Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 106 Laatste
Acties:
  • 351.821 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 15:35:
[...]

Is er hier iemand die in de winter constant verwarmt, ja @Verwijderd dacht ik. Het verbruik loopt dan wel hard op.
Moet dan wel WAR zijn want voor je het weet is het +25c in je woonkamer als het buiten een keer +15c is in december.
Het is naar mijn mening een illusie om te veronderstellen 'dat het dan wel hard op loopt'. 'Vroeger' stookte ik 'zoals bijna elke Nederlander' dat doet, met nachtverlaging, levert zoals mijn ervaring leerde zo goed als niets op en met vv sowieso naar mijn idee geen optie, of je moet wel heel erg weinig warmteverlies hebben.
Uiteraard WAR, mits goed afgesteld varieert je binnenT, althans bij mij, niet meer dan 0.3-0.5C. KISS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
koevlaas2 schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 15:28:
Vanmiddag kans gezien een foto te maken van de buitenunit die op ik schat slechts 5 cm van de muur zit.

[afbeelding]
Ziet die unit ergens in het zicht?

naar aanleidingen van de verhalen hier heb ik contact mijn gemeente gehad. Alles moet aangevraagd worden op het moment dat het 'bouwwerk/unit' groter is dan 2 m2 of hoger dan één meter. Gelukkig is een pana monobloc dat niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
thefox154 schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 17:10:
[...]

Ziet die unit ergens in het zicht?

naar aanleidingen van de verhalen hier heb ik contact mijn gemeente gehad. Alles moet aangevraagd worden op het moment dat het 'bouwwerk/unit' groter is dan 2 m2 of hoger dan één meter. Gelukkig is een pana monobloc dat niet :+
Sterker nog, de unit hangt aan de zijgevel van een kerk, maar wel achter een heg. Als je de link bekijkt zie je achter de fietsborden de hoek waar de unit hangt.
https://www.google.nl/map...PqDgSw!2e0!7i13312!8i6656

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:47

BTS

Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:09:
[...]

Het is naar mijn mening een illusie om te veronderstellen 'dat het dan wel hard op loopt'. 'Vroeger' stookte ik 'zoals bijna elke Nederlander' dat doet, met nachtverlaging, levert zoals mijn ervaring leerde zo goed als niets op en met vv sowieso naar mijn idee geen optie, of je moet wel heel erg weinig warmteverlies hebben.
Uiteraard WAR, mits goed afgesteld varieert je binnenT, althans bij mij, niet meer dan 0.3-0.5C. KISS
Wat ik in de zomer doe is de toevoer op 0, pomp op stand 1 voor circulatie. dat betekend vanaf medio mei tot september geen warmte meer, wat ik zeker niet mis. Dan komt er naarmate het kouder wordt steeds wat meer warmtetoevoer en de pomp gaat naar stand 2. Is dit met een warmtepomp vergelijkbaar?

Met een 2zone regeling zou het er op neer komen dat de temperatuur die de verdeler al vanaf de WP krijgt een bepaalde graad kan hebben (stel 35C). Daarmee zou je dus constant op een lage temperatuur je vloer verwarmen zonder constant hoeven te corrigeren. De andere zone voor de badkamer (zitten dan wel alle radiatoren boven op aangesloten maar worden niet gebruikt.) zal ik dan anders moeten gebruiken.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@BTS Ik kan me niet helemaal/helemaal niet voorstellen met wat je bereikt of hoopt te bereiken met:
A.de toevoer op 0, pomp op stand 1 voor circulatie.
B.naarmate het kouder wordt steeds wat meer warmtetoevoer en de pomp gaat naar stand 2. Je bedoelt de pomp voor je vloerverwarming of de pomp v.d. CV-ketel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Zit er een verschil tussen de NL en de F versie van de panasonic monoblocs?

Bij de WH-MDC09G3E5 schrijft Confor Market klasse A pomp en een COP van 5,2.

In de NL brochure staat een COP van 4,15 en juist bij onder andere dit model staat de A label vermelding ook niet.
Maakt Confor Market het iets te mooi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@thefox154 Zonder over dit specifieke geval iets te beweren, in de bij een Panasonic geleverde documentatie staat dat de door jou genoemde WP in warmere gebieden 7/7, in gemiddelde gebieden 6/7 en in koudere 5/4 presteert. Dit zijn de kW waardes voor het verwarmen naar 35/55C. F zou wat dat betreft iets anders kunnen zijn dan NL. De WP presteert afhankelijk van de omgevingstemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:47

BTS

Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 19:03:
@BTS Ik kan me niet helemaal/helemaal niet voorstellen met wat je bereikt of hoopt te bereiken met:
A.de toevoer op 0, pomp op stand 1 voor circulatie.
B.naarmate het kouder wordt steeds wat meer warmtetoevoer en de pomp gaat naar stand 2. Je bedoelt de pomp voor je vloerverwarming of de pomp v.d. CV-ketel ?
A, toevoer op 0 is dus geen warmte in de vloer pompen, dat is wat ik nu dus doe in de huidige situatie, als ik de toevoer van de verdeler ook maar iets open zal zetten zal die warm water in de verdeler toelaten. Dit is nu absoluut niet nodig ivm het zomerse weer en prima isolatie van het huis. De pomp op 1 is zorgen voor circulatie maar op de laagste stand voor een laag verbruik van elektra.

B, Ik heb stadsverwarming dus ik zal altijd de pomp van de vloerverwarming bedoelen, excuus als dit niet duidelijk was. Hiermee bedoel ik dus dat ik, naarmate het kouder wordt meer warmte verlang, totdat ik op een punt aankom dat meer warmtetoevoer niet meer comfort biedt (lees: dan wordt het snikheet in huis en aan de voeten.)

Wat ik uiteindelijk probeer te bereiken is zo min mogelijk te verwarmen en toch zo comfortabel mogelijk te leven in huis.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 20:11:
@thefox154 Zonder over dit specifieke geval iets te beweren, in de bij een Panasonic geleverde documentatie staat dat de door jou genoemde WP in warmere gebieden 7/7, in gemiddelde gebieden 6/7 en in koudere 5/4 presteert. Dit zijn de kW waardes voor het verwarmen naar 35/55C. F zou wat dat betreft iets anders kunnen zijn dan NL. De WP presteert afhankelijk van de omgevingstemperatuur.
Allert.. Had ik natuurlijk even niet bij stil gestaan.
Waar haal jij de getallen vandaan?

Ik heb hier de NL en F brochure.
beide zeggen bij WH-MDC09G3E5
COP 7 / 35 = 4,1
COP -7 / 35 = 2,12

Kijk ik bij de 5kw versie :
COP 7 / 35 = 5,23
COP -7 / 35 = 3,18

Toch een behoorlijk verschil... Of begin ik mezelf nu echt blind te staren op cijfertjes }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
thefox154 schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 20:22:
[...]

Allert.. Had ik natuurlijk even niet bij stil gestaan.
Waar haal jij de getallen vandaan?

Ik heb hier de NL en F brochure.
beide zeggen bij WH-MDC09G3E5
COP 7 / 35 = 4,1
COP -7 / 35 = 2,12

Kijk ik bij de 5kw versie :
COP 7 / 35 = 5,23
COP -7 / 35 = 3,18

Toch een behoorlijk verschil... Of begin ik mezelf nu echt blind te staren op cijfertjes }:O
Een COP van 4.1 bij +7/35 is erg slecht voor een monoblock, kloppen deze cijfers wel ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@BTS Stadsverwarming, dat is een andere wereld dan ik gewend ben, maar nu snap ik 'm. SV stuurt onafhankelijk van het seizoen heet water door het circuit en door afsluiten/openen bepaal je de mate van verwarmen.
Dat gaat met een WP anders. Het principe werkt het alsvolgt, bij een buitenT van 18C begint in mijn woning de behoefte om te verwarmen. Proefondervindelijk, in de eerste paar weken uit te vogelen, heb ik vastgesteld dat bij een buitenT van 10C ik de WP water moet laten verwarmen tot bijv. 30C om het in de huiskamer 21C te krijgen. Verder heb ik vastgesteld dat bij een buitenT van 2C de WP water moet verwarmen tot 32C.
Deze waardes, de stooklijn, kun je in je WP 'programeren'. Er onstaat voor deze woning dus een relatie tussen buitenT en Ta=de temperatuur welke de WP moet leveren. Elke graad lagere buitenT resulteert in 0.25C hogere watertemperatuur. Dit is een voorbeeld, voor een denkbeeldige woning. Veel voorkomende variaties zijn 0.3-0.4C per graad variatie in buitenT.
De waardes zijn afhankelijk van je wonig, wel/niet goed geisoleerd, en de capaciteit, oppervlak/hoeveelheid leidingen, die in je vloerverwarming gebruikt is.
In principe hoe beter geisoleerd en hoe meer leidiingen geinstalleerd hoe lager de temperatuur welke de WP hoeft te maken en des te efficienter de WP zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
koevlaas2 schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 20:24:
[...]

Een COP van 4.1 bij +7/35 is erg slecht voor een monoblock, kloppen deze cijfers wel ?
Hier de F en NL brochure. Deze zijn gelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Zu6ckTXAn1Bo6KpZWqEKH1wb/full.jpg
Dus ik ben bang dat de 9kw versie er niet zo best uit lijkt te komen :-(

[ Voor 10% gewijzigd door thefox154 op 28-07-2017 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wonderschone machientjes zijn het toch die 5kWers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 20:48:
Wonderschone machientjes zijn het toch die 5kWers.
@thefox154 Zet 2 5 KW modellen in serie/parallel.

Koevlaas2 is niet aansprakelijk voor eventuele echtscheiding(en).

[ Voor 13% gewijzigd door koevlaas2 op 28-07-2017 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:17
koevlaas2 schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 20:24:
[...]
Het wonderbaarlijk ook voor 6kW aan die getallen is, dat de DCOP ruim beter zijn incl alle hulpenergie tot wel 20-25% waarbij de max dag temperatuur net 7C aan tipt of zelf niet eens.

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 28-07-2017 21:01 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@koevlaas2 @thefox154 waar kan ik over die parallel/serieel 2.5kWers plannen iets lezen ? Ben heel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:36
koevlaas2 schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 15:28:
Vanmiddag kans gezien een foto te maken van de buitenunit die op ik schat slechts 5 cm van de muur zit.

[afbeelding]
Dank. Dan moet de fan harder werken lijkt me.

En als dat mee valt dan denk ik dat er wat extra reflectie is vd muur en daardoor meer geluid.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 21:01:
@koevlaas2 @thefox154 waar kan ik over die parallel/serieel 2.5kWers plannen iets lezen ? Ben heel benieuwd.
2x 5 KW parallel/serieel, niet 2.5 KW modellen parallel/serieel.
Als je genoeg flow over je systeem kan genereren voor beide machines parallel dan kan dit, if not then in serie.

Plannen/tekeningen zijn er niet, is een hersenspinsel van mij.

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 28-07-2017 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Knowbody schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 21:03:
[...]

Dank. Dan moet de fan harder werken lijkt me.

En als dat mee valt dan denk ik dat er wat extra reflectie is vd muur en daardoor meer geluid.
Volgens mij is het een Fujitsu, erg stil allemaal maar bij meer lawaai modellen neemt het geluid ook toe.
Hou je stofzuigermond maar eens dichtbij de muur, krijg je ook luchtstroming geluiden van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 21:04:
[...]

Als je genoeg flow over je systeem kan genereren voor beide machines parallel dan kan dit, if not then in serie.
Of de groepen over de 2 WPen verdelen kan ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 21:06:
[...]

Of de groepen over de 2 WPen verdelen kan ook nog.
Klopt, kan je ook mooi op verschillende temperaturen werken, echter dan heb je wel 2 WP's draaien. Laat je de boel in een zone zitten dan kan je de 2e WP aanschakelen wanneer nodig dit scheelt wel wat stroom.

2x WP op een buffervat net zoals bij bivalent met cv ketel kan ook.

[ Voor 31% gewijzigd door koevlaas2 op 28-07-2017 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Ik zie dat er veel met LW warmtepompen gewerkt wordt icm vloerverwarming (of wandverwarming). Voor huizen die alleen maar LTV radiatoren hebben is het daarbij handig/verstandig om daar ook een buffervat in de installatie te plaatsen? Zo ja, moet er dan ook een pomp geplaatst worden die het bufferwater naar de radiatoren pompt?

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Lurge schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 21:31:
Ik zie dat er veel met LW warmtepompen gewerkt wordt icm vloerverwarming (of wandverwarming). Voor huizen die alleen maar LTV radiatoren hebben is het daarbij handig/verstandig om daar ook een buffervat in de installatie te plaatsen? Zo ja, moet er dan ook een pomp geplaatst worden die het bufferwater naar de radiatoren pompt?
Je buffer plaats je in serie in de retour, heeft zo geen eigen pomp nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb hem parallel staan en wel een aparte pomp. >:)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 21:35:
Ik heb hem parallel staan en wel een aparte pomp. >:)
Parallel kan ook zonder pomp.
Parallel kan je wel mooi de buffer regelen, door te knijpen of niet te knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb hem zo:
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/warmtepomp_buffer_voorbeeld_c_de_juiste_manier.jpg

Dan is een extra pomp toch onvermijdelijk?
Weerstand van het vat is lager, dan al mijn kleine slangetjes.

(maar ik wilde geen buffervat discussie aanslingeren :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:09:
[...]

Energetisch gezien klopt dit niet volgens mij. Hoe groter de dT tussen binnen en buiten, hoe groter het verlies.
Als je 5kWh verloren hebt, hoef je nooit meer dan die 5kWh terug te stoken om het verlies weer te compenseren. Als je huis afkoelt, dan neemt het verlies steeds verder af. Continu op een hogere temperatuur houden geeft een groter verlies, dat kan niet anders.
Alleen hoeveel het verschil in verbruik is, dat is per woning verschillend.

Verder ben ik het met je eens dat nachtverlaging niet "hoort" bij vloerverwarming

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 21:43:
Ik heb hem zo:
[afbeelding]

Dan is een extra pomp toch onvermijdelijk?
Weerstand van het vat is lager, dan al mijn kleine slangetjes.

(maar ik wilde geen buffervat discussie aanslingeren :P )
Als je je buffervat zou kunnen knijpen hoeft het niet, maar zoals jij het hebt zitten is dit een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
koevlaas2 schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 21:04:
[...]

Plannen/tekeningen zijn er niet, is een hersenspinsel van mij.
Ik heb 1 mooi plekje van 1,5 meter breed waar hij kan.. Wat een desillusie dit ik dacht alles op een rijtje te hebben :+

Van vooraf aan beginnen.... Ik zie dat Hitachi een mooi COP van 5 heeft op de 7kw modellen.
Maar ja 67-69db.... :X
LG heeft op het monobloc van 9kw ook een COP van 4.1 dus hier kan ook een streep door.

Wordt weer een mooie speurtocht ik ga maar eens opzoek warmtepomp van liefst 9kw, die betaalbaar is en dan ook nog een mooie COP heeft.. (of toch een andere plek zoeken voor twee warmtepompen maar dat is me laatste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
thefox154 schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 21:56:
[...]

Ik heb 1 mooi plekje van 1,5 meter breed waar hij kan.. Wat een desillusie dit ik dacht alles op een rijtje te hebben :+

Van vooraf aan beginnen.... Ik zie dat Hitachi een mooi COP van 5 heeft op de 7kw modellen.
Maar ja 67-69db.... :X
LG heeft op het monobloc van 9kw ook een COP van 4.1 dus hier kan ook een streep door.

Wordt weer een mooie speurtocht ik ga maar eens opzoek warmtepomp van liefst 9kw, die betaalbaar is en dan ook nog een mooie COP heeft.. (of toch een andere plek zoeken voor twee warmtepompen maar dat is me laatste optie.
Waarom niet een split Zubadan, 10 KW ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

koevlaas2 schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 21:33:
[...]

Je buffer plaats je in serie in de retour, heeft zo geen eigen pomp nodig.
Dus de inlaat van de buffer zit op de retour van de radiatoren en de uitgang van de buffer gaat naar de WP? Heeft de buffer dan nog wel het 'anti-pendel' effect?

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Lurge schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 21:59:
[...]

Dus de inlaat van de buffer zit op de retour van de radiatoren en de uitgang van de buffer gaat naar de WP? Heeft de buffer dan nog wel het 'anti-pendel' effect?
Het anti pendel effect is net zo groot als deze parallel aan je radiatoren zit.
Is de boel verzadigd dan dempt de buffer je pendelfrequentie, maar pendelen kan vroeg of laat toch plaatsvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox154
koevlaas2 schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 21:58:
[...]

Waarom niet een split Zubadan, 10 KW ?
Je mag nooit meer raden wat er op dit moment op mijn schermen openstaat, alleen dan de 8kw versie,PUHZ-SHW80VHA, verlies geloof ik wel de koelfunctie dan. Even inlezen.

[ Voor 8% gewijzigd door thefox154 op 28-07-2017 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
thefox154 schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 22:04:
[...]

Je mag nooit meer raden wat er op dit moment op mijn schermen openstaat, alleen dan de 8kw versie,PUHZ-SHW80VHA, verlies geloof ik wel de koelfunctie dan. Even inlezen.
Er zijn verschillende modellen, met en zonder koelfunctie.
De hele dure alles in 1 apparaten kunnen zelfs hun boiler koelen zodat je 200 L koude limonade kan maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
koevlaas2 schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 22:01:
[...]

Het anti pendel effect is net zo groot als deze parallel aan je radiatoren zit.
Is de boel verzadigd dan dempt de buffer je pendelfrequentie, maar pendelen kan vroeg of laat toch plaatsvinden.
Het pendel effect kan ook gebeuren als je te weinig flow kan maken voor je warmtepomp.
Met een buffervat parallel voorkom je dit.
Altijd genoeg flow. Maar niet als je dat paralelle vat weer gaat knijpen.
Ik dacht dat voldoende flow toch ook best belangrijk was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 21:52:
[...]

Energetisch gezien klopt dit niet volgens mij. Hoe groter de dT tussen binnen en buiten, hoe groter het verlies.
Als je 5kWh verloren hebt, hoef je nooit meer dan die 5kWh terug te stoken om het verlies weer te compenseren. Als je huis afkoelt, dan neemt het verlies steeds verder af. Continu op een hogere temperatuur houden geeft een groter verlies, dat kan niet anders.
Alleen hoeveel het verschil in verbruik is, dat is per woning verschillend.

Verder ben ik het met je eens dat nachtverlaging niet "hoort" bij vloerverwarming
Ik beweerde dat het verbruik "niet hard op loopt" en ik zei "dat het zo goed als niets oplevert" als je al dan niet nachtverlaging toepast. Ik heb dus niet beweerd dat het GEEN verschil zou maken. Er is enkele maanden geleden een gedetailleerd onderzoek van iemand voorbij gekomen die 'aantoonde' dat het zin had. Mijn conclusie uit hetzelfde cijfermateriaal was dat het verbruik met 7% daalde als de binnentemperatuur over de hele 24h gemiddeld 14% lager was. Bij relatief lage buitentemperaturen, dus flinke afkoeling in de nacht en 's ochtends relatief traag op het gewenste niveau brengen dan lukt dat. Maar je moet om te beginnen de deltaT buiten/binnen mee hebben, 's ochtends activiteiten hebben waarbij een lagere temperatuur 'prettig' is om dat allemaal voor elkaar te krijgen,
Een huisgenoot die die ochtendactiviteiten niet heeft/wenst en het einde oefening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 23:18:
[...]

Het pendel effect kan ook gebeuren als je te weinig flow kan maken voor je warmtepomp.
Met een buffervat parallel voorkom je dit.
Altijd genoeg flow. Maar niet als je dat paralelle vat weer gaat knijpen.
Ik dacht dat voldoende flow toch ook best belangrijk was?
De weg van de kortste weerstand geldt, dus als je buffer de eerste 'radiator' is moet je deze bijna wel knijpen anders suist al je water rond tussen WP en buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@koevlaas2
Niet nodig.
Met een externe pomp dus.
En de stand van de pomp in de WP kan dus lekker laag blijven, er is immers weinig weerstand en voldoende flow.
Werkt hier prima op 450 ltr en een 5 kW.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-07-2017 05:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 05:30:
@koevlaas2
Niet nodig.
Met een externe pomp dus.
En de stand van de pomp in de WP kan dus lekker laag blijven, er is immers weinig weerstand en voldoende flow.
Werkt hier prima op 450 ltr en een 5 kW.
@AUijtdehaag Jij hebt het zoals hier beschreven https://warmtepomp-weetje...ld_c_de_juiste_manier.jpg? Ook met LTV radiatoren?

Hoe stuur je dan de externe pomp als er warmtevraag is?

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Is er een algemene formule om te berekenen hoeveel kW je nodig hebt op basis van vloeroppervlakte?

Voor onze nieuwe woning heb ik geen referenties wat betreft gasverbruik. Ik weet enkel dat deze 200m2 qua oppervlak tegen een hoogte van 2.45m. Hier komt nog vloer en schouwisolatie.
Enkel glas wordt vervangen met hr++ glas en overal komt vloerverwarming als hoofdverwarming.
Open haard aanwezig welke nog niet wordt vervangen.

8kW voldoende?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 12:39
kmf schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 08:24:
Is er een algemene formule om te berekenen hoeveel kW je nodig hebt op basis van vloeroppervlakte?

Voor onze nieuwe woning heb ik geen referenties wat betreft gasverbruik. Ik weet enkel dat deze 200m2 qua oppervlak tegen een hoogte van 2.45m. Hier komt nog vloer en schouwisolatie.
Enkel glas wordt vervangen met hr++ glas en overal komt vloerverwarming als hoofdverwarming.

8kW voldoende?
vloeroppervlak zegt helaas helemaal niks... je kunt 200m2 hebben met alles enkel glas en isolatie met rc waarde 1 of 1000m2 met triple glas en rc waarde 8. Verbruik bij beide huizen zal hetzelfde zijn (even hypothetisch voorbeeld).

Vraaggewoon het gasverbruik op van voorgaande paar jaren of afgelopen jaar...

[ Voor 4% gewijzigd door develdonk op 29-07-2017 09:25 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Lurge
Ik stuur alles aan via domoticz. (dus niet het standaard kamer thermostaatje ;) )
De vloerverwarmingspomp met een z-wave fibaro tussenstekker.
Warmtepomp Melcloud wifi to domoticz
Kamstrup M-bus
enz. enz.

Ik heb overal vloerverwarming (gelegd) en alle radiatoren eruit. (en wil nog enkele fancoils fatsoenlijk aansluiten als booster)
En ben nog bezig..... beneden ligt nog niks. De dekvloer en travertin tegels moeten eruit.
Maar eerst de rest afmaken van mijn "plannetjes". De vloerverwarming/koeling op zolder en bovenverdieping is al wel operatief.
Tevens heb ik een hygienespiraal door het vat lopen en een douchewtw en doorstroom(na)verwarmer.

https://www.mupload.nl/img/e51vh8s6s3occ.jpg

Dat 1e schematje is mijn schematje (maar weer verder aangepast)
kmf in "Zonneboilers, dit is de plek"

Maar doe zoals je het zelf wilt.... (mijn installatie is niet echt standaard meer te noemen)
Het voordeel (vind ik) dat alles "los" van elkaar werkt. Maar wel alles samen kan draaien onafhankelijk.
Warmtepomp -> buffervat
buffervat -> vloer
En dus nooit een "brullende" warmtepomp heb, maar alles op een laag pitje draait zonder pendelen.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-07-2017 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@AUijtdehaag
Wat geeft je met efficiency aan?
Je gebruikt een beta versie, hoe bevalt die?
Ik gebruik een lagere versie waar nog geen updates voor zijn.

Mijn dashboard

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Domba
Ik heb altijd een beta draaien, voor de rest nog geen problemen gehad daarmee.
Efficiency is een aangepaste SBFspot (SMA), die via een lua script de berekening maakt van Pac/Pdc.
Efficiency van de omvormer dus. (lijkt aardig te werken voor een 1-fase SMA, een 3-fase SMA komt vaak boven de 100%, maar die zijn ook efficienter dan 1-fase)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:23
Lurge schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 08:23:
[...]

@AUijtdehaag Jij hebt het zoals hier beschreven https://warmtepomp-weetje...ld_c_de_juiste_manier.jpg? Ook met LTV radiatoren?

Hoe stuur je dan de externe pomp als er warmtevraag is?
Bij mij doet de slimme kamer thermostaat het met de bestaande CV ketel die is blijven hangen. Nooit geen temperatuur schommelingen.
Maar dus ook methode c met een hygiëne spiraal voor sww.
Zo verdient het buffer vat zich terug.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@AUijtdehaag
Het voordeel dat ik zie, is dat je 10 rijen op het scherm hebt
Kan ik er 4 schakelaars vanuit 2e tab erbij plaatsen op dashboard :)
Blijkbaar gebruik je nog normaal mode en niet compact ivm 3 kolomen in setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@AUijtdehaag Kijk of gewone operatie ?
"Maar eerst de rest afmaken van mijn "plannetjes". De vloerverwarming/koeling op zolder en bovenverdieping is al wel operatief."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Verwijderd
Operatie van 2 jaar...
Hoe ist met jouw plaffonnetje? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag aan de deskundigen:
Ik hoop binnenkort mijn 2e WP binnen te krijgen, anderen de bestellingen van eind juni al wel ontvangen ?
Nu overweeg ik om het volgende te doen.
WP1 draait 90% v.d. tijd voor mij alleen
WP2 draait 90% v.d. tijd voor de buurman
WP1+WP2 draaien 10% v.d. tijd voor mij.
GasCV draait 10% v.d. tijd bij de buurman.
Allebei hebben we LTV/ZLTV.
Hoe is e.e.a. het simpelst aan te sluiten en hoe is de geproduceerde warmte voor de buurman het meest inzichtelijk ten behoeve van verrekening te maken ?
Omschakeling liefst zo simpel mogelijk, 2 maal per jaar, zeer koud / einde zeer koud, een kraan open of dicht zetten is OK wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 10:41:
@Verwijderd
Operatie van 2 jaar...
Hoe ist met jouw plaffonnetje? :P
Nog steeds in de 'ontwikkelingsfase', nog geen EUREKA, het ei is zeg maar nog niet gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

reneeke1970 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 10:15:
[...]

Bij mij doet de slimme kamer thermostaat het met de bestaande CV ketel die is blijven hangen. Nooit geen temperatuur schommelingen.
Maar dus ook methode c met een hygiëne spiraal voor sww.
Zo verdient het buffer vat zich terug.
Ah. Heb je dan dus ook een gas aansluiting met bijbehorende vastrecht kosten? Heb jij het plan om ooit volledig van het gas af te gaan en hoe wil je dan de temperatuur/warmtevraag aansturen?

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Lurge Dat kan hij toch met WAR doen ? Ik heb ook geen ruimte thermostaat, het kost even wat tijd om uit te vogelen welke Ta in jouw woning de gewenste ruimteT geeft, maar als je dat 1 keer gedaan hebt, hoef je dat nooit meer aan te passen. KISS

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2017 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 12:34:
@Lurge Dat kan hij toch met WAR doen ? Ik heb ook geen ruimte thermostaat, het kost even wat tijd om uit te vogelen welke Ta in jouw woning de gewenste ruimteT geeft, maar als je dat 1 keer gedaan hebt, hoef je dat nooit meer aan te passen. KISS
Dat is dan misschien in jouw situatie het geval. De WAR houdt bijvoorbeeld geen rekening met windsnelheid (of opengaande deuren/ramen), zodat een huis bij dezelfde buitentemperatuur toch een andere aanvoertemperatuur nodig kan hebben. Daarom is meestal een thermostaat of andere regeling toch noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joostmaas schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 14:21:
[...]

Dat is dan misschien in jouw situatie het geval. De WAR houdt bijvoorbeeld geen rekening met windsnelheid (of opengaande deuren/ramen), zodat een huis bij dezelfde buitentemperatuur toch een andere aanvoertemperatuur nodig kan hebben. Daarom is meestal een thermostaat of andere regeling toch noodzakelijk.
WAR wil de relatie Ta Tr in stand houden, indien er meer warmteverlies te compenseren is, Tr sneller daalt, door wind/geen zon, zal de WP vaker/langer draaien en de Truimte in stand houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nee hoor, puur en alleen op WAR draaien regelt geen ruimtetemperatuur, invloeden als zon, wind, regen, veel personen in een ruimte zullen ervoor zorgen dat de ruimtetemperatuur anders wordt.

WAR is niets anders als een bepaalde aanvoertemperatuur (Ta) bij een bepaalde buitentemperatuur (Tb), niet meer en niet minder.

Daarom zul je bij professionele installaties altijd naregeling hebben met thermostaten (thermostaatkranen) in de ruimtes om de ruimtetemperatuur onder controle te houden.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch @joostmaas Hoe denk je dan dat een woning met 1 of 5 mensen met of zonder isolatie functioneert ? De Ta is afhankelijk van het afgiftesysteem min of meer "constant' bij een bepaalde buitentemperatuur, alleen zal deze afhankelijk v.d. de geschetste omstandigheden 10% 15% .... v.d. tijd actief zijn.
Edit:
@Bram-Bos heeft in het verleden wel eens opgemerkt dat als hij meerdere mensen op bezoek kreeg, de WP afsloeg en dat dat een killig gevoel tot gevolg had. Door die extra warmte-bronnen daalt de Tr niet en zal de WP dus niet aan gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2017 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Grolsch schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 14:59:
Nee hoor, puur en alleen op WAR draaien regelt geen ruimtetemperatuur, invloeden als zon, wind, regen, veel personen in een ruimte zullen ervoor zorgen dat de ruimtetemperatuur anders wordt.
WAR is niets anders als een bepaalde aanvoertemperatuur (Ta) bij een bepaalde buitentemperatuur (Tb), niet meer en niet minder.
Daarom zul je bij professionele installaties altijd naregeling hebben met thermostaten (thermostaatkranen) in de ruimtes om de ruimtetemperatuur onder controle te houden.
Niet alleen bij "professionele installaties", zou ik zeggen, maar bij elke installiatie waar je het regelen aan over wil laten. Ik heb een keer een kleine week uitgeprobeerd om het alleen te laten sturen op buitentemperatuur, maar het gevolg was dat ik vaak, soms zelfs meerdere keren per dag, de parallelverschuiving van mijn stooklijn ging zitten aanpassen om toch een goede temperatuur binnen te hebben en zo weinig mogelijk start/stops. Dat betekent dus dat je voortdurend zelf aan de knoppen gaat zitten om bij te regelen. Ik laat het nu regelen op basis van sensoren voor zowel buitentemperatuur als binnentemperatuur (het laatste via een kamerthermostaat). Daar heb ik geen omkijken naar.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Jan Treur Tot je de 'sweetspot' v.d. WAR gevonden hebt, is het een gevogel, maar een keer gevonden werkt het probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 22-09 11:32
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 16:39:
@Jan Treur Tot je de 'sweetspot' v.d. WAR gevonden hebt, is het een gevogel, maar een keer gevonden werkt het probleemloos.
Hajeetje. Ik vraag me af hoeveel glas jij op het zuiden hebt. Bij mijn ouders kan dit zomaar 3 4 grade schelen wanneer een handje winter een keer een zonnige dag tussen zit..
Stel ik de wa daar op af dan is het veel te koud op een bewolkte koude dag.. Ik stel de WA af op bewolkt winderig weer. De vloerverwarming is nageregeld met een draadloze klokthermostaat welke op 0,1C nauwkeurig schakeld. Ook word de opwarming in 3stappen van 0,5 C gedaan.
Sinds ik het zo heb ingesteld ervaar ik daar nooit meer een overschot of koude.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Verwijderd , wat jij zegt kan niet.

WAR is niets anders dan een stooklijn, dus buiten -10 Ta = 35 graden, buiten +10 Ta = 20 graden.

Als het je lukt om met WAR een constante ruimte temperatuur te houden dan is dat geluk, en dat betekent dat je dus weinig invloed hebt van zon, wind, etc.

Ik heb nog nooit een "professionele " WAR installatie gezien zonder naregeling, omdat dit namelijk niet werkt, zie de verhalen van @Wodan89 en @Jan Treur

[ Voor 21% gewijzigd door Grolsch op 29-07-2017 17:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

In een tussenwoning is er minder naregeling nodig dan bij een vrijstaand huis, maar als je buren op wintersport zijn moet je ineens de stooklijn tweaken :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wodan89 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 16:55:
[...]

Hajeetje. Ik vraag me af hoeveel glas jij op het zuiden hebt. Bij mijn ouders kan dit zomaar 3 4 grade schelen wanneer een handje winter een keer een zonnige dag tussen zit..
Stel ik de wa daar op af dan is het veel te koud op een bewolkte koude dag.. Ik stel de WA af op bewolkt winderig weer. De vloerverwarming is nageregeld met een draadloze klokthermostaat welke op 0,1C nauwkeurig schakeld. Ook word de opwarming in 3stappen van 0,5 C gedaan.
Sinds ik het zo heb ingesteld ervaar ik daar nooit meer een overschot of koude.
Als je woning dermate grote verschillen heeft en die dan ook nog niet constant zijn, veel zon aan de ene en niet op de andere zijde ontkom je inderdaad niet aan naregeling. Zijn ze wel constant kun je dat uiteraard oplossen met waterzijdig inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 17:14:
@Verwijderd , wat jij zegt kan niet.

WAR is niets anders dan een stooklijn, dus buiten -10 Ta = 35 graden, buiten +10 Ta = 20 graden.

Als het je lukt om met WAR een constante ruimte temperatuur te houden dan is dat geluk, en dat betekent dat je dus weinig invloed hebt van zon, wind, etc.

Ik heb nog nooit een "professionele " WAR installatie gezien zonder naregeling, omdat dit namelijk niet werkt, zie de verhalen van @Wodan89 en @Jan Treur
Het warmteverlies of juist geen warmteverlies vertaald zich in snel of niet verlagen van Tr. Op basis daarvan draait de WP een groter of kleiner % v.d. tijd of helemaal niet.
Als @Jan Treur zegt dat hij er een weekje mee gestoeid heeft begrijp ik dat hij het niet voor elkaar kreeg, ik ben er redelijk wat weken mee zoet geweest, nou weet ik dat ik niet zo'n snelle leerling ben, maar voor dat ik er 'gevoel' bij kreeg hoe e.e.a. samenhangt, na een aantal keer informeren bij het formulid met de hoogste COP van ons allemaal, is het me uiteindelijk gelukt.
Een ruimte thermostaat in de 'kamer op het zuiden' zal ook zorgen dat bij wijze van spreken de keuken op het noorden wat frisser is als de zon er vol op staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
He de WAR met of zonder naregeling discussie is er weer! _/-\o_

Kan er kort over zijn. Alleen buitentemperatuur kan nooit de enige beslissende factor zijn voor de gewenste warmtebehoefte binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 19:02:

Kan er kort over zijn. Alleen buitentemperatuur kan nooit de enige beslissende factor zijn voor de gewenste warmtebehoefte binnen.
Dat ben ik volmondig zonder enig voorbehoud met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Verwijderd
Wat is jouw setpoint WAR bij 10C, 5C en 0C buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 19:22:
@Verwijderd
Wat is jouw setpoint WAR bij 10C, 5C en 0C buiten?
10 28.3
5 30.5
0 32.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
Ik ben er zelf een paar weken tussenuit geweest, toevallig iemand hier de afgelopen weken nog iets ontvangen van confort-market?
Enige tijd geleden las ik dat er tussen 25 en 30 juli een levering verwacht werd, daar zijn we inmiddels en ik zit nog te wachten op 3 warmtepompen... op mijn emails wordt niet erg gereageerd...

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mightym schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 19:52:
Ik ben er zelf een paar weken tussenuit geweest, toevallig iemand hier de afgelopen weken nog iets ontvangen van confort-market?
Enige tijd geleden las ik dat er tussen 25 en 30 juli een levering verwacht werd, daar zijn we inmiddels en ik zit nog te wachten op 3 warmtepompen... op mijn emails wordt niet erg gereageerd...
Nee zit ook nog steeds te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 19:53:
[...]

Nee zit ook nog steeds te wachten.
Heb je al contact gehad??

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Op deze waardes regelt de warmtepomp. Centraal op 1 punt gemeten. Hoe kan deze waarde nu altijd de juiste waarde zijn voor verschillende ruimtes, met allemaal een wisselende warmtelast.
Dat kan alleen in een laboratorium lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Volgens mijn laatste contact met confort market zou het deze week op transport ri. Nl zijn gegaan. Ik kon in ieder geval mijn afleveradres niet meer aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Hajeetjes hypothese is -volgens mij- dat omdat ruimte- en aanvoertemperatuur dicht bij elkaar liggen, een warmere ruimte vanzelf minder afgiftevermogen krijgt.
Denk aan een extreem geval van vloer/wand/plafondtemperatie met een aanvoer van 22 graden. Warmer dan dat zul je het niet stoken, naregeling is dan weinig zinvol :)

Ik vermoed dat dit effect bij realistische aanvoertemperaturen amper meetbaar is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 19:58:
[...]

Op deze waardes regelt de warmtepomp. Centraal op 1 punt gemeten. Hoe kan deze waarde nu altijd de juiste waarde zijn voor verschillende ruimtes, met allemaal een wisselende warmtelast.
Dat kan alleen in een laboratorium lijkt me.
Vrij simpel naar mijn idee, door met een IR-camera de Tr te meten en de flow op de verdeler eenmalig aan te passen indien nodig. Waterzijdig inregelen.
Edit:
Het is geen kantorencomplex maar een woning waar alle ruimtes open met elkaar in verbinding staan.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2017 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Proton_ schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 20:03:
Hajeetjes hypothese is -volgens mij- dat omdat ruimte- en aanvoertemperatuur dicht bij elkaar liggen, een warmere ruimte vanzelf minder afgiftevermogen krijgt.
Denk aan een extreem geval van vloer/wand/plafondtemperatie met een aanvoer van 22 graden. Warmer dan dat zul je het niet stoken, naregeling is dan weinig zinvol :)

Ik vermoed dat dit effect bij realistische aanvoertemperaturen amper meetbaar is.
Inderdaad krijgt die ruimte minder afgiftevermogen, de Tr neemt minder af door dat er bijv. meer mensen aanwezig zijn.
Alle ruimtes hebben dezelfde deltaT tussen Ta en Tr, waterzijdig op de verdeler bepaal je dat met een IR-camera de Tr van elke groep te meten, althans zo heb ik het gedaan.
Edit:
Elke ruimte krijgt dus precies wat ie nodig heeft op deze manier.
Edit:
Je 'extreme' voorbeeld is een hele goeie naar mijn idee, door 'uitersten' op te zoeken en te kijken wat er dan gebeurd, wordt het 'normale' inzichtelijker.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2017 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Verwijderd , dan heb jij in jouw "uitzonderlijke" situatie het "geluk" dat het bij jou wel werkt, maar bij de meeste huizen gaat het niet goed.

Neem mijn huis als praktijkvoorbeeld.

Keuken pal op zuid met grote glaspartijen. In de keuken wordt gekookt en geleefd. Gewenste temperatuur 21 graden.

Kamer krijgt helemaal geen zon en is voorzien van een houtkachel. Gewenste temperatuur 21 graden.
Kantoor alias kinderkamer ligt pal op noord, geen sprankje zon, is normaal ook niemand, ruimetemperatuur van 19 graden is hier voldoende.

Garage/berging, krijgt 's morgens zon (ligt op oost), ruimtetemperatuur van 17 graden is voldoende.

Slaapkamers hoeven alleen maar gekoeld te worden in de zomer, 's winters 17 graden warm genoeg.

Badkamer, toch wel ff lekker om het daar 24*7 23 graden te hebben.

In combinatie met alle mogelijke factoren is dit niet te realiseren met WAR, vandaar dat wij naregeling hebben (net zoals elke goed werkende installatie naar mijn bescheiden mening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 20:24:
@Verwijderd , dan heb jij in jouw "uitzonderlijke" situatie het "geluk" dat het bij jou wel werkt, maar bij de meeste huizen gaat het niet goed.

Neem mijn huis als praktijkvoorbeeld.

Keuken pal op zuid met grote glaspartijen. In de keuken wordt gekookt en geleefd. Gewenste temperatuur 21 graden.

Kamer krijgt helemaal geen zon en is voorzien van een houtkachel. Gewenste temperatuur 21 graden.
Kantoor alias kinderkamer ligt pal op noord, geen sprankje zon, is normaal ook niemand, ruimetemperatuur van 19 graden is hier voldoende.

Garage/berging, krijgt 's morgens zon (ligt op oost), ruimtetemperatuur van 17 graden is voldoende.

Slaapkamers hoeven alleen maar gekoeld te worden in de zomer, 's winters 17 graden warm genoeg.

Badkamer, toch wel ff lekker om het daar 24*7 23 graden te hebben.

In combinatie met alle mogelijke factoren is dit niet te realiseren met WAR, vandaar dat wij naregeling hebben (net zoals elke goed werkende installatie naar mijn bescheiden mening).
Waterzijdig kun je vermogensafgite bepalen, niet even in 1 uurtje te doen maar zeker te doen. Als je alles open hebt staan zal de keuken te warm en de kamer te koud zijn, dit kun je prima meten a.d.h.v. Tr op de verdeler, de groep v.d. kamer zal een lagere Tr hebben dan je keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Lurge schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 12:30:
[...]

Ah. Heb je dan dus ook een gas aansluiting met bijbehorende vastrecht kosten? Heb jij het plan om ooit volledig van het gas af te gaan en hoe wil je dan de temperatuur/warmtevraag aansturen?
Voor deze winter komt de test met warmtepomp boiler, krijgt hotfil uit hygiëne spiraal en dan heb ik geen gas meer nodig, de wp houd gewoon buffer warm met war of thermostaat in buffer, kan beide

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 20:29:
[...]

Waterzijdig kun je vermogensafgite bepalen, niet even in 1 uurtje te doen maar zeker te doen. Als je alles open hebt staan zal de keuken te warm en de kamer te koud zijn, dit kun je prima meten a.d.h.v. Tr op de verdeler, de groep v.d. kamer zal een lagere Tr hebben dan je keuken.
Je kunt waterzijdig niet regelen dat als er een hele middag volle zon op staat, of als er ergens "spontaan" een houtkachel aan gaat de Ta of Tr naar beneden gaat.

Tenminste niet met WAR

Waterzijdig kun je een laboratorium of ruimtes die niet onderhevig zijn aan externe invloeden inregelen.

Externe invloeden die kunnen komen, gaan en niet altijd aanwezig zijn zijn niet te regelen met waterzijdig inregelen.

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 29-07-2017 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch Als jij gelooft dat het niet kan, prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd , jij bent de enige hier en in de rest van de wereld die gelooft dat het wel kan, prima d:)b d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch Fijn voor je dat de rest van de wereld het met je eens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:46
Grolsch schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 20:36:
@Verwijderd , jij bent de enige hier en in de rest van de wereld die gelooft dat het wel kan, prima d:)b d:)b
Ik geloof dat het ook kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ramon_1984 Nu nog de 'kleine' stap om het geloof om te zetten in weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:46
Grolsch schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 20:31:
[...]

Je kunt waterzijdig niet regelen dat als er een hele middag volle zon op staat, of als er ergens "spontaan" een houtkachel aan gaat de Ta of Tr naar beneden gaat.

Tenminste niet met WAR

Waterzijdig kun je een laboratorium of ruimtes die niet onderhevig zijn aan externe invloeden inregelen.

Externe invloeden die kunnen komen, gaan en niet altijd aanwezig zijn zijn niet te regelen met waterzijdig inregelen.
Het enige dat hoeft te gebeuren bij externe invloeden van buiten af ( zon ) is dat de stooklijn moet worden aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
reneeke1970 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 20:30:
[...]

Voor deze winter komt de test met warmtepomp boiler, krijgt hotfil uit hygiëne spiraal en dan heb ik geen gas meer nodig, de wp houd gewoon buffer warm met war of thermostaat in buffer, kan beide
Heb je een losse boiler met ingebouwde wp of een wp boiler met 3weg klep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ramon_1984 Nee dat is niet nodig.
We pakken er een extreem voorbeeld bij, dank @Proton_ , we hebben zoveel vloer-/wand-/plafondverwarming dat een Ta=22 prima is. Overal in huis is het 21C. Nu wordt 1 ruimte extreem door de zon beschenen, de temperatuur loopt op tot pak 'm beet 26C.
Wat gebeurd er dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wodan89 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 20:57:
[...]

Heb je een losse boiler met ingebouwde wp of een wp boiler met 3weg klep?
Een boiler met bovenop een kleine wp, anders is het geen warmtepomp boiler.
Ik heb 190 liter. Tot nu toe dik tevreden over werking

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
reneeke1970 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 21:03:
[...]

Een boiler met bovenop een kleine wp, anders is het geen warmtepomp boiler.
Ik heb 190 liter. Tot nu toe dik tevreden over werking
Ik wil er ook 1 gaan aanschaffen echter heb ik mijn twijfels over het geluid. haald deze nog 50C als je hem voed met lucht van 0C?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ramon_1984 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 20:54:
[...]
Het enige dat hoeft te gebeuren bij externe invloeden van buiten af ( zon ) is dat de stooklijn moet worden aangepast.
En als je dat automatisch doet, heb je... naregeling! (WAR met ruimtecompensatie) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wodan89 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 21:06:
[...]

Ik wil er ook 1 gaan aanschaffen echter heb ik mijn twijfels over het geluid. haald deze nog 50C als je hem voed met lucht van 0C?
Geen idee, heb hem pas paar weken in bedrijf. En ik blijf toch binnen lucht aanzuigen. Het geluid is minder dan een was droger of wasmachine.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

develdonk schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 09:25:
[...]

vloeroppervlak zegt helaas helemaal niks... je kunt 200m2 hebben met alles enkel glas en isolatie met rc waarde 1 of 1000m2 met triple glas en rc waarde 8. Verbruik bij beide huizen zal hetzelfde zijn (even hypothetisch voorbeeld).

Vraaggewoon het gasverbruik op van voorgaande paar jaren of afgelopen jaar...
Helaas onvergelijkbaar. Woning is 5 jaar niet bewoond. En ik zei al, vloerisolatie, schouwisolatie en vloerverwarming komen erin.

Ik heb het verbruik van het hele blok (5 buren) en deze verschilt van 1500-3000m3 gas....

Dus moet ik echt op theoretische berekeningen afgaan...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 20:54:
[...]

En dat noemen we naregeling :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 21:20:
[...]

Helaas onvergelijkbaar. Woning is 5 jaar niet bewoond. En ik zei al, vloerisolatie, schouwisolatie en vloerverwarming komen erin.

Ik heb het verbruik van het hele blok (5 buren) en deze verschilt van 1500-3000m3 gas....

Dus moet ik echt op theoretische berekeningen afgaan...
En wat voegt die theoretische berekening dan toe als de uitkomst 2500 of 3500m3 zou zijn ? Dan weet je nog niets naar mijn idee. Proberen te achterhalen waardoor de verschillen tussen 1500-3000m3 ontstaan word je waarschijnlijk 'wijzer' van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
reneeke1970 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 21:15:
[...]

Geen idee, heb hem pas paar weken in bedrijf. En ik blijf toch binnen lucht aanzuigen. Het geluid is minder dan een was droger of wasmachine.
Ik zit te twijfelen of mijn Panasonic wp met 6kw genoeg prik over heeft om het extra verlies van de wp boiler op te vangen
Immer je onttrekt warmte aan je woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wodan89 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 21:30:
[...]

Ik zit te twijfelen of mijn Panasonic wp met 6kw genoeg prik over heeft om het extra verlies van de wp boiler op te vangen
Immer je onttrekt warmte aan je woning
Ja je moet het niet uit je huiskamer zuigen natuurlijk.
Ik denk dat het mee valt, hij draait maar één tot twee uur per dag.
Wacht tot na de winter dan kan ik het je zeggen.
Maar als je wp niet genoeg capaciteit heeft dan is een drie weg klep met losse boiler zeker geen optie, ben je veel draai uren kwijt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 19:02:

AMEN _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
kmf schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 08:24:

8kW voldoende?
Met of zonder ventilatie WTW ?
8 KW is met CVE (geen WTW) waarschijnlijk genoeg, ruim voldoende indien je een WTW hebt.
Heb je ook een warmteverliesberekening van het huis, daaruit kun je afleiden wat de warmte behoefte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 21:00:
@Ramon_1984 Nee dat is niet nodig.
We pakken er een extreem voorbeeld bij, dank @Proton_ , we hebben zoveel vloer-/wand-/plafondverwarming dat een Ta=22 prima is. Overal in huis is het 21C. Nu wordt 1 ruimte extreem door de zon beschenen, de temperatuur loopt op tot pak 'm beet 26C.
Wat gebeurd er dan ?
Daar moet je eigenlijk een heel model voor bouwen, maar even simpel geredeneerd: zon betekent stijging buitentemp, dus afname Ta door WAR, in door zon beschenen ruimte wordt die ruimte waarschijnlijk te warm, maar andere ruimtes worden door lagere Ta en hogere Tr (immers menging uit de warme ruimte) te koud. WP gaat door hogere Tr ook te vroeg afslaan om andere ruimtes op temp. te houden. Het zal dus in ieder geval niet overal in een huis met afgescheiden ruimtes de gewenste temperatuur zijn. Overigens Ta=22 met de 5kW Pana is een behoorlijk risico nemen dat de Pana er mee ophoudt (zodra DeltaT>3 graden c.q. andere buitentemp.).
Hartstikke mooi dat jij het in jouw situatie werkend hebt, maar het is echt onzin om te beweren dat in andere gevallen dat ook gaat lukken zonder enige naregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

koevlaas2 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 21:45:
[...]

Met of zonder ventilatie WTW ?
8 KW is met CVE (geen WTW) waarschijnlijk genoeg, ruim voldoende indien je een WTW hebt.
Heb je ook een warmteverliesberekening van het huis, daaruit kun je afleiden wat de warmte behoefte is.
Mechanische ventilatie op badkamer en toilet. Voor de rest ventilatieroosters.

Nog geen warmteverliesrekening. Voorlopige plan nu is om in ieder geval de winter door te brengen en te extrapoleren.
Vloer en schouwisolatie moeten wel naar voren brengen in de planning helaas.

Pagina: 1 ... 84 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)