Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 14:09
Omdat je zoveel kan met Led strips, er veel verschillen zijn en voedingen etc. leek me het handig om hier een apart topic voor te hebben.

Je hebt ze vast wel eens gezien, Led strips. ze zijn er in veel soorten en maten en kleuren.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/f419gh.jpg

een paar populaire types:
3528
5050
5630

Die kan je in alle kleuren krijgen maar ook in RGB (met een controller aan te sturen)

Via onze chinese vrienden kan je de strips voor een prikkie kopen, vaak hele goede kwaliteit!

Maar met een led strip ben je er nog niet. Je hebt nog een Trafo nodig (AC naar DC). 12Volt of 24 Volt en daar heb je wel aardig wat amperé voor nodig.

1 meter 5050 warm wit (60 leds per meter) heeft bij 12 volt al 1 amperé nodig en dan moet je geen trafo nemen van 12watt want dan zit je op de maximale belasting van je trafo. Hou altijd een max van 80 % belasting van je trafo aan.
Koeling kan ook een optie zijn, er zijn speciale profielen waar de strips in kunnen en die kunnen de levensduur verlengen van de led's maar ook met een kapje het licht mooi verspreiden.

Bedoeling van het topic is ook om een beetje te showen waar je de strips voor inzet, welke strips en trafo, controller etc. gebruikt hebt.

Ik trap zelf af:

ik heb bij via Ebay al een RGB LED strip van 3 meter gekocht met een paar controllers. Een infrarood en 2 2,4 Ghz controllers. Hier zat ook een voeding bij maar toch heb ik nog niet zoveel vertrouwen in die dingen. Ik heb een simpele via conrad besteld.
RGB led: http://www.ebay.nl/itm/161255347539

inmiddels heb ik 5m 5630 liggen waarvan ik een aantal meter onder mijn hangkastje boven het aanrecht ga plakken voor extra licht. Pics volgen snel!

Ook is er 5m 5050 led strip onderweg.

Shoplijstje:
voeding: https://www.conrad.nl/nl/...2-vdc-2500-ma-792402.html
Ledstrips: http://www.ebay.nl/itm/161286417412
Heb ook nog een dimmer besteld, die zal ik nog even opzoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door Speedfightserv op 10-03-2015 08:32 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-04 15:48
Voor een LED strip heb je een DC voeding nodig en niet een trafo, die geeft namelijk alleen maar wisselspanning af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Laatst online: 03-04 15:48
Ik ben op zoek geweest naar een LED strip die voldoende lumen afgeeft om onder een keukenkastje te gebruiken. Ik heb de volgende strip gevonden nogal prijzig maar geeft inderdaad heel veel licht af http://www.buyledstrip.co...d-m-warm-wit-per-50cm.htm. Als iemand een vervanger heeft gevonden op eBay dan houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
sunnybird schreef op maandag 09 maart 2015 @ 17:34:
Voor een LED strip heb je een DC voeding nodig en niet een trafo, die geeft namelijk alleen maar wisselspanning af.
Ac naar dc gebeurt ook door een trafo.

Echter wordt er door 4 diodes en een condensator van de wisselspanning een gelijkspanning gemaakt.

Maar je hebt wel een punt. Ik zal ik de starttopic duidelijk vermelden dat het gaat om een ac naar dc transformator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
sunnybird schreef op maandag 09 maart 2015 @ 17:38:
Ik ben op zoek geweest naar een LED strip die voldoende lumen afgeeft om onder een keukenkastje te gebruiken. Ik heb de volgende strip gevonden nogal prijzig maar geeft inderdaad heel veel licht af http://www.buyledstrip.co...d-m-warm-wit-per-50cm.htm. Als iemand een vervanger heeft gevonden op eBay dan houd ik me aanbevolen.
Als jij hier een 5050 warm wit OID bestel http://www.ebay.nl/itm/161286417412 Heb je echt heel veel licht.

Deze verkoper is wel iets duurder dan de rest maar levert wel kwaliteit. Had 1 strip gekregen met defecten en krijg nu al een nieuwe. Maar ook de draadloze afstandsbediening voor RGB was echt top, zelfde AB wordt in de nederlandse webshops voor rond de 35 euro verkocht. Ik betaalde 13 euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 15:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik gebruik EldoLed LinearDrive led-drivers om led-strips aan te sturen via dmx vanuit mijn domoticasysteem (gebaseerd op IP Symcon). Niet de goedkoopste oplossing maar dan heb ik wel volledig controle en super vloeiende fades. Bij mij werkt alles op 24V vanwege het geringere spanningsverlies. Als bekabeling gebruik ik 4x 1mm^2 of utp met twee paren per kleur en een gedeelde +.

De drivers hangen achter passieve 24V-voedingen uit de HLG-serie van Meanwell. De voedingen worden geschakeld door middel van relais. Nu gebruik ik nog mechanische relais maar ik heb solid state relais in bestelling die geschikt zijn voor de hoge inschakelstromen van de leds. Toen ik nog z-wave schakelactoren gebruikte gingen die de hele tijd stuk en bij de losse 16A relais die ik nu gebruik heb ik ook al eens een hangend relais gehad.

Hier een voorbeeld van wat ik er mee doe (led-strips in opstaande rand met een difussieplaat erop):

Ledverlichting badkamer gastenverblijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Ziet er goed uit!
Welke LED strips heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik vraag me af hoe de levensduur is en aansturing (dimmen of kleur veranderen) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 15:35

Flipmo

OMG !!

Heb ook in de planning om een RGBW ledstrip aan te schaffen wat ik achter een voorzetwand wil maken waar de tv en een tv meubel komt te hangen.

deze wil ik dan bedienen met het milight systeem
afstandbediening: http://www.aliexpress.com...le/608631_1785842521.html
RGBW controller: http://www.aliexpress.com...l-for-led/1835361045.html
of via een appje op je telefoon dmv een wifi controller: http://www.aliexpress.com...B/608631_32248209682.html

Heb nu al wat wifi ledlampen in bestelling die ik met hetzelfde systeem kan bedienen:
E27 6W RGBW: http://www.aliexpress.com...b/608631_32233402485.html
E14 5W RGBW: http://www.aliexpress.com...m/608631_32250374255.html

Deze lampen zijn er ook te krijgen in warmwit - koudwit:
E27 6W: http://www.aliexpress.com...-Dimmable/2016290405.html
E14 5W: http://www.aliexpress.com...ss-Adjust/2041908884.html

Voorzetwand ga ik pas maken in juni, dus nog geen foto's van het resultaat :)

[ Voor 4% gewijzigd door Flipmo op 18-03-2015 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik vind dit een goed topic. Je kan tegenwoordig overal wel LED strips kopen maar volgens mij zit er een groot verschil in kwaliteit van de strips, voedingen en controllers.

Zo zou ik graag een LED strip plaatsen in mijn woonkamer als indirecte verlichting bij het TV kijken. Op zich ben ik het meest geïnteresseerd in (dimbaar) warm wit licht maar kleurtjes zijn ook wel eens leuk natuurlijk. Heeft er iemand ervaring met RGBW strips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Laatst online: 16:28
Admiral Freebee schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 18:04:
Ik vind dit een goed topic. Je kan tegenwoordig overal wel LED strips kopen maar volgens mij zit er een groot verschil in kwaliteit van de strips, voedingen en controllers.

Zo zou ik graag een LED strip plaatsen in mijn woonkamer als indirecte verlichting bij het TV kijken. Op zich ben ik het meest geïnteresseerd in (dimbaar) warm wit licht maar kleurtjes zijn ook wel eens leuk natuurlijk. Heeft er iemand ervaring met RGBW strips?
Dan zou ik iig geen Hue nemen, die zijn alleen RGB ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Speedfightserv schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 09:32:
Ziet er goed uit!
Welke LED strips heb je gebruikt?
Smd 5050 strips van led-verlichting.org (maar als ik nu zou bestellen zou ik ze waarschijnlijk direct uit China halen). In het bovenstaande foto zit er in de opstaande rand een bakje van zo'n 40 bij 12 cm waar ca. 15cm verzinkt een paneeltje in ligt waar we stroken van brede led-strips op hebben geplakt. De bovenkant van het bakje is afgedekt door een diffusieplaat (volgens mij acrylaat, gestraald glas is qua materiaal mooier maar ook veel duurder) die voor een mooie gelijkmatige verdeling van het licht zorgt.
vso schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:00:
ik vraag me af hoe de levensduur is en aansturing (dimmen of kleur veranderen) ..
Ik heb nog niets gekapot gehad maar heb die leds ook pas twee jaar in gebruik.

Ik gebruik zogezegd EldoLed LinearDrive 180D drivers die via dmx aangestuurd worden. Het dmx-signaal komt uit een Enttec Ode ArtNet-interface die ArtNet (een implementatie van dmx over ip) omzet naar een dmx-signaal. Die Enttec ODE hangt via ethernet aan mijn netwerkswitch en wordt aangestuurd door mijn domoticasysteem draaiend op IP Symcon.

Die LinearDrives doen supermooie interpolatie zodat je ondanks de beperkte resolutie op een dmx-kanaal (8-bit per kleur, hoewel deze drives ook op 16-bit aangestuurd kunnen worden als je twee dmx-kanelen per drive gebruikt). Ik kan een fade doen van 20 seconden tussen twee kleuren die super vloeiend wordt weergeven. Ik heb ook een dommere dmx dimmer pack die geen interpolatie doet en die ik bij een fade van enkele seconden al getrapt zie dimmen terwijl ik er een filament lamp aan heb hangen met gloeidraadjes die lang niet zo snel reageren als een led.

Een Enttec ODE is een vrij dure ArtNet-interface. Op eBay vind je voor 60 euro goedkopere varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Femme schreef op maandag 23 maart 2015 @ 16:55:
[...]

Smd 5050 strips van led-verlichting.org (maar als ik nu zou bestellen zou ik ze waarschijnlijk direct uit China halen). In het bovenstaande foto zit er in de opstaande rand een bakje van zo'n 40 bij 12 cm waar ca. 15cm verzinkt een paneeltje in ligt waar we stroken van brede led-strips op hebben geplakt. De bovenkant van het bakje is afgedekt door een diffusieplaat (volgens mij acrylaat, gestraald glas is qua materiaal mooier maar ook veel duurder) die voor een mooie gelijkmatige verdeling van het licht zorgt.

[...]

Ik heb nog niets gekapot gehad maar heb die leds ook pas twee jaar in gebruik.

Ik gebruik zogezegd EldoLed LinearDrive 180D drivers die via dmx aangestuurd worden. Het dmx-signaal komt uit een Enttec Ode ArtNet-interface die ArtNet (een implementatie van dmx over ip) omzet naar een dmx-signaal. Die Enttec ODE hangt via ethernet aan mijn netwerkswitch en wordt aangestuurd door mijn domoticasysteem draaiend op IP Symcon.

Die LinearDrives doen supermooie interpolatie zodat je ondanks de beperkte resolutie op een dmx-kanaal (8-bit per kleur, hoewel deze drives ook op 16-bit aangestuurd kunnen worden als je twee dmx-kanelen per drive gebruikt). Ik kan een fade doen van 20 seconden tussen twee kleuren die super vloeiend wordt weergeven. Ik heb ook een dommere dmx dimmer pack die geen interpolatie doet en die ik bij een fade van enkele seconden al getrapt zie dimmen terwijl ik er een filament lamp aan heb hangen met gloeidraadjes die lang niet zo snel reageren als een led.

Een Enttec ODE is een vrij dure ArtNet-interface. Op eBay vind je voor 60 euro goedkopere varianten.
oke de helft is abracadabra maar kortweg antwoord is dat je geen defecte leds hebt .. ?

ps vraag die oppopt .. als je dat via IP doet .. maak je dan ook gebruik van PoE ? lijkt mij een vrij logische combo

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

vso schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 13:30:
[...]

oke de helft is abracadabra maar kortweg antwoord is dat je geen defecte leds hebt .. ?

ps vraag die oppopt .. als je dat via IP doet .. maak je dan ook gebruik van PoE ? lijkt mij een vrij logische combo
Ik heb inderdaad nog geen defecte leds gehad behalve twee rgb-powerleds die half functionerend uit China kwamen (maar die dingen kosten een paar euro per stuk).

De Enttec ODE is verkrijgbaar in een PoE-versie. Ik heb de normale versie die een 7V-adapter gebruikt. Als je je verlichting niet centraal kunt aansturen, dwz vanuit een centraal punt dmx-kabels kunt trekken is het nogal een dure oplossing om bij elke led een ArtNet-interface te plaatsen, tenzij je goedkope zelfbouwoplossingen gebruikt. Er zijn al mensen die een ESP8266 wifi-module hebben omgebouwd tot ArtNet-node met een paar dollar aan hardware. Voor dmx in bestaande woningen waar er geen mogelijkheid is om dmx-kabels te trekken zou dat een hele leuke oplossing kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:10
Zojuist heb ik e.e.a. aan LED strips en bijbehoren in mijn Ebay mandje gegooid. Maar ik heb toch nog wat vraagjes die ik niet 1-2-3 kan vinden.

Ik wil het volgende:
  • Sfeerverlichting boven het bed in onze slaapkamer, achter een balk (rgb en warm wit).
  • Ledstripje in een kleine computercase (van zwager).
De vragen die ik heb zijn als volgt:
  1. De sfeerverlichting achter de balk moet ik denk ik in drie stukken knippen, omdat er op twee punten een haakse balk loopt. Kan ik de strip op de aangewezen punten doorknippen en moet ik daar dan kabels aan solderen? Wat kan ik hier het beste voor gebruiken (wat voor soort kabeltjes etc.).
  2. Wat voor voeding moet ik gebruiken voor 3m RGB strip (60 leds/m)? 2A genoeg?
  3. Kan ik voor twee strips rgb/warm-wit dezelfde voeding gebruiken (er vanuit gaande dat ik ze niet tegelijkertijd aan heb staan)? En kan dit daarvoor gebruikt worden: http://www.ebay.com/itm/400841967628 ?
  4. Hoe bevestig ik http://www.ebay.com/itm/271826567919?var=570655366965 aan de led strip? Kabeltjes solderen aan de strip en die in de vier ingangen?
  5. En idem voor deze: http://www.ebay.com/itm/151608397240
Alvast bedankt voor de hulp! Wil namelijk wel weten dat ik het juiste bestel.

[ Voor 3% gewijzigd door barrymossel op 22-04-2015 21:56 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Heeft iemand ervaring met ledstrips terugplakken? Ik heb een strip die ik ergens af moet halen ivm verhuizing maar hoe kan ik die weer terugplakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jochemd13 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 11:33:
Heeft iemand ervaring met ledstrips terugplakken? Ik heb een strip die ik ergens af moet halen ivm verhuizing maar hoe kan ik die weer terugplakken?
3m dubbelzijdig tape ?
Femme schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 17:10:
[...]

Ik heb inderdaad nog geen defecte leds gehad behalve twee rgb-powerleds die half functionerend uit China kwamen (maar die dingen kosten een paar euro per stuk).

De Enttec ODE is verkrijgbaar in een PoE-versie. Ik heb de normale versie die een 7V-adapter gebruikt. Als je je verlichting niet centraal kunt aansturen, dwz vanuit een centraal punt dmx-kabels kunt trekken is het nogal een dure oplossing om bij elke led een ArtNet-interface te plaatsen, tenzij je goedkope zelfbouwoplossingen gebruikt. Er zijn al mensen die een ESP8266 wifi-module hebben omgebouwd tot ArtNet-node met een paar dollar aan hardware. Voor dmx in bestaande woningen waar er geen mogelijkheid is om dmx-kabels te trekken zou dat een hele leuke oplossing kunnen zijn.
Ik ga in mijn nieuwe huis kijken of dit te doen is, maar ik vraag me af of de huiskamer te verlichten is met LED strips? ik wil eigenlijk indirect gaan verlichten, en genoeg licht opbrengst dat we de kamer volledig verlicht kunnen krijgen. Hebben jullie tips waar we op moet letten?

Ik ga het proberen met PoE en goedkope(re) aansturing.. via domotica

[ Voor 68% gewijzigd door vso op 23-07-2015 11:42 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Vandaag bij de Action in Eindhoven nog 5 meter gehaald voor op mijn slaapkamer :P
Ik ben van plan 2 meter onder mijn bed te plaatsen en 1 meter op mijn kledingkast.

Maar nu heb ik ook nog een andere 5 meter strip dus in totaal 7 meter over, weet iemand mooie plekken om ledstrips te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Onder je keukenkastjes.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

vso schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 11:37:
[...]

Ik ga in mijn nieuwe huis kijken of dit te doen is, maar ik vraag me af of de huiskamer te verlichten is met LED strips? ik wil eigenlijk indirect gaan verlichten, en genoeg licht opbrengst dat we de kamer volledig verlicht kunnen krijgen. Hebben jullie tips waar we op moet letten?
Ik gebruik thuis smalle rgb-led strips met een vermogen van 14W per meter en brede strips met een vermogen van 28W per meter. Als je er daar genoeg van gebruikt kun je er makkelijk een ruimte mee verlichten.

Als alternatief kun je powerleds gebruiken die je bijvoorbeeld in een armatuur voor een wandlamp of een vloerlamp verwerkt. De deel van mijn huis (een verbouwde boerderij) wordt verlicht door vloerspots waar 10W rgb powerleds in zitten. In totaal 10 stuks (vijf gebinten op een rij). Tevens wordt de nok verlicht met vier van deze 10W led-chips die op een heatsink bovenop de hanenbalken zijn gemonteerd. Bij elkaar zorgt het voor een goede basisverlichting voor een ruimte van ca. 16 meter diep. In zithoeken, tafels e.d. moet ik dan nog voor neutraal warmwit licht zorgen.

Zo zag het er vorig jaar uit:

Deel

In de keuken heb ik twee 12W rgb-leds (eigenlijk 4x 3W per lamp) in een AR111-armatuur. Dit was wel een dure kant-en-klare led-lamp van Artecta maar met een beetje huisvlijt bouw je zoiets zelf (pak een heatsink van ca 111mm doorsnee, monteer er led-chips op, bedenk iets om een te bevestigen in een AR111-armatuur, spuit het geheel eventueel in aluminiumkleur of whatever je mooi vindt):

Keuken

Kleurenleds werken mijn inziens het mooist als je overgangen hebt tussen twee verschillende kleuren in dezelfde ruimte of een overgang van gekleurd licht naar warmwit licht op de plekken waar dat gewenst is (bijvoorbeeld aan tafel of boven een leesstoel).

[ Voor 6% gewijzigd door Femme op 11-08-2015 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:57
Een leuk topic, en een leuke creativiteit met led strips!
Ik heb zelf op dit moment 1 ledstrip in gebruik. Bij het washok hangen 3 kastjes en die worden van onder verlicht. Kijkt fraai, alleen ik kan niet echt een witte led strip kiezen.

Binnenkort in als we het tuinhuisje gaan ontwerpen (van binnen) dan gaan we ook iets met led verlichting doen. Heeft toch wel iets om zo sfeer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Ledstrips solderen= :N
Veel gescheld verder nog niks bereikt, zijn er andere manieren om de +RGB snoeren vast te maken aan een ledstrip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Jochemd13 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:38:
Ledstrips solderen= :N
Veel gescheld verder nog niks bereikt, zijn er andere manieren om de +RGB snoeren vast te maken aan een ledstrip?
Yep :)

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Tnx :)
En als ik er 1 wil vastmaken en niet minimaal 100 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Jochemd13 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 22:26:
[...]

Tnx :)
En als ik er 1 wil vastmaken en niet minimaal 100 ;)
"No solder rgb strip connector" als searchwords ingeven en een uurtje uittrekken om diverse Chinese webshops af te struinen, misschien eens te eBayen of 'n kijkje te nemen op AliExpress.

Heb vorig jaar mijn hele ledverlichtingsproject uit China gehaald en er wat over geschreven, maar daar staat weinig in over RGBstrips, omdat ik die toen nog niet had.
Ondertussen wel meer ervaring met RGB, RGBW en 6803 strips, maar er nog niet aan toegekomen om mijn guide aan te vullen.

[ Voor 34% gewijzigd door dodge_911 op 11-08-2015 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
dodge_911 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 23:33:
[...]

"No solder rgb strip connector" als searchwords ingeven en een uurtje uittrekken om diverse Chinese webshops af te struinen, misschien eens te eBayen of 'n kijkje te nemen op AliExpress.

Heb vorig jaar mijn hele ledverlichtingsproject uit China gehaald en er wat over geschreven, maar daar staat weinig in over RGBstrips, omdat ik die toen nog niet had.
Ondertussen wel meer ervaring met RGB, RGBW en 6803 strips, maar er nog niet aan toegekomen om mijn guide aan te vullen.
Tnx voor de info ;)

Trouwens mooie blog!
Waarom is er nog geen MiLight topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 691144

Kunnen jullie mij misschien helpen / adviseren? Ik heb voor mijn nieuwe woning, een led strip van 25 meter nodig. Nou heb ik zelf al op verschillende websites gekeken. Alleen is er voor mij als leek heel veel keus en zitten er gigantische prijs verschillen in de strips. Ik wil sowieso een RGB strip, liefst rgbw 72 leds pm. omdat dit in de woonkamer als hoofd verlichting gebruikt kan worden dan. Maar als ik op internet zoek zie ik dat ik bij de " led specailist " hiervoor €590,- betaal?? Terwijl ik elke dag wel een aanbieding zie voor rgb €20 p 5 meter. Dit is natuurlijk te kort. Maar hebben jullie misschien tips waar ik op moet letten en waar ik zo'n led strip het best kan kopen? Of hoe jullie dit zouden aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Anoniem: 691144 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 23:23:
Kunnen jullie mij misschien helpen / adviseren? Ik heb voor mijn nieuwe woning, een led strip van 25 meter nodig. Nou heb ik zelf al op verschillende websites gekeken. Alleen is er voor mij als leek heel veel keus en zitten er gigantische prijs verschillen in de strips. Ik wil sowieso een RGB strip, liefst rgbw 72 leds pm. omdat dit in de woonkamer als hoofd verlichting gebruikt kan worden dan. Maar als ik op internet zoek zie ik dat ik bij de " led specailist " hiervoor €590,- betaal?? Terwijl ik elke dag wel een aanbieding zie voor rgb €20 p 5 meter. Dit is natuurlijk te kort. Maar hebben jullie misschien tips waar ik op moet letten en waar ik zo'n led strip het best kan kopen? Of hoe jullie dit zouden aanpakken.
Waarom niet 5x5m ? en heb je al getest met ledstrips ? LED kan erg verschillen WIt is niet altijd het wIt wat je zoekt.

zelf ga ik voor indirect en direct verlichting en combinatie van meerdere strips zoals RGB en warm wit omdat ik de kamer van super helder tot "sfeer" op locatie wil hebben daarnaast is een segment makkelijker vervangen .. :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:24
Ik heb een Waterproof RGB strip, 5050, 5m met 300 leds gekocht bij Banggood. Deze wil ik gebruiken i.c.m. een Milight controller en een Meanwell voeding.

Volgens specificaties van de LED strip zou deze 12v 6A trekken bij 5m, ofwel een voeding van 72 watt nodig hebben.De Meanwell voeding die ik heb gekocht levert 72 watt bij 12V, dus die moet gewoon zijn werk kunnen doen. De reden waarom ik deze heb gekocht, is omdat ik geen 5m strip nodig heb, maar ga inkorten naar 3m en dus effectief maar 43,2 watt nodig heb. Een kleinere voeding zit dan net iets beter in het optimale werkgebied en is dus zuiniger (en goedkoper als die stuk gaat).

Echter heb ik het geheel nu even op een testplank geschroeft en aangesloten en een energiemeter voor de voeding gehangen. Deze geeft echter aan dat bij full brightness de strip maar 12watt verbruikt...

De LED's zijn vel genoeg om koppijn van te krijgen, dus ik vermoed dat ze wel volledig brangen, maar die meting, dat kan toch niet?

Het gaat om deze componenten:
LED strip: http://www.banggood.com/W...erproof-Lamp-p-51601.html (De controller gebruik ik niet.)
Voeding: https://www.conrad.nl/nl/...esloten-72-w-1297312.html
Controller: http://www.aliexpress.com...1pcs-lot/32280149877.html

De energiemeter is een Cresta RCE-1106.

[ Voor 12% gewijzigd door FunFair op 26-08-2015 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Jochemd13 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 09:17:
[...]

Tnx voor de info ;)

Trouwens mooie blog!
Waarom is er nog geen MiLight topic
No prob. Thanks!
En waarom, dat weet ik niet :)
Anoniem: 691144 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 23:23:
25 meter strip voeden gaat een probleem vormen, denk ik.
Dan ga je zowiezo van 2 kanten moeten voeden.

Heb je mijn guide al gelezen? Gaat grotendeels over monocolor strips, kan doorgetrokken worden naar RGBstrips omdat de werking in principe hetzelfde is, alleen wat meer draadjes.
FunFair schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:29:
De LED's zijn vel genoeg om koppijn van te krijgen, dus ik vermoed dat ze wel volledig brangen, maar die meting, dat kan toch niet?
Jawel, kan wel hoor, heb het hier ook, ik heb allemaal 5630 WW strips die 12w per meter zouden moeten trekken volgens specs, dus 60W op 5m, en ik kom meestal nog niet eens aan de helft als ik ga meten.
Ook moet je in jouw geval rekenen dat dat verbruik is met wit licht (dus rood, blauw en groen op volle sterkte naast elkaar).

[ Voor 58% gewijzigd door dodge_911 op 26-08-2015 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
dodge_911 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 12:07:
Jawel, kan wel hoor, heb het hier ook, ik heb allemaal 5630 WW strips die 12w per meter zouden moeten trekken volgens specs, dus 60W op 5m, en ik kom meestal nog niet eens aan de helft als ik ga meten.
Ook moet je in jouw geval rekenen dat dat verbruik is met wit licht (dus rood, blauw en groen op volle sterkte naast elkaar).
Ah tnx, dat verklaart het!

Enig idee hoe je met de Milight controller en een RGB strip echt wit licht kunt creeren?
Ik heb de RGB strip op een RGBW controller aangesloten om flexibel te zijn in de toekomst. Maar ik heb dus niet het draadje voor wit licht aangsloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

FunFair schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:29:

Echter heb ik het geheel nu even op een testplank geschroeft en aangesloten en een energiemeter voor de voeding gehangen. Deze geeft echter aan dat bij full brightness de strip maar 12watt verbruikt...
De keren dat ik heb zitten meten aan het energieverbruik kwam ik ook op een veel lager verbruik dan opgegeven in de specs. Ik meen me te herinneren 38W werkelijk verbruik met leds veel branded op een 72W strip.

In mijn huis stuur ik de led-drivers aan via dmx en schakel ik de led-voedingen via relais, waarbij ik meerdere led-drivers tegelijkertijd inschakel. Het theoretische maximum vermogen van de strips en powerleds achter de drivers is flink overgedimensioneerd ten opzichte van het maximum vermogen van de voedingen. In de praktijk is het werkelijk verbruik toch lager dan opgegeven en bovendien gebruik je nooit alle kleuren tegelijkertijd aangezien dat toch lelijk licht oplevert.

Rgbw vind ik bij led-strips weinig toegevoegde waarde bieden. Het is zinvol om rgb-leds als wall washer te gebruiken en warm witlicht te gebruiken op plekken waar neutraal licht gewenst is (boven tafels, het aanrecht, in een leesstoel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
FunFair schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 12:56:
[...]

Ah tnx, dat verklaart het!

Enig idee hoe je met de Milight controller en een RGB strip echt wit licht kunt creeren?
Ik heb de RGB strip op een RGBW controller aangesloten om flexibel te zijn in de toekomst. Maar ik heb dus niet het draadje voor wit licht aangsloten.
Wit licht met een rgbstrip kan niet met een RGBW controller op een rgb-strip. Met een RGB controller kan je wel wit licht maken, de RGBW controller heeft een apart kanaal voor wit, bij RGB worden de 3 kleuren gecombineerd tot (lelijk en koud) wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

FunFair schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 12:56:
[...]

Wit licht met een rgb-strip wordt niets. Mijn ervaring is dat het gewoon niet mogelijk is om er mooi licht uit te krijgen. Rgbw-strips vind ik persoonlijk ook niet zo'n succes. Ik weet niet precies wat het is maar ik krijg er gewoon geen lekker mooi licht uit. Vandaar dat ik zou kiezen voor een combinatie van warm wit licht uit lampen die hiervoor geschikt zijn (halogeen of hoogwaardige warmwitte powerleds) op plekke waar je wit licht nodig hebt in combinatie met rgb-verlichting voor koofverlichting of om wanden aan te lichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Femme schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 17:39:
[...]

Wit licht met een rgb-strip wordt niets. Mijn ervaring is dat het gewoon niet mogelijk is om er mooi licht uit te krijgen. Rgbw-strips vind ik persoonlijk ook niet zo'n succes. Ik weet niet precies wat het is maar ik krijg er gewoon geen lekker mooi licht uit. Vandaar dat ik zou kiezen voor een combinatie van warm wit licht uit lampen die hiervoor geschikt zijn (halogeen of hoogwaardige warmwitte powerleds) op plekke waar je wit licht nodig hebt in combinatie met rgb-verlichting voor koofverlichting of om wanden aan te lichten.
Het scheelt dat ik het licht niet in huis ga plaatsen, maar onder een overkapping waar onze fietsen staan. Het licht wat eruit komt hoeft niet wit te zijn, het liefst een beetje gelig. De RGB strip is een hele goedkope om eerst even mee te testen. Er hangt nu een gewone buitenlamp bij, maar die verlicht naar mijn mening niet voldoende.

En bij een feestje is het wel leuk om fancy effectjes in de tuin te hebben.

Voor binnen is RGB echt afschuwelijk. Leuk voor een kinderkamer. In de huiskamer heb ik allemaal LED filament lampen van 2700k, die geven mooi warm licht. De meeste LED lampen vind ik echt te koud. Zoals de mi light warm white is zo'n 3000K en is niet gezellig boven de eettafel. Maar de kleur kun je corrigeren met een CTO lichtfilter zodat het naar inschatting 2500K wordt.
Bij een LED strip van 5m zou dat echter flink wat werk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

FunFair schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 18:38:
[...]

Voor binnen is RGB echt afschuwelijk. Leuk voor een kinderkamer. In de huiskamer heb ik allemaal LED filament lampen van 2700k, die geven mooi warm licht. De meeste LED lampen vind ik echt te koud. Zoals de mi light warm white is zo'n 3000K en is niet gezellig boven de eettafel. Maar de kleur kun je corrigeren met een CTO lichtfilter zodat het naar inschatting 2500K wordt.
Juist rgb-leds bieden een prima mogelijkheid om warm gekleurd licht te gebruiken, maar dan moet je niet gaan proberen om het mooie warme witte licht van een gloeilamp of 230V halogeen na te bootsen (dat lukt toch niet in mijn beleving).

Ik gebruik rgb-leds thuis op deze manier:

Logies Groot Okhorst badkamer

In dit geval oranje licht met boven de wastafel een combinatie van warmwitte en amberkleurige leds. De overgangen tussen de verschillende kleuren maken rgb-verlichting juist erg mooi.

• FunFair
Dat ziet er wel tof uit, maar dan moet je huis er wel voor ingericht zijn :) ik vermoed dat je er wel wat zweet ingestoken hebt.

Ik heb net de RGB strip even direct op de 12V voeding aangesloten met een multimeter ertussen.
De strip neemt met wit licht 1,4 ampère op. Bij 12V dus 16,8 watt voor een lengte van ca. 3m.

Volgens de Chinese specificaties moet de strip 14,4 watt/meter opnemen. Ik kom dus niet maar tot 5,6 wat 2,5x minder is.

Nou lijkt me dat niet helemaal normaal? Gevalletje slechte namaak?

Ik heb de strip overigens nu op 13V draaien om er iets meer licht uit te krijgen. Als hij het eerder begeeft is het niet zo erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 23:30
Pak je middelbare school natuurkunde boek nog eens uit de kast voor je Chineze gaat beschuldigen. ;)

Die strip heeft weerstand, dus als je niet op regelmatige intervals zorgt voor een voedingsaansluiting gaat de spanning inzakken door de weerstand van de strip. En minder spanning zorgt voor minder stroom en dus is je opgenomen vermogen lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik ben opzoek naar een kwaliteit goed ledstrip, toepassing buiten.
Na wat uitzoeken kom ik uit bij een RGBW 24v IP68 strip.

Weet iemand een betrouwbare leverancier in Nederland?
Bij voorkeur zeer snel leverend!

Ik heb een kleine 20 meter nodig, 4 voedingen en 4 controllers.

[ Voor 12% gewijzigd door AcIDeR op 28-08-2015 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Oilman schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:06:
Pak je middelbare school natuurkunde boek nog eens uit de kast voor je Chineze gaat beschuldigen. ;)

Die strip heeft weerstand, dus als je niet op regelmatige intervals zorgt voor een voedingsaansluiting gaat de spanning inzakken door de weerstand van de strip. En minder spanning zorgt voor minder stroom en dus is je opgenomen vermogen lager.
Ik heb me wat verder ingelezen tussen de kwaliteitsverschillen van de goedkope versies en de duurdere. Dit blijkt voornamelijk in de koperbanen te zitten, waardoor er inderdaad meer weerstand is met gevolg dat de LED's minder fel branden.

Ik heb de strip van 2,7m nu in 2 stukken geknipt en parallel gevoed met een CAT5e kabel van betere kwaliteit dan de kabeltjes die bij de strip kwamen. In plaats van 1,4A over de strip trekt deze nu 1,8A (op 12v met wit RGB licht). Dus een deel van de weerstand is daarmee blijkbaar opgeheven.

De basis natuurkunde ken ik wel, daar heb ik geen boek voor nodig. Het feit blijft dat men heeft geadverteert met een 14,4 Watt/meter strip, waarbij nadrukkelijk voor 5m, 6A staat vermeld. Ik wil wedden dat als ik 1 meter strip pak en de spanning erop zet, deze zeker weten niet 14,4watt zal verbruiken. Gezien ik nu 2 strips van 1,3 meter parallel heb staan en deze gezamenlijk ca. 20 watt verbruiken.
Daarnaast heb je bij weerstand ook energieverbruik, dus zou de strip zelf gewoon minder efficiënt moeten zijn, wat je terug ziet in een lager lumen.

Of maak hier een enorme denkfout?

Ik meet overigens de amperes door mijn multimeter er tussen te hangen en de wattage met een energiemeter. De energiemeter geeft zelfs nog een lager verbuik aan, maar dat zal in de meetfout zitten.

ps. ik snap wel dat ik met een chinese strip niet voor een dubbeltje op voorste rang kan zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door FunFair op 29-08-2015 19:52 ]

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-04-2023
Er staan honderden led strip controllers op internet maar wat ik zoek kan ik niet vinden.

Ik ben een fonteinvijver aan het bouwen waar ik ca. 5 mtr. RGB(evt.W) ledstrip in de vijverrand ga verwerken.
Hiervoor ben ik op zoek naar een controller waar ik vrij scenes kan programmeren.

Bijv: blauw aan, 80% gedimd, na 5 minuten faden naar groen 50% gedimd, na 2 minuten faden naar rood 100% gedimd etc. (ook mogelijkheid om mix kleuren in te stellen).

Na het uit en weer inschakelen van de stroom moet de controller het ingestelde programma weer automatisch oppakken.

Iemand zoiets al gevonden / in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Zoiets? http://www.ledtuning.nl/n...digitale-ws-2812-ledstrip

of misschien nog beter: http://www.deboled.nl/led...ledstrip-programmeerbaar/

[ Voor 32% gewijzigd door Speedfightserv op 04-09-2015 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Haal dat spul uit China, dude, ben je voor hetzelfde materiaal voor de helft gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Dat is sowieso aan te raden! scheelt veel geld idd. Ik had de links alleen als voorbeeld opgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Ik heb nu een nieuwe strip met 4-in-1 LED's ontvangen van een Nederlandse webshop en die doet het echt tig keer beter dan de chinese broer.

Dit keer gekozen voor een 24V variant, ook al is die maar 2,5m lang. Met de RF controller kun je kleur en wit tegelijk mengen, wat bij het mi-light systeem niet kan. Wel jammer dat deze niet via Wifi bedienbaar is, maar zo vaak doe je dat ook weer niet.

Deze nieuwe strip kan ik met de juiste kleur en met wit licht gemengd op 40 watt verbruik krijgen. Dat is 2x zoveel als de chinese variant. Hoewel de witte LED's hierbij ook wel helpen. Het mengen van wit met kleur geeft een enorme boost in lichtsterkte. Misschien niet zo leuk voor een feestje, maar wel ideaal voor mij om de overkapping bij de schuur goed te verlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genji
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-12-2024
dodge_911 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 09:18:
[...]

Haal dat spul uit China, dude, ben je voor hetzelfde materiaal voor de helft gesteld.
Maar wat zijn nou goede kwaliteit RGBW led strips? Je leest overal echt slechte ervaringen met die standaard setjes, die laat ik echt links liggen. Als ik bij de Chinese shops ga zoeken dan kom je om in het spul, maar hoe weet je nou wat goede kwaliteit spul is?
Ik heb je blog gelezen (complimenten btw _/-\o_ ) en daar heb je goede tips voor controllers, remotes en voedingen, maar heb je wellicht ook een goede tip waar ik een goede RGBW 5050 led strip van 5 meter kan scoren voor een schappelijke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Genji schreef op zondag 13 september 2015 @ 18:04:
[...]

Maar wat zijn nou goede kwaliteit RGBW led strips? Je leest overal echt slechte ervaringen met die standaard setjes, die laat ik echt links liggen. Als ik bij de Chinese shops ga zoeken dan kom je om in het spul, maar hoe weet je nou wat goede kwaliteit spul is?
Ik heb je blog gelezen (complimenten btw _/-\o_ ) en daar heb je goede tips voor controllers, remotes en voedingen, maar heb je wellicht ook een goede tip waar ik een goede RGBW 5050 led strip van 5 meter kan scoren voor een schappelijke prijs?
Action ;)
25 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genji
Die heb je 3 dagen geleden aangeschaft toch? Ik kan er ook 1 bestellen via aliexpress voor minder dan een tientje, maar houdt deze het ook echt een tijd uit zonder dat de kwaliteit in no-time achteruit gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Genji schreef op zondag 13 september 2015 @ 18:45:
Die heb je 3 dagen geleden aangeschaft toch? Ik kan er ook 1 bestellen via aliexpress voor minder dan een tientje, maar houdt deze het ook echt een tijd uit zonder dat de kwaliteit in no-time achteruit gaat?
Mijn strip van Banggood van een tientje begon na 2 weken in de nacht gebrand te hebben al kleurverschillen te vertonen.

Op ibood stond van de week ook een strip van 25 euro oid. Daarbij werden ook veel klachten gemeld van mensen die het een vorige keer hebben aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genji
Ja, die heb ik ook gezien. Ik heb zelf dit setje een keer aangeschaft. Na 3 keer aan doen vielen er al leds uit en de nummering bij de leds klopte ook niet. Echt rotzooi, dat koop ik dus nooit meer.
Vandaar ook mijn vraag. Ik kan nergens echt goede adviezen vinden over kwalitatief goede strips. Hoop dat iemand hier daar wat over kan roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Genji schreef op zondag 13 september 2015 @ 19:00:
Ja, die heb ik ook gezien. Ik heb zelf dit setje een keer aangeschaft. Na 3 keer aan doen vielen er al leds uit en de nummering bij de leds klopte ook niet. Echt rotzooi, dat koop ik dus nooit meer.
Vandaar ook mijn vraag. Ik kan nergens echt goede adviezen vinden over kwalitatief goede strips. Hoop dat iemand hier daar wat over kan roepen.
Wat ik heb geleerd de afgelopen tijd;
- Je kunt beter een 24v strip kopen (sowieso boven de 5 meter lengte)
- 14,4Wh bij 12v kan niet correct zijn
- Het verschil in prijs zit in de kwaliteit chips en de dikte van de koperbanen.
- Een goedkope strip voldoet niet aan de specificaties.

Zelf heb ik bij ledstripxl nu een RGBW (4in1 LED) strip van 2,5 meter bij 24V gehaald met RF afstandsbediening en voeding. De afstandsbediening moest ik een speciale voor vragen die RGB en W kan mixen. De voeding (24v, 2 amp) is van bedenkelijke kwaliteit, maar gezien de remote en voeding samen 30 euro waren had ik dat al verwacht. Maar dan gaat de garantie gewoon in effect.
Ben tot nu toe erg tevreden over de lichtopbrengst van de strip. Echter heeft het me samen wel 75 euro gekost.

Vergeleken met de goedkope strip
- 10 euro RGB strip (via Banggood)
- ca. 8 euro Milight RF afstandsbediening (via Aliexpress)
- ca. 12 euro Milight LED strip controller (via Aliexpress)
- 20 euro Meanwell 12v, 6amp, voeding. (via Conrad)

Ofwel met de 'goedkopere' strip was ik 25 euro goedkoper uit. Verschil hierin zit hem hier in de voeding waarop bespaard had kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genji
FunFair schreef op zondag 13 september 2015 @ 19:08:

- Het verschil in prijs zit in de kwaliteit chips en de dikte van de koperbanen.
En precies dat is wat je niet terugziet in de specificaties van de led strips. Er zijn webshops in Nederland die kwalitatief goed spul leveren, maar ook bijbehorende prijzen rekenen. Ik besef me dat je voor kwaliteit betaalt, maar ik ben er ook van overtuigd dat je diezelfde losse strips ook voor minder geld uit China of Taiwan kan laten overkomen.
Ik lees in dit en in andere topics dat mensen het daar vandaan halen. Femme heeft eerder in dit topic aangegeven dat hij zijn eerder aangeschafte strips bij http://led-verlichting.org/ heeft besteld, maar nu deze strips uit China zou halen. Ik ben dus wel erg nieuwsgierig welke strips dat dan zijn. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Als je uit China besteld moet je geluk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0n
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-04 12:52
Situatie: Ik wil buiten het dakterras rondom van een LED strip voorzien. Lengte is ~9 meter.
Als ik nu op internet zoek naar 10 meter LED strip, zie ik allemaal voorbeelden waar vanaf de RGB Controller 2 rollen van 5 meter wordt aangesloten. Zoals bijvoorbeeld hier:
http://www.aliexpress.com...ontroller/1858936931.html

Nu lees ik ook dat er RGB Amplifiers zijn, voor als je LED strips wilt doorkoppelen. Maar is dat ook al nodig als je maximaal 10 meter wilt overbruggen? Anders moet ik namelijk iets verzinnen om zo'n Amplifier weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:38
Klopt het dat als ik een warmwitte LED-strip (dus geen RGB) neem en daar 24V opzet deze zonder meer oplicht? Al is DC niet zo makkelijk te schakelen met grote vonken tot gevolg.

Ik vermoed dat dit niet werkt met een RGB(W)- strip net omdat je de verschillende kanalen moet kunnen aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Bart0n schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 08:32:
Situatie: Ik wil buiten het dakterras rondom van een LED strip voorzien. Lengte is ~9 meter.
Als ik nu op internet zoek naar 10 meter LED strip, zie ik allemaal voorbeelden waar vanaf de RGB Controller 2 rollen van 5 meter wordt aangesloten. Zoals bijvoorbeeld hier:
http://www.aliexpress.com...ontroller/1858936931.html

Nu lees ik ook dat er RGB Amplifiers zijn, voor als je LED strips wilt doorkoppelen. Maar is dat ook al nodig als je maximaal 10 meter wilt overbruggen? Anders moet ik namelijk iets verzinnen om zo'n Amplifier weg te werken.
http://www.worldledstrips...-lengte-van-een-led-strip

Je kunt de 2 strips ook parallel voeden vanuit je voeding.
Engineer Stewie schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 08:52:
Klopt het dat als ik een warmwitte LED-strip (dus geen RGB) neem en daar 24V opzet deze zonder meer oplicht? Al is DC niet zo makkelijk te schakelen met grote vonken tot gevolg.

Ik vermoed dat dit niet werkt met een RGB(W)- strip net omdat je de verschillende kanalen moet kunnen aansturen?
Als je LED strip 24v is kun je daar gewoon 24v DC op zetten. Ik zou het niet op een 12v strip zetten.

Doe je dat met een RGBW strip dan lichten alle kleuren simpelweg op en krijg je 'wit' licht. Tenzij je 1 van die aansluitpunten niet hebt aangesloten. De LED's reageren gewoon op spanning. De controller doet niets anders dan de spanning doseren per kanaal.

[ Voor 30% gewijzigd door FunFair op 15-09-2015 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:38
FunFair schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 09:41:

Als je LED strip 24v is kun je daar gewoon 24v DC op zetten. Ik zou het niet op een 12v strip zetten.

Doe je dat met een RGBW strip dan lichten alle kleuren simpelweg op en krijg je 'wit' licht. Tenzij je 1 van die aansluitpunten niet hebt aangesloten. De LED's reageren gewoon op spanning. De controller doet niets anders dan de spanning doseren per kanaal.
Ja, 24 of 12VDC moet ik nog uitkiezen maar denk dat het 24V wordt.
Ik heb standaard draden voor verlichting liggen (aders van 1.5mm²), hopelijk lukt het daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Deze dingetjes zijn erg handig als je zonder solderen je led-strip op RGB+ draden wilt vastmaken om hem vanaf daar naar een controller te brengen ;)
http://www.ebay.nl/itm/22...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

• Nivali
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:36
Ik heb vorige week een 5m 5050 strip besteld. En ik ga deze gebruiken in combinatie met een Mi Light controller. Nu heb ik alleen nog geen voeding aangeschaft. Ik heb liever een voeding uit Nederland dan het Chinese spul.

Ik ga waarschijnlijk zoon 4-4.5 meter van de strip gebruiken. Maar ik wil dit misschien later nog uitbreiden (nooit meer dan 10M totaal). Nu heb ik geen idee wat voor voeding een beetje toekomst gericht is, maar geen zware overkill is. Deze voeding lijkt me wel voldoen, of is dit al overkill?

• Jochemd13
Nivali schreef op woensdag 16 september 2015 @ 08:09:
Ik heb vorige week een 5m 5050 strip besteld. En ik ga deze gebruiken in combinatie met een Mi Light controller. Nu heb ik alleen nog geen voeding aangeschaft. Ik heb liever een voeding uit Nederland dan het Chinese spul.

Ik ga waarschijnlijk zoon 4-4.5 meter van de strip gebruiken. Maar ik wil dit misschien later nog uitbreiden (nooit meer dan 10M totaal). Nu heb ik geen idee wat voor voeding een beetje toekomst gericht is, maar geen zware overkill is. Deze voeding lijkt me wel voldoen, of is dit al overkill?
Waarom verlengen? Je kan beter dan 2x 5 meter hebben met 2 controllers, kan je wat simpelere voeding nemen.

• Nivali
Jochemd13 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 08:27:
Waarom verlengen? Je kan beter dan 2x 5 meter hebben met 2 controllers, kan je wat simpelere voeding nemen.
Dat is inderdaad ook nog een optie, wat voor soort voeding raad je me dan aan?

• Jochemd13
Nivali schreef op woensdag 16 september 2015 @ 08:56:
[...]

Dat is inderdaad ook nog een optie, wat voor soort voeding raad je me dan aan?
Dit zou goed moeten zijn. https://www.ledsrefresh.n...afo's/led-adapter-12v-60w

[ Voor 10% gewijzigd door Jochemd13 op 16-09-2015 10:16 ]

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Jochemd13 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 15:41:
Deze dingetjes zijn erg handig als je zonder solderen je led-strip op RGB+ draden wilt vastmaken om hem vanaf daar naar een controller te brengen ;)
http://www.ebay.nl/itm/22...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Yeah, tot ze beginnen flikkeren en je die krengen elke maand terug kan gaan aandrukken.

Over waar aanschaffen in China voor kwaliteit moet ik nog ff mijn Numbers documentje checken, want ik heb mijn ledspul bij heel wat AliExpress/eBay-sellers en webshops vandaan.

• Jochemd13
dodge_911 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 10:57:
[...]

Yeah, tot ze beginnen flikkeren en je die krengen elke maand terug kan gaan aandrukken.

Over waar aanschaffen in China voor kwaliteit moet ik nog ff mijn Numbers documentje checken, want ik heb mijn ledspul bij heel wat AliExpress/eBay-sellers en webshops vandaan.
Al een maand geen problemen gehad ;)

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Jochemd13 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 11:30:
[...]

Al een maand geen problemen gehad ;)
Komt nog wel :)

• FunFair
Nivali schreef op woensdag 16 september 2015 @ 08:09:

Mijn ervaring met die strip is dat ik nog niet eens tot 2,5 ampere bij 12V kwam bij 5m lengte. Kan zijn dat mijn strip natuurlijk defect was.

• Jochemd13
Ik hoop het niet :/

• Nivali

• Jochemd13
Kan je trouwens laten weten wat je ervaringen zijn? Ik zoek ook nog voedingen ;)

• Nivali
Jochemd13 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 18:36:
[...]

Kan je trouwens laten weten wat je ervaringen zijn? Ik zoek ook nog voedingen ;)
Zal ik doen, duurt wel nog even moet eerst nog heel de bedoeling ontvangen en dan ook nog eens wat tijd vinden om er mee te spelen. ;)

• Bart0n
Oke, na nog meer hebben ingelezen, heb ik nu het volgende in mijn winkelmand:
http://www.aliexpress.com...ed-strip/32229788668.html
http://www.aliexpress.com...4_71_72_73_74_75,201409_2

Nu ben ik alleen nog op zoek naar een voeding. Volgens mijn berekening heb ik voor deze LED strip van 10 meter 6A nodig (144/24=6).

Heeft iemand ervaring met een goede voeding hiervoor? Op internet kom ik prijzen van €15 t/m €100 tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
Bart0n schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:56:

Nu ben ik alleen nog op zoek naar een voeding. Volgens mijn berekening heb ik voor deze LED strip van 10 meter 6A nodig (144/24=6).

Heeft iemand ervaring met een goede voeding hiervoor? Op internet kom ik prijzen van €15 t/m €100 tegen.
Die RGB controller is een rgbw variant. Weet je zeker dat je die wilt icm een RGB strip? Dan kun je namelijk geen wit licht meer creëren. Het zijn er ook 2 zo te zien,maar daar heb je niet 2 remotes voor nodig.

Voor voeding kun je voor een degelijk merk als Meanwell gaan. Denk dat je dan even duur uit bent als een adapter. Ik zou die strip van 10m overwegen om parallel te voeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochemd13
Bart0n schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:56:

Milight systeem is niet helemaal handig idd zoals hier al wordt gezegt.
Voeding is simpel via google Shopping maar geen chinese voedingen!

• Bart0n
Jochemd13 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 22:09:
[...]

Milight systeem is niet helemaal handig idd zoals hier al wordt gezegt.
Voeding is simpel via google Shopping maar geen chinese voedingen!
Bedankt voor de feedback. Mooier is dus om op zoek te gaan naar een 10m RGBW strip van 24volt? Of bestaan deze niet?
FunFair schreef op woensdag 16 september 2015 @ 21:54:
[...]

Die RGB controller is een rgbw variant. Weet je zeker dat je die wilt icm een RGB strip? Dan kun je namelijk geen wit licht meer creëren. Het zijn er ook 2 zo te zien,maar daar heb je niet 2 remotes voor nodig.

Voor voeding kun je voor een degelijk merk als Meanwell gaan. Denk dat je dan even duur uit bent als een adapter. Ik zou die strip van 10m overwegen om parallel te voeden.
Parallel in de zin van een voeding aan het begin en aan het einde van de strip?

EDIT: Heb even het dakterras nagemeten, kom op 11,7 meter uit.. Zie mijn heerlijke Paint kunst hieronder, het rode vlakje is waar de elektriciteitsaansluiting zit:
Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/ecu2mia0h/Dakterras.png

Nu lees ik dat je ook makkelijk 2 stukken LED strips aan elkaar kan solderen, zodat je geen groot stuk zonder LED verlichting zit (YouTube: Hoe soldeer je een led strip?). Dan zou ik dus ook met een kleine stuk dan 10M uitkunnen, en ze aan elkaar vast solderen. Als ik over deze verbinding dan siliconenkit spuit, dan zal het toch wel weer spatwaterdicht moeten zijn?

Alleen hoe kan ik nu die 11,7, laten we zeggen 12 meter overbruggen? Hou zouden jullie dit aanpakken? Loop er zelf nu een beetje stuk op.

[ Voor 30% gewijzigd door Bart0n op 16-09-2015 23:40 ]

• Jochemd13
Bart0n schreef op woensdag 16 september 2015 @ 22:56:
[...]

Bedankt voor de feedback. Mooier is dus om op zoek te gaan naar een 10m RGBW strip van 24volt? Of bestaan deze niet?

[...]
Mooier ja, duurder ook. Ligt er aan hoeveel je uit wilt geven ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Jochemd13 op 17-09-2015 07:33 ]

• FunFair
Bart0n schreef op woensdag 16 september 2015 @ 22:56:
[...]

[...]

Parallel in de zin van een voeding aan het begin en aan het einde van de strip?

EDIT: Heb even het dakterras nagemeten, kom op 11,7 meter uit.. Zie mijn heerlijke Paint kunst hieronder, het rode vlakje is waar de elektriciteitsaansluiting zit:
[afbeelding]

Nu lees ik dat je ook makkelijk 2 stukken LED strips aan elkaar kan solderen, zodat je geen groot stuk zonder LED verlichting zit (YouTube: Hoe soldeer je een led strip?). Dan zou ik dus ook met een kleine stuk dan 10M uitkunnen, en ze aan elkaar vast solderen. Als ik over deze verbinding dan siliconenkit spuit, dan zal het toch wel weer spatwaterdicht moeten zijn?

Alleen hoe kan ik nu die 11,7, laten we zeggen 12 meter overbruggen? Hou zouden jullie dit aanpakken? Loop er zelf nu een beetje stuk op.
Zolang je de plus en min niet verwisseld kun je van 2 kanten voeden. (weet niet wat er gebeurd als je dit wel doet :P) De stroom volgt dan de weg van de minste weerstand, dus in theorie kun je een spanningsverschil krijgen over links en rechts. In de strip zelf zit ook weerstand dus in theorie zal b.v. de linker aansluiting voor 3/5e van de spanning voorzien en de rechter voor 2/5e van de spanning voorzien.
Je kunt ook de strip in 2 stukken van 5 meter knippen en zowel van links als van rechts van voeding te voorzien. Vanaf de voeding dus 2 aparte kabels laten lopen. Dan haal je de afhankelijkheid weg.

Als je overigens goede bedrading hebt, zal de weerstand van de kabel minimaal zijn en in beide situaties geen verschilmoeten merken in voltage of intensiteit.

Wat je natuurlijk kunt doen is op de werkbang de strip eerst in 1 geheel aansluiten op 24 volt. Meten wat het verbruik is en of de lichtintensiteit niet (te veel) afneemt tussen links en rechts. Dan een inschatting maken of je uberhaupt parallel moet voeden of niet. Als de strip minimaal de helft van het gespecificeerde vermogen opneemt en vel genoeg is, is het ook prima. Vind je het te weinig... dan probeer eens van 2 kanten te voeden en meet het na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genji
Ik denk dat ik het maar eens ga wagen met dit setje:

RGBWW strip: http://www.aliexpress.com...2_71_72_73_74_75,201409_1
Controller: http://www.aliexpress.com...-for-For/32314762531.html
Remote: http://www.aliexpress.com...2_71_72_73_74_75,201409_1
Kabeltjes: http://www.aliexpress.com...rip-with/32383936112.html

Iemand nog een tip voor een goede voeding? Die wil ik toch liever in Nederland bestellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Genji schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 00:41:

Iemand nog een tip voor een goede voeding? Die wil ik toch liever in Nederland bestellen..
Zelf al een voeding gevonden? Bedenk dat een normale RGB-strip ongeveer 7.2w/meter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ik krijg vandaag mijn led strip rgb binnen van 5meter. Met 44knop afstand bediening. Koste me 32€ maar via mnnv trading.

http://www.mnnv.com/products/led-strip/

[ Voor 15% gewijzigd door Xtr3me4me op 18-09-2015 07:54 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genji
Jochemd13 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 07:46:
[...]

Zelf al een voeding gevonden? Bedenk dat een normale RGB-strip ongeveer 7.2w/meter is.
Ik denk dat ik voor de voeding ga die je eerder hebt aanbevolen. https://www.ledsrefresh.n...afo's/led-adapter-12v-60w
Wellicht iets te veel voor 1 stripje, maar dan kan ik er later wellicht nog een strip aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Xtr3me4me schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 07:52:
Ik krijg vandaag mijn led strip rgb binnen van 5meter. Met 44knop afstand bediening. Koste me 32€ maar via mnnv trading.

http://www.mnnv.com/products/led-strip/
Ik had ook zo'n van 5 meter met 44-remote voor 25 bij de action, zijn ze nog steeds te koop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Genji schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 00:41:

Niet mi light icm rgbw gebruiken. Kies deze controller: http://www.aliexpress.com...3_71_72_73_74_75,201409_1

Mi light kan niet rgb en w mixen. Deze controller wel, maar is helaas niet via wifi aan te sturen.

Ik hen de eerste de beste hit gepakt op aliexpress. Weet niet of het de goedkoopste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
FunFair schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 20:56:
[...]

Niet mi light icm rgbw gebruiken. Kies deze controller: http://www.aliexpress.com...3_71_72_73_74_75,201409_1

Mi light kan niet rgb en w mixen. Deze controller wel, maar is helaas niet via wifi aan te sturen.

Ik hen de eerste de beste hit gepakt op aliexpress. Weet niet of het de goedkoopste is.
Ik heb (op 1 plaats van m'n slaapkamer) zowel een WW/CW als RGBstrip lopen; ik had toen is van : omdat het kan :)
Maar achteraf gezien zou ik niet weten waarom je warm of koud wit met kleur wil mengen, ik heb al een hoop combinaties geprobeerd; oranje/geel met warm wit wil nog net, andere kleruen worden lelijk...

Maar je hebt wel 'n punt dat MiLight diet niet kan, was ik eerlijk gezegd zelf nog niet over gestruikeld bij m'n RGBW-strips.

• Jochemd13
Milight heeft nu zijn eigen plekje ;)
[Milight] Ervaringen & discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Ik speel met het idee om de trap te verlichten met led strips, maar ik kan nog niet echt een manier bedenken die praktisch is om mooi indirect licht op de tredes te laten schijnen. Het mooiste zou zijn om een gleuf in de onderkant van de traptreden te frezen, maar de trap loopt rond en dan zou ik alle schotten moeten verwijderen om erbij te komen.

Gewoon een led strip onder de trede plakken, betekent dat je bij elke tree omhoog recht in de verlichting kijkt en dus ook niet echt een oplossing.

De meest praktische oplossing is denk ik een profiel met een hoek van 45 graden toe te passen en die te mikken op de trap zelf, maar dan zit je tegen zo'n vreemd profiel aan te kijken.

Zijn er mensen die hier al eens onderzoekje naar hebben gedaan? En voor welke oplossing zijn jullie gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Een ledje per tree is wel genoeg :)
https://www.conrad.nl/nl/...140-20-ma-2-v-156614.html
Heel klein gaatje in het schutbord boren en in de gangkast aan elkaar solderen. Wat weerstandjes ervoor zodat ze net genoeg licht uitstralen om niet over de kat te struikelen. Verbruikt bij mij minder dan 0,5 watt dus brand 24/7

• FunFair
bouwfraude schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 20:31:
Een ledje per tree is wel genoeg :)
https://www.conrad.nl/nl/...140-20-ma-2-v-156614.html
Heel klein gaatje in het schutbord boren en in de gangkast aan elkaar solderen. Wat weerstandjes ervoor zodat ze net genoeg licht uitstralen om niet over de kat te struikelen. Verbruikt bij mij minder dan 0,5 watt dus brand 24/7
Wil je een foto laten zien? Wel een slim concept! Laat je de leds dan schuin door het bord schijnen?

• bouwfraude
  • Niet online
FunFair schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 08:12:
[...]
Wil je een foto laten zien? Wel een slim concept! Laat je de leds dan schuin door het bord schijnen?
SMD ledjes zijn heel klein, de draadjes gaan door het gaatje heen de LED is wat verzonken. Schutbord is ook van zacht hout.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/5oSQrF4cFT86o0aAE8u26q5q/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/CEy0dpXshCcsLiP1DPn98nxe/medium.jpg
Ze branden hooguit op halve kracht staan in serie met wat weerstanden op een stekkervoeding

• FunFair
Tnx. Geeft wel een wat rustiger effect dan een strip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
bouwfraude schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 12:58:
[...]

SMD ledjes zijn heel klein, de draadjes gaan door het gaatje heen de LED is wat verzonken. Schutbord is ook van zacht hout.
[afbeelding]
[afbeelding]
Ze branden hooguit op halve kracht staan in serie met wat weerstanden op een stekkervoeding
Gaaf! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-04 08:44
Ik heb ook de wens om mijn trap (15 treden) te gaan voorzien van ledstrips.
Inmiddels al diverse spullen besteld en komen binnen aantal weken binnen.

Op YouTube en via Google kom je zeer veel projecten tegen die mooi laten zien wat er allemaal mogelijk is en als je daar een aantal van bekeken hebt dan ben je om en wil je dat ook. Zoveel mooier dan een standaard lichtpunt boven je trap.

Om het geheel nog wat mooier te maken dan alleen een sensor die beweging signaleert en alle strips aanzet wil ik deze langzaam aan laten gaan in de looprichting zoals is te zien in onderstaand YouTube filmpje.
YouTube: Stair light controller - Reactive Lighting - Stair Lighting System - Automatic LED Stair Lighting

Het grootste probleem is dat ik nu al dagen aan het zoeken ben maar iedereen maakt filmpjes van hun resultaat maar nergens een goede beschrijving hoe je dit kunt maken en aansluiten.
Er zijn wel site met uitleg (wel 1 lange ledstrip ipv elke trede) maar die zijn behoorlijk technische en dan begin je te lezen en raak je het langzaam kwijt ;w

Nu heb ik pas geleden wel een Arduino Mega besteld om in de winter maanden mee aan de slag te gaan tot ik dus het Trap project te zien kreeg. Nu is dit o.a met Arduino te maken maar mogelijk zijn er simpelere manieren om deze beweging van de ledstrips te maken.

Zijn er tweakers die mogelijk wel informatie hebben om aan een Arduino leek uitleg te geven hoe je dit kunt realiseren.

Zo is er nergens een uitleg te vinden hoe je 2 sensoren kunt aansluiten ipv 1. Alle filmpjes die je tegenkomt laten alleen maar zien hoe je 1 sensor kunt aansluiten.
Meestal dient er ook nog een printplaat met wat onderdelen gemaakt te worden.
Soms staat er wel een mooi stroomschema bij maar als leek niet te lezen en te snappen.

Een printje maken en solderen is geen probleem mits je maar een duidelijk dummie proof voorbeeld hebt. >:)

Maar mogelijk heeft iemand een soortgelijk project gemaakt die kan helpen of een site kent waar wel een duidelijk stappenplan te vinden is die ook te snappen is voor een leek.
Ook prettig omdat je de boel ook veilig wilt aansluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeOO op 28-09-2015 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-04 07:25
Ik wil in mijn nieuwbouw in de keuken Led strips als hoofdverlichting gebruiken.
Bovendien wil ik indirect verlichten (waarbij het dus op een muur of plafond schijnt en vervolgens de keuken in.
Dat moet dus behoorlijk wat Lumen per meter geven.
Ze moeten ook kwalitatief zijn (niet dat na 1 jaar er een aantal LEDs uitvallen bvb).
Ik heb dus ofwel een zeer krachtige LED strip nodig ofwel meerdere in parallel.
De krachtigste die ik kon vinden zijn die van Solarox (enkel te koop via LED1.de).

Deze3000K Led Strip zou 3500lm/m geven wat dus meer dan voldoende zou moeten zijn.

Ik heb echter niet veel gebruikerservaringen kunnen vinden.
Heeft er hier iemand ervaring mee (deze specifiek of Solarox/LED1 in het algemeen?
Zoniet welke andere LED-strips kunnen jullie me aanraden (liefst van 1000lm/m en meer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

God ik koop weer eens led strips. Brand opeens gisteravond dat transformatortje kapot :(
Nog proberen te herstellen maar zag dat het draadje wegsmolt met hoge temperatuur.

Dit terwijl de adapter 12v doorgeeft en dat ging heeft ook 12v nodig. Beetje vaag.

Zijn de RGB control box los te koop? Deze is het: http://nl.aliexpress.com/...9132.html?storeId=1433163

Maar zit te zoeken of ze in NL ook te bestellen zijn.

Edit: Al gevonden, gewoon bestelt via DX.com. Ze zijn daar trouwens spotgoedkoop en had al vaker via dx.com bestelt.

[ Voor 38% gewijzigd door Xtr3me4me op 04-10-2015 13:04 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 700685

LED strips zijn echt een verhaal apart. Ben zelf lang op zoek geweest naar goede betaalbare RGB led strips. Ze zijn of schreeuwend duur of redelijk goedkoop. Ik heb zelf een goeie gezien met afstandbediening, deze heb ik mijn keuken geinstalleerd.

*knip*, spammen van je eigen webshop doe je maar ergens anders :/

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 05-10-2015 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
esben schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 18:43:
Ik wil in mijn nieuwbouw in de keuken Led strips als hoofdverlichting gebruiken.
Bovendien wil ik indirect verlichten (waarbij het dus op een muur of plafond schijnt en vervolgens de keuken in.
Dat moet dus behoorlijk wat Lumen per meter geven.
Ze moeten ook kwalitatief zijn (niet dat na 1 jaar er een aantal LEDs uitvallen bvb).
Ik heb dus ofwel een zeer krachtige LED strip nodig ofwel meerdere in parallel.
De krachtigste die ik kon vinden zijn die van Solarox (enkel te koop via LED1.de).

Deze3000K Led Strip zou 3500lm/m geven wat dus meer dan voldoende zou moeten zijn.

Ik heb echter niet veel gebruikerservaringen kunnen vinden.
Heeft er hier iemand ervaring mee (deze specifiek of Solarox/LED1 in het algemeen?
Zoniet welke andere LED-strips kunnen jullie me aanraden (liefst van 1000lm/m en meer)?
3000K is wel vaak witter dan je wilt, het is iig niet een warme kleur. Het ziet er op de plaatjes vaak mooi uit maar je wilt denk ik wel een warmere kleur :)
Al eens gedacht aan Milight DualWhite?
Dit is het principe, het werkt ook met ledstrips.

Meer informatie in het topic ;)
[Milight] Ervaringen & discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subwaysurfer
  • Laatst online: 19:35
Ik heb een 5 meter, 300 led RGW-WW strip gekocht. Als ik het goed begrijp heb ik hier een voeding van 75-90 Watt voor nodig. Ik kan eigenlijk niks vinden onder de 20 euro, is dat jullie ervaring ook? Op Conrad vind ik ze nog al duur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-04 07:25
Op dealextreme kan je een zeker vinden voor minder dan 20euro. Maar een chinese namaak voeding Is toch een beetje riskant. Ik zou ook wel willen weten wat de beste deal Is voor een hoog vermogen betrouwbare voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
subwaysurfer schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 20:41:
Ik heb een 5 meter, 300 led RGW-WW strip gekocht. Als ik het goed begrijp heb ik hier een voeding van 75-90 Watt voor nodig. Ik kan eigenlijk niks vinden onder de 20 euro, is dat jullie ervaring ook? Op Conrad vind ik ze nog al duur....
Bij mijn 5 meter ledstrip zat een van 36w maar dat was fan ook een 150 ledstrip. Dus boven de 72 denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subwaysurfer
  • Laatst online: 19:35
Jochemd13 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 08:18:
[...]

Bij mijn 5 meter ledstrip zat een van 36w maar dat was fan ook een 150 ledstrip. Dus boven de 72 denk ik zo.
Dat dacht ik ook ja. Welke voeding heb je zelf gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:02
Ik heb zelf 5 verschillende ledstrips via een controller aangesloten.Dit zijn vrij sterke leds (5630) en wat rgb leds. Totaal trekken ze ~72 watt.

Ik heb deze voeding destijds gekocht:
http://www.aliexpress.com...-3528-SMD/1476453957.html

En nog geen problemen mee gehad. En deze gebruik ik bij een aquarium, waarbij de voeding toch dagelijks een paar uur op dat wattage wordt belast.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste