Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.261 views

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:59
Bedankt voor de antwoorden en de verdere discussie.

Ik begrijp dat over dimensioneren geen kwaad kan. Vraag is wel of 9kw niet overdreven veel is, en zou het ook prima kunnen met 7kw.

Heeft het verder wel nut om te kijken naar een warmtepomp die zowel verwarmen als koelen kan?
Met koeling: WH-MDC09E3E5
Zonder koeling: WH-MDF09E3E5

En is het wijs om te wachten op de genoemde opvolgers van deze twee?
Ik zie niet veel verschil in de datasheet met bv de MDC09H3E5:

http://www.accubel.be/pdf...atalogue_2017-2018_EN.pdf

Kom verder nog geen prijzen tegen daarvan, ook niet of het nog dit jaar of voor de zomer 2018 deze nieuwe typen beschikbaar komen. En is er volgend jaar nog wel een subsidie regeling etc. etc.

Verder zag ik dat deze serie warmtepompen vrij fors van formaat zijn, en derhalve niet op de beoogde plaats op de gevel kunnen
Nu is dat niet zo'n ramp, ik heb nog een 4x3,50 dakkapel waar de WP op kan (deze steekt niet uit, daar mn dak nog circa 120 hoger is naast/achter de dakkapel). Moet de WP dan nog op een frame met bv grote tegels vast gezet worden dat die niet wegwaait (ding weegt al 112kg)? Zijn deze frames ook los te koop of is dat zelfbouw?

Zijn de 5/6 en7kw versie ook zo groot, als ik de afbeelding bekijk is die kleiner echter de datasheet geeft zelfde maat weer als de 9 kw versie.

Qua aansluiten van een WP, kan dit op een bestaande groep? Ik heb 4 groepen op zolder:
wasmachine, wasdroger, zonnepanelen en de zolder verdieping zelf (2 kamers + gang, hierop zit ook de CV)
Kan de WP op een groep erbij (niet bij de zonnepanelen), of geeft dit issues? Alle groepen zijn 3x 2.5 kabel.
Mogelijkheden om een extra groep erbij te maken is niet mogelijk zonder hak/breekwerk.

Nog een andere vraag is confort-market.com de voordeligste plaats om een WP te shoppen, of zijn er nog meer buitenlands aanbieders met een goede prijsstelling en betrouwbaarheid?

Mijn PVOutput

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:09
Erasmo schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 19:50:
Maar als de vraag veel lager is omdat ik niet thuis ben, dan kom je met een kleiner buffervat voor die periode toch ook uit? Scheelt toch weer stilstandverliezen.
Een grotere bufffer heeft wel zo zijn voordelen als je snel in temperatuur wilt verhogen en als deze binnen de gebouwschil staat is daar nog wel een discussie over op te zetten.
In geval je op basis van een ruimtetemperatuur (eventueel referentieruimte) de verlaging doet dan wordt dit warmteverlies meegenomen.
Als ook dat niet zondermeer zo is dat een helft kleinere buffer ook helft aan warmteverlies heeft.

Ik ben hier niet een goed praktijk voorbeeld, daarvoor moet je kijken naar de ervaringen met een buffer in gewone configuratie, hier in het topic.
Want ik heb mijn buffer 600ltr (>3x volume afgiftesysteem) parallel aan de WP met een regelbare dosering
Zo kan ik vermogen ruim verdubbelen voor 1-2 uur, wat een enorme kickstart geeft.
Deze kan ik via een webserver al een paar uur van te voren voor thuiskomst bijschakelen zodat ik bijna 1oC/uur aan opwarming haal, voor de ruimtes met radiatoren, hoeven aan te houden (ik gebruik domoticz die een relais schakelt en bij panasonic het extene controler contact)

Maar dat is zelf knutselen aan software en een algo wat nog lang niet af is, omdat ik maar 0-9 presets wil voor gehele systeem, en niet alle parameters apart instellen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:41
reneeke1970 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:33:
[...]

Een paar, maar staan allemaal open. Heb wel een kamer thermostaat die de boel regelt.
Ik heb serieus alles open, zelfs wat voorheen koudere vertrekken waren. Niks zo vervelend dan een koude wind als je andere ruimte binnen loopt.
ok thermostaatkranen lopen dicht. Wat blijft er dan nog heel van waterzijdig inregelen

Hetmaaktnietzoveeluitallemaal

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

@koevlaas2 en ondergetekende hebben een mega riskante massale inkoopactie gestart, en gelukkig is onze "MEGA ORDER" afgeleverd.

Het gaat om 2 stuks PAC-SE55RA.

Deze wil ik dus aansluiten op mijn WP.

Het boekje van mijn WP (PUHZ-SHW110YHA) heeft het helemaal niet over een PAC-SE55RA, alleen over een "silent mode"

@alberthakvoort zegt dit:
alberthakvoort schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 10:22:
[...]

Je hebt kabel PAC-SE55RA nodig, maar schema van PAC-SC36NA-E

(en die kabel sluit je op de buitenunit aan op de CN3D connector en dipswitch binnenunit SW4-7 )

[afbeelding]
Maar ik heb dus geen CN3D connector op mijn printplaat.

Op welke connector moet ik dit kabeltje nu aansluiten, en welke schema moet ik gebruiken :?

De installateur heeft wel alvast kabels getrokken, dat maakt het leveren weer makkelijker :P

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/9poox3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/s6mvs9.jpg

En welke dipswitch moet ik nu omzetten :?

Graag even jullie praktijkervaring voordat ik een buitenunit opblaas :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:59
Knowbody schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 20:42:
[...]
ok thermostaatkranen lopen dicht. Wat blijft er dan nog heel van waterzijdig inregelen

Op stand 5 lopen ze niet dicht, bij sommige zelfs knop afgehaald.
Ik regel niks in, gewoon alles open.
Zal schelen dat ik nergens een overmaatse radiator heb, eerder te klein

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-11 18:45
Grolsch schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 20:44:
@koevlaas2 en ondergetekende hebben een mega riskante massale inkoopactie gestart, en gelukkig is onze "MEGA ORDER" afgeleverd.

Het boekje van mijn WP (PUHZ-SHW110YHA) heeft het helemaal niet over een PAC-SE55RA, alleen over een "silent mode"

[...]

Op welke connector moet ik dit kabeltje nu aansluiten, en welke schema moet ik gebruiken :?

De installateur heeft wel alvast kabels getrokken, dat maakt het leveren weer makkelijker :P

[afbeelding]

[afbeelding]

Dat stickertje 'warning....' is in iedergeval je compressor.
Ik zal zo eens in het boekje kijken, die printplaat is een grote bende met stekkers en aansluitblokken her en der, op jouw plaatjes zie ik het zo 123 niet.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Knowbody
reneeke1970 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 20:49:
[...]

Op stand 5 lopen ze niet dicht, bij sommige zelfs knop afgehaald.
Ik regel niks in, gewoon alles open.
Zal schelen dat ik nergens een overmaatse radiator heb, eerder te klein
Grappig ik hanteer hetzelfde idee. Alles open, ook nog continue.

Geen dubbel knijpen. Voetventilen staan overal op de helft van aantal slagen. Quick & dirty.

Zou liever in de nacht niet verwarmen maar dat scenario leverde geen besparing.
Overweeg wel die vd slaapkamers dicht te draaien mbv een klokje

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-11 14:52
koevlaas2 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 19:50:
[...]

Ik heb op een duurzame markt iemand gesproken de 4300m3 met een WP wil opvangen, het is dus mogelijk.
@develdonk is het nog goed gekomen met de transportschade van die warmtepompen ?
Nee, ben ook goed klaar met onze spaanse vrienden... heb in totaal 5 warmtepompen daar besteld (kleine auto dus) en ze vertikken het nog om een blikken kap op te sturen...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• koevlaas2
develdonk schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 21:09:
[...]

Nee, ben ook goed klaar met onze spaanse vrienden... heb in totaal 5 warmtepompen daar besteld (kleine auto dus) en ze vertikken het nog om een blikken kap op te sturen...
Da's wel slecht ja.
Heb je de kap uitgedeukt met zo'n halfords uitdeukset ?
Wat kostte een vervangende bij Alklima ? Volgens mij zijn reserve onderdelen vrij duur.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Verwijderd

[...]

Als je thermostaatkranen dichtlopen is je Ta onnodig hoog, niet optimaal voor het functioneren v.d. WP. Elke 1C hoger kost je 2% rendement.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 21:23:
[...]

Als je thermostaatkranen dichtlopen is je Ta onnodig hoog, niet optimaal voor het functioneren v.d. WP. Elke 1C hoger kost je 2% rendement.
Ik heb bij mijn verdeler het voetventiel en maximaal thermostaat verwijderd, die dingen zitten standaard voor 3/4 dicht. Mijn flow over de vloer is nu stukken beter. Zoveel beter zelfs dat bij koelen nu de HT verdeler aanvoerbalk ook condens bevat.

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:32

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

Grolsch schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 20:44:

[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

volgens het service manual OCH526 moet dat CNDM zijn

Verwijderd

koevlaas2 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 21:25:
[...]

Ik heb bij mijn verdeler het voetventiel en maximaal thermostaat verwijderd, die dingen zitten standaard voor 3/4 dicht. Mijn flow over de vloer is nu stukken beter. Zoveel beter zelfs dat bij koelen nu de HT verdeler aanvoerbalk ook condens bevat.
Een WP wil flow, daarom zo min mogelijk / geen potentiele beperkingen is volgens mij het beste.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 21:29:
[...]

Een WP wil flow, daarom zo min mogelijk / geen potentiele beperkingen is volgens mij het beste.
We gaan het meemaken komende winter, de verwachtingen hier zijn hoog.

Verwijderd

Domba schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 20:35:
[...]

ik gebruik domoticz die een relais schakelt en bij panasonic het extene controler contact)[/small]
Als de Panasonic spanningsloos wordt, netstoring of door schakelen van bijv. een Fibaro plug, gaat deze weer verder met waar hij was op het moment dat de spanning terugkomt. Je hoeft daar naar mijn idee geen relais in de Pana voor 'te bedienen'.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Ik heb overal dynamische thermostaatventielen, ongeacht de debiet vraag vanuit het systeem, de flow is altijd constant over iedere radiator. Ze hadden voorheen niet zoveel nut, want in mijn ketel zit een Alpha2. Die houd de flow ook gelijk bij wisselende vraag. De dT blijft dus altijd gelijk

Nu met de Elga heb ik alle kranen een hoger debiet gegeven.
Met de warmtemeter heb ik de flow over de Elga op 640L/h gezet, bij een dT van 6K kan ik precies 4.5kW kwijt. De ketel draait op ongeveer dezelfde flow, alleen dan met een dT van ongeveer 15K
Een hogere flow is niet nodig en heeft geen nut.

Alles open geeft onbalans, het circuit met de minste weerstand heeft het voordeel tov een circuit met hogere weerstand.
Het gaat dus niet om veel of weinig flow, maar om de juiste flow

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 20-07-2017 21:59 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• koevlaas2
Meteen maar even de daad bij het woord gevoegd en mezelf ingeschreven voor de cursus F gassen cat1, als alles goed gaat heb ik 6 November de certificering op mijn naam staan.

• Oxellaar
  • Niet online
@koevlaas2 Mooi man, waar ga je de theorie en praktijk volgen?

Verwijderd

@Oxellaar Alsik het goed begrijp heb je daarmee de boel waterzijdig zodanig ingeregeld dat het zowel voor de ELGA als de CV-ketel goed functioneert.

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-11 17:20
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 22:03:
@Oxellaar Alsik het goed begrijp heb je daarmee de boel waterzijdig zodanig ingeregeld dat het zowel voor de ELGA als de VCV-ketel goed functioneert.
Waarom zou daar verschil tussen moeten zitten?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• koevlaas2
Oxellaar schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 21:59:
@koevlaas2 Mooi man, waar ga je de theorie en praktijk volgen?
In Ede, bij Opleidingcentrum-go. Als ik in het Heitelãn Amsterdam wil dan kan ik pas volgend jaar terecht en moet ik voor praktijk alsnog naar Ede.

Verwijderd

Daannn1987 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 22:05:
[...]

Waarom zou daar verschil tussen moeten zitten?
De karakteristieken van een WP en een CV ketel verschillen nogal. In principe wil een WP relatief hoge flow met relatief kleine dT, CV ketel lagere flow en een veel hogere dT. In Oxelaar voorbeel een dT van 6 om 15. Waarbij die 6 voor een WP aan de de nogal hoge kant is, bij mij is het maar rond de 3.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2017 22:11 ]

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-11 17:20
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 22:08:
[...]

De karakteristieken van een WP en een CV ketel verschillen nogal. In principe wil een WP relatief hoge flow met relatief kleine dT, CV ketel lagere flow en een veel hogere dT.
Ik moest met mijn CV ketel juist hoge flow creëren om mijn minimale vermogen (8.7 KW) kwijt te kunnen.
Dat met aanvoertemp van max 45 ging net goed, 1 graadje lager en het was continue pendelen :+

Nu is 8.7kw ook behoorlijk wat natuurlijk zeker als je weet wat ik dus nodig heb.

DT was 10 bij CV, en nu 3/4 bij WP.
Flowmeter heb ik helaas (nog) niet, dus kan over l/h niets nuttigs zeggen.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Domba
Chris12 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 20:12:

Ik begrijp dat over dimensioneren geen kwaad kan. Vraag is wel of 9kw niet overdreven veel is, en zou het ook prima kunnen met 7kw.
De WP mag wel 9kW zijn, maar lucht/water WP moet ook van tijd tot tijd defrosten beneden 4 graden en zeker als het mistig is. Dat kan oplopen tot elke 38 minuten een defrost voor de MDC, van MDF heb ik geen praktijk gegevens, waardoor het gemiddelde vermogen terugloopt naar 7-7,7kW.
Heeft het verder wel nut om te kijken naar een warmtepomp die zowel verwarmen als koelen kan?
Vanaf de fabriek staat de koeling standaard uit voor de MDC en het is een keuze of je deze wilt gebruiken met aparte fancoils of eventueel vloerverwarming. Radiatoren zijn over algemeen niet geschikt voor koeling op een heel enkele na. Volgens mij is de MDC 70% in prijs van de MDF. Al eerder aangegeven voor hogere aanvoer temperaturen bij lage buitentemperatuur heb je de duurdere MXC nodig, maar die gaat niet passen op de plek volgens omschrijving hierna, vanwege dubbele hoogte.

Kom verder nog geen prijzen tegen daarvan, ook niet of het nog dit jaar of voor de zomer 2018 deze nieuwe typen beschikbaar komen. En is er volgend jaar nog wel een subsidie regeling etc. etc.
De verwarmingcapaciteten zijn ongeveer vergelijkbaar, maar heeft een veel betere interactieve controller zoals de gehele H-serie voor remote bediening en inregelen van de WP. Wanneer deze beschikbaar is, zal per land verschillen en prijs van eerste levering zal rond die van een MXC uitkomen in diverse landen.
Verder zag ik dat deze serie warmtepompen vrij fors van formaat zijn, en derhalve niet op de beoogde plaats op de gevel kunnen
Nu is dat niet zo'n ramp, ik heb nog een 4x3,50 dakkapel waar de WP op kan (deze steekt niet uit, daar mn dak nog circa 120 hoger is naast/achter de dakkapel). Moet de WP dan nog op een frame met bv grote tegels vast gezet worden dat die niet wegwaait (ding weegt al 112kg)? Zijn deze frames ook los te koop of is dat zelfbouw?

Zijn de 5/6 en7kw versie ook zo groot, als ik de afbeelding bekijk is die kleiner echter de datasheet geeft zelfde maat weer als de 9 kw versie.

Qua aansluiten van een WP, kan dit op een bestaande groep? Ik heb 4 groepen op zolder:
wasmachine, wasdroger, zonnepanelen en de zolder verdieping zelf (2 kamers + gang, hierop zit ook de CV)
Kan de WP op een groep erbij (niet bij de zonnepanelen), of geeft dit issues? Alle groepen zijn 3x 2.5 kabel.
Mogelijkheden om een extra groep erbij te maken is niet mogelijk zonder hak/breekwerk.
Je zal een onderverdeler moeten gaan plaatsen op de zolder om de kabels af te zekeren, want WP heeft 2x16A aansluiting nodig. op de zelfde fase, dan zal je met de andere gebruikers mogelijk moeten gaan schuiven
Nog een andere vraag is confort-market.com de voordeligste plaats om een WP te shoppen, of zijn er nog meer buitenlands aanbieders met een goede prijsstelling en betrouwbaarheid?
Zijn andere maar heb ik geen ervaring ermee

@Verwijderd Is maar waar je voor kiest, bij spanningsloos loopt ook de circulatiepomp van de monobloc niet , ruimtetemperatuur hoeft niet het enigste signaal te zijn om relais weer te sluiten

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Verwijderd

Daannn1987 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 22:11:
[...]

Ik moest met mijn CV ketel juist hoge flow creëren om mijn minimale vermogen (8.7 KW) kwijt te kunnen.
Dat met aanvoertemp van max 45 ging net goed, 1 graadje lager en het was continue pendelen :+

Nu is 8.7kw ook behoorlijk wat natuurlijk zeker als je weet wat ik dus nodig heb.

DT was 10 bij CV, en nu 3/4 bij WP.
Flowmeter heb ik helaas (nog) niet, dus kan over l/h niets nuttigs zeggen.
Zoalsje al aangeeft, weinig vermogen nodig dan moet je een hoge flow kiezen als je met relatief lage aanvoertemperaturen wilt werken om het 'in balans' met het minimale vermogen van die CV-ketel in overeenstemming te brengen.

Verwijderd

@Domba Help me even als je wilt, om welke reden zou je de pomp willen laten lopen ? Ik vond het nu juist zo aantrekkelijk om de standby verliezen naar 0 te krijgen.

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
koevlaas2 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 18:52:
[...]

F gassen diploma ga ik een opleiding voor volgen, gaat wel een beetje langzaam. Zijn 5 dagen theorie en 5 dagen praktijk uitgesmeerd over ca. 6 maanden. Met een beetje mazzel heb ik mijn diploma in februari 2018.
Zie aan, dan wordt je een echte specialist ;)

• koevlaas2
Raolte schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 22:22:
[...]

Zie aan, dan wordt je een echte specialist ;)
Kan ik bij mijn clientele in iedergeval een andere pomp monteren mocht er een groot probleem hartje winter zijn.

• Domba
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 22:18:
@Domba Help me even als je wilt, om welke reden zou je de pomp willen laten lopen ? Ik vond het nu juist zo aantrekkelijk om de standby verliezen naar 0 te krijgen.
Buiten stookseizoen mag je hem uitzetten, maar tijdens het stookseizoen lijkt me dat minder handig.
Het ging hier om langere periode sterk verlaagde ruimtetemperatuur en ik heb mijn WPs direct aangesloten staan, mijn buffer staat parallel, klik maar in mijn sign op 2xMDC...
Voor met buffer in normale configuratie schakel je de transportpomp voor het afgiftesysteem en kan WP vrij circuleren overde buffer en kan deze op temperatuur houden.

Verwijderd

@Domba Ik weet niet of het de moeite waard is, maar buiten het hoogseizoen van het stoken zie je een keurig terugkerend patroon van bijv 15min draaien en 45min standby. Die omstandigheid doet zich voor bij Tbuiten van X en wellicht nog wat andere variabelen. In theorie zou je over een dag 24*45min 18uur standby van 37W kunnen vermijden, niet schokkend, maar het zijn wel heel veel dagen.
En met name voor de mensen met toch al een zeer laag verbuik aantrekkelijk, waant relatief veel standby verliezen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2017 22:50 ]

• Domba
@Verwijderd Ik heb geen idee.
Ik gebruik mijn WP's anders en was volop aan testen, mijn circulatiepompen gaan automatisch beneden 15C aan (Pana monobloc setting)
Ik heb nu ook beide stand-by staan voor eventuele koeling en SWW (elk 10W) als beide douches worden gebruikt heb ik beide WP's nodig.
En als je een 6/9kW voor meerdere dagen spanningsloos laat ben je de settings kwijt in de controller

Verwijderd

@Domba Volgens mij ben je alleen de tijdaanduiding kwijt, de rest staat er nog gewoon in, althans bij mijn 5kW Panasonic

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2017 23:34 ]

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 22:03:
@Oxellaar Alsik het goed begrijp heb je daarmee de boel waterzijdig zodanig ingeregeld dat het zowel voor de ELGA als de CV-ketel goed functioneert.
Los van elkaar gaat sowieso perfect. In combinatie is nog afwachten. In theorie zou het moeten werken, maar helemaal optimaal is het nog niet. De twee pompen beïnvloeden elkaar nogal en flowstoring op ketel of Elga is vrij snel een probleem. Ik. Moet dan ook direct 5+5kW kwijt kunnen en dat deed de ketel alleen al zelden.
Ik kon in april geen goede test doen, zoveel warmte wilde ik niet voor de fun het huis in pompen. Komend stookseizoen gaan we het meemaken.
@koevlaas2
Ik bereid je vast voor, F-gassen opleiding is heel erg toegespitst op koelen.
Het verschilt misschien per groep of opleidingscentrum, maar mijn groep bestond hoofdzakelijk uit airco en koelmonteurs.
Zegt genoeg over de stand van zaken bij de Nederlandse installateurs....
Het hele warmtepomp verhaal, met defrosten en vierweg kleppen word niet heel diep op in gegaan. En hoofdzakelijk gaat het om L/L, denk aan vriescellen enzo.
Vond ik iig erg tegenvallen.

Nu is koelen gelijk aan verwarmen, dus de theorie is hetzelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 20-07-2017 23:24 ]

• koevlaas2
Oxellaar schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 23:20:
[...]

Los van elkaar gaat sowieso perfect. In combinatie is nog afwachten. In theorie zou het moeten werken, maar helemaal optimaal is het nog niet. De twee pompen beïnvloeden elkaar nogal en flowstoring op ketel of Elga is vrij snel een probleem.
Ik kon in april geen goede test doen, zoveel warmte wilde ik niet voor de fun het huis in pompen. Komend stookseizoen gaan we het meemaken.
@koevlaas2
Ik bereid je vast voor, F-gassen opleiding is heel erg toegespitst op koelen.
Het verschilt misschien per groep of opleidingscentrum, maar mijn groep bestond hoofdzakelijk uit airco en koelmonteurs.
Zegt genoeg over de stand van zaken bij de Nederlandse installateurs....
Het hele warmtepomp verhaal, met defrosten en vierweg kleppen word niet heel diep op in gegaan. En hoofdzakelijk gaat het om L/L, denk aan vriescellen enzo.
Vond ik iig erg tegenvallen.

Nu is koelen gelijk aan verwarmen, dus de theorie is hetzelfde.
Klopt, ik heb een proef examen F gassen gemaakt en hierin is alles koelen wat de klok slaat.
Verder is het heel erg wennen aan bjv. verdamper want daar is net als bij waterverdampen toch warmte voor nodig en die voer je toe door water te koken. 8)7 Langzaam aan begin ik eraan te wennen.

Als ik straks weet hoe ik de handelingen moet uitvoeren en het diploma in handen heb, dat is het belangrijkste.
Voor de rest is koelen ook interessante materie.

• Oxellaar
  • Niet online
@koevlaas2 Ja, een kookpunt diep onder 0 is even wennen.

En een warmtepomp koelt buitenlucht en een koeling verwarmd buitenlucht. Het systeem is altijd warmte aan het verplaatsen.

[ Voor 52% gewijzigd door Oxellaar op 20-07-2017 23:34 ]

Verwijderd

@Oxellaar / Allen Klopt deze redenatie ?
Grote dT met lagere flow of Kleine dT met hogere flow is om hetzelfde resultaat te bereiken, Afgifte/Overdragen van X hoeveelheid energie.
Rekening houdend met de Carnotformule, 5C lagere Ta levert 10% hogere COP op.
Bijvoorbeeld Ta=36 en Tr=30 levert bij een gegeven flow X hoeveelheid energie
Met een WP zou Ta 34.5 en Tr 31.5, gemiddeld ook weer 33C opleveren. Het Carnot-effect zorgt echter voor een additionele 1.5/5*10%=3% verbetering.

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 23:33:
@Oxellaar / Allen Klopt deze redenatie ?
Grote dT met lagere flow of Kleine dT met hogere flow is om hetzelfde resultaat te bereiken, Afgifte/Overdragen van X hoeveelheid energie.
Rekening houdend met de Carnotformule, 5C lagere Ta levert 10% hogere COP op.
Bijvoorbeeld Ta=36 en Tr=30 levert bij een gegeven flow X hoeveelheid energie
Met een WP zou Ta 34.5 en Tr 31.5, gemiddeld ook weer 33C opleveren. Het Carnot-effect zorgt echter voor een additionele 1.5/5*10%=3% verbetering.
Dubbele hoeveelheid water en de helft van de dT, geeft hetzelfde vermogen in de opwekking.
Alleen zal er in de afgifte minder vermogen worden afgegeven, omdat de dT met de te verwarmen ruimte is gedaald.

• develdonk
koevlaas2 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 21:14:
[...]

Da's wel slecht ja.
Heb je de kap uitgedeukt met zo'n halfords uitdeukset ?
Wat kostte een vervangende bij Alklima ? Volgens mij zijn reserve onderdelen vrij duur.
Heb nu vakantie en aangezien hij aan de voorkant van het huis staat komt er een houten constructie overheen en dan is het wel opgelost. Heb Alklima wel gemaild of zij hem een keer na willen kijken want 1 van de 4 warmtepompen maakt behoorlijk lawaai dus vermoed dat er iets met de lagers aan de hand is van de fan. Als ze dit niet doen schroef ik hem er zelf uit en laat hem reviseren door bedrijfje hier in de buurt...

Met spanje hoop bespaart maar voor diegene die niet heel handig zijn zou ik het niet doen...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
develdonk schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 08:48:
[...]

Heb nu vakantie en aangezien hij aan de voorkant van het huis staat komt er een houten constructie overheen en dan is het wel opgelost. Heb Alklima wel gemaild of zij hem een keer na willen kijken want 1 van de 4 warmtepompen maakt behoorlijk lawaai dus vermoed dat er iets met de lagers aan de hand is van de fan. Als ze dit niet doen schroef ik hem er zelf uit en laat hem reviseren door bedrijfje hier in de buurt...

Met spanje hoop bespaart maar voor diegene die niet heel handig zijn zou ik het niet doen...
Als je zo ver bent, zou ik een fotootje van je constructie wel op prijs stellen!

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

• koevlaas2
develdonk schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 08:48:
[...]

Je kan dit heel makkelijk testen, schroef de plastic kap voor de fan los en haal deze eraf.
Daarna met de hand de fan ronddraaien, hoor je het geluid dan ook of voel je dat de lagers niet lekker lopen dan weet je genoeg.
Bij mij had ik last van dat de plastic kap een enorm rammelgeluid maakte, opgelost door achter de schroefgaten een stukje armaflex te doen en dit te knellen tussen het plastic en staal. Ik hoop voor je dat dit het probleem is dan is het makkelijk op te lossen.
Of dit plastic de boosdoener is kan je ook makkelijk testen, als de unit rammelt en je duwt tegen het plastic dan verdwijnt de rammel en weet je genoeg.

kanaaldijk schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 21:26:
[...]

volgens het service manual OCH526 moet dat CNDM zijn
Dus als ik je goed begrijp moet ik het zo aansluiten:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/166zq8.jpg

Kan iemand die dit daadwerkelijk zo uitgevoerd heeft dit bevestigen :? Ik heb geen zin in rook/vlammen/nieuwe buitenunit :P

@Zubadan / @Boerm / @kanaaldijk / @alberthakvoort

Ik neem aan alles spanningsloos maken voordat ik e.e.a. aansluit 8)

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:01
@Grolsch ik moet ook even in de handleiding van jouw serie duiken.. Zit dus net weer even anders dan de 5/7,5 serie.

@Zubadan heeft dezelfde, dus die kan de praktijkervaring delen >:)

[ Voor 24% gewijzigd door alberthakvoort op 21-07-2017 09:42 ]

• develdonk
Grolsch schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 09:29:
[...]

[afbeelding]

Kan iemand die dit daadwerkelijk zo uitgevoerd heeft dit bevestigen :? Ik heb geen zin in rook/vlammen/nieuwe buitenunit :P

ik ga ergens vandaag de chameleon er af halen om 4 trillingsdempers te installeren; zal meteen even voor je kijken. ik heb de 7,5kw versie

• koevlaas2

De Ecodan is blijkbaar erg gevoelig voor 'klooien', ik ging vorige week mijn vuilfilter schoonmaken. Moest hiervoor de binnenunit aftappen en nadat ik de boel weer gevuld had wilde de pomp niet meer starten omdat de debietsensor 0 aangaf.
Na stekker eruit/erin in combinatie met de dipswitch voor aan/uit van de debietsensor werkte deze nog steeds niet. Uiteindelijk de het apparaat moeten resetten naar de fabrieksinstelling, toen had ik weer cijfers uit het debiet gedeelte.
Wijze les: Ook al staat de boel standby, is verder niet inwerking ofzo haal de stroom eraf voor je aftapt.

Pac-55RE kan volgens mij wel worden aangesloten met de stroom erop, echter ik weet niet of je ook kan schakelen tussen de verschillende opties (50,75%) tijdens inbedrijf zijn van het apparaat. Ik geloof dat ik dit moet gaan testen met mijn installatie. Waar ik overigens best toe bereid ben.

[ Voor 16% gewijzigd door koevlaas2 op 21-07-2017 10:26 ]

Ik zou persoonlijk nooit geen connectoren op printplaten drukken terwijl er spanning op staat.

Je kunt ook altijd uitschieten met je vingers of per ongeluk iets anders raken, ik hou dr niet van om iets op te blazen :P

Zelf voor het verzetten van die rottige kleine dipswitches haal ik de spanning eraf.

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 22:12:
[...]
Je zal een onderverdeler moeten gaan plaatsen op de zolder om de kabels af te zekeren, want WP heeft 2x16A aansluiting nodig. op de zelfde fase, dan zal je met de andere gebruikers mogelijk moeten gaan schuiven
Kan dacht ik ook op verschillende fases.

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:01
koevlaas2 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 10:21:
[...]

Pac-55RE kan volgens mij wel worden aangesloten met de stroom erop, echter ik weet niet of je ook kan schakelen tussen de verschillende opties (50,75%) tijdens inbedrijf zijn van het apparaat. Ik geloof dat ik dit moet gaan testen met mijn installatie. Waar ik overigens best toe bereid ben.
Tussen 2 standen schakelen kan wel zonder problemen.

Verwijderd

Oxellaar schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 06:34:
[...]

Dubbele hoeveelheid water en de helft van de dT, geeft hetzelfde vermogen in de opwekking.
Alleen zal er in de afgifte minder vermogen worden afgegeven, omdat de dT met de te verwarmen ruimte is gedaald.
Inderdaad moet de flow verdubbelen ibn dit voorbeeld. Allebei is het 33C, verschil tussen Ta en Tr, dus afgifte naar de kamer blijft toch identiek ?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2017 11:39 ]

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-11 11:54
koevlaas2 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 10:21:
[...]

De Ecodan is blijkbaar erg gevoelig voor 'klooien', ik ging vorige week mijn vuilfilter schoonmaken. Moest hiervoor de binnenunit aftappen en nadat ik de boel weer gevuld had wilde de pomp niet meer starten omdat de debietsensor 0 aangaf.
Na stekker eruit/erin in combinatie met de dipswitch voor aan/uit van de debietsensor werkte deze nog steeds niet. Uiteindelijk de het apparaat moeten resetten naar de fabrieksinstelling, toen had ik weer cijfers uit het debiet gedeelte.
Wijze les: Ook al staat de boel standby, is verder niet inwerking ofzo haal de stroom eraf voor je aftapt.

@koevlaas2 Neem aan dat je wel begrijpt (zeker als je er je werk van wilt gaan maken), dat je altijd spanningsloos aan een machine werkt?

Met uitzondering van storingen zoeken?

• koevlaas2
Noord27 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 11:36:
[...]

@koevlaas2 Neem aan dat je wel begrijpt (zeker als je er je werk van wilt gaan maken), dat je altijd spanningsloos aan een machine werkt?

Met uitzondering van storingen zoeken?
Klopt, net nog een cursus in gedaan, maar die ging over meterkasten.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-11 10:53
koevlaas2 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 11:39:
[...]

Klopt, net nog een cursus in gedaan, maar die ging over meterkasten.
Ben ik beniuwd wat ze geleerd hebben.

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 11:44:
[...]

Ben ik benieuwd wat ze je geleerd hebben.
Dat je je boerenverstand moet gebruiken bij werken aan o.a. meterkasten.

• Noord27
Vraag ik mij toch af hoe je er bij komt om een vuilfilter schoon te maken terwijl een WP nog gewoon in bedrijf kan zijn?

[ Voor 140% gewijzigd door Noord27 op 21-07-2017 11:56 ]

• koevlaas2
Noord27 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 11:50:
Vraag ik mij toch af hoe je er bij komt om een vuilfilter schoon te maken terwijl een WP nog gewoon in bedrijf kan zijn?
WP stond gewoon standby, kon niet starten want ik had de mogelijkheid hiertoe wel ontnomen via het menu.
Doe ik vaker met apparaten, schoonmaken terwijl ze nog 'aan' staan, de TV bijvoorbeeld het beeld neem ik het stof ook van af zonder stekker eruit te halen.

• Noord27
koevlaas2 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 11:53:
[...]

WP stond gewoon standby, kon niet starten want ik had de mogelijkheid hiertoe wel ontnomen via het menu.
Doe ik vaker met apparaten, schoonmaken terwijl ze nog 'aan' staan, de TV bijvoorbeeld het beeld neem ik het stof ook vanaf zonder stekker eruit te halen.
Mooi vergelijk! |:(

Wellicht ben ik wat concreter met veiligheid, omdat ik in het verleden met personenliften heb gewerkt. En hedendaags met laser machines. Onderschat het niet hoor. Spanningsloos werken is een must. Iets opgeven in een machine en er vervolgens 100% vanuit gaan dat het ook daadwerkelijk zo gaat zijn is een regelrechte no-go.

[ Voor 41% gewijzigd door Noord27 op 21-07-2017 11:58 ]

Met het filter schoonmaken heb ik voorlaatst alleen de WP uitgedrukt, maar niet de spanning eraf gehaald.

Een filter schoonmaken is een "mechanisch" iets, en heeft toch niets te maken met elektronica :?

Als ik de olie van m'n auto af laat lopen laat ik de klemmen ook wel op de accu zitten, als ik ga lassen aan een auto dan haal ik de accuklemmen er ff af :)

Maar bij een connector op een printplaat drukken, of een dipswitch verzetten zet ik wel de gehele installatie spanningsloos.

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 21-07-2017 11:59 ]

• Noord27
Grolsch schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 11:58:
Met het filter schoonmaken heb ik voorlaatst alleen de WP uitgedrukt, maar niet de spanning eraf gehaald.

Een filter schoonmaken is een "mechanisch" iets, en heeft toch niets te maken met elektronica :?

Als ik de olie van m'n auto af laat lopen laat ik de klemmen ook wel op de accu zitten, als ik ga lassen aan een auto dan haal ik de accuklemmen er ff af :)

Maar bij een connector op een printplaat drukken, of een dipswitch verzetten zet ik wel de gehele installatie spanningsloos.
Om het in perspectief te zetten is wel wat nuance op zijn plaats inderdaad.

In mijn persoonlijke geval vinden er het hele jaar door onaangekondigde audits plaats door leidinggevenden. Daarin moet je altijd minimaal 85% scoren. 1 maal mag je tussen 85% en 90% scoren, de 2e keer wordt je ontslagen; als je geen 90% haalt.

Het betreft veelal regeltjes omtrent spanningen/veiligheid. Heel veel ongevallen gebeuren omdat er dingen (per ongeluk en onbewust) overgeslagen worden in de praktijk, omdat een repeterend iets is. Spanningsloos werken en het blokkeren van de zekering van het betreffende apparaat (+ 'niet inschakelen' label aan de zekering hangen is er daar eentje van.
Noord27 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 12:05:
[...]

In mijn persoonlijke geval vinden er het hele jaar door onaangekondigde audits plaats door leidinggevenden. Daarin moet je altijd minimaal 85% scoren. 1 maal mag je tussen 85% en 90% scoren, de 2e keer wordt je ontslagen; als je geen 90% haalt.

Het betreft veelal regeltjes omtrent spanningen/veiligheid. Heel veel ongevallen gebeuren omdat er dingen (per ongeluk en onbewust) overgeslagen worden in de praktijk, omdat een repeterend iets is. Spanningsloos werken en het blokkeren van de zekering van het betreffende apparaat (+ 'niet inschakelen' label aan de zekering hangen is er daar eentje van.
Zakelijk werkt dat inderdaad anders, maar als ik een zekering thuis om gooi is er niemand die hem weer aanzet, simpelweg omdat er dan niemand anders in mijn huis is op dat moment.

Risico = Kans x Blootstelling x Gevolg

Als er geen kans is dat het voorkomt hoef je ook geen risicobeperkende preventieve maatregelen te nemen 8)

* Grolsch heeft ook de functie KVGM manager op de zaak >:) 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 21-07-2017 12:10 ]

• Noord27
@Grolsch We zitten op dezelfde golflengte.

@koevlaas2 gaat de stap zetten van privé klussen naar zakelijk. En dan zijn er onoverkomelijk zaken die nu gebruikelijk/normaal zijn om te doen. Maar die bij zakelijke aanpak toch opnieuw tegen het daglicht gehouden zullen moeten gaan worden.

Het is moeilijker om iets af te leren, als het in het verleden prima heeft gewerkt. Maar in feite niet 100% correct is, conform voorschriften.

Een beetje on-topic is dat een tweaker over het algemeen privé klusser is. En dat boeren verstand daarbij van belang is, zoals @koevlaas2 ook al aan gaf. Maar zakelijk komt er gewoon veel meer om de hoek kijken. Deze transitie heeft grotere impact als veelal vooraf gedacht wordt.

[ Voor 27% gewijzigd door Noord27 op 21-07-2017 12:19 ]

• Domba
joostmaas schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 10:44:
Kan dacht ik ook op verschillende fases.
Ik durf het niet aan te bevelen, zowel AC1 als AC2 gaan naar zelfde PCB voor het waterdeel.
Backup verwarming voor spannings detectie en "surge protection" en wordt door een relais op de print geschakeld en voor de booster wordt alleen een relais geschakeld, maar van de booster aansluitpinnen 7&8 lopen nog draden terug voor "surge protection" op de waterdeel print.

Ik heb weinig animo om het uit te proberen of het gescheiden circuits zijn ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 21-07-2017 12:44 ]

• koevlaas2
Noord27 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 12:05:
[...]

Ik heb in de cursus geleerd dat een label 'niet inschakelen' gewoon eraf getrokken word en de zekering ingeschakeld. Het moet altijd een en en verhaal zijn waarbij je het liefste inschakeling onmogelijk maakt.
Grolsch schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 11:58:

Ik had de WP volledig aan laten staan, er was geen reden tot inschakelen van het apparaat en ook geen kans dat er water op de printplaat zou lekken. De WP 'uit' zetten maakt dan toch wel iets verschil.

Ik haalde ook ooit de airbag in mijn auto los, gewoon met alleen het contact uit terwijl je op fora lees dat je dan de accupolen moet los nemen, nou dat hoeft dus niet. Een airbag systeem staat uit als je contact uitstaat.

• Noord27
koevlaas2 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 13:20:
[...]

Ik heb in de cursus geleerd dat een label 'niet inschakelen' gewoon eraf getrokken word en de zekering ingeschakeld. Het moet altijd een en en verhaal zijn waarbij je het liefste inschakeling onmogelijk maakt.

[...]
Er is niet voor niets een gedeelte onderstreept in het betoog. ;)

• koevlaas2
Noord27 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 13:22:
[...]

Er is niet voor niets een gedeelte onderstreept in het betoog. ;)
Sorry, overheen gelezen :) }:O

• Noord27
Dat bedoel ik dus met automatisme als iets een gewoonte wordt. ;)

• koevlaas2
Noord27 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 13:27:
[...]

Dat bedoel ik dus met automatisme als iets een gewoonte wordt. ;)
Ik kom ze weleens tegen...

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qevj2bfnzs1rr.jpg

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]
*O* Testen, meten, testen *O*

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
/offtopic
hej, mijn buren op de foto :)
/offtopic

• joostmaas
  • Niet online
Domba schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 12:41:
[...]
Ik durf het niet aan te bevelen, zowel AC1 als AC2 gaan naar zelfde PCB voor het waterdeel.
Backup verwarming voor spannings detectie en "surge protection" en wordt door een relais op de print geschakeld en voor de booster wordt alleen een relais geschakeld, maar van de booster aansluitpinnen 7&8 lopen nog draden terug voor "surge protection" op de waterdeel print.
Klopt, maar vergelijk dit met 3-fase modellen en daar is het op dezelfde wijze gescheiden (of niet-gescheiden...). Ik meen dat ze het op haustechnik ook probleemloos doen. Ook de logica doet vermoeden (maar niet 100% zeker weten) dat het geen probleem is (enige mogelijk gedeelde zaken zijn spannings-detectie en surge-protection en die hoeven niet synchroon te lopen en zitten niet direct 'vast' aan wat ze meten). Verder is e.e.a. geheel gescheiden.

• develdonk
[...]

[afbeelding]

Hier de installatie van de trillingsdempers op de kunststof constructie waar de chameleon op staat en de fotos van het stekkertje 50% / 75% zoals eerder belooft... ik heb overigens dipswitch 4-7 op off staan en werk dus met night mode

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2h4e0hv.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/rky060.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/vfkpbl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/30sbvwx.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door develdonk op 21-07-2017 15:13 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Domba schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 20:35:
[...]

Een grotere bufffer heeft wel zo zijn voordelen als je snel in temperatuur wilt verhogen en als deze binnen de gebouwschil staat is daar nog wel een discussie over op te zetten.
In geval je op basis van een ruimtetemperatuur (eventueel referentieruimte) de verlaging doet dan wordt dit warmteverlies meegenomen.
Als ook dat niet zondermeer zo is dat een helft kleinere buffer ook helft aan warmteverlies heeft.

Ik ben hier niet een goed praktijk voorbeeld, daarvoor moet je kijken naar de ervaringen met een buffer in gewone configuratie, hier in het topic.
Want ik heb mijn buffer 600ltr (>3x volume afgiftesysteem) parallel aan de WP met een regelbare dosering
Zo kan ik vermogen ruim verdubbelen voor 1-2 uur, wat een enorme kickstart geeft.
Deze kan ik via een webserver al een paar uur van te voren voor thuiskomst bijschakelen zodat ik bijna 1oC/uur aan opwarming haal, voor de ruimtes met radiatoren, hoeven aan te houden (ik gebruik domoticz die een relais schakelt en bij panasonic het extene controler contact)

Maar dat is zelf knutselen aan software en een algo wat nog lang niet af is, omdat ik maar 0-9 presets wil voor gehele systeem, en niet alle parameters apart instellen
Interessant :) Dit topic gaat ook zo snel he :P

De installateur die ik op het oog heb heeft Fujitsu als huismerk, als ik de specs bekijk ziet dat er prima uit als gasketel vervanger?
http://www.koosverbart.nl..._folder_v01_00_NL_web.pdf

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

develdonk schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 15:10:
[...]

Hier de installatie van de trillingsdempers op de kunststof constructie waar de chameleon op staat en de fotos van het stekkertje 50% / 75% zoals eerder belooft... ik heb overigens dipswitch 4-7 op off staan en werk dus met night mode

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Tnx!!! Maar welke aanduiding staat er nu op je printplaat bij de connector, dat kan ik nu net niet lezen 8)

p.s. jij hebt wel een "kleintje" vergeleken bij die van "mij" :+ (buitenunit bedoel ik dan)

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 21-07-2017 15:56 ]

• Domba
joostmaas schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 14:30:
Klopt, maar vergelijk dit met 3-fase modellen en daar is het op dezelfde wijze gescheiden (of niet-gescheiden...). Ik meen dat ze het op haustechnik ook probleemloos doen. Ook de logica doet vermoeden (maar niet 100% zeker weten) dat het geen probleem is (enige mogelijk gedeelde zaken zijn spannings-detectie en surge-protection en die hoeven niet synchroon te lopen en zitten niet direct 'vast' aan wat ze meten). Verder is e.e.a. geheel gescheiden.
Die Pana mono's zijn EU versies en Nederland is dacht ik het enigste land met kleine aansluitingen voor de HAK (hoofd huisaansluiting).
Logich zou zijn dat ze het gescheiden doen, maar Panasonic is niet zo open over de PCB's als Mitsubishi (4-5 revisies van een model) die je zonder inlog kunt vinden of dat voor alle versies E/F/G-versie PCB's zo is.
Ik ben nog niet tegen gekomen dat Pansonic expliciet aangeeft dat aansluiten op meerdere fase voor xxxxxxxxxE5's kan.

@Erasmo Waterstage, waar past hier de buffer in de configuratie?
Nog nooit aan geknutselt , maar ik heb volgens mij nog geen default configuraties in docu gezien met een buffer.
Gaan standaard er vanuit dat het afgiftesysteem de flow aan kan ivm de terugkoppeling voor de gebruikte regelaar.

• Wodan89
  • Laatst online: 16:46
Domba schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 15:59:
[...]

Die Pana mono's zijn EU versies en Nederland is dacht ik het enigste land met kleine aansluitingen voor de HAK (hoofd huisaansluiting).
Logich zou zijn dat ze het gescheiden doen, maar Panasonic is niet zo open over de PCB's als Mitsubishi (4-5 revisies van een model) die je zonder inlog kunt vinden of dat voor alle versies E/F/G-versie PCB's zo is.
Ik ben nog niet tegen gekomen dat Pansonic expliciet aangeeft dat aansluiten op meerdere fase voor xxxxxxxxxE5's kan.

@Erasmo Waterstage, waar past hier de buffer in de configuratie?
Nog nooit aan geknutselt , maar ik heb volgens mij nog geen default configuraties in docu gezien met een buffer.
Gaan standaard er vanuit dat het afgiftesysteem de flow aan kan ivm de terugkoppeling voor de gebruikte regelaar.
er staat op de binnenkant van de kap wel een schema. volgens mij word de 2e voeding alleen geschakeld via een Contactor ( zwaar relais ) naar het 3kw element. ik zie niet in waarom deze niet door een andere fase gevoed zou kunnen worden?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-11 07:27
Domba schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 15:59:
[...]

https://www.confort-marke...96_367_460_1061-4264.html

heb je dus in NL niets aan? Ik dacht dat dit al door tweakers besteld was?

• Wodan89
thefox154 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:16:
[...]

:P ik zou deze wel willen inruilen op mijn 6kw pana ;)

Er staat nergens dat je power 1 en power 2 op dezelfde fase moet aansluiten. ;)

• koevlaas2
develdonk schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 15:10:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik zie die hele dipswitch 4-7 net op je foto's, blok 4 heeft maar 2 switches.
Wel is het volgens mij zo dat 4-7 standaard op off staat zodat Nightmode actief is als je de draden juist geschakeld hebt.

• koevlaas2
Erasmo schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 15:12:
[...]

Interessant :) Dit topic gaat ook zo snel he :P

De installateur die ik op het oog heb heeft Fujitsu als huismerk, als ik de specs bekijk ziet dat er prima uit als gasketel vervanger?
http://www.koosverbart.nl..._folder_v01_00_NL_web.pdf
Mooie tvt berekening in de folder. Ze rekenen de pomp ex. BTW en ex. installatie, vanzelfsprekend komen er zo mooie cijfers uit.

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 11:24:
[...]

Inderdaad moet de flow verdubbelen ibn dit voorbeeld. Allebei is het 33C, verschil tussen Ta en Tr, dus afgifte naar de kamer blijft toch identiek ?
Als de dT ruimte>vloer gelijk blijft wel.
Alleen hoe hoog wil je de flow maken? Een enorm hoge flow geeft ook geluiden, energieverbruik en hogere slijtage aan pompen

[ Voor 16% gewijzigd door Oxellaar op 21-07-2017 16:56 ]

• Domba
thefox154 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:16:
[...]

Jawel hoor, maar wel met enige reservering hoe je deze elektrisch aansluit, bijv booster via een relais op een andere fase. CM kan ze niet snelgenoeg aangesleept krijgen uit centrale magazijn van Panasonic voor NL? ;)
De discussie begon bij een zolder met waarschijnlijk 2 groepen met 3x2,5 mm2, die eventueel nog E-serie in overweging neemt.
Wodan89 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:21:

Er staat nergens dat je power 1 en power 2 op dezelfde fase moet aansluiten. ;)
Edit: De unit is om aangesloten te worden op single 230V 50Hz zie de specs

Laat ik me zo uitdrukken dat ik het niet kan aanbevelen, geen garantie dat er in eerdere of latere productie datum, exact de zelfde revisie PCB's zitten. In een 6kW en 9 kW zitten zonder meer verschillende "main" electronic controlers (is een van weinige onderdelen waar in ze verschillen)

[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 21-07-2017 17:22 ]

• joostmaas
  • Niet online
Domba schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 17:04:
[...]

Laat ik me zo uitdrukken dat ik het niet kan aanbevelen, geen garantie dat er in eerdere of latere productie datum, exact de zelfde revisie PCB's zitten. In een 6kW en 9 kW zitten zonder meer verschillende "main" electronic controlers (is een van weinige onderdelen waar in ze verschillen)
Schema van de 5kW nog eens bekeken: ik zie niet waarom meerdere fases niet zou kunnen.
In de spec die ik heb (er zijn nogal wat verschillende specs-lijstjes...) staat dat pwr 1 en pwr 2 ieder op 1 fase draaien maar ik zie niet staan dat dat per sé voor zowel pwr1 en 2 dat dezelfde moet zijn. Maar zowel schema als spec geven ook niet aan dat het met zekerheid geen probleem geetf... In m'n aantekeningen staat ergens dat op haustechnik iemand het op meerdere fases heeft aangesloten, maar ik heb helaas geen link meer (dus als iemand zich wil opofferen om dat forum door te spitten... ).

Verwijderd

Oxellaar schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:55:
[...]

Als de dT ruimte>vloer gelijk blijft wel.
Alleen hoe hoog wil je de flow maken? Een enorm hoge flow geeft ook geluiden, energieverbruik en hogere slijtage aan pompen
Bedankt, het ging me er even om of ik het principe helder had, ja dan nee.

Verwijderd

Flow Hoog/Laag.
Adviesflow voor een Panasonic is dacht ik 960l/h. In mijn situatie is de inhoud v.h. afgiftesysteem ongeveer 120l bij een lengte van ongeveer 500m. Per uur loopt het water er dus 8 keer doorheen en legt daarmee 4km af. Dus 4kmh. Als dat er vrij doorheen kan, geen voetventielen/thermostaatkranen ed. zal naar ik aanneem e.e.a. zelfs bij een 3-voudige flow, 12kmh, nog onhoorbaar zijn. De grotere WPen hebben sowieso flows van > 2m3/h, pompen zullen dat zeer waarschijnlijk probleemloos aankunnen.

• Wodan89
Domba schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 17:04:
[...]

Jawel hoor, maar wel met enige reservering hoe je deze elektrisch aansluit, bijv booster via een relais op een andere fase. CM kan ze niet snelgenoeg aangesleept krijgen uit centrale magazijn van Panasonic voor NL? ;)
De discussie begon bij een zolder met waarschijnlijk 2 groepen met 3x2,5 mm2, die eventueel nog E-serie in overweging neemt.

[...]

Dus eigenlijk kun je een 6kW opvoeren met de print van een 9kW? :9 :+ 8)

• joostmaas
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 18:32:
Flow Hoog/Laag.
Adviesflow voor een Panasonic is dacht ik 960l/h. In mijn situatie is de inhoud v.h. afgiftesysteem ongeveer 120l bij een lengte van ongeveer 500m. Per uur loopt het water er dus 8 keer doorheen en legt daarmee 4km af. Dus 4kmh. Als dat er vrij doorheen kan, geen voetventielen/thermostaatkranen ed. zal naar ik aanneem e.e.a. zelfs bij een 3-voudige flow, 12kmh, nog onhoorbaar zijn. De grotere WPen hebben sowieso flows van > 2m3/h, pompen zullen dat zeer waarschijnlijk probleemloos aankunnen.
Handiger is de snelheid binnen één leiding uit te rekenen i.p.v. voor het hele systeem in éen keer. Aanbevolen maximum snelheid in cv-leidingen is vanwege geluid zo'n 0,4m/s, om je een idee te geven (bij leidingwater 1,5 tot 2m/s). Adviesflow 5kW Pana is 900l/h.

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:59
@Domba en andere bedankt voor het beantwoorden van de vragen.

Nog 1 ding wat mij niet duidelijk is: welke afmeting de 9kw WP unit nu precies heeft, is dat inderdaad zoals de datasheet aangeeft 86x128x32 (dus met een dubbele fan erin?) of hebben enkel de MXC serie deze dubbele fans?

Verder geef je aan dat: De verwarming capaciteiten zijn ongeveer vergelijkbaar, maar heeft een veel betere interactieve controller zoals de gehele H-serie voor remote bediening en inregelen van de WP. Wanneer deze beschikbaar is, zal per land verschillen en prijs van eerste levering zal rond die van een MXC uitkomen in diverse landen.

Nu zag ik dat de prijs van een MXC 9kw ruim 2000,- duurder is, dus als dat de start prijs wordt van de nieuwe MDC09H3E5 dan ga ik nog voor het oude type.

Zijn er beperkingen aan de huidige controller? en zit er standaard een controller en thermostaat bij?

Qua aansluiten van de WP ga ik dit uitbesteden, daar er nog het één en ander bij kijken komt zowel elektrisch als het opnemen van de WP in de CV aanvoer leiding. Het plaatsen van de unit en wellicht de leiding doorvoer doe ik zelf.

Mijn PVOutput

Verwijderd

joostmaas schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 19:31:
[...]

Handiger is de snelheid binnen één leiding uit te rekenen i.p.v. voor het hele systeem in éen keer. Aanbevolen maximum snelheid in cv-leidingen is vanwege geluid zo'n 0,4m/s, om je een idee te geven (bij leidingwater 1,5 tot 2m/s). Adviesflow 5kW Pana is 900l/h.
Bedankt, inderdaad, het geldt alleen als je geen groepen zou hebben, zoals een conventionele installatie met radiatoren.
Klopt het zo ?
5 groepen met een lengte van 100m per groep en een waterinhoud, 20mm en 10cm hoh van 120l.
Groep wordt 900/120=7.5 maal per uur doorlopen, in mijn geval, is dat in totaal ongeveer 7.5 x 100m in 3600sec = 0.21m/s

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2017 20:31 ]

• joostmaas
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 20:12:
[...]

Klopt het zo ?
5 groepen met een lengte van 100m per groep en een waterinhoud, 20mm en 10cm hoh van 120l.
Groep wordt 900/120=7.5 maal per uur doorlopen, in mijn geval, is dat in totaal ongeveer 7.5 x 100m in 3600sec = 0.21m/s
hoh doet er natuurlijk niet toe, 100m 20mm pex is 20l inhoud (2mm mantel). Door elke groep gaat 900/5=180 l/uur. In 20/180*3600 seconden wordt 100m doorlopen, ofwel 0,25m/s
Prima, maar een 3x zo hoge flow er doorheen laten lopen is teveel van het goede (overigens ook t.a.v. drukverlies: ook al eens uitgerekend?)
Edit: bij radiatoren die van een hoofdleiding aftakken precies hetzelfde verhaal, maar jij doelt alleen op de hoofdleiding, denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door joostmaas op 21-07-2017 20:36 ]

Verwijderd

joostmaas schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 20:33:
[...]

hoh doet er natuurlijk niet toe, 100m 20mm pex is 20l inhoud (2mm mantel). Door elke groep gaat 900/5=180 l/uur. In 20/180*3600 seconden wordt 100m doorlopen, ofwel 0,25m/s
Prima, maar een 3x zo hoge flow er doorheen laten lopen is teveel van het goede (overigens ook t.a.v. drukverlies: ook al eens uitgerekend?)
Nee die 3 maal was te enthousiast. Bedankt voor je hulp.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-11 10:53
[...]

[...]

Ik had de WP volledig aan laten staan, er was geen reden tot inschakelen van het apparaat en ook geen kans dat er water op de printplaat zou lekken. De WP 'uit' zetten maakt dan toch wel iets verschil.

Ik haalde ook ooit de airbag in mijn auto los, gewoon met alleen het contact uit terwijl je op fora lees dat je dan de accupolen moet los nemen, nou dat hoeft dus niet. Een airbag systeem staat uit als je contact uitstaat.
Je airbag zal wel uitstaan, maar je motormanagement niet.

• Domba
@Chris12
Van 2017 leveringsprogramma is alleen de MDC nog maar 1 fan en 87cm hoog, de andere 9kW's MXC/MHF zijn 2 fans en 142cm hoog
Nu zag ik dat de prijs van een MXC 9kw ruim 2000,- duurder is, dus als dat de start prijs wordt van de nieuwe MDC09H3E5 dan ga ik nog voor het oude type.
Voor MXC moet je in Nederland kijken, de brutto adviesprijs 2017 incl BTW is lager dan die in Frankrijk of prijs van CM
Zijn er beperkingen aan de huidige controller? en zit er standaard een controller en thermostaat bij?
Hangt af van configuratie keuze af, hoe je wilt gebruiken, die van mij hangen in oude verwarmingshok, na instellen heb ik deze niet meer dagelijks nodig

Edit controller zit erbij met kabel verder niets, uit de doos kan die weersafhankelijk draaien

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 21-07-2017 21:18 ]

Vandaag toch de koel modus weer aangezet, 23,5 graden in huis is te warm ;)

De wp loopt mooi rustig te snorren (niet hoorbaar) op +- 1000watt

Ze voorspellen morgen in Twente 28 graden en zwoel weer

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 21-07-2017 21:30 ]

• koevlaas2
Grolsch schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 21:28:

Als we de EER even inschalen op 3.75 komt er 3.75 KW koelvermogen uit je WP. Peanuts.
Echter wel minder dan 50% van het maximale vermogen, kan met koelen dan zoveel meer terug gemoduleerd worden ?

De WTW hier heeft er inmiddels al 0.4c af geventileerd sinds ik je vanavond 'sprak'.

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 21-07-2017 21:45 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:59
Grolsch schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 21:28:

Had toch wel verwacht dat die super hut van jou wel koel bleef.
Die ouwe hut van mij word ook maar 23

1 PVoutput . Dongen NB

• Knowbody
thefox154 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 19:10:
Misschien een stomme vraag maar ik zie even door de bomen het bos niet.

Overal kom ik die Elga tegen... Alsof deze zeg maar de heilige graal is. Ik ben opzoek naar een warmtepomp om het gas verbruik te drukken (2800m3 nu). Als ik bij panasonic kan ik 140m2 benedenverdieping ook met bijv een WH-MDC09G3E5 verwarmen.

Panasonic, Mitsu, Daikin etc kom ik bijna niet tegen en ik krijg ze ook niet aangeboden in de offertes die ik opvraag. Iedereen komt met de Elga aan. Zelfs het lokale installatiebedrijf dat heel groot panasonic op zijn eigen gevel heeft hangen biedt me een Elga in de offerte.

Komt dit puur doordat de Elga zo goed integreert met een CV als backup? Of zijn er andere redenen.
Uiteraard ga ik het die jongens ook nog vragen hoor maar die zijn nu dicht :+
Gooi dan de ketel van de muur en neem een geïntegreerde hybrid.

Is je ketel nog zeer jong...tja dan bivalente keuzes. De gewone installateur kent nog maar amper het begrip WP en komt dan met de Elga.

Ga eens shoppen bij de airco specialisten zou ik dan zeggen.

• Knowbody
Chris12 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 20:12:

Overdimensioneren is niet mijn idee van goed bezig zijn.

• Knowbody
koevlaas2 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 21:25:
[...]

Ik ga niet lager dan 18 gr. Dat is koud zat aan de voeten. En jij?

• Knowbody
koevlaas2 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 21:39:
[...]

We gaan het meemaken komende winter, de verwachtingen hier zijn hoog.
Zit de pomp er nog in, dan die op de hoogste stand!

• Knowbody
Oxellaar schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 21:56:
[...]

Ik heb overal dynamische thermostaatventielen, ongeacht de debiet vraag vanuit het systeem, de flow is altijd constant over iedere radiator. Ze hadden voorheen niet zoveel nut, want in mijn ketel zit een Alpha2. Die houd de flow ook gelijk bij wisselende vraag. De dT blijft dus altijd gelijk

Nu met de Elga heb ik alle kranen een hoger debiet gegeven.
Met de warmtemeter heb ik de flow over de Elga op 640L/h gezet, bij een dT van 6K kan ik precies 4.5kW kwijt. De ketel draait op ongeveer dezelfde flow, alleen dan met een dT van ongeveer 15K
Een hogere flow is niet nodig en heeft geen nut.

Alles open geeft onbalans, het circuit met de minste weerstand heeft het voordeel tov een circuit met hogere weerstand.
Het gaat dus niet om veel of weinig flow, maar om de juiste flow
Heb je het over radiatoren of over de verdeler?

• koevlaas2
Knowbody schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 22:18:
[...]

Ik ga niet lager dan 18 gr. Dat is koud zat aan de voeten. En jij?
Ik had 'm op 17 staan, maar dan daalt de temp stiekem tot ca. 16c en alles was weer condens.
18c moet ik nog proberen.
Knowbody schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 22:19:
[...]

Zit de pomp er nog in, dan die op de hoogste stand!
Ik ben van de middenstand naar de laagste stand gegaan, ik ga aankomende winter eerst de laagste stand proberen. De hoogste stand vreet energie en voegt misschien niets aan waarde toe.

• Knowbody
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 22:08:
[...]

De karakteristieken van een WP en een CV ketel verschillen nogal. In principe wil een WP relatief hoge flow met relatief kleine dT, CV ketel lagere flow en een veel hogere dT. In Oxelaar voorbeel een dT van 6 om 15. Waarbij die 6 voor een WP aan de de nogal hoge kant is, bij mij is het maar rond de 3.
Het is ook maar net op welk moment je die delta T meet.

Aan het begin van de verwarming of wanneer je continue verwarmt. Dat laatste geval geeft een lagere delta tenzij je alle buitendeuren open laat ;)

Pagina: 1 ... 80 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)