Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.252 views
kmf schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 07:27:
Moet voor het koelen er nog aanpassingen gedaan worden op het vloerverwarmingsysteem (die eerder was aangesloten aan een normale cv)? Of kan de WP alles regelen?
Je vloerverwarmingssysteem, en je verdeler moeten er geschikt voor zijn.
Wij hebben daarom een composiet verdeler gekozen.

Je stelt op je WP een aanvoertemperatuur in, deze moet je niet te laag zetten anders kun je dweilen (condensatie als je onder het dauwpunt komt).

[ Voor 33% gewijzigd door Grolsch op 25-07-2017 09:04 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 09:04:
[...]

Je vloerverwarmingssysteem, en je verdeler moeten er geschikt voor zijn.
Wij hebben daarom een composiet verdeler gekozen.

Je stelt op je WP een aanvoertemperatuur in, deze moet je niet te laag zetten anders kun je dweilen (condensatie als je onder het dauwpunt komt).
Bedankt, dat ga ik dan meenemen in de offerte voor de vloerverwarming. Kan er gelijk rekening mee gehouden worden.

(plan is vloerverwarming op oude cv en daarna pas WP+Zonneboiler+PV)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-11 15:35
Voor de vloerkoeiers: ik heb het idee dat mijn vloerkoeling heel vaak uit staat. Ik heb hem nu op 18 of 20 graden aanvoertemperatuur staan en de grundfoss pomp (vóór de 3 verdelers) op standje maximum. Echter, ik controleer regelmatig de aanvoertemperatuur op de verdelers (ingebakken analoge thermometer) en daar staat altijd de omgevingstemperatuur, bijvoorbeeld 24 graden. Ik zie wel dat er flow is. Ik heb dus het idee dat mijn warmtepomp het grootste deel van de tijd het buffervat (100 liter) helemaal niet koel houdt, en dat idee wordt versterkt omdat ik de WP meestal in pauze-stand zie staan (weekklok is ingesteld dat hij tussen 07:00 en 22:00 moet koelen). De grap is: ik heb wel voor meer dan 150 kWh verbruik gekoeld deze maand (600 kWh productie). SWW is overigens geen probleem. Zie ik iets over hoofd, een kapotte sensor of een tijdschema, of koelt een koelsysteem daadwerkelijk maar zo weinig of kort?
BIj vloerkoeling loopt mijn WP ook aardig te pendelen, maar de vloer wordt wel degelijk koel.

Ik ga met 17 graden de vloer in, en na een dag is de bovenkant van de vloer +- 19 á 20 graden, dus het werkt wel.

Eigenlijk zou het ideaalste zijn om de buffer te bypassen tijdens koelen, want "eigenlijk" moet de aanvoer dan aan de onderkant zitten, want koud water zakt en warm water stijgt.

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-10 08:22
Met koelen moet ik bij mij veel vloerverwarming segmenten openzetten om pendelen te voorkomen. Veel meer dan met verwarmen. Het heb een delta T van 4-5 graden zowel met koelen als verwarmen. Blijkbaar is koelen makkelijker voor de pomp. Ook speelt mee dat mijn Ecodan 7.5Kw met koelen minder ver kan terug regelen dan met verwarmen.

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:29

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Vincm schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 10:22:
De grap is: ik heb wel voor meer dan 150 kWh verbruik gekoeld deze maand
Dat zijn geen grapjes meer :+
Ik heb sind mei 20kWh in 2 airco's gestopt, ik koel meestal `s avonds.
Kan je onderscheid maken tussen SWW verbruik en koelen?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-11 15:35
Bedankt voor jullie reactie :)

[quote]Grolsch schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 10:37:
BIj vloerkoeling loopt mijn WP ook aardig te pendelen, maar de vloer wordt wel degelijk koel.

Ik ga met 17 graden de vloer in, en na een dag is de bovenkant van de vloer +- 19 á 20 graden, dus het werkt wel.
[quote]
Krijg je met 17 graden geen condens?
Grolsch schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 10:37:
Eigenlijk zou het ideaalste zijn om de buffer te bypassen tijdens koelen, want "eigenlijk" moet de aanvoer dan aan de onderkant zitten, want koud water zakt en warm water stijgt.
Goed punt... Even uit mijn hoofd heeft het (NIBE) buffervat hier 2 ingangen bovenin, waarvan er dan wel een door zal lopen naar beneden. Als het systeem dan water van boven pakt zal dat wel warmer zijn, maar zou die gelaagdheid zo sterk kunnen zijn dat het helemaal niet mengt als er onderin 'warm' water in het vat komt? Ik weet ook eigenlijk niet hoe hoog de sensor zit in het buffervat (maar volgens mij hoort hij het te regelen op retourwatertemperatuur, en die zit aan een leiding geplakt).
barteg schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 11:57:
Met koelen moet ik bij mij veel vloerverwarming segmenten openzetten om pendelen te voorkomen. Veel meer dan met verwarmen. Het heb een delta T van 4-5 graden zowel met koelen als verwarmen. Blijkbaar is koelen makkelijker voor de pomp. Ook speelt mee dat mijn Ecodan 7.5Kw met koelen minder ver kan terug regelen dan met verwarmen.
Alle segmenten staan hier ook volledig open, in tegenstelling tot het verwarmingsseizoen.
Speedy-Andre schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 12:20:
[...]

Dat zijn geen grapjes meer :+
Ik heb sind mei 20kWh in 2 airco's gestopt, ik koel meestal `s avonds.
Kan je onderscheid maken tussen SWW verbruik en koelen?
Jazeker, de binnenunit geeft een netjes overzicht van verbruik en productie voor SWW, verwarmen en koelen apart. Vorige maand (Juni) in totaal voor 200 kWh verbruik (= 800 kWh productie) gekoeld.
Vincm schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 12:32:
Bedankt voor jullie reactie :)

Krijg je met 17 graden geen condens?
Nee hoor, want zoals ik aangeef wordt mijn vloer 19 graden.

Luchtvochtigheid is op dit moment 89%, stel temperatuur in de woonkamer is 23 graden dan is het dauwpunt 21,1 graden, dus dat gaat wel goed.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-11 13:48
Grolsch schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 12:37:
[...]

Luchtvochtigheid is op dit moment 89%, stel temperatuur in de woonkamer is 23 graden dan is het dauwpunt 21,1 graden, dus dat gaat wel goed.
89% in je woning ?

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 12:37:
[...]

Dan gaat het toch juist mis? Condens op alles wat kouder is dan 21 graden. Extreem hoge luchtvochtigheid: boven 90% komt binnenshuis volgens mij nooit voor en daar zit je wel erg dicht op. Bouwvocht?
Ik haal het getal van internet af:http://www.weerstationlosser.nl/

Maar wat ik wil aangeven is dat 17 graden aanvoertemperatuur met een vloertemperatuur van 19 graden redelijk veilig is :)

Ik zie nu dat ik mezelf inderdaad nogal tegenspreek :P Ik weet niet wat de luchtvochtigheid in mijn woning is, maar aanvoer 17 graden (vloer 19 graden) heb ik tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

[ Voor 34% gewijzigd door Grolsch op 25-07-2017 12:51 ]

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:15
Ik koel ook. Met een standaard installatie zoals het was voordat er een WP kwam.

Betekent het volgende: ik moet erom denken dat de pomp van de verdeler wordt ingeschakeld. Die reageert anders alleen op warmte.

Ik koel alleen als het echt warm is buiten. Dus de dagen boven 25 graden buitentemp.

Er wordt gekoeld met watertemp 18-22 gr via WAR en daarbij is het veilig mbt condenseren.
Alle radiatoren gaan helemaal dicht.

De koeling staat al een paar dagen uit en de vloer is nog koud ;-)

Het geeft met hitte nou net dat beetje comfort waardoor het binnen aangenaam is dus ik ben er wel tevreden over!

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Knowbody schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 12:51:
Ik koel ook. Met een standaard installatie zoals het was voordat er een WP kwam.

Betekent het volgende: ik moet erom denken dat de pomp van de verdeler wordt ingeschakeld. Die reageert anders alleen op warmte.

Ik koel alleen als het echt warm is buiten. Dus de dagen boven 25 graden buitentemp.

Er wordt gekoeld met watertemp 18-22 gr via WAR en daarbij is het veilig mbt condenseren.
Alle radiatoren gaan helemaal dicht.

De koeling staat al een paar dagen uit en de vloer is nog koud ;-)

Het geeft met hitte nou net dat beetje comfort waardoor het binnen aangenaam is dus ik ben er wel tevreden over!
Hier precies hetzelfde, alleen als het "extreem" warm is, en dan nog pas na een aantal dagen extreme warmte.

2 of 3 dagen overdag 28 graden warmt ons huis nog niet zo van op.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-11 13:48
Grolsch schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 12:53:
[...]

Hier precies hetzelfde, alleen als het "extreem" warm is, en dan nog pas na een aantal dagen extreme warmte.

2 of 3 dagen overdag 28 graden warmt ons huis nog niet zo van op.
Hier hetzelfde ( woning uit 1934 met leemstuc ) 24 uur koelen is voldoende om de slaapkamers voor 2 a 3 dagen koel te houden.

woonkamer is lastig met openslaande tuindeuren >:)
Ramon_1984 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 12:57:
[...]

Hier hetzelfde ( woning uit 1934 met leemstuc ) 24 uur koelen is voldoende om de slaapkamers voor 2 a 3 dagen koel te houden.

woonkamer is lastig met openslaande tuindeuren >:)
Wij hebben ook grote tuindeuren, maar als de massa (plafond en vloer) 19 graden is, dan doet een beetje binnenwaaiende lucht niet zoveel :)

• joostmaas
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 23:08:
AUitdehaag de flow van de WP is toch in te stellen bij de Panasonic 5 kw in 7 stappen dus moet dat toch goed te regelen zijn.

Ik denk er ook over om eventueel de beide systemen parallel aan te sluiten met keerkleppen en in het uitzonderlijke geval dat de ketel aan slaat via een schakelcontact van de thermostaat van de ketel de WP uit te schakelen. Lijkt mij het meest simpele en werkbare oplossing met een klein rendementsverlies tot gevolg of anders te gaan voor het advies van Domba maar dan moet de ketelpomp altijd mee lopen wat ook energie kost.
Ik zou het gewoon eerst zo proberen, maar met de leidingen al wel rekening houden om eventueel het systeem van Domba te gebruiken of een klein buffervat (parallel al of niet via een AVDO of serieel voor de retour van je WP) toe te voegen. Probeer de opstelling dus flexibel te houden. Als het dan tegenvalt kun je diverse opties nog inbouwen. De Elga gebruikt ook een parallelle aansluiting zonder open verdeler (of buffervat). En dat blijkt bij veel mensen prima te werken. Een groot buffervat heb je alleen wat aan als je de WP ook voor SWW wilt toepassen.

Verwijderd

Knowbody schreef op zondag 23 juli 2017 @ 13:10:
[...]

Leuk idee maar nee. Te traag.
Precies de reden waarom vloerverw op de bovenverdieping niet gaat werken. Zou ik ook niet kiezen in nieuwbouw. Die vloeren zijn immers al niet koud en je wil koel slapen. Nee moet iets hebben als er ineens gestudeerd wordt dat het dan snel en efficiënt warm is. Eventjes een convector aan lijkt me de oplossing.
Als je het bij wijze van spreken 'achter het behang plakt' is het supersnel. En dat kan dus ook, letterlijk. Beetje Out Of The Box, maar het kan prima. Wel is het ophangen van e.e.a. aan de muur dan dat het hoger dan de 1m welke de folie breed is moet zijn. Niet echt een beperkink denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2017 17:42 ]

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:48
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 17:37:
[...]

Als je het bij wijze van spreken 'achter het behang plakt' is het supersnel. En dat kan dus ook, letterlijk. Beetje Out Of The Box, maar het kan prima. Wel is het ophangen van e.e.a. aan de muur dan dat het hoger dan de 1m welke de folie breed is moet zijn. Niet echt een beperkink denk ik.
IR camera voor je smartphone doet wonderen ;) je vind de leidingen direct. ook erg handig met inregelen. 250e

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Verwijderd

Inderdaad, zo heb ik mijn Seek IR camera ook gebruikt

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:54
He hè, het heeft wat verklaringen en foto's gekost maar na 16 weken toch eindelijk de subsidie binnen van twee wp, hoera hoera

1 PVoutput . Dongen NB

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@reneeke1970 was er zoveel onduidelijkheid, of heb ik wat gemist?

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• reneeke1970
Oxellaar schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 18:41:
@reneeke1970 was er zoveel onduidelijkheid, of heb ik wat gemist?
Ze vonden het wat raar totaal drie wp voor 140m2 woning.
Het is alleen beetje groter, en een bijgebouw van 450 kuub zag hij niet op satelliet denk, en een warmtepomp boiler is niet voor verwarming natuurlijk.

Maar na wat uitleg en foto's van alle apparaten viel er dan toch drie weken later een brief in de bus gelukkig

1 PVoutput . Dongen NB

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:21
Ben bijna rond met m'n boodschappenlijstje om de Panasonic WH-MDC05F3E5 aan te sluiten op m'n CV-netwerk. Zit nu alleen nog te klooien met het leidingwerk. Aansluiting op de WP is 1 1/4 of DN32 als ik het goed begrepen heb. M'n CV-leidingwerk op de plek van het aansluiten is 22mm. Ik zal ongeveer 11 meter moeten overbruggen, waarvan 4m buiten. Heb een aantal vragen die bezitters van een soortgelijke WP vast wel kunnen beantwoorden :):
- kan ik gelijk vanaf de WP met 22mm verder gaan? Of heeft het voordelen om zo lang mogelijk 32mm te gebruiken tot aan het aansluitpunt op het CV-circuit?
- is de aansluiting op de WP 1 1/4 of DN32 binnendraad of buitendraad?
- is de maat 1 1/4 of DN32 vergelijkbaar met het 32mm leidingwerk?
- nog tips qua leidingwerk/waar aan te schaffen? Mooi als het al geïsoleerd is, maar achteraf isoleren is natuurlijk ook prima mogelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Niek_ op 25-07-2017 20:11 ]

• reneeke1970
Niek_ schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 19:54:
Ben bijna rond met m'n boodschappenlijstje om de Panasonic WH-MDC05F3E5 aan te sluiten op m'n CV-netwerk. Zit nu alleen nog te klooien met het leidingwerk. Aansluiting op de WP is 1 1/4 of DN32 als ik het goed begrepen heb. M'n CV-leidingwerk op de plek van het aansluiten is 22mm. Ik zal ongeveer 11 meter moeten overbruggen, waarvan 4m buiten. Heb een aantal vragen die bezitters van een soortgelijke WP vast wel kunnen beantwoorden :):
- kan ik gelijk vanaf de WP met 22mm verder gaan? Of heeft het voordelen om zo lang mogelijk 32mm te gebruiken tot aan het aansluitpunt op het CV-circuit?
- nog tips qua leidingwerk/waar aan te schaffen? Mooi als het al geïsoleerd is, maar achteraf isoleren is natuurlijk ook prima mogelijk.
Nee dat is 35mm, maar is beetje overdreven. Met 28 heb ik het gedaan want dat is nog betaalbaar.
Als die vier meter buiten moeilijk zijn in Duitsland heb je flex slang met 5/4 koppeling tot vijf meter lang. Binnen een verloop naar 28 knel en verder maar.
Isoleren moet je erna doen
https://www.sani-flex.de/...4-uem-alle-laengen/a-621/

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 25-07-2017 20:44 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• joostmaas
  • Niet online
Niek_ schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 19:54:
WP 1 1/4" is buitendraad, dan stukje flex 1 1/4" bi/bi (binnenin is dat stuk dunner). Pex 25 is voor 5kW OK (dikker is bijna niet te buigen). Die 1 1/14" wordt bij Panasonic ook voor 12kW en ik meen zelfs 16kW gebruikt, kan dus best stuk dunner.

• koevlaas2
  • Laatst online: 06-11 18:45
joostmaas schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 12:47:
[...]

Dan gaat het toch juist mis? Condens op alles wat kouder is dan 21 graden. Extreem hoge luchtvochtigheid: boven 90% komt binnenshuis volgens mij nooit voor en daar zit je wel erg dicht op. Bouwvocht?
Sinds we WTW ventilatie hebben is onze luchtvochtigheid in huis van (boven) 90% naar 50% gegaan.
Beneden hadden we zo'n beetje 55 - 65 % waarbij de ramen vol condens stonden bij > 60%, met WTW en verwarmen 38 - 50%
Boven droogde ik iedere ochtend met een handdoek alle ramen af als het buiten < 8c was, deze condens problemen zijn helemaal verdwenen.
Huis is van 1980 dus bouwvocht is/was het niet :) Onvoldoende ventilatie was het probleem.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:25
Bram-Bos schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:41:
Sinds de nieuwe printplaat......
Beetje laat, maar toch nog interessant.
Welke versie printplaat cq software heb je gekregen?

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:50
amarkest schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 22:00:
[...]

Beetje laat, maar toch nog interessant.
Welke versie printplaat cq software heb je gekregen?
Ik heb geen flauw benul... Ik heb het idee dat ze gewoon een kapotte printplaat door een nieuwe printplaat van Toshiba hebben vervangen.

Firmware is geloof ik iets met 15.xx

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:09
Kijk al een tijdje mee en met slijten van mijn ondermaatse CV ketel nu toch echt dicht bij de aanschaf van een Warmte pomp.

Het betreft een 2-onder-1-kap woning met plat dak en 110m2 woon oppervlak over 2 verdiepingen. Op het dak ligt al 3100 WP PV, wat de afgelopen 2 jaar heeft geresulteerd in een elektriciteit verbruik van ongeveer 0 Kwh (Na salderen dus).

Het gas verbruik is de afgelopen 2 jaar ongeveer 900 m3 geweest met max 180m3 in de wintermaanden. Wel denk ik dat dit met de kleine die we over 10 weken verwachten iets toe zal nemen naar 1100-1200m3.

Het idee is om het gasfornuis te vervangen door inductie en het gas volledig af te laten sluiten. Door het gebrek aan een zolder is de kast ter grote van een meterkast de enige ruimte die wij hebben voor het CV systeem. Op het platte dak is naast het PV systeem nog voldoende ruimte voor een Warmtewisselaar.

Een paar vragen waar ik tot nu toe nog geen antwoord heb kunnen vinden:

We vinden onze huidige CV ketel, CW4, niet echt comfortabel genoeg bij het douchen (te weinig warm water). (Dit kan liggen aan de hoge hardheid van het water in de regio en dus een versleten warmtewisselaar na 10 jaar). Ik wil er wel zeker van zijn dat er genoeg warm water beschikbaar is voor de douche als ik van het gas af stap. Gaat dit lukken of heb ik extra vaten voor warm water nodig die ik nergens kwijt kan?

Op de begane grond en badkamer is vloerverwarming aanwezig. Echter zijn er op de 3 slaapkamers op de 1e verdieping alleen gewone radiatoren aanwezig. Deze hebben wij echter in de afgelopen 2 jaar nooit aangehad. Kunnen deze wel indien nodig nog gebruikt worden als ik van gas af stap?

Wat zou ik per jaar kunnen besparen, de Kwh die ik opwek met PV worden natuurlijk al gebruikt en er is geen overschot.

Welke Warmtepomp is een goed alternatief voor onze huidige CV ketel? De komende weken hoop ik wat offertes op te vragen maar lees graag jullie mening.

• Knowbody
BasvanS schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 23:57:
Kijk al een tijdje mee en met slijten van mijn ondermaatse CV ketel nu toch echt dicht bij de aanschaf van een Warmte pomp.

Het betreft een 2-onder-1-kap woning met plat dak en 110m2 woon oppervlak over 2 verdiepingen. Op het dak ligt al 3100 WP PV, wat de afgelopen 2 jaar heeft geresulteerd in een elektriciteit verbruik van ongeveer 0 Kwh (Na salderen dus).

Het gas verbruik is de afgelopen 2 jaar ongeveer 900 m3 geweest met max 180m3 in de wintermaanden. Wel denk ik dat dit met de kleine die we over 10 weken verwachten iets toe zal nemen naar 1100-1200m3.

Het idee is om het gasfornuis te vervangen door inductie en het gas volledig af te laten sluiten. Door het gebrek aan een zolder is de kast ter grote van een meterkast de enige ruimte die wij hebben voor het CV systeem. Op het platte dak is naast het PV systeem nog voldoende ruimte voor een Warmtewisselaar.

We vinden onze huidige CV ketel, CW4, niet echt comfortabel genoeg bij het douchen (te weinig warm water). (Dit kan liggen aan de hoge hardheid van het water in de regio en dus een versleten warmtewisselaar na 10 jaar). Ik wil er wel zeker van zijn dat er genoeg warm water beschikbaar is voor de douche als ik van het gas af stap. Gaat dit lukken of heb ik extra vaten voor warm water nodig die ik nergens kwijt kan?

Op de begane grond en badkamer is vloerverwarming aanwezig. Echter zijn er op de 3 slaapkamers op de 1e verdieping alleen gewone radiatoren aanwezig. Deze hebben wij echter in de afgelopen 2 jaar nooit aangehad. Kunnen deze wel indien nodig nog gebruikt worden als ik van gas af stap?

Wat zou ik per jaar kunnen besparen, de Kwh die ik opwek met PV worden natuurlijk al gebruikt en er is geen overschot.

Welke Warmtepomp is een goed alternatief voor onze huidige CV ketel? De komende weken hoop ik wat offertes op te vragen maar lees graag jullie mening.
Ik vraag altijd wat is het gasverbruik wanneer je continue stookt. Anders kun je slecht vergelijken.

Dat getal x 2 of 2.5 geeft een beeld van wat je aan kWh kwijt bent (dan mag je het aantal zonnepanelen wel gaan verdubbelen).

Maar verbruik je 900 m3 door 3 uur per dag de verwarming hoog te zetten dan gaat dat niet werken met een WP.

Douche mengkraan. Daar zit een dik rubber in die als demper functioneert. Die gaan op den duur het debiet afknijpen. Wellicht is dat het. Of de dikste rainshower op CW4 is ook niet erg geweldig.

Heb je vloerverwarming.
Heb je boven behoefte aan stoken? radiatoren op een WP is niet zo heel effectief.

Kies anders voor wat ik ook gekozen heb. Best of both worlds.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• BasvanS
Knowbody schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 00:24:
[...]

Ik vraag altijd wat is het gasverbruik wanneer je continue stookt. Anders kun je slecht vergelijken.

Dat getal x 2 of 2.5 geeft een beeld van wat je aan kWh kwijt bent (dan mag je het aantal zonnepanelen wel gaan verdubbelen).

Maar verbruik je 900 m3 door 3 uur per dag de verwarming hoog te zetten dan gaat dat niet werken met een WP.

Douche mengkraan. Daar zit een dik rubber in die als demper functioneert. Die gaan op den duur het debiet afknijpen. Wellicht is dat het. Of de dikste rainshower op CW4 is ook niet erg geweldig.

Heb je vloerverwarming.
Heb je boven behoefte aan stoken? radiatoren op een WP is niet zo heel effectief.

Kies anders voor wat ik ook gekozen heb. Best of both worlds.
Wij stoken eigenlijk nooit op vol vermogen, het is eigenlijk altijd kort het opwarmen van 16-17 naar 20 graden en het daar dan houden. Boven stoken we nooit, het is eigenlijk altijd ramen open, zowel in de zomer als winter. Echter met de kleine op komst veranderd dat wellicht voor de Babykamer, die wil je indien nodig wel op een constante temperatuur kunnen houden. Eventueel de verwarming afkoppelen en indien nodig Elektrisch bij verwarmen voor een paar uur per jaar is ook mogelijk.

Ik heb veel systemen voorbij zien komen, waar heb jij voor gekozen?

P.s De CV ketel staat volgens mij momenteel zelfs op MAX 70% ingesteld voor de verwarming.

[ Voor 3% gewijzigd door BasvanS op 26-07-2017 00:44 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@BasvanS 70% van 30kW(?) is nog steeds 21kW, een enorm dikke warmtepomp dus.

Veel ketels staan af fabriek op 70%, dat wil dus niet veel zeggen.
Hier staat de ketel al jaren op 25 tot 35% en op een zo laag mogelijke temperatuur.
Heb je dat al eens geprobeerd voor een aantal winters?

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Als je toch boven niet (of nauwelijks wilt verwarmen) zou ik een L/L warmtepomp beneden nemen en boven een IR paneel op de kamer van de kleine. Voor SWW dan een doorstroomverwarmer.
@BasvanS , ik durf het bijna niet te zeggen in dit topic, maar ik zou je adviseren er gewoon een nieuwe CV ketel in te hangen als de beweegreden geld is.

Je hebt een aantal "problemen" die het leven er niet makkelijker op maken en wat geld gaat kosten.

Dat je douchewater niet warm wordt kan haast niet aan je CV ketel liggen. CW4 moet 12,5 liter per minuut kunnen maken.

Als dat een probleem is, dan heb je ook een "dijk" van een doorstroomverwarmer nodig.

1 = Ruimtegebrek, daardoor geen SWW vat, daardoor een doorstroomverwarmer benodigd, welke qua verbruik duurder is als warm water maken met gas

2 = Radiatoren op de eerste verdieping werkt een WP niet optimaal mee

3 = Kosten

4 = Kosten :P

Stel je koopt een nieuwe CV ketel dan ben je voor 1500 € wel klaar inclusief installatie. Een handige installateur hangt zo'n ding in een avondje op.

Je hebt geen PV overschot, daar valt dus geen voordeel te behalen.
Je hebt ruimtegebrek, een WP vraagt nu eenmaal meer ruimte / leidingwerk.

Als jij een WP wilt laten aanleggen met alle toeters en bellen verwacht ik dat je zeker minimaal 5K netto kwijt bent, als het niet meer is.

Je verbruikt nu 1000m3 gas per jaar, dat kost je € 600,00 per jaar (0.60 euro/m3)

Ik verwacht dat je zeker 3000kWh gaat verbruiken met je WP (stel 2000kWh voor verwarmen en 1000kWh voor SWW middels doorstroomverwarmer).

Dan ben je straks € 540,00 per jaar kwijt aan stroom. (0.18 euro/kWh)

Een besparing van € 60,00 per jaar, dat heb je dus met 58,33 jaar weer verdiend :)

Laten we eens heel gunstig rekenen dat je straks totaal 2000kWh per jaar extra gaat verbruiken (geloof ik nooit) = 360 euro = besparing van € 240,00 per jaar. = terugverdientijd van 14,58 jaar.

Conclusie, als het je om het geld gaat zou ik voor de makkelijke oplossing kiezen en er een CV ketel inhangen.

Als je een groen hart hebt, en WP's bijster interessant vindt, of geld je gewoon niet interesseert dan wordt het een ander verhaal :P

• BasvanS
Grolsch schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 08:44:
@BasvanS , ik durf het bijna niet te zeggen in dit topic, maar ik zou je adviseren er gewoon een nieuwe CV ketel in te hangen als de beweegreden geld is.

Je hebt een aantal "problemen" die het leven er niet makkelijker op maken en wat geld gaat kosten.

...

Als je een groen hart hebt, en WP's bijster interessant vindt, of geld je gewoon niet interesseert dan wordt het een ander verhaal :P
Je berekening klopt natuurlijk niet helemaal, of mis ik wellicht iets:

Een Nefit Enviline met 5 KW vermogen kost zo'n EUR 3200. De vraag is even of de subsidie van EUR 1650 hier nog af gaat. Deze heeft onder andere een 9 KW doorstroom verwarmer als ik het goed zie.

Als ik na Subsidie deze WP kan laten installeren voor zeg EUR 3000 en ik bespraar EUR 1500 (inc installatie voor een nieuwe CV) zijn de extra kosten natuurlijk maar EUR 1500.

Het piekvermogen van mijn PV systeem is nu 2200 W dit moet ik met mijn omvormer (Omnik 3k TL2) dus nog 25-30% kunnen verhogen, als ik 3-4 panelen bijplaats van 280 WP kan ik waarschijnlijk nog 1000 Kwh extra opwekken.

Dan ben ik voor laten we zeggen EUR 2500 klaar en vervang ik mijn 900 m3 gas voor 1500 Kwh. Dat is EUR 270 verschil per jaar. Nog steeds ruim 9 jaar maar een stuk aantrekkelijker dan jou rekenvoorbeeld.

• Oxellaar
  • Niet online
@BasvanS Die EnviLine kost 3200, maar dat is exclusief alles wat er nog bij komt. Verkijk je daar niet op.
En een EnviLine kun je niet "zomaar" via warmteservice bestellen of waar dan ook. Alleen bij een installateur, reken dus nog ruim een derde installatiekosten erbij..
En... 5kW is echt heel magertjes om dat gasverbruik op te vangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 26-07-2017 10:39 ]

• BasvanS
Oxellaar schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:38:
@BasvanS Die EnviLine kost 3200, maar dat is exclusief alles wat er nog bij komt. Verkijk je daar niet op.
En een EnviLine kun je niet "zomaar" via warmteservice bestellen of waar dan ook. Alleen bij een installateur, reken dus nog ruim een derde installatiekosten erbij..
Dat doe ik toch ook?

EUR 3200 kosten, EUR 1650 susidie, EUR 1450 voor installatie etc? Besparing van EUR 1500 op normale CV?

• Oxellaar
  • Niet online
@BasvanS ja klopt, maar vraag eerst maar eens een offerte op voor aanschaf incl installatie

• BasvanS
Oxellaar schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:41:
@BasvanS ja klopt, maar vraag eerst maar eens een offerte op voor aanschaf incl installatie
de 7.0 versie zit op EUR 250 extra, even uitgaande van EUR 1450 aan installatie kosten, zou mijn berekening moeten kloppen toch?
BasvanS schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:27:
[...]

Je berekening klopt natuurlijk niet helemaal, of mis ik wellicht iets:

Een Nefit Enviline met 5 KW vermogen kost zo'n EUR 3200. De vraag is even of de subsidie van EUR 1650 hier nog af gaat. Deze heeft onder andere een 9 KW doorstroom verwarmer als ik het goed zie.
Kleine leesfout, bijverwarmer, geen doorstroomverwarmer. Deze kan dus geen SWW 1 op 1 "live" maken zonder SWW boiler, maar dat wil/kan jij niet i.v.m. de beperkte ruimte, dus een doorstroomverwarmer komt er nog bij.

Ik citeer van de website
De All-electric binnenunits zijn voorzien van een elektrische bijverwarmer van 9 kW. Het warme water wordt geleverd door de indirect gestookte boiler

Als ik na Subsidie deze WP kan laten installeren voor zeg EUR 3000 en ik bespraar EUR 1500 (inc installatie voor een nieuwe CV) zijn de extra kosten natuurlijk maar EUR 1500.
Die indirect gestookte boiler wil/kun jij dus niet hebben thuis i.v.m. de ruimte.

Hoe kom je aan die € 3200,00 :? Ik denk dat dat netto netto is (dus subsidie reeds meegerekend).

Ik lees dit op internet:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/1zyery9.jpg

Dus in jouw geval 6715+2350-2300= netto € 6765,00, wat ik ook wel verwacht had bij een Nefit Enviline, erg mooie systemen, maar zeker niet de goedkoopste. Als je het goedkoop wil moet je een panasonic of mitsubsidie importeren uit spanje/frankrijk.
Het piekvermogen van mijn PV systeem is nu 2200 W dit moet ik met mijn omvormer (Omnik 3k TL2) dus nog 25-30% kunnen verhogen, als ik 3-4 panelen bijplaats van 280 WP kan ik waarschijnlijk nog 1000 Kwh extra opwekken.

Dan ben ik voor laten we zeggen EUR 2500 klaar en vervang ik mijn 900 m3 gas voor 1500 Kwh. Dat is EUR 270 verschil per jaar. Nog steeds ruim 9 jaar maar een stuk aantrekkelijker dan jou rekenvoorbeeld.
Voor normaal verwarmingsgebruik (dus geen SWW) kun je met een slag om de arm de 1m3 = 2kWh aanhouden. met SWW ga je dat niet redden.

Ik wil je niet van het WP idee afhelpen, maar ik informeer je liever op voorhand goed, als dat je achteraf spijt hebt.

Optie 1 = CV ketel voor 1500, totale kosten 1500 eenmalig en 600 euro per jaar gastkosten (1000x0,60)
Optie 2 = WP Nefit + zonnepanelen = 6765+2500 = € 9265,00 eenmalig, en nog zul je PV te kort hebben en maandelijkse kosten hebben.

• BasvanS
@Grolsch 3550 inc btw voor de 7.0 versie. De subsidie staat daar ook bij. De vraag is alleen of die dus al verrekend is, installatie kosten komen hier nog wel bij.

https://www.janseninstals...alent/nefit-split-7-0-b-s.

Kan ik verder niks over vinden.

Is een Monoblock van panasonic een alternatief voor op het dak? Dan zou een boiler geplaatst kunnen worden in de CV ruimte?

Als ik op http://www.dutchheatpump.nl/selector/

de DHS all electric Monoblock installeer en een boiler van 200 liter kom ik op 3700 na subsidie.

Als we de installatie kosten dan even laten wegvallen tegen de kosten van een nieuw CV systeem gaat het al aardig de goede kant op!

[ Voor 26% gewijzigd door BasvanS op 26-07-2017 11:41 ]

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-11 07:27
Het
BasvanS schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 11:35:
@Grolsch 3550 inc btw voor de 7.0 versie. De subsidie staat daar ook bij. De vraag is alleen of die dus al verrekend is, installatie kosten komen hier nog wel bij.

Is een Monoblock van panasonic een alternatief voor op het dak? Dan zou een boiler geplaatst kunnen worden in de CV ruimte?

de DHS all electric Monoblock installeer en een boiler van 200 liter kom ik op 3700 na subsidie.

Als we de installatie kosten dan even laten wegvallen tegen de kosten van een nieuw CV systeem gaat het al aardig de goede kant op!
Het lijkt me dat deze niet verrekend is. In de winkelwagen laat hij ook 3550 zien met de btw spec daarbij.
Dus wanneer ik hem zou afrekenen betaal ik 3550 en vraag ik daarna de subsidie terug.
Of ze cancelen hem omdat ze een foutje hebben gemaakt :+

De uitvoering die jij kiest is een bivalente uitvoering (dus nog een CV ketel nodig).

Vraag maar eens een prijs op voor een all-electric oplossing van Nefit bij een installateur, ik denk dat je gaat schrikken :P

Volgens mij is nefit 1 van de weinige merken die bij een monoblocksysteem toch nog een binnenunit heeft, maar @Oxellaar weet hier meer van, die heeft pasgeleden nog een uitgebreide Nefit cursus gehad als ik het me goed kan herinneren.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:11
De ISDE bedragen zijn de oude,sinds 1 juli is die € 1800
Wat is het vermogen van een verise 7.0 bij A-7/W35 in de praktijk, daar ISDE bedrag maar voor een 5kW is?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Knowbody
BasvanS schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 00:40:
[...]

Wij stoken eigenlijk nooit op vol vermogen, het is eigenlijk altijd kort het opwarmen van 16-17 naar 20 graden en het daar dan houden. Boven stoken we nooit, het is eigenlijk altijd ramen open, zowel in de zomer als winter. Echter met de kleine op komst veranderd dat wellicht voor de Babykamer, die wil je indien nodig wel op een constante temperatuur kunnen houden. Eventueel de verwarming afkoppelen en indien nodig Elektrisch bij verwarmen voor een paar uur per jaar is ook mogelijk.

Ik heb veel systemen voorbij zien komen, waar heb jij voor gekozen?

P.s De CV ketel staat volgens mij momenteel zelfs op MAX 70% ingesteld voor de verwarming.
Staat in de tekst onderin. DAIKIN hybride.

Ik denk dat je met 900 m3 en genoemd stookgedrag niet beter af bent met een WP.
Je hebt ook geen vloerverwarming maak ik op.

Maar het kan wel met de genoemde Daikin. Die zal dan in hybridemode werken. De ketel komt van Intergas en is CW5.

Domba schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 12:12:
[...]

De ISDE bedragen zijn de oude,sinds 1 juli is die € 1800
Wat is het vermogen van een verise 7.0 bij A-7/W35 in de praktijk, daar ISDE bedrag maar voor een 5kW is?
Ik vermoed dat het 9KW element er niet voor niets in zit ;)

• Knowbody
Oxellaar schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:38:
En... 5kW is echt heel magertjes om dat gasverbruik op te vangen.
Het kan zat met 5 kW. Maar dan wel 7x24 en bij ZLTV. Dat laatste maakt dat het in dit geval niet kan.

Het verbruik van 900 m3 is niet veel. Maar wellicht voor het type huis wel. Maar ja ramen open in de winter. ..mag, maar beperk dat wel!

• BasvanS
Knowbody schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 12:13:
[...]

Staat in de tekst onderin. DAIKIN hybride.

Ik denk dat je met 900 m3 en genoemd stookgedrag niet beter af bent met een WP.
Je hebt ook geen vloerverwarming maak ik op.

Maar het kan wel met de genoemde Daikin. Die zal dan in hybridemode werken. De ketel komt van Intergas en is CW5.
Alle ruimtes die wij de afgelopen 2 jaar hebben verwarmd hebben vloerverwarming. Er zijn echter 3 slaapkamers met normale radiatoren.

Ik denk niet dat ik de Daikin kwijt kan in mijn CV ruimte...

• Knowbody
BasvanS schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:44:
[...]

de 7.0 versie zit op EUR 250 extra, even uitgaande van EUR 1450 aan installatie kosten, zou mijn berekening moeten kloppen toch?
Hier zit je aanname in. Zoals gezegd....vraag een offerte. Ik gun je van harte deze stap. Eigenlijk zeg ik hulde. Je wilt het graag, dan zet die stap!

• reneeke1970
BasvanS schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 12:19:
[...]

Alle ruimtes die wij de afgelopen 2 jaar hebben verwarmd hebben vloerverwarming. Er zijn echter 3 slaapkamers met normale radiatoren.

Kun je er wel 400 liter vat kwijt?
Ongeveer 170×70 cm

1 PVoutput . Dongen NB

• Knowbody
Grolsch schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 12:13:
[...]

Ik vermoed dat het 9KW element er niet voor niets in zit ;)
Dat is in mijn geval een voordeel. De hybrid heeft gas als backup dus een heater ontbreekt. Maakt de aansluiting eenvoudig. Gewoon op 1 fase.

Nadeel. Ik ben een kleine stap verwijderd van gasloos maar kan die stap nu niet zetten. Was bewust trouwens. Voorlopig ben ik toch het beste af met deze hybride. Prima keuze voor de komende jaren waarin de transitie naar gasloos gaat plaatsvinden.

Voor de toekomst zou ik liever inzetten op instant heater dan boilers. Geen stilstandsverliezen. Dat compenseert dat het flink stroom nodig heeft.

• BasvanS
reneeke1970 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 12:21:
[...]

Kun je er wel 400 liter vat kwijt?
Ongeveer 170×70 cm
CV ruimte is 60 X 90 X 270. Hier zit naast de CV ketel alleen de de ventilatie box. Boven in de CV ruimte gaan de rookgassen en de ventilatie het dak door.

• Knowbody
BasvanS schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 12:19:
[...]

Wel vloerverwarming! Dat maakt het makkelijk.

De daikin kan exact op de plek van een oude ketel. Niet breder of hoger.

Alleen de buitenunit moet dan ergens aan de muur.

• BasvanS
Knowbody schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 12:30:
[...]

Wel vloerverwarming! Dat maakt het makkelijk.

De daikin kan exact op de plek van een oude ketel. Niet breder of hoger.

Alleen de buitenunit moet dan ergens aan de muur.
Op het dak?

• reneeke1970
BasvanS schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 12:30:
[...]

CV ruimte is 60 X 90 X 270. Hier zit naast de CV ketel alleen de de ventilatie box. Boven in de CV ruimte gaan de rookgassen en de ventilatie het dak door.
Dat word krap, wat je kunt overwegen is wp op dak, en een wp boiler in je CV hok, die wp vervangt dan gelijk je ventilatie box eventueel. Dan past daar misschien net een 190 liter boiler

Of je moet naar afwijkende maten gaan zoeken voor hygiëne boiler zodat toch 400 liter past. Vanaf die maat heeft hygiëne spiraal fatsoenlijke capaciteit

[ Voor 14% gewijzigd door reneeke1970 op 26-07-2017 12:38 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
BasvanS schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:39:
[...]

Dat doe ik toch ook?

EUR 3200 kosten, EUR 1650 susidie, EUR 1450 voor installatie etc? Besparing van EUR 1500 op normale CV?
De going prijs voor installatie ligt rond de EUR 2.400,-

• BasvanS
reneeke1970 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 12:34:
[...]

Dat word krap, wat je kunt overwegen is wp op dak, en een wp boiler in je CV hok, die wp vervangt dan gelijk je ventilatie box eventueel. Dan past daar misschien net een 190 liter boiler

Of je moet naar afwijkende maten gaan zoeken voor hygiëne boiler zodat toch 400 liter past. Vanaf die maat heeft hygiëne spiraal fatsoenlijke capaciteit
Dat lijkt me nu inderdaad de beste optie. De Panasonic die ik al eerder aanhaalde lijkt dan een goed optie.

Inclusief boiler kwam die op EUR 3700. Daar komt dan nog wel de installatie bij.

• Domba
reneeke1970 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 12:34:
[...]

Met een Pana mono buiten en geen bad, kan je ook kijken naar een iets vergelijkbaar als een Galmet neptune kombi 140ltr

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• reneeke1970
BasvanS schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 12:51:
[...]

Dat lijkt me nu inderdaad de beste optie. De Panasonic die ik al eerder aanhaalde lijkt dan een goed optie.

Inclusief boiler kwam die op EUR 3700. Daar komt dan nog wel de installatie bij.
Die panasonic boiler past bij jou denk ik niet, en je hebt dan nog geen buffer vat. Vandaar dat je hygiëne boiler moet nemen die heeft beide functies. In winter dan wel na verwarmen met drie fase doorstroom verwarmer

En wat andere ook al zeiden, reken maar op 3500 kWh extra totaal

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 26-07-2017 13:01 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Knowbody
Op de grond, aan een muur of op plat dak. Denk je dat je ergens een buitenunit kwijt kunt?

Verwijderd

BasvanS schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 23:57:

Die 2 jaar van 900m3 en 180m3 in de wintermaanden hoe moet ik die interpreteren ?

Over die 2 jaar 900m3 of gemiddeld per jaar ?

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:59

Carboy54

Duurzaamheid coach

Des te groter het diameter des te minder weerstand. Die flex slangen hebben ribbels en dat verhoogt de weerstand. Ik ga kiezen voor de: https://www.sani-flex.de/...lstahl-umflechtung/a-114/ en buiten extra dikke isolatie omdat ik ook totaal 10 mtr moet overbruggen: https://www.oeg.net/nl/th...yer=?code=067&icp=AKTUELL. Binnen doe ik wat dunner. Maar zoveel mogelijk toch staal 28mm tot de verdeler van 2x 22 mm. Ga je bivalent @joostmaas

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• BasvanS
Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 15:28:
[...]

Die 2 jaar van 900m3 en 180m3 in de wintermaanden hoe moet ik die interpreteren ?

Over die 2 jaar 900m3 of gemiddeld per jaar ?
Beide jaren net geen 900m3. Dus inderdaad 900m3 per jaar. Januari is de maand met het hoogste verbruik 180-190 m3 in die maand.

Zojuist even de data van de eerste 5 maanden van dit jaar gedownload:

3 dagen met meer dan 10m3 verbruik per dag (10,11,10). Dat word dus voor een 5 Kw systeem wat krap?

• reneeke1970
Carboy54 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 16:01:
Des te groter het diameter des te minder weerstand. Die flex slangen hebben ribbels en dat verhoogt de weerstand. Ik ga kiezen voor de: https://www.sani-flex.de/...lstahl-umflechtung/a-114/ en buiten extra dikke isolatie omdat ik ook totaal 10 mtr moet overbruggen: https://www.oeg.net/nl/th...yer=?code=067&icp=AKTUELL. Binnen doe ik wat dunner. Maar zoveel mogelijk toch staal 28mm tot de verdeler van 2x 22 mm. Ga je bivalent @joostmaas
Weerstand valt wel mee, pomp stand 1 is nog te hoog haha

1 PVoutput . Dongen NB

• joostmaas
  • Niet online
Alleen voor extreme winters. (CV kan er toch pas er uit als ik een goede oplossing voor laatste beetje SWW heb gevonden en dus dan die CV ook nog maar voor nood behouden; verder eerst ervaring opdoen qua warmteopbrengst WP's/verbruik/belasting groepen - laatste ivm eventuele doorstroomverwarmer).

[ Voor 44% gewijzigd door joostmaas op 26-07-2017 16:57 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:59

Carboy54

Duurzaamheid coach

@joostmaas hoe heb jij de Panasonic aangesloten i.c.m. jouw gasketel? Parallel, met of zonder open verdeler of buffervat etc?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• joostmaas
  • Niet online
Carboy54 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 16:47:
@joostmaas hoe heb jij de Panasonic aangesloten i.c.m. jouw gasketel? Parallel, met of zonder open verdeler of buffervat etc?
Nog niet ;-) Maar gaat wel gebeuren. Ik heb twee Pana's: één vooral voor vv/wv/pv, de ander voor als het echt koud wordt en wat hogere temp. op radiatoren. Wordt tzt allemaal via domotica geregeld. Er komt een buffervat i.v.m. dichtlopende zones/groepen, maar twijfel nog aan de beste optie. Op dit moment is het idee gewoon parallel (alle drie! maar voor vv de tweede wp en cv niet) en dan een avdo met buffervat, als 'radiator' aangesloten. En daarnaast ben ik ook nog naar fancoils aan het kijken voor koeling en als je ze dan toch hebt ook verwarming, wat het plaatje toch wel weer wat verandert (fancoils=zeer hoge flow). Ik probeer e.e.a. qua leidingen zo te doen dat ik makkelijk kan wijzigen (die cv ketel gaat er tzt wel uit, maar is nog vrij nieuw).

Verwijderd

BasvanS schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 16:23:
[...]

Beide jaren net geen 900m3. Dus inderdaad 900m3 per jaar. Januari is de maand met het hoogste verbruik 180-190 m3 in die maand.

3 dagen met meer dan 10m3 verbruik per dag (10,11,10). Dat word dus voor een 5 Kw systeem wat krap?
11m3 a 8kWh = 88kWh is per uur 3.67kWh
Het gemiddelde van alle gebruikers, via de maandelijkse overzichten was in januari 2017 3.51kWh.
Jouw Max ligt dus een fractie hoger dan het gemiddelde over de hele maand van alle gebruikers. Mijn max. dagverbruik lag op 13 a 14m3, jaarverbruik op 1600m3, en ik heb het v.a. 10 januari met een 5kW Panasonic gedaan en absoluut geen kou geleden. Jouw 900m3 moet in mijn optiek prima te doen zijn met 5kW. Afgelopen januari was de koudste in een lange reeks van jaren.
Als ik bij gaslicht.com 2500kWh -/_ 2500kWh opwek invul zonder gas levert dat 176.68 op. Die ontvang je dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b48dDgbMLZBr91RXH81F99B0/thumb.png
Indien ik 900m3 gas toevoeg moet er 473.04 betaald worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U7n3n6mPeLQld3T6BCR7uH3q/thumb.png
Die 900m3 gas kost dus 176.68 + 473.04 = 649.72. Die m3 gas kost dus geen 0,60 maar 0,72.
Dit geldt als je gasloos wordt, geen vastrecht ed. meer.
Je kunt zelfs 930kWh electra gebruiken welke je door de 'Vermindering energiebelasting" van 373.33 welk elke aansluiting krijgt, zonder dat het je ook maar 1 cent kost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CC3mYgefDCqKbGBVVpLxaPDX/thumb.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/erOWi1QTno3PWLNzzYilsdF3/thumb.png
Laten we ruim rekenen dat je 2.5maal 900m3 = 2250kWh nodig bent voor je WP, de eerste 930kWh kosten je al niets en in het ongunstigste geval moet je 1360kWh bijkopen.
Dat kost je dan 257.52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2NKTBwjjlwNnBwB8g72NDL8n/thumb.png
In plaats van 649.72 voor 900m3 gas betaal je 257.52 aan electra. Verschil 392.20 per jaar.
Je hebt alleen je SWW dan nog niet opgelost.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2017 17:30 ]

Verwijderd

@BasvanS Ik weet eventueel nog een 2-tal installateurs welke de aansluiting van een zelfgeimporteerde WP wel willen verzorgen. Ik betaalde voor aansluiten WP + aanleg 50m2 plafondverwarming excl. materiaal want zelf ingekocht, 1200-1400.

• BasvanS
Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 17:26:
[...]
In plaats van 649.72 voor 900m3 gas betaal je 257.52 aan electra. Verschil 392.20 per jaar.
Je hebt alleen je SWW dan nog niet opgelost.
Het probleem lijkt inderdaad de SWW te worden. Dat warme tapwater is natuurlijk wel echt nodig. Een monoblok op het dak met een boiler in de CV ruimte lijkt dus de enige optie.

De vraag is alleen wat is nu goedkoper jou volledige WP oplossing met boiler en gas vrij, of die van @Knowbody met een hybride systeem dat wel in mijn CV kast past.

Wellicht is de stap gasvrij net niet haalbaar, break even gaat dan wel erg lang duren denk ik. Scheelt ook weer een inductie plaat en een krachtstroom groep..

• Oxellaar
  • Niet online
@Verwijderd Hoe gaat @BasvanS zijn SWW verzorgen in jouw advies?
5kW bij - 5 is geen 5kW meer en 3 uur zonder cv zitten ivm draaien voor tapwater geen feest, zeg maar gerust koukleumen.

5kW is gewoon niet toereikend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O66jgxmt1mMpmNelQjPmCW23/full.png
Hier mijn gasverbruik en de daling door maatregelen, maar geen haar op mn hoofd om SWW en cv uit 5kW te gaan halen.

Verwijderd

BasvanS schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 17:49:
[...]

Het probleem lijkt inderdaad de SWW te worden. Dat warme tapwater is natuurlijk wel echt nodig. Een monoblok op het dak met een boiler in de CV ruimte lijkt dus de enige optie.

De vraag is alleen wat is nu goedkoper jou volledige WP oplossing met boiler en gas vrij, of die van @Knowbody met een hybride systeem dat wel in mijn CV kast past.

Wellicht is de stap gasvrij net niet haalbaar, break even gaat dan wel erg lang duren denk ik. Scheelt ook weer een inductie plaat en een krachtstroom groep..
Ik heb het opgelost met 2 80ltr boilers boven elkaar, de ene is standaard passief, verwarmt de 2e voor, van 10 -> 20C omgevingstemperatuur. Ik zet de andere voor ik wil douchen met een app. aan en ben dan 2kWh kwijt in mijn geval. Indien je de kWh's moet inkopen kost het 0.18 per kWh, ik heb voldoende PV, de afschrijving v.d. PV-installatie maakt dat een zelf opgewekte kWh 0,05 - 0,06 kost. 1m3 gas kost 0,72 en levert in het gunstigste geval, niet bij SWW, 8kWh en kost een kWh warmte dus 0.09.
PV en electra-boiler is dan de goedkoopste oplossing, weinig investering.
http://www.jenm-zonnepanelen.nl/trina-330wp-zonnepaneel.html een 330Wp paneel voor 225,00 incl. BTW is 186.00 ex. afschrijven in 20 jaar is 9.30 afschrijving. Paneel zal afhankelijk v.d. opstelling tussen de 280 en 300kWh opleveren. 9.30/280=0.033
PV omvormers kun je prima 75% van maxWp inzetten. Ik weet zo niet in hoeverre of je omvormer onder of overgedimensioneerd is. Let wel dit is excl. bevestigingsmateriaal en montage. Die 330W t.o.v. bijv een 250Wp maakt dat je voor ongeveer 1000Wp slechts 3 panelen/bevestigingsmateriaal nodig bent waar je anders dat 4 maal hebt. Dakruimte is eindig en bevestigingsmateriaal hakt er ook behoorlijk in.
Waar heb je een krachtstroomgroep voor nodig ?
Edit: Ik zie nu dat de 330W 72Cels paneel is welke 30cm langer is dan de 'normale' 60Cels varianten. De 300Wp versie kost 169.42 excl. BTW. De prijs voor een opgewekte kWh blijft overigens in dit geval identiek.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2017 18:46 ]

Verwijderd

Oxellaar schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 18:16:
5kW bij - 5 is geen 5kW meer en 3 uur zonder cv zitten ivm draaien voor tapwater geen feest, zeg maar gerust koukleumen.

5kW is gewoon niet toereikend.

[afbeelding]
Hier mijn gasverbruik en de daling door maatregelen, maar geen haar op mn hoofd om SWW en cv uit 5kW te gaan halen.
Hoe moet ik deze grafiek lezen ? Ik zie 80,00 Euro in januari en 125 a 130 op de linkerkolom, wat betekenen ze ?
3 uur draaien voor SWW suggereert wel een heel hoog SWW verbruik naar mijn idee.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2017 18:26 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@Verwijderd doe eens een gokje ;)

Verwijderd

Oxellaar schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 18:31:
@Verwijderd doe eens een gokje ;)
Het kan 130m3 a 0.615 zijn, maar dat is gissen en gissen is maar al te vaak missen vandaar mijn vraag, gewoon om misverstanden te voorkomen. Als het zou kloppen, dan heb je 1040kWh verstookt, is 33,55 per dag is 1.4kWh per uur en dat lijkt me wel knap weinig zeker als je zegt dat er geen haar op je hoofd aan denkt om het met een 5kWer te doen.

• joostmaas
  • Niet online
Oxellaar schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 18:16:
5kW bij - 5 is geen 5kW meer
Bij de Pana 5kW is bij -7 nog 4,5kW en bij -15 weer 5kW (dan met hulp elektrisch element) beschikbaar, dus dat valt wel op zich wel mee. Verder met je eens dat er optimistisch wordt gerekend. Ik blijf het herhalen: in 2012 was het nog onder de -20 ...

Verwijderd

@joostmaas ????? Plaatselijk en tijdelijk ?????
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0UbSq5L1O9ASWhQkAnGREYtP/thumb.png

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2017 19:06 ]

• Domba
Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 18:41:
[...]
Het kan 130m3 a 0.615 zijn, maar dat is gissen en gissen is maar al te vaak missen vandaar mijn vraag, gewoon om misverstanden te voorkomen. Als het zou kloppen, dan heb je 1040kWh verstookt, is 33,55 per dag is 1.4kWh per uur en dat lijkt me wel knap weinig zeker als je zegt dat er geen haar op je hoofd aan denkt om het met een 5kWer te doen.
Gemiddelde is leuk, maar er werden dagen van 10-11-10m3 aangegeven met selectieve korte verwarm periodes

Een 6kW Pana mono haalt het met 2600-2800kWhth/mnd, maar over SWW moet wel nagedacht worden, want met een 200-300ltr boiler wordt nog ongezellig fris.

Verwijderd

@Domba Ik heb nergens aangegeven om SWW met de Pana te doen. Verder is 11m3 a 8kWh / 24 = 3.67kWh. Dat is zijn piekverbruik voor verwarmen mogelijk zelfs incl. SWW verbruik, allemaal binnen de grenzen van wat een 5kWer kan naar mijn idee.

• Domba
Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 19:11:
@Domba Ik heb nergens aangegeven om SWW met de Pana te doen. Verder is 11m3 a 8kWh / 24 = 3.67kWh. Dat is zijn piekverbruik voor verwarmen mogelijk zelfs incl. SWW verbruik, allemaal binnen de grenzen van wat een 5kWer kan naar mijn idee.
Ik vindt het een gok het is op het randje, je hebt nauwelijks iets om verschil in dag en nachttemperatuur op te vangen.

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 18:41:
[...]

Gissen, ja dat is gevaarlijk, bijna gelijk aan aannames. Maar het zijn m3 en €...

Die grafiek is net zo duidelijk als het verbruik wat @BasvanS hier neerzet.
Het zegt bij lange na niet genoeg over of iemand wel of niet een warmtepomp kan aanschaffen en ook weinig over het vermogen.
Iemand zomaar een vermogen van 5kW aanraden is gissen, gebaseerd op, waarschijnlijk, je eigen situatie.

• Knowbody
BasvanS schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 16:23:
[...]

Ik weet niet of je inmiddels snapt dat je niet naar het vermogen moet kijken?

Een WP moet een vermogen hebben dat iets boven de warmteverliezen van je woning ligt. Niet meer niet minder

Jouw woning kan het zat doen met die 5 kW. Maar niet door bij thuiskomst de thermostaat een slinger te geven. Het verwarmen met laag vermogen gaat langszaam maar gestaag en continue.

• BasvanS
Oxellaar schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 19:24:
[...]

Gissen, ja dat is gevaarlijk, bijna gelijk aan aannames. Maar het zijn m3 en €...

Die grafiek is net zo duidelijk als het verbruik wat @BasvanS hier neerzet.
Het zegt bij lange na niet genoeg over of iemand wel of niet een warmtepomp kan aanschaffen en ook weinig over het vermogen.
Iemand zomaar een vermogen van 5kW aanraden is gissen, gebaseerd op, waarschijnlijk, je eigen situatie.
Het is erg lastig om een aanname te doen over het verbruik per uur en dan met name het piekverbruik omdat ik alleen dag opnames heb. Wel weet ik dat de temperatuur in de nacht nooit lager zakt dan 16.5 graad, ook al word er 15 ingesteld op de thermostaat.

Op de dagen van 10 en 11 m3 gebruik werkte mijn vrouw en ik op andere tijden, waardoor het huis gedurende 16 uur op 20 graden is gehouden, normaal gaat de thermostaat naar 17 als we niet thuis zijn overdag.

Feit blijft dat ik geen idee heb over het verbruikte vermogen om het huis van 17-20 graden te brengen in een redelijke tijd. En dan nog kunnen douchen is natuurlijk ook niet verkeerd.

Wellicht is het wat te vroeg om volledig van het gas af te stappen al zie ik de aanschaf van een Hybride systeem ook niet zitten.

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:43
Wellicht kan een goede warmteverliesberekening @BasvanS gefundeerd doen besluiten of een 5kW WP al dan niet zal volstaan?

• Knowbody
Je huidig stookgedrag past niet bij verwarmen met een WP.
En ik denk als je de boel warm houdt dan hoeft de ketel ook niet plankgas en neemt het verbruik niet of nauwelijks toe.

Met de hybride zou het kunnen trouwens want dan springt gas bij als aanloop. Die is veel geschikter voor selectief stoken en past bij jou in het plaatje want extra PV overschot heb je ook niet.
En heb je een oplossing voor SWW.

Dus of je neemt een ouderwetse nieuwe ketel. Of een hybride.

De hybride heeft mij netto trouwens 4k gekost.

• Knowbody
Cranberry schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 19:44:
Wellicht kan een goede warmteverliesberekening @BasvanS gefundeerd doen besluiten of een 5kW WP al dan niet zal volstaan?
Is onzin. Wat denk je waarom er 5 kW machines op de markt zijn. Dat komt omdat die de de lading dekken van hoe NL gemiddeld woont. 5 kW volstaat,maar niet als er ook een boiler verwarmt moet worden. Neem dan een warmtepompboiler. Of krachtstroom en instant heater.

Verwijderd

Cranberry schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 19:44:
Een wvb is een synthetische berekening op basis van gebruikte bouwmaterialen in een laboratorium zonder invloed van zon en mensen in huis en de warmte welke apparatuur afgeeft. Die komt geheid minimaal 50% hoger uit dan je werkelijke situatie. Realistischer dan zijn feitelijke gebruik krijg je het niet.

• koevlaas2
  • Laatst online: 06-11 18:45
Knowbody schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 19:27:
[...]

Een WP moet een vermogen hebben dat iets boven de warmteverliezen van je woning ligt. Niet meer niet minder
Opzich heb je gelijk zij het niet dat je dit vermogen ook moet kunnen afgeven bij het liefst 30c (of lager) aanvoer temperatuur. In de meeste huizen is dit de bottelnek.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Verwijderd

@BasvanS Hybride 4k netto, daar kun je naast een Pana een heleboel PV voor installeren en daarmee spotgoedkoop SWW maken en last but not least zonder daarbij CO2 uit te stoten.

• Knowbody
@BasvanS ik hoop dat wel duidelijk is dat je met 5 kW vermogen niet eventjes dezelfde stooktijden kunt hanteren als met gas. Daar komt dan wel vermogen bij kijken.

Een WP heeft een andere benadering. Het is een warmhouder. Die heeft niet meer vermogen nodig dan dat de schil verliest.

En jouw verlies ligt onder de 5 kWh. Dat kunnen we wel opmaken uit de cijfers die je geeft.

Verwijderd

koevlaas2 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 19:52:
[...]

Opzich heb je gelijk zij het niet dat je dit vermogen ook moet kunnen afgeven bij het liefst 30c (of lager) aanvoer temperatuur. In de meeste huizen is dit de bottelnek.
Ik heb 2.5 als factor voor verwarmen gekozen, iedereen hier haalt een COP van meer dan 4 voor alleen verwarmen. In mijn rekenvoorbeeld ben ik uitgegaan van 2.5, een COP van 3.2. Dat mag dus geen enkel probleem zijn, dat kan alleen maar meevallen.

Verwijderd

Knowbody schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 19:56:
@BasvanS ik hoop dat wel duidelijk is dat je met 5 kW vermogen niet eventjes dezelfde stooktijden kunt hanteren als met gas. Daar komt dan wel vermogen bij kijken.

Een WP heeft een andere benadering. Het is een warmhouder. Die heeft niet meer vermogen nodig dan dat de schil verliest.

En jouw verlies ligt onder de 5 kWh. Dat kunnen we wel opmaken uit de cijfers die je geeft.
En daarnaast hij heeft overal vloerverwarming, radiatoren worden niet gebruikt, de traagheid v.d. vloer zal hem bekend zijn naar ik aanneem.

• Knowbody
koevlaas2 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 19:52:
[...]

Daarom vraag ik altijd naar stookgedrag en of er vloerverwarming is.

Wat er op de verdieping ligt maakt niet zoveel uit, als dat radiatoren zijn die niet gebruikt worden bedoel ik.

Vloerverwarming als hoofdverwarming gelegd dekt voldoende af om met 30 graden te verwarmen, maar dan wel continue! Dan loopt met de tijd de temperatuur van retourwater ook dicht naar de 30 en heeft de mengverdeler niet echt een negatieve invloed. Een pomp heb je toch nodig dus vandaar dat een bestaande verdeler geen spelbreker hoeft te zijn. Pomp vd verdeler op hoge snelheid zetten (meestal is dat 3)

• Knowbody
Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 20:01:
[...]

En daarnaast hij heeft overal vloerverwarming, radiatoren worden niet gebruikt, de traagheid v.d. vloer zal hem bekend zijn naar ik aanneem.
De vloer lijkt me vrij snel. Dus dat is goed.

• Knowbody
Bij lage temperatuur verwarming in combinatie met vloerverwarming is het zaak dat de vloer goed geïsoleerd is.

Zelf heb ik dat verbeterd door er pur onderdoor te laten spuiten. Daarmee waren de warmtelekken weg. Ook bij nieuwbouw zou ik dat doen. Zo bijzonder zijn die kanaalplaten niet geïsoleerd. En al helemaal niet tussen de spleten.

[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 26-07-2017 20:08 ]

Verwijderd

@Knowbody Vloerverwarming en snel ? Ik weet dat alles relatief is, maar als ik e.e.a. lees hoe lang het duurt om 1 of 2C hoger te komen met vloerverwarming, dan vind ik dat met alle respect traag als .... Er moeten tonnen aan massa opgewarmd worden, dat lijkt me nogal moeilijk om dat 'snel' te kunnen noemen.

• Wodan89
  • Laatst online: 23:48
BasvanS schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 19:38:
[...]

Het is erg lastig om een aanname te doen over het verbruik per uur en dan met name het piekverbruik omdat ik alleen dag opnames heb. Wel weet ik dat de temperatuur in de nacht nooit lager zakt dan 16.5 graad, ook al word er 15 ingesteld op de thermostaat.

Op de dagen van 10 en 11 m3 gebruik werkte mijn vrouw en ik op andere tijden, waardoor het huis gedurende 16 uur op 20 graden is gehouden, normaal gaat de thermostaat naar 17 als we niet thuis zijn overdag.

Feit blijft dat ik geen idee heb over het verbruikte vermogen om het huis van 17-20 graden te brengen in een redelijke tijd. En dan nog kunnen douchen is natuurlijk ook niet verkeerd.

Wellicht is het wat te vroeg om volledig van het gas af te stappen al zie ik de aanschaf van een Hybride systeem ook niet zitten.
Heb je al overwogen om een ventilatie warmtepomp te plaatsen?
voor CV alleen kost deze 2800e -1400e subsidie.
deze unit levert 24h 1.4kwh thermisch. = +- 4m3 gas per dag.
Als het koud word heb je nog steeds je cv ketel nodig. echter je zal wel een gasbesparing van 80% kunnen halen denk ik.

deze units ( nefit ventiline / inventum ecolution ) werken net als normale wp maar dan met warme ventilatie lucht als bron.

voorwaarde is wel dat je mechanische afzuinig heb :P

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• Knowbody
Wodan89 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 20:11:
[...]

Heb je al overwogen om een ventilatie warmtepomp te plaatsen?
voor CV alleen kost deze 2800e -1400e subsidie.
deze unit levert 24h 1.4kwh thermisch. = +- 4m3 gas per dag.
Als het koud word heb je nog steeds je cv ketel nodig. echter je zal wel een gasbesparing van 80% kunnen halen denk ik.

deze units ( nefit ventiline / inventum ecolution ) werken net als normale wp maar dan met warme ventilatie lucht als bron.

voorwaarde is wel dat je mechanische afzuinig heb :P
Andere voorwaarde is dat CV, ww en ventilatie dicht bij elkaar zitten.

Verwijderd

@Oxellaar
Waar ga ik de mist in ?? Mijn verbruik tussen 10 en 31januari omgerekend naar m3 gas zou rond de 300m3 uitgekomen zijn, nu geproduceerd met zo'n klein 5kWertje.
Jij stookte 130m3 afgelopen januari, de gemiddelde-dagT station De Bilt was 1.56C. Laten we aannemen dat je begint te stoken op 16C, normaal is 18C maar je verbruik ligt relatief laag, althans in mijn optiek. 130m3 op 31dagen is 4.19m3/(16-1.56)=0,29m3/graaddag. De koudste dag was 18 januari -3.8C. Die dag zou je te compenseren energieverlies volgens mij (16+3.8)*0,29m3=5.7m3 geweest zijn, of 11.4(COP-4)-15.2(COP=3)kWh geweest zijn.

• BasvanS
Wat een informatie.. heb er bijna een dagtaak aan dit allemaal bij te houden. Dank hiervoor!

Even een korte samenvatting:

Wegens ruimte gebrek voor een goede boiler is het eigenlijk niet verstandig om gas nu al compleet im de ban te doen. Wellicht is het goedkoper om de huidige ketel nog even te laten hangen voor de tapwater voorziening. Met bijv een Panasonic Monoblock op het dak kan ik dan relatief goedkoop en zonder extra ruimte binnenshuis kwijt te zijn mijn gasverbruik toch flink omlaag brengen.

Extra info: Op mijn platte dak kan ik nog maximaal 1000 WP extra kwijt. Echter moet ik dan wel van mijn rookgas pijp af en dus gasloos zijn. Ons dak heeft opstaande randen, wat het plaatsen van PV lastig maakt.

PV van Bas

Zoals al aangegeven is onze CV nu echt slecht, ik haal nog geen 6 liter water van 38 C per minuut. Waar in huis ik het ook probeer. We redden ons hier echter prima mee. Als we dus afstappen van een beetje extra comfort dan kun je toch hetzelfde comfort niveau halen me deze jongen:

PAW-DHWM120ZNT

Past perfect, kost bijna niks.. Gooi een 7 Kwh WP (monoblock) op het dak en je bent gasloos? Of mis ik weer eens iets ;)?

[ Voor 20% gewijzigd door BasvanS op 27-07-2017 01:26 ]

Pagina: 1 ... 82 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)