Ik lees al eventjes mee in dit topic omdat ik mij aan het oriënteren ben voor een warmtepomp (vroeg stadium). Met name nu even een kosten-baten overzicht zodat de WAF gunstiger wordt
Ik loop echter geregeld vast op de gebruikte terminologie en afkortingen.
Korte situatie schets:
Op mn huis heb ik een PV installatie (3780 Wp) liggen die op de goede dagen zo 21-23kw opwekt, eigen verbruik per dag 6-10kw afhankelijk of wasdroger/wasmachine/vaatwasser etc. die dag gebruikt worden.
Qua PV is er nog ruimte voor uitbreiding van nog eens zo'n 2500-3000Wp, maar dit is voor de toekomst.
Het huis wordt nu verwarmt met een CV installatie (nieuw 2016 HR Vailant Cw5) met op de begane grond overal vloerverwarming (4 lussen) en 2 grote VASCO radiatoren 1850W, ander verdiepingen radiatoren (badkamer elektrische vloerverwarming).
Er wordt hoofdzakelijk (dagelijks) gedouched, 1-2x per maand een bad. Dus een boiler is niet echt nodig lijkt mij. (missen we nu ook niet)
Nu ben ik een beetje door de bomen het bos kwijt aan het raken. Ik wil eigenlijk het volgende hebben:
- Warmte pomp unit aan gevel (zo stil mogelijk daar deze naast slaapkamer raam zit)
- Warmtepomp die vloerverwarming/CV water voor verwarmt (ik denk dat daar de meeste 'winst' te behalen valt)
- Afstand tussen warmtepomp <-> gevel max 3m
- er is niet direct ruimte voor een boiler naast de CV installatie, maar die kan weer wel op 2e zolder verdieping (mits niet te groot)
Ik wil niet perse gas loos zijn in 3-5jaar, daar het koken op gas erg prettig is. Dus deze vervangen door inductie is niet aan de orde.
(wellicht bij een nieuwe keuken ooit over 10jr)
Een aantal vragen:
1. Is een warmte pomp installatie nu altijd voorzien van ook een binnen unit en/of boiler ?
2. Wat zijn de afmetingen van zo'n binnen unit, en maken deze veel lawaai (in vergelijking met CV installatie).
3. Aan wat voor capaciteit moet ik denken voor een warmtepomp die bovenstaande moet kunnen?
4. Is het een kwestie dat de warmte pomp tussen de aanvoer van de CV water wordt gezet en that's it ?
Of moet ik met nog veel meer zaken rekening houden (uiteraard de installatie kosten)
Aan wat voor warmte pomp moet ik dan denken?
En hoe zit het met de subsidie als je het zelf aanlegt?