Erg interessant topic dit, welke ik al enkele maanden volg.
Nu ik sinds juli 2016 mijn zonnepanelen heb liggen en de opbrengt per jaar ongeveer weet, ben ik aan het kijken wat ik met ons overschot van 1500kWh ga doen. Ook wil ik het CO2 verbruik verder verlagen.
Als eerste komt dan een warmtepomp in me op.
Nu is mijn vraag, is het zinvol op hier op door te gaan en de stappen te gaan zetten?
Type huis: nieuwbouw 2014, 2 onder 1 kap. EPC 0,6. Vloeroppervlak 180m2 waarvan 70m2 begane grond, 580m3 inhoud.
Huis is opgebouwd uit prefab betonwanden. De wanden zijn 10cm dik blauw beton. Vloer bestaat uit kanaalplaten met daar bovenop cement dekvloer.
Technisch:
Intergas 24/28 HR CV. Minimum vermogen 8kW (ketel pendelt daarom redelijk vaak).
Overal Quinn Sensa radiatoren, geschikt voor LVT. Opgesteld vermogen benedenverdieping: 4000W. Inclusief aangebouwde berging: 4800W. Bovenverdieping nog niet berekend (Radiatoren staan daar meestal dicht m.u.v. de badkamer).
Douche WTW
Ventilatie WTW Stork 930 met standenschakelaar
Zonnepanelen op west: 5100Wp met 4200kWh opbrengst per jaar
pieter87 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
Warmteverliesberekening niet aanwezig
Aansluiting: 3x25A
Woonsituatie:
Tweeverdieners waarvan 1-2 dagen per week thuiswerken. Als we thuis zijn staat de thermostaat over het algemeen op 22 graden.
Verbruik:
1-11-2015 tot 31-10-2016: 780m3 voor verwarming
Prognose voor 1-11-2016 tot 31-10-2017: 900m3 voor verwarming (wat constanter en warmer gestookt en een koude januari)
Topverbruik was afgelopen januari: 190m3 voor verwarming. Waarvan op de koudste dagen van -10 (Twente) bij redelijke continueverwarming zo’n 8m3 per dag. (Topdag lag op 15m3 maar dat was na 4 dagen weinig gestookt te hebben).
2700kWh huidig stroomverbruik. Waardoor dus 1500kWh overcapaciteit.
Mag ik voor de berekening van de capaciteit van de warmtepomp uitgaan van het historisch gasverbruik op de koudste dagen van januari? Is dit een goed uitgangspunt?
Als ik dan 8m3 pak en hier kWh van maak, kom ik op 8*8=64kWh. 64/24uur=2,66kW continue stoken.
Zal hiervoor een warmtepomp met een vermogen van 5kW afdoende zijn?
Waar ik mee zit is het afgiftesysteem, de radiatoren met maar 4800W vermogen bij 75/65/20.
Ik ben van plan enkele radiatoren te vervangen voor grotere exemplaren. Het totaalvermogen kan ik daarmee op 8000W brengen voor de benedenverdieping.
Als ik met de warmtepomp wil gaan verwarmen zal de aanvoertemperatuur van 75gr naar beneden moeten. Wat zijn hiervoor realistische temperaturen? Als ik de omrekentabel van Radson erbij pak en een aanvoer van 45/40/22 pak moet ik rekenen met een factor 3,19 minder vermogen bij de radiatoren.
8000/3,19=2500W afgifte vermogen. Net geen 2,66kW die ik op koude dagen nodig ben. Kan ik dan bijvoorbeeld met het backup element bijstoken zodat ik op 50gr stook? Dan kom ik op een omrekening van 8000/2,40=3333W afgiftevermogen. voor die paar dagen in het jaar dat het -10 is maakt me de COP niet zoveel uit.
Is dit een realistische benadering of gaat het er veel te strak langs? Voor de niet--10gr dagen maak ik me niet zo’n zorgen.
Indien dit geen haalbare kaart is, kunnen we ook nog besluiten om vloerverwarming te laten infrezen. Hiervoor zou echter wel de zwevende multiplex parketvloer er in z’n geheel uit moeten. Dit heeft niet mijn voorkeur op dit moment.
Als ik het via de andere benadering doe, namelijk de vollasturen van
1650u per jaar kom ik op een vermogen uit van:
900m3*8=7.200kWh warmtevraag. 7.200kWh/1650uur=4,36kW.
Ik zit te denken aan een Mitsubishi Ecodan 5kW of 7,5kW met daarbij een
buffervat van zo’n 300 liter (om pendelen zoveel mogelijk te voorkomen en om eventueel warmte op voorraad te maken). SWW denk ik er over om een elektrische boiler op de kop te tikken via Marktplaats (i.vm. te hoge kosten voor SWW warmtepomp warmwatervat op dit moment). Eventueel later te vervangen door een SWW warmwatervat op de warmtepomp. Een doorstroomverwarmer heeft niet mijn voorkeur omdat we dan erg hoge piekbelastingen gaan krijgen. Dat lijkt me voor in de toekomst niet handig met nog meer grootverbruikers (EV) en kan ik met de boiler beter mijn eigen PV verbruik sturen. Per douchebeurt van 15min zijn we zo’n 0,175m3 gas kwijt. Dat is zo’n 1,4kWh.
De Intergas CV ketel wil ik verwijderen. Het geheel moet op zolder komen te staan waar nu de Intergas hangt. Hier is plek zat. Aanleg van extra elektrogroepen is ook geen enkel probleem. Maximale belasting van de kanaalplaatvloer wil ik nog opvragen bij de aannemer.
De vragen op een rij:
Kan ik het vermogen van de warmtepomp berekenen aan de hand van het gasverbruik of is dat not done?
Welk vermogen warmtepomp raden jullie mij aan?
Gaat het afgiftesysteem van radiatoren (8000W 75/65/20) toereikend zijn of ontkom ik bijna niet aan vloerverwarming?
Is het boilervat van 300L goed qua formaat?