Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 106 Laatste
Acties:
  • 351.804 views

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-08 09:17
Even een eenvoudige vraag waar ik toch maar geen duidelijk antwoord op vind;

Wat zijn de overwegingen te kiezen voor leidingen met koude middelen (f gassen) tov een waterleiding tussen binnen en buitenunit warmtepomp?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Water kan bevriezen bij stroomuitval?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@borgoe72
koudemiddel:
* kan niet bevriezen
* dunnere leidingen
* compactere, lichtere buitenunit
water:
* kan elke cv-boer of handige hobbyist zelf aansluiten
* minder koudemiddel nodig (mogelijk betekent dat, dat je onder de ondehoudsplicht uit komt)
* minder kans op lekkage (want minder koppelingen)
* betere koudemiddelen zijn mogelijk (R290 bijvoorbeeld)
* iets hogere COP
* vaak geen binnenunit nodig

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• borgoe72
Helemaal duidelijk, dank!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:22
Daar mag je aan toevoegen dat een mono systeem gevuld dient te worden met een glycolverdunning.

Het is maar net wat je leuk vindt.

De Nefit mono heeft een binnenunit. Is dus eigenlijk geen mono.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Knowbody schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 11:13:
Daar mag je aan toevoegen dat een mono systeem gevuld dient te worden met een glycolverdunning.

Die glycolverdunning gaat dan door heel je cv systeem (radiatoren etc)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Bij een mono moet je inderdaad denken aan vorstbeveiliging.
Dat kan glycol zijn, maar de Nefit (Bosch) mono's (echt wel mono koudemiddelcircuit ;)) bijvoorbeeld mogen niet glycolgevuld.
Die hebben meer isolatie om de warmtewisselaars en leidingen, waardoor ze haast niet kunnen bevriezen.
Oxellaar in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"

[ Voor 21% gewijzigd door Proton_ op 10-08-2017 11:32 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
borgoe72 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 02:25:
Even een eenvoudige vraag waar ik toch maar geen duidelijk antwoord op vind;

Wat zijn de overwegingen te kiezen voor leidingen met koude middelen (f gassen) tov een waterleiding tussen binnen en buitenunit warmtepomp?
Je haalt twee zaken door elkaar. Er is altijd sprake van f-gassen in het gedeelte met de compressor. Bij een split-opstelling lopen deze leidingen naar een binnenunit, waar een warmtewisselaar de warmte overdracht naar het cv-systeem. Bij een monoblock zit de warmtewisselaar in de buitenunit en gaan de cv-leidingen van buiten naar binnen. Nefit misbruikt -als enige- de monoblock naamgeving.

Of er wel of geen glycol in moet is een hele discussie in dit forum (en voorgaande). Zoek even op glycol. Mijn samenvatting: glycol heeft geen zin als je maar 10 of 20% glycol toepast. Je hebt 30-40% nodig en dat kost COP + slijtage, mag niet in het riool, elke 7 jaar vervangen. Als je een buffervat met scheiding toepast is glycol een optie, maar ik zou het nooit in het gehele cv-systeem doen. Bij de Pana 5kW (en vele andere monoblocks) is het enige risico op bevriezing een langdurige (>4-8 uur) stroomuitval bij zeer lage temperaturen (zeker als je het expansievat uit de unit haalt: dat kan beter binnen -en daar zit het vaak al-).

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:22
Proton_ schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 11:28:
Bij een mono moet je inderdaad denken aan vorstbeveiliging.
Dat kan glycol zijn, maar de Nefit (Bosch) mono's (echt wel mono koudemiddelcircuit ;)) bijvoorbeeld mogen niet glycolgevuld.
Die hebben meer isolatie om de warmtewisselaars en leidingen, waardoor ze haast niet kunnen bevriezen.
die Nefit heeft dan ook 2 gescheiden watercircuits.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Knowbody Oxellaar zegt van niet. Zie gelinkte posts ^

@joostmaas we kunnen een hoop woorden verspillen aan een definitiekwestie mono/split, maar laten we het erover eens zijn dat de Nefit oplossing water rondpompt tussen buitenunit en huis.
Dat de meeste vorstgevoelige onderdelen naar binnen zijn verhuisd doet daar weinig aan af, dat zou bij elke monobloc een goed idee zijn ;)

[ Voor 74% gewijzigd door Proton_ op 10-08-2017 11:50 ]

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Knowbody schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 11:13:

In de Nefit monoblock mag absoluut geen enkele toevoeging in het water om tegen vorst te beschermen. Goed isoleren is de enige optie en is ook ruim voldoende.

Monoblock geeft alleen aan dat het koudemiddel circuit in 1 unit zit.
Dat er nog een binnendeel nodig is geeft alleen maar voordelen. Anders moet je enorm veel kabels voor buitenvoeler, driewegklep, boilersensor, buffervat sensor, dauwpunt sensor enz enz naar het buitendeel trekken.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• joostmaas
  • Niet online
Oxellaar schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 11:58:
[...]

In de Nefit monoblock mag absoluut geen enkele toevoeging in het water om tegen vorst te beschermen.
Weet je daar eigenlijk de reden voor?

Het Monoblock voordeel is dat alles in één unit zit, dus zonder binnennunit (vandaar de naam), dat scheelt ruimte binnenshuis, geluid en geld. De Nefit oplossing heeft zeker voordelen (maar ook nadelen). Hadden ze alleen geen andere naam kunnen verzinnen ('Nefit Duo')? Die naam geeft alleen maar onduidelijkheid en verwarring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:28
Iemand praktijk ervaring met een LK841 4-wegklep ipv een TSA (de platenwisselaar in mijn schema in sign)?
Regeling is geen probleem voor mij, 0-90o gaat in stapjes van 0,2o, hoe goed zijn de sluit en mengverhoudingen?
(mag ook ervaring met een MUT MV4 3000 serie zijn)

@borgoe72 Als je beschikt over een back-up stroom voorziening tijdens stroom uitval kan je ook een hulp circulatiepomp in serie opnemen als alternatief voor anti-vries maatregelen, een uitval van WP door een storing of elektrisch element gebruik

@joostmaas Ik heb nu een andere oude circulatiepomp fysiek 100% in serie staan, een Grundfos UP50-25 Ook niet langer meer via een 3-wegklep in serie te schakelen (heb niet meer verschillende type pompen om te testen)
Als vergelijk pompstand 1 840l/min (55W) tov Grundfos Alpha2 gegevens hier

De Alpha2 zit nu in mijn andere circuit (radiatoren) omdat ik die wel regelmatig ga gebruiken om wamte afgifte op gang te houden, als ik met WP warmte op sla in in mijn warmtebuffer.

Iemand een idee of je een Omron G3MB-202P SSR kunt gebruiken om zo'n Alpha2 circulatiepomp in en uit te schakelen of een zwaardere nodig hebt voor de inschakel stroom? (SSR kan 240V 2A max.)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@joostmaas , @Knowbody Voor zover ik weet is Nefit niet de enige, ook Vaillant past een vergelijkbare techniek toe bij hun monoblock's.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:20

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ik gebruik een Nefit Trendline 30Kw bivalent met de Panasonic. Ik zoek nog een spanningsvoerende draad in de Nefit om een extern relais aan te sturen die de Panasonic uitschakelt bij het aanslaan van de verwarming ( en niet bij ww gebruik ) via Panasonic 17 en 18 als ik het goed zeg uit mijn hoofd. De Nefit heeft daarvoor geen standaard uitgang. Ik denk bv aan de aansturing van de driewegklep bij verwarmen. Wie weet de kleurcode en het voltage of heeft een beter idee?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Carboy54
Heeft die ketel geen thermostaat?
Ik lees de nefit easy uit met domoticz en die geeft ook info wanneer de ketel in cv-bedrijf staat.
Dat wil ik gaan gebruiken, maar moet ik nog opzetten met een stukje lua code.

Of anders een flowswitch in je cv circuit of een simpele ds18b20 temperatuurmeting die meet of de ketel warmte levert (je had terugslagkleppen toch?)

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ik gebruik ook keerkleppen en een Easy. Wil alleen wanneer de Easy dan toch aanslaat bij lagere temperaturen dat de Panasonic stopt om dubbele stromen ook te voorkomen. ( gebruik geen verdeler)

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:21
Carboy54 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 15:25:
Ik gebruik ook keerkleppen en een Easy. Wil alleen wanneer de Easy dan toch aanslaat bij lagere temperaturen dat de Panasonic stopt om dubbele stromen ook te voorkomen. ( gebruik geen verdeler)
Laat je dan ook gelijk je vorst beveiliging inschakelen!

1 PVoutput . Dongen NB

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Reneeke er zit geen keerklep naar de Pana en die staat dan uit en dus wordt deze verwarmd door cv ketel. Geen vorstprobleem

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Carboy54
En je gebruikt geen domoticz?
Google ff op nefit easy domoticz.

Dan kun je de panasonic met eventueel een zwave signaal/schakelaar sturen

• Domba
@reneeke1970 Ik ben benieuwd of dat idee van @Carboy54 gaat werken.

Bij water temperatuur <3C gaat als veiligheid de circulatiepomp automatisch aan en ik dacht wel op max speed net als tijdens een defrost.
Kan die zijn flow niet kwijt of niet meer dan zijn minimale flow dan geeft dat een H62-error en gaat ook niet meer de back-up heater aan en kan het geheel gewoon bevriezen.

Als circulatiepomp wel blijft lopen (tenminste minimale flow haalt) en niet binnen 4 minuten Tr en Ta >8C zijn, gaat de back-up heater aan en deze blijft aan tot water temperatuur >28C is.
Is de back-up niet aangesloten of uitgeschakeld dan geeft dat een H72 en kan het geheel ook gewoon bevriezen. (vergeet vooral niet om optie 3 in setup menu aan te zetten als je externe controller aansluitingen gebruikt)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Domba gaat hij over klem 17 en 18 niet helemaal down?

• Domba
Carboy54 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 16:04:
Alleen de gewone functies zet je uit, niet de veiligheidfunctie die blijven gewoon actief

• reneeke1970
Carboy54 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 16:04:
Nee zelfs uitschakelen op bediening geeft het bovenstaande wat @Domba omschrijft.
Heb je drie weken geleden al gezegd dat uitschakelen met vorst uit den boze is

1 PVoutput . Dongen NB

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Nefit geeft mij het volgende advies:

Uit jou verhaal begrijp ik dat de warmtepomp af moet schakelen wanneer de ketel in bedrijf komt?
Een optie zou kunnen zijn het toepassen van een aanlegthermostaat op de aanvoer van de cv-installatie
vanuit de ketel. Wanneer de ketel de cv-installatie verwarmt meet aanlegthermostaat temperatuurverhoging

( bv > 30ºC ) deze kan dan met behulp van verbreekcontact de warmtepomp onderbreken.

Voordeel is dat er niet ingegrepen hoeft te worden in bedrading van de cv-ketel.

Note: mijn systeem heeft zoveel inhoud dat de extra pomp van de Nefit op max 50% geen enkel probleem is en door de ingreep van de CV de temperatuur altijd boven de 28 graden is. Overigens is ook nog fase 2 bij mij gewoon aangesloten dus wacht ik eventuele problemen met geduld af. Ik kan altijd nog wijzigingen aanbrengen maar dit is m.i. voorlopig de makkelijkste weg. Dat de circulatiepomp blijft lopen in een dergelijk uitzonderlijk geval is geen probleem en Tr en Ta >8C doet hij zowiezo niet omdat klem 17-18 is onderbroken vlgs mij? Dat de watertemperatuur van de Panasonic onder de 3 graden komt gebeurt niet want de cv ketel brandt in dit geval en voedt ook de warmtepomp aan/afvoer tot de Easy de Nefit uitschakelt en dan start de Panasonic weer op.

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 10-08-2017 16:48 ]

• reneeke1970
Carboy54 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 16:33:
Nefit geeft mij het volgende advies:

Uit jou verhaal begrijp ik dat de warmtepomp af moet schakelen wanneer de ketel in bedrijf komt?
Een optie zou kunnen zijn het toepassen van een aanlegthermostaat op de aanvoer van de cv-installatie
vanuit de ketel. Wanneer de ketel de cv-installatie verwarmt meet aanlegthermostaat temperatuurverhoging

( bv > 30ºC ) deze kan dan met behulp van verbreekcontact de warmtepomp onderbreken.

Voordeel is dat er niet ingegrepen hoeft te worden in bedrading van de cv-ketel.

Note: mijn systeem heeft zoveel inhoud dat de extra pomp van de Nefit op max 50% geen enkel probleem is en door de ingreep van de CV de temperatuur altijd boven de 28 graden is. Overigens is ook nog fase 2 bij mij gewoon aangesloten dus wacht ik eventuele problemen met geduld af. Ik kan altijd nog wijzigingen aanbrengen maar dit is m.i. voorlopig de makkelijkste weg. Dat de circulatiepomp blijft lopen in een dergelijk uitzonderlijk geval is geen probleem en Tr en Ta >8C doet hij zowiezo niet omdat klem 17-18 is onderbroken vlgs mij? Dat de watertemperatuur van de Panasonic onder de 3 graden komt gebeurt niet want de cv ketel brandt in dit geval en voedt ook de warmtepomp aan/afvoer tot de Easy de Nefit uitschakelt en dan start de Panasonic weer op.
De CV gaat ook een keer uit toch? Zit je weer met vorst. Indien de wp toch in storing komt is handmatige reset nodig. Dus gaat nooit meer aan. Niet zo handig deze setup.
Snap überhaupt niet waarom met CV stoken als er wp aanwezig is

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
joostmaas schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 12:41:
[...]

Weet je daar eigenlijk de reden voor?

Het Monoblock voordeel is dat alles in één unit zit, dus zonder binnennunit (vandaar de naam), dat scheelt ruimte binnenshuis, geluid en geld. De Nefit oplossing heeft zeker voordelen (maar ook nadelen). Hadden ze alleen geen andere naam kunnen verzinnen ('Nefit Duo')? Die naam geeft alleen maar onduidelijkheid en verwarring.
Nefit is niet de enige en heeft deze opstelling zeker niet zelf bedacht. Het systeem is van een Zweedse fabrikant.
Veel Europese fabrikanten kiezen hiervoor. Ik geef ze groot gelijk.
De binnenunit van een split of mono maakt 0 geluid. Ook al staat er in de specs van wel, je hoort echt niets. De split kan iets suizen door koudemiddel stroming, meer niet.

Alle Aziatische fabrikanten hebben 1 groot probleem en dat is het verschepen van hun units over heel de wereld. Daarom is alles in 1 unit gepropt. Ik zie dat als nadeel, denk aan de eerder genoemde kabels enz.
Bij problemen of storingen moet je vaak naar een lastig bereikbare buitenunit.
Want storingen zitten zelden in het koudemiddel circuit.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Reneeke zolang het hard vriest gaat de cv niet uit. Wanneer dat gebeurd springt de Pana weer aan. Ik had een nw Nefit hangen en een groot huis en wil geen boiler. Vandaar deze bivalente keuze.

• reneeke1970
Carboy54 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 17:08:
Reneeke zolang het hard vriest gaat de cv niet uit. Wanneer dat gebeurd springt de Pana weer aan. Ik had een nw Nefit hangen en een groot huis en wil geen boiler. Vandaar deze bivalente keuze.
Dit is niet bivalent,dit is of of met als hoofd verwarming CV.
Maar wat je wilt natuurlijk.
Snap alleen niet waarom je geen simpele verdeler gebruikt, eenvoudig, geeft je luxe en comfort en geeft je gas besparing ,en veiligheid voor de wp

1 PVoutput . Dongen NB

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Reneeke klopt. De cv zal niet eerder hulp gaan bieden dan bij een lage ( onder nul ) buitentemperatuur en dan is de cop toch al laag.

• reneeke1970
Carboy54 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 17:23:
Reneeke klopt. De cv zal niet eerder hulp gaan bieden dan bij een lage ( onder nul ) buitentemperatuur en dan is de cop toch al laag.
Haha ja das een goeie, ik geef het op, succes

1 PVoutput . Dongen NB

• Domba
@Carboy54 Er is nu ruim de tijd om te testen.
Zet WP in service mode in pompstand 1 en probeer voor tenminste 5 minuten de circulatiepomp van de gas-CV te laten werken en kijk of dat geen H62 geeft.

COP
Economisch is die gunstig zolang COP van WP > prijs m3 gas/ prijs kWh.

Een F-serie 5kW heeft iets betere prestaties dan mijn 6kW en afgelopen stookseizoen ben ik 2 keer voor een dag onder DCOP < 3 gezakt voor verwarming en dat voor 2 WP's.

Voor SWW scoor ik sinds juni heel slechte DCOP's van 2,42 en dat is een gevolg van 10-11W stand-by verbruik, want met verwarmen van SWW tot 58oC kom ik niet lager dan een momentane COP van 3,2 op het einde

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

@Domba Pana op pompstand 4 en Nefit 50% geeft geen H62 storing. Het break evenpoint elektra/gas zal ongeveer bij -3 liggen.Mijn SWW blijft gewoon de Nefit op gas verzorgen. Dat is toch niet veel ongunstiger vlgs jouw berekeningen en geen boiler nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Subsidie voor aardgasvrij maken woningen Amsterdam

msterdam stelt 5 miljoen euro beschikbaar voor het aardgasvrij maken van woningen in de hoofdstad. Alle Amsterdamse woningeigenaren die zijn aangesloten op het gasnet, kunnen vanaf volgende maand subsidie aanvragen. Ook verhuurders en verenigingen van eigenaren kunnen meedoen.

Per woning is maximaal 5000 euro beschikbaar om bijvoorbeeld een warmtepomp te installeren of aangesloten te worden op het stadswarmtenet. Wordt ook het jaarlijkse stroomverbruik duurzaam opgewekt, dan kan 3000 euro extra subsidie per woning worden aangevraagd.

Amsterdam heeft zichzelf als doel gesteld om in 2050 volledig aardgasvrij te zijn. Dan moeten 350.000 woningen zijn overgegaan op duurzame verwarming en elektrisch koken.
https://nos.nl/artikel/21...n-woningen-amsterdam.html

Dat mogen ze in mijn gemeente ook wel instellen, dat maakt de keuze om over te stappen echt een no brainer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Wolly schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:01:
[...]

Dat mogen ze in mijn gemeente ook wel instellen, dat maakt de keuze om over te stappen echt een no brainer :)
Is het dat nu niet dan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:01:
[...]

Pas op: waarschijnlijk verplicht stadsverwarming als dat in de buurt aanwezig is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik kan me goed voorstellen dat €5000 subsidie je over de streep trekt als je niet zeker weet hoe lang je nog in je woning blijft wonen. Duurzaamheid is leuk, maar veel mensen zullen niet investeren in een warmtepomp als je niet zeker weet of je over 4 jaar nog wel in je huidige woning woont. Denk aan relaties, gezinsuitbreiding, ander werk.

Het kan mij in ieder geval over de streep trekken.
joostmaas schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:31:
[...]

Pas op: waarschijnlijk verplicht stadsverwarming als dat in de buurt aanwezig is!
Daarover staat in de voorwaarden niks. Alle maatregelen die ervoor zorgen dat je gasaansluiting afgesloten wordt (harde voorwaarde) zijn tot €5000 subsidiabel.

Uitzonderingen:

De volgende kosten zijn niet subsidiabel:
a. Indien de maatregelen door de woningeigenaar zelf worden uitgevoerd, de kosten voor de
zelf verrichte arbeid;
b. De installatie van biomassaketels, hout‐ of pelletkachels, en installaties of fornuizen op
fossiele brandstoffen als kolen, olie of butaangas.

[ Voor 37% gewijzigd door Gizz op 11-08-2017 17:44 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 06:01

zw7

Net als @thefox154, ben ik op zoek naar een 9kW monobloc warmtepomp. De Panasonic van confort market is erg aantrekkelijk qua prijs, maar de COP ervan is een stuk minder (4.15). Ik heb de alternatieven op een rij gezet, maar prijs/performance is de Panasonic nog steeds de beste versie, met als goede tweede de Hitachi, tenminste als je hem voor deze prijs kan krijgen uit Griekenland. Heeft iemand ervaring hiermee?

Merk

kW

Type

COP

Prijs

Website

Panasonic

9

WH-MDC09G3E5

4.15

€ 3,241.06

confort-market

Panasonic

9

WH-MXC09G3E5 (T-CAP)

4.84

€ 5,554.82

confort-market

Panasonic

9

WH-MHF09G3E5 (HT)

4.64

€ 5,816.22

confort-market

Mitsubishi

11

PUHZ-HW112YHA

4.55

€ 4,700.00

instaladoratermica

LG

9

HM091M.U32

4.10

€ 4,470.95

comfortklimaat.nl

Hitachi

11

RASM-4VNE

5.00

€ 4,378.00

bestprice.gr

Nefit

9

E-S 7736701175

4.90

€ 5,557.00

warmteservice.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Carboy54 Waar je manueel mee kunt testen zijn instellingen voor de normaal funcies.
Ik gaf als hint pompstand 1, de stand-by stand als de compressor niet loopt ligt, nog stuk lager dan pompstand 1 tenminste bij de 6kW.
Er wordt dan nog minder vermogen voor de circulatieppomp vrijgegegeven en als de flowswitch even afvalt in de countdown periodes van telkens 9 minuten dan heb je een H62.
Voor testen is pompstand het dichtste wat erbij in de buurt komt.

Er zijn gewoon kleine details die niet in de documentatie van Panasonic staan en waar je in praktijk tegen aanloopt als je een minder gebruikelijke configuratie gebruikt.
Bijv de circulatie altijd boven minimale flow houden, zoals in mijn circuits met de circulatiepompen in grijs weergegeven in "Mijn schema" geeft ook een H62 storing, want op bepaalde momenten test de controller nog of de flowswitch nog functioneert en zelf met een meet interval van 10 seconden voor flowmeter is te traag om die momenten terug te zien in de datastroom.

Je wilt de advies flow met een zo laag mogelike pompstand halen, want bijv bij de 6kW in lage deellast maakt pompstand 3 of 4 een verschil van tot 0,5 voor DCOP uit.
Voor een open verdeler of buffer als openverdeler is vaak pompstand 1 nog te hoog vandaar ook bij Aquarea club die alle een warmtemeter hebben, knutselen aan een "UWP bremse" tov van jou gebruikte pompstand scheelt dat vlot 75-125kWh per jaar.

@zw7 Wees voorzichting met op deze manier vergelijken
Bijv De Mitsibishi staat als 13kW en LG en Nefit als 7kW WP's in de ISDE lijst van RVO en dat heeft zijn reden omdat RVO voor alle de zelfde regels voor specs gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
zw7 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 14:38:
Net als @thefox154, ben ik op zoek naar een 9kW monobloc warmtepomp. De Panasonic van confort market is erg aantrekkelijk qua prijs, maar de COP ervan is een stuk minder (4.15). Ik heb de alternatieven op een rij gezet, maar prijs/performance is de Panasonic nog steeds de beste versie, met als goede tweede de Hitachi, tenminste als je hem voor deze prijs kan krijgen uit Griekenland. Heeft iemand ervaring hiermee?

Merk

kW

Type

COP

Prijs

Website

Panasonic

9

WH-MDC09G3E5

4.15

€ 3,241.06

confort-market

Panasonic

9

WH-MXC09G3E5 (T-CAP)

4.84

€ 5,554.82

confort-market

Panasonic

9

WH-MHF09G3E5 (HT)

4.64

€ 5,816.22

confort-market

Mitsubishi

11

PUHZ-HW112YHA

4.55

€ 4,700.00

instaladoratermica

LG

9

HM091M.U32

4.10

€ 4,470.95

comfortklimaat.nl

Hitachi

11

RASM-4VNE

5.00

€ 4,378.00

bestprice.gr

Nefit

9

E-S 7736701175

4.90

€ 5,557.00

warmteservice.nl
Ik neig zelf nog steeds naar de hitachi. In de uk heb ik ook een aantal bedrijven gevonden met hele nette prijzen. Bijvoorbeeld. https://www.nuenta.com/viewProduct.asp?pid=132. Ik heb ze nog niet gemaild wat de transportkosten zijn, in de UK vragen ze maar 15 pond. Netspanning is daar net als NL 230v/50hz. Voor de rest ook nog niet gekeken of er verder verschillen zijn.

Wisselkoers is gunstig omgerekend ongeveer 3028 Pond, oftewel ~€ 3340,- (paar weken geleden toen ik me excel fabriceerde)! Komt € 650 btw bij ongeveer. Grofweg € 4000,-
Hij staat heel even op pauze, ik ben momenteel druk bezig met de zonnepanelen, aankomend weekend gaan de eerste op het dak. Als dat projectje klaar is pak ik me warmtepomp weer verder op }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carboy54 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 20:54:
@Domba Pana op pompstand 4 en Nefit 50% geeft geen H62 storing. Het break evenpoint elektra/gas zal ongeveer bij -3 liggen.Mijn SWW blijft gewoon de Nefit op gas verzorgen. Dat is toch niet veel ongunstiger vlgs jouw berekeningen en geen boiler nodig.
Is het wellicht een overweging om CO2 en 'Groningers' in je 'calculaties' wat gebruik wel/niet en waarvoor, mee te nemen? Dat waren de aanleidingen dat we uberhaupt met het fenomeen WPen in de weer zijn en dat daar om plausibele redenenen ook behoorlijke susbsidies voor beschikbaar worden gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

@Verwijderd ik zie gezien de 362 paginas van dit topic niet in wat dat nog toevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Carboy54 Als kers op de taart als je gasloos gaat ben je je vaste kosten voor een gasaansluiting a 180.00 per jaar ook kwijt, daar kun je heel wat dagen met een niet optimale COP mee compenseren. Het saldo zal altijd positief zijn CO2 Groningers en Euro's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@thefox154 Denk je ook een warmtemeter te gaan plaatsen?
Ben heel benieuwd naar wat de COP in praktijk en wat het minimale thermische vermogen als compressor loopt (volgens specs >4,3kW)
De fabrieks COP aangave zijn niet voor vollast meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
@GizzIk baseerde me op het artikel in de Volkskrant, waarin verschil werd gemaakt tussen plekken waar wel en geen stadsverwarming aanwezig is. Gezien de financieringsproblemen en hoe moeilijk het soms is om van stadsverwarming af te komen leek me dat niet onlogisch (maar natuurlijk ongewenst)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 16:41:
@Carboy54 Als kers op de taart als je gasloos gaat ben je je vaste kosten voor een gasaansluiting a 180.00 per jaar ook kwijt, daar kun je heel wat dagen met een niet optimale COP mee compenseren. Het saldo zal altijd positief zijn CO2 Groningers en Euro's
Gas vastrecht is er al vanaf €54 per jaar. Met die 180 heb je denk ik de allerduurste leverancier te pakken. Verschillen zijn per leverancier groot. Als je elk jaar overstapt kun die aansluiting zo'n beetje gratis in stand houden voor noodgevallen en bij mij bijvoorbeeld enkele tientallen m3 voor het laatste beetje sww. Ik kan er geen PV panelen bijleggen en -waarschijnlijk- geen overschot meer, sww met wp heeft daarnaast slechte cop, dus wordt nog spannend of dit niet gunstiger is qua co2 en in ieder geval niet qua euro's. Dus nee, niet ALTIJD positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
joostmaas schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 18:26:
[...]

Gas vastrecht is er al vanaf €54 per jaar. Met die 180 heb je denk ik de allerduurste leverancier te pakken. Verschillen zijn per leverancier groot. Als je elk jaar overstapt kun die aansluiting zo'n beetje gratis in stand houden voor noodgevallen en bij mij bijvoorbeeld enkele tientallen m3 voor het laatste beetje sww. Ik kan er geen PV panelen bijleggen en -waarschijnlijk- geen overschot meer, sww met wp heeft daarnaast slechte cop, dus wordt nog spannend of dit niet gunstiger is qua co2 en in ieder geval niet qua euro's. Dus nee, niet ALTIJD positief.
Noem mij eens een leverancier voor 54 euro? Ik kijk al ruim twee jaar en kom niet onder 175 per jaar inclusief de bonus

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Alleen de netbeheerder wil al meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
@joostmaas dat is zeker zonder netbeheerkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik heb het afgelopen halfjaar diverse voorbeeldrekeningen gegeven met screenshots waarbij ik hoopte de illusie van bonussen en bijna gratis gasaansluitingen weg te nemen, maar dat is me dus niet gelukt. Geef me aub een concreet controleerbaar voorbeeld waar uit blijkt dat ik ongelijk en jij gelijk hebt.
Edit:
1kWh + 1m3 - 180,00bonus = -51.84 + 373,33korting v.d. belastingdienst = 321.49. Die 321.49 is wat je per saldo betaald voor vastrecht electra + vaste leveringskosten electra + vastrecht gas + vaste leveringskosten gas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1VY55YnX2QMAHJ34ZW2Lplhc/thumb.png

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2017 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ga maandag Alklima eens uitdagen.

Ik ga namelijk vragen of ik kit Pac-55re niet via een schakelaar kan aansluiten maar met een potentiometer of losse weerstand.
Ik heb het low-noise kitje namelijk uitgeprobeerd en het werkt goed, eigenlijk te goed. De Fan moduleert behoorlijk terug, het zou mooi zijn als ik deze terugmodulatie traploos zou kunnen instellen.
Ben benieuwd of ik een mooi antwoord ga krijgen, lijkt me niet een alledaagse vraag die ik ga stellen :)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zw7 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 14:38:
Ik vraag mij af of die 4.15 wel klopt, de andere machines van dezelfde fabrikant scoren allemaal wel hoog.
Zou het een typefout zijn ? Probeer eens voorbij de helpdesk te komen en een meer geïnformeerd persoon van Panasonic te spreken.

Puur naar geld kijkend ga je die €2000,- verschil tussen de 9 KW cop 4.15 en de overige modellen niet goedmaken in 15 jaar.
Tenzij stroom verschrikkelijk duur word natuurlijk.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@koevlaas2 je kunt altijd PWM proberen ( meermaals per seconde aan/uit zetten, de duty cycle bepaalt de feitelijke terugmodulatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Proton_ schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 19:58:
@koevlaas2 je kunt altijd PWM proberen ( meermaals per seconde aan/uit zetten, de duty cycle bepaalt de feitelijke terugmodulatie)
Ik weet niet of de componenten dit 'leuk' vinden, vroeger discotheekje spelen door de lampen steeds aan en uit te doen met de schakelaar resulteerde regelmatig in een kapotte lamp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 18:54:
[...]

Noem mij eens een leverancier voor 54 euro? Ik kijk al ruim twee jaar en kom niet onder 175 per jaar inclusief de bonus
in juni uitgezocht: netbeheer is <500m3 43/jaar (kan per regio mogelijk verschillen). vaste leveringskosten: budget energie 6/jaar, energiedirect €12, eon €24, vandebron €90, oxxio €72, eneco €60, qurrent €83, greenchoice €40. ik ben naar vandebron overgestapt: 275 overstappremie en de helft als je alleen elek zou afnemen, dus ook de helft aan gas 'toe te rekenen', 43+90 aan kosten is minder dan de helft van de overstappremie en dus verdien je zelfs iets op een gasaansluiting.

[ Voor 6% gewijzigd door joostmaas op 11-08-2017 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan/Uit van een gloeilamp, met de daarbij behorende verschillen in temperatuur cq uitzetten en krimpen is denk niet vergelijkbaar met wat @Proton_ waarschijnlijk bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joostmaas schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 20:13:
[...]

in juni uitgezocht: netbeheer is <500m3 43/jaar (kan per regio mogelijk verschillen). vaste leveringskosten: budget energie 6/jaar, energiedirect €12, eon €24, vandebron €90, oxxio €72, eneco €60, qurrent €83, greenchoice €40. ik ben naar vandebron overgestapt: 275 overstappremie en de helft als je alleen elek afneemt, 43+90 aan kosten is minder dan de helft van de overstappremie.
Dream on.
Wat betaal je all-in, daar gaat het om, die vastrechtkosten en bonussen vertekenen de boel alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 20:15:
Aan/Uit van een gloeilamp, met de daarbij behorende verschillen in temperatuur cq uitzetten en krimpen is denk niet vergelijkbaar met wat @Proton_ waarschijnlijk bedoelt.
Probeer maar met je TV :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@koevlaas2 Tja, live and learn :)
Dan was je niet snel genoeg, als je de gloeidraad niet laat afkoelen doe je precies wat een dimmer doet (die schakelt 100x per seconde).
Grote kans dat er een digitale ingang voor gebruikt wordt. Dan is PWM wel een mogelijkheid en een potmeter niet.
Zolang er alleen maar halfgeleiders tussen zitten maak je niets stuk.
@joostmaas ik denk dat je heel veel mazzel hebt met je welkomstkorting, zulke monsterkortingen zie ik nu niet. Nu kost gas ~€100/jaar
Zonder gas:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JMlTAbWpUYwEWtIaGkmbKN2I/full.png
Met gas:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xfoWhut7nr0XQGMlVRebekul/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet echt pwm, maar ik heb het met mijn IR-Folie gedaan om ipv de standaard oppervlakte T van 34 naar 27 te moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
koevlaas2 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 19:56:
Ik vraag mij af of die 4.15 wel klopt, de andere machines van dezelfde fabrikant scoren allemaal wel hoog.
Zou het een typefout zijn ? Probeer eens voorbij de helpdesk te komen en een meer geïnformeerd persoon van Panasonic te spreken.
Je kan beter vragen of ze een specifiek testrapport hebben voor het betreffende model.
Want volgens mij hebben ze testrapport van de E-serie ervoor gebruikt die had/was ook 4.15 vanwege de geringe verkoop aantallen tot ISDE.
Alleen in de praktijk kun je die waarden niet eens bij benadering testen omdat huidige firmware niet de benodigde delta T van 8 voor die test toelaat :)

edit als je test met dT=5 kom je op 4.68 voor de 9kW

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 11-08-2017 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 20:25:
[...]

Niet echt pwm, maar ik heb het met mijn IR-Folie gedaan om ipv de standaard oppervlakte T van 34 naar 27 te moduleren.
2 ir-folie systemen in serie halveren het vermogen, is ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

in juni uitgezocht: netbeheer is <500m3 43/jaar (kan per regio mogelijk verschillen). vaste leveringskosten: budget energie 6/jaar, energiedirect €12, eon €24, vandebron €90, oxxio €72, eneco €60, qurrent €83, greenchoice €40. ik ben naar vandebron overgestapt: 275 overstappremie en de helft als je alleen elek zou afnemen, dus ook de helft aan gas 'toe te rekenen', 43+90 aan kosten is minder dan de helft van de overstappremie en dus verdien je zelfs iets op een gasaansluiting.
Je vergeet drie kosten posten voor gas. Momenteel is 10 kuub gas bij vdb 218 euro, bonus momenteel niet aanwezig, met jou genoemde 135 zou het nog 83 euro zijn.
En waarmee vdb goedkoop lijkt met gas, ben je juist met stroom een stuk duurder uit dan bij andere. Dus in totaal ben je dan toch de hoofdprijs kwijt.

[ Voor 9% gewijzigd door reneeke1970 op 11-08-2017 20:32 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@koevlaas2 Ik kan de folie natuurlijk ook doormidden knippen, bespaart de 75% v.d. kosten ten opzichte van 2 serieel. Daarnaast kan ik niet exact de gewenste oppervlakteT krijgen welke ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 20:30:
@koevlaas2 Ik kan de folie natuurlijk ook doormidden knippen, bespaart de 75% v.d. kosten ten opzichte van 2 serieel. Daarnaast kan ik niet exact de gewenste oppervlakteT krijgen welke ik wil.
Je kan er gewoon onbeperkt in knippen, ja dan kan je uitrekenen bij welk cm2 je een bepaald vermogen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@koevlaas2 Ik wilde een grote oppervlakte met een T van 27C, niet een bepaald vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 20:25:
@koevlaas2 Tja, live and learn :)
Dan was je niet snel genoeg, als je de gloeidraad niet laat afkoelen doe je precies wat een dimmer doet (die schakelt 100x per seconde).
Grote kans dat er een digitale ingang voor gebruikt wordt. Dan is PWM wel een mogelijkheid en een potmeter niet.
Zolang er alleen maar halfgeleiders tussen zitten maak je niets stuk.
@joostmaas ik denk dat je heel veel mazzel hebt met je welkomstkorting, zulke monsterkortingen zie ik nu niet. Nu kost gas ~€100/jaar
Zonder gas:
[afbeelding]
Met gas:
[afbeelding]
vandebron heeft een paar maanden die korting gehad en dat is idd het hoogste dat ik ooit hebt gezien, regelmatig heb ik ook 150/175 langs zien komen van andere leveranciers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@joostmaas in mijn screenshot zie je dat E+gas een welkomstkorting tot €190 geeft, met alleen E slechts €100. Dan nog levert het weglaten van gas ruim €90 op.
Met jouw korting van €275 kom je dan inderdaad ongeveer neutraal uit.
Goed, dan kunnen we het weer over warmtepompen hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 20:28:
[...]

Je vergeet drie kosten posten voor gas. Momenteel is 10 kuub gas bij vdb 218 euro, bonus momenteel niet aanwezig, met jou genoemde 135 zou het nog 83 euro zijn.
En waarmee vdb goedkoop lijkt met gas, ben je juist met stroom een stuk duurder uit dan bij andere. Dus in totaal ben je dan toch de hoofdprijs kwijt.
nee, niet in mijn geval (anders had ik er toch niet voor gekozen...!). Ik schreef ook dat het niet ALTIJD in euro's voordeliger (of co2, want elek is nog grotendeels kolen+olie/gas) om gasloos te gaan. Gas kost me meen ik €0.66 en zeker geen €21,80 per m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[...]

Je zat toch ook in Enexis gebied hoe kom je aan CapTar van <500m3 43/jaar?
Voor bestaande woning, kom je pas na een jaar in lagere CapTar <500m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 20:19:
[...]

Dream on.
Wat betaal je all-in, daar gaat het om, die vastrechtkosten en bonussen vertekenen de boel alleen maar.
Hoezo dream on? Dat is gewoon wat ik betaal. All-in is natuurliojk incl. bonus, niks vertekend. Gewoon harde Euro's. Maar die €180 vastrecht van jou is echt zoeken naar de duurste leverancier. Hoe kom je aan dat getal. Ik geef een hele lijst waarbij dat veel goedkoper kan EXCL bonus!

Maar idd terug naar WP's ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Domba schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 20:50:
[...]

twee meterstanden met daartussen tenminste 300 dagen waarin jan+feb vallen is het uitgangspunt voor afrekening (gaswet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
joostmaas schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 20:57:
[...]
twee meterstanden met daartussen tenminste 300 dagen waarin jan+feb vallen is het uitgangspunt voor afrekening (gaswet).
Dat klopt, maar verklaart nog steeds niet de netwerkkosten van 43/jaar van je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joostmaas schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 20:53:
[...]

Hoezo dream on? Dat is gewoon wat ik betaal. All-in is natuurliojk incl. bonus, niks vertekend. Gewoon harde Euro's. Maar die €180 vastrecht van jou is echt zoeken naar de duurste leverancier. Hoe kom je aan dat getal. Ik geef een hele lijst waarbij dat veel goedkoper kan EXCL bonus!

Maar idd terug naar WP's ...
Jij vergeet naar mijn idee dit er bij te tellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bSeJ1LE88Rlryzk1LM2WXEpS/full.png

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2017 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Domba schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 21:01:
[...]

Dat klopt, maar verklaart nog steeds niet de netwerkkosten van 43/jaar van je?
Hmm, als ik die prijslijst bekijk dan heb je een punt. Getallen komen uit m'n aantekeningen uit juni. Totaal klopt wel: gebaseerd op offerte vandebron. Enexis en vandebron vastrecht omgewisseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 21:14:
[...]

Jij vergeet naar mijn idee dit er bij te tellen:
[afbeelding]
Nee, maar dus waarschijnlijk omgewisselde getallen... Excuus. Waar het om ging dat het IN MIJN GEVAL onvoordelig zou zijn qua zowel co2 als € om gas er OP DIT MOMENT uit te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@joostmaas Aangezien de energieleveranciers die ~120,00 aan de netbeheerders moeten betalen plus dat vdb voor zowel gas als electra 90,00 in rekening brengt, de hoofdprijs, lijkt het weinig aannemelijk wat je zegt inderdaaad klopt. De orderbevestiging met de reele bedragen die je naar ik aanneem hebt moeten je dat duidelijk kunnen maken,
Je kunt toch gegarandeerd CO2 vrije electra kopen bij vdb ? Ik begrijp je GAS/CO2 opmerking dan ook niet, helaas.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2017 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
joostmaas schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 21:18:
[...]

Nee, maar dus waarschijnlijk omgewisselde getallen... Excuus. Waar het om ging dat het IN MIJN GEVAL onvoordelig zou zijn qua zowel co2 als € om gas er OP DIT MOMENT uit te gooien.
Die getallen kun je niet omwisselen want dat valt onder vast recht.
Gas kost gewoon een ruime 200 ,en als het goedkoper lijkt door bonus betaal je het elders terug.
Het loont altijd om te pogen gas loos te gaan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Domba schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 20:50:
[...]

Ik ging gelijk naar 43 toen ik onder 500 kwam, ook enexis

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hier ook het eerste jaar. (met hulp van degeschillencommissie punt nl)
Jaar daarop niet meer meegemaakt en afgesloten. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[...]

Lange tijd is het hebben van een gasaansluiting inderdaad goedkoper geweest vanwege de hogere welkomstpremie. Beetje raar maar waar. Op de vergelijkingswebsites is het momenteel andersom. De welkomstpremies wisselen nog wel eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 21:25:
@joostmaas Aangezien de energieleveranciers die ~120,00 aan de netbeheerders moeten betalen plus dat vdb voor zowel gas als electra 90,00 in rekening brengt, de hoofdprijs, lijkt het weinig aannemelijk wat je zegt inderdaaad klopt. De orderbevestiging met de reele bedragen die je naar ik aanneem hebt moeten je dat duidelijk kunnen maken,
Je kunt toch gegarandeerd CO2 vrije electra kopen bij vdb ? Ik begrijp je GAS/CO2 opmerking dan ook niet, helaas.
Toen ik 1m3 gas invulde kreeg ik geld terug in de vergelijkingssite.

Extra elektra opwekken kost in NL nog altijd CO2, want de windmolens gaan niet harder draaien omdat ik meer afneem: dat lost extra kolen/gas op. Ofwel als ik groene elektra koop betekent dat niet dat de totale productie daarvan omhoog gaat, dus alle extra verbruikte elektra is -op korte termijn- grijs, of ik nu wel of niet een stukje groene energie weet te claimen.

Edit: dat is dus ook waarom je moet isoleren EN zoveel mogelijk PV plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door joostmaas op 11-08-2017 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@joostmaas Je bent toch hopelijk met me eens dat de door jouw of mijn PV opgewekte kWh's niet door welke opwekker dan ook ook nog eens opgewekt hoeven te worden. 1kWh nu opgewekt door PV hoeft elders niet opgewekt te worden. Daarmee heb ik een tegoedbon om er morgen of overmorgen 1kWh van elders weer op te vragen, wellicht groen/grijs. Mijn saldo is in ieder geval 0.
Edit:
Ik heb maximaal PV, NOM, en niet geisoleerd. Dat laatste kost alleen maar geld en spaart wellicht een paar PV paneeltjes uit. Het isoleren kost veel meer dan die paar paneeltjes.
Edit:
CO2 uitstoot ed. bekijken we toch niet op de korte termijn ? We kijken toch wat er op jaar- deceniumbasis per saldo gebeurd.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2017 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 23:08:
@joostmaas Je bent toch hopelijk met me eens dat de door jouw of mijn PV opgewekte kWh's niet door welke opwekker dan ook ook nog eens opgewekt hoeven te worden. 1kWh nu opgewekt door PV hoeft elders niet opgewekt te worden. Daarmee heb ik een tegoedbon om er morgen of overmorgen 1kWh van elders weer op te vragen, wellicht groen/grijs. Mijn saldo is in ieder geval 0.
Perfecte definitie van salderen Hajeetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
Ik probeer nu al een hele tijd een offerte te verkrijgen tav levering en installatie warmtepomp in m'n te bouwen woning. De offerte heb ik nodig voor m'n aanvraag duurzaamheidslening. De markt is door de aantrekkende huizenmarkt en subsidie kennelijk dusdanig overbelast dat men nauwelijks de moeite neemt om te reageren. Dit is behoorlijk frustrerend aangezien ik nu nog in het buitenland woonachtig ben en offertetraject en gunning per mail moet afhandelen en de deadline nadert.

De site van nefit geeft overigens wel een aardig beeld. Hier worden bedragen genoemd incl montage. Tov de prijs bij warmteservice kwam er in mijn geval 4000 bij tbv installatie en onderdelen. Is dit reeel?

Iemand ervaring met eigen bestelling warmtepomp en vinden van installateur via werkspot? Met name de modellen zonder koudemiddel zullen toch betrekkelijk eenvoudig te installeren zijn?

Tips van goede installateurs kunnen ook via pm natuurlijk. Woning wordt gebouwd in Almere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:39
borgoe72 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 04:19:
Ik probeer nu al een hele tijd een offerte te verkrijgen tav levering en installatie warmtepomp in m'n te bouwen woning. De offerte heb ik nodig voor m'n aanvraag duurzaamheidslening. De markt is door de aantrekkende huizenmarkt en subsidie kennelijk dusdanig overbelast dat men nauwelijks de moeite neemt om te reageren. Dit is behoorlijk frustrerend aangezien ik nu nog in het buitenland woonachtig ben en offertetraject en gunning per mail moet afhandelen en de deadline nadert.

De site van nefit geeft overigens wel een aardig beeld. Hier worden bedragen genoemd incl montage. Tov de prijs bij warmteservice kwam er in mijn geval 4000 bij tbv installatie en onderdelen. Is dit reeel?

Iemand ervaring met eigen bestelling warmtepomp en vinden van installateur via werkspot? Met name de modellen zonder koudemiddel zullen toch betrekkelijk eenvoudig te installeren zijn?

Tips van goede installateurs kunnen ook via pm natuurlijk. Woning wordt gebouwd in Almere.
Een warmtepomp installeren is echt een ding van 3 keer niets. Je vraag een airco monteur om de drukleidingen aan te sluiten en je vraagt een cv monteur om het CV gedeelte aan te sluiten. Wellicht heb je nog een elec. monteur nodig voor de aansluiting als je zelf niet even een kabel kan leggen.

Daarnaast kun je denken aan een vuilfilter maar als je gewoon luchtdichte leidingen hebt zal je zien dat dit eigenlijk ook niet hoeft. Totale kosten hier nog geen EUR 500. Wellicht geeft je dit wat meer comfort...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:06
weet iemand wat de start voorwaarde zijn voor het 3kw backup element bij de pana 6kw ?
schakelt deze zelf bij als hij zijn setpoint niet haalt of moet je deze handmatig bijzetten ? ik word er niet wijzer van in de installatie handleiding.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wodan89 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:32:
weet iemand wat de start voorwaarde zijn voor het 3kw backup element bij de pana 6kw ?
schakelt deze zelf bij als hij zijn setpoint niet haalt of moet je deze handmatig bijzetten ? ik word er niet wijzer van in de installatie handleiding.
In het andere boekje word het redelijk omschreven, alle punten die je kunt programmeren

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Hoe kan je die punten programmeren? Nu gaat de backup-heater gaat alleen aan als de "Water set temperature + [-8°C]" niet bereikt wordt na 30 minuten. -8°C vind ik teveel. Is dit te wijzigen?

En is de backup-heater ook nog handmatig in te schakelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 12-08-2017 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
develdonk schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 09:46:
[...]

Een warmtepomp installeren is echt een ding van 3 keer niets. Je vraag een airco monteur om de drukleidingen aan te sluiten en je vraagt een cv monteur om het CV gedeelte aan te sluiten. Wellicht heb je nog een elec. monteur nodig voor de aansluiting als je zelf niet even een kabel kan leggen.

Daarnaast kun je denken aan een vuilfilter maar als je gewoon luchtdichte leidingen hebt zal je zien dat dit eigenlijk ook niet hoeft. Totale kosten hier nog geen EUR 500. Wellicht geeft je dit wat meer comfort...
Maar... een leek moet dan een WP kopen waar hij/zij niet van weet wat hij/zij koopt.
De spullen voor aansluiten moet je eigenlijk zelf ook kopen.
Airco boer wil geen spullen installeren die niet bij hem/haar gekocht zijn, CV boer idem dito.
Het is toch lastiger dan je denkt Develdonk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@koevlaas2 Zo heb ik het ook gedaan. Misschien dat ze het beide, waren nl. 2 verschillende installateurs, een leuk ervaringstraject vonden, geen van beide deed er moeilijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 19:35:
@koevlaas2 Zo heb ik het ook gedaan. Misschien dat ze het beide, waren nl. 2 verschillende installateurs, een leuk ervaringstraject vonden, geen van beide deed er moeilijk over.
Vaak genoeg word er moeilijk gedaan.
Maar heb je jezelf een beetje ingeleerd en ben je handig dan kom je een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:39
hier ook 2 verschillende installateurs en ze vonden het prima... je moet natuurlijk geen garantie willen op de gehele installatie en je moet goed weten wat je koopt (en dus je eigen huiswerk doen wat gratis is).

edit: dus eens met koevlaas2

[ Voor 7% gewijzigd door develdonk op 12-08-2017 19:40 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!
develdonk schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 19:39:
hier ook 2 verschillende installateurs en ze vonden het prima... je moet natuurlijk geen garantie willen op de gehele installatie en je moet goed weten wat je koopt (en dus je eigen huiswerk doen wat gratis is).

edit: dus eens met koevlaas2
Hetzelfde is het met je auto repareren of nieuwe banden, laat je het duur doen of doe je het zelf ?

Koevlaas2 regelt het inmiddels al een paar jaar zelf, zowel reparatie als banden. Tenzij ik het niet kan.

[ Voor 10% gewijzigd door koevlaas2 op 12-08-2017 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 19:35:
Nee, je rekent gewoon een iets hoger uurloon.
Tenminste, zo zou ik het doen, als ik het al zou doen.

Over het algemeen is het altijd gezeik met zelf aangekocht materiaal.
Als het niet klopt, te laat geleverd is of incompleet, krijg je vaak gezeur over de extra uren oid.

Ik zou het niet snel doen als installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 20:32:
[...]

Als het niet klopt, te laat geleverd is of incompleet, krijg je vaak gezeur over de extra uren oid.

Ik ga wel zelf gekochte Chigo airco's aansluiten, mist er iets heb ik het vast wel in de 'beun'.
Maar garantie op het apparaat zelf ga ik natuurlijk niet geven, maar ik zal wel support hand en spandiensten verlenen (Best effort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@koevlaas2
Ja het kan zeker goed gaan, maar dat weet je vaak pas achteraf.
En support hoor je altijd te verlenen idd.

En nog even wat anders.... Als jij straks als bedrijf, of ZZPer verder gaat, dan moet je ook nog een bedrijfscertificaat hebben. Had je daar al aan gedacht of?
En officieel mogen leidingen ook niet zonder stek worden aangelegd, dat valt onder "installeren van"

[ Voor 23% gewijzigd door Oxellaar op 12-08-2017 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
.
Oxellaar schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 20:32:
[...]

Dat kan dan wel zo zijn, alles via de installateur, maar geloof het of niet heb afgelopen weken zeker 6 bedrijven aangeschreven en nog niemand die met een fatsoenlijk voorstel is gekomen. Dat terwijl ik de vraagstelling voorzie van bouwtekeningen, technische omschrijving woning etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oxellaar schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 20:42:
@koevlaas2
Ja het kan zeker goed gaan, maar dat weet je vaak pas achteraf.
En support hoor je altijd te verlenen idd.

En nog even wat anders.... Als jij straks als bedrijf, of ZZPer verder gaat, dan moet je ook nog een bedrijfscertificaat hebben. Had je daar al aan gedacht of?
En officieel mogen leidingen ook niet zonder stek worden aangelegd, dat valt onder "installeren van"
Vianorm bedrijfscertificaat bedoel je ? Hoe kom ik hieraan, is dit betalen en ontvangen of moet ik nog een cursus doen ?
STEK bestaat toch niet meer ? Was toch vervangen door F gassen ?
NEN3140 VP is wel geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@koevlaas2 Het certificaat krijg je van de keuringsinstantie die jij zelf kan kiezen. Denk aan bureau Veritas oid. Zij controleren jouw registratie van koudemiddel en calibratie van je gereedschap enz enz..

Vraag dit gewoon na tijdens je theorie training.

En ja STEK bestaat nog steeds, staat nog altijd op mijn pasje wat ik pas gekregen hebben.

Pagina: 1 ... 91 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)