13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Is dat zo, ik zat tussen +/- leeftijdgenoten.koevlaas2 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 21:51:
[...]
Zit ik daar straks in EDE tussen allemaal 18 jarige pubers
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Wij schelen 9 jaar, ik ben 43. We gaan het zien, ik ben wel benieuwd naar de leerstof.Oxellaar schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:22:
[...]
Is dat zo, ik zat tussen +/- leeftijdgenoten.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Lo -10
Hi +15
H20Lo 50
H20Hi 25
Aan op 19 graden
Buiten 16 graden
Aanvoer 25 graden
Indien ik kenlijn +5 verstel blijft aanvoer 25
Als ik HLo op 30 zet wordt aanvoer 30 gr
Vraag waarom verhoogt hij niet bij kenlijn +5 naar 30 gr aanvoer bij 16 gr buiten? Dat zou toch hetzelfde effect moeten hebben?
[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 13-08-2017 09:49 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Anders maak beide tenminste gelijk.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Als ik ze gelijk maak werkt mn stooklijn toch niet?
@Grolsch 15 graden is de max temperatuur om in te stellen.
[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 13-08-2017 09:47 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Kan handig zijn om buffer met hygienespiraal op temperatuur te houden als deze voorverwarmer is voor een doorstroomverwarming of hotfil-boiler erna.
Ik gebruik de SSW functie van 1 van de 2 WP's ervoor om de buffer met hygiene spiraal op temperatuur te brengen en te houden als er grote vraag SWW is buitenstookseizoen.
Ik heb naar een 50 ltr SWW hotfil-boiler, zo kan ik over nagenoeg onbeperkt warm water beschikken, voor twee douches
[ Voor 32% gewijzigd door Domba op 13-08-2017 11:52 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Lo -10
Hi +15
H20Lo 50
H20Hi 25
Aan op 19 graden
Buiten 16 graden
Aanvoer 25 graden
Indien ik kenlijn +5 verstel blijft aanvoer 25 bij H20Hi 25
Als ik H20Hi op 30 zet wordt aanvoer 30 gr
Maar dat was bij Tb <15C en ik kan nu even niet testen voor deze buiten temperatuur.
Ik ben bezig met datapunten verzamelen in hoeverre mijn SWW beinvloed wordt door gelijktijdig afgifte circulatie.
Hier als twee 6kW WP's in serie (600ltr hygienespiraal-buffer en 50 ltr hotfil), 10,5kW thermisch leveren voor SWW.
Letop de impact van de flow op de COP en thermisch vermogen, daar de 6kW software matig beperkt is., (afgifte circulatie staat hier voor beide stil)
(flow is in l/h moet ik nog eens in Domoticz aanpassen)

als hij ingeschakeld word gaat hij door tot +2c boven het setpoint voor 15 sec. dan word hij afgeschakeldDre schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 17:11:
Hoe kan je die punten programmeren? Nu gaat de backup-heater gaat alleen aan als de "Water set temperature + [-8°C]" niet bereikt wordt na 30 minuten. -8°C vind ik teveel. Is dit te wijzigen?
En is de backup-heater ook nog handmatig in te schakelen.
die -8 vind ik ook erg laag. iemand een idee ? bij de mitsu unit.s is dit in te stellen
of kan ik de electrische unit ook inschakelen buiten de besturing om? ik heb het relais nog niet gevonden
12.9 Back-Up Heater Control
12.9.1 Electric Heater Control
1 Normal Heating Mode
o Heater On condition:
a. Heater switch is ON
b. After Heatpump thermo ON for [30] mins
c. After water pump operate [9] mins
d. Outdoor air temperature < Outdoor set temperature for heater
e. When water outlet temperature < Water set temperature + [-8°C]
f. [20] minutes since previous Backup heater Off
* When heatpump cannot operate due to error happens during normal operation, heater will go into
force mode automatic
* Heater need to operate during deice operation
o Heater Stop Condition:
a. When outdoor set temperature > outdoor set temperature + [+2°C] for continuous 15 secs OR
b. When water out temp> water set temperature + [-2°C] for continuous 15 secs OR
c. Heater switch is Off OR
d. Heatpump thermo-off or OFF condition
2 Force Heater Mode
o Heater On Condition:
a. After water pump operate [9] mins
b. When water outlet temperature < water set temperature + [-8°C]
c. [20] minutes since previous Backup heater Off
o Heater Stop condition
a. Force mode off OR
b. When water outlet temperature > water set temperature + [-2°C] for continuous 15 secs
* Do not operate heater at the following situation
1 Water outlet temperature sensor, and water inlet sensor abnormal
2 Flow switch abnormal
3 Circulation pump stop condition
4 During Heatpump switch to tank side
[ Voor 50% gewijzigd door Wodan89 op 13-08-2017 14:53 ]
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
.....
[ Voor 13% gewijzigd door koevlaas2 op 13-08-2017 18:41 ]
Is het verschil in COP volledig te verklaren door de iets hogere flow? COP 4,2 versus 3,6 en respectievelijk 1048 L/h en 865 L/h. Ik ben wel benieuwd naar de relatie tussen flow en COP, nog meer cijfers beschikbaar?Domba schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 13:03:
@Carboy54 In het verleden bij mijn tests reageerde mijn 6kW vrijwel direct binnen 30 seconden.
Maar dat was bij Tb <15C en ik kan nu even niet testen voor deze buiten temperatuur.
Ik ben bezig met datapunten verzamelen in hoeverre mijn SWW beinvloed wordt door gelijktijdig afgifte circulatie.
Hier als twee 6kW WP's in serie (600ltr hygienespiraal-buffer en 50 ltr hotfil), 10,5kW thermisch leveren voor SWW.
Letop de impact van de flow op de COP en thermisch vermogen, daar de 6kW software matig beperkt is., (afgifte circulatie staat hier voor beide stil)
(flow is in l/h moet ik nog eens in Domoticz aanpassen)
[afbeelding]Klik voor grotere plaatje
De flow is wat ik kan beinvloeden, maar het is de eigenwijsheid van de 6kW Pana om steeds de dT terug te regelen naar dT=5.0 of tot max 6,3kW (bij lagere temperaturen) wat het eerste komt en dat wordt bij deze hogere temperaturen heel duidelijk.Dre schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 20:10:
[...]
Is het verschil in COP volledig te verklaren door de iets hogere flow? COP 4,2 versus 3,6 en respectievelijk 1048 L/h en 865 L/h. Ik ben wel benieuwd naar de relatie tussen flow en COP, nog meer cijfers beschikbaar?
Blijf je binnen +/- 5% van de adviesflow op rechter zijkant van buitenunit staat dan zie ik geen verschillen.
Ik heb wel meer cijfers maar ik heb lang niet alles getest, vaak ook configuratie specifiek.
Dit was een begin van serie testen voor mij omdat configuratie gewijzigd is, buiten de LK841 ipv TSA (moet lekwaarde nog bepalen datasheet zegt 1,5%).
Als WP2 in "TANK MODE " loopt kan het afgifte circuit nog weggeschakeld worden met de heat injector en tijdelijke een eigen circulatiepomp en temperatuur regeling, in principe gaat alle warmte dan via de warmtebuffer, die dan ineens in serie staat ipv parallel met WP niet meer direct aangesloten (gele leiding in schema)
Deze was oa om max weerstand (hier 2200 Ohm) bepalen die ik parallel heb aan mijn tanksensor, die ik nog kan wegschakelen om nog extra warmte tijdelijk in buffer op te slaan.
De Pana monobloc houdt van alles bij, maar controleert niet echt de Tanksensor, zonder de settings te veranderen kan je Tanksensor temperatuur waarden manipuleren door een weerstand wel/niet parallel te schakelen en bij welke temperatuur exact die dan stopt.
Uitlezing Pana controller 54C met 2200 Ohm parallel terwijl buffer 46C is 1800 zou 35C moet geven als Beta waarde van NTC ook klopt.
Als ook was dit een eerste test of meeste temperatuursensoren vergelijkbaar zijn, Zo heeft WP2 in TANK mode 3 sets aan temperatuur sensoren die zelfde moeten meten en 2 flow meters.
In Dashboard compact mode van domoticz heb ik enkel WP1-Ta en WP1-Tr, maar in Floorplan weergave van Domoticz zie ik wel alle sensoren, waar in schema symbolen staan
Edit ik gebruik el cheapo Hall effect flowmeters (FS400a) en als je geen ijzer vrij afgifte systeem heeft en je filter ze nog niet heeft afgevangen, dan verzamelt het magneetje van de Hall sensor deze voor je waardoor de flowmeet waarde zeer langzaam steeds minder aangeeft vandaar ik er minimaal 2 gebruik
De ervaring is (ca 1x per jaar), dat het tijd is om het magneetje schoon te maken als het verschil in flow tot 2% oploopt
[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 13-08-2017 22:13 ]
Mijn panasonic 5kw mono staat ingesteld op weekly timer zodat hij om 20:00 netjes een 80l vat opwarmt naar 50gr voor het douchen s'avonds. Daarnaast heb ik een timer ingesteld zodat het vat iedere maandag avond om 21:00 naar 65gr gaat om alle legionella te doden. Maar ik heb het vat nog nooit warmer gezien dan 50 graden. Ik vermoed dus dat de sterilisation stand niet werkt i.c.m de weekly timer.
Ik heb geprobeerd:
- om de sterilisation voor 8 uur te doen. geen verschil.
- de heater knop aan te zetten. Maakt niets uit.
- beide voedingen zitten aangesloten op een aparte groep hoewel er in de handleiding staat de dat backup heater op de zelfde voeding zit als de rest van het systeem. De 2e voeding zou alleen voor een booster heater zijn.
Heeft iemand ook de weekly timer aanstaan icm de sterilisation stand en wat moet ik veranderen om het werkend te krijgen?
Je krijgt de timer mogelijkheid pas te zien nadat je "Strl Fun" naar Yes +SET hebt bevestigd als volgende stap indat menu
Vreemde is dan wel dat in het menu de booster-heater uit te zetten is terwijl de sterilistion functie gewoon aan blijft staan.
Je hebt wel 4 draden aan bovenzijde van die kroonsteen boven rechtse ALS (backup & booster Heater)?

Edit: serie nummer van je 5kW is toevallig niet lager dan 56144 00527, want dan kan herkomst belangrijk zijn omdat in diverse van die units een nieuwe PCB moest vanwege een produktiefout en die enkel beschikbaar was voor installateurs/verkoper met een officieel account bij Panasonic.
[ Voor 30% gewijzigd door Domba op 14-08-2017 00:49 ]
De draden boven de kroonsteen moet ik eens even bekijken. Zou het daar aan kunnen liggen?
Daarboven moet booster het werk doen en als die niet aangesloten is dan geeft dat geen foutmelding.
Het enigste wat je ziet is in controller display aan rechter kant dat BOOSTER aan gaat meer niet.
Wordt in geheel niet gebruikt voor Tank/boiler, afhankelijk van overige settings wordt in aantal gevallen niet eens de 3 weg klep geactiveerd en doet de booster al het werk.tim-1985 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:55:
Zou de 3kw backup heater het niet kunnen doen dan?
Vanaf 57C zet WP ook de circualtiepomp stil, google eens naar servicemanual van 5kW en kijk op pagina 45 & 51
Ander kijk eens hier voor een link
[ Voor 11% gewijzigd door Domba op 14-08-2017 00:25 ]
Dat had ik niet verwacht eerlijk gezegd. Ik wil in de toekomst ook een boiler aansluiten en ging er vanuit dat het elektrische element de rest wel zou doen. Nou vind ik 55 graden genoeg want dan gaat legionella al dood en in de meeste boilers zit wel een heater maar wel iets om rekening mee te houden.Domba schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 00:07:
[...]
Wordt in geheel niet gebruikt voor Tank/boiler, afhankelijk van overige settings wordt in aantal gevallen niet eens de 3 weg klep geactiveerd en doet de booster al het werk.
Vanaf 57C zet WP ook de circualtiepomp stil, google eens naar servicemanual van 5kW en kijk op pagina 45 & 51
Ander kijk eens hier voor een link
Er is nog een puntje waar je rekening mee moet houden als je misschien een kleine boiler tot ongeveer 100 liter gaat gebruiken, zeker als maar korte aanvoerleidingen hebt.martijnr17 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 09:04:
Dat had ik niet verwacht eerlijk gezegd. Ik wil in de toekomst ook een boiler aansluiten en ging er vanuit dat het elektrische element de rest wel zou doen. Nou vind ik 55 graden genoeg want dan gaat legionella al dood en in de meeste boilers zit wel een heater maar wel iets om rekening mee te houden.
Dat is de minimale delay van booster timer voor een normale opwarm actie van WP als die minder dan 20 minuten bedraagd of de tijd voor deze afslaat op x seconden tot 1 minuut Tr >55C (Ta ~ 58C) dan wordt de boiler opwarmen afgesloten en de booster delay timer gereset.
Of wel de booster komt niet in actie tijdens opwarmen tenzij je ik dacht Heating priority ingeschakeld is, anti-legionella kan wel gewoon.
Met een setting van rond of net boven 50C heb je situaties zonder timer gebruik en zonder kamerthermostaat (volledige WAR-regeling)
Met 50C is nog normale regeling met afslaan op Ta 55-56 C (boiler temperatuur 54C) en weer aanslaan bij 46C.
Gebruik je setting van 52 of hoger slaat WP af op Tr>55C voor x seconden tot 1 minuut en slaat eveneens weer aan op 46C. (boiler wordt ca 57C mits voldoende spiraal oppervlak).
Maar wil je niet tot laatste tweaken kies dan een boiler groot genoeg voor continue gebruik dat opwarmen met 8 graden meer dan 20 minuten kost of kies voor timer met 1 maal per dag opwarmen.
De grens ligt ergens rond 100ltr, want booster delay timer gaat lopen als 3 wegkraan omschakeld, dan gaat circulatiepomp lopen en die koelt de boiler iets verder af omdat leidingen meestal voor verwarming kouder zijn en na 3 minuten 20 seconden start de compressor pas en die is ook niet gelijk op vol vermogen.
Je kan ook nog Heating Priority aanzetten, maar dan doet booster meer werk, ook een deel wat met WP had gekunt.
Edit: de hysteresis die ik gebruik hierboven zijn van 6kW die ik gemeten heb met boiler temp instelling oa op 50C, voor de 5kW was in ieder geval tot vorig jaar deze anders zie hier(posting eronder ook lezen!), dit zit in de controller en die is volgens mij inmiddels dezelfde als van 6kW, maar zal je moeten testen
[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 14-08-2017 12:29 ]
Ik heb zelf in ieder geval Nefit (Enviline) en LG gezien, maar er zullen er meer zijn.
Geen combinaties met gas erin, doel zou juist zijn van de gasaansluiting af te komen, "all electric" huishouden dus.
Tevens heb ik al een flinke zonneboiler, met tapwater vat. Zo'n Nefit oplossing kan een extern vat als indirect gestookte boiler gebruiken, dit zou ook kunnen met mijn tapwatervat (ik heb twee spiralen, dus eentje voor wamtepomp, eentje voor zonneboiler). LG doet het volgens mij anders, maar gebruikt iig ook tapwater opslag.
Echter vraag ik me af in hoeverre er oplossingen zijn waarbij het externe vat ook gebruikt wordt voor het verwarmingssysteem. Het enige wat ik me kan bedenken is de zonneboiler ervoor zetten, net zoals je hem al inzet bij een reguliere gas cv ketel. Dus dat je de CV retour door het zonneboilervat laat lopen.
Verdere details zijn: triple glas, LTV verwarming (vloerverwarming + jaga strada's), 300 liter zonneboiler, huidig verbruik <400m3 gas.
Mijn CV ketel kan terugmoduleren tot 5KW en slaat dan nog vaak af (pendelen). Met al dit lage verbruik moet ik waarschijnlijk uitkunnen met de instap modellen a 5KW of vergelijkbaar.
Al zie ik dus ook modellen met 3KW, hiervan betwijfel ik of dit genoeg is.
[ Voor 17% gewijzigd door !null op 14-08-2017 14:48 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Het 2e spiraal kunt je gebruiken voor Pana 5kW via timer nadat de zon onder is om de zonneboiler extra bij te verwarmen tot 52-54oC, wil je hogere SWW temperatuur dan dien je elektrisch element tot 3kW aan te sluiten op de aansluitstrip van de Pana, die dan ook de wekelijkse anti-legionella doet.
De Pana mono kan je direct aansluiten op afgifte systeen en volledige WA-regeling, maar je moet wel voldoende ongeregelde groepen overhouden zodat je flow van 15l/min kunt handhaven als je aparte vertrekken wilt naregelen. Veelal is een vloerverwarming groep niet meer dan 2-2,5l/min anders heb je een kleine buffer nodig.
Je kan Pana ook met een openverdeler in retour eerst een stookseizoen uitproberen door toerental van circulatiepomp gas-CV op te schroeven tot net onder wanneer je stromingsgeluiden hoort en nadraaitijd op 24 uur te zetten.
Samsung ?!null schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 14:41:
Welke spelers leveren complete oplossingen ter vervangen van de CV ketel?
Ik heb zelf in ieder geval Nefit (Enviline) en LG gezien, maar er zullen er meer zijn.
Geen combinaties met gas erin, doel zou juist zijn van de gasaansluiting af te komen, "all electric" huishouden dus.
Tevens heb ik al een flinke zonneboiler, met tapwater vat. Zo'n Nefit oplossing kan een extern vat als indirect gestookte boiler gebruiken, dit zou ook kunnen met mijn tapwatervat (ik heb twee spiralen, dus eentje voor wamtepomp, eentje voor zonneboiler). LG doet het volgens mij anders, maar gebruikt iig ook tapwater opslag.
Echter vraag ik me af in hoeverre er oplossingen zijn waarbij het externe vat ook gebruikt wordt voor het verwarmingssysteem. Het enige wat ik me kan bedenken is de zonneboiler ervoor zetten, net zoals je hem al inzet bij een reguliere gas cv ketel. Dus dat je de CV retour door het zonneboilervat laat lopen.
Verdere details zijn: triple glas, LTV verwarming (vloerverwarming + jaga strada's), 300 liter zonneboiler, huidig verbruik <400m3 gas.
Mijn CV ketel kan terugmoduleren tot 5KW en slaat dan nog vaak af (pendelen). Met al dit lage verbruik moet ik waarschijnlijk uitkunnen met de instap modellen a 5KW of vergelijkbaar.
Al zie ik dus ook modellen met 3KW, hiervan betwijfel ik of dit genoeg is.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Ik heb vandaag tot 55c verwarmt met de compressor ivm lpp, morgen ga ik weer het normale programma volgen en dan de DCOP bijhouden.
Wat voor 3weg klep heeft een Panasonic monoblock nodig, is dit gewoon een standaard 230v klep ?Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:58:
[...]
Ik heb 'm middels Domoticz/Fibaro uitleesbaar en uitsluitend aan/uit bedienbaar. Wat mij betreft voldoende, ik zou verder niet weten wat ik zou moeten/willen besturen.
Verwijderd
Oh sorry, jij doucht blijkbaar nog conventioneelVerwijderd schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 20:33:
@koevlaas2 Je weet toch dat ik v.d. KISS ben ? Dat soort dingen heb ik niet in mijn systeem.
3 draads 230V motor, ik gebruik zelf el cheapo SEV5000, maar je kan ook die uit prijslijst van panasonic bestellen oa hierkoevlaas2 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 20:15:
Wat voor 3weg klep heeft een Panasonic monoblock nodig, is dit gewoon een standaard 230v klep ?
Dan krijg je een Siemens VXI46.25 met Siemens SFA21/18 (2 draads 230V motor gedeelte) met een veerbelaste terugloop. als er geen spanning opstaat is AB->B open (kvs 3,5m3/h/ boiler) en zonder motor-gedeelte gemonteerd is de veerbelaste VXI46.25 klep AB-->A open (kvs5m3/h / verwarming)
Is de havepe klep een dn32 exemplaar ? Voor zo weinig geld twijfel ik en informatie staat er niet bij.Domba schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 21:03:
[...]
3 draads 230V motor, ik gebruik zelf el cheapo SEV5000, maar je kan ook die uit prijslijst van panasonic bestellen oa hier
Dan krijg je een Siemens VXI46.25 met Siemens SFA21/18 (2 draads 230V motor gedeelte) met een veerbelaste terugloop. als er geen spanning opstaat is AB->B open (kvs 3,5m3/h/ boiler) en zonder motor-gedeelte gemonteerd is de veerbelaste VXI46.25 klep AB-->A open (kvs5m3/h / verwarming)
Ik wil graag DN32 omdat er vrij lange leidingen tussen WP en boiler komen, we gaan dus voor weinig weerstand.
Nee is een DN25, Panasonic heeft geen DN32 voor zijn boilers.koevlaas2 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 21:28:
[...]
Is de havepe klep een dn32 exemplaar ? Voor zo weinig geld twijfel ik en informatie staat er niet bij.
Ik wil graag DN32 omdat er vrij lange leidingen tussen WP en boiler komen, we gaan dus voor weinig weerstand.
Ik heb speciaal de kvs waarde erbij gezet omdat er ook een 5/5m3/h van Siemens is, de VXI46.25T is.
Misschien kunnen we beter de klep van de Ecodan gebruiken, deze kost € 60 meer maar is wel DN32. Gaan we hier in ieder geval niet op stuk.Domba schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 21:39:
[...]
Nee is een DN25, Panasonic heeft geen DN32 voor zijn boilers.
Ik heb speciaal de kvs waarde erbij gezet omdat er ook een 5/5m3/h van Siemens is, de VXI46.25T is.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Welke maat ? DN32 ? Lees: maat Andre de GiantRol-Co schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 22:03:
Ik heb nog een honeywell 3weg klep liggen en doe er niks mee mocht er iemand 1 nodig hebben.
Verwijderd
Conventioneel en daardoor slechts een verbruik voor douchen van 4kWh per week.koevlaas2 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 20:35:
[...]
Oh sorry, jij doucht blijkbaar nog conventioneel
Ik dacht duims.koevlaas2 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 22:10:
[...]
Welke maat ? DN32 ? Lees: maat Andre de Giant
DN25 dus, 25,4 mm
Dacht het wel, ik ga morgen meten, 1-1/4 of 1.5" is echt groot, dat zit vaak niet standaard in een wp.
Die kleppen zitten sowieso als voor de helft dicht anders kunnen ze niet schakelen tussen a en b. Netto is het dus niet zoveel.Rol-Co schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 23:58:
[...]
Dacht het wel, ik ga morgen meten, 1-1/4 of 1.5" is echt groot, dat zit vaak niet standaard in een wp.
Bedankt voor de suggesties, daar ga ik me nu ook op in lezen.
DHS gebruikt Panasonic, die ga ik ook contacten.
Zij hebben ook deze leuke oplossing, al betwijfel ik of ik die echt nodig heb (en heb geen idee van prijs)

Het doel zou dan zijn om volledig over te gaan, dus CV ketel eruit, warmtepomp erin.
Ik ben er ook nog niet uit over split of mono. Mono zou ik eventueel ook nog zelf kunnen installeren (heb mijn zonneboiler ook zelf gedaan), maar ik weet niet of ik dat nodig acht, afhankelijk van installatie kosten.
In grote lijnen is het me allemaal wel duidelijk, maar ik wil eigenlijk een systeem dat het liefst samen werkt met mijn bestaande zonneboiler. Je hebt all-in-one systemen die ook nog een extra aansluiting (spiraal) hebben voor zonnecollectoren, Nefit heeft dat in ieder geval. Dan zou ik de bestaande boiler kunnen verkopen. Maar dat vind ik ook weer zonde, want ik wil eigenlijk niet de verwarmingsondersteuning van de zonneboiler missen.
En als ik die zou moeten missen, dan kan ik vermoedelijk beter 1 van de 3 zonnecollectoren weghalen. Want ik heb er juist zoveel neergelegd voor de verwarmingsondersteuning. (Dat werkt in het naseizoen, of zelfs winter, ook leuk voor het tapwater, daar niet van)
Het lijkt erop dat alle 4 deze warmtepomp fabrikanten wel kunnen werken met een extern vat, waar wel wat eisen aan worden gesteld (sensor kunnen pluggen, en warmtewisselaar moet genoeg capaciteit hebben).
En het blijft altijd behouden aan tapwater functie. Wil je dit als verwarmingsondersteuning inzetten dan gaat het dus exact op dezelfde manier als bij een CV ketel, dus gewoon op de CV retourleiding zetten.
Nou heeft mijn zonneboiler vat helaas maar twee spiralen, en geen drie. Liefst zou ik dan de bovenste helft van het vat warm houden met de warmtepomp, en de onderste helft met de zonnecollectoren. Zou kunnen die nog op de laagste temperaturen nog wat toevoegen. En dan heb ik als minimum iets van 100 tot 150 liter "altijd" warm water door de warmtepomp. (ik heb ook een douche wtw dus dat scheelt ook in capaciteit).
Dan zal ik dus met een externe platenwisselaar (en waarschijnlijk extra pompje) moeten werken om de warmte te gebruiken voor de cv retour naar de warmtepomp. Dat is wellicht niet ideaal, maar beter dan een nieuw boilervat moeten kopen.
Ik heb Nefit dus ook gesproken, de man vertelde mij dat de warmtewisselaar in het vat 9KW kwijt moet kunnen (terwijl ik niet snel die 9KW modus zal gebruiken). Dat lijkt me met 1,2 m2 spiraal oppervlakte niet echt een probleem, maar dat zou ik moeten uitzoeken.
Verder vertelde hij dat de Nefit "smart grid" kent. Dus dan kan hij samen werken met een omvormer, om zo op bepaalde momenten het vat nog hoger te gaan verwarmen. Dan krijg je dus een elektrische zonneboiler. Ik ben benieuwd of andere warmtepompen dit ook kennen.
Verder had de Nefit man het idee dat ik wel uit zou kunnen met de 3KW versie, gezien mijn gasverbruik maar <400m3 in het jaar is. Uiteraard is dit niet volledig uitgerekend.
Maar ik dacht dat je meer KW nodig had voor slechtere tijden. Echter kan de Nefit gewoon nog 9KW elektrisch bijverwarmen mocht de aanvoer temperatuur niet gehaald worden (met instelbare tijden). Dat zullen andere warmtepompen ook wel hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door !null op 15-08-2017 11:28 ]
I.p.v. de cv komt er dan een kleine elektrische boiler. Water uit de ZB (leegloopsysteem met hygiëne spiraal) is dan de aanvoer voor de elektrische boiler en afhankelijk van hoe warm dit water is, en de instelling op de elektrische boiler, zal de elektrische boiler dit naverwarmen. In de zomer zal dit dus niet gebeuren maar in de winter wel. Dus i.p.v. dat ik propaangas gebruik ga ik meer stroom gebruiken, dus extra pv installeren.
Op deze manier gebruik ik geen propaangas meer, alleen een flesje voor koken blijft over, en doe alles elektrisch en kan ik nog steeds volledig gebruik maken van de ZB voor SWW en verwarmingsondersteunig.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Als je toch dat flesje hebt staan voor koken kun je toch ook de CV instellen op propaan?PeterZ(on) schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 11:43:
@!null Bij mij gaat de cv ketel er binnenkort ook uit, die wordt nu alleen gebruikt wordt voor het naverwarmen van het SWW als de zonneboiler dat niet kan leveren, en als backup voor als de wp uitvalt of te kort komt. Maar voor dat laatste heb ik altijd nog de houtkachel.
I.p.v. de cv komt er dan een kleine elektrische boiler. Water uit de ZB (leegloopsysteem met hygiëne spiraal) is dan de aanvoer voor de elektrische boiler en afhankelijk van hoe warm dit water is, en de instelling op de elektrische boiler, zal de elektrische boiler dit naverwarmen. In de zomer zal dit dus niet gebeuren maar in de winter wel. Dus i.p.v. dat ik propaangas gebruik ga ik meer stroom gebruiken, dus extra pv installeren.
Op deze manier gebruik ik geen propaangas meer, alleen een flesje voor koken blijft over, en doe alles elektrisch en kan ik nog steeds volledig gebruik maken van de ZB voor SWW en verwarmingsondersteunig.
1 PVoutput . Dongen NB
De cv is een propaan versie en ik heb een gastank maar daar wil ik juist vanaf. Gas moet ik kopen en stroom is eenmalig extra pv leggen.reneeke1970 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:00:
[...]
Als je toch dat flesje hebt staan voor koken kun je toch ook de CV instellen op propaan?
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Een klein elektrisch boilertje erbij kan, of een doorstroomverwarmer.
Hoe gebruik jij nu de warmtepomp voor het opwarmen van je tapwater? Dat begrijp ik niet helemaal. Lijkt alsof je alleen zon + elektrisch boilertje gaat gebruiken.
Ik wil explicitiet wel dat de warmtepomp de zonneboiler stookt wanneer de zon dat niet heeft gedaan. Dat is het meest efficient. Maar ik zal nadenken over een backup oplossing.
In de keuken staat een Quooker, dus we zouden ook zonder backup kunnen proberen, en als het dan niet meer gaat kunnen we altijd nog een mini warm badje maken voor de kids mbv de Quooker
@reneeke1970 Instellen is volgens mij meer ombouwen. Het kan inderdaad wel. Echter, heb je dan toch redelijke flessen nodig.
Ik zou de mijne ook om kunnen bouwen, maar eerlijk gezegd zou ik het dan ook willen doorzetten en belandt de CV ketel op marktplaats.
Ipv een 3 wegklep plaats je een 4 wegklep gebruiken ( (bijv Barberi 460/461) en zet je een 2,2kOhm parallel aan de bioler 2K NTC van Pana monoblock die je weg kunt schakelen.
Maar dit vereist wel een externe controller/timer om de weerstand weg te schakelen om na zonsondergang zonneboiler op temperatuur te brengen als deze nog beneden een bepaalde temperatuur is, bijv 42C, om daarna onderste spiraal weer gewoon als ondersteuning in verwarmingsysteem op te nemen
Zolang weerstand parallel staat kan de boiler/buffer tot ca 25C leeg worden getrokken tot de plek waar de boiler sensor zit.
Maar ondersteuning van een WP in retour is een stuk lastiger vanwege de veel kleinere dT tussen aanvoer en retour dan een gas-CV, als ook dat het een zoektocht zal zijn om Thermo mix-ventiel te vinden die op bijv 30C geschikt is voor veel flow en weinig leidingweerstand zodat eventuele extra warmte uit zonneboiler de warmte via onderste spiraal gedoseerd in de retour wordt gebracht over langere periode.
Edit het kan als ik erover nadenk ook gewoon met T-type 3 Weg klep die op uitgang van spiraal zet voor Thermomix ventiel en tijdelijk het spiraal isoleert van afgifte systeem voor boiler functie
[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 15-08-2017 12:35 ]
Bij de moderne ketels is het alleen parameters veranderen, lijkt me makkelijker dan een elektrische boiler of doorstroom verwarmer die alleen als backup dient!null schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:06:
@PeterZ(on) Als ik het goed herinner, had jij ook verwarmingsondersteuning met een externe wisselaar gerealiseerd. Klopt dit, of sla je in het zonneboilervat je CV water op en gebruik je het dus rechtstreeks uit je vat?
Een klein elektrisch boilertje erbij kan, of een doorstroomverwarmer.
Hoe gebruik jij nu de warmtepomp voor het opwarmen van je tapwater? Dat begrijp ik niet helemaal. Lijkt alsof je alleen zon + elektrisch boilertje gaat gebruiken.
Ik wil explicitiet wel dat de warmtepomp de zonneboiler stookt wanneer de zon dat niet heeft gedaan. Dat is het meest efficient. Maar ik zal nadenken over een backup oplossing.
In de keuken staat een Quooker, dus we zouden ook zonder backup kunnen proberen, en als het dan niet meer gaat kunnen we altijd nog een mini warm badje maken voor de kids mbv de Quooker
@reneeke1970 Instellen is volgens mij meer ombouwen. Het kan inderdaad wel. Echter, heb je dan toch redelijke flessen nodig.
Ik zou de mijne ook om kunnen bouwen, maar eerlijk gezegd zou ik het dan ook willen doorzetten en belandt de CV ketel op marktplaats.
1 PVoutput . Dongen NB
De warmtepomp gebruik ik alleen voor verwarming en niet voor SWW want dat maakt het allemaal onnodig ingewikkeld met extra driewegkleppen, extra boilervat en leidingen. Bovendien, mijn ZB zal in de winter weinig kunnen leveren, maar de COP van een wp zal dan ook niet veel hoger dan 2 zijn.
Ik verwarm het SWW dus alleen met de ZB en met de elektrische boiler. Een elektrische doorstroomverwarmer zou het mooiste zijn maar dat gaat met mijn aansluiting niet lukken.
Misschien dat voorverwarmen met de wp minder kilowatts kost maar dat maakt het, voor mij althans, wel ingewikkelder. Nog afgezien van de extra investeringen, draaiuren die de wp maakt en het geluid. Bovendien, de tijd dat de wp SWW verwarmt kan die niet het huis verwarmen, dus wellicht heb je een zwaardere en dus duurdere wp nodig.
Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel SWW je gebruikt, voor 1 persoon of een heel weeshuis. Het extra stroom verbruik dek ik gewoon af met meer pv maar ik heb dan geen tankhuur meer en geen dure gasrekening.
zie ik het goed en heb je er nou 2 extra besteld ?Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:56:
Na ruim 6 weken zijn ze er dan eindelijk.
[afbeelding]
Verwijderd
Inderdaad 2, maar ik geef er 1 aan mijn zus.Wodan89 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:05:
[...]
zie ik het goed en heb je er nou 2 extra besteld ?
Ik heb niet gezegd dat ik een spiraal een dubbele functie wil geven, maar dat zou een optie kunnen zijn. Echter hou ik het liever simpel.Domba schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 12:17:
@Verwijderd Het onderste spiraal een dubbel functie gegeven dat kan, maar is een redelijk tweak gehalte.
Ik heb nu al een kleine dT. Mijn CV ketel warmt tot max 40 graden op, maar meestal maar 30 of 35 graden. En de retour is natuurlijk niet heel veel lager. Ik heb er een 3/4" mix ventiel tussen en de pomp langzamer gezet. Je ziet dat hij eerst de boiler leegtrekt en dan meer gas gaat gebruiken.Maar ondersteuning van een WP in retour is een stuk lastiger vanwege de veel kleinere dT tussen aanvoer en retour dan een gas-CV, als ook dat het een zoektocht zal zijn om Thermo mix-ventiel te vinden die op bijv 30C geschikt is voor veel flow en weinig leidingweerstand zodat eventuele extra warmte uit zonneboiler de warmte via onderste spiraal gedoseerd in de retour wordt gebracht over langere periode.
Edit het kan als ik erover nadenk ook gewoon met T-type 3 Weg klep die op uitgang van spiraal zet voor Thermomix ventiel en tijdelijk het spiraal isoleert van afgifte systeem voor boiler functie
Maar het is verre van ideaal voor de cv ketel die hierdoor meer pendelt. Warmtepomp heeft dat veel minder (als hij dus naar een lager hoeveelheid KW kan terug moduleren dan mijn CV ketel)
De man van Nefit zag er in ieder geval geen probleem in om de CV retour voor te verwarmen. Als hij dan al op temperatuur is hoeft de warmtepomp niet te werken.
Een drie weg klep kan ook gebruikt worden, maar ik vind zo'n mixventiel simpeler werken.
Als ik van de verwarmingsondersteuning af zou stappen, dan zijn de 3 collectoren dus wat overkill. Ze werken nog steeds wel voor tapwater, ook in de winter. Maar zonder de verwarmingsondersteuning is het niet zo zinnig meer, en zou ik er eentje weghalen voor PV (maar dat alleen bij kiezen voor warmtepomp)
Edit: Ik bedenk me ook dat ik de warmtepomp altijd het tapwater boilervat (al dan niet bovenste helft) kan laten verwarmen, en vanuit het vat de verwarming kan laten draaien. Dan zal de warmtepomp automatisch aanslaan omdat hij ziet dat tapwater vat onder de gewenste temp is.
[ Voor 19% gewijzigd door !null op 15-08-2017 13:34 ]
ik begreep dat je jou huis altijd met 1 wp makkelijk warm kreeg ?Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:09:
[...]
Inderdaad 2, maar ik geef er 1 aan mijn zus.
Verwijderd
Dat klopt, maar dat ging 'net', nu kan het ruim, ik kan er sww mee maken en ik kan er de buurman in voor- en najaar warmte mee leveren.Wodan89 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:35:
[...]
ik begreep dat je jou huis altijd met 1 wp makkelijk warm kreeg ?
Edit:
Kan die zijn CO2 productie ook drastisch verlagen.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2017 13:53 ]
Verwijderd
waarom niet een 6kw of 9kw ?Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:05:
@AUijtdehaag De eerste staat er een jaar en kan dus verplaatst worden naar mijn zus. De andere 2 zijn en blijven van mij. Niet zo ingewikkeld lijkt me.
Verwijderd
Edit:
5kW netto 190.00 per stuk + 1 maal de transportkosten.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2017 14:17 ]
Hoe wil je zeker zijn van voldoende en voldoende warm SWW in de winter?!null schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:10:
[...]
Ik heb niet gezegd dat ik een spiraal een dubbele functie wil geven, maar dat zou een optie kunnen zijn. Echter hou ik het liever simpel.
Het simpelste is twee drieweg kranen die gelijktijdig schakelen, mocht zonneboiler willen op warmen voor SWW
1 drieweg ventiel om mix-ventiel tijdelijk te overbrugen en andere om tijdelijk afgifte af te sluiten en enkel het spiraal te benutten.
Alleen bij een Pana monoblock kunnen geen twee 3-wegkleppen op de aansluiting die is namelijk maar 9,8VA en twee motoren gelijktijdig trekken veelal meer stroom., zal een relais tussen moeten.
Een mixventiel blijft maar een 3/4" heeft veelal te weinig flow, een 5kW WPbenodigd al 900l/uur.Ik heb nu al een kleine dT. Mijn CV ketel warmt tot max 40 graden op, maar meestal maar 30 of 35 graden. En de retour is natuurlijk niet heel veel lager. Ik heb er een 3/4" mix ventiel tussen en de pomp langzamer gezet. Je ziet dat hij eerst de boiler leegtrekt en dan meer gas gaat gebruiken.
Maar het is verre van ideaal voor de cv ketel die hierdoor meer pendelt. Warmtepomp heeft dat veel minder (als hij dus naar een lager hoeveelheid KW kan terug moduleren dan mijn CV ketel)
De man van Nefit zag er in ieder geval geen probleem in om de CV retour voor te verwarmen. Als hij dan al op temperatuur is hoeft de warmtepomp niet te werken.
Een drie weg klep kan ook gebruikt worden, maar ik vind zo'n mixventiel simpeler werken.
De 3 weg kranen gebruik je enkel om 1x per dag bij te verwarmen als het nodig is, voor SWW.Als ik van de verwarmingsondersteuning af zou stappen, dan zijn de 3 collectoren dus wat overkill. Ze werken nog steeds wel voor tapwater, ook in de winter. Maar zonder de verwarmingsondersteuning is het niet zo zinnig meer, en zou ik er eentje weghalen voor PV (maar dat alleen bij kiezen voor warmtepomp)
Ik gebruik ook een DN20 mix ventiel en wel een Duco T-mix (1351-0-20-01) maar die is absolute te klein met een max 0,21l/s (750l/h), voor benodigde flow voor een WP, vandaar ik links nog een bypass heb die van onder afkomt (25mm ID >> 2x 20mm ID >> 25mm ID).
Deze is met een DIY stappenmotor aanstuurbaar en door de extra nodige bypass voor de flow is deze juist nog fijner te regelen (1/16C). (Een vaste mix ventiel volstaat ook)
Deze zit op mijn 600ltr combi hygienebuffer waar ik overdag met WP warmte in opsla, juist zeker op de meest zonnige vorstdagen in de winter zodat er 2kW minder van de PV kans krijgt het net op te glippen en WP in de nacht het eenvoudig heeft en niet op vollast hoef te lopen

190 netto?Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:15:
@Wodan89 Omdat de 5kWer iets betere specs heeft dan de 6kW en voor zo ver mij bekend lager kan terugmoduleren. Omdat ik plek heb voor 2 stuks is naast de nadelen qua terugmoduleren wat voor de 9kWer nog meer speelt dan de 6kW is dat 2 stuks van de 5kWer aanmerkelijk goedkoper is dan 1 9kWer.
Edit:
5kW netto 190.00 per stuk + 1 maal de transportkosten.
Waar koop je ze voor ie prijs?!!!
De 5 kost toch om en nabij de € 3200 €2490,-....
Minus subsidie is bij lange na geen 190 netto...
Die aankoop was van voor 1 juli 2017, nu is die na ISDE netto 500 euro meer kwijt, prijs van CM is nog 2490 excl verzendingVerwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:35:
@thefox154 Forum lezen, dan kun je weten waar je ze moet halen.
Doel is om mijn tussenwoning (bouwjaar 1922, gerenoveerd en geïsoleerd halverwege jaren '90) all-electric te maken. Dan kan ik ook gebruik maken van de Amsterdamse subsidie van €5000. Daarvoor wil ik ook een beetje tempo maken, zonde als de subsidiepot leeg is.
Via google kom ik niet zo ver. Via Abel & co (iets voor de topicstart?) kan ik zoeken naar installateurs die warmtepompen plaatsen. Maar die hebben allemaal websites, vaak afzichtelijke, waar voornamelijk wordt geschermd met welke merken CV-ketels ze installeren.. Ook nergens referenties of ervaringen te vinden, terwijl je site koppelen aan iets als https://klantenvertellen.nl toch een kleine moeite lijkt.
Oftewel: geen prijzen online. Geen zicht op welke merken WP men levert en installeert of hoeveel ervaring men heeft. Geen ervaringen van klanten.
Gewoon iedereen aanschrijven en hopen op een normale offerte én een normale dienstverlening? Wat een niet transparant wereldje lijkt het. Waar te beginnen?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Wellicht zijn hij en vele anderen goede monteurs wat betreft warmtepompen, maar ik snap wel wat @Gizz bedoelt, vind ze maar eens.
@Gizz Wat mij op valt is dat nog niet alles bekend is over de subsidie regeling. Dus moet je het laten installeren of is het product kopen goed genoeg? En hoe werkt het samen met de landelijke subsidie? Zal wel gewoon bij elkaar op tellen zijn.
Ik kan toch de onderste spiraal voor de zonnecollectoren gebruiken en de bovenste voor de warmtepomp? Dus als de zon niet meewerkt in de winter, dan is het vat nog verwarmt door de warmtepomp. In ieder geval de bovenste helft.Domba schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:21:
[...]
Hoe wil je zeker zijn van voldoende en voldoende warm SWW in de winter?
Het simpelste is twee drieweg kranen die gelijktijdig schakelen, mocht zonneboiler willen op warmen voor SWW
1 drieweg ventiel om mix-ventiel tijdelijk te overbrugen en andere om tijdelijk afgifte af te sluiten en enkel het spiraal te benutten.
Alleen bij een Pana monoblock kunnen geen twee 3-wegkleppen op de aansluiting die is namelijk maar 9,8VA en twee motoren gelijktijdig trekken veelal meer stroom., zal een relais tussen moeten.
Dan moet ik wellicht naar een 1" mengventiel. Ik hou van de simpelheid van een thermostatisch mengventiel, als ik daardoor elektrische/mechanische zaken niet nodig heb.[...]
Een mixventiel blijft maar een 3/4" heeft veelal te weinig flow, een 5kW WPbenodigd al 900l/uur.
[...]
De 3 weg kranen gebruik je enkel om 1x per dag bij te verwarmen als het nodig is, voor SWW.
Ik gebruik ook een DN20 mix ventiel en wel een Duco T-mix (1351-0-20-01) maar die is absolute te klein met een max 0,21l/s (750l/h), voor benodigde flow voor een WP, vandaar ik links nog een bypass heb die van onder afkomt (25mm ID >> 2x 20mm ID >> 25mm ID).
Deze is met een DIY stappenmotor aanstuurbaar en door de extra nodige bypass voor de flow is deze juist nog fijner te regelen (1/16C). (Een vaste mix ventiel volstaat ook)
Deze zit op mijn 600ltr combi hygienebuffer waar ik overdag met WP warmte in opsla, juist zeker op de meest zonnige vorstdagen in de winter zodat er 2kW minder van de PV kans krijgt het net op te glippen en WP in de nacht het eenvoudig heeft en niet op vollast hoef te lopen
[afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door !null op 15-08-2017 14:49 ]
Het reageren niet eens waard...Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:35:
@thefox154 Forum lezen, dan kun je weten waar je ze moet halen.

Ach ja ik zit met de prijs van die 9kw in het hoofdDomba schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:40:
[...]
Die aankoop was van voor 1 juli 2017, nu is die na ISDE netto 500 euro meer kwijt, prijs van CM is nog 2490 excl verzending

Hij was dus net op tijd dus met de subsidie.
Dacht al dat er een nieuwe leverancier was die hier niet bekend was gemaakt
[ Voor 37% gewijzigd door thefox154 op 15-08-2017 14:52 ]
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar de definitieve voorwaarden staan op de site van de gemeente Amsterdam vanaf het moment dat de subsidie vorige week bekend werd gemaakt: Subsidie huiseigenaren voor aardgasloze woning en de regeling als PDF.!null schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:44:
@Gizz Wat mij op valt is dat nog niet alles bekend is over de subsidie regeling. Dus moet je het laten installeren of is het product kopen goed genoeg? En hoe werkt het samen met de landelijke subsidie? Zal wel gewoon bij elkaar op tellen zijn.
Voor eigen arbeid krijg je geen subsidie, maar bestellen en zelf installeren mag.
[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 15-08-2017 14:58 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik heb hem nu even opnieuw doorgelezen, en zie het dit keer wel staanGizz schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:56:
[...]
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar de definitieve voorwaarden staan op de site van de gemeente Amsterdam vanaf het moment dat de subsidie vorige week bekend werd gemaakt: Subsidie huiseigenaren voor aardgasloze woning en de regeling als PDF.
Voor eigen arbeid krijg je geen subsidie, maar bestellen en zelf installeren mag.
Ook moet er bij de aangeleverde spullen een overzicht van andere subsidies bij komen, waarschijnlijk zodat de landelijke subsidie verrekend kan worden.
De NOM subsidie is ook interessant. Uiteraard is het gasloos worden hiervoor ook een voorwaarde, maar dan blijft er een leuk budget over. Probleem is dan eerder de ruimte vinden voor de zonnepanelen.
Mijn mis opvatting, ik ben uitgegaan vandat je onderste spiraal voor ondersteunig gebruikte.!null schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:44:
Ik kan toch de onderste spiraal voor de zonnecollectoren gebruiken en de bovenste voor de warmtepomp? Dus als de zon niet meewerkt in de winter, dan is het vat nog verwarmt door de warmtepomp. In ieder geval de bovenste helft.
Ik ben benieuwd naar ervaringen met een statisch mix-ventiel,Dan moet ik wellicht naar een 1" mengventiel. Ik hou van de simpelheid van een thermostatisch mengventiel, als ik daardoor elektrische/mechanische zaken niet nodig heb.
Ik kan die niet inpassen, mijn twee hoofd ruimtes , 50% van oppervlak, maken voor 100% gebruik van de WA-regelingen en de overige vertrekken zijn na-geregeld.
In geval van een statisch mix-ventiel of loopt buffer gelijk leeg na opslaan en staat WP stil of combibuffer blijft vol als de buitentemperatuur lagere is door de oplopende WA-stooklijn.
Ik heb 6kW Pana monoblocks en als ik mijn WP's wil onder steunen zodat ze in deellast blijven lopen is mijn regel range maar 2,75C breed en daarbij dien ik de WA-stooklijn te volgen wil ik niet uit die range lopen.
Huidige situatie is: onderste spiraal zonnecollectoren, bovenste spiraal CV ondersteuning.Domba schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:34:
[...]
Mijn mis opvatting, ik ben uitgegaan vandat je onderste spiraal voor ondersteunig gebruikte.
Vat zelf is tapwater opslag (rvs vat)
Om de warmte pomp erbij te zetten zou ik eigenlijk drie spiralen moeten hebben, of dus inderdaad een andere slimme oplossing te zoeken voor 1 van de 3.
Ik volg je niet helemaal (wat is een WA stooklijn?) maar je hebt gelijk dat je je tapwater buffer kan gaan leegtrekken bij het verwarmen, en dat is niet wenselijk als de CV ketel er niet meer is als backup.[...]
Ik ben benieuwd naar ervaringen met een statisch mix-ventiel,
Ik kan die niet inpassen, mijn twee hoofd ruimtes , 50% van oppervlak, maken voor 100% gebruik van de WA-regelingen en de overige vertrekken zijn na-geregeld.
In geval van een statisch mix-ventiel of loopt buffer gelijk leeg na opslaan en staat WP stil of combibuffer blijft vol als de buitentemperatuur lagere is door de oplopende WA-stooklijn.
Ik heb 6kW Pana monoblocks en als ik mijn WP's wil onder steunen zodat ze in deellast blijven lopen is mijn regel range maar 2,75C breed en daarbij dien ik de WA-stooklijn te volgen wil ik niet uit die range lopen.
Echter zou ik ervoor kunnen kiezen om alleen de onderste helft van het vat door een warmtewisselaar te duwen (met een zelfgemaakte regeling erop). Het vat heeft halfverwege nog een aansluiting. Zo behoud ik mijn bovenste helft warm water voorraad.
Ik zou de CV retour dan simpelweg door de warmtewisselaar kunnen laten lopen. En dan alleen vanuit het vat (onderste helft) door de warmtewisselaar pompen indien nodig (dus een hele simpele schakeling op termeratuur op 35 graden houden wanneer dat beschikbaar is vanuit het vat, en dan tapwaterpomp aanzetten)
Zoals je wellicht merkt hou ik het graag simpel
Wellicht moet ik er een tekening van maken om het te verduidelijken?
Helaas heb ik dat dus ook zo moeten doen... Ik kan maar geen leverancier/installateur vinden en @koevlaas2 is nog steeds niet geopend (subtiele kick)Gizz schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:40:
Oftewel: geen prijzen online. Geen zicht op welke merken WP men levert en installeert of hoeveel ervaring men heeft. Geen ervaringen van klanten.
Gewoon iedereen aanschrijven en hopen op een normale offerte én een normale dienstverlening? Wat een niet transparant wereldje lijkt het. Waar te beginnen?
Ik heb dus maar iedereen die ik kan vinden aangeschreven.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Dat kan op verschillende manieren, ik heb slechts 1 met twee drieweg kleppen aan gereikt als een optie om SWW te waarborgen en spiraal een dubbel functie te geven.!null schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:43:
Huidige situatie is: onderste spiraal zonnecollectoren, bovenste spiraal CV ondersteuning.
Vat zelf is tapwater opslag (rvs vat)
Om de warmte pomp erbij te zetten zou ik eigenlijk drie spiralen moeten hebben, of dus inderdaad een andere slimme oplossing te zoeken voor 1 van de 3.
Maar zoals hieronder de ringleiding aansluiting voor SWW gebruiken over een warmtewisselaar dan heeft bovenste spiraal functie om SWW bij te verwarmen als nodig is en volstaat 1 driewegkraan.
WA-regeleing is weersafhankelijke regeling en ik gebruik daar 25C bij 15C buitemperatuur oplopen tot 40 graden bij -15C buiten temperatuur.Ik volg je niet helemaal (wat is een WA stooklijn?) maar je hebt gelijk dat je je tapwater buffer kan gaan leegtrekken bij het verwarmen, en dat is niet wenselijk als de CV ketel er niet meer is als backup.
Echter zou ik ervoor kunnen kiezen om alleen de onderste helft van het vat door een warmtewisselaar te duwen (met een zelfgemaakte regeling erop). Het vat heeft halfverwege nog een aansluiting. Zo behoud ik mijn bovenste helft warm water voorraad.
Ik zou de CV retour dan simpelweg door de warmtewisselaar kunnen laten lopen. En dan alleen vanuit het vat (onderste helft) door de warmtewisselaar pompen indien nodig (dus een hele simpele schakeling op termeratuur op 35 graden houden wanneer dat beschikbaar is vanuit het vat, en dan tapwaterpomp aanzetten)
Zoals je wellicht merkt hou ik het graag simpel
Wellicht moet ik er een tekening van maken om het te verduidelijken?
Ik heb in afgifte systeem geen dichtlopende thermostaat kranen op radiatoren of vloerverwarming voor de hoofdruimtes maar ingestelde flow met V-Exacts van Heimeier, zodat ik altijd voldoende flow heb voor mijn WP's
Ringleiding aansluiting SWW gebruiken over een warmtewisselaar, kan ook, dan is het enkel hoe je de ruimte regeling gaat doen of je zeker bent van dat er altijd voldoende ongeregelde groepen zijn en daarmee voldoende flow voor de WP of dat je nog een buffer moet plaatsen als ontkoppeling vanwege dichtlopende kranen en circulatie die dan via een drukverschilregelaar dient te gaan.
WA is dus weersafhankelijk. Al deze all-electric oplossingen hebben dat volgens mij ook al standaard aan boord, in ieder geval de Nefit wel. Dus zal de aanvoer temp ook in mijn geval wisselen, goed om rekening mee te houden.
De flow is een ander goed punt, de vloerverwarming zou af kunnen met 1 vaste flow instelling denk ik (las ik hier eerder), maar als je dan tegelijkertijd alle radiatoren open zou doen, werkt het niet meer en heb je meer flow nodig.
Dit heb ik nog niet uitgedacht, en is in huidige opzet natuurlijk ook al niet ideaal, cv ketel heeft eigenlijk hetzelfde probleem.
Praktijk is wel dat ik de radiatoren echt bijna nooit aanzet.
Hopelijk begin September en F gassen diploma per medio November.kmf schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:16:
[...]
Helaas heb ik dat dus ook zo moeten doen... Ik kan maar geen leverancier/installateur vinden en @koevlaas2 is nog steeds niet geopend (subtiele kick)
Ik heb dus maar iedereen die ik kan vinden aangeschreven.
Ben nu met mijn bedrijfsplan bezig....
Wel zou ik niet al te bang zijn om een mono systeem zelf te doen. Split uiteraard niet.
WH-MDC09G3E5 vs WH-MDC09H3E5
De specs lijken voor de rest identiek. Ik kan ook verder weinig prijzen vinden van de nieuwe H serie.
@thefox154 ik heb vandaag met nuenta gebeld, maar ze verzenden niet naar NL...thefox154 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 16:06:
[...]
Ik neig zelf nog steeds naar de hitachi. In de uk heb ik ook een aantal bedrijven gevonden met hele nette prijzen. Bijvoorbeeld. https://www.nuenta.com/viewProduct.asp?pid=132. Ik heb ze nog niet gemaild wat de transportkosten zijn, in de UK vragen ze maar 15 pond. Netspanning is daar net als NL 230v/50hz. Voor de rest ook nog niet gekeken of er verder verschillen zijn.
Wisselkoers is gunstig omgerekend ongeveer 3028 Pond, oftewel ~€ 3340,- (paar weken geleden toen ik me excel fabriceerde)! Komt € 650 btw bij ongeveer. Grofweg € 4000,-
Hij staat heel even op pauze, ik ben momenteel druk bezig met de zonnepanelen, aankomend weekend gaan de eerste op het dak. Als dat projectje klaar is pak ik me warmtepomp weer verder op
ik zal volgende week eens op speurtocht gaan. Er zullen vast meer leveranciers zijn.zw7 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 20:34:
[...]
@thefox154 ik heb vandaag met nuenta gebeld, maar ze verzenden niet naar NL...
Even kijken wat bijv een afhaalopdracht bij GLS of een engeland specialist kost. Hoeven ze het niet te verzenden, wordt het opgehaald.
3/4 duskoevlaas2 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 22:10:
[...]
Welke maat ? DN32 ? Lees: maat Andre de Giant
https://www.oeg.net/en/3-...512300350?icp=CrossSeller
Amper DN20 dus.
Edit: We gaan niet een paar tientjes bezuinigen op de verkeerde klep, het word een 9 KW WP met 28mm aanvoerleidingen dus we moeten een grote klep hebben.
[ Voor 22% gewijzigd door koevlaas2 op 15-08-2017 21:18 ]
Lagere doorstroming geeft sneller heter water, dus of groter zo slim is bij sww?koevlaas2 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 20:52:
[...]
Amper DN20 dus.
Edit: We gaan niet een paar tientjes bezuinigen op de verkeerde klep, het word een 9 KW WP met 28mm aanvoerleidingen dus we moeten een grote klep hebben.
Maar goed, ik vind sww via een wp zowie zo niks dus ben niet representatief.
Dt word wel groot bij langzaam water en het draait bij SWW in de rondte.Rol-Co schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:16:
[...]
Lagere doorstroming geeft sneller heter water, dus of groter zo slim is bij sww?
Maar goed, ik vind sww via een wp zowie zo niks dus ben niet representatief.
Grote Dt is ergens slecht voor de COP.
Verder is van belang dat de radiatoren e.d. ook voldoende aanvoer krijgen, het is een 156m2 huis dus best groot.
Grote Dt is bij verwarmen slecht voor de COP maar bij sww is die nooit groot omdat je circuleert zonder afkoelingkoevlaas2 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:18:
[...]
Dt word wel groot bij langzaam water en het draait bij SWW in de rondte.
Grote Dt is ergens slecht voor de COP.
Verder is van belang dat de radiatoren e.d. ook voldoende aanvoer krijgen, het is een 156m2 huis dus best groot.
Voor verwarming is het wel zaak dat de doorlaat een beetje "maat" heeft.
Kortom, hij is te klein, eens, maar voor sww is het niet van belang, misschien zelfs slechter en zal je met een dn32 wat moeten knijpen.
Toen ik weg ging (vrijdag) was sww temp 36 graden, nu ( 4,5 dag later ) nog steeds 28,5 graden.
Conclusie wat mij betreft, iets warm houden op een hoge temperatuur kost veel energie.
Ahum, mijn Dt bij SWW was gisteren een rock steady 7c. Vind ik eigenlijk best veel.Rol-Co schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:31:
[...]
Grote Dt is bij verwarmen slecht voor de COP maar bij sww is die nooit groot omdat je circuleert zonder afkoeling(nou heel klein beetje in theorie )
Voor verwarming is het wel zaak dat de doorlaat een beetje "maat" heeft.
Kortom, hij is te klein, eens, maar voor sww is het niet van belang, misschien zelfs slechter en zal je met een dn32 wat moeten knijpen.
De klant heeft ook een evohome systeem en er kunnen nogal wat radiatoren dichtlopen, ik sluit niet uit de er ergens nog iets van een maatregel tegen te weinig flow genomen moet worden.
Buffervat in de retour komt er, maar daarmee los je een eventueel tekort aan flow niet mee op.
Bypass wel, maar dan maar even tot de buffer verzadigd is.
[ Voor 11% gewijzigd door koevlaas2 op 15-08-2017 23:10 ]
Of de WP 'open' op het vat aansluiten en voor het CV circuit een losse pomp, of naverwarmer die ook met minder flow goed werkt (bijvoorbeeld een elektrische cv met cop1). ;-)koevlaas2 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 23:10:
[...]
Buffervat in de retour komt er, maar daarmee los je een eventueel tekort aan flow niet mee op.
Groetjes
Volgens mij lost een (open) buffervat wel eventuele flow problemen opkoevlaas2 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 23:10:
[...]
Primaire en secundaire flow zijn immers gescheiden.
Dart lijkt mij juist de hele bedoeling van een buffervat (hydraulische scheiding)
Dat klopt in ieder geval ook met mijn praktijkervaringen. De zonneboiler warmt veel sneller op van 30 naar 50 graden dan van 50 naar 70 graden. En koelt sneller van van 70 naar 50 graden dan van 50 naar 30.Grolsch schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 22:48:
Ik ben nu op vakantie en mijn laatste run sww was vorige week donderdag.
Toen ik weg ging (vrijdag) was sww temp 36 graden, nu ( 4,5 dag later ) nog steeds 28,5 graden.
Conclusie wat mij betreft, iets warm houden op een hoge temperatuur kost veel energie.
Van gaszijdig is nog weinig bekent, waterzijdig zou deze een vortex flowmeter en meer dynamische watercirculatiepomp krijgen wat sturing en regeling een stuk makkelijker maakt, als ook de systeembus een andere zou zijn en daarmee niet langer compatibel met G-serie en veel makkelijker remote te bedienen en op te nemen zijn in domotica sturing.zw7 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 20:29:
Is er behalve de touchscreencontroller iets anders dat verschillend is tussen de G en de H generatie van Panasonic:
WH-MDC09G3E5 vs WH-MDC09H3E5
De specs lijken voor de rest identiek. Ik kan ook verder weinig prijzen vinden van de nieuwe H serie.
Voor 1 EU land zijn de adviesprijzen al wel bekend maar dat zegt vrij weinig, daar deze per EU land enorm verschillen en ook niet gelijk de verkoopprijs zijn.
Verschillen van meer dan 30% (>€1000) in adviesprijzen zijn heel normaal, anders vergelijk maar eens een Belgische met Nederlandse of Franse advies prijslijst
@koevlaas2 Wat voor doel dient of voegt een "Buffervat in de retour " toe aan het systeem, bij een gesloten circuit met expansievat, met inverter WP???
Inverter Panasonic 9 KW wat is het minimale vermogen daarvan ? 4.5 KW oid waarschijnlijk en dit kan bij +12c nog weleens teveel zijn. Bovendien zit er een evo home systeem aangesloten en zou ongeveer 80% van de radiatoren kunnen dichtlopen, de buffer dempt het pendelen dan.Domba schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 09:26:
[...]
@koevlaas2 Wat voor doel dient of voegt een "Buffervat in de retour " toe aan het systeem, bij een gesloten circuit met expansievat, met inverter WP???
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Retour van de WP, maar parallel kan ook, moeten we 'm alleen knijpen want hij komt wel redelijk in de buurt van de WP en dan zingt al het water rond tussen buffer en WP. Dit probleem heb je niet met de boel in de retour.Proton_ schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 12:58:
Dan moet hij niet in de retour (retour waarvan?) maar gewoon parallel aan de verdelers.
Minimale deellast is bij 9kW meer afhankelijk van buiten temperatuur dan 6kWkoevlaas2 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 12:43:
[...]
Inverter Panasonic 9 KW wat is het minimale vermogen daarvan ? 4.5 KW oid waarschijnlijk en dit kan bij +12c nog weleens teveel zijn. Bovendien zit er een evo home systeem aangesloten en zou ongeveer 80% van de radiatoren kunnen dichtlopen, de buffer dempt het pendelen dan.
Voor 9kW MDC
Tb-=+12oC 2,7-3,1kW
Tb=+7oC 2,4-2,6kW
Tb=+2oC 3.4-3.8kW
Tb=-7oC 4,4-4,7kW
Rond zingen, ken ik niet met een Pana,
Parallel eraan, dan kan je beter deze als ontkoppel-buffer opnemen en een transport circulatiepomp naar afgifte systeem plaatsen anders krijg je het vermogen niet naar het afgifte systeem of je hebt je WP te groot gekozen.
Wat betreft hulpenergie zal dat elkaar nauwelijks ontlopen, WP circulatiepomp kan op lagere pompstand 1 en het verschil in opgenomen vermogen kan transport circulatiepomp op lopen waarvoor het niet uitmaakt dat er kranen dicht lopen. De flow van de WP wordt niet beinvloed die houdt enkel de buffer op temperatuur.
Maar een bak water in de retour zetten als je afgifte systeem al boven 60ltr volume bevat, dat kost alleen maar energie voor een inverter, daar deze langer op volvermogen blijft draaien dan nodig en dat geeft ook langer meer geluid die onnodig is, voor een aan/uit WP kan ik het nog begrijpen.
De hysteresis is 4,5-4,7C voor de G-serie tussen op WA-regeling afslaan van compressor op temperatuur en weer aanslaan,
Als het circuit volume boven 200ltr komt voor G-serie dien je binnen nog een extra expansievat te plaatsen en kan deze uit de buitenunit eventueel verwijderen, scheelt weer 80W bij Tb <3C
De boel wordt via een spiraal aangesloten, er komt geen hele sloot water in het systeem bij.Domba schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 13:36:
[...]
Minimale deellast is bij 9kW meer afhankelijk van buiten temperatuur dan 6kW
Voor 9kW MDC
Tb-=+12oC 2,7-3,1kW
Tb=+7oC 2,4-2,6kW
Tb=+2oC 3.4-3.8kW
Tb=-7oC 4,4-4,7kW
Rond zingen, ken ik niet met een Pana,
Parallel eraan, dan kan je beter deze als ontkoppel-buffer opnemen en een transport circulatiepomp naar afgifte systeem plaatsen anders krijg je het vermogen niet naar het afgifte systeem of je hebt je WP te groot gekozen.
Wat betreft hulpenergie zal dat elkaar nauwelijks ontlopen, WP circulatiepomp kan op lagere pompstand 1 en het verschil in opgenomen vermogen kan transport circulatiepomp op lopen waarvoor het niet uitmaakt dat er kranen dicht lopen. De flow van de WP wordt niet beinvloed die houdt enkel de buffer op temperatuur.
Maar een bak water in de retour zetten als je afgifte systeem al boven 60ltr volume bevat, dat kost alleen maar energie voor een inverter, daar deze langer op volvermogen blijft draaien dan nodig en dat geeft ook langer meer geluid die onnodig is, voor een aan/uit WP kan ik het nog begrijpen.
De hysteresis is 4,5-4,7C voor de G-serie tussen op WA-regeling afslaan van compressor op temperatuur en weer aanslaan,
Als het circuit volume boven 200ltr komt voor G-serie dien je binnen nog een extra expansievat te plaatsen en kan deze uit de buitenunit eventueel verwijderen, scheelt weer 80W bij Tb <3C
We gaan de boel misschien wel parallel zetten en dan handmatig traploos regelbaar, een beetje buffer is denk ik wel wenselijk.
Het minimale vermogen is lekker laag, net wat we nodig hebben.
Jij heb ook je vak gemist......Grolsch schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 13:43:
als je toch kiest voor een buffer dan zou ik hem inzetten zoals een buffervat bedoeld is, parallel en open met een eigen proportionele secundaire pomp voor het afgifte systeem. Zo doet elke pomp waarvoor hij bedoeld is, primair voor de juiste flow (vindt de wp, dus de cop fijn) secundair druk gestuurd, vindt je afgiftesysteem fijn.
1 PVoutput . Dongen NB
Dit topic is gesloten.
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder!