jacovn schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 06:17:
[...]
Als je achteraf kijkt hoe veel de WP je gekost heeft:
- aanschaf
- installatie uren
- fundament buiten
- mantelbuis naar binnen
- electra verbinding naar buiten
- sensor kabel naar buiten unit toe ?
Is het verschil dan nog net zo groot ?
Bij de bron boring zit ook het leiding werk voor zover ik weet, al zal gat door muur etc er wel niet bij in zitten.
Ik heb nog steeds niet de definitieve offerte, alleen dat ik 8kW nodig heb en het een unit wordt die iets meer kan dien (9.2 kW model) bron kosten zijn me ook nog niet compleet duidelijk.
En hoe kom je aan 15 dagen koelen ? Is het niet in meer of mindere mate veel meer dagen koelen als je zon warmte instraling niet afdoende buiten kunt houden ?
De extra kosten van een W/W WP waren toen ik het uitgezocht heb 8K extra.
Die 15 dagen tover ik uit de hoge hoed, is een "Grove" inschatting, maar zolang als ik in dit huis zit (2 maand) heb ik 2 periodes van 2 á 3 dagen gehad dat ik de koeling heb ingeschakeld op de WP (Ruimtetemperatuur boven de 23 graden)
jerh schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 07:08:
[...]
Tja, het is een kwestie van keuzes. De bronboorder ging uit van 500 uur koelen per jaar, Overigens was toen ik keek het verschik ongeveer 4500 euro tov l/w en dat was nog voor pre subsidie tijd en zonder franse/spanse leveranciers.
23 graden, wellicht schreef ik dat wat ongelukkig, als hij de hele dag draait is het verbruik consistent over de hele dag, het zijn tenslotte een paar pompen die draaien. Koeling is nu niet de hele dag actief. Thermostaat staat ingesteld bij ons op 23.5 graden, dat is hier in huis volgens mijn vrouw een aangename temperatuur.
Het zijn ook keuze's, en als ik eerlijk ben zou ik bij onbeperkt budget ook voor een W/W systeem gekozen hebben, want brine is een "betere/efficiëntere" bron als de buitenlucht.
En je hebt geen buitenunit met het bijbehorende "lawaai".
Maar als budget onbeperkt was geweest had ik wel meer zaken anders gedaan, maar ook @huize grolsch moeten er keuze's gemaakt worden

Oxellaar schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 07:54:
Als je een vrij nieuwe woning hebt, dan koelt die niet af in één nacht. Zelfs na een weekje minder weer is het nog bloedheet.
De W/W systemen die ik ken, staan al maanden aan één stuk op koelen. Het koelseizoen is waarschijnlijk even lang als het stookseizoen.
Bij L/W moet je toch iets alerter zijn om de koeling uit te schakelen ivm kosten. Bij W/W schakel je gewoon om en dat blijft tot einde zomer
Dat is inderdaad inherent aan nieuwbouw, het is 1 grote massa die erg traag is, dus wordt het warm, dan blijft het nog wel een week koel in huis.
Maar is het warm, dan blijft het wel een week warm als je niets doet
Gisteren waren de vloeren dus +- 23 graden in ons huis, nu heb ik de WP een nachtje op koelen laten draaien, de vloer is nu 20 graden, en loop nu tegen het feit aan dat ik teveel koelcapaciteit heb
Is er ook ergens een instelling te maken dat er een "verplichte" pauze van 15 of 30 minuten gemaakt wordt na een run
Ik denk dat het verstandig is koelen alleen gedurende een bepaalde periode van de dag aan te zetten, maar daar moet ik nog mee experimenteren