Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:49
subwaysurfer schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 08:25:
[...]

Dat dacht ik ook ja. Welke voeding heb je zelf gekozen?
De meegeleverde voeding heb ik gewoon gebruikt van 36w ;)
Waah schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 08:35:
Ik heb zelf 5 verschillende ledstrips via een controller aangesloten.Dit zijn vrij sterke leds (5630) en wat rgb leds. Totaal trekken ze ~72 watt.

Ik heb deze voeding destijds gekocht:
http://www.aliexpress.com...-3528-SMD/1476453957.html

En nog geen problemen mee gehad. En deze gebruik ik bij een aquarium, waarbij de voeding toch dagelijks een paar uur op dat wattage wordt belast.
Wordt hij niet warm of ruikt hij bij gebruik raar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:45
Jochemd13 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 09:08:
[...]

De meegeleverde voeding heb ik gewoon gebruikt van 36w ;)

[...]

Wordt hij niet warm of ruikt hij bij gebruik raar?
Niet warmer dan een normale laptopvoeding, if at all. En hij ruikt ook niet raar nee. Gebruik hem al bijna een jaar zonder problemen. Dat zegt natuurlijk niet dat die nooit vlam zal vatten.... gelukkig heb ik er een bak water boven staan :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Waah schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 09:15:
[...]

Niet warmer dan een normale laptopvoeding, if at all. En hij ruikt ook niet raar nee. Gebruik hem al bijna een jaar zonder problemen. Dat zegt natuurlijk niet dat die nooit vlam zal vatten.... gelukkig heb ik er een bak water boven staan :+ .
Water op 'n elektrische brand? 8)7

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
dodge_911 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 09:30:
[...]

Slim :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:15
Aangezien ik de standaard controllers voor rgb ledstrips niet echt charmant vind (afstandsbediening met teveel knoppen) besloten om zelf maar een controller te maken die te bedienen is met één knop.
Indrukken om te starten. kort drukken om door de helderheid standen te lopen, 1 seconde drukken om in een loop van kleurstanden te komen (>1 seconde drukken om hier weer uit te gaan) en >2 seconden drukken om de strip uit te schakelen.

Er zit nog wat werk in, eeprom die de laatste stand onthoudt moet nog ingesteld worden, om één of andere duistere rede is na elke keer opstarten de loop met kleuren anders en de rgb led in de knop moet nog zijn juiste functie krijgen maar al met al ben ik best tevreden hoe hij het doet ;)

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
dodge_911 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 09:30:
[...]

Er staat een aquarium boven :+ niet letterlijk een bak water. Als de kast vlam vat, denk ik dat het aquarium ook snel knapt. Dus dan heb je gelijk een blusmiddel voor als ik er niet ben :+ 250 liter moet genoeg bluswater zijn toch?
(en ik mag hopen dat de stoppen doorslaan als er water op de stekker komt.... plus dat als de kast in vlammen staat de electrische aansluiting ook wel is weggebrand)

Maar goed. hij werkt prima :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Waah schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 12:33:
[...]

Er staat een aquarium boven :+ niet letterlijk een bak water. Als de kast vlam vat, denk ik dat het aquarium ook snel knapt. Dus dan heb je gelijk een blusmiddel voor als ik er niet ben :+ 250 liter moet genoeg bluswater zijn toch?
(en ik mag hopen dat de stoppen doorslaan als er water op de stekker komt.... plus dat als de kast in vlammen staat de electrische aansluiting ook wel is weggebrand)

Maar goed. hij werkt prima :+
Goed dat hij werkt, laten we maar niet gaan denken over wat er allemaal fout kan gaan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
RGB strips werken trouwens prima op een pc voeding via een Milight controller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dan maar hier even bij de kenners mijn vraag neerzetten. Als je zo'n 20 meter rgbw ledstrip aan wilt leggen (met milight rgbw controllers en remote) zie ik daar diverse oplossingen voor langskomen.

- 4 keer 5 meter ledstrip 12V met daartussen 3 keer een rgbw amplifier (dus 1 grote groep).
- 4 keer 5 meter ledstrip 12V met allemaal een aparte rgbw controller (dus 4 setjes als het ware).
- 4 keer 5 meter ledstrip 24V maar dan met 2 x 1 rgbw controller per 10 meter (dus 2 setjes van 10 meter).

Waar zou ik de voorkeur aan moeten geven? In principe is het niet nodig ze apart te kunnen bedienen. Dus alle drie de mogelijkheden bieden een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Executor16 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 10:03:
Dan maar hier even bij de kenners mijn vraag neerzetten. Als je zo'n 20 meter rgbw ledstrip aan wilt leggen (met milight rgbw controllers en remote) zie ik daar diverse oplossingen voor langskomen.

- 4 keer 5 meter ledstrip 12V met daartussen 3 keer een rgbw amplifier (dus 1 grote groep).
- 4 keer 5 meter ledstrip 12V met allemaal een aparte rgbw controller (dus 4 setjes als het ware).
- 4 keer 5 meter ledstrip 24V maar dan met 2 x 1 rgbw controller per 10 meter (dus 2 setjes van 10 meter).

Waar zou ik de voorkeur aan moeten geven? In principe is het niet nodig ze apart te kunnen bedienen. Dus alle drie de mogelijkheden bieden een oplossing.
Met Milight kan je zo veel mogelijk controllers aan je afstandsbediening koppelen en dan reageren alle controllers als 1 ;)
Dus dan staan 4 controllers gelijk aan 1 groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Jochemd13 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 14:54:
[...]

Met Milight kan je zo veel mogelijk controllers aan je afstandsbediening koppelen en dan reageren alle controllers als 1 ;)
Dus dan staan 4 controllers gelijk aan 1 groep.
Ja, dat weet ik, heb al zoveel milights in huis. Maar volgens mij heb je mijn vraag niet goed begrepen :P

Als ik 20 meter aan een wil aansluiten (zonder dat ik ze los van elkaar hoeft te kunnen bedienen) is het dan nog steeds beter om 4 aparte sets te maken (dus 4 controllers: op elke 5 meter 1) of 2 controllers van 24 volt en 2 x 10 meter. Of gewoon 1 lange ledstrip van 20 meter met om de 5 meter 1 amplifier (en aan het begin dus maar 1 controller).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Executor16 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 15:57:
[...]

Ja, dat weet ik, heb al zoveel milights in huis. Maar volgens mij heb je mijn vraag niet goed begrepen :P

Als ik 20 meter aan een wil aansluiten (zonder dat ik ze los van elkaar hoeft te kunnen bedienen) is het dan nog steeds beter om 4 aparte sets te maken (dus 4 controllers: op elke 5 meter 1) of 2 controllers van 24 volt en 2 x 10 meter. Of gewoon 1 lange ledstrip van 20 meter met om de 5 meter 1 amplifier (en aan het begin dus maar 1 controller).
Waarom die amplifier(s)? Gewoon langs twee kanten of om de 5m voeden, geen amplifiers nodig.
Ow, wacht RGBW, dan wordt 't wel een boeltje met kabels :) 24V en dan langs 2 kanten voeden denk ik dat nog haalbaar is.
Mij is altijd verteld dat als je van dezelfde voeding aftakt, je langs 2 kanten kan voeden. Nu,met RGBW worden dat dus 5 kanalen die je moet trekken, en dus nogal 'n gedoe met kabel. Maar, als je nou gewoon je 12/24V doortrekt, en aan elke kant een milight-rgbw-controller hangt, ozu dat dan in principe niet gewoon moeten werken op dezelfde basis als gewoon voeden van 2 kanten?

[ Voor 27% gewijzigd door dodge_911 op 05-12-2015 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:30
Ik kwam op internet de afzonderlijk (dus per stuk) te besturen ledstrips tegen.
Die kan je met een arduino oid de leukste kleuren door elkaar laten lopen. Nu las ik de de WS2812B ledstrip lastiger is aan te sturen. Klopt dit? iets met 3 aansluitingen en 4 aansluitingen per led strip.
Met googlen kwam ik wel wat tegen maar twijfel.

iemand tips?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:00
Speedfightserv schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:17:
Ik kwam op internet de afzonderlijk (dus per stuk) te besturen ledstrips tegen.
Die kan je met een arduino oid de leukste kleuren door elkaar laten lopen. Nu las ik de de WS2812B ledstrip lastiger is aan te sturen. Klopt dit? iets met 3 aansluitingen en 4 aansluitingen per led strip.
Met googlen kwam ik wel wat tegen maar twijfel.

iemand tips?
Ehm, zover ik weet heb ik een WS2812b ledstrip (althans volgende de Chinese seller) en deze hebben 3 aansluitingen Vin/Gnd/Din op de strip. Deze is zeer eenvoudig aan te sturen met een Arduino en (bijv.) de NeoPixel library.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aIjFshB.jpg

Misschien dat de onduidelijkheid ontstaat doordat de leds zelfs iets anders in elkaar zitten, maar volgens mij maakt dat in een strip niet uit, maar correct me if I'm wrong. Meer info: http://www.instructables....2812B-vs-WS2812/?ALLSTEPS

De leds zelfs hebben bij WS2812b 4 aansluitingen V/Gnd en Din en Dout. De leds van WS2812 hebben 6 aansluitingen op de led. Maar bij strips sluit je alleen de eerder genoemde V/Gnd/Din aan, aangezien de overige aansluitingen door de strip fabrikant zijn gedaan.

Kijk anders ook eens bij de specs van de verschillende strips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
oke, ga ik even kijken. bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertroeper
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-03 10:23
Beste experts :-)

Ik heb pas een RGB led strip aangeschaft voor in mijn vrachtwagen.

Nu heb ik al de derde controller ingebruik want ze branden steeds door. :'(

Weet iemand wat ik over het hoofd ziet?

Ik heb stroom afgetapt van het lees lampje wat in de slaapcabine zit. Is allemaal 24 volt. Ik heb gekeken in zekeringingen kastje en er zit een 10 ampère zekering in. ( ik weet niet of dit belangrijk is).

specs van ledstrip:

24 Volt met 60 SMD 5050 leds per meter.
2,5 meter (heb ik ingekort tot +/- 2 meter)
24 Volt, RGB led strip (waterproof)
Working voltage DC 12~24V
3-way, peak 4A per channel

Mini RF afstandsbediening
DC stekker male

Ik hoop dat iemand mij iets wijzer kan maken :P ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11
Ik denk dat de boordspanning met draaiende motor hoger is dan 24 volt. (running voltage is meestal 27 a 28 volt)
Dus te hoog voor de driver die je installeert. Of dat de oorzaak is weet ik niet, maar lijkt me een goeie verdachte.

[ Voor 62% gewijzigd door blissard op 22-02-2016 00:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Nu weet ik niet hoe je het exact voor elkaar zou moeten krijgen, maar wat Blissard zegt klikt nogal logisch.
je zou je overspanning/onderspanning moeten reguleren.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:31

pinda powerrr

Slow down...

Met dank aan dit topic, heb ik eindelijk ook een ledstrip projectje gedaan. Staan echt goede tips in!
Nu was ik al aardig bedreven in China shopping, dus dat was verder geen probleem 8)

Gebruikte spullen:
RGBW 5050 ledstrip

Controller RGBW + remote

5 pin bedrading

Ik heb na veel lezen de keuze gemaakt voor bovenstaande controller, omdat deze zowel de witte- als de gekleurde leds tegelijk kan aansturen. Ik begreep na veel lezen, dat de Mi light controller dit niet kan, dan is het óf wit, óf RGB. Met deze kan ik alles combineren.

Nu was de "solderless" connector niet echt de goede. De connector is breder dan de ledstrip, waardoor deze geen contact wilde maken. Uiteindelijk mijn "soldeerskills" maar even tevoorschijn gehaald en rechtstreeks op de strip gesoldeerd. Niet netjes, maar het werkt prima :P

Heb nu nog niet de juiste voeding er aan hangen, maar die wordt morgen besteld. Onderstaande foto's zijn met een voeding die maar 500mA geeft :X en dan al zulke resultaten! De voeding die ik ga bestellen geeft 5A af, dat zal vast wat beter zijn ;)

Verplichte plaatjes natuurlijk:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jHa2j13m.jpg Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SpJsp14m.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/iPBYkJhm.jpg Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3LLgM9um.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kDjgFDrm.jpg Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XfciLIEm.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TAAO5Wym.jpg Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GwVXDF3m.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tVvo555m.jpg

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Mooi licht hoor!
En kan je hiermee meerdere soorten wit instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Ik wil ook weer eens wat onmogelijks....

De bedoeling is om 8 zones te maken (evt later uit te breiden!) en deze via een harmony Remote (IR of RF) apart te laten schakelen. Probleem is alleen: Ik heb geen zin in 8 extra voedingen en stekkers weg te werken....

Weet iemand een controller/voeding waar je zoveel extra onderdelen mee kan bedienen? Of een simpele manier om hier een WS2812B ledstrip aan te koppelen en deze lokaal op de laten lichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Jochemd13 schreef op maandag 22 februari 2016 @ 08:34:
Mooi licht hoor!
En kan je hiermee meerdere soorten wit instellen?
Zo dafuq, deze had ik ff gemist :+

Wit is ook afzonderlijk in te stellen en is dimbaar. Wil ik nog "zachter" wit, dan meng ik er gewoon geel bij, of een beetje zacht rood. Dat geeft mooie effecten.

Als je de kleuren mengt met wit, dan kun je ook een bepaalde kleur harder of zachter zetten, daarmee kun je veel combinaties maken. Bijvoorbeeld wit hard zetten en dan heel zacht geel erbij. Of juist wit zacht en geel wat harder, dan is de gehele kleur ook weer zachter.

Eindeloze mogelijkheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-07 12:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Waah schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 12:11:
Ik wil ook weer eens wat onmogelijks....

De bedoeling is om 8 zones te maken (evt later uit te breiden!) en deze via een harmony Remote (IR of RF) apart te laten schakelen. Probleem is alleen: Ik heb geen zin in 8 extra voedingen en stekkers weg te werken....

Weet iemand een controller/voeding waar je zoveel extra onderdelen mee kan bedienen? Of een simpele manier om hier een WS2812B ledstrip aan te koppelen en deze lokaal op de laten lichten?
Wat wil je bereiken? Acht zones rgb of acht zones wit? Dat scheelt nogal in het aantal kanalen dat je nodig hebt.

Acht kanalen aansturen valt wel mee, dat kan met 2x EldoLed LinearDrive 180D:
http://www.voltus.de/bele...chparam=lineardrive%20180

De drivers hebben nog 12V of 24V voeding nodig.

Vervolgens heb je een dmx-interface nodig. ArtNet (dmx over ip) is het makkelijkste om mee te werken:
http://www.aliexpress.com...ba-4fc4-89f8-4d732c37628d

Dit kun je aansturen met bijvoorbeeld Luminair op een iOS-device:
https://synthe-fx.com/products/luminair

Of je gebruikt een Raspberry Pi met OpenHab. Daar kun je vast ook wel je Logitech Harmony aan koppelen:
https://github.com/openhab/openhab/wiki/DMX-Binding

In goedkope Chinese oplossing ben ik niet zo thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
8x wit inderdaad. Ben me al iets aan het verdiepen in Arduino voor dit systeem samen met de WS2812B. Daarmee zou ik een bepaalde IR code van de afstandsbediening kunnen koppelen aan een vak.

Dus
IRcode1: led 1-25 wit, 26-200 uit
IRcode2: led 26-50 wit, 1-25 en 51-200 uit
etc.

Da kan ik 1 strip gebruiken, en 1 voeding. De arduino een eigen voeding (voor de zekerheid) en kan ik ook andere effecten programmeren als ik daar zin in heb.

Nadeel is, dat ik nog geen ervaring met Arduino (of andere boards) heb. Via DMX/OpenHab lijkt me nog ingewikkelder dan Arduino. Maar een Arduino+voeding+usbkabel+IR sensor zou ik een heel eind mee moeten komen denk ik. Wel alweer een zelfbouw-oplossing :+ en ik heb al zoveel tijd :+

[ Voor 27% gewijzigd door Waah op 09-03-2016 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:19
Dat zijn teveel combinaties. Als je je IRCodex-tabel opstelt ga je veel knoppen nodig hebben op die manier.

Je mag enkel 1 stuk schakelen en afhankelijk van de state van dat kanaal (kan je wel bijhouden ergens) uit of in schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Je kunt dus niet gewoon wisselen tussen verschillende standen?
dus 1e state is alles zwart (uit) en koppel je aan knop 1
2e state is eerste zone wit, rest zwart en koppel je aan knop 2
3e state is tweede zone wit, rest zwart en koppel je aan knop 3

Ik ga eerst wel werken met 1 normale witte strip + remote. Kan altijd nog een Arduino proberen als het eenmaal werkt.

[ Voor 19% gewijzigd door Waah op 09-03-2016 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Laatst online: 17:19
Waah schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 13:45:
Je kunt dus niet gewoon wisselen tussen verschillende standen?
dus 1e state is alles zwart (uit) en koppel je aan knop 1
2e state is eerste zone wit, rest zwart en koppel je aan knop 2
3e state is tweede zone wit, rest zwart en koppel je aan knop 3

Ik ga eerst wel werken met 1 normale witte strip + remote. Kan altijd nog een Arduino proberen als het eenmaal werkt.
Dan is toch maar 1 van de 8 zones aan en kan je nooit 2 of meer zones tegelijkertijd aanhebben, vermoedelijk is dat toch de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Nope. dat hoeft niet :)
er zijn 8 consoles. Als console 1 aan staat, wil ik die belicht. Als ik Console 5 aan heb, wil ik die belicht.
Ik ga niet 2 consoles tegelijk gebruiken.

Foto ter verduidelijking: (heb hier 2 kasten van)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Q9W9QVDl.jpg

Anders zit je inderdaad met heel veel combinaties, wat vrij lastig word.

[ Voor 26% gewijzigd door Waah op 09-03-2016 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertroeper
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-03 10:23
Ik heb toch maar eerst een betere controller aangeschaft en nu al bijna 3 weken zonder problemen.
blissard schreef op maandag 22 februari 2016 @ 00:07:
Ik denk dat de boordspanning met draaiende motor hoger is dan 24 volt. (running voltage is meestal 27 a 28 volt)
Dus te hoog voor de driver die je installeert. Of dat de oorzaak is weet ik niet, maar lijkt me een goeie verdachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irab
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:44
FunFair schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 20:56:
[...]

Niet mi light icm rgbw gebruiken. Kies deze controller: http://www.aliexpress.com...3_71_72_73_74_75,201409_1

Mi light kan niet rgb en w mixen. Deze controller wel, maar is helaas niet via wifi aan te sturen.

Ik hen de eerste de beste hit gepakt op aliexpress. Weet niet of het de goedkoopste is.
Mi Light kan wel mixen. Je moet dan wel 2 controllers gebruiken. Met 1 voeding. En dan gewoon via WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Waarom twee controllers gebruiken als het met eentje ook kan? :?

Ik kan iig bevestigen dat de controller die in de quote genoemd wordt RGB én W tegelijk kan mixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
pinda powerrr schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 18:28:
Waarom twee controllers gebruiken als het met eentje ook kan? :?

Ik kan iig bevestigen dat de controller die in de quote genoemd wordt RGB én W tegelijk kan mixen.
Maar die kan je niet bedienen met de WiFi bridge, bedoelt'ie denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irab
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:44
dodge_911 schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 19:09:
[...]

Maar die kan je niet bedienen met de WiFi bridge, bedoelt'ie denk ik.
Klopt. Via de WiFi bridge rgb en w mixen. Met een App op de iPhone of een android apparaat.

Kijk even hier: irab in "[Milight] Ervaringen & discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:12

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik dacht zal ook eens aan de slag gaan met Led Strips. Heb vandaag de volgende spullen besteld:

Ledstip 5M RGB incl. controller: http://www.banggood.com/5...key-Remote-p-1022300.html
Extra kabels: http://www.banggood.com/5...0-RGB-Strip-p-964348.html
Connectoren: http://www.ebay.com/itm/191793922616

Nu nog even op zoek naar een goedkope goede voeding. Iemand nog tips? De voeding die hier meerdere malen voorbij komt, heeft helaas te weinig vermogen. Ben op zoek naar 72W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Heeft iemand ervaring met het plaatsen van LED strips in de tuin?
Nu zijn er wel waterdichte voedingen beschikbaar, maar een waterdichte controller (RGBW / RGBWW) ben ik nog niet tegengekomen.

Zit ik dan zo ie zo vast aan een vaste kleur en kan ik dus beter kijken voor bijvoorbeeld een Warm Witte LED strip of zijn er nog andere opties mogelijk voor kleurbediening?

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
freestyler2 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 08:19:
Nu zijn er wel waterdichte voedingen beschikbaar, maar een waterdichte controller (RGBW / RGBWW) ben ik nog niet tegengekomen.

Zit ik dan zo ie zo vast aan een vaste kleur en kan ik dus beter kijken voor bijvoorbeeld een Warm Witte LED strip of zijn er nog andere opties mogelijk voor kleurbediening?
Kun je zo'n controller niet redelijk eenvoudig (spat-) waterdicht maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-07 12:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Kun je in de tuin of de schuur niet ergens een kastje ophangen waar de driver waterdicht in kan worden gemonteerd? Vanaf de driver is het niet zo'n probleem om bijvoorbeeld een kabel van 15 meter naar de strips te trekken als je maar aders gebruikt die dik genoeg zijn (ivm spanningsverlies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel

Ze bestaan overigens wel: https://www.superbrightle...-color-changing-kit/2319/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Je zou er ook over na kunnen denken om de controller weg te stoppen in een lasdoos. Moet je er natuurlijk wel een kopen die gecertificeerd is voor buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

rens-br schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:30:
[...]

Je zou er ook over na kunnen denken om de controller weg te stoppen in een lasdoos. Moet je er natuurlijk wel een kopen die gecertificeerd is voor buiten.
Dat is misschien een optie, alleen denk ik dat de controller die ik in gedachte heb (Milight), te groot is voor een lasdoos, maar wellicht kan ik ergens een grotere maat lasdoos vinden.... wellicht anders meerdere aan elkaar verbinden en dichtsmeren met kit om ze weer waterdicht te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

freestyler2 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:37:
[...]

Dat is misschien een optie, alleen denk ik dat de controller die ik in gedachte heb (Milight), te groot is voor een lasdoos, maar wellicht kan ik ergens een grotere maat lasdoos vinden.... wellicht anders meerdere aan elkaar verbinden en dichtsmeren met kit om ze weer waterdicht te maken.
Heb je een linkje naar de controller? Lasdozen heb je overigens een heel veel verschillende soorten en maten, dus verwacht niet dat het zo'n probleem moet opleveren.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 07-04-2016 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Femme schreef op donderdag 07 april 2016 @ 08:43:
[...]

Kun je in de tuin of de schuur niet ergens een kastje ophangen waar de driver waterdicht in kan worden gemonteerd? Vanaf de driver is het niet zo'n probleem om bijvoorbeeld een kabel van 15 meter naar de strips te trekken als je maar aders gebruikt die dik genoeg zijn (ivm spanningsverlies).
Ik heb nu een 5-aderige grondkabel liggen op de plek waar ik de ledstrip wil hebben die loopt door de grond uiteraard en een kabel bijplaatsen is helaas niet meer mogelijk tenzij ik de tuin weer openbreek welke ik vorige weekend opnieuw heb getegeld :-( Dus ik zal het met die ene kabel moeten doen ben ik bang...

Deze kabel komt dan wel weer uit de schuur dus misschien kan ik dan ipv een "stroompunt" de kabels rechtstreeks gebruiken voor de aansturing van de verlichting maar ik weer even niet in hoeverre dit slim is om te doen hmm ik ga me daar eens even in verdiepen.

edit: Werkt niet, ik kom dan 1 of 2 draden te kort 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

rens-br schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:42:
[...]

Heb je een linkje naar de controller? Lasdozen heb je overigens een heel veel verschillende soorten en maten, dus verwacht niet dat het zo'n probleem moet opleveren.
Het zal waarschijnlijk deze gaan worden. Mi Light LED Controller. De CW/WW, RGBW of RGBWW variant.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSRfiMZ5TKOrqafwBkgWJW9-DnQfbQv0lBzD8gevaIWH76mqBLFBg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

freestyler2 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:45:
Het zal waarschijnlijk deze gaan worden. Mi Light LED Controller. De CW/WW, RGBW of RGBWW variant.
Formaat van dat ding is:
Afmetingen Controller: 85 x 46 x 23mm
Formaat van de eerste gelinkte lasdoos:
Breedte: 95 Millimeter
Lengte: 95 Millimeter
Diepte: 45 Millimeter
Dat moet dus makkelijk passen!
freestyler2 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:42:
edit: Werkt niet, ik kom dan 1 of 2 draden te kort 8)7
De gelinkte controller heeft 5 aders nodig en de kabel die je hebt liggen heeft 5 aders. Zou dus precies moeten lukken?

[ Voor 20% gewijzigd door rens-br op 07-04-2016 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

rens-br schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:53:
[...]

knip (bedankt!)

[...]

De gelinkte controller heeft 5 aders nodig en de kabel die je hebt liggen heeft 5 aders. Zou dus precies moeten lukken?
5 voor de aansturing, ik kom er dan volgens mij 2 te kort voor de stroomtoevoer (zie de andere kant van de controller 5 aansluitingen rechts, 2 aansluitingen links).

Je hebt me in ieder geval op weg geholpen met de lasdoos, daar had ik in die zin nog niet zelf aan gedacht om de gehele controller in te "verstoppen" dankjewel! _/-\o_

Nu ik dan toch bezig ben... weet iemand een betrouwbare (en betaalbare) shop voor RGBWW LED strips verlichting met IP67/68 kwalificatie? Mag uiteraard ook buitenland (china/duitsland etc?) zijn :-)
De meeste webshops bieden geen hogere kwalificatie aan dan IP65 of anders wordt het RGB of WW/CW met IP67+ maar ik heb liever een combo (oftewel RGBWW)...

[ Voor 22% gewijzigd door freestyler2 op 07-04-2016 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

freestyler2 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 10:08:
[...]
5 voor de aansturing, ik kom er dan volgens mij 2 te kort voor de stroomtoevoer (zie de andere kant van de controller 5 aansluitingen rechts, 2 aansluitingen links).
Die twee voor de stroomtoevoer komen toch gewoon vanuit je voeding? Ik zie je probleem zo voor me:

Huidige situatie:
Huis -> kabel (5 aders) -> ledstrip

Situatie waar je naar toe wil:
Huis -> voeding -> controller -> kabel (5 aders) -> ledstrip.
Een RGBW ledstrip heeft ook maar 5 aders, dus dat moet gewoon kunnen.

Situatie met lasdoos:
Huis -> voeding -> Kabel (5 aders) -> controller (in lasdoos) -> ledstrip.
Je kan er dan ook nog voor kiezen om de voeding ook in de lasdoos weg te werken, dan heb je binnen alleen een stekker.

Of zit ik er nu compleet naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

rens-br schreef op donderdag 07 april 2016 @ 10:15:
[...]

Die twee voor de stroomtoevoer komen toch gewoon vanuit je voeding? Ik zie je probleem zo voor me:

Huidige situatie:
Huis -> kabel (5 aders)-> ledstrip

Situatie waar je naar toe wil:
Huis -> voeding -> controller -> kabel (5 aders) -> ledstrip.
Een RGBW ledstrip heeft ook maar 5 aders, dus dat moet gewoon kunnen.

Situatie met lasdoos:
Huis -> Kabel (5 aders) -> voeding -> controller (in lasdoos) -> ledstrip.
Je kan er dan ook nog voor kiezen om de voeding ook in de lasdoos weg te werken, dan heb je binnen alleen een stekker.

Of zit ik er nu compleet naast? (paar kleine aanpassingen)
Hmm je hebt inderdaad in situatie 2 gelijk, ik had even een verkeerde denkwijze.. De voeding moet ik inderdaad los van elkaar zien.

Wat betreft situatie 2 heb ik het iets omgedraaid maar dat maakt voor de situatie verder niet uit, want met een lasdoos is er verder helemaal geen probleem meer en kan ik het zo gek maken met aantal stroompunten als dat ik zelf wil. Dit heeft uiteraard mijn voorkeur.

Ik ga gewoon de materialen aanschaffen en daarmee aan de slag, dan kom ik er vanzelf achter welke voor mij het beste zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

freestyler2 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 10:27:
[...]
Ik ga gewoon de materialen aanschaffen en daarmee aan de slag, dan kom ik er vanzelf achter welke voor mij het beste zal werken.
Fijn dat het opgehelderd is! Veel succes in ieder geval met je projectje. Ik ben benieuwd naar het resultaat van ledstrips buiten. Post je wat leuke foto's als je klaar bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

rens-br schreef op donderdag 07 april 2016 @ 10:33:
[...]

Fijn dat het opgehelderd is! Veel succes in ieder geval met je projectje. Ik ben benieuwd naar het resultaat van ledstrips buiten. Post je wat leuke foto's als je klaar bent?
Zal ik zeker doen :-)
Thnx voor je hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:20

St@m

@ Your Service

Vanuit het kleine vragen topic ben ik hier naartoe gewezen. Hieronder mijn vraag.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Omdat ik het niet kan vinden, er ook niet echt een forumgedeelte voor is plemp ik hier maar even mijn vraag neer.
Stel; je hebt een fetish voor jaren 80 speelgoed. Dat speelgoed heb je op plankjes uitgestald op de zolder en nu wil je het wat opleuken met LED strips bij de plankjes.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aR0DP7spKysIUsIClyEEWh7H/thumb.jpg

Ik kan maar niet vinden wat ik nu moet kopen, ja LED strips, zover was ik al, maar ik ga toch geen tig adapters erbij kopen :? Er moet toch wel "iets" zijn waar ik meerdere strips op kan aansluiten en dan de stekker in het stopcontact :?
Zoiets, maar dan voor LED strips.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9zmHCLj8XCDbbRl4bPkU5oC1/thumb.jpg

Iemand enig idee? Ik kan het met google niet vinden in ieder geval.. maar dat kan ook zijn dat ik niet weet waar ik op moet zoeken..
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Goed, ik heb antwoord gekregen op mijn vraag; een Daisy chain heet wat ik bedoel. Maar ik zie even door de LED strips het bos niet meer :P
Volgens mij is het toch niet wat ik nodig heb, of wel?

Hoe ga ik bovenstaande nou voor elkaar krijgen?
Ik kan niet solderen, ga het ook niet leren, dus ik ben op zoek naar een plug en play systeem (soort van).
Het is wel de bedoeling dat alle strips tegelijkertijd gaan branden.

Is er iemand die me in de juiste richting kan wijzen?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:38

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Geen zin in solderen, plug en play - klinkt als Ikea. Kijk maar eens online naar de complete sets of losse onderdelen als de Ansluta transformator en Dioder setjes.Past aan en in elkaar als Lego.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelerMF
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-07-2022
Vraagje! Ik heb afgelopen maand in China Warm White led strip gekocht met SMD3528. Ik had al een Warm White SMD5050, maar vanwege de lagere stroom toch gekozen voor de 3528. Nu heb ik ze dit weekend binnen gekregen, maar de 3528 variant is veel feller en "blauwer" dan de 5050 variant. Omdat zowel de 5050 als de 3528 mijn eerste probeerseltjes zijn met led verlichting heb ik niet echt een goede referentie wat normaal zou moeten zijn voor deze led strips, behalve die prachtige Ebay plaatjes met goudgele gloed.

Is er iemand die ook met beide strips heeft gewerkt en weet wat de verschillen kunnen zijn? Ik heb nu namelijk de indruk dat ik een cool white of neutral white string heb gekregen, maar het komt in ieder geval niet in de buurt van de "warm gele" verlichting op de mooie Ebay fotootjes :)

>> Democracy is so overrated >>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 726091

Beste tweakers,

even een vraagje.

Ik ga een led strip installeren aan mijn dakrand, dit bijna rond het volledige huis.
Nu heb ik de volgende vragen:

In totaal zal ik iets hebben van een 50m rgbw led strip op 24v.
Voedingen heb ik berekend, en gezien de lange afstanden zou ik telkens 2 strips van 5m aan elkaar hangen en deze achter een amplifier hangen.

Nu heb ik in een kamer een toekomstige valse wand, waar ik alles zou willen aan de muur hangen, moest er ooit een defect aan zijn dat ik er steeds bij kan.

Dus ik wil alle voedingen, controllers en amplifiers op 1 plaats en van daar uit vertrekken naar overal de dakranden.

Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/001680/files/005010711/20130529versterker.jpg

Is er een probleem als er tussen de amplifier en de ledstrip 20m tussenzit? Zoja, kan ik dit oplossen door vb 1.5mm² te gebruiken?

grtz

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 726091 op 14-05-2016 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Bullet
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-06 23:38
Hey Tweakers,

Ik ben van plan een ledstrip te plaatsen in mijn badkamer als hoofdverlichting. Ik heb een verlaagd plafond laten maken welke langs de rand 10cm van de muur af komt. Er is een kleine richel waar ik de ledstrip op kan leggen.
Ik heb een rond zitten neuzen. Ledstrips als hoofdverlichting wordt niet echt veel gebruikt, gezien de geringe lichtopbrengst. Nou zat ik zelf te denken aan de Warm Wit 5630 chips op 24V, 60 leds per meter. Deze lijken mij voldoende licht op te brengen?
Heeft iemand hier nog wat tips over? is het bv nodig om een profiel aan de strip te bevestigen?
Gezien er erg veel wordt aangeboden online en er ook erg veel rommel in omloop is, vroeg ik me af of iemand een goed adres heeft voor deze strips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Dr.Bullet schreef op maandag 23 mei 2016 @ 15:00:
Hey Tweakers,

Ik ben van plan een ledstrip te plaatsen in mijn badkamer als hoofdverlichting. Ik heb een verlaagd plafond laten maken welke langs de rand 10cm van de muur af komt. Er is een kleine richel waar ik de ledstrip op kan leggen.
Ik heb een rond zitten neuzen. Ledstrips als hoofdverlichting wordt niet echt veel gebruikt, gezien de geringe lichtopbrengst. Nou zat ik zelf te denken aan de Warm Wit 5630 chips op 24V, 60 leds per meter. Deze lijken mij voldoende licht op te brengen?
Heeft iemand hier nog wat tips over? is het bv nodig om een profiel aan de strip te bevestigen?
Gezien er erg veel wordt aangeboden online en er ook erg veel rommel in omloop is, vroeg ik me af of iemand een goed adres heeft voor deze strips.
Deze website kan ik je altijd aanraden http://ledstrip-specialist.nl/

Wat zeker aan te raden is, gebruik waterdichte strips of een goed profiel, je wilt geen defecten. Ook is een profiel altijd aan te raden want dubbelzijdige tape kan niet goed tegen vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik zit eraan te denken met een stukje led strip (2 x - RGB en WW) een lampje voor op de camping te maken. Per strip 3 tot 6 ledjes. WW en RGB kunnen niet tegelijk aan.

Ik wil de strips om een houten paaltje wikkelen en daaromheen een transparant (geschuurde) PVC pijp o.i.d. Daaronder een klein houten bakje met twee goedkope drivers (alles heb ik nog thuis liggen).

Het geheel wil ik laten branden op een LiPo.

Nu zit ik een beetje met de hitte en maximale voltage. Hoe houd ik het dus veilig? Bepaalde afstand tussen PVC en leds en enkele gaatjes bovenop? En hoeveel volt mag ik er maximaal op zetten? (Bij mijn kistradio gebruik ik een 4S LiPo (tot 16,8V) en daar branden twee korte led stripjes ook prima op (nooit over nagedacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:53

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Voor een TV-meubel wil ik graag RGBW-LED verlichting gebruiken. Een meter of 5.

Ik ben wel wat gewend qua LED-verlichting, maar zie door de bomen het bos niet meer (alle verschillende soorten LED's en controllers).

Welk setje is degelijk genoeg en heeft voldoende lichtopbrengst?

LED: http://nl.aliexpress.com/...71-4f8b-9b43-7b3ba6034857

CONTROLLER: http://nl.aliexpress.com/...2114.48010208.4.80.FIj672

VOEDING: http://www.banggood.com/5...er-Adapter-p-1063099.html

Heb je hiermee iets goeds in huis gehaald?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
SalimRMAF schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 13:19:

Ik ben wel wat gewend qua LED-verlichting, maar zie door de bomen het bos niet meer (alle verschillende soorten LED's en controllers).

Led strips zullen wel goed zijn (1ste link) die controller heb ik zelf ook, prima ding!

Kwa voeding zou ik geen chinese nemen. Kijk liever naar iets degelijks als je huis je lief is (brandgevaar)
bijvoorbeeld hier: http://www.ledlampendirect.nl/led-trafos.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Jochemd13 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 18:59:
[...]

Deze website kan ik je altijd aanraden http://ledstrip-specialist.nl/

Wat zeker aan te raden is, gebruik waterdichte strips of een goed profiel, je wilt geen defecten. Ook is een profiel altijd aan te raden want dubbelzijdige tape kan niet goed tegen vocht.
Super site! Ze hebben dus ook montage service las ik. Wel zo handig aangezien ik binnenkort een Game design bureau project heb met led verlichting.

Helaas blijkt de informatie niet up-2-date. Klantenservice zegt nu weer van niet :(

[ Voor 7% gewijzigd door Xtr3me4me op 30-08-2016 15:49 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

SalimRMAF schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 13:19:

Leds en controller heb ik ook, komt echt een bak licht uit op volle sterkte, controller werkt erg goed.

Zoals hierboven vermeldt, voeding gewoon in NL kopen als je huis je lief is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik zoek ledstrips die (heel) veel licht kunnen geven.
Warm wit is een noodzaak maar als dit kan met RGB is dit ook goed..

ik zoek eigenlijk een (digitale?) ledstrip .. waar moet ik dan een beetje op letten..

ik wil eerst testen, maar eerst een beetje weten wat ik exact moet zoeken

ik zoek denk ik ws28.... ???? of zit ik bijna goed ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
vso schreef op maandag 19 december 2016 @ 16:46:
ik zoek ledstrips die (heel) veel licht kunnen geven.
Warm wit is een noodzaak maar als dit kan met RGB is dit ook goed..

ik zoek eigenlijk een (digitale?) ledstrip .. waar moet ik dan een beetje op letten..

ik wil eerst testen, maar eerst een beetje weten wat ik exact moet zoeken

ik zoek denk ik ws28.... ???? of zit ik bijna goed ?
Wat wil je er precies mee doen? Gewoon een strip die één kleur geeft en waarvan alle leds branden? Of de leds afzonderlijk kunnen aansturen. Dat laatste kan met die WS28XX zover ik weet. Echter als dat niet nodig is een zoekopdracht op "RGB/warm wit/RGBW 5050 led strip" genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

barrymossel schreef op maandag 19 december 2016 @ 16:57:
[...]

Wat wil je er precies mee doen? Gewoon een strip die één kleur geeft en waarvan alle leds branden? Of de leds afzonderlijk kunnen aansturen. Dat laatste kan met die WS28XX zover ik weet. Echter als dat niet nodig is een zoekopdracht op "RGB/warm wit/RGBW 5050 led strip" genoeg.
ik wil verlichting in een kamer in zone's op kunnen delen .. effecten met kleuren is erg prettig, maar geen harde eis.
Voornamelijk zal het doelmatig (gericht) verlichting moeten zijn, dus niet alle leds van een strip actief, maar hoe meer kanten ik ermee op kan hoe beter.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
vso schreef op maandag 19 december 2016 @ 17:03:
[...]

ik wil verlichting in een kamer in zone's op kunnen delen .. effecten met kleuren is erg prettig, maar geen harde eis.
Voornamelijk zal het doelmatig (gericht) verlichting moeten zijn, dus niet alle leds van een strip actief, maar hoe meer kanten ik ermee op kan hoe beter.
Dan zou je eens kunnen kijken naar SK6812. LED's individueel aan te spreken. Zo te zien RGBW en/of warm white beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

barrymossel schreef op maandag 19 december 2016 @ 18:36:
[...]

Dan zou je eens kunnen kijken naar SK6812. LED's individueel aan te spreken. Zo te zien RGBW en/of warm white beschikbaar.
Ja ben er ook op gestuit, afgezien van een hogere response tijd zie ik alleen niet verschillen tussen de WS en SK varianten..

Wat ik er eigenlijk mee wil is dat je heel gericht plekken kan verlichten, denk bv aan door je verduisterd huis heen lopen en door locatie bepaling je continue een lamp boven je hebt hangen zonder dat je een lichtknop aanraakt.
Je zal wel hier en daar bij moeten sturen maar het gaat juist om "zuinigheid" en/of de mogelijkheid om snachts die oorbel die gevallen is makkelijk te vinden. Vrouw die juist een sfeer wil zetten. etc etc ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Zelf ben ik nog geen WS variant met warm white tegengekomen, vandaar dat ik die SK noemde.

Klinkt leuk wat je wilt, maar ik vraag me af wat zoiets je oplevert aan "zuinigheid". Waarmee zou je die "locatiebepaling" willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

barrymossel schreef op maandag 19 december 2016 @ 21:00:
Zelf ben ik nog geen WS variant met warm white tegengekomen, vandaar dat ik die SK noemde.

Klinkt leuk wat je wilt, maar ik vraag me af wat zoiets je oplevert aan "zuinigheid". Waarmee zou je die "locatiebepaling" willen doen.
ok check betreft WS vs SK en warm White. +1 ;)

Gezien locatie bepaling Off Topic is heb ik daar eens gevraagd (na zoektocht) bij de domotica vraag & antwoord topic. Niet echt nog een response ..
In mijn zoektocht ben ik nog niet echt op een voor mij tevreden antwoord gekomen, je zit namelijk met persoon herkenning en dan ben je afhankelijk van complexe localisering. voor nu zal het moeten rusten op meerdere soorten sensoren die "smart" je bewegingen voorspellen.

Besparing technisch kan je wel relatief "slim" zijn, je kan het max aantal Watt instellen wat je wilt verbruiken en via puzzelen kan je al dan niet ruimte gebonden het licht verdelen (inclusief of exclusief sluipverbruik/warmte verlies) Daarbij kan je wel met diverse sensors wel detecteren hoe actief je bent in een ruimte en daarop het gebruikte licht afstellen .. bv zit je allebei in de woonkamer kan je licht in andere ruimtes dimmen.. en loop je er weer naar toe langzaam activeren. (bv ff koffie pakken) .. en dan selectief die suiker/melk locatie belichten.

het moeilijkste denk ik is het erg simpel te houden .. niet te veel scenario's kwa verlichting, maar juist daar komt je sensors om de hoek :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
vso schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:35:
[...]

ok check betreft WS vs SK en warm White. +1 ;)

Gezien locatie bepaling Off Topic is heb ik daar eens gevraagd (na zoektocht) bij de domotica vraag & antwoord topic. Niet echt nog een response ..
In mijn zoektocht ben ik nog niet echt op een voor mij tevreden antwoord gekomen, je zit namelijk met persoon herkenning en dan ben je afhankelijk van complexe localisering. voor nu zal het moeten rusten op meerdere soorten sensoren die "smart" je bewegingen voorspellen.

Besparing technisch kan je wel relatief "slim" zijn, je kan het max aantal Watt instellen wat je wilt verbruiken en via puzzelen kan je al dan niet ruimte gebonden het licht verdelen (inclusief of exclusief sluipverbruik/warmte verlies) Daarbij kan je wel met diverse sensors wel detecteren hoe actief je bent in een ruimte en daarop het gebruikte licht afstellen .. bv zit je allebei in de woonkamer kan je licht in andere ruimtes dimmen.. en loop je er weer naar toe langzaam activeren. (bv ff koffie pakken) .. en dan selectief die suiker/melk locatie belichten.

het moeilijkste denk ik is het erg simpel te houden .. niet te veel scenario's kwa verlichting, maar juist daar komt je sensors om de hoek :)
Ik snap dat je zou moeten kunnen besparen, maar ik vermoed dat in een particuliere situatie die besparing verwaarloosbaar is. Toch blijft het een leuk project! Echter een enorme uitdaging denk ik. Je zou eens kunnen kijken naar welke sensoren die smart thermostaten gebruiken. Ik zou in ieder geval denken aan:
  • Bewegingssensors
  • Infrarood
  • Lichtsensor
  • Evt. warmte (verwarming aan bij een max. temp buiten is ook teken dat je er bent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

barrymossel schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 08:12:
[...]

Ik snap dat je zou moeten kunnen besparen, maar ik vermoed dat in een particuliere situatie die besparing verwaarloosbaar is. Toch blijft het een leuk project! Echter een enorme uitdaging denk ik. Je zou eens kunnen kijken naar welke sensoren die smart thermostaten gebruiken. Ik zou in ieder geval denken aan:
  • Bewegingssensors
  • Infrarood
  • Lichtsensor
  • Evt. warmte (verwarming aan bij een max. temp buiten is ook teken dat je er bent)
dankje voor je meedenken/feedback.

Tja besparing is natuurlijk relatief, bij een optimaal systeem denk ik dat je de inverstering versus led verlichting niet erg groot zal zijn. zeker omdat een gedeelte van de verbruik ook aan de sensors (continue) bijgedragen word. Waar je eigenlijk minimaliseert is onnodig verbruik. Zoals ruimtes waar je niet bent.
Zo ben ik niet van plan om bij inactiviteit de verlichting uit te laten gaan.

het systeem werkt eigenlijk alleen optimaal als je lichaamswarmte optimaal kan dedecteren in ruimtes ipv beweging.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:10
Voor zowel de SK als de WS LEDs geldt dat ze niet bijster efficiënt zijn. Als efficiëntie het belangrijkste is zou je zelf een strip moeten laten maken die je met een stroombron aanstuurt, loop je alleen als snel tegen het probleem dat de spanning dan wel hard oploopt, waardoor het onveilig wordt.

Ga je voor een 'standaard' 24V LED strip dan zijn de transportverliezen al een stuk kleiner dan bij dit soort 5V strips. Echter blijf je natuurlijk wel wat dissiperen op weerstandjes. Als de LEDs niet individueel adresseerbaar hoeven te zijn dan heb je veel meer keuze vrijheid en kan je veel betere LEDs selecteren op basis van: licht output, efficiëntie, kleur temperatuur en CRI-waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Oilman schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 14:20:
Voor zowel de SK als de WS LEDs geldt dat ze niet bijster efficiënt zijn. Als efficiëntie het belangrijkste is zou je zelf een strip moeten laten maken die je met een stroombron aanstuurt, loop je alleen als snel tegen het probleem dat de spanning dan wel hard oploopt, waardoor het onveilig wordt.

Ga je voor een 'standaard' 24V LED strip dan zijn de transportverliezen al een stuk kleiner dan bij dit soort 5V strips. Echter blijf je natuurlijk wel wat dissiperen op weerstandjes. Als de LEDs niet individueel adresseerbaar hoeven te zijn dan heb je veel meer keuze vrijheid en kan je veel betere LEDs selecteren op basis van: licht output, efficiëntie, kleur temperatuur en CRI-waarde.
Kan je dit meer in cijfers uitdrukken? want niet bijster efficient zit voor mij ergens tussen 0% en 100% verlies
Overgens denk ik dat dit een kwestie van tijd is dat efficientie verhoogd word. zeker omdat de markt nog relatief jong is.

Of ik nu 50m of 100m aan ledstrip zou hebben dat mag in principe niet de issue zijn, zeg dat ik bv voor 1 persoon 20W verbruik wil hebben ongeacht locatie of stemming en of dat nu 20W gefocused is of 20w verspreid in een sfeer setting tja dat zou niet uit mogen maken.
Even van uit gaande dat de 1 LED op het begin of eind (5m) van een strip evenveel of verwaarloosbaar (meer)verbruik heeft.
Dat bij meer LEDs het verbruik een curve heeft ipv steigende lijn daar zou ik nog misschien mee kunnen leven.
Het idee is namelijk wel dat je niet alle leds vol continue gebruikt.

Afgezien daarvan vraag ik me erg af hoe lang de praktijk levensduur is van een ledstrip hoe groot is de kans dat een defect in de string optreed ?

Tja vanalles

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-06 13:15
Ik heb in mijn keuken deze led strips geplaatst:
http://www.led1.de/shop/l...-white-3000k-5m-reel.html
Ze geven enorm veel licht: 12500lumen voor een rol van 5m en zijn ook nog eens vrij efficient (104lm/w).
Ik heb daarbij ook aluminium profielen besteld (via dezelfde site) en de omvormers (die ook kunnen dimmen als je er bvb een potentiometer op aansluit) heb ik hier gekocht:
https://www.reichelt.de/D...31c0b0d44a4c6&LANGUAGE=EN
Ik wil graag op 4 plaatsen in mijn kelder nu ook verlichting voorzien en als ik bovenstaande materialen gebruik kost me dat +-€1300, dat is dus geen optie, het gaat tenslotte om een kelder!
Ik wil wel graag led-strips omdat er op de meeste plekken maar een paar cm tussen mijn hoofd en het plafond is. Klassieke lichtbakken zijn dus te breed. Een led-strip die ik rechtstreeks op het plafond plak is super-dun (niet mooi maar kan me niet schelen voor mijn kelder).
Ik ben dus op zoek naar een betaalbare (dus veel lumen/€) efficiënte (liefst >100lumen/watt) led-strip die wit licht geeft (rond de 4000K). Als hij niet zo veel licht geeft is dat niet zo erg, dan plaats ik er gewoon meerdere naast elkaar. Als ze een heatsink nodig hebben vraag ik de lokale ijzerhandel om aluminium strips te snijden die ik dan tegen het plafond van de garage lijm, ipv van die dure (mooie) alu-profielen. Ik werkt in principe liefst op 24v, dan kan ik gewoon een 5m strip enkelzijdig voeden met een aanvaardbaar resultaat.
Wie heeft er tips?
Het beste dat ik tot nu toe vond zijn deze:
https://www.aliexpress.co...er/820257_2012313268.html
Betaalbaar (€19.96/5m ofwel 346lm/€), vrij efficient (115lm/w), genoeg licht (1380lm/m, misschien zet ik er 2 naast elkaar). Helaas wel 12V en het stoort me dat er niet bij staat welke kleurtemperatuur het is.
Hetzelfde bedrijf verkoopt ook deze:
https://www.aliexpress.co...er/820257_2012344631.html
Iets duurder maar best ok (€31.95/5m ofwel 313lm/€), niet zo efficient (83lm/w), veel licht (2000lm/m), 24V en beschikbaar in 3000K
Heb dus nog niet het perfecte gevonden.

[ Voor 21% gewijzigd door quizzical op 30-12-2016 09:41 . Reden: Foutjes in de berekening van de lumen/€ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:10
Ik heb zelf goede ervaringen met de strips van Neonica. Kwaliteit is aanzienlijk hoger dan wat je vanaf AliExpress en dergelijke haalt, ze specificeren tenminste welk type LEDs er op zitten (helaas geen bin nummers, maar die heb ik nog nergens gezien). En ook wel belangrijk de prijs is een stuk scherper dan van die Solarox strips.

Ik raad wel aan om de strips op een stuk metaal te plakken, stuk beter voor de levensduur en daarnaast geven de LEDS meer licht als ze koeler zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basst85
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-11-2024
Dit is trouwens wel interessant:
https://www.hackster.io/l...cial-candle-lights-65a46d

Net echte waxinelichtjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-06 13:15
Oilman schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 08:32:
Ik heb zelf goede ervaringen met de strips van Neonica. Kwaliteit is aanzienlijk hoger dan wat je vanaf AliExpress en dergelijke haalt, ze specificeren tenminste welk type LEDs er op zitten (helaas geen bin nummers, maar die heb ik nog nergens gezien). En ook wel belangrijk de prijs is een stuk scherper dan van die Solarox strips.

Ik raad wel aan om de strips op een stuk metaal te plakken, stuk beter voor de levensduur en daarnaast geven de LEDS meer licht als ze koeler zijn.
Bedankt voor de tip!
Ik heb op je site deze gevonden:
http://neonica.eu/led-str...-5-metrow-warm-white.html
Voor de daylight white variant is het dus (€63.23/5m ofwel 186lm/€), zeer efficient (151lm/w), veel licht (2350lm/m), 24V en 3800K. Dat is vrij duur ten opzichte van die aliexpress varianten die ik had gevonden maar wel veel goedkoper dan de Solarox strips (daar krijg je slechts 94lm/€).

Ik zal deze serieus overwegen. Als er nog tips zijn naar goeie verkopers hoor ik het graag!
De hierboven besproken led-strips zijn vrij krachtig dus die zal ik zeker op een stuk metaal plakken. Aluminium neemt het beste warmte op meen ik me te herinneren dus ik dacht strips van een paar mm dik te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-06 21:48
Ik heb zelf 2 milight controllers geplaatst. 1 zit ongeveer 10meter rgbw ledstrip aan. De andere 5.1meter rgbw strip.

Nu ben ik op zoek naar een voeding die dit zou kunnen voeden. Om het totaal in een keer te voeden zou ik ongeveer een 24v 10a voeding nodig hebben volgens mij. 8a zou genoeg zijn maar die vind ik nergens.

Zou een voeding als deze achter de milight controllers kunnen hangen? Of wat zouden jullie gebruiken?

Ik geloof dat 1 zo'n milight wel 10 meter strip aan kan sturen. Maar ben daar ook niet heel erg zeker van. Iemand ervaring hiermee? Ledstrip is 60led/m 24v volgens mij.

https://www.conrad.nl/nl/...c-schakeling-1297419.html

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 452953

Hallo allemaal,

Na het doorlezen van dit topic ben ik enthousiast geworden om zelf ook LED verlichting te plaatsen in mijn woonkamer. Echter ben ik (totaal) niet technisch en vind ik het lastig om te bepalen wat ik nu precies nodig heb. Mijn voorkeur gaat uit naar een RGBW (of RGBWW) strip, zodat ik het zowel wit als kleur kan maken. Ik zie hier meerdere typenummers voorbijkomen en die zeggen me eigenlijk vrij weinig, ik denk dat mijn voorkeur uitgaat naar de strips met 60 leds, beter het licht moeten dimmen dan niet genoeg hebben.

Ik heb een overzicht getekend van de huidige situatie. Het liefst zou ik de strips aansluiten op stopcontact 1, de controller (Mi.light 4-zone RGBW?) zou dan onderop mijn tv meubel (voor de 280cm strip) gemonteerd kunnen worden. Dan zit deze redelijk uit het zicht maar is hij toch eenvoudig te bedienen. Plus hier heb ik een stopcontact zitten waar de connector eenvoudig op aangesloten kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9DEMh7x7EWtG97McuZvTXgPg/full.jpg

Moet ik hiervoor nu 3 verschillende LED strips kopen en deze op maat knippen, of kan ik een rol van 10 meter kopen, deze op maat knippen en de verschillende delen koppelen via een RGB kabel met connectoren? Omdat ik niet kan solderen zou ik het liefst werken met de plug and play connectoren zoals je ze vindt op Aliexpress e.d. maar werken deze wel na het op maat knippen van de strips?

De LED strip zal worden gebruikt als secundaire lichtbron in de woonkamer, hij zal niet iedere dag gebruikt worden. Ik hoef dus niet de beste kwaliteit maar het liefst een zo goedkoop mogelijke oplossing (Nederlander he..).Hopelijk kan iemand mij een beetje wegwijs maken, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Anoniem: 452953 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:17:
Hallo allemaal,

Na het doorlezen van dit topic ben ik enthousiast geworden om zelf ook LED verlichting te plaatsen in mijn woonkamer. Echter ben ik (totaal) niet technisch en vind ik het lastig om te bepalen wat ik nu precies nodig heb. Mijn voorkeur gaat uit naar een RGBW (of RGBWW) strip, zodat ik het zowel wit als kleur kan maken. Ik zie hier meerdere typenummers voorbijkomen en die zeggen me eigenlijk vrij weinig, ik denk dat mijn voorkeur uitgaat naar de strips met 60 leds, beter het licht moeten dimmen dan niet genoeg hebben.

Ik heb een overzicht getekend van de huidige situatie. Het liefst zou ik de strips aansluiten op stopcontact 1, de controller (Mi.light 4-zone RGBW?) zou dan onderop mijn tv meubel (voor de 280cm strip) gemonteerd kunnen worden. Dan zit deze redelijk uit het zicht maar is hij toch eenvoudig te bedienen. Plus hier heb ik een stopcontact zitten waar de connector eenvoudig op aangesloten kan worden.

[afbeelding]

Moet ik hiervoor nu 3 verschillende LED strips kopen en deze op maat knippen, of kan ik een rol van 10 meter kopen, deze op maat knippen en de verschillende delen koppelen via een RGB kabel met connectoren? Omdat ik niet kan solderen zou ik het liefst werken met de plug and play connectoren zoals je ze vindt op Aliexpress e.d. maar werken deze wel na het op maat knippen van de strips?

De LED strip zal worden gebruikt als secundaire lichtbron in de woonkamer, hij zal niet iedere dag gebruikt worden. Ik hoef dus niet de beste kwaliteit maar het liefst een zo goedkoop mogelijke oplossing (Nederlander he..).Hopelijk kan iemand mij een beetje wegwijs maken, alvast bedankt!
Hiervoor kan je zeker in het Milight topic kijken ;)
https://nl.aliexpress.com...9e-4de9-921e-988f206edc34 is hier handig, het is wel zo dat er geen RGB +CCT ledstrip worden verkocht op deze site, ik gebruik zelf een DualWhite en een RGB door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tenpo
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-06 22:13
Femme schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 17:02:
Ik gebruik EldoLed LinearDrive led-drivers om led-strips aan te sturen via dmx vanuit mijn domoticasysteem (gebaseerd op IP Symcon). Niet de goedkoopste oplossing maar dan heb ik wel volledig controle en super vloeiende fades. Bij mij werkt alles op 24V vanwege het geringere spanningsverlies. Als bekabeling gebruik ik 4x 1mm^2 of utp met twee paren per kleur en een gedeelde +.

De drivers hangen achter passieve 24V-voedingen uit de HLG-serie van Meanwell. De voedingen worden geschakeld door middel van relais. Nu gebruik ik nog mechanische relais maar ik heb solid state relais in bestelling die geschikt zijn voor de hoge inschakelstromen van de leds. Toen ik nog z-wave schakelactoren gebruikte gingen die de hele tijd stuk en bij de losse 16A relais die ik nu gebruik heb ik ook al eens een hangend relais gehad.

Hier een voorbeeld van wat ik er mee doe (led-strips in opstaande rand met een difussieplaat erop):

[afbeelding]
Worden deze voedingen per driver gebruikt of staan deze voedingen parallel op een centrale DC-rail?
Ik ben momenteel zelf ook bezig de mogelijkheden aan het verkennen van LED-strips en domotica.
Een enkele DC-rail zou als voordeel kunnen hebben dat je op basis van verbruik voedingen kan bijschakelen. Nu vrees ik dat dit zou leiden tot stroom tussen de voedingen als ze een net iets andere spanning produceren.

[ Voor 0% gewijzigd door tenpo op 11-01-2017 22:51 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VdBorght
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-05 21:55

VdBorght

The time is never just right.

Kan iemand mij helpen? Ik heb 0 ervaringen met led strips en zou graag het plafond verlichten men led strips. Iets als dit https://i.ytimg.com/vi/N8CsXiJKNo4/hqdefault.jpg, in totaal zou ik voor wat ik ermee wil doen ongeveer een 12M aan led strips moeten hebben maar nu heb ik gelezen dat je na 5M leds (5050 leds, 60/m,12v) je een versterker nodig hebt, wilt dat dan ook zeggen dat ik op 10M een 2e versterker moet zetten?

Ik zou kiezen voor deze strips http://www.banggood.com/5...-925678.html?rmmds=search
, en deze versterker https://ledstrip-speciali...144watt?search=Versterker dit alles dan koppelen aan een milight controller, en deze voeding (tenzij iemand een goedkopere optie heeft? En ik neem aan dat 72 watt te weinig is?) https://ledstrip-specialist.nl/voedingsadapter-8A?,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Ok, heb even wat meningen nodig om mee te sparren.

Het idee is als volgt: In onze keuken heb ik te weinig licht op het aanrecht, echter onder de kastjes en rond de afzuigkap zitten mooie spotjes, deze verlichten het aanrecht dus niet. Nu erger ik mij er al jaren aan, dat ik dan het grote keukenlicht aan zet. Ziet er niet uit imo en ben dus nu naar een andere oplossing aan het kijken.
In de woonkamer heb ik, naar volle tevredenheid, al een ledstrip hangen voor indirect licht (RGBWW)

Nu wilde ik in NL een ledprofiel bestellen, zoals onderstaand:

Afbeeldingslocatie: https://www.abc-led.nl/data/upload/Shop/images/design-d-profiel-2m-wit.jpg

En dan dmv een diffusor zorgen, dat het allemaal niet te direct wordt.Of toch beter de hoekvariant?
De ledstrip bestel ik uiteraard gewoon in land van herkomst 8) voeding heb ik nog liggen.

Ik zoek alleen nog een dimmer, die netjes onder een kastje te monteren is. Geen afstandbediening, gewoon knopjes, of draaischakelaar. Ben tot nu toe niet de goede tegen gekomen. Iemand ideën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[oud verhaal]

Nieuwe uitdaging, ik wil een kast in de badkamer omlijsten met een Dual White led strip, omdat ik hiermee volgens zeggen elke kleur wit kan simuleren.

Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/053093/files/030627170/200x200x2/ledstrip-dual-white-1-meter-120-led-per-meter-24-v.jpg
https://www.ledstripxl.nl...eter-120-led-24-volt.html

Helaas heb ik geen verstand van de zaken die tussen de 24v adapter komt om de kleur en de dimming van het licht te regelen. Wat ik wil is dat als ik de voeding aanschakel dmv de 230v stekker, de laatste witkleur/dim stand behouden blijft.

Hopelijk kan iemand mij helpen het plaatje volledige te krijgen.

PS. Mocht iemand een goede Dual White IP65 weten...

[ Voor 75% gewijzigd door Wolly op 27-02-2017 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 891433

Een tijdje geleden ben ik via een vriend op de webshop van ikea.com gekomen zei hebben mij toen echt super goed geholpen. Het is zeker het kijken waard!

[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 01-03-2017 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Wolly schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 08:38:
[oud verhaal]

Nieuwe uitdaging, ik wil een kast in de badkamer omlijsten met een Dual White led strip, omdat ik hiermee volgens zeggen elke kleur wit kan simuleren.

[afbeelding]
https://www.ledstripxl.nl...eter-120-led-24-volt.html

Helaas heb ik geen verstand van de zaken die tussen de 24v adapter komt om de kleur en de dimming van het licht te regelen. Wat ik wil is dat als ik de voeding aanschakel dmv de 230v stekker, de laatste witkleur/dim stand behouden blijft.

Hopelijk kan iemand mij helpen het plaatje volledige te krijgen.

PS. Mocht iemand een goede Dual White IP65 weten...
Ik zou Milight aanraden voor deze situatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irrival
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-06 12:13

Irrival

"Dispel the Darkness"

Dag Tweakers,

Ik zit al enige tijd met het idee in mijn hoofd om de trap te voorzien van LED. Ik heb zelf nog nooit met LED gewerkt op deze schaal. Zijn er toevallig tweakers die dergelijke projecten hebben gevonden op het internet? Ik kan er wel een paar vinden, maar dat zijn voornamelijk blogs met "eindresultaat" teksten en foto's.

Er moeten tevens 2 sensoren worden bevestigd zodat ik een "walking" fade kan realiseren. Dit wordt een aardig DIY-project, dus alle tips and tricks zijn welkom.

PSN & PC: Irrival | Battle.net: Irrival#2692

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:34
Irrival schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:12:
Dag Tweakers,

Ik zit al enige tijd met het idee in mijn hoofd om de trap te voorzien van LED. Ik heb zelf nog nooit met LED gewerkt op deze schaal. Zijn er toevallig tweakers die dergelijke projecten hebben gevonden op het internet? Ik kan er wel een paar vinden, maar dat zijn voornamelijk blogs met "eindresultaat" teksten en foto's.

Er moeten tevens 2 sensoren worden bevestigd zodat ik een "walking" fade kan realiseren. Dit wordt een aardig DIY-project, dus alle tips and tricks zijn welkom.
http://www.instructables.com/howto/led+stairs/
http://www.instructables....ic-Led-Stairs-Controller/
dit al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaymaan
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-06 20:07
weet iemand een leuk site waar ik (RGB CCT)(RGBWWCW) led strip kan vinden ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelst1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-05 09:59
Weet iemand waar ik aan LED strips kan komen met een extreem hoge lichtintensiteit (>6000K)? Ik ben op zoek naar iets dat vergelijkbaar is met de backlight van een monitor, misschien zelfs nog feller.

Bij Conrad kwam ik dit tegen, maar het aantal LEDs per centimeter is voor mij eigenlijk te weinig en de levertijd is een maand.
https://www.conrad.nl/nl/...ents-1343330-1343330.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whazaer
  • Laatst online: 30-06 23:58
haaymaan schreef op maandag 13 maart 2017 @ 18:58:
weet iemand een leuk site waar ik (RGB CCT)(RGBWWCW) led strip kan vinden ...?
Ben er zelf ook naar op zoek, momenteel deze gevonden.
Heb je al wat gekocht, en zo ja: waar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haaymaan
Whazaer schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:43:
[...]

Ben er zelf ook naar op zoek, momenteel deze gevonden.
Heb je al wat gekocht, en zo ja: waar?
bedankt

ik heb nog via alibaba wat gevonden maar toch nog niet besteld .....

https://www.alibaba.com/p...00.7724838.0.0.NqaUfz&s=p

misschien wordt het na het vakantie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whazaer
  • Laatst online: 30-06 23:58
Bedankt! Heb vanmiddag via tweakers dezelfde gevonden en 5 meter besteld.

Zodra ik m heb laat ik weten of t wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaymaan
graag als je ze hebt laat het weten ,,,als je betere link hebt zie ik het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-06 12:17
Ik zou graag een LED strip onder mijn bed plaatsen. Het is dus we logisch dat dit niet de felste LEDs moeten zijn. Iemand een idee waar ik moet zoeken ?

Ik dacht hier aan: https://www.bol.com/nl/p/...uggestionType=typedsearch

[ Voor 33% gewijzigd door SmokingSig op 19-05-2017 08:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jochemd13
SmokingSig schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 08:12:
Ik zou graag een LED strip onder mijn bed plaatsen. Het is dus we logisch dat dit niet de felste LEDs moeten zijn. Iemand een idee waar ik moet zoeken ?

Ik dacht hier aan: https://www.bol.com/nl/p/...uggestionType=typedsearch
Op AliExpress heb je genoeg ledstrip die veel goedkoper zijn, zelf heb ik wel een van de Action onder mijn bedrand maar ik heb zelf in totaal 15 meter ledstrip waarvan 5 meter van AE komt, en het verschil merk ik zelf niet tussen de dure en de goedkope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Laatst online: 18:08

Zym0tiC

^_^

Mogelijk dat iemand hier nog iets slims kan zeggen over een probleem dat ik ondervind met mijn LED verlichting. Vorige week een SMD 5050 led strip bij de MM gekocht om eens mee te experimenteren. Deze bevestigd aan de achterzijde(bovenste plank) van mijn TV meubel. De strip reflecteert tegen een witte wand op 5 cm afstand.

Overdag ziet het er perfect uit en heb ik niets te klagen. In de avond echter zijn wanneer de kleur ingesteld staat op een gemixte kleur en ik mijn hoofd beweeg terwijl ik naar het meubel kijk duidelijk de afzonderlijke RGB kleuren zichtbaar op de hoeken van de TV, playstation en plant die boven op het meubel staan. Alsof het licht door een prisma heen schijnt.

Zoals gezegd heb ik er overdag geen last van, het effect kan ik dan wel nabootsen door op de bank te zitten, hand 15 cm voor mijn hoofd te houden en mijn hand te bewegen. Langs mijn vingers zie ik dan duidelijk het effect wat ik normaal 's avonds waarneem.

Nu is mijn kennis van LED's nihil en een zoektocht op het internet leverde geen vergelijkbaar verhaal op. Heb een aantal kennissen mee laten kijken en ook hun zagen het. Mensen met bril of lenzen trouwens duidelijker dan geen dragers.

Is dit "by design" en stoor ik mij hier gewoon meer aan dan een ander? Of is de strip een maandagochtend gevalletje en heb ik pech gehad? Vind het niet erg om een nieuwe te kopen als ik maar zeker weet dat dit gaat werken.

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:34
Zym0tiC schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:46:

Overdag ziet het er perfect uit en heb ik niets te klagen. In de avond echter zijn wanneer de kleur ingesteld staat op een gemixte kleur en ik mijn hoofd beweeg terwijl ik naar het meubel kijk duidelijk de afzonderlijke RGB kleuren zichtbaar op de hoeken van de TV, playstation en plant die boven op het meubel staan. Alsof het licht door een prisma heen schijnt.
Duidelijk dat je een RGB led strip gekocht hebt. Een RGBW heeft hier niet of minder last van. Weet niet of hier iets anders aan te doen is dan vervangen. Mogelijk dat een hogere frequentie van de PWM beter werkt, maar dat betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Laatst online: 18:08

Zym0tiC

^_^

Slaut schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:27:
[...]

Duidelijk dat je een RGB led strip gekocht hebt. Een RGBW heeft hier niet of minder last van. Weet niet of hier iets anders aan te doen is dan vervangen. Mogelijk dat een hogere frequentie van de PWM beter werkt, maar dat betwijfel ik.
Een rgbw zal dit probleem alleen oplossen voor wit toch? aangezien de rest vd kleuren nog op dezelfde manier gemixt worden.

Wat betreft de opmerking over de frequentie, had daar zelf ook al kort aan gedacht alleen dan zou ik ook problemen moeten hebben met R G B afzonderlijk als ik het goed beredeneer

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-06 17:08

Quindor

Switching the universe....

Zym0tiC schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:46:
Mogelijk dat iemand hier nog iets slims kan zeggen over een probleem dat ik ondervind met mijn LED verlichting. Vorige week een SMD 5050 led strip bij de MM gekocht om eens mee te experimenteren. Deze bevestigd aan de achterzijde(bovenste plank) van mijn TV meubel. De strip reflecteert tegen een witte wand op 5 cm afstand.

Zoals gezegd heb ik er overdag geen last van, het effect kan ik dan wel nabootsen door op de bank te zitten, hand 15 cm voor mijn hoofd te houden en mijn hand te bewegen. Langs mijn vingers zie ik dan duidelijk het effect wat ik normaal 's avonds waarneem.

Nu is mijn kennis van LED's nihil en een zoektocht op het internet leverde geen vergelijkbaar verhaal op. Heb een aantal kennissen mee laten kijken en ook hun zagen het. Mensen met bril of lenzen trouwens duidelijker dan geen dragers.

Is dit "by design" en stoor ik mij hier gewoon meer aan dan een ander? Of is de strip een maandagochtend gevalletje en heb ik pech gehad? Vind het niet erg om een nieuwe te kopen als ik maar zeker weet dat dit gaat werken.
Het ligt waarschijnlijk niet aan de LED strip maar aan de controller. Deze gebruik PWM om de kleuren een intensiteit te geven en dat gebeurt op een bepaalde frequentie. Als deze frequentie te laag is dan zie je dat inderdaad. Dan zul je op zoek moeten naar een controller die een hogere PWM frequentie gebruikt. Ik heb zelf QuinLED gebouwd om die reden, deze doet PWM op 1000Hz in plaats van 100Hz zoals vele andere. Hierdoor is het effect totaal niet meer zichtbaar. Deze is echter geen RGB dus niet geschikt voor jou toepassing. RGB of RGBW maakt daarin overigens niets uit, het zit in je controller.

Aangezien ik dan toch een reply type spam ik ook eventjes mijn laatste filmpje over dit onderwerp, WiFi bestuurbare en dimbare buitenverlichting voor aan het huis/in de tuin. En daarmee ook tegelijk een guide hoe je veel bestaande LED verlichting kunt converteren hiernaar. :P :9

[ Voor 7% gewijzigd door Quindor op 24-10-2017 03:22 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novartis
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-06 22:45
Geen idee of ik mijn vraah hier kan stellen.

Ik ben bezig met het verbouwen van mijn woning en ben aan het nadenken hoe ik de verlichting ga plaatsen. Zelf heb ik weinig verstand van elektriciteit en van verlichting al helemaal niet. Ik heb hier op Tweakers meerdere onderdelen helemaal gelezen, maar niet veel wijzer geworden. Tevens ben ik me ook nog aan het verdiepen om domotica.

Graag wil ik jullie advies en hulp vragen om mijn verlichting goed in te regelen.

De begaande grond bestaat uit:
- Gang 3,00 bij 2,25
- Toilet 1,27 bij 1,00
- Keuken 3,45 bij 4,00
- Woonkamer 6,57 bij 5,00

Wat zijn mijn wensen:
- LED Spots
- LED Strips
- Domotica
- Kleur
- Hoge helderheid
- Coolwit/Daglicht wit

In mijn woonkamer ben ik bezig met het bouwen van een koof. De koof zal in een L vorm geplaatst worden. Aan de onderkant van de koof komen LED spotjes. Ik verwacht ongeveer 25 a 30 spotjes nodig te hebben. Ik heb nu in de woonkamer 2 dimmers al deze spotjes wil ik op een van deze dimmers zetten. In de L wil ik een LED Strip plaatsen van ongeveer 22 meter. Deze komt dan aan de 2e dimmer te hangen. Tevens moeten ze met de telefoon en Homey te bedienen zijn. De spotjes zullen het vaakst gebruikt worden, maar de LED Strip moet zelf ook de kamer voldoende kunnen verlichten.

Toilet en Gang plafond zullen alleen bestaan uit LED Spotjes. Aansturing moet via schakelaar en/of bewegingssensor.

Keuken plafond ook alleen LED Spotjes, maar onder het werkblad wil ik een LED Strip aanbrengen puur als sfeerverlichting.

Overige kamers boven gaan mogelijk verlicht worden met LIFX, puur vanwege de hoogste aantal lumen.

Ik zou beneden ook alles van LIFX kunnen gebruiken, maar sta niet te wachten op 50+ Wifi devices tenzij dit toch de beste keuze is

Mijn vragen zijn als volgt:
- Welke merk Osram/Hue/LIFX of iets anders
- Welke LED Strip
- Kan ik dit zo aansluiten op de dimmers
- Ik zie veel over 12v en 24v, maar geen idee wat ik nodig heb
- RGB, RGBW of RGBWW

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, want binnen 1 a 2 weken moet alles staan.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste