sluiten

Uitnodiging gebruikerstest in Amsterdam

We zijn op zoek naar deelnemers voor een leuke gebruikerstest in het centrum van Amsterdam. Voor de test zoeken we gebruikers die veel gebruik maken van het forum. Het interview duurt ongeveer 45 minuten en voor je deelname krijg je €40,- vergoeding.

Heb je op dinsdag 11 oktober tijd om mee te doen (tussen 9:30 en 17:00)? Meld je dan aan voor de selectie en wellicht zien we je snel!

Aanmelden

Toon posts:

[LED] Strips, drivers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:44
Omdat je zoveel kan met Led strips, er veel verschillen zijn en voedingen etc. leek me het handig om hier een apart topic voor te hebben.

Je hebt ze vast wel eens gezien, Led strips. ze zijn er in veel soorten en maten en kleuren.

een paar populaire types:
3528
5050
5630

Die kan je in alle kleuren krijgen maar ook in RGB (met een controller aan te sturen)

Via onze chinese vrienden kan je de strips voor een prikkie kopen, vaak hele goede kwaliteit!

Maar met een led strip ben je er nog niet. Je hebt nog een Trafo nodig (AC naar DC). 12Volt of 24 Volt en daar heb je wel aardig wat amperé voor nodig.

1 meter 5050 warm wit (60 leds per meter) heeft bij 12 volt al 1 amperé nodig en dan moet je geen trafo nemen van 12watt want dan zit je op de maximale belasting van je trafo. Hou altijd een max van 80 % belasting van je trafo aan.
Koeling kan ook een optie zijn, er zijn speciale profielen waar de strips in kunnen en die kunnen de levensduur verlengen van de led's maar ook met een kapje het licht mooi verspreiden.

Bedoeling van het topic is ook om een beetje te showen waar je de strips voor inzet, welke strips en trafo, controller etc. gebruikt hebt.

Ik trap zelf af:

ik heb bij via Ebay al een RGB LED strip van 3 meter gekocht met een paar controllers. Een infrarood en 2 2,4 Ghz controllers. Hier zat ook een voeding bij maar toch heb ik nog niet zoveel vertrouwen in die dingen. Ik heb een simpele via conrad besteld.
RGB led: http://www.ebay.nl/itm/161255347539

inmiddels heb ik 5m 5630 liggen waarvan ik een aantal meter onder mijn hangkastje boven het aanrecht ga plakken voor extra licht. Pics volgen snel!

Ook is er 5m 5050 led strip onderweg.

Shoplijstje:
voeding: https://www.conrad.nl/nl/...2-vdc-2500-ma-792402.html
Ledstrips: http://www.ebay.nl/itm/161286417412
Heb ook nog een dimmer besteld, die zal ik nog even opzoeken.

[Voor 8% gewijzigd door Speedfightserv op 10-03-2015 08:32]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:18

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik gebruik EldoLed LinearDrive led-drivers om led-strips aan te sturen via dmx vanuit mijn domoticasysteem (gebaseerd op IP Symcon). Niet de goedkoopste oplossing maar dan heb ik wel volledig controle en super vloeiende fades. Bij mij werkt alles op 24V vanwege het geringere spanningsverlies. Als bekabeling gebruik ik 4x 1mm^2 of utp met twee paren per kleur en een gedeelde +.

De drivers hangen achter passieve 24V-voedingen uit de HLG-serie van Meanwell. De voedingen worden geschakeld door middel van relais. Nu gebruik ik nog mechanische relais maar ik heb solid state relais in bestelling die geschikt zijn voor de hoge inschakelstromen van de leds. Toen ik nog z-wave schakelactoren gebruikte gingen die de hele tijd stuk en bij de losse 16A relais die ik nu gebruik heb ik ook al eens een hangend relais gehad.

Hier een voorbeeld van wat ik er mee doe (led-strips in opstaande rand met een difussieplaat erop):

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

vso schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 11:37:
[...]

Ik ga in mijn nieuwe huis kijken of dit te doen is, maar ik vraag me af of de huiskamer te verlichten is met LED strips? ik wil eigenlijk indirect gaan verlichten, en genoeg licht opbrengst dat we de kamer volledig verlicht kunnen krijgen. Hebben jullie tips waar we op moet letten?
Ik gebruik thuis smalle rgb-led strips met een vermogen van 14W per meter en brede strips met een vermogen van 28W per meter. Als je er daar genoeg van gebruikt kun je er makkelijk een ruimte mee verlichten.

Als alternatief kun je powerleds gebruiken die je bijvoorbeeld in een armatuur voor een wandlamp of een vloerlamp verwerkt. De deel van mijn huis (een verbouwde boerderij) wordt verlicht door vloerspots waar 10W rgb powerleds in zitten. In totaal 10 stuks (vijf gebinten op een rij). Tevens wordt de nok verlicht met vier van deze 10W led-chips die op een heatsink bovenop de hanenbalken zijn gemonteerd. Bij elkaar zorgt het voor een goede basisverlichting voor een ruimte van ca. 16 meter diep. In zithoeken, tafels e.d. moet ik dan nog voor neutraal warmwit licht zorgen.

Zo zag het er vorig jaar uit:

In de keuken heb ik twee 12W rgb-leds (eigenlijk 4x 3W per lamp) in een AR111-armatuur. Dit was wel een dure kant-en-klare led-lamp van Artecta maar met een beetje huisvlijt bouw je zoiets zelf (pak een heatsink van ca 111mm doorsnee, monteer er led-chips op, bedenk iets om een te bevestigen in een AR111-armatuur, spuit het geheel eventueel in aluminiumkleur of whatever je mooi vindt):

Kleurenleds werken mijn inziens het mooist als je overgangen hebt tussen twee verschillende kleuren in dezelfde ruimte of een overgang van gekleurd licht naar warmwit licht op de plekken waar dat gewenst is (bijvoorbeeld aan tafel of boven een leesstoel).

[Voor 6% gewijzigd door Femme op 11-08-2015 17:14]

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Jochemd13 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 22:26:
[...]

Tnx :)
En als ik er 1 wil vastmaken en niet minimaal 100 ;)
"No solder rgb strip connector" als searchwords ingeven en een uurtje uittrekken om diverse Chinese webshops af te struinen, misschien eens te eBayen of 'n kijkje te nemen op AliExpress.

Heb vorig jaar mijn hele ledverlichtingsproject uit China gehaald en er wat over geschreven, maar daar staat weinig in over RGBstrips, omdat ik die toen nog niet had.
Ondertussen wel meer ervaring met RGB, RGBW en 6803 strips, maar er nog niet aan toegekomen om mijn guide aan te vullen.

[Voor 34% gewijzigd door dodge_911 op 11-08-2015 23:38]

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

FunFair schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 18:38:
[...]

Voor binnen is RGB echt afschuwelijk. Leuk voor een kinderkamer. In de huiskamer heb ik allemaal LED filament lampen van 2700k, die geven mooi warm licht. De meeste LED lampen vind ik echt te koud. Zoals de mi light warm white is zo'n 3000K en is niet gezellig boven de eettafel. Maar de kleur kun je corrigeren met een CTO lichtfilter zodat het naar inschatting 2500K wordt.
Juist rgb-leds bieden een prima mogelijkheid om warm gekleurd licht te gebruiken, maar dan moet je niet gaan proberen om het mooie warme witte licht van een gloeilamp of 230V halogeen na te bootsen (dat lukt toch niet in mijn beleving).

Ik gebruik rgb-leds thuis op deze manier:

In dit geval oranje licht met boven de wastafel een combinatie van warmwitte en amberkleurige leds. De overgangen tussen de verschillende kleuren maken rgb-verlichting juist erg mooi.

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:24
Bart0n schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:56:
Oke, na nog meer hebben ingelezen, heb ik nu het volgende in mijn winkelmand:
http://www.aliexpress.com...ed-strip/32229788668.html
http://www.aliexpress.com...4_71_72_73_74_75,201409_2

Nu ben ik alleen nog op zoek naar een voeding. Volgens mijn berekening heb ik voor deze LED strip van 10 meter 6A nodig (144/24=6).

Heeft iemand ervaring met een goede voeding hiervoor? Op internet kom ik prijzen van €15 t/m €100 tegen.
Die RGB controller is een rgbw variant. Weet je zeker dat je die wilt icm een RGB strip? Dan kun je namelijk geen wit licht meer creëren. Het zijn er ook 2 zo te zien,maar daar heb je niet 2 remotes voor nodig.

Voor voeding kun je voor een degelijk merk als Meanwell gaan. Denk dat je dan even duur uit bent als een adapter. Ik zou die strip van 10m overwegen om parallel te voeden.

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-10 13:47
Bart0n schreef op woensdag 16 september 2015 @ 20:56:
Oke, na nog meer hebben ingelezen, heb ik nu het volgende in mijn winkelmand:
http://www.aliexpress.com...ed-strip/32229788668.html
http://www.aliexpress.com...4_71_72_73_74_75,201409_2

Nu ben ik alleen nog op zoek naar een voeding. Volgens mijn berekening heb ik voor deze LED strip van 10 meter 6A nodig (144/24=6).

Heeft iemand ervaring met een goede voeding hiervoor? Op internet kom ik prijzen van €15 t/m €100 tegen.
Milight systeem is niet helemaal handig idd zoals hier al wordt gezegt.
Voeding is simpel via google Shopping maar geen chinese voedingen!

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Executor16 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 15:57:
[...]

Ja, dat weet ik, heb al zoveel milights in huis. Maar volgens mij heb je mijn vraag niet goed begrepen :P

Als ik 20 meter aan een wil aansluiten (zonder dat ik ze los van elkaar hoeft te kunnen bedienen) is het dan nog steeds beter om 4 aparte sets te maken (dus 4 controllers: op elke 5 meter 1) of 2 controllers van 24 volt en 2 x 10 meter. Of gewoon 1 lange ledstrip van 20 meter met om de 5 meter 1 amplifier (en aan het begin dus maar 1 controller).
Waarom die amplifier(s)? Gewoon langs twee kanten of om de 5m voeden, geen amplifiers nodig.
Ow, wacht RGBW, dan wordt 't wel een boeltje met kabels :) 24V en dan langs 2 kanten voeden denk ik dat nog haalbaar is.
Mij is altijd verteld dat als je van dezelfde voeding aftakt, je langs 2 kanten kan voeden. Nu,met RGBW worden dat dus 5 kanalen die je moet trekken, en dus nogal 'n gedoe met kabel. Maar, als je nou gewoon je 12/24V doortrekt, en aan elke kant een milight-rgbw-controller hangt, ozu dat dan in principe niet gewoon moeten werken op dezelfde basis als gewoon voeden van 2 kanten?

[Voor 27% gewijzigd door dodge_911 op 05-12-2015 22:53]

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:31
Ik denk dat de boordspanning met draaiende motor hoger is dan 24 volt. (running voltage is meestal 27 a 28 volt)
Dus te hoog voor de driver die je installeert. Of dat de oorzaak is weet ik niet, maar lijkt me een goeie verdachte.

[Voor 62% gewijzigd door blissard op 22-02-2016 00:11]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

doei

Nu weet ik niet hoe je het exact voor elkaar zou moeten krijgen, maar wat Blissard zegt klikt nogal logisch.
je zou je overspanning/onderspanning moeten reguleren.

niet meer aanwezig

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:25

pinda powerrr

Slow down...

Met dank aan dit topic, heb ik eindelijk ook een ledstrip projectje gedaan. Staan echt goede tips in!
Nu was ik al aardig bedreven in China shopping, dus dat was verder geen probleem 8)

Gebruikte spullen:
RGBW 5050 ledstrip

Controller RGBW + remote

5 pin bedrading

Ik heb na veel lezen de keuze gemaakt voor bovenstaande controller, omdat deze zowel de witte- als de gekleurde leds tegelijk kan aansturen. Ik begreep na veel lezen, dat de Mi light controller dit niet kan, dan is het óf wit, óf RGB. Met deze kan ik alles combineren.

Nu was de "solderless" connector niet echt de goede. De connector is breder dan de ledstrip, waardoor deze geen contact wilde maken. Uiteindelijk mijn "soldeerskills" maar even tevoorschijn gehaald en rechtstreeks op de strip gesoldeerd. Niet netjes, maar het werkt prima :P

Heb nu nog niet de juiste voeding er aan hangen, maar die wordt morgen besteld. Onderstaande foto's zijn met een voeding die maar 500mA geeft :X en dan al zulke resultaten! De voeding die ik ga bestellen geeft 5A af, dat zal vast wat beter zijn ;)

Verplichte plaatjes natuurlijk:

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:34

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Geen zin in solderen, plug en play - klinkt als Ikea. Kijk maar eens online naar de complete sets of losse onderdelen als de Ansluta transformator en Dioder setjes.Past aan en in elkaar als Lego.

Specs

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:25
Zelf ben ik nog geen WS variant met warm white tegengekomen, vandaar dat ik die SK noemde.

Klinkt leuk wat je wilt, maar ik vraag me af wat zoiets je oplevert aan "zuinigheid". Waarmee zou je die "locatiebepaling" willen doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:59
haaymaan schreef op maandag 13 maart 2017 @ 18:58:
weet iemand een leuk site waar ik (RGB CCT)(RGBWWCW) led strip kan vinden ...?
Ben er zelf ook naar op zoek, momenteel deze gevonden.
Heb je al wat gekocht, en zo ja: waar?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• haaymaan
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-09 20:57
Whazaer schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:43:
[...]

Ben er zelf ook naar op zoek, momenteel deze gevonden.
Heb je al wat gekocht, en zo ja: waar?
bedankt

ik heb nog via alibaba wat gevonden maar toch nog niet besteld .....

https://www.alibaba.com/p...00.7724838.0.0.NqaUfz&s=p

misschien wordt het na het vakantie :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:59
Bedankt! Heb vanmiddag via tweakers dezelfde gevonden en 5 meter besteld.

Zodra ik m heb laat ik weten of t wat is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jochemd13
SmokingSig schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 08:12:
Ik zou graag een LED strip onder mijn bed plaatsen. Het is dus we logisch dat dit niet de felste LEDs moeten zijn. Iemand een idee waar ik moet zoeken ?

Ik dacht hier aan: https://www.bol.com/nl/p/...uggestionType=typedsearch
Op AliExpress heb je genoeg ledstrip die veel goedkoper zijn, zelf heb ik wel een van de Action onder mijn bedrand maar ik heb zelf in totaal 15 meter ledstrip waarvan 5 meter van AE komt, en het verschil merk ik zelf niet tussen de dure en de goedkope.

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:39

Quindor

Switching the universe....

Zym0tiC schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:46:
Mogelijk dat iemand hier nog iets slims kan zeggen over een probleem dat ik ondervind met mijn LED verlichting. Vorige week een SMD 5050 led strip bij de MM gekocht om eens mee te experimenteren. Deze bevestigd aan de achterzijde(bovenste plank) van mijn TV meubel. De strip reflecteert tegen een witte wand op 5 cm afstand.

Overdag ziet het er perfect uit en heb ik niets te klagen. In de avond echter zijn wanneer de kleur ingesteld staat op een gemixte kleur en ik mijn hoofd beweeg terwijl ik naar het meubel kijk duidelijk de afzonderlijke RGB kleuren zichtbaar op de hoeken van de TV, playstation en plant die boven op het meubel staan. Alsof het licht door een prisma heen schijnt.

Zoals gezegd heb ik er overdag geen last van, het effect kan ik dan wel nabootsen door op de bank te zitten, hand 15 cm voor mijn hoofd te houden en mijn hand te bewegen. Langs mijn vingers zie ik dan duidelijk het effect wat ik normaal 's avonds waarneem.

Nu is mijn kennis van LED's nihil en een zoektocht op het internet leverde geen vergelijkbaar verhaal op. Heb een aantal kennissen mee laten kijken en ook hun zagen het. Mensen met bril of lenzen trouwens duidelijker dan geen dragers.

Is dit "by design" en stoor ik mij hier gewoon meer aan dan een ander? Of is de strip een maandagochtend gevalletje en heb ik pech gehad? Vind het niet erg om een nieuwe te kopen als ik maar zeker weet dat dit gaat werken.
Het ligt waarschijnlijk niet aan de LED strip maar aan de controller. Deze gebruik PWM om de kleuren een intensiteit te geven en dat gebeurt op een bepaalde frequentie. Als deze frequentie te laag is dan zie je dat inderdaad. Dan zul je op zoek moeten naar een controller die een hogere PWM frequentie gebruikt. Ik heb zelf QuinLED gebouwd om die reden, deze doet PWM op 1000Hz in plaats van 100Hz zoals vele andere. Hierdoor is het effect totaal niet meer zichtbaar. Deze is echter geen RGB dus niet geschikt voor jou toepassing. RGB of RGBW maakt daarin overigens niets uit, het zit in je controller.

Aangezien ik dan toch een reply type spam ik ook eventjes mijn laatste filmpje over dit onderwerp, WiFi bestuurbare en dimbare buitenverlichting voor aan het huis/in de tuin. En daarmee ook tegelijk een guide hoe je veel bestaande LED verlichting kunt converteren hiernaar. :P :9

[Voor 7% gewijzigd door Quindor op 24-10-2017 03:22]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, Mijn vakantie CampZone

• Jochemd13
@Novartis wat ik aanraad, heb je plattegronden? Zo ja, post deze en teken eventueel wat je al in gedachte hebt, zo kunnen we beter helpen.

Qua systeem raad ik Hue aan, waarom? Het is wellicht duur, maar super eenvoudig te gebruiken zonder enige kennis over hoe het werkt. Milight werkt dan wat ouderwetser en is naar mijn idee niet geschikt om op zichzelf goed te functioneren.

Kies trouwens altijd RGBWW over RGB, liever zelfs nog RGB+CCT waarbij je RGB met warm en koud wit kan mengen voor prettiger licht.

• Quindor

Quindor

ThinkPadd schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:41:
@Quindor Heb je nog een aanrader voor een LED-strip (+/- 2,5m) die fijn warmwit is?
Komt in de keuken te hangen, dus een beetje normale CRI is ook wel handig.
De strips die ik gebruik zijn van Colordiode, daarvan gebruik ik de 24 volt, 2835 chip versie met kleuren 2800K, 3200K en 4500K in de variant met 90LEDs/m (450LEDs voor 5 meter) door het huis. De 2800K variant (of zelfs 2600K-2800K) geeft ECHT warmwit, geen geel licht zoals je meestal ziet. Zeer vergelijkbaar met een gloeilamp.

Dat zijn LED strips waar in de LED veel rood voorkomt waardoor kleuren veel natuurlijker en prettiger ogen dan bij normale LEDs waar juist veel blauw in zit. Daarbij hebben ze ook een CRI van 90+ en gebruik ik de 4500K variant bijvoorbeeld als mijn video verlichting in mijn garage workshop! Daar zijn wel enkele voorbeelden van te vinden. ;)

Nadelen? Ze kunnen zeer fel worden (Ok, niet echt een nadeel) maar verbruiken dan ook ~20w per meter! Gedimd (QuinLED bijvoorbeeld) zijn ze goed onder controle te houden qua energie verbruik maar de gehele strip dimt niet als 1 cluster maar in meerdere groepjes over de hele strip. Dat zie je alleen op zeer lage dim niveaus en je rechtstreeks naar de strip kijkt, maar toch, persoonlijk vind ik het geen probleem. Gebruik je ze daadwerkelijk op hoog vermogen is koeling (Alu strip of iets dergelijks) zeker aan te raden. En zoals eigenlijk met elke strip, hoewel deze strips veel koper bevatten (ze zijn voelbaar zwaarder dan andere) is het nog steeds het beste ze aan beide kanten tegelijk te voeden als je ze langer maakt dan 2.5 meter bijvoorbeeld.

Vroeger waren ze op Aliexpress te vinden maar nu alleen nog op ebay voor zover ik weet: http://stores.ebay.com/colordiode/

--update
Het is natuurlijk qua witbalans lastig in te schatten, maar hier enkele voorbeeld foto's van de strip in gebruik:

[Voor 36% gewijzigd door Quindor op 06-11-2017 17:55]

• Quindor

Quindor

ThinkPadd schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:00:
@Quindor Super, dankjewel :) Die eerste foto (met rode wand) vertekent het beeld wel wat, maar de rest van de foto's geven wel een goed beeld.

Moet ik alleen nog even kijken waar ik een beetje fatsoenlijke 24V voeding vind. Heb je daar ook nog een tip voor toevallig :P ? Een betaalbare MeanWell ofzo?
In die eerste foto is het eigenlijk een paarse wand, die kleur klopt eigenlijk wel aardig? ;)

Ik gebruik Mean Well voedingen inderdaad, die zijn qua voeding zeker aan te raden echter als je er PWM achter gebruikt maken ze wel teveel herrie als ze niet in een kast zitten bijvoorbeeld. ;(

In vergelijking zijn ze ook niet heel erg duur als je meerekent dat je er meer kwaliteit voor krijgt, deze berekening heb ik vorig jaar ergens gemaakt:

Andere merken weet ik helaas ook zo niet, want het is of onbetaalbaar, of chinees spul. Qua 24V, het kan uiteraard ook in 12V maar dan moet je heel goed rekening gaan houden met lengtes en vanaf beide kanten voeden, etc.. Persoonlijk gebruik ik geen 12V LED strip meer om die redenen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Quindor schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:06:
[...]
Andere merken weet ik helaas ook zo niet, want het is of onbetaalbaar, of chinees spul. Qua 24V, het kan uiteraard ook in 12V maar dan moet je heel goed rekening gaan houden met lengtes en vanaf beide kanten voeden, etc.. Persoonlijk gebruik ik geen 12V LED strip meer om die redenen.
Ik denk dat ik voor deze ga: https://www.ebay.com/itm/...te-90leds-m-/121666571308

2600-2800K en dan op 12V. Het gaat om 2,3 a 2,4m. Als ik van beide kanten voedt (is prima te doen, moet de koof nog bouwen) dan durf ik dat wel aan. Voor lange lengtes is 24V beter geschikt denk ik :)

En 12V voedingen heb ik nog wel het e.e.a. van liggen, 24V niet.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:24
FunFair schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:22:
Ik wil in een kastje een led strip monteren, maar heb echt gruwelijke hekel aan flicker. Met een milight led strip module zie je het licht echt duidelijk flickeren zodra je onder de 75% komt. Ik heb begrepen dat dit door de PWM aansturing komt die te laag is.

Nu zat ik weer eens op ebay te koekeloeren en kwam ik dit ding tegen. https://www.ebay.nl/itm/M...m:m0rokXkCVs7f5ojuIfaM6Xw

Een dimmer die 10khz aansturing heeft. Zou ruim voldoende moeten zijn lijkt me zo. Heeft iemand ervaring hiermee? Het lijkt erop dat ze namelijk een PWM aansturing voor een motor gewoon verkopen alsof het voor LED is.
Heb dit ding via AliExpress gekocht voor €1,65 en vandaag binnen gekregen. Eenvoudige dimmer die super werkt! De camera ziet geen flicker en op het oog is het voor mij ook niet zichtbaar ondanks terugdimmen naar het minimum.van 5v. Je kunt er blijkbaar ook mee dimmen tot 3v (met een 12v Ledstrip) maar dat heb ik nog niet getest. Verschil is enorm vergeleken bij een milight Ledstrip controller. Daar zie je de flicker echt enorm bij lage dimstand.

Nu alleen nog een eenvoudig plastic doosje eromheen zodat het er wat degelijker uitziet. Heb er nog maar 2 gekocht voor nog een projectje.

Voor wie het interessant vind: Ultra DC motor PWM Governor 3V-35V Speed Switch Small LED Dimmer 5A
http://s.aliexpress.com/nqIbUfii
(from AliExpress Android)

[Voor 5% gewijzigd door FunFair op 21-11-2017 21:49]

• sw3ex
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-10-2021
Aan degene die zeggen dat de MeanWell voedingen zoemen bij het dimmen:
Is dit enkel bij fase snijding of ook met PWM dimmen?

Mijn thuis is waar mijn Stella staat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:29
Ik ben bezig met het sfeer verlichten van mijn trap.

trap
trap4trap3trap2
trap1

Hiervoor heb ik reeds 17 led strips (2835 WW 120 leds/meter 24 VDC) van ca 95 cm die ik parallel verbindt. Ik ga hiervoor een meanwell voeding voor gebruiken, maar ik twijfel nog over de aansturing.

Ik heb gekeken in het Milight topic, wat me niet aanspreekt is dat de WIFI module contact zoekt met China. Ook kan ik de FUT052 nergens meer krijgen, terwijl ik wel 10 + Ampere nodig heb.

Wat ik eigenlijk wil is een simpele dimbare oplossing. Uit ervaring weet ik dat als het licht eenmaal goed staat dan kom ik er niet meer aan. Ik wil de voeding aan 230 zijde schakelen met een tijdklok, zodat de verlichting alleen aangaat als het donker wordt.

Iemand tips?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Captain_koek schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 22:51:
Hoe bevalt deze setup? Ik heb de zelfde strip op mijn shortlist staan!
Ik heb zojuist de links aangepast, aangezien ik de verkeerde ledstrip en controller had besteld. De controller werkte niet samen met de afstandsbediening die ik al had (niet goed opgelet) en de ledstrip bleek alleen een CCT strip te zijn, zonder het RGB deel.

Toevallig heb ik gisteren alles geïnstalleerd. Dat was nog een hele klus. De ledstrip is namelijk maar 10mm breed, waardoor er geen connectoren voor te krijgen zijn (standaard maat is 12mm). Er moest dus gesoldeerd worden en dat was een priegelwerk.

Daarnaast is de ledstrip niet 90 graden te buigen (duh) en hebben de 6-aderige kabels daar ook moeite mee. Mijn tip is dus, ga op zoek naar een ledstrip van 12mm breed en zorg ervoor dat er connectoren voor te krijgen zijn, zodat het allemaal wat makkelijk is te installeren.

Over de RGB+CCT combinatie ben ik wel heel erg tevreden. De kleuren matchen met de al bestaande Mi Light verlichting en het integreert mooi met de afstandsbediening die ik al heb. Ik zal vanavond even een foto posten van het resultaat.

@Captain_koek zoals beloofd hierbij de foto's. Ik ben nog niet helemaal tevreden over het eindresultaat, onder de TV is het nu wel heel donker, maar ik heb nog een meter (o.i.d.) over, dus speel nog even verder:

[Voor 21% gewijzigd door rens-br op 22-08-2019 10:53]

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:29
trap
trap verlicht voorzijdetrap verlicht achterzijde

Ik heb mijn trap inmiddels af. Ik voed de strips (17 led strips (2835 WW 120 leds/meter 24 VDC) van ca 95 cm) parallel en heb de voeding in een andere ruimte staan (kantoor). Nu heb ik een forse voeding 15A, die een ventilator heeft, en deze maakt behoorlijk lawaai, wat ik erg storend vind. Nu komt daarbij dat ik de leds alleen in de laagste dimstand (milight FUT036) gebruik. Met mijn energiemeter meet ik dan slechts 6,6 Watt opgenomen vermogen (230V). Ik ben niet van plan om de boel feller te laten schijnen, dus volgens mij kan ik af met een veel lichtere voeding.

Kan ik klakkeloos een veel lichtere voeding gebruiken, en wat gebeurd er als ik per ongelijk toch het dimmen ophef en de kraan dus vol open gooi? Brand dan mijn voeding meteen weg of levert deze dan niet meer dan ie volgens opgegeven vermogen kan? Ik zat te denken aan een Tafelnetvoeding, vaste spanning Mean Well GST60A24-P1J 24 V/DC 2.5 A 60 W, bijvoorbeeld.

• Quindor

Quindor

gassiepaart schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:07:
[...]

Thanks, voeding zal een meanwell worden. Het continue aan laten lijkt mij eerder zonde van de stroom dan dat het een veiligheidsissue is. Echter hebben deze controllers geen mogelijkheid om zelf een relais aan te sturen.
Meanwell heb ik persoonlijk wel vertrouwen in, hier in huis er enkele draaien die het al jaren zonder problemen doen! Qua stroom verbruik valt het uiteindelijk wel mee verwacht ik, 1w a 2w ofzo? Zou je moeten meten en dan moeten bepalen of het interessant is er een relais voor te zetten die bijvoorbeeld op gezette tijden automatisch schakelt of bijvoorbeelds zoiets als een goedkope Sonoff wat via een app of domotica systeem aan te sturen is. :)

Ik gebruik zelf mijn eigen QuinLED modules ook in combinatie met Meanwell voedingen en die verbruiken zo weinig stroom (1.2w bij elkaar voor 3 controllers en 2 voedingen) dat ik ze gewoon altijd aan laat staan.

[Voor 11% gewijzigd door Quindor op 01-10-2018 15:47]

• Quindor

Quindor

vso schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 23:18:
Ik wil 24m (2x 12m) 12v ledstrip(s) op een meanwel 12v 10A voeding aansluiten
Damn it, nu baal ik dat mijn nieuwe website nog niet af is. Ik ben vanwege de nieuwe generatie QuinLED waar ik aan werk een nieuwe website aan het bouwen waar deze informatie allemaal op staat, in het Engels, maar toch.

Anyway, beknopt dan maar (alsof ik daar goed in ben). :+

2x 12m met een 12v 10A voeding gaat niet werken. Als eerste, mocht je alles nog moeten kopen, koop 24v LED strip, dit werkt efficiënter waardoor de dikte van je kabels (en kwaliteit van de strip) iets minder uitmaakt! Qua voeding ga je dus absoluut meer nodig hebben verwacht ik. Het is geen probleem dat eventueel met meerdere voedingen te doen en het in meerdere segmenten op te bouwen.

Verder, misschien dat je met 30LEDs/m strip er zou kunnen komen maar tegenwoordig heb je (en wil je) vaak 60LEDs/m of zelfs 120LEDs/m strip. Daarbij reken ik eventjes gemiddeld met 10w per meter, maar afhankelijk van de kwaliteit kan dat ook rustig oplopen tot 20w per meter. Dus 1x 12m zou daarmee al niet lukken met je huidige voeding. Verder zou ik altijd de stelregel vasthouden dat je nooit een continu load op je voeding legt van 80% of hoger. Pieken is geen probleem, maar niet continu, Mean Well is goed, maar zelfs daarbij wil je niet 100% continu draaien.

Verder zul je, afhankelijk van de kwaliteit van de strip om een beetje egale verlichting te krijgen of in 2 meter stukken moeten werken of bijvoorbeeld in 5 meter stukken die je aan beide kanten voed, of liefst nog 3x (begin, midden en eind). Anders ga je op dat soort lange afstanden, zelfs met hoge kwaliteit 24v strip, te veel voltage drop krijgen en daardoor dus een verloop van licht intensiteit.

Verder, als je dit in een leef ruimte wil monteren, zorg minimaal voor CRI 90 strip. Goedkope LED rommel uit China krijg je voor primair leef ruimte verlichting spijt van naar mijn mening. Dat hoeft niet perse heel duur te zijn, redelijke strip heb je al voor zo'n 15 euro per 5m. Je voeding heb je al van een goed merk, dus dat zit goed (Behalve dan dat ik 24v zou gebruiken)!

Dan je digitale LED strip verhaal, een WS2812B of APA102 (raad ik persoonlijk aan) strip is over het algemeen 5v en niet 12v. Hiervoor geldt ook absoluut dat je om een 5m strip op te kunnen hangen deze minimaal aan beide kanten zult moeten voeden. Zo lang je RGB gebruikt (en niet constant wit maakt) zal dat wel genoeg zijn.

Alles in Alu profielen monteren is top, dat verlengt de levensduur (en voornamelijk licht output over die levensduur) aanzienlijk!

Speakerdraad van 0,5mm kan niet heel veel stroom transporteren. Zeker voor lange afstanden moet je eigenlijk dikker wensen. Op 24v gaat het al beter dan 12v maar bijvoorbeeld voor de digitale 5v strip is 0,5mm voor enige afstand echt veel te dun. Wat je wel moet gebruiken ligt een beetje aan de situatie maar ik grijp zelf vaak terug naar solide 2.5mm2 kabel zoals je ook voor normale stroom gebruikt. Dat kun je redelijk goedkoop in bulk kopen en heeft meer dan genoeg koper voor de meeste toepassingen.

Qua aansturing, voor de digitale LED strip heb je een controller nodig, dat kan op vele manieren. Ik ben hier zelf de QuinLED-Dig-Uno en QuinLED-Dig-Hexa voor aan het ontwikkelen. Die maken gebruik van een ESP32 waar je dus software matig nog wel wat mee zal moeten. Veelal wordt het in combinatie met bijvoorbeeld Home Assistant gebruikt waarin je dan via een browser op je PC of op je telefoon het patroon wat je op dat moment wilt kunt kiezen. Voor Digitale LED strip wil je normaal gesproken wel 1 lange string (afhankelijk van de hoeveelheid LEDs moet je kijken welk type je moet nemen) maar die zul je ook op verschillende punten "bij" moeten voeden zodat alles correct blijft werken. Qua effecten is 1 lange string iig het leukst.

De normale LED strip zul je ook willen dimmen en aan/uit schakelen verwacht ik. Persoonlijk heb ik daar de QuinLED OG ooit voor ontwikkeld, dat is een WiFi gestuurde 2 kanaals dimmer, maar ook daarvan ben ik bezig met enkele nieuwe bordjes. Voor dit hoef je echter niet perse met een controller te gaan werken maar wil je enigszins kunnen dimmen en het aan sturen zonder steeds met draadjes te zitten prutsen is dat naar mijn mening wel sterk aan te raden! Het dan automatiseren via Domotica zitten we uiteraard voor op Tweakers.net 8)

P.s. Zoals ik begrijp heb je een open plafond? Dat zou ideaal zijn, daar zou je dan bijvoorbeeld een QuinLED-Deca neer kunnen leggen, die heeft 10 kanalen zodat je 10 verschillende segmenten via kabels over je plafond zou kunnen aansluiten bijvoorbeeld!

Mocht je verder gevoelig zijn voor "knipperend licht" dan is het aan te raden daar je producten goed op uit te zoeken. Met dit soort strip is het niet te voorkomen om PWM te gebruiken (over het algemeen). Dat doen mijn dimmers ook, maar mijn nieuwe dimmers kunnen dat bijvoorbeeld tot 300.000Hz waar commerciele vaak rond de 100Hz zitten wat naar mijn mening veel te laag is.

Ik plug als laatste nog eventjes mijn nieuwste video daarover.

Overigens, je plan klinkt leuk, ik bedoel puur te helpen met een uitvoering waar je uiteindelijk ook echt blij van word! :D

• vso
  • Niet online

vso

doei

Dank voor het meedenken, leuk om te lezen en niks verkeerd aan je post IMHO, laat me even reageren

Helaas ik heb wel de benodigde 12m per ledstring in huis, de planning tot nu toe
- 4x 2m (in de lengte v.d kamer)
- 4x 1m (in de breedte v.d kamer)
Ik heb nu 2x "diamant" 6watt "tl" balkjes als tijdelijke LED verlichting op zolder wat eigenlijk al genoeg licht geeft. (let wel het is nu nog een "donker hol" gezien je best wel wat isolatie en andere meuk ziet.. ik vermoed dat als alles netjes afgegips en geverft is dat dit veel lichter aan zal doen.

Ik weet ook nog niet exact hoe en wat, maar op basis van de bestaande verlichting schat ik zo in dat de "115" Watt die ik berekend heb, enorme overkill zal zijn kwa verlichting en is met 20/30 Watt mijn verlichtingsdoel bereikt. het plavond is 6m x 2,5m en vloer oppervlak is 6m x 3.5m als alles af is. en de splitsing ligt net niet in het midden (scheelt 50cm ofzo) maar doet voor dit verhaal niet veel ter zake.

Terugkomend op de 115W, dat is mijn max, maar voor gebruik wil ik software matig de max zetten op 90W en hoe dat over de strings verdeeld word ligt aan de "gebruiker" en ik hoop zelfs dat 60W al meer dan zat is (dan zet ik de limiet daarop)
De RGBWW strip is eigenlijk bedoeld voor leuke effecten (added bonus) en stel de WW strip geeft te weinig licht dan zou de RGBWW "bijspringen" maar dat is de theorie nu nog praktijk >:)
maar wegens opaal/melk plexiglas in de strip zal ik het niet redden met 20watt en dus is meer al noodzakelijk

Over je kabel dikte hmm als ik het goed heb bedoel je "schakeldraad" wat in de DHZ toko iets dunner is dan de standaard bruin,blauw of aarde draad. In caravan's/auto's jagen ze rustig 140Watt (13.8v x 10A) door de bedrading heen (binnen en buiten verlichting + waterpomp) ik zeg niet dat het wijsheid is maar je snapt hopenlijk de insteek ;) samen met dat ik niet van plan ben meer als 100Watt erover heen te duwen.
overgens als de kabelgoten het aankunnen dan wellicht toch gewoon beter draad puur toekomst gericht.

Het dimmen en knipperen .. kan ik dat met 1 Quin board ? ik weet niet of ik last heb van knipperingen (aka 100mhz) maar meer mhz lijkt mij beter zeker als je in een PWM meer granulariteit krijgt.

ik ga nog even kijken, mocht je nog (lange of kort) opmerkingen hebben voel je niet gehinderd _/-\o_

niet meer aanwezig

• vso
  • Niet online

vso

doei

Quindor schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 12:30:
[...]

Bedankt! Ik kom soms wat betweterig over, maar dat is iig niet de insteek! :)
* vso ziet het als hulpvaardig het ligt aan de persoon wat die er mee doet

ps je plugt je eigen product wel erg ;) maar geeft niet ik ga daar wel eens naar kijken
Qua design ligt het er denk ik vooral aan hoe je dat voor je ziet. Ik design over het algemeen naar "wat het aankan". Als je de verlichting dus op 100% kunt zetten, maar je bedrading of voeding is daar niet op berekend, dan keur ik dat eigenlijk automatisch af. Echter vind ik het daarbij ook logisch dat als je 28,8W per meter LED strip hebt dat 99% van de tijd het niet op dat vermogen zal draaien. Sterker nog, in mijn eigen situaties heb ik eigenlijk op alle plekken er een meter tussen zitten en waar een 150w voeding aan hangt verbruik ik tijdens normale verlichting scenario's zo'n 5w tot 10w. Echter op sommige momenten ook wel eens 30w tot 50w als ik wel wat meer licht nodig heb. Het gaat er vooral over dat het niet doorfikt als er toch meer word gevraagd (of eventueel wat mis gaat).

Maar dat is een design keuze, hoeven we niet allemaal hetzelfde over te denken. :)

Digitale LED strip voor kleuren is eigenlijk nooit RGBW(W) maar alleen RGB. Het wit wat hieraf komt is ook niet echt mooi als verlichting. Je hebt wel Analoge RGBW(W) strip, maar die is niet per pixel adresseerbaar. dus daar moet je een keuze tussen maken. Verder verwacht ik dat een fatsoenlijke witte strip zoveel licht geeft dat je daar echt niets aan te kort gaat komen, sterker nog, dimmen is over het algemeen een noodzaak.
Hier ga ik dus al van uit en vandaar een WW analoge strip als hoofd verlichting
zolder is test locatie en gezien het geen primair verblijf is (slaapkamer/woonkamer) gaat het wel goed komen

bedrading word een andere uitdaging apart aansturen zou mooi zijn maar helaas heb ik misschien niet de luxe om kabels per strip aan te leggen naar 1 central punt (iets met puntje van planning van dit..)
overgens is het niet onmogelijk maar hmmmm ..

Ik ga eerst de strips en kabelgoten bevestigen voordat het gips ertegenaan komt maar zoveel keuze in 10mm kabelgoten heb je ook weer niet.

Betreft beperken van stroomverbruik ik denk dat ik dat software matig ga beperken door iets te schrijven dat bij 100% van strip A (zeg 60W) strip B maar 50% krijgt als dat nodig is ..
Ik moet alleen nog wel een 2de voeding scoren om dit te testen :)
Daarover gesproken. Ja, zeker met de nieuwe QuinLED bordjes kun je dat allemaal prima aansturen. Dan moet je wel aan de gang met Domotica (zoals bijvoorbeeld Home Assistant)! Maar bijvoorbeeld de QuinLED-Deca heeft 10 afzonderlijke kanalen die je kan instellen qua aan of uit of een dim niveau. En heeft verder leuke dingen zoals dat je kunt aangeven wat de tijd moet zijn tussen het wisselen van niveau's voor mooi aan en uit faden, etc. Afhankelijk van de gevraagde frequentie gaat dat op 256 nivo's (300kHz) of 4096 nivo's (40kHz). Daar kom je qua instel mogelijkheden iig niets aan de te kort.

Als je met segmenten van 1m a 2m gaat werken zou juist 10 kanalen wel leuk zijn, kun je ze allemaal apart bedienen. Daar moet je dan echter qua bekabeling wel uit komen! Als je dat inderdaad in het plafond kunt verstoppen zoals je aangaf moet dat prima te doen zijn. Ik hoop de hardware van de dimmers (zit op revisie 4 inmiddels) en bijbehorende website met enkele weken af te hebben. :)

Maar goed, QuinLED is niet de enige oplossing, dat kan namelijk een hobby projectje opzich zijn, als je met knoppen en gewoon aan/uit wilt werken zijn daar ook manieren voor te verzinnen. Maar nogmaals, veelal wil je LED strip kunnen dimmen vanwege de enorme hoeveelheid licht die eraf komt, de levensduur (warmte) en het verbruik.
ik vind je website niet verhelderend .. (wellicht verbeterd in de nieuwe

Als gebruiker wil ik gewoon weten: Hoe de F.. ;) sluit ik elke strip(s) aan en hoe stuur ik ze aan .. en wat heb ik nodig
Weetje je verdwaald best wel in constante A en V en dan nog berekeningen .. laat staan het aansturen
Als je eenmaal in de materie zit dan zie je ook steeds meer het licht.

Neem nu Sonof producten .. ik koop er een paar op china.com website .. ik flash de boel met github meuk en vervolgens doe ik met domotica pakket x de boel besturen. voor digitale strips is het dus "voeding erbij" en 1 GPIO pin (met fastled-lib) kan je de string aansturen tot km's lang .. goed dan is voeding weer een uitdaging maar goed ..

Voor de analoge strip hmmm dan moet je nog een PWM dimmer ertussen vrotten .. welke ? hoe wat en waar?

maar goed zo kijk ik er tegen aan .. ben nog niet helemaal thuis .. (laat staan verdelen over kanalen hahahahaa

niet meer aanwezig

• dodge_911
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
sloth schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 23:18:
Wat voor connectors gebruiken jullie om hoeken te overbruggen (twee stukken strips met elkaar verbinden dus), of solderen jullie gewoon zelf aan de contactpunten?

Ik heb even gezocht en las dat je sowieso moet opletten de goede breedte te bestellen (10mm).
Deze van conrad lijken me wel wat omdat je er ook gewoon een stukje kabel bij krijgt en ze snel te leveren zijn.
Ik heb bij de aanleg van ledverlichting op m'n slaapkamer van die quick-connectoren gebruikt en kan je zeggen dat die na verloop van tijd problemen krijgen.
'k Raad je daarom echt aan om je strips deftig te solderen ipv met die connectors te gaan klooien.
Ik ben laatst nog beziggeweest op een ladder in rare hoeken gewrongen de boel te solderen,
en wil je die rotklus besparen.
Mijn soldeerkunsten beginnen en houden op bij het aan mekaar kliederen van 2 stukjes kabel met tin,
dus echt moeilijk is het niet, tenminste als het allemaal netjes voor je op tafel ligt;
bovenop een ladder, 'Neo uit de Matrix'-gewijs achterover leunend soldeerpadjes proberen te raken met 'n bedrade Weller-bout maakt 't wat uitdagender.

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dank je voor het advies @dodge_911.
Inmiddels dan maar snel zelf met de soldeerbout aan de slag gegaan. Valt wel wat op aan te merken (op z'n zachtst gezegd ;)) maar goed, het werkt wel.

Volgende wat ik wil aanpakken zijn aluminium profielen met opale afdekking. Ook is dit 'maar' een ledstrip met 14W/m en 120 led/m, ik vind ze erg fel.

Ik heb een niet standaard profiel maat van 135 cm nodig. Makkelijkste lijkt me dan om een 2m te kopen, en deze dan in te korten. Zou je dit op maat in een bouwmarkt kunnen laten zagen of zelf met een ijzerzaag met een behoorlijke afwerking?

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:20
FuaZe schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 22:35:
[...]

Tja, hoe bedoel je kwaliteit?

Als je kwaliteit wil, koop je Philips of OSRAM (flinke kans dat die alsnog in China (of dezelfde fabriek) gemaakt worden.

Als je ze gaat aansturen met MiLight, geef je niet heel veel om de "kleurechtheid"?
Dus ik denk dat het vooral gaat om, of ze stuk gaan?
Maar ja, met die Chinese heb je weinig garantie, maar kost in vergelijking ook helemaal niets. Dus ja.

Ik koop eigenlijk altijd via eBay, omdat je daar PayPal protectie hebt, welke altijd wel voor de koper kiest.

Je hebt een verschil tussen of je een zwarte of witte 'PCB' hebt en of je: geen, een plastic coating of een plastic tube hebt.

Wat mij betreft is er verder niet zo heel veel meer interessant, behalve de prijs. Merkloos = merkloos?

Misschien "ledstripkoning" die hebben een klein kroontje op de strip staan, dacht ik, dus is niet 'gewoon Chinese resell' maar, waarschijnlijk toch "Chinese relabel resell" oid.
Ik zat met hetzelfde issue.
Zelf was ik ook opzoek naar een goede led strip en dan zie je op een gegeven moment ook door de bomen het bos niet meer.
Zelf heb ik nu een 5M 24V led strip van Aliexpress besteld.
(5 in 1 RGBCCT RGB+White+Warm White)
Hierbij heb ik nog opgelet dat alle kleuren uit 1 led module komen.
Zelf heb ik deze besteld en dan niet waterproof:
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.674f4c4dssZag4
Heb het idee dat veel webshops ook alles gewoon ergens uit China bestellen.
Zelf heb ik daarvoor een Zigbee controller bij besteld omdat ik in de keuken verder al Ikea Omlopp verlichting onder de kastjes heb. Deze zou ik dan ook nog kunnen bedienen met Zigbee2MQTT

De led strip komt boven de afzuigkap waar de vorige bewoners al 5 TL armaturen voor sfeerverlichting hadden geplaatst. Opzich leuk effect maar het stond niet echt geweldig in combinatie met de nieuwe led verlichting. (Meeste TL lampen waren ook al defect >:) )

Nu alleen nog even een voeding bestellen en van die aluminium strips met afdekking.

[Voor 3% gewijzigd door thespeed op 18-06-2020 10:24]

• thespeed
pvpke schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:29:
[...]

Ikzelf sta ook op het punt bij dezelfde webshop de LED's te gaan bestellen. Nog steeds geen problemen met de LED's?

Heb je ondertussen ook al ergens afdekking voor de LED's gekocht en zo jaar enige aanbevelingen? _/-\o_
Ik heb het allemaal geïnstalleerd en het werkt.
Zelf heb ik deze profielen en eindkapjes besteld
Ik wilde eerst van die kabels met connector toepassen die je over de led strip heen klikt, maar daar had ik in deze profielen geen ruimte voor. Uiteindelijk heb ik alles op maat geknipt en deze in drie profielen geplaatst. De aansluitingen van de led strips heb ik uiteindelijk gesoldeerd op de strips.
Een klein nadeel is dat ik ze nu niet meer los van elkaar kan halen, maar dat levert bij mij zo geen problemen op.

Als controller heb ik de Gledopto controller toegepast die via de Zigbee2MQTT stick op Homeassistant werkt. Om hem aan/uit te zetten heb ik een Trafidi schakelaar gebruikt die dan de controller schakelt via Zigbee2MQTT (Homeassistant).
Wij hebben de Ikea Omlopp keuken verlichting en ik heb de verlichting nu meestal afgestemd op de kleur van deze verlichting.
De led strip werkt verder nog steeds prima.
Ik heb wat foto's voor de duidelijkheid bijgevoegd. (Beetje moeilijk te fotograferen omdat het snel overbelicht is)

Zelf had ik nog wel wat last van een schakelende voeding met een irritante hoog frequent bijgeluid. Deze heb ik uiteindelijk vervangen door een MeanWell en deze piept gelukkig niet.

• thespeed
Kenar95 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:32:
[...]

Erg interessant, ik ben zelf ook op zoek naar deze ledstrips. Kun je het verschil in de strips uitleggen, ik kom er (ook na googlen) niet helemaal uit.

Je hebt:
4 in 1 rgbw 9 dollar
4 in 1 rgbww 9 dollar
5 in 1 rgbcct 19(!) dollar
5 colors rgbcct 9 dollar

Met name het prijsverschil in de ene duurdere strip.
En welke transformator gebruik je?
Welke lengte strip kan er dan max op 24V?
Even denken..
RGBW=RGB white
RGBWW=RGB Warm White
5 in 1 RGBCCT= alle kleuren op 1 led chip. (minder spreiding)
5 colors rgbcct= 2 led chips voor alle kleuren.

Bij een CCT kun je de wit tinten ook regelen.
Dit gebruik ik zelf om de verlilchting af te stemmen op de Ikea Led keuken verlichting.
Mocht dit niet kloppen dan laat ik me graag corrigeren.

de Trafo is een Mean Well LPV-60-24
Deze is maar 60W.
Volgens de specs heb je meer nodig maar ik heb dit toen gemeten met een zwaardere trafo en een multimeter (stroom) en toen ging ik alle kleuren bij langs. Helaas heb ik de maximum waarde niet opgeschreven. Ik heb de strip ongeveer een halve meter ingekort.

De controller is een Gledopto Zigbee led controller RGB+CCT WW/CW
De verlichting schakel ik nu via een Ikea Zigbee schakelaar via Homeassistant

[Voor 5% gewijzigd door thespeed op 03-11-2020 22:08]

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-10 14:53
breinonline schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 09:04:
Even dit topic kicken. Ik heb het met veel interesse doorgelezen en ook de site van @Quindor maar ik heb toch nog vragen :)

Ik wil een keukenkastenwand en een verlaagd plafond boven een eiland indirect gaan verlichten, RGB en wittinten. Het gaat om een wand van 3 m en een verlaagd plafond met 6m omtrek. Ik ga dus op basis van de informatie in dit topic 24V gebruiken en de 6m strip dubbel voeden (wat makkelijk kan omdat de strip toch rond moet lopen).

Ik zoek echter een beetje naar welke strips ik met kopen. Ook op basis van dit topic wil ik een losse RGB en losse CC+CW strip (of die ook nog los van elkaar) gaan gebruiken. Maar hoeveel lichtopbrengst heb ik nu nodig om een indirecte verlichting toe te passen? Het is geen hoofdverlichting en ik wil ook niet als ik 9m led strip aanzet voor accent/sfeer dat het 150W+ gebruikt. Dus wat is een goede balans tussen de output die ik nodig heb en het energieverbruik?

Overigens wordt ik niet heel blij van de aliexpress shippingtijden op het moment, veel ledstrips nu bestellen betekend ergens eind mei in huis :/
Ik ben erg tevreden over de led strips van neonica. Europees gemaakt ook nog eens, dus levertijden zouden redelijk moeten zijn

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee