:16
quote:
Devindegroot schreef op maandag 11 juni 2018 @ 17:25:
Thanks en dat is inderdaad precies de zigbee controller die ik heb en wordt gewoon door de IKEA app gezien! Helemaal blij :)
Die van mij is ook onderweg :) Ben benieuwd !

Macbook Pro 15" i7 512Gb Nvidia 750M | iPad Air 2 128Gb | iPhone X 256Gb | Apple Watch Series 4 | ESXI 6.5 Server |

• Mars Warrior

Mars Warrior

Grrrrr. Ik kon mijn GLEDOPTO koppelen, maar kwam in de lijst als afstandsbediening. Dus niet als lamp. Daarna ontkoppeld, en vervolgens niet meer te koppelen.

Ben het papiertje met de handleiding kwijt, maar resetz 4x aan/uit moeën zijn. Werkt dus niet.

Voeding blijkt wel direct in GLEDOPTO te passen. Vonkt wat als ik hem er snel in en uit haal.

RGB+CCT strip heeft stomme aansluiting. RGB met stekker en de CCT als losse draden. Kan dus niet zomaar aansluiten. Beetje lullig.

Maar goed. Krijg hem dus niet gekoppeld als lamp. Anderen die dat ding hebben nog ideeen?

• Devindegroot
quote:
Mars Warrior schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 19:47:
Grrrrr. Ik kon mijn GLEDOPTO koppelen, maar kwam in de lijst als afstandsbediening. Dus niet als lamp. Daarna ontkoppeld, en vervolgens niet meer te koppelen.

Ben het papiertje met de handleiding kwijt, maar resetz 4x aan/uit moeën zijn. Werkt dus niet.

Voeding blijkt wel direct in GLEDOPTO te passen. Vonkt wat als ik hem er snel in en uit haal.

RGB+CCT strip heeft stomme aansluiting. RGB met stekker en de CCT als losse draden. Kan dus niet zomaar aansluiten. Beetje lullig.

Maar goed. Krijg hem dus niet gekoppeld als lamp. Anderen die dat ding hebben nog ideeen?
Vreemd verhaal, mijne werkt flawless! Je moet de stekkertjes eraf knippen en dan de draadjes strippwn en in de controller doen. Ik verbond hem door in de IKEA app nieuwe bulb toe te voegen en gewoon een afstandbediening te kiezen om te koppelen die je eigenlijk niet gebruikt. Dan tien keer heel snel stekker erin en eruit en dan aan laten en de app vind hem dan in enkele secondes als GLEDOPTO BULB.

• Mars Warrior

Mars Warrior

quote:
Devindegroot schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:06:
[...]
Vreemd verhaal, mijne werkt flawless! Je moet de stekkertjes eraf knippen en dan de draadjes strippwn en in de controller doen. Ik verbond hem door in de IKEA app nieuwe bulb toe te voegen en gewoon een afstandbediening te kiezen om te koppelen die je eigenlijk niet gebruikt. Dan tien keer heel snel stekker erin en eruit en dan aan laten en de app vind hem dan in enkele secondes als GLEDOPTO BULB.
Ik ga het nog een keer proberen dan. Ding werd dus als afstandsbediening herkend. Echt weird.
Ik gebruik ook een dimmer/afstandsbediening om te koppelen, dus daar zit geen verschil in.

Kan zijn dat reset niet goed werkt..

Afknippen ga ik dan ook maar doen. Dan strippen en in controller duwen. Wie weet werkt het dan wel?
Heb nu de ledstrip namelijk niet aangesloten!

• Devindegroot
quote:
Mars Warrior schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:29:
[...]

Ik ga het nog een keer proberen dan. Ding werd dus als afstandsbediening herkend. Echt weird.
Ik gebruik ook een dimmer/afstandsbediening om te koppelen, dus daar zit geen verschil in.

Kan zijn dat reset niet goed werkt..

Afknippen ga ik dan ook maar doen. Dan strippen en in controller duwen. Wie weet werkt het dan wel?
Heb nu de ledstrip namelijk niet aangesloten!
Zonder ledstrip eraan verbind die ook al, btw je hoeft niet de link knop in de controller in te drukken ofzo hij vind hem gewoon zonder

• Mars Warrior

Mars Warrior

quote:
Devindegroot schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 23:33:
[...]
Zonder ledstrip eraan verbind die ook al, btw je hoeft niet de link knop in de controller in te drukken ofzo hij vind hem gewoon zonder
Het is gelukt!

De afstandsbediening bleek het niet meer te doen :? Geen idee waarom. Toen ik de lampen wilde uitdoen gebeurde er niks. Afstandsbediening opnieuw gekoppeld aan de gateway, en daarna de GLEDOPTO gekoppeld als lamp.

Kan kleuren en tinten kiezen in de app, dus dat klinkt als RGB+CCT _/-\o_

Morgen de ledstrip zien te koppelen om te zien of het echt werkt 8)

Update 14-06:
LED strip aangesloten en werkt goed. Alleen wel jammer dat je niet zowel RGB als CCT kunt gebruiken. De kwaliteit van de kleuren is matig tot redelijk. Warm wit is op geen enkele manier warm te noemen.

Zag op AliExpress overigens dat mijn LED strip van abc-led.nl wel erg lijkt op deze van €15. Zowel de LEDs, als de opdruk, als de connectoren zijn identiek.
Weet ik dat ook weer mocht ik deze nog een keer willen bestellen 8)

En voor dat geld is het nog best te doen, maar wil je echt warm-wit, of betere kleuren, dan wordt het toch op zoek naar een betere LED strip.

Waarom RGB en CCT niet gemixed kunnen worden weet ik niet. Kan een beperking zijn in het Zigbee LL protocol of aan de IKEA App. Dat wordt nog ff zoeken op internet.

Mars Warrior wijzigde deze reactie 14-06-2018 19:06 (68%)
Reden: Updeetje erbij

• Arjan
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik was aan het spelen met COAP berichten naar de Ikea hub sturen en vroeg me het volgende af; Weet iemand of het mogelijk is de helderheid van de lamp te zetten zonder dat je de lamp aanzet?

Ik zou gedurende de dag namelijk de intensiteit van mijn lampen automatisch willen aanpassen, maar liever niet dat ze dan steeds aanflitsen als ze uit stonden op dat moment

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Mars Warrior

Mars Warrior

Om dit topic ff niet verder met LED strips te bevuilen heb ik in het LED strip topic, Mars Warrior in "[LED] Strips, drivers" een berichtje gezet of anderen ervaring hebben met betere LED strips die in de buurt van de Tradfri White Spectrum lampen.

• TYZ
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 10-12 19:16
quote:
Arjan schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 09:22:
Ik was aan het spelen met COAP berichten naar de Ikea hub sturen en vroeg me het volgende af; Weet iemand of het mogelijk is de helderheid van de lamp te zetten zonder dat je de lamp aanzet?

Ik zou gedurende de dag namelijk de intensiteit van mijn lampen automatisch willen aanpassen, maar liever niet dat ze dan steeds aanflitsen als ze uit stonden op dat moment
Ik heb dit ook even uitgeprobeerd, en mij lukt het in ieder geval ook niet. Ik heb geprobeerd om "5850":0 (uitschakelen) mee te sturen met het dim-commando ("5851"), maar dan gaat de lamp toch aan.

coap-client -m put -u "IDENTITY" -k "<psk>" -e '{ "3311" : [{ "5850":0, "5851":127 }] }' "coaps://<hup>:5684/15001/65537"

Wat je nog zou kunnen proberen, is een fade time in te stellen, zodat de lamp niet onmiddellijk op de ingestelde helderheid gaat branden. Daarvoor gebruik je de code "5712":<fade time>. De tijd is volgens mij in tienden van seconden.

Efficiency is intelligent laziness...

• SHIFTER [NL]
quote:
Mars Warrior schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 00:51:
[...]

Het is gelukt!

De afstandsbediening bleek het niet meer te doen :? Geen idee waarom. Toen ik de lampen wilde uitdoen gebeurde er niks. Afstandsbediening opnieuw gekoppeld aan de gateway, en daarna de GLEDOPTO gekoppeld als lamp.

Kan kleuren en tinten kiezen in de app, dus dat klinkt als RGB+CCT _/-\o_

Morgen de ledstrip zien te koppelen om te zien of het echt werkt 8)

Update 14-06:
LED strip aangesloten en werkt goed. Alleen wel jammer dat je niet zowel RGB als CCT kunt gebruiken. De kwaliteit van de kleuren is matig tot redelijk. Warm wit is op geen enkele manier warm te noemen.

Zag op AliExpress overigens dat mijn LED strip van abc-led.nl wel erg lijkt op deze van €15. Zowel de LEDs, als de opdruk, als de connectoren zijn identiek.
Weet ik dat ook weer mocht ik deze nog een keer willen bestellen 8)

En voor dat geld is het nog best te doen, maar wil je echt warm-wit, of betere kleuren, dan wordt het toch op zoek naar een betere LED strip.

Waarom RGB en CCT niet gemixed kunnen worden weet ik niet. Kan een beperking zijn in het Zigbee LL protocol of aan de IKEA App. Dat wordt nog ff zoeken op internet.
Ik heb hem ook net binnen gekregen en gekoppeld :) Kan hem via de Ikea app prima aansturen :) .

Krijg hem alleen niet zichtbaar in HomeKit. Jij wel?

Macbook Pro 15" i7 512Gb Nvidia 750M | iPad Air 2 128Gb | iPhone X 256Gb | Apple Watch Series 4 | ESXI 6.5 Server |

• Emphyrio
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 05:30
Over Tradfri en Gledopto kwam ik deze blog tegen:

https://char.gd/blog/2018...er-philips-hue-led-strips

Misschien staat er nog een tip voor je in?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SubSense
Even een korte vraag (zal vast al een keer gesteld zijn, maar kan het niet vinden).
Ik ga 4 grote aluminium hanglampen ophangen. Het zijn halve bollen van ongeveer 50 X 50 cm. Het aluminium is dun, denk 1 mm. Zou dit een probleem kunnen zijn voor de Tradfri lampen met betrekking tot het signaal? (lampen komen ongeveer 2,5 meter uit elkaar, in een rij).4 lampen en 1 afstandsbediening.

edit: opgehangen en dit blijkt geen enkel probleem te zijn.

SubSense wijzigde deze reactie 23-06-2018 10:20 (7%)

• Guyter
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 14-12 22:08
Heb sinds gisteren ook de in-dit-topic-populaire gledopto-led controller aangesloten op de Ikea Ledberg 5m veelkleurige ledstrip die ik al had hangen. Gezien deze ledstrip enkel RGB is, gebruik ik de 2 overige uitgangen niet. Aansluiten was vrij straight-forward, kabeltjes strippen en vastmaken in de adapter, vervolgens aanmelden bij Tradfri-bridge. Voor de zekerheid heb ik er wel een zwaardere 24v voeding aan gehangen, maar dat werkt verder perfect.

Er zijn echter 2 dingen die mij opvallen:

Het dimmen en aan/uitzetten verloopt niet zo vloeiend als ik gehoopt had. Er is bv. geen fade out als je bij volle helderheid op 'uit' duwt. Is dat bij jullie ook zo?

Ik heb via de ingebouwde ikea-app geprobeerd om een 'sfeer' te maken: ik kies een kleurtje, de helderheid en sla dan op. Dat lijkt allemaal goed te gaan, maar bij het selecteren van de sfeer, blijft de strip gewoon uit. Kies ik vervolgens manueel een kleur, werkt het weer als vanouds. Vreemd...

Dit zijn echter maar details, voor de rest ben ik er heel blij mee :P

• remmuz
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 09:59
Dat niet uit faden zou een tekortkoming van de Tradfri hub kunnen zijn. Ik heb dezelfde controller aan een HUE hub hangen en dan werkt het zoals het hoort; zowel het faden als het meedoen met een sfeer/scene

• Sloeser
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 15-12 11:53
Kort vraagje, heb ik aan een hub & afstandsbediening genoeg om lampen te kunnen verbinden? Of heb ik ook een dimmer nodig?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaveD1109
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 09:52
quote:
Sloeser schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:44:
Kort vraagje, heb ik aan een hub & afstandsbediening genoeg om lampen te kunnen verbinden? Of heb ik ook een dimmer nodig?
Nee hoor dat is genoeg!

DaveD

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tuktop
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 11-12 13:13
quote:
Sloeser schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:44:
En als je toevallig een Hue hub hebt ipv de Ikea hub, heb je helemaal geen afstandsbediening nodig.

• kepler
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 10:01
Ik heb sinds een aantal weken een aantal Tradfri lampen hangen, maar twee daarvan verliezen regelmatig verbinding... Nu zat ik beter te kijken naar dit probleem en die twee lampen (E27) zijn echt heet. Zo heet dat je ze nog maar net kan aanraken, dan gaat het om het witte gedeelte tussen fitting en lamp.

Ik heb wat gezocht online maar niet veel kunnen vinden. Is dit een bekend probleem? Kan ik gewoon terug gaan naar IKEA om ze te ruilen? Of is dit normaal?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hobbit13
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 14-12 14:58
quote:
kepler schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 22:26: die twee lampen (E27) zijn echt heet. Zo heet dat je ze nog maar net kan aanraken, dan gaat het om het witte gedeelte tussen fitting en lamp
Bij goede ventilatie moet dat deel wel aanraakbaar warm blijven. Ik had er ook een die heel heet werd, die was een paar dagen later stuk.

Ik zou 'm gewoon terugbrengen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Serena
  • Laatst online: 15-12 00:01
Meer mensen die de bèta van iOS12 draaien en waarbij de app crasht?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 10:16

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Klopt het dat dit sinds vanmiddag nieuw is in de releasenotes:

Release Version: 1.6.0
New features and changes in Gateway: 1.4.15:
Stability and performance improvements in application connectivity to gateway.
Resolution of networking issues.
Improved stability and performance in communication with Alexa and Google Home

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 23:37
Ook een update van de iOS app:

http://www.robertwebbe.nl, technische zaken simpel uitgelegd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Iemand hier toevallig nog nieuws vernomen over de aangekondigde Tradfri smart plugs?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martyaintflying
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 15-12 15:59
quote:
JBS schreef op maandag 2 juli 2018 @ 18:34:
Iemand hier toevallig nog nieuws vernomen over de aangekondigde Tradfri smart plugs?
Hier zit ik ook al maanden op te wachten... of weet iemand of er een Aliexpress alternatief is dat met de Tradfri hub & app werkt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Prullenbak84
quote:
Serena schreef op maandag 2 juli 2018 @ 16:18:
Meer mensen die de bèta van iOS12 draaien en waarbij de app crasht?
Jep, en de laatste update heeft nog niks geholpen. Helaas. Risico van publieke beta's draaien, zullen we maar zeggen.

• Arjan
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

quote:
TYZ schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 16:20:
[...]

Ik heb dit ook even uitgeprobeerd, en mij lukt het in ieder geval ook niet. Ik heb geprobeerd om "5850":0 (uitschakelen) mee te sturen met het dim-commando ("5851"), maar dan gaat de lamp toch aan.

coap-client -m put -u "IDENTITY" -k "<psk>" -e '{ "3311" : [{ "5850":0, "5851":127 }] }' "coaps://<hup>:5684/15001/65537"

Wat je nog zou kunnen proberen, is een fade time in te stellen, zodat de lamp niet onmiddellijk op de ingestelde helderheid gaat branden. Daarvoor gebruik je de code "5712":<fade time>. De tijd is volgens mij in tienden van seconden.
Ik heb hier laatst nog even mee gespeeld, maar ik kon niks vinden over fade-time, jammer, want ik zou daar graag wat variatie in aanbrengen. Waar had je die info gevonden? en zit het op alle soort lampen?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• CollisionNL
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 13-12 22:51
Sinds de recente Tradfri update, verliest de hub meerdere keren per dag verbinding met het netwerk.. Heel vervelend.

Weet iemand een oplossing? Stekker eruit en erin is niet elke keer een optie omdat er ook niet altijd ben.

• mcetweaker
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
quote:
CollisionNL schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 23:46:
Sinds de recente Tradfri update, verliest de hub meerdere keren per dag verbinding met het netwerk.. Heel vervelend.

Weet iemand een oplossing? Stekker eruit en erin is niet elke keer een optie omdat er ook niet altijd ben.
ik had dat ook, maar dan vanaf een bepaald acces point. Na een herstart van het accesspoint in mijn geval het probleem niet meer gezien.

• CollisionNL
quote:
mcetweaker schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 08:07:
[...]

ik had dat ook, maar dan vanaf een bepaald acces point. Na een herstart van het accesspoint in mijn geval het probleem niet meer gezien.
Dan ga ik mijn AP even herstarten en kijken of dat de oplossing is! Thanks

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prullenbak84
quote:
Prullenbak84 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 13:47:
[...]

Jep, en de laatste update heeft nog niks geholpen. Helaas. Risico van publieke beta's draaien, zullen we maar zeggen.
@Serena Het lijkt erop dat iOS12 public beta 2 geholpen heeft hier...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Serena
  • Laatst online: 15-12 00:01
quote:
Prullenbak84 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:59:
[...]

@Serena Het lijkt erop dat iOS12 public beta 2 geholpen heeft hier...
Ik heb inmiddels developer bèta 3 en hij crasht nog steeds.

• CollisionNL
@mcetweaker Helaas het was niet de oplossing, ik ben weer de verbinding kwijt met de tradfri bridge..

• mcetweaker
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
quote:
CollisionNL schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 00:44:
@mcetweaker Helaas het was niet de oplossing, ik ben weer de verbinding kwijt met de tradfri bridge..
en de app even wegswipen uit je app overzicht en dan de app herstarten ? helpt bij mij ook nog wel eens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Iemand hier ervaring met het gebruik van de Tradfri GU10 spots in een overkapping buiten?
Qua temperatuur is het geen probleem volgens de specs, maar wellicht de vochtigheid? Aan de andere kant, de huidige GU10 spots (eerst halogeen, nu LED) zijn ook niet specifiek voor buiten en doen het ook probleemloos.
quote:
De lichtbron kan worden gebruikt bij temperaturen van -20 °C tot +40 °C.
Bron: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80365270/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
quote:
JBS schreef op zondag 8 juli 2018 @ 13:17:
Iemand hier ervaring met het gebruik van de Tradfri GU10 spots in een overkapping buiten?
Qua temperatuur is het geen probleem volgens de specs, maar wellicht de vochtigheid? Aan de andere kant, de huidige GU10 spots (eerst halogeen, nu LED) zijn ook niet specifiek voor buiten en doen het ook probleemloos.

[...]
Wij gebruiken ze hier als spots in de badkamer. Daar is het toch redelijk vochtig voor de afzuiger alles weg heeft gehaald, en na een half jaar nog geen problemen of rare dingen gezien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CollisionNL
quote:
mcetweaker schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 10:45:
[...]

en de app even wegswipen uit je app overzicht en dan de app herstarten ? helpt bij mij ook nog wel eens.
Het ligt echt aan de bridge, ik gebruik hem met Home Assistant en die is hem ook kwijt...

Wil hem graag resetten om te kijken of dat de oplossing is maar dat gaat heel veel tijd kosten om alles weer te verbinden, precies zo te hernoemen als ze waren (ivm Home Assistant) en te zorgen dat alles werkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 15-12 20:01
quote:
JBS schreef op zondag 8 juli 2018 @ 13:17:

[...]
Werkt vooralsnog prima; lijkt me niet echt een issue als de behuizing maar goed afsluit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hobbit13
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 14-12 14:58
quote:
RudolfR schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:03:
[...]

Werkt vooralsnog prima; lijkt me niet echt een issue als de behuizing maar goed afsluit.
Hier ook al een half jaar buiten in spatwaterdichte behuizing. Geen enkel probleem mee.

Denk niet dat zo;n slimme lamp anders is dan een willekeurige LED lamp. Er is altijd een 220Vac naar DC voeding aanwezig, of daar nu een LED driver of een LED Driver + Zigbee chip aan hangt, maakt niet zo veel uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daan87423
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 15-12 18:36
Werken Hue lampen op een Tradfri gateway?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 23:37
.

robertwebbe wijzigde deze reactie 09-07-2018 16:57 (97%)

http://www.robertwebbe.nl, technische zaken simpel uitgelegd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15-12 20:40
quote:
Daan87423 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:15:
Werken Hue lampen op een Tradfri gateway?
Kan nog niet ergens een case vinden waar dat bevestigd is, maar je bent er bekend mee dat andersom geen probleem is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daan87423
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 15-12 18:36
quote:
Kaspers schreef op maandag 9 juli 2018 @ 20:25:
[...]

Kan nog niet ergens een case vinden waar dat bevestigd is, maar je bent er bekend mee dat andersom geen probleem is?
Ja, ben benieuwd of het ook andersom kan. De Wink hub (met zigbee mcu) moet de Hue lampen namelijk via de bridge bedienen. Ligt dit aan Wink of heeft Philips dit bewust gedaan?

• Krandorado
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 10-11 13:46
Hoi,

Ik heb laatst deze https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80349888/ draadloze dimmer + E27 LED1623G12 bulb set gekocht bij Ikea Delft. De productie code op de doos geeft 1713 aan; ik vermoed dat deze (net) te oud is voor rechtstreekse ondersteuning met de Philips Hue bridge zonder firmware upgrade.

Aangezien ik geen Tradfri gateway/hub heb vraag ik me af of er toevallig iemand in de omgeving van Leiden is waar ik mijn Ikea lamp (de E27 fitting LED1623G12) mag firmware upgraden?

Wat overigens wel grappig is, is dat je (bijvoorbeeld) zowel de Philips Hue dimmer switch (https://www.philips.nl/c-p/8718696506967/hue-dimmer) als de Ikea draadloze dimmer (https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00347831/) zonder tussenkomst van de Hue bridge tegelijk met zowel Ikea als Philips lampen kan pairen. Iets waarvan ik in dit forum een aantal keer tegenkwam dat dit niet mogelijk zou zijn.

Zo heb ik bijvoorbeeld bovenstaande combinatie kunnen pairen met de Philips Hue Go (draagbare lamp met batterij) en de E27 LED1623G12 Ikea bulb die ik momenteel niet aan m'n Hue bridge krijg gekoppeld. Met name de Hue Go + Ikea dimmer vind ik een handige combo voor bijvoorbeeld op reis, aangezien je de Hue Go met de on-device button niet kunt dimmen en je op reis meestal geen Hue bridge bij je hebt :). Dat Ikea dimmertje is dan een fijn klein apparaatje waarmee je dan draadloos kan dimmen / lamp in- uitschakelen.

EDIT1: Al vaker in dit forum genoemd, maar deze gebruiker YouTube: HifiCentret heeft een aantal handige instructievideo's voor het koppelen van onder ander Ikea producten aan Philips Hue.

Krandorado wijzigde deze reactie 12-07-2018 16:02 (8%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• greentech
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 14-12 23:53
quote:
JBS schreef op maandag 2 juli 2018 @ 18:34:
Ja de prijs! Voor als dit nog niet gemeld was; zie foto:

http://data.busscher.nl/img/tradfri_plug.jpg
Foto vanavond genomen bij Ikea Hengelo.

• Sebastiaan001
quote:
greentech schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 22:44:
[...]

[afbeelding]
Niet duur, ik hoop dat ook het verbruik is uit te lezen.

• JBS
  • Niet online
quote:
greentech schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 22:44:
[...]

[afbeelding]
Ah, zal je net zien. Aangezien het al maanden stil is van de week maar een paar Osram Smart+ stekkers besteld. Alsnog benieuwd wanneer deze van IKEA uiteindelijk in de winkel liggen en, inderdaad, of ze verbruik meten.

Goedkope manier om je zigbee mesh te vergroten.

• DaveD1109
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 09:52
Relaxed man die smartplugs! Als de prijs al bekend is kan het nooit lang meer duren!

DaveD

Pagina: 1 ... 36 ... 50 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True