Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Marsman83
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 00:45
Is er eigenlijk bekend of de Tradfri lampen ook gebruik maken van een onderling netwerk? Bij Hue is iedere lamp een ontvanger en zender om zo een ketting te maken van lampen en je bereik uit te breiden.
Ik vraag me dan ook af indien de Tradfri lampen dit doen of ze dat ook icm de Hue lampen doen.

Ik heb nu op zolder 2 Tradfri lampen die door mijn Hue Bridge op de begane grond aangestuurd worden, op de 1e verdieping heb ik een aantal Hue bulbs. Ik merk dat de 2 Tradfri's op de zolder wat trager reageren, soms moet ik zelfs 2x mijn commando versturen voordat ze reageren.

De 2 Tradfri's die ik op de begane grond heb reageren wel altijd direct.

• xFeverr
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:39
Volgens mij is meerdere keren in dit topic gebleken dat het 'mesh netwerk' wat de hue lampen met elkaar maken en het 'mesh netwerk' wat de IKEA lampen met elkaar maken anders is en niet door elkaar werken. Dus helaas, hue geeft hue door en tradfri geeft tradfri door...

Download Spoor reisplanner voor Windows 10 (mobile) van de Windows Store!

• jacobus10
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22-05 08:26
quote:
BamSlam_ schreef op maandag 29 januari 2018 @ 18:11:
[...]

Thanks! 👍 Je hebt hem dus direct uit de doos aan de Hue bridge kunnen koppelen?
Nee direct aan de Tradfri hub, werkte eigenlijk direct.

• BamSlam_
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

BamSlam_

2025 Wp op het dak.

quote:
jacobus10 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 08:58:
Nee direct aan de Tradfri hub, werkte eigenlijk direct.
OK, ik heb hem toegevoegd aan de lijst. Is er iemand die kan checken of deze lamp met de Hue bridge samenwerkt, onder vermelding van productiecode en firmwareversie? Update: ja, werkt samen met Hue-bridge.

BamSlam_ wijzigde deze reactie 30-01-2018 15:49 (15%)

Ferraris, de Ferrari onder de meters.

• Sjoak
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21-05 19:30
Ik ben aan het kijken voor een ledstrip van osram, echter is mijn vraag of deze werkt met de ikea hub.

zou gaan om LIGHTIFY Flex RGBW, Stuurbaar via LIGHTIFY Switch en smart devices

maar ik wil deze met de ikea app bedienenen:)
quote:
xFeverr schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 00:33:
Volgens mij is meerdere keren in dit topic gebleken dat het 'mesh netwerk' wat de hue lampen met elkaar maken en het 'mesh netwerk' wat de IKEA lampen met elkaar maken anders is en niet door elkaar werken. Dus helaas, hue geeft hue door en tradfri geeft tradfri door...
Volgens mij is dit niet juist. @Marsman83 geeft aan dat zowel de Ikea lampen als de Hue lampen met dezelfde (Hue) bridge verbonden zijn. Dat betekent toch dat alle lampen gebruik maken van hetzelfde Zigbee mesh netwerk? Of zit ik er nu helemaal naast?
Indien er geen sprake zou zijn geweest van een mesh netwerk, denk ik dat de lampen op zolder helemaal niet te bedienen zouden zijn geweest. Dat is waarschijnlijk een te grote afstand met de bridge (op begane grond?).

• CWeegels
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 17-05 20:09
Net met Ikea contact gehad, omdat sets (hub, dimmer, 2 lampen) niet meer beschikbaar zijn. Helaas kunnen/worden losse componenten samegesteld als set, niet verkocht tegen setprijs. :( of :) -->

Als ik het goed begrepen heb aan de telefoon, worden de sets ook niet meer verkocht (ondanks dat alle componenten los in winkel verkrijgbaar zijn)..... (hopelijk goed verstaan). Ik leek te begrijpen dat er een update gaat komen, maar dat kon/wilde men niet bevestigen, ik hoorde dus ook geen termijn.

Beetje vaag verhaal, hier mag Ikea toch meer informatie geven.
quote:
CWeegels schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:20:
Net met Ikea contact gehad, omdat sets (hub, dimmer, 2 lampen) niet meer beschikbaar zijn. Helaas kunnen/worden losse componenten samegesteld als set, niet verkocht tegen setprijs. :( of :) -->

Als ik het goed begrepen heb aan de telefoon, worden de sets ook niet meer verkocht (ondanks dat alle componenten los in winkel verkrijgbaar zijn)..... (hopelijk goed verstaan). Ik leek te begrijpen dat er een update gaat komen, maar dat kon/wilde men niet bevestigen, ik hoorde dus ook geen termijn.

Beetje vaag verhaal, hier mag Ikea toch meer informatie geven.
Dat van stoppen met verkoop van sets, werd een paar weken geleden door de Ikea Duitsland bevestigd.
meesje in "IKEA TRÅDFRI - Ervaringen & discussie"

• CWeegels
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 17-05 20:09
quote:
meesje schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:24:
[...]

Dat van stoppen met verkoop van sets, werd een paar weken geleden door de Ikea Duitsland bevestigd.
meesje in "IKEA TRÅDFRI - Ervaringen & discussie"
Duidelijk. Zo leek het niet aan de telefoon. Leek open antwoord met gemelde strekking.

• tafmaf
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:06
Hmmmm mijn dimmer al een nacht aan het updaten. :?
Kan dit door een bijna lege batterij komen?

• wka
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 24-05 16:36
Heeft iemand al een oplossing voor de niet functionerende recente serie gateways? Mijn gateway blijft versie 1.3.14 aangeven en updates zijn niet beschikbaar. De week is inmiddels om....

• jacobus10
Klopt, ik heb ook hub 1.3.14 en zie geen update
Lampen 1.2.217 grote en kleine fitting
Afst bediening 1.2.214
Kleur lamp 1.3.002
Geen problemen hier

jacobus10 wijzigde deze reactie 31-01-2018 11:44 (7%)

• wka
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 24-05 16:36
Jacobus10, heb je een gateway van de serie die vanaf vorige week (weer) te koop is? In dit forum werden daarmee problemen gemeld.

• jacobus10
Nee van een paar weken geleden, in Eindhoven gekocht omdat mijn woonplaats er geen een meer in voorraad was

• Brainstorm86
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 26-05 14:02
Zojuist ook een eerste setje gekocht (AB+kleurlamp), ik wil dit graag gaan uitbreiden door al mijn inbouwspots te vervangen. Hiervoor wil ik ook de hub aanschaffen. Nu vraag ik mij af of ik per 10 lampen ook nog een losse afstandsbediening moet hebben, aangezien deze noodzakelijk is om te koppelen aan de hub? Zou wel zonde zijn namelijk.

• Danielson
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:09
Is die kleurlamp van Tradfri ook los te loop of altijd met AB? :?

• Brainstorm86
quote:
Danielson schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:54:
Is die kleurlamp van Tradfri ook los te loop of altijd met AB? :?
Op dit moment alleen met AB

• Prullenbak84
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 25-05 08:22
quote:
Best vreemd eigenlijk. Zeker omdat ze juist een beetje van de startersets af wilden.

• jacobus10
Als je Alexa activeer in de Tradfri software van Ikea zodat het systeem stem gestuurd wordt blijven dan de tijden dat de lampen uit en aan bestaan ?
Of ben ik dan alles kwijt

Marcel

• voorstad
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 22:08
quote:
jacobus10 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 14:32:
Als je Alexa activeer in de Tradfri software van Ikea zodat het systeem stem gestuurd wordt blijven dan de tijden dat de lampen uit en aan bestaan ?
Of ben ik dan alles kwijt

Marcel
Ja hoor... ! (als ik je goed begrijp). Ik heb beide actief.

• Erik1971
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 26-05 09:05
quote:
Marsman83 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 00:04:
Is er eigenlijk bekend of de Tradfri lampen ook gebruik maken van een onderling netwerk? Bij Hue is iedere lamp een ontvanger en zender om zo een ketting te maken van lampen en je bereik uit te breiden.
Ik vraag me dan ook af indien de Tradfri lampen dit doen of ze dat ook icm de Hue lampen doen.

Ik heb nu op zolder 2 Tradfri lampen die door mijn Hue Bridge op de begane grond aangestuurd worden, op de 1e verdieping heb ik een aantal Hue bulbs. Ik merk dat de 2 Tradfri's op de zolder wat trager reageren, soms moet ik zelfs 2x mijn commando versturen voordat ze reageren.

De 2 Tradfri's die ik op de begane grond heb reageren wel altijd direct.
@xFeverr Zowel Tradfri als Hue zijn Zigbee Light Link gecertificeerd en dat betekend dat beide gebruik maken van Zigbee Pro implementatie van het mesh netwerk. Dus ja ze maken gebruik van het zelfde mesh netwerk als ze beide in hetzelfde Zigbee netwerk zitten ;).

Wat je niet moet vergeten is dat Philips al ruim 9 jaar bezig is met Zigbee (Pro) netwerken, LivingColors Gen2 maakte ook al gebruik van Zigbee Pro en daardoor het iets beter onder controle heeft dan Ikea, welke ruim 2 jaar met Zigbee bezig is.

Verder is het opzetten van een mesh netwerk best wel een complex iets en dus ook gevoelig voor fouten die gemaakt worden bij de implementatie. Wat ik tot nu toe ervaren heb met Tradfri is dat ze best een goed systeem hebben neer gezet, perfect nee, maar geef ze nog even de tijd en dan zullen ze minstens net zo goed zijn als Philips.

• Marsman83
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 00:45
Ik heb overigens ontdekt waarom mijn Tradfri lampen slecht reageren icm Hue. Het lijkt erop als ik van scene wissel waarbij de lichtsterkte en kleur tegelijk veranderd tenopzichte van wat het was dan gaat het mis.
Ze veranderen dan enkel van kleur maar niet van lichtsterkte.
Als ik van scene verander waarbij enkel lichtsterkte of enkel kleur veranderd gaat het wel goed. Schijnbaar kunnen de Tradfri lampen niet tegelijk van lichtsterkte en kleur veranderen als ze via Hue aangestuurd worden.
Misschien dat dit nog met een firmware update opgelost kan worden, kan die van mij echter niet bijwerken want heb geen Tradfri hub.

• Hupske
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 23:20
De Hub lijkt online weer leverbaar te zijn. Dan maar eens een gokje wagen. Dit naast de Hue Bridge draaien en dan in Duiven eens een hoop GU10 lampen halen.
Geen boef die meer binnen durft te komen bij ons als we op vakantie zijn. Er zal constant licht zijn })

https://www.dkrol.nl

• Brainstorm86
Ik heb ergens gelezen dat het niet verstandig is de GU10 spotjes op een ouderwetse dimmer aan te sluiten, aangezien ik deze dim m.b.v. de Ikea hub vraag ik mij echter af of dit wel iets uitmaakt. Als ik de dimmer in de muur volledige openzet heb ik ze toch eigenlijk "gewoon" aanstaan?

Zou zonde zijn om deze allemaal door drukknoppen te vervangen.

Brainstorm86 wijzigde deze reactie 01-02-2018 17:19 (10%)

• mediumdry
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 27-04 13:37
Lijkt me als boef toch fijner in een huis met licht te zijn. Dan zie je wat je mee kan nemen!
>:)
quote:
Brainstorm86 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 17:19:
Ik heb ergens gelezen dat het niet verstandig is de GU10 spotjes op een ouderwetse dimmer aan te sluiten, aangezien ik deze dim m.b.v. de Ikea hub vraag ik mij echter af of dit wel iets uitmaakt. Als ik de dimmer in de muur volledige openzet heb ik ze toch eigenlijk "gewoon" aanstaan?

In het Hue topic al regelmatig voorbij zien komen dat je je lampen molt wanneer aangesloten op een dimmer. Ook wanneer deze op max staat. Hetzelfde zal ongetwijfeld gelden voor Ikea Tradfri.
quote:
Hupske schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:48:
De Hub lijkt online weer leverbaar te zijn. Dan maar eens een gokje wagen. Dit naast de Hue Bridge draaien en dan in Duiven eens een hoop GU10 lampen halen.
Geen boef die meer binnen durft te komen bij ons als we op vakantie zijn. Er zal constant licht zijn })
Bedankt voor de update. Bestellen is toch fijner dan door deze winkel te lopen... ;)

Edit: verdorie, zijn de GU10 niet online op voorraad. Moet je toch nog de winkel....

meesje wijzigde deze reactie 01-02-2018 17:25 (28%)

• Hupske
quote:
mediumdry schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 17:19:
Lijkt me als boef toch fijner in een huis met licht te zijn. Dan zie je wat je mee kan nemen!
>:)
Haha dat zal idd ook nog kunnen _O- Moeten alleen thuis nog een camera gaan ophangen, alleen de moeilijkheid erin is om alles in 1 app te kunnen houden.
quote:
meesje schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 17:21:
[...]

Bedankt voor de update. Bestellen is toch fijner dan door deze winkel te lopen... ;)

Edit: verdorie, zijn de GU10 niet online op voorraad. Moet je toch nog de winkel....
Bijzonder vind ik dat van de GU10, in de winkels lijken er wat betreft voorraad belachelijk veel te zijn. Een centraal magazijn kan toch wel een recall doen voor een webshop order? :?

Hupske wijzigde deze reactie 01-02-2018 19:22 (39%)

• Kapotlood
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 19:08
Heeft iemand toevallig wel eens van de NodOn Octan Afstandsbediening gehoord? Ik was namelijk al een poosje op zoek naar een wandschakelaar die er én een beetje normaal uit ziet, én meer dan 1 apparaat tegelijk kan bedienen.

Ik weet namelijk wel van de wandschakelaar/afstandsbediening van Philips Hue en zo, maar die zien er wat Amerikaans rechthoekig uit. Maar nu ik langzaam aan het spelen ben met Tradfri die Ikea op hun beurt weer langzaam aan open stelt voor andere systemen (zoals Homekit waar ik erg geinteresseerd in ben)... ik dacht, dat moet beter kunnen! :)

En zodoende kwam ik vandaag via Homey van Athom achter de wandschakelaar/afstandsbediening van NodOn Octan Afstandsbediening tegen. Ik ben alleen niet bepaald bekend met Z-Wave en Zigbee, en had na even zoeken hier op dit topic gedacht dat Tradfri met Z-Wave aan de praat te krijgen is. Maar goed… het begint me een beetje te verwarren, dus vandaar m'n vraag:

Kent iemand deze schakelaar, en/of zou zoiets te combineren zijn met Tradfri? :)

www.joramoudenaarde.com

• datadevil
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19:54
Mijn Tradfri in combinatie met een Hue (Versie 1) hub flitst af en toe heel kort naar felle stand. Is dat een bekend issue met die combinatie, of is het een Tradfri ding?
Ik heb nog andere dingen zoals Toon, Harmony etc aan de Hue gekoppeld, wellicht dat dat nog ellende oplevert?

• arjandijk162
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 25-05 08:29
quote:
Kapotlood schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:01:
Heeft iemand toevallig wel eens van de NodOn Octan Afstandsbediening gehoord? Ik was namelijk al een poosje op zoek naar een wandschakelaar die er én een beetje normaal uit ziet, én meer dan 1 apparaat tegelijk kan bedienen.

Ik weet namelijk wel van de wandschakelaar/afstandsbediening van Philips Hue en zo, maar die zien er wat Amerikaans rechthoekig uit. Maar nu ik langzaam aan het spelen ben met Tradfri die Ikea op hun beurt weer langzaam aan open stelt voor andere systemen (zoals Homekit waar ik erg geinteresseerd in ben)... ik dacht, dat moet beter kunnen! :)

En zodoende kwam ik vandaag via Homey van Athom achter de wandschakelaar/afstandsbediening van NodOn Octan Afstandsbediening tegen. Ik ben alleen niet bepaald bekend met Z-Wave en Zigbee, en had na even zoeken hier op dit topic gedacht dat Tradfri met Z-Wave aan de praat te krijgen is. Maar goed… het begint me een beetje te verwarren, dus vandaar m'n vraag:

Kent iemand deze schakelaar, en/of zou zoiets te combineren zijn met Tradfri? :)
Ik vind het niet echt een pareltje, maar smaken verschillen. Zwave remote heeft een Zwave ontvanger nodig, dat kan Homey zijn. Die kan dan weer direct praten met jouw lampen.

Dus het kan alleen als je er een Zwave controller bij hebt die ook kan praten ofwel direct met jouw lampen via Zigbee (bijv Homey of Smartthings) of een Zwave controller die met je Trafri hub kan praten.

Zigbee en Zwave praten niet direct met elkaar.

Kijk eens naar Zigbee LL(lightlink) oplossingen van Busch Jaeger. Niet goedkoop, maar lijkt wel op een echte schakelaar

• Kapotlood
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 19:08
Oh, een pareltje is het ook niet, maar ik vind 'm persoonlijk beter dan die rechthoekige "Amerikaanse" modellen die nu wel eens uitgebracht worden :)

Ik begreep alleen dat deze schakelaar zonder tussenkomst van een basisstation contact kon maken met Zwave producten, vandaar. Die Zigbee LL is wel een stuk mooier, maar voor een "simpele" schakelaar vind ik de prijs wel ver boven wat ik 't waard vind liggen. Zelfs een basisstation heb je al voor de prijs van 2 van die schakelaars, en helemaal duidelijk vind ik de omschrijving van hun 4+ modellen ook niet. Ik zag in de vluchtigheid even een dimmer van €115, maar een 4-knops schakelaar mét dimmer voor €55. Zal wel aan mij liggen dat ik iets verkeerd heb gezien, maar de prijsverschillen en hoogte ervan spreken me niet zo aan :)

Hopelijk komt Ikea nog met wat van dit soort schakelaars... zou wel leuk zijn!

Kapotlood wijzigde deze reactie 02-02-2018 08:03 (4%)

www.joramoudenaarde.com

quote:
datadevil schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 07:07:
Mijn Tradfri in combinatie met een Hue (Versie 1) hub flitst af en toe heel kort naar felle stand. Is dat een bekend issue met die combinatie, of is het een Tradfri ding?
Ik heb nog andere dingen zoals Toon, Harmony etc aan de Hue gekoppeld, wellicht dat dat nog ellende oplevert?
In de topic start staat een verwijzing naar een ander topic:
Hue Bridge + knipperende TRÅDFRI lampen

• datadevil
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19:54
quote:
meesje schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 08:03:
[...]

In de topic start staat een verwijzing naar een ander topic:
Hue Bridge + knipperende TRÅDFRI lampen
helemaal gemist in het zoeken in het topic, bedankt!

• Brainstorm86
[quote]meesje schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 17:21:
[...]

In het Hue topic al regelmatig voorbij zien komen dat je je lampen molt wanneer aangesloten op een dimmer. Ook wanneer deze op max staat. Hetzelfde zal ongetwijfeld gelden voor Ikea Tradfri.

[...]

Hmm oke, jammer. Bedankt voor de info. Gewoon vervangen voor aan/uit schakelaars en dimmen met de app? Zit geen meerwaarde in om nog een led-dimmer te kopen toch?

• RensJ
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 25-05 15:51
quote:
Brainstorm86 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 17:19:

Dacht ik ook, maar is ruk.

Achter een dimmer "trillen" die lampen bij mij heel erg. Dus dimmer er uit gehaald en gewoon constant stroom er op en dan werkt het vlekkeloos. Dimmer kon ik mooi nog in de keuken gebruiken bij een paar hallogeen spotjes.

• Suneye
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 22:19

Suneye

] Ken sent me _

Voor iOS is er een App update, vanavond testen of de bug opgelost is..

• Chrisjuh_15
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 25-05 10:11

Chrisjuh_15

Facta non verba

quote:
Hupske schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:48:
Dank voor de tip! Meteen een besteld! :)

Rotterdam is mooier dan Parijs | Feyenoord Rotterdam | Apple geek - iPhone 7 32GB - iPad Air 16GB - Retina Macbook Pro 15" - | Twitter: @FRchris92 |

• Hupske
Kreeg net mail van Ikea. Dat mijn order is vertraagd omdat een onderdeel van mijn order niet op voorraad is.
Dus kan zomaar zijn dat de Hub er toch niet is.

• M0i
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 24-05 22:49
quote:
Hupske schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:17:
Kreeg net mail van Ikea. Dat mijn order is vertraagd omdat een onderdeel van mijn order niet op voorraad is.
Ik heb ze gisteren in Eindhoven zien liggen in de winkel, ook wist de medewerker te vertellen dat er in april een losse kleuren lamp te koop zal zijn nu is deze alleen nog als set met dimmer te verkrijgen.

• Suneye

Suneye

] Ken sent me _

quote:
Suneye schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:11:
Voor iOS is er een App update, vanavond testen of de bug opgelost is..
Toevoegen van apparaten gaat nog steeds niet. (getest met 2 hubs verschillende afstandsbedieningen en een dimmer). Mensen hier ook nog steeds dit probleem?

• hijskraan
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21-05 20:31
quote:
Suneye schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:25:
[...]

Toevoegen van apparaten gaat nog steeds niet. (getest met 2 hubs verschillende afstandsbedieningen en een dimmer). Mensen hier ook nog steeds dit probleem?
Heb je de tradfri app. afgesloten, daarna de afstandsbediening gereset, opnieuw aanmelden bij de hub, DAN de tradfri app weer opstarten?

Dit werkte voor mij, (staat ook beschreven door Ikea)

• Suneye

Suneye

] Ken sent me _

quote:
hijskraan schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:42:
[...]

Heb je de tradfri app. afgesloten, daarna de afstandsbediening gereset, opnieuw aanmelden bij de hub, DAN de tradfri app weer opstarten?

Jep, dan komt er een onbekend apparaat bij met lege batterij indicatie (batterij is ok).
Ik erger me er behoorlijk aan dat het zo lang moet duren voordat ze de update klaar hebben...But what can we do 🤨

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 17:36

aawe mwan

Wat ook leuk is:

quote:
Suneye schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:59:
[...] met lege batterij indicatie (batterij is ok).
Heb je de batterij pas nog nagemeten? Bij mij verdween de melding dat de batterij op was in elk geval, toen ik hem verving door een nieuwe. Ook al was de „oude” nog bijna nieuw. En koppelen werkte ook weer.

(Bij Albert Heijn aan de kassa betaal je €6,99 voor een pakje van 2 batterijen, bij Ikea betaal je €1,29 voor een pakje van 8. Kan ook zijn dat er kwaliteitsverschil is.)

• Suneye

Suneye

] Ken sent me _

quote:
aawe mwan schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:40:
[...]

Heb je de batterij pas nog nagemeten? Bij mij verdween de melding dat de batterij op was in elk geval, toen ik hem verving door een nieuwe. Ook al was de „oude” nog bijna nieuw. En koppelen werkte ook weer.

(Bij Albert Heijn aan de kassa betaal je €6,99 voor een pakje van 2 batterijen, bij Ikea betaal je €1,29 voor een pakje van 8. Kan ook zijn dat er kwaliteitsverschil is.)
Jep gemeten :)

• ChiMan
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 02:29
Is het mogelijk via een firmware update van Ikea dat de LED lampen meer kunnen dimmen?
Ik bedoel hiermee de minimale dimbaarheid?

Ik heb een aantal lampen en ben er tevreden mee.
Alleen is de minimale dimbaarheid iets te hoog.

• Prullenbak84
quote:
ChiMan schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:44:
Is het mogelijk via een firmware update van Ikea dat de LED lampen meer kunnen dimmen?

Ik vind dit eigenlijk alleen een beetje bij de E27 (en waarschijnlijk de E14 dan ook, maar dat weet ik niet). De GU10 vind ik wel een aardig "bereik" hebben qua dimmen.

• RensJ
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 25-05 15:51
quote:
Hupske schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:17:
Heb op 10-1 een bestelling gedaan van wat GU10 + E14 lampjes + een armatuur en kreeg direct een mail dat de bestelling niet volledig was en dat die pas 13-2 zal worden geleverd...

Ze leveren dan uberhaupt niets af blijkbaar.

Zal in het vervolg wel gewoon naar de winkel gaan, want die webshop is echt drama.

• Bigs
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
quote:
aawe mwan schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 10:22:
[...]

Welke app gebruik je: de Android app of de iPhone app?

Vorige week heb ik nog nieuwe lampen gekoppeld en dat ging juist heel soepel. Puur intuïtief heb ik het al gedaan zoals beschreven in de „work around” van Reddit, want deze methode (gewoon alles koppelen op gevoel en niet wachten op terugkoppeling van de app) werkte al veel langer.

Problemen met betrekking tot het koppelen:
  • Soms zijn apparaten wel goed gekoppeld met de hub, maar zie je dat nog niet in de app. De oplossing is dan om de app af te sluiten en opnieuw te starten.
  • De batterij van de afstandsbediening moet vol zijn.
    Een gekoppelde lamp bedienen met een zwakke batterij gaat gewoon, maar een nieuwe lamp koppelen loopt niet altijd goed. Het duurt lang maar stopt halverwege, soms krijg je een „onbekend” apparaat te zien in de app, soms wordt de lamp onbruikbaar. Het vervelende is dat de batterijen die met de Trådfri producten geleverd worden soms erg snel leeg gaan en dat je nergens aan kunt zien of ze nog vol zijn.
  • De gebruiksaanwijzing zegt dat je de te koppelen apparaten dicht bij elkaar moet houden, maar mijn ervaring is dat je bepaalde combinaties beter maar echt helemaal tegen elkaar aan kunt houden en dan moet je soms zelfs nog wat draaien om ze te kunnen laten koppelen.
Een nieuwe batterij in de afstandsbediening (was inderdaad nog de originele IKEA die al half leeg aangaf toen ik hem kreeg) en nog een rondje reset en alles koppelen heeft het pairing probleem opgelost. Bedankt voor het meedenken!

• Chrisjuh_15
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 25-05 10:11

Chrisjuh_15

Facta non verba

quote:
RensJ schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:52:
[...]

Heb op 10-1 een bestelling gedaan van wat GU10 + E14 lampjes + een armatuur en kreeg direct een mail dat de bestelling niet volledig was en dat die pas 13-2 zal worden geleverd...

Ze leveren dan uberhaupt niets af blijkbaar.

Zal in het vervolg wel gewoon naar de winkel gaan, want die webshop is echt drama.
Ik kreeg gisteren een mailtje (E14 lampje + Klabb tafellamp + hub) van PostNL dat m'n pakketje dinsdag (morgen) is af te halen op het postkantoor..

Rotterdam is mooier dan Parijs | Feyenoord Rotterdam | Apple geek - iPhone 7 32GB - iPad Air 16GB - Retina Macbook Pro 15" - | Twitter: @FRchris92 |

• Erik1971
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 26-05 09:05
quote:
ChiMan schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:44:

Verwacht niet dat het met firmware update op te lossen is, waarschijnlijk kan de hardware het niet aan om dieper te dimmen.

• Peet2004
  • Laatst online: 26-05 00:16
De E14 white spectrum lamp heeft wel een geweldig dimbereik.

Ben benieuwd of hier nog een kleurenlamp voor komt!

• renio
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 25-05 07:38
beginnersvraagje (mijn excuses dus): kan ik in dit armatuur 3 x Tradfri GU10 lampen gebruiken? Welke GU10 (die van 9,99 of 19,99 €) kies ik best om gezellig licht te verkrijgen (in woonkamer, dus absoluut geen koel/wit LED licht)?
En kan men 3 Tradfri lampen (gekoppeld) met 1 klik op de afstandsbediening dimmen/uitschakelen of moet dat per lamp gebeuren?

renio wijzigde deze reactie 06-02-2018 09:08 (23%)

• Prullenbak84
quote:
renio schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 09:06:
beginnersvraagje (mijn excuses dus): kan ik in dit armatuur 3 x Tradfri GU10 lampen gebruiken?
waarschijnlijk wel
quote:
Welke GU10 (die van 9,99 of 19,99 €) kies ik best om gezellig licht te verkrijgen (in woonkamer, dus absoluut geen koel/wit LED licht)?
Met de wit spectrum kun je de tint bepalen. Maar ik vind de standaard witte persoonlijk best ok.
quote:
En kan men 3 Tradfri lampen (gekoppeld) met 1 klik op de afstandsbediening dimmen/uitschakelen of moet dat per lamp gebeuren?
Je kan meerdere lampen aan 1 dimmer/ab koppelen. Dus dit hele armatuur dan in 1 keer dimmen.

• LaTiNo156
  • Laatst online: 04-05 09:53
Ik heb de post van Augustus gelezen van het koppelen van de Tradfris aan een Hue bridge.

Is het nu nog steeds nodig om een bridge + AB erbij te kopen om deze te koppelen aan de Hue? Of is dat met de nieuwste firmware updates niet meer nodig?

• BamSlam_
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

BamSlam_

2025 Wp op het dak.

quote:
LaTiNo156 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 10:48:
Ik heb de post van Augustus gelezen van het koppelen van de Tradfris aan een Hue bridge.

Is het nu nog steeds nodig om een bridge + AB erbij te kopen om deze te koppelen aan de Hue? Of is dat met de nieuwste firmware updates niet meer nodig?
Als je recente firmware-versies hebt (zie deze lijst), dan heb je geen Ikea-bridge nodig om je lampen te koppelen aan de Hue-gateway. Wil je echter in de toekomst de firmware van je Tradfri-lampen kunnen updaten, dan heb je wél de Ikea-bridge nodig, dat kan niet via de Hue-gateway.

Ferraris, de Ferrari onder de meters.

• LaTiNo156
  • Laatst online: 04-05 09:53
quote:
BamSlam_ schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 10:54:
[...]

Als je recente firmware-versies hebt (zie deze lijst), dan heb je geen Ikea-bridge nodig om je lampen te koppelen aan de Hue-gateway. Wil je echter in de toekomst de firmware van je Tradfri-lampen kunnen updaten, dan heb je wél de Ikea-bridge nodig, dat kan niet via de Hue-gateway.
Thanks, ik ga die lijst meenemen en dan kijken of ik er een aantal kan vinden bij de lokale Ikea :)

• Arie
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 24-05 20:47

Arie

One Man Army

Het is helaas slecht gesteld met de beschikbaarheid van de TRÅDFRI verbindingshub en diverse lampen. Is er enig zicht op wanneer de voorraad aangevuld gaat worden? Ik wil graag wat GU10 spotjes kopen à €14,95 maar deze zijn slechts bij één IKEA vestiging op voorraad en die is te ver weg helaas.

Not trying to pretend the enemy that I am.

• Danielson
  • Laatst online: 26-05 17:09
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, ze zijn inderdaad overal uitverkocht.

• Tinus050
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 25-05 15:26
quote:
Arie schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:08:
Het is helaas slecht gesteld met de beschikbaarheid van de TRÅDFRI verbindingshub en diverse lampen. Is er enig zicht op wanneer de voorraad aangevuld gaat worden? Ik wil graag wat GU10 spotjes kopen à €14,95 maar deze zijn slechts bij één IKEA vestiging op voorraad en die is te ver weg helaas.
Erm, kijk eens op ikea.nl en dan niet op de mobile site maar op de desktop site. Daar staat precies wat op voorraad is en ook wanneer het op voorraad komt. Wil je meer informatie over de verwachte datum klik dan op de link onder de vestiging waar staat: " Bekijk de voorraadinformatie van dit product en de locatie in de winkel"

En als er geen verwachte datum staat... dan weet ikea het niet en de mede forumgebruikers weten het dan zeker niet.

• Lostsouls
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 18-05 15:57

Lostsouls

Whaaaat

Beginners vraagje:

Ik zit al een tijdje met een melding die ik niet terug kan vinden. Op het moment gebruik ik 2 Ikea lampen + de Ikea gateway + AppleHomeKit ( dormiddel van een iPhone ).

Ik zet nu elke avond een "Rise and Shine" timer aan en vervolgens zet ik mijn alarm in iOS. Nu krijg ik ( vaak pas de volgende ochtend ) de volgende melding:

Ik neem aan dat iOS doormiddel van mijn HomeKit de timers aanpast. Ik kan hier echter weinig documentatie van vinden vanuit Ikea of Apple. Weet iemand hoe deze koppeling werkt? Zoals het nu lijkt zet iOS een "Rise and Shine" timer van 30 minuten voor het wakker worden.

• Arie

Arie

One Man Army

quote:
Tinus050 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 15:07:
[...]

Erm, kijk eens op ikea.nl en dan niet op de mobile site maar op de desktop site. Daar staat precies wat op voorraad is en ook wanneer het op voorraad komt. Wil je meer informatie over de verwachte datum klik dan op de link onder de vestiging waar staat: " Bekijk de voorraadinformatie van dit product en de locatie in de winkel"

En als er geen verwachte datum staat... dan weet ikea het niet en de mede forumgebruikers weten het dan zeker niet.
Als ik bijvoorbeeld hier kijk of hier, dan staat daar voor zover ik kan zien nergens wanneer deze artikelen weer op voorraad komen, maar misschien kijk ik er overheen?

Inmiddels wel ergens gelezen dat er pas in maart nieuwe voorraad verwacht zou worden, dat zou schijnbaar door IKEA in Duitsland gecommuniceerd zijn naar klanten...

• azelo
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 20-02 23:36
Ik heb in inmiddels mijn huis aardig volgehangen. Ik moet zeggen dat ik de hue essentials app gebruik om makkelijk lampen aan een afstandsbediening te hangen, je hoeft dan niet met je ab langs alle lampen. Als je een nieuwe ab of dimmer koppelt aan enkele lampen op de juiste Ikea manier gooit de Ikea app wel alles weer overhoop en vernielt je gemaakte scenes, maar goed.
Ik vraag me af of iemand een oplossing voor het “probleem” dat de Bewegingsonderwijs leidend is.
Ik heb er 1 in de gang opgehangen voor: als ik de trap af kom, gaan de lampen in de keuken aan. Echter voor de duur van 1, 5 of 10 minuten. Ik dacht als ik de dimmer even beweeg, dat de duur van 5 minuten wel weg is. Maar na 5 minuten gaan de gekoppelde lampen uit! Het is dus eigenlijk de bedoeling dat de lampen gewoon aan blijven! Maar hoe?

Het is nu zelf zo, dat ik m lampen aan zet met de Ikea app, door de donkere gang loop, de lampen 5 min later uit gaan... dat ding overruled alles.....

• Wild Chocolate
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 25-05 19:27
quote:
Arie schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 16:38:
[...]

Als ik bijvoorbeeld hier kijk of hier, dan staat daar voor zover ik kan zien nergens wanneer deze artikelen weer op voorraad komen, maar misschien kijk ik er overheen?

Inmiddels wel ergens gelezen dat er pas in maart nieuwe voorraad verwacht zou worden, dat zou schijnbaar door IKEA in Duitsland gecommuniceerd zijn naar klanten...
Als je op die pagina's onder het dropdown menu waar je de vestiging kiest op de blauwe link: "Bekijk de voorraadinformatie van dit product en de locatie in de winkel" klikt, kom je op een pagina waar de voorraadverwachting staat aangegeven. De Hub komt tussen 15 en 22 feb, staat daar. Voor de lampjes ziet deze er zo uit:

iRacing Profiel

• Prullenbak84
Hier nog een (wellicht domme) vraag:
Als ik de tradfri hub probeer toe te voegen aan homekit, moet ik een kamer kiezen. Maar de hub geldt toch voor het hele huis? Het lijkt mij dat je vervolgens groepen lampen maakt en die toewijst aan kamers, of niet? Hoe stel ik dit correct in?

(sowieso kwam mijn groep met dimmer + lamp nog niet in homekit, maar de tradfri app zei dat die nog aan het updaten waren, dus het lijkt mij dat dat gewoon even geduld is, klopt dat?)

Even voor de duidelijkheid, het betreft hier een 100% tradfri/homekit setup. Geen Hue.

Prullenbak84 wijzigde deze reactie 07-02-2018 10:30 (9%)

quote:
Prullenbak84 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:29:
Als ik de tradfri hub probeer toe te voegen aan homekit, moet ik een kamer kiezen. Maar de hub geldt toch voor het hele huis? Het lijkt mij dat je vervolgens groepen lampen maakt en die toewijst aan kamers, of niet? Hoe stel ik dit correct in?

(sowieso kwam mijn groep met dimmer + lamp nog niet in homekit, maar de tradfri app zei dat die nog aan het updaten waren, dus het lijkt mij dat dat gewoon even geduld is, klopt dat?)

Even voor de duidelijkheid, het betreft hier een 100% tradfri/homekit setup. Geen Hue.
Zelf heb ik geen tradfri, maar wel hue. De bridge/hub is bij mij in homekit zichtbaar onder een (ongedefinieerde) kamer genaamd ‘kamer’. Volgens mij maakt het verder niet uit in welke kamer de bridge/hub is toegewezen.
De lampen zelf heb ik wel aan specifieke kamers toewezen.

• Arie

Arie

One Man Army

quote:
Wild Chocolate schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 23:53:
[...]

Als je op die pagina's onder het dropdown menu waar je de vestiging kiest op de blauwe link: "Bekijk de voorraadinformatie van dit product en de locatie in de winkel" klikt, kom je op een pagina waar de voorraadverwachting staat aangegeven. De Hub komt tussen 15 en 22 feb, staat daar. Voor de lampjes ziet deze er zo uit:
[afbeelding]
Ik keek onder andere bij Amsterdam en daar zag ik het volgende.

Kijk ik bij een andere winkel, dan krijg ik wel voorraad informatie te zien, dus merci. :)

• Serena
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 26-05 06:25
quote:
meesje schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:33:
[...]

Zelf heb ik geen tradfri, maar wel hue. De bridge/hub is bij mij in homekit zichtbaar onder een (ongedefinieerde) kamer genaamd ‘kamer’. Volgens mij maakt het verder niet uit in welke kamer de bridge/hub is toegewezen.
De lampen zelf heb ik wel aan specifieke kamers toewezen.
@Prullenbak84
Dat heb ik ook gedaan, heb al mijn hubs in de ruimte ‘Kamer’ staan en mijn accessoires in fatsoenlijk benoemde ruimtes staan. Is puur een aanduiding waar je wilt dat dat ding te zien is in de app. Aangezien je die verder niet gebruikt is Kamer helemaal achteraan een prima oplossing.

• iMars
  • Laatst online: 23:14
Weet iemand waar deze te koop zijn:
http://www.ikea.com/gb/en/images/products/trådfri-led-bulb-e14-400-lumen-wireless-dimmable-warm-white-chandelier-opal-white__0516035_pe640152_s4.jpg
Ik zie ze niet in de Nederlandse Ikea, wel op de Engelse Ikea.

• Arjan A
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 26-05 15:32
quote:
iMars schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 07:54:
Weet iemand waar deze te koop zijn:
[afbeelding]
Ik zie ze niet in de Nederlandse Ikea, wel op de Engelse Ikea.
Die zijn tijdelijk uit het assortiment gehaald vanwege flikkeringen.
Wellicht dat de Engelse IKEA al de verbeterende versie heeft; dan komen ze uiteindelijk ook wel weer hierheen :)

Canon EOS
Fotoblog · Canvas aan de muur

• iMars
  • Laatst online: 23:14
quote:
Arjan A schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:47:
[...]

Die zijn tijdelijk uit het assortiment gehaald vanwege flikkeringen.
Wellicht dat de Engelse IKEA al de verbeterende versie heeft; dan komen ze uiteindelijk ook wel weer hierheen :)
Ah dat wist ik niet. Ik zat/zit erover na te denken om er twee in mijn afzuigkap te doen, dan is al mijn verlichting in de keuken "smart" ;)

Vind de Tradfri prijzen net ff wat schappelijker dan de Hue

Wacht wel ff totdat ze weer terug komen :9

• Arie

Arie

One Man Army

quote:
Prullenbak84 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:29:
Alle apparaten moeten aan een ruimte gekoppeld worden in HomeKit. Zelf heb ik mijn TRÅDFI Gateway in de meterkast in de hal, dus staat deze in HomeKit in de ruimte genaamd Hal. Nu maakt het hiervoor niet uit aan welke ruimte je deze koppelt, maar voor verlichting maakt dit wel uit.

Zo heb ik bijvoorbeeld de ruimte Speelhoek gedefinieerd. Zeg ik dat de verlichting in de speelhoek ingeschakeld moet worden, dan gaan enkel alle lampen in de speelhoek aan. Hetzelfde geldt voorbeeld voor de ruimte genaamd Woonkamer, maar ik zou ook kunnen zeggen dat alleen de vloerlamp in de woonkamer ingeschakeld moet worden en dan blijven de andere lampen in de woonkamer uitgeschakeld. Zou je alle lampen aan dezelfde ruimte in HomeKit koppelen, dan kun je dus moeilijk de verschillende ruimtes individueel in één keer bedienen en zou je voor je woonkamer bijvoorbeeld de vloerlamp, de tafellampen en de wandlamp los van elkaar moeten inschakelen. Als je anders zou zeggen verlichting inschakelen, dan gaan alle lampen in je hele huis in één keer aan. Daarom dus verschillende ruimtes definiëren in HomeKit.

Ik gebruik hierbij bewust het woord ruimtes in plaats van kamers, omdat ik sommige kamers in HomeKit als meerdere ruimtes heb gedefinieerd. Bijvoorbeeld onze aanbouw waarvoor aan de ene kant de ruimte Eetkamer gedefinieerd is en aan de andere kant de ruimte Speelhoek. Zou ik de hele aanbouw als Eetkamer aanmerken in HomeKit, dan zou ik niet eenvoudig enkel de verlichting in de speelhoek kunnen inschakelen.

• BarryS
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 25-05 11:24
Zijn er mensen hier die de Tradfri E27 Color gebruiken op de Hue bridge? Hebben jullie in de Hue app naast de Color kiezer ook Whites kiezer en de Recipes (relax, read, concentrate en energize)?

Ik heb voor de White Spectrum lampen van Ikea gewoon in de Hue app the Whites kiezer en de Recipes. Maar voor de color alleen maar de Color kiezer. De whites en recipes missen.

Mijn Philips color Hue lampen geven wel netjes Color, Whites en Recipes weer. Misschien dat dit een tekortkoming van de Ikea color lamp is, maar wel raar dat het voor de White Spectrum lampen dan wel werkt.

Intel Core i7 4790K @ 4.5 GHz - 32 GB DDR3 19200 2400 MHz C10 G.Skill TridentX - MSI Z97 Gaming 7 - MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G - Samsung 850 EVO 1TB - Samsung 830 256GB - Seagate Barracuda 2TB - Noctua NH-D15 - Fractal Design Define R5 - LG 34UM68-P

• marcommff
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 24-04 22:49
quote:
hijskraan schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:42:
[...]

het lukt mij niet om op deze wijze mijn afstandbediening aan de hub te koppelen. Het lampje op de hub gaat ook niet knipperen. Enig idee wat er verkeerd gaat?

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

quote:
BarryS schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 12:31:
Zijn er mensen hier die de Tradfri E27 Color gebruiken op de Hue bridge? Hebben jullie in de Hue app naast de Color kiezer ook Whites kiezer en de Recipes (relax, read, concentrate en energize)?
Ik heb op de Hue hub een groep met daarin een Ikea kleurenlamp, een Hue kleurenlamp en een Feibit kleurenlamp. Van deze lampen is de Ikea lamp de enige waarvoor de app de Recipes keuze niet laat zien.

• jandeman63
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 23-05 20:24
quote:
azelo schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 20:15:
Ik heb in inmiddels mijn huis aardig volgehangen. Ik moet zeggen dat ik de hue essentials app gebruik om makkelijk lampen aan een afstandsbediening te hangen, je hoeft dan niet met je ab langs alle lampen. Als je een nieuwe ab of dimmer koppelt aan enkele lampen op de juiste Ikea manier gooit de Ikea app wel alles weer overhoop en vernielt je gemaakte scenes, maar goed.
Ik vraag me af of iemand een oplossing voor het “probleem” dat de Bewegingsonderwijs leidend is.
Ik heb er 1 in de gang opgehangen voor: als ik de trap af kom, gaan de lampen in de keuken aan. Echter voor de duur van 1, 5 of 10 minuten. Ik dacht als ik de dimmer even beweeg, dat de duur van 5 minuten wel weg is. Maar na 5 minuten gaan de gekoppelde lampen uit! Het is dus eigenlijk de bedoeling dat de lampen gewoon aan blijven! Maar hoe?

Het is nu zelf zo, dat ik m lampen aan zet met de Ikea app, door de donkere gang loop, de lampen 5 min later uit gaan... dat ding overruled alles.....
Ik heb geen oplossing voor je probleem maar ik heb iets vergelijkbaars in Hue uitgevoerd. Bewegingmelder in de keuken op 3 minuten maar ook een aan/uit/dim schakelaar erop. Als ik deze bedien blijft het licht wel aan, doe ik dat niet en heeft de sensor het licht aangestuurd dan gaat het na een ingestelde tijd weer uit bij geen beweging.

• l3art
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21:19

l3art

Moderator Mobile
Laatst kreeg ik bij de Ikea Utrecht te horen dat de starterset in de tweede week van februari beschikbaar zou zijn, nu kreeg ik zojuist een mail waarin stond dat de set helaas nog niet beschikbaar was, maar wel een verwachte leverdatum: vr 27 jul - vr 3 aug

Dat is niet heel best.

Before you criticize someone, walk a mile in their shoes. That way you're a mile away, and you have their shoes too.

• BarryS
quote:
l3art schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 12:41:
Laatst kreeg ik bij de Ikea Utrecht te horen dat de starterset in de tweede week van februari beschikbaar zou zijn, nu kreeg ik zojuist een mail waarin stond dat de set helaas nog niet beschikbaar was, maar wel een verwachte leverdatum: vr 27 jul - vr 3 aug

Dat is niet heel best.
Ik zou niet wachten op de starters-set. Of koop de Bridge los. Of ga voor de Philips Hue Starters Set. Deze is nu in de actie voor 79 euro (net zo duur als de Ikea set dus), betreft de bridge plus 2 Hue Color lampen.
https://www.lightgallery.com/nl/acties/TVOH/

Intel Core i7 4790K @ 4.5 GHz - 32 GB DDR3 19200 2400 MHz C10 G.Skill TridentX - MSI Z97 Gaming 7 - MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G - Samsung 850 EVO 1TB - Samsung 830 256GB - Seagate Barracuda 2TB - Noctua NH-D15 - Fractal Design Define R5 - LG 34UM68-P

• l3art

l3art

Moderator Mobile
quote:
BarryS schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 13:09:
[...]

Ik zou niet wachten op de starters-set. Of koop de Bridge los. Of ga voor de Philips Hue Starters Set. Deze is nu in de actie voor 79 euro (net zo duur als de Ikea set dus), betreft de bridge plus 2 Hue Color lampen.
https://www.lightgallery.com/nl/acties/TVOH/
Meteen maar besteld. Kan ik de boel vast gaan installeren, want de lampen liggen al een tijdje klaar.
Bedankt voor de tip!

Before you criticize someone, walk a mile in their shoes. That way you're a mile away, and you have their shoes too.

• BarryS
quote:
l3art schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 13:27:
[...]

Meteen maar besteld. Kan ik de boel vast gaan installeren, want de lampen liggen al een tijdje klaar.
Bedankt voor de tip!
Graag gedaan. Ik gebruik zelf ook een combinatie van Ikea lampen (GU10 spots 7x White Spectrum en 3x White) en Philips lampen (2x E27 Color en 2x E14 Color en 4x E27 White). Om de Ikea lampen te koppelen moet je ze wel even resetten door ze 6 keer aan en uit te zetten totdat ze snel knipperen. Dan de Philips app naar lampen laten zoeken en je lamp aanzetten. Om de remotes te koppelen van Ikea is wat extra werk maar staat goed beschreven op YouTube, heb je wel een andere app nodig maar daarna werkt het ook gewoon. YouTube: Using IKEA TRÅDFRI remote on Philips Hue system with bridge

Ik gebruik zelf 1 Ikea remote en 2 Philips Dimmer switches. Voordeel van de Philips remotes is dat je ze via de app kan instellen en scenes aan knoppen kan koppelen. De Ikea remote moet je zelf koppelen aan je lampen.

• l3art

l3art

Moderator Mobile
Ik heb vooralsnog geen remotes, wil kijken of het te doen is dit alleen via de app te regelen. Mocht dit niet bevallen haal ik nog wel een keer een remote.

Wil zelf versschillende groepen maken. Een groep van 6 spots in de keuken, 4 spots boven de eettafel wil ik verdelen in twee groepen. Waarbij 2 of 3 lampen op de tafel schijnen en eentje op een foto aan de muur. En dan heb ik nog twee aparte E27 lampen.

We hebben ook nog twee moodlights van Philips maar die zijn niet te koppelen maar misschien dat ik die tzt ga vervangen door lampen die wel te koppelen zijn.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

quote:
l3art schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 12:41:
De mail die je gehad hebt gaat waarschijnlijk alleen over de voorraad van de webshop.

De voorraden van de filialen en de webshop zijn onafhankelijk van elkaar, sterker nog: er wil nog wel eens een week of langer verschil zitten tussen de momenten waarop voorraden aangevuld worden. Als je internet hebt, dan kan je het best even op de website van Ikea kijken: dan zie je precies of het filiaal van jouw keuze nog voorraad heeft en/of de komende week nieuwe bevoorrading krijgt.

• l3art

l3art

Moderator Mobile
quote:
aawe mwan schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 13:55:
[...]

De mail die je gehad hebt gaat waarschijnlijk alleen over de voorraad van de webshop.

De voorraden van de filialen en de webshop zijn onafhankelijk van elkaar, sterker nog: er wil nog wel eens een week of langer verschil zitten tussen de momenten waarop voorraden aangevuld worden. Als je internet hebt, dan kan je het best even op de website van Ikea kijken: dan zie je precies of het filiaal van jouw keuze nog voorraad heeft en/of de komende week nieuwe bevoorrading krijgt.
Nee, want die datum was van het filiaal in Utecht die gegeven werd. Ik moest eerst doorklikken naar de ikea pagina. Dit had ik niet duidelijk in mijn bericht gezet.

• jandeman63
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 23-05 20:24
Een hub, een bewegingssensor en een lamp gekocht van ikea. Na installatie heeft de hub zich geupdate maar de sensor en lamp niet. Dagenlang een melding bezig met updaten maar niks. Na verschillende pogingen eerst maar zo gelaten en na 1 maand weer geprobeerd na alles te hebben gereset. Weer een hub update maar de rest niet. Iemand een idee?

• ChiMan
Effe een noob vraag.
Heb een aantal Tradfri icm een afstandsbediening en ben er tevreden mee.

Nu wil ik gebruik maken de timer functie en daarvoor is een bridge nodig.
Staat de bridge continue in verbinding met internet/ikea server of kan je het zo instellen dat het geen verbinding kan maken naar buiten?

• Sandro!
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 25-05 16:11
quote:
ChiMan schreef op zondag 11 februari 2018 @ 14:25:
Effe een noob vraag.
Heb een aantal Tradfri icm een afstandsbediening en ben er tevreden mee.

Nu wil ik gebruik maken de timer functie en daarvoor is een bridge nodig.
Staat de bridge continue in verbinding met internet/ikea server of kan je het zo instellen dat het geen verbinding kan maken naar buiten?
De bridge maakt alleen verbinding met Ikea voor software-updates, voor de rest is alles lokaal.

• ChiMan
quote:
Sandro! schreef op zondag 11 februari 2018 @ 14:58:
[...]

De bridge maakt alleen verbinding met Ikea voor software-updates, voor de rest is alles lokaal.
Kan je de bridge instellen dat hij alleen maar software-updates checkt/ophaalt wanneer je dat aangeeft?

• kaisersoze
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 22-05 16:43
Hi Guys,

Ik ben de laatste tijd ook wat aan het experimenteren met home automation. Ik heb nu een RPi met hass.io, een phillips hue hub en twee lampen en een Ikea tradfri hub met meerdere lampen en steering devices. De Ikea tradfri devices gaat mijn vraag ook over.

Wij hebben een redelijk standaard indeling voor onze kamer, een lange ruimte waarbij de woonkamer overloopt in de keuken. Nu heb ik de volgende situatie:

- 3x inbouwspots tradfri (g10) in keuken
- 2x plafondspots tradfri (g10) in keuken
- 3x plafondspots tradfri (g10) in woonkamer
- 5x inbouwspots tradfri (g10) in woonkamer

Nu wil ik hier vier groepen van maken en graag met 1 steering device, de tradfri remote, bedienen. Ik zie dat er op de remote 5 knoppen zitten:

1. aan/uit toggle
2. dimmer omhoog
3. pijl naar rechts
4. dimmer omlaag
5. pijl naar links

Ik had in mijn hoofd zitten dat je dan met de pijlknoppen zou kunnen wisselen van groep en dat dan de aan/uit en dim knoppen voor die groep werken. Dat ik één afstandsbediening wil heeft meerdere redenen vier afstandsbedieningen is niet mooi, maar je kunt er ook geen makkelijk onderscheid in maken (los van ze her en der aan de muur hangen). Na veel speurwerk kan ik nergens vinden of dit kan en zoja hoe. Dat doet mij het ergste vrezen: het is (nu) niet mogelijk. Iemand ervaring met de situatie die mij wat meer info hierover kan geven.

Mocht het niet mogelijk zijn via de remote, kan het dan wel via app en/of home assistant? (voorkeur is remote, app klinkt leuk maar is niet praktisch met twee kinderen in huis en vaak oppas, opa's en oma's hier).

• hijskraan
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21-05 20:31
Nee, de afstandsbediening werkt per groep, dus je kunt met 1 a.b. 1 groep bedienen.

Met de app. kan dit wel
quote:
kaisersoze schreef op zondag 11 februari 2018 @ 16:11:
Hi Guys,

Ik ben de laatste tijd ook wat aan het experimenteren met home automation. Ik heb nu een RPi met hass.io, een phillips hue hub en twee lampen en een Ikea tradfri hub met meerdere lampen en steering devices. De Ikea tradfri devices gaat mijn vraag ook over.

Wij hebben een redelijk standaard indeling voor onze kamer, een lange ruimte waarbij de woonkamer overloopt in de keuken. Nu heb ik de volgende situatie:

- 3x inbouwspots tradfri (g10) in keuken
- 2x plafondspots tradfri (g10) in keuken
- 3x plafondspots tradfri (g10) in woonkamer
- 5x inbouwspots tradfri (g10) in woonkamer

Nu wil ik hier vier groepen van maken en graag met 1 steering device, de tradfri remote, bedienen. Ik zie dat er op de remote 5 knoppen zitten:

1. aan/uit toggle
2. dimmer omhoog
3. pijl naar rechts
4. dimmer omlaag
5. pijl naar links

Ik had in mijn hoofd zitten dat je dan met de pijlknoppen zou kunnen wisselen van groep en dat dan de aan/uit en dim knoppen voor die groep werken. Dat ik één afstandsbediening wil heeft meerdere redenen vier afstandsbedieningen is niet mooi, maar je kunt er ook geen makkelijk onderscheid in maken (los van ze her en der aan de muur hangen). Na veel speurwerk kan ik nergens vinden of dit kan en zoja hoe. Dat doet mij het ergste vrezen: het is (nu) niet mogelijk. Iemand ervaring met de situatie die mij wat meer info hierover kan geven.

Mocht het niet mogelijk zijn via de remote, kan het dan wel via app en/of home assistant? (voorkeur is remote, app klinkt leuk maar is niet praktisch met twee kinderen in huis en vaak oppas, opa's en oma's hier).

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

quote:
ChiMan schreef op zondag 11 februari 2018 @ 15:00:
[...]
Kan je de bridge instellen dat hij alleen maar software-updates checkt/ophaalt wanneer je dat aangeeft?
Zo'n fancy apparaat is de hub helemaal niet, dat je er vanalles op zou kunnen instellen of zo.

• jaspervz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 26-05 06:52
quote:
ChiMan schreef op zondag 11 februari 2018 @ 15:00:
[...]

^^ wat hij zei.

Je kunt wellicht wel eea in je router dichtzetten.

Maar dan moet je wel zo'n fancy apparaat hebben waarop je vanalles in kan stellen :+

jaspervz wijzigde deze reactie 11-02-2018 21:11 (23%)

• RudolfR
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 26-05 17:05
quote:
kaisersoze schreef op zondag 11 februari 2018 @ 16:11:
Met de Ikea hub kun je de functie van de knoppen niet wijzigen.
Ikea legt bovendien een directe koppeling tussen de knop en de lamp zodat e.e.a. ook werkt zonder hub.

Met HomeAssistant en Deconz Raspbee kun je wel de knopacties registreren en afhandelen zodat jij dat wil.

Maarja, zelf lampen inschakelen is eigenlijk niet meer van deze tijd.... :9

• Richard89
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 23-05 12:46
heeft iemand de bewegingssensor buiten hangen?

Ik wil er eigenlijk een koppelen aan mn buitenlamp, maar kan nergens vinden hoe waterdicht de sensor is.

• ArCadE
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 00:26

ArCadE

De man die bakt....

Ik ben sinds deze week ook in het bezit van een Ikea beweginssensor en vraag me af of het mogelijk is om de lamp die hierdoor geactiveerd wordt, te kunnen dimmen.

Ik kan de lamp wel via de Hue app dimmen, maar zodra de bewegingssensor hem uit en aan zet dan staat de lamp weer op vol vermogen.

Heb ik hier een Ikea hub en de Ikea app voor nodig of kan het ook anders?

ArCadE wijzigde deze reactie 12-02-2018 11:12 (0%)
Reden: typo

Mijn Specs

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:28
@ArCadE Met de normale schakelaars is het zo dat, als de lamp niet van spanning is geweest, hij de helderheid (en kleur) neemt zoals toen je hem uitzette.
Het lijkt me logisch dat dit met de bewegingsmelder ook zo werkt.

Dan zou je eenmalig de helderheid moeten instellen via de hub en app, of een reguliere afstandsbediening.

• jodur
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 26-05 09:37
Ikea tradfri dimmer met dubbelzijdig tape in orginele dimmer-knop

De magnetische wandhouder is aan de achterzijde van bedienplaat gelijmd (b.v hot glue)

Zie hier het eindresultaat, Ikea dimmer ingebouwd in de oorspronkelijk dimmer schakelmateriaal (JUNG) :) :)

• Florida
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 24-05 20:22
Heb afgelopen weekend ook een Hue starterset color gekocht met daarbij een aantal Ikea Tradffri lampen, de Tradfri bridge, Tradfri afstandsbediening en Tradfri sensor.

De Hue kit had ik binnen 10 minuten ingesteld en werkt uitstekend. De Ikea set werkt ook uitstekend, maar ik krijg ze niet aan elkaar gekoppeld. Heb beide kits, samen met alle lampen ge-updated en alles is nu voorzien van de laatste versie. Ook met het “trucje” om de Ikea lampen zes keer aan en uit te zetten, worden ze niet herkend door de Hue bridge. Ook door de Ikea bridge uit zetten lukt het helaas niet.

Daarnaast vraag ik mij het volgende af. Wanneer ik de Ikea lampen wel zou kunnen koppelen en de Hue bridge en lampen te zijner tijd weer een update krijgen., hoe zit het dan met de Ikea lampen?
Krijgen die gelijktijdig ook via de Hue bridge hun update?
Of werken die dan niet meer op de Hue bridge en moet je ze via de Ikea bridge alsnog een update geven ( er vanuit gaande dat die update gelijktijdig beschikbaar is) en na deze Ikea update de hele boel weer aan elkaar koppelen?

Iemand hier ervaring mee?

Iemand ervaring met het aan elkaar koppelen van beide systemen?

Mijn doel is uiteindelijk om alle te kunnen bedienen via de Athom Homey.

Zit er hard aan te denken om alle Tradfri spullen terug te brengen en alles bij Hue te houden. Echter het is de hoge prijs voor Hue lampen die mij hiervan weerhoudt. Echter als het de komende dagen nog steeds niet lukt de Ikea lampen aan de Hue te koppelen is die keus natuurlijk snel gemaakt.

• jodur
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 26-05 09:37
quote:
Florida schreef op maandag 12 februari 2018 @ 19:34:
Heb afgelopen weekend ook een Hue starterset color gekocht met daarbij een aantal Ikea Tradffri lampen, de Tradfri bridge, Tradfri afstandsbediening en Tradfri sensor.

Mijn doel is uiteindelijk om alle te kunnen bedienen via de Athom Homey.
Je koopt een Hue starterskit (met gateway) en ook een losse Tradfri bridge en deze wil je aansturen met een Homey?? Is driedubbel op!

De homey heeft al standaard een zigbee radio aan boord en heb je volgens mij zowel de Ikea als de philips gateways niet nodig, omdat je deze rechtstreeks vanuit de homey kan aansturen (zonder gateways).

• Florida
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 24-05 20:22
Klopt Jodur, maar gezien de prijs van de Homey, wordt dat een latere investering.

De Hue bridge had ik dus nodig om eens te kijken of deze manier van verlichting mij bevalt. Ik had de hoop om ook losse Ikea lampen direct aan de Hue te kunnen koppelen, maar de Ikea medewerkster en een klant die hetzelfde wilde, vertelden dat je ze eerst moet updaten en daarvoor heb je dan weer de Ikea Bridge nodig.

• Knol010
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 06-05 09:17
quote:
jodur schreef op maandag 12 februari 2018 @ 19:28:
Ikea tradfri dimmer met dubbelzijdig tape in orginele dimmer-knop

[afbeelding]

De magnetische wandhouder is aan de achterzijde van bedienplaat gelijmd (b.v hot glue)

[afbeelding]

Zie hier het eindresultaat, Ikea dimmer ingebouwd in de oorspronkelijk dimmer schakelmateriaal (JUNG) :) :)

[afbeelding]
Geniaal!
Heb zelf schakelmateriaal van Gamma Everest. Zie op de website dat ik daar voor 3 euries een dimmerplaat + knop kan kopen. Ff kijken hoe ik dat thuis in elkaar kan knutselen!
Kunnen de vrouw en kids de schakelaars niet meer bedienen.

• ArCadE
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 00:26

ArCadE

De man die bakt....

quote:
Florida schreef op maandag 12 februari 2018 @ 20:01:
Klopt Jodur, maar gezien de prijs van de Homey, wordt dat een latere investering.

De Hue bridge had ik dus nodig om eens te kijken of deze manier van verlichting mij bevalt. Ik had de hoop om ook losse Ikea lampen direct aan de Hue te kunnen koppelen, maar de Ikea medewerkster en een klant die hetzelfde wilde, vertelden dat je ze eerst moet updaten en daarvoor heb je dan weer de Ikea Bridge nodig.
@Florida Als je de lampen net hebt gekocht hoef je ze waarschijnlijk niet te updaten. Zet de lamp uit, laat de Hue bridge zoeken naar lampen en zet dan de Ikea lamp aan. Werkt perfect.

Mijn Specs

Pagina: 1 ... 29 ... 35 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*