Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:09
@Novartis wat ik aanraad, heb je plattegronden? Zo ja, post deze en teken eventueel wat je al in gedachte hebt, zo kunnen we beter helpen.

Qua systeem raad ik Hue aan, waarom? Het is wellicht duur, maar super eenvoudig te gebruiken zonder enige kennis over hoe het werkt. Milight werkt dan wat ouderwetser en is naar mijn idee niet geschikt om op zichzelf goed te functioneren.

Kies trouwens altijd RGBWW over RGB, liever zelfs nog RGB+CCT waarbij je RGB met warm en koud wit kan mengen voor prettiger licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 20:28
Ik wil in een kastje een led strip monteren, maar heb echt gruwelijke hekel aan flicker. Met een milight led strip module zie je het licht echt duidelijk flickeren zodra je onder de 75% komt. Ik heb begrepen dat dit door de PWM aansturing komt die te laag is.

Nu zat ik weer eens op ebay te koekeloeren en kwam ik dit ding tegen. https://www.ebay.nl/itm/M...m:m0rokXkCVs7f5ojuIfaM6Xw

Een dimmer die 10khz aansturing heeft. Zou ruim voldoende moeten zijn lijkt me zo. Heeft iemand ervaring hiermee? Het lijkt erop dat ze namelijk een PWM aansturing voor een motor gewoon verkopen alsof het voor LED is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:13
@Quindor Heb je nog een aanrader voor een LED-strip (+/- 2,5m) die fijn warmwit is?
Komt in de keuken te hangen, dus een beetje normale CRI is ook wel handig.

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 06-11-2017 16:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 17:49

Quindor

Switching the universe....

ThinkPadd schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:41:
@Quindor Heb je nog een aanrader voor een LED-strip (+/- 2,5m) die fijn warmwit is?
Komt in de keuken te hangen, dus een beetje normale CRI is ook wel handig.
De strips die ik gebruik zijn van Colordiode, daarvan gebruik ik de 24 volt, 2835 chip versie met kleuren 2800K, 3200K en 4500K in de variant met 90LEDs/m (450LEDs voor 5 meter) door het huis. De 2800K variant (of zelfs 2600K-2800K) geeft ECHT warmwit, geen geel licht zoals je meestal ziet. Zeer vergelijkbaar met een gloeilamp.

Dat zijn LED strips waar in de LED veel rood voorkomt waardoor kleuren veel natuurlijker en prettiger ogen dan bij normale LEDs waar juist veel blauw in zit. Daarbij hebben ze ook een CRI van 90+ en gebruik ik de 4500K variant bijvoorbeeld als mijn video verlichting in mijn garage workshop! Daar zijn wel enkele voorbeelden van te vinden. ;)

Nadelen? Ze kunnen zeer fel worden (Ok, niet echt een nadeel) maar verbruiken dan ook ~20w per meter! Gedimd (QuinLED bijvoorbeeld) zijn ze goed onder controle te houden qua energie verbruik maar de gehele strip dimt niet als 1 cluster maar in meerdere groepjes over de hele strip. Dat zie je alleen op zeer lage dim niveaus en je rechtstreeks naar de strip kijkt, maar toch, persoonlijk vind ik het geen probleem. Gebruik je ze daadwerkelijk op hoog vermogen is koeling (Alu strip of iets dergelijks) zeker aan te raden. En zoals eigenlijk met elke strip, hoewel deze strips veel koper bevatten (ze zijn voelbaar zwaarder dan andere) is het nog steeds het beste ze aan beide kanten tegelijk te voeden als je ze langer maakt dan 2.5 meter bijvoorbeeld.

Vroeger waren ze op Aliexpress te vinden maar nu alleen nog op ebay voor zover ik weet: http://stores.ebay.com/colordiode/

Afbeeldingslocatie: http://g02.a.alicdn.com/kf/HTB1eKoLHpXXXXXdXVXXq6xXFXXXZ/221277592/HTB1eKoLHpXXXXXdXVXXq6xXFXXXZ.jpg?size=359897&height=587&width=715&hash=525872e657782bb0f978b49eae75a625

--update
Het is natuurlijk qua witbalans lastig in te schatten, maar hier enkele voorbeeld foto's van de strip in gebruik:

trapLED
trapLED2
boventrapLED

[ Voor 36% gewijzigd door Quindor op 06-11-2017 17:55 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Quindor Super, dankjewel :) Die eerste foto (met rode wand) vertekent het beeld wel wat, maar de rest van de foto's geven wel een goed beeld.

Moet ik alleen nog even kijken waar ik een beetje fatsoenlijke 24V voeding vind. Heb je daar ook nog een tip voor toevallig :P ? Een betaalbare MeanWell ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

ThinkPadd schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:00:
@Quindor Super, dankjewel :) Die eerste foto (met rode wand) vertekent het beeld wel wat, maar de rest van de foto's geven wel een goed beeld.

Moet ik alleen nog even kijken waar ik een beetje fatsoenlijke 24V voeding vind. Heb je daar ook nog een tip voor toevallig :P ? Een betaalbare MeanWell ofzo?
In die eerste foto is het eigenlijk een paarse wand, die kleur klopt eigenlijk wel aardig? ;)

Ik gebruik Mean Well voedingen inderdaad, die zijn qua voeding zeker aan te raden echter als je er PWM achter gebruikt maken ze wel teveel herrie als ze niet in een kast zitten bijvoorbeeld. ;(

In vergelijking zijn ze ook niet heel erg duur als je meerekent dat je er meer kwaliteit voor krijgt, deze berekening heb ik vorig jaar ergens gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://blog.quindorian.org/wp-content/uploads/2016/06/price-comparsion-v0.7.png

Andere merken weet ik helaas ook zo niet, want het is of onbetaalbaar, of chinees spul. Qua 24V, het kan uiteraard ook in 12V maar dan moet je heel goed rekening gaan houden met lengtes en vanaf beide kanten voeden, etc.. Persoonlijk gebruik ik geen 12V LED strip meer om die redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik ben weer eens op de markt gegaan voor een ledstrip vanwege een grondige verbouwing. Ik heb een ledstrip nodig van 30-50 meter om in een koof te zetten die de hele begane grond omringt.

Bedoeling is dat deze simpelweg met een wisselschakelaar aangezwengeld wordt. Later eventueel te vervangen met een slimme schakelaar.

Dus hier ben ik op uitgekomen: https://www.aliexpress.co...ED-Light/32820500628.html

Het verbaasd me nu dus dat deze met een simpele stekker/controller aangedreven wordt:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB19mXBSXXXXXaCXXXXq6xXFXXXp.jpg

Is deze veilig/zuinig genoeg om te gebruiken? Of toch maar vervangen met een soort laptopvoeding?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:00
@kmf ik zou het sowieso niet vervangen door een laptopvoeding, aangezien het een LEDstrip is die op AC werkt (230v). Daarom zit er ook een gewone stekker aan.

Daarnaast zie ik een andere strip dan op je plaatje als ik de link volg. Die in de link is 60 leds/meter en 4,8w/m. De hele strip zou dus 240 watt trekken. 2700k-3200k is niet heel warm wit (want het zal vast dichterbij de 3200k zitten) en SMD3528 leds zijn niet heel helder, maar daardoor wel zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

@Waah de link waarbij ik had gekocht had geen foto van de stekker, vandaar dat ik een andere foto ging zoeken.
Ik heb expres voor een minder heldere, witte ledstrip gekozen. Het moet namelijk als bijverlichting dienen en daarom niet al te sterk aanwezig zijn, en liefst zuinig. Van de 50 meter zal er uiteindelijk 30 meter in gebruik zijn denk ik zo. 144 watt dus.

(de rest kan ik ergens anders gebruiken. Verkoper heeft een paar reserve stekkers en eindstukken bij gedaan)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Quindor schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:06:
[...]
Andere merken weet ik helaas ook zo niet, want het is of onbetaalbaar, of chinees spul. Qua 24V, het kan uiteraard ook in 12V maar dan moet je heel goed rekening gaan houden met lengtes en vanaf beide kanten voeden, etc.. Persoonlijk gebruik ik geen 12V LED strip meer om die redenen.
Ik denk dat ik voor deze ga: https://www.ebay.com/itm/...te-90leds-m-/121666571308

2600-2800K en dan op 12V. Het gaat om 2,3 a 2,4m. Als ik van beide kanten voedt (is prima te doen, moet de koof nog bouwen) dan durf ik dat wel aan. Voor lange lengtes is 24V beter geschikt denk ik :)

En 12V voedingen heb ik nog wel het e.e.a. van liggen, 24V niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Best een prijzige strip of niet? Hoe zie je nou of het kwaliteit is?
Blijf het moeilijk vinden bij strips uit China... te goedkoop is duidelijk niet goed, maar de specs (behalve CRI) zijn niet anders dan een willekeurige andere strip...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Eentje met goeie CRI is per definitie duur omdat er relatief dure/kwalitatieve emitters worden gebruikt van goede merken.

En voor de rest vertrouw ik op @Quindor gezien hij vele meters in huis heeft gemonteerd en dus goed kan oordelen erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Quindor schreef op maandag 6 november 2017 @ 17:40:
[...]

De strips die ik gebruik zijn van Colordiode...
Erg mooi uitgevoerd! Zo een oplossing zoek ik ook voor mijn trap maar ik heb absoluut geen idee waar/hoe ik de voeding mooi kan wegwerken. Achter de leuning zit het huis van de buren dus daar doorboren is wellicht geen optie en door de trap zelf boren zou een hels karwij zijn door de bewapening (betonnen trap) en dan komt de kabel nog op een nutteloze plaats uit. Hoe heb jij dit aangepakt bij jouw project? Ik heb zitten zoeken naar een kabeltje maar geen gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Kan iemand verklaren waarom deze Colordiode strip zogezegd niet gedimd kan worden?

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Niemand?

En over dimmen gesproken... Ik vind hier vooral RGB/W MiLight dimmers terug :(
Zijn er ook goede 24V dimmers voor 'gewone' warm/koud wit strips? Raden jullie PWM of CC aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
FunFair schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:22:
Ik wil in een kastje een led strip monteren, maar heb echt gruwelijke hekel aan flicker. Met een milight led strip module zie je het licht echt duidelijk flickeren zodra je onder de 75% komt. Ik heb begrepen dat dit door de PWM aansturing komt die te laag is.

Nu zat ik weer eens op ebay te koekeloeren en kwam ik dit ding tegen. https://www.ebay.nl/itm/M...m:m0rokXkCVs7f5ojuIfaM6Xw

Een dimmer die 10khz aansturing heeft. Zou ruim voldoende moeten zijn lijkt me zo. Heeft iemand ervaring hiermee? Het lijkt erop dat ze namelijk een PWM aansturing voor een motor gewoon verkopen alsof het voor LED is.
Heb dit ding via AliExpress gekocht voor €1,65 en vandaag binnen gekregen. Eenvoudige dimmer die super werkt! De camera ziet geen flicker en op het oog is het voor mij ook niet zichtbaar ondanks terugdimmen naar het minimum.van 5v. Je kunt er blijkbaar ook mee dimmen tot 3v (met een 12v Ledstrip) maar dat heb ik nog niet getest. Verschil is enorm vergeleken bij een milight Ledstrip controller. Daar zie je de flicker echt enorm bij lage dimstand.

Nu alleen nog een eenvoudig plastic doosje eromheen zodat het er wat degelijker uitziet. Heb er nog maar 2 gekocht voor nog een projectje.

Voor wie het interessant vind: Ultra DC motor PWM Governor 3V-35V Speed Switch Small LED Dimmer 5A
http://s.aliexpress.com/nqIbUfii
(from AliExpress Android)

[ Voor 5% gewijzigd door FunFair op 21-11-2017 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 06:22
Welk flicker probleem hebben jullie met de MiLight controllers. Ik neem helemaal geen flicker waar. Alleen wanneer je het licht filmt, maar dat heb je ook met tl licht en 50hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Bouwen jullie voedingen gewoon in de kast in? Is dat niet 'gevaarlijk'? (warmteontwikkeling, brandgevaar, ...) Of gebruiken jullie enkel zelfdovende voedingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:09
Slonzo schreef op maandag 27 november 2017 @ 19:50:
Bouwen jullie voedingen gewoon in de kast in? Is dat niet 'gevaarlijk'? (warmteontwikkeling, brandgevaar, ...) Of gebruiken jullie enkel zelfdovende voedingen?
Mijn voedingen zitten gewoon in een stopcontact onder een gordijn ;)
Maar serieus, goed heb ik er nooit echt over nagedacht en bij mij zitten de voedingen op vrij 'gevaarlijke' plekken mocht er wat fout gaan, zoals onder mijn bed en onder een gordijn naast het raam. Ik ga er iets beters op verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dermati2628
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-03-2024
Onder het motto van "het bos en de bomen"....

Ik ben op zoek naar een led strip voor buiten (IP67) om een parkingmuur van 7M onderaan te verlichten. Bedoeling zou zijn om de (koud witte) strip in een profiel te plaatsen om het licht zo mooi te laten uitschijnen.

Ik heb al wat zitten rondneuzen op ali maar zou een beroep willen doen op jullie ervaring. Op de plaats buiten ligt momenteel een 3G1,5 kabel.

best een strip van 60 led/M of 120? Welke transfo of adapter gebruiken. Mogelijk om deze buiten te koppelen aan 5G1,5? Welke merken op Ali zijn betrouwbaar? Iemand links naar producten?

Alvast bedankt
M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:56
IK heb laatst mijn eerste LED strip aangesloten i.c.m. de MiLight controller. Het gaat om een 5050 LED strip met 60 leds de meter uit mijn hoofd. Lengte ledstrip betreft ruim vier meter. Er hangt nu een 12V 2,5 ampère adapter aan en ik had eigenlijk verwacht dat dit niet voldoende zou zijn, maar hij doet het prima hier op. Nu had ik er gisteren even een 12V 4,5 ampère adapter aangehangen en ik merk geen verschil. Bij beide geen geflikker of verschil in helderheid.

Ik heb nog geen meetapparatuur binnen om te kijken hoeveel het allemaal trekt, maar 2,5 ampère moet toch eigenlijk veel te weinig zijn voor ruim 4 meter ledstrip? Het gaat om een RGB WW led strip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

vinom schreef op woensdag 6 december 2017 @ 09:30:
Ik heb nog geen meetapparatuur binnen om te kijken hoeveel het allemaal trekt, maar 2,5 ampère moet toch eigenlijk veel te weinig zijn voor ruim 4 meter ledstrip? Het gaat om een RGB WW led strip.
Hangt af van het vermogen van de strip... Maar 30W voor 4 meter lijkt idd nogal weinig; die 2.5A voeding zal constant op of boven haar max vermogen moeten werken, en zal het vermoedelijk niet al te lang volhouden...

• ThinkPad
ThinkPadd schreef op donderdag 9 november 2017 @ 22:02:
[...]

Ik denk dat ik voor deze ga: https://www.ebay.com/itm/...te-90leds-m-/121666571308

2600-2800K en dan op 12V. Het gaat om 2,3 a 2,4m. Als ik van beide kanten voedt (is prima te doen, moet de koof nog bouwen) dan durf ik dat wel aan. Voor lange lengtes is 24V beter geschikt denk ik :)

En 12V voedingen heb ik nog wel het e.e.a. van liggen, 24V niet.
FunFair schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 21:32:
Best een prijzige strip of niet? Hoe zie je nou of het kwaliteit is?
Blijf het moeilijk vinden bij strips uit China... te goedkoop is duidelijk niet goed, maar de specs (behalve CRI) zijn niet anders dan een willekeurige andere strip...
Bijna een maand later staat hij vandaag in mijn PostNL app dus zal hopelijk spoedig worden geleverd. Ik heb hem één dag na 11-11 (soort Black Friday in China) gekocht, daar zal de lange levertijd door komen.

Overigens moet ik wel €18,36 aan inklaringskosten betalen :| De LED-strip zelf mocht ik €45,28 voor aftikken. Ik hoop maar dat hij een beetje mooi licht geeft voor dat geld O-)

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

ThinkPadd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:39:
Bijna een maand later staat hij vandaag in mijn PostNL app dus zal hopelijk spoedig worden geleverd. Ik heb hem één dag na 11-11 (soort Black Friday in China) gekocht, daar zal de lange levertijd door komen.

Overigens moet ik wel €18,36 aan inklaringskosten betalen :| De LED-strip zelf mocht ik €45,28 voor aftikken. Ik hoop maar dat hij een beetje mooi licht geeft voor dat geld O-)
Ik heb op 10 november een strip besteld, 12 november verzonden.
Tracking geeft niets meer aan sinds het verlaten van de douane op 15 november.
Ik wacht dus nog steeds ;w

Onvoorstelbaar dat dit zo lang moet duren. En je kan niet eens een andere verzendmethode kiezen...
Maar als het goed is, moet de strip het wachten (en de centen) wel waard zijn :>

• ThinkPad
Ik zit nog even te denken of ik nog een stripje aluminium moet gaan plaatsen, zodat de strip z'n warmte beter kwijt kan. Vermoedelijk ga ik hem niet op volle sterkte gebruiken, maar €60-, even opfikken is wel zonde natuurlijk.

Moet alleen wel een smal stripje zijn, want het komt onder een koof, ik heb de plank van de kopse kant van de koof iets laten oversteken, precies de breedte van een LED-strip. De stripjes die je bij Gamma enzo kunt kopen zijn wat breder volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

^ Lijkt me beter dat het alu profiel ook iets groter is, anders kan die de warmte evenmin kwijt, niet?

Mijn strip (deze) is ondertussen ook aangekomen. Geen inklaringskosten, stond aangegeven met waarde $20. Ondanks de beschrijving ("cannot be dimmed") valt 'ie perfect te dimmen, en het licht is mooi.
De strip is 2.2m en wordt momenteel van 1 kant gevoed, de spanningsval lijkt goed mee te vallen, ik zie geen verschil naar het einde toe. Het maximale verbruik ligt zelfs iets boven de aangegeven waarde (klimt tot 56W, terwijl de specs met 21.8W/m dus 48W zouden aangeven). Qua warmte heb ik het niets nagekeken, maar hij hangt in een alu profiel (45 graden), dus dat zou ook geen probleem mogen zijn.

Ergo: ik ben tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:36
Beste,

misschien kan iemand mij op weg helpen. Ik heb 2 LED strips (SK6812) waarbij ik ruime tijd prettig gebruik heb gemaakt van de volgende setup:

Voeding: PS5V100WI LED Voeding Inbouw, 5 Volt 20A 100 Watt van LEDTUNING (Chinese voedingen durfte ik niet aan)

Strip (SK6812 RGBWW 2m 144LED)
Controller (SP103E RF Controller 5V SK6812 RGBW)

Nu zijn de draadjes ondanks losgekomen en heb ik het opnieuw gesoldeerd echter is mijn controller ook stuk gegaan. Dus heb ik nieuwe controllers besteld:

SP103E & SP104E

Beide controllers werken niet goed (zie filmpje). Dus ik dacht mijn LED stip is kapot, en heb ik een nieuwe ledstip besteld (SMD5050 5mm RGBWW + 2meter)

Echter die geeft hetzelfde resultaat. Nu lijkt het of de controllers niet goed zijn, ik snap voor die prijs mag je niet veel verwachten. Maar voordat ik nog meer investeer zou ik graag willen weten of het de stips die niet goed zijn, of de controllers? Iemand ervaring hiermee?

Dit is Rood:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vvXV6Lb.jpg

Filmpje: https://goo.gl/1v2teb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Laatst online: 08-06 17:42

WhiteDog

met zwarte hond

Ik ben bezig met het bestellen van 24V LED-strips en probeer nu de juiste LED driver te vinden. Dit is helaas moeilijker dan gedacht en hoe meer je er over leest, hoe meer zaken om op te letten. Daarom enkele vragen...

Momenteel is mijn keuze gevallen op een LED driver van Mean Well van 150W (type HLG-150H).. De specificaties zijn hier te vinden: http://www.mouser.com/ds/2/260/HLG-150H-SPEC-806071.pdf

Volgens mijn huidige berekeningen kom ik uiteindelijk uit op een goeie 200W. Deze zal ik over 2 LED drivers verdelen.

Hierbij mijn vragen:
  • Deze LED drivers hebben een inschakelpiek van 65A. Ik heb gelezen dat je moet opletten dat de zekering er niet uitklapt. Ik ga alleszins beide drivers op een andere zekering bij aansluiten. Ik weet echter niet hoe ik uit de specificaties van mijn zekering kan afleiden of deze al dan niet OK is. Het gaat om een zekering type C, 2-polig, 4,5kA.
  • Is de inschakelpiek enkel van toepassing bij het aanleggen van de zekering? Met andere woorden als ik een schakelaar aan 24V kant plaats gaat hij wel/niet pieken?
  • Ik ga een 24V PIR schakelaar tussen driver en strip plaatsen. Bij een bepaalde shop stond er bij deze driver "minimale belasting 65%". Dat leek me heel erg vreemd. Kan ik ergens uit de specificaties afleiden dat er geen minimale belasting is?
Alvast bedankt voor jullie tijd !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtig
  • Laatst online: 23-06 22:38
WhiteDog schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 14:21:
Ik ben bezig met het bestellen van 24V LED-strips en probeer nu de juiste LED driver te vinden. Dit is helaas moeilijker dan gedacht en hoe meer je er over leest, hoe meer zaken om op te letten. Daarom enkele vragen...

Momenteel is mijn keuze gevallen op een LED driver van Mean Well van 150W (type HLG-150H).. De specificaties zijn hier te vinden: http://www.mouser.com/ds/2/260/HLG-150H-SPEC-806071.pdf

Volgens mijn huidige berekeningen kom ik uiteindelijk uit op een goeie 200W. Deze zal ik over 2 LED drivers verdelen.

Hierbij mijn vragen:
  • Deze LED drivers hebben een inschakelpiek van 65A. Ik heb gelezen dat je moet opletten dat de zekering er niet uitklapt. Ik ga alleszins beide drivers op een andere zekering bij aansluiten. Ik weet echter niet hoe ik uit de specificaties van mijn zekering kan afleiden of deze al dan niet OK is. Het gaat om een zekering type C, 2-polig, 4,5kA.
  • Is de inschakelpiek enkel van toepassing bij het aanleggen van de zekering? Met andere woorden als ik een schakelaar aan 24V kant plaats gaat hij wel/niet pieken?
  • Ik ga een 24V PIR schakelaar tussen driver en strip plaatsen. Bij een bepaalde shop stond er bij deze driver "minimale belasting 65%". Dat leek me heel erg vreemd. Kan ik ergens uit de specificaties afleiden dat er geen minimale belasting is?
Alvast bedankt voor jullie tijd !
1. Inschakelpiek, op volgende regel van document staat wat je ermee kan:
MAX. No. of PSUs on 16A
CIRCUIT BREAKER 4 units (circuit breaker of type B) / 7 units (circuit breaker of type C) at 230VAC
2. Je zekering kan het aan. Ik zou niet in de DC kant gaan schakelen. Gewoon voor voeding schakelen of schakelen met controller.
3. Misschien handig als je link plaatst naar deze PIR. Uit je verhaal kan ik het niet halen.

By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrytasker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
KiefDelicious schreef op maandag 25 december 2017 @ 16:02:
Voeding: PS5V100WI LED Voeding Inbouw, 5 Volt 20A 100 Watt van LEDTUNING (Chinese voedingen durfte ik niet aan)
Begrijpelijk, maar ik denk dat bijn alle voeding uit China komen, zekere de goedkopere, die ook hier in NL worden aangeboden.
Als je "zekerheid" wilt hebben moet je gewoon een merk kopen (Meanwell, Omron of iets dergelijks).

[ Voor 6% gewijzigd door harrytasker op 26-12-2017 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

houtig schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 19:31:
[...]
1. Inschakelpiek, op volgende regel van document staat wat je ermee kan:
MAX. No. of PSUs on 16A
CIRCUIT BREAKER 4 units (circuit breaker of type B) / 7 units (circuit breaker of type C) at 230VAC
Ik ben er meer over gaan opzoeken na het lezen van dit topic waar iemand met een normale zekering toch tegen dit probleem aanliep met een paar lampen. Zekeringen en laat staan zo'n startvertrager (80 €) zijn niet bepaald goedkoop, maar ik vind er ook niet zoveel over terug dus... niet zo'n vaak voorkomend probleem?
2. Je zekering kan het aan. Ik zou niet in de DC kant gaan schakelen. Gewoon voor voeding schakelen of schakelen met controller.
3. Misschien handig als je link plaatst naar deze PIR. Uit je verhaal kan ik het niet halen.
Het gaat om onderstaande sensor, ik kom deze bij veel shops tegen. Waarom zou je afraden om deze langs DC kant te plaatsen of maakt het op zich weinig uit? Ik dien er overigens 2 te plaatsen, mijn plan was om deze aan beide uiteinden van de strip ertussen te zetten :)

Hier de specs:
Beschrijving:
12V-24V 8A PIR Motion Sensor Switch Controller voor LED Strip of LED Lamp.

Specificaties:
Product: LED PIR Sensor Switch
Voltage: DC 12V-24V
Maximale uitgangsstroom: <8A
Maximaal Vermogen: 12V: <96W, 24V: <192W
Output: 1 kanaal
Afmetingen (mm): 89 * 59 * 35 (L x B x H)
Temperatuur: -20-60 ℃
Gewicht: 100g
Voordeel: Aan/uit switch. Ideaal als beveiligings licht of kastlampje
Dit artikel bestaat uit:
1 × LED PIR Sensor Switch
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41taHwEEBiL.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtig
  • Laatst online: 23-06 22:38
WhiteDog schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 22:14:
[...]

Ik ben er meer over gaan opzoeken na het lezen van dit topic waar iemand met een normale zekering toch tegen dit probleem aanliep met een paar lampen. Zekeringen en laat staan zo'n startvertrager (80 €) zijn niet bepaald goedkoop, maar ik vind er ook niet zoveel over terug dus... niet zo'n vaak voorkomend probleem?

[...]

Het gaat om onderstaande sensor, ik kom deze bij veel shops tegen. Waarom zou je afraden om deze langs DC kant te plaatsen of maakt het op zich weinig uit? Ik dien er overigens 2 te plaatsen, mijn plan was om deze aan beide uiteinden van de strip ertussen te zetten :)

Hier de specs:

[...]

[afbeelding]
Je zult hier minder last van hebben vanwege lage vermogen maar met gelijkstroom heb je meer kans op een vlamboog. Dat kan een schakelaar smelten. Maar ik heb dan ervaring in elektra en ging om een hele groep.

Die sensor hoort inderdaad tussen voeding en ledstrip. Meestal is geen probleem voor sensor om minimaal vermogen te schakelen.

Inschakelpiek geven meestal problemen als je hele Lichtgroepen hebt met meerdere drivers erop die je gelijktijdig schakelt. Meestal duurt zo'n piek 2micro seconde. Wat dan bijvoorbeeld ook kan is ze 1 voor 1 (bijvoorbeeld) inschakelen als je meer dan 7 drivers hebt.

By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

houtig schreef op woensdag 27 december 2017 @ 17:29:
[...]

Je zult hier minder last van hebben vanwege lage vermogen maar met gelijkstroom heb je meer kans op een vlamboog. Dat kan een schakelaar smelten. Maar ik heb dan ervaring in elektra en ging om een hele groep.

Die sensor hoort inderdaad tussen voeding en ledstrip. Meestal is geen probleem voor sensor om minimaal vermogen te schakelen.

Inschakelpiek geven meestal problemen als je hele Lichtgroepen hebt met meerdere drivers erop die je gelijktijdig schakelt. Meestal duurt zo'n piek 2micro seconde. Wat dan bijvoorbeeld ook kan is ze 1 voor 1 (bijvoorbeeld) inschakelen als je meer dan 7 drivers hebt.
Ze komen quasi naast de zekeringkast dus ik kan wel kiezen uit een aantal zekeringen om ze mee aan te hangen. Ben uitgekomen op 2x 185W, geeft me redelijk wat marge en waren maar even duur als de 150W versie. Nu nog de juiste LED strips kiezen :)

Edit: momenteel bij deze uitgekomen: http://neonica.eu/led-strip-5730-300-led-high-cri-90.html
Vind in geen enkele NL shop echt iets naar mijn zin en vaak staan niet alle specs vermeld (lumen, chip tyoe).

[ Voor 9% gewijzigd door WhiteDog op 28-12-2017 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Slonzo schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 13:35:
Kan iemand verklaren waarom deze Colordiode strip zogezegd niet gedimd kan worden?
Heb je nog zo'n Colordiode strip (CRI >=90) besteld uiteindelijk? Mijne kwam twee week terug binnen. Moest helaas wel invoerheffing betalen (18 euro nogwat). Uiteindelijke prijs van de LED-strip kwam daarmee op iets van €60 :-( Het licht heeft een mooie kleur, al had ik het zelf nog iets warmer verwacht. Het is eigenlijk een beetje dezelfde kleur als de LED-lampen van IKEA (LEDARE/RYET serie, of bijv. de strips die ze voor onder keukenkastjes verkopen).

Ander vraagje: waar halen jullie je voedingen voor een beetje betaalbare prijs? Voor deze LED-strip heb ik een 12V voeding nodig die zo'n 4-5A kan leveren. Vroeger haalde ik die nog wel eens voor een paar euro bij de kringloopwinkel (van een oud TFT-scherm ofzo) maar tegenwoordig kan ik die niet meer vinden, alleen maar van die voedingen van HP-printers die 30V bij 300mA leveren ofzo, heb je niks aan.

In China kopen is geen optie, ik koop geen hardware daar die rechtstreeks op 230V hangt i.v.m. brandgevaar (of het moet al flink door lygte-info.dk ofzo getest en veilig bevonden zijn).

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 07-01-2018 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

ThinkPadd schreef op zondag 7 januari 2018 @ 00:01:
Heb je nog zo'n Colordiode strip (CRI >=90) besteld uiteindelijk? Mijne kwam twee week terug binnen. Moest helaas wel invoerheffing betalen (18 euro nogwat). Uiteindelijke prijs van de LED-strip kwam daarmee op iets van €60 :-( Het licht heeft een mooie kleur, al had ik het zelf nog iets warmer verwacht. Het is eigenlijk een beetje dezelfde kleur als de LED-lampen van IKEA (LEDARE/RYET serie, of bijv. de strips die ze voor onder keukenkastjes verkopen).
Yup, zie hier ;)

Ondertussen heb ik wel gemerkt dat de strip op vol vermogen toch redelijk warm wordt, ondanks het alu profiel (een stuk warmer dan handwarm). Ik laat hem nu dus gewoon op ~70% vermogen branden (denk ik, als ik het opgenoemen vermogen bekijk). Geeft nog meer dan genoeg licht.

Ik hou zelf ook van warm licht, maar de mijne was voor in de keuken, dus de lichtkleur vind ik prima. Zou er misschien niet m'n hele keuken mee verlichten, maar in combinatie met de 2700k verlichting aan het plafond vind ik het zeker nog 'sfeervol' genoeg.
ThinkPadd schreef op zondag 7 januari 2018 @ 00:01:
Ander vraagje: waar halen jullie je voedingen voor een beetje betaalbare prijs? Voor deze LED-strip heb ik een 12V voeding nodig die zo'n 4-5A kan leveren. Vroeger haalde ik die nog wel eens voor een paar euro bij de kringloopwinkel (van een oud TFT-scherm ofzo) maar tegenwoordig kan ik die niet meer vinden, alleen maar van die voedingen van HP-printers die 30V bij 300mA leveren ofzo, heb je niks aan.

In China kopen is geen optie, ik koop geen hardware daar die rechtstreeks op 230V hangt i.v.m. brandgevaar (of het moet al flink door lygte-info.dk ofzo getest en veilig bevonden zijn).
Ik heb MeanWell voedingen, gewoon op Conrad gekocht. Ze zoemen wel een beetje als je gaat dimmen,dus best ergens inbouwen :) Maar verder zijn het goeie dingen, en niet te duur - voor een 12V 72W voeding leg je ~€20 neer.

[ Voor 11% gewijzigd door Slonzo op 07-01-2018 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Toevallig komt hij bij mij ook in de keuken. De voeding kan ik wegwerken in een koof, dus een beetje gezoem is niet erg, bedankt voor de tip van de MeanWell voeding. Ik kende het merk, maar wist niet dat ze zo betaalbaar waren. Dacht voor een dergelijke variant eerder aan 45 euro ofzo.

Temperatuur van de LED-strip zit ik ook nog een beetje mee. Heb de strip nog op m'n bureau liggen en heb hem nog niet uren aan gehad. Misschien toch maar kijken of ik ook een stripje aluminium o.i.d. op de koof kan plakken en daar de LED-strip weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:55
Edit: kan een mod deze verwijderen?

[ Voor 84% gewijzigd door peligro2k op 08-01-2018 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sw3ex
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-10-2021
Aan degene die zeggen dat de MeanWell voedingen zoemen bij het dimmen:
Is dit enkel bij fase snijding of ook met PWM dimmen?

Mijn thuis is waar mijn Stella staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-07 21:46
Ik ben bezig met het sfeer verlichten van mijn trap.

trap
trap4trap3trap2
trap1

Hiervoor heb ik reeds 17 led strips (2835 WW 120 leds/meter 24 VDC) van ca 95 cm die ik parallel verbindt. Ik ga hiervoor een meanwell voeding voor gebruiken, maar ik twijfel nog over de aansturing.

Ik heb gekeken in het Milight topic, wat me niet aanspreekt is dat de WIFI module contact zoekt met China. Ook kan ik de FUT052 nergens meer krijgen, terwijl ik wel 10 + Ampere nodig heb.

Wat ik eigenlijk wil is een simpele dimbare oplossing. Uit ervaring weet ik dat als het licht eenmaal goed staat dan kom ik er niet meer aan. Ik wil de voeding aan 230 zijde schakelen met een tijdklok, zodat de verlichting alleen aangaat als het donker wordt.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Moet het perse draadloos dan? Anders gewoon zoiets pakken uit China:

Afbeeldingslocatie: https://www.ledsrefresh.nl/UserFiles/Images/Original/LED-strip-dimmer-opbouw-draaiknop-12V-24V.jpg
Kost hooguit $5

Ik neem aan dat de voeding ook niet in het zicht komt en je dus ook wel ergens plek hebt om die dimmer weg te werken.

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 25-03-2018 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Ik gebruik deze voor 2 ledstrips in huis.
https://www.aliexpress.co...immer-5A/32825005762.html

Werkt perfect. Bewust hiervoor gekozen door het aantal hz. Geen flicker te zien en kost geen drol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 968933

hoi allemaal,

is er een leestrip controller die digitale led strips kan bedienen via google Assistant.
(digitale led strip betekent dat er meerdere kleuren per led strip kunnen worden weergeven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

@ThinkPad @Slonzo Wat apart dat jullie de strip geen warm genoeg licht vinden geven? Hebben jullie de warm wit of de super warm wit besteld? Warm wit zit rond de ~3000K zoals halogeen en super warm wit zit rond de 2600K~2800K dus meer in de buurt van een gloeilamp, daarvan heb ik de meeste en dat geeft naar mijn mening een zeer prettig warm licht.

Dus het verbaast me dat jullie die mening niet delen!

Nu ik toch post, het LED verlichting virus heeft mij ook weer te pakken en ben begonnen met het plan om een nieuwe WiFi dimmer te bouwen. Dit keer niet met 2 kanalen op 1Khz maar met 8 kanalen op 20Khz+ zodat het ook bij foto's en video gebruikt kan worden. Gaat allemaal nog wel eventjes duren, maar toch. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Quindor schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 12:52:
@ThinkPad @Slonzo Wat apart dat jullie de strip geen warm genoeg licht vinden geven? Hebben jullie de warm wit of de super warm wit besteld? Warm wit zit rond de ~3000K zoals halogeen en super warm wit zit rond de 2600K~2800K dus meer in de buurt van een gloeilamp, daarvan heb ik de meeste en dat geeft naar mijn mening een zeer prettig warm licht.

Dus het verbaast me dat jullie die mening niet delen!
Toch wel hoor ;) Mijn strip is 4000K, maar dat had ik bewust uitgekozen voor in de keuken. Een beetje 'natuurlijkere' lichtkleur, voor het eten. Kil wil ik 'm zeker niet noemen, maar zou geen 4000K gebruiken voor in de woonkamer (daar heb ik alles met de witspectrum Tradfri's, 2200K tot 4000K). Leuk voor overdag in de winter, maar niet voor gezellig 's avonds :)

Verschil tussen de Tradfri's (met CRI 80) op 4000K en de hoge CRI ColorDiode strip vind ik overigens wel merkbaar, de strip komt er duidelijk beter uit. Maar het zou natuurlijk evengoed kunnen dat dat gewoon aan de lichtintensiteit ligt; die kan ik niet matchen zonder te meten, daar heb ik echter de middelen niet voor.

[ Voor 15% gewijzigd door Slonzo op 06-04-2018 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Ah, ja, de neutral white zijn inderdaad niet heel warm te noemen. Ik gebruik ze zelf in de ruimtes waar ik veel opneem en daarvoor is het wel hele prettige verlichting! Ik ben bezig in mijn werk kamer en daar ga ik enkele stripjes verwerken in verschillende kleuren. :)

Ik heb in de aanloop naar de aanschaf van deze strips en de downlights vele verschillende varianten getest. Ik heb denk ik wel 5 of 6 verschillende merken strips bekeken en zo'n 13 verschillende downlights tot ik van beide varianten had die voldeden aan mijn wensen. Er is (Zeker in China) zeer veel bagger te koop waar letterlijk misselijkmakend licht uit komt. :r

Een voordeel wat ik in mijn opstelling heb is dat ik alles met DC aanstuur via mijn eigen dimmer, dus ik heb weinig last van verrotte circuits of dimmer incompatibiliteit zoals ik in het andere topic veel voorbij zie komen. Ook werkt mijn huidige versie van de dimmer op 1000Hz, dus ook geen flickering in real-life. Maar niet geschikt voor film doeleinden (gebruik ik een vermogen dimmer voor nu) maar dat hoop ik op te lossen met een nieuwe versie dimmer die meer dan 20Khz PWM gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Na de goede ervaring om met een GLEDOPTO (Zigbee, Tradfri, etc.) controller een goedkope RGB+CCT LED strip aan te sluiten toch maar eens verder gekeken wat er verder aan LED strips te krijgen is.

De kleuren namelijk van dat goedkope ding zijn nu niet echt goed:
  • RGB kleuren lijken totaal niet op de kleuren in de Tradfri App.
  • CCT kleur begin ergens rond de 3.000K, komt dus ook niet in de buurt van de warm-witte kleur (2200 - 4000K) van de Tradfri lampen.
Ik heb de volgende kunnen vinden die beter moeten zijn dan de Ali express meuk en redelijk in de buurt komen van de Tradfri White Spectrum lampen:Iemand ervaring met deze producten?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ook hier maar even mijn ervaringen delen. Momenteel hebben we wat aftanse kerstverlichting bij de TV liggen om beetje sfeer te creëren (idee van mijn vriendin ;)) En heb al een tijdje het idee om die te vervangen door wat ledstrips.

Aangezien ik al gebruik maak van Mi Light, wilde ik ook een Mi Light controller hebben. Daarnaast heb ik al RGB + CCT lampen, dus dit wilde ik voor de ledstrip ook graag hebben.

Ik heb dus het volgende besteld:
- Controller
- Voeding
- Ledstrip
- Kabel
- Connectoren (te groot)

Totale kosten +/- 40 euro.

Ik moet nog even kijken of die connectoren precies zijn wat ik zoek. (Ik moet een aantal keer de hoek om en de ledstrip wordt in twee stukken gehakt) maar dat zullen we wel zien en anders heb ik zo nieuwe besteld.

Edit: Links e.d. veranderd, gezien ik wat verkeerde dingen had besteld.

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 22-08-2019 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Ik heb een kleine strip met WS2812b leds besteld. Inmiddels aan de praat gekregen met een raspberry pi (met level shifter) en een demo programmaatje gerund, maar ik heb als doel om er een 16 x 16 pixels (of meer) display van te maken. Zou het tof vinden als ik hier afbeeldingen of gifjes op kan zetten.

Heeft iemand hier daar toevallig al ervaring mee?
Ik heb wel het e.e.a. gezien op github, maar dan moeten afbeeldingen m.b.v. coördinaten geprogrammeerd worden. Zou mooi zijn als er gewoon een pakketje is waar je dat mee kan doen via een web interface ofzo.

[ Voor 4% gewijzigd door FunFair op 23-07-2018 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1090807

*Knip*, nee verkoop via het forum of linken naar jouw advertenties is niet de bedoeling. Zie overigens ook Het algemeen beleid #achteraf

[ Voor 83% gewijzigd door Zeehond op 24-07-2018 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_koek
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-07 22:58
rens-br schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:19:
Ook hier maar even mijn ervaringen delen. Momenteel hebben we wat aftanse kerstverlichting bij de TV liggen om beetje sfeer te creëren (idee van mijn vriendin ;)) En heb al een tijdje het idee om die te vervangen door wat ledstrips.

Aangezien ik al gebruik maak van Mi Light, wilde ik ook een Mi Light controller hebben. Daarnaast heb ik al RGB + CCT lampen, dus dit wilde ik voor de ledstrip ook graag hebben.

Ik heb dus het volgende besteld:
- Controller
- Voeding
- Ledstrip
- Kabel
- Connectoren

Totale kosten +/- 40 euro.

Ik moet nog even kijken of die connectoren precies zijn wat ik zoek. (Ik moet een aantal keer de hoek om en de ledstrip wordt in twee stukken gehakt) maar dat zullen we wel zien en anders heb ik zo nieuwe besteld.
Hoe bevalt deze setup? Ik heb de zelfde strip op mijn shortlist staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Captain_koek schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 22:51:
Hoe bevalt deze setup? Ik heb de zelfde strip op mijn shortlist staan!
Ik heb zojuist de links aangepast, aangezien ik de verkeerde ledstrip en controller had besteld. De controller werkte niet samen met de afstandsbediening die ik al had (niet goed opgelet) en de ledstrip bleek alleen een CCT strip te zijn, zonder het RGB deel.

Toevallig heb ik gisteren alles geïnstalleerd. Dat was nog een hele klus. De ledstrip is namelijk maar 10mm breed, waardoor er geen connectoren voor te krijgen zijn (standaard maat is 12mm). Er moest dus gesoldeerd worden en dat was een priegelwerk.

Daarnaast is de ledstrip niet 90 graden te buigen (duh) en hebben de 6-aderige kabels daar ook moeite mee. Mijn tip is dus, ga op zoek naar een ledstrip van 12mm breed en zorg ervoor dat er connectoren voor te krijgen zijn, zodat het allemaal wat makkelijk is te installeren.

Over de RGB+CCT combinatie ben ik wel heel erg tevreden. De kleuren matchen met de al bestaande Mi Light verlichting en het integreert mooi met de afstandsbediening die ik al heb. Ik zal vanavond even een foto posten van het resultaat.

@Captain_koek zoals beloofd hierbij de foto's. Ik ben nog niet helemaal tevreden over het eindresultaat, onder de TV is het nu wel heel donker, maar ik heb nog een meter (o.i.d.) over, dus speel nog even verder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jtYWIpgAPBHpnP8MlWH3EZOX/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kHWWdKfaotOK8vpx64AYZPlU/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iJRs2arkWamuKWRdqLArveH8/medium.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door rens-br op 22-08-2019 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_koek
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-07 22:58
Hartelijk dank voor de tips en fotos! Ik zie nu dat ik een rgb ww strip had aangeklikt.. opzich ook goed als je overal maar de zelfde gebruikt..

Mooi geworden iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Captain_koek schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 21:52:
Hartelijk dank voor de tips en fotos! Ik zie nu dat ik een rgb ww strip had aangeklikt.. opzich ook goed als je overal maar de zelfde gebruikt..
Aan Cold white mis je eigenlijk toch niet echt, tenzij je een ziekenhuis wilt beginnen.
Mooi geworden iig!
Thanks!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-07 21:46
trap
trap verlicht voorzijdetrap verlicht achterzijde

Ik heb mijn trap inmiddels af. Ik voed de strips (17 led strips (2835 WW 120 leds/meter 24 VDC) van ca 95 cm) parallel en heb de voeding in een andere ruimte staan (kantoor). Nu heb ik een forse voeding 15A, die een ventilator heeft, en deze maakt behoorlijk lawaai, wat ik erg storend vind. Nu komt daarbij dat ik de leds alleen in de laagste dimstand (milight FUT036) gebruik. Met mijn energiemeter meet ik dan slechts 6,6 Watt opgenomen vermogen (230V). Ik ben niet van plan om de boel feller te laten schijnen, dus volgens mij kan ik af met een veel lichtere voeding.

Kan ik klakkeloos een veel lichtere voeding gebruiken, en wat gebeurd er als ik per ongelijk toch het dimmen ophef en de kraan dus vol open gooi? Brand dan mijn voeding meteen weg of levert deze dan niet meer dan ie volgens opgegeven vermogen kan? Ik zat te denken aan een Tafelnetvoeding, vaste spanning Mean Well GST60A24-P1J 24 V/DC 2.5 A 60 W, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Waah schreef op woensdag 9 maart 2016 @ 12:11:
Ik wil ook weer eens wat onmogelijks....

De bedoeling is om 8 zones te maken (evt later uit te breiden!) en deze via een harmony Remote (IR of RF) apart te laten schakelen. Probleem is alleen: Ik heb geen zin in 8 extra voedingen en stekkers weg te werken....

Weet iemand een controller/voeding waar je zoveel extra onderdelen mee kan bedienen? Of een simpele manier om hier een WS2812B ledstrip aan te koppelen en deze lokaal op de laten lichten?
Toevallig liep ik hier een tijdje terug ook tegenaan en ben ik er zelf hardware voor gaan ontwerpen. Ik heb voorheen QuinLED gebouwd en dat was een 2 kanaal-dimmer op basis van een ESP8266. Dus 2 kanalen (wit) die vervolgens via WiFi (en dus Domotica) aangestuurd kon worden. Het bordje is echter puur hardware dus je kunt er ook prima je eigen Arduino code op draaien.

Dat was 2016 maar inmiddels heb ik op enkele plekken behoefte aan meer kanalen, een hogere frequentie en nog wat andere wensen dus ik ben een 10 kanaals versie aan het ontwerpen. Dat lijkt precies te zijn waar je naar op zoek bent.

Ik heb nog geen officiële aankondiging gedaan omdat ik nog met prototypes bezig ben (van de meeste bordjes revisie 2 af inmiddels), hopelijk daar zeer binnenkort meer over!

Maar goed, dat is dus een 10 kanaals PWM dimmer (tot 150.000 Hz) waarbij je dus 1 voeding en controller kunt gebruiken om meerdere strips te voeden. Daarbij word je uiteraard wel beperkt door het maximale wattage wat je door de controller mag trekken, maar zeker met 24v LED strip is dat best behoorlijk.

Anyway, later meer over het nieuwe spul, de oude QuinLED bordjes kun je hier vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

526735

Misschien een domme vraag, maar als ik op AliExpress een NeoPixel kloon koop, hoe moet ik dan de voeding (is die überhaupt veilig?) erop aansluiten? Ik ga er vanuit dat je die connector er af moet halen en dan de 2 stroomkabels (hoe weet ik welke + en - zijn?) aan de strip moet solderen.

[ Voor 3% gewijzigd door 526735 op 03-09-2018 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

526735 schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:35:
Misschien een domme vraag, maar als ik op AliExpress een NeoPixel kloon koop, hoe moet ik dan de voeding erop aansluiten? Ik ga er vanuit dat je die connector er af moet halen en dan de 2 stroomkabels (hoe weet ik welke + en - zijn?) aan de strip moet solderen.
Normaliter zit er aan zo'n strip ook een "barrel" connector waardoor je de voeding op die manier kan doen. Verder hebben controllers vaak een poort voor zo'n 4 pin connector die je op het plaatje ziet en kun je apart de strip nog "bij voeden" met een barrel plug aangezien het hoge Amperage (vanwege het lage voltage) vaak niet veilig is om door een controller heen te trekken.

(Connector is een 4 pin JST meestal)

Overigens is SK6812 geen NeoPixel kloon maar een andere standaard die anders functioneert (en andere features heeft) en aangestuurd moet worden dus zorg dat de controller die je op het oog hebt dit type strip correct kan aansturen. Zelf gebruik ik voor bepaalde features (Hoge PWM frequentie bijvoorbeeld) APA102 digitale LED strips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo de C
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-07 14:07
Stomtoevallig tegen dit topic aangelopen en toch maar eens een vraagje stellen. Volgende week ga ik beginnen met een badkamer verbouwen en wil graag wat led verlichting wegwerken in de nieuwe badkamer. Het idee is om de nisjes te voorzien van een mini inbouwledje en led strips achter de spiegel en onder de wastafel te plaatsen. Alles bij voorkeur instelbaar wit of RGB.

Het geheel zou met afstandbediening te bedienen moeten zijn.

Nu kan ik voor de ledstrips alles wel vinden, bijvoorbeeld dit maar ik wil ook graag mini-spotjes in de nisjes kunnen bedienen. Het liefst zoiets als dit

Het is allemaal geen probleem om voedingen / controllers weg te werken maar ik begin een beetje de weg kwijt te raken in wat allemaal mogelijk is...

Weet iemand een systeem waar ik wat minispotjes en led strips kan combineren op 1 afstandsbediening/controllers met 4 afzonderlijk te bedienen groepen? Vind de mi-light afstandsbediening overigens ook wel mooi ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

526735

Quindor schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:41:
[...]

Normaliter zit er aan zo'n strip ook een "barrel" connector waardoor je de voeding op die manier kan doen. Verder hebben controllers vaak een poort voor zo'n 4 pin connector die je op het plaatje ziet en kun je apart de strip nog "bij voeden" met een barrel plug aangezien het hoge Amperage (vanwege het lage voltage) vaak niet veilig is om door een controller heen te trekken.

(Connector is een 4 pin JST meestal)

Overigens is SK6812 geen NeoPixel kloon maar een andere standaard die anders functioneert (en andere features heeft) en aangestuurd moet worden dus zorg dat de controller die je op het oog hebt dit type strip correct kan aansturen. Zelf gebruik ik voor bepaalde features (Hoge PWM frequentie bijvoorbeeld) APA102 digitale LED strips.
Volgens Adafruit gebruiken NeoPixels een WS2812, WS2811 of SK6812 controller, die allemaal hetzelfde protocol gebruiken. Overigens heb ik maar 1 meter nodig. Daarnaast is het protocol wat de strip gebruikt niet echt een probleem, aangezien ik een ESP8266 daarvoor ga gebruiken waarop ik zelf dan iets ga programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

526735 schreef op maandag 3 september 2018 @ 20:18:
[...]

Volgens Adafruit gebruiken NeoPixels een WS2812, WS2811 of SK6812 controller, die allemaal hetzelfde protocol gebruiken. Overigens heb ik maar 1 meter nodig. Daarnaast is het protocol wat de strip gebruikt niet echt een probleem, aangezien ik een ESP8266 daarvoor ga gebruiken waarop ik zelf dan iets ga programmeren.
Ah, dan zat ik er misschien naast, ik dacht dat SK's een ander protocol gebruiken maar dat het eventueel wel in dezelfde adafruit library zat! Ik probeer FastLED te gebruiken op mijn controllers en die ondersteund gelukkig praktisch alles en dat werkt prima op een ESP8266 inderdaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

526735

Quindor schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:01:
[...]

Ah, dan zat ik er misschien naast, ik dacht dat SK's een ander protocol gebruiken maar dat het eventueel wel in dezelfde adafruit library zat! Ik probeer FastLED te gebruiken op mijn controllers en die ondersteund gelukkig praktisch alles en dat werkt prima op een ESP8266 inderdaad. :)
SK6812 is gewoon een kloon van WS2812, met exact hetzelfde protocol. Het enige wat wel zo is, is dat ik voor een RGBW strip heb gekozen, wat net iets anders is en niet door FastLED ondersteund wordt, dus ik ga denk ik Adafruit's NeoPixel library gebruiken die dat wel ondersteund. Er is trouwens ook nog een kloon van APA102 genaamd SK9822.

Maar de software kant lukt mij echt wel, maar ik heb eigenlijk nog nooit iets met hardware gedaan.

• FranciscusK
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-06 08:52
Hoi,

In afwachting van een nog op te leveren nieuwbouwwoning, waarin ik graag zo veel mogelijk ledstrips zou willen verwerken, heb ik twee vragen, hieronder. Ze hebben eigenlijk te maken met de gevoeligheid van mijn vrouw voor kleurtemperatuur. Ze heeft het idee dat LED-verlichting nooit een warme/sfeervolle kleur kan hebben.

1) Weet iemand ergens een goede showroom waar je alle soorten strips kan bekijken? Het liefst op een plek zonder daglicht, zodat het ledlicht zonder verstoring gezien kan worden. Ik zou bijvoorbeeld wel het verschil willen zien tussen RGBW-strips en witte LEDs met een lage kleurtemperatuur.

2) Heeft iemand ervaring met deze strips: https://www.ledstripxl.nl...lame-wit-5-meter-24v.html? De kleurtemperatuur zou 2000K zijn, dat is behoorlijk laag, het zou in theorie goed warm/sfeervol moeten zijn.

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:53
Ik heb twee zigbee controllers op de kop getikt voor de aansturing van twee ledtrips. Kan ik uit de voeten met één voeding die ik dan parellel aansluit op de controller of moet elke controller apart aansluiten. En moet deze voeding constant aanstaan of kan ik deze schakelen op de één of andere manier ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

gassiepaart schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:09:
Ik heb twee zigbee controllers op de kop getikt voor de aansturing van twee ledtrips. Kan ik uit de voeten met één voeding die ik dan parellel aansluit op de controller of moet elke controller apart aansluiten. En moet deze voeding constant aanstaan of kan ik deze schakelen op de één of andere manier ?
Je vraag is heel generiek maar ik verwacht dat je de controllers prima op dezelfde voeding kunt aansluiten zolang het gecombineerde vermogen niet boven de 80% rating van de voeding uitkomt.

Of je het fijn vind om continu een voeding aan te hebben moet je zelf bepalen, neem daarbij de kwaliteit en de plek van de voeding in acht. Als de conclusie is dat je dat geen fijne gedachte vind (Goedkope Chinese voeding bijvoorbeeld) zet er dan een (relais) schakelaar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
Quindor schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:28:
[...]

Je vraag is heel generiek maar ik verwacht dat je de controllers prima op dezelfde voeding kunt aansluiten zolang het gecombineerde vermogen niet boven de 80% rating van de voeding uitkomt.

Of je het fijn vind om continu een voeding aan te hebben moet je zelf bepalen, neem daarbij de kwaliteit en de plek van de voeding in acht. Als de conclusie is dat je dat geen fijne gedachte vind (Goedkope Chinese voeding bijvoorbeeld) zet er dan een (relais) schakelaar voor.
Thanks, voeding zal een meanwell worden. Het continue aan laten lijkt mij eerder zonde van de stroom dan dat het een veiligheidsissue is. Echter hebben deze controllers geen mogelijkheid om zelf een relais aan te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

gassiepaart schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:07:
[...]

Thanks, voeding zal een meanwell worden. Het continue aan laten lijkt mij eerder zonde van de stroom dan dat het een veiligheidsissue is. Echter hebben deze controllers geen mogelijkheid om zelf een relais aan te sturen.
Meanwell heb ik persoonlijk wel vertrouwen in, hier in huis er enkele draaien die het al jaren zonder problemen doen! Qua stroom verbruik valt het uiteindelijk wel mee verwacht ik, 1w a 2w ofzo? Zou je moeten meten en dan moeten bepalen of het interessant is er een relais voor te zetten die bijvoorbeeld op gezette tijden automatisch schakelt of bijvoorbeelds zoiets als een goedkope Sonoff wat via een app of domotica systeem aan te sturen is. :)

Ik gebruik zelf mijn eigen QuinLED modules ook in combinatie met Meanwell voedingen en die verbruiken zo weinig stroom (1.2w bij elkaar voor 3 controllers en 2 voedingen) dat ik ze gewoon altijd aan laat staan.

[ Voor 11% gewijzigd door Quindor op 01-10-2018 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
Quindor schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:46:
[...]

Meanwell heb ik persoonlijk wel vertrouwen in, hier in huis er enkele draaien die het al jaren zonder problemen doen! Qua stroom verbruik valt het uiteindelijk wel mee verwacht ik, 1w a 2w ofzo? Zou je moeten meten en dan moeten bepalen of het interessant is er een relais voor te zetten die bijvoorbeeld op gezette tijden automatisch schakelt of bijvoorbeelds zoiets als een goedkope Sonoff wat via een app of domotica systeem aan te sturen is. :)

Ik gebruik zelf mijn eigen QuinLED modules ook in combinatie met Meanwell voedingen en die verbruiken zo weinig stroom (1.2w bij elkaar voor 3 controllers en 2 voedingen) dat ik ze gewoon altijd aan laat staan.
Nohgmaals bedankt _/-\o_ Voor die 1 a 2 w lijkt het me de moeite niet waard :P Misschien als tijd weer op mijn rug groeit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik wil 24m (2x 12m) 12v ledstrip(s) op een meanwel 12v 10A voeding aansluiten .. 50% is een WW strip en 50% digitale RGBW strip. voor de ruimte is dat WAY to much verlichting dus ik wil het zo progammeren dat ik niet beide strips op 100% ga draaien (115Watt max) het zal een of of situatie zijn de RGB is leuk voor effecten en de WW is de hoofdverlichting. ik wil het in een de vorm van een 8 (met het midden dubbel uitgevoerd zodat ik later nog een muurtje kan plaatsen zonder extra verlichting te hoeven plaatsen.

De voeding heb ik al op een dinrail, ..+ insteekblok om de strips apart te kunnen aansturen / verbinden ik heb speakerdraad 2x0,5mm2 om de + en - om de 2M de strip van spanning te voorzien (is dat goed?)

ik zit een beetje met draad(lengtes) en aansturing, het insteek blok komt in 1 hoek v.d kamer (6x2.5) wat ik graag zou willen .. is dat ik elk strip apart aan kan sturen c.q met elkaar kan linken (1 strip bestaat uit 1 a 2m dual aluprofiel met ww en RGB erin ieder apart aangestuurd)

Kortom ik bedoel dat ik zowel het begin en eind van een strip in een connector blok uit laat komen en zo door wat draadjes in het blok te verwisselen de werking van de lampen kan beinvloeden. Het is wat meer werk maar als dat betekend dat ik niet het plafond open hoef te trekken ben ik blij.

overgens voor de digitale ledstrip zou dit niet een issue zijn sinds elk ledje apart bestuurbaar is (toch?) maar opties hebben is goed :)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

vso schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 23:18:
Ik wil 24m (2x 12m) 12v ledstrip(s) op een meanwel 12v 10A voeding aansluiten
Damn it, nu baal ik dat mijn nieuwe website nog niet af is. Ik ben vanwege de nieuwe generatie QuinLED waar ik aan werk een nieuwe website aan het bouwen waar deze informatie allemaal op staat, in het Engels, maar toch.

Anyway, beknopt dan maar (alsof ik daar goed in ben). :+

2x 12m met een 12v 10A voeding gaat niet werken. Als eerste, mocht je alles nog moeten kopen, koop 24v LED strip, dit werkt efficiënter waardoor de dikte van je kabels (en kwaliteit van de strip) iets minder uitmaakt! Qua voeding ga je dus absoluut meer nodig hebben verwacht ik. Het is geen probleem dat eventueel met meerdere voedingen te doen en het in meerdere segmenten op te bouwen.

Verder, misschien dat je met 30LEDs/m strip er zou kunnen komen maar tegenwoordig heb je (en wil je) vaak 60LEDs/m of zelfs 120LEDs/m strip. Daarbij reken ik eventjes gemiddeld met 10w per meter, maar afhankelijk van de kwaliteit kan dat ook rustig oplopen tot 20w per meter. Dus 1x 12m zou daarmee al niet lukken met je huidige voeding. Verder zou ik altijd de stelregel vasthouden dat je nooit een continu load op je voeding legt van 80% of hoger. Pieken is geen probleem, maar niet continu, Mean Well is goed, maar zelfs daarbij wil je niet 100% continu draaien.

Verder zul je, afhankelijk van de kwaliteit van de strip om een beetje egale verlichting te krijgen of in 2 meter stukken moeten werken of bijvoorbeeld in 5 meter stukken die je aan beide kanten voed, of liefst nog 3x (begin, midden en eind). Anders ga je op dat soort lange afstanden, zelfs met hoge kwaliteit 24v strip, te veel voltage drop krijgen en daardoor dus een verloop van licht intensiteit.

Verder, als je dit in een leef ruimte wil monteren, zorg minimaal voor CRI 90 strip. Goedkope LED rommel uit China krijg je voor primair leef ruimte verlichting spijt van naar mijn mening. Dat hoeft niet perse heel duur te zijn, redelijke strip heb je al voor zo'n 15 euro per 5m. Je voeding heb je al van een goed merk, dus dat zit goed (Behalve dan dat ik 24v zou gebruiken)!

Dan je digitale LED strip verhaal, een WS2812B of APA102 (raad ik persoonlijk aan) strip is over het algemeen 5v en niet 12v. Hiervoor geldt ook absoluut dat je om een 5m strip op te kunnen hangen deze minimaal aan beide kanten zult moeten voeden. Zo lang je RGB gebruikt (en niet constant wit maakt) zal dat wel genoeg zijn.

Alles in Alu profielen monteren is top, dat verlengt de levensduur (en voornamelijk licht output over die levensduur) aanzienlijk!

Speakerdraad van 0,5mm kan niet heel veel stroom transporteren. Zeker voor lange afstanden moet je eigenlijk dikker wensen. Op 24v gaat het al beter dan 12v maar bijvoorbeeld voor de digitale 5v strip is 0,5mm voor enige afstand echt veel te dun. Wat je wel moet gebruiken ligt een beetje aan de situatie maar ik grijp zelf vaak terug naar solide 2.5mm2 kabel zoals je ook voor normale stroom gebruikt. Dat kun je redelijk goedkoop in bulk kopen en heeft meer dan genoeg koper voor de meeste toepassingen.

Qua aansturing, voor de digitale LED strip heb je een controller nodig, dat kan op vele manieren. Ik ben hier zelf de QuinLED-Dig-Uno en QuinLED-Dig-Hexa voor aan het ontwikkelen. Die maken gebruik van een ESP32 waar je dus software matig nog wel wat mee zal moeten. Veelal wordt het in combinatie met bijvoorbeeld Home Assistant gebruikt waarin je dan via een browser op je PC of op je telefoon het patroon wat je op dat moment wilt kunt kiezen. Voor Digitale LED strip wil je normaal gesproken wel 1 lange string (afhankelijk van de hoeveelheid LEDs moet je kijken welk type je moet nemen) maar die zul je ook op verschillende punten "bij" moeten voeden zodat alles correct blijft werken. Qua effecten is 1 lange string iig het leukst.

De normale LED strip zul je ook willen dimmen en aan/uit schakelen verwacht ik. Persoonlijk heb ik daar de QuinLED OG ooit voor ontwikkeld, dat is een WiFi gestuurde 2 kanaals dimmer, maar ook daarvan ben ik bezig met enkele nieuwe bordjes. Voor dit hoef je echter niet perse met een controller te gaan werken maar wil je enigszins kunnen dimmen en het aan sturen zonder steeds met draadjes te zitten prutsen is dat naar mijn mening wel sterk aan te raden! Het dan automatiseren via Domotica zitten we uiteraard voor op Tweakers.net 8)

P.s. Zoals ik begrijp heb je een open plafond? Dat zou ideaal zijn, daar zou je dan bijvoorbeeld een QuinLED-Deca neer kunnen leggen, die heeft 10 kanalen zodat je 10 verschillende segmenten via kabels over je plafond zou kunnen aansluiten bijvoorbeeld!

Mocht je verder gevoelig zijn voor "knipperend licht" dan is het aan te raden daar je producten goed op uit te zoeken. Met dit soort strip is het niet te voorkomen om PWM te gebruiken (over het algemeen). Dat doen mijn dimmers ook, maar mijn nieuwe dimmers kunnen dat bijvoorbeeld tot 300.000Hz waar commerciele vaak rond de 100Hz zitten wat naar mijn mening veel te laag is.

Ik plug als laatste nog eventjes mijn nieuwste video daarover.

Overigens, je plan klinkt leuk, ik bedoel puur te helpen met een uitvoering waar je uiteindelijk ook echt blij van word! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dank voor het meedenken, leuk om te lezen en niks verkeerd aan je post IMHO, laat me even reageren

Helaas ik heb wel de benodigde 12m per ledstring in huis, de planning tot nu toe
- 4x 2m (in de lengte v.d kamer)
- 4x 1m (in de breedte v.d kamer)
Ik heb nu 2x "diamant" 6watt "tl" balkjes als tijdelijke LED verlichting op zolder wat eigenlijk al genoeg licht geeft. (let wel het is nu nog een "donker hol" gezien je best wel wat isolatie en andere meuk ziet.. ik vermoed dat als alles netjes afgegips en geverft is dat dit veel lichter aan zal doen.

Ik weet ook nog niet exact hoe en wat, maar op basis van de bestaande verlichting schat ik zo in dat de "115" Watt die ik berekend heb, enorme overkill zal zijn kwa verlichting en is met 20/30 Watt mijn verlichtingsdoel bereikt. het plavond is 6m x 2,5m en vloer oppervlak is 6m x 3.5m als alles af is. en de splitsing ligt net niet in het midden (scheelt 50cm ofzo) maar doet voor dit verhaal niet veel ter zake.

Terugkomend op de 115W, dat is mijn max, maar voor gebruik wil ik software matig de max zetten op 90W en hoe dat over de strings verdeeld word ligt aan de "gebruiker" en ik hoop zelfs dat 60W al meer dan zat is (dan zet ik de limiet daarop)
De RGBWW strip is eigenlijk bedoeld voor leuke effecten (added bonus) en stel de WW strip geeft te weinig licht dan zou de RGBWW "bijspringen" maar dat is de theorie nu nog praktijk >:)
maar wegens opaal/melk plexiglas in de strip zal ik het niet redden met 20watt en dus is meer al noodzakelijk

Over je kabel dikte hmm als ik het goed heb bedoel je "schakeldraad" wat in de DHZ toko iets dunner is dan de standaard bruin,blauw of aarde draad. In caravan's/auto's jagen ze rustig 140Watt (13.8v x 10A) door de bedrading heen (binnen en buiten verlichting + waterpomp) ik zeg niet dat het wijsheid is maar je snapt hopenlijk de insteek ;) samen met dat ik niet van plan ben meer als 100Watt erover heen te duwen.
overgens als de kabelgoten het aankunnen dan wellicht toch gewoon beter draad puur toekomst gericht.

Het dimmen en knipperen .. kan ik dat met 1 Quin board ? ik weet niet of ik last heb van knipperingen (aka 100mhz) maar meer mhz lijkt mij beter zeker als je in een PWM meer granulariteit krijgt.

ik ga nog even kijken, mocht je nog (lange of kort) opmerkingen hebben voel je niet gehinderd _/-\o_

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

vso schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 08:57:
[...]
Dank voor het meedenken, leuk om te lezen en niks verkeerd aan je post IMHO, laat me even reageren
Bedankt! Ik kom soms wat betweterig over, maar dat is iig niet de insteek! :)

Qua design ligt het er denk ik vooral aan hoe je dat voor je ziet. Ik design over het algemeen naar "wat het aankan". Als je de verlichting dus op 100% kunt zetten, maar je bedrading of voeding is daar niet op berekend, dan keur ik dat eigenlijk automatisch af. Echter vind ik het daarbij ook logisch dat als je 28,8W per meter LED strip hebt dat 99% van de tijd het niet op dat vermogen zal draaien. Sterker nog, in mijn eigen situaties heb ik eigenlijk op alle plekken er een meter tussen zitten en waar een 150w voeding aan hangt verbruik ik tijdens normale verlichting scenario's zo'n 5w tot 10w. Echter op sommige momenten ook wel eens 30w tot 50w als ik wel wat meer licht nodig heb. Het gaat er vooral over dat het niet doorfikt als er toch meer word gevraagd (of eventueel wat mis gaat).

Maar dat is een design keuze, hoeven we niet allemaal hetzelfde over te denken. :)

Digitale LED strip voor kleuren is eigenlijk nooit RGBW(W) maar alleen RGB. Het wit wat hieraf komt is ook niet echt mooi als verlichting. Je hebt wel Analoge RGBW(W) strip, maar die is niet per pixel adresseerbaar. dus daar moet je een keuze tussen maken. Verder verwacht ik dat een fatsoenlijke witte strip zoveel licht geeft dat je daar echt niets aan te kort gaat komen, sterker nog, dimmen is over het algemeen een noodzaak.

Daarover gesproken. Ja, zeker met de nieuwe QuinLED bordjes kun je dat allemaal prima aansturen. Dan moet je wel aan de gang met Domotica (zoals bijvoorbeeld Home Assistant)! Maar bijvoorbeeld de QuinLED-Deca heeft 10 afzonderlijke kanalen die je kan instellen qua aan of uit of een dim niveau. En heeft verder leuke dingen zoals dat je kunt aangeven wat de tijd moet zijn tussen het wisselen van niveau's voor mooi aan en uit faden, etc. Afhankelijk van de gevraagde frequentie gaat dat op 256 nivo's (300kHz) of 4096 nivo's (40kHz). Daar kom je qua instel mogelijkheden iig niets aan de te kort.

Als je met segmenten van 1m a 2m gaat werken zou juist 10 kanalen wel leuk zijn, kun je ze allemaal apart bedienen. Daar moet je dan echter qua bekabeling wel uit komen! Als je dat inderdaad in het plafond kunt verstoppen zoals je aangaf moet dat prima te doen zijn. Ik hoop de hardware van de dimmers (zit op revisie 4 inmiddels) en bijbehorende website met enkele weken af te hebben. :)

Maar goed, QuinLED is niet de enige oplossing, dat kan namelijk een hobby projectje opzich zijn, als je met knoppen en gewoon aan/uit wilt werken zijn daar ook manieren voor te verzinnen. Maar nogmaals, veelal wil je LED strip kunnen dimmen vanwege de enorme hoeveelheid licht die eraf komt, de levensduur (warmte) en het verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Quindor schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 12:30:
[...]

Bedankt! Ik kom soms wat betweterig over, maar dat is iig niet de insteek! :)
* vso ziet het als hulpvaardig het ligt aan de persoon wat die er mee doet

ps je plugt je eigen product wel erg ;) maar geeft niet ik ga daar wel eens naar kijken
Qua design ligt het er denk ik vooral aan hoe je dat voor je ziet. Ik design over het algemeen naar "wat het aankan". Als je de verlichting dus op 100% kunt zetten, maar je bedrading of voeding is daar niet op berekend, dan keur ik dat eigenlijk automatisch af. Echter vind ik het daarbij ook logisch dat als je 28,8W per meter LED strip hebt dat 99% van de tijd het niet op dat vermogen zal draaien. Sterker nog, in mijn eigen situaties heb ik eigenlijk op alle plekken er een meter tussen zitten en waar een 150w voeding aan hangt verbruik ik tijdens normale verlichting scenario's zo'n 5w tot 10w. Echter op sommige momenten ook wel eens 30w tot 50w als ik wel wat meer licht nodig heb. Het gaat er vooral over dat het niet doorfikt als er toch meer word gevraagd (of eventueel wat mis gaat).

Maar dat is een design keuze, hoeven we niet allemaal hetzelfde over te denken. :)

Digitale LED strip voor kleuren is eigenlijk nooit RGBW(W) maar alleen RGB. Het wit wat hieraf komt is ook niet echt mooi als verlichting. Je hebt wel Analoge RGBW(W) strip, maar die is niet per pixel adresseerbaar. dus daar moet je een keuze tussen maken. Verder verwacht ik dat een fatsoenlijke witte strip zoveel licht geeft dat je daar echt niets aan te kort gaat komen, sterker nog, dimmen is over het algemeen een noodzaak.
Hier ga ik dus al van uit en vandaar een WW analoge strip als hoofd verlichting
zolder is test locatie en gezien het geen primair verblijf is (slaapkamer/woonkamer) gaat het wel goed komen

bedrading word een andere uitdaging apart aansturen zou mooi zijn maar helaas heb ik misschien niet de luxe om kabels per strip aan te leggen naar 1 central punt (iets met puntje van planning van dit..)
overgens is het niet onmogelijk maar hmmmm ..

Ik ga eerst de strips en kabelgoten bevestigen voordat het gips ertegenaan komt maar zoveel keuze in 10mm kabelgoten heb je ook weer niet.

Betreft beperken van stroomverbruik ik denk dat ik dat software matig ga beperken door iets te schrijven dat bij 100% van strip A (zeg 60W) strip B maar 50% krijgt als dat nodig is ..
Ik moet alleen nog wel een 2de voeding scoren om dit te testen :)
Daarover gesproken. Ja, zeker met de nieuwe QuinLED bordjes kun je dat allemaal prima aansturen. Dan moet je wel aan de gang met Domotica (zoals bijvoorbeeld Home Assistant)! Maar bijvoorbeeld de QuinLED-Deca heeft 10 afzonderlijke kanalen die je kan instellen qua aan of uit of een dim niveau. En heeft verder leuke dingen zoals dat je kunt aangeven wat de tijd moet zijn tussen het wisselen van niveau's voor mooi aan en uit faden, etc. Afhankelijk van de gevraagde frequentie gaat dat op 256 nivo's (300kHz) of 4096 nivo's (40kHz). Daar kom je qua instel mogelijkheden iig niets aan de te kort.

Als je met segmenten van 1m a 2m gaat werken zou juist 10 kanalen wel leuk zijn, kun je ze allemaal apart bedienen. Daar moet je dan echter qua bekabeling wel uit komen! Als je dat inderdaad in het plafond kunt verstoppen zoals je aangaf moet dat prima te doen zijn. Ik hoop de hardware van de dimmers (zit op revisie 4 inmiddels) en bijbehorende website met enkele weken af te hebben. :)

Maar goed, QuinLED is niet de enige oplossing, dat kan namelijk een hobby projectje opzich zijn, als je met knoppen en gewoon aan/uit wilt werken zijn daar ook manieren voor te verzinnen. Maar nogmaals, veelal wil je LED strip kunnen dimmen vanwege de enorme hoeveelheid licht die eraf komt, de levensduur (warmte) en het verbruik.
ik vind je website niet verhelderend .. (wellicht verbeterd in de nieuwe

Als gebruiker wil ik gewoon weten: Hoe de F.. ;) sluit ik elke strip(s) aan en hoe stuur ik ze aan .. en wat heb ik nodig
Weetje je verdwaald best wel in constante A en V en dan nog berekeningen .. laat staan het aansturen
Als je eenmaal in de materie zit dan zie je ook steeds meer het licht.

Neem nu Sonof producten .. ik koop er een paar op china.com website .. ik flash de boel met github meuk en vervolgens doe ik met domotica pakket x de boel besturen. voor digitale strips is het dus "voeding erbij" en 1 GPIO pin (met fastled-lib) kan je de string aansturen tot km's lang .. goed dan is voeding weer een uitdaging maar goed ..

Voor de analoge strip hmmm dan moet je nog een PWM dimmer ertussen vrotten .. welke ? hoe wat en waar?

maar goed zo kijk ik er tegen aan .. ben nog niet helemaal thuis .. (laat staan verdelen over kanalen hahahahaa

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Zonder dit verhaal nog veel langer te maken wilde ik opmerken dat ik ook bij leer. Enkele duidelijke voorbeelden qua bedrading en aansluit schema's zijn een goed idee. Gaat er op de nieuwe website iig komen! :D

Ik ben sowieso benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien bij je, hopelijk komen er wat foto's in the topic! :)

[ Voor 15% gewijzigd door Quindor op 05-10-2018 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Quindor schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:02:
[...]

Zonder dit verhaal nog veel langer te maken wilde ik opmerken dat ik ook bij leer. Enkele duidelijke voorbeelden qua bedrading en aansluit schema's zijn een goed idee. Gaat er op de nieuwe website iig komen! :D
Doe me aub een lol en zeg bv welke voeding je in welke geval je moet gebruiken ;) constant current, voltage oid .. wat je ook vaak mist is hoe je ledstrips bedraad en waar en hoe je een extra voeding er tussen mikt ..
Ik ben sowieso benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien bij je, hopelijk komen er wat foto's in the topic! :)
Ik zal van de week wel een foto maken van "start" (lees wat ik nu heb) .. maken

Als je vragen of meer wilt weten --> dm

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

vso schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 15:06:
[...]

Doe me aub een lol en zeg bv welke voeding je in welke geval je moet gebruiken ;) constant current, voltage oid .. wat je ook vaak mist is hoe je ledstrips bedraad en waar en hoe je een extra voeding er tussen mikt ..
--update
Euh, ik lees het net nog eens, maar je bedoelde eigenlijk niet dat ik het hier neer moest zetten. Oh well. :F

Dat is opzich vrij simpel!

Alle LED strips, op speciale varianten na, zijn CV (Constant Voltage). Het zijn voornamelijk COB LEDs die van CC (Constant Current) gebruik maken, dus LED strip mag je van CV uitgaan.

Extra voedingen erbij plaatsen gaat over het algemeen niet. Bij analoge LED strip hang je de voeding aan de dimmer en gaan er kabels vanuit de dimmer richting de LED strip + en -. Als ik zeg "dubbel aansluiten" dan bedoel ik daarmee dat je vanuit de dimmer zowel op de begin kant van de strip als aan de achterkant dezelfde aansluiting maakt.
Dus beide op dezelfde uitgang op je dimmer de + en - aansluiten. Op die manier komt alle stroom van 2 kanten de strip in, in plaats dat het volledig door je strip heen moet. De reden hiervoor is dat als je de strip aan 1 kant voed door het geringe koper in de strip je voltage in zakt na enkele meters wat een zichtbare verlaging van licht intensiteit geeft aan het einde van de strip. Door + en - vanuit je dimmer aan beide kanten van de strip aan te sluiten voorkom je dit zoveel mogelijk!

1m a 2m is meestal wel te doen met aan 1 kant voeden, 4m a 5m zul je aan beide kanten moeten voeden. Langer op nog meer punten.

*Voor analoge LED strip bestaan ook zogenaamde "boosters" die ook opnieuw stroom kunnen injecteren om zo je LED strip te verlengen. Zelf geen ervaring mee en ik verwacht dat dat ook niet zomaar met alle controllers en PWM frequenties compatible is!

Voor digitale LED strip geld alles qua + en - hetzelfde behalve dat het daarbij niet vanaf de controller maar rechtstreeks vanaf de voeding mag. Je hoort daarbij nog steeds maar 1 voeding te gebruiken en niet meerdere als het ook maar enigszins mogelijk is.

De Clock en Data pinnen sluit je maar aan 1 kant aan (er staan pijltjes op de strip).

Maar zoals gezegd, ik zal eens enkele tekeningen/diagrammen maken om het te verduidelijken! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik had bijna een paar meter WS2812 ledstrip besteld om een DIY Ambilight te maken op mijn PC*. Maar toen las ik hier dat er ook addressable RGBW strips zijn van type SK6812 en APA102. Is dit een verbetering voor zo'n Ambilight project, of is RGB dan genoeg?

Ik heb ze nog niet gezien als RGBW+CCT (met zowel CW als WW), dan heb je de ultieme addessable ledstrip lijkt me, (niet per se voor ambilight).

*Volgens deze pagina.
Daarbij wordt gebruik gemaakt van een Arduino met daarop dit script.

Edit 29-10-2018,
Ik heb maar gewone WS2812 ledstrip besteld, daarvan weet ik hoe ze werken.

[ Voor 6% gewijzigd door BounceMeister op 29-10-2018 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Deze led strips lijken me, met dank aan jouw review, wel wat!
Klopt het dat ze echter niet te verkrijgen zijn in CCT / dual white / regelbaar wit licht?

Verder spreekt de GLEDOPTO controller me wel aan. Handig om aan te sturen via bijvoorbeeld Home Assistant. Aangezien je er zelf nog een voeding op moet aansluiten lijkt me dit wel een veilige optie of zijn dit soort controllers toch te vermijden?
Je moet wel blijkbaar een keuze maken tussen een controller om te dimmen of de kleurtemperatuur te regelen, beiden samen kan niet? :|

[ Voor 40% gewijzigd door sloth op 29-10-2018 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

sloth schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 23:54:
[...]

Deze led strips lijken me, met dank aan jouw review, wel wat!
Klopt het dat ze echter niet te verkrijgen zijn in CCT / dual white / regelbaar wit licht?

Verder spreekt de GLEDOPTO controller me wel aan. Handig om aan te sturen via bijvoorbeeld Home Assistant. Aangezien je er zelf nog een voeding op moet aansluiten lijkt me dit wel een veilige optie of zijn dit soort controllers toch te vermijden?
Je moet wel blijkbaar een keuze maken tussen een controller om te dimmen of de kleurtemperatuur te regelen, beiden samen kan niet? :|
Klopt, althans, ik heb nog geen Colordiode/Hoog CRI strips gezien met CCT. RGB+CCT met een hoge CRI ben ik ook nog niet tegengekomen, wel goedkopere strip (hoewel RGB+CCT in 1 chip erg duur is!). Persoonlijk zou ik dan overwegen om RGB en daarnaast een CCT of zelfs 2 aparte strips wit te nemen, veelal ben je dan niet eens duurder uit en heb je sowieso meer licht opbrengst. Je moet dan alleen wel een profiel kwijt kunnen waar 2 of 3 strips in kunnen (3cm breed).

Qua controller heb ik niet zoveel ervaring met andere controllers dan mijn eigen QuinLED's. Dat ding lijkt me verder best aardig! Met de nieuwe versies van QuinLED is RGB+CCT geen probleem om aan te sturen, ik weet alleen niet of Home Assistant dat ook al kan. Hoe dan ook is het dan een software zaak en geen hardware zoals bij MiLight en dergelijke. Maar QuinLED is wel wat meer hobby om te bouwen dus daar moet je zin in hebben. :)

(Zo te zien kan esphomelib (wat ik gebruik op mijn bordjes in combinatie met Home Assistant) het iig wel! (https://esphomelib.com/es...mponents/light/rgbww.html)

[ Voor 5% gewijzigd door Quindor op 29-10-2018 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Dank je voor je reactie.
Net weer gezocht, jammer dat er zo weinig keuze in CCT met hoge CRI is :(

Ik heb wel de plaats om 2 led strips naast elkaar te plakken (1 strip is ongeveer 1 cm breed, toch?). Maar voor 10 meter 24v WW + 10 meter 24v CW ben je bij Colordiode al snel 140 EUR kwijt. Deze 2600k WW 24v led strip heeft ook maar 90 leds per meter, die wat jij had getest 300 toch? Maar die is dan weer 12 volt, lijkt me geen aanrader voor lange afstanden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

sloth schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:33:
Dank je voor je reactie.

Ik heb wel de plaats om 2 led strips naast elkaar te plakken (1 strip is ongeveer 1 cm breed, toch?). Maar voor 10 meter 24v WW + 10 meter 24v CW ben je bij Colordiode al snel 140 EUR kwijt. Deze 2600k WW 24v led strip heeft ook maar 90 leds per meter, die wat jij had getest 300 toch? Maar die is dan weer 12 volt, lijkt me geen aanrader voor lange afstanden :/
Excuses, ik had geen highlight gezien!

De juiste strip vinden kan enorm lastig zijn, de gemiddelde strip is 10mm breed inderdaad. Houd er wel rekening mee dat je LED strip altijd in een aluminium profiel monteert aangezien deze anders zijn hitte niet kwijt kan.

LED strip heb je in 30, 60, 90 en 120 LEDs/m vaak. Ik gebruik tussen de 90 en 120 voor het mooiste effect inderdaad.

Colordiode strip is niet goedkoop maar wel echt geweldige LED strip die ook zonder teveel issues op lager vermogen vrij lang kan worden omdat er zeer veel koper in de strip verwerkt zit. Eventueel kun je ook naar deze kijken, maar dan zul je wel moeilijker moeten doen qua kabels en dergelijke omdat de strip van wat mindere kwaliteit is (nog steeds veel beter dan het goedkope spul).

En altijd 24v nemen, dat bespaart je veel koppijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Mars Warrior

Earth, the final frontier

sloth schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:33:
Dank je voor je reactie.
Staat hier misschien nog wat bij waar je wat mee kunt: Mars Warrior in "[LED] Strips, drivers"

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felixwouters
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-04 19:34
Ben met een leuke verbouwing bezig en wil graag ledstrips gaan gebruiken vooral wit zonder RGB.

Zouden deze ledstrips die ik op ALI heb gevonden wat zijn?
https://nl.aliexpress.com....8148356.4.17fd1b06oafZs7

ze schrijven dat de CRI >95 is wat normale wijze zeer goed is.

Ik vraag me alleen af of 60 warm-wit leds per meter en 60 koud-wit leds per meter voldoende lichtopbrengst is. Ze schrijven in de omschrijving dat elke led 6/8 lumen aan licht geeft is dit voldoende om een massagesalon van 4 meter bij 7 meter van licht te voorzien?

Mijn tweede punt / vraag waar ik mee zit is: Wat is het grote voordeel van 12V / 24V led t.o.v. 220 volt led lampen of 220 volt ledstrips?

[ Voor 9% gewijzigd door Felixwouters op 11-11-2018 04:59 ]

• Quindor

Quindor

Felixwouters schreef op zondag 11 november 2018 @ 03:04:
Ben met een leuke verbouwing bezig en wil graag ledstrips gaan gebruiken vooral wit zonder RGB.

Zouden deze ledstrips die ik op ALI heb gevonden wat zijn?
https://nl.aliexpress.com....8148356.4.17fd1b06oafZs7

ze schrijven dat de CRI >95 is wat normale wijze zeer goed is.

Ik vraag me alleen af of 60 warm-wit leds per meter en 60 koud-wit leds per meter voldoende lichtopbrengst is. Ze schrijven in de omschrijving dat elke led 6/8 lumen aan licht geeft is dit voldoende om een massagesalon van 4 meter bij 7 meter van licht te voorzien?

Mijn tweede punt / vraag waar ik mee zit is: Wat is het grote voordeel van 12V / 24V led t.o.v. 220 volt led lampen of 220 volt ledstrips?
Poeh, 8$ voor 5 meter CCT LED strip en die moeten >95 CRI hebben? Die vind ik wat lastig te geloven, de goedkoopste strips van alles wat ik getest heb (niet CCT) was rond de 15$ en die waren aardig. Maar, testen is weten en voor die prijs lijkt me dat zeker verstandig.
Uiteindelijk gaat het niet perse puur om de CRI waarde maar of jij het fijn licht vind en objecten niet raar verkleurd (vanuit jouw optiek). Echter in een massagesalon is huidskleur belangrijk lijkt me en dat is juist waar je met goedkope LEDs op stuk loopt, de kleur rood. Mijn budget topper (~15$ voor 120 LEDs/m in 1 kleur) vind je op deze pagina onderaan, wat ik normaal gebruik kom je eerst tegen. ;)

6/8 lumen per LED en je hebt er 120 (of eigenlijk 60) geeft ~480 lumen, dat is niet heel erg veel per meter. Mijn favoriete strip van op de pagina hierboven doet 2000 lumen/m (en dat is wel aardig veel dan weer). Maar dat beperkt ik vervolgens naar gelang de situatie met dimmers.

12v tegenover 24v sta ik zeer sterk in het 24v kamp. Principe is simpel, met lange LED strips (langer dan 2m) simpel aangesloten (stroom injecteren vanaf 1 kant) loopt je op 12v sneller tegen problemen aan dan op 24v. De koper paden op het PCB hebben een beperkte dikte (zeker van goedkope Chinese strips) waardoor je vrij sterke weerstand hebt wat zich translatie in "Voltage Drop" en warmte. Dat betekend als je een goedkope strip pakt en je voedt bijvoorbeeld 12v in dat in slechte gevallen na 5m je nog maar 9v over hebt, dat komt neer op 25% verlies van voltage. LEDs kunnen daar slecht tegen en moeten met het juiste voltage aangestuurd worden. Ook ga je dat duidelijk zien dat het einde van de strip steeds dimmer en dimmer eruit gaat zien of zelfs verkleurt licht af gaat geven.

Doe je hetzelfde met een exact dezelfde strip maar die voor 24v geconfigureerd is en je gaat van 24v naar 21v dan heb je daarop 12,5% verlies wat het probleem half zo klein maakt! Als je vervolgens zaken wilt gaan doen zoals dubbel voeden of kabels naar de LEDstrip toe wilt gebruiken (voeding en dimmer in de meterkast) kun je met dunnere kabels ook weer verder komen, etc.

Er zitten verder geen nadelen aan behalve dat je voeding en eventuele dimmer het ook moet ondersteunen. Ik heb daar hier ook een artikel over geschreven, maar die moet nog een keertje een re-work hebben.

Ervaring met 230v LED strip heb ik niet, ik denk daarbij iig wel aan dat deze ten alle tijden volledig afgeschermd in een silicone huls moet zitten (normale 12v/24v LED strip aanraken is niet zo'n probleem en vele contact punten zijn exposed) en het gebruik van een dimmer gaat lastig worden. Met een silicone huls eromheen is koeling weer een issue (LED strip altijd in een Alu profiel monteren!).

[ Voor 11% gewijzigd door Quindor op 22-11-2018 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-07 16:08
Dank voor alle waardevolle informatie @Quindor. Op zoek naar achtergrondinfo over LED strips kwam ik bij jouw YouTube videos en deze post terecht. Wellicht kun je me helpen met het volgende.

In een fotostudio/kantoor wil ik LED strips hangen in een aluminium profiel. NB: we gebruiken de LED verlichting eigenlijk alleen als werkverlichting, voor de foto's hebben we flitsers en dan gaat de verlichting uit. Echter, de CRI van de LED verlichting is wel enigszins belangrijk om de te fotograferen objecten goed te kunnen beoordelen. Temperatuur dus ongeveer daglicht.

Daarnaast zijn wij wel van een feestje. Daarom hadden we het idee om de LED strips ook in RGB uit te voeren. Dit alles te koppelen met een slimme controller en hoppa :+ Even een paar dagen AliExpress bekeken en kwam uit op RGBCCT LED strips.

Maar toen bekeek ik deze YouTube video van jou en begon ik te twijfelen of dat wel zo'n goed idee is. Zo'n gecombineerde LED strip is altijd een compromis. Dus nieuwe plannen: twee LED strips in één profiel (wellicht ook aan één controller).

Ben je het eens met die aanpak en heb je wellicht nog tips en trucs?

Uiteraard gaan we voor 24V (de strips zullen ongeveer 4,5 meter lang worden) en we hebben een Zigbee controller op het oog om een koppeling met Hue te maken. Overigens heb ik jouw controller nog niet bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

@oscar Leuke plannen en blij te horen dat mijn filmpjes en informatie daar wat bij hebben kunnen helpen!

Qua keuzes, ik zelf zou niet voor lage CRI licht gaan waar het een ander doel heeft dan accentverlichting (net als RGB). Om bij te werken, wonen, etc. raad ik sterk aan LED verlichting te nemen met een hoge CRI waarde, dus inderdaad, ik zou geen RGB+CCT strip nemen maar een RGB en Losse witte strip.

Deels vanwege de kleur van het licht maar ook vanwege de hoeveelheid licht output. Van een RGB+CCT strip is dat gemiddeld erg laag, voor puur wit kom je dan op ~5w per meter wat in de praktijk niet genoeg licht geeft om een kamer te verlichten. De hoge CRI LED strip die ik aanraad van Colordiode gebruikt in de 120LED/m configuratie 28.8w per meter! Dat is dan weer veel te fel maar daar koop je uiteindelijk een dimmer voor, de efficiëntie van die strips is namelijk wel goed, er komt alleen echt een gigantische bak licht vanaf. Houd daar dus ook rekening mee, de eene LED strip is niet de andere, ook al zien ze er ongeveer hetzelfde uit of hebben ze zelfs dezelfde LEDs, dat wil niet zeggen dat de hoeveelheid licht die ze opbrengen hetzelfde is!

4,5 Meter strip is aan de lange kant. Met slechte/normale kwaliteit ga ik liever niet langer dan 2 meter en met de Colordiode strips (die VEEL meer koper bevatten) kun je het wat langer rekken maar dan zou ik alsnog sterk overwegen om het in 2 delen op te splitsen of dubbel te voeden (aan beide kanten van de strip). 24v Colordiode strip heeft na 2,5m een voltage drop van 24v naar 23v. Met goedkope strip is dat helaas nog veel meer.

Qua profiel gebruik zelf deze 30x30mm Alu profielen, daar kun je makkelijk 2 strips (of meer) in kwijt! (Ze zijn ook te krijgen in 2.5m uitvoering!)

Mijn controller hoeft overigens helemaal niet, zeker niet als je al Philips Hue spullen in huis hebt en daar op verder wilt. Mijn nieuwe controllers zijn vooral handig in combinatie met Home Assistant en als je een hoge PWM waarde wilt om bij te filmen of je DIY leuke vind, er tegelijk wat sensors aan wilt koppelen, etc.

Maar hoe dan ook, ziet er allemaal goed uit! Als tip, hoewel je Meanwell voedingen op Aliexpress kunt kopen zijn ze tegenwoordig ook te krijgen bij Conrad, voor Nederlandse mensen raad ik dat aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Wat voor connectors gebruiken jullie om hoeken te overbruggen (twee stukken strips met elkaar verbinden dus), of solderen jullie gewoon zelf aan de contactpunten?

Ik heb even gezocht en las dat je sowieso moet opletten de goede breedte te bestellen (10mm).
Deze van conrad lijken me wel wat omdat je er ook gewoon een stukje kabel bij krijgt en ze snel te leveren zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel &#039;ns wat

(overleden)
sloth schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 23:18:
Wat voor connectors gebruiken jullie om hoeken te overbruggen (twee stukken strips met elkaar verbinden dus), of solderen jullie gewoon zelf aan de contactpunten?

Ik heb even gezocht en las dat je sowieso moet opletten de goede breedte te bestellen (10mm).
Deze van conrad lijken me wel wat omdat je er ook gewoon een stukje kabel bij krijgt en ze snel te leveren zijn.
Ik heb bij de aanleg van ledverlichting op m'n slaapkamer van die quick-connectoren gebruikt en kan je zeggen dat die na verloop van tijd problemen krijgen.
'k Raad je daarom echt aan om je strips deftig te solderen ipv met die connectors te gaan klooien.
Ik ben laatst nog beziggeweest op een ladder in rare hoeken gewrongen de boel te solderen,
en wil je die rotklus besparen.
Mijn soldeerkunsten beginnen en houden op bij het aan mekaar kliederen van 2 stukjes kabel met tin,
dus echt moeilijk is het niet, tenminste als het allemaal netjes voor je op tafel ligt;
bovenop een ladder, 'Neo uit de Matrix'-gewijs achterover leunend soldeerpadjes proberen te raken met 'n bedrade Weller-bout maakt 't wat uitdagender.

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dodge_911 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 00:16:
[...]

Ik heb bij de aanleg van ledverlichting op m'n slaapkamer van die quick-connectoren gebruikt en kan je zeggen dat die na verloop van tijd problemen krijgen.
'k Raad je daarom echt aan om je strips deftig te solderen ipv met die connectors te gaan klooien.
Ik ben laatst nog beziggeweest op een ladder in rare hoeken gewrongen de boel te solderen,
en wil je die rotklus besparen.
Mijn soldeerkunsten beginnen en houden op bij het aan mekaar kliederen van 2 stukjes kabel met tin,
dus echt moeilijk is het niet, tenminste als het allemaal netjes voor je op tafel ligt;
bovenop een ladder, 'Neo uit de Matrix'-gewijs achterover leunend soldeerpadjes proberen te raken met 'n bedrade Weller-bout maakt 't wat uitdagender.
achteraf gezegd .. ik zou je USB soldeerbout adviseren .. veel lichter/makkelijker mee te werken :)
en voor 5,- zou ik ze niet laten liggen.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Dank je voor het advies @dodge_911.
Inmiddels dan maar snel zelf met de soldeerbout aan de slag gegaan. Valt wel wat op aan te merken (op z'n zachtst gezegd ;)) maar goed, het werkt wel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TFWAgm0.jpg?2

Volgende wat ik wil aanpakken zijn aluminium profielen met opale afdekking. Ook is dit 'maar' een ledstrip met 14W/m en 120 led/m, ik vind ze erg fel.

Ik heb een niet standaard profiel maat van 135 cm nodig. Makkelijkste lijkt me dan om een 2m te kopen, en deze dan in te korten. Zou je dit op maat in een bouwmarkt kunnen laten zagen of zelf met een ijzerzaag met een behoorlijke afwerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Core2016
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-11-2021
Ik heb een vraag, ik denk dat het hier thuis hoort

De bedoeling is dat ik bij een vriend wat led moet gaan solderen. Hij wil 35 meter hebben rond zijn plafond.
Er is daarvoor 35 meter 60LED smd5050 Ledstip 24v 14.4w per meter aangeschaft.

P = ( 14.4 * 35 ) = 504
U = 24
I = 504/24 = 21 + 10% (overhead) = 23.1

Er is een DMX Dimmer die 20A gevoed is om met een y splitsing 2 * 10 meter ledstrip te sturen.
Na 10 meter word deze 2 losse strips versterkt door 2 repeaters die paralel aangesloten zijn op een andere 20A voeding om de laatste 2x 7.5 meter de voeden na de repeater.

Klopt mijn idee/berekening en is dit mogelijk?
// Ja is mogelijk. Ik heb het via een andere weg op gelost.

[ Voor 4% gewijzigd door Core2016 op 06-03-2019 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1191708

Ik zie deze ledstrip een aantal keer langskomen hier. Weet iemand of deze dimbaar is? Ik kan het niet uit de omschrijving halen.

https://m.nl.aliexpress.c...13972345&productSubject=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 18:59

Nox

Noxiuz

sloth schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 21:07:
Dank je voor het advies @dodge_911.
Inmiddels dan maar snel zelf met de soldeerbout aan de slag gegaan. Valt wel wat op aan te merken (op z'n zachtst gezegd ;)) maar goed, het werkt wel.

[Afbeelding]

Volgende wat ik wil aanpakken zijn aluminium profielen met opale afdekking. Ook is dit 'maar' een ledstrip met 14W/m en 120 led/m, ik vind ze erg fel.

Ik heb een niet standaard profiel maat van 135 cm nodig. Makkelijkste lijkt me dan om een 2m te kopen, en deze dan in te korten. Zou je dit op maat in een bouwmarkt kunnen laten zagen of zelf met een ijzerzaag met een behoorlijke afwerking?
IJzerzaag + vijl en je komt er wel :)

Even een crosspost:

Ik wil wat hobby'en met digitale RGB ledstrips (liefst ook digitale CCT) en nu zijn er hele mooie te vinden bij onze chinese grootgrutters.

Echter zijn deze allemaal 5V en dat is op zijn zachtst gezegd... vervelend. Alles met een beetje lengte kan je afschrijven. Een metertje naast de voeding gaat, maar buiten dat heb je enorme voltage drops. 12v is er met een beetje moeite te krijgen maar zijn vaak max. 60 leds de meter en wat oudere chips.

Zou je de power-lijnen van meerdere strips in serie kunnen plaatsen? Bijv. 24v en dan 5 strips in serie? Datalijnen blijven wel gewoon as usual. Maar dan heb je niet die enorme voltage drop als je een 5m strip koopt :P
Anoniem: 1191708 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 21:59:
Ik zie deze ledstrip een aantal keer langskomen hier. Weet iemand of deze dimbaar is? Ik kan het niet uit de omschrijving halen.

https://m.nl.aliexpress.c...13972345&productSubject=-
Met PWM zou deze dimbaar moeten zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Nox op 14-03-2019 23:35 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1191708

Dank je Nox. Ga ik daar naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
  • Laatst online: 03-07 20:00
Hallo,

Ik heb aardig wat van dit topic doorgelezen, maar kom er niet helemaal uit. Wat we hier gaan doen is met een 'koof' rondom het plafond van de kelder een ledstrip aanbrengen voor indirect sfeerlicht. Idee is dat deze geactiveerd wordt door de 'slimme stekker' van Ikea die weer aan Google Home verbonden is. So far so good.

Echter, voor dit soort indirect sfeerlicht (is niet de main source van licht, er zullen ook meerdere spotjes in het plafond zitten), welke ledstrip is dan aan te bevelen. Ik wil gewoon een goede egale oplossing. Echter, wordt me niet duidelijk voor deze exacte toepassing hoeveel units per meter nodig zijn. Ook op Ali gekeken, maar twijfel er over gezien de kwaliteit uit die hoek vaak (maar niet altijd) te wensen over laat.

Kleur is optimaal, echter zou van hard wit licht naar warm licht ook voldoende zijn. Helaas is dit via Ikea Tradfri lijn nog niet te leveren :-/.

Anyways, een linkje naar een goede fit of iets qua info van een kenner hieromtrent zou top zijn. Voor de hoeken denk ik dat deze connectors verder prima zullen zijn: https://www.conrad.nl/p/c...-50080004-50080004-183186

Thanks!

Edit: ik kom voor nu uit op een Zigbee oplossing die door mn tradfri en dus Google Home aangestuurd moet kunnen worden icm RGBWW ledstrips 120 per meter:

- € 10,46 36% Off | DC12V LED strip 5050 RGB RGBW RGBWW 96 LEDs/m, 120 LEDs/m 5 M Hoge Helderheid 5054 LED Strip Licht Ijsblauw, Koud wit, Warm wit
https://s.click.aliexpress.com/e/bD1NXbnw
- € 21,37 51% Off | GLEDOPTO ZIGBEE Led Controller RGB + CCT WW/CW zigbee controller LED DC12-24V LED strip controller zll app controller RGBW rgb
https://s.click.aliexpress.com/e/b63OEyXm

Iemand ervaring mee? Laat mijn ervaring hier wel achter als ze binnen zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Joppiesaus2 op 05-05-2019 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:32

QuasaR

One ring to rule them all

Joppiesaus2 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:33:
Hallo,

Ik heb aardig wat van dit topic doorgelezen, maar kom er niet helemaal uit. Wat we hier gaan doen is met een 'koof' rondom het plafond van de kelder een ledstrip aanbrengen voor indirect sfeerlicht. Idee is dat deze geactiveerd wordt door de 'slimme stekker' van Ikea die weer aan Google Home verbonden is. So far so good.

Echter, voor dit soort indirect sfeerlicht (is niet de main source van licht, er zullen ook meerdere spotjes in het plafond zitten), welke ledstrip is dan aan te bevelen. Ik wil gewoon een goede egale oplossing. Echter, wordt me niet duidelijk voor deze exacte toepassing hoeveel units per meter nodig zijn. Ook op Ali gekeken, maar twijfel er over gezien de kwaliteit uit die hoek vaak (maar niet altijd) te wensen over laat.

Kleur is optimaal, echter zou van hard wit licht naar warm licht ook voldoende zijn. Helaas is dit via Ikea Tradfri lijn nog niet te leveren :-/.

Anyways, een linkje naar een goede fit of iets qua info van een kenner hieromtrent zou top zijn. Voor de hoeken denk ik dat deze connectors verder prima zullen zijn: https://www.conrad.nl/p/c...-50080004-50080004-183186

Thanks!

Edit: ik kom voor nu uit op een Zigbee oplossing die door mn tradfri en dus Google Home aangestuurd moet kunnen worden icm RGBWW ledstrips 120 per meter:

- € 10,46 36% Off | DC12V LED strip 5050 RGB RGBW RGBWW 96 LEDs/m, 120 LEDs/m 5 M Hoge Helderheid 5054 LED Strip Licht Ijsblauw, Koud wit, Warm wit
https://s.click.aliexpress.com/e/bD1NXbnw
- € 21,37 51% Off | GLEDOPTO ZIGBEE Led Controller RGB + CCT WW/CW zigbee controller LED DC12-24V LED strip controller zll app controller RGBW rgb
https://s.click.aliexpress.com/e/b63OEyXm

Iemand ervaring mee? Laat mijn ervaring hier wel achter als ze binnen zijn.
Heb je de spullen al binnen ? Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet. Ik ben van plan om een soortgelijk project te doen.

Daddy of 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
  • Laatst online: 03-07 20:00
QuasaR schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:22:
[...]

Heb je de spullen al binnen ? Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet. Ik ben van plan om een soortgelijk project te doen.
Yes is binnen, alleen nog niet in de muur geinstalleerd. 4 ledstrips besteld. 1 ervan om onduidelijke reden brand veel feller (hele ledje is actief terwijl als je goed kijkt met camera slechts de helft bij de andere 3). Dus eentje extra er gisteren bij gehaald. Foto van de setup: https://drive.google.com/...aneVfWmP/view?usp=sharing

Note: probleem met tradfri is nu dus dat de base niet goed omgaat met deze leds. Kleuren pakt hij niet. Wellicht ooit met een update. Sommige kleuren wit pakt hij wel en dimmen lukt ook. Dus pak voor nu zo'n setting. Wellicht dat ik een Hue base erbij ga kopen. Ik gebruik google home, dus sommige lampen gaan dan via Tradfri en sommige lampen via Hue wanneer je commando's aan Google Home geeft.

[ Voor 26% gewijzigd door Joppiesaus2 op 26-06-2019 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibriboy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-10-2024
Ik wil graag een Led strip plaatsten achter mijn bureau. Ik wil een RGBWW strip. Weet iemand welke Led strips van Aliexpress goed zijn en wat de strip verder allemaal moet hebben om goed te functioneren etc.

Is het trouwens ook mogelijk om de strip aan te laten gaan zodra ik de TV of PS4 aan zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wat is het doel, een ambilight-achtige costructie? Hoe lang moet de led-strip zijn? Als het een relatief kleine is zou je voor een USB-ledstrip kunnen gaan of eentje die je op de rgb header van je moederbord aansluit.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hopelijk t goede topic... ik heb in een afzuigkap (Wave Design) 3 led spots zitten en er daar nog 2 aangekoppeld. Dit verloopt via 2 drivers (1 ingebouwd in de behuizing van de kap en 1 die los ligt die de andere 2 aanstuurt). Op die losse staat dit:

Input: 220-240VAC 50/60Hz, 0.2A
Output: 0.30A, 50VDC

Input natuurlijk helemaal duidelijk maar de output vind ik vrij hoog. Ik zat namelijk te kijken of ik de 5 spots kan aansluiten op een Ikea Tradfri LED driver om zo de spots via de Hue app te bedienen (ipv de gare remote die bij de kap zit waar de verlichting altijd 100% aanspringt als je deze aandoet, oogverblindend :{ ). Nu lees ik dat er uit de Ikea driver 24V komt. Bij de extra driver (MRF-35-300-5PWM) zit ook nog een los kastje waar je dmv jumpers een soort moet aangeven hoeveel spots er aangesloten zijn en het mogen er maximaal 5 zijn. Betekent dit dan ruwweg dat de spots bijv 10V of 12V nodig hebben of moet ik niet zo simpel denken? Kort gezegd: ik probeer uit te zoeken of dit gaat werken.. iemand een hint om me verder te helpen? Moet ik er eens een draad uithalen en met een multimeter meten hoeveel volt erover heen gaat?

---

update: contact gehad met de leverancier van deze spots; zij bieden zelf ook een zigbee module en bijhorende driver. Is wel duurder dan zelfbouw maar voel me daar wel wat comfortabeler bij.

[ Voor 11% gewijzigd door Cartman! op 09-01-2020 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Quindor schreef op zondag 13 januari 2019 @ 23:48:
Mijn controller hoeft overigens helemaal niet, zeker niet als je al Philips Hue spullen in huis hebt en daar op verder wilt.
Welke oplossing is er om een 24 volt witte ledstrip aan een bestaande Philips Hue installatie te koppelen? Ik dacht aan zo’n Hue stopcontact, maar vroeg me af of het eenvoudiger of beter kan?

In het beste geval zou ik verschillende delen afzonderlijk willen kunnen aan/uit zetten aan de hand van een (meerdere) Philips Hue bewegingsdetector(s).
Pagina: 1 2 3 4 Laatste