MMaster23 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 00:11:
Ik heb vandaag de stap richting Tradfri gemaakt maar het werkt nog niet zoals ik wil.
Korte situatieschets:
- Home Assistant draaiend
- Hue bridge met lampen in de woonkamer, diverse integraties met o.a. Logitech Harmony etc.
- IKEA led lampjes (ANSLUTA) in de keuken, domme LED driver
Ik wil graag mijn domme LEDjes van IKEA vervangen met iets slims, door middel van de nieuwe driver.
Vandaag een slimme driver (en nieuwe kabels, zucht) + remote (met knopjes, niet het draaipuckje) gehaald bij Ikea en aan de slag gegaan. Met wat moeite heb ik de LED driver kunnen koppelen aan de Hue bridge en kan ik ook de LEDjes aansturen dmv de Philips app en Home Assistant.
Echter, dan kan ik niet de remote van IKEA gebruiken, iets wat mijn betere helft wel graag wil (mooier ontwerp dan dat lelijke witte ding van Philips). Tel daar bij op dat de LED driver vrij regelmatig op "onbereikbaar" knalt en soms wel en soms niet goed reageert op commando's. Bij wijze van test had ik de Hue bridge nog geen 15cm verderop gelegd, dit leek weinig uit te maken. Soms was hij bereikbaar maar deed hij niks, soms was hij onbereikbaar maar werkte hij wel in de Philips app, en soms deed hij het gewoon perfect. Heel raar gedrag.
Ik heb ook geprobeerd de remote aan Hue te koppelen met Touchlink. Dat lijkt wel te lukken maar volgens mij snapt hij dan niet welke groep / lamp hij moet aansturen. Als ik dmv touchlink rechtstreeks de remote aan de LED driver koppel, lijken de Hue integratie problemen alleen maar erger te worden. De remote werkt dan meestal wel maar de status wordt absoluut niet meer doorgegeven aan Hue en commando's vanuit Hue lijkt een 10% kans van slagen te hebben.
Nu weet ik dat je een Ikea bridge moet hebben om de firmware te updaten echter ik vraag mij af of wat ik wil uberhaupt wel mogelijk is, ook met nieuwere firmware. Dus koppelen aan Hue bridge, aansturen (betrouwbaar) via Hue, met IKEA remote kunnen schakelen (met terugkoppeling richting Hue over de powerstate etc)...
Andere manier van werken zou het kopen van een IKEA bridge zijn, naast de Hue bridge en de switching logica vooral in Home Assistant te regelen.. echter wanneer ik de fora van HA doorlees, zie ik veel verschillende ervaringen. Hoe zijn jullie ervaringen met een bridge + HA + remote? Worden powerstates/brightness netjes gecommuniceerd richting HA? Zit er een disconnect tussen de LEDs, de remote en HA? Of blijft alles keurig in sync zoals Hue. Verder lees ik verhalen dat hij moeilijk groepen kan dimmen en/of dat lampen een voor een uitgaan etc.
p.s. Wat een onding is die LED driver om te resetten en weer blanco te koppelen aan Hue.. poeh poeh poeh.