@
BasvanS , ik durf het bijna niet te zeggen in dit topic, maar ik zou je adviseren er gewoon een nieuwe CV ketel in te hangen als de beweegreden geld is.
Je hebt een aantal "problemen" die het leven er niet makkelijker op maken en wat geld gaat kosten.
Dat je douchewater niet warm wordt kan haast niet aan je CV ketel liggen. CW4 moet 12,5 liter per minuut kunnen maken.
Als dat een probleem is, dan heb je ook een "dijk" van een doorstroomverwarmer nodig.
1 = Ruimtegebrek, daardoor geen SWW vat, daardoor een doorstroomverwarmer benodigd, welke qua verbruik duurder is als warm water maken met gas
2 = Radiatoren op de eerste verdieping werkt een WP niet optimaal mee
3 = Kosten
4 = Kosten
Stel je koopt een nieuwe CV ketel dan ben je voor 1500 € wel klaar inclusief installatie. Een handige installateur hangt zo'n ding in een avondje op.
Je hebt geen PV overschot, daar valt dus geen voordeel te behalen.
Je hebt ruimtegebrek, een WP vraagt nu eenmaal meer ruimte / leidingwerk.
Als jij een WP wilt laten aanleggen met alle toeters en bellen verwacht ik dat je zeker minimaal 5K netto kwijt bent, als het niet meer is.
Je verbruikt nu 1000m3 gas per jaar, dat kost je € 600,00 per jaar (0.60 euro/m3)
Ik verwacht dat je zeker 3000kWh gaat verbruiken met je WP (stel 2000kWh voor verwarmen en 1000kWh voor SWW middels doorstroomverwarmer).
Dan ben je straks € 540,00 per jaar kwijt aan stroom. (0.18 euro/kWh)
Een besparing van € 60,00 per jaar, dat heb je dus met 58,33 jaar weer verdiend
Laten we eens heel gunstig rekenen dat je straks totaal 2000kWh per jaar extra gaat verbruiken (geloof ik nooit) = 360 euro = besparing van € 240,00 per jaar. = terugverdientijd van 14,58 jaar.
Conclusie, als het je om het geld gaat zou ik voor de makkelijke oplossing kiezen en er een CV ketel inhangen.
Als je een groen hart hebt, en WP's bijster interessant vindt, of geld je gewoon niet interesseert dan wordt het een ander verhaal