Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 106 Laatste
Acties:
  • 351.805 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@patrickvanvalen Die getallen zijn niet al te best. Maar zoals ik hiervoor al eerder zei, de voelbare warmte is slechts een bijproduct. Het is compressiewarmte en warmteontwikkeling van de DC motor en wat wrijving. Het totaal is ongeveer het verschil in vermogen, tussen verwarmen en koelen. (+/- 10%?)
Als je van die 10% een paar procent verliest, dan slaat dat geen gat in je cop lijkt me.

De echte warmte zit in het gas, die komt vrij als condensatiewarmte in de condensor.

[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 08-08-2017 00:38 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Moet je met een 11.2 KW die 5.5 KG + 200 gram R410 heeft niet al ieder jaar lek controle doen ?
Als er dan toch iemand moet komen kunnen ze dan de rest ook niet meten ?

Je zou omgerekend dan 11,526 ton CO2 hebben, dus jaarlijkse lek controle.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb exact dezelfde unit en heb nog geen verwarming gegevens maar sww (45 graden) gaat met een cop van 3,2 in juli/augustus

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik heb mijn warmwater op 55 graden staan omdat de thermostaatkranen anders te koud water leveren.
Als de Zubadan warmwater staat te maken kan ik buiten bij de unit aan de kabelgoot voelen dat hij warmte verliest ( wordt wel enkele graden warmer).
Ik het 3/8 en 5/8 leiding in 9mm armaflex, die samen in een goot van 78 x 40 mm liggen.
In deze goot wordt een afstand van ongeveer 7 meter overbrugt.
Dan gaat de leiding onder de dakpannen voor 3 meter, en ligt op dakbeschot met pu isolatie.
Ik heb dat stuk leiding afgedekt met een strook 19mm armaflex.
Dan zit ik op zolder waar hij alleen de standaard armaflex isolatie heeft.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mij betekent een instelling van 45 graden (sensor in het midden) dat de temp uiteindelijk 47,5 graden wordt (in het midden) en 55 graden boven in.

Ik heb er 20 mtr koelleiding tussen zitten, metertje of 7 onder de grond en de rest via kruipruimte naar de 1e verdieping.

Nu geeft de sensor 36,5 graden door, boven in het vat 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
jacovn schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 06:25:
Moet je met een 11.2 KW die 5.5 KG + 200 gram R410 heeft niet al ieder jaar lek controle doen ?
Als er dan toch iemand moet komen kunnen ze dan de rest ook niet meten ?

Je zou omgerekend dan 11,526 ton CO2 hebben, dus jaarlijkse lek controle.
Zeker met deze inhoud en vermogen is een complete check aan te raden. Het tikt nogal aan als hij een paar jaar beroerd draait. Lekdicht controleer je niet alleen dmv wat sop of een snuffelaar, dat is maar een momentopname.

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 08-08-2017 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
patrickvanvalen schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 23:18:
Ik heb mijn Zubadan 11,2KW drie fasen nu een winter draaiende gehad, maar ik vind het rendement toch wel tegen vallen.
Een COP waarde van rond de 2,75 voor verwarming op 33 graden en COP van 2 voor warmwater van 55 graden.
Nu in deze zomermaanden haal ik voor warmwater van 55 graden een COP van 2,6.
Als ik het hierboven lees dan zou het kunnen zijn dat er bij installatie niet schoon Is gewerkt.
Ik heb een leidinglengte van ongeveer 15 meter. Er is 200 gram gas bijgevult tijdens installatie.
Ik wil binnenkort nog even meten of ik veel warmteverlies heb over deze leidingen.

Maar zijn er nog andere zaken die ik na kan zien?
Ik heb het lijstje van @Tomexergie er even bijgepakt, maar daar kom je niet in voor, jammer.
Mijn SWW draaide niet zo best zag ik in het lijstje en ik heb deze toen verlaagd naar 45c waardoor dit beter ging.
Thermostaten van mijn douche en bad heb ik beide vervangen, na ruim 13 jaar was de rek er wel uit. De douche werd steeds kouder. Thermostaten moet je af en toe (1x per maand) een paar keer heen en weer draaien tussen koud en warm om vastzitten te voorkomen, nu doe ik dat vrij regelmatig.
Nu met 45c aanvoer is de watertemperatuur goed, voor zowel de douche zelf als voor de COP van het SWW produceren.

Vwb de prestaties van je Zubadan leef ik met je mee, het is goed zoeken naar wat nou de oorzaak is. Kan ook van alles zijn.
Zelf heb ik onlangs de aanvoer van mijn vloerverdeler vergroot en hoop van de winter minimaal 3c van de aanvoertemp af te kunnen halen en zodoende +/- 10% betere COP te halen. COP over het afgelopen stookseizoen was gemiddeld 4,03 wat verder niet heel slecht is maar zeker ook geen winnaar in de Ta=33c klasse.
Verder heb ik het vermogensberperkingskitje gekocht en ga nog experimenteren met de boel begrenzen op 75%, dit verhaal word vervolgd.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-07 09:06
Beatman schreef op zondag 12 februari 2017 @ 10:10:
[...]

Deze apparaten heb ik sinds vrijdag en ik ga het proberen via het vrijgavecontact op de Elga en de aan/uit connectie van de Nest. Als dat niet werkt ga ik de Nest de vloerverwarmingsgroepen in de woonkamer aan laten sturen.

Elga is ingesteld op weersafhankelijk zodat de rest van het huis ook geregeld kan worden met thermostaatknoppen.
Bevalt de combo Elga + Nest een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenrir-sol
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-08 09:39
Hoi iedereen. Momenteel zit ik in een renovatie van een jaren 80 woning waarin zowel de verwarming als de isolatie onder handen worden genomen. Isolatie word voor zowel vloer als dak verhoogd en als mogelijk blijkt word ook de spouwisolatie verbeterd. Daarnaast ga ik de gehele begane grond van vloerverwarming voorzien en mogelijk neem ik de 1e verdieping daar in mee.

Naar mijn mening is dit uitgerekend het moment om over te stappen op een warmtepomp. In eerste instantie was de planning om voor een ELGA te gaan vanwege de zekerheid die het biedt.
Echter nu mijn partner toch een nieuwe keuken met inductie wilt ( en de huidge CV ketel niet meer functioneert) wil ik toch gaan kijken naar een gasloze oplossing. Dit zou mij meteen de kosten van een nieuwe CV ketel besparen.

Is gasloos in mijn geval echt een optie of is dit vrijwel alleen haalbaar bij de isolatiewaardes van nieuwbouw? En zijn er misschien nog andere aspecten waar ik nog rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
adnanoner schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:16:
[...]

Bevalt de combo Elga + Nest een beetje?
Nest bevalt vooral als klok ;) ELGA staat nog steeds enkel op WAR. Komend stookseizoen ga ik elektrische afsluiters op de vloerverwarming plaatsen omdat het in de woonkamer soms wel te warm werd. Dan mag de ELGA die lekker aan gaan sturen. Rest van de kamers heeft een thermostaatknop en de gang en badkamer mogen open blijven in verband met doorstroming.

Mijn installateur heb ik zo wel op ideeën gebracht want hij heeft elders ook via het maak/verbreek contact Elga's aangesloten.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Fenrir-sol
Gasloos kan eigenlijk altijd wel (waarschuwing: dit is een mening ;)).
Gebrek aan isolatie kan altijd opgevangen worden met een hogere elektriciteitsrekening.
Tussenwoning, vrijstaand, waar had je de buitenunit in gedachten?

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 08-08-2017 15:41 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenrir-sol
@Proton_ Het gaat mij er om dat de elektriciteitsrekening vergelijkbaar of lager uitkomt t.o.v. gas/electra bij een ELGA ;). Die rekeningkosten kan ik dan in de loop der tijd wat verlagen met het plaatsen van PV panelen.

Het gaat in dit geval om een tussenwoning. De buitenunit zet ik het liefst op de garage of misschien op de dakkapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Beatman Er moet toch wel een buitenvoeler op de Elga wanneer er via het aan/uit contact word geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fenrir-sol schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:58:
@Proton_ Het gaat mij er om dat de elektriciteitsrekening vergelijkbaar of lager uitkomt t.o.v. gas/electra bij een ELGA ;). Die rekeningkosten kan ik dan in de loop der tijd wat verlagen met het plaatsen van PV panelen.

Het gaat in dit geval om een tussenwoning. De buitenunit zet ik het liefst op de garage of misschien op de dakkapel.
Hoeveel gas verbruik je nu per jaar ?
Een buitenunit 'even' op het dak zetten zal nog tegen vallen, je praat al snel over +75 Kg.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenrir-sol
koevlaas2 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 16:20:
[...]

Hoeveel gas verbruik je nu per jaar ?
Een buitenunit 'even' op het dak zetten zal nog tegen vallen, je praat al snel over +75 Kg.
Ik ben al vanaf de koop van het huis gasloos vanwege de kapote cv ketel. Dat gaat prima want we wonen nog niet in het huis vanwege de verbouwing. Momenteel wonen we allebei in bij onze ouders in niet te vergelijken huizen.

Het gewicht van de unit is ook 1 van de redenen dat ik hem liever op het dak van de garage plaats. Dakkapel is meer een alternatief voor als de garage geen optie blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fenrir-sol schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 16:27:
[...]

Ik ben al vanaf de koop van het huis gasloos vanwege de kapote cv ketel. Dat gaat prima want we wonen nog niet in het huis vanwege de verbouwing. Momenteel wonen we allebei in bij onze ouders in niet te vergelijken huizen.

Het gewicht van de unit is ook 1 van de redenen dat ik hem liever op het dak van de garage plaats. Dakkapel is meer een alternatief voor als de garage geen optie blijkt.
Op de dakkapel krijg je 'm niet stil vrees ik, tenzij je een panasonic 5 KW monoblock neemt.
Op je garage hoor je de boel niet als je ligt te slapen. Garages zijn meestal ook niet zo hoog waardoor je de unit er nog wel op krijgt met je vrienden en een kratje bier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:39
Wat is nou eigenlijk het stroomverbruik van zo'n warmtepomp? (En dan in ampére/watt continue?) Is het stroomverbruikmoment een beetje te sturen?

Ik zit er een beetje mee dat als ik (ooit...) gasloos ben, en mijn vrouw staat te koken op de plaat van 11kW, de vaatwasser aanstaat en dan ook nog de warmtepomp aanslaat, de 25A hoofd zekering (ook al heb ik er 3, 1 per fase) er doorheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xiphalon schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 16:37:
Wat is nou eigenlijk het stroomverbruik van zo'n warmtepomp? (En dan in ampére/watt continue?) Is het stroomverbruikmoment een beetje te sturen?

Ik zit er een beetje mee dat als ik (ooit...) gasloos ben, en mijn vrouw staat te koken op de plaat van 11kW, de vaatwasser aanstaat en dan ook nog de warmtepomp aanslaat, de 25A hoofd zekering (ook al heb ik er 3, 1 per fase) er doorheen gaat.
Als het cv systeem een beetje opgewarmd is schommelt het verbruik rond de 1 KW en daarbij kunnen we nog makkelijk koken enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Topicstarter

De warmtepomp zelf valt wel mee als je 3 fasen hebt, maar zodra je een all-electric hebt en de elementen komen allemaal in, dan gaat t wel rap. Nu gebeurd dat niet zo vaak, maar wel iets om rekening mee te houden.
heb je die inductie plaat al? is het een 3 fasen of een 2 fasen?
Hier moet als het bad vol moet de elementen aan (3x1 kW en 3x2kW) en gaat er ook een extra element van 3 fasen 6kW aan. Dan moet ik maar niet even een andere zware verbruiker aan zetten.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Laatst online: 21:58
Fenrir-sol schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 16:27:
[...]

Wat was het gas verbruik van de vorige bewoners ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenrir-sol
koevlaas2 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 16:29:
[...]

Op de dakkapel krijg je 'm niet stil vrees ik, tenzij je een panasonic 5 KW monoblock neemt.
Op je garage hoor je de boel niet als je ligt te slapen. Garages zijn meestal ook niet zo hoog waardoor je de unit er nog wel op krijgt met je vrienden en een kratje bier.
Gelukkig heb ik de vereiste vrienden en het kratje bier staat er al ;) . Maakt z'n unit nog zoveel geluid dat je dat door een dakkapel heen hoort? Of is dit geheel te danken door het trillen van de unit zelf? De dakkapel is overigens 2 weken oud met nieuwbouw isolatiewaarden (RC 6/4.5)
Ramon_1984 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 16:56:
[...]

Wat was het gas verbruik van de vorige bewoners ?
Geen idee. Het huis stond al 3 jaar leeg dus het zou mij verbazen als ze het zelf nog wisten.
Natte vingerwerk zou ik zeggen dat we niet boven de 1500m3 uit zouden komen. (verbruik van familielid in vergelijkbaar huis met een groter gezin).
Zeker gezien daar niet dezelfde isolatie maatregelen zijn getroffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Laatst online: 13:39
Oh dat valt dan weer mee @koevlaas2 en @Andre1973. Er komt een 3-fasen plaat, en ik heb geen bad :p

@Fenrir-sol, houdt die dakkappel het gewicht uberhaubt wel? Een dakkapel is eerder een verzwakking van de structuur als hij achteraf geplaatst is.
Ook zal je moeten kijken of je geen vergunning nodig hebt, het is een plat dak.

[edit]
situatie
  • Doorzon rijtjeswoning (puien op oost/west)
  • 6600 Wp zonnepanelen op dak (50/50 oost/west)
  • CV keteltje
  • verbruik: 3300 kWh stroom, 850 m3 gas
kort overzicht van de plannen:
  • vloerverwarming op de begane grond (60m2)
  • ltv radiatoren voor de 1e verdieping (daar verwarmen we bijna niet, maar als we verwarmen is dat voor langere tijd)
  • Lucht-water warmtepomp buiten (11kW? 3-fase sowieso)
  • Binnen een unit/buffervat (moet ik nog uitzoeken wat precies.)
  • SWW is nog een puntje. Buffervat of eigen boiler
  • Qua ruimte, buiten in de tuin zat voor een unit, binnen een hoge koelkast (grondvlak 60x60cm, hoogte 240cm) en de ruimte onder de trap. Direct boven een funderingsbalk, dus kan wat hebben.
  • Gasplaat eruit, inductiekookplaat erin
  • Gas af laten sluiten :9
tijdsplanning: jaar of 2

tips en ideeën welkom :)

[ Voor 60% gewijzigd door Xiphalon op 08-08-2017 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Fenrir-sol schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 17:03:
[...]

Gelukkig heb ik de vereiste vrienden en het kratje bier staat er al ;) . Maakt z'n unit nog zoveel geluid dat je dat door een dakkapel heen hoort? Of is dit geheel te danken door het trillen van de unit zelf? De dakkapel is overigens 2 weken oud met nieuwbouw isolatiewaarden (RC 6/4.5)

[...]

Geen idee. Het huis stond al 3 jaar leeg dus het zou mij verbazen als ze het zelf nog wisten.
Natte vingerwerk zou ik zeggen dat we niet boven de 1500m3 uit zouden komen. (verbruik van familielid in vergelijkbaar huis met een groter gezin).
Zeker gezien daar niet dezelfde isolatie maatregelen zijn getroffen.
Wat worden de isolatie waarde van het dak, vloer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fenrir-sol schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 17:03:
[...]

Klopt, de boel stil krijgen word best een opgave.
Bovendien moet het een flinke buitenunit worden gelet op het vermogen en dan praat je bij monoblock over +120 KG en split +75KG daar is je constructie niet op berekend. Bovendien puilt de boel natuurlijk best boven je dakkapel uit dus of het van de welstand mag betwijfel ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:44
Aangezien het met de WP te maken heeft, iemand die dit goed kan vertalen? Google Translate geeft me een indicatie maar wil het graag zeker weten aangezien het om schade aan de WP gaat. Geniaal, in het Duits mailen met een Franse wegwinkel... :)
Guten tag ;

Haben Sie die Lieferung abgelehnt?
Oder ist es, daß Sie das Gepäckstück(Paket) behalten haben?
Man muß Reserven beim Beförderer machen und uns eine Kopie weitergeben und uns die Fotos von mail senden.
Ik gok erop dat hij vraagt of ik de zending geweigerd hebt (nee) of dat ik de zending geaccepteerd heb (ja, met als aantekening op de pakbon dat er schade was). Daarnaast vermoed ik dat hij aangeeft dat ik een voorbehoud bij de vervoerder had moeten maken (gedaan) en hem daar een foto + foto's van de schade moet mailen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:26
patrickvanvalen schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 23:18:
Ik heb mijn Zubadan 11,2KW drie fasen nu een winter draaiende gehad, maar ik vind het rendement toch wel tegen vallen.
Een COP waarde van rond de 2,75 voor verwarming op 33 graden en COP van 2 voor warmwater van 55 graden.
Nu in deze zomermaanden haal ik voor warmwater van 55 graden een COP van 2,6.
Als ik het hierboven lees dan zou het kunnen zijn dat er bij installatie niet schoon Is gewerkt.
Ik heb een leidinglengte van ongeveer 15 meter. Er is 200 gram gas bijgevult tijdens installatie.
Ik wil binnenkort nog even meten of ik veel warmteverlies heb over deze leidingen.

Maar zijn er nog andere zaken die ik na kan zien?
Ik neem aan dat je de COP waardes uit de warmtemeter van de Zubadan haalt?

De COP waardes van mijn Ecodan zijn ook aan de lage kant, maar ik vertrouw de interne flowmeter van de WP niet. Waartom niet? In mijn warmtepomp zit een flowmeter van Sika.
De VVX20 om precies te zijn. Deze heeft een range van 5 - 80 liter/min en heeft een nauwkeurigheid van 2% van de range. De afwijking kan dus zomaar 1,5 liter/minuut zijn. De flow meting kan dus zomaar 10% afwijken bij 15 liter/minuut.
https://www.sika.net/en/s...-vortex-flow-sensors.html
Plus de temp sensoren zijn niet geijkt en dan kan de afwijking nog verder oplopen.

Ik heb eind vorige maand een warmtemeter geinstalleerd. Ik ben benieuwd of mijn theorie klopt en de flowmeter inderdaad een afwijking heeft.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Beatman schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:39:
[...]

Komend stookseizoen ga ik elektrische afsluiters op de vloerverwarming plaatsen omdat het in de woonkamer soms wel te warm werd.
Is dat niet op te lossen middels waterzijdig inregelen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Niek_ schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 18:26:
Aangezien het met de WP te maken heeft, iemand die dit goed kan vertalen? Google Translate geeft me een indicatie maar wil het graag zeker weten aangezien het om schade aan de WP gaat. Geniaal, in het Duits mailen met een Franse wegwinkel... :)

[...]

Ik gok erop dat hij vraagt of ik de zending geweigerd hebt (nee) of dat ik de zending geaccepteerd heb (ja, met als aantekening op de pakbon dat er schade was). Daarnaast vermoed ik dat hij aangeeft dat ik een voorbehoud bij de vervoerder had moeten maken (gedaan) en hem daar een foto + foto's van de schade moet mailen?
Ja je conclusie is correct. Frans, maar voor WOII was het Duits, vandaar de Duitse reactie waarschijnlijk omdat ze veronderstellen dat je/we dat in Nederland beter begrijpen dan Frans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Wat is de beschadeging ? Foto ?
Als men je onderdelen stuurt kan je het dan zelf maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
mgroen81 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 18:37:
[...]

Ik neem aan dat je de COP waardes uit de warmtemeter van de Zubadan haalt?

De COP waardes van mijn Ecodan zijn ook aan de lage kant, maar ik vertrouw de interne flowmeter van de WP niet. Waartom niet? In mijn warmtepomp zit een flowmeter van Sika.
De VVX20 om precies te zijn. Deze heeft een range van 5 - 80 liter/min en heeft een nauwkeurigheid van 2% van de range. De afwijking kan dus zomaar 1,5 liter/minuut zijn. De flow meting kan dus zomaar 10% afwijken bij 15 liter/minuut.
https://www.sika.net/en/s...-vortex-flow-sensors.html
Plus de temp sensoren zijn niet geijkt en dan kan de afwijking nog verder oplopen.

Ik heb eind vorige maand een warmtemeter geinstalleerd. Ik ben benieuwd of mijn theorie klopt en de flowmeter inderdaad een afwijking heeft.
Ik heb bij installatie ook gelijk een kamstrup geïnstalleerd.
En het klopt dat de ingebouwde warmtemeter wat ongunstiger meet waarden laat zien.

Het enigste wat ik kan bedenken voor de belabberde cop Is de aanvoerleiding.
Dit ga ik eerst maar 'ns na meten.
Daarna kan ik dan een F-gassen controle laten doen voor de warmtepomp.

Verder heb hier wel de verbruikswaarden (dagelijks) liggen van afgelopen winter, dus als ik wat meer tijd heb zal ik deze doorgeven zodat het lijstje weer wat completer wordt.

Ik heb nu net mijn beganegrond vloer extra geisoleerd omdat daar vloerverwarming ligt.
En het Is afgelopen winter wel heel erg gebleken dat daar erg veel warmte door verloren ging.
Er zat 5cm tempex onder.
Het Is nu na geïsoleerd met 12cm pir platen.
Ook de zolder Is nu na geïsoleerd met 12cm pir. Origineel zit er 4cm pur op de dakplaten.

En dan ook maar gelijk al het glas vervangen door triple. 8)

Naar ik aan neem zal ik hier komende winter wel iets van gaan zien in het verbruik. (hoop ik)

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
patrickvanvalen schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 19:19:
[...]

Ook de zolder Is nu na geïsoleerd met 12cm pir. Origineel zit er 4cm pur op de dakplaten.
Bij ons slechts 3 cm op de dakplaten, ik heb er nu 6 cm pir onder zitten en wil dit uiteindelijk nog verdubbelen naar 12cm.

Je COP gaat er waarschijnlijk niet door veranderen, die blijft denk ik 2.75
Kan je ergens nog omlaag met je aanvoer temperatuur (hoewel dit symptoom bestrijding is en geen oplossing) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@koevlaas2 Minder warmteverlies = minder op te wekken door de WP = lagere Ta/Tr = betere COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 19:42:
@koevlaas2 Minder warmteverlies = minder op te wekken door de WP = lagere Ta/Tr = betere COP.
Ik verwacht er geen wonder van @Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@koevlaas2 Als isolatie-maatregelen zorgen dat je 20% minder warmte-verlies hebt, en je Ta=35 en Tr=32 dan kan je 69W/m2 afgeven. Verlaag je die 69W met 20% kom je op 55.2W. Die kun je bereiken met Ta=33 en Tr=29 dan krijg je 57W/m2. 2C lagere Ta geeft 4% betere COP. Geen wonderen, maar het helpt in ieder geval iets.
Edit:
Als isoleren zo weinig oplevert waarom ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
koevlaas2 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 19:01:
[...]

Wat is de beschadeging ? Foto ?
Als men je onderdelen stuurt kan je het dan zelf maken ?
Denk het wel, buitenzijde (korte kant waar de printplaten zitten) heeft een tik gehad op de hoek en is daardoor ingedeukt. Heb de behuizing nog niet open gemaakt dus weet niet met zekerheid of er binnenin schade is. Heb geen idee of de behuizing zonder sporen open kan maken om dit te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 20:00:
@koevlaas2 Als isolatie-maatregelen zorgen dat je 20% minder warmte-verlies hebt, en je Ta=35 en Tr=32 dan kan je 69W/m2 afgeven. Verlaag je die 69W met 20% kom je op 55.2W. Die kun je bereiken met Ta=33 en Tr=29 dan krijg je 57W/m2. 2C lagere Ta geeft 4% betere COP. Geen wonderen, maar het helpt in ieder geval iets.
Edit:
Als isoleren zo weinig oplevert waarom ....
2.75+4%=2.86 nog steeds erg weinig.
Isoleren hou je de tent langer warm mee en je comfort neemt toe.
Vervolgens neemt je cop dus met 4% toe en in het geval van Patrick dus 0,11

Knik in de aanvoerleiding, misschien is @patrickvanvalen instaat een warmtecamera te lenen en de buis te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niek_ schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 20:05:
[...]

Denk het wel, buitenzijde (korte kant waar de printplaten zitten) heeft een tik gehad op de hoek en is daardoor ingedeukt. Heb de behuizing nog niet open gemaakt dus weet niet met zekerheid of er binnenin schade is. Heb geen idee of de behuizing zonder sporen open kan maken om dit te checken.
Ik hoop voor je dat Frankrijk met een goede oplossing komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 20:06:
[...]

2.75+4%=2.86 nog steeds erg weinig.
Isoleren hou je de tent langer warm mee en je comfort neemt toe.
Vervolgens neemt je cop dus met 4% toe en in het geval van Patrick dus 0,11

Knik in de aanvoerleiding, misschien is @patrickvanvalen instaat een warmtecamera te lenen en de buis te bekijken.
Zorgen dat je oppervlakte waar mee je gaat verwarmen groter gaan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39

Hier all-electric. Bij mij is de grootverbruiker de doorstromer voor warm water, die verbruik tot een maximum van 11kW.

De inductieplaat valt an sich wel mee. Alleen bij water aan de kook brengen en aanbraden, gebruik je vol vermogen. In de praktijk is het piekverbruik dus beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@koevlaas2 Dat langer warm houden zit in die 20% reductie van warmteverlies en daarmee ook in de COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jerh Maar die doorstromer draait gelukkig ook geen 24h toch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatman
Oxellaar schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 16:11:
@Beatman Er moet toch wel een buitenvoeler op de Elga wanneer er via het aan/uit contact word geregeld?
Er moet inderdaad wel een buitenvoeler zijn. Het is eigenlijk gewoon een weersafhankelijke regeling die je soms blokkeert, of juist vrijgeeft. Je hebt ook nog een extra printje nodig waar het contact op zit, dus het is geen standaard installatie.
Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 18:49:
[...]

Is dat niet op te lossen middels waterzijdig inregelen ?
Misschien wel, al is de delta T al rond de 4 graden. Ik heb al wat gevarieerd met de stooklijn, maar er blijven momenten dat het te warm of koud wordt. Vooral het afsluiten van de toevoer als het al warm is door andere warmtebronnen gaat hopelijk voor een lager verbruik en minder overshoots zorgen. Het zorgt er tevens voor dat ik weer wat verder kan experimenteren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beatman schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 20:30:
[...]

Misschien wel, al is de delta T al rond de 4 graden. Ik heb al wat gevarieerd met de stooklijn, maar er blijven momenten dat het te warm of koud wordt. Vooral het afsluiten van de toevoer als het al warm is door andere warmtebronnen gaat hopelijk voor een lager verbruik en minder overshoots zorgen. Het zorgt er tevens voor dat ik weer wat verder kan experimenteren :P
Wat bedoel je met al rond de 4C ? Vind je dat veel of juist weinig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 20:38:
[...]

Wat bedoel je met al rond de 4C ? Vind je dat veel of juist weinig ?
Voor een warmtepomp lijkt me dat al een aardige sweetspot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
Ik moest wel gaan isoleren, en tocht kieren dicht gaan maken.
Ik verstookte afgelopen winter soms wel tot 50kwh per dag!
Dat was dan met de Zubadan voor verwarmen en warmwater.
En verwarmen alleen voor de beneden verdieping.
Voordeel Is dan wel dat hij niet veel pendelt! 8)7

Ik heb ook een lucht lucht warmtepomp in de woonkamer. Als ik alleen daar mee ging verwarmen dan verstookte ik maar ongeveer 8 KWH per dag!

Dus het was wel erg duidelijk dat die vloerverwarming zijn warmte niet aan de juiste kant af gaf.
Daarom maar meteen ruim isoleren, zodat daar in ieder geval geen twijfels meer over zijn.

En de pir van 12 cm kost hier ongeveer 10 Euro per vierkante meter ( iko enertherm en kingspan), daarmee zijn de totale kosten ook niet sky high.
Bevestigen met Den braven pur lijm voor isolatieplaten.

[ Voor 3% gewijzigd door patrickvanvalen op 08-08-2017 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 20:28:
@jerh Maar die doorstromer draait gelukkig ook geen 24h toch ?
Ja hoor hij draait 24 uur, maar gebruikt uiteraard alleen serieus stroom bij warm water afname uit een boiler die minder dan 50 graden is.

De 11 kW haal ik alleen bij het vullen van het bad, bij douchen kom ik door de dwtw en aanvoer van minimaal 20 graden meestal niet boven de 6 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Beatman 3 a 4 is 'normaal', waarbij 3 wat mij betreft eerder komt dan 4. Het vinden v.d. de juiste stooklijn is een 'dingetje' ik ben er ook weken mee zoet geweest voor ik er enig gevoel bij had hoe stijl of hoe vlak de stooklijn al dan niet moest zijn, Uiteindelijk gevonden en werkt nu perfect over de hele range van buitentemperaturen. Ik heb geen binnenthermostaat en ook geen dynamische afsluiters of wat dan ook, uitsluitend WAR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jerh Een doorstromer, althans zoals ik het altijd begrepen heb, heeft toch geen verbruik als er niet wordt afgenomen ? D.w.z. >90% v.d. tijd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 20:52:
@jerh Een doorstromer, althans zoals ik het altijd begrepen heb, heeft toch geen verbruik als er niet wordt afgenomen ? D.w.z. >90% v.d. tijd ?
Er zit wel lcd scherm op om hem in te stellen... Ik plaagde je een beetje omdat je naar de bekende weg vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jerh Ik ben kennelijk te naief, ik zet overal vraagtekens bij want het zou wel eens anders kunnen zijn dan ik altijd gedacht had, daarom vraag ik dus kennelijk ook wel eens naar 'de bekend veronderstelde weg'. Om foute aannames, en daar is de wereld vol van, te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraagje voor de Panasonic monoblock bezitters:

Is er een koppeling met internet mogelijk ? Voor o.a. besturing op afstand ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:05:

Zit dat niet in de controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:17:
[...]

Zit dat niet in de controller?
Kom er maar in @Verwijderd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:16

Jawel, de IntesisHome www.intesishome.com en ik heb de PA-AW-WIFI-1TE sinds vorige week draaien.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-09 22:19
koevlaas2 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 16:20:
[...]

piece of cake: verhuislift!!

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arnnold schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:38:
[...]

piece of cake: verhuislift!!
Die moet je dan wel lenen/laten komen. Maar is zeker een optie, is namelijk veel goedkoper dan Mick Volendam (Kraanbedrijf).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnnold
koevlaas2 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:39:
[...]

Die moet je dan wel lenen/laten komen. Maar is zeker een optie, is namelijk veel goedkoper dan Mick Volendam (Kraanbedrijf).
https://www.dropbox.com/s...mv60MxjExgVAytC_YZMa?dl=0
lift huren kan je de kop niet kosten.
http://www.martinic-verhuur.nl/index.html

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Hangt helemaal af van het gewicht dat gehesen moet worden en hoe ver. Die van mij was 190kg hijsen, heb ik geen hijslift voor kunnen vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold

[...]

Ik kreeg VOOR levering dit per mail:Sehr geehrter Herr ( mijn naam)
Wir freuen uns, Ihnen mitteilen zu können, die Sie von unserer Lager.
Auf die Lieferzeiten:
Wir kommen wieder, Ihr Paket für den Vertrieb der Post. Die durchschnittliche Zeit für den Transport kann je nach Standort von 2 bis 5 Werktagen. Wenn innerhalb von 7 Werktagen ab unserem Lieferdatum, erhalten Sie keine Pakete oder Meinungen zu übertragen, empfehlen wir Ihnen zunächst beim Postamt der Nähe, wenn das Versandstück n ' ist nicht anhängig. Wenden Sie sich an Ihren Kundendienst.
Achtung! Wenn Ihr Paket ist in einem sehr schlechten Zustand:
Sie müssen geöffnet werden und die Kontrolle in Anwesenheit des Lieferanten. Wenn die Produkte beschädigt sind, empfehlen wir Ihnen, das Paket ablehnen, indem auf dem Lieferschein der Angabe "Packet abgelehnt, da beschädigt. Wenn das Paket dieser augenscheinlich offen und es fehlen ein oder mehrere Artikel, müssen Sie auch den Bericht abzulehnen und eine Feststellung Beraubung bei der Post, die Sie uns zurücksenden, damit wir die Erstattung oder der Austausch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LittleTycoon schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:48:
[...]

Hangt helemaal af van het gewicht dat gehesen moet worden en hoe ver. Die van mij was 190kg hijsen, heb ik geen hijslift voor kunnen vinden
Volgens https://www.huurverhuislift.nl/f-q/ is tot 400 KG mogelijk. Maar ja, die 190 KG moet je op je dak ook nog kunnen verplaatsen en jarenlang 190 KG op je dak word deze vast wel 'hol' van.

Wat is een verhuislift?
Een verhuislift, ook wel een ladderlift of meubellift genoemd, is een lift die word gebruikt om grote, zware of grote aantallen spullen omhoog of omlaag te liften. In plaats van eindeloos de trap op en af te moeten lopen met zware last kan ook een verhuislift van huurverhuislift.nl worden ingezet. Zo kunnen alle spullen tot wel 400KG en tot aan de 9de verdieping (27 meter) zonder moeite met de verhuislift naar beneden of naar boven worden gebracht en gaan deze op de nieuwe locatie indien nodig weer net zo makkelijk met de verhuislift omhoog.

[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 08-08-2017 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnnold

Wifi module Intesis Home PA-AW-WiFi-1 heb ik er bij gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:18
arnnold schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 23:03:
[...]

Wifi module Intesis Home PA-AW-WiFi-1 heb ik er bij gekocht.
En wat kun je daar dan mee?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnnold
WP bedienen. Aan/Uit, uitlezen van verbruik in Kw, temperatuur shift etc

Koppel je met IFTTT dan kan je een programma uit laten voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenrir-sol
Ramon_1984 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 17:13:
[...]

Wat worden de isolatie waarde van het dak, vloer ?
Isolatiewaarde van het dak zelf word ook 6. Vloer worst case scenario is 1.8 Daarboven zal ik betonvloer moeten gaan verwijderen dus nog best mogelijk het dat gaat worden.
koevlaas2 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 17:42:
[...]

Klopt, de boel stil krijgen word best een opgave.
Bovendien moet het een flinke buitenunit worden gelet op het vermogen en dan praat je bij monoblock over +120 KG en split +75KG daar is je constructie niet op berekend. Bovendien puilt de boel natuurlijk best boven je dakkapel uit dus of het van de welstand mag betwijfel ik ook.
Ja en al mag en kan het wel is het nog niet praktisch voor zowel plaatsen als onderhoud. Nee ik ga volop voor de optie van garage. Uiteraard wel na controle of kan en mag. Wel goed om te weten dat de units wat groter en zwaarder zijn dan ik in gedachte had. Ik alvast wat vragen omtrent vergunning gestuurd naar de gemeente voor het plaatsen op de garage. Ben benieuwd wat hier uit zal komen. Heb al wel een kleine airco in de straat gezien. Maar uiteraard bieden in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst. Naast dat het nogal een verschil is in afmetingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Fenrir-sol Ze kunnen het haast niet weigeren om een buitendeel te plaatsen in het zicht.
In heel veel nieuwbouwwijken staan flinke units ook direct in het zicht.

Ikzelf zou helemaal niets vragen trouwens.... Is verder geen advies, maar heb te vaak hersenloze reacties van gemeente gezien.
Welstandcommissies zitten sowieso helemaal vol met hopeloze figuren...

[ Voor 39% gewijzigd door Oxellaar op 09-08-2017 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Fenrir-sol schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 23:25:
[...]

Isolatiewaarde van het dak zelf word ook 6. Vloer worst case scenario is 1.8 Daarboven zal ik betonvloer moeten gaan verwijderen dus nog best mogelijk het dat gaat worden.
[...]

Ja en al mag en kan het wel is het nog niet praktisch voor zowel plaatsen als onderhoud. Nee ik ga volop voor de optie van garage. Uiteraard wel na controle of kan en mag. Wel goed om te weten dat de units wat groter en zwaarder zijn dan ik in gedachte had. Ik alvast wat vragen omtrent vergunning gestuurd naar de gemeente voor het plaatsen op de garage. Ben benieuwd wat hier uit zal komen. Heb al wel een kleine airco in de straat gezien. Maar uiteraard bieden in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst. Naast dat het nogal een verschil is in afmetingen.
Is een l/w wp niet vergunningsvrij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij wel, en niet verder vragen, op moeilijke vragen kun je moeilijke antwoorden verwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenrir-sol
Oxellaar schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 00:24:
@Fenrir-sol Ze kunnen het haast niet weigeren om een buitendeel te plaatsen in het zicht.

Ikzelf zou helemaal niets vragen trouwens.... Is verder geen advies, maar heb te vaak hersenloze reacties van gemeente gezien.
Ik verwacht ook niet echt dat ze moeilijk gaat doen. Ik hoop ook na dit mailtje geen actie meer te hoeven ondernemen. (geen antwoord krijgen is voor mij ook geen actie ondernemen).
Oxellaar schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 00:24:

Het is ook geen officiele of zelfs concept aanvraag maar gewoon een mailtje om te informeren. Zou me dus uberhaupt verbazen als er een reactie op komt.
LittleTycoon schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 00:34:
[...]

Geen idee. Ik verwacht eerlijk gezegd van niet. Er staat echters nergens iets over airco units of buitenunit van l/w wp in de vergunningchecker en bijbehorende documentatie.

Ik had sowieso begrepen dat gemeentes dol zijn op nul op de meter initiatieven dus dat heb ik er maar bij gemeld wellicht dat het, als het nodig blijkt, mijn zaak helpt.

[ Voor 22% gewijzigd door Fenrir-sol op 09-08-2017 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:39
Fenrir-sol schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 01:14:
[...]

Ik verwacht ook niet echt dat ze moeilijk gaat doen. Ik hoop ook na dit mailtje geen actie meer te hoeven ondernemen. (geen antwoord krijgen is voor mij ook geen actie ondernemen).

[...]

Het is ook geen officiele of zelfs concept aanvraag maar gewoon een mailtje om te informeren. Zou me dus uberhaupt verbazen als er een reactie op komt.
[...]

Geen idee. Ik verwacht eerlijk gezegd van niet. Er staat echters nergens iets over airco units of buitenunit van l/w wp in de vergunningchecker en bijbehorende documentatie.

Ik had sowieso begrepen dat gemeentes dol zijn op nul op de meter initiatieven dus dat heb ik er maar bij gemeld wellicht dat het, als het nodig blijkt, mijn zaak helpt.
tip: je kun top internet heel makkelijk checken met de vergunningschecker of het vergunningsvrij is in de gemeente waar je woont. Hier was dat wel het geval...

https://www.omgevingsloke...articulier/home?init=true

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misschien interessant voor de liefhebbers, ik lees het zojuist in mijn mail, De dag van de warmtepomp workshop.
https://www.gawalo.nl/kli...van-de-warmtepomp-1014805

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
develdonk schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 08:12:
[...]

tip: je kun top internet heel makkelijk checken met de vergunningschecker of het vergunningsvrij is in de gemeente waar je woont. Hier was dat wel het geval...

Welke stappen in die site volg je voor een buitenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online

Zoals al door anderen opgemerkt de Intensis Home, maar is ook gedonder mee:
http://www.haustechnikdia...sonic-WH-MDC05F3E5-Geisha
zie vooral laatste pagina's.

Andere optie is KNX of Modbus besturing - ook van Intensis-, waarmee je meer kan, maar dan dus eerst aan domotica systeem koppelen.

Allemaal duur spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik heb de IntesisHome nu een paar weken en het werkt feilloos, zowel de app als de webpagina. Alleen heb ik nog geen ervaring hoe het in de praktijk werkt met de Pana omdat die nu niet in gebruik is.

Ik denk dat sommige problemen die op het Duitse forum worden gemeld terug te voeren zijn op foute handelingen. Zo zijn er die de module verkeerd aansluiten en dan verbaasd zijn dat het niet werkt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
develdonk schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 08:12:
[...]

Dat is inderdaad een goede eerste indicatie.

Helaas is de genoemde site niet 100% waterdicht:
"Met behulp van de vergunningcheck kan een algemene indicatie worden verkregen of een omgevingsvergunning of watervergunning of een melding in het kader van de Wabo of Waterwet nodig is. Hoewel aan het opstellen van de vragen in de vergunningcheck zeer veel zorg is besteed, kan de aan de gegeven antwoorden ontleende uitkomst geen absolute zekerheid bieden aan degene die het project wil verrichten. Daarnaast is het mogelijk dat voor het project op grond van andere regelgeving nog vergunningen noodzakelijk zijn. Het wordt aanbevolen om bij onduidelijkheid het bevoegd gezag te raadplegen."

Een niet al te grote l/w WP monoblock of buitenunit zal vaak geen probleem zijn (voor w/w altijd vergunning nodig). Een echt grote is dat vrij in het zicht vaak wel. Er zijn gemeentes die het tot in detail het hebben vastgelegd (althans voor airco's) en waar bijna niets mag. Anderen hebben geen enkel idee. Kijk anders ook eens in je omgeving waar bij bijv. restaurants of bedrijven de airco's zitten (dat mag dan blijkbaar) en struin het internet eens af op de gemeentenaam + airco als zoekterm.

De vraag of je van te voren moet checken is de afweging hoe groot je de kans op problemen inschat versus in het ergste geval hoe erg je het zou vinden als je de wp net hebt staan en dan toch weer weg moet halen verkopen of verplaatsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 08:51:
Ik heb de IntesisHome nu een paar weken en het werkt feilloos, zowel de app als de webpagina. Alleen heb ik nog geen ervaring hoe het in de praktijk werkt met de Pana omdat die nu niet in gebruik is.

Ik denk dat sommige problemen die op het Duitse forum worden gemeld terug te voeren zijn op foute handelingen. Zo zijn er die de module verkeerd aansluiten en dan verbaasd zijn dat het niet werkt.
Zeker, en soms provider/router issues, en ook mensen waarbij het prima werkt, maar soms noodzakelijke firmware updates. Zijn recente ervaringen.

Mijn conclusie van het verhaal op de duitse site is dat het product nog niet helemaal uitontwikkeld lijkt. Support kan ook beter. En om dan de hoofdprijs te betalen? Naast dat het leuk is is het de vraag hoeveel je er aan hebt als de boel eenmaal draait (hangt ook sterk van je situatie af).

Ik zit zelf nog te twijfelen over de modbus versie. Wel leuk dat je daarmee veel meer uit de Pana kunt uitlezen/besturen dan met de remote en ik dacht ook een stuk meer dan bij de WiFi. Maar dat ding kost zo'n beetje evenveel als m'n Pana na subsidie... (voor in feite simpele elektronica).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Topicstarter
[...]

Hier staat t duidelijk op de site van de gemeente dat t wel moet (buiten unit airco).
Ik zou t ook maar wel doen, als je klachten krijgt over geluidsoverlast oid dan sta je sterker.

Ik heb m niet aangevraagd, was daar niet van op de hoogte gebracht door de installateur, wat ik wel kwalijk vind, en dat vind ik best jammer.

En het punt is dat je het volume van het huis veranderd, en dan moet t vaak wel.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@joostmaas Ik heb ook al verschillende updates voor de app voorbij zien komen en geen problemen ondervonden. Het werkt gewoon en beter dan bijvoorbeeld de Honeywell Round Connected voor mijn cv, die is super traag en laat alleen de ingestelde en de ruimte temperatuur zien.

Je kunt van Panasonic zelf ook de PAW-HPM1 nemen maar die is weer een stuk duurder maar zal ook meer mogelijkheden hebben en het is maar net wat je wil. Voor mij voldoet de IH prima, ik kan de Pana in- en uitschakelen en de binnen- en buitentemperatuur bekijken. Vooral belangrijk als ik niet thuis ben of tijdens vakanties. Ik ben er blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:03
[...]

als ie vanaf de openbare weg zichtbaar is heb je meestal wel een vergunning nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 11:54
Iemand hier ervaring met een Tzerra Hybride HP40-5C. Ik wil mijn ketel vervangen door een nieuwe tzerra en overweeg om direct de hybride uitbreiding te plaatsen. Ik heb nl. al zonnepanelen, kan de installatie ook nog wel wat uitbreiden dus goedkope stroom beschikbaar. Lijkt als een simpele plug en play manier om zo'n installatie neer te zetten.

Ik heb ook gekeken naar zonneboilers maar omdat de CV niet op het dak staat is dat onhandig (en ik vind het eerlijk gezegd erg duur tov PV's) Dan gooi ik er liever nog wat zonnepanelen bij....

Ik kan met een redelijk lage stooktemperatuur toe omdat ik vloerverwarming heb in de woongedeeltes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:55:
[...]

Ik heb wel intresse om heen te gaan.
Weet het natuurlijk niet zeker, maar ik denk dat je er weinig aan zult hebben.
Ik verwacht dat dit het zoveelste commerciële praatje gaat zijn van hap klare systemen. Denk aan het Daalderop of Remeha hybrid spul. Niets bijzonders dus.
Dit is waarschijnlijk meer bedoeld om wat achtergebleven installateurs wakker te schudden.
Ik ben ook wel eens naar zoiets geweest en meestal na een bakkie koffie weer weggegaan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb ik naar gekeken, maar uiteindelijk toch gekozen voor alleen de F gassen opleiding.
Ik vrees dat ik anders de opleider ga opleiden in warmtepomptechniek ;) En dan krijgen we een soort 'back to school' (de film) scenario :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:44:
[...]

Weet het natuurlijk niet zeker, maar ik denk dat je er weinig aan zult hebben.
Ik verwacht dat dit het zoveelste commerciële praatje gaat zijn van hap klare systemen. Denk aan het Daalderop of Remeha hybrid spul. Niets bijzonders dus.
Dit is waarschijnlijk meer bedoeld om wat achtergebleven installateurs wakker te schudden.
Ik ben ook wel eens naar zoiets geweest en meestal na een bakkie koffie weer weggegaan....
Dit wordt gegeven bij voormalig PTC +, hier heb ik mijn NH3 cursus gehad.
Mocht ik tijd hebben, dan ga ik denk ik wel heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:49:
[...]

Heb ik naar gekeken, maar uiteindelijk toch gekozen voor alleen de F gassen opleiding.
Ik vrees dat ik anders de opleider ga opleiden in warmtepomptechniek ;) En dan krijgen we een soort 'back to school' (de film) scenario :)
14.00 - 15.00 Mogelijkheid tot rondleiding Expertisecentrum Koudetechniek
15.00 - 15.30 Ontvangst
15.30 - 15.40 Welkom; Jenny van den Bovenkamp
15.40 - 16.00 Blik op de toekomst van de warmtepomp; Jaap de Knegt, Dutch Heat Pump Association (DHPA)
16.00 - 16.15 Als een eeuwenoud pand duurzaam kan, dan kan het toch overal?; Johan Zonderland, De Groene Grachten
16.15 - 16.30 Bodemenergie: bodemgebonden warmtepompen; Frank Agterberg, BodemenergieNL
16.30 - 17.30 Inspirerende Workshops
17.40 - 18.00 Discussiepanel: Instroom personeel in de branche
18.00 - 19.00 Borrel en bedrijvenmarkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:19:
[...]

Kom er maar in @Verwijderd :)
Ik heb 'm middels Domoticz/Fibaro uitleesbaar en uitsluitend aan/uit bedienbaar. Wat mij betreft voldoende, ik zou verder niet weten wat ik zou moeten/willen besturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Toch de WP opengeschroefd om te zien of het enkel cosmetische schade betrof, of dat er meer aan de hand is. Ziet er naar uit dat ik mazzel heb. Het betreft de hoek van de WP, als je ervoor staat aan de rechtervoorzijde. Hier bleek nog ruim 1cm loze ruimte tussen cover en behuizing te zitten, daar is nu iets minder van over, maar verder geen schade voor zover ik kan zien. Bij de deuk zelf een heel klein stukje zonder lak, dat zal ik nog even moeten behandelen voordat ik hem in weer/wind zet. Volgens de rechtsbijstand kan ik hem terugsturen op kosten van de verkoper (ook voor Frankrijk is er regelgeving mbt koop op afstand), maar dat kan nog wel wat gedoe opleveren. Ik ga hem nu zsm installeren en in gebruik nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niek_ schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:00:
Toch de WP opengeschroefd om te zien of het enkel cosmetische schade betrof, of dat er meer aan de hand is. Ziet er naar uit dat ik mazzel heb. Het betreft de hoek van de WP, als je ervoor staat aan de rechtervoorzijde. Hier bleek nog ruim 1cm loze ruimte tussen cover en behuizing te zitten, daar is nu iets minder van over, maar verder geen schade voor zover ik kan zien. Bij de deuk zelf een heel klein stukje zonder lak, dat zal ik nog even moeten behandelen voordat ik hem in weer/wind zet. Volgens de rechtsbijstand kan ik hem terugsturen op kosten van de verkoper (ook voor Frankrijk is er regelgeving mbt koop op afstand), maar dat kan nog wel wat gedoe opleveren. Ik ga hem nu zsm installeren en in gebruik nemen.
Kan je de deuk nog eruit kloppen ?
Wat zeggen ze in Frankrijk ervan ? Geen garantie/hulp ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
koevlaas2 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:02:
[...]

Kan je de deuk nog eruit kloppen ?
Wat zeggen ze in Frankrijk ervan ? Geen garantie/hulp ?
Dat zal wellicht nog wel kunnen, maar ik laat het zo even.
Vanuit Frankrijk het verzoek om foto's + een scan van de pakpon waarop ik heb aangegeven dat ik het product met schade ontvangen heb. Zodra ik de scan van de pakbon heb gaat alles die kant op. Hoor dan vanzelf wel hoe/wat. 't Praat alleen een beetje lastig, ik kan geen Frans, hij geen Engels, beiden een beetje Duits, dan kan je wel een aanname doen hoe de communicatie gaat. Ach, het was een bewuste keuze om daar de WP aan te kopen. Kan nu wel gaan lopen klagen, maar daar schiet ik ook niks mee op. Ik zal nog wel even laten horen wat eruit gekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

PeterZ(on) schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 08:51:

Hoe werkt die IntensisHome qua hardware eigenlijk. Heb je gedetailleerde foto's van de printplaat en aansluiting?

De aanvoertemperatuur van Panasonic WH-MDC05F3E5 wil ik namelijk automatisch laten regelen op basis van WAR en ruimtecompensatie. De ruimtecompensatie dient om een koude kamer snel op te warmen. De stooklijn handmatig aanpassen is niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@Dre Nee ik heb geen foto's van de print maar dat stelt ook weinig voor, hier een link www.intesishome.com/manuals/panasonic/ naar de site met de handleiding e.d.. Is maar een klein doosje en nog een doosje met de temperatuurvoeler, niet voor buiten maar in huis.

De aansluiting is super simpel, hoewel de oosterburen het soms toch nog verkeerd doen. Het kabeltje uit het bedienpaneeltje halen en op de print prikken en dan de ene kant van het bijgeleverde kabeltje op de andere aansluiting van de print en de andere kant weer op het bedienpaneeltje. Je hoeft er zelfs niet voor naar buiten.

Je kunt thermoshifts toepassen of iets doen met scenes maar daar heb ik nog niets mee gedaan en ook geen ervaring maar staat wel omschreven in de handleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 14:42
joostmaas schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 08:53:
[...]

...
Een niet al te grote l/w WP monoblock of buitenunit zal vaak geen probleem zijn (voor w/w altijd vergunning nodig). Een echt grote is dat vrij in het zicht vaak wel. ....
Dat is niet correct: voor nagenoeg alle w/w warmtepompen voor particulieren is enkel een melding besluit lozen buiten inrichting nodig. Vergunning enkel wanneer gemeente een interferentiegebied heeft aangewezen en dat is zeldzaam.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

PeterZ(on) schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 19:52:
@Dre Nee ik heb geen foto's van de print maar dat stelt ook weinig voor, hier een link www.intesishome.com/manuals/panasonic/ naar de site met de handleiding e.d.. Is maar een klein doosje en nog een doosje met de temperatuurvoeler, niet voor buiten maar in huis.

De aansluiting is super simpel, hoewel de oosterburen het soms toch nog verkeerd doen. Het kabeltje uit het bedienpaneeltje halen en op de print prikken en dan de ene kant van het bijgeleverde kabeltje op de andere aansluiting van de print en de andere kant weer op het bedienpaneeltje. Je hoeft er zelfs niet voor naar buiten.

Je kunt thermoshifts toepassen of iets doen met scenes maar daar heb ik nog niets mee gedaan en ook geen ervaring maar staat wel omschreven in de handleiding.
Het lijkt erop dat airco's en warmtepompen gebruik maken van een redelijk bruikbaar communicatie protocol
https://nicegear.co.nz/bl...eat-pump-air-conditioner/
http://www.esp8266.com/vi...29&t=13207&p=60510#p60510

Door de stooklijn geleidelijk te verhogen met de oplopende Ta zou ik veel minder last hebben van pendelen. En kan ik ruimte-compensatie toepassen. Nu nog tijd vinden om het te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@Dre Helaas heb ik van die protocollen weinig kennis van zaken maar het lijkt mij logisch dat niet ieder merk en type iets anders gebruiken. Ik meen dat op de Duitse forum ook alternatieve om de Pana te bedienen zijn besproken maar dat heeft niet zo mijn aandacht. Succes met zoeken naar de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Topicstarter
Carboy54 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 00:10:
Andre er staat duidelijk dat het verrekend wordt en het lijkt mij sterk dat ze dan die 375 minus vastrecht 6.00 terug gaan storten bij een theoretisch verbruik gas en elektra van 0
Kijk daar is ie met nog een verbruik van zo'n 230 kwh:
jaarrekening negatief 2017

factuur greenchoice 2017

[ Voor 30% gewijzigd door Andre1973 op 09-08-2017 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:20

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andre1973 jammer genoeg niet leesbaar maar ik had toevallig vandaag contact met Budgetenergie over dit onderwerp en jij hebt inderdaad gelijk :-) Het is net als bij de zorgtoeslag en het is geen verrekenbaar bedrag zoals op de site staat van de rijksoverheid. Het behoeft nergens mee verrekend te worden als je tellers op 0 staan wordt het uitbetaald.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Topicstarter
Carboy54 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 21:20:
Andre1973 jammer genoeg niet leesbaar maar ik had toevallig vandaag contact met Budgetenergie over dit onderwerp en jij hebt inderdaad gelijk :-) Het is net als bij de zorgtoeslag en het is geen verrekenbaar bedrag zoals op de site staat van de rijksoverheid. Het behoeft nergens mee verrekend te worden als je tellers op 0 staan wordt het uitbetaald.
Ik heb wat aangepast nu kun je er op klikken en goed lezen, En dus zelfs met een verbruik van 266 kWh komt alles retour.

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 09-08-2017 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 21:06:
@Dre Helaas heb ik van die protocollen weinig kennis van zaken maar het lijkt mij logisch dat niet ieder merk en type iets anders gebruiken. Ik meen dat op de Duitse forum ook alternatieve om de Pana te bedienen zijn besproken maar dat heeft niet zo mijn aandacht. Succes met zoeken naar de tijd.
Toch zit er nogal wat verschil in. Mitsubishi gebruikt al +/-100 jaar hetzelfde. LG sinds kort met een nieuw protocol, uit te lezen via wifi dongle. Samsung heeft ook sinds kort een nieuw protocol. Is veel sneller dan het oude en voert 60V DC. Let dus op met een niet samsung converter, die blaas je direct op, inclusief je USB poort op je pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@Oxellaar Dat zijn toch best aardige verschillen, maar als gezegd, ik heb er weinig kennis van. Het met alternatieve middelen uitlezen en/of bedienen van een wp laat ik daarom graag aan anderen, voor mij is de IntesisHome voldoende.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:22
exroosje schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:35:
Iemand hier ervaring met een Tzerra Hybride HP40-5C. Ik wil mijn ketel vervangen door een nieuwe tzerra en overweeg om direct de hybride uitbreiding te plaatsen. Ik heb nl. al zonnepanelen, kan de installatie ook nog wel wat uitbreiden dus goedkope stroom beschikbaar. Lijkt als een simpele plug en play manier om zo'n installatie neer te zetten.

Ik heb ook gekeken naar zonneboilers maar omdat de CV niet op het dak staat is dat onhandig (en ik vind het eerlijk gezegd erg duur tov PV's) Dan gooi ik er liever nog wat zonnepanelen bij....

Ik kan met een redelijk lage stooktemperatuur toe omdat ik vloerverwarming heb in de woongedeeltes.
Persoonlijk vind ik de COP niet bijzonder goed.

En ik zou een Daikin hybrid kiezen. Maar ja, dat komt omdat ik dat heb gedaan. En dat is zonder meer uitmuntende techniek.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Pagina: 1 ... 90 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)