Maar dan is de koppeling met je bridge weg toch?DaveFlash schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 19:30:
heb vandaag ook wat nieuwe trådfri producten in huis geheeld, en mij is het gelukt om niet alleen ikea's lampen aan de hue bridge te koppelen, maar ook mijn hue lampen reageren op de koppeling met de trådfri afstandsbediening (dit is mij geluikt om de ikea trådfri afst.bed. op 5 cm van een philips hue lamp te houden en 10 sec de koppelknop van de trådfri in te drukken, da lamp ging toen knipperen en kan nu gedimd worden met de ikea afst. bed.
Volgens mij ben ik daar nu ook net achter gekomen, enig idee hoe ik die hue lampen weer aan de philips bridge krijg?davegriffejoen schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 20:25:
[...]
Maar dan is de koppeling met je bridge weg toch?
Ik heb ze volgens mij met Lampfinder opnieuw aan m'n bridge gekoppeld.
inmiddels via mijn eigen toolkit de touchlink trigger gedaan, alle hue lampen zijn weer verbonden met de bridge, alleen is het nu jammer dat ik dus die ikea afstandbed. niet meer kan gebruiken.... Inmiddels ook de ikea lamp opnieuw gekoppeld aan de philips hue bridge.... nu maar afwachten of straks de ikea firmware van oktober ervoor zorgt dat hij ook icm homekit en hue werkt. ik verwacht dit wel, daar de homekit lampen direct een zigbee commando stuurt, de brdige geeft die alleen maar door, fabrikant maakt dan niet uit. (oftewel, homekit communiceert direct met de lampen, middels de bridge.
[Voor 126% gewijzigd door DaveFlash op 14-08-2017 21:01]
Is hierboven al genoemd, Philips blokkeert moedwillig alle niet Philips producten voor homekit. Gaat dus niet gebeuren.DaveFlash schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 20:44:
inmiddels via mijn eigen toolkit de touchlink trigger gedaan, alle hue lampen zijn weer verbonden met de bridge, alleen is het nu jammer dat ik dus die ikea afstandbed. niet meer kan gebruiken.... Inmiddels ook de ikea lamp opnieuw gekoppeld aan de philips hue bridge.... nu maar afwachten of straks de ikea firmware van oktober ervoor zorgt dat hij ook icm homekit en hue werkt. ik verwacht dit wel, daar de homekit lampen direct een zigbee commando stuurt, de brdige geeft die alleen maar door, fabrikant maakt dan niet uit. (oftewel, homekit communiceert direct met de lampen, middels de bridge.
aangezien TRÅDFRI geproduceerd wordt door Philips (Lighting) vóór IKEA, verwacht ik hier toch een-of-andere compatibiliteit voor, maar pas in oktober weten we meer*. Tevens is HomeKit júist door Apple in het leven geroepen om één grote home automation markt/systeem/platform te maken, waarbij juist alles netjes hoort samen te werken.Whatson schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 21:06:
[...]
Is hierboven al genoemd, Philips blokkeert moedwillig alle niet Philips producten voor homekit. Gaat dus niet gebeuren.
*Het zou mij dan ook totaal niks verbazen als topmensen van zowel IKEA als Philips straks gezamenlijk in september/oktober op Apple's pers presentatie staan voor iPhone 7s, 8, iOS 11 macOS 10.13 etc. en e.e.a aankondigen.
NB: oh en mochten de IKEA TRÅDFRI lampen uiteindelijk toch niet middels de Hue bridge met HomeKit werken, dan kunnen we ze alsnog via de TRÅDFRI Gateway in de Home-app beheren en daar scènes aanmaken met lampen van beide systemen.
Ikea TRADFRI geproduceerd door Philips? Dat lijkt mij heel sterk, aangezien Ikea in een klap hun grootste concurrent is geworden.DaveFlash schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 21:40:
[...]
aangezien TRÅDFRI geproduceerd wordt door Philips (Lighting) vóór IKEA, verwacht ik hier toch een-of-andere compatibiliteit voor, maar pas in oktober weten we meer*. Tevens is HomeKit júist door Apple in het leven geroepen om één grote home automation markt/systeem/platform te maken, waarbij juist alles netjes hoort samen te werken.
[...]
Zie hieronder de gegevens van de producent:
Zoals je ziet, gewoon IKEA of Sweden AB
Daarnaast zijn de TRADFRI producten nog geen massaproductie, ze worden (deels) met de hand gemaakt:
https://www.ifixit.com/Teardown/Ikea+TRÅDFRI+Gateway+Teardown/85936
(zie stift markeringen)
[Voor 11% gewijzigd door Whatson op 15-08-2017 00:07]
Heeft iemand die verbindingshub toevallig aangesloten op een USB-poort van de modem/router? En werkt dit? 

Aangesloten op een Fritz box. Werkt prima.
Aangesloten aan de USB poort van mijn router van cisco, werkt ook als een treinjoramoudenaarde schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 08:43:
Heeft iemand die verbindingshub toevallig aangesloten op een USB-poort van de modem/router? En werkt dit?
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl
1. Massaproductie gaat vaak met de hand (zie foxconn).Whatson schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 23:39:
Daarnaast zijn de TRADFRI producten nog geen massaproductie, ze worden (deels) met de hand gemaakt:
https://www.ifixit.com/Teardown/Ikea+TRÅDFRI+Gateway+Teardown/85936
(zie stift markeringen)
2. Je kan niet concluderen aan de hand van een stift markering dat de productie met de hand gaat.
Vind m nogal kort door de bocht.
Verder, leuke teardown om te zien. Ik had dit weekend nog een tradfri setje vast bij ikea, maar ik twijfelde te veel. Ik wacht nog even op meer functionaliteit/minder bugs.
@bonzz.netninja Bedankt voor de opheldering! Dat houdt de kabeltjes toch wat opgeruimder vind ik
Ik was niet 100% tevreden over de dimkwaliteit van KaKu setjes (heb er nu 3), dus wil voor de lampen die een Ikea peertje aan kunnen hun Tradfri serie gaan gebruiken. Heb nog een lamp met wat mooie led-kaarsjes (niet die rechte, maar de "swirly" variant), dus dat is de enige die ik niet met Ikea kan/wil doen. Maar als die Tradfri beter dimt dan wil ik heel KaKu de deur uit doen, en alles voortaan met Ikea's oplossing gaan opzetten.

Ik was niet 100% tevreden over de dimkwaliteit van KaKu setjes (heb er nu 3), dus wil voor de lampen die een Ikea peertje aan kunnen hun Tradfri serie gaan gebruiken. Heb nog een lamp met wat mooie led-kaarsjes (niet die rechte, maar de "swirly" variant), dus dat is de enige die ik niet met Ikea kan/wil doen. Maar als die Tradfri beter dimt dan wil ik heel KaKu de deur uit doen, en alles voortaan met Ikea's oplossing gaan opzetten.
met een ICS-2000 kun je ze beide houdenjoramoudenaarde schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 09:28:
@bonzz.netninja Bedankt voor de opheldering! Dat houdt de kabeltjes toch wat opgeruimder vind ik![]()

Nu al? Ik dacht dat die update met meer compatibiliteit was uitgesteld tot oktober?
Ik heb nu een aantal van die "AWMD-250" ontvangers van Klikaanklikuit, samen met een set Osram en een set philips dimbare LED peertjes, maar het valt me allemaal nog fors tegen hoe goed deze gedimd kunnen worden. Had daarvoor een gewone LED-dimschakelaar die beide peertjes wel prima dimden, maar de KaKu heeft daar duidelijk meer moeite mee, en krijgt heel snel last van knipperen.
Enfin, ik denk dat ik die KaKu in z'n totaliteit de deur wijs als Tradfi wel gewoon knippervrij en iets verder kan dimmen. Dim nu met KaKu namelijk van 100% tot ongeveer 65-70% namelijk, terwijl dat met de fysieke dimmer ongeveer 100 tot 30% was op dezelfde peertjes. Als die peertjes van Tradfi wat zachter gedimd kunnen worden dan ben ik al heel snel over
Ik heb nu een aantal van die "AWMD-250" ontvangers van Klikaanklikuit, samen met een set Osram en een set philips dimbare LED peertjes, maar het valt me allemaal nog fors tegen hoe goed deze gedimd kunnen worden. Had daarvoor een gewone LED-dimschakelaar die beide peertjes wel prima dimden, maar de KaKu heeft daar duidelijk meer moeite mee, en krijgt heel snel last van knipperen.
Enfin, ik denk dat ik die KaKu in z'n totaliteit de deur wijs als Tradfi wel gewoon knippervrij en iets verder kan dimmen. Dim nu met KaKu namelijk van 100% tot ongeveer 65-70% namelijk, terwijl dat met de fysieke dimmer ongeveer 100 tot 30% was op dezelfde peertjes. Als die peertjes van Tradfi wat zachter gedimd kunnen worden dan ben ik al heel snel over

Vraagje, ik geloof dat de Tradfri sinds kort compatible is met veel meer andere oplossingen. Ik wil graag Tradfri aanschaffen, maar zit met een aantal locaties waarbij er design lampen zijn met van die retro gloeidraad bolletjes er in. Het effect van deze lampen wil ik houden, maar wil ze wel graag schakelen aan het lichtplan van de Tradfri. Is dat haalbaar met een van die gekoppelde oplossingen bijvoorbeeld door een klein apparaatje wat je tussen het plafond stroom output installeer en de daadwerkelijke lamp? Zo zou het mooi zijn weggewerkt en hopelijk gekoppeld. Kan dit alleen niet vinden. Bestaat dit op een beetje een stabiele solide manier?
Wordt die USB poort alleen gebruikt voor stroom?bonzz.netninja schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 09:11:
Aangesloten aan de USB poort van mijn router van cisco, werkt ook als een trein
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
@aawe mwan Daar ga ik wel van uit. De netwerkgegevens werken (volgens mij) niet via USB maar alleen via Ethernet of wifi 

Normaal kan ik er een hdd aan hangen bijv. zodat je via de router een netwerkschijf maakt. Dat heb ik echter niet dus nu geeft hij alleen stroom aan de bridge idd.aawe mwan schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 11:58:
[...]
Wordt die USB poort alleen gebruikt voor stroom?
Hiervoor had ik hem trouwens geloof ik hangen aan een spare usb poort van de synology. Werkte ook, en scheelt vooral gewoon draden en stekkers in de kast. Meestal werken dit soort dingen wel, maar soms als het device te veel stroom gaat trekken gaat het mis. Mijn raspberry is op deze manier wel up and running maar niet mega stabiel
[Voor 15% gewijzigd door bonzz.netninja op 15-08-2017 12:59]
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl
@Whatson "IKEA of Sweden AB" staat als producent bij al hun producten, echter nemen ze wel degenlijk de lampen van Philips af, ik heb familie die actief is in de toeleverketen van Philips, en hij komt dus geregeld in de fabrieken van Philips in China, waar hij dus ook gewoon de peertjes e.d van trådfri van de band ziet rollen.. IKEA, is wat dat betreft een meester in het geheim houden van hun producenten. Maar IKEA werkt als sinds 2002 samen met Philips op het gebied van consumentenelektronica. (en dat is geen geheim, zie: http://www.nu.nl/economie...a-slaan-handen-ineen.html )
quote: "Philips wordt ook de voorkeurleverancier van alle consumentenelektronica die Ikea te koop aanbiedt" Hieronder valt ook alle velichting die ikea te koop aanbied, dus ook de niet-slimme lampen. Tevens is Philips ook de verlichtingspartner wat betreft de winkel inrichting en uitlichting van de meubels van IKEA.
quote: "Philips wordt ook de voorkeurleverancier van alle consumentenelektronica die Ikea te koop aanbiedt" Hieronder valt ook alle velichting die ikea te koop aanbied, dus ook de niet-slimme lampen. Tevens is Philips ook de verlichtingspartner wat betreft de winkel inrichting en uitlichting van de meubels van IKEA.
Dat artikel dat je aanhaalt gaat om producten waar de Philips merknaam op staat en welke werden verkocht bij Ikea.DaveFlash schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:57:
@Whatson "IKEA of Sweden AB" staat als producent bij al hun producten, echter nemen ze wel degenlijk de lampen van Philips af, ik heb familie die actief is in de toeleverketen van Philips, en hij komt dus geregeld in de fabrieken van Philips in China, waar hij dus ook gewoon de peertjes e.d van trådfri van de band ziet rollen.. IKEA, is wat dat betreft een meester in het geheim houden van hun producenten. Maar IKEA werkt als sinds 2002 samen met Philips op het gebied van consumentenelektronica. (en dat is geen geheim, zie: http://www.nu.nl/economie...a-slaan-handen-ineen.html )
Maar het zou best kunnen dat de lampen uit dezelfde fabriek komen rollen, want ze moeten tenslotte ergens worden gemaakt. Dan is het natuurlijk wel handig als de fabriek al ingericht is om led lampen te maken. Maar om nu maar aan te nemen dat de Ikea lampen whitelabel Philips spul is...
Voor inbouw apparatuur doen ze niet geheimzinnig over de producent:
http://www.ikea.com/ms/nl...PARATUUR10HFB07NLD_R4.pdf
"Het design past perfect bij je IKEA keuken en ze zijn ontwikkeld in samenwerking met Whirlpool en Electrolux."
LED Lampen kwamen van Lemnis Lighting
https://www.cnet.com/news...st-led-bulbs-from-lemnis/
Maar nu van Carus:
http://newsroom.momentumc...ieuwe-ceo-van-seaborough/
jitter in "Ervaringen met LED-verlichting - deel II"
Ik heb de ikea lampen nu een paar weken in gebruik, van de 9 lampen die ik gebruik zijn er 2 die af en toe een kleine "flikkering" geven
Bij sommige heb ik de schakelaars er-tussen uit geknipt en vervolgens weer aan-elkaar gedraaid en met isolatietape/krimpkous afgedekt. Kan dit een storing veroorzaken bij dimbare lampen?
Bij sommige heb ik de schakelaars er-tussen uit geknipt en vervolgens weer aan-elkaar gedraaid en met isolatietape/krimpkous afgedekt. Kan dit een storing veroorzaken bij dimbare lampen?
Koop alsjeblieft voor een paar euro een zakje lasklemmen bij de bouwmarkt i.p.v. draden in elkaar te draaien.
idd, ik zou het ook even netjes doen. Desnoods met een kroonsteentje. Als zo'n in elkaar gedraaide verbinding niet goed contact maakt krijg je zulke storingen en in het extreme geval kan het ook brand veroorzaken.
@Whatson wet betreft witgoed is inderdaad waar, daarvoor werkt ikea al jaren samen met Whirlpool en Electrolux. Maar voor zover ik met mijn contacten hebben na kunnen gaan neemt Ikea wel degenlijk (een dell van) hun lampen whitelabel van Philips af. In het verleden namen ze naast inderdaad lampen van Lemnis Lighting ook van Osram led- en spaarlampen af, voor zover ik weet zijn die inderdaad naar Carus gegaan (voorvzover ikea nog de zelfde led- en spaarlamp modellen aanbieden als toen).
Maar het enkele feit dat Philips mogelijk de trådfri producten zou fabriceren (voor ikea) maakt het niet minder een IKEA product, want ongeacht hoe of waar IKEA de Trådfri laat produceren, ze doen zelf alle ondersteuning van de tradfri lijn en alle ontwikkeling, dus de software, de firmware, en hete gehele ontwerp van de producten is inderdaad geheel van de hand van IKEA. Vandaar dat pas recent ondersteuning voor Hue kwam, en pas in oktober voor de verschillende smart home-systemen. (Apple, Amazon, Google)
Dit is ook een van de redenen dat Trådfri nog behoorlijk buggy is t.o.v. Hue.
Maar het enkele feit dat Philips mogelijk de trådfri producten zou fabriceren (voor ikea) maakt het niet minder een IKEA product, want ongeacht hoe of waar IKEA de Trådfri laat produceren, ze doen zelf alle ondersteuning van de tradfri lijn en alle ontwikkeling, dus de software, de firmware, en hete gehele ontwerp van de producten is inderdaad geheel van de hand van IKEA. Vandaar dat pas recent ondersteuning voor Hue kwam, en pas in oktober voor de verschillende smart home-systemen. (Apple, Amazon, Google)
@DaveFlash zeker, anders hadden ze natuurlijk nu al een volwassen systeem klaar staan 
Aan de andere kant, is het zeer lovenswaardig hoe ze dit systeem opbouwen: security first. Zit software matig ontzettend goed in elkaar.
https://mjg59.dreamwidth.org/47803.html

Aan de andere kant, is het zeer lovenswaardig hoe ze dit systeem opbouwen: security first. Zit software matig ontzettend goed in elkaar.
Heb net ook een peertje met afstandsbediening gehaald, en dat dimt en schakelt echt vele malen prettiger dan KaKu zeg! De kwaliteit van de afstandsbediening vind ik ook een stuk beter dan die van KaKu eerlijk gezegd.
Ik zie trouwens dat ze setjes verkopen van een peertje + dimknop. Is deze dimknop ook te gebruiken met peertjes die wél verschillende warmtegraden hebben? Of werkt die dimknop alleen met het gewone dimbare peertje (die dus maar één warmtegraad heeft)?
Het is bijna jammer dat ik een lamp heb met mooie kaarsjes, maar het systeem werkt al gelijk zo lekker dat ik eigenlijk het hele huis wel zou willen omzetten naar Tradfri
Ik zie trouwens dat ze setjes verkopen van een peertje + dimknop. Is deze dimknop ook te gebruiken met peertjes die wél verschillende warmtegraden hebben? Of werkt die dimknop alleen met het gewone dimbare peertje (die dus maar één warmtegraad heeft)?
Het is bijna jammer dat ik een lamp heb met mooie kaarsjes, maar het systeem werkt al gelijk zo lekker dat ik eigenlijk het hele huis wel zou willen omzetten naar Tradfri

@joramoudenaarde die dimknop in verschillende kleurtjes moet je niet hebben, het schijnt dat die zeer gevoelig en fragiel is.
@Whatson Interessant om te lezen, bedankt voor de link maar... "It's also local only, with no cloud support" Hoe willen ze dan HomeKit, Alexa en GHome implementeren, want die werken deels via de cloud. HomeKit is bijvoorbeeld ook buitenshuis te benaderen. Mits je een geschikte Apple TV of recente iPad hebt die als lokale hub fungeert voor je iPhone
@DaveFlash Oh, dat is even jammer. Ik wilde die gebruiken voor een groep van 7 peertjes in de theetafel lamp... m'n vrouw vond die grijs-witte afstandsbediening aan de muur ophangen niet echt heel mooi, dus ik dacht dat even makkelijk op te lossen met zo'n witte dimknop.
Ik heb ook wat tradfri spul gehaald bij de IKEA. Is zeker leuk spul, ik gebruik het nu naast mijn HUE opstelling. Twee lampen van tradfri aangemeld bij de HUE bridge via lampfinder, werkt daarna alsof het HUE lampen zijn. Voor de trapkast had ik een bewegings melder gehaald, deze heb nu via de tradfri gateway gekoppeld aan een tradfri lamp.
Is er al nieuws over het koppelen van de accessoires (bewegings melden of remote) aan de HUE bridge?
Is er al nieuws over het koppelen van de accessoires (bewegings melden of remote) aan de HUE bridge?
https://f1nerd.nl
Ik weet voor 100% zeker dat Philips niets met de ontwikkeling van Ikea lampen te maken heeft gehad, voor productie van de lampen of deze in dezelfde fabrieken plaats vind, daar weet ik niets van, zou zomaar kunnen, meestal zijn die fabrieken onafhankelijk, vergelijkbaar met VDL die Mini's in elkaar zet voor BMW.DaveFlash schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:14:
@Whatson wet betreft witgoed is inderdaad waar, daarvoor werkt ikea al jaren samen met Whirlpool en Electrolux. Maar voor zover ik met mijn contacten hebben na kunnen gaan neemt Ikea wel degenlijk (een dell van) hun lampen whitelabel van Philips af. In het verleden namen ze naast inderdaad lampen van Lemnis Lighting ook van Osram led- en spaarlampen af, voor zover ik weet zijn die inderdaad naar Carus gegaan (voorvzover ikea nog de zelfde led- en spaarlamp modellen aanbieden als toen).
Zou aan zo'n quick check niet te veel waarde hechten met betrekking tot security, die gast heeft niet meer gedaan dan gekeken of de voordeur niet wagenwijd open stond.Whatson schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:36:
@DaveFlash zeker, anders hadden ze natuurlijk nu al een volwassen systeem klaar staan
Of het softwarematig goed in elkaar zit vind ik een gewaagde uitspraak, lijkt mij er meer op dat ze niet teveel willen uitgeven aan het onderhouden van een uitgebreide clouddienst, kost namelijk bakken met geld en daardoor kunnen ze de Tradfri producten mooi goedkoop houden

Dit soort dingen hebben toegang tot je thuisnetwerk, daar hoeft ikea geen clouddienst voor op te zetten.DaveFlash schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 00:03:
@Whatson Interessant om te lezen, bedankt voor de link maar... "It's also local only, with no cloud support" Hoe willen ze dan HomeKit, Alexa en GHome implementeren, want die werken deels via de cloud. HomeKit is bijvoorbeeld ook buitenshuis te benaderen. Mits je een geschikte Apple TV of recente iPad hebt die als lokale hub fungeert voor je iPhone
Heb hem al eerder gepost maar hier nog een keer:Erik1971 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 12:24:
[...]
Zou aan zo'n quick check niet te veel waarde hechten met betrekking tot security, die gast heeft niet meer gedaan dan gekeken of de voordeur niet wagenwijd open stond.
Of het softwarematig goed in elkaar zit vind ik een gewaagde uitspraak, lijkt mij er meer op dat ze niet teveel willen uitgeven aan het onderhouden van een uitgebreide clouddienst, kost namelijk bakken met geld en daardoor kunnen ze de Tradfri producten mooi goedkoop houden......
YouTube: Mikko Hypponen (F-Secure) on Internet of Insecure Things | TNW Confe...
Rest van TNW presentatie van Mikko Hypponen over IoT is ook interessant

In de regel: cloud = onveilig + als support eindigt of wanneer cloud offline is ben je fucked.
[Voor 3% gewijzigd door Whatson op 17-08-2017 12:43]
O zeker veel IoT oplossingen, zeker die via cloud werken, zijn allerminst veilig en zeker wanneer het de goedkopere producten betreft (niet dat een duur product dan wel automatisch veilig isWhatson schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 12:42:
[...]
Dit soort dingen hebben toegang tot je thuisnetwerk, daar hoeft ikea geen clouddienst voor op te zetten.
[...]
Heb hem al eerder gepost maar hier nog een keer:
YouTube: Mikko Hypponen (F-Secure) on Internet of Insecure Things | TNW Confe...
Rest van TNW presentatie van Mikko Hypponen over IoT is ook interessant
In de regel: cloud = onveilig + als support eindigt of wanneer cloud offline is ben je fucked.

Security is een non-functional en daar wil men niet altijd veel geld aan uitgeven, net als het grondig testen van een product (dus als een product zeer goedkoop is vergeleken met de concurentie kun je dit zeker afvragen).
Maar dat een product een cloud dienst heeft wil niet altijd zeggen dat als cloud dienst niet beschikbaar is het product ineens waardeloos is, maar het is wel een goed agrument om te checken voordat je iets koopt of een product ook nog werkt als er geen internet verbinding is.
Gezien de koppeling met Hue van de week een setje lampen met bridge gekocht. In de app zag ik dat lampen aan het updaten waren. Nu is alles up-to-date volgens de app maar hebben de lampen (white) versie 1.1.1.0-5.7.2.0 (spectrum 1.1.1.1-5.7.2.0) en niet 1.2.*. Is de update terug getrokken?
Gateway is versie 1.0.0008 waar in het screenshot van https://gathering.tweaker...message/52208885#52208885 1.0.0015 staat.
Gateway is versie 1.0.0008 waar in het screenshot van https://gathering.tweaker...message/52208885#52208885 1.0.0015 staat.
[Voor 16% gewijzigd door BrokenTable op 18-08-2017 19:45. Reden: versienummer bridge]
@BrokenTable Klopt, volgens mij was die update terug getrokken tot september als ik het me goed herinner. Maar hij is wel bevestigd, dus dat scheelt! 

Intussen heb ik een Trådfri/Floalt setje gekocht.aawe mwan schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 19:03:
Ik zag dat de Trådfri een wake-up mogelijkheid heeft (licht aan een half uur voor de wekker):
Blijft dat werken ook als je telefoon uit staat?
En gaat de lamp na een tijd ook weer vanzelf uit?
Wat betreft USB: de hub en de voeding specificeren allebei 1 Ampère en dat is het dubbele van een standaard USB aansluiting, maar op de meter blijkt de hub maar ongeveer 180 a 190 mA te gebruiken. Dus dat kan wel draaien op een gewone USB poort.
De „wake-up” (sunrise simulation) functie: deze lijkt alleen te voorzien in het aanzetten van de lamp.
Na het wakker worden, kan je de lamp met de afstandsbediening uitzetten, als je thuis bent.
Om te zorgen dat de lamp vanzelf uit gaat als je niet thuis bent, kan je een tweede timer zetten op dezelfde lamp, van het type „AAN en UIT, AANSCHAKELEN”.
Als je dit instelt, dan klaagt de app dat dit niet mag: je mag niet twee timers instellen op dezelfde lamp, geeft hij in een foutmelding. Maar het werkt gelukkig wel.
Zie ik misschien iets over het hoofd en kan dit handiger?
@joramoudenaarde Bedankt! Ik dacht dat alleen de Homekit ondersteuning uitgesteld was (maar Hue ondersteuning wel aanwezig was) en niet de hele firmware gecancelled. Nou ja, even geduld dan maar. Gelukkig heeft Ikea een hele ruimte retourperiode voor als het toch niet optimaal werkt.
Een timer voor zonsondergang heb ik niet kunnen vinden. Kijk ik er overheen, iets voor de volgende firmware of hopen dat het ooit komt?
Een timer voor zonsondergang heb ik niet kunnen vinden. Kijk ik er overheen, iets voor de volgende firmware of hopen dat het ooit komt?
das, gek, mij was het eerder deze week (maandag) wel gelukt om lamp update 1.2.217 door te voeren, gateway 1.1.0015, en afst. bed. 1.2.214, mijn lampen werken nu wel op mijn hue bridge, wellicht heeft ikea dus pas later deze week de update terug getrokken...?
[Voor 8% gewijzigd door DaveFlash op 19-08-2017 13:58]
Ik heb de set vrijdag gekocht, hij heeft alles vrijdagmiddag/avond geüpdate en mijn lamp staat op versie 1.2.214. Dit is de warm witte lamp die in de set met de bewegingsmelder zit. Volgens de OTA versienummerlijst (zie Whatson in "IKEA TRÅDFRI - Ervaringen & discussie") hebben verschillende lampen verschillende versies, er zijn ook lampen die wel op versie 1.2.217 staan.DaveFlash schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 13:57:
das, gek, mij was het eerder deze week (maandag) wel gelukt om lamp update 1.2.217 door te voeren, gateway 1.1.0015, en afst. bed. 1.2.214, mijn lampen werken nu wel op mijn hue bridge, wellicht heeft ikea dus pas later deze week de update terug getrokken...?
[Voor 8% gewijzigd door aawe mwan op 19-08-2017 16:25]
ahh, ik heb de wit spectrum lampen van ikea, die dus kan dimmen en wit tinten kan veroten, zeg maar ikea's "White Ambiance versie"
Hi all.
Heeft iemand het volgende probleem ook?
Wanneer ik een timer instel, zegt hij dat hij ingesteld staat op dubbele tijden, terwijl dit niet zo is?
Heeft iemand het volgende probleem ook?
Wanneer ik een timer instel, zegt hij dat hij ingesteld staat op dubbele tijden, terwijl dit niet zo is?
Zoals je hierboven kan lezen heb ik dit probleem ook gehad.aawe mwan schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 22:23:
[...]
Na het wakker worden, kan je de lamp met de afstandsbediening uitzetten, als je thuis bent.
Om te zorgen dat de lamp vanzelf uit gaat als je niet thuis bent, kan je een tweede timer zetten op dezelfde lamp, van het type „AAN en UIT, AANSCHAKELEN”.
Als je dit instelt, dan klaagt de app dat dit niet mag: je mag niet twee timers instellen op dezelfde lamp, geeft hij in een foutmelding. Maar het werkt gelukkig wel.
Zie ik misschien iets over het hoofd en kan dit handiger?
Nu heb ik de timers ondanks de waarschuwing gewoon ingesteld en aangezet, en het werkt net als bij jou ook gewoon.
Dit lijkt een duidelijke fout in de app.

Het schijnt met deCONZ (op een RaspBee) mogelijk te zijn om de firmware van de lamp en de remote te upgraden! Ik heb als het goed is nog een RaspBee op werk liggen dus ik zal morgenavond even kijken of ik zonder aanschaf van de Hub toch de firmware kan updaten
. Het proces schijnt op die manier ongeveer 30 minuten per lamp te duren 

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput
Lamp aanzetten via homeassistant en dan op de naam drukken in homeassistant.michelsoe12 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 11:03:
Wellicht weet iemand een oplossing?
Met Home Assistant heb je met de ikea verlichting enkel de mogelijkheid ze aan/uit te zetten. Maar zijn er ook meer mogelijkheden zoals dimmen, of kleur veranderen mogelijk?
[afbeelding]
Kan je kleur + helderheid aanpassen
In het onderstaande filmpje (van de Zwitser Andreas Spiess), zag ik dat je de Trådfri hub kunt koppelen met "node-Red", wat een grafische omgeving is in de browser, waar je blokjes kunt verbinden met lijntjes, om zo een stuursysteem te bouwen. Op die manier kan je bijvoorbeeld de lampen laten sturen afhankelijk van de tijd van zonsondergang. Ik kende node-Red nog niet, maar het ziet er heel handig uit.
YouTube: #145 IKEA Trådfri Hack with Gateway, Raspberry connection (vanaf 5:14)
YouTube: #145 IKEA Trådfri Hack with Gateway, Raspberry connection (vanaf 5:14)
Gedeeltelijk, helderheid wel maar kleurintentie niet.Goegol schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 15:57:
[...]
Lamp aanzetten via homeassistant en dan op de naam drukken in homeassistant.
Kan je kleur + helderheid aanpassen

Je kan hem alleen aanpassen als je lamp aanstaatmichelsoe12 schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 17:39:
[...]
Gedeeltelijk, helderheid wel maar kleurintentie niet.![]()
[afbeelding]

Zet je lamp eens aan en probeer het?
Ik probeer de Ikea TRADGRI met E14 fitting te koppelen aan de Hue, maar het lukt mij niet. Hij ziet continu de lamp niet. ( LED1536G5) Nu kan ik helaas niet het versie nummer van de lamp checken aangezien ik niet de ikea bridge heb. Doe ik misschien iets fout, of moet ik toch een Ikea bridge hebben
Update: als ik de hue light finder probeer dan zie ik wel dat de lamp erop reageert maar er gebeurt voor de rest niets. Mogelijk dat ik een update dan toch moet doen?
Update: als ik de hue light finder probeer dan zie ik wel dat de lamp erop reageert maar er gebeurt voor de rest niets. Mogelijk dat ik een update dan toch moet doen?
[Voor 21% gewijzigd door corporalnl op 20-08-2017 20:09]
Aah in zie het, super, bedankt!Goegol schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 18:30:
[...]
Je kan hem alleen aanpassen als je lamp aanstaat
Zet je lamp eens aan en probeer het?
De lampen die nu in de schappen bij IKEA liggen hebben waarschijnlijk nog de oude firmware, je hebt een tradfri bridge nodig om die te updaten.corporalnl schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 20:01:
Ik probeer de Ikea TRADGRI met E14 fitting te koppelen aan de Hue, maar het lukt mij niet. Hij ziet continu de lamp niet. ( LED1536G5) Nu kan ik helaas niet het versie nummer van de lamp checken aangezien ik niet de ikea bridge heb. Doe ik misschien iets fout, of moet ik toch een Ikea bridge hebben
[Voor 67% gewijzigd door davegriffejoen op 20-08-2017 20:49]
Hmm jammer, dan ga ik het terug brengen en wachten tot dat alles een beetje gefixed is.davegriffejoen schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 20:48:
[...]
De lampen die nu in de schappen bij IKEA liggen hebben waarschijnlijk nog de oude firmware, je hebt een tradfri bridge nodig om die te updaten.
Ik heb dit probleem ook gehad en de oplossing was simpel, reset de afstandbediening.corporalnl schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 20:55:
[...]
Hmm jammer, dan ga ik het terug brengen en wachten tot dat alles een beetje gefixed is.
Druk 4x achter elkaar de sync knop in. Aan de voorkant van de afstandsbediening gaat dan een rood lampje knipperen. Wacht tot hij uitgeknippert is en probeer het opnieuw.
Mocht dit niet werken, reset je lamp dan. Dit doe je doe 7x de lamp uit en aan te doen (max 1,5 seconden). Er is op de pagina van IKEA ook een filmpje hoe je de lamp en/of afstandsbediening moet resetten.
Mijn lampen hadden ook de oudste firmware maar dat maakte bij mij niks uit (na de reset van de afstandsbediening dan)
Ikea in Nederland blijkbaar:Murm3l schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:52:
Groot nieuws? Ik weet helaas niet waar de foto genomen is.
[afbeelding]
https://www.reddit.com/r/...b_bulbs_are_here_ikea_nl/
daar is ook een high res foto:
https://i.redd.it/4bscij5ibygz.jpg
Gaat om Dimset, dus incl remote. Prijs voor dimset bij white spectrum is 10€ duurder dan losse lamp.
Dus prijs voor losse lamp zou zo'n 25€ moeten zijn.
staat nog niet online, artikelnummer werkt niet op website:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70338951/
[Voor 34% gewijzigd door Whatson op 21-08-2017 12:15]
Geïnteresseerd in de TRÅDFRI als enige verlichting in mijn kamertje. Ik neem aan dat de lamp geen elektriciteit gebruikt wanneer deze 100% gedimd is?
Tuurlijk wel, anders kan je hem toch nooit meer aanzetten omdat ie geen verbinding meer heeft?magnifor schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 12:09:
Geïnteresseerd in de TRÅDFRI als enige verlichting in mijn kamertje. Ik neem aan dat de lamp geen elektriciteit gebruikt wanneer deze 100% gedimd is?

0.5W moet natuurlijk nog wel signalen kunnen ontvangenmagnifor schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 12:09:
Duurzame Energie en Domotica: FAQmagnifor schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 12:15:
Wat zou dat kosten op jaarbasis?
Ik vraag me af of het ook mogelijk is om tradfri lampen te schakelen met normale (inbouw) wandschakelaars. Deze zijn reeds geplaatst. Ik zou graag zowel de verbindingshub als een normale wandschakelaar gebruiken (evt met unit ingebouwd). Zodat de iets minder digitaal ingestelde mensen thuis hier ook iets mee kunnen.
Weet iemand of deze mogelijkheid bestaat?
Weet iemand of deze mogelijkheid bestaat?
Ja je kan ze inschakelen met wandschakelaar. Maar in de uitstand heb je geen mogelijkheid om ze weer aan te zetten met de app omdat de stroom er dan af is.
En ter aanvulling, de dimstand blijft ook behouden na het aan/uit schakelen met de normale wandschakelaar. Dit itt sommige andere merken, die na van de stroom af te zijn geweest op volledige sterkte gaan branden.
Mooiste is natuurlijk om de wandschakelaar niet meer te gebruiken, want dan werkt het bedienen met de ikea schakelaar of bridge de helft van de tijd niet omdat iemand hem weer eens hard uit heeft gezet. Doet het hele idee van slimme verlichting een beetje te niet.
Mooiste is natuurlijk om de wandschakelaar niet meer te gebruiken, want dan werkt het bedienen met de ikea schakelaar of bridge de helft van de tijd niet omdat iemand hem weer eens hard uit heeft gezet. Doet het hele idee van slimme verlichting een beetje te niet.
[Voor 6% gewijzigd door Palomar op 21-08-2017 13:10]
ik zal zo wel even contact opnemen met ikea, want ik wil die lampjesssss. Zal even laten weten waar je ze kan krijgen.Murm3l schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:52:
Groot nieuws? Ik weet helaas niet waar de foto genomen is.
[afbeelding]
Het leven is geen ponnykamp
Ik heb vandaag de kleurenlamp in Ikea in Antwerpen gekocht. Bij ons kost hij weer 5€ meer. Hij was net binnen maar de app van ikea is nog niet geüpdatet voor deze lamp. Je kan wel de kleuren besturen met de afstandsbediening maar is dan nog beperkt. Je hebt dus nog geen kleuren pallet zoals op de app van hue. Dus blijft het kleurenpallet via de afstandsbediening nog tegenvallen.
Denk dat IKEA deze nu nog beperkt gaat uitrollen om een groter test publiek te hebben. De ikea tradfri was in België uit voor dat hij in Nederland was.
Denk dat IKEA deze nu nog beperkt gaat uitrollen om een groter test publiek te hebben. De ikea tradfri was in België uit voor dat hij in Nederland was.
[Voor 26% gewijzigd door johnnydebelg op 21-08-2017 13:49]
Was er alleen de set met dimmer? Of hoeveel heb je betaald voor wat?johnnydebelg schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 13:46:
Ik heb vandaag de kleurenlamp in Ikea in Antwerpen gekocht. Bij ons kost hij weer 5€ meer. Hij was net binnen maar de app van ikea is nog niet geüpdatet voor deze lamp. Je kan wel de kleuren besturen met de afstandsbediening maar is dan nog beperkt. Je hebt dus nog geen kleuren pallet zoals op de app van hue. Dus blijft het kleurenpallet via de afstandsbediening nog tegenvallen.
39€ met dimmer, los is hij nog niet beschikbaar. Maar ja als je niet tevreden bent kan je als ikea lid kan je hem terug brengen. Alleen is hij zo idioot verpakt dat je je vingers bijna snijd bij het openen van de verpakking.Whatson schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 13:54:
[...]
Was er alleen de set met dimmer? Of hoeveel heb je betaald voor wat?
De app is nog niet afgestemd op de kleuren de kleuren zijn alleen aan te passen met de afstandsbediening. En je kan ze dan opslaan in de app.
[Voor 14% gewijzigd door johnnydebelg op 21-08-2017 13:59]
Lijkt alsof hij per ongeluk al in de winkel ligt, als hij nog niet met de hub samenwerkt en niet op de website staat.johnnydebelg schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 13:58:
[...]
39€ met dimmer, los is hij nog niet beschikbaar. Maar ja als je niet tevreden bent kan je als ikea lid kan je hem terug brengen. Alleen is hij zo idioot verpakt dat je je vingers bijna snijd bij het openen van de verpakking.
De app is nog niet afgestemd op de kleuren de kleuren zijn alleen aan te passen met de afstandsbediening. En je kan ze dan opslaan in de app.
Ik zou deze lampen in mijn gang willen hangen. Dan zou ik willen werken met aanwezigheidssensoren die ik in de plaats van de schakelaars zou willen zetten.
Kan ik 3 sensoren koppelen met een 6 tal lampen?
Hoe ver geraken die hubs in hun wifi bereik, of is het voldoende dat mijn huis wifi overal werkt?
Hoe ver geraken die hubs in hun wifi bereik, of is het voldoende dat mijn huis wifi overal werkt?
[Voor 19% gewijzigd door Tommie12 op 21-08-2017 14:20]
Tweakers heeft Ikea gebeld:
nieuws: Slimme kleurenlamp van Ikea ligt in sommige vestigingen voor 34,95 euro
Had eigenlijk pas in october in de winkel moeten liggen, maar omdat ze al leveringen krijgen ligt hij nu al in de schappen.
nieuws: Slimme kleurenlamp van Ikea ligt in sommige vestigingen voor 34,95 euro
Had eigenlijk pas in october in de winkel moeten liggen, maar omdat ze al leveringen krijgen ligt hij nu al in de schappen.
[Voor 20% gewijzigd door Whatson op 21-08-2017 14:39]
Gezien de tekst in het Nederlands als Duits is, vermoed ik dat dit de Ikea in Heerlen is.
Alle producten daar zijn voorzien van informatie in het Nederlands en Duits.
Al kan Duiven dat ook zijn gezien de nabijheid van de Duitse grens.
Of Groningen. Of Hengelo. Etc.Xepos schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:24:
Gezien de tekst in het Nederlands als Duits is, vermoed ik dat dit de Ikea in Heerlen is.

Ik kwam hier n.a.v. het nieuwsbericht op de frontpage en geïnteresseerd ben in hoe het ding werkt en hoe te bedienen en zo. Op het eerste gezicht, nou ja, de inhoudsopgave lijkt dat hier wel te lukken dus klikkerdeklik en....

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
YouTube: IKEA Smart Lighting collectie - Zelf aan de slagevilution schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 15:48:
Ik kwam hier n.a.v. het nieuwsbericht op de frontpage en geïnteresseerd ben in hoe het ding werkt en hoe te bedienen en zo. Op het eerste gezicht, nou ja, de inhoudsopgave lijkt dat hier wel te lukken dus klikkerdeklik en....
Een paar antwoorden op je vragen ben ik tegengekomen:Tommie12 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:20:
Ik zou deze lampen in mijn gang willen hangen. Dan zou ik willen werken met aanwezigheidssensoren die ik in de plaats van de schakelaars zou willen zetten.
- De lampen vormen een mesh netwerk, dus het signaal hoeft niet rechtstreeks van de hub naar elke lamp.
- Op dit moment verkopen ze alleen een bewegingssensor, niet een aanwezigheidssensor. De bewegingssensor werkt op batterijen, dus die kan je overal ophangen (zelfs in een andere ruimte).
- Een lamp met meerdere bedieningselementen koppelen is mogelijk, maar dit kan alleen via de hub. Je zet dan alle schakelaars en alle lampen bij elkaar in een "groep". Zonder hub is het mogelijk om meerdere lampen te koppelen aan 1 bewegingssensor, maar niet andersom.
Als ik het goed begrijp heb ik ook een Ikea hub nodig om het werkend te krijgen, omdat een witte waarschijnlijk nog de oude firmware heeft als ik die nu bestel? Ik ben aan het kijken voor minimaal 4 extra lampen voor plekken waar ik de prijzen van Philips net wat teveel vond.
edit: nogal een onderneming dus, vooral het nodig zijn van de extra bridge
. Ben ik goedkoper uit om gewoon Philips te gebruiken.
edit: nogal een onderneming dus, vooral het nodig zijn van de extra bridge

[Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 21-08-2017 20:17]
Is het ook mogelijk om de app te activeren op een tablet die geen camera heeft?
De app laat zich wel installeren, maar het scannen van de QR code lukt natuurlijk niet.
De app laat zich wel installeren, maar het scannen van de QR code lukt natuurlijk niet.
Jeeeej! Firmware updaten kan dus echt met een RaspBee module
. Wat duurt het updaten van de Remote lang...
. Maar hopelijk heb ik morgenochtend lig een compliant lampje voor aan mijn Hue bridge 

Ik ben blij dat ik hier niet een Ikea bridge voor gekocht heb, nu kost het me niets extra om die lampjes geschikt te maken voor de Hue
(RaspBee had ik al namelijk)

Ik ben blij dat ik hier niet een Ikea bridge voor gekocht heb, nu kost het me niets extra om die lampjes geschikt te maken voor de Hue

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput
Heeft iemand al de kleuren lamp aan de hue gehangen en kan onderandere ook groen kiezen dan de paar opties via de remote.
Licht Paars
Donkere Perzik
Verzadigd Roze
Kaarslicht
Licht Blauw
Warm Amber
Warm wit
Licht Paars
Donkere Perzik
Verzadigd Roze
Kaarslicht
Licht Blauw
Warm Amber
Warm wit
[Voor 30% gewijzigd door johnnydebelg op 21-08-2017 22:33]
Ik heb een tafellamp met 2 lampen, kan je deze gewoon koppelen?
leuk en aardig, maar is er bij een van de tweakers al bekend of de kleuren tradfri E27 lamp ook los beschikbaar komt of gaat komen? Zelf deze week bij IKEA Zwolle geweest en daar is de kleur + wit spectrum tradfri ook al te koop, máár enkel in de set met afstandsbediening (art 703.389.51) te koop. Dit wil ik niet want ik zit nu al met een (na koppeling met hue) nutteloze remote in mijn maag waar ik in combinatie met de trådfri-lampen niks meer aan heb. )Het enige waarvoor de ikea dimmers en remotes nu nuttig voor zijn is voor de initiële koppeling met de tradfri gateway om ze van de juiste firmware te voorzien (1.2.217) zodat ze met hue werken.
2de vraag: Is er hier een tweaker die al zo'n kleuren setje heeft en kan melden welke firmware er op die trådfri lamp vanuit de fabriek is.
Laatste opmerking: Ik hoop wel dat of Philips of IKEA, met toekomstige updates het mogelijk gaat maken om ikea's dimmers direct aan hue te koppelen. Zelf ga ik vanavond nog even proberen om te kijken of philips hue bridge met alle lichten van het stroom af, doormiddel van de touchlink trigger, op de een of andere manier met een trådfri aftsbed. kan communiceren.
Oh eerder in deze discussie kwam ik tegen dat iemand geprobeerd heeft om tradfri lamp met hue te verbinden middels lampfinder en het niet lukte. Dit had ik ook, maar dat is dan een trådfri lamp zonder de juiste firmware. Die reageer wel op de touchlink trigger (dat is wat lampfinder doet) maar er komt geen koppelening tot stand. De lamp gat dus dimmen/knipperen, dat is puur en alleen een bevestiging dat er een handshake tussen een bridge en een lamp plaatsvind. Zoals wellicht eerder in dit topic gemeld is, verschilde IKEA's implementatie van het ZLL-protocol met die van Philips Hue, waardoor ze tot eerder deze maand niet met Hue samenwerkte.
Andersom, zou het als ikea de implementatie van ZigBee-LightLink op orde heeft, ook mogelijk moeten worden om Hue lampen aan de trådfri gateway te koppelen. Zijn er tweakers die dit al geprobeerd hebben?
Update 19:20 Ik kan inmiddels bevestigen dat hue lampen ook, middels de tradfri afstandsbediening aan de trådfri gateway is te koppelen.
Hij verliest dan wel de koppeling met de hue bridge. maar wordt onder het hue type nummer, LCT003, in mijn geval is dit een white and color ambiance gu10 spot in de tradfri app zichtbaar.
Screenshot: (de hue spot is aangeduid met geel)
.
Alleen aangezien de IKEA app nog niet is bijgewerkt voor kleuren lampen, kan ik mijn Hue spot alleen van wittinten veranderen.
2de vraag: Is er hier een tweaker die al zo'n kleuren setje heeft en kan melden welke firmware er op die trådfri lamp vanuit de fabriek is.
Laatste opmerking: Ik hoop wel dat of Philips of IKEA, met toekomstige updates het mogelijk gaat maken om ikea's dimmers direct aan hue te koppelen. Zelf ga ik vanavond nog even proberen om te kijken of philips hue bridge met alle lichten van het stroom af, doormiddel van de touchlink trigger, op de een of andere manier met een trådfri aftsbed. kan communiceren.
Oh eerder in deze discussie kwam ik tegen dat iemand geprobeerd heeft om tradfri lamp met hue te verbinden middels lampfinder en het niet lukte. Dit had ik ook, maar dat is dan een trådfri lamp zonder de juiste firmware. Die reageer wel op de touchlink trigger (dat is wat lampfinder doet) maar er komt geen koppelening tot stand. De lamp gat dus dimmen/knipperen, dat is puur en alleen een bevestiging dat er een handshake tussen een bridge en een lamp plaatsvind. Zoals wellicht eerder in dit topic gemeld is, verschilde IKEA's implementatie van het ZLL-protocol met die van Philips Hue, waardoor ze tot eerder deze maand niet met Hue samenwerkte.
Andersom, zou het als ikea de implementatie van ZigBee-LightLink op orde heeft, ook mogelijk moeten worden om Hue lampen aan de trådfri gateway te koppelen. Zijn er tweakers die dit al geprobeerd hebben?
Update 19:20 Ik kan inmiddels bevestigen dat hue lampen ook, middels de tradfri afstandsbediening aan de trådfri gateway is te koppelen.
Hij verliest dan wel de koppeling met de hue bridge. maar wordt onder het hue type nummer, LCT003, in mijn geval is dit een white and color ambiance gu10 spot in de tradfri app zichtbaar.
Screenshot: (de hue spot is aangeduid met geel)

Alleen aangezien de IKEA app nog niet is bijgewerkt voor kleuren lampen, kan ik mijn Hue spot alleen van wittinten veranderen.
[Voor 13% gewijzigd door DaveFlash op 22-08-2017 19:24. Reden: update informatie + correctie plaatsing afbeelding]
Ikea kleuren lamp komt officieel pas uit begin oktober, dat je hem nu al op sommige plekken kunt kopen icm de afstandsbediening is een voordeeltje. Staat nog niet eens op de Ikea site, dus nog even geduld.
Edit: @DaveFlash postte dit op Reddit:
Edit: @DaveFlash postte dit op Reddit:
From IKEA I've been told that the color bulbs will also be sold in a starter set with 2 bulbs + remote + gateway for around € 90,- (€ 10,- more than the white spectrum bulbs starter kit) and single bulbs will sell for around € 25,- (which is 5,- more than the 980lm white spectrum bulb)
[Voor 45% gewijzigd door Whatson op 23-08-2017 14:03]
Xepos schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:24:
In de link staat:
I took the picture in Ikea Heerlen.
@Whatson Ter aanvulling, de prijs informatie die ik gegeven heb op reddit is gebaseerd op de set met remote, zoals die al verkocht wordt (art. 703.389.51)
Ik heb de prijs als volgt berekend, aan de hand van de prijzen die we al weten:
1: de losse wit spectrum lamp 980lm kost € 19,95
2: koop je die in de bundel met remote, € 29,95
3: diezelfde remote los is € 14,95,-
4: uitgaande van de middelste prijs, dan betaal je in de bundel zo'n € 10,- voor de remote + € 19,95 voor de lamp
Dan neem ik de prijs van de set met kleuren trådfri en remote, € 34,95.
En als IKEA ook daar dezelfde verdeling maakt in de aanschafprijs. (10,- voor remote)
Kom ik op €24,95 voor een losse 600lm kleuren lamp.
(let op: deze prijzen zijn mij tussen neus-en-lippen medegedeeld.
medewerker kon of mocht geen officiële prijzen noemen.)
Ik heb de prijs als volgt berekend, aan de hand van de prijzen die we al weten:
1: de losse wit spectrum lamp 980lm kost € 19,95
2: koop je die in de bundel met remote, € 29,95
3: diezelfde remote los is € 14,95,-
4: uitgaande van de middelste prijs, dan betaal je in de bundel zo'n € 10,- voor de remote + € 19,95 voor de lamp
Dan neem ik de prijs van de set met kleuren trådfri en remote, € 34,95.
En als IKEA ook daar dezelfde verdeling maakt in de aanschafprijs. (10,- voor remote)
Kom ik op €24,95 voor een losse 600lm kleuren lamp.
(let op: deze prijzen zijn mij tussen neus-en-lippen medegedeeld.
medewerker kon of mocht geen officiële prijzen noemen.)
Gezien jij blijkbaar over zowel hue- als tradfri-materiaal beschikt, ik vraag me af of het mogelijk is om andere philips apparatuur via de tradfri-bridge te gebruiken? Ik zie zo'n Hue Dimmer Switch wel als vervanger voor mijn 'analoge' schakelaars.DaveFlash schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 18:54:
...
...
Vraagje, weten jullie of de Ikea lampen ook te gebruiken zijn op de Philips Hue V1 bridge (nadat de lampen zijn geupdate natuurlijk)? Anders kan ik beter wachten tot oktober en dan mijn Hue Bloom koppelen aan de Ikea Bridge...
Daarnaast, klopt het dat de bewegingssensor alleen direct aan de lamp te koppelen is? Of kan je het via de bridge bijv. ook doorgeven aan Domoticz?
Daarnaast, klopt het dat de bewegingssensor alleen direct aan de lamp te koppelen is? Of kan je het via de bridge bijv. ook doorgeven aan Domoticz?
Ik heb vorige week een Ikea TRÅDFRI E27 LED 1000lm lamp gekocht en geprobeerd deze te koppelen aan mijn klikaanklikuit. Geen reactie van de lamp, mijn ICS2000 sloeg iedere keer vast na een connectie poging. ICS 200 herstarten en werkte weer gewoon.
Gisteren de lamp terug gebracht en een Tradfri E27 led 940 gekocht, daarvan had ik gehoord dat deze wel werkte. Gisteren geplaatst en inderdaad 2x aan/uit gezet en het werkt. Iemand dezelfde ervaring gehad met de Ikea lamp 1000 lm?
Gisteren de lamp terug gebracht en een Tradfri E27 led 940 gekocht, daarvan had ik gehoord dat deze wel werkte. Gisteren geplaatst en inderdaad 2x aan/uit gezet en het werkt. Iemand dezelfde ervaring gehad met de Ikea lamp 1000 lm?
Bij het uitpakken van de lampen raakt de verpakking beschadigd. Deden ze daarover moeilijk of had je de verpakking niet beschadigd?P.van Essen schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:37:
Ik heb vorige week een Ikea TRÅDFRI E27 LED 1000lm lamp gekocht en geprobeerd deze te koppelen aan mijn klikaanklikuit. Geen reactie van de lamp, mijn ICS2000 sloeg iedere keer vast na een connectie poging. ICS 200 herstarten en werkte weer gewoon.
Ik had namelijk een set met een bewegingssensor en die wilde ik aansluiten op mijn Domoticz maar het is helaas niet gelukt en ik twijfel of ik het terugbreng omdat de verpakking beschadigd is.
IKEA doet nooit moeilijk over de verpakking (geen ervaring met de lampen maar wel met verschillende andere dingen, zoals een snelkookpan die ik 1x heb uitgetest). En zijn zeer royaal met het terugnemen van goederen. Vaak kan dat zelfs zonder bon, indien het product nog in het assortiment zit.mkmi schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 12:04:
[...]
Bij het uitpakken van de lampen raakt de verpakking beschadigd. Deden ze daarover moeilijk of had je de verpakking niet beschadigd?
Na her en der wat informatie weggeplukt te hebben lijkt het er dus op dat de nieuwe RGB lampen direct te koppelen zijn aan de hue bridge en ook goed werken. Dit op basis van onderstaand Duits filmpje
YouTube: IKEA TRÅDFRI mit Philips Hue nutzen
en de reactie bij onderstaand tweakers aanbod.
V&A aangeboden: Ikea RGB Tradfri Color led lamp
De duitser leek het echter nog te hebben over het resetten via de gateway, maar mijn duits is helaas niet goed genoeg om te begrijpen of hij bedoelde via de tradfri gateway of dat het gewoon het resetten van de lamp is alvorens deze te koppelen met de hue gateway.
Zodra ik 100% zeker weet dat de lampen out of the box te koppelen zijn met de hue 2.0 gateway dan haal ik direct een setje op bij de ikea, want het resultaat zag er goed uit!
YouTube: IKEA TRÅDFRI mit Philips Hue nutzen
en de reactie bij onderstaand tweakers aanbod.
V&A aangeboden: Ikea RGB Tradfri Color led lamp
De duitser leek het echter nog te hebben over het resetten via de gateway, maar mijn duits is helaas niet goed genoeg om te begrijpen of hij bedoelde via de tradfri gateway of dat het gewoon het resetten van de lamp is alvorens deze te koppelen met de hue gateway.
Zodra ik 100% zeker weet dat de lampen out of the box te koppelen zijn met de hue 2.0 gateway dan haal ik direct een setje op bij de ikea, want het resultaat zag er goed uit!
Ik heb geen problemen gehad met terug brengen bij IKEA. Moet er wel bij zeggen dat ik de verpakking voorzichtig heb los gemaakt en weer zorgvuldig heb terug geplaatst. Is met plastic houder wel wat lastig.
Hoe kan ik weten welke IKEA de kleuren setjes nog op voorraad hebben? Stond gisteren voor niets in Eindhoven, daar waren ze binnen een dag op volgens de medewerkster.
--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---
Bellen? Artikelnummer staat hierboven.Coach4All schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 14:38:
Hoe kan ik weten welke IKEA de kleuren setjes nog op voorraad hebben? Stond gisteren voor niets in Eindhoven, daar waren ze binnen een dag op volgens de medewerkster.
Op de website kan je de actuele voorraad per vestiging per artikel bekijken.Coach4All schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 14:38:
Ik vind daar de kleuren modellen niet terug....B-lex schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 14:47:
[...]
Op de website kan je de actuele voorraad per vestiging per artikel bekijken.
--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---
robertwebbe schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 09:52:
Mocht je hulp nodig hebben @Slonzo, voeg mij dan maar toe.
offtopic:
Even een reminder dat de topicstart nog steeds leeg is
Even een reminder dat de topicstart nog steeds leeg is

★ Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen ★
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd.
Let op, dit topic gaat 17 maart sluiten, graag een deel twee voor die tijd.