hi @
Domba , thanks voor je antwoord. Goed onthouden ook inderdaad.
Huidige situatie, qua aansluitingen geldt alles nog van uit het plaatje. De verschillen t.o.v. plaatje:
* Radiator 4 is (tijdelijk) losgekoppeld uit CV-systeem. Dit verhoogde de flow in de vloerverwarmingverdeler (5) aanzienlijk. Zou wel weer een keer ertussen gezet moeten worden.
* vloerverwarmingverdeler (5) is tegenwoordig een LT-variant, met 5 groepen. 4 voor vloerverwarming (3 grote groepen over 40m2, 1 wc groep (afgelopen jaar aangelegd) a 1m2).
* groep 5 van vloerverwarmingverdeler (5) gaat naar de kickspace (6) in de keuken, waarna op de retour de aanvoer is aangesloten op de LTV-radiator Jaga Tempo (7) in de gang. Dit ook vanwege de eerder genoemde flowproblemen.
Voor de rest is alles gelijkgebleven.
12 en 13 zijn inderdaad de ooit eerdergenoemde paneelradiatoren die nu meelopen in het hele verhaal om de woonkamer te verwarmen, naast de vloerverwarming.
Overigens heb ik voor alle behalve de badkamerradiator Danfoss RA-DV ventielen liggen, die ga ik er nog op monteren. Alle radiatoren op de eerste en tweede verdieping staan nagenoeg nooit aan (behalve de badkamer, zit geen eens thermostaatknop op).
Afgelopen jaar vanaf 19 juli heb ik het huis (lees: benedenverdieping +/- 45m2) warm gehouden met maximaal 40 graden aanvoertemperatuur omdat de kickspace in de keuken minimaal 38 graden nodig heeft. Het stookregime was 21-20 graden overdag-snachts. met 598 m3 verbruik over het hele seizoen. 610 inclusief SWW op gezin van 3,5. 0,185 m3/graaddag.
Volgens Robot is bij ons de originele vloerverwarming 40 m2 verdeeld over 3 groepen en dus kom je uit op 15 hoh. Desalniettemin ligt er sinds afgelopen jaar een PVC ipv laminaatvloer en kan het dus prima met 40 graden warmgehouden worden. Pui op zuiden helpt waarschijnlijk wel mee ook.
Zolder wordt nog geisoleerd, dat komt na het project CV.
@
Oxellaar
Aantal kW wat ik ga plaatsen hangt af van bovenstaande gegevens. Ik lees veel mensen die een 5 kW plaatsen maar voor de zekerheid (vrouw) zal ik denk ik eerder naar 7,5 kW gaan. tenzij dat absoluut niet nodig is.
Mijn voorkeur heeft een buffervat(je) icm de WP, maar qua ruimte heb ik weinig plek ervoor. Dat wordt dus uitdaging #2.
Ik hoop dat dit genoeg info geeft.