Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 17:49

Quindor

Switching the universe....

Brynnie schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 23:25:
[...]

Welke oplossing is er om een 24 volt witte ledstrip aan een bestaande Philips Hue installatie te koppelen? Ik dacht aan zo’n Hue stopcontact, maar vroeg me af of het eenvoudiger of beter kan?

In het beste geval zou ik verschillende delen afzonderlijk willen kunnen aan/uit zetten aan de hand van een (meerdere) Philips Hue bewegingsdetector(s).
Poeh, aangezien ik vooral mijn eigen spul gebruik ben ik niet thuis in wat Philips allemaal bied of niet. Ze verkopen kits waarin LED strip zit dus vandaar dat ze controllers moeten hebben maar daarbij houd mijn kennis een beetje op. Ik zie op Aliexpress veel modules van GLEDOPTO voorbij komen, die zijn volgens mij compatible met het Philips Hue gebeuren en dat is dan misschien nog je beste optie.

Verder een geschakeld stopcontact werkt natuurlijk altijd maar is een relatief "domme" oplossing.

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-07 12:16

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Brynnie schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 23:25:
[...]
verschillende delen afzonderlijk willen kunnen aan/uit zetten
D'r zijn officiële Philips hue ledstrippen.
Ook heb je drivers die hue-compatible zijn.

Maar, om "verschillende delen afzonderlijk", moet je voor elk gedeelte een aparte controller inbouwen.

Wil je een ledstrip echt 'animeren' als in elke LED afzonderlijk, dan moet je iets gaan doen met een digitale led strip en bijvoorbeeld een ESP-wifi. Maar dan ga je al snel hobbyen en zelf dingen programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De bedoeling is om in bvb een kleerkast, de verschillende delen afzonderlijk te kunnen belichten.

Zo’n gledopto module kost meer dan 20€ op Aliexpress, dan kan ik toch net zo goed een Philips Hue stopcontact plaatsen?

Zou zo’n stopcontact ook aan de 24V kant van een transfo werken, of enkel aan de 220V kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Brynnie schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 23:55:
De bedoeling is om in bvb een kleerkast, de verschillende delen afzonderlijk te kunnen belichten.

Zo’n gledopto module kost meer dan 20€ op Aliexpress, dan kan ik toch net zo goed een Philips Hue stopcontact plaatsen?

Zou zo’n stopcontact ook aan de 24V kant van een transfo werken, of enkel aan de 220V kant?
In een kleerkast (met deur) heb ik het liefst gewoon een klik-sensor aan de binnenkant.

Als je iets wil dimmen (en RGB), kost het vaak wat geld.

Met een stopcontact-unit je voeding in/uit schakelen moet prima werken (het staat dan wel of helemaal aan, of helemaal uit, geen dimmen).

In het ergste geval kun je je voeding in een vast stopcontact zetten en een 230vac naar 24v relais er tussen knopen...
Maar dat zal niet de moeite waard zijn, daarnaast is het fijn om je voeding gewoon volledig uit te hebben (afhankelijk van hoe betrouwbaar deze is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Ik heb een ingebouwde kleerkast waar door de vorige eigenaars van het huis een audiokabel (zwart rood, 2 x 0,75mm2) naartoe gelegd is om er ooit een (surround sound) luidspreker te plaatsen (die is er nooit gekomen). Nu wil ik in deze kast led verlichting plaatsen, zodat die aangaat wanneer de deur geopend wordt.

Lengte van de audiokabel:
ca 10 meter

Specificaties LED:
60 leds per meter
7,2 watt per meter
Totale benodigde LED lengte: ca 10m
24 Volt

Er zal dus ca 3 Ampère door de kabel gaan.
(7,2w/m x 10m) / 24V = 3A

Kan ik van aan de transfo die audiokabel gebruiken om de 24 Volt naar de kleerkast te verbinden? Of zal die kabel niet sterk genoeg zijn?

Om de leds enkel te laten branden wanneer de deur geopend wordt, heb ik op AliExpress motion detectors besteld die op 12/24 volt werken. Dus deze zal voor de led aangesloten worden om zo de led enkel te activeren wanneer de beweging van de geopende deur waargenomen wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Brynnie op 18-01-2020 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Brynnie schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 12:46:

Kan ik van aan de transfo die audiokabel gebruiken om de 24 Volt naar de kleerkast te verbinden? Of zal die kabel niet sterk genoeg zijn?
https://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator
Brynnie schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 12:46:
Om de leds enkel te laten branden wanneer de deur geopend wordt, heb ik op AliExpress motion detectors besteld die op 12/24 volt werken. Dus deze zal voor de led aangesloten worden om zo de led enkel te activeren wanneer de beweging van de geopende deur waargenomen wordt.
Waarom niet gewoon zo'n klik-sensor in de rand van de deur? Als je je kleren voor de motionsensor hangt, doet ie het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Niet online
Accretion schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 18:29:
[...]

https://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator

[...]

Waarom niet gewoon zo'n klik-sensor in de rand van de deur? Als je je kleren voor de motionsensor hangt, doet ie het niet?
Het zijn schuifdeuren en de sensor kan gehangen worden zonder dat de kledij de werking belemmert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1338220

Hallo!

Ik heb een aantal led strips gekocht (intotaal 20 meter)

https://www.amazon.com/gp...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Ik wil ze dus eigenlijk allemaal achter elkaar aansluiten maar op de site staat dat je dit niet moet doen. Wat kan er fout gaan als ik dit wel doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Anoniem: 1338220 schreef op zondag 9 februari 2020 @ 22:14:
Ik wil ze dus eigenlijk allemaal achter elkaar aansluiten maar op de site staat dat je dit niet moet doen. Wat kan er fout gaan als ik dit wel doe?
20 meter (analoge) RGB LED's?

Het probleem is:
1. De voeding moet dan de gehele strip kunnen voeden.
2. De driver (controller) moet al dat vermogen aankunnen.
3. Het voltage wordt minder over die afstand, het verlies in de dunne strip zorgt er voor dat ze op een keer niet meer aan gaan (in theorie, dit is bij digitale strips zo, weet niet of dat ook geldt voor analoge strips)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerRoger
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-10-2024
Beste mensen,

In een net gebouwde gordijnkoof (verlaagd plafond - 4m hoog) van zo'n 22-23 meter willen we graag een RGB+CCT led strip aansluiten, en dit ook nog "smart" doen. Daarnaast willen we liefst de zaak zowel aan kunnen sturen vanaf een fysieke wandzender als met een app. Het is onderdeel van onze hoofdverlichting in de woonkamer, dus er is wel wat budget om kwalitatief goede spullen te kopen (al hoeft er natuurlijk ook geen geld over de balk ;) .

Nu zijn we eigenlijk 2 systemen tegengekomen:

- Milight (RF)
-Gledopto Plus (RF + Zigbee)

Beide merken hebben ook een in-wall touch screen (erg op elkaar lijkend) voor de bediening van de strips.

Nu begrijp ik alleen dat:
- bij Gledopto het niet mogelijk is RGB en CCT tegelijk te gebruiken (en je dus fors beperkt bent in de hoeveel te gebruiken lumens). Dit zou bij Milight wel kunnen.
- het terugdimmen bij Gledopto maar beperkt mogelijk is, en dat de strip zelfs op de laagste stand nog behoorlijk licht afgeeft.

Het eerste punt zou ik nog kunnen compenseren door naar een strip te kijken die heel veel vermogen heeft/lumens afgeeft per deel.

Het 2e zou wel echt een probleem zijn. We zijn wel op zoek naar een redelijke kwaliteit oplossing en groot bereik in dimmen hoort daar wel bij.

Iemand ervaring met Milight of Gledopto voor RGB + CCT strips? Of andere tips voor een goede kwaliteits RGB+CCT dimmer waarbij we ook een mooie in-wall touch screen kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

RogerRoger schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:24:
Nu begrijp ik alleen dat:
- bij Gledopto het niet mogelijk is RGB en CCT tegelijk te gebruiken (en je dus fors beperkt bent in de hoeveel te gebruiken lumens).
Dit is wel mogelijk met de 2ID controllers.

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerRoger
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-10-2024
Abomination schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:02:
[...]

Dit is wel mogelijk met de 2ID controllers.
Dankjewel! Ja, daar ben ik ondertussen ook achter, cool. Maar die kun je dan niet beide tegelijkertijd vanaf het in-ceiling touch screen besturen toch? Maar dat zou evt nog steeds goede optie zijn, hoor...

Heb jij ervaring met deze controllers? Hoe is de kwaliteit? Feedback op terug dimmen is gemixed; soms dat het niet zo best is, anderen zeggen dat het afhangt van de kwaliteit van de gebruikte strip.

Hoor graag van mensen met ervaring hiermee! The more the merrier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subwaysurfer
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:48
RogerRoger schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:28:
[...]
Hoor graag van mensen met ervaring hiermee! The more the merrier ;)
Ik heb twee Gledopto controllers (RGB-CCT) in huis gehaald om mee te gaan experimenteren maar had niet in de gaten dat ik de zgn. Plus versie nodig heb om de wall switch te kunnen gebruiken. Die heb ik net besteld, paar weken afwachten dus. Ik wil graag in keuken gebruik maken van een paar ledstrips en die met de Gledopto wall switch kunnen bedienen. In minimaal 2 zones.

Wat ik ook nog niet weet is of de wall switch (met 4 zones) ook nog een E27 lamp zou kunnen bedienen, er is weinig te vinden over de wall switch en ik heb nog niet veel kennis van e.e.a.
Ik zou eigenlijk ook nog een (liefst bijna onzichtbare) bewegingsmelder integreren maar heb dan waarschijnlijk Zigbee nodig en ik ben er nog niet uit welke hub/switch/gateway ik nodig heb.
Ik blijf meelezen in elk geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-07 12:52
Deze vraag is waarschijnlijk al een paar keer voorbij gekomen in dit topic, maar ik kan het nergens terugvinden dus ik vraag het maar gewoon.

Ik ben van plan wat strips aan te schaffen en wil deze gaan bedienen met Mi-Light controllers. Die Mi-light controllers zijn overal en nergens te koop, maar bij de strips zie ik de bomen door het bos niet meer. Wat zijn nu goede strips? Is een strip die ik koop op AliExpress qua kwaliteit even goed als eentje die ik hier koop: https://www.milightwinkel.nl/?

Op wat bekende merken na zoals Philips en Osram zijn de meeste strips merkloos en kan ik niet zo heel goed zien wat de kwaliteit ervan is.

Dus als iemand mijn hiermee kan helpen of doorverwijzen naar een handige how-to zou dat zeer gewadeerd worden. _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door Ronnie N op 11-06-2020 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ronnie N schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 19:44:
Op wat bekende merken na zoals Philips en Osram zijn de meeste strips merkloos en kan ik niet zo heel goed zien wat de kwaliteit ervan is.
Tja, hoe bedoel je kwaliteit?

Als je kwaliteit wil, koop je Philips of OSRAM (flinke kans dat die alsnog in China (of dezelfde fabriek) gemaakt worden.

Als je ze gaat aansturen met MiLight, geef je niet heel veel om de "kleurechtheid"?
Dus ik denk dat het vooral gaat om, of ze stuk gaan?
Maar ja, met die Chinese heb je weinig garantie, maar kost in vergelijking ook helemaal niets. Dus ja.

Ik koop eigenlijk altijd via eBay, omdat je daar PayPal protectie hebt, welke altijd wel voor de koper kiest.

Je hebt een verschil tussen of je een zwarte of witte 'PCB' hebt en of je: geen, een plastic coating of een plastic tube hebt.

Wat mij betreft is er verder niet zo heel veel meer interessant, behalve de prijs. Merkloos = merkloos?

Misschien "ledstripkoning" die hebben een klein kroontje op de strip staan, dacht ik, dus is niet 'gewoon Chinese resell' maar, waarschijnlijk toch "Chinese relabel resell" oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
  • Laatst online: 04-07 12:52
Bedankt voor je advies, ik denk dat je inderdaad gelijk hebt.
Accretion schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 22:35:
[...]
Ik koop eigenlijk altijd via eBay, omdat je daar PayPal protectie hebt, welke altijd wel voor de koper kiest.
Daar ben ik nu even aan het rondsnuffelen, en het lijkt me inderdaad geen gek idee om ze daar vandaan te halen.

Ben nu alleen nog aan het twijfelen of ik de trafo ook van eBay ga halen, als er iets in de fik kan vliegen dan is het toch dat ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:25
Accretion schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 22:35:
[...]

Tja, hoe bedoel je kwaliteit?

Als je kwaliteit wil, koop je Philips of OSRAM (flinke kans dat die alsnog in China (of dezelfde fabriek) gemaakt worden.

Als je ze gaat aansturen met MiLight, geef je niet heel veel om de "kleurechtheid"?
Dus ik denk dat het vooral gaat om, of ze stuk gaan?
Maar ja, met die Chinese heb je weinig garantie, maar kost in vergelijking ook helemaal niets. Dus ja.

Je hebt een verschil tussen of je een zwarte of witte 'PCB' hebt en of je: geen, een plastic coating of een plastic tube hebt.

Wat mij betreft is er verder niet zo heel veel meer interessant, behalve de prijs. Merkloos = merkloos?

Misschien "ledstripkoning" die hebben een klein kroontje op de strip staan, dacht ik, dus is niet 'gewoon Chinese resell' maar, waarschijnlijk toch "Chinese relabel resell" oid.
Ik zat met hetzelfde issue.
Zelf was ik ook opzoek naar een goede led strip en dan zie je op een gegeven moment ook door de bomen het bos niet meer.
Zelf heb ik nu een 5M 24V led strip van Aliexpress besteld.
(5 in 1 RGBCCT RGB+White+Warm White)
Hierbij heb ik nog opgelet dat alle kleuren uit 1 led module komen.
Zelf heb ik deze besteld en dan niet waterproof:
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.674f4c4dssZag4
Heb het idee dat veel webshops ook alles gewoon ergens uit China bestellen.
Zelf heb ik daarvoor een Zigbee controller bij besteld omdat ik in de keuken verder al Ikea Omlopp verlichting onder de kastjes heb. Deze zou ik dan ook nog kunnen bedienen met Zigbee2MQTT

De led strip komt boven de afzuigkap waar de vorige bewoners al 5 TL armaturen voor sfeerverlichting hadden geplaatst. Opzich leuk effect maar het stond niet echt geweldig in combinatie met de nieuwe led verlichting. (Meeste TL lampen waren ook al defect >:) )

Nu alleen nog even een voeding bestellen en van die aluminium strips met afdekking.

[ Voor 3% gewijzigd door thespeed op 18-06-2020 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans666
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-01-2023
.

[ Voor 99% gewijzigd door frans666 op 26-08-2020 16:44 . Reden: Geen reactie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvpke
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-06 19:59
thespeed schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:16:
[...]

Zelf was ik ook opzoek naar een goede led strip en dan zie je op een gegeven moment ook door de bomen het bos niet meer.
Zelf heb ik daarvoor een Zigbee controller bij besteld omdat ik in de keuken verder al Ikea Omlopp verlichting onder de kastjes heb. Deze zou ik dan ook nog kunnen bedienen met Zigbee2MQTT

De led strip komt boven de afzuigkap waar de vorige bewoners al 5 TL armaturen voor sfeerverlichting hadden geplaatst. Opzich leuk effect maar het stond niet echt geweldig in combinatie met de nieuwe led verlichting. (Meeste TL lampen waren ook al defect >:) )

Nu alleen nog even een voeding bestellen en van die aluminium strips met afdekking.
Ikzelf sta ook op het punt bij dezelfde webshop de LED's te gaan bestellen. Nog steeds geen problemen met de LED's?

Heb je ondertussen ook al ergens afdekking voor de LED's gekocht en zo jaar enige aanbevelingen? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thespeed
pvpke schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:29:
[...]

Ikzelf sta ook op het punt bij dezelfde webshop de LED's te gaan bestellen. Nog steeds geen problemen met de LED's?

Heb je ondertussen ook al ergens afdekking voor de LED's gekocht en zo jaar enige aanbevelingen? _/-\o_
Ik heb het allemaal geïnstalleerd en het werkt.
Zelf heb ik deze profielen en eindkapjes besteld
Ik wilde eerst van die kabels met connector toepassen die je over de led strip heen klikt, maar daar had ik in deze profielen geen ruimte voor. Uiteindelijk heb ik alles op maat geknipt en deze in drie profielen geplaatst. De aansluitingen van de led strips heb ik uiteindelijk gesoldeerd op de strips.
Een klein nadeel is dat ik ze nu niet meer los van elkaar kan halen, maar dat levert bij mij zo geen problemen op.

Als controller heb ik de Gledopto controller toegepast die via de Zigbee2MQTT stick op Homeassistant werkt. Om hem aan/uit te zetten heb ik een Trafidi schakelaar gebruikt die dan de controller schakelt via Zigbee2MQTT (Homeassistant).
Wij hebben de Ikea Omlopp keuken verlichting en ik heb de verlichting nu meestal afgestemd op de kleur van deze verlichting.
De led strip werkt verder nog steeds prima.
Ik heb wat foto's voor de duidelijkheid bijgevoegd. (Beetje moeilijk te fotograferen omdat het snel overbelicht is)

Zelf had ik nog wel wat last van een schakelende voeding met een irritante hoog frequent bijgeluid. Deze heb ik uiteindelijk vervangen door een MeanWell en deze piept gelukkig niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAlQkp1aVx47QNqHW44jK54Dkwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IpIja9T8ziqu4fpmKcFgAhxq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwH9Gh6uUs52NtFvL84N9aync0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPt3XvrujArHiW2xaVYktRQx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxB9Tajgzjm0ezkyGbNa_4pqNDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2IpAWeiZPMgj21urTGpi7s5u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cj20qFLgtmfTMLjncHbL4AJcefY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oiF87aICLbbO9mgiCXSXg5iM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGBJWskWMYyktglZ_lOGNdhH2H0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6B5NHccNBHppcap3vIldqhg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenar95
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-06 17:42
thespeed schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:16:
[...]

Erg interessant, ik ben zelf ook op zoek naar deze ledstrips. Kun je het verschil in de strips uitleggen, ik kom er (ook na googlen) niet helemaal uit.

Je hebt:
4 in 1 rgbw 9 dollar
4 in 1 rgbww 9 dollar
5 in 1 rgbcct 19(!) dollar
5 colors rgbcct 9 dollar

Met name het prijsverschil in de ene duurdere strip.
En welke transformator gebruik je?
Welke lengte strip kan er dan max op 24V?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thespeed
Kenar95 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:32:
[...]

Erg interessant, ik ben zelf ook op zoek naar deze ledstrips. Kun je het verschil in de strips uitleggen, ik kom er (ook na googlen) niet helemaal uit.

Je hebt:
4 in 1 rgbw 9 dollar
4 in 1 rgbww 9 dollar
5 in 1 rgbcct 19(!) dollar
5 colors rgbcct 9 dollar

Met name het prijsverschil in de ene duurdere strip.
En welke transformator gebruik je?
Welke lengte strip kan er dan max op 24V?
Even denken..
RGBW=RGB white
RGBWW=RGB Warm White
5 in 1 RGBCCT= alle kleuren op 1 led chip. (minder spreiding)
5 colors rgbcct= 2 led chips voor alle kleuren.

Bij een CCT kun je de wit tinten ook regelen.
Dit gebruik ik zelf om de verlilchting af te stemmen op de Ikea Led keuken verlichting.
Mocht dit niet kloppen dan laat ik me graag corrigeren.

de Trafo is een Mean Well LPV-60-24
Deze is maar 60W.
Volgens de specs heb je meer nodig maar ik heb dit toen gemeten met een zwaardere trafo en een multimeter (stroom) en toen ging ik alle kleuren bij langs. Helaas heb ik de maximum waarde niet opgeschreven. Ik heb de strip ongeveer een halve meter ingekort.

De controller is een Gledopto Zigbee led controller RGB+CCT WW/CW
De verlichting schakel ik nu via een Ikea Zigbee schakelaar via Homeassistant

[ Voor 5% gewijzigd door thespeed op 03-11-2020 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenar95
thespeed schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:04:
[...]

Even denken..
RGBW=RGB white
RGBWW=RGB Warm White
5 in 1 RGBCCT= alle kleuren op 1 led chip. (minder spreiding)
5 colors rgbcct= 2 led chips voor alle kleuren.

Bij een CCT kun je de wit tinten ook regelen.
Dit gebruik ik zelf om de verlilchting af te stemmen op de Ikea Led keuken verlichting.
Mocht dit niet kloppen dan laat ik me graag corrigeren.

de Trafo is een Mean Well LPV-60-24
Deze is maar 60W.
Volgens de specs heb je meer nodig maar ik heb dit toen gemeten met een zwaardere trafo en een multimeter (stroom) en toen ging ik alle kleuren bij langs. Helaas heb ik de maximum waarde niet opgeschreven. Ik heb de strip ongeveer een halve meter ingekort.

De controller is een Gledopto Zigbee led controller RGB+CCT WW/CW
Thanks voor je uitgebreide antwoord. Ik heb 2x de rgbcct 5 colors 24V ip20 besteld icm met de meanwell LPV-100-24 en een Shelly RGBW2 voor de aansturing. Ik hoop dat de trafo genoeg spanning kan leveren voor 10 meter aan strip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvpke
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-06 19:59
thespeed schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:04:
[...]

Bedoel je dan met dit als schakelaar?
https://www.ikea.com/be/n...-in-stopcontact-20364476/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcmorg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-03 16:13
@Kenar95 Ik vroeg me af hoe je de rgbcct hebt aangesloten op de Shelly RGBW2? Ik zou het namelijk ook zo willen aansluiten maar de RGBW2 heeft toch maar vier aansluitpunten ipv 5 voor de rgbcct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenar95
hcmorg schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:31:
@Kenar95 Ik vroeg me af hoe je de rgbcct hebt aangesloten op de Shelly RGBW2? Ik zou het namelijk ook zo willen aansluiten maar de RGBW2 heeft toch maar vier aansluitpunten ipv 5 voor de rgbcct?
Dat heb jij beter bekeken als ik destijds ;)
Inderdaad 1 draadje teveel, je hebt een ww en een w.
Heb nu enkel de ww aangesloten, maar daarnaast ook de rgbww besteld die enkel ww heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcmorg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-03 16:13
@Kenar95 Ah oké, jammer dat het niet kan. Vond Shelly wel een goede oplossing haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:53
Ik heb onder mijn keuken kastje g4 lampjes hangen deze zitten ergens op een transformator

Nu wil ik een ledstrip plaatsen met een gledopto led controller
Uit de muur komt een bruine en blauwe draad
Kan ik die aan sluiten op de gledopto controller zo ja welke kleur moet waar?
Of moet er nog iets tussen met kroonateentjes ?

Scheelt me weer een stopcontact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:39

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@MarioMark1541 Bruin en blauw suggereert dat het gewoon 230V netspanning betreft (tenzij iemand heeft zitten beunen). Een Gledopto is (12-24V) laagspanning, daar moet dus nog een voeding tussen. Zelfde eigenlijk als je transformator + G4 nu. Is dat nog echt een (zware) transformator of is het al een elektronische voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Septillion schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:14:
@MarioMark1541 Bruin en blauw suggereert dat het gewoon 230V netspanning betreft (tenzij iemand heeft zitten beunen). Een Gledopto is (12-24V) laagspanning, daar moet dus nog een voeding tussen. Zelfde eigenlijk als je transformator + G4 nu. Is dat nog echt een (zware) transformator of is het al een elektronische voeding?
In het plafond zit een transformator weet niet wat het is want dan moeten de keukenkastjes weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

MarioMark1541 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:52:
[...]
In het plafond zit een transformator weet niet wat het is want dan moeten de keukenkastjes weg
Meten = weten

Daarnaast kun je checken wat voor een specificaties je spots hebben.

Een ledstrip werkt vaak op een vast voltage van 12 of 24 volt. (constant voltage)
Vaak gebruiken ze een bepaald vermogen/stroom per meter. Jou voeding moet dan minimaal dit vermogen kunnen leveren (ik zou 'm ietsje overspecificieren), maar als je voeding meer ampère kan leveren, is dat geen probleem.

Bij spots kan het zo zijn dat hij werkt op een 'vast amperage' (constant current). Hierbij moet juist het amperage niet te hoog zijn, anders brand de LED door.

(In het beste geval heb je bijvoorbeeld 24V spots met 24V LED)
(Volgens de kleuren van je kabels heb je 230V, en zou je daar een 'voeding' aan kunnen hangen voor de ledstrips)
(In het ergste geval heb je CC spots en probeer je nu op die kabel een ledstrip te voeden, dat gaat niet direct en ook niet via een voeding. Want je CC voeding gaat dat niet leuk vinden.)

Kortom, zonder meetresultaten, specificaties en/of 'tekeningen'/schema's. Kunnen we hier eigenlijk ook alleen maar gokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
Accretion schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:17:
[...]

Meten = weten

Daarnaast kun je checken wat voor een specificaties je spots hebben.

Een ledstrip werkt vaak op een vast voltage van 12 of 24 volt. (constant voltage)
Vaak gebruiken ze een bepaald vermogen/stroom per meter. Jou voeding moet dan minimaal dit vermogen kunnen leveren (ik zou 'm ietsje overspecificieren), maar als je voeding meer ampère kan leveren, is dat geen probleem.

Bij spots kan het zo zijn dat hij werkt op een 'vast amperage' (constant current). Hierbij moet juist het amperage niet te hoog zijn, anders brand de LED door.

(In het beste geval heb je bijvoorbeeld 24V spots met 24V LED)
(Volgens de kleuren van je kabels heb je 230V, en zou je daar een 'voeding' aan kunnen hangen voor de ledstrips)
(In het ergste geval heb je CC spots en probeer je nu op die kabel een ledstrip te voeden, dat gaat niet direct en ook niet via een voeding. Want je CC voeding gaat dat niet leuk vinden.)

Kortom, zonder meetresultaten, specificaties en/of 'tekeningen'/schema's. Kunnen we hier eigenlijk ook alleen maar gokken?
Bedankt voor je reactie

Ik je. Het inmiddels anders opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Even dit topic kicken. Ik heb het met veel interesse doorgelezen en ook de site van @Quindor maar ik heb toch nog vragen :)

Ik wil een keukenkastenwand en een verlaagd plafond boven een eiland indirect gaan verlichten, RGB en wittinten. Het gaat om een wand van 3 m en een verlaagd plafond met 6m omtrek. Ik ga dus op basis van de informatie in dit topic 24V gebruiken en de 6m strip dubbel voeden (wat makkelijk kan omdat de strip toch rond moet lopen).

Ik zoek echter een beetje naar welke strips ik met kopen. Ook op basis van dit topic wil ik een losse RGB en losse CC+CW strip (of die ook nog los van elkaar) gaan gebruiken. Maar hoeveel lichtopbrengst heb ik nu nodig om een indirecte verlichting toe te passen? Het is geen hoofdverlichting en ik wil ook niet als ik 9m led strip aanzet voor accent/sfeer dat het 150W+ gebruikt. Dus wat is een goede balans tussen de output die ik nodig heb en het energieverbruik?

Overigens wordt ik niet heel blij van de aliexpress shippingtijden op het moment, veel ledstrips nu bestellen betekend ergens eind mei in huis :/

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kobus Post
  • Laatst online: 01-07 15:33
breinonline schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 09:04:
Even dit topic kicken. Ik heb het met veel interesse doorgelezen en ook de site van @Quindor maar ik heb toch nog vragen :)

Ik wil een keukenkastenwand en een verlaagd plafond boven een eiland indirect gaan verlichten, RGB en wittinten. Het gaat om een wand van 3 m en een verlaagd plafond met 6m omtrek. Ik ga dus op basis van de informatie in dit topic 24V gebruiken en de 6m strip dubbel voeden (wat makkelijk kan omdat de strip toch rond moet lopen).

Ik zoek echter een beetje naar welke strips ik met kopen. Ook op basis van dit topic wil ik een losse RGB en losse CC+CW strip (of die ook nog los van elkaar) gaan gebruiken. Maar hoeveel lichtopbrengst heb ik nu nodig om een indirecte verlichting toe te passen? Het is geen hoofdverlichting en ik wil ook niet als ik 9m led strip aanzet voor accent/sfeer dat het 150W+ gebruikt. Dus wat is een goede balans tussen de output die ik nodig heb en het energieverbruik?

Overigens wordt ik niet heel blij van de aliexpress shippingtijden op het moment, veel ledstrips nu bestellen betekend ergens eind mei in huis :/
Ik ben erg tevreden over de led strips van neonica. Europees gemaakt ook nog eens, dus levertijden zouden redelijk moeten zijn

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:17
Iemand nog een tip voor goedkope aluminium profielen?

Zoek voor de beneden verdieping eigenlijk ook wat luxe profielen die de strips naar boven laten stralen. Beetje dit idee maar dan niet 50 euro per 2 meter.

Afbeeldingslocatie: https://www.profielgigant.nl/wp-content/uploads/2022/04/c373.png

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-06 20:03
Voor mijn woonkamer ga ik de plafondverlaging uitrusten met ledstrips.
De ledstrips zullen aangesloten worden op dezelfde lichtgroep Q (op de bouwtekening) als de algemene verlichting.

Achter de pulsdrukker zal zich een ECO-DIM.10 Zigbee 3.0 slimme dimmer.
Het uitgangspunt is dat ik het aan/uit/dimmen ook gewoon 'traditioneel' wil kunnen doen en als additie via een app / slimme systeem.

Stel dat ik de led strips toch nog onafhankelijk wil dimmen (en dan evt enkel via de app), kan ik deze op een eigen zigbee driver plaatsen? Dus dan heb je schakelaar -> ECO-DIM.10 -> LED Zigbee driver.

En als dat niet mogelijk is. Stel dat ik LED strips zou willen die RGBWW kunnen en enkel de kleurtjes via de app wil reguleren en het aan/uit/dimmen via de schakelaar of app. Zou dat kunnen?

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 23:46
Een tijd terug heb ik voor een project een viertal 5m LED strips gekocht op Aliexpress. Deze werden geleverd met een DC adapter. Om verschillende redenen heeft het project even stil gelegen maar nu ik ermee aan de slag ga loop ik tegen wat issues aan.

Het begint met de adapter; deze is defect. Power LED brandt wel maar als ik de LEDs aansluit via de controller dan knipperen ze heel even en verder niets. Adapter doorgemeten en het uitgangsvoltage is vrijwel nul, terwijl dit 12V 6A zou moeten zijn (zie onder). LEDs getest met een andere DC adapter van een laptop en die zijn goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYH_J6Rf9Ie9ARU4w8TCtfPEw_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYD87NbD15ned7tFjdqibG7b.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dus een nieuwe adapter nodig maar ik wil graag zelf doorrekenen wat ik nodig heb omdat ik weinig vertrouwen heb in de sizing van Mr. Ali. Hier komt het tweede issue: Ik kan niet vaststellen wat de specs van de strips zijn. Het zijn volgens mij 5050 RGBW strips met 60 LEDs/m maar het voltage en verbruik kan ik niet vinden. Staat niet op de strip en nergens op de verpakking. De gegevens op de Aliexpress site zijn niet specifiek voor deze strip dus zijn ook niet behulpzaam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRybMqzeFKPohpK2o2KouDHIlTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KP3srHYHEIliE7pq78Zzf5Ck.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik vaststellen welk voltage ik moet gebruiken, en dus wat voor voeding ik nodig heb? Ik wil 2x 2 strips in serie plaatsen zodat ik twee runs van 10m heb.

Ook heb ik een additionele Zigbee controller gekocht die beperkt is tot 12A, de originele (boven op de foto) was rated voor 24A. Het lijkt me dus dat een 24V oplossing sowieso beter zou zijn om een lager amperage te hebben maar ja, als de strips 12V zijn wordt dat het niet natuurlijk. Kan me voorstellen dat ik eindig met twee adapters en een extra controller?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQo0ze40MKnqmZNyHG3GFSuhr_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KdezTpD0RkatnmiZw0pfhO3D.jpg?f=fotoalbum_large

Tot slot staat op de verpakking van de LED strips dat ze niet langer dan 5m mogen zijn, wat enigszins apart is omdat ze aan beide kanten aansluitpins hebben. Wat gebeurt er als ik dit toch doe? Of moet ik ze in paralel aan de controller hangen allemaal?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Dr. Strangelove als je strips koopt waar een adapter van 12V standaard wordt bijgeleverd lijkt mij de kans dat je strip 12V is 99,99%? :)
Tot slot staat op de verpakking van de LED strips dat ze niet langer dan 5m mogen zijn, wat enigszins apart is omdat ze aan beide kanten aansluitpins hebben. Wat gebeurt er als ik dit toch doe? Of moet ik ze in paralel aan de controller hangen allemaal?
Door de weerstand van de dunne aders in de strips kun je krijgen dat de leds verder van de voeding minder fel branden. Blijkbaar vindt de fabrikant dat je daar tot 5M geen last van hebt, daarboven garanderen ze het niet meer.

Oplossing is inderdaad parallel aansturen / op meerdere punten voeden.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Septillion

Septillion

@Dr. Strangelove Had je toen 4x 5m eraan hangen? Want 7A gaat niet genoeg zijn voor 20m... Die strips doen ongeveer 1A de meter, dus voor 4x 5m = 20m => 20A. Tenzij je gaat lopen sturen op niet volle brightness, dan kan je wel uit met minder maar moet je wel opletten. Een goede voeding komt wel weer terug naar overbelasting (automatisch of na power cycle) maar bij een slechte is het einde verhaal.

Aan de voeding (maar ook aan pstelling van de ledjes) kan je opmaken dat het 12V betreft. En dus 1A per meter, daarmee kan je dus al kijken welke voeding je nodig hebt en welke controller geschikt is.

En die 20A (aka best aardige stroom) is de reden dat het niet verstandig is om >5m achter elkaar aan te sluiten (dat is overigens NIET in serie ;)). Wil je langer is het verstandig om dus draden parallel aan te sluiten en deze elke 5m ook aan te sluiten. Voor de R, G, B en W kan dit 1qmm of meer zijn, voor de C zou ik voor 2,5qmm gaan. Als je het niet doet zal de laatste led aardig wat minder spanning krijgen dan de eerste en dat ga je echt zien in helderheid en mengkleur.

Qua voeding, ik zou dus eens even de voeding uit doen, niets aansluiten en dan de uitgang meten. Eventueel zou je hem ook eens even direct aan een van de kleuren van een ledstrip kunnen hangen als je wat draadjes/connector hebt.

• Dr. Strangelove
Gizz schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:45:
@Dr. Strangelove als je strips koopt waar een adapter van 12V standaard wordt bijgeleverd lijkt mij de kans dat je strip 12V is 99,99%? :)
Tja, assumption is the mother of f*ckups. Ik wil gewoon weten eigenlijk wat ik in handen heb. En aangezien deze leverancier me een DOA voeding heeft geleverd heb ik exact 0,0 vertrouwen dat ze weten wat ze doen.
Door de weerstand van de dunne aders in de strips kun je krijgen dat de leds verder van de voeding minder fel branden. Blijkbaar vindt de fabrikant dat je daar tot 5M geen last van hebt, daarboven garanderen ze het niet meer.

Oplossing is inderdaad parallel aansturen / op meerdere punten voeden.
Roger. Dat is sowieso i.v.m. plaatsing een nuttige overweging; halverwege de 10m moeten ze langs een dwarsbalk dus ik kan ook kiezen om ze van beide zijdes daarvan onafhankelijk te voeden.
Septillion schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:46:
@Dr. Strangelove Had je toen 4x 5m eraan hangen? Want 7A gaat niet genoeg zijn voor 20m... Die strips doen ongeveer 1A de meter, dus voor 4x 5m = 20m => 20A. Tenzij je gaat lopen sturen op niet volle brightness, dan kan je wel uit met minder maar moet je wel opletten. Een goede voeding komt wel weer terug naar overbelasting (automatisch of na power cycle) maar bij een slechte is het einde verhaal.
Nee, ik heb hem alleen geprobeerd met een enkele 5m strip. Dat gaf al problemen.
Aan de voeding (maar ook aan pstelling van de ledjes) kan je opmaken dat het 12V betreft. En dus 1A per meter, daarmee kan je dus al kijken welke voeding je nodig hebt en welke controller geschikt is.

En die 20A (aka best aardige stroom) is de reden dat het niet verstandig is om >5m achter elkaar aan te sluiten (dat is overigens NIET in serie ;)). Wil je langer is het verstandig om dus draden parallel aan te sluiten en deze elke 5m ook aan te sluiten. Voor de R, G, B en W kan dit 1qmm of meer zijn, voor de C zou ik voor 2,5qmm gaan. Als je het niet doet zal de laatste led aardig wat minder spanning krijgen dan de eerste en dat ga je echt zien in helderheid en mengkleur.

Qua voeding, ik zou dus eens even de voeding uit doen, niets aansluiten en dan de uitgang meten. Eventueel zou je hem ook eens even direct aan een van de kleuren van een ledstrip kunnen hangen als je wat draadjes/connector hebt.
Ik heb gemeten zonder dat er iets aan hing, dus ik denk niet dat er nog wat mee te doen valt.

Als ik jullie begrijp is het het verstandigst om de boel dubbel uit te voeren, dan heb ik dus 2x 12V 12A nodig?

Zoiets als dit? Wel vreemd dat je dan ziet dat ze dit soort pakketten verkopen met 20m LED en een crappy 12V 6A voeding, terwijl dat eigenlijk 4x te weinig is?

https://www.ledpaneelgroo...led-strips-125a-150w.html

[ Voor 51% gewijzigd door Dr. Strangelove op 14-09-2023 14:10 ]

• Gizz
  • Laatst online: 21:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dr. Strangelove schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:17:
Als ik jullie begrijp is het het verstandigst om de boel dubbel uit te voeren, dan heb ik dus 2x 12V 12A nodig?
Meerdere voedingen inzetten kan. Maar je kunt ook één grote voeding pakken en die op meerdere plekken de strips laten voeden.
Ik heb persoonlijk een beetje mijn twijfels qua koeling bij zo'n afgesloten blok kunststof waar je continu 12,5A door kunt laten lopen in theorie. Dan zou ik eerder een voeding met metalen behuizing (voorbeeldje), dat komt toch wat degelijker over.
Wel vreemd dat je dan ziet dat ze dit soort pakketten verkopen met 20m LED en een crappy 12V 6A voeding, terwijl dat eigenlijk 4x te weinig is?
Was het een winkel op Aliexpress met goede reviews? Er zit veel verschil tussen de diverse shops. Voor led-strips heb ik zelf goede ervaringen met BTF-lighting.

[ Voor 15% gewijzigd door Gizz op 14-09-2023 14:10 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Dr. Strangelove
Knoop doorgehakt en 2x 12V 8A voedingen gekocht, deze doen het in elk geval. Ik zal ze niet op volledig vermogen gebruiken vermoed ik.

Nu zie ik dat ik nog wat verlengkabels nodig heb om van de voedingen naar de strips te gaan; vijf-aderig draad nodig. Ik vroeg me af of ik hier niet gewoon wat restanten UTP kabel voor kon gebruiken; als ik de aders zie die de LEDjes nu voeden is dat een acceptabele diameter.

• Septillion

Septillion

@Dr. Strangelove Nee, de draden die er standaard aan zitten zijn al amper lang genoeg voor die paar cm maar als je langer gaat moet het echt wel dikker. Hangt wel beetje af van de afstand maar reken 1,5qmm als minimaal. Wil je wat langer zou ik in ieder geval voor de C een 2,5qmm pakken.

• Dr. Strangelove

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 24-06 05:34
Wij hebben design lampen voor aan het plafond op het oog, nu bestaan deze in twee versies:
1) 3- (of 4-)staps dimbaar; door lamp met de schakelaar snel aan en uit te zetten dim je de lamp. De dimstanden zijn dan bijvoorbeeld 100%, 50% en 10%. Bijvoorbeeld: https://www.briloner.com/...-3-cm-3x-10w-1300lm-zwart
2) dimbaar (en kleur licht instellen) door middel van een afstandbediening. Dan zijn alle dimstanden mogelijk. Bijvoorbeeld: https://www.briloner.com/...75-cm-10-5w-1400lm-chroom

Optie 2 zie ik helemaal niet zitten, dan krijg je afstandsbedieningen die door het huis zwerven etc. Optie 1 is beperkt in het dimmen. Idealiter zou ik gewoon de lamp bediening via een dimmer aan de muur. Volgensmij moet het toch mogelijk zijn de ingebouwde dimmer/transformator die in de lamp zit eruit te slopen en rechtstreeks het schakeldraad en neutrale draad op de led-strip aan te sluiten en zodoende de lamp te bedienen via een dimmer aan de muur?? Ga ik er voor het gemak wel vanuit dat het 230V led-strips zijn, iemand die dat weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

3dav0d3 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:56:
Volgensmij moet het toch mogelijk zijn de ingebouwde dimmer/transformator die in de lamp zit eruit te slopen en rechtstreeks het schakeldraad en neutrale draad op de led-strip aan te sluiten en zodoende de lamp te bedienen via een dimmer aan de muur?? Ga ik er voor het gemak wel vanuit dat het 230V led-strips zijn, iemand die dat weet?
Nee, je kunt niet zomaar de trafo er tussenuit halen en 230V op LED zetten.
Dikke kans dat hij op 230V even kort oplicht en daarna helemaal niets meer doet.

Je beste optie is kijken welke trafo geïnstalleerd is en vervolgens een compatibel alternatief te nemen welke dimbaar is.

Welke dimmer je dan neemt, hangt af van de besturingsmogelijkheid op de trafo (230V/DALI/0-10V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
Accretion schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:05:
[...]

Nee, je kunt niet zomaar de trafo er tussenuit halen en 230V op LED zetten.
Dikke kans dat hij op 230V even kort oplicht en daarna helemaal niets meer doet.

Je beste optie is kijken welke trafo geïnstalleerd is en vervolgens een compatibel alternatief te nemen welke dimbaar is.

Welke dimmer je dan neemt, hangt af van de besturingsmogelijkheid op de trafo (230V/DALI/0-10V)
Thx, zitten in dit soort lampen dan 12V led-strips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

3dav0d3 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:06:
[...]

Thx, zitten in dit soort lampen dan 12V led-strips?
Zonder technische informatie, is dat heel lastig te zeggen.

Het kan 12V zijn, of 24V. (constant voltage)

Maar het kan ook ’350mA' zijn, waarbij het een 'constant current' trafo is.

Met 'warm wit & koud wit' klinkt het i.i.g wel als een 12V (of 24V) ledstrip.

[ Voor 10% gewijzigd door Accretion op 01-01-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
Accretion schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:09:
[...]

Zonder technische informatie, is dat heel lastig te zeggen.

Het kan 12V zijn, of 24V. (constant voltage)

Maar het kan ook ’350mA' zijn, waarbij het een 'constant current' trafo is.
Aha, dat wordt even vragen of ik een doos open mag trekken bij de Hornbach. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Laatst online: 20-06 15:49

dawuss

gadgeteer

Ik ben van plan om LED strips in te bouwen in een inloopkast. Idee is om zowel boven als onder strips in te frezen om kleren, schoenen uit te lichten. Een beetje zoals in dit voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCqvzKq-Bc_rdbtCaDACyy3q860=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kBXnDrr7vdodJ0XHp6n5krON.jpg?f=user_large

Hoe meer ik over LED-strips lees, hoe ingewikkelder het wordt. Wat ik in ieder geval zoek:

* Goede CRI (>90), zodat kleren kleurecht verlicht worden
* Dimbaar en regelbare kleurtemperatuur
* Aan te sturen met een Zigbee controller

Maar ik heb ook nog heel veel vragen die ik niet makkelijk heb kunnen beantwoorden:

* Welk type (componenten, density etc.) kan ik het beste nemen? Het is geen hoofdverlichting in een koof o.i.d. en er maar korte afstand tot de te belichten voorwerpen zit, dus ik ben bang dat een SMD 5050 strip te fel is en dat de grotere LEDs + grotere afstand zichtbare lichtpunten geeft (spotting). Kan ik dan beter een 2835 strip nemen of zelfs een COB strip?
* Het gaat in totaal om best veel meters strip (zo'n 20). Ik las dat je dan beter op meerdere plaatsen kunt voeden, maar kan je die hele lengte dan nog wel met één controller aansturen?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@dawuss Het blijft altijd beetje gokken. Let even op dat als je naar CCT / WWCW strips kijkt je naar dubbel het vermogen moeten kijken versus mono color. Type led moet je denk ik niet te veel op blind staren. Vanaf 60led/m (= 120led/m als niet in één package) met een diffuser is het naar mijn idee best prima. Als niet primaire verlichting wel 4,8W/m mono strip toegepast en dat ziet er prima uit. Dus voor CCT strip zou ik naar 10 a 15 W/m kijken.

Mijn goto voor goede ledstrip is Auxmer, dus misschien deze. Ze hebben ook een COB strip maar die is er alleen als 2700-6500K. Dat i naar mijn idee niet echt naar warm. Zou zelf dus altijd voor de 2400-5500K strips gaan.

En ja, echt vaker aansluiten. Maar helpt ook al enorm als je voor 24V ipv 12V gaat. Maar als je 2,5A per keer invoeren aanhoudt zit je wel mooi. Met 9.6W/m zit je dan op 6,25m maar zou ik dan lekker 5m aanhouden.

20m a 9,6W/m = 192W. Op 24V is dat dus 8A. Ik heb wel controllers van 10A gezien dus dan kan het nog op een enkele controller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

@Septillion thanks, dat zijn inderdaad mooie strips. 120 led/m in een diffuser ziet er dus al uniform uit als het direct in het zicht zit? 10w/m (900lm/m) komt in totaal al op 200w dus dat is een bak vermogen. Is dat niet al enorm fel? 240 led/m is het dubbele dus dat lijkt me overkill. Hogere dichtheid met minder vermogen lijkt me mooier maar die lijken niet echt te bestaan?

Wat betreft het tussentijds voeden: begrijp ik goed dat de voeding bij deze strips altijd door de controller loopt (ik heb er een van Gledopto op het oog) en niet zoals bij individueel adresseerbare strips ook los kan? Ik neem aan dat ik dan dit kan aanhouden maar dan met 4 strips van 5m in plaats van 2?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkSDn9X65A0k26-vioC78dZu3ww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r3eqOeQtt0nDRcDjVJThcwqj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door dawuss op 29-01-2024 21:48 ]

micheljansen.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Bij een CCT strip heb je altijd maar maximaal de helft aan, dus dan zit je op 100W. Het blijft aardig veel maar goed, daarvoor kan je verder dimmen. Als je een voeding met fijnafstelling hebt kan je daar ook nog wat knijpen. Dat minder vermogen met zelfde aantal leds niet bestaat heeft natuurlijk alles met de kosten te maken :) Wel betalen voor de ledjes maar niet de lichtopbrengst keurt de marketingafdeling natuurlijk niet goed :+

Zelf vind ik het dan niet meer storend maar je ziet natuurlijk nog wel een beetje spotting. Maar meer dat je nog een beetje kunt zien waar de ledjes zitten, niet dat je juist donkere delen hebt ofzo. Maar een diffuse kap is een must.

En correct, alles gaat door de controller. Of strikt genomen zal de V+ aan de ingang direct op de V+ van de uitgang zitten. Maar alles gaat inderdaad parallel. En tenzij je hele lange afstanden moet gaan overbruggen zou ik dan voor 1,5qmm gaan. Overigen hoef je de strip op het 5m punt dus niet door te knippen maar kan je gewoon de draden daar solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

@Septillion hmm, wordt een 120/m strip dan eigenlijk niet effectief een 60/m strip als de helft van de leds bijna niet brandt? Dan is wellicht de 240/m wat zwaarder gedimd beter of niet?

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Als de strip geen gecombineerde ledjes heeft, dan ja. Maar dit is alleen als je hem volledig warm of volledig koud hebt staan, anders branden er natuurlijk gewoon 120led/m.

Persoonlijk vind ik het vanaf 60led/m acceptabel icm een diffuse cover. En lijkt mij het in toom houden van het extra vermogen voor een sfeertoepassing lastiger. Maar het is een afweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Ja misschien moet ik maar gewoon eerst één strip laten komen in plaats van meteen een hele stapel ook. Liever iets te zwak dan iets te fel. Anders staan Mrs. dawuss en ik ‘s ochtends zo onze kleren te zoeken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YjjxgicviJuGj3SzH1RSg-oh2M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/J6QjQWsUlZA8EHCqAPCtbwTz.gif?f=user_large

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moerasgeest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-02 14:07
Hoi idereen, ik heb een vraagje over het aansturen van een twee-kleuren LED strip (warmwit en koudwit).
Namelijk, ik zou graag met mijn fase-afsnijd triac dimmer, een driver willen aansturen die twee dingen tegelijk doet:
  • lichtintensiteit aanpassen
  • lichtkleur aanpassen (warmwit - koudwit)
I.e., wanneer ik de lichtintensiteit verminder wil ik ook dat de kleur warmer wordt.

Ik heb dit soort functionaliteit in LED inbouwspotjes dus ik weet dat het mogelijk is. Echter, ik heb nog geen losse driver kunnen vinden die dit kan doen.

De reden dat ik deze setup wil is dat ik geen afstandsbedieningen wil, geen draadloze aansturing en omdat ik de intensiteit en kleur niet onafhankelijk wil aansturen.

Heeft iemand hier een idee of en hoe ik dit het beste kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

moerasgeest schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:16:
Hoi idereen, ik heb een vraagje over het aansturen van een twee-kleuren LED strip (warmwit en koudwit).
Namelijk, ik zou graag met mijn fase-afsnijd triac dimmer, een driver willen aansturen die twee dingen tegelijk doet:
  • lichtintensiteit aanpassen
  • lichtkleur aanpassen (warmwit - koudwit)
I.e., wanneer ik de lichtintensiteit verminder wil ik ook dat de kleur warmer wordt.

Ik heb dit soort functionaliteit in LED inbouwspotjes dus ik weet dat het mogelijk is. Echter, ik heb nog geen losse driver kunnen vinden die dit kan doen.

De reden dat ik deze setup wil is dat ik geen afstandsbedieningen wil, geen draadloze aansturing en omdat ik de intensiteit en kleur niet onafhankelijk wil aansturen.

Heeft iemand hier een idee of en hoe ik dit het beste kan doen?
De dimmer alleen aansluiten op de 'CW' en niet op 'WW'?
Dan wordt de lichtsterkte minder, maar de warmte neemt wel toe?

Als dat niet genoeg werkt, moet je wellicht gaan kijken naar actieve aansturing.
'n Arduino bordje met potentiometer die vervolgens CW en WW aansturen afhankelijk van de curve die jij d'r inprogrammeert?
Pagina: 1 2 3 4 Laatste