Eerst Tweakers, dan shoppen. Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.268 views

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-11 19:51
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 23:14:
[...]

Om zo snel mogelijk van zijn PV overschot af te komen naar ik aanneem.
Wij probeerden hem nog WTW ventilatie aan te praten, maar hij wil er niets van weten :)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Verwijderd

Oxellaar schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 22:39:
[afbeelding]
[afbeelding]

Gewoon even ter vergelijking...
Appartement op 2e verdieping van 3 woonlagen, gisteren opgeleverd. 4 appartementen per verdieping, dus vrij veel buitengevels.
Op de tekeningen een drie kamer appartement, niet bijzonder groot dus.

Zelfs daar is volgens de wvb nog ruim 5kW nodig.
Wel jammer dat bijna alles hoh 150 is en aanvoer 40/30. Met hoh 100 had het een stuk mooier geweest, maar ja dat kost weer iets meer en dit voldoet ook prima.

Ik vraag me toch wel een beetje af hoe je met een 5kW wp dit gaat verwarmen bij -10. Want, bij -10 is 5kW vaak wel flink lager. Sowieso geen 5kWh meer met als het bijvoorbeeld mist of sneeuwt. En tapwater komt er wel/niet bij? - 10 is extreem, maar -5 is toch ook nog op het randje, misschien zelfs wel heftiger dan -10.

Ik zou liever wat reserve hebben in ieder geval.
De afgiftecapaciteitberekening komt op ruim 5kW, geen idee of dat overeenkomt met de wvb. Waar ik me in dit voorbeeld veel meer over verbaas is de oppervlakteT v.d. vloer. Die zou 27.3C zijn volgens http://www.wth.nl/Pages/nl-NL/Default/Afgifteberekening.
Lijkt me niet echt lekker zo'n erg warme vloer. Als de wvb 5kW aangeeft zou ik me geen zorgen maken, een wvb voor mijn woning zou minstens op 10kW uitkomen denk ik.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 23:17:
@Erasmo
Bij een LG of Samsung zit standaard 3 of 4kW element. Nefit en Nibe propt er zelfs 9kW of meer in, voor geval van storing aan warmtepomp.
Da's ook lekker, een beetje domme gebruiker draait zomaar een winter op alleen het element.
En in het voorjaar komt de rekening :F

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@koevlaas2 Nou dat lijkt me sterk, er moet handmatig in een menu de noodvoorziening ingeschakeld worden. Dat doet de installateur voor deze mensen, deze mensen hebben gewoon een contract bij een installateur. Ze zijn dus niet zo heel erg dom....
Niet te snel mensen dom verklaren. Veel mensen zijn gelukkig slimmer dan ze eruit zien ;)

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 23:14:
@Verwijderd , dat jij je eigen zienswijze hebt, en je eigen rekenmethodes dat weten de "vaste klanten" in dit topic wel. Maar personen die jou niet kennen ( @Chris12 ) zouden een post van jou als waarheid kunnen interpreteren, en dat is levensgevaarlijk!! Want iemand die 1500m3 gas verbruikt met gas, en een HT afgiftesysteem heeft krijgt/houdt nooit en te nimmer zijn/haar huis warm met een 4KW WP. Daar is iedereen in dit topic, alle erkende berekenmethodes behalve jij het mee eens.

Nogmaals, ik waardeer je posts en je vindingrijkheid, en je bent een verrijking voor dit topic met je "out-of-the-box denkmethodes" maar als ik een muur groen vind, dan vind jij hem rood.
Als ik er 20 schilders bij haal die de muur ook groen vinden, vind jij hem nog steeds rood.
Als ik de verfleverancier erbij haal, en die zegt ook dat de muur groen is, zeg jij dat men vroeger zei dat de aarde plat was.
Als ik probeer met een RAL waaier te bewijzen dat de kleur op de muur toch echt groen is, trek jij de correctheid van de RAL waaier in twijfel.

Conclusie, zo wordt je het nooit eens met elkaar, maar ik ken maar 1 situatie in NL (uit de verhalen) waar een 4KW WP een vervanger zou zijn voor 1500m3 gas per jaar, en ik ken 10-tallen praktijkverhalen van gebruikers/ervaringsdeskundigen/berekenmethodes die het tegendeel bewijzen.

[...]

i rest my case, jou overtuig ik niet, hoeft ook niet, maar ik behoed graag anderen voor een misstap.

Wat ik alleen nog niet snap, wat is het probleem als een WP uitschakelt als hij zijn vermogen niet kwijt kan :? Ontploft er dan iets :? Gaat het verbruik omhoog :? Wat is het nadeel van een WP die niet tot 0 terug moduleert, want ik zie het nog niet.
Later als je meer gebruikservaring hebt begrijp je het wellicht.
@Chris12 zegt zelf: met op de begane grond overal vloerverwarming (4 lussen) en 2 grote VASCO radiatoren 1850W,

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2017 23:28 ]

Verwijderd

Ik heb het ding niet eens aangesloten, hoewel ik bij pa even moet gaan rekenen (ik red het zonder, bij pa hebben we nu gas nodig terwijl er PV-overshot is). Ow well, volgende week nog een keer 3400wp extra online gooien waarmee ik op 9505wp uitkom, meer dan voldoende om de twee warmtepompen e.d. te voeden :)
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 23:26:
[...]

Later als je meer gebruikservaring hebt begrijp je het wellicht.
Kom nou niet met zo'n dooddoener, maar geef aub eens jouw mening / antwoord op onderstaande vraag.
Wat ik alleen nog niet snap, wat is het probleem als een WP uitschakelt als hij zijn vermogen niet kwijt kan :? Ontploft er dan iets :? Gaat het verbruik omhoog :? Wat is het nadeel van een WP die niet tot 0 terug moduleert, want ik zie het nog niet.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 23:28:
[...]

Kom nou niet met zo'n dooddoener, maar geef aub eens jouw mening / antwoord op onderstaande vraag.

[...]
Ik ben niet vaardig genoeg om het jou aan het verstand te brengen, mijn beperking.

• koevlaas2
Oxellaar schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 23:25:
@koevlaas2 Nou dat lijkt me sterk, er moet handmatig in een menu de noodvoorziening ingeschakeld worden. Dat doet de installateur voor deze mensen, deze mensen hebben gewoon een contract bij een installateur. Ze zijn dus niet zo heel erg dom....
Niet te snel mensen dom verklaren. Veel mensen zijn gelukkig slimmer dan ze eruit zien ;)
Is het niet zo dat bij storing de boel automatisch op het element gaat draaien ?
Ik verklaarde alleen domme gebruikers dom, niet *.* of %

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 23:14:
Grotere aantal starts/stops verkort de levensduur van de compressor.

Dimensioneer het ding zo dat het minimumvermogen van een inverter warmtepomp geen probleem is voor je afgiftesysteem en die overcapaciteit heb je dan geen last van (behalve de hogere aankoopprijs, die bij goed shoppen hard meevalt. In Spanje hebt je het over tientjes tot 100 euro voor een stap zwaarder).

Overcapaciteit is in dat geval ook geen probleem en heeft zelfs een aantal voordelen, minder risico op een koud huis, minder bijstook op het warmte-element en de lagere modulatie zorgt voor minder geluid en kan zelfs wat zuiniger uitpakken.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2017 23:42 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:51
koevlaas2 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 23:32:
[...]

Is het niet zo dat bij storing de boel automatisch op het element gaat draaien ?
Bij de panasonic in ieder geval niet, je moet handmatig naar de nood voorziening gaan. Dat element werkt helemaal niet automatisch mee met verwarmen. Ook niet in boiler functie voor legionella, dan moet je extra element aanschaffen in je boiler die de panasonic dan bedient

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 23:29:
[...]

Ik ben niet vaardig genoeg om het jou aan het verstand te brengen, mijn beperking.
Dat getuigt inderdaad van kennis, iets roepen, maar 0,0 onderbouwen d:)b

Wellicht dat je het de rest duidelijk kunt maken :?
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 23:32:
[...]

Grotere aantal starts/stops verkort de levensduur van de compressor. Dimensioneer het ding zo dat het minimumvermogen van een inverter warmtepomp geen probleem is voor je afgiftesysteem en die overcapaciteit heb je dan geen last van (behalve de hogere aankoopprijs, die bij goed shoppen hard meevalt).

Overcapaciteit is dan ook geen probleem en heeft zelfs een aantal voordelen, minder risico op een koud huis, minder bijstook op het warmte-element en de lagere modulatie zorgt voor minder geluid en kan zelfs wat zuiniger uitpakken.
Natuurlijk moet je wel enigzins dimensioneren, maar er komt een moment dat een wp een keer uit gaat, volgens mij is dat geen schande.

Ik heb in dit topic eens gelezen dat de compressor zoveel stop starts Kan maken dat 5 x per uur aan/uit nog 20 jaar goed gaat. Kan de bron ff niet zo snel vinden.

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-11 22:27
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 22:40:
[...]

Mijn redenaties worden van alle kanten door iedereen aangevallen, niemand kmt met harde berekeningen waardoor ik mijn redenaties zou kunnen/moeten herzien. Als jij dat drammen vindt spijt me dat, dat is in ieder geval niet mijn bedoeling.
Als de consensus is, meeste stemmen gelden, dat overdimensionering een goede zaak is, de consensus was ooit ook dat de aarde plat was en de zon om de aarde draaide.
/offtopic_on @hajeetje; wellicht je wp wat harder zetten met dit weer want je komt enigszins oververhit over?
/offtopic_off

Geen idee waar "magische" getallen vandaan komen maar voor diegene die het graag feitelijk houden hierbij wat nadere inzichten. In het verleden heb ik reeds de excel sheet gedeeld dus dit zijn geen geheimen (noch claim ik dat het de best mogelijke performance is oid maar het doet vrij aardig mee als ik het zo zie in de sheet van tomexergie):

gasketel 12-8-2014 t/m 11-8-2015 (vaillant ecotec) 1.441m3 gas bij 2.225 graaddagen (knmi gemeten bij volkel)
warmtepomp A: 7-10-2015 t/m 1-5-2016 (elga) 2.883 kwh bij 2.241 graaddagen (+88m3 ondersteuning gas)
warmtepomp B: 3-10-2016 t/m 13-05-2017 (ecodan) 3.765 kwh bij 2.577 graaddagen (geen gas)

jaarlijks gasverbruik voor warm tapwater is overigens 325m3, verder meet ik kwh en warmte van warmtepomp met externe meters om het onafhankelijk te houden van de fabrikant.

bij het 2e jaar warmtepomp heb ik de binnentempn 1 graad hoger gezet en schommelde de temp een stuk minder in vergelijking met de Elga. dus warmtepomp A en B kun je lastig met elkaar vergelijken omdat de graaddagen gebaseerd zijn op knmi data uit volkel waarbij de binnentemp anders was in beide jaren. Daarnaast is het standby verbruik bij warmtepomp B hoger en loopt mijn grundfos circulatiepompverbruik ook mee in verbruik bij warmtepomp B wat nog een onzuinige versie is (geen alpha oid).

En buffervat discussie voer ik niet meer. Ik heb 2km slang liggen van 17mm. Lengte * pie * r2 = 252 liter, in mijn ogen dus zat buffer. Met z-wave meet ik diverse aanvoer en afvoer temps per verdieping, start en stoptijden en verschillende kamertemps en neem maar van mij aan dat mijn warmtepomp never nooit een kortere run maakt dan een paar uur (tenzij hij defrost maakt maar dat zie ik niet als pendelen).

bijkomend voordeel: De 3 kids vinden het onwijs lekker als de hele winter de vloertemp lekker warm is. Er stroomt continue warm water door de vloerverwarming wat ervoor zorgt dat de vloertemp constant zo rond de 30 graden is. Heerlijk met de 2 kleine dochters en het rondkruipende zoontje.

En is de warmtepomp magisch?? nee dat niet. Maar met 8.800wp pv op je dak, een 7,5kw warmtepomp, 5 tot 10 cm h-o-h afgiftesysteem, een 2,1m douchewtw, een beetje isolatie en het oversluiten van je hypotheek (met de huidige rentes) kost de hypotheekrente en de energielasten samen minder dan mijn studentenkamer per maand... en dat maandelijkse terugkerende gevoel is wel magisch.

conclusie: hier is 7,5kw warmtepomp prima om vloeropp van rond de 275m2 warm te houden in het brabantse land en is zeker niet overgedimensioneerd. Verder (en dat is nog het meest belangrijk) draait het hier zonder op of omkijken, zonder onderhoud, ligt de thermosstaat ergens op een kast uit het zicht (hoef je toch niet aan te komen) en wekken de zonnepanelen nagenoeg alle kwh's op en is het bovenal erg comfortabel (ook nu met de warmte koelt hij het huis prima terug tot een aangename 23,5 graden).

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 23:42:
Natuurlijk moet je wel enigzins dimensioneren, maar er komt een moment dat een wp een keer uit gaat, volgens mij is dat geen schande.

Ik heb in dit topic eens gelezen dat de compressor zoveel stop starts Kan maken dat 5 x per uur aan/uit nog 20 jaar goed gaat. Kan de bron ff niet zo snel vinden.
Correct. Maar je vroeg naar de gevolgen, dat zijn de gevolgen :P

Overigens gaat het hier net zolang goed als dat de thermostaat warmte blijft vragen. De vloer en de radiatoren kunnen de warmteaanlevering goed aan (zelfs zonder modulatie, dat is nu gefixt, dus het wordt alleen maar beter deze winter). De warmtepomp slurpte continue een 1300-1600wAC in de silent mode, wat een wisselende watertemperatuur opleverde vanwege de varierende COP. Vanaf dit seizoen kan ik gewoon op watertemperatuur gaan stoken (de LG ondersteunt het ingeven van een curve voor water vs buitentemp) en de warmtepomp moduleert nu zelf bij (min. vermogen een 700wAC), dus ik kan de silent mode los gaan laten.

Gedurende de warmtevraag 0 pendelgedrag van de warmtepomp. Op de koude dagen draait de warmtepomp dan vrijwel continue (behalve de nacht, ik pas nachtverlaging toe i.v.m. koude periode overslaan) door het hogere warmteverlies van de woning. Dikke prima :)

De 9kw LG is hier overbemeten maar nog geen nadelen van ondervonden. Het lijkt wel dat ik een tweede software probleem heb gevonden in de LG mono; silent mode heeft 0 effect.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2017 23:50 ]

Verwijderd

@develdonk die 88m3 gas was me ontschoten. Het meerverbruik ivm graaddagen 10% en 1 graad hogere binnenT, ongeveer 7%, maakt e.e.a. inzichtelijk. Dank voor de genomen moeite.
Met betrekking tot WP harder laten draaien i.v.m. mogelijke oververhitting, zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HErrxrj3nThJNKaKNWp3DkXC/full.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2017 00:10 ]

• Wodan89
  • Laatst online: 10:23
Grolsch schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 23:42:
[...]

Dat getuigt inderdaad van kennis, iets roepen, maar 0,0 onderbouwen d:)b

Wellicht dat je het de rest duidelijk kunt maken :?

[...]

Google eens op jou het type van jou compressor en pdf ;)

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 00:07:
@develdonk die 88m3 gas was me ontschoten. Het meerverbruik ivm graaddagen 10% en 1 graad hogere binnenT, ongeveer 7%, maakt e.e.a. inzichtelijk. Dank voor de genomen moeite.
Met betrekking tot WP harder laten draaien i.v.m. mogelijke oververhitting, zie:
[afbeelding]
Moet je nu steeds het plafond dweilen? :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 00:41:
[...]

Moet je nu steeds het plafond dweilen? :+
WaterT is boven het dauwpunt, geen enkel probleem. Woensdag 1.88kWh verbruikt om te koelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2017 10:16 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik kom niet verder dan 770Wh voor 20,5 graden :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 23:32:
[...]

Als de compressor zijn werk blijft doen, maar haalt niet zijn setpoint voor langere tijd, dan kan er wel eens een paar kW automatisch bij geschakeld worden.
Maar om een unit volledig zijn heater te laten draaien moeten er echt instellingen veranderd worden.
Vaak kan het pas als er ook echt een flinke storing optreed

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Wodan89 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 00:18:
[...]

Google eens op jou het type van jou compressor en pdf ;)
Ik heb de installatie handleiding paraat, maar ik begrijp niet waar je op doelt :?

PUHZ-SHW112YHA

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een paar vragen waar jullie hopelijk wat ideeen over kunnen geven. Ik heb vrij veel in dit topic zitten lezen en vrij veel op internet gelezen maar ik kom elke keer tot dezelfde conclusies:

1. Het niveau in dit topic gaat vaak over "details" dus vooral het precies afstemmen, berekeningen etc... ik probeer eerst nog de basis principes te begrijpen, wat heb je bijvoorbeeld nodig om iets voor elkaar te krijgen.

2. Op internet is veel te vinden maar vaak gaat het allemaal over hetzelfde, verschil tussen de soort warmte pompen (water/water, water/grond, lucht/lucht, etc..) en hoe het principe werkt.

Maar ik zie vrij weinig over situatie schetsen en wat voor mogelijke opstellingen dan kunnen. Vandaar mijn vragen. Ik zoek niet perse kant en klare antwoorden maar meer aanwijzingen over hoe ik verder kan uitzoeken.

Situatie schets:

Woonoppervlakte: 220m2
Gasaansluiting: Nee
Stadsverwarming: Ja (maar hier wil ik vanaf)
Vloerverwarming beneden: ja (maar staat in de zomer volledig uit incl. pompen)
Vloerverwarming badkamer: ja (maar staat in de zomer volledig uit incl. pompen)
Overige ruimten: 3 slaapkamers met radiatoren waarvan er 2 altijd op minimaal staan en 1 alleen ’s avonds soms aangaat in de winter (masterbedroom)
Gezinssamenstelling: twee volwassenen die beide overdag werken.

We laten nu zonnepanelen installeren met de volgende setup:

26 * LG 335 N1c A5 mono (8580wp)
Berekende opbrengst (1e jaar) 7465 kWh
Gegarandeerde opbrengst (1e jaar) 6718 kWh
Ons huidig verbruik: +/- 3500kWh (is nog niet over een heel jaar gemeten, we wonen er pas 5 maanden maar via de P1 poort heb ik al die tijd zitten meten en ge-extrapoleert, de 3500kWh is waarschijnlijk al hoger als dat het in de praktijk zal zijn)
Overproductie: 3218 kWh

Wat we willen bereiken is dat we de stadsverwarming afgesloten kan worden (we zitten bij Nuon en volgens hun voorwaarden kunnen we deze afsluiten) en de overproductie op de panelen inzetten voor een warmtepomp / boiler.

We willen dus eigenlijk zoveel mogelijk neutraal zijn, de zonnepanelen moeten op jaarbasis voldoende produceren zodat we het energieverbruik van de lucht/water warmtepomp en boiler volledig dekkend hebben. Eindresultaat is als het ware dat we nog wel een energie aansluiting hebben maar dat die alleen bijspringt wanneer het nodig is en dat we via salderen voldoende kunnen compenseren.

We moeten dus twee punten oplossen, verwarming huis en douchen.

Voor de verwarming van het huis willen we een lucht-water warmtepomp inzetten, deze moet het huis het jaar door kunnen verwarmen (wanneer van toepassing wat dus voornamelijk in de winter zal zijn).

En voor het douchen zouden we dan denk ik een boiler moeten hebben (200 / 300 liter). Heet water gebruiken we heel weinig uit de kranen direct, voornamelijk bij het douchen gebruiken we heet water.

Nu mijn vragen:

Is het mogelijk om de lucht-water warmtepomp in te zetten voor het verwarmen van de boiler? Is dat handig / normaal?

Is een lucht-water warmtepomp voldoende om het huis te verwarmen (met name in de winter natuurlijk)?

Aan wat voor soort lucht-water warmtepomp moet ik dan denken?

Ik heb een paar modellen gezien (afgeleid a.h.v. informatie in dit forum):

Mitsubishi PUHZ-SHW112V of bijvoorbeeld de Techneco Loria 6010 (zijn maar voorbeelden hoeft niet zozeer die specifiek te zijn). Gaat mij meer om naar wat voor soort apparaten moet ik kijken.

Hoe herken je een goede boiler? Is het altijd raadzaam om een boiler te nemen die ook bij de lucht-water warmtepomp hoort / zelfde leverancier? Zit er een groot verschil tussen energie verbruik tussen de boilers en waar moet je op letten. (bijvoorbeeld extra spiraal om bacteriën te doden heb ik voorbij zien komen).

Moet de boiler juist hoog in het huis of mag deze ook op de begane grond (vanwege druk), douche staat bij ons op de 1e verdieping.

Zijn er dingen waar we rekening mee moeten houden? Bijvoorbeeld over hoe alles aangesloten wordt, of waar wat geplaatst moet worden waardoor het efficiënter is.

Alvast veel dank aan degene die dit gelezen hebben en helemaal veel dank voor degene die ook nog antwoorden weet te geven die mij in de goede richting kunnen duwen om verder uit te zoeken.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

ronaldmathies schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 08:06:
Een paar vragen waar jullie hopelijk wat ideeen over kunnen geven. Ik heb vrij veel in dit topic zitten lezen en vrij veel op internet gelezen maar ik kom elke keer tot dezelfde conclusies:

1. Het niveau in dit topic gaat vaak over "details" dus vooral het precies afstemmen, berekeningen etc... ik probeer eerst nog de basis principes te begrijpen, wat heb je bijvoorbeeld nodig om iets voor elkaar te krijgen.

2. Op internet is veel te vinden maar vaak gaat het allemaal over hetzelfde, verschil tussen de soort warmte pompen (water/water, water/grond, lucht/lucht, etc..) en hoe het principe werkt.

Maar ik zie vrij weinig over situatie schetsen en wat voor mogelijke opstellingen dan kunnen. Vandaar mijn vragen. Ik zoek niet perse kant en klare antwoorden maar meer aanwijzingen over hoe ik verder kan uitzoeken.

Situatie schets:

Woonoppervlakte: 220m2
Gasaansluiting: Nee
Stadsverwarming: Ja (maar hier wil ik vanaf)
Vloerverwarming beneden: ja (maar staat in de zomer volledig uit incl. pompen)
Vloerverwarming badkamer: ja (maar staat in de zomer volledig uit incl. pompen)
Overige ruimten: 3 slaapkamers met radiatoren waarvan er 2 altijd op minimaal staan en 1 alleen ’s avonds soms aangaat in de winter (masterbedroom)
Gezinssamenstelling: twee volwassenen die beide overdag werken.

We laten nu zonnepanelen installeren met de volgende setup:

26 * LG 335 N1c A5 mono (8580wp)
Berekende opbrengst (1e jaar) 7465 kWh
Gegarandeerde opbrengst (1e jaar) 6718 kWh
Ons huidig verbruik: +/- 3500kWh (is nog niet over een heel jaar gemeten, we wonen er pas 5 maanden maar via de P1 poort heb ik al die tijd zitten meten en ge-extrapoleert, de 3500kWh is waarschijnlijk al hoger als dat het in de praktijk zal zijn)
Overproductie: 3218 kWh

Wat we willen bereiken is dat we de stadsverwarming afgesloten kan worden (we zitten bij Nuon en volgens hun voorwaarden kunnen we deze afsluiten) en de overproductie op de panelen inzetten voor een warmtepomp / boiler.

We willen dus eigenlijk zoveel mogelijk neutraal zijn, de zonnepanelen moeten op jaarbasis voldoende produceren zodat we het energieverbruik van de lucht/water warmtepomp en boiler volledig dekkend hebben. Eindresultaat is als het ware dat we nog wel een energie aansluiting hebben maar dat die alleen bijspringt wanneer het nodig is en dat we via salderen voldoende kunnen compenseren.

We moeten dus twee punten oplossen, verwarming huis en douchen.

Voor de verwarming van het huis willen we een lucht-water warmtepomp inzetten, deze moet het huis het jaar door kunnen verwarmen (wanneer van toepassing wat dus voornamelijk in de winter zal zijn).

En voor het douchen zouden we dan denk ik een boiler moeten hebben (200 / 300 liter). Heet water gebruiken we heel weinig uit de kranen direct, voornamelijk bij het douchen gebruiken we heet water.

Nu mijn vragen:

Is het mogelijk om de lucht-water warmtepomp in te zetten voor het verwarmen van de boiler? Is dat handig / normaal?
Zeker, en is ook normaal, WP leveranciers leveren zelfs WP's met in de binnenunit een geïntegreerde boiler, zie bijvoorbeeld de EHST20C-VM2C binnenunit ( http://www.comfortklimaat...w112yha-ehst20c-vm2c.html )
[
Is een lucht-water warmtepomp voldoende om het huis te verwarmen (met name in de winter natuurlijk)?
Is gras groen :? is de paus katholiek :? TUURLIJK :+ Daar zijn ze voor gemaakt. :9
Aan wat voor soort lucht-water warmtepomp moet ik dan denken?

Ik heb een paar modellen gezien (afgeleid a.h.v. informatie in dit forum):

Mitsubishi PUHZ-SHW112V of bijvoorbeeld de Techneco Loria 6010 (zijn maar voorbeelden hoeft niet zozeer die specifiek te zijn). Gaat mij meer om naar wat voor soort apparaten moet ik kijken.
Er zijn veel merken te bedenken, in dit topic zijn Mitsubishi en Panasonic populair vanwege de eigen "import". Maar ook Nefit levert bijvoorbeeld erg mooie systemen, deze zijn wel vaak wat duurder.

Hoeveel vermogen je nodig hebt is afhankelijk van je situatie, warmteverlies, isolatie, comfortwensen.
Zojuist een hele discussie over gehad om het vermogen te bepalen :P
Hoe herken je een goede boiler? Is het altijd raadzaam om een boiler te nemen die ook bij de lucht-water warmtepomp hoort / zelfde leverancier? Zit er een groot verschil tussen energie verbruik tussen de boilers en waar moet je op letten. (bijvoorbeeld extra spiraal om bacteriën te doden heb ik voorbij zien komen).
Je hebt 2 "vaten", de ene is een buffervat die aan je CV kant zit (je kunt trouwens ook zonder buffervat afhankelijk van de situatie, veel mensen in dit topic doen het zonder.

Een SWW (Sanitair Warm Water) boiler is niets anders als een groot vat met warm water om mee te douchen. Een SWW vat achter een WP is een "dom" apparaat, zit geen stekker in, alleen een hele lange spiraal waar heet water doorheen gaat om het water in het vat warm te maken.

Je hebt ook systemen met een "hygiëne" spiraal (dat bedoel je neem ik aan met bacteriën doden). In het vat zit dus "smerig/niet schoon/drinkbaar" water, en door de hygiëne spiraal loopt je drink/douchewater. Dan werkt de warmteoverdracht net de andere kant op. Je zult begrijpen dat de inhoud van zo'n hygiëne spiraal aanzienlijk kleiner is als als een compleet SWW vat.

Veel mensen met een hygiëne spiraal gebruiken dit om het tapwater "voor te verwarmen" om naderhand met een doorstroomverwarmer het na te verwarmen.
Dit is zeker een goede optie, want het neemt niet zoveel ruimte in, je hebt geen stilstandsverliezen van de Boiler, en de initiële investering is lager.

Wel is het zo dat naarmate je meer verbruikt een SWW boiler goedkoper zal worden.
Doorstroomverwarmer is COP 1
M.b.t. WP en boiler is de COP +- 2,5 (bron tabel uit de TS)

Dus het daadwerkelijke verbruik ligt bij gebruik van een boiler 2,5 x lager, maar er zijn zeker nadelen, zoals stilstandsverliezen, als je WP SWW water maakt kan deze niet het CV gedeelte verwarmen, en de WP maakt buiten lawaai, dat doet een doorstroomverwarmer niet :P
Moet de boiler juist hoog in het huis of mag deze ook op de begane grond (vanwege druk), douche staat bij ons op de 1e verdieping.
Volgens mij maakt dat niet zoveel uit bij 1 of 2 verdiepingen, maar daar kan een ander misschien iets zinnigers over zeggen.
Zijn er dingen waar we rekening mee moeten houden? Bijvoorbeeld over hoe alles aangesloten wordt, of waar wat geplaatst moet worden waardoor het efficiënter is.

Alvast veel dank aan degene die dit gelezen hebben en helemaal veel dank voor degene die ook nog antwoorden weet te geven die mij in de goede richting kunnen duwen om verder uit te zoeken.
Als je het weet is een WP niet zo heel ingewikkeld, maar als je het nog nooit gedaan hebt is het wel een aardige kluif.

Het succes van een WP valt of staat met de juiste voorbereidingen, dus je afgiftesysteem moet LTV geschikt zijn, bij v.v. h.o.h. afstand klein houden, grote buisdiameter, dikke leidingen gebruiken etc. etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 20-07-2017 08:32 ]

• ronaldmathies
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 08:29:
[...]

Zeker, en is ook normaal, WP leveranciers leveren zelfs WP's met in de binnenunit een geïntegreerde boiler, zie bijvoorbeeld de EHST20C-VM2C binnenunit ( http://www.comfortklimaat...w112yha-ehst20c-vm2c.html )
Dit heb ik inderdaad gezien, wat is in zo'n geval handig want een geïntegreerd vat is veelal kleiner volgens mij, en in ons geval moet ons douche water er ook mee gerealiseerd worden, heeft het dan zin om "dubbelop" te hebben, dus geïntegreerd en daarnaast een boiler?

Wat ik zou verwachten als leek:

L/W WP (BuitenUnit) -> (BinnenUnit) -> Boiler -> douche e.d.
                                   |-> CV voor vloerverwarming.

Maar uit jouw reactie begrijp ik dat dit zo niet werkt?

[quote]
[...]

Is gras groen :? is de paus katholiek :? TUURLIJK :+ Daar zijn ze voor gemaakt. :9
Nou, dat is dan duidelijk :) toen ik er een jaar geleden naar aan het kijken was had ik dat overtuigende gevoel niet, tegenwoordig al meer maar dat kan ook komen omdat ik toen misschien naar de lichte warmte pompen zat te kijken.
Er zijn veel merken te bedenken, in dit topic zijn Mitsubishi en Panasonic populair vanwege de eigen "import". Maar ook Nefit levert bijvoorbeeld erg mooie systemen, deze zijn wel vaak wat duurder.

Hoeveel vermogen je nodig hebt is afhankelijk van je situatie, warmteverlies, isolatie, comfortwensen.
Zojuist een hele discussie over gehad om het vermogen te bepalen :P
Dit is iets waar ik inderdaad nog naar moet kijken, maar ik verwacht dat ik hierbij ook de hulp van de installateur kan krijgen om dit te berekenen.
Je hebt 2 "vaten", de ene is een buffervat die aan je CV kant zit (je kunt trouwens ook zonder buffervat afhankelijk van de situatie, veel mensen in dit topic doen het zonder.
Wat is precies het buffervat? is dat vergelijkbaar met het buffervat wat je vaak al bij een CV ketel hebt (zo'n rode zeg maar)?
Een SWW (Sanitair Warm Water) boiler is niets anders als een groot vat met warm water om mee te douchen. Een SWW vat achter een WP is een "dom" apparaat, zit geen stekker in, alleen een hele lange spiraal waar heet water doorheen gaat om het water in het vat warm te maken.
Oke, dus in dit scenario is het inderdaad zo dat de LW Warmtepomp de SWW opwarmt.
Je hebt ook systemen met een "hygiëne" spiraal (dat bedoel je neem ik aan met bacteriën doden). In het vat zit dus "smerig/niet schoon/drinkbaar" water, en door de hygiëne spiraal loopt je drink/douchewater. Dan werkt de warmteoverdracht net de andere kant op. Je zult begrijpen dat de inhoud van zo'n hygiëne spiraal aanzienlijk kleiner is als als een compleet SWW vat.
Wat bedoel je met "smerig/niet schoon/drinkbaar" water? het wat in het vat is niet bedoeld voor consumptie maar kwalitatief goed genoeg om mee te douchen?

Hoe kom je dan aan warm water bij de tap kranen? want wij gebruiken soms wel warm water uit de kraan om bijvoorbeeld in een pan te doen zodat het water alvast voor verwarmt is. (scheelt weer electra bij de inductie kookplaat om de boel helemaal op te warmen. Kan dit er dan wel mee? En lauw-warm water wat je nog direct zou kunnen drinken is dat dan nog wel veilig of moet dit dan anders opgelost worden?
Veel mensen met een hygiëne spiraal gebruiken dit om het tapwater "voor te verwarmen" om naderhand met een doorstroomverwarmer het na te verwarmen.
Dit is zeker een goede optie, want het neemt niet zoveel ruimte in, je hebt geen stilstandsverliezen van de Boiler, en de initiële investering is lager.
Wat is een doorstroomverwarmer? Als ik op Google zoek dan lijkt het op een kleine 10l boiler, is dit om te zorgen dat het water op hogere temperatuur te krijgen voor gebruik bij een kraan?
Wel is het zo dat naarmate je meer verbruikt een SWW boiler goedkoper zal worden.
Doorstroomverwarmer is COP 1
M.b.t. WP en boiler is de COP +- 2,5 (bron tabel uit de TS)
Omdat stilstand in de SWW boiler feitelijk gewoon verlies is omdat je hetzelfde water continue aan het opwarmen bent? Is een doorstroomverwarmer dan wel nodig? Ik kan zo snel het scenario verschil niet zien.
Dus het daadwerkelijke verbruik ligt bij gebruik van een boiler 2,5 x lager, maar er zijn zeker nadelen, zoals stilstandsverliezen, als je WP SWW water maakt kan deze niet het CV gedeelte verwarmen, en de WP maakt buiten lawaai, dat doet een doorstroomverwarmer niet :P
Ah, dus de WP kan je eigenlijk maar op èèn manier inzetten? of hij verwarmt een SWW voor het gebruik van de douche of je gebruikt het voor de centrale verwarming. Zijn er systemen die twee gescheiden circuits hebben? Of eindig je dan al snel met twee apparaten? Want we hebben nu geen gas dus we zoeken richting een oplossing voor beide.
Volgens mij maakt dat niet zoveel uit bij 1 of 2 verdiepingen, maar daar kan een ander misschien iets zinnigers over zeggen.
Duidelijk.
Als je het weet is een WP niet zo heel ingewikkeld, maar als je het nog nooit gedaan hebt is het wel een aardige kluif.

Het succes van een WP valt of staat met de juiste voorbereidingen, dus je afgiftesysteem moet LTV geschikt zijn, bij v.v. h.o.h. afstand klein houden, grote buisdiameter, dikke leidingen gebruiken etc. etc.
Dit is ook mijn ervaring geweest bij zonnepanelen, in het begin is het erg overweldigend en achteraf gezien denk je, was dit het nou.... Zou het alleen leuk vinden als ik dat aha moment ervoor heb ipv achteraf

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• Wodan89
Grolsch schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 08:04:
[...]

Ik heb de installatie handleiding paraat, maar ik begrijp niet waar je op doelt :?

PUHZ-SHW112YHA
als je in het ecodan databook kijkt zul je zien dat in jou buiten unit deze compressor zit
ANB33FJQMT + PDF bij google

http://innovations.mitsub.../ME_Verdichterkatalog.pdf

pagina 20.

250.000 starts stopt en
Shall be a maximum of 10 times / hour. OFF time: until the pressures are
balanced (more than 3 min)

10 starts stops per uur max :O ik zou me niet druk maken om het in en uitschakel bij weinig warmtevraag

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:51
@Grolsch Prima bijdrage, misschien enkele nuances/aanvullingen?

a) Warmteverliezen heb je ook bij een "buffervat voor sww" met hygiënespiraal
al is dit verlies door de lagere buffertemperatuur waarschijnlijk een stuk minder.

b) Naverwarming voor douche (40 °C) is niet strikt noodzakelijk bij een buffertemperatuur van >45°C.
Voor heet water in de keuken voldoet vaak een additionele Grohe Red/Quooker.

c) VOORDEEL van hygiënespiraal = geen LegionellaPreventieProgramma nodig?

d) Tijdens het opwarmen van het buffergedeelte voor sww werkt het cv gedeelte
helaas ook niet (goed).

e) De bufferinhoud om sww te verwarmen moet ook voldoende groot zijn afhankelijk van je sww verbruik per dag = waarschijnlijk geen ruimtebesparing

Er bestaat ook zoiets als een verswaterstation, een soort externe "hygiënespiraal" functionaliteit,
maar als hoogefficiënte plaatwisselaar gerealiseerd, werkt uitstekend ook met kleine
delta T. Deze verswaterstations kan je op verschillende externe buffervaten aansluiten.

Maar ze kosten ook wat, vanaf ca. k€ 1,5 als ik me niet vergis.
Door de minimale waterinhoud absoluut geen problemen met legionella.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• koevlaas2
Oxellaar schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 06:38:
[...]

Als de compressor zijn werk blijft doen, maar haalt niet zijn setpoint voor langere tijd, dan kan er wel eens een paar kW automatisch bij geschakeld worden.
Maar om een unit volledig zijn heater te laten draaien moeten er echt instellingen veranderd worden.
Vaak kan het pas als er ook echt een flinke storing optreed
Gelukkig dan maar, ik zag de bui al hangen.

Wodan89 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:02:
[...]

als je in het ecodan databook kijkt zul je zien dat in jou buiten unit deze compressor zit
ANB33FJQMT + PDF bij google

http://innovations.mitsub.../ME_Verdichterkatalog.pdf

pagina 20.

250.000 starts stopt en
Shall be a maximum of 10 times / hour. OFF time: until the pressures are
balanced (more than 3 min)

10 starts stops per uur max :O ik zou me niet druk maken om het in en uitschakel bij weinig warmtevraag
Dat bedoel ik, dus het is mij nog steeds niet duidelijk waarom een compressor niet af en toe uit zou mogen gaan.

Er bestaat geen enkele WP die in alle situaties constant draait.

Je hebt 2 opties,

1. Je installatie is onder gedimensioneerd, gevolg = koud huis en een boze vrouw
2. Je installatie is over gedimensioneerd, gevolg je WP gaat uit

Ik heb gekozen voor optie 2.

[quote]

ronaldmathies schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:00:
[...]

Dit heb ik inderdaad gezien, wat is in zo'n geval handig want een geïntegreerd vat is veelal kleiner volgens mij, en in ons geval moet ons douche water er ook mee gerealiseerd worden, heeft het dan zin om "dubbelop" te hebben, dus geïntegreerd en daarnaast een boiler?

Wat ik zou verwachten als leek:

L/W WP (BuitenUnit) -> (BinnenUnit) -> Boiler -> douche e.d.
                                   |-> CV voor vloerverwarming.

Maar uit jouw reactie begrijp ik dat dit zo niet werkt?

[\quote]

Een SWW Boilervat gebruik je om te douchen, temperatuur +- 50 graden.
Een buffervat gebruik je om je CV systeem hydraulisch uit elkaar te halen. (Opwekking en afgifte) (temperatuur +- 30 graden, afhankelijk van afgiftesysteem en buitentemperatuur).

Lees onderstaande link eens door, ik denk dat e.e.a. dan duidelijker wordt (let op, website is wel verouderd en niet geheel actueel).

https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/
Nou, dat is dan duidelijk :) toen ik er een jaar geleden naar aan het kijken was had ik dat overtuigende gevoel niet, tegenwoordig al meer maar dat kan ook komen omdat ik toen misschien naar de lichte warmte pompen zat te kijken.
Er zijn veel huishoudens die helemaal geen gas meer hebben en 100% draaien op de WP (Waaronder ik, al heeft mijn situatie zich nog niet bewezen, ik woon er pas 1,5 maand, maar ik ben er niet bang voor dat het niet gaat werken).
Dit is iets waar ik inderdaad nog naar moet kijken, maar ik verwacht dat ik hierbij ook de hulp van de installateur kan krijgen om dit te berekenen.
Er zijn allerlei "vuistregels" voor, en zelfs een berekenmethodiek (ISSO 51 - Tranmissieberekening).
Zo'n berekening kost je +- € 250,00, en als je dat aan houdt weet je zeker dat je goed zit. Meestal kun je met minder af.
Wat is precies het buffervat? is dat vergelijkbaar met het buffervat wat je vaak al bij een CV ketel hebt (zo'n rode zeg maar)?
Nee, dat is een expansievat

Maakt dit plaatje het wat duidelijker :?

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2zzjgjq.jpg
[...]

Oke, dus in dit scenario is het inderdaad zo dat de LW Warmtepomp de SWW opwarmt.

[...]

Wat bedoel je met "smerig/niet schoon/drinkbaar" water? het wat in het vat is niet bedoeld voor consumptie maar kwalitatief goed genoeg om mee te douchen?

Hoe kom je dan aan warm water bij de tap kranen? want wij gebruiken soms wel warm water uit de kraan om bijvoorbeeld in een pan te doen zodat het water alvast voor verwarmt is. (scheelt weer electra bij de inductie kookplaat om de boel helemaal op te warmen. Kan dit er dan wel mee? En lauw-warm water wat je nog direct zou kunnen drinken is dat dan nog wel veilig of moet dit dan anders opgelost worden?
Nee, dat water wordt alleen maar gebruikt om het water in de hygiënespiraal (dat is drink/douchewater) op te warmen.
[...]

Wat is een doorstroomverwarmer? Als ik op Google zoek dan lijkt het op een kleine 10l boiler, is dit om te zorgen dat het water op hogere temperatuur te krijgen voor gebruik bij een kraan?
Dat is een elektrisch apparaat die van koud water warm water maakt, wederom een plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://www.budgetheat.eu/1653-thickbox/clage-cex-u-11-13kw-doorstroomverwarmer-11000-13000watt.jpg

[...]
Omdat stilstand in de SWW boiler feitelijk gewoon verlies is omdat je hetzelfde water continue aan het opwarmen bent? Is een doorstroomverwarmer dan wel nodig? Ik kan zo snel het scenario verschil niet zien.
Nee, bij een SWW boiler heb je geen doorstroomverwarmer nodig, het is OF/OF
[...]

Ah, dus de WP kan je eigenlijk maar op èèn manier inzetten? of hij verwarmt een SWW voor het gebruik van de douche of je gebruikt het voor de centrale verwarming. Zijn er systemen die twee gescheiden circuits hebben? Of eindig je dan al snel met twee apparaten? Want we hebben nu geen gas dus we zoeken richting een oplossing voor beide.
Heb je wel eens iemand met 2 gasketels gezien :? Dat werkt namelijk precies hetzelfde, er zit een 3-weg-klep in die kies voor OF CV water warm maken, OF SWW water warm maken.
[...]

Duidelijk.

[...]

Dit is ook mijn ervaring geweest bij zonnepanelen, in het begin is het erg overweldigend en achteraf gezien denk je, was dit het nou.... Zou het alleen leuk vinden als ik dat aha moment ervoor heb ipv achteraf
Je kunt je er inderdaad beter vooraf in verdiepen, 1,5 jaar geleden wist ik niet eens wat een WP was :P

dunklefaser schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:15:
@Grolsch Prima bijdrage, misschien enkele nuances/aanvullingen?

a) Warmteverliezen heb je ook bij een "buffervat voor sww" met hygiënespiraal
al is dit verlies door de lagere buffertemperatuur waarschijnlijk een stuk minder.

b) Naverwarming voor douche (40 °C) is niet strikt noodzakelijk bij een buffertemperatuur van >45°C.
Voor heet water in de keuken voldoet vaak een additionele Grohe Red/Quooker.

c) VOORDEEL van hygiënespiraal = geen LegionellaPreventieProgramma nodig?

d) Tijdens het opwarmen van het buffergedeelte voor sww werkt het cv gedeelte
helaas ook niet (goed).

e) De bufferinhoud om sww te verwarmen moet ook voldoende groot zijn afhankelijk van je sww verbruik per dag = waarschijnlijk geen ruimtebesparing

Er bestaat ook zoiets als een verswaterstation, een soort externe "hygiënespiraal" functionaliteit,
maar als hoogefficiënte plaatwisselaar gerealiseerd, werkt uitstekend ook met kleine
delta T. Deze verswaterstations kan je op verschillende externe buffervaten aansluiten.

Maar ze kosten ook wat, vanaf ca. k€ 1,5 als ik me niet vergis.
Door de minimale waterinhoud absoluut geen problemen met legionella.
Klopt allemaal als een koe, tnx voor de aanvullingen _/-\o_

• ronaldmathies
  • Niet online
Top info! Plaatjes maken inderdaad veel duidelijker. Ik ga even dit tot mij nemen en de plaatjes bestuderen (lees, ik ga alle termen nalopen en kijken wat dat inhoud).

Maar dit is inderdaad de info die ik zocht, hiermee kan ik verder uitzoeken en inlezen.

ronaldmathies schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 10:32:
[...]

Top info! Plaatjes maken inderdaad veel duidelijker. Ik ga even dit tot mij nemen en de plaatjes bestuderen (lees, ik ga alle termen nalopen en kijken wat dat inhoud).

Maar dit is inderdaad de info die ik zocht, hiermee kan ik verder uitzoeken en inlezen.
Veel succes, en als je vragen hebt helpen wij je graag.

Het "moeilijke" in het WP verhaal is dat er zoveel mogelijkheden zijn die van heel veel zaken afhankelijk zijn.

Wat zijn de wensen, wat is de inhoud van je portemonnee, ben je zelf een sleutelaar, hoeveel ruimte heb je, etc. etc. etc.

Er is niet 1 "beste oplossing", maar elke situatie vraag om zijn eigen oplossing gebaseerd op de wensen van de gebruikers.

• reneeke1970
Grolsch schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 10:32:
[...]

Klopt allemaal als een koe, tnx voor de aanvullingen _/-\o_
Je moet ter aanvulling in het promotie plaatje ook nog even de hygiëne boiler mee nemen.

1 PVoutput . Dongen NB

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
reneeke1970 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 10:50:
[...]

Je moet ter aanvulling in het promotie plaatje ook nog even de hygiëne boiler mee nemen.
Om het nog overzichtelijker te maken: voeg ook de discussie zin/onzin van een zonneboiler vs extra pv panelen toe!

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

Haha, ik heb genoeg getyped voor vandaag, ik ben zeker niet "DE" specialist, maar ik herken de vragen die @ronaldmathies stelt, want ik had namelijk precies dezelfde vragen een jaar geleden :P

Er zitten hier veel slimmere heren die er meer verstand van hebben als ik :P

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 20-07-2017 11:04 ]

• Cupid673
Grolsch schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:04:
Haha, ik heb genoeg getyped voor vandaag, ik ben zeker niet "DE" specialist, maar ik herken de vragen die @ronaldmathies stelt, want ik had namelijk precies dezelfde vragen een jaar geleden :P

Er zitten hier veel slimmere heren die er meer verstand van hebben als ik :P
Sommige vragen heb ik nog steeds! Als het weer kouder wordt, ga ik met alles wat ik hier lees flink aan de slag!

• reneeke1970
Cupid673 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:07:
[...]

Sommige vragen heb ik nog steeds! Als het weer kouder wordt, ga ik met alles wat ik hier lees flink aan de slag!
Wat is definitie van koud?

1 PVoutput . Dongen NB

• Cupid673
Koud genoeg om makkelijk te voelen of vloer warm wordt bijv. Dat maakt waterzijdig inregelen wel wat makkelijker

• reneeke1970
Cupid673 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:15:
[...]

Koud genoeg om makkelijk te voelen of vloer warm wordt bijv. Dat maakt waterzijdig inregelen wel wat makkelijker
Kunt beter nu het nog warm is flow meters installeren

1 PVoutput . Dongen NB

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:27
@ronaldmathies
Niets aan WP uitleg van @Grolsch toe te voegen wel:
Kijk niet alleen naar service-voorwaarden bij Nuon, maar ook naar het kettingbeding in de koopakte, bij sommige lokale (deel)warmtenetten van Nuon is een boet-clausule opgenomen die op kan lopen tot €50.000

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Cupid673
reneeke1970 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:21:
[...]

Kunt beter nu het nog warm is flow meters installeren
Die zitten er al op... Waar wil je heen?

• ronaldmathies
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:31:
@ronaldmathies
[...

Niets aan WP uitleg van @Grolsch toe te voegen wel:
Kijk niet alleen naar service-voorwaarden bij Nuon, maar ook naar het kettingbeding in de koopakte, bij sommige lokale (deel)warmtenetten van Nuon is een boet-clausule opgenomen die op kan lopen tot €50.000
Nevvermind, onderdeel van koopakte noem je al. Thanks voor de tip!

Interesant, daar had ik nog niet naar gekeken. Ik moet sowiezo nog contact met ze opnemen. Het kettingbeding is dat onderdeel van het contract of onderdeel van het huis? ( zoals je vaker ziet voor bijvoorbeeld de regels over de leidingen voor je deur, recht van overpad e.d.

[ Voor 13% gewijzigd door ronaldmathies op 20-07-2017 11:55 ]

• reneeke1970
Cupid673 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:34:
[...]

Die zitten er al op... Waar wil je heen?
Daar regel je toch mee in? Niet door aan vloer te voelen

1 PVoutput . Dongen NB

• Cupid673
reneeke1970 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:56:
[...]

Daar regel je toch mee in? Niet door aan vloer te voelen
Als ik de verhalen over het waterzijdig inregelen enigszins goed gevolgd heb, is dat maar het halve verhaal

Wat denk je te gaan voelen aan de vloer dan @Cupid673 :?

Gissen is missen, en meten is weten. Je kunt naar aanleiding van Ta en buislengte precies bepalen wat de flow zou moeten zijn om een bepaalde afgifte / dT te halen :P

Ik kreeg bij mijn vloerverwarmingsysteem een "uitgangs" flow per groep

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2eo8kgg.jpg

• Domba
ronaldmathies schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:54:
[...]
Nevvermind, onderdeel van koopakte noem je al. Thanks voor de tip!

Interesant, daar had ik nog niet naar gekeken. Ik moet sowiezo nog contact met ze opnemen. Het kettingbeding is dat onderdeel van het contract of onderdeel van het huis? ( zoals je vaker ziet voor bijvoorbeeld de regels over de leidingen voor je deur, recht van overpad e.d.
Koopakte, het stuk dat van de notaris komt en dan onderdeel wat gaat over de warmte-aansluiting (net als je voorbeeld ).
Ingeval Amsterdam (Diemen, Holland Park) zal je moeten navragen bij verkoper/makelaar, daar zou nog een losse algemene correctie komen voor ~1500 woningen.
Boete clausule zou een foutje zijn met gemaakte afspraken voor project 8)7

Edit: Er zitten veranderingen aan te komen die onderscheid maken tussen afsluiten; tijdelijk met slotje/verzegeling en definitief verwijderen incl leidingen https://www.internetconsu...nglagereregelgevingwarmte

[ Voor 12% gewijzigd door Domba op 20-07-2017 13:19 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Cupid673
Grolsch schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 12:23:
Wat denk je te gaan voelen aan de vloer dan @Cupid673 :?

Gissen is missen, en meten is weten. Je kunt naar aanleiding van Ta en buislengte precies bepalen wat de flow zou moeten zijn om een bepaalde afgifte / dT te halen :P

Ik kreeg bij mijn vloerverwarmingsysteem een "uitgangs" flow per groep

[afbeelding]
Ik vrees dat ik niet aan dat soort informatie zal komen. Ik heb de warmteverliesberekening van mijn woning, maar installatietechnisch rammelt de info nogal.

(had ik twee jaartjes eerder hier meegelezen, was ik een stuk kritischer geweest |:( )

Verwijderd

Wodan89 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 22:19:
[...]

Dan krijg je een tijdelijke overshoot.
Het gevolg van een overshoot is een evenredig langere periode van niet-verwarmen, met potentieel ongewenste temperatuurschommelingen tot gevolg. ;)

Verwijderd

Wodan89 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 22:01:
[...]

hoelang gaat een 125cc scooter mee die iedere dag 120kmh moet doen op de snelweg....
hoelang gaat een wp mee die iedere winter dagenlang 100% staat te draaien....

paar jaar terug hier nog een werkende vrieskist vervangen van 26 jaar..
deze draaide echter maar 5% van de tijd :) hoelang zou de compressor het volgehouden hebben als deze 70% van de tijd moest draaien ?

Ik denk dat je echt wat reserve in moet bouwen.

Als je een WP al selecteert op 24h bedrijf. wat ga je dan doen als je buren gaan klagen over geluid ?
wat doe je als het een keer mistig is en 0c? of als het sneeuwt ? dat haal je de fabrieksopgaven niet is mijn ervaring.

Doe jezelf op de langere termijn een lol en bouw een veiligheids marge in.. :)
Je scooter vergelijking gaat niet op voor een WP. Tenminste niet voor de Panasonic 6kW/9kW. De 6kW versie is een softwarematig begrensde 9kW. De mechanische reserve zit er al ruim ingebakken.
In februari-maart stonden de 7.5kWers 85% v.d. tijd niets te doen, dit is nog steeds stookseizoen, Het draai% op jaarbasis is erg laag. Norm voor een Panasonic 5kW is uit mijn blote hoofd 2600 draaiuren, op een totaal van 8760, rond de 30% is volgens de fabrikant kennelijk 'normaal'.
Als het stookseizoen ruim genomen 6 maanden zou zijn zou hij in die periode 60% v.d. tijd actief kunnen/mogen/gewenst zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2017 14:36 ]

• koevlaas2
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:19:
[...]

Je scooter vergelijking gaat niet op voor een WP. Tenminste niet voor de Panasonic 6kW/9kW. De 6kW versie is een softwarematig begrensde 9kW. De mechanische reserve zit er al ruim ingebakken.
In februari-maart stonden de 7.5kWers 85% v.d. tijd niets te doen, dit is nog steeds stookseizoen, Het draai% op jaarbasis is erg laag. Norm voor een Panasonic 5kW is uit mijn blote hoofd 2600 draaiuren, op een totaal van 8760, rond de 30% is volgens de fabrikant kennelijk 'normaal'.
Als het stookseizoen ruim genomen 6 maanden zou zijn zou hij in die periode 60% v.d. tijd actief kunnen/mogen/gewenst zijn.
Dan heb je dus eigenlijk een snorfiets Hajeetje.

• Cupid673
koevlaas2 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:49:
[...]

Dan heb je dus eigenlijk een snorfiets Hajeetje.
Kneuzenvraag: als je zegt dat hij 30% van de tijd draait, bedoel je dan ook dat de buiten unit 30% van de tijd blaast?

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:35
Cupid673 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 12:42:
[...]

Ik vrees dat ik niet aan dat soort informatie zal komen. Ik heb de warmteverliesberekening van mijn woning, maar installatietechnisch rammelt de info nogal.

(had ik twee jaartjes eerder hier meegelezen, was ik een stuk kritischer geweest |:( )
Er gelden andere wetten als het gaat om verwarmen middels een WP.

De verliezen van de woning veranderen niet maar de manier van verwarmen wel. Dus de uit de berekening onstane vermogen / m2 ook.
Een WP hoeft niet een onverwarmde woning bij een buitentemp van -20 ineens op een comfortabele temperatuur te brengen. Daarvoor is dan wel vermogen nodig, wil dat in een kort tijdbestek slagen.

Voor nieuw te bouwen/gebouwde woningen, moet een 5 kWh WP voldoende zijn om de schil warm te houden.

Dat is mijn uitspraak, hier moet u het mee doen :9 ;)

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• koevlaas2
Cupid673 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:08:
[...]

Kneuzenvraag: als je zegt dat hij 30% van de tijd draait, bedoel je dan ook dat de buiten unit 30% van de tijd blaast?
Die vraag moet je eigenlijk aan @Verwijderd stellen, bij mij draait de boel soms van 8 tot 23 uur aan 1 stuk dus ik voel mij niet aangesproken.
Ik denk dat Hajeetje ook vanuit de theorie rekent, benodigde warmte / 7.5 kw = xxxxx draaiuren.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ronaldmathies schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 10:32:
[...]

Topicstart waardig deze info, als WP newbie kan ik beamen dat het erg lastig is om een samenhang te vinden tussen de WP onderdelen zonder te verzanden in enorme technische discussies die dan weer afleiden.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@reneeke1970

Ik kan de pana 5 kW toch ook wel afzekeren met 2x 10 Amp aardlekautomaat?
Jij komt nooit boven de 2000 watt (8,7 amp) uit voor de WP.
(verhitterelement weet ik ff niet hoeveel, is ook 2000 watt? of 3000 watt)
https://pvoutput.org/intr...7192&dt=20170108&gs=0&m=0

Edit: 10A voor de WP en 16A voor de e-element dan..?

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2017 16:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:55:
@reneeke1970

Ik kan de pana 5 kW toch ook wel afzekeren met 2x 10 Amp aardlekautomaat?
Jij komt nooit boven de 2000 watt (8,7 amp) uit voor de WP.
(verhitterelement weet ik ff niet hoeveel, is ook 2000 watt? of 3000 watt)
https://pvoutput.org/intr...7192&dt=20170108&gs=0&m=0

Edit: 10A voor de WP en 16A voor de e-element dan..?
Element is 3000 inderdaad, inderdaad 1600/1700 bij vorst. Enkel piekje van 1900 maar mag geen naam hebben.
Ik heb 16A op één kabel, in de wp zijn de aansluitingen door gelust.

1 PVoutput . Dongen NB

• Wodan89
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:05:
[...]

Het gevolg van een overshoot is een evenredig langere periode van niet-verwarmen, met potentieel ongewenste temperatuurschommelingen tot gevolg. ;)
laat dat nou net de manier van regel zijn wat mensen de afgelopen 50 jaar met een CV als normaal zijn gaan beschouwen. Voel je zelf 0,5c verschil in 30 min ? :z

• Wodan89
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:19:
[...]

het klopt dat de 6kw begrenst is. Echter het feit blijft dat als je hem krap kiest en het weer zit tegen of je wil ineens toch een paar kamers mee warmstoken ( studerende kids bv ) dan ga jij het niet redde met een WP die Net jou huis warm kan stoken.
ik ben echt zeer benieuwd wat er gebeurd als we dadelijk Wel een echte winter krijgen met een weekje strenge vorst :). ik gok dat jij dan de gasketel aanzet?

Bij mij gaat het gas er uit. ik vertrouw op de pana 6kw voor beneden.
Mocht deze het niet trekken dan heb ik voor boven een 5kw mitsu A++ airco om bij te stoken
en komt er volgend jaar een 9kw Pana :P

Verwijderd

Wodan89 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:29:
[...]

laat dat nou net de manier van regel zijn wat mensen de afgelopen 50 jaar met een CV als normaal zijn gaan beschouwen. Voel je zelf 0,5c verschil in 30 min ? :z
Ik kan niet beoordelen of die 30min realistisch is, evenmin als die 0.5C.

Verwijderd

Wodan89 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:33:
[...]

het klopt dat de 6kw begrenst is. Echter het feit blijft dat als je hem krap kiest en het weer zit tegen of je wil ineens toch een paar kamers mee warmstoken ( studerende kids bv ) dan ga jij het niet redde met een WP die Net jou huis warm kan stoken.
ik ben echt zeer benieuwd wat er gebeurd als we dadelijk Wel een echte winter krijgen met een weekje strenge vorst :). ik gok dat jij dan de gasketel aanzet?

Bij mij gaat het gas er uit. ik vertrouw op de pana 6kw voor beneden.
Mocht deze het niet trekken dan heb ik voor boven een 5kw mitsu A++ airco om bij te stoken
en komt er volgend jaar een 9kw Pana :P
Ik ben al gasloos. Je moet je WP natuurlijk wel dimensioneren op studerende kids ed.dat lijkt me vanzelfsprekend.
Afgelopen januari was de koudste van een hele reeks jaren, was geen probleem.

• Wodan89
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:33:
[...]

Ik kan niet beoordelen of die 30min realistisch is, evenmin als die 0.5C.
ik ga er in dit voorbeeld uit van een eenvoudige jaren 80 woning met een honeywell kwik thermostaat.

Ik kan me ook niet voorstellen dat jij kan voelen of je wp draait, of even stand-by staat.

• Wodan89
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:37:
[...]

Ik ben al gasloos. Je moet je WP natuurlijk wel dimensioneren op studerende kids ed.dat lijkt me vanzelfsprekend.
Afgelopen januari was de koudste van een hele reeks jaren, was geen probleem.
Heb je wel een vorm van backup voor als je het niet trekt? houtkachel ed ?

Verwijderd

Wodan89 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:37:
[...]

ik ga er in dit voorbeeld uit van een eenvoudige jaren 80 woning met een honeywell kwik thermostaat.

Ik kan me ook niet voorstellen dat jij kan voelen of je wp draait, of even stand-by staat.
Ik niet, want ik heb maar een 5kWer en dus nooit overshoot.

Verwijderd

Wodan89 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:37:
[...]

Heb je wel een vorm van backup voor als je het niet trekt? houtkachel ed ?
Nee. Die had ik bij mijn CV=ketel toch ook niet.

• Wodan89
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:39:
[...]

Is te hopen voor jou dan dat we niet weer een keertje een Elf steden tocht krijgen :+

Nee maar jou WP heeft bij vorst erg weinig power over. daar waar jou cv ketel een behoorlijke reserve heeft. :)

Verwijderd

Wodan89 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:41:
[...]

Is te hopen voor jou dan dat we niet weer een keertje een Elf steden tocht krijgen :+

Nee maar jou WP heeft bij vorst erg weinig power over. daar waar jou cv ketel een behoorlijke reserve heeft. :)
Wie dan leeft die dan zorgt.

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:39:
[...]

Waar heb je al je ir panelen gelaten dan?

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
[...]

Vorst is geen probleem. Min zeven deed hij bij mij makkelijker dan toen het plus drie was met dikke mist. Toen was het op het randje vanwege vele ontdooien. Maar gewoon lekkere droge vorst is peanuts, dan ontdooit hij maar om de twee of drie uur

1 PVoutput . Dongen NB

• Knowbody
Cupid673 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 12:00:
[...]

Als ik de verhalen over het waterzijdig inregelen enigszins goed gevolgd heb, is dat maar het halve verhaal
waterzijdig inregelen is een nobel streven en deels berust op nonsens.

In de praktijk staan namelijk niet alle warmtegevers tegelijk maximaal open.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Verwijderd

reneeke1970 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:05:
[...]

Waar heb je al je ir panelen gelaten dan?
Oh ja, dat hobbyproject kan inderdaad als back-up dienen. 1.9kW

• reneeke1970
Knowbody schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:11:
[...]

Bij mij wel, net als alle deuren......
Behalve slaapkamer, die moet koud blijven (17 graden )

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

Knowbody schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:11:
[...]

Bij mij niet hoor, het relatief warmere deel v.d. woning is licht geknepen om 0C verschil qua Tr te krijgen in de groepen onderling.

• Knowbody
[...]

Dat soort strenge winters zijn niet vervelend. Die gaan namelijk gepaard met een hoop blauwe lucht dus zoninstraling. Overdag dan 8)

• Knowbody
reneeke1970 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:13:
[...]

Bij mij wel, net als alle deuren......
Behalve slaapkamer, die moet koud blijven (17 graden )
heb jij dan geen thermostaatkranen?

Verwijderd

@Knowbody Ik heb en geen theromostaatkranen en geen ruimtethermostaat. Als je de WAR nl. goed hebt afgesteld heb je die niet nodig.

• reneeke1970
Knowbody schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:23:
[...]

heb jij dan geen thermostaatkranen?
Een paar, maar staan allemaal open. Heb wel een kamer thermostaat die de boel regelt.
Ik heb serieus alles open, zelfs wat voorheen koudere vertrekken waren. Niks zo vervelend dan een koude wind als je andere ruimte binnen loopt.
Zelfs trapgat naar boven uiteindelijk niet dicht gemaakt, wou dat er nog meer warmte naar boven trok.

Ik moest toch constant gaan stoken met de wp en het comfort is gewoon verdubbelt

1 PVoutput . Dongen NB

• Wodan89
reneeke1970 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:33:
[...]

Een paar, maar staan allemaal open. Heb wel een kamer thermostaat die de boel regelt.
Ik heb serieus alles open, zelfs wat voorheen koudere vertrekken waren. Niks zo vervelend dan een koude wind als je andere ruimte binnen loopt.
Zelfs trapgat naar boven uiteindelijk niet dicht gemaakt, wou dat er nog meer warmte naar boven trok.

Ik moest toch constant gaan stoken met de wp en het comfort is gewoon verdubbelt
Comfort mag wat kosten. je verbruik is hopelijk niet verdubbeld? :P

• reneeke1970
Wodan89 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:34:
[...]

Comfort mag wat kosten. je verbruik is hopelijk niet verdubbeld? :P
Tja...... Zal deels wel met hoge verbruik te maken hebben, althans sommige vinden het veel.
Omgerekend zou deze winter 1300/1400 gas zijn geweest tegen nu 3300 kWh met een 6 kW.
En dat is inclusief 70 procent sww voorziening

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

Knowbody schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:22:
[...]

Dat soort strenge winters zijn niet vervelend. Die gaan namelijk gepaard met een hoop blauwe lucht dus zoninstraling. Overdag dan 8)
Grappig, laat de vwb o.a. dit soort effecten nou net buiten beschouwing laten, evenals dat er mensen in een huis wonen en dat er apparaten aanstaan die warmte afgeven ook al staan ze standby.

Verwijderd

reneeke1970 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:38:
[...]

Tja...... Zal deels wel met hoge verbruik te maken hebben, althans sommige vinden het veel.
Omgerekend zou deze winter 1300/1400 gas zijn geweest tegen nu 3300 kWh met een 6 kW.
En dat is inclusief 70 procent sww voorziening
Is toch netjes, althans zo als je het zou mogen verwachten incl. een deel SWW. Je hebt behoorlijk PV dacht ik, dus laat ze maar lullen. Per saldo kost het ........s.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

In m'n volgende woning wil ik ook de gasketel eruit halen en vervangen door een lw, alleen ik ben er vaak een paar weken niet. SWW hoeft dan ook niet warm gehouden te worden dus in de zomer kan ie lekker uit, maar in de winter hou ik het huis het liefst boven dauwpunt natuurlijk.

Zou het de moeite waard zijn om twee kleinere buffervaten te installeren en er eentje af te koppelen als ik weg ben?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:53:
[...]

Is toch netjes, althans zo als je het zou mogen verwachten incl. een deel SWW. Je hebt behoorlijk PV dacht ik, dus laat ze maar lullen. Per saldo kost het ........s.
Per saldo nog zeven maanden hypotheek, die andere vijf maanden worden vergoed door verkoop stroom aan greenchoice. :Y

1 PVoutput . Dongen NB

• Domba
Erasmo schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 18:05:
In m'n volgende woning wil ik ook de gasketel eruit halen en vervangen door een lw, alleen ik ben er vaak een paar weken niet. SWW hoeft dan ook niet warm gehouden te worden dus in de zomer kan ie lekker uit, maar in de winter hou ik het huis het liefst boven dauwpunt natuurlijk.

Zou het de moeite waard zijn om twee kleinere buffervaten te installeren en er eentje af te koppelen als ik weg ben?
Redenering volg ik niet.
Als je een buffervat hebt wordt die door WP op temperatuur gehouden.
Als je dat doet via een WA-regeling dan kun bij meeste WP's eenvoudig de geheel WA-stooklijn verschuiven (+5C tot -5C).
Maar hoeveel je van die warmte uit de buffer werkelijk verbruikt is afhankelijk van de flow naar je afgifte en tijd dat je de circulatiepomp loopt.
Lagere flow of een "zwaai" aan een aan/uit kamerthermostaat zodat transport circulatiepomp afgifte pas bij lagere temperatuur loopt en daarboven niet

Verwijderd

Erasmo schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 18:05:

Realiseer je wel dat even een 'koud' huis opwarmen er niet bij is met een WP. Een paar graden verlagen tijdens afwezigheid en zeker een dag van tevoren weer naar 'normaal', althans zo zou ik het doen. Vuistregel is dat elke graad verlaging 7% besparing oplevert.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2017 18:29 ]

• koevlaas2
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 18:27:
[...]

Realiseer je wel dat even een 'koud' huis opwarmen er niet bij is met een WP. Een paar graden verlagen tijdens afwezigheid en zeker een dag van tevoren weer naar 'normaal', althans zo zou ik het doen. Vuistregel is dat elke graad verlaging 7% besparing oplevert.
Buiten dat te koud opstart problemen geeft is een huis opwarmen van 10 naar 11c makkelijker dan van 20 naar 21.

Verwijderd

koevlaas2 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 18:42:
[...]

Buiten dat te koud opstart problemen geeft is een huis opwarmen van 10 naar 11c makkelijker dan van 20 naar 21.
Als de buitentemperatuur in beide gevallen gelijk is is dat duidelijk, opwarmen en door 10C hogere temperatuur meer warmteverlies.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 18:45:
[...]

Als de buitentemperatuur in beide gevallen gelijk is is dat duidelijk, opwarmen en door 10C hogere temperatuur meer warmteverlies.
Met gas geeft een koud huis opwarmen ook een enorm verbruik.

• koevlaas2
Raolte schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 19:33:
[...]

Nen 3140 VP is wel heel basaal, zolang je geen stek hebt blijft het een moelijk verhaal, want dan moet je telkens in stek installateur erbij halen.(maar die had dan ook graag de installatie willen leveren)
En wie levert dan de garantie ?.
Of wordt je bedrijf alleen een advies buro ?.

Ik wil je trouwens wel succes toe wensen want de toekomst zit in de duurzaamheid.

Wie niet waagt die niet wint , en niet geschoten is altijd mis. 🐞
F gassen diploma ga ik een opleiding voor volgen, gaat wel een beetje langzaam. Zijn 5 dagen theorie en 5 dagen praktijk uitgesmeerd over ca. 6 maanden. Met een beetje mazzel heb ik mijn diploma in februari 2018.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-11 11:54
@koevlaas2

Is de kogel door de kerk?

• koevlaas2
Ja, het moet gewoon want dan kan ik ook consumenten airco's doen en ben ik niet afhankelijk van een mannetje die zegt bel maar terug over 2 weken.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-11 07:27
Misschien een stomme vraag maar ik zie even door de bomen het bos niet.

Overal kom ik die Elga tegen... Alsof deze zeg maar de heilige graal is. Ik ben opzoek naar een warmtepomp om het gas verbruik te drukken (2800m3 nu). Als ik bij panasonic kan ik 140m2 benedenverdieping ook met bijv een WH-MDC09G3E5 verwarmen.

Panasonic, Mitsu, Daikin etc kom ik bijna niet tegen en ik krijg ze ook niet aangeboden in de offertes die ik opvraag. Iedereen komt met de Elga aan. Zelfs het lokale installatiebedrijf dat heel groot panasonic op zijn eigen gevel heeft hangen biedt me een Elga in de offerte.

Komt dit puur doordat de Elga zo goed integreert met een CV als backup? Of zijn er andere redenen.
Uiteraard ga ik het die jongens ook nog vragen hoor maar die zijn nu dicht :+

• koevlaas2
thefox154 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 19:10:
Misschien een stomme vraag maar ik zie even door de bomen het bos niet.

Overal kom ik die Elga tegen... Alsof deze zeg maar de heilige graal is. Ik ben opzoek naar een warmtepomp om het gas verbruik te drukken (2800m3 nu). Als ik bij panasonic kan ik 140m2 benedenverdieping ook met bijv een WH-MDC09G3E5 verwarmen.

Panasonic, Mitsu, Daikin etc kom ik bijna niet tegen en ik krijg ze ook niet aangeboden in de offertes die ik opvraag. Iedereen komt met de Elga aan. Zelfs het lokale installatiebedrijf dat heel groot panasonic op zijn eigen gevel heeft hangen biedt me een Elga in de offerte.

Komt dit puur doordat de Elga zo goed integreert met een CV als backup? Of zijn er andere redenen.
Uiteraard ga ik het die jongens ook nog vragen hoor maar die zijn nu dicht :+
Ik denk dat 2800m3 als onopvangbaar met een WP word beschouwd, vandaar de hybride aanbieding.
Een WP aangevuld met L/L warmepomp(en) lost dit probleem op.

• thefox154
koevlaas2 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 19:14:
[...]

Ik denk dat 2800m3 als onopvangbaar met een WP word beschouwd, vandaar de hybride aanbieding.
oke... ik moet er eigenlijk wel ff bij vermelden dat de 2800m3 afgelopen jaarwas , best lang fris geweest en dan draait de kachel heerlijk door (vloerverwarming + radiatoren boven). Het jaar ervoor zat ik op 2400m3.
De spouwmuren zijn twee maanden geleden vol geblazen, de vloer is van onderuit geïsoleerd en het dak is onderhanden genomen. Dit zal als het goed is wel een klap gaan schelen aankomend seizoen.

• koevlaas2
thefox154 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 19:21:
[...]

oke... ik moet er eigenlijk wel ff bij vermelden dat de 2800m3 afgelopen jaarwas , best lang fris geweest en dan draait de kachel heerlijk door (vloerverwarming + radiatoren boven). Het jaar ervoor zat ik op 2400m3.
De spouwmuren zijn twee maanden geleden vol geblazen, de vloer is van onderuit geïsoleerd en het dak is onderhanden genomen. Dit zal als het goed is wel een klap gaan schelen aankomend seizoen.
Reken dan voor dit seizoen maar op 1600m3 oid.
1600m3 is wel op te vangen met een 9 KW WP.

• thefox154
Oke, deze informatie was bij de installateurs ook bekend vandaar dat ik ook van iemand wel een andere oplossingen had verwacht.

Die pana zie ik bijv tot -20 functioneren, waar ik lees dat een elga bij 4 graden afslaat.

Kan ik met zo'n pana oplossing nog steeds met de cv bijverwarmen indien nodig of is de pana echt bedoeld als WP only oplossing? Ik heb toch ergens het gevoel dat ik appels en peren vergelijk. Kan alleen de vinger niet op het juiste punt leggen.

• koevlaas2
thefox154 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 19:31:
Oke, deze informatie was bij de installateurs ook bekend vandaar dat ik ook van iemand wel een andere oplossingen had verwacht.

Die pana zie ik bijv tot -20 functioneren, waar ik lees dat een elga bij 4 graden afslaat.

Kan ik met zo'n pana oplossing nog steeds met de cv bijverwarmen indien nodig of is de pana echt bedoeld als WP only oplossing? Ik heb toch ergens het gevoel dat ik appels en peren vergelijk. Kan alleen de vinger niet op het juiste punt leggen.
Als je je cv en WP beide bijvoorbeeld een buffervat laat verwarmen kan dit ook gelijktijdig.

• Noord27
thefox154 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 19:31:

Elga kun je een switch omzetten zodat hij altijd werkt. Tenminste, -20: is dat nog realistisch in NL?

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 20-07-2017 19:40 ]

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-11 22:27
koevlaas2 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 19:14:
[...]

Bij vaders hebben we 3.765m3 gasverbruik afgevangen met 3x 7,5kw mitsubishi warmtepomp. Elk met eigen thermosstaat en eigen verdeler voor eigen stukje huis. Werkt prima! (totdat k**** ziggo internet er uit vloog en ik nu ondertussen sinds april geen kwh data meer heb van de youless).

Warm water loopt wel nog via de ketel; daar wilde de vrouw des huizes niet aan.

M.a.w. met een beetje creativiteit kom je een heel eind!

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Noord27 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 19:39:
[...]

Elga kun je een switch omzetten zodat hij altijd werkt. Tenminste, -20: is dat nog realistisch in NL?
Heb het een paar jaar geleden nog gehad hier in de Achterhoek.
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 18:27:
[...]

Klopt, maar als ik er in de winter 2-3 weken niet ben dan is het wel de moeite waard om te verlagen. Moet ik wel regelen dat ik de thermostaat op afstand kan bedienen een dag voor thuiskomst maar dat stelt ook niks meer voor tegenwoordig. Zelfde geldt dan voor de SWW boiler, die kan voor vertrek uit en de nacht voor thuiskomst weer rustig opwarmen richting hygiënecyclus.
Domba schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 18:25:
[...]

Redenering volg ik niet.
Als je een buffervat hebt wordt die door WP op temperatuur gehouden.
Als je dat doet via een WA-regeling dan kun bij meeste WP's eenvoudig de geheel WA-stooklijn verschuiven (+5C tot -5C).
Maar hoeveel je van die warmte uit de buffer werkelijk verbruikt is afhankelijk van de flow naar je afgifte en tijd dat je de circulatiepomp loopt.
Lagere flow of een "zwaai" aan een aan/uit kamerthermostaat zodat transport circulatiepomp afgifte pas bij lagere temperatuur loopt en daarboven niet
Maar als de vraag veel lager is omdat ik niet thuis ben, dan kom je met een kleiner buffervat voor die periode toch ook uit? Scheelt toch weer stilstandverliezen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• koevlaas2
develdonk schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 19:45:
[...]

Bij vaders hebben we 3.765m3 gasverbruik afgevangen met 3x 7,5kw mitsubishi warmtepomp. Elk met eigen thermosstaat en eigen verdeler voor eigen stukje huis. Werkt prima! (totdat k**** ziggo internet er uit vloog en ik nu ondertussen sinds april geen kwh data meer heb van de youless).

Warm water loopt wel nog via de ketel; daar wilde de vrouw des huizes niet aan.

M.a.w. met een beetje creativiteit kom je een heel eind!
Ik heb op een duurzame markt iemand gesproken de 4300m3 met een WP wil opvangen, het is dus mogelijk.
@develdonk is het nog goed gekomen met de transportschade van die warmtepompen ?

• Noord27
Erasmo schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 19:50:
[...]

Heb het een paar jaar geleden nog gehad hier in de Achterhoek.

[...]

Klopt, maar als ik er in de winter 2-3 weken niet ben dan is het wel de moeite waard om te verlagen. Moet ik wel regelen dat ik de thermostaat op afstand kan bedienen een dag voor thuiskomst maar dat stelt ook niks meer voor tegenwoordig. Zelfde geldt dan voor de SWW boiler, die kan voor vertrek uit en de nacht voor thuiskomst weer rustig opwarmen richting hygiënecyclus.

[...]

Maar als de vraag veel lager is omdat ik niet thuis ben, dan kom je met een kleiner buffervat voor die periode toch ook uit? Scheelt toch weer stilstandverliezen.
-20 als in allerlaagste temperatuur wellicht. Maar met een WP stook je 24/7 en moet je kijken naar se gemiddelde temperatuur op een dag. Je isolatie van je woning is de warmtebuffer.
Pagina: 1 ... 79 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)