Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik draai er LPP mee, want het element in de boiler zelf is al overleden.Rol-Co schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 23:04:
[...]
Ik verwacht er ook niets van, sterker nog, hij staat uitgeschakeld en ik ga hem denk ik verwijderen om de flow te bevorderen.
Nodig heb ik hem niet.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Uiteraard heeft Techneco bij het aansluiten de begrenzing er vanaf gehaald.koevlaas2 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:50:
Als de instellingen standaard staan heb je onder de 4c geen verwarming van de ELGA meer, dan schakelt de CV ketel in.
Bij +7c gaat de ELGA dan weer zijn werk doen.
En deze 'zware' Toshiba buitenunit was één van de eerste Toshiba's die werden uitgeleverd toen de Carrier units niet meer beschikbaar waren. De Elga wordt gelogd met een Youless op de er voor geinstalleerde kWh meter (weergegeven als verbruik in https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=29511&sid=27079).
Een andere thermostaat uitproberen lijkt me de moeite waard. Tips daarvoor zijn welkom (maar ik meen begrepen te hebben dat de Elga alleen kamertemperatuur en gewenste kamertemperatuur uitleest en dan verder zelf regelt, dan maakt een andere thermostaat weinig uit).
(Het typenummer van deze Toshiba buitenunit is rav-sm564atp-e)
[ Voor 3% gewijzigd door itchin op 21-08-2017 23:53 ]
De ELGA v2.0 is er maar heel kort geweest, er was gezeur met de buitenunit meen ik mij te herinneren.itchin schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 23:28:
[...]
Uiteraard heeft Techneco bij het aansluiten de begrenzing er vanaf gehaald.
En deze 'zware' Toshiba buitenunit was één van de eerste Toshiba's die werden uitgeleverd toen de Carrier units niet meer beschikbaar waren. De Elga wordt gelogd met een Youless op de er voor geinstalleerde kWh meter (weergegeven als verbruik in https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=29511&sid=27079).
Een andere thermostaat uitproberen lijkt me de moeite waard. Tips daarvoor zijn welkom (maar ik meen begrepen te hebben dat de Elga alleen kamertemperatuur en gewenste kamertemperatuur uitleest en dan verder zelf regelt, dan maakt een andere thermostaat weinig uit).
(Het typenummer van deze Toshiba buitenunit is rav-sm564atp-e)
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Mijn Ecodan kan niet koelen maar hij kan zeker wel in reverse draaien om te defrosten.koevlaas2 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 21:38:
Vraag die vanmiddag de revue passeerde:
Als je een WP koopt die niet kan koelen, hoe ontdooit deze dan in de winter ? Omgekeerd proces kan dan niet denk ik en een element gaat het werk doen, maar ik hoor graag als ik er naast zit ?
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Waarschjnlijk is er bij zo'n 'uitgeklede' ecodan een pees doorgesneden waardoor deze niet meer kan koelen in huis maar technisch is dit dus nog wel mogelijk.mgroen81 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 00:18:
[...]
Mijn Ecodan kan niet koelen maar hij kan zeker wel in reverse draaien om te defrosten.
Inderdaad. Ik vraag me ook wel af of dit niet alleen een software dingetje is of dat er ook hardwarematig iets de koelwerking belet.?.? Oftewel zou je dit met een tweak werkend kunnen krijgen?koevlaas2 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 00:22:
[...]
Waarschjnlijk is er bij zo'n 'uitgeklede' ecodan een pees doorgesneden waardoor deze niet meer kan koelen in huis maar technisch is dit dus nog wel mogelijk.
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Nu vraag ik me af wat de meest verstandige installatie voor ruimte verwarming en SWW zou moeten zijn. Streven zal in ieder geval zijn het huis zo goed als passief te bouwen, zeer goed isoleren, geen koudebruggen. In theorie zal er om die reden weinig vermogen voor de ruimte verwarming nodig zijn. Er zou zelfs eerder koeling nodig zijn. Zonnepanelen en (voorbereiding) voor accuopslag zullen overwogen worden. Sterke voorkeur om geen gas aansluiting te nemen, kosten aanleg en vastrecht uitsparen.
Naar mijn idee zou een lucht-lucht warmtepomp voor de ruimte verwarming en koeling in combinatie met een hydro unit met buffervat, voorverwarmd door zonnecollectoren voor SWW een mooie oplossing zijn. Bijvoorbeeld een Samsung Eco Heating Systeem, LG Therma V of iets vergelijkbaars van Daikin.
+Geen CV leidingen (kosten)
+Volledig elektrisch
+Mogelijk subsidie
-Geen vloerverwarming, in geval van tegelvloer, koude vloer
-Geen weg terug, indien leidingen niet gelegd worden
-Zodra buffervat leeg is, geen SWW, of met een elektrische naverwarmer met slecht rendement
Het idee zou zijn om beneden en op de 1e verdieping een kanaalunit onder een vals plafond te plaatsen, met een leiding en rooster in iedere ruimte. Ik wil namelijk niet tegen een binnenunit aankijken. Op zolder dan nog een normale binnenunit, daar speelt het estetische aspect een kleinere rol.
Vraag is of het wegvallen van CV leiding, vloerverwarming verdeler genoeg budget vrijmaakt voor de genoemde oplossing en of het wegwerken van een binnenunit fatsoelijk mogelijk is. Verder zie ik alleen maar voordelen.
[ Voor 3% gewijzigd door Bartjeee op 22-08-2017 11:30 ]
Daarbij zou zijn dat het cijfers zijn onder deellast, en dat ze dus een stuk luider kunnen zijn.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Verder ben ik ook op zoek naar geschikte flexibele slangen, iemand nog tips?
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Ik sta op het punt een Fujitsu WC08 warmtepomp in onze volgende woning te laten plaatsen. Het is een woning uit 1949 die volledig gerenoveerd wordt. Dubbel/triple glas, nieuwe renovatievloer, vervangen spouwisolatie, etc. De schil is straks dus vrij goed voor elkaar. Afgifte door vloerverwaming op BG en badkamer en het Domuz/convexia systeem van Fujitsu in de rest van de woning.
Ik heb een warmteverliesberekening laten opstellen, maar de adviseur liet wat steken vallen, dus uiteindelijk deels zelf gedaan. Met wat dubbelchecks met andere berekeningen ben ik inmiddels redelijk zeker van mijn zaak. Ik heb straks bij -10 een vermogen nodig van 6kW. Dat is echter op basis van een delta T van 30,5 (-10 tot 20,5) graden voor de gehele woning. Ik verwarm in de regel maar de helft van de woning, soms een slaapkamer extra, maar die gaat nooit lang naar 20,5 graden.
De fujitsu WC08 geeft bij -10 een vermogen van 5,6kW. Er zit echter ook een 3kW naverwarmer in. Vraag is nu of ik beter voor een grotere WP kan gaan, of dat ik het met deze ook wel red. Ik heb namelijk het idee dat ik die 6kW in de praktijk nooit echt nodig heb, ja misschien bij -15 of -20. Puur geredeneerd vanuit het feit dat de delta T niet voor de gehele woning geldt en er dus minder warmte aangevoerd hoeft te worden dan nu uit de warmteverliesberekening komt. Een te grote warmtepomp is natuurlijk om verschillende redenen ook niet wenselijk, maar gezien de meerprijs van €500 wel een overweging waard.
Hoor graag!
Verwijderd
Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"
Wat een beetje de concensus hier vertegenwoordigd lijkt het. Of je moet naar hajeetje luisteren, die heeft zo z'n eigen ideeen, even teruglezen en je vindt genoeg
Paar weken terug bij een Nefit Monoblock in bedrijf wezen kijken. Was op dat moment de boiler van 190 liter weer op temperatuur aan het brengen (van 30 naar 55ºC). Apparaat stond vol in de zon te snorren, was een graad of 20 op dat moment. De accountmanager van Nefit deed een poging om met z'n iPhone te meten, en kwam op 45 dB op een meter afstand, schuin achter de ventilator. Een hele bult aan onnauwkeurigheden dus, maar op dat moment vond ik het geluid niet storend.!null schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:26:
Wat zijn de ervaringen qua geluidsproductie. Ik lees her en der wat over 40db van een Panasonic warmtepomp. Maar ook de Nefit Mono doet 40db, terwijl de split 55db doet.
Daarbij zou zijn dat het cijfers zijn onder deellast, en dat ze dus een stuk luider kunnen zijn.
40db?!null schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:26:
Wat zijn de ervaringen qua geluidsproductie. Ik lees her en der wat over 40db van een Panasonic warmtepomp. Maar ook de Nefit Mono doet 40db, terwijl de split 55db doet.
Volgens de specs doet de stiltste versie van de pana mono 49db bij verwarmen, en 47db bij koelen.
Nefit geeft aan 40db op 1 meter.... Geen idee op welke afstand pana gemeten heeft. Ik neem aan dat dit universeel is.
Nefit mono vind ik wel een erg mooi blok om te zien. Maar overal zie ik die binnenunit ook bij een mono afgebeeld. Heb je die dan toch nodig hierbij?
@aikink Ok dat is goed om te horen.
@thefox154 Die mooie bruine unit bedoel je denk ik, die staat gewoon buiten. Is wel een gigantisch ding.
Maarja, mono heeft ook wel weer het voordeel dat ik er makkelijker wat aan verander. (ik ben uiteraard geen stek monteur)
Je hebt een monoblock ecodan systeem ?mgroen81 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:11:
[...]
Inderdaad. Ik vraag me ook wel af of dit niet alleen een software dingetje is of dat er ook hardwarematig iets de koelwerking belet.?.? Oftewel zou je dit met een tweak werkend kunnen krijgen?
Split zou volstaan met andere binnenunit/print in deze unit, bij de monoblock moet je in de buitenunit 'tweaken'
Waarom eigenlijk de keuze zonder koelen ?
Verwijderd
Een WV-berekening houdt geen rekening met de zon en interne warmteopbrengsten. Het werkelijk benodigde vermogen is dus lager dan wat die berekening aangeeft. Op de 1ste pagina staat een overzicht met het aantal dagen dat het -10C is. De juiste bout bij de moer, de juiste WP bij het reeele warmte-verlies.michr schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 14:09:
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende:
Ik sta op het punt een Fujitsu WC08 warmtepomp in onze volgende woning te laten plaatsen. Het is een woning uit 1949 die volledig gerenoveerd wordt. Dubbel/triple glas, nieuwe renovatievloer, vervangen spouwisolatie, etc. De schil is straks dus vrij goed voor elkaar. Afgifte door vloerverwaming op BG en badkamer en het Domuz/convexia systeem van Fujitsu in de rest van de woning.
Ik heb een warmteverliesberekening laten opstellen, maar de adviseur liet wat steken vallen, dus uiteindelijk deels zelf gedaan. Met wat dubbelchecks met andere berekeningen ben ik inmiddels redelijk zeker van mijn zaak. Ik heb straks bij -10 een vermogen nodig van 6kW. Dat is echter op basis van een delta T van 30,5 (-10 tot 20,5) graden voor de gehele woning. Ik verwarm in de regel maar de helft van de woning, soms een slaapkamer extra, maar die gaat nooit lang naar 20,5 graden.
De fujitsu WC08 geeft bij -10 een vermogen van 5,6kW. Er zit echter ook een 3kW naverwarmer in. Vraag is nu of ik beter voor een grotere WP kan gaan, of dat ik het met deze ook wel red. Ik heb namelijk het idee dat ik die 6kW in de praktijk nooit echt nodig heb, ja misschien bij -15 of -20. Puur geredeneerd vanuit het feit dat de delta T niet voor de gehele woning geldt en er dus minder warmte aangevoerd hoeft te worden dan nu uit de warmteverliesberekening komt. Een te grote warmtepomp is natuurlijk om verschillende redenen ook niet wenselijk, maar gezien de meerprijs van €500 wel een overweging waard.
Hoor graag!
Edit:
In het maandelijkse overzicht kun je zien dat de kleinste WPen aanmerkelijk beter gebruik van hun capaciteit gebruik maken dan het daar op volgende formaat qua capaciteit.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2017 16:25 ]
Maar geluid is ook een issue in de meeste gevallen, ik zou geen wp willen hebben die 80% van de tijd tegen vol vermogen aan draait omdat het rendement beter is. Geef mij er maar 1 die rustig zijn rondjes draait en met 2 vingers in zijn neus het huis warm houd, daar slaap ik een stuk beter van.Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 16:16:
[...]
Een WV-berekening houdt geen rekening met de zon en interne warmteopbrengsten. Het werkelijk benodigde vermogen is dus lager dan wat die berekening aangeeft. Op de 1ste pagina staat een overzicht met het aantal dagen dat het -10C is. De juiste bout bij de moer, de juiste WP bij het reeele warmte-verlies.
Edit:
In het maandelijkse overzicht kun je zien dat de kleinste WPen aanmerkelijk beter gebruik van hun capaciteit gebruik maken dan het daar op volgende formaat qua capaciteit.
Pana 6 kW is begrensde 9 kW.Rol-Co schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 18:15:
[...]
Maar geluid is ook een issue in de meeste gevallen, ik zou geen wp willen hebben die 80% van de tijd tegen vol vermogen aan draait omdat het rendement beter is. Geef mij er maar 1 die rustig zijn rondjes draait en met 2 vingers in zijn neus het huis warm houd, daar slaap ik een stuk beter van.
Zelfs voluit is dat op zijn gemak zonder geluid
1 PVoutput . Dongen NB
Klinkt vreemd, waar heb je die info gevonden?reneeke1970 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 19:01:
[...]
Pana 6 kW is begrensde 9 kW.
Zelfs voluit is dat op zijn gemak zonder geluid
Die technische info komt van @Domba ,die kent al die type compressor.Rol-Co schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 19:08:
[...]
Klinkt vreemd, waar heb je die info gevonden?
De 6 is begrenst op 58 hertz en de 9 mag tot 85 dacht iik ongeveer......
Daarom is de 6 zo stil
1 PVoutput . Dongen NB
Verlies berekening (voor -10) is als volgt:

Nu ben ik fan van Nefit Monoblocks (oa door geringe geluidsproductie en doordat het technische concept me aanspreekt). Mijn eigen voorkeur is minimaal een Nefit 13kW (3-fase buitenunit), prijsverschil met de 17kW is echter niet zo heel groot.
In ons huis ligt vloerverwarming onder een gevlinderde betonvloer. Hoh 10cm, bij de ramen Hoh 5cm. Lussen nergens langer dan 100m. Wat denken jullie?
Edit: warmtepomp moet ook sww gaan maken.
Het maakt niet uit als ik meet met element in of uitgeschakeld, ik meet in beide situaties dezelfde waardes.

Vanaf "dat ding" met de tekst BHC1 lopen aan de achterkant 2 kabeltjes naar het element.
Ja klopt ik en mijn vader hebben een monoblock versie van de Ecodan Cylinder, beide de 5kW.koevlaas2 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 16:14:
[...]
Je hebt een monoblock ecodan systeem ?
Split zou volstaan met andere binnenunit/print in deze unit, bij de monoblock moet je in de buitenunit 'tweaken'
Waarom eigenlijk de keuze zonder koelen ?
Er bestaat ook geen (monoblock) variant die wel kan koelen.
Toch bewust gekozen om niet te kunnen koelen. Wij vinden het zonde van de energie en vinden de eventuele warme dagen niet hinderlijk.
Ik heb nog nergens op het forum gelezen dat iemand anders hetzelfde systeem draaiend heeft. Dus wij zijn wel benieuwd hoe het rendement is ten opzichte van de andere systemen.
Ik had het al eerder gelezen, maar er zijn meer mensen op dit forum die op de kou zitten te wachten.
je zal hier een hoop reactie,s gaan krijgen die zeggen idd een 7 of een 9kw.DopjeD schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 20:30:
Recent een warmteverlies berekening laten maken voor ons woonhuis (benedenverdieping). Zit een 80-er jaren kap op, maar we gaan enkel beneden wonen. Enigszins wantrouwend richting verkregen advies ben ik benieuwd wat de experts er hier van vinden. Advies was een 7kW ("Bij gemiddelde buitentemperatuur kan voor 90% van de tijd met de helft worden volstaan.Ik zou adviseren om een warmtepomp van ca 7 Kw te installeren en bij vriesweer elektrisch na te verwarmen via de warmtepomp.")
Verlies berekening (voor -10) is als volgt:
[afbeelding]
Nu ben ik fan van Nefit Monoblocks (oa door geringe geluidsproductie en doordat het technische concept me aanspreekt). Mijn eigen voorkeur is minimaal een Nefit 13kW (3-fase buitenunit), prijsverschil met de 17kW is echter niet zo heel groot.
In ons huis ligt vloerverwarming onder een gevlinderde betonvloer. Hoh 10cm, bij de ramen Hoh 5cm. Lussen nergens langer dan 100m. Wat denken jullie?
Ik zou zelf zeggen ga voor een 3f unit. met buffervat (200 300L ).
Deze trekt jou woning op zijn sloffen en zal daarom ook erg stil zijn en langer mee gaan. als de 17kw even ver terug kan moduleren. zie ik er geen probleem in.
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
BHCP hoort normaal gesproken altijd inschakelt te zijn zodra de ecodan is ingeschakeld.Grolsch schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 20:50:
Ik ben weer eens verder op zoek gegaan waarom mijn booster/element niet werkt, en heb ergens een multimeter gescoord, hierbij mijn "meetresultaten" weergegeven in onderstaande 3D elektro diagram
Het maakt niet uit als ik meet met element in of uitgeschakeld, ik meet in beide situaties dezelfde waardes.
[afbeelding]
Vanaf "dat ding" met de tekst BHC1 lopen aan de achterkant 2 kabeltjes naar het element.
wat meet je op A1 - A2 bij BHCP ?
Er moeten dus 2 relais gemaakt worden voordat het element aan gaat, meet eens op beide relais op de A1 en A2 aansluiting of je daar spanning hebt? Heb je beide apanning is er misschien een relais kapot.Grolsch schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 20:50:
Ik ben weer eens verder op zoek gegaan waarom mijn booster/element niet werkt, en heb ergens een multimeter gescoord, hierbij mijn "meetresultaten" weergegeven in onderstaande 3D elektro diagram
[afbeelding]
A1 en A2 aansluiting is de spoel van het relais namelijk,
Alle instellingen in de FCT4(5) al nagelopen? (geen idee of het daar aan ligt)
Ik heb iets heel anders erin zitten.
https://www.mupload.nl/img/m4gqyej7nkhif.jpg
[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-08-2017 21:09 ]
Ja tnx, zo zit ik er ook in. Beter een grote die merendeel van de tijd op zijn gemak te werk gaat. Ding moet ook mijn sww vat op temperatuur houden trouwens. Heb even geleden Nefit gemaild hoe ver de 13 en 17kW terug kunnen modelleren, nog geen reactie op.Wodan89 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 21:00:
[...]
je zal hier een hoop reactie,s gaan krijgen die zeggen idd een 7 of een 9kw.
Ik zou zelf zeggen ga voor een 3f unit. met buffervat (200 300L ).
Deze trekt jou woning op zijn sloffen en zal daarom ook erg stil zijn en langer mee gaan. als de 17kw even ver terug kan moduleren. zie ik er geen probleem in.
Ik ben eens even voor je in mijn unit gedoken. De bovenste schakelaar is een aardlek van 10mA.Grolsch schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 20:50:
[afbeelding]
Daar onder 2 relais. De BHCP is bij mij op dit moment bekrachtigd en voed spanning naar het onderste relais. Dit relais wordt waarschijnlijk al bekrachtigd als de unit aan staat.
De bekrachtiging is bij mij 230v en komt van stekker "BC" op de printplaat.
Het BHC1 relais wordt bekrachtigd als de booster nodig is.
SSR? Waarom dat, puur vanwege geluid neem ik aan?AUijtdehaag schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 21:07:
Die BHCP moet altijd aan staan inderdaad zodra er spanning is op de binnenunit.
Alle instellingen in de FCT4(5) al nagelopen? (geen idee of het daar aan ligt)
Ik heb iets heel anders erin zitten.![]()
https://www.mupload.nl/img/m4gqyej7nkhif.jpg
Klopt, als de relais schakelen is het zo'n geluid van zo'n hendel hoofdschakelaar die je weleens in films ziet.Oxellaar schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 21:44:
[...]
SSR? Waarom dat, puur vanwege geluid neem ik aan?
Persoonlijk heb ik er geen moeite mee, maar Alphons werd er hoorn dol van
Ik hoor ze liever, dan weet ik tenminste dat er iets gebeurt.
Vanwege het geluid inderdaad. Relais die bromden. (bij sommige personen niet meer na een tijdje)
En zware uitvoering, vanwege warm in de binnenunit.
Heb er nog eentje extra ingezet voor de tracing van de afvoer te voeden tijdens defrost.
En ik zie liever een ledje branden en stilte...
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-08-2017 22:13 ]
Ik zal straks ongetwijfeld dergelijke vragen krijgen.
Delen al die adviseurs hier mee in de winst?koevlaas2 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 22:55:
Hoe zit het eigenlijk met de levensduur van een RVS boiler ? Lijkt mij niet dat na 15 jaar je de WP en de boiler moet vervangen.
1 PVoutput . Dongen NB
Zit zelf ook te kijken naar de nefit monobloc. Ik kom op 5kw transmissie + 4.6 ventilatie. Ik denk voor de 9 kw versie te gaan, deze is wat kleiner en past nog in een climeleon behuizing. Dan is die helemaal stilDopjeD schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 21:09:
[...]
Ja tnx, zo zit ik er ook in. Beter een grote die merendeel van de tijd op zijn gemak te werk gaat. Ding moet ook mijn sww vat op temperatuur houden trouwens. Heb even geleden Nefit gemaild hoe ver de 13 en 17kW terug kunnen modelleren, nog geen reactie op.
Alleen hij doet bij - 7 dus 6.6kw.... Ik dek dan dus 3kw niet af. Vraag is hoe erg dat is?
De 9kw buitenunit kan naar 3kw terug bij A2-W35. De grotere units tot 5.5kw. Dit uit de documentie op de professionele website (geen login nodig).
[ Voor 9% gewijzigd door roelzadh op 22-08-2017 23:20 ]
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Winst is er omdat ik vragen stel die maar weinig gesteld worden.reneeke1970 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:11:
[...]
Delen al die adviseurs hier mee in de winst?
De hieruit voorvloeiende kennis is winst van onschatbare waarde.
Ongeveer gelijk aan de levensduur van een goed emailleerd vat, misschien iets langer. Heel veel hangt af van de kwaliteit van het rvs. Het is namelijk een legering waar nogal kwaliteitsverschil in kan zitten.koevlaas2 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 22:55:
Hoe zit het eigenlijk met de levensduur van een RVS boiler ? Lijkt mij niet dat na 15 jaar je de WP en de boiler moet vervangen.
Ook de waterkwaliteit speelt een belangrijke rol. Hoeveel chloor en ijzer zit er in het water, beide zijn de dood voor rvs. Is de hardheid niet te laag..... Enz.
Eigenlijk is rvs overgewaardeerd materiaal, want het is nog redelijk kwetsbaar.
Na 15 jaar zijn de meeste vaten waarschijnlijk aardig afgeschreven.
Met een beetje pech veel eerder.
Gaan we zien hoe de Poolse hoogovens het vat in elkaar geflanst hebben, de immersion heater hield het 13 maanden vol. Hopelijk geen voorbode voor het vat zelf.Oxellaar schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:20:
[...]
Ongeveer gelijk aan de levensduur van een goed emailleerd vat, misschien iets langer. Heel veel hangt af van de kwaliteit van het rvs. Het is namelijk een legering waar nogal kwaliteitsverschil in kan zitten.
Ook de waterkwaliteit speelt een belangrijke rol. Hoeveel chloor en ijzer zit er in het water, beide zijn de dood voor rvs. Is de hardheid niet te laag..... Enz.
Eigenlijk is rvs overgewaardeerd materiaal, want het is nog redelijk kwetsbaar.
Na 15 jaar zijn de meeste vaten waarschijnlijk aardig afgeschreven.
Met een beetje pech veel eerder.
Thanks @Oxellaar , ook al doet dit mijn verkooppraatje geen goed. Sorry meneer, mevrouw, na 15 jaar vervangen we de hele handel
Heeft het eigenlijk nog zin om een RVS buffervat te gebruiken (eigenlijk een drinkwater vat) of is staal net zo goed/slecht ?
[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 22-08-2017 23:27 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Bij een stalen vat lijkt het mij dat je water snel bruin kleurt van de roest en RVS icm alleen vloerverwarming zou deze roestvorming enorm kunnen verminderen.Speedy-Andre schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:35:
15 jaar is bij een cvketel gebruikelijk, dus?
Voor de (meer)prijs hoef je het niet te laten.
[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 22-08-2017 23:57 ]
CV water bevat na enige tijd toch bijna geen zuurstof meer? Wel benieuwd hoe het dan gaat met een eventuele RVS hygiënespiraal..koevlaas2 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:56:
Bij een stalen vat lijkt het mij dat je water snel bruin kleurt van de roest en RVS icm alleen vloerverwarming zou deze roestvorming enorm kunnen verminderen.
Waarschijnlijk hetzelfde als met een RVS vat, de kwaliteit van water en vat maken het verschil. Als 'pre' is het langs de wanden van de spiraal stromende water de 'turbo' op de afbraak.Nielson schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 00:20:
[...]
CV water bevat na enige tijd toch bijna geen zuurstof meer? Wel benieuwd hoe het dan gaat met een eventuele RVS hygiënespiraal..
Kwaliteit van rvs speelt ook een rol, 316 zal weinig gebruikt worden op goedkope vaten, maar verslijten doe je hem volgens mij nooit.
Buffervaten zijn nagenoeg altijd van staal, cv water is zo dood als een pier en word niet dagelijks ververst.koevlaas2 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:25:
[...]
Gaan we zien hoe de Poolse hoogovens het vat in elkaar geflanst hebben, de immersion heater hield het 13 maanden vol. Hopelijk geen voorbode voor het vat zelf.
Thanks @Oxellaar , ook al doet dit mijn verkooppraatje geen goed. Sorry meneer, mevrouw, na 15 jaar vervangen we de hele handel
Heeft het eigenlijk nog zin om een RVS buffervat te gebruiken (eigenlijk een drinkwater vat) of is staal net zo goed/slecht ?
Want daar zit het schadelijke in, er word continu nieuw water aangevoerd met daarin zuurstof en kans op zuren, chloor ijzer enz enz. Daarom zijn anodes zo van belang.
Een hygienespiraal is altijd van rvs gemaakt, maar wel vaak in een stalen vat.
Een stalen buffervat kan makkelijk 40 jaar oud worden en dan nog niets mankeren. SWW en cv water zijn twee totaal verschillende dingen.
SWW kan ook prima in een stalen boiler, deze hebben een glas coating aan de binnenkant.
Als die coating niet beschadigd en de anode word regelmatig vervangen, dan kunnen ze erg lang meegaan.
Wat is er dan zo slecht aan onthard water voor een RVS buffervat?Oxellaar schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:20:
[...]
Ongeveer gelijk aan de levensduur van een goed emailleerd vat, misschien iets langer. Heel veel hangt af van de kwaliteit van het rvs. Het is namelijk een legering waar nogal kwaliteitsverschil in kan zitten.
...
(doorstroomspiraal gebruik ik met onthard tapwater)
Ik kan met mijn "nieuwe" ontharder, wel een beetje DH doorlaten indien nodig.
[ Voor 53% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2017 07:39 ]
Ik heb ook nog een miniboilertje staan, uit de botenbouw, 20 liter met warmtewisselaar. Dat ding is ook van RVS, en ik kan zelfs niet meer terugvinden (bij de fabrikant) wanneer ze deze serie maakten. Hij is zeker van vorige eeuw. Maar mankeert niks, is nog helemaal roest en lekvrij.
Daar meet ik volgens mij nietsWodan89 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 21:01:
[...]
BHCP hoort normaal gesproken altijd inschakelt te zijn zodra de ecodan is ingeschakeld.
wat meet je op A1 - A2 bij BHCP ?
Dit geldt ook voor het onderste relais.
Verwijderd
Ik heb een tijdje terug het % berekend dat ze in bedrijf zijn, zelfs afgelopen januari, koudste sinds vele jaren is dat ver beneden de 80% zelfs voor de 5kWers. En zijn de grotere stiller dan de kleintjes ?Rol-Co schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 18:15:
[...]
Maar geluid is ook een issue in de meeste gevallen, ik zou geen wp willen hebben die 80% van de tijd tegen vol vermogen aan draait omdat het rendement beter is. Geef mij er maar 1 die rustig zijn rondjes draait en met 2 vingers in zijn neus het huis warm houd, daar slaap ik een stuk beter van.
Edit:
Vergelijk de kwaliteiten van een sprinter met een marathon/triathlon deelnemer. Of lees het boek over de knelpuntentheorie in het boek "Het Doel" van Eliyahu Goldrath. Heeft niets met verwarming te maken maar met de manier van zaken optimaal op elkaar afstemmen.
Edit2:
Uit het maandelijkse overzicht t/m april is de productie van de meest producerende 5kWer 11503kWh, de meest producerende 7.5kWer 15688kWh. Het is naar mijn idee niet toevallig dat deze in hun categorie ook de hoogste COP scoren. De 5kWer vervangt 1438m3 gas en de 7kWer 1961m3.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2017 10:14 ]
Verwijderd
Tapwater is niet echt een ding, je hebt een boiler die buffert, voordeel van een zwaardere wp is dat je sww runs ook korter duren (die kunnen bij -10 best even duren) wat effectief een verlies in verwarmingscapaciteit geeft. Bij de LG gaat sww voor cv gebruik.michr schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:48:
Ok, dus het minimum vermogen zou dan maatgevend moeten zijn. Dat wordt dan vooral bepaald door SWW neem ik aan?
Eventueel te forceren op max 3kw oid, als ik vind dat ie op volle toeren te veel herrie maakt. (maar ik weet niet of dit bij allemaal te begrenzen is)
Verwijderd
Verwijderd
Als je uitsluitend op WAR regelt begrenst deze het vermogen automagical op het laagst mogelijke vermogen, en middels de 'quiet' mode tevens op de stilste. KISS!null schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:25:
@Verwijderd Dat was ook het idee van 5KW nemen en dan op 3KW (of wat dan ook) begrenzen. Maar we gaan het wel zien, als ik vind dat we wel de 5KW nodig hebben om de tapwater buffer snel weer te verwarmen, dan kan dat altijd nog ingesteld worden.
Ok, dat klinkt goed, maar dan heb je het denk ik over Panasonics? Ik weet niet of anderen dat ook doen.Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:35:
[...]
Als je uitsluitend op WAR regelt begrenst deze het vermogen automagical op het laagst mogelijke vermogen, en middels de 'quiet' mode tevens op de stilste. KISS
Waarschijnlijk hebben ze wel allemaal dat soort instellingen, dus ik maak me er ook niet druk om.
En het valt me op dat sommige de Mono systemen toch niet aanbieden onder de 5KW.
Verwijderd
Dat gaat idd over de Panasonic, best presterend, volgens maandelijks overzicht, + goedkoopst, indien zelf geimporteerd, wat mij betreft de voor de hand liggende keuze, althans ik heb niet meer argumenten nodig.!null schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:40:
[...]
Ok, dat klinkt goed, maar dan heb je het denk ik over Panasonics? Ik weet niet of anderen dat ook doen.
Waarschijnlijk hebben ze wel allemaal dat soort instellingen, dus ik maak me er ook niet druk om.
En het valt me op dat sommige de Mono systemen toch niet aanbieden onder de 5KW.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2017 10:46 ]
Ik denk toch dat ik de installatie ga laten doen. De zonnepanelen wil ik wel zelf doen.Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:45:
[...]
Dat gaat idd over de Panasonic, best presterend, volgens maandelijks overzicht, + goedkoopst, indien zelf geimporteerd, wat mij betreft de voor de hand liggende keuze, althans ik heb niet meer argumenten nodig.
Heb zonneboiler ook zelf gedaan, en heb al genoeg andere projectjes (camper verbouwen)
Dus nu ben ik opzoek naar Panasonic installateurs in omgeving Amsterdam.
Heb al een afspraak met iemand maar dat is een Nefit man (al vind ik de Nefit mono block wel prima bij mijn toepassing passen)
Ik ben me aan het oriënteren op een 11kW WP en heb mijn oog laten vallen op een Zubadan uit Spanje. Die is nu, ook rekening houdend met verzendkosten, goedkoper dan een vergelijkbare Panasonic uit Frankrijk.Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:45:
[...]
Dat gaat idd over de Panasonic, best presterend, volgens maandelijks overzicht, + goedkoopst, indien zelf geimporteerd, wat mij betreft de voor de hand liggende keuze, althans ik heb niet meer argumenten nodig.
Verwijderd
Verwijderd
Als je afgiftesysteem op orde is weet ik een 2-tal installateurs die een zelfgeimporteerde WP voor je kunnen/willen installeren.!null schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:50:
[...]
Ik denk toch dat ik de installatie ga laten doen. De zonnepanelen wil ik wel zelf doen.
Heb zonneboiler ook zelf gedaan, en heb al genoeg andere projectjes (camper verbouwen)
Dus nu ben ik opzoek naar Panasonic installateurs in omgeving Amsterdam.
Heb al een afspraak met iemand maar dat is een Nefit man (al vind ik de Nefit mono block wel prima bij mijn toepassing passen)
[ Voor 12% gewijzigd door DJT op 23-08-2017 11:06 ]
Bedoel je met afgifte systeem verwarming?Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:04:
[...]
Als je afgiftesysteem op orde is weet ik een 2-tal installateurs die een zelfgeimporteerde WP voor je kunnen/willen installeren.
Ja ik heb dus al een (zonne)boilervat staan, en een huis met goede isolatie, triple glas en LTV verwarming.
De CV ketel moet nu al stoken als een warmtepomp
(dit alles ook met als resultaat <400m3 gas jaarlijks met een rijtjeshuis/gezin)
Stuur me maar een berichtje als je wil.
[ Voor 8% gewijzigd door !null op 23-08-2017 11:07 ]
Verwijderd
Dat is een behoorlijk aantal m2/m3. Je 'weet' hoe je naar een WVB moet kijken naar ik hoop ?DJT schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:05:
@Verwijderd Een precieze warmteverliesberekening moet nog worden gemaakt maar het betreft een jaren '30 tussenwoning welke volledig wordt gerenoveerd/geïsoleerd. Oppervlakte van +/-260m2 met een inhoud van +/-950m3. Het kan dus ook een 8 of 9 KW gaan worden. Ik zet 'm nu even hoog in zodat de kosten alleen maar mee kunnen vallen.
Verwijderd
Done!null schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:07:
[...]
Bedoel je met afgifte systeem verwarming?
Ja ik heb dus al een (zonne)boilervat staan, en een huis met goede isolatie, triple glas en LTV verwarming.
De CV ketel moet nu al stoken als een warmtepomp![]()
(dit alles ook met als resultaat <400m3 gas jaarlijks met een rijtjeshuis/gezin)
Stuur me maar een berichtje als je wil.
https://www.confort-marke...96_367_460_1061-4262.html
Die zet je dan buiten neer. Vervolgens moeten er twee cv leidingen naar binnen. En een drie-weg klep (voor het verwarmen van tapwater boiler) zal dan ook binnen geplaatst worden, en aangestuurd worden door de buiten unit.
Als ik even het leidingwerk buiten beschouwing laat, waar zal ik dan nog kosten voor verwachten aan te kopen spullen?
- Thermostaat unit van 80 tot 300 euro, geen idee welke het meest praktisch is.
Ik geloof dat er ook aansturen via telefoon mogelijk is, dus dat je vanaf een andere locatie de verwarming aan kunt zetten. Welke doet dat?
- Driewegklep
- Sensor voor op het tapwater vat. Dit zal er niet bij zitten? 1 of 2 sensoren op het vat?
Maar het zijn ook niet echt de kosten natuurlijk
Verder nog zaken?
Hoe bedoel je dat?Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:08:
[...]
Dat is een behoorlijk aantal m2/m3. Je 'weet' hoe je naar een WVB moet kijken naar ik hoop ?
Om even het complete verhaal te geven; er komt in de woonkamer/keuken (80m2, 272m3) ook een 10KW houtkachel waarvan 6KW waterzijdig. Enerzijds voor de gezelligheid en anderzijds voor de ondersteuning op de koudste dagen.
Verwijderd
Geen/Nauwelijks kosten voor materiaal. Een thermostaat unit is in mijn optiek 'uit den boze'. De buitentemperatuur/WAR stuurt alles al automatisch, mits goed afgesteld, zelf ingrijpen is naar mijn idee 'verstoren' van een gebalanceerd proces. WPen 'zet je niet aan/uit', misschien voor plotseling andere dan de standaard SWW-behoefte, maar verder niet.!null schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:50:
Overigens, stel je neemt een Panasonic mono bloc. Voorbeeld:
https://www.confort-marke...96_367_460_1061-4262.html
Die zet je dan buiten neer. Vervolgens moeten er twee cv leidingen naar binnen. En een drie-weg klep (voor het verwarmen van tapwater boiler) zal dan ook binnen geplaatst worden, en aangestuurd worden door de buiten unit.
Als ik even het leidingwerk buiten beschouwing laat, waar zal ik dan nog kosten voor verwachten aan te kopen spullen?
- Thermostaat unit van 80 tot 300 euro, geen idee welke het meest praktisch is.
Ik geloof dat er ook aansturen via telefoon mogelijk is, dus dat je vanaf een andere locatie de verwarming aan kunt zetten. Welke doet dat?
- Driewegklep
- Sensor voor op het tapwater vat. Dit zal er niet bij zitten? 1 of 2 sensoren op het vat?
Maar het zijn ook niet echt de kosten natuurlijk
Verder nog zaken?
Voor langere afwezigheid is er een 'vakantie-programma' in de draad-gebonden afstandsbediening v.d. Panasonic.
Verwijderd
Een WVB is een rekenexercitie van een verzameling bouwmaterialen, je huis, in een laboratorium, geen zon en zonder bewoners, 100-120W per persoon, plus de aanwezige apparaten welke warmte produceren, koelkast, wasmachine/droger/TV/computer(s) ed. welke ook allemaal warmte produceren. Een WVB is geen weergave van de werkelijkheid, altijd te negatief.DJT schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 12:57:
[...]
Hoe bedoel je dat?
Om even het complete verhaal te geven; er komt in de woonkamer/keuken (80m2, 272m3) ook een 10KW houtkachel waarvan 6KW waterzijdig. Enerzijds voor de gezelligheid en anderzijds voor de ondersteuning op de koudste dagen.
In principe is er niets mis aan volledig onthard water. Alleen is het buffer (kalk) weg om eventuele verzuring op te vangen. Als het water iets verzuurd, dan krijg je veel problemen met alle metalen onderdelen in het systeem.AUijtdehaag schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 07:35:
[...]
Wat is er dan zo slecht aan onthard water voor een RVS buffervat?
(doorstroomspiraal gebruik ik met onthard tapwater)
Ik kan met mijn "nieuwe" ontharder, wel een beetje DH doorlaten indien nodig.
Cv systemen hoor je ook niet met onthard water te vullen.
Nagenoeg iedere fabrikant eist een minimale hardheid van het water.
En nagenoeg iedere ontharder kan ingesteld worden op een bepaalde hardheid. Ik stel ze altijd af op 1 a 2dH
[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 23-08-2017 13:54 ]
Groetjes
Voor de meeste flexibiliteit voor naregeling: buffervaatje en pomp voor verwarmingscircuit.!null schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:50:
Verder nog zaken?
Thermostaat zet je dan op die pomp.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Maar het monobloc gaat toch als "CV ketel" werken, die gaat het toch rond pompen?Proton_ schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:07:
[...]
Voor de meeste flexibiliteit voor naregeling: buffervaatje en pomp voor verwarmingscircuit.
Thermostaat zet je dan op die pomp.
Vaatje ertussen heb ik wel vaker gehoord ja.
Met een (groot) buffervat kan de warmtepomp vrij rondpompen in het vat (of spiraal), een separate CVpomp zorgt dan voor het rondpompen richting de afnemers.!null schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:14:
[...]
Maar het monobloc gaat toch als "CV ketel" werken, die gaat het toch rond pompen?
Vaatje ertussen heb ik wel vaker gehoord ja.
Groetjes
@Verwijderd Ik snap wat je wil zeggen, ik heb echter wel wat houvast nodig voor het bepalen van de capaciteit van de WP. Tot zover ben ik uit gegaan van kengetallen per m2 en heb daar wat bovenop gedaan ivm de hoge plafonds. Een WVB geeft me dan net wat meer houvast.Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:49:
[...]
Een WVB is een rekenexercitie van een verzameling bouwmaterialen, je huis, in een laboratorium, geen zon en zonder bewoners, 100-120W per persoon, plus de aanwezige apparaten welke warmte produceren, koelkast, wasmachine/droger/TV/computer(s) ed. welke ook allemaal warmte produceren. Een WVB is geen weergave van de werkelijkheid, altijd te negatief.
Behalve oppervlakte en inhoud van het huis zijn er nog twee factoren van belang in mijn situatie:
- Van de totaal 108m2 gevel bestaat 54m2 uit glas (10 ramen van 1,80x3m), Het nieuwe glas is HR++ (AGC Thermobel Top / 1,1 W/m2K).
- Ik woon 500m van zee, de temperaturen zijn altijd gematigd en we hebben relatief veel zon.
Gezien de situatie durf ik wel een kleine gok te nemen naar bijvoorbeeld de Panasonic Aquarea KIT-WC09F3E5 of zelfs de 7KW versie. Bijkomend voordeel is de relatief kleine buitenunit in vergelijk met de Zubadan. In echt koude periodes kan ik 's avonds de houtkachel aansteken.
Verwijderd
Het kengetal (heeft zeer waarschijnlijk een veiligheidsmarge, die zijn als de dood dat ze te laag zitten)
De installateur zegt, ja prima dat kengetal, toch maar een marge er op, want stel je voor dat ....
De koper zegt ja dat zal allemaal wel, maar in mijn speciale geval veel glas , hoge ramen, welke allemaal al in dat kengetal zitten, doe er nog maar een marge bovenop, want ...
http://www.pumpendiscount...Viega-Muffe-3240-in-.htmlNiek_ schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 17:02:
Iemand tips om een (liefst messing) verloop te vinden van 1 1/4 buitendraads naar een kleinere buitendraadse maat? Bij voorkeur richting de 25-22mm. Ik heb echt moeite om dit te vinden en het is toch een essentieel onderdeel om de Panasonic 5kW aan te kunnen sluiten.
En 1" is dan weer naar 28 mm (eventueel).
of nog kleiner
http://www.pumpendiscount...Viega-Reduziernippel.html
[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2017 17:07 ]
Google. Profi press 5/4 28mmNiek_ schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 17:02:
Iemand tips om een (liefst messing) verloop te vinden van 1 1/4 buitendraads naar een kleinere buitendraadse maat? Bij voorkeur richting de 25-22mm. Ik heb echt moeite om dit te vinden en het is toch een essentieel onderdeel om de Panasonic 5kW aan te kunnen sluiten.
2 delig koppeling.
Heb je wel een perstang nodig
Dat is binnendraads, maar ik zal eens verder neuzen op de website. Bedankt!
Wodan89 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 17:05:
[...]
Google. Profi press 5/4 28mm
2 delig koppeling.
Heb je wel een perstang nodig
Moet sowieso nog duidelijkheid krijgen over het type leiding dat ik daarna ga gebruiken. Sluit uiteindelijk aan op standaard 22mm cv-leiding, dus wil niet kleiner dan 22mm en bij voorkeur flexibel.
[ Voor 83% gewijzigd door Niek_ op 23-08-2017 17:09 ]
Je kan toch verlopen naar 1" of 3/4" met een nippel
http://www.pumpendiscount...Viega-Doppelnippel-1.html
En de flexslangen had je ook al gevonden?
https://www.sani-flex.de/...uche/flexschlauch-dn25-1/
En niet de versie met de bochten nemen, die zijn stuk nauwer
De T-Cap units houden hun capaciteit maar die gaan vanaf 9kW. Ik wil ook kunnen koelen en kom dan al snel op de Panasonic KIT WXC09H3E8. Andere ideeën?
Daar zeg je wat, maar zal dan nog wel eerst 1 1/4 binnendraads moeten hebben om dan met nippels te verlopen. Maar bedankt voor de site.AUijtdehaag schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 17:10:
@Niek_
Je kan toch verlopen naar 1" of 3/4" met een nippel
http://www.pumpendiscount...Viega-Doppelnippel-1.html
En de flexslangen had je ook al gevonden?
https://www.sani-flex.de/...uche/flexschlauch-dn25-1/
En niet de versie met de bochten nemen, die zijn stuk nauwer
Die flexslangen heb ik al liggen, de versie met bocht van 1 1/4 naar 1 1/4, opening blijft minimaal 22mm en dat is ook het minimum wat ik wil hebben om dat de rest van de CV-installatie ook die maat heeft.
Top, ben er nu bijna. Nu nog een meter of 10 overbruggen met flexibele leiding. Kost nog aardig wat zeg
[ Voor 11% gewijzigd door Niek_ op 23-08-2017 17:16 ]
Dacht qua kleur dat het geen RVS was de aansluiting op de WP. Maar ik ga even rondneuzen, moet onderstaande producten kunnen vinden:AUijtdehaag schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 17:16:
@Niek_
Ik heb daar zo een beetje alles besteld.
Op de WP buitenunit zit RVS ipv Rotguss...
Ook een caleffi vuilvanger en ontluchter vind je daar ook.
2 x 1 1/4 butendraads naar 1 binnendraads
2 x 1 binnendraads naar maat flexibele leiding
2 x 10m flexibele leiding aan te sluiten op 22mm CV-leiding
1 x vuilafscheider
2x 10 mtr x 22... beetje krap niet?
Maar zoek daar maar eens rond.
https://www.mupload.nl/img/xpqiseoxluorm.jpg
1x T-klep uit nederlandsche webshop.
https://www.installatieva...?q=terugslagklep+neopreen
[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2017 17:23 ]
Hele CV-circuit is ook 22mm, dus heb de aanname gedaan dat het dan niet veel uitmaakt of ik die 2 x 10m 22mm maak of groter. Ik heb daar dan toch de bottleneck. Imposante verzamelingAUijtdehaag schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 17:20:
2x 10 mtr x 22... beetje krap niet?
Maar zoek daar maar eens rond.
https://www.mupload.nl/img/xpqiseoxluorm.jpg
Dat zou niet helemaal goed gaanAUijtdehaag schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 17:29:
@Niek_
Kun je 2x 10 mtr niet beter ingraven?
https://thermaflex.com/nl...de-leidingen/flexalen-600
(niet goedkoop)
WP staat op m'n balkon (1e verdieping) en CV-ketel hangt op 2e verdieping. Ik ga eerst over de buitenmuur naar de 2e verdieping toe en daar naar binnen.
Deze variant is idd alleen voor standaard 28mm cv pijp.Niek_ schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 17:05:
[...]
Dat is binnendraads, maar ik zal eens verder neuzen op de website. Bedankt!
[...]
Wil gelijk naar een flexibele leiding toe omdat er enkele bochten in het traject zitten. Als ik het goed heb dan is deze variant perstang enkel met niet-flexibele leidingen, toch?
Moet sowieso nog duidelijkheid krijgen over het type leiding dat ik daarna ga gebruiken. Sluit uiteindelijk aan op standaard 22mm cv-leiding, dus wil niet kleiner dan 22mm en bij voorkeur flexibel.
Als jij 2x 10m moet overbruggen zou ik wel gaan voor inwendig 25mm ipv 20
Ik voel mij aangesprokenVerwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:04:
[...]
Als je afgiftesysteem op orde is weet ik een 2-tal installateurs die een zelf geimporteerde WP voor je kunnen/willen installeren.
Stel je niet teveel voor van flexibel bij maat 25mm, je kan met de buizen honkballen of iemand doodslaan zo hard. Buigen is ook haast niet te doen. Bovendien verkleint de diameter aanzienlijk door de insteekbussen die erin moeten.Niek_ schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 17:05:
[...]
Wil gelijk naar een flexibele leiding toe omdat er enkele bochten in het traject zitten. Als ik het goed heb dan is deze variant perstang enkel met niet-flexibele leidingen, toch?
Tja, je hebt een 9kW elektrische bijverwarmer....Behalve een lage cop moet dat weinig problemen geven naar mijn idee.roelzadh schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:13:
[...]
Alleen hij doet bij - 7 dus 6.6kw.... Ik dek dan dus 3kw niet af. Vraag is hoe erg dat is?
De 9kw buitenunit kan naar 3kw terug bij A2-W35. De grotere units tot 5.5kw. Dit uit de documentie op de professionele website (geen login nodig).
Waar heb je die documentatie gevonden. Heb redelijk veel gelezen op de Nefit professional site, maar daar nergens iets kunnen vinden over terug moduleren. @Oxellaar Jij daar wellicht iets over gehoord tijdens je Nefit expert sessies?
https://www.nefit.nl/prof.../product-detail-pro_25664
In de installatie instructie monobloc buitenunit staat meer informatie over prestaties bij bepaalde temperaturen.
De 9kw kan daar 8.43kw leveren op 100% met een cop van bijna 3.
[ Voor 14% gewijzigd door roelzadh op 23-08-2017 20:52 ]
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Dit topic is gesloten.
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder!