Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Florida
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 14-12 22:11
Arcade, dank je wel, ik ga het proberen.
Ben alleen benieuwd of ook de Ikea lampen dan ook automatisch via de Hue bridge een update krijgen zodra die voor de Hue lampen beschikbaar is. Maar dat is nu nog niet aan de orde. Eerst maar eens zien te koppelen.

Nogmaals dank!

• Arie
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 04-11 13:27

Arie

One Man Army

De IKEA lampen krijgen alleen een update via de IKEA TRÅDFI Gateway. Als je die niet hebt, wordt de firmware dus ook niet geüpdatet.

Not trying to pretend the enemy that I am.

• rimave
  • Laatst online: 15-12 22:08
Ik heb twee van die kaarslampjes die nu aan de Tradfri hub hangen en di ik niet gereset krijg. Ik heb ze al in andere fittings geprobeert, maar ze reargeren niet als ik de schakelaar zes keer omzet. Is er nog een andere manier om ze te resetten?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Florida
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 14-12 22:11
Het koppelen van 1 Ikea lamp aan de Hue bridge is nu gelukt, nu de rest nog, die gaan vrij moeizaam.

Indien het lukt ze alle 4 te koppelen heeft het dan zin de Ikea bridge aan te laten staan? Voor het geval zich een Ikea update aandient? Of geeft dat Zigbee-interferentie problemen?

Florida wijzigde deze reactie 13-02-2018 07:49 (86%)

• RudolfR
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 13:29
quote:
rimave schreef op maandag 12 februari 2018 @ 23:21:
Ik heb twee van die kaarslampjes die nu aan de Tradfri hub hangen en di ik niet gereset krijg. Ik heb ze al in andere fittings geprobeert, maar ze reargeren niet als ik de schakelaar zes keer omzet. Is er nog een andere manier om ze te resetten?
Ik had bij de GUI10 LEDs ook moeite, het ging bij mij beter toen ik ze een fractie langer 'uit' liet dan 'aan' bij het toggelen.

• kaisersoze
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 11-12 10:56
quote:
RudolfR schreef op maandag 12 februari 2018 @ 07:59:
[...]

Met de Ikea hub kun je de functie van de knoppen niet wijzigen.
Ikea legt bovendien een directe koppeling tussen de knop en de lamp zodat e.e.a. ook werkt zonder hub.

Met HomeAssistant en Deconz Raspbee kun je wel de knopacties registreren en afhandelen zodat jij dat wil.

Maarja, zelf lampen inschakelen is eigenlijk niet meer van deze tijd.... :9
Ok dan nice, heb je hier misschien een voorbeeld van? Ik kan op internet alleen vinden hoe je de batterijstatus van de remote kan uitlezen in Home Assistant ...

• RudolfR
Hier staan voorbeelden van automations met Deconz op basis van deconz_events:

https://home-assistant.io/components/deconz/

Wat jij wil is met 't ene 'event' (links/rechts) door de groepen cyclen, waardoor de andere events zich anders gaan gedragen; dwz. een actie uitvoeren op de actieve groep.

• kaisersoze
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 11-12 10:56
quote:
RudolfR schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 09:36:
Hier staan voorbeelden van automations met Deconz op basis van deconz_events:

https://home-assistant.io/components/deconz/

Wat jij wil is met 't ene 'event' (links/rechts) door de groepen cyclen, waardoor de andere events zich anders gaan gedragen; dwz. een actie uitvoeren op de actieve groep.
Thanks for the info Rudolf. Genoeg om mee verder te kunnen!

• Ljsvv
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 05-09 11:19
Kan iemand mij misschien vertellen of er ergens een linkje is waar een beetje de meest actuele FW van de lampen is te checken.

Kom her en der wel een vaag linkje tegen, ik heb mijn GU10's (6,99) aan de hue bridge gekoppeld en die zitten allemaal op 1.2.214... Is dit voor de niet kleurtemperatuur regelbare de meest recente FW?

Trouwens, ik heb regelmatig dat lampjes onbereikbaar worden in de app. Ze gaan dan ook echt niet aan of uit. Wil niet geloven dat dit aan de Mesh ligt want om de meter zitten wel lampen die aan het net hangen. Al geprobeerd om van kanaal te wisselen, maar telkens na 2 weken gaat het mis.

Opnieuw de stroom erop en eraf en ze zijn weer bereikbaar....

• dobbytc
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 14-12 23:08
quote:
Richard89 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:11:
heeft iemand de bewegingssensor buiten hangen?

Ik wil er eigenlijk een koppelen aan mn buitenlamp, maar kan nergens vinden hoe waterdicht de sensor is.
De huidige versie is niet waterdicht maar wat ik gehoord heb is dat er wel een waterdichte (IP44) versie aan zit te komen.

• Frankster
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15-12 06:00
Dat Tradfri lampen aan een Hue bridge gekoppeld kunnen worden is me hier wel duidelijk. Dat een Livingcolors (gen2) lamp aan een Hue bridge gekoppeld kan worden ook. Maar is het nu mogelijk om een Livingcolors lamp aan de Tradfri hub te koppelen?

Heb me suf gezocht (en vaak geprobeerd), maar tot nog toe onsuccesvol.

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

• jaspervz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 13-12 18:20
quote:
Ljsvv schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:30:
Kan iemand mij misschien vertellen of er ergens een linkje is waar een beetje de meest actuele FW van de lampen is te checken.

Kom her en der wel een vaag linkje tegen, ik heb mijn GU10's (6,99) aan de hue bridge gekoppeld en die zitten allemaal op 1.2.214... Is dit voor de niet kleurtemperatuur regelbare de meest recente FW?

Trouwens, ik heb regelmatig dat lampjes onbereikbaar worden in de app. Ze gaan dan ook echt niet aan of uit. Wil niet geloven dat dit aan de Mesh ligt want om de meter zitten wel lampen die aan het net hangen. Al geprobeerd om van kanaal te wisselen, maar telkens na 2 weken gaat het mis.

Voor zover ik weet is dat inderdaad de laatste versie. Overigens worden nieuwe versies vrij vlot gepushed dus ik denk dat je ervanuit mag gaan dat je 'altijd' up to date bent.

Als de lampen in de App onbereikbaar worden zijn ze dan nog wel te schakelen met een afstandsbediening?

• Ljsvv
Uhm er wordt bij mij niets gepushed omdat de lampen aan de Hue bridge hangen.

Ik gebruik geen afstandsbedieningen...

• RudolfR
quote:
jaspervz schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:44:
[...]

Voor zover ik weet is dat inderdaad de laatste versie. Overigens worden nieuwe versies vrij vlot gepushed dus ik denk dat je ervanuit mag gaan dat je 'altijd' up to date bent.

Als de lampen in de App onbereikbaar worden zijn ze dan nog wel te schakelen met een afstandsbediening?
Tradfri legt een directe koppeling tussen lamp en afstandsbediening, dus ook als de lampen buiten bereik van de hub zijn (of hub uit) kun je de lamp bedienen met de afstandsbediening (mits in range, uiteraard)

• Erik1971
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 13:15
quote:
Frankster schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:08:
Dat Tradfri lampen aan een Hue bridge gekoppeld kunnen worden is me hier wel duidelijk. Dat een Livingcolors (gen2) lamp aan een Hue bridge gekoppeld kan worden ook. Maar is het nu mogelijk om een Livingcolors lamp aan de Tradfri hub te koppelen?

Is niet mogelijk, Livingcolors lampen maken geen gebruik van Zigbe Light Link, maar SmartLink en dat is een Philips specifieke Zigbee variant (voorloper van Zibee Light Link).

Alleen Hue en Friends of Hue lampen van Philips gebruiken Zigbee Light Link (tot nu toe, later dit jaar zullen ze zoals aangekondigd met Zigbee 3.0 lampen komen).

• Bigs
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
quote:
Frankster schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:08:

Ik heb het geprobeerd en je kunt hem wel koppelen, maar hij werkt zowel met de afstandsbediening als vanuit de app als een generieke aan/uit lamp. Dus wit licht, zonder dimmen.

• Richard89
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 15-12 17:43
quote:
dobbytc schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:00:
[...]

De huidige versie is niet waterdicht maar wat ik gehoord heb is dat er wel een waterdichte (IP44) versie aan zit te komen.
Dank! We wachten dan nog maar even :-)

• Kapotlood
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 14:44
quote:
jodur schreef op maandag 12 februari 2018 @ 19:28:
Ikea tradfri dimmer met dubbelzijdig tape in orginele dimmer-knop

[afbeelding]

De magnetische wandhouder is aan de achterzijde van bedienplaat gelijmd (b.v hot glue)

[afbeelding]

Zie hier het eindresultaat, Ikea dimmer ingebouwd in de oorspronkelijk dimmer schakelmateriaal (JUNG) :) :)

[afbeelding]
Dát is nog eens een goed idee! Heb je toevallig wat meer foto's, want het lijkt alsof je de ontvanger en magnetische "knopje" in de achterzijde van de bedienplaat hebt gestopt, en daarna het Tradfri dimknop-binnenwerk in de Jung dimknop hebt geplakt.... klopt dat?

Dan kan ik ook gelijk m'n vriendin overhalen om zo'n dimknop te kopen en Tradfri peertjes in de lamp te gooien _/-\o_

• Frankster
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15-12 06:00
quote:
Bigs schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:37:
[...]

Ik heb het geprobeerd en je kunt hem wel koppelen, maar hij werkt zowel met de afstandsbediening als vanuit de app als een generieke aan/uit lamp. Dus wit licht, zonder dimmen.
Zou je mij dan de stappen die je hebt doorlopen door kunnen geven? Mij is het nog niet gelukt...

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

• Bigs
  • Niet online
quote:
Frankster schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 19:03:
[...]

Zou je mij dan de stappen die je hebt doorlopen door kunnen geven? Mij is het nog niet gelukt...
Lamp van de stroom halen en weer aansluiten en daarna hetzelfde als met Tradfri lampen: de afstandsbediening erbij houden en de pairing knop ingeduwd houden totdat de lamp stopt met knipperen. Dit werkt overigens niet met de eerste generatie LivingColors (volgens mij te herkennen aan de ovale afstandsbediening) en met de nieuwere heb je er dus ook weinig aan.

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
nog steeds de GU10 artikel 003.182.92 niet op voorraad bij de 2 dichtstbijzijnde 65+km vestigingen :/

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based, Custom Dekstop I5 4670K based..

• jaspervz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 13-12 18:20
quote:
Ljsvv schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:04:
Uhm er wordt bij mij niets gepushed omdat de lampen aan de Hue bridge hangen.

Ik gebruik geen afstandsbedieningen...
quote:
RudolfR schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:26:
[...]

Tradfri legt een directe koppeling tussen lamp en afstandsbediening, dus ook als de lampen buiten bereik van de hub zijn (of hub uit) kun je de lamp bedienen met de afstandsbediening (mits in range, uiteraard)
Dat ze aan een hue bridge hingen was mij even ontgaan. Dan wordt er inderdaad niets gepushed.

Dat van de trådfri afstandsbediening was mij inderdaad bekend. Ik hoopte zo te checken of het een app of bridge probleem was, maar dat is met hue niet aan de orde.

Is het overigens wel zo dat een AB ook met hub altijd in de buurt moet zij van de lamp die je wil aansturen? Of lopen die commando's gezellig mee over de mesh en kan ik bijvoorbeeld vanuit zolder de woonkamer bedienen als er maar genoeg lampen tussen hangen?

• pollewops
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 16-04 21:31
De hubs zijn weer op voorraad en vandaag gelijk één aangeschaft. Werkt allemaal perfect.

Wat me wel tegen viel is dat de wit spectrum lampen maar drie tinten hebben en je niet gehele spectrum traploos kunt instellen. Of doe ik iets verkeerd?

Toekomst:
Een lichtsensor zou mooi zijn zodat lamp automatisch aangaat als her donker word.

• Erik1971
quote:
Bigs schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:37:
[...]

Dan heb een vrij late versie van de Gen3 LivingColors gehad, dat waren eigenlijk Friends of Hue Iris/Bloom (dus Zigbee Light Link) lampen met remote control, je kunt deze herkennen aan de label aan snoer met de 6 digit code.

@Frankster Gen2 en oudere Gen3 LivingColors (SmartLink) gaan niet werken met Tradfri bridge/remote. De eerste generatie Gen2 LivingColors Lampen met ovale remote werken niets eens samen met Hue Bridge.....

Erik1971 wijzigde deze reactie 14-02-2018 23:36 (14%)

• robertwebbe
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 17:06
quote:
pol1965 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 23:11:
[...]
Toekomst:
Een lichtsensor zou mooi zijn zodat lamp automatisch aangaat als her donker word.
Dit kun je oplossen als je een Philips hue motion sensor hebt en een iPhone met de Home - Smart Home Automation (van Matthias Hochgatterer). Je voegt dat een automation toe op basis van een accessory state trigger. If lightsensor is between 1 en 10 lux then...

robertwebbe wijzigde deze reactie 15-02-2018 12:05 (6%)

http://www.robertwebbe.nl, technische zaken simpel uitgelegd.

• jodur
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 23-11 22:16
quote:
Kapotlood schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:00:
[...]

Dát is nog eens een goed idee! Heb je toevallig wat meer foto's, want het lijkt alsof je de ontvanger en magnetische "knopje" in de achterzijde van de bedienplaat hebt gestopt, en daarna het Tradfri dimknop-binnenwerk in de Jung dimknop hebt geplakt.... klopt dat?

Dan kan ik ook gelijk m'n vriendin overhalen om zo'n dimknop te kopen en Tradfri peertjes in de lamp te gooien _/-\o_
Ja electronica van Ikea dimmer zit volledig in orginele Jung-dimmer knop met dubbelzijdig tape. Batterij kan nog steeds eenvoudig worden gewisseld en de pair-knop is ook nog bereikbaar.

• RudolfR
quote:
pol1965 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 23:11:
Wat me wel tegen viel is dat de wit spectrum lampen maar drie tinten hebben en je niet gehele spectrum traploos kunt instellen. Of doe ik iets verkeerd?
Nee, dat doe je goed. Lampen kunnen wel alle tussenliggende tinten aan, maar met de remote schakel je door de drie standaard scenes.

Ik meen dat ook het toevoegen van een eigen (voorgeselecteerde) tint in de app geen zin heeft. Die kun je dan uiteraard wel met de app selecteren, maar niet via de remote. Ook hierin is de keuze helaas beperkt.

RudolfR wijzigde deze reactie 15-02-2018 14:55 (5%)

• Kapotlood
quote:
jodur schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 13:08:
[...]

Ja electronica van Ikea dimmer zit volledig in orginele Jung-dimmer knop met dubbelzijdig tape. Batterij kan nog steeds eenvoudig worden gewisseld en de pair-knop is ook nog bereikbaar.
Bedankt! Heb je dat nog een beetje uitgemeten zodat de magneet van de Tradfri dimmer nog "pakt"? Je hebt namelijk vast het binnenwerkje van de Jung knop er uit gesneden zodat de Tradfri knop daar in past of niet? :)

• BlazeMuis
  • Registratie: juni 2013
  • Nu online
Blijkt dat mijn Ikea hub het niet meer doet.. Lampen reageerden niet meer op de Ikea app dus ik ff de gateway van de stroom af, geen enkel lampje gaat meer aan.. Heb ik wel weer.

Lijkt op een kapotte USB poort.. als ik eraan wiebel gaat ie aan.

BlazeMuis wijzigde deze reactie 15-02-2018 16:16 (16%)

Xbox One X: BlazeMuis | MacBook Pro 2018 TB i5, 8GB, 256GB | iPhone XS Max 64GB

• John B te M
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 15-02 16:22
Ik heb een probleempje met het aansturen van IKEA tradfri bulb GU10 op mijn HUE systeem

Om te proberen heb ik eerst maar eens 4 GU10 lampjes gekocht. Het installeren ging prima. De lampjes werden direct herkend door mijn Hue bridge.

Als tweede test maar eens gekeken of ik er ook de bewegingssensor van IKEA op aan kon sluiten Koppelen met de IKEA GU10 ging ook direct goed. De bridge kon echter geen verbinding meer krijgen met het lampje.
Ik heb daarop de verbinding met de sensor verbroken. De bridge kon echter nog steeds geen verbinding met de bulb maken. Lampje vervolgens uit de lijst met herkende lampjes in de app gegooid, met de bedoeling om de lamp opnieuw aan te maken in de bridge. Het lampje werd echter niet meer getoond bij het zoeken naar nieuwe lampen.

Vervolgens een tweede lampje van Ikea geprobeerd....met uiteindelijk hetzelfde resultaat. Beide lampen worden niet meer herkend door de bridge. Daarna getracht de lampen te resetten....geen resultaat....bridge gereset en alle lampen opnieuw aangemeld...de twee GU10 lampjes blijven niet opgemerkt door de bridge...;-(

Iemand een idee?

• BarryS
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 02:28
quote:
John B te M schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 16:22:
Ik heb een probleempje met het aansturen van IKEA tradfri bulb GU10 op mijn HUE systeem

Om te proberen heb ik eerst maar eens 4 GU10 lampjes gekocht. Het installeren ging prima. De lampjes werden direct herkend door mijn Hue bridge.

Als tweede test maar eens gekeken of ik er ook de bewegingssensor van IKEA op aan kon sluiten Koppelen met de IKEA GU10 ging ook direct goed. De bridge kon echter geen verbinding meer krijgen met het lampje.
Ik heb daarop de verbinding met de sensor verbroken. De bridge kon echter nog steeds geen verbinding met de bulb maken. Lampje vervolgens uit de lijst met herkende lampjes in de app gegooid, met de bedoeling om de lamp opnieuw aan te maken in de bridge. Het lampje werd echter niet meer getoond bij het zoeken naar nieuwe lampen.

Vervolgens een tweede lampje van Ikea geprobeerd....met uiteindelijk hetzelfde resultaat. Beide lampen worden niet meer herkend door de bridge. Daarna getracht de lampen te resetten....geen resultaat....bridge gereset en alle lampen opnieuw aangemeld...de twee GU10 lampjes blijven niet opgemerkt door de bridge...;-(

Iemand een idee?
Je moet de lampjes even resetten. Dit doe je door ze 6 keer uit en weer aan te zetten snel achter elkaar. Je zal het lampje even zien knipperen en vervolgens is deze gereset. Zet de lampjes uit. Laat vervolgens de app zoeken en terwijl deze zoekt zet ze weer aan.

Je zal de sensor (of remote) van Ikea eerst moeten koppelen aan je Hue netwerk (Bridge) alvorens deze te koppelen aan je lampen. Dit kan je doen d.m.v. Touchlink. Dit kan op Andriod met de App 'Hue Essentials' en op iOS met de App iConnectHue (zijn vast meerdere apps waarmee je touchlink kan uitvoeren).

YouTube: Using IKEA TRÅDFRI remote on Philips Hue system with bridge

Bovenstaand videotje is een voorbeeld van de Touchlink methode met een Ikea remote. Voor de sensors zal dit vergelijkbaar zijn.

Intel Core i7 4790K @ 4.5 GHz - 32 GB DDR3 19200 2400 MHz C10 G.Skill TridentX - MSI Z97 Gaming 7 - Sapphire Pulse Radeon RX Vega 56 - Samsung 850 EVO 1TB - Samsung 830 256GB - Seagate Barracuda 2TB - Noctua NH-D15 - Fractal Design Define R5 - LG 34UM68-P

• Ljsvv
quote:
Ljsvv schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:30:

Gisteren wederom 2 GU10 TRADFRI's echt onbereikbaar in de Hue app. Stilletjes aan wel beu aan het worden... Kanaalwisseling op zigbee en wifi reeds geprobeerd zonder succes. Eerst wilde ik nog wel geloven in een rotte batch of enkele lamp...Ook nu loste het resetten van de bridge het niet op, maar een re-power van de betroffen lampen wel.... Er zijn hier toevallig geen Ikea insiders die weten of dit aan de software van de lampen of aan de Hue bridge ligt?

• BarryS
  • Laatst online: 02:28
quote:
Ljsvv schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:35:
[...]

Gisteren wederom 2 GU10 TRADFRI's echt onbereikbaar in de Hue app. Stilletjes aan wel beu aan het worden... Kanaalwisseling op zigbee en wifi reeds geprobeerd zonder succes. Eerst wilde ik nog wel geloven in een rotte batch of enkele lamp...Ook nu loste het resetten van de bridge het niet op, maar een re-power van de betroffen lampen wel.... Er zijn hier toevallig geen Ikea insiders die weten of dit aan de software van de lampen of aan de Hue bridge ligt?
Ik gebruik zelf ook een Hue bridge (de 2.1 versie) en een mix van Philips Hue lampen en Ikea spotjes (de GU10). De laatste firmware van Ikea zijn 1.2.214 voor de white spotjes die van 7 euro en 1.2.217 voor de white spectrum spotjes die van 15 euro.

Ik herken mij niet in jou probleem. Het klinkt eerder dat je Hue Bridge ongelukkig geplaatst is en daarom het radio signaal teveel verstoord wordt. Zorg er voor dat hij meer dan 50 cm vandaan je router staat. Probeer hem zo centraal mogelijk te plaatsen om latency en verstoring te voorkomen.

Intel Core i7 4790K @ 4.5 GHz - 32 GB DDR3 19200 2400 MHz C10 G.Skill TridentX - MSI Z97 Gaming 7 - Sapphire Pulse Radeon RX Vega 56 - Samsung 850 EVO 1TB - Samsung 830 256GB - Seagate Barracuda 2TB - Noctua NH-D15 - Fractal Design Define R5 - LG 34UM68-P

• Hupske
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 17:03
GU10 en de bridge zijn weer online beschikbaar.

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 13:41

aawe mwan

Wat ook leuk is:

De set met daarin de bridge staat vandaag niet meer op de Nederlandse site.
Gisteren stond hij nog wel op de Nederlandse (€79,95) en vandaag staat hij nog op de Belgische site (€89,90).

aawe mwan wijzigde deze reactie 17-02-2018 08:59 (53%)

• Kapotlood
Zojuist een Hub en dimmer gekocht om zoals @jodur in een normale wand-dimmer te prakken. Dat ging met een paar druppels montagekit érg goed!

De hub werkt ook, is tergend langzaam met het updaten van de afstandsbedieningen, maar dat is even geduld hebben. Ik heb ook gelijk geprobeerd om alles in Apple Homekit werkend te krijgen, maar dat lukt nog niet helemaal. Ik krijg de melding op het home-scherm dat er "geen configuratie externe toegang" is. Beetje vreemd omdat ik thuis alles aan het instellen ben, maar dat dus nu (nog) niet lukt... misschien dat dat is omdat de afstandsbedieningen nog niet allemaal geupdate zijn naar de "homekit"-compatibele firmware?

Als de dimmer na een paar dagen nog steeds bevalt ga ik dat in andere delen van het huis ook doen. Dan kan de KaKu-rommel er uit, want dat dimt voor geen meter (of dat nu aan KaKu of de LED's ligt weet ik niet) :)

Nu nog hopen dat er íémand nog een keer met een kaars-vormig slim LED-peertje komt waar zo'n "vlam" vorm in zit, zoals deze:

• ivover
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 19-10 08:34
Wat is het bereik van de Ikea hub? Deze staat bij mij in de meterkast. Ik nieuwe losse lampen toegevoegd middels de afstandsbediening beneden in de woonkamer. Deze lampen ga ik echter gebruiken op de slaapkamer. Toen ik ze dus beneden geconfigureerd had in zowel de Ikea tadfri app en de Apple HomeKit app, ben ik naar bovengekomen om de lampen in het stopcontact te dien. Maar boven op de slaapkamer worden de lampen niet meer herkend door de verbindingshub (geen reactie is de status).

• DvD77
  • Laatst online: 15:18
quote:
ivover schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 19:19:
Wat is het bereik van de Ikea hub? Deze staat bij mij in de meterkast. Ik nieuwe losse lampen toegevoegd middels de afstandsbediening beneden in de woonkamer. Deze lampen ga ik echter gebruiken op de slaapkamer. Toen ik ze dus beneden geconfigureerd had in zowel de Ikea tadfri app en de Apple HomeKit app, ben ik naar bovengekomen om de lampen in het stopcontact te dien. Maar boven op de slaapkamer worden de lampen niet meer herkend door de verbindingshub (geen reactie is de status).
Mijn hub hangt ook in de meterkast en heb op zolder ook Ikea lampen. Geen probleem mee. En dan heb ik overal gewapend beton. Wireless moet ik wel met 2 ap's doen maar de tradfri freq lijkt er geen problemen mee te hebben

• ivover
quote:
DvD77 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 19:22:
[...]

Mijn hub hangt ook in de meterkast en heb op zolder ook Ikea lampen. Geen probleem mee. En dan heb ik overal gewapend beton. Wireless moet ik wel met 2 ap's doen maar de tradfri freq lijkt er geen problemen mee te hebben
Net één van de lampen weer naar beneden gehaald en ikmheb direct verbinding. Ik kan er dus wel vanuit gaan dat het bereik van die hub beperkt is.

• Arjan A
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13-12 18:41
quote:
ivover schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 19:35:
[...]

Net één van de lampen weer naar beneden gehaald en ikmheb direct verbinding. Ik kan er dus wel vanuit gaan dat het bereik van die hub beperkt is.
Zolang je maar ergens tussen je verste lamp en je hub nog een lamp hebt, valt het al weer mee. Vanwege de mesh-functionaliteit :)

Canon EOS
Fotoblog · Expozer aan de muur

• Kapotlood
Even voor de geinteresseerden van Tradfri i.c.m. Homekit, het lijkt er op dat je je aan een vaste volgorde van toevoegen moet houden om de Tradfri peertjes probleemloos te vinden in Homekit. Ik heb met m'n slaapkamerlamp eens verschillende volgordes getest, en dit werkte voor mij probleemloos:
  1. Eerst alles resetten (de afstandsbediening en Tradfri peertjes), en uit de Tradfri app verwijderen. De lampen kun je resetten door ze snel 6x aan en uit te doen, maar het werkte bij mij ook door ze gewoon uit de app te mikken. Ik heb namelijk geen normale schakelaar voor deze lamp.
  2. Dan de afstandsbediening toevoegen aan de hub volgens de handleiding van de Tradfri app.
  3. Daarna de afstandsbediening met de betreffende peertjes synchroniseren.
  4. Ik heb zelf daarna de afstandsbediening nog gekoppeld aan een 2e afstandsbediening door de 2e te resetten (4x snel de sync-knop indrukken), en daarna op beide afstandsbedieningen de sync-knop 10 seconden ingedrukt te houden terwijl je ze tegen elkaar houdt.
  5. Als dat allemaal probleemloos is verlopen heb je ze als het goed is ook gelijk in Homekit staan.
En zo te zien is het updaten van afstandsbedieningen érg langzaam, maar werkt het wel: ik ben nu zo'n 20 uur verder, en bijna alles is geupdate op één afstandsbedieningen na. Deze zal vandaag wel klaar zijn. Moet wel zeggen dat alles uitstekend werkt tot nu toe, en dat voor een mooi prijsje :)

• verbraakje
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 14:36
Nieuw Tradfri product ;)

https://stadt-bremerhaven...home-beleuchtungseinheit/

verbraakje wijzigde deze reactie 18-02-2018 18:17 (37%)

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

• Gumball
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 10:56
quote:
Ter aanvulling: dit product kan domme ledstrips slim maken :+

• LaTiNo156
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 29-10 14:15
Even mijn successtory hier kwijt :D

Ik heb al een hue setje en heb gisteren een viertal witte Ikea bulbs, 2 kleurenbulbs met AB en een losse witte lamp met lichtsensor gehaald.

Ik heb ook nog een hub erbij genomen in het geval dat er een upgrade nodig was.

Gelukkig was die niet nodig, ik heb nog overwogen om de hub uit de verpakking te halen om de laatste firmware op de apparaten te zetten, maar dat ding zit zo extreem verpakt, ik krijg die nooit meer terug in de verpakking om deze weer in te leveren.

Ik heb de bulbs dus erin geschroefd, de 2 afstandsbedieningen en de sensor gereset en die mbv de Hue Essentials app en het Youtube filmpje gepaired aan de Hue Bridge.

Ik kan nu dus de lichten bedienen met de remotes en de sensor. En de lampen verschijnen netjes in de Hue app zodat ik die ook kan besturen met de app, IFTTT en Google Home.

All good for now dus :)

• marcommff
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 03-12 17:46
quote:
robertwebbe schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 12:03:
[...]

Dit kun je oplossen als je een Philips hue motion sensor hebt en een iPhone met de Home - Smart Home Automation (van Matthias Hochgatterer). Je voegt dat een automation toe op basis van een accessory state trigger. If lightsensor is between 1 en 10 lux then...

[afbeelding] [afbeelding]
Kun je de Philios hue motion sensor ook gebruiken zonder Philips hub?

• Yukkie
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:55

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

We've got that ring of confidence

• BamSlam_
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

BamSlam_

2025 Wp op het dak.

quote:
Interessant dat de prijs voor de Tradfri hub in die folder 39,99 is (p. 39). Tot nu toe kost hij 32,95, voor die prijs staat hij ook nog op Ikea.nl.

BamSlam_ wijzigde deze reactie 19-02-2018 12:23 (7%)

Ferraris, de Ferrari onder de meters.

• Arjan A
quote:
BamSlam_ schreef op maandag 19 februari 2018 @ 12:22:
[...]

Interessant dat de prijs voor de Tradfri hub in die folder 39,99 is (p. 39). Tot nu toe kost hij 32,95, voor die prijs staat hij ook nog op Ikea.nl.
Het is een Belgische PDF, daar zijn de hubs nu ook al duurder :)

Canon EOS

• robertwebbe
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 17:06
quote:
marcommff schreef op zondag 18 februari 2018 @ 22:44:
[...]

Kun je de Philios hue motion sensor ook gebruiken zonder Philips hub?
Nee, de motion sensor wordt HomeKit enabled via de hue hub.

http://www.robertwebbe.nl, technische zaken simpel uitgelegd.

• Yukkie
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:55

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Het prijsverschil van de hub in wordt ook opgemerkt in het Reddit-topic wat ik aanhaalde. Daar zegt men ook dat ze in Duitsland zelfs nog iets goedkoper zijn (29,99).

We've got that ring of confidence

• Sebastiaan001
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 16:25
quote:
Nice! Dit geeft veel nieuwe opties. Is er al iets bekend wanneer dit in de winkel ligt?

• Richard89
Volg alles al een tijdje en inmiddels de eerste tradfri lamp aangeschaft voor de buitenlamp.

Is er een manier om het volgende voor elkaar te krijgen?

Mijn vriendin vind het hele "smart" gedeelte niet zo boeiend en wil gewoon een knop gebruiken om de lampen in huis de bedienen.

Werkt Tradfri ook nog als ik bijv. een kaku inbouw schakelaar achter de bestaande schakelaar zet?

Dat op die manier m'n vriendin de schakelaars kan blijven gebruiken, en ik de app / AB's van tradfri?

Of schakelt de kaku toch het stroom helemaal af van de fitting/tradfri lamp en is het op die manier alsnog niet mogelijk?

• Bigs
  • Niet online
Ze kan toch gewoon de Tradfri afstandsbediening gebruiken? Daar zit ook een aan/uit drukknop op. Ik zou de lampen niet meer schakelen met stroomonderbreking.

• Kapotlood
@Richard89, als je je lamp echt uit doet met de schakelaar, dan krijgt hij ook geen stroom meer en is hij niet "smart"... dan is ie gewoon uit :) Als je wilt kunnen schakelen met de wandschakelaar én een stukje automatisering of "smart" onderdeel, dan heb je voor zover ik weet een aantal opties:
- Philips Hue i.c.m. een Hue wandschakelaar
- KaKu met (al dan niet) inbouw schakelaar die achter je huidige schakelaars past
- Een semi-Tweakers hack'je met een Tradfri dimmer, zoals hier onder:

Er zijn nog meer opties voor wandschakelaars, maar dit zijn naar mijn weten de makkelijkste opties waarmee je geen groot basisstation nodig hebt, en die binnen 2 minuten te installeren zijn. Als ik er naast zit wordt ik vast gecorrigeerd ;)

• Prullenbak84
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 14-12 12:01
quote:
Deze zien er echt heel goed uit. Is hier een handleiding voor? :)

• Richard89
quote:
Kapotlood schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:50:
@Richard89, als je je lamp echt uit doet met de schakelaar, dan krijgt hij ook geen stroom meer en is hij niet "smart"... dan is ie gewoon uit :) Als je wilt kunnen schakelen met de wandschakelaar én een stukje automatisering of "smart" onderdeel, dan heb je voor zover ik weet een aantal opties:
- Philips Hue i.c.m. een Hue wandschakelaar
- KaKu met (al dan niet) inbouw schakelaar die achter je huidige schakelaars past

Er zijn nog meer opties voor wandschakelaars, maar dit zijn naar mijn weten de makkelijkste opties waarmee je geen groot basisstation nodig hebt, en die binnen 2 minuten te installeren zijn. Als ik er naast zit wordt ik vast gecorrigeerd ;)

De kaku oplossing heb ik ook aan zitten denken, maar volgens mij haalt een inbouwswitch alsnog de stroom van de lamp zelf, maar behoudt zelf stroom zodat je de kaku switch het commando aan/uit kunt geven (en dus niet de lamp zelf via tradfri app).

• Kapotlood
@Prullenbak84, ik zag de post van @jodur voorbij komen :)

Ik heb bij de Karwei een Merten dimmer-frame gekocht met Merten afdekplaatje, en natuurlijk de Tradfri dimmer zelf. Die Merten had namelijk een dim knop die exact even groot was als de Tradfri. Nadeel was dat deze geen metalen frame had zodat je 'm direct op de wandcontactdoos kunt aansluiten, maar 4 kleine puntjes montagekit deden daar wonderen.

De betreffende draden die normaal gesproken op je wandschakelaar worden aangesloten heb ik d.m.v. een lasdoos met elkaar verbonden, zodat de lamp altijd "aan" staat. De dim knop van de Merten heb ik weg gegooid, en de "base" van de Tradfri past exact in het Merten frame met wat montagekit. En daar bovenop gaat natuurlijk de Tradfri knop zelf, en omdat deze magnetisch is (en je de batterij/sync knop wel eens nodig hebt) hoef je deze niet vast te lijmen.

±€23 euro, en dan ben je helemaal klaar :) En het ziet er inderdaad erg mooi uit al zeg ik 't zelf!

@Richard89: Klopt, Ik heb beneden twee wandschakelaars voorzien van inbouw module van KaKu: daar staat altijd stroom op ook al die je de lamp "uit", waardoor je eventueel met een afstandsbediening deze lampen ook op afstand kunt bedienen. Dat vond ik het mooie van KaKu.
Alleen het dimmen gaat bijzonder matig in mijn ogen. Het bereik is heel klein, en hoe ik de module ook afstel, blijf ik op de laagste dim-stand altijd geknipper houden in de eerste tien seconden (en na een half uurtje branden).

Daarom wil ik doen wat ik hierboven heb omschreven via Tradfri. Dat kan alleen jammer genoeg nog niet voor al m'n lampen omdat ik een kroonluchter heb met van die kaars-vormige peertjes (met zo'n zwier in de vorm), en die bestaan nog niet in "Smart" variant :)

Kapotlood wijzigde deze reactie 20-02-2018 14:56 (6%)

• Prullenbak84
quote:
Kapotlood schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 14:53:
@Prullenbak84, ik zag de post van @jodur voorbij komen :)

Ik heb bij de Karwei een Merten dimmer-frame gekocht met Merten afdekplaatje, en natuurlijk de Tradfri dimmer zelf. Die Merten had namelijk een dim knop die exact even groot was als de Tradfri. Nadeel was dat deze geen metalen frame had zodat je 'm direct op de wandcontactdoos kunt aansluiten, maar 4 kleine puntjes montagekit deden daar wonderen.

De betreffende draden die normaal gesproken op je wandschakelaar worden aangesloten heb ik d.m.v. een lasdoos met elkaar verbonden, zodat de lamp altijd "aan" staat. De dim knop van de Merten heb ik weg gegooid, en de "base" van de Tradfri past exact in het Merten frame met wat montagekit. En daar bovenop gaat natuurlijk de Tradfri knop zelf, en omdat deze magnetisch is (en je de batterij/sync knop wel eens nodig hebt) hoef je deze niet vast te lijmen.

±€23 euro, en dan ben je helemaal klaar :) En het ziet er inderdaad erg mooi uit al zeg ik 't zelf!
Ziet er beter uit dan mijn oorspronkelijke plan (afdoppen, afdekplaat met magneetje erachter en dan de dimmer erop. Dank!

• Kapotlood
Graag gedaan :) De meeste van dit soort "inbouw" schakelaars die ik heb kunnen vinden (en die betaalbaar zijn) lijken voor de Amerikaanse markt uit te komen, met maar relatief weinig merken die een EU-formaatje uit brengen. Maar Jodur's foto's bracht me op 't idee dat het ook zo kan.

Als je dan toch met Tradfri aan de slag gaat en niet 5 dezelfde afstandsbedieningen wil laten rondslingeren (die je niet uit elkaar kunt houden), dan is dit een makkelijke oplossing :)

Ik begreep van opmerkingen hier, maar zelfs van Ikea medewerkers zelf, dat die draadloze Tradfri dimmer niet echt geweldig werkt. Maar als je hem met beleid draait, helemaal als hij gewoon vast aan de muur hangt, dan werkt hij eigenlijk best goed. Ik ben er zelf in ieder geval tevreden mee... hij ziet er nu meer als inbouw-schakelaar dan de normale remote, en de verlichting is ook iets beter te sturen qua helderheid.
De truc is dat als je 'm uit wilt zetten met de dimmer, je even een "zwiepje" tegen de klok in moet geven. Hij reageert namelijk op beweging en is best gevoelig. Verder werkt dimmen gewoon prima namelijk.

En Homekit doet daar dan nog een schepje bovenop d.m.v. settings voor het kijken van een filmpje, of ingestelde tijdschakelaars wanneer je thuis komt of het donker wordt :)

Kapotlood wijzigde deze reactie 20-02-2018 17:03 (8%)

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 16:39

MsG

Forumzwerver

Meer mensen die met de draadloze kleine ronde dimmer (die witte cilinder van 9,99) dat hij vaak niet meteen reageert, maar pas bij een paar keer heen en weer gaan, soms zelfs de lamp aan en uit moeten doen middels de traditionele schakelaar (opbouw schakelaar) reageren ze weer. Soms heb ik ook dat maar 1 of 2 van de 3 lampen reageert op het signaal.

Ik vind het concept erg leuk en handig, in situaties waar een 'echte' ingebouwde led-dimmer te duur is of technisch niet mogelijk is, maar de praktijk valt me wat tegen helaas.

Ik heb nog niet de intentie dit spul te koppelen met mijn domotica, dus heb verder ook nog geen gateway. Is er wellicht een firmware-update voor de dimmers, die ik met zo'n gateway wèl zou krijgen? Of zit er amper intelligentie in de dimmer?

Terugbrengen vind ik ook weer zo wat, en heb de verpakkingen ook niet allemaal meer. Maar het brengt me door de random werking toch minder gemak en comfort dan beoogd.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte!

• Kapotlood
@MsG, dat niet goed reageren op enkele van de groep peertjes heb ik met de normale remote ook wel eens. Het valt me op dat ik dan met de remote héél dichtbij de ene lamp staat, waardoor de andere niet goed op het signaal lijkt te reageren. Is de afstand tussen de diverse peertjes ongeveer gelijk, dan heb ik dat probleem niet :)

De dimknop die niet altijd goed reageert, dat is voor zover mijn ervaring daar iets nuttigs over kan zeggen, omdat hij heel gevoelig is voor beweging. Het uitzetten via deze dimmer vereist vaak een "zwiepje" naar links, terwijl bij het aanzetten of dimmen juist heel subtiele bewegingen al genoeg is.

Of jouw dimmers een update (nodig) hebben weet ik niet: de remote die ik in oktober kocht én de dimmer die ik vorige week kocht hadden allebei wel een aantal updates nodig... dat zou je even moeten testen ben ik bang :) Desnoods bij iemand die wel een hub heeft? Maar of het ook daadwerkelijk wat uit haalt bij de dimmer weet ik niet… het is een bewegingssensor die het dimmen lijkt te regelen, en ik weet niet of deze ook softwarematig nog meer getweakt kan worden.

• ChiMan
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14-12 15:17
quote:
MsG schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:49:
Meer mensen die met de draadloze kleine ronde dimmer (die witte cilinder van 9,99) dat hij vaak niet meteen reageert, maar pas bij een paar keer heen en weer gaan, soms zelfs de lamp aan en uit moeten doen middels de traditionele schakelaar (opbouw schakelaar) reageren ze weer. Soms heb ik ook dat maar 1 of 2 van de 3 lampen reageert op het signaal.

Ik vind het concept erg leuk en handig, in situaties waar een 'echte' ingebouwde led-dimmer te duur is of technisch niet mogelijk is, maar de praktijk valt me wat tegen helaas.

Ik heb nog niet de intentie dit spul te koppelen met mijn domotica, dus heb verder ook nog geen gateway. Is er wellicht een firmware-update voor de dimmers, die ik met zo'n gateway wèl zou krijgen? Of zit er amper intelligentie in de dimmer?

Terugbrengen vind ik ook weer zo wat, en heb de verpakkingen ook niet allemaal meer. Maar het brengt me door de random werking toch minder gemak en comfort dan beoogd.
Heb het in mijn eerdere post hier al aangeven en vond de dimmer waardeloos! Batterij was ook binnen 2 maanden leeg terwijl het aan de magneethouder hing. Terug gegaan naar Ikea en kreeg toen mijn geld terug.

Heb toen de AB gekocht wat werkt zoals het moet.

• Prullenbak84
Ik vind de dimmer best ok. Het is even wennen met aan- en uitschakelen, zie ook de post van @Kapotlood hier boven.
quote:
Ik begreep van opmerkingen hier, maar zelfs van Ikea medewerkers zelf, dat die draadloze Tradfri dimmer niet echt geweldig werkt. Maar als je hem met beleid draait, helemaal als hij gewoon vast aan de muur hangt, dan werkt hij eigenlijk best goed. Ik ben er zelf in ieder geval tevreden mee... hij ziet er nu meer als inbouw-schakelaar dan de normale remote, en de verlichting is ook iets beter te sturen qua helderheid.
De truc is dat als je 'm uit wilt zetten met de dimmer, je even een "zwiepje" tegen de klok in moet geven. Hij reageert namelijk op beweging en is best gevoelig. Verder werkt dimmen gewoon prima namelijk.
Verder ben ik van plan zoveel mogelijk met HomeKit-scenes te gaan doen dus zijn de dimmers er alleen nog voor de gewenning, uitzonderingen en visite.

Prullenbak84 wijzigde deze reactie 21-02-2018 19:05 (54%)

• Remco Tr
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 15-12 23:24
Ik vond mijn dimmer ook waardeloos. Batterij ook snel leeg en het reageerde gewoon heel slecht.

Wat bleek mn hub had geen zin om de dimmer een update te geven ook bleef nn hub op een oude versie hangen.

Toen reset knop binnen in de hub in gedrukt. Kreeg gelijk een update voor de dimmer en hub binnen.
Dimmer ging van 1.1.1.1 naar 1.2.248 en werkt nu perfect!

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17:03
Batterij is hier ook veel te snel leeg. 2 maanden is gewoon te kort

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16:42
quote:
ivover schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 19:19:
Ik merk nu dat het bereik toch wel erg afhankelijk is van situatie, in de achtertuin heb ik prima bereik tot op 15 meter van de hub oid, doordat er voldoende lampen tussen zitten. Op zolder, hemelsbreed 5 meter van de hub en 3 meter van de dichtstbijzijnde GU10 lampjes heb ik geen bereik, waarschijnlijk omdat er op de 1e verdieping geen tradfri's hangen (en ik dat ook eigenlijk niet van plan was).

• Prullenbak84
quote:
Sander schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:50:
[...]

Ik merk nu dat het bereik toch wel erg afhankelijk is van situatie, in de achtertuin heb ik prima bereik tot op 15 meter van de hub oid, doordat er voldoende lampen tussen zitten. Op zolder, hemelsbreed 5 meter van de hub en 3 meter van de dichtstbijzijnde GU10 lampjes heb ik geen bereik, waarschijnlijk omdat er op de 1e verdieping geen tradfri's hangen (en ik dat ook eigenlijk niet van plan was).
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar...Als je er geen tradfri heb hangen, is het bereik toch ook niet relevant?

Bereik app -> hub = je huis-tuin-en-keuken-wifi
Bereik hub/remote/lampen = mesh netwerk.

Volgens mij.

• ivover
quote:
Sander schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:50:
[...]

Eens, ze verplichten je min of meer om de dekking in huis op orde te hebben door binnen het bereik van andere lampen/verbindingshub, je lampen te plaatsen. Heel slim van Ikea maar inherent aan de gebruikte techniek. Daarom vond ik het jammer dat mijn vraag aan Ikea of het mogelijk is meerdere verbindingshubs te plaatsen in je woning (zoals bij wifi dekking in de woning), onmogelijk is.

• Kapotlood
"Verplichten" vind ik een tikje overdreven @ivover, je hóéft niets namelijk. En voor de meeste mensen die "gewoon" een remote willen voor een lampje in dezelfde kamer zal het bereik nauwelijks een issue zijn. Wil je meer, dan verplicht je eigenlijk jezelf voor een goed netwerk toch? :)

• Prullenbak84
quote:
Daarom vond ik het jammer dat mijn vraag aan Ikea of het mogelijk is meerdere verbindingshubs te plaatsen in je woning (zoals bij wifi dekking in de woning), onmogelijk is.
Dus jij wilt extra hubs omdat je extra lampen te duur vind?

• ivover
quote:
Prullenbak84 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:49:
[...]

Dus jij wilt extra hubs omdat je extra lampen te duur vind?
Heeft niks met geld te maken. Ik had de verwachting dat ik op de 1ste etage mijn lampen kon gebruiken zonder iets extra's daar voor te regelen. In de documentatie staat 10 meter maar dat is dus geen werkelijkheid in sommige gevallen (condities).

• Prullenbak84
quote:
ivover schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:52:
[...]

Heeft niks met geld te maken. Ik had de verwachting dat ik op de 1ste etage mijn lampen kon gebruiken zonder iets extra's daar voor te regelen. In de documentatie staat 10 meter maar dat is dus geen werkelijkheid in sommige gevallen (condities).
Ik begrijp je denk ik gewoon echt niet.

Je kan toch je hub waar dan ook in je huis (als t maar via ethernet op je router aangesloten zit) plaatsen, en dan met lampen je mesh-netwerk uitbreiden? Daar hoef je toch geen extra hubs voor te hebben?

Als je in de app vervolgens geen bereik met je hub hebt, ligt dat aan je eigen wifi netwerk.

• ivover
quote:
Kapotlood schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:30:
"Verplichten" vind ik een tikje overdreven @ivover, je hóéft niets namelijk. En voor de meeste mensen die "gewoon" een remote willen voor een lampje in dezelfde kamer zal het bereik nauwelijks een issue zijn. Wil je meer, dan verplicht je eigenlijk jezelf voor een goed netwerk toch? :)
Ik moet niks idd maar als je de lampen aanschaft met in mijn geval het idee om die via de woning app van Apple aan te sturen, kom je van een koude kermis thuis. En dus verplicht Ikea mij nu dus om extra lampen aan te schaffen om het werkend te krijgen zoals ik dat wil.

• ivover
quote:
Prullenbak84 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:55:
[...]

Ik begrijp je denk ik gewoon echt niet.

Je kan toch je hub waar dan ook in je huis (als t maar via ethernet op je router aangesloten zit) plaatsen, en dan met lampen je mesh-netwerk uitbreiden? Daar hoef je toch geen extra hubs voor te hebben?

Als je in de app vervolgens geen bereik met je hub hebt, ligt dat aan je eigen wifi netwerk.
Als ik de hub op de 1ste etage plaats kan ik de lampen op mijn slaapkamer bedienen via de app. Maar dan kan ik de lampen beneden niet gebruiken omdat die dan weer buiten bereik zijn. Ik zal dus ergens in de hal een extra lamp moeten hangen om het mesh netwerk uit te breiden. Hopende dat dat voldoende is.

• Prullenbak84
quote:
ivover schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:57:
[...]

Als ik de hub op de 1ste etage plaats kan ik de lampen op mijn slaapkamer bedienen via de app. Maar dan kan ik de lampen beneden niet gebruiken omdat die dan weer buiten bereik zijn. Ik zal dus ergens in de hal een extra lamp moeten hangen om het mesh netwerk uit te breiden. Hopende dat dat voldoende is.
Ah, dus je hebt lampen beneden en boven, en er is geen plaats voor de hub zodat ze beiden binnen bereik van de hub, of van elkaar zijn? Check. Dan zitten we weer op 1 lijn. Begrijp ik nu het probleem (is inderdaad wel rot) maar waaorm je dat liever op zou lossen met een extra hub, dan met een extra lamp, is me nog niet helemaal duidelijk.

• ivover
quote:
Prullenbak84 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:00:
[...]

Ah, dus je hebt lampen beneden en boven, en er is geen plaats voor de hub zodat ze beiden binnen bereik van de hub, of van elkaar zijn? Check. Dan zitten we weer op 1 lijn. Begrijp ik nu het probleem (is inderdaad wel rot) maar waaorm je dat liever op zou lossen met een extra hub, dan met een extra lamp, is me nog niet helemaal duidelijk.
Lamp is natuurlijk goedkoper dan een hub. Maar ik wist toen niet dat de lampen het bereik ook kunnen vergroten. Dus dat is een goede tip.

• Sander
quote:
Prullenbak84 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:11:
[...]

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar...Als je er geen tradfri heb hangen, is het bereik toch ook niet relevant?

Bereik app -> hub = je huis-tuin-en-keuken-wifi
Bereik hub/remote/lampen = mesh netwerk.

Volgens mij.
Je begrijpt me verkeerd idd. Ik heb op zolder een lamp ingedraaid, die kan de hub niet vinden want te ver weg van dichtstbijzijnde andere lamp. Dit is gewoon een onderdeel van de Zigbee techniek, waar fabrikanten dankbaar gebruik van maken. Want bereik van een invididuele lamp hoeft niet echt optimaal
te zijn, want je kunt er toch wel lampen tussen zetten.
quote:
Prullenbak84 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:00:
[...]

Omdat ik nu lampen moet gaan plaatsen op plekken waar ik ze niet wil hebben, en omdat ik ook andere situaties heb (losstaande garage) waar ik bijv niet eens de mogelijkheid heb om dmv tussenliggende lampen te gaan werken (tenzij ik gelijk 15 lampen overzet op tradfri :X)

• koelkast
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Ik krijg de indruk dat mijn Tradfri lampen verder terug kunnen dimmen sinds een aantal dagen, kan dat kloppen? Heeft de Hub een update gehad die daarvoor zorgt?

• Prullenbak84
Jullie hebben dus eigenlijk hetzelfde probleem, maar het huis van @Sander is gewoon veel te groot :Y

• Sander
quote:
Prullenbak84 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:19:
Jullie hebben dus eigenlijk hetzelfde probleem, maar het huis van @Sander is gewoon veel te groot :Y
Valt best mee, het bereik van Tradfri is gewoon zeer beperkt. Ik heb beneden een stuk of 10 lampen draaien en dat gaat prima, in de voortuin ook een stuk of 5, ook prima.

Ik heb ook Xiaomi Aqara draaien en de motion sensor die ik op zolder heb gehangen had wel direct verbinding met de hub. Daar zit ook eigenlijk niks tussen aan apparaten die de Mesh (kunnen) vormen. Laat ook wel zien dat het IKEA spul gewoon minder goed bereik heeft. Ga nu dus 1 van de lampen op de overloop maar over doen op tradfri, terwijl ik dat eigenlijk wilde voorkomen. Als ik 's nachts een keer stroomstoring heb vind ik het veel minder boeiend dat beneden, op m'n werkzolder en buiten alle lampen aangaan. De hal + lampen op kamers boven daarentegen betekend dat ik wss eruit moet en in ergste geval kinders wakker. Dat is me het risico niet waard ;-)

• ChiMan
Sinds een aantal dagen heb ik de Tradfri hub en heb er niet echt blij mee.
Zo zijn de functies die je kan instellen m.b.t. tijd er summier en moet je meerdere handelingen plegen om een lamp aan of uit te doen.

Vraag: ik heb op zolder 3 lampen gekoppeld aan 1 groep.
Kan je met 1 handeling alle 3 de lampen aan en uit doen?

Ik moet nu namelijk elke lamp individueel aan en uit doen.

• Kapotlood
Als je 3 lampen/peertjes als één groep hebt ingesteld, dan kun je ze toch met de app tegelijk uitzetten? Of anders door een remote te verbinden aan deze 3 lampen? :)

• Erik1971
quote:
Sander schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:59:
[...]

Valt best mee, het bereik van Tradfri is gewoon zeer beperkt. Ik heb beneden een stuk of 10 lampen draaien en dat gaat prima, in de voortuin ook een stuk of 5, ook prima.

Ik heb ook Xiaomi Aqara draaien en de motion sensor die ik op zolder heb gehangen had wel direct verbinding met de hub. Daar zit ook eigenlijk niks tussen aan apparaten die de Mesh (kunnen) vormen. Laat ook wel zien dat het IKEA spul gewoon minder goed bereik heeft. Ga nu dus 1 van de lampen op de overloop maar over doen op tradfri, terwijl ik dat eigenlijk wilde voorkomen. Als ik 's nachts een keer stroomstoring heb vind ik het veel minder boeiend dat beneden, op m'n werkzolder en buiten alle lampen aangaan. De hal + lampen op kamers boven daarentegen betekend dat ik wss eruit moet en in ergste geval kinders wakker. Dat is me het risico niet waard ;-)
Is volgens mij een bekent gegeven dat zowel de Ikea bridge en Ikea lampen een minder goed bereik hebben dan bijvoorbeeld de Philips Hue lampen en bridge.

Vermoed dat ze bij Ikea de range van de lampen niet hebben gemeten middels een professioneele RF setup, maar gewoon uit de losse pols op het kantoor 8).

Is namelijk best wel lastig om een goed antene ontwerp te maken dat een goed bereik heeft wanneer je het in een lamp behuizing inbouwt (iets van ijzer en RF }:O ) . Maar aangezien ze een soort van standaard RF module gebruiken voor al hun producten, heb ik zo'n donker bruin vermoeden dat ze hier geen rekening mee hebben gehouden 8)7.

Zolang je genoeg lampen redelijk dicht op elkaar gebruikt heb je nergens last van, maar zoals in jou situatie heb je een probleem.....

• verbraakje
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 14:36
quote:
Erik1971 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 16:58:
[...]

Is volgens mij een bekent gegeven dat zowel de Ikea bridge en Ikea lampen een minder goed bereik hebben dan bijvoorbeeld de Philips Hue lampen en bridge.

Vermoed dat ze bij Ikea de range van de lampen niet hebben gemeten middels een professioneele RF setup, maar gewoon uit de losse pols op het kantoor 8).

Is namelijk best wel lastig om een goed antene ontwerp te maken dat een goed bereik heeft wanneer je het in een lamp behuizing inbouwt (iets van ijzer en RF }:O ) . Maar aangezien ze een soort van standaard RF module gebruiken voor al hun producten, heb ik zo'n donker bruin vermoeden dat ze hier geen rekening mee hebben gehouden 8)7.

Zolang je genoeg lampen redelijk dicht op elkaar gebruikt heb je nergens last van, maar zoals in jou situatie heb je een probleem.....
Ik heb juist de ervaring dat de hue en tradfri beide ongeveer het zelfde bereik hebben. En ja ik heb ze beide naast elkaar in de meterkast staan. Met een test naar de zolder +-18m met 2x betonvloer werkte ze alle twee prima. Hier heb ik geen wifi meer als ik geen wifi hotspot zou gebruiken. Router staat tussen de hue en Ikea hub in. Maar hoor wel meer tegenstrijdige berichten.

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

• ChiMan
quote:
Kapotlood schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 14:45:
Als je 3 lampen/peertjes als één groep hebt ingesteld, dan kun je ze toch met de app tegelijk uitzetten? Of anders door een remote te verbinden aan deze 3 lampen? :)
Zie nu pas dat je door dimmen het aan en uit kan zetten 8)7
Dacht dat het een "button" zoals je met individuele lamp kan doen in een groep.

• Kapotlood
Ik zat ook heel even te zoeken, maar zowel in de Tradfri app als de Homekit app moet je inderdaad "doorvegen" naar beneden om de verlichting uit te zetten. :)

• Arie

Arie

One Man Army

Kunnen de lampen ook buiten gebruikt worden? Zou handig zijn in de buitenlamp bij de voordeur namelijk.

• Kapotlood
Zolang je maar bereik hebt zou dat geen probleem moeten zijn lijkt me. Een lamp bij de voordeur of schuurdeur moet prima werken :) Ik heb er zelf ook over zitten nadenken omdat je dan een mooie én goedkope(re) buitenlamp zonder sensor kunt kopen, en dan met een automatisering'kje in de Tradfri of Homekit app zorgen dat hij alleen aan gaat met zonsondergang e.d. :)

• gysman11
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 14-12 15:39
quote:
Arie schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:53:
Kunnen de lampen ook buiten gebruikt worden? Zou handig zijn in de buitenlamp bij de voordeur namelijk.
Werkt zonder problemen. Lamp hier een meter of vijf van dichtsbijzijnde binnenspotje vandaan, door HR++ glas heen.

• Erik1971
quote:
verbraakje schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 17:09:
[...]

Ik heb juist de ervaring dat de hue en tradfri beide ongeveer het zelfde bereik hebben. En ja ik heb ze beide naast elkaar in de meterkast staan. Met een test naar de zolder +-18m met 2x betonvloer werkte ze alle twee prima. Hier heb ik geen wifi meer als ik geen wifi hotspot zou gebruiken. Router staat tussen de hue en Ikea hub in. Maar hoor wel meer tegenstrijdige berichten.
Zoals je zelf al aangeeft heb je weinig last van Wifi ;)

"Probleem" is dan ook dat een zwak signaal al voldoende is om te communiceren en zolang je geen last hebt van andere bronnen die storen is er weinig aan de hand.

Gaat er om dat signaal tot een bepaalde range sterk genoeg is, zodat wanneer er wel een bron in de buurt staat die stoort, je nog steeds berichten ontvangt.

Normaal garanderen meeste fabrikanten een range van 10 meter binnenhuis, maar onder ideale omstandigheden is het best mogelijk om meer dan 30 meter te halen.

Is ook een kwestie van hoe veel een fabrikant wil uitgeven om het bereik te optimaliseren en zelfs dan kan het in een minder gunstige omgeving nog steeds zijn dat je met een "perfecte" lamp minder dan 10 meter haalt, dus denken veel fabrikanten goed is goed genoeg ;)

Overigens heeft ook hoe je een lamp plaatst veel invloed op de range, denk aan metalen behuizing armatuur of te dicht bij een muur geplaatst met gewapend beton, etc. (heb bijvoorbeeld een hoekje in mijn woonkamer dat er zelfs voor zorgt dat je daar geen Wifi/G4/Zigbee enz. ontvangt en een halve meter verder op geen probleem, 100% signaal)

• Twanniej
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 14-12 07:56
Misschien een stomme vraag, ik heb sinds kort ook aan aantal tradfri lampen met de ics2000.
Nu gaat het koppelen vrij simpel, echter heb ik een lamp/armatuur waar 4 spotjes GU10 in zitten. Ik heb de tradfri gu10 lampen 1 voor 1 erin gedaan(6x aan en uit) en gekoppeld er weer uit gehaald en zo de overige 3 gekoppeld.
Toen ze allemaal "gekoppeld" waren ze er alle 4 in gedraaid, maar dan werkt er steeds maar 1 via de ics 2000 app.
Zie ik misschien iets over het hoofd of zou hij als ik de lamp eruit draai zijn settings van de koppeling moeten onthouden?

• RudolfR
De koppeling zou gewoon intact moeten blijven.
Dus wat jij gedaan hebt zou gewoon moeten werken.

• Laagheim
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 15:12
@Twanniej

Ik ken het systeem niet maar ik heb even gegoogled: volgens deze link moet je van de 4 lampen een scene maken. Die kan je dan aan en uit zetten.

productreview: KlikAanKlikUit ICS-2000 review door Arjenc

• Arie

Arie

One Man Army

quote:
Kapotlood schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:58:
Zolang je maar bereik hebt zou dat geen probleem moeten zijn lijkt me. Een lamp bij de voordeur of schuurdeur moet prima werken :) Ik heb er zelf ook over zitten nadenken omdat je dan een mooie én goedkope(re) buitenlamp zonder sensor kunt kopen, en dan met een automatisering'kje in de Tradfri of Homekit app zorgen dat hij alleen aan gaat met zonsondergang e.d. :)
quote:
gysman11 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 22:30:
[...]

Werkt zonder problemen. Lamp hier een meter of vijf van dichtsbijzijnde binnenspotje vandaan, door HR++ glas heen.
Het bereik is het probleem niet. Zo bedoelde ik mijn vraag ook niet. ;) Ik vraag mij meer af of de lampen zelf wel tegen de kou kunnen bijvoorbeeld of tegen vocht in de lucht of zo? De lampenbolletjes hangen niet zo open en bloot buiten natuurlijk, ze zitten in een buitenlamp, maar het is nog steeds anders dan dat ze binnen gebruikt worden.

• Kapotlood
Oh op die manier :) Volgens mij werken ze qua kou/vocht hetzelfde als elk ander peertje… het blijft electriciteit, dus dat zal 'on par' liggen met een normale lijkt me.

• gysman11
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 14-12 15:39
Ik had het ook verkeerd begrepen. In dat geval moet je even kijken naar de IP rating van je armatuur.
zie: Wikipedia: IP-code

• ChiMan
Iemand een idee hoe lang een update duurt van een afstandsbediening?

Die van mij is al 3 dagen bezig :z

• ChiMan
quote:
Arie schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 23:56:
[...]

[...]

Het bereik is het probleem niet. Zo bedoelde ik mijn vraag ook niet. ;) Ik vraag mij meer af of de lampen zelf wel tegen de kou kunnen bijvoorbeeld of tegen vocht in de lucht of zo? De lampenbolletjes hangen niet zo open en bloot buiten natuurlijk, ze zitten in een buitenlamp, maar het is nog steeds anders dan dat ze binnen gebruikt worden.
Dit is volgens de productspecificatie op ikea.nl:
De lichtbron kan worden gebruikt bij temperaturen van -20 °C tot +40 °C.
(http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10318263/)

• Arjan A
quote:
ChiMan schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 11:27:
Iemand een idee hoe lang een update duurt van een afstandsbediening?

Die van mij is al 3 dagen bezig :z
3 dagen is echt te lang. Een kwartier vind ik al lang. Wellicht even de batterij eruit halen en opnieuw proberen? En anders resetten en opnieuw aanmelden bij de hub (al moet je dan je lampen ook opnieuw aanmelden).

Canon EOS

• Guyter
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 14-12 22:08
quote:
Kapotlood schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:20:
Zojuist een Hub en dimmer gekocht om zoals @jodur in een normale wand-dimmer te prakken. Dat ging met een paar druppels montagekit érg goed!

De hub werkt ook, is tergend langzaam met het updaten van de afstandsbedieningen, maar dat is even geduld hebben. Ik heb ook gelijk geprobeerd om alles in Apple Homekit werkend te krijgen, maar dat lukt nog niet helemaal. Ik krijg de melding op het home-scherm dat er "geen configuratie externe toegang" is. Beetje vreemd omdat ik thuis alles aan het instellen ben, maar dat dus nu (nog) niet lukt... misschien dat dat is omdat de afstandsbedieningen nog niet allemaal geupdate zijn naar de "homekit"-compatibele firmware?

Als de dimmer na een paar dagen nog steeds bevalt ga ik dat in andere delen van het huis ook doen. Dan kan de KaKu-rommel er uit, want dat dimt voor geen meter (of dat nu aan KaKu of de LED's ligt weet ik niet) :)

Nu nog hopen dat er íémand nog een keer met een kaars-vormig slim LED-peertje komt waar zo'n "vlam" vorm in zit, zoals deze:
[afbeelding]
Dit leek mij zo een schitterend idee dat ik in 3 (Belgische) kluswinkels ben gaan zoeken naar "zo'n houder" voor de tradfri dimmer, helaas zonder resultaat... Ze waren allemaal net te klein. Weet jij toevallig nog welk merk en type dit is?

Edit: Na dit nauwkeurig opnieuw te lezen, gebruik je enkel het 'binnenwerk' van de Tradfri Dimmer? Het leek er op de foto's nogal hard op dat je een dimmerknop gevonden had die toevallig exact evengroot was als de Ikea-knop :)

Guyter wijzigde deze reactie 24-02-2018 14:36 (6%)

Pagina: 1 ... 30 ... 50 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True