Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 106 Laatste
Acties:
  • 351.806 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:29
Verwijderd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 14:50:
[...]

Ik beschouw niets als winst of verlies, ik reken alleen uit wat het verwarmen in principe kost, ik heb er geen mening over. Ik wil alleen checken of ik het snap ja dan nee.
Ik snap het ook niet tot in detail. Volgens mij klopt je bovenstaande berekening niet omdat het aandeel tien graden water toeneemt als boiler verder leeg loopt. Er zijn sites voor om te berekenen hoor.
Maar in grote lijnen zit je aardig goed, in de praktijk was na 300 liter douchen mijn 200 liter inderdaad leeg. De vaatwasser en wasmachine en glazenwasser stonden alle drie met koud water. En ik moest mijn aquariums nog verversen en de vrouw wilde de vloer dweilen...... Tja comfort hè

[ Voor 18% gewijzigd door reneeke1970 op 04-08-2017 14:57 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@reneeke1970 Heb je een link voor me ? Hoef ik jullie er verder niet mee lastgi te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 14:55:
@reneeke1970 Heb je een link voor me ? Hoef ik jullie er verder niet mee lastgi te vallen.
Oh das lang geleden, ik dacht op site van econo.nl

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@reneeke1970 Daar staat inderdaad zo'n module op. Als ik echter mijn 80ltr boilertje gegevens plus de 80ltr passief die er onder hangt probeer e.e.a. te berekenen klopt er volgens mij niets van.
Volgens dat model zou ik de temp op 55C moeten brengen, 20C in vanuit de passieve boiler, om 8minuten te kunnen douchen.
Als ik direct na het douchen de boiler weer op temperatuur breng kost me dat 1.5kWh, hiermee kan 80l ongeveer 16.5C verhoogt worden, dwz. dat de begintemperatuur (55-16.5)=38.5C zou zijn, Dat is hetzelfde als de gewenste temperatuur, dat is het zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:14:
@reneeke1970 Daar staat inderdaad zo'n module op. Als ik echter mijn 80ltr boilertje gegevens plus de 80ltr passief die er onder hangt probeer e.e.a. te berekenen klopt er volgens mij niets van.
Volgens dat model zou ik de temp op 55C moeten brengen, 20C in vanuit de passieve boiler, om 8minuten te kunnen douchen.
Als ik direct na het douchen de boiler weer op temperatuur breng kost me dat 1.5kWh, hiermee kan 80l ongeveer 16.5C verhoogt worden, dwz. dat de begintemperatuur (55-16.5)=38.5C zou zijn, Dat is hetzelfde als de gewenste temperatuur, dat is het zeker niet.
Hoezo klopt dat niet, na 8 min zakt ie onder jou 38 douche temp. Anders zei hij wel 9 haha. Dus dan kan begin verwarmen temp toch best 37 zijn ongeveer?
Tja theorie en praktijk......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:14
reneeke1970 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 14:15:
[...]

Dat kan ik wel stellen want ik heb zo een boiler, jij nog niet dus waar haal je je wijsheid vandaan?
En mijn no go antwoord was naar iemand die duidelijk om comfort vroeg.
Moet jij weer niet met allemaal mitsen en maren komen die duidelijk met NIET comfortabel te maken hebben
Ik heb een nu een 200L boiler. En krijg een 260L boiler dus heb wel degelijk proefondervindelijk kunnen vast stellen met wat wel en niet werkt in ons geval.
Verder ken ik 3 particulieren met een WP aan een boilers tussen de 200L en 300L, er is maar 1 die met de 300L die in het begin aanloopproblemen had qua SWW comfort.

Verder heb ik niet terug kunnen vinden wat de comfort wensen zijn van @kmf maar wellicht heb jij die gegevens wel.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:24:
[...]

Hoezo klopt dat niet, na 8 min zakt ie onder jou 38 douche temp. Anders zei hij wel 9 haha. Dus dan kan begin verwarmen temp toch best 37 zijn ongeveer?
Tja theorie en praktijk......
Als ik niet direct verwarm maar na 3-4 dagen moet ik er i.p.v. 1.5, 2kWh instoppen, waarmee ik 80l 21.9C in temperatuur kan verhogen. Het water is na de douchebeurt kennelijk zo 'koud' dat er nog maar 0.5kWh verlies in 3-4 dagen optreedt. Slecht 0.12-0.17kWh verlies per dag, dat kan alleen als de temperatuur van het water dicht bij de omgevingstemperatuur ligt of een supersuper goed geisoleerde boiler. Dat laatste zal het zeker niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:32:
[...]

Als ik niet direct verwarm maar na 3-4 dagen moet ik er i.p.v. 1.5, 2kWh instoppen, waarmee ik 80l 21.9C in temperatuur kan verhogen. Het water is na de douchebeurt kennelijk zo 'koud' dat er nog maar 0.5kWh verlies in 3-4 dagen optreedt. Slecht 0.12-0.17Kwh verlies per dag, dat kan alleen als de temperatuur van het water dicht bij de omgevingstemperatuur ligt of een supersuper goed geisoleerde boiler. Dat laatste zal het zeker niet zijn.
Joh ik snap het ook niet. Ik ben vier dagen niet thuis en verbruik 1.5 kWh per dag om terug op te warmen. Als ik thuis ben met 300 liter verbruik per dag kost het me 2 kWh per dag. Dus 300 liter kost 0.5 kWh om op te warmen???
Geef mijn portie maar aan fikkie

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Appie Heijn schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:31:
[...]

Ik heb een nu een 200L boiler. En krijg een 260L boiler dus heb wel degelijk proefondervindelijk kunnen vast stellen met wat wel en niet werkt in ons geval.
Verder ken ik 3 particulieren met een WP aan een boilers tussen de 200L en 300L, er is maar 1 die met de 300L die in het begin aanloopproblemen had qua SWW comfort.

Verder heb ik niet terug kunnen vinden wat de comfort wensen zijn van @kmf maar wellicht heb jij die gegevens wel.
Omdat het niet om hem ging, verder terug lezen, nieuwe persoon met nieuw te bouwen huis met dubbele badkamer die tegelijk in gebruik moet kunnen zijn. Comfort is belangrijk, is 300 liter dan genoeg vraagt ie???

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:39:
[...]

Joh ik snap het ook niet. Ik ben vier dagen niet thuis en verbruik 1.5 kWh per dag om terug op te warmen. Als ik thuis ben met 300 liter verbruik per dag kost het me 2 kWh per dag. Dus 300 liter kost 0.5 kWh om op te warmen???
Stel 2 personen in huis welke per persoon 100-120W aan warmte produceren, afgezien van koffiezetten/koken ed., dat is in 4 dagen minimaal, 2*4*24*110=21kWh
Edit:
Aan de buitenzijde v.d. 2 boilers is het verschil in temperatuur slechts 1.7C op 75% v.d. hoogte. BodemT is identiek. Dan lijkt het dat de binnenT van die 2 redelijk dicht bij elkaar en in de buurt v.d. omgevingsT ligt.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2017 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
reneeke1970 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:41:
[...]

Omdat het niet om hem ging, verder terug lezen, nieuwe persoon met nieuw te bouwen huis met dubbele badkamer die tegelijk in gebruik moet kunnen zijn. Comfort is belangrijk, is 300 liter dan genoeg vraagt ie???
Ok, dan kan ik je wel volgen idd. Omdat ik bij het bericht van kmf begon te lezen, dacht ik te lezen dat minder dan 300L een nogo is qua comfort. Vandaar mijn reactie, excuus

Wanneer je die beide badkamers af en toe/regelmatig tegelijk in gebruik hebt, is meer dan 300L zeker een pre, ik zou dan liever wel ook een stevige WP er aan willen hebben(>10KW) omdat je anders wel erg lange runs krijgt in de winterperiode op 400L of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:45:
[...]

Stel 2 personen in huis welke per persoon 100-120W aan warmte produceren, afgezien van koffiezetten/koken ed., dat is in 4 dagen minimaal, 2*4*24*110=21kWh
Edit:
Aan de buitenzijde v.d. 2 boilers is het verschil in temperatuur slechts 1.7C op 75% v.d. hoogte. BodemT is identiek. Dan lijkt het dat de binnenT van die 2 redelijk dicht bij elkaar en in de buurt v.d. omgevingsT ligt.
Ik heb het alleen over de boiler warm houden, niet het huis opwarmen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Appie Heijn schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:47:
[...]

Ok, dan kan ik je wel volgen idd. Omdat ik bij het bericht van kmf begon te lezen, dacht ik te lezen dat minder dan 300L een nogo is qua comfort. Vandaar mijn reactie, excuus

Wanneer je die beide badkamers af en toe/regelmatig tegelijk in gebruik hebt, is meer dan 300L zeker een pre, ik zou dan liever wel ook een stevige WP er aan willen hebben(>10KW) omdat je anders wel erg lange runs krijgt in de winterperiode op 400L of meer.
Dat klopt, maar een nieuwbouw huis kan vast wel even zonder verwarming. En hoe groter de buffer en boiler des te meer tijd heb je om je krachten te verdelen met eventueel een te kleine wp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:39:
[...]

Die 1.5kWh en die 2kWh is dat wat je in je WP moet stoppen of wat de WP aan warmte produceert ? Ik bedoel moet er nog een COP factor overheen van 3-3.5 of niet. Het gaat over een 300l boiler ?
Edit:
Ik denk, dat dat verschil van 0.5kWh uiteindelijk gaat over relatief hogere/lagereT in de boiler en de daarmee samenhangende 'verliezen' naar de omgeving.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2017 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 10:44
Bah, WP net afgeleverd maar hij is beschadigd. Gelukkig opgemerkt bij levering en aantekening op pakbon gemaakt. Vervoerder net foto's gemaild en Confort-Market geïnformeerd. Ben benieuwd of en hoe dit opgelost gaat worden.. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Klopt, IVT en Nefit zijn van Bosch.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 16:22:
[...]

Die 1.5kWh en die 2kWh is dat wat je in je WP moet stoppen of wat de WP aan warmte produceert ? Ik bedoel moet er nog een COP factor overheen van 3-3.5 of niet. Het gaat over een 300l boiler ?
Edit:
Ik denk, dat dat verschil van 0.5kWh uiteindelijk gaat over relatief hogere/lagereT in de boiler en de daarmee samenhangende 'verliezen' naar de omgeving.
Dat moet ik twee wp stoppen om twee vaten totaal 600 liter op temp te houden.
Dus in feite mijn dagelijkse stilstand verlies.
Maar met een dagelijks verbruik van 300 liter warm water loopt het op naar 2kWh per dag.
400 liter op 35/40 graden en 200 liter op 50 graden. Ik warm één keer per dag op. Die kleine soms twee keer bij veel gebruik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aikink schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 07:58:

@koevlaas2 daar gaat inderdaad de voorkeur naar uit. Overigens, als ik de prijzen op warmteservice.nl vergelijk dan zou een kleine binnenunit met 300 liter boiler een dikke €300 goedkoper zijn dan een Tower. Zit dan wel wat extra installatiewerk en materiaalkosten in, maar een wilde gok: het prijsverschil zal niet groot zijn.

En zou die 62ºC aanvoertemperatuur gemeten zijn aan de binnen- of buitenunit? De aan- en afvoer tussen binnen en buiten gaat via twee leidingen, die in een volledig geïsoleerde mantelbuis liggen. Maximale lengte mag 30 meter zijn volgens de Nefit accountmanager.

[afbeelding]
Zo te zien hebben ze die monoblock niet los zonder tower dat is jammer.
Aan de andere kant, zo'n 9 KW warmtepomp houdt het douchen qua verwarmen van het SWW gewoon bij, zeker als je ook een douche WTW geplaatst heb zitten. Met dit in het achterhoofd zou je ook 200 L kunnen gebruiken.

Edit: Ook kan je nog een doorstromer achter je boiler hangen, als de boel koud word gaat de doorstromer gasgeven.

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 04-08-2017 18:52 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09 09:00
Erg interessant topic dit, welke ik al enkele maanden volg.
Nu ik sinds juli 2016 mijn zonnepanelen heb liggen en de opbrengt per jaar ongeveer weet, ben ik aan het kijken wat ik met ons overschot van 1500kWh ga doen. Ook wil ik het CO2 verbruik verder verlagen.
Als eerste komt dan een warmtepomp in me op.

Nu is mijn vraag, is het zinvol op hier op door te gaan en de stappen te gaan zetten?

Type huis: nieuwbouw 2014, 2 onder 1 kap. EPC 0,6. Vloeroppervlak 180m2 waarvan 70m2 begane grond, 580m3 inhoud.
Huis is opgebouwd uit prefab betonwanden. De wanden zijn 10cm dik blauw beton. Vloer bestaat uit kanaalplaten met daar bovenop cement dekvloer.

Technisch:
Intergas 24/28 HR CV. Minimum vermogen 8kW (ketel pendelt daarom redelijk vaak).
Overal Quinn Sensa radiatoren, geschikt voor LVT. Opgesteld vermogen benedenverdieping: 4000W. Inclusief aangebouwde berging: 4800W. Bovenverdieping nog niet berekend (Radiatoren staan daar meestal dicht m.u.v. de badkamer).
Douche WTW
Ventilatie WTW Stork 930 met standenschakelaar
Zonnepanelen op west: 5100Wp met 4200kWh opbrengst per jaar pieter87 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
Warmteverliesberekening niet aanwezig
Aansluiting: 3x25A

Woonsituatie:
Tweeverdieners waarvan 1-2 dagen per week thuiswerken. Als we thuis zijn staat de thermostaat over het algemeen op 22 graden.

Verbruik:
1-11-2015 tot 31-10-2016: 780m3 voor verwarming
Prognose voor 1-11-2016 tot 31-10-2017: 900m3 voor verwarming (wat constanter en warmer gestookt en een koude januari)
Topverbruik was afgelopen januari: 190m3 voor verwarming. Waarvan op de koudste dagen van -10 (Twente) bij redelijke continueverwarming zo’n 8m3 per dag. (Topdag lag op 15m3 maar dat was na 4 dagen weinig gestookt te hebben).
2700kWh huidig stroomverbruik. Waardoor dus 1500kWh overcapaciteit.

Mag ik voor de berekening van de capaciteit van de warmtepomp uitgaan van het historisch gasverbruik op de koudste dagen van januari? Is dit een goed uitgangspunt?
Als ik dan 8m3 pak en hier kWh van maak, kom ik op 8*8=64kWh. 64/24uur=2,66kW continue stoken.
Zal hiervoor een warmtepomp met een vermogen van 5kW afdoende zijn?

Waar ik mee zit is het afgiftesysteem, de radiatoren met maar 4800W vermogen bij 75/65/20.
Ik ben van plan enkele radiatoren te vervangen voor grotere exemplaren. Het totaalvermogen kan ik daarmee op 8000W brengen voor de benedenverdieping.
Als ik met de warmtepomp wil gaan verwarmen zal de aanvoertemperatuur van 75gr naar beneden moeten. Wat zijn hiervoor realistische temperaturen? Als ik de omrekentabel van Radson erbij pak en een aanvoer van 45/40/22 pak moet ik rekenen met een factor 3,19 minder vermogen bij de radiatoren.
8000/3,19=2500W afgifte vermogen. Net geen 2,66kW die ik op koude dagen nodig ben. Kan ik dan bijvoorbeeld met het backup element bijstoken zodat ik op 50gr stook? Dan kom ik op een omrekening van 8000/2,40=3333W afgiftevermogen. voor die paar dagen in het jaar dat het -10 is maakt me de COP niet zoveel uit.
Is dit een realistische benadering of gaat het er veel te strak langs? Voor de niet--10gr dagen maak ik me niet zo’n zorgen.
Indien dit geen haalbare kaart is, kunnen we ook nog besluiten om vloerverwarming te laten infrezen. Hiervoor zou echter wel de zwevende multiplex parketvloer er in z’n geheel uit moeten. Dit heeft niet mijn voorkeur op dit moment.

Als ik het via de andere benadering doe, namelijk de vollasturen van 1650u per jaar kom ik op een vermogen uit van:
900m3*8=7.200kWh warmtevraag. 7.200kWh/1650uur=4,36kW.

Ik zit te denken aan een Mitsubishi Ecodan 5kW of 7,5kW met daarbij een buffervat van zo’n 300 liter (om pendelen zoveel mogelijk te voorkomen en om eventueel warmte op voorraad te maken). SWW denk ik er over om een elektrische boiler op de kop te tikken via Marktplaats (i.vm. te hoge kosten voor SWW warmtepomp warmwatervat op dit moment). Eventueel later te vervangen door een SWW warmwatervat op de warmtepomp. Een doorstroomverwarmer heeft niet mijn voorkeur omdat we dan erg hoge piekbelastingen gaan krijgen. Dat lijkt me voor in de toekomst niet handig met nog meer grootverbruikers (EV) en kan ik met de boiler beter mijn eigen PV verbruik sturen. Per douchebeurt van 15min zijn we zo’n 0,175m3 gas kwijt. Dat is zo’n 1,4kWh.
De Intergas CV ketel wil ik verwijderen. Het geheel moet op zolder komen te staan waar nu de Intergas hangt. Hier is plek zat. Aanleg van extra elektrogroepen is ook geen enkel probleem. Maximale belasting van de kanaalplaatvloer wil ik nog opvragen bij de aannemer.

De vragen op een rij:
Kan ik het vermogen van de warmtepomp berekenen aan de hand van het gasverbruik of is dat not done?
Welk vermogen warmtepomp raden jullie mij aan?
Gaat het afgiftesysteem van radiatoren (8000W 75/65/20) toereikend zijn of ontkom ik bijna niet aan vloerverwarming?
Is het boilervat van 300L goed qua formaat?

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-09 13:06
pieter87 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 19:42:
Nu ik sinds juli 2016 mijn zonnepanelen heb liggen en de opbrengt per jaar ongeveer weet, ben ik aan het kijken wat ik met ons overschot van 1500kWh ga doen. Ook wil ik het CO2 verbruik verder verlagen.
Als eerste komt dan een warmtepomp in me op.

Nu is mijn vraag, is het zinvol op hier op door te gaan en de stappen te gaan zetten?

Type huis: nieuwbouw 2014, 2 onder 1 kap. EPC 0,6. Vloeroppervlak 180m2 waarvan 70m2 begane grond, 580m3 inhoud.
Huis is opgebouwd uit prefab betonwanden. De wanden zijn 10cm dik blauw beton. Vloer bestaat uit kanaalplaten met daar bovenop cement dekvloer.

Technisch:
Intergas 24/28 HR CV. Minimum vermogen 8kW (ketel pendelt daarom redelijk vaak).
Overal Quinn Sensa radiatoren, geschikt voor LVT. Opgesteld vermogen benedenverdieping: 4000W. Inclusief aangebouwde berging: 4800W. Bovenverdieping nog niet berekend (Radiatoren staan daar meestal dicht m.u.v. de badkamer).
Douche WTW
Ventilatie WTW Stork 930 met standenschakelaar
Zonnepanelen op west: 5100Wp met 4200kWh opbrengst per jaar pieter87 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
Warmteverliesberekening niet aanwezig
Aansluiting: 3x25A

Woonsituatie:
Tweeverdieners waarvan 1-2 dagen per week thuiswerken. Als we thuis zijn staat de thermostaat over het algemeen op 22 graden.

Verbruik:
1-11-2015 tot 31-10-2016: 780m3 voor verwarming
Prognose voor 1-11-2016 tot 31-10-2017: 900m3 voor verwarming (wat constanter en warmer gestookt en een koude januari)
Topverbruik was afgelopen januari: 190m3 voor verwarming. Waarvan op de koudste dagen van -10 (Twente) bij redelijke continueverwarming zo’n 8m3 per dag. (Topdag lag op 15m3 maar dat was na 4 dagen weinig gestookt te hebben).
2700kWh huidig stroomverbruik. Waardoor dus 1500kWh overcapaciteit.

Mag ik voor de berekening van de capaciteit van de warmtepomp uitgaan van het historisch gasverbruik op de koudste dagen van januari? Is dit een goed uitgangspunt?
Als ik dan 8m3 pak en hier kWh van maak, kom ik op 8*8=64kWh. 64/24uur=2,66kW continue stoken.

Waar ik mee zit is het afgiftesysteem, de radiatoren met maar 4800W vermogen bij 75/65/20.
Ik ben van plan enkele radiatoren te vervangen voor grotere exemplaren. Het totaalvermogen kan ik daarmee op 8000W brengen voor de benedenverdieping.
Als ik met de warmtepomp wil gaan verwarmen zal de aanvoertemperatuur van 75gr naar beneden moeten. Wat zijn hiervoor realistische temperaturen? Als ik de omrekentabel van Radson erbij pak en een aanvoer van 45/40/22 pak moet ik rekenen met een factor 3,19 minder vermogen bij de radiatoren.
8000/3,19=2500W afgifte vermogen. Net geen 2,66kW die ik op koude dagen nodig ben. Kan ik dan bijvoorbeeld met het backup element bijstoken zodat ik op 50gr stook? Dan kom ik op een omrekening van 8000/2,40=3333W afgiftevermogen. voor die paar dagen in het jaar dat het -10 is maakt me de COP niet zoveel uit.
Is dit een realistische benadering of gaat het er veel te strak langs? Voor de niet--10gr dagen maak ik me niet zo’n zorgen.
Indien dit geen haalbare kaart is, kunnen we ook nog besluiten om vloerverwarming te laten infrezen. Hiervoor zou echter wel de zwevende multiplex parketvloer er in z’n geheel uit moeten. Dit heeft niet mijn voorkeur op dit moment.

Als ik het via de andere benadering doe, namelijk de vollasturen van 1650u per jaar kom ik op een vermogen uit van:
900m3*8=7.200kWh warmtevraag. 7.200kWh/1650uur=4,36kW.

Ik zit te denken aan een Mitsubishi Ecodan 5kW of 7,5kW met daarbij een buffervat van zo’n 300 liter (om pendelen zoveel mogelijk te voorkomen en om eventueel warmte op voorraad te maken). SWW denk ik er over om een elektrische boiler op de kop te tikken via Marktplaats (i.vm. te hoge kosten voor SWW warmtepomp warmwatervat op dit moment). Eventueel later te vervangen door een SWW warmwatervat op de warmtepomp. Een doorstroomverwarmer heeft niet mijn voorkeur omdat we dan erg hoge piekbelastingen gaan krijgen. Dat lijkt me voor in de toekomst niet handig met nog meer grootverbruikers (EV) en kan ik met de boiler beter mijn eigen PV verbruik sturen. Per douchebeurt van 15min zijn we zo’n 0,175m3 gas kwijt. Dat is zo’n 1,4kWh.
De Intergas CV ketel wil ik verwijderen. Het geheel moet op zolder komen te staan waar nu de Intergas hangt. Hier is plek zat. Aanleg van extra elektrogroepen is ook geen enkel probleem. Maximale belasting van de kanaalplaatvloer wil ik nog opvragen bij de aannemer.

De vragen op een rij:
Kan ik het vermogen van de warmtepomp berekenen aan de hand van het gasverbruik of is dat not done?
Gaat het afgiftesysteem van radiatoren (8000W 75/65/20) toereikend zijn of ontkom ik bijna niet aan vloerverwarming?
Ik zou voor een 7,5kW ecodan gaan met een 200L buffervat.
Afgiftesysteem zou ik wel vergroten. Kies voor radiatoren T33 met 2,5 a 3 keer meer vermogen en je hoeft geen vloerverwarming te leggen.

Kwa boiler zou ik gaan voor een 300L vat met ingebouwde wp. Dit kost je 500e netto. Eventueel met elektrische naverwarmer.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@pieter87 Volgens mij heb je zo goed als perfect door hoe e.e.a. samenhangt, hulde.
Volgens mij, ik stookte 12-13m3 als max op een dag, en ik doe het met een 5kWer, moet lukken.

2660W bij WP-vriendelijke temperaturen, liefst zo laag mogelijk max 35C, betekent dat je volgens HenradRadiator berekening 10.6m2 enkelplaats / 4.4m2 T33 radiatoren nodig hebt. Dit op basis van 35/32/22.

De rest kun je waarschijnlijk zelf invullen.
Edit:
Een link naar dat spreadsheet kun je hier vinden: Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"
Edit2:
Als ik het goed zie zullen die 4.4m2 T33 een waterinhoud hebben van 70l. Een 5kW Pana kan naar ik me meen te herinneren al met een minimum van 36l overweg. Een buffervat zou om die reden dus niet echt noodzakelijk zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2017 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Even een andere vraag waar ik echt niets van kan vinden op internet:
Mijn spouw Is goed geventileerd van buiten af. Als ik in mijn woon kamer een ventilatie rooster in de muur zet, dan ventileer ik de woonkamer via mijn spouwmuur. Wat kunnen de nadelen hiervan zijn?

Ik heb na mijn warmtepomp plaatsing, nu ook overal mijn glas vervangen door triple, en daarmee zijn de ventilatieroosters in de kozijnen vervallen.

Er moet geventileerd worden, dus dit lijkt mij best een goede oplossing.
Ik heb boven een mechanische ventilator hangen van Itho.
Ik wil hier nog eens naar kijken met betrekking tot aansturen via Fibaro met een electrische klep naar de badkamer, maar dat komt deze winter wel. :)

Met ventileren door de spouw heb ik gelijk veel minder geluiden van buiten door de goede demping van de spouw isolatie. Of zie ik toch wat over het hoofd?

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
patrickvanvalen schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 09:32:
Mijn spouw Is goed geventileerd van buiten af. Als ik in mijn woon kamer een ventilatie rooster in de muur zet, dan ventileer ik de woonkamer via mijn spouwmuur. Wat kunnen de nadelen hiervan zijn?

Ik heb na mijn warmtepomp plaatsing, nu ook overal mijn glas vervangen door triple, en daarmee zijn de ventilatieroosters in de kozijnen vervallen.

Ik wil hier nog eens naar kijken met betrekking tot aansturen via Fibaro met een electrische klep naar de badkamer, maar dat komt deze winter wel. :)

Met ventileren door de spouw heb ik gelijk veel minder geluiden van buiten door de goede demping van de spouw isolatie. Of zie ik toch wat over het hoofd?
Ik denk dat je beestjes over het hoofd ziet en een mogelijk muffe vochtige lucht, maar verder kan het want ik blaas mijn ventilatie in de spouw van binnenuit. En er is lucht stroming dus.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:30

Gaat stinken, maar verder zou het kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Urgenda: Isoleren is veel te duur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oDFqlkDUsyL6LpkMpZ6djOhL/thumb.jpg

[ Voor 136% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2017 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:15
[•••]

[•••]
Met 900 m3 gasverbruik zou ik het zo laten.

Omdat je radiatoren hebt. Als je deze vervangt door Jaga met DBE dan gaat het wel werken, ook met een 5 kW WP.

Maar de investering loont niet snel.

[ Voor 13% gewijzigd door Knowbody op 05-08-2017 11:03 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Knowbody Verklaar je nader, ik volg het helaas niet.
5kW WP kost weinig, de grootste investering zit in de radiatoren. Volgens mij kan hij een prima tvt halen, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2017 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Verwijderd schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 11:04:
@Knowbody Verklaar je nader, ik volg het helaas niet.
5kW WP kost weinig, de grootste investering zit in de radiatoren. Volgens mij kan hij een prima tvt halen, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Hoe lager het gasverbruik hoe minder interessant overstap naar WP. Zeker als de ketel nog nieuw is.

T33 vind ik geen optie in een huiskamer. WAF ook niet.

Dus er moet best geïnvesteerd worden.

Bovenverdieping wordt door WTW wel op temp gehouden daar hoeft in eerste instantie niet veel gewijzigd.

Als de Jaga wordt gekozen dan werkt selectief stoken ook en dat past beter bij genoemd huishouden dan continue.

Een optie is de ELGA of ander bivalente combi.

Is de wens gasloos dan kan het natuurlijk altijd. Maar waarom. Je verdient er niets mee. Dat kan over tien jaar ook als je de ketel vervangen wil.

Overschot PV is leuk en daar kan ook een deel vd gasrekening mee voldaan worden.

Dus als je gaat rekenen .... loont het niet te veranderen.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody

Aha. Iemand met triple glas. Is dit in houten kozijnen geplaatst. Zo ja ik ben geïnteresseerd hoe dat is gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Jij deelt deze mening he.

Ik eigenlijk ook deels. Met name bij hele oude bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:09
Knowbody schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 11:30:
[...]

Jij deelt deze mening he.

Ik eigenlijk ook deels. Met name bij hele oude bouw.
Met een budget van €35 000, is er best wel wat ruimte voor wat eenvoudig en ook technisch mogelijk is om te isoleren.
Ik deel hun aanpak met PVT panelen niet wat ik bij diverse projecten al heb gezien, maar gewone PV met een buffer met hygienespiraal voor een doorstroomverwarmer of een hotfill boiler met spiraal en nadruk op afgifte systeem om deze beter geschikt te krijgen voor LTV, door aanpassen of uitbreiding (bijv wandverwarming)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Domba Het afgiftesysteem bepaalt v.w.b. verwarming het al dan niet slagen van een WP-traject. Oppervlakte-oppervlakte-oppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 11:14:
[...]

Hoe lager het gasverbruik hoe minder interessant overstap naar WP. Zeker als de ketel nog nieuw is.

T33 vind ik geen optie in een huiskamer. WAF ook niet.

Dus er moet best geïnvesteerd worden.

Bovenverdieping wordt door WTW wel op temp gehouden daar hoeft in eerste instantie niet veel gewijzigd.

Als de Jaga wordt gekozen dan werkt selectief stoken ook en dat past beter bij genoemd huishouden dan continue.

Een optie is de ELGA of ander bivalente combi.

Is de wens gasloos dan kan het natuurlijk altijd. Maar waarom. Je verdient er niets mee. Dat kan over tien jaar ook als je de ketel vervangen wil.

Overschot PV is leuk en daar kan ook een deel vd gasrekening mee voldaan worden.

Dus als je gaat rekenen .... loont het niet te veranderen.
T33 geen optie, dat zijn wel heel persoonlike zaken.
met 1500kWh overschot kan hij in principe 750/900=83% van zijn waarschijnlijke WP verbruik mee dekken.
Nu levert dat max. 1500*0.11=165.00 op
Als hij er 750m3 gas mee vermijdt levert dat minimaal 450.00 op. Hij heeft aangegeven van het gas af te willen, dan levert het nog meer op vanwege het verdwijnen van het vastrecht.
En niet geheel onbelangrijk geen CO2 uitstoot meer, dat was toch allemaal de aanleiding dat we met WPen in aanraking kwamen. Vervolgens ontdekten we dat het ook nog eens geld op kon leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:12
Zelf de knoop ook doorgehakt en toch maar een ELGA laten installeren. Ze waren wat druk maar 18/9 word hij geplaatst. Dan heb ik inmiddels 1500 WP extra PV op mijn tuinhuisje liggen (voor EUR 750 all-in!) en hoop ik de meeste kWH verbruik van de ELGA daar mee af te dekken. Ik verwacht dan per jaar zon 200-300 kWH en 100-200 M3 gas over te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:38

Ik zou dit niet doen. Je blaast dan potentieel vochtige lucht in de spouw. Het vocht zou kunnen condenseren op de koudere muren in de spouw met vochtproblemen tot gevolg.
Glas of steenwol zou dan als een spons al het water op kunnen nemen en in het ergste geval zakken de zwaar geworden platen en liggen dan onder in je spouw.

Ik zou het gat helemaal door de muur maken en naar buiten ventileren.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 11:55:
@Domba Het afgiftesysteem bepaalt v.w.b. verwarming het al dan niet slagen van een WP-traject. Oppervlakte-oppervlakte-oppervlakte.
Oppervlak heeft voorkeur, maar als dat niet eenvoudig is heb ook nog fan coils zoals bijv Carisma Sabiana (brochure) of andere

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:38
De vragen op een rij:
De radiatoren werken het beste bij hogere temperaturen. Temperaturen waarbij de WP minder efficiënt is.
Ik heb zelf gekozen in de woonkamer voor 1 hele grote Jaga met DBE(de grootste die er te koop is). Die levert bij 35 graden nog 3548Watt. Maar bij 55 graden al 8514Watt. Dus ik kan het vermogen van de 5kW WP makkelijk daarin kwijt.
De WAF moest wel even wennen aan zon grote kast maar er staan toch stoelen voor en hij valt verder niet zo op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rgrmKnKsXDurYM6PCPeU9X63/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DwwrwmhMtQzLNFqfwVPJdSY1/thumb.jpg

De Jaga koste 1350 euro, duur maar als ik de hele vloer overhoop had gehaald was ik veel meer kwijt geweest (leistenen vloer) en ik had bovendien geen zin in een extra verbouwing. 8)

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PVT Zonnepanelen van € 1000,- per stuk zijn niet te duur zegt Thuisbaas. 8)7

Als ik mijn zolder niet na geïsoleerd zou hebben dan zou een WP het hier niet warm gekregen hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door koevlaas2 op 05-08-2017 12:54 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-09 06:41
@koevlaas2 Als ik het keuzemenu van Nefit doorloop dan is een 9 kW monoblock ook mogelijk met losse boiler.

Wordt zoals het er nu naar uitziet toch de 300 liter boiler, geeft naar ons idee iets meer zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aikink schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 12:55:
@koevlaas2 Als ik het keuzemenu van Nefit doorloop dan is een 9 kW monoblock ook mogelijk met losse boiler.

Wordt zoals het er nu naar uitziet toch de 300 liter boiler, geeft naar ons idee iets meer zekerheid.
Ik zie deze optie zo niet, heb je een link voor me ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Domba schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 11:45:
[...]

Met een budget van €35 000, is er best wel wat ruimte voor wat eenvoudig en ook technisch mogelijk is om te isoleren.
Ik deel hun aanpak met PVT panelen niet wat ik bij diverse projecten al heb gezien, maar gewone PV met een buffer met hygienespiraal voor een doorstroomverwarmer of een hotfill boiler met spiraal en nadruk op afgifte systeem om deze beter geschikt te krijgen voor LTV, door aanpassen of uitbreiding (bijv wandverwarming)
urgenda werkt ook vaak met doorstroom verwarmers

En helemaal niet isoleren staat er niet. Ze ioleren wel wat maar drijven niet door daarin

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knowbody schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 15:01:
[...]
urgenda werkt ook vaak met doorstroom verwarmers

En helemaal niet isoleren staat er niet. Ze ioleren wel wat maar drijven niet door daarin
Ik denk dat ze bedoelen dat ze geen huis van isolatie om een huis gaan bouwen, want dan kan er wel 50k bij denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09 09:00
Bedankt voor de vele reacties!
Wodan89 schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 20:42:
[...]

Ik zou voor een 7,5kW ecodan gaan met een 200L buffervat.
Afgiftesysteem zou ik wel vergroten. Kies voor radiatoren T33 met 2,5 a 3 keer meer vermogen en je hoeft geen vloerverwarming te leggen.

Kwa boiler zou ik gaan voor een 300L vat met ingebouwde wp. Dit kost je 500e netto. Eventueel met elektrische naverwarmer.
Afgiftesysteem kan max naar 8000W met traditionele radiatoren. Nog meer T33 radiatoren ophangen ziet er niet uit helaas. Ik neem liever geen aparte WP boiler aangezien de grote warmtepomp ook SWW kan leveren.
Verwijderd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 21:26:
@pieter87 Volgens mij heb je zo goed als perfect door hoe e.e.a. samenhangt, hulde.
Volgens mij, ik stookte 12-13m3 als max op een dag, en ik doe het met een 5kWer, moet lukken.

2660W bij WP-vriendelijke temperaturen, liefst zo laag mogelijk max 35C, betekent dat je volgens HenradRadiator berekening 10.6m2 enkelplaats / 4.4m2 T33 radiatoren nodig hebt. Dit op basis van 35/32/22.

De rest kun je waarschijnlijk zelf invullen.
Edit:
Een link naar dat spreadsheet kun je hier vinden: Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"
Edit2:
Als ik het goed zie zullen die 4.4m2 T33 een waterinhoud hebben van 70l. Een 5kW Pana kan naar ik me meen te herinneren al met een minimum van 36l overweg. Een buffervat zou om die reden dus niet echt noodzakelijk zijn.
Dank je! Ik lees me ook graag in voordat ik stappen onderneem ;-)
Waarom ga je hier kijken naar vierkante meters radiatoren? Het vermogen in watt bij een bepaalde aanvoer temperatuur is toch enkel van belang? Zoals ik aangaf is helaas 8000W de max. Dit is de benedenverdieping.
Knowbody schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 11:01:
[...]

Met 900 m3 gasverbruik zou ik het zo laten.

Omdat je radiatoren hebt. Als je deze vervangt door Jaga met DBE dan gaat het wel werken, ook met een 5 kW WP.

Maar de investering loont niet snel.
De reden waarom ik er nu naar aan het kijken ben (en niet pas als de ketel is afgeschreven) is de subsidie die momenteel op warmtepompen zit. Mijn verwachting is namelijk dat dit alleen maar naar beneden gaat.
Afgezien van het feit dat ik het ook doe voor CO2 besparing, interesse, PV overschot zelf gebruiken, etc.
Verwijderd schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 12:03:
[...]

T33 geen optie, dat zijn wel heel persoonlike zaken.
met 1500kWh overschot kan hij in principe 750/900=83% van zijn waarschijnlijke WP verbruik mee dekken.
Nu levert dat max. 1500*0.11=165.00 op
Als hij er 750m3 gas mee vermijdt levert dat minimaal 450.00 op. Hij heeft aangegeven van het gas af te willen, dan levert het nog meer op vanwege het verdwijnen van het vastrecht.
En niet geheel onbelangrijk geen CO2 uitstoot meer, dat was toch allemaal de aanleiding dat we met WPen in aanraking kwamen. Vervolgens ontdekten we dat het ook nog eens geld op kon leveren.
Als ik op gaslicht.com vergelijk tussen de huidige situatie met teruglevering of het geheel gasloos maken, dan scheelt me dat zo’n 400 euro per jaar. Daar zit dus bij in dat ik zo’n 1000kWh bij koop voor WP, elektrische boiler en kookplaat.
mgroen81 schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 12:48:
[...]

De radiatoren werken het beste bij hogere temperaturen. Temperaturen waarbij de WP minder efficiënt is.
Ik heb zelf gekozen in de woonkamer voor 1 hele grote Jaga met DBE(de grootste die er te koop is). Die levert bij 35 graden nog 3548Watt. Maar bij 55 graden al 8514Watt. Dus ik kan het vermogen van de 5kW WP makkelijk daarin kwijt.
De WAF moest wel even wennen aan zon grote kast maar er staan toch stoelen voor en hij valt verder niet zo op.
[afbeelding]
[afbeelding]

De Jaga koste 1350 euro, duur maar als ik de hele vloer overhoop had gehaald was ik veel meer kwijt geweest (leistenen vloer) en ik had bovendien geen zin in een extra verbouwing. 8)
Dit is misschien nog een optie voor in de keuken. Hier wil ik een 1m brede T33 ophangen maar wellicht is dit interessanter. Ga ik even uitzoeken!
Hoeveel het vermogen van de Quinn Sensa’s is heb ik nog niet bij de fabrikant zelf kunnen vinden. Enkel de hier bekende omrekentabel van Radson.

Lastig, lastig, lastig ;-)
Als ik het zo allemaal bekijk heb ik er een hard hoofd in of het wel een goede oplossing is voor in onze woning met radiatoren.
Had ik 3 jaar geleden maar voor vloerverwarming gekozen :/

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@pieter87 m2 koos ik omdat oppervlakte de afgiftecapaciteit bepaald. Met radiator1 60cm hoog en 300cm breed 'weet je' dat er nog xm2 - 1.8m2 bij te plaatsen is.
Een enkelplaats radiator geeft 252W per m2 af bij 35/32/22. Bij 75/65/20 is dat 1696W.
Edit1:
De door mij berekende oppervlakte komt dus overeen met 10.6 * 1696 bijna 18.000W volgens de traditionele waardes. Je kunt met minder toe als je de Ta en Tr verhoogt, dus van 35/32 naar 44/40 dan neemt het afgegeven vermogen toe van 252W per m2 naar 517W.
Edit2:
De door jou gehanteerde 22C ipv de 'standaard' 20C heeft 20% invloed op het afgegeven vermogen. De 252W per m2 stijgt naar 310W als ik 20C neem.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2017 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens Milieu Centraal zijn dit de CO2 besparingen bij de volgende maatregelen. Het is mij niet duidelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IMqGyKbyfFW6vMDGGfbzxm9C/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/k2IAUpfgiVzAoOaclzWT40tU/thumb.jpg

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2017 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 12:51:
[...]

Als ik mijn zolder niet na geïsoleerd zou hebben dan zou een WP het hier niet warm gekregen hebben.
Je WP heeft anders capaciteit genoeg over als ik het met anderen vergelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/penMVWmlLCmmMESOHZcMmJ8S/full.png
Ik betwijfel of je isoleren goedkoper was dan 8 extra zonnepaneeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 19:12:
[...]

Je WP heeft anders capaciteit genoeg over als ik het met anderen vergelijk:
[afbeelding]
Ik betwijfel of je isoleren goedkoper was dan 8 extra zonnepaneeltjes.
Voor de 8 panelen moet ik een schuur bijbouwen, dus dat worden dan wel dure panelen :)
Isoleren heb ik nu ook het voordeel van het warmtewerende effect van, bovendien kan de radiator van 1m x 60 T22 de zolder niet warm maken zonder.

Ik wist op slinkse wijze pirplaten 6cm dik voor € 7,50 per plaat te bemachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@pieter87 je zult zien. Van subsidie wordt de mens hebberig. Het houdt de verkoopprijs kunstmatig hoog.

Maar ik begrijp je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
'K ben geschrokken van de prijs van Jaga met DBE.
Ik zet dat uit m'n hoofd voor de slaapkamers.

De volgende opties overwogen

-Niets doen. De radiatoren pruttelen dan continue mee.

-Klokthermostaatknop zodat ze snachts uit staan

-econo heat panel 400W, €60. Te zwak.

-IR panel 1000 W + thermostaat ca. €700

-Beha of soortgelijke convector kachel €150 a €200

-Super sen stralingskachel 1500W €495

-Grotere radiatoren. Nee lijkt me niks.

-LW WP

Het gaat om een aantal puberkamers waar gestudeerd moet kunnen worden. Stervens koud wordt het er niet als er niet gestookt wordt. Maar 17 gr is te koud om er te gaan zitten.

Eigenlijk vind ik er geen ideale optie tussen zitten. Het loopt direct in de papieren wil ik het leuk doen.

Als ik investeer dan gaat het erom dat er een apparaat komt waarmee de temp vlot aangenaam kan worden gemaakt. De trage econo heat moet continue of een hele dag aanstaan en dat is dus niet de bedoeling.

Misschien eerst een klokthermostaat knop uitproberen.
Ta 35 graden vind ik al te hoog mbt rendement WP. Ja als het flink vriest dan mag het. Gemiddeld zit Ta rond 30 en die temperatuur koelt af voordat het bij de radiator is. Dus het liefst sloop ik ze van de muur en hang iets anders daar neer.

Kan er een goedkoop stroomvrerertje ophangen maar ben dan weer bang dat de controle weg is. Teveel branduren.

Het IR paneel staat me best aan maar moet aan het plafond. Het nadeel vind ik de prijs. Ze gaan zo lang mee dat ze jou maar 1x iets verkopen dus de prijs ligt hoog. Vind ze best aan de prijs.

Duivelse Dilemma's

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knowbody schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 20:11:

-LW WP

Het gaat om een aantal puberkamers waar gestudeerd moet kunnen worden. Stervens koud wordt het er niet als er niet gestookt wordt. Maar 17 gr is te koud om er te gaan zitten.

Eigenlijk vind ik er geen ideale optie tussen zitten. Het loopt direct in de papieren wil ik het leuk doen.

Als ik investeer dan gaat het erom dat er een apparaat komt waarmee de temp vlot aangenaam kan worden gemaakt. De trage econo heat moet continue of een hele dag aanstaan en dat is dus niet de bedoeling.

Ta 35 graden vind ik al te hoog mbt rendement WP. Ja als het flink vriest dan mag het. Gemiddeld zit Ta rond 30 en die temperatuur koelt af voordat het bij de radiator is. Dus het liefst sloop ik ze van de muur en hang iets anders daar neer.

Kan er een goedkoop stroomvrerertje ophangen maar ben dan weer bang dat de controle weg is. Teveel branduren.

Het IR paneel staat me best aan maar moet aan het plafond. Het nadeel vind ik de prijs. Ze gaan zo lang mee dat ze jou maar 1x iets verkopen dus de prijs ligt hoog. Vind ze best aan de prijs.

Duivelse Dilemma's
DBE's op je gewone/huidige radiatoren ?

Een Jaga met DBE is zo 1 K € de strekkende radiator, ieder normaal mens trekt wit weg van deze prijs :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
pieter87 schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 18:19:
Hoeveel het vermogen van de Quinn Sensa’s is heb ik nog niet bij de fabrikant zelf kunnen vinden. Enkel de hier bekende omrekentabel van Radson.
Quinn heeft onder calculator een spreadsheet staan waar je watertemperatuur en ruimte temperatuur kunt ingeven en dan vermogen kunt aflezen voor de verschillende afmetingen van radiatoren die ze leveren van T10 tot T33.

@Knowbody Als er al booster nodig is, kan je ook kijken naar fan coils zoals die Sabiana CRC43 &53 welke ik paar postings terug al eens gepost heb die blijven veelal onder 500 per stuk (bijv crc 53 MV)

[ Voor 29% gewijzigd door Domba op 05-08-2017 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Domba schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 20:31:
[...]

Quinn heeft onder calculator een spreadsheet staan waar je watertemperatuur en ruimte temperatuur kunt ingeven en dan vermogen kunt aflezen voor de verschillende afmetingen van radiatoren die ze leveren van T10 tot T33.

@Knowbody Als er al booster nodig is, kan je ook kijken naar fan coils zoals die Sabiana CRC43 &53 welke ik paar postings terug al eens gepost heb die blijven veelal onder 500 per stuk (bijv crc 53 MV)
Hahaha, volgens die sheet van Quinn heb ik een afgifte van 3x niks. Gelukkig heb ik vloerverwarming 10cm hoh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik ga mijn (toekomstige) buitenunit waarschijnlijk op het dakterras plaatsen, direct buiten de ketelruimte in het huis (dus korte leidingen). Maar dan wel gecamoufleerd zoals dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZlUIvC4.png

Vanaf straat zal je enkel de planten kunnen zien.

[ Voor 10% gewijzigd door kmf op 05-08-2017 21:24 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-LW WP

Duivelse Dilemma's
5m IR-folie van 200W/m2 maakt 1000W kost < 100.00. Netjes wegwerken is even een aandachtspuntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 21:33:
[...]

5m IR-folie van 200W/m2 maakt 1000W kost < 100.00. Netjes wegwerken is even een aandachtspuntje.
Bedoel je dat spul voor onder vloerbedekking, wat niet tegen vocht kan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 22:21:
[...]

Bedoel je dat spul voor onder vloerbedekking, wat niet tegen vocht kan?
Wat bedoel je met niet tegen vocht kan ? Het kan op allerlei plekken en voor verschillende doeleinden gebruikt worden, zelfs in badkamers wordt 't toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 22:26:
[...]

Wat bedoel je met niet tegen vocht kan ? Het kan op allerlei plekken en voor verschillende doeleinden gebruikt worden, zelfs in badkamers wordt 't toegepast.
Ja maar of met bescherming, of waterdichte versie die niet zo goedkoop is.
Heb wel eens bij een bedrijf gekeken die het samen met PVC vloer verkocht als vloer verwarming. Maar was toch niet alles

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Topicstarter
koevlaas2 schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 20:16:
[...]
DBE's op je gewone/huidige radiatoren ?

Een Jaga met DBE is zo 1 K € de strekkende radiator, ieder normaal mens trekt wit weg van deze prijs :)
Ik heb t hier vol hangen met 2e hands Jaga's,
1 voor E15,00 gekocht.
4 stuks samen voor E25,00 gekocht
1 grote (260 x 60 x 11) voor E140,00.
En nog een voor rond de E20,00
De WAF was prima daarvoor, die grote is niet heel netjes maar hangt achter de bank.
Wel nieuwe DBE gekocht voor die beneden hangen via een maat die in dat spul zit.

Dus even goed rondkijken en alvast gaan verzamelen is de moeite waard. Uit nieuwbouw komt nogal wat spul vandaan als daar dan vloerverwarming in gaat.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@reneeke1970 Ik zou er wel een grote bak water mee durven verwarmen, als je de aansluiting v.d. voeding maar op het droge houdt. Alles is stevig geseald.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7QvAg8d3UhMngqseWxccCUtX/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/K9dLrN4LgbSG1ObSZ3lBuU3f/thumb.jpg

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2017 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domba schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 20:31:
[...]

Dat spreadsheet geeft binnen 1% marge precies dezelfde waarden als het spreadsheet van Henrad waar ik naar linkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39

Ik heb mijn ir paneel hier gekocht:
https://www.allpax.de/ind...7_Infrarot-Heizungen.html

dat zijn andere prijzen dan jij noemt. Ik ben destijd paar een paar leveranciers geweest. De prijzen liepen enorm uiteen en eigenlijk niemand kon me uitleggen wat het verschil veroorzaakte. Eentje suggeerde dat zijn meerprijs veroorzaakt werd door isolatie en toen zat er 2 cm steenwol in....

Ik had bij allpax al eens een vacumeermachine gekocht en die beviel goed, vandaar dat ik hem daar heb gekocht. Niet de goedkoopste, maar zeker niet de duurste.

[ Voor 4% gewijzigd door jerh op 06-08-2017 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Laatst online: 16:32

-LW WP

Duivelse Dilemma's
Wij hebben deze fancoils in de slaapkamer : https://www.hidrobrico.it...y=Innova&results=57&cate=
Prijs valt mee, zien er netjes uit en maar 13cm diep en als pluspunt je kan echt koelen. Ik pomp er water van 8 graden doorheen en heb heerlijk koele slaapkamers. Ze hebben condensafvoer dus geen probleem en een 3e van de prijs van een jaga. Als je gaat koelen moet je wel zorgen dat alle leidingen geïsoleerd zijn anders heb je waterpret.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Knowbody er zijn meer merken dan Jaga. Een convector is een convector, daar heeft Jaga geen patent op. Ze hebben wel patent op het lowh2o praatje, meer niet.

Heb ook wel eens gekeken naar 2e hands, maar maten en kleuren is altijd net verkeerd.

[ Voor 21% gewijzigd door Oxellaar op 06-08-2017 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@martijnr17 Hoe kom je aan water van 8C ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Topicstarter
Oxellaar schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 11:46:
@Knowbody er zijn meer merken dan Jaga. Een convector is een convector, daar heeft Jaga geen patent op. Ze hebben wel patent op het lowh2o praatje, meer niet.

Heb ook wel eens gekeken naar 2e hands, maar maten en kleuren is altijd net verkeerd.
Ik heb een tijdje een zoekertje gehad op marktplaats, en daar die grote gevonden, verder gewoon zo groot mogelijk geplaatst als de ruimte en de WAF toeliet.
En gelukkig heb ik een goede WAF als de prijs niet te hoog is, en dat de kleur dan wat afwijkt, maakt haar niet uit :-). Je ziet ze toch niet allemaal tegelijk. En k zou bij een ander ook niet weten wat voor convectoren radiatoren er aan de muur hangen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-09 06:41
@koevlaas2 Deze brochure is ons in de mik gesplitst door de installateur, als ik dat zo doorlees en het keuzemenu volg dan is een losse boiler binnen het optieprogramma altijd mogelijk. Dus Monoblock 9.0 E-S (7736701175) met HR300 boiler (7748000724) en 50 liter buffervat (7716161062).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Andre1973 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 12:10:
[...]

En k zou bij een ander ook niet weten wat voor convectoren radiatoren er aan de muur hangen.
Ik wel, is ongeveer het eerste waar ik naar kijk als ik ergens binnen kom. Heeft te maken met m'n beroep waarschijnlijk ;)
Dus de WAF op dat gebied is hier ook zeker de MAF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn

-LW WP

Duivelse Dilemma's
(Multi) split airco. Hiermee verwarm/koel je erg snel en zuinig. Ik wil volgend jaar dit gaan installeren. Je kan dan prima een wat koudere slaapkamer combineren met een warme studeerkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Laatst online: 16:32
Panasonic 6kw mono kan tot 5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aikink schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 13:31:
@koevlaas2 Deze brochure is ons in de mik gesplitst door de installateur, als ik dat zo doorlees en het keuzemenu volg dan is een losse boiler binnen het optieprogramma altijd mogelijk. Dus Monoblock 9.0 E-S (7736701175) met HR300 boiler (7748000724) en 50 liter buffervat (7716161062).
Ja, klopt ik zie het nu zelf ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickvanvalen
Knowbody schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 11:16:
[...]

Aha. Iemand met triple glas. Is dit in houten kozijnen geplaatst. Zo ja ik ben geïnteresseerd hoe dat is gedaan!
Wat wilt u weten?
Thermopane er uit, triple er in, dunnere glaslatten er op, klaar.

Nu moet ik wel zeggen dat het dikte verschil van oud naar nieuw 3,4 cm is!
Maar het past in de kozijnen.
De nieuwe ruiten zijn opgebouwd: 6-16-4-16-55/2.
De zwaarste ruit weegt 170 kg!
Is met vier man verplaatst, en in het kozijn gezet.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:49

Carboy54

Duurzaamheid coach

De eerste 2500 KWh stroom kost slechts € 0,05 i.p.v. 0,18 door de heffingskorting/vermindering energiebelasting. Dus voor het geschatte meerverbruik van een warmtepomp van ongeveer 2500 KWh en ervan uitgaande <in onze situatie> dat de huidige zonnepanelen het huishoudelijk verbruik dekt excl. het verbruik van de warmtepomp is het niet rendabel voor de warmtepomp extra panelen aan te schaffen. Het feest is dus nog onverwacht groter met een warmtepomp volgens mij Voor slechts een paar tientjes verwarm ik dus mijn nederige grote stulpje

Citaat rijksoverheid: https://www.rijksoverheid...astingen/energiebelasting

Belastingvermindering energiebelasting
Per elektriciteitsaansluiting geldt een belastingvermindering. Deze is € 308,54 (exclusief btw) in 2017. De gedachte achter de belastingvermindering is dat een deel van het energieverbruik wordt gezien als basisbehoefte. Daarover betaalt u geen energiebelasting. De Rijksoverheid stelt de hoogte van deze belastingvermindering jaarlijks vast.

Verrekening vermindering energiebelasting
De energieleverancier verrekent de belastingvermindering met de energierekening. Wie in een jaar minder energiebelasting betaalt dan het bedrag van de belastingvermindering, krijgt toch de volledige belastingvermindering. Dit geldt ook bij groene stroom. Verhuist u binnen de verbruiksperiode van een jaar? Dan wordt de belastingvermindering naar evenredigheid berekend.

[ Voor 45% gewijzigd door Carboy54 op 06-08-2017 23:22 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Carboy54 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 23:20:
De eerste 2500 KWh stroom kost slechts € 0,05 i.p.v. 0,18 door de heffingskorting/vermindering energiebelasting. Dus voor het geschatte meerverbruik van een warmtepomp van ongeveer 2500 KWh en ervan uitgaande <in onze situatie> dat de huidige zonnepanelen het huishoudelijk verbruik dekt excl. het verbruik van de warmtepomp is het niet rendabel voor de warmtepomp extra panelen aan te schaffen. Het feest is dus nog onverwacht groter met een warmtepomp volgens mij Voor slechts een paar tientjes verwarm ik dus mijn nederige grote stulpje

Per elektriciteitsaansluiting geldt een belastingvermindering. Deze is € 308,54 (exclusief btw) in 2017. De gedachte achter de belastingvermindering is dat een deel van het energieverbruik wordt gezien als basisbehoefte. Daarover betaalt u geen energiebelasting. De Rijksoverheid stelt de hoogte van deze belastingvermindering jaarlijks vast.

De energieleverancier verrekent de belastingvermindering met de energierekening. Wie in een jaar minder energiebelasting betaalt dan het bedrag van de belastingvermindering, krijgt toch de volledige belastingvermindering. Dit geldt ook bij groene stroom. Verhuist u binnen de verbruiksperiode van een jaar? Dan wordt de belastingvermindering naar evenredigheid berekend.
Dus omdat jij denkt dat stroom slechts 5 cent kost leg je geen panelen.
De verkoop waarde is 13 cent van stroom, misschien dat dat je ander inzicht geeft?
Mijn stroom en gas heb ik voor niks, water voor niks, en reeds drie maanden hypotheek worden door PV verdient. Dus ik moet toch nog wat extra leggen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Topicstarter
Carboy54 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 23:20:

Ehm, je krijgt ook als je minder gebruikt terug staat er toch?
Je betaald ongeveer 55 cent per dag voor een klein aansluiting (1x35 of 3x25) en je ontvangt per dag 1,03.
Daarmee krijg je als je niet verbruikt geld toe voor het hebben van een E aansluiting. (echt waar, leuk hé)
Wat je overhoud van de E-rekening word vaak verrekend met je gasrekening.

Elke kWh onder de 10.000 kWh/Y kost even veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Afgerond is de energiebelasting per Kwh 0.13 te verrekenen met de hefingskorting van 375 euro met vlgs mij alleen de stroom nota niet het gas? Mijn panelen zijn nu dekkend excl. Warmtepomp. Dus betaal ik afgerond de eerste 2500 Kwh 0.05 :-)

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Oxellaar De F gassen monteur is bij mijn Ecodan wezen meten, de druk was keurig 12.xxx Bar bij 18.8c temperatuur. Dit is natuurlijk een keurige druk voor de temp en volgens de monteur betekend dit dat er voldoende koudemiddel inzit, maar ik blijf mijn twijfels houden. Kunnen we bijvoorbeeld 50 gram bijvullen zonder dat de druk enorm gaat stijgen ?
R410A eruit halen en wegen is natuurlijk het beste.

Vanavond was de Ecodan alweer aan het herrie schoppen bij het maken van SWW, het valt mij op dat koelen helemaal geen herrie maakt, dan is ie opvallend stil.
Bij SWW maken wordt het alleen een herrie als vol vermogen aangesproken word, met minder vermogen een stuk stiller. Ik zal eens dat vermogens begrenzings kitje aansluiten en de boel op 75% laten draaien, kijken wat dit betekend.

[ Voor 16% gewijzigd door koevlaas2 op 06-08-2017 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Topicstarter
Carboy54 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 23:48:
Afgerond is de energiebelasting per Kwh 0.13 te verrekenen met de hefingskorting van 375 euro met vlgs mij alleen de stroom nota niet het gas? Mijn panelen zijn nu dekkend excl. Warmtepomp. Dus betaal ik afgerond de eerste 2500 Kwh 0.05 :-)
Fout helaas, gebruik je minder dan krijg je geld terug. Dus het kost ook wat je niet terug krijgt.
Maar dat zien de meeste mensen niet omdat de energie leverancier dat ontvangt en verrekend. En omdat de meeste daar ook gas betrekken komt dat allemaal samen op 1 rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Afgerond is de energiebelasting per Kwh 0.122 te verrekenen met de hefingskorting van 308 euro met vlgs mij alleen de stroom nota niet het gas? Mijn panelen zijn nu dekkend excl. Warmtepomp. Dus betaal ik afgerond de eerste 2500 Kwh 0.05 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andre met een warmtepomp gebruik je geen gas meer dus is mijn stelling toch juis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Topicstarter
Nee, ik heb ook geen gas meer en bijna geen E-verbruik, dus ik heb komend jaar een negatieve energierekening in Euro's, incl. aansluiting. Het is dus niet juist omdat je niet meerekend wat je terug zou krijgen als je 0 verbruik had.
Dus blijft elke kWh onder de 10.000 kWh even duur. Bekijk even goed een factuur en ga eens rekenen wat er uit zou komen bij een zeer laag verbruik. Ik zit bij Greenchoice, die factuur is redelijk transparant.

[ Voor 56% gewijzigd door Andre1973 op 07-08-2017 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Je krijgt toch geen negatieve bedragen terug van het E bedrijf?? Mijn vaste kosten zijn 6 euro per jaar ! Dus dat maakt niet het verschil Andre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Topicstarter
Carboy54 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 00:00:
Je krijgt toch geen negatieve bedragen terug van het E bedrijf?? Mijn vaste kosten zijn 6 euro per jaar ! Dus dat maakt niet het verschil Andre
Wel dus, de rekening word negatief, en dat krijg ik dus terug. Ik sta ook op E6,00 per maand, lager mag schijnbaar niet.
Die E1,03 pe dag is iets dat jij krijgt van de overheid, maar dat word uitgevoerd door de maatschappij die de E- levert, bij sommige klanten komt anders helemaal niet goed.
Ik ga op 08-08 mijn jaarrekening laten opmaken (dan is het precies 1 jaar), dan heb ik naar verwachting een verbruik van 230 kWh van afgelopen jaar. (en ik heb meer opgewekt in hoog dan gebruikt, betaal dus uiteindelijk nog iets minder).
Mijn uitbreiding van de zonnepanelen heb ik pas 27 november 2016 gedaan, dus ik verwacht wel dat die die 230 kWh volgend jaar er extra bij gaan leveren in die periode t.o.v. wat er lag (2040 Wp SF met SE HD, t.o.v. 1230 Wp. kristallijn op 2x Soladin 600).
Dan zou het volgend jaar wel redelijk op 0 moeten uitkomen. behalve als ik een mooi setje voor de Noord kant tegenkom.
Ik zal kijken of ik m dan hier kan posten, met wat gekras hier en daar.

[ Voor 63% gewijzigd door Andre1973 op 07-08-2017 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andre er staat duidelijk dat het verrekend wordt en het lijkt mij sterk dat ze dan die 375 minus vastrecht 6.00 terug gaan storten bij een theoretisch verbruik gas en elektra van 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Topicstarter
Carboy54 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 00:10:
Andre er staat duidelijk dat het verrekend wordt en het lijkt mij sterk dat ze dan die 375 minus vastrecht 6.00 terug gaan storten bij een theoretisch verbruik gas en elektra van 0
Wedde om een tientje? })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Carboy54 Het terugbetalen gebeurd gewoon, zij zijn in dit geval uitvoerder van een belasting maatregel. Zou mooie boel zijn als de Energieleveranciers belasting teruggaves van zijn klanten in de zak zou houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Carboy54 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 23:48:
Heffingskorting krijg je altijd. Dus gewoon PV erbij leggen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 23:52:
@Oxellaar De F gassen monteur is bij mijn Ecodan wezen meten, de druk was keurig 12.xxx Bar bij 18.8c temperatuur. Dit is natuurlijk een keurige druk voor de temp en volgens de monteur betekend dit dat er voldoende koudemiddel inzit, maar ik blijf mijn twijfels houden. Kunnen we bijvoorbeeld 50 gram bijvullen zonder dat de druk enorm gaat stijgen ?
R410A eruit halen en wegen is natuurlijk het beste.

Vanavond was de Ecodan alweer aan het herrie schoppen bij het maken van SWW, het valt mij op dat koelen helemaal geen herrie maakt, dan is ie opvallend stil.
Bij SWW maken wordt het alleen een herrie als vol vermogen aangesproken word, met minder vermogen een stuk stiller. Ik zal eens dat vermogens begrenzings kitje aansluiten en de boel op 75% laten draaien, kijken wat dit betekend.
Die druk komt overeen met de temperatuur. Alleen was dat in koel, of verwarmen? 12 bar lage druk bij koelen is nogal hoog. Draaide hij vol vermogen, alles maximaal vragend en dan na een minuut of 10 gemeten?
De koudemiddel stroom moet namelijk een beetje stabiliseren, de temp en druk moet stabiel blijven.
Ondervulling komt pas aan het licht bij maximale vraag.
Om het heel zeker te weten moet je eigenlijk ook weten hoeveel stappen het expansieventiel open staat.
Het ventiel moet verder dicht lopen en niet bijna volledig open.

Zomaar bijvullen zou ik niet snel doen, is altijd link, zeker zonder laptop aangekoppeld. Je ziet namelijk dan ook wat je expansieventiel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Carboy54 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 00:10:
Verwar je Greenchoice niet met Essent/Energiedirect die daarvoor vorige maand voor op de vingers zijn getikt?
Wegens het vergeten van vermindering energiebelasting, voor een groep nul op de meter en neggie's (kleine netto teruglevering), voor de energie rekening

Greenchoice staat overigens nog 2-3 jaar onder gerechtelijk toezicht vanwege Dagobert Duck en Boris Boef duo uit 2012, die te hoge termijn bedragen enkel terug stortte als klant er expliciet omvroegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 00:27:
[...]

Die druk komt overeen met de temperatuur. Alleen was dat in koel, of verwarmen? 12 bar lage druk bij koelen is nogal hoog. Draaide hij vol vermogen, alles maximaal vragend en dan na een minuut of 10 gemeten?
De koudemiddel stroom moet namelijk een beetje stabiliseren, de temp en druk moet stabiel blijven.
Ondervulling komt pas aan het licht bij maximale vraag.
Om het heel zeker te weten moet je eigenlijk ook weten hoeveel stappen het expansieventiel open staat.
Het ventiel moet verder dicht lopen en niet bijna volledig open.

Zomaar bijvullen zou ik niet snel doen, is altijd link, zeker zonder laptop aangekoppeld. Je ziet namelijk dan ook wat je expansieventiel doet.
12 bar is de druk als de wp standby staat, we hebben gekoelt en dan zakt de druk naar 7 bar.
Verwarmen hebben we niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 08:13:
[...]

12 bar is de druk als de wp standby staat, we hebben gekoelt en dan zakt de druk naar 7 bar.
Verwarmen hebben we niet getest.
Druk meten in stilstand heb je echt niets aan. Als hij nagenoeg leeg zou zijn meet je ook die 12 bar.
Het enige wat je dan controleert is of er geen "vreemde" gassen in het systeem zitten. Dan krijg je een afwijkende druk bij de heersende temperatuur. Bijvoorbeeld 12bar bij 14C dan is er een vreemd gas aanwezig, bijvoorbeeld stikstof of zuurstof.

Maar 7 bar is wel netjes, maar een tikkie laag. Was het geen 7.5? En wat deed de zuiggas temperatuur op dat moment?
Die temperatuur hoort bij je lage druk.

[ Voor 19% gewijzigd door Oxellaar op 07-08-2017 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 08:41:
[...]

Druk meten in stilstand heb je echt niets aan. Als hij nagenoeg leeg zou zijn meet je ook die 12 bar.
Het enige wat je dan controleert is of er geen "vreemde" gassen in het systeem zitten. Dan krijg je een afwijkende druk bij de heersende temperatuur. Bijvoorbeeld 12bar bij 14C dan is er een vreemd gas aanwezig, bijvoorbeeld stikstof of zuurstof.

Maar 7 bar is wel netjes, maar een tikkie laag. Was het geen 7.5? En wat deed de zuiggas temperatuur op dat moment?
Die temperatuur hoort bij je lage druk.
7,achter de komma weet ik het niet meer. Maar 7,5 oid dat klopt volgens mij wel.
Dan blijft voor de huis tuin en keuken f gassen monteur alleen het wegen van het koudemiddel over denk ik, laptop aansluiten krijg ik misschien wel voor elkaar maar dan ontbreekt de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@koevlaas2 Klopt, afpompen en wegen is het beste.
Voor het uitlezen heb je een converter nodig, rs485 naar USB oid... Is niet een normale converter, maar een flink metalen kastje met flinke print.
Converter en software met key kost ongeveer €450 ex btw........
Of nagenoeg gratis als je officieel dealer bent.

[ Voor 14% gewijzigd door Oxellaar op 07-08-2017 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:53:
@koevlaas2 Klopt, afpompen en wegen is het beste.
Voor het uitlezen heb je een converter nodig, rs485 naar USB oid... Is niet een normale converter, maar een flink metalen kastje met flinke print.
Converter en software met key kost ongeveer €450 ex btw........
Of nagenoeg gratis als je officieel dealer bent.
En na het afpompen (in een schoon vat) sluit je de afpompunit andersom aan (of zet deze in reverse) en pompt het koelmiddel weer terug in de buitenunit ? Moet je dan nog olie toevoegen (polyether) of blijft de olie in het systeem en/of je pompt dit ook weer terug.

Wat ik overigens niet snap aan dit soort werkzaamheden is dat men niet meters of slangen vacuum trekt voordat deze aangesloten worden, raakt je systeem zo niet vervuilt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@koevlaas2 Je pompt af in een schone, vacuüm getrokken, recycle fles. De afpompuinit trekt het systeem ook in een flinke onderdruk, die onderdruk gebruik je om het systeem weer te vullen zonder afpompuinit. Met afpompuinit ertussen is het juiste vulgewicht lastig te bepalen.
Het laatste beetje laat je de compressor zelf doen, je start gewoon op in koelbedrijf.
Als druk in system en fles gelijk is, zet je de vloeistof kraan op het buitendeel dicht, dan zakt de druk aan de lagedruk nog verder en zuig je de fles helemaal leeg.
Bij 1 bar lagedruk sluit je de kraan naar de fles en zet je de vloeistof kraan van buitendeel weer open.

Je weegt je recycle fles en vult eventueel het tekort met nieuwe 410a aan. Olie hoef je niet bij te vullen, zit ruim voldoende in om een aantal keren te kunnen afpompen en koudemiddel vervangen.

Meterset moet zeker schoon zijn, officieel in vacuüm. Maar vacuüm gaat vrij snel verloren, ik laat mijn set altijd onder 2 a 3 bar met koudemiddel staan.
Zo niet, dan eerst vacumeren en dan pas aansluiten.
Anders krijg je lucht (niet condenseerbare gassen) in het systeem. Dat geeft veel te hoge persgas temperaturen, door veel hogere drukken en geen koeling aan de compressor.

Ik zie veel monteurs erg slecht omgaan met het "schoon werken"
Vaak uit onwetendheid, eigenlijk is dat nog het ergste. Ik kreeg les van een oud marine techneut, die was daar enorm scherp op. Continu herhalen waarom het belangrijk was, toen vervelend, nu geweldig blij om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 15:36:
@koevlaas2 Je pompt af in een schone, vacuüm getrokken, recycle fles. De afpompuinit trekt het systeem ook in een flinke onderdruk, die onderdruk gebruik je om het systeem weer te vullen zonder afpompuinit. Met afpompuinit ertussen is het juiste vulgewicht lastig te bepalen.
Het laatste beetje laat je de compressor zelf doen, je start gewoon op in koelbedrijf.
Als druk in system en fles gelijk is, zet je de vloeistof kraan op het buitendeel dicht, dan zakt de druk aan de lagedruk nog verder en zuig je de fles helemaal leeg.
Bij 1 bar lagedruk sluit je de kraan naar de fles en zet je de vloeistof kraan van buitendeel weer open.

Je weegt je recycle fles en vult eventueel het tekort met nieuwe 410a aan. Olie hoef je niet bij te vullen, zit ruim voldoende in om een aantal keren te kunnen afpompen en koudemiddel vervangen.

Meterset moet zeker schoon zijn, officieel in vacuüm. Maar vacuüm gaat vrij snel verloren, ik laat mijn set altijd onder 2 a 3 bar met koudemiddel staan.
Zo niet, dan eerst vacumeren en dan pas aansluiten.
Anders krijg je lucht (niet condenseerbare gassen) in het systeem. Dat geeft veel te hoge persgas temperaturen, door veel hogere drukken en geen koeling aan de compressor.

Ik zie veel monteurs erg slecht omgaan met het "schoon werken"
Vaak uit onwetendheid, eigenlijk is dat nog het ergste. Ik kreeg les van een oud marine techneut, die was daar enorm scherp op. Continu herhalen waarom het belangrijk was, toen vervelend, nu geweldig blij om.
Hoge persgas temperatuur maakt mijn koude retour van de vloerverdeler wel soldaat, maar het is over het algemeen slecht voor je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@koevlaas2 De voelbare warmte moet je het niet van hebben. Die komt grotendeels uit het stopcontact, niet uit de buitenlucht.

Maar voor je helemaal gaat afpompen.... Wacht je stek af en koop daarna een meterset en goeie thermometer. Dan kun je het zelf controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
+ een vat, r410a fles en een afpomppomp

Ik vind een fluke 550 wel mooi @Oxellaar

[ Voor 37% gewijzigd door koevlaas2 op 07-08-2017 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dat kan, maar met een meterset en thermometer kun je alvast de oververhitting meten. Als die goed is, dan is afpompen niet nodig.

Je zult de oververhitting eindeloos veel moeten meten tijdens de praktijk training, dus dat gaat wel lukken.

Die Fluke ziet er goed uit. Zelf heb ik alles van Yellow Jacket, ook fijn spul.

[ Voor 14% gewijzigd door Oxellaar op 07-08-2017 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:11:
Dat kan, maar met een meterset en thermometer kun je alvast de oververhitting meten. Als die goed is, dan is afpompen niet nodig.

Je zult de oververhitting eindeloos veel moeten meten tijdens de praktijk training, dus dat gaat wel lukken.

Die Fluke ziet er goed uit. Zelf heb ik alles van Yello Jacket, ook fijn spul.
Dank je voor alle info 😎
De fluke beschikt over temperatuursensoren dus dat komt goed uit.
Ik heb online een trompset icm flare maken gezien, ook van yello jacket, leek wel goed spul idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
Ik heb mijn Zubadan 11,2KW drie fasen nu een winter draaiende gehad, maar ik vind het rendement toch wel tegen vallen.
Een COP waarde van rond de 2,75 voor verwarming op 33 graden en COP van 2 voor warmwater van 55 graden.
Nu in deze zomermaanden haal ik voor warmwater van 55 graden een COP van 2,6.
Als ik het hierboven lees dan zou het kunnen zijn dat er bij installatie niet schoon Is gewerkt.
Ik heb een leidinglengte van ongeveer 15 meter. Er is 200 gram gas bijgevult tijdens installatie.
Ik wil binnenkort nog even meten of ik veel warmteverlies heb over deze leidingen.

Maar zijn er nog andere zaken die ik na kan zien?

Pagina: 1 ... 89 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)