Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.253 views
reneeke1970 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 22:05:
[...]

Had toch wel verwacht dat die super hut van jou wel koel bleef.
Die ouwe hut van mij word ook maar 23
Volle bak glas op het zuiden, de screens liggen klaar om gemonteerd te worden, maar onze monteur (mijn schoonvader) is eind mei (bij ons) van de dakkapel gevallen :(

Beide benen gebroken, hij mag sinds afgelopen maandag pas weer zijn benen belasten......

Ons huis was heel lang koel, maar als de massa warm is........... DAN GAAT DE WP AAN :)

Vloer temp was 23 graden, morgen vroeg ff weer meten :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:30
koevlaas2 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 13:20:
[...]

Ik heb in de cursus geleerd dat een label 'niet inschakelen' gewoon eraf getrokken word en de zekering ingeschakeld. Het moet altijd een en en verhaal zijn waarbij je het liefste inschakeling onmogelijk maakt.

[...]

Ik had de WP volledig aan laten staan, er was geen reden tot inschakelen van het apparaat en ook geen kans dat er water op de printplaat zou lekken. De WP 'uit' zetten maakt dan toch wel iets verschil.

Ik haalde ook ooit de airbag in mijn auto los, gewoon met alleen het contact uit terwijl je op fora lees dat je dan de accupolen moet los nemen, nou dat hoeft dus niet. Een airbag systeem staat uit als je contact uitstaat.
Bij veiligstellen hoort naast blokkeren het aanbrengen van aarding. Ook op de werkplek een zichtaarde. Om het fool proof te houden!

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Knowbody
koevlaas2 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 22:25:
[...]

Ik ben van de middenstand naar de laagste stand gegaan, ik ga aankomende winter eerst de laagste stand proberen. De hoogste stand vreet energie en voegt misschien niets aan waarde toe.
Fout

Been there done that

Er komt dure warmte voorbij en die verdeler is er niet aan toe als de pomp te langszaam staat.

Je bent dan vooral warmte aan het verplaatsen in de hoofdleiding en stookt wel maar het rendement is te laag.

Het verbruik van een pompje valt volledig weg tegen het verbruik van de WP zelf. Er gaat eventueel wat extra warmte naar een radiator maar die doet ook weinig bij de lage Ta.
Zet op de hoogste stand. Lawaai? Dan de verdeler ontkoppelen vd muur. De bouten zijn de brug. Deze los draaien en rubber ertussen, ook tussen boutkop en staal v verdeler.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Grolsch schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 21:28:
Vandaag toch de koel modus weer aangezet, 23,5 graden in huis is te warm ;)

De wp loopt mooi rustig te snorren (niet hoorbaar) op +- 1000watt

Ze voorspellen morgen in Twente 28 graden en zwoel weer
Hier loopt de koeling ook, maar dan zie je het voordeel van een w/w wp, 81 watt op dit moment het verbruik en dat is constant over de hele dag. Overigens ook 23.5 graden, de massa is hier ook opgewarmd.
dat is inderdaad het voordeel van een ww wp, maar 15 dagen per jaar 1000 watt vs 100 watt rechtvaardigt in huize Grolsch geen 10K extra, vooral niet als ik die 10K op mijn dak heb gelegd (ok, het was 8k) om 6500kwh per jaar op te wekken:)

Ps hoe kun jij het 23 graden in huis hebben als je de hele dag koeling aan hebt :?

[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 21-07-2017 23:20 ]

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-11 18:45
Knowbody schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 23:02:
[...]

Fout

Been there done that

Er komt dure warmte voorbij en die verdeler is er niet aan toe als de pomp te langszaam staat.

Je bent dan vooral warmte aan het verplaatsen in de hoofdleiding en stookt wel maar het rendement is te laag.

Het verbruik van een pompje valt volledig weg tegen het verbruik van de WP zelf. Er gaat eventueel wat extra warmte naar een radiator maar die doet ook weinig bij de lage Ta.
Zet op de hoogste stand. Lawaai? Dan de verdeler ontkoppelen vd muur. De bouten zijn de brug. Deze los draaien en rubber ertussen, ook tussen boutkop en staal v verdeler.
Ik zal de middenstand eens met koelen proberen, dit koelen werkt nu toch niet goed omdat de WP te krachtig is. Temperatuur zakt tot onder het setpoint.
Mijn verdelerpomp is best stil omdat de boel in genoemde rubbers hangt, heb ik bij aanleg meteen zo gemonteerd.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-11 14:52
Grolsch schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 15:54:
[...]

Tnx!!! Maar welke aanduiding staat er nu op je printplaat bij de connector, dat kan ik nu net niet lezen 8)

p.s. jij hebt wel een "kleintje" vergeleken bij die van "mij" :+ (buitenunit bedoel ik dan)
Rechts staat er CNDM op de print...

En een kleintje... hij werkt wel heel hard ;)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• Knowbody
koevlaas2 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 23:28:
[...]

Ik zal de middenstand eens met koelen proberen, dit koelen werkt nu toch niet goed omdat de WP te krachtig is. Temperatuur zakt tot onder het setpoint.
Mijn verdelerpomp is best stil omdat de boel in genoemde rubbers hangt, heb ik bij aanleg meteen zo gemonteerd.
Prima. Bij koelen gebruik ik ook de hoogste stand. Om dezelfde reden

Ik ben nieuwsgierig hoe je een hogere stand ervaart.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:19
Grolsch schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 23:19:
dat is inderdaad het voordeel van een ww wp, maar 15 dagen per jaar 1000 watt vs 100 watt rechtvaardigt in huize Grolsch geen 10K extra.
Als je achteraf kijkt hoe veel de WP je gekost heeft:
- aanschaf
- installatie uren
- fundament buiten
- mantelbuis naar binnen
- electra verbinding naar buiten
- sensor kabel naar buiten unit toe ?

Is het verschil dan nog net zo groot ?

Bij de bron boring zit ook het leiding werk voor zover ik weet, al zal gat door muur etc er wel niet bij in zitten.
Ik heb nog steeds niet de definitieve offerte, alleen dat ik 8kW nodig heb en het een unit wordt die iets meer kan dien (9.2 kW model) bron kosten zijn me ook nog niet compleet duidelijk.

En hoe kom je aan 15 dagen koelen ? Is het niet in meer of mindere mate veel meer dagen koelen als je zon warmte instraling niet afdoende buiten kunt houden ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• jerh
Grolsch schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 23:19:
dat is inderdaad het voordeel van een ww wp, maar 15 dagen per jaar 1000 watt vs 100 watt rechtvaardigt in huize Grolsch geen 10K extra, vooral niet als ik die 10K op mijn dak heb gelegd (ok, het was 8k) om 6500kwh per jaar op te wekken:)

Ps hoe kun jij het 23 graden in huis hebben als je de hele dag koeling aan hebt :?
Tja, het is een kwestie van keuzes. De bronboorder ging uit van 500 uur koelen per jaar, Overigens was toen ik keek het verschik ongeveer 4500 euro tov l/w en dat was nog voor pre subsidie tijd en zonder franse/spanse leveranciers.

23 graden, wellicht schreef ik dat wat ongelukkig, als hij de hele dag draait is het verbruik consistent over de hele dag, het zijn tenslotte een paar pompen die draaien. Koeling is nu niet de hele dag actief. Thermostaat staat ingesteld bij ons op 23.5 graden, dat is hier in huis volgens mijn vrouw een aangename temperatuur.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik moet mag koelen als de zon schijnt...
Kost me ook geen kWh voor de L/W warmtepomp, want de zonnepanelen maken dat ruimschoots goed.
Dus ik snap de discussie niet zo...van weinig verbruik...met een W/W tijdens koelen.
En ik koel enkel overdag. 's avonds gaat de boel open, zodat de woning lekker kan doorluchten/waaien.
Dat koelt harder dan een l/w of w/w warmtepomp en is helemaal gratis.
Het koelt in Nederland nog steeds voldoende af gedurende de nacht. We wonen niet in de tropen toch?

Eens met Grolsch, dat de aanschafprijs (en boring) van een W/W niet goed te praten is tov een L/W warmtepomp.
(maar voor eigen nieuwbouw, koos ik ook voor W/W, omdat je het dan in 1x goed kan doen en kunt meefinancieren eventueel)

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-07-2017 07:44 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als je een vrij nieuwe woning hebt, dan koelt die niet af in één nacht. Zelfs na een weekje minder weer is het nog bloedheet.
De W/W systemen die ik ken, staan al maanden aan één stuk op koelen. Het koelseizoen is waarschijnlijk even lang als het stookseizoen.

Bij L/W moet je toch iets alerter zijn om de koeling uit te schakelen ivm kosten. Bij W/W schakel je gewoon om en dat blijft tot einde zomer

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

jacovn schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 06:17:
[...]

Als je achteraf kijkt hoe veel de WP je gekost heeft:
- aanschaf
- installatie uren
- fundament buiten
- mantelbuis naar binnen
- electra verbinding naar buiten
- sensor kabel naar buiten unit toe ?

Is het verschil dan nog net zo groot ?

Bij de bron boring zit ook het leiding werk voor zover ik weet, al zal gat door muur etc er wel niet bij in zitten.
Ik heb nog steeds niet de definitieve offerte, alleen dat ik 8kW nodig heb en het een unit wordt die iets meer kan dien (9.2 kW model) bron kosten zijn me ook nog niet compleet duidelijk.

En hoe kom je aan 15 dagen koelen ? Is het niet in meer of mindere mate veel meer dagen koelen als je zon warmte instraling niet afdoende buiten kunt houden ?
De extra kosten van een W/W WP waren toen ik het uitgezocht heb 8K extra.

Die 15 dagen tover ik uit de hoge hoed, is een "Grove" inschatting, maar zolang als ik in dit huis zit (2 maand) heb ik 2 periodes van 2 á 3 dagen gehad dat ik de koeling heb ingeschakeld op de WP (Ruimtetemperatuur boven de 23 graden)
jerh schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 07:08:
[...]

Tja, het is een kwestie van keuzes. De bronboorder ging uit van 500 uur koelen per jaar, Overigens was toen ik keek het verschik ongeveer 4500 euro tov l/w en dat was nog voor pre subsidie tijd en zonder franse/spanse leveranciers.

23 graden, wellicht schreef ik dat wat ongelukkig, als hij de hele dag draait is het verbruik consistent over de hele dag, het zijn tenslotte een paar pompen die draaien. Koeling is nu niet de hele dag actief. Thermostaat staat ingesteld bij ons op 23.5 graden, dat is hier in huis volgens mijn vrouw een aangename temperatuur.
Het zijn ook keuze's, en als ik eerlijk ben zou ik bij onbeperkt budget ook voor een W/W systeem gekozen hebben, want brine is een "betere/efficiëntere" bron als de buitenlucht.
En je hebt geen buitenunit met het bijbehorende "lawaai".

Maar als budget onbeperkt was geweest had ik wel meer zaken anders gedaan, maar ook @huize grolsch moeten er keuze's gemaakt worden 8)
Oxellaar schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 07:54:
Als je een vrij nieuwe woning hebt, dan koelt die niet af in één nacht. Zelfs na een weekje minder weer is het nog bloedheet.
De W/W systemen die ik ken, staan al maanden aan één stuk op koelen. Het koelseizoen is waarschijnlijk even lang als het stookseizoen.

Bij L/W moet je toch iets alerter zijn om de koeling uit te schakelen ivm kosten. Bij W/W schakel je gewoon om en dat blijft tot einde zomer
Dat is inderdaad inherent aan nieuwbouw, het is 1 grote massa die erg traag is, dus wordt het warm, dan blijft het nog wel een week koel in huis.

Maar is het warm, dan blijft het wel een week warm als je niets doet :P

Gisteren waren de vloeren dus +- 23 graden in ons huis, nu heb ik de WP een nachtje op koelen laten draaien, de vloer is nu 20 graden, en loop nu tegen het feit aan dat ik teveel koelcapaciteit heb :P

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2vxrpn4.jpg

Is er ook ergens een instelling te maken dat er een "verplichte" pauze van 15 of 30 minuten gemaakt wordt na een run :?

Ik denk dat het verstandig is koelen alleen gedurende een bepaalde periode van de dag aan te zetten, maar daar moet ik nog mee experimenteren :P

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Grolsch schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 08:21:
[...]
Is er ook ergens een instelling te maken dat er een "verplichte" pauze van 15 of 30 minuten gemaakt wordt na een run :?
Bij mij heet dat Minimum Stilstandtijd Compressor en kan tot 60 minuten ingesteld worden.
Daarnaast is er nog een vertragend effect mogelijk bij de overgang naar trap 2: Blokkeertijd trap 2, maximaal instelbaar op 40 minuten. Dan blijft hij langer in trap 1 op minimum vermogen draaien (in mijn geval op 16%).

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Maar bij een WW warmte pomp "moet" je toch juist koelen in de zomer zodat de bron warmer wordt?

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
blissard schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 09:51:
Maar bij een WW warmte pomp "moet" je toch juist koelen in de zomer zodat de bron warmer wordt?
Is dat niet alleen bij grond warmte pompen? lucht/lucht lucht/water heeft het niet zoveel zin denk ik...

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Jan Treur schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 09:46:
[...]

Bij mij heet dat Minimum Stilstandtijd Compressor en kan tot 60 minuten ingesteld worden.
Daarnaast is er nog een vertragend effect mogelijk bij de overgang naar trap 2: Blokkeertijd trap 2, maximaal instelbaar op 40 minuten. Dan blijft hij langer in trap 1 op minimum vermogen draaien (in mijn geval op 16%).
Ik ga weer eens "de bijbel" doorlezen ;)

Ik denk dat ik het hier ergens moet zoeken, maar ik kan niet overzien wat nu wat doet als ik dit instel voor koeling, iemand ideeën :?

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/jijsls.jpg
ronaldmathies schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 09:56:
[...]

Is dat niet alleen bij grond warmte pompen? lucht/lucht lucht/water heeft het niet zoveel zin denk ik...
Een ww wp is een grond/ brine wp

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 22-07-2017 10:09 ]

• Knowbody
Als je geen zelfvernieuwende bron hebt moet je wel koelen in de zomer om de temperatuur in de bron op peil te houden.
Maar dat wist jii wel.
Oxellaar schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 07:54:

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 20:42:
[...]

Nee die 3 maal was te enthousiast. Bedankt voor je hulp.
Overigens, berekening was alleen ter uitleg. Sneller gaat het natuurlijk door de lengte van je groep er helemaal buiten te laten (debiet is natuurlijk onafhankelijk van de lengte van je buis), dus debiet 1 groep 180l/u=0,05l/s door 16mm diameter leiding heeft 0,02 dm2 oppervlak 0,05/0,02=2,5dm/s=0,25m/s.

Verwijderd

Door die berekening leerde ik van je, uitleg op het niveau v.d. leerling, debiet en dm2 zijn termen welke ik als outsider nooit gebruik, de uitgebreidere uitleg is dan zeer welkom.

Verwijderd

reneeke1970 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 22:05:
[...]

Had toch wel verwacht dat die super hut van jou wel koel bleef.
Die ouwe hut van mij word ook maar 23
In de wvb wordt geen rekening met de zon gehouden, net als er geen rekening met bewoners wordt gehouden. Logisch toch ;) Dan wordt zo'n wvb-model te ingewikkeld, gewoon weglaten is veel gemakkelijker.
wat heeft een wvb te maken met koelen in de zomer :?

Verwijderd

Dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E4cA9s9CuRMyuJpOn6KFZQ2A/thumb.jpg

of

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oaTJ9W0Y9or2yUdbRy5zQwY9/thumb.jpg

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2017 12:39 ]

Verwijderd schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 11:50:
[...]

In de wvb wordt geen rekening met de zon gehouden, net als er geen rekening met bewoners wordt gehouden. Logisch toch ;) Dan wordt zo'n wvb-model te ingewikkeld, gewoon weglaten is veel gemakkelijker.
Ja dat is inderdaad logisch.
Maar ik doel meer op goed dubbel glas en isolatie, en dat in combi met deuren dicht en gordijnen toe verwacht ik toch wel dat het koel blijft. Na een week dertig plus word het anders.

Maar ja de waf zal wel net als hier zijn, lekker de buitenlucht deur open haha

1 PVoutput . Dongen NB

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 11:47:
Door die berekening leerde ik van je, uitleg op het niveau v.d. leerling, debiet en dm2 zijn termen welke ik als outsider nooit gebruik, de uitgebreidere uitleg is dan zeer welkom.
tja, die dm is makkelijker met liters...

• Oxellaar
  • Niet online
Knowbody schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 10:57:
Als je geen zelfvernieuwende bron hebt moet je wel koelen in de zomer om de temperatuur in de bron op peil te houden.
Maar dat wist jii wel.

[...]
Klopt... Dat weet ik zeker. Vlak voor kerst 2016 het nieuwe distributiecentrum van Alternate opgeleverd. Het gebouw had veel warmte nodig in de koudste periode van het jaar. De open bronnen waren nog steenkoud, er was natuurlijk nog gekoeld. Veel problemen gehad om het warm te krijgen, bronnen dreigden in te vriezen. Nu zijn we enorm aan het koelen om de bronnen te laden en een warmte tekort van 250MW weg te werken. Lukt dat niet, dan gaat de provincie moeilijk doen.

• Knowbody
Oxellaar schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 14:01:
[...]

Klopt... Dat weet ik zeker. Vlak voor kerst 2016 het nieuwe distributiecentrum van Alternate opgeleverd. Het gebouw had veel warmte nodig in de koudste periode van het jaar. De open bronnen waren nog steenkoud, er was natuurlijk nog gekoeld. Veel problemen gehad om het warm te krijgen, bronnen dreigden in te vriezen. Nu zijn we enorm aan het koelen om de bronnen te laden en een warmte tekort van 250MW weg te werken. Lukt dat niet, dan gaat de provincie moeilijk doen.
Aha. Invriezen....
Daarom vind ik een waterbron niet per definitie de betere warmtebron. Dat invriezen inderdaad. Zeker wanneer meer gebouwen dezelfde bron gebruiken. Lucht als bron heeft geen onderhoud nodig. En heeft gemiddeld over het stookseizoen een goede temperatuur.

• Oxellaar
  • Niet online
@Knowbody
Invriezen komt alleen voor bij een ongeladen bron, die in gebruik genomen wordt in de winter.

Maar ook in de winter had deze warmtepomp al een COP van ruim 7....dus zodra de bron warmer wordt gaat dat nog verder omhoog.

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 13:55:
[...]

Ja dat is inderdaad logisch.
Maar ik doel meer op goed dubbel glas en isolatie, en dat in combi met deuren dicht en gordijnen toe verwacht ik toch wel dat het koel blijft. Na een week dertig plus word het anders.

Maar ja de waf zal wel net als hier zijn, lekker de buitenlucht deur open haha
Dubbel glas, isolatie en luchtdicht gebouwd om warmte buiten te houden, Oh daarom loopt iedereen hier nu met een dikke trui en jas aan, om de warmte buiten te houden. Ik dacht al, ik snap er weer niets van.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Oxellaar
Nog verder in de "zeik-modus" ;)
Dus met een W/W warmtepomp moet je "verplicht" verwarmen en koelen om je bron op de juiste temperatuur te houden.

Ik zie dan nog niet in, hoe dat energiezuiniger kan zijn, dan wanneer ik op een hete dag, mijn l/w warmtepomp eens aanslinger, om overdag om koelen.
(met gratis energie van de zon voor de stroom, je moet toch wat met je overschot)
Totaal verbruik van een W/W ligt dus veel hoger dan van een L/W.
Toch? ;)

Edit: Je kan het natuurlijk wel zien als "seizoensopslag" van je zonnestroom door de W/W, min of meer.
Maar het jaarverbruik ligt volgens mij stukken hoger, dat daar geen sprake van is. Je verliest ook warmte/koude in de grond.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-07-2017 14:49 ]

• Knowbody
Wat zijn ervaringen met nieuw HR++ 1.0 a 1.1 glas tov ouder HR+ glas U waarde1.6 als het gaat om zontoetreding.

• Oxellaar
  • Niet online
@Verwijderd
Isolatie houd warmte wel buiten, maar is beter in warmte binnen houden.
HR++ glas zorgt juist dat warmte binnen komt en niet meer naar buiten kan.

Bij veel glas op het zuiden zou ik dus zeker voor warmtewerend glas kiezen.

• Oxellaar
  • Niet online
@AUijtdehaag Je moet sowieso koelen, koeling is belangrijker dan verwarming tegenwoordig.
Bij kennissen is het al weken 25 a 26 graden beneden en iets meer boven. Wat ze ook proberen, het is haast niet buiten te krijgen.
Gasrekening kennen ze bijna niet, maar er moet nu wel zsm een airco komen...
Koelen is geen luxe meer, maar noodzaak in de huidige bouw

Verwijderd

@Oxellaar Of zoals men in zuidelijker streken waar het 's winters ook heeeel koud kan worden, Alpen, zeeeer massief te bouwen met het juiste dakoverschot om de zomerzon buiten en de najaars-, winter- en voorjaarszon binnen te krijgen.

Verwijderd

Oxellaar schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 14:48:
@AUijtdehaag Je moet sowieso koelen, koeling is belangrijker dan verwarming tegenwoordig.
Bij kennissen is het al weken 25 a 26 graden beneden en iets meer boven. Wat ze ook proberen, het is haast niet buiten te krijgen.
Gasrekening kennen ze bijna niet, maar er moet nu wel zsm een airco komen...
Koelen is geen luxe meer, maar noodzaak in de huidige bouw
Is toch eigenlijk dramatisch dat we tegenwoordig zo bouwen, of vinden we het een goeie oplossing.

• Oxellaar
  • Niet online
@AUijtdehaag Voor ieder probleem verzinnen we een oplossing. Daarna is het geen probleem meer. Dat noemen we vooruitgang ofzo.

Maar als je het goed bekijkt heb je wel gelijk. We gaan beter isoleren in een land wat steeds warmer wordt.

Verwijderd

@Oxellaar voortgang lijkt me een passender benaming. We blijven bezig, spenderen geld, hebben werk, maar of het efficient is ?

• Knowbody
Oxellaar schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 14:45:
@Verwijderd
Isolatie houd warmte wel buiten, maar is beter in warmte binnen houden.
HR++ glas zorgt juist dat warmte binnen komt en niet meer naar buiten kan.

Bij veel glas op het zuiden zou ik dus zeker voor warmtewerend glas kiezen.
Ik had gehoopt dat ik een sl.kamer wat koeler zou kunnen krijgen door 20 jr oud hr+ glas te vervangen.

Dakiso is rc5

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

koevlaas2 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:42:
[...]

Mooie tvt berekening in de folder. Ze rekenen de pomp ex. BTW en ex. installatie, vanzelfsprekend komen er zo mooie cijfers uit.
Ik heb eerlijk niet eens gekeken naar de prijs maar meer naar de specs.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:08
Knowbody schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 14:57:
[...]

Ik had gehoopt dat ik een sl.kamer wat koeler zou kunnen krijgen door 20 jr oud hr+ glas te vervangen.

Dakiso is rc5
Ik ga er van uit dat je slk op zuid ligt 8) .
De solare winsten van HR++ (Ug <1,0 W/(m²K)) zijn aanzienlijk lager dan van gewoon dubbelglas.
Als je tripleglas laat zetten (Ug < 0,7) heb je zeker nog minder solare winst, MAAR
als je de zon echt buiten wil houden is (automatische) zonwering toch de beste oplossing _/-\o_ ,
dus rolluiken en/of markiezen - zo heb ik het gerealiseerd en het oude HR+ glas laten zitten
(meer solare winst in de winter)
Just my 2cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Verwijderd

koevlaas2 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:42:
[...]

Mooie tvt berekening in de folder. Ze rekenen de pomp ex. BTW en ex. installatie, vanzelfsprekend komen er zo mooie cijfers uit.
Daar staat tegenover dat er geen subsidie aftrek in de sommen zit en je normaal bij de afschrijving van je gasketel ook niet je installatie meeneemt omdat je er vanuit gaat/ging dat die nooit vervangen zou hoeven te worden. Maar wie verstookt er 5000m3 gas ? Bij 800-2000m3 ziet het sommetje er heel anders uit en de WP wordt niet evenredig goedkoper.

• Knowbody
dunklefaser schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 16:24:
[...]

De solare winsten van HR++ (Ug <1,0 W/(m²K)) zijn aanzienlijk lager dan van gewoon dubbelglas.
Als je tripleglas laat zetten (Ug < 0,7) heb je zeker nog minder solare winst, MAAR
als je de zon echt buiten wil houden is (automatische) zonwering toch de beste oplossing _/-\o_ ,
dus rolluiken en/of markiezen - zo heb ik het gerealiseerd en het oude HR+ glas laten zitten
Just my 2cts
Het zit op west en vangt de middagzon, die dan ook wat lager staat en mooi naar binnen koekeloert

Ik overweeg om het volgend jaar te vervangen. Als het kan door triple maar in meranti kozijnen weet ik niet of dat past. De glaslatten komen dan gelijk met het profiel denk ik.
Deze versie glas is van de beruchte bouwjaren 97 98 en het meeste is al vervangen vanwege niet luchtdicht zijn.

Verwijderd

dunklefaser schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 16:24:
[...]

Just my 2cts
Juist geblokkeerd wanneer ongewenst en toelaten wanneer gewenst, zo doen we dat met kleding ook.

• dunklefaser
  • Laatst online: 09:08
@Knowbody Bedenk dat de slkamers normaalgesproken nauwelijks tot niet verwarmd worden.
Solare winsten in de winter en vooral in het najaar/voorjaar zijn mooi meegenomen
en de verwarming hoeft niet aan.

In de overgangsperiode gaat de opgewarmde lucht (soms 28 °C) bij mij overdag uit de slk
(ca. 2,5 m² schuifpui) via een ventilator naar de kamers aan de noordkant van het gebouw.
Slkamer koeler en werkkamers warmer.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Wie kan mij helpen? Ik zoek een euroconus verbindings stuk zoals deze
https://m.warmteservice.n...tors-3-4-x-3-4/p/33653505
Maar dan in omgekeerde versie, geen twee mama maar papa zeg maar.

1 PVoutput . Dongen NB

• Oxellaar
  • Niet online
@reneeke1970 2x een euroconus met wartel?
Volgens mij zul je dat zelf moeten maken. 2x een staartstuk euroconus, met een 1/2 sok ertussen?
Of bedoel je dat niet?

• koevlaas2
Erasmo schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 15:42:
[...]

Ik heb eerlijk niet eens gekeken naar de prijs maar meer naar de specs.
De specs zijn in orde, handig als je niet op de kosten hoeft te letten :)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 17:56:
Wie kan mij helpen? Ik zoek een euroconus verbindings stuk zoals deze
https://m.warmteservice.n...tors-3-4-x-3-4/p/33653505
Maar dan in omgekeerde versie, geen twee mama maar papa zeg maar.
2x buitendraad of 2x binnendraad, mamma en pappa bestaan niet in W-installatietechniek.
Jij zoekt dus 2x binnendraad

Edit: een kogelkraan heb je met 2x binnendraad (ook grotere maten dan dit voorbeeld)
https://www.warmteservice...innendraad-1-2/p/47651205
Of dit:
https://www.warmteservice...dfitting-sok-1/p/41052305

[ Voor 25% gewijzigd door koevlaas2 op 22-07-2017 20:07 ]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

koevlaas2 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 19:58:
[...]

De specs zijn in orde, handig als je niet op de kosten hoeft te letten :)
We gaan het zien, als de offerte binnen is dan zal ik hem hier wel posten.

• koevlaas2
Erasmo schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 20:05:
[...]

We gaan het zien, als de offerte binnen is dan zal ik hem hier wel posten.
Welk vermogen WP gaat het om ?

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

koevlaas2 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 20:08:
[...]

Welk vermogen WP gaat het om ?
Is nog niet helemaal duidelijk, het huis gaat ook extra geïsoleerd worden en er komt wtw ventilatie in dus de vraag zal flink omlaag gaan.

• koevlaas2
Erasmo schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 20:14:
[...]

Is nog niet helemaal duidelijk, het huis gaat ook extra geïsoleerd worden en er komt wtw ventilatie in dus de vraag zal flink omlaag gaan.
Dus je krijgt een offerte met een pomp erin waarvan het vermogen niet duidelijk is :)
Afhankelijk van het huidige verbruik en staat van de huidige isolatie, grootte van het pand moet 20 - 50% reductie mogelijk zijn.

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:42
Na een halfjaar eindelijk raambekleding (houten jaloezien) aan de oost-zijde van ons huis. 6 ramen van 1 x 2.4 meter. Daar kwam altijd zo veel meer zon naar binnen dan van tevoren gedacht dat onze vloerkoeling extra hard moest werken. Ben benieuwd hoeveel het gaat schelen dat er nu +- 15 m2 minder direct wordt verwarmd door de zon :o
Oxellaar schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 19:48:
@reneeke1970 2x een euroconus met wartel?
Volgens mij zul je dat zelf moeten maken. 2x een staartstuk euroconus, met een 1/2 sok ertussen?
Of bedoel je dat niet?
Ja dat bedoel ik, en ik weet hoe het in elkaar te knutselen maar ik weet zeker dat ze bestaan, maar kan ze nergens meer vinden. Ik denk dat warmte service ze niet meer verkoopt sinds kort. Zal ze maandag eens bellen

1 PVoutput . Dongen NB

• jerh
AUijtdehaag schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 14:44:
@Oxellaar
Nog verder in de "zeik-modus" ;)
Dus met een W/W warmtepomp moet je "verplicht" verwarmen en koelen om je bron op de juiste temperatuur te houden.

Ik zie dan nog niet in, hoe dat energiezuiniger kan zijn, dan wanneer ik op een hete dag, mijn l/w warmtepomp eens aanslinger, om overdag om koelen.
(met gratis energie van de zon voor de stroom, je moet toch wat met je overschot)
Totaal verbruik van een W/W ligt dus veel hoger dan van een L/W.
Toch? ;)

Edit: Je kan het natuurlijk wel zien als "seizoensopslag" van je zonnestroom door de W/W, min of meer.
Maar het jaarverbruik ligt volgens mij stukken hoger, dat daar geen sprake van is. Je verliest ook warmte/koude in de grond.
Idd " xxxx modus" .... :)

Het hangt uiteraard van je bron af. Ik heb het eerste jaar niet gekoeld en dat was geen enkel probleem, omdat het in het watervoerend pakket heel hard stroomt hier.De bron is niet onder de 8.5 graden geweest. Andere hebben ook wel gepost en hadden een lagere temperatuur, je bent dus afhankelijk van de bodemgesteldheid. Nu heb ik wel gekoeld en de bron zit wel wat hoger, maar niet schokkend.In november wordt wel duidelijk wat het effekt van koelen is op de temperatuur van de bron.

Het totaalgebruik ligt mi een stuk lager, je hebt immers een betere bron temperatuur. En ja boven de 10 graden doet l/w het misschien beter, maar dan hoef ik niet meer te verwarmen. Ik schreef gisteren al 81 watt verbruik./ uur voor een paar pompjes, net aan 1 kWh per dag. Dat is echt een stuk efficienter dan l/w.

En zoals door Oxellaar al aangegeven, koelen is hier belangrijker dan verwarmen. Ik heb een scriptje geschreven om uit te lezen, dan kan ik straks zien of er meer koeluren dan verwarmingsuren gedraaid zijn.

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:25
Vandaag definitief de gaskraan dichtgedraaid. Briefje naar Qurrent met het verzoek mijn contract voor gas te beëindigen. Dank aan allen hier die me geholpen hebben dit te verwezenlijken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DnQArV3gnMSBW2wKJaFzEKQ2/full.jpg

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Knowbody
Bij een waterbron van noem het 10 graden kun je de warmte uit jouw vloer er zo inkieperen. Daarvoor moet alleen een pompje draaien.

Bij een LW WP die kan koelen moet de warmte uit de vloer opgekrikt worden om af te staan aan de buitenlucht! Dus de compressor moet in actie komen anders kan er geen overdracht zijn. De af te geven warmte moet warmer zijn dan de buitenlucht.

Theoretisch werkt dit principe in de avond en nacht dus beter. Maar dan heef het weinig zin en kun je beter ramen open zetten.

• Knowbody
Ik zit even heel simpel te denken. Verwarmen.
Boven zitten radiatoren die wel wat doen bij de lage aanv temp maar het zou veel beter zijn voor de WP dat het radiatorcircuit niet mee doet.

Dus zat te denken aan Jaga met DBE, overmaatse radiatoren, airco om te koelen en verwarmen, maar kom op een andere optie en dat zijn convectoren van bijv Stiebel, Adax, Beha. (IR panelen vallen af)

Zo'n modern convectortje lijkt me veel beter. Want het gaat om zeer selectief en onregelmatig verwarmen van studeerkamers. Een snel electr kacheltje doet het dan wellicht het best.
Is dat wat?

Ik zie dat dit ook wordt toegepast in nieuwbouw all-electric.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:11
reneeke1970 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 21:45:
[...]

Ja dat bedoel ik, en ik weet hoe het in elkaar te knutselen maar ik weet zeker dat ze bestaan, maar kan ze nergens meer vinden. Ik denk dat warmte service ze niet meer verkoopt sinds kort. Zal ze maandag eens bellen
Zoek eens op staartstuk zoals Oxellaar aangeeft. Staan 3 comap's nog in shop, standaard, verlengd en zelfdichtend

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:22
Knowbody schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 23:30:
Boven zitten radiatoren die wel wat doen bij de lage aanv temp maar het zou veel beter zijn voor de WP dat het radiatorcircuit niet mee doet.

Dus zat te denken aan Jaga met DBE, overmaatse radiatoren, airco om te koelen en verwarmen, maar kom op een andere optie en dat zijn convectoren van bijv Stiebel, Adax, Beha. (IR panelen vallen af)

Zo'n modern convectortje lijkt me veel beter. Want het gaat om zeer selectief en onregelmatig verwarmen van studeerkamers. Een snel electr kacheltje doet het dan wellicht het best.
Is dat wat?

Ik zie dat je een Daikin hybride hebt staan, waarom dan geen watergevoerd vloermodel van Daikin? Is m.i. Perfect voor de beschreven situatie :)

Verwijderd

Is dat wat?

Als je zelf handig bent, qua wegwerken, IR-Folie van 200W/m2 voor minder dan 20.00. OppervlakteT 34C. werkt perfect. Heb 1.8kW gebruikt in de overgangsfase Gas -> WP.
Deze folie wordt in all-electric huizen ook in badkamers gebruiks of als vloerverwarming in de laminaat/pvc vloeren in campers.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2017 09:24 ]

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:12

Seafarer

XXX

Is dat wat?

Al eens gedacht aan ventilator convectoren voor cv?
https://www.tga-fachplane...oren-mit-ec-technik-.html
http://www.dencohappel.co...convectoren/gea-flex-geko
http://www.jaga.nl/briza
www.jaga.nl/brise

In italie worden er ook veel gemaakt, goedkoper en veel lelijker.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Domba schreef op zondag 23 juli 2017 @ 02:46:
[...]

Zoek eens op staartstuk zoals Oxellaar aangeeft. Staan 3 comap's nog in shop, standaard, verlengd en zelfdichtend
Ik heb ze gevonden, had zelf ook nog twee oude aan radiator kraan zitten, dus twee nieuwe erbij met sok en klaar.
Kost wat moeite om flow meter er tussen te krijgen......

1 PVoutput . Dongen NB

• Knowbody
Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2017 @ 09:17:
[...]

Als je zelf handig bent, qua wegwerken, IR-Folie van 200W/m2 voor minder dan 20.00. OppervlakteT 34C. werkt perfect. Heb 1.8kW gebruikt in de overgangsfase Gas -> WP.
Deze folie wordt in all-electric huizen ook in badkamers gebruiks of als vloerverwarming in de laminaat/pvc vloeren in campers.
Leuk idee maar nee. Te traag.
Precies de reden waarom vloerverw op de bovenverdieping niet gaat werken. Zou ik ook niet kiezen in nieuwbouw. Die vloeren zijn immers al niet koud en je wil koel slapen. Nee moet iets hebben als er ineens gestudeerd wordt dat het dan snel en efficiënt warm is. Eventjes een convector aan lijkt me de oplossing.

• Knowbody
MBgek schreef op zondag 23 juli 2017 @ 09:05:
[...]

Ik zie dat je een Daikin hybride hebt staan, waarom dan geen watergevoerd vloermodel van Daikin? Is m.i. Perfect voor de beschreven situatie :)
Doel je op de warmtepomp convector van Daikin ?

Ik vind dat de informatie daarvan erg summier is.

• Knowbody
Als je goed leest stond dat al in het idee.
Maar nee ik ga die kant niet op. Veel te duur.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Er zijn hier diverse zelfbouwers die met een stel computerventilatoren een mooi systeem hebben gebouwd.

Erasmo schreef op zondag 23 juli 2017 @ 13:50:
Er zijn hier diverse zelfbouwers die met een stel computerventilatoren een mooi systeem hebben gebouwd.
Die maken allemaal herrie, en de geluids arme zijn aardig duur

1 PVoutput . Dongen NB

• Knowbody
Pcies. En de Daikin warmtepomp convector heeft een afvoer nodig. Wordt hem niet.

• MBgek
Knowbody schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:59:
Pcies. En de Daikin warmtepomp convector heeft een afvoer nodig. Wordt hem niet.
Afvoer is niet perse nodig, die wordt alleen gebruikt als je er mee gaat koelen.

• Knowbody
MBgek schreef op zondag 23 juli 2017 @ 16:08:
[...]

Afvoer is niet perse nodig, die wordt alleen gebruikt als je er mee gaat koelen.
Ok! Is wat zijn de gebruikerservaringen ?

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

reneeke1970 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:07:
[...]

Die maken allemaal herrie, en de geluids arme zijn aardig duur
Op vol vermogen maken ze wel wat geluid, maar daaronder maken ook goedkope fans niet zo heel veel lawaai meer.

• MBgek
Knowbody schreef op zondag 23 juli 2017 @ 17:30:
[...]

Ok! Is wat zijn de gebruikerservaringen ?
Gebruikerservaring heb ik niet echt, in die zin dat ik installateur ben :) Ik vind zelf de ventilator erg stil terwijl er toch een hoog lucht over het blok gaat, op de hoogste stand is deze uiteraard hoorbaar maar ik vind zelf niet storend, gewoon aanwezig. Er zit een IR afstandbediening bij net zoals bij een airco, als je de een 4aderige kabel hebt liggen tussen het vloermodel en de hybride kan je de WP ook aansturen op basis van vraag van je vloermodel.

Uiteraard kan het vloermodel ook alleen meelopen op bijv. een kamer thermostaat, dan regel je alleen de fan snelheid op de fan stand. Als je 'm gebruikt voor verwarmen is het echt een beest qua vermogen afgeven.

• Knowbody
MBgek schreef op zondag 23 juli 2017 @ 20:27:
[...]

Gebruikerservaring heb ik niet echt, in die zin dat ik installateur ben :) Ik vind zelf de ventilator erg stil terwijl er toch een hoog lucht over het blok gaat, op de hoogste stand is deze uiteraard hoorbaar maar ik vind zelf niet storend, gewoon aanwezig. Er zit een IR afstandbediening bij net zoals bij een airco, als je de een 4aderige kabel hebt liggen tussen het vloermodel en de hybride kan je de WP ook aansturen op basis van vraag van je vloermodel.

Uiteraard kan het vloermodel ook alleen meelopen op bijv. een kamer thermostaat, dan regel je alleen de fan snelheid op de fan stand. Als je 'm gebruikt voor verwarmen is het echt een beest qua vermogen afgeven.
Heb wat PDF bestanden gedownload.

Zit er nou een klein warmtepompje in die de aanvoertemp vh CV water opkrikt ?

Aanvoertemp CV water is 27-34 graden gaat dat goed werken?

Ik heb geen zone sturingen. Alles loopt gewoon mee als de WP in bedrijf is en dat is 7x24 in het stookseizoen.

Het is dus de bedoeling dat ik iets heb dat op verzoek snel warmte geeft.

Kun je iets zeggen over kosten.

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-11 13:40
Knowbody schreef op zondag 23 juli 2017 @ 13:10:
[...]

Leuk idee maar nee. Te traag.
Precies de reden waarom vloerverw op de bovenverdieping niet gaat werken. Zou ik ook niet kiezen in nieuwbouw. Die vloeren zijn immers al niet koud en je wil koel slapen. Nee moet iets hebben als er ineens gestudeerd wordt dat het dan snel en efficiënt warm is. Eventjes een convector aan lijkt me de oplossing.
Ik heb in mijn nieuwbouw woning juist gekozen voor vloerverwarming/koeling. En geen seconde spijt van gehad 8)

De kou uit de vloer is heerlijk s'winters ( slaapkamer gewoon rond de 19 graden ). En de kids zijn helemaal blij met een warme vloer.. ;)

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-11 20:55
Vandaag hier de 6kw Panasonic geleverd. Doos opengemaakt en kwam de warmtepomp tegen en een manual. In de manuaal staat dat er meelevend moet zijn, 1 bochtje, 8 rubbers en een remote.. Maar die kom ik niet tegen.

Voordat ik boos de leverancier bel.. zit het toevallig ergens verstopt waar ik het over het hoofd zie (ik ben vast niet de eerste hoop ik..)

• Kloekie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:53
Panasonic monoblock 5kW WH-MDC05F3E5 is goedkoper geworden in GB. Van 2000pond naar 1826pond.
Pond staat ook wat minder sterk. Misschien een goed alternatief voor de Franse leverancier.

http://www.pmcoppack.com

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 10:38
jantje112 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:53:
Vandaag hier de 6kw Panasonic geleverd. Doos opengemaakt en kwam de warmtepomp tegen en een manual. In de manuaal staat dat er meelevend moet zijn, 1 bochtje, 8 rubbers en een remote.. Maar die kom ik niet tegen.

Voordat ik boos de leverancier bel.. zit het toevallig ergens verstopt waar ik het over het hoofd zie (ik ben vast niet de eerste hoop ik..)
Goed zoeken :) dan maar. Bij mij zat die in gevouwen karton, ik dacht ergens bij de pomp. Even de beplating losschroeven en dan moet je het zien,

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-11 20:55
PeterZ(on) schreef op maandag 24 juli 2017 @ 12:19:
[...]

Goed zoeken :) dan maar. Bij mij zat die in gevouwen karton, ik dacht ergens bij de pomp. Even de beplating losschroeven en dan moet je het zien,
Yep, bij mij dus ook ergens achter de beplating getapet.. Wilde toch even in de handen hebben, nu weer gerust op :)

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 10:38
Kloekie schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:57:
Panasonic monoblock 5kW WH-MDC05F3E5 is goedkoper geworden in GB. Van 2000pond naar 1826pond.
Pond staat ook wat minder sterk. Misschien een goed alternatief voor de Franse leverancier.

http://www.pmcoppack.com
Die prijs is wel ex btw en transport.

Overigens is de Franse leverancier ww.aireko.fr per 16 juni failliet verklaard als ik het goed begrepen heb.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Knowbody
alberthakvoort schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:37:
[...]

Ik heb in mijn nieuwbouw woning juist gekozen voor vloerverwarming/koeling. En geen seconde spijt van gehad 8)

De kou uit de vloer is heerlijk s'winters ( slaapkamer gewoon rond de 19 graden ). En de kids zijn helemaal blij met een warme vloer.. ;)
misschien heb je gelijk. Aan laten leggen is wel handig. Dan kan iemand altijd beslissen een groep wel of niet te gebruiken.

De benedenverdieping is continue verwarmd, dat trekt ook door naar de vloer. Dus koud is die niet echt.

Ik denk wel dat IR panelen steeds meer deel gaan uitmaken van standaard ontwerpen. Vooral op de bovenverdieping.

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-11 20:25
hoe bevalt ie? Ik denk erover om ḿ ook als buffervat voor mn kleine afgifte systeem met ELGA te gaan gebruiken.
Hij bevalt wel goed, mijn flow is "beperkt" tot 27L/minuut (door de relatief kleine aansluitingen).

Nu is dat met de Elga al helemaal geen probleem volgens mij :?

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-11 20:25
Grolsch schreef op maandag 24 juli 2017 @ 15:38:
Hij bevalt wel goed, mijn flow is "beperkt" tot 27L/minuut (door de relatief kleine aansluitingen).

geen idee wat het debiet momenteel is. pomp staat op standje max 2. van de 6 standen.

weet nog niet precies hoe ik m ga aansluiten, maar daar zijn div. schema's voor denkbaar.

hoe heb jij 'm in het circuit aangesloten?

• Oxellaar
  • Niet online
amarkest schreef op maandag 24 juli 2017 @ 15:14:
[...]

hoe bevalt ie? Ik denk erover om ḿ ook als buffervat voor mn kleine afgifte systeem met ELGA te gaan gebruiken.
120L buffer voor amper 5kW? Dat is wel heel erg groot, aan 50 liter zou je al ruim voldoende hebben.

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 24 juli 2017 @ 15:38:

Welke maat is relatief klein ?

3/4", dat is in mijn geval de zwakste schakel

Grolsch schreef op maandag 24 juli 2017 @ 20:07:
Gebruik je toch meerdere aansluit punten parallel

1 PVoutput . Dongen NB

27l/ minuut lijkt me voorlopig geen probleem ;)

Vroeger zei ook het nooit, maar wat mij betreft mag het winter worden :+

Ik ben akelig benieuwd of alles werkt zoals bedacht.

[ Voor 58% gewijzigd door Grolsch op 24-07-2017 20:44 ]

Grolsch schreef op maandag 24 juli 2017 @ 20:42:
27l/ minuut lijkt me voorlopig geen probleem ;)

Vroeger zei ook het nooit, maar wat mij betreft mag het winter worden :+

Ik ben akelig benieuwd of alles werkt zoals bedacht.
Alle ramen open en 24/7 25 graden zien te krijgen haha

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 24 juli 2017 @ 20:07:
Wel heel zonde van je overige DN32 componenten.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:18

Carboy54

Duurzaamheid coach

Voor wat betreft de tekening van Niek met de open verdeler in de retourleiding met de WP:

Is het plaatsen van de open verdeler tussen de CV ketel met keerkleppen tussen aan en afvoer geen betere optie? Zolang warmtepomp loopt sluit je door de kleppen de cv uit en hoeft de pomp van de cv niet mee te lopen continu en wanneer deze opstart loopt de flow over de open verdeler. Maak ik hierbij een denkfout?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Oxellaar
  • Niet online
@Carboy54 1 keerklep is al voldoende om doorstroming te voorkomen.
Maar met twee apparaten op 1 systeem moet je altijd beide voorzien van een keerklep.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Carboy54
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje (voor iemand) te bedenken als jij.
Warmtepomp bivalent aansluiten

Hoewel er daar nu zoveel zonnepanelen liggen, dat (zolang salderen bestaat) de WP gewoon 24/7 en 5 maanden kan draaien.. er toch nog een cv ketel hangt.

In groffe lijnen (correct me if i'm wrong) heb je het probleem dat de WP er een hoge flow door je circuit moet jagen. (vandaar de open verdeler of buffervat) en je circuit daar niet geschikt voor is. Ruisende leidingen.
En je een cv ketel nog steeds wilt toepassen, met zijn eigen temperatuursregeling via de kamerthermostaat.

Ik probeer het op te lossen met Domoticz, die de nefit thermostaat uitleest en aan kan sturen.
En ook de WP aan kan sturen.
En 2 terugslagkleppen in cv en wp zodat ze niet elkaar staan op te warmen. Maar beiden nooit tegelijk draaien.
Maar een buffervat kan altijd noodzakelijk zijn, gezien het flow probleem.

Mijn tekst hier is dus geen oplossing voor dezelfde vraagstelling.
Maar er is altijd wel een mouw aan te passen...
Hopelijk komt er nog iemand met goede "duidelijke" ideeen. (voor die tijd ;) )

Uiteindelijk is het doel, die CV ketel gewoon eruit te tjoppen.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-07-2017 22:56 ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

AUitdehaag de flow van de WP is toch in te stellen bij de Panasonic 5 kw in 7 stappen dus moet dat toch goed te regelen zijn.

Ik denk er ook over om eventueel de beide systemen parallel aan te sluiten met keerkleppen en in het uitzonderlijke geval dat de ketel aan slaat via een schakelcontact van de thermostaat van de ketel de WP uit te schakelen. Lijkt mij het meest simpele en werkbare oplossing met een klein rendementsverlies tot gevolg of anders te gaan voor het advies van Domba maar dan moet de ketelpomp altijd mee lopen wat ook energie kost.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Carboy54
Maar die 7 stappen bepaalt de warmtepomp zelf...
Delta T over de warmte wisselaar is belangrijk. Dat bepaalt of de WP "hard" of "zacht" gaat lopen.
En je wilt pendelgedrag (slecht voor de levensduur van de compressor) ook zoveel mogelijk voorkomen... dus voldoende flow "kunnen" geven indien gewenst. En dat kan vaak niet in een bestaande CV installatie.
Ik heb een en ander hier gevonden http://aquarea.smallsolut...r_MDC05f3e5#Abst.C3.A4nde
(Heb zelf een mitsubishi, pana is ook nieuw voor mij... O-) )

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-07-2017 23:24 ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

AUijtdehaag. Bedankt maar die 7 stappen zijn bij mijn model 5KW vlgs de beschrijving in te stellen via de AB. Het volume van mijn installatie is vrij groot dus het proberen waard. Hoe groot moet ik anders een dergelijk buffervat kiezen?

koevlaas2 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 21:44:
[...]

Wel heel zonde van je overige DN32 componenten.
Zoals al vaker opgemerkt maakt een enkele 3/4" aansluiting (of 2) niet zoveel uit voor de flow, leidingen in de hydrobox zijn ook maar 20mm ofzo :?

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:11
Carboy54 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 23:08:
AUitdehaag de flow van de WP is toch in te stellen bij de Panasonic 5 kw in 7 stappen dus moet dat toch goed te regelen zijn.

Ik denk er ook over om eventueel de beide systemen parallel aan te sluiten met keerkleppen en in het uitzonderlijke geval dat de ketel aan slaat via een schakelcontact van de thermostaat van de ketel de WP uit te schakelen. Lijkt mij het meest simpele en werkbare oplossing met een klein rendementsverlies tot gevolg of anders te gaan voor het advies van Domba maar dan moet de ketelpomp altijd mee lopen wat ook energie kost.
Netjes gezien bepaald de flowweerstand welke pompstand je zou benodigen, als er een open verdeler netjes aan hangt zonder knietjes en ruime diameter, is vaak pompstand 1 voldoende dat is 34W voor een 5kW,
Dan kunnen die pompstanden zelfs te grof zijn en dat kun je nog tweaken
Maar hang je er het hele afgiftesysteem eraan, dan heb je met veel meer flowweerstand te maken en kan het vlot pompstand 4/5 worden voor de zelfde flow, zeker als je nog veerbelaste keerkleppen gebruikt, dat is dan 35-44W meer.
Als bonus heb je dan nog dat tijdens een defrost de WP de pomp op maximaal zet en 1700l/min door afgifte systeem probeert te persen, dat gaat vaak samen met ruisen.
Een simpele veerbelaste keerklep kost al vlot een pompstand of wel 10-12W, alleen 184GO's geven nog de minste extra flowweerstand.

Daarnaast kan de pomp van Nefit Trendline beter overweg met dichtlopende kleppen in afgifte systeem dan de WP circulatiepomp en opgenomen vermogen is ook niet zo bijzonder veel van een Nefit Trendline, 35-100W (vollast) en dat is dan nog incl. ventilator en niet enkel de circulatiepomp.

Ik zou zeggen zet eens zo'n tussenstekker energiemeter er tussen en google de installatie handleiding van je CV ketel model en past het instellingen menu eens aan door circulatiepomp nalooptijd en toerental op maximaal te zetten.
In dit topic en deel 2 zijn gegevens van de 5kW WP te vinden voor die deze direct hebben aangesloten op afgifte systeem en ook flow met een warmtemeter meten,

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Moet voor het koelen er nog aanpassingen gedaan worden op het vloerverwarmingsysteem (die eerder was aangesloten aan een normale cv)? Of kan de WP alles regelen?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Pagina: 1 ... 81 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)